Dat zeg je alleen als je niet weet waarover je praat

.
Zij doen eens per maand ofzo wat updates, en wat deze updates precies inhouden wordt vaak maar beperkt uitgelegd.
Voor zover ik weet is elke dinsdag 'patch tuesday', tenzij het om kritieke patches gaat, dan worden die sneller uitgebracht.
Daarnaast, dien(de?) je hiervoor een activex component te gebruiken.
Je kan al eeuwen updaten via het beheerscentrum in Windows zelf.
Ubuntu daarentegen gebruikt gewoon http waardoor je desnodos zelf een updatetool kan maken, en krijgt iedere dag rolling updates.
Oh ja. Plain HTTP. Een zegen. Waarom denk jij dat je bank je over HTTPS je transacties laat afhandelen?
Microsofts updates zijn versleuteld. 95% van de Linux-distros gebruikt (buiten een checksum) geen enkele vorm van verificatie. Geen HTTPS, geen enkele vorm van beveiliging of certificatie. Als jij Windows-updates binnenhaalt, dan ben je er zeker van dat je effectief updates van Microsoft binnenhaalt. Er zijn legio gevallen bekend van software waarbij de servers gecompromitteerd werden en binaries (of broncode) vervangen werden door varianten met malware erin. Ook Linux-software. Zeg nooit nooit natuurlijk, maar Microsoft heeft in ieder geval maatregelen genomen om dat tegen te gaan. Linux-distro's? Vergeet het. Apple zal het jammer genoeg niet veel beter doen, en die hebben dan nog geld te over om er tegenaan te gooien. Hun laatse malwarefiasco is daar een prachtig voorbeeld van.
Microsoft gebruikt ook incrementele updates. Daar is niks altruïstisch aan zal je zeggen - en dat is ook zo. Da's gespaarde bandbreedte voor hen. Maar dat is ook gespaarde bandbreedte voor de eindgebruiker. Aantal Linux-distro's die incrementele updates officieel ondersteunen? Ik ken er geen enkele.
Oh, los daarvan, Ubuntu kan ook meteen al je software updaten. Windows doet eigenlijk alleen maar MS producten updaten middels hun update procedure.
Goed punt, maar dat heeft meer te maken met hoe de een Linux-distro wordt opgebouwd. Het zou natuurlijk superhandig zijn als Microsoft al de software op jouw systeem zou updaten voor jou, maar iemand moet die kosten betalen, en
guess what? Redmond zal dat niet pro bono doen.
Ik ben geen Windows-fanboy, eerder het tegendeel. Ik draai 100% Linux. Headless server, laptop, desktop, router: alles draait Linux. Ik heb een hekel aan Windows-systemen. Maar dat verhindert mij niet om te erkennen dat Microsoft sommige dingen weldegelijk wél goed doet.
Nog zo'n fanboy zonder achtergrondkennis hé?

Linux-distro's updaten exploits razendsnel.
Ik wist niet dat jij de zero-day exploit scene van nabij volgde...
Security-updates gaan (in Ubuntu althans) transparant. Overige updates gaan over alles, niet zoals in Windows dat je een java-updater hebt, en een windows updater, een Comodo-updater en ook nog eens voor alles drie keer toestemming moet geven.
Zie hierboven.
En dan de security-updates van Windows zelf, je moet altijd iets, dan moet die klowtewindows ahahaltijd rebooten, niet wanneer je zelf wilt, maar meteen, of na 10 minuten of na 4 uur.
Ik kan mij anders nog levendig herinneren dat Ubuntu vrolijk na elke bagatel van een update vrolijk meldde dat ik mocht herstarten. Nu draai ik Ubuntu niet op m'n eigen systemen (ik installeer Ubuntu alleen bij anderen), dus ik kan niet meepraten over hoe het nu verloopt. Microsoft gaat jammer genoeg uit van de grootste gemene deler (net als Canonical overigens) - en dat houdt (jammer genoeg) inderdaad herstarten in. Je kan die update manager trouwens netjes het zwijgen opleggen (zelfs met beperkte rechten), maar goed.
Wat nou Linux kan van Windows leren.
Dat je alleen veiligheidsupdates kan selecteren is zowat het enige punt dat Ubuntu over Windows heeft - en het lijkt erop dat dat pas onlangs geïntegreerd is, want dat is de eerste keer dat ik het zie. Jammer genoeg weegt dat nog altijd erg licht in vergelijking met het systeem van Microsoft. Dat is efficiënt (vereist weinig bandbreedte) en veilig.
Het is heel sympathiek van Canonical dat ze nu toelaten om alleen security updates te installeren, alleen jammer toch dat het systeem waarmee die afgeleverd worden eigenlijk op zichzelf al onveilig is?

Groeten, een groot Linux- en afentoe Windows gebruiker
The force is strong with you. Nu de kennis nog

.
Apt kan trouwens met GPG-sleutels werken, het is mij alleen niet duidelijk of het dat standaard doet. En zelfs als dat zo is, dan blijft er nog altijd het punt dat je voor 99% van de Linux-distro's gewoon het hele internet leegtrekt bij een update.
[
Voor 40% gewijzigd door
Borromini op 27-04-2012 02:40
]