Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Firesphere schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:09:
Seeding seeding seeding...

Iemand al geprobeerd 11.10 te upgraden? Dit is toch nog steeds m'n bedrijfsbak, kan niet zomaar ff upgraden en zeggen "oeps, dat ging niet geheel naar wens"
Ik heb net succesvol van 11.10 naar 12.04 geupdate zonder enige complicaties. Gewoon via Updatebeheer.
Nu moet ik zeggen dat het risico van mij klein was omdat wij alle bestanden op een server opslaan en niet lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik heb in principe ook geen cruciale zooi op m'n eigen pc staan, meh, van't weekend maar ff mee naar huis nemen, als het dan mis gaat kan ik altijd nog de USB er in pluggen en alsnog een clean-install doen, deze installatie is toch amper 2 weken oud ofzo.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zombaya
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-08 23:13
Heeft er iemand al een link voor Xubuntu 12.04 64 bit?

Zombaya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KnOeFz schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:35:
[...]

Updates? Duh, is net een paar uur oud.... :+
Ik bedoel in vegelijking met Windows waar je 80 updates en nog een paar service packs moet installeren na je clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:59:
[...]

Ik bedoel in vegelijking met Windows waar je 80 updates en nog een paar service packs moet installeren na je clean install.
Doe eens een clean install van 9.11 (net als Windows 7 uit eind 2009) en kijk hoeveel updates en upgrades je voor je kiezen krijgt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firesphere schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:09:
Seeding seeding seeding...

Iemand al geprobeerd 11.10 te upgraden? Dit is toch nog steeds m'n bedrijfsbak, kan niet zomaar ff upgraden en zeggen "oeps, dat ging niet geheel naar wens"
Ik heb net een dist-upgrade uitgevoerd. Zo goed als vlekkeloos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 17:53:
[...]

Ik heb net een dist-upgrade uitgevoerd. Zo goed als vlekkeloos. :)
Meh, ik sleep'm morgen of zaterdag wel even mee naar huis, kan ik thuis mooi upgraden, gaat't mis kan ik nog steeds ff de hdd aan m'n eigen pc hangen, backupje extra sleuren en een nieuwe installatie doen. Liever safe then sorry.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 15:30

Thapous

Nee toch niet.

Zer0 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 17:50:
[...]

Doe eens een clean install van 9.11 (net als Windows 7 uit eind 2009) en kijk hoeveel updates en upgrades je voor je kiezen krijgt.
Als je dat wilt proberen, kan ik je nu al zeggen dat het niet gaat werken. Aangezien deze niet meer ondersteunt word, ik heb 10.10 draaien op mn laptoppie, en sinds een week of 2 geeft 'ie melding dat er geen nieuwe updates voor uit komen. Ik weet dat je het bedoeld als vergelijking, maar als dr een gek is die het wil proberen: lukt niet dus.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:59:
[...]

Als je in de eerste week na release een Windows-installatie schoon neerzet, heb je hoogstens 3 recommended updates, als je pech hebt. Beetje scheve vergelijking he, met een OS dat al wat ouder is dan een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:43
Echt niet te geloven |:(
Ubuntu release upgrade van 11.10 van mijn home-server was overijverig pakketten aan het verwijderen. phpmyadmin? php5-* (paar stuks) waarom zou je? Weg ermee.

Net een test-vmmetje aan het voorzien van een upgrade, wil die doodleuk MySQL (en Python/PHP modules daarvoor) enzo gaan verwijderen. Het mag dan wel geen purge zijn, waarom?!

Vorige upgrades hadden dat soort geintjes niet, de enige zooi die hij toen weg deed waren overgebleven dependencies, maar waarom wil hij nu weer alles MySQL-related gaan zitten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:42
Dan was Mysql enkel geinstalleerd omdat het een dependency was op een ander project. Haqd je een keer apt-get install mysql gedaan dan was ie nu niet automatisch verwijderd. Ik zeg niet dat het per se goed gedrag is, maar ik gok dat ie bij deze upgrade een autoremove actie uitvoert.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Freeaqingme schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:39:
Dan was Mysql enkel geinstalleerd omdat het een dependency was op een ander project. Haqd je een keer apt-get install mysql gedaan dan was ie nu niet automatisch verwijderd. Ik zeg niet dat het per se goed gedrag is, maar ik gok dat ie bij deze upgrade een autoremove actie uitvoert.
Klinkt plausibel, echter verwijderde deze ook 'mytop' en dat was geen dependency van iets. Die was wel degelijk handmatig geïnstalleerd.

Dit lijkt me wat anders dan een autoremove, want hij moet niet zomaar dependencies gaan zitten verwijderen. Op mijn Zabbix server wilde hij doodleuk de frontend verwijderen

edit:
ben er al achter: Dependencies zijn wat verrot nu, ik draai MariaDB (MySQL fork) en blijkbaar loopt het daar met 5.3 stuk op dependencies. Wil libmysqlclient18, maar die depend op mysql-common 5.5. En ze zijn daar nog niet zo snel mer updates bouwen voor Precise.

En alweer de eerste updates: nieuwe kernel: 3.2.0-24.37

[ Voor 27% gewijzigd door Sypher op 26-04-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Even een waarschuwing voor diegenen met (oude) NVidia-kaarten, die om wat voor reden dan ook (TV-uit bijvoorbeeld) afhankelijk zijn van de 'legacy'-drivers, in ieder geval de 96.xx.xx- en 173.xx.xx-drivers: Deze doen het na de update niet meer.

The following packages have unmet dependencies:
nvidia-96: Depends: xorg-video-abi-10 but it is not installable

Wederom een gevalletje van incompatibiliteit met een nieuwe xorg. In het verleden loste NVidia dat altijd op, nu maar hopen dat ze dat ook nu binnen niet al te lange tijd doen.

Verder alles goed gegaan; Kubuntu. Einde bericht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:07
ik ben net van 11.10 naar 12.04 gegaan. Redelijk soepel gegaan volgens mij heb alleen audio error die steeds terug komt oid maar audio ansich werkt prima.

Ook het idee dat het een en ander wat soepeler werkt maar merk voor de rest weinig nieuwe dingen maar goed ik gebruik het dan ook hoofdzakelijk op mijn laptop voor erbij en als media center ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Sypher schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:56:
[...]

ben er al achter: Dependencies zijn wat verrot nu, ik draai MariaDB (MySQL fork) en blijkbaar loopt het daar met 5.3 stuk op dependencies. Wil libmysqlclient18, maar die depend op mysql-common 5.5. En ze zijn daar nog niet zo snel mer updates bouwen voor Precise.
Oh, dat heb ik ook gehad toen ik Mariadb installeerde. Heb toen libmysqlclient handmatig verwijderd, die had maar 2 onzinnige dependencies. Vervolgens libmysqlclient van mariadb zelf geinstalleerd.

EDIT: Dat heb ik waarschijnlijk wel met aptitude gedaan. Die doet dit soort dingen in de regel net iets beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Freeaqingme op 27-04-2012 00:43 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Net een fresh 12.04 install gedaan, ging prima. Tot dusverre geen problemen en het ziet er zoals gewoonlijk weer erg gelikt uit. Nu toch Unity maar eens een eerlijke kans geven, tot dusverre valt het niet heel erg tegen en is het vooral even wennen met die global menu's.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Firesphere schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:24:
[...]

Als je in de eerste week na release een Windows-installatie schoon neerzet, heb je hoogstens 3 recommended updates, als je pech hebt. Beetje scheve vergelijking he, met een OS dat al wat ouder is dan een paar uur.
het aantal updates is sowieso een hele slechte maatstaaf voor de kwaliteit van software.

Weinig updates kan betekenen dat de kwaliteit erg hoog is, maar net zo goed dat een hoop exploits niet of laat gepatcht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zijn genoeg punten waarop je kritiek kan uiten op Microsoft, maar wat hun updateproces betreft, daar kunnen de meeste Linux-distro's (inclusief Ubuntu waarschijnlijk) een puntje aan zuigen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Borromini schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 00:49:
Er zijn genoeg punten waarop je kritiek kan uiten op Microsoft, maar wat hun updateproces betreft, daar kunnen de meeste Linux-distro's (inclusief Ubuntu waarschijnlijk) een puntje aan zuigen :).
Nouja, waarom?

Zij doen eens per maand ofzo wat updates, en wat deze updates precies inhouden wordt vaak maar beperkt uitgelegd. Daarnaast, dien(de?) je hiervoor een activex component te gebruiken.

Ubuntu daarentegen gebruikt gewoon http waardoor je desnodos zelf een updatetool kan maken, en krijgt iedere dag rolling updates. Oh, los daarvan, Ubuntu kan ook meteen al je software updaten. Windows doet eigenlijk alleen maar MS producten updaten middels hun update procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
Trouwens, als apt-get nou gekke voorstellen gaat doen, of in jouw ogen onnodig packages holden of whatever, gebruik dan even aptitude met full-resolver, die is soms net wat slimmer in raden wat de juiste config is (ervaring, n =1)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Freeaqingme schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 01:08:
[...]

Ubuntu daarentegen gebruikt gewoon http waardoor je desnodos zelf een updatetool kan maken, en krijgt iedere dag rolling updates. Oh, los daarvan, Ubuntu kan ook meteen al je software updaten. Windows doet eigenlijk alleen maar MS producten updaten middels hun update procedure.
Het proces is bij ubuntu inderdaad een stuk inzichtelijker en handiger ^O^ Vooral dat het niet verplicht bij het opstarten en afsluiten moet (precies de twee momenten dat je er nooit tijd voor hebt) vind ik een grote pré.

Ohja en met windows maakte ik laatst mee dat ik zo'n melding kreeg: "Update 1 van 23 installeren... Schakel uw computer niet uit!"
Ja leuk en aardig, maar ik zit in de trein en wil 'm uitzetten omdat de stroom over 2 minuten op is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 00:49:
wtf is met jou dan? :P

Linux-distro's updaten exploits razendsnel. Security-updates gaan (in Ubuntu althans) transparant. Overige updates gaan over alles, niet zoals in Windows dat je een java-updater hebt, en een windows updater, een Comodo-updater en ook nog eens voor alles drie keer toestemming moet geven.

En dan de security-updates van Windows zelf, je moet altijd iets, dan moet die klowtewindows ahahaltijd rebooten, niet wanneer je zelf wilt, maar meteen, of na 10 minuten of na 4 uur. Moet je kiezen notabene. En als je de laptop in slaapstand zet, wordt ie met Windows gewoon midden in de nacht (3am) in je tas wakker om te updaten en je huis in de fik te zetten. True story.

Wat nou Linux kan van Windows leren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Qpe6GMbIKzjMy9BtbC1RF9bG/full.png

Groeten, een groot Linux- en afentoe Windows gebruiker

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat zeg je alleen als je niet weet waarover je praat :).
Zij doen eens per maand ofzo wat updates, en wat deze updates precies inhouden wordt vaak maar beperkt uitgelegd.
Voor zover ik weet is elke dinsdag 'patch tuesday', tenzij het om kritieke patches gaat, dan worden die sneller uitgebracht.
Daarnaast, dien(de?) je hiervoor een activex component te gebruiken.
Je kan al eeuwen updaten via het beheerscentrum in Windows zelf.
Ubuntu daarentegen gebruikt gewoon http waardoor je desnodos zelf een updatetool kan maken, en krijgt iedere dag rolling updates.
Oh ja. Plain HTTP. Een zegen. Waarom denk jij dat je bank je over HTTPS je transacties laat afhandelen?

Microsofts updates zijn versleuteld. 95% van de Linux-distros gebruikt (buiten een checksum) geen enkele vorm van verificatie. Geen HTTPS, geen enkele vorm van beveiliging of certificatie. Als jij Windows-updates binnenhaalt, dan ben je er zeker van dat je effectief updates van Microsoft binnenhaalt. Er zijn legio gevallen bekend van software waarbij de servers gecompromitteerd werden en binaries (of broncode) vervangen werden door varianten met malware erin. Ook Linux-software. Zeg nooit nooit natuurlijk, maar Microsoft heeft in ieder geval maatregelen genomen om dat tegen te gaan. Linux-distro's? Vergeet het. Apple zal het jammer genoeg niet veel beter doen, en die hebben dan nog geld te over om er tegenaan te gooien. Hun laatse malwarefiasco is daar een prachtig voorbeeld van.

Microsoft gebruikt ook incrementele updates. Daar is niks altruïstisch aan zal je zeggen - en dat is ook zo. Da's gespaarde bandbreedte voor hen. Maar dat is ook gespaarde bandbreedte voor de eindgebruiker. Aantal Linux-distro's die incrementele updates officieel ondersteunen? Ik ken er geen enkele.
Oh, los daarvan, Ubuntu kan ook meteen al je software updaten. Windows doet eigenlijk alleen maar MS producten updaten middels hun update procedure.
Goed punt, maar dat heeft meer te maken met hoe de een Linux-distro wordt opgebouwd. Het zou natuurlijk superhandig zijn als Microsoft al de software op jouw systeem zou updaten voor jou, maar iemand moet die kosten betalen, en guess what? Redmond zal dat niet pro bono doen.

Ik ben geen Windows-fanboy, eerder het tegendeel. Ik draai 100% Linux. Headless server, laptop, desktop, router: alles draait Linux. Ik heb een hekel aan Windows-systemen. Maar dat verhindert mij niet om te erkennen dat Microsoft sommige dingen weldegelijk wél goed doet.
Nog zo'n fanboy zonder achtergrondkennis hé? :P
Linux-distro's updaten exploits razendsnel.
Ik wist niet dat jij de zero-day exploit scene van nabij volgde...
Security-updates gaan (in Ubuntu althans) transparant. Overige updates gaan over alles, niet zoals in Windows dat je een java-updater hebt, en een windows updater, een Comodo-updater en ook nog eens voor alles drie keer toestemming moet geven.
Zie hierboven.
En dan de security-updates van Windows zelf, je moet altijd iets, dan moet die klowtewindows ahahaltijd rebooten, niet wanneer je zelf wilt, maar meteen, of na 10 minuten of na 4 uur.
Ik kan mij anders nog levendig herinneren dat Ubuntu vrolijk na elke bagatel van een update vrolijk meldde dat ik mocht herstarten. Nu draai ik Ubuntu niet op m'n eigen systemen (ik installeer Ubuntu alleen bij anderen), dus ik kan niet meepraten over hoe het nu verloopt. Microsoft gaat jammer genoeg uit van de grootste gemene deler (net als Canonical overigens) - en dat houdt (jammer genoeg) inderdaad herstarten in. Je kan die update manager trouwens netjes het zwijgen opleggen (zelfs met beperkte rechten), maar goed.
Wat nou Linux kan van Windows leren.
Dat je alleen veiligheidsupdates kan selecteren is zowat het enige punt dat Ubuntu over Windows heeft - en het lijkt erop dat dat pas onlangs geïntegreerd is, want dat is de eerste keer dat ik het zie. Jammer genoeg weegt dat nog altijd erg licht in vergelijking met het systeem van Microsoft. Dat is efficiënt (vereist weinig bandbreedte) en veilig.

Het is heel sympathiek van Canonical dat ze nu toelaten om alleen security updates te installeren, alleen jammer toch dat het systeem waarmee die afgeleverd worden eigenlijk op zichzelf al onveilig is? :P
Groeten, een groot Linux- en afentoe Windows gebruiker
The force is strong with you. Nu de kennis nog ;).

Apt kan trouwens met GPG-sleutels werken, het is mij alleen niet duidelijk of het dat standaard doet. En zelfs als dat zo is, dan blijft er nog altijd het punt dat je voor 99% van de Linux-distro's gewoon het hele internet leegtrekt bij een update.

[ Voor 40% gewijzigd door Borromini op 27-04-2012 02:40 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update naar 12.04 een succes op mijn Netbook. Verwachtingen waren anders. Maar word wel steeds positiever over Linux op deze manier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Borromini schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 02:01:
...

Oh ja. Plain HTTP. Een zegen. Waarom denk jij dat je bank je over HTTPS je transacties laat afhandelen?

Microsofts updates zijn versleuteld. 95% van de Linux-distros gebruikt (buiten een checksum) geen enkele vorm van verificatie. Geen HTTPS, geen enkele vorm van beveiliging of certificatie. ...
bijvoorbeeld ubuntu (apt-secure) doet toch wel wat standaard authenticatie&verificatie, IMHO is de waarde van https (om te versluieren wat geupdated wordt en om de bronserver te authenticeren) zeker bij gebruik van meerdere hashes niet heel groot, ervanuitgaande dat de gpg-key veilig is (maar hetzelfde geldt voor de ssl-certificaten&server bij een SSL-verbinding).

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 27-04-2012 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Voor Ubuntu 11.10 moest ik Ironhide installeren om op mijn laptop de videokaart nvidia gt 540m goed werkend te krijgen. Nu las ik dat Ironhide niet werkt onder 12.04. Iemand enig idee hoe ik de videokaart goed werkend ga krijgen? Bij 11.10 werkte de nvidia drivers niet goed.

De resolutie is overigens verder gewoon goed, alleen openGL werkt zo niet waardoor ik geen Cairo Dock of andere 3d toepassingen kan gebruiken :)

*edit*
Hier wel iets gevonden. Bumblebee in combinatie met de normale nvidia drivers:
http://pleph.appspot.com/init/posts/view/2687901

Echter moet je wel elke keer als je iets wil opstarten het openen via terminal en er "optirun" voorzetten.

[ Voor 23% gewijzigd door mickjuh op 27-04-2012 10:36 . Reden: Bumblebee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na ongeveer 1.5h updaten is mijn ubuntu ook geupdate. Het ziet er best wel nice uit.
Mijn ironhide setup werkt wel nog steeds best wel vreemd. Ik hoop wel dat er binnenkort officiële support komt voor optimus. Ik mis vooral een werkende HDMI poort: (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lynxie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

lynxie

Net mis is ook mis.

Nou, ik heb voor het eerst Ubuntu met Unity geïnstalleerd en het is om te huilen. Wat een bagger performance, de UI is extreem traag direct na inloggen, duurt meestal seconden (10 of meer is niet ongebruikelijk) voordat er iets gebeurt naar aanleiding van een muisklik. Ik zie ook de hele tijd allerlei geknipper in het scherm en schermopbouw die niet goed gaat, bah. Terwijl het een systeem is wat het makkelijk moet kunnen draaien, switchen van de current Nvidia driver naar de post-release heeft ook geen enkel effect. Als ik dit niet opgelost krijg is het voor mij einde Ubuntu.

Everybody's free to wear sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zombaya
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-08 23:13
Als je op zoek gaat naar een alternatief, kan ik Xubuntu aanraden. Ik was zelf ook niet tevreden van unity (van 11.04) en ben daarna overgeschakeld op Xubuntu en ben daar veel tevredener over. Het loopt vlot en ziet er in mijn ogen goed uit. Plus alle tutorials en guides voor ubuntu werken meestal ook voor xubuntu.

Zombaya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Of gewoon gnome-shell installeren voor Gnome3 :) Die performt sowieso flink beter dan Unity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lynxie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

lynxie

Net mis is ook mis.

Ik meen dat je gewoon kunt switchen door gnome-shell --replace uit te voeren, maar dan freezed de UI onherstelbaar.

Everybody's free to wear sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
lynxie schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 16:09:
Ik meen dat je gewoon kunt switchen door gnome-shell --replace uit te voeren, maar dan freezed de UI onherstelbaar.
Gnome-shell is by-default niet geinstalleerd, maar als je die hebt kan je op je loginscherm kiezen voor 'Gnome' ipv 'Ubuntu' en je zit in de gnome shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 02:01:
Plain HTTP. Een zegen. Waarom denk jij dat je bank je over HTTPS je transacties laat afhandelen?
Omdat transacties privé zijn en publiekelijk beschikbare updates niet? :?
Er zijn legio enkele gevallen bekend van software waarbij de servers gecompromitteerd werden en dit was dan lang voordat de software in een officiële repo opdook al opgemerkt.
Bovendien werkt Ubuntu met keys voor elke repo om automatisch te updaten om omleidingen tegen te gaan, dus je moet echt zelf buiten de officiële repo om de nieuwste snapshots van de kernel of een of andere ftp-daemon downloaden en compileren zonder te kijken wat je doet (wat nergens op slaat omdat je meestal met voorbedachte rade moeilijk gaat doen? :? ) om hier last van te hebben.
Microsoft gebruikt ook incrementele updates.
en in de updates zitten de volledige gewijzigde bestanden. Net als Linux alleen de gewijzigde packages update en niet de hele programma's met dependencies.
Goed punt, maar (...) een Linux-distro wordt dus handiger opgebouwd. Het zou natuurlijk superhandig zijn als Microsoft al de software op jouw systeem zou updaten voor jou, maar iemand moet die kosten betalen, en guess what? Redmond zal dat niet pro bono voor de €246,33 die ik voor Windows Ultimate retail heb betaald doen.
En? Alle linux distro's dus wel. :?
Ik heb een hekel aan Windows-systemen. Maar dat verhindert mij niet om te erkennen dat Microsoft sommige dingen weldegelijk wél goed doet.
Same here, hoewel ik niet zo'n hekel aan Windows heb als jij. Windows heeft veel goede punten. Maar het update proces is er m.i. niet één van.
Nog zo'n fanboy zonder achtergrondkennis hé? :P
Klinkt anders alsof je zelf behoorlijk spijkers op laag water aan het zoeken bent.
Ik wist niet dat jij de zero-day exploit scene van nabij volgde...
Verzin er voor het gemak zero-day bij, zet er een vraagteken achter en hoppa weer een tegenargument? :?
Ik kan mij anders nog herinneren dat Ubuntu vrolijk na elke bagatel van een kernel- of videokritieke update meldde dat ik mocht herstarten.
In Windows moet en zal je herstarten (of x/y/z minuten uitstellen) en wordt je desnoods uit je tournament of film gehaald om die keuze meteen te maken.
Dat je alleen veiligheidsupdates kan selecteren is zowat het enige punt duidelijk één van de vele punten dat Ubuntu over Windows heeft - en het lijkt erop dat dat pas onlangs geïntegreerd is bestaat al zeker anderhalf jaar (iig 10.10) voor noobs, want dat is de eerste keer dat ik het zie voor die tijd moest je wat command-line truuks in cron zetten om dit te bewerkstellingen.
Ubuntu implementeerde dit in de GUI na 5 jaar. Microsoft nog steeds niet na 26 jaar..
Apt kan trouwens met GPG-sleutels werken, het is mij alleen niet duidelijk of het dat standaard doet. En zelfs als dat zo is, dan blijft er nog altijd het punt dat je voor 99% van de Linux-distro's gewoon het hele internet leegtrekt bij een update.
Eerlijk is eerlijk, 10 keer zoveel updates wegen 10 keer zo zwaar. Maar achter de ene distro staat een millionair, de ander verdient de kosten terug met commerciële verkoop, en een derde/vierde/vijfde wordt compleet gebackt door de vrijgevige linuxgebruiker. Maar ik weet niet waarom je je er zo druk over maakt. Ik heb de traagste en goedkoopste internetverbinding in de straat. Een oud ADSL ding waar ik afentoe een tikje tegenaan moet geven als de telefoonlijn niet goed zit. En ik heb geen enkel probleem met updates.

Als je een groep computers van updates moet voorzien kan je alle updates local downloaden en van daaruit uitrollen naar de rest. Hoe precies dat weet duckduckgo wel, want ik heb er nooit gebruik van hoeven maken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Laatst online: 15:56
Grrr... eindelijk 12.04 met Gnome shell ook goed aan de gang hier.
Lightdm liep te klooien hier, hij liep vast na het invoeren van het (correcte) wachtwoord. Kon niet meer in zowel Unity als Gnome komen :S
Nu gdm geinstalleerd en het draait prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sando schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 23:37:
Omdat transacties privé zijn en publiekelijk beschikbare updates niet? :?
Er zijn voldoende sites die standaard op HTTPS draaien (of HTTPS ook aanbieden voor publieke content). De webinterface voor OpenWrt's SVN is bijvoorbeeld standaard HTTPS. Het Arch forum ook.

Ondanks alles zijn er genoeg third party tools waarmee je als Windows-gebruiker updates kan downloaden. Dat is dus een non-argument.
en in de updates zitten de volledige gewijzigde bestanden.
Bij Windows, ja.
Net als Linux alleen de gewijzigde packages update en niet de hele programma's met dependencies.
Je hebt het juist: de gewijzigde pakketten. Niet de gewijzigde bestanden. Microsoft gebruikt delta's, Linux niet. Als jij op Ubuntu LibreOffice bv. wil updaten dan haal jij een volledig nieuw pakket binnen. Als Microsoft updates uitbrengt, dan is dat geen volledig nieuwe versie. Dat zijn binary patches.
En? Alle linux distro's dus wel. :?
Het is pedant leuk om andermans citaten te 'bewerken' tot er staat wat je graag leest. Dat verandert niets aan jouw opinie; dat blijft een opinie, en geen feit.

Het zijn twee ecosystemen die vanuit een totaal ander perspectief opgebouwd zijn. Je kan blijven hameren op het feit dat Linux alles bijwerkt, en daarbij straal negeren dat de ecosystemen van een Linux-distro en een Microsoft OS totaal verschillend zijn.
Verzin er voor het gemak zero-day bij, zet er een vraagteken achter en hoppa weer een tegenargument? :?
Wat verwacht je met zo'n stoere, vage uitspraken? Dat je gesprekspartner zich daarbij neerlegt? 'Oh ja, dat zal dan wel zo zijn.' Einde discussie?
Ubuntu implementeerde dit in de GUI na 5 jaar. Microsoft nog steeds niet na 26 jaar...
En alle lof voor Ubuntu daarvoor. Ik was waarschijnlijk niet specifiek genoeg: als ik vind dat Microsoft hun updateproces goed geregeld hebben, dan had ik het over het updateproces, niet over de GUI die daaraan vasthangt.
Maar ik weet niet waarom je je er zo druk over maakt.
Efficiëntie.
Ik heb de traagste en goedkoopste internetverbinding in de straat. Een oud ADSL ding waar ik afentoe een tikje tegenaan moet geven als de telefoonlijn niet goed zit. En ik heb geen enkel probleem met updates.
En ik heb VDSL2... Wat maakt dat uit? Delta's zijn een stuk efficiënter.

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 28-04-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Je praat een beetje langs mijn punten heen en critiqued hoe ik het zeg ipv wat ik zeg. Ga maar lekker verder balen van Linux dan. Ik wilde even tegenlicht geven voor de kijker, maar met jou praten is als schaak spelen met een duif. Afbeeldingslocatie: http://olie.home.xs4all.nl/fok/smilies/Smilies/bye.gif

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heel volwassen reactie van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Afbeeldingslocatie: http://forum.gon.com/attachment.php?attachmentid=615781&stc=1&d=1313165072

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Los van alle techniek vind ik het bij Ubuntu wel handig dat, mits uiteraard het softwarepakket in de repository zit, het via een universeel ding geupdate wordt. Onder Windows heeft elke applicatie wel weer zijn eigen updater, ipv dat er vanuit Windows 1 update-api is. Dat soort gebrekkige integratie vind ik jammer bij Windows.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
@MsG Ik denk dat het grote verschil is dat bijna alle populaire software onder Windows commerciëel is, en commerciële partijen werken elkaar in de regel tegen. Hoewel alles in de officiële repo van Ubuntu vrije software is (los van partners) ben je natuurlijk vrij om commerciële repo's toe te voegen zoals Skype, Opera, etc. maar dat komt omdat Ubuntu vrij/open is. Het is inherent aan vrije software om alles wat handig is te implementeren.

edit:

@ hieronder en hierboven en mezelf:
3x combo

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 28-04-2012 18:31 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Wellicht is de techniek van Windows beter op het gebied van updates (sneller / efficiënter / veiliger): dat zou ik niet weten. Ik heb te weinig kennis van de updatetechnieken in Linux. Wat ik wél weet is dat onder Windows elk programma zijn eigen updater en bijbehorende procedure en instellingen heeft, en in Linux niet. Het wordt tijd dat Windows de mogelijkheid gaat bieden om programma's op Windows Update in te laten haken op de een of andere manier, zodat de update-tool alle software kan updaten in plaats van alleen Windows en andere MS-producten.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 28-04-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 21:59
Afgelopen donderdag mijn oude 11.04 install gewist en daarna 12.04 geinstalleerd. Gelijk vd gelegenheid gebruikgemaakt om een SSD in mijn laptop te bouwen :)

Ik ben ooit begonnen met linux rond redhat 5 of 6 en kan niet anders zeggen dat linux (en ook ubuntu) vele malen beter en gebruiksvriendelijker zijn geworden. Draai nu gnome-shell met het zukitwo thema en vind het er fantastisch uitzien. Ik heb 12.04 aangewend om volledig over te gaan op linux. Best wel spannend en gebruik ubuntu nu met veel plezier. Zag ook dat banshee in 12.04 nu muziek kan uitwisselen met mijn iphone 4s itt 11.04, super!

Na een paar dagen helaas ook de 1e ergenissen. Mijn webcam wordt niet herkend terwijl het wel een UVC compliant camera is dus een groot gemis bij Skype. Bij het afsluiten hangt ie nog wel eens (geen ramp want suspend meestal) en ik snap nog totaal niet hoe ik gvfs shares automatisch kan mounten bij boot. Gigolo biedt nog geen uitkomst dus daar moet ik nog even induiken. Tevens was ik behoorlijk teleurgesteld toen bij zowel bij een smb als ook bij een ftp copy van een server in mijn huis nautilus errors spuugde wat te herleiden viel aan bepaalde filenames met spaanse tekens erin. Zojuist even via windows xp geprobeerd en dat werkt perfect. Onbegrijpelijk waarom ik met linux over zoiets basics als een filename struikel.. Tot slot heb ik bij gtk3 apps wel een overlay scrollbar en bij apps zoals mozilla niet.. Wazig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Neutron schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:58:
Onbegrijpelijk waarom ik met linux over zoiets basics als een filename struikel..
Als je alles binnen Linux doet, heb je daarmee geen problemen. Zelfde met Windows. Maar ga je ze door elkaar gebruiken dan krijg je problemen. Linux is namelijk POSIX en houdt zich aan andere standaarden, Windows niet en bedenkt zelf regels.

Als je als Linux gebruiker voor het eerst naar Windows gaat en je kopieert/FTPt/samba't een paar screenshots (die staan automatisch in ~/Pictures) naar Windows, kan je vervolgens niks met die bestanden. Geen attributen wijzigen, niet verder kopieren.. dan is het net zo ongelovelijk dat je met Windows over zoiets basics als een filename struikelt. ;)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
Sando schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:49:
[...]

Als je alles binnen Linux doet, heb je daarmee geen problemen. Zelfde met Windows. Maar ga je ze door elkaar gebruiken dan krijg je problemen. Linux is namelijk POSIX en houdt zich aan andere standaarden, Windows niet en bedenkt zelf regels.
Hoi Redsando, ik begrijp je helaas niet goed, FTP is toch FTP? Als ik inlog vanuit ubuntu op mijn ftp server (popcorn server dus geen windows) kan ie de betreffende bestanden niet naar lokaal kopieren. Als ik dit in filezilla vanuit windows doe is er geen enkel probleem. Ik heb eea over utf-8 gelezen omdat ik dacht dat het hier mee te maken had maar voor zover ik kan zien heeft windows hier bij mij duidelijk punten gewonnen. In hoeverre bedenkt windows hier zijn eigen regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Neutron schreef op zondag 29 april 2012 @ 00:26:
[...]

Hoi Redsando, ik begrijp je helaas niet goed, FTP is toch FTP? Als ik inlog vanuit ubuntu op mijn ftp server (popcorn server dus geen windows) kan ie de betreffende bestanden niet naar lokaal kopieren. Als ik dit in filezilla vanuit windows doe is er geen enkel probleem. Ik heb eea over utf-8 gelezen omdat ik dacht dat het hier mee te maken had maar voor zover ik kan zien heeft windows hier bij mij duidelijk punten gewonnen. In hoeverre bedenkt windows hier zijn eigen regels?
Je mag het op Ubuntu ook met Filezilla proberen hoor.

In windows kom je nieteens op het idee om voor zoiets de standaard filemanager te gebruiken, omdat die daar heul niet geschikt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

mcDavid schreef op zondag 29 april 2012 @ 00:32:
[...]

Je mag het op Ubuntu ook met Filezilla proberen hoor.

In windows kom je nieteens op het idee om voor zoiets de standaard filemanager te gebruiken, omdat die daar heul niet geschikt voor is.
Ik ftp regelmatig met zowel de commandline als de GUI ftp ondersteuning van Windows, en ben nooit echt problemen tegen gekomen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
McDavid, heb ik al geprobeerd en werkt ook niet. Open binnenkort een topic hier of op het ubuntu forum om dit topic niet teveel te vervuilen.

Net even mijn iphone 4s met banshee proberen te synchroniseren en helaas te vroeg gejuichd. Banshee zegt dat ie synchroniseert maar als ik vervolgens op m'n foon kijk is er geen enkel nr bij geschreven. *diepe zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Neutron schreef op zondag 29 april 2012 @ 00:26:
[...]

Hoi Redsando, ik begrijp je helaas niet goed, FTP is toch FTP?
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar FTP is inderdaad FTP. Echter het onderliggende bestandssysteem bepaalt welke bestandsnamen er op mogen staan, en je eigen besturingssysteem kan daar weer anders over denken.

Bepaalde bestandsnamen werken alleen in Windows. Met 'gek' geëncodeerde letters bijvoorbeeld.
Andere bestandsnamen werken alleen in Linux. Met dubbele punten bijvoorbeeld (zoals 'Screenshot apr 29 18:27.png'), dat mag volgens de standaard, maar niet volgens Windows.

Daardoor zijn er - afhankelijk van in welk OS het bestand is gemaakt (en dus een naam heeft gekregen) - op beide systemen problemen te ondervinden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Bestandsnamen met een punt erin zijn ook altijd feest op windows ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 16:36:
Je praat een beetje langs mijn punten heen en critiqued hoe ik het zeg ipv wat ik zeg. Ga maar lekker verder balen van Linux dan. Ik wilde even tegenlicht geven voor de kijker, maar met jou praten is als schaak spelen met een duif. [afbeelding]
Lees alles anders nog een keer rustig door. Volgens mij is Borrodinges niet bepaald aan het trollen en lijkt dat nu zo omdat je al zijn woorden zit te verdraaien om daar vervolgens heel fel op te reageren. Ik denk dat hij het aardig bij het rechte eind heeft. Het Windows updateproces is inderdaad efficienter en veiliger. Linuxen hebben daarbij weer het voordeel dat ALLE applicaties op dezelfde manier updaten terwijl je daar in Windows allerlei eigen applicatie-updates voor hebt. En dat restartgebeuren van Windows is inderdaad ook vervelend. Maar het binnenhalen van de updates zelf, wat dat betreft heeft Borromini imo gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mickjuh schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:07:
Voor Ubuntu 11.10 moest ik Ironhide installeren om op mijn laptop de videokaart nvidia gt 540m goed werkend te krijgen. Nu las ik dat Ironhide niet werkt onder 12.04. Iemand enig idee hoe ik de videokaart goed werkend ga krijgen? Bij 11.10 werkte de nvidia drivers niet goed.

De resolutie is overigens verder gewoon goed, alleen openGL werkt zo niet waardoor ik geen Cairo Dock of andere 3d toepassingen kan gebruiken :)

*edit*
Hier wel iets gevonden. Bumblebee in combinatie met de normale nvidia drivers:
http://pleph.appspot.com/init/posts/view/2687901
Echter moet je wel elke keer als je iets wil opstarten het openen via terminal en er "optirun" voorzetten.
Zelf heb ik in ubuntu 12.04 gewoon Bumblebee geinstalleerd, daarbij komen de Nvidia drivers gelijk mee. Je moet er inderdaad optirun voor zetten om proggies zo te runnen. Nvidia/intel hebben nog een goede Linux-drivers beschikbaar gesteld om met hybrid graphics kaarten om te gaan. De Nvidia kaart wordt namelijk aangesstuurd VIA de Intel kaart, dat veroorzaakt alle ellende juist :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Heeft iemand mbv bumblebee ook daadwerkelijk een energie besparing? Ik zelf heb het geinstalleerd op 12.04 64-bit op mijn XPS15 (i7 2630QM, 8GB RAM, GT525m) maar geen verbetering :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Geen idee eerlijk gezegd, niet op gelet. Ik doe het puur om mijn Nvidia kaart ook te kunnen gebruiken. Zonder bumblebee gaat alles via de Intel kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Gasten, gaarne uw discussies te bewaren voor eigen topics. Ik zie het anders binnenkort gebruren dat dit topic op slot gaat :(

Tevens: er is nu al een tijdje op de achtergrond aan mensen gevraagd of ze hun vragen ook in aparte topics willen verpakken. Mocht dit niet lukken dan moeten we helaas anders gaan handelen hier en daar heb ik echt geen zin in !!

[ Voor 45% gewijzigd door Pim. op 01-05-2012 07:15 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:37

Auredium

Informaticus Chaoticus

12.04 draait hier als een zonnetje bij mij. Ben er wel blij mee. :) Sommige dingen die buggy waren geworden bij mijn 11.10 versie zijn ook opgelost (met name bij het inlogvenster). Ik wacht alleen nog op wat Wine stabilisatie bij StarCraft 2. :P Maar dat komt vast wel goed.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:04
Heb even gewacht totdat NNTPGrab ook beschikbaar was, na een seintje van de maker ben ik gistermiddag om 13.18 uur met een verse install begonnen. Om 13.57 was ik klaar met installeren, inclusief alle extra programma's (oa Sopcast, NNTPGrab, VLC, Xsensors) en alle instellingen zoals ik ze hebben wil.

In de 2D omgeving had ik erg veel last van horizontal tearing tijdens kijken van films/series met VLC, maar na terugkomst op 3D is dat probleem ook niet meer aanwezig. Vreemd, maar ok!

Draait nu prima, grafisch erg mooi. Unity is niet het snelst, maar ik probeer zo veel mogelijk bij de standaard te blijven.

Mijn Ubuntu 12.04 32 bits versie op een Dell Vostro V13 (4 GB RAM, 160 GB SSD Intel X-25 Postville) start op in 11 seconden, sluit af in 3 seconden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

LaptopSmurf schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:11:
om 13.18 uur met een verse install begonnen. Om 13.57 was ik klaar met installeren, inclusief alle extra programma's (oa Sopcast, NNTPGrab, VLC, Xsensors) en alle instellingen zoals ik ze hebben wil.
Heerlijk is dat he? In Windows ben ik bijna 3 dagen bezig geweest op mijn Dell XPS 17 door al dat gekut met drivers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
Sinds 10.04 ben ik een zeer tevreden Ubuntu gebruiker, maar op zich vind ik Windows 7 ook niet slecht.

Heb het zo mooi gescheiden: zakelijk Windows 7, privé Ubuntu 12.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

LaptopSmurf schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:38:
Heb het zo mooi gescheiden: zakelijk Windows 7, privé Ubuntu 12.04.
Haha precies hetzelfde hier, alhoewel ik op mijn vorige werk ook regelmatig gewoon Ubuntu op het werk gebruikte. Eigenlijk het enige dat mij daarin tegenhoudt is dat er nog geen goede Exchange koppeling bestaat voor Linux. Dat gekloot met Davmail en Mozilla Thunderbird met calendar extension is het toch allemaal net niet. Verder kon ik eigenlijk alles wat ik op de zaak doe (netwerkbeheer met name) ook prima met Ubuntu.

Windows 7 is ook gewoon prima, maar de installatie duurt gewoon heel lang, dat bedoelde ik meer. Ik ben ook een zeer tevreden Win7 gebruiker, nooit problemen mee gehad. Enige nadeel is gewoon dat ik bijna 2 dagen bezig was om alles werkend te krijgen. Ubuntu herkent ook veel meer hardware out of the box terwijl ik in Windows 7 een 800x600 scherm krijg met mijn halve apparaatbeheer vol gele uitroeptekentjes van allemaal missende drivers. Waar Ubuntu dan met lspci nog makkelijk aangeeft wat er precies allemaal in zit (los van of er drivers voor aanwezig zijn) moet je dat in Windows 7 maar gokken. Met de hint Onbekend Apparaat kom je niet zo ver :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Verkeerde topic :+

[ Voor 200% gewijzigd door Sando op 01-05-2012 16:43 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Ik lees allemaal positieve verhalen over 12.04 maar zoals gebruikelijk val ik toch wel weer met m'n neus in de boter als het om bugs en chrashes gaat. Er is werkelijkwaar geen beginnen aan.... En dat op twee verschillende systemen (ene een update, andere een nieuwe installatie).

Nog voordat er ook maar een programma gestart heb, is de crash rapportage applicatie al druk in de weer. En zelfs die crashed.
Eén mislukte distributie upgrage, grote vensterbalken die ik niet kan aanpassen, verder problemen met me-tv (eigenlijk alle dvb-t programma's), inkscape, en gwibbler zo-nu-en-dan and still counting.

[ Voor 5% gewijzigd door arnem_ op 01-05-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Irritant dat het dan weer niet werkt hoor! Vooralsnog heb ik op al mijn systemen 'geluk' gehad, behalve dan dat *tadaaaa* de WUSB600N op de een of andere manier niet meer out of the box werkte (terwijl ie dat wel deed sinds een kernel update ergens aan het begin in 11.10). Nou ja, het topic op launchpad stroomt daar ook weer van over nu.

Ik las ook ergens dat het installeren vanaf USB-stick veeeeeel trager zou zijn geworden dan bij de vorige versies (hier: http://www.zdnet.co.uk/bl...4-lts-scorecard-10026030/ )

Nou ja, nog 1 ubuntu-compu updaten en 1 lubuntu-compu en dan weten we of het overal goed gegaan is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door letatcest op 01-05-2012 16:58 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Vicarious schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:36:
[...]

Haha precies hetzelfde hier, alhoewel ik op mijn vorige werk ook regelmatig gewoon Ubuntu op het werk gebruikte. Eigenlijk het enige dat mij daarin tegenhoudt is dat er nog geen goede Exchange koppeling bestaat voor Linux. Dat gekloot met Davmail en Mozilla Thunderbird met calendar extension is het toch allemaal net niet. Verder kon ik eigenlijk alles wat ik op de zaak doe (netwerkbeheer met name) ook prima met Ubuntu.
Evolution kan prima overweg met Exchange bij mijn weten. Gebruik het zelf om te synchen met mijn gmail, agenda en contacten.

Krijg hier nog steeds om de zoveel minuten een crashreport :( Ik verwacht dat komt door Opera icm een flashplugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Thedr schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:38:
[...]

Evolution kan prima overweg met Exchange bij mijn weten. Gebruik het zelf om te synchen met mijn gmail, agenda en contacten.

Krijg hier nog steeds om de zoveel minuten een crashreport :( Ik verwacht dat komt door Opera icm een flashplugin.
Evolution maakt gebruik van de Exchange web access. Die is niet altijd even makkelijk bereikbaar in bepaalde situaties. Bovendien werkt het allemaal vrij traaaaaaaaaggggg. Tenminste, dat was de laatste keer dat ik het gebruikte zo (ong. 1 jaar terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Vicarious schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 18:52:
[...]

Evolution maakt gebruik van de Exchange web access. Die is niet altijd even makkelijk bereikbaar in bepaalde situaties. Bovendien werkt het allemaal vrij traaaaaaaaaggggg. Tenminste, dat was de laatste keer dat ik het gebruikte zo (ong. 1 jaar terug).
Dat wist ik niet. Vind Evolution wel vlot werken iig. Gebruik het nog maar een paar weken, maar het bevalt me prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Vicarious schreef op maandag 30 april 2012 @ 13:55:
Lees alles anders nog een keer rustig door. Volgens mij is Borrodinges niet bepaald aan het trollen en lijkt dat nu zo omdat je al zijn woorden zit te verdraaien om daar vervolgens heel fel op te reageren. Ik denk dat hij het aardig bij het rechte eind heeft. Het Windows updateproces is inderdaad efficienter en veiliger. Linuxen hebben daarbij weer het voordeel dat ALLE applicaties op dezelfde manier updaten terwijl je daar in Windows allerlei eigen applicatie-updates voor hebt. En dat restartgebeuren van Windows is inderdaad ook vervelend. Maar het binnenhalen van de updates zelf, wat dat betreft heeft Borromini imo gewoon gelijk.
Nee hoor. Ik verander de quotes om subjectiviteit te verwijderen of feiten te corrigeren. Wat ik veranderd heb onderstreep ik. Ik zou zeggen, lees zelf beide reacties nog eens rustig door. Zeggen dat ik stoer doe (die dingen noem je gewoon exploits, hoe stoer ik ben heeft er niets mee te maken. MS heeft ook een Exploit Wednesday, en je hoeft niet stoer te zijn om te weten waar ze mee bezig zijn), dat ik er niet bij was en dat ik geen kennis heb is minder sportief en relevant dan een quote aanpassen en onderstrepen wat er volgens mij zou moeten staan om tot een eerlijk beeld te komen.

Verder netjes samengevat, alleen ben ik het er niet mee eens. Op het punt van efficientie, één van de enige twee punten waarin Windows het beter doet dan Ubuntu volgens jullie, wil ik wel even verduidelijken waarom ik het Ubuntuproces juist waardeer, alleen hoor ik zojuist dat ik dat beter in een nieuw topic doe. Daarom wil ik jullie even hier op attenderen, immers speciaal voor jullie getiept:

Het updateproces van Ubuntu is wèl cool.

Oja en @borromini nu herinner ik het me: de methode om machines ouder dan Ubuntu 10.10 automatisch van security updates te voorzien was volgens mij het package unattended-upgrades en dan in cron of rc.local of wat voor jouw setup het fijnste is..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
arnem_ schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 16:43:
Ik lees allemaal positieve verhalen over 12.04 maar zoals gebruikelijk val ik toch wel weer met m'n neus in de boter als het om bugs en chrashes gaat. Er is werkelijkwaar geen beginnen aan.... En dat op twee verschillende systemen (ene een update, andere een nieuwe installatie).

Nog voordat er ook maar een programma gestart heb, is de crash rapportage applicatie al druk in de weer. En zelfs die crashed.
Eén mislukte distributie upgrage, grote vensterbalken die ik niet kan aanpassen, verder problemen met me-tv (eigenlijk alle dvb-t programma's), inkscape, en gwibbler zo-nu-en-dan and still counting.
Vreemd. Op mijn Vostro V13 laptop geen bugs, geen crashes.

Misschien dat de ene hardware er beter voor geschikt is dan de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

It happend. Mijn telefoon is overleden. Ik zit eraan te denken om een Android telefoon aan te schaffen. Niets zwaars omdat ik geen internet gebruik op mijn telefoon. Stelt Ubuntu voor Android bepaalde eisen aan de hardware? Volgens mij niet echt he?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Jep, http://www.ubuntu.com/devices/android/features-and-specs

Hardware requirements

Dual-core 1GHz CPU
Video acceleration: shared kernel driver with associated X driver; Open GL, ES/EGL
Storage: 2GB for OS disk image
HDMI: video out with secondary frame buffer device
USB host mode
512 MB RAM

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

MaximusTG schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:31:
Jep, http://www.ubuntu.com/devices/android/features-and-specs

Hardware requirements

Dual-core 1GHz CPU
Video acceleration: shared kernel driver with associated X driver; Open GL, ES/EGL
Storage: 2GB for OS disk image
HDMI: video out with secondary frame buffer device
USB host mode
512 MB RAM
Dat...is een pittige telefoon voor mijn doen. Enfin, ik heb sowieso nog wat zaken in de 'pool' zweven wat betreft mobiele telefoons dus ik zie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Als je een recente android telefoon neemt dan zit je daar al gauw aan hoor tegenwoordig. Kijk bv naar de Galaxy Nexus. Zit boven de eisen zelfs, alleen geen ondersteuning USB host in standaard software. Wel in sommige custom roms. Grote kans dat er een custom ROM zal komen voor die telefoon waar het ingebouwd zit.
Hele Ubuntu op Android verhaal vind ik op zich wel grappig, maar is nog vrij onduidelijk allemaal. Waarschijnlijk zullen ze zelf samenwerking aangaan met een telefoonbouwer om er een uit te brengen waar het standaard op zit.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik hoop eigenlijk stiekem op een Ubuntu only telefoon. Maar ik weet niet zeker of Canonical wel zo ver zal gaan met Ubuntu. Ik denk dat het een hele kleine markt is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Dat denk ik ook ja. Maar kan me voorstellen dat een Canonical bv samenwerkt met Samsung, en voor een nieuwe telefoon van hun een eigen ROM maakt. Dan hoeven ze niet de complete kosten van het ontwikkelen va een hele eigen telefoon te dragen. Samsung kan dan die telefoon gewoon van hun eigen Android voorzien, en Canonical zou dan eigen versies kunnen verkopen. Of via Samsung een ROM aanbieden.
Samsung kan natuurlijk elke telefoonfabrikant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Auredium schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:44:
Ik hoop eigenlijk stiekem op een Ubuntu only telefoon. Maar ik weet niet zeker of Canonical wel zo ver zal gaan met Ubuntu. Ik denk dat het een hele kleine markt is namelijk.
Ik denk dat Ubuntu meer interesse heeft in de tablet markt dan in de telefoonmarkt waar de concurrentie heel hevig is en hun Unity interface juist tegen ze zou gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ik wil ook erg graag een telefoon waarbij je niet gedwongen wordt een of ander bedrijf te voorzien van logingegevens of wat dan ook (apple met itunes, windows met live(?), android met gmail...). Ben eigenlijk op zoek naar iets dergelijks, maar kan dat niet zo goed vinden.. (weet eigenlijk niet of Maemo dat wel of niet vereiste, maar ja, dat is toch niet meer...).

Maar goed, dat is redelijk off-topic.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Je kan Android toch ook gebruiken zonder Google Apps? Zonder google account kan je alleen niks uit de play store halen. Maar je hebt op Android natuurlijk we de mogelijkheid tot sideloading. Maar ik zie eigenlijk niet in waarom je het jezelf zo moeilijk zou maken.

En het is is inderdaad vrij off-topic ;).

Ben nu 12.04 aan het downloaden. Zit nog erg te twijfelen of ik het over mn huidige install ga zetten... Heb dit zo lekker gepersonaliseerd. En moet weer allerlei andere tweaks gaan gebruiken in 12.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
Vandaag ook maar even een upgrade gedaan naar 12.04 van ubuntu. Geen 1 gnome3-snell extension lijkt meer te werken. :( Ook deed mijn gtk3 theme het niet meer zoals hij eerst deed. FFUU eens zien hoe we dit allemaal gaan fixen.

//edit
Enkele extensies werken weer door ze opnieuw te installeren. Een paar doen het nog niet. Ik zal wel moeten wachten op een nieuwe versie zeker.

[ Voor 25% gewijzigd door WernerL op 02-05-2012 13:51 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nou, ben toch maar om gegaan :). Heb nu 12.04 draaien, zonder Unity, Gnome Shell. Met Faience icons en shell theme. Adwaita GTK. Tot nu toe wel tevreden. Lang leve extensions.gnome.org. Erg handig zo vanuit de browser installeren. Heb Gnome Shell uit de PPA, 3.4. Dan zijn idd wel best veel extensions niet meer compatible. Heb de activities button en hotspot verwijderd, de user themes extensie, een extensie die de animaties versneld en een die het accessibility icoon verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
WernerL schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:26:
Vandaag ook maar even een upgrade gedaan naar 12.04 van ubuntu. Geen 1 gnome3-snell extension lijkt meer te werken. :( Ook deed mijn gtk3 theme het niet meer zoals hij eerst deed. FFUU eens zien hoe we dit allemaal gaan fixen.

//edit
Enkele extensies werken weer door ze opnieuw te installeren. Een paar doen het nog niet. Ik zal wel moeten wachten op een nieuwe versie zeker.
Zowel Shell als Cinnamon zijn een nieuwe versie, het framework of iets extensiegerelateerds zijn ook veranderd dus veel extensies moeten daarop aangepast worden. Vaak staat er op de website (bij Cinnamon althans) ook bij: Compatible with Cinnamon 1.1.3 of 1.1.4

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 08:24
Je kunt proberen een extensie aan de praat te krijgen door met de hand het versienr in metadata.json bij te werken.

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
~/.local/share/gnome-shell/extensions/RemovePanelAppMenu@evotex.ch $ more metadata.json 
{
  "_generated": "Generated by SweetTooth, do not edit", 
  "description": "Remove the App menu from the panel", 
  "name": "Remove Panel App Menu", 
  "shell-version": [
    "3.2"
  ], 
  "url": "", 
  "uuid": "RemovePanelAppMenu@evotex.ch", 
  "version": 2
}

Zet een komma achter de "3.2" en daarachter of -onder "3.4", zo dus:
code:
1
2
3
4
  "shell-version": [
    "3.2",
    "3.4"
  ],

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 13:07
zijn er manieren om de opstarttijd van ubuntu te versnellen? 11.10 ging al niet zo snel maar sinds de upgrade naar 12.04 is het er niet beter op geworden en zit ik tijdens het opstarten ook ineens naar een grijs scherm te kijken.

hardware: dell xps M1530 2,1ghz c2d met 3gb en m8600gt ohja ik draai de 64bit versie

[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 03-05-2012 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Crazyanz schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 00:51:
zijn er manieren om de opstarttijd van ubuntu te versnellen? 11.10 ging al niet zo snel maar sinds de upgrade naar 12.04 is het er niet beter op geworden en zit ik tijdens het opstarten ook ineens naar een grijs scherm te kijken.
Bij mij boot ie juist sneller dan 11.10, zowel Xubuntu op een trage HTPC als Ubuntu op een snelle laptop. Wel heb ik in het verleden vaak grijze schermen, of dat x-ruitjespatroonscherm, of andere foute bootschermen gezien na een upgrade waar ik geen last van had bij een schone installatie.

Daarom doe ik sinds 10.04 alleen nog maar schone installaties. Als je je packages even in tomboy zet en een backup maakt van je home (wat niet nodig is als ie al op een aparte partitie staat) dan is het toch relatief makkelijk om vanaf een schone installatie weer snel je oude vertrouwde omgeving te hebben. Wel hetzelfde wachtwoord opgeven voor je user anders decrypt ie je home niet en ben je de sjaak.

BTW, Ubuntu 10.10 logte na deze methode wel vet traag in en heb ik mijn home leeggehaald waarna ie weer bliksemsnel was. Vervolgens alleen de broodnodige configs teruggezet en ik was de trage lag kwijt.

Als je altijd veel aan je systeem verandert helpt het om een lijstje bij te houden van bestanden met belangrijke tweaks en die altijd te raadplegen bij een complete reinstall.

Hier is mijn lijstje. Sommige punten zijn wat outdated, maar het is maar voor de handig. Feel free om 'm als guideline te gebruiken voor zover het voor jou relevant is:;;;;;;;;;;
Redsandro Ubuntu Reinstall Guide
Preparations:

ALTIJD cp -rp - preserve permissions!
  • Backup package list
    • Synaptic -> Save selection; of
    • dpkg --get-selections > [url]~/Dropbox/redsandro.20120416.packages.txt[/url]
    • tweak package list, onbekend spul weghalen
  • Backup important files to Dropbox:
    • [url]/etc/sudoers[/url]
    • [url]/etc/apt/sources.list[/url]
    • [url]/etc/apt/sources.list.d/[/url]
    • [url]/etc/fstab[/url]
    • [url]/etc/init.d/[/url]
      • rc.local
      • deluge-daemon
    • [url]/etc/modules[/url]
    • [url]/etc/modprobe.d/[/url]
    • [url]/etc/hosts[/url]
    • [url]/etc/network/interfaces[/url] Static IP -> Manual merge
    • [url]/etc/lightdm/lightdm.conf[/url]
    • [url]/etc/X11/xorg.conf[/url]
    • [url]/etc/default[/url]
      • deluge-daemon
    • [url]/var/lib/deluge[/url]
    • /home
      • [url]~/.local/share/applications/[/url] custom .desktop files
  • Backup Home
    • [url]/home/*[/url]
    • mount encrypted homes
      • keyctl list @u # get fnek (after mount), of
      • sudo ecryptfs-add-passphrase --fnek # Enter the long password (you recorded at install), 2e key = fnek
      • copy blaat trololo
        • ALTIJD cp -rp
  • Backup local directories:
    • [url]/usr/local/bin[/url]
    • [url]/usr/local/pixmaps[/url]
    • [url]/usr/local/share[/url] for manually installed apps, like XnViewMP
  • Backup webserver
    • Install Xdebug
    • Apache config
    • Vhosts enzo
    • ftp config
    • http config
      • [url]/etc/php5/apache2/php.ini[/url]
    • mysql databases
      • [url]/var/lib/mysql[/url]
  • Samba config + simple shares:
    • [url]/etc/samba/smb.conf[/url]
    • [url]/var/lib/samba/usershares/[/url]
  • GRUB config
    • [url]/etc/default/grub[/url]
    • [url]/etc/grub.d/30_os-prober[/url]
    • [url]/etc/grub.d/40_custom[/url]
Post-install:
  • Ubuntu restricted extras (media)
  • merge root folder (ssh, keys, bashrc, important files etc)
  • Manual merge and restore backed up key files.
  • Import sources.list keys
  • Restore packages:
  • Restore [url]/etc/hosts[/url]
  • Set static IP
    • [url]/etc/network/interfaces[/url]
  • Restrore fstab, recreate aufs
    • none /red aufs br=/mnt/red400p=rw:/mnt/red300p=rw:/mnt/red200=rw:/mnt/red160=rw,create=mfs,cpup=bup,auto 0 0
    • Fix aufs mount fail:
      • [url]/etc/init.d/rc.local[/url]
#RED 2010/11/28 - umount and remount aufs because it fails sometimes.
umount [url]/red/[/url]
mount -a

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

IK zag vandaag alweer een sloot met updates verschijnen en gisteren ook. Het ziet er naar uit dat de resultaten van het bug-reporten zijn werk beginnen te doen. Life omgevingen zijn dan ook de beste omgevingen om te testen.

* Auredium neem nog een slok koffie.

Eens kijken of ik vanavond nog een beetje tijd weet vrij te maken om mijn Unity Interface / StarCraft 2 Wine issue de wereld uit te helpen. Daarna draait alles als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hmm, vanochtend alleen 70 MB aan updates, waaronder nieuwe kernel. Ben wel blij met mn keuze voor Gnome Shell ipv Unity. Alleen vind ik het jammer dat je niet de volledige naam van de toepassingen ziet in de dash. Kan je vast wel aanpassen in een van de css bestanden van het thema, maar heb het nog niet gevonden.
Miste wel een task/window list, dus heb gewoon maar weer Docky geinstalleerd. Constant de dash gebruiken om te wisselen van app vind ik niet zo praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:42
Sando schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 02:15:
Redsandro Ubuntu Reinstall Guide
Mooi lijstje, ik was al op zoek naar zoiets voor de reinstall die er op mijn werk zit aan te komen. Ik moet nodig over op 64 bits en de nieuwe lts is een goede aanleiding dat maar eens te doen (en ik krijg waarschijnlijk ook een nieuwe pc).

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu 12.04 werkt hier toch naar behoren op die irritant Adobe Flash Player bug die Adobe niet wil oplossen omdat het zgz de laatste Linux release ooit is en choppy 5.1 performance waardoor het momenteel gewoon als stereo geconfigureerd is.

Misschien dat die nieuwe GnomeShell net dat beetje vlotter zou moeten zijn. Er zitten toch wat stutter in met een GeForce 7950 GT 512MB.

Voor de rest ben ik er best tevreden over en kan ik netjes aan het werk met NetBeans en VirtualBox (Windows Guest) voor m'n development :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Ik heb sinds gisteravond het volgende probleem met Ubuntu 12.04 op een Dell XPS 15 laptop:

Kon de opgeslagen monitorconfiguratie niet toepassen
geen van de geselecteerde modi waren compatibel met de mogelijke modi:
Proberen modi voor CRTC 63
CRTC 63: uitproberen modus 640x480@60Hz met uitvoer op 1920x1080@60Hz (ronde 0)
CRTC 63: uitproberen modus 640x480@60Hz met uitvoer op 1920x1080@60Hz (ronde 1)
Proberen modi voor CRTC 64
CRTC 64: uitproberen modus 640x480@60Hz met uitvoer op 1920x1080@60Hz (ronde 0)
CRTC 64: uitproberen modus 640x480@60Hz met uitvoer op 1920x1080@60Hz (ronde 1)

Op mijn FHD-laptopscherm krijg ik alleen de resolutie 640X480 te zien. |:( :F Op mijn externe beeldscherm, de Dell U2711, krijg ik via de Display Port wel de volledige resolutie te zien.

Op Internet ben ik wel dit probleem tegengekomen maar niet de oplossing, dus die is er misschien ook nog niet. Heeft het zin om Ubuntu 12.04 volledig te herinstalleren of kan ik beter wachten op een bugfix? -O-
Mijn Ubuntu-versie is voorzien van alle updates.

Mijn laptop heeft een dubbele graka: de Intel 3000 en de nVidia 410 (oid). De displaypoort zit op de intel.
Ik heb ook een dubbele boot met Win7 en onder Win7 heb ik dit probleem niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Louise525 op 07-05-2012 18:27 ]

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je hebt een XPS 15 L501X, ik zelf heb een L502X. Bij mij werkt alles out of the box, op de nvidia kaart na. Dit komt door optimus en daarvoor heb ik dan ook bumblebee geinstalleerd.

Ik dacht dat de 400 serie van Nvidia nog geen ondersteuning voor Optimus had, dus jij draait op je Nvidia. Misschien moet jij de drivers van Nvidia updaten of anders naar Nouveau gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Gropah schreef op maandag 07 mei 2012 @ 18:33:
Je hebt een XPS 15 L501X, ik zelf heb een L502X. Bij mij werkt alles out of the box, op de nvidia kaart na. Dit komt door optimus en daarvoor heb ik dan ook bumblebee geinstalleerd.

Ik dacht dat de 400 serie van Nvidia nog geen ondersteuning voor Optimus had, dus jij draait op je Nvidia. Misschien moet jij de drivers van Nvidia updaten of anders naar Nouveau gaan?
Nee, ik heb ook een L502x. :P
Ik denk dat ik juist steeds gebruik maak van de Intel 3000, want daarop zit die displayport-aansluiting.

Bij mij werkte ook alles out of the box :*) , maar ja, nu sinds gisteren dus dit probleem.

Wat is Nouveau?

Update:

Net even gecheckt op de nVidia-drivers:

nvidia-current is reeds de nieuwste versie.
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
gnome-themes-extras libgnome-speech7
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.

[ Voor 20% gewijzigd door Louise525 op 07-05-2012 19:00 ]

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Er zijn volgens mij geen L502X met een 4XX serie van Nvidia, die zijn allemaal 5XX serie.

Nouveau is de opensource Nvidia driver. Over het algemeen iets minder performance, maar wel meer bugfixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Gropah schreef op maandag 07 mei 2012 @ 19:07:
Er zijn volgens mij geen L502X met een 4XX serie van Nvidia, die zijn allemaal 5XX serie.

Nouveau is de opensource Nvidia driver. Over het algemeen iets minder performance, maar wel meer bugfixes.
O.k., dan heb ik een 5xx videokaart; ik weet niet uit mijn hoofd welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:17
Ga niet lopen klooien met nvidia en/of nouveau drivers. Dat gaat mis.
Bumblebee of acpi_call zijn hier de oplossing.Is genoeg over te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je idd een 5XX kaart heb zou ik inderdaad bumblebee installeren. Gedaan mbv dit linkje, dan bespaard het ook nog flink batterij, naast dat je je Nvidia kaart eindelijk goed kan gebruiken door de applicatie met optirun te draaien

bijv:
code:
1
optirun firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Gropah schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:14:
Als je idd een 5XX kaart heb zou ik inderdaad bumblebee installeren. Gedaan mbv dit linkje, dan bespaard het ook nog flink batterij, naast dat je je Nvidia kaart eindelijk goed kan gebruiken door de applicatie met optirun te draaien

bijv:
code:
1
optirun firefox
Ziet er ingewikkelder en minder betrouwbaar uit dan dit:
https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee
Deze heb ik gebruikt, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
@Vicarous Ik heb de 525M. Ik heb zojuist een nieuwe install van Ubuntu 12.04 gedaan, waardoor mijn systeem gelukkig weer naar behoren werkt. :*)

En heb nu ook bumblebee toegevoegd via de terminal. Morgen maar eens verder kijken of ik die nvidiakaart daadwerkelijk aan de praat krijg. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Vicarious schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:35:
[...]

Ziet er ingewikkelder en minder betrouwbaar uit dan dit:
https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee
Deze heb ik gebruikt, werkt prima.
Het is gewoon hetzelfde, op het feit na dat de site waar ik naar link nog een aantal instellingen veranderd waardoor je batterij besparing hebt, die je niet hebt na de standaard installatie van Bumblebee op de XPS15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Gropah schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:59:
[...]

Het is gewoon hetzelfde, op het feit na dat de site waar ik naar link nog een aantal instellingen veranderd waardoor je batterij besparing hebt, die je niet hebt na de standaard installatie van Bumblebee op de XPS15.
Ik heb ook Bumblebee met nvidia-current voor gt450m. Echter bij systeeminstellingen geeft hij bij de grafische kaart niet nvidia aan. Is dat normaal?

Stel dat je een game middels Wine installeert moet je Wine dan ook altijd met optirun starten? Volgens mij start Wine ook bij het booten van Ubuntu, moet je de boot dan ook aanpassen voor Wine? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Bumblebee werkt als ik optirun gebruik in het terminalvenster. Ik had goede hoop dat ik nu eindelijk gebruik zou kunnen maken van mijn HDMI-uitgang, maar deze werkt nog steeds niet. :/

Is er iemand die het gelukt is om van zijn HDMI-uitgang op een Dell-laptop gebruik te maken en zo ja, hoe? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Louise525 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 13:48:
Bumblebee werkt als ik optirun gebruik in het terminalvenster. Ik had goede hoop dat ik nu eindelijk gebruik zou kunnen maken van mijn HDMI-uitgang, maar deze werkt nog steeds niet. :/

Is er iemand die het gelukt is om van zijn HDMI-uitgang op een Dell-laptop gebruik te maken en zo ja, hoe? :?
Nope, is mij ook nog niet gelukt (ook niet heel hard gezocht, ik boot gewoon naar Windows)
@Gropah, je hebt gelijk, excuus!

[ Voor 3% gewijzigd door Vicarious op 08-05-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Sinds mijn nieuwe, schone installatie van 12.04 werkt de USB3-poort op mijn laptop (Dell XPS 15) 3x zo snel: nu met ca 30 Mb p/s en hiervoor met ca 10 Mb/s. :*)

Toch vreemd dat een verse installatie anders uitpakt dan een upgrade. :?

Pagina: 1 ... 38 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!