Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 12:45:
[...]

Ik merkte juist dat windows constant een hogere 'achtergrond' cpu-gebruik (en hd-gebruik) heeft. In mijn geval is mijn batterijduur dus direct verlengd na overstappen op ubuntu.
Er zijn een aantal services actief die de harde schijf gedefragmenteerd houden, data indexeren om sneller de bestanden te kunnen vinden met de zoekfunctie en aan prefetch/superfetch faciliteren om opnieuw de zaak snappy te houden. (Het eerste gaat niet op bij een SSD.) Zet je die services uit dan zul je zien dat Windows rustiger blijft (harde schijf en cpu). Daarnaast kun je in powersettings kiezen voor een vrij uitgebreid scala aan opties om energie te besparen.

Ubuntu is standaard een stuk rustiger, volgens mij ook na het uitschakelen van de services in Windows. Helaas heb ik het nog niet voor elkaar om Ubuntu het minimale energieniveau te laten bereiken. De desktop versie doet het best goed inmiddels, maar Windows (7) gaat nog iets verder, zelfs met een Intel basis (i3) waar Linux mee in het voordeel zou zijn.
Maar er zijn wel gebieden waarin Linux beter is en dat is toch wel op het front van harde schijven, waarbij je meer controle hebt. Windows kan weliswaar schijven uit laten schakelen en je kunt verder gaan met een hdparm op Windows initiatief, maar het blijft toch wat twijfelachtig. Maar daarnaast kun je onder Linux beter voorkomen dat een schijf voor een heel klein dingetje weer actief moet zijn. Zulke opties kun je instellen met 'laptop-mode'. :)

In mijn optiek is het dan, vooralsnog zo dat Windows (7) de zuinigere basis heeft, maar in ieder geval sneller en makkelijker, zuiniger is. Maar zodra je meer schijven hebt en een meer veelzijdige inzet hebt de balans meer in het voordeel van Linux begint door te slaan.

Schaamteloze promotie: Linux en zuinigheid. Daar staan wat tips in en ik geef toe, ik ben er ook bij gebaat. Hopelijk komen er wat meer mensen langs om wat tips te geven.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Sando schreef op maandag 21 februari 2011 @ 01:17:
Wat is een hedendaagse methode om die bullshit filesystem check fsck te verplaatsen naar een logische plek: het afsluiten?

Vroeger gebruikte ik AutoFsck maar da's nogal verouderd.

Dit is geen vraag, maar een verouderde tip. ;) Misschien heeft iemand de hedendaagse versie van die tip. 8)
Als we zo gaan beginnen, waarom is het upgraden van sources.list zo verdomde vaag? als ik apt-get update/upgrade doe, en er is een nieuwe versie beschikbaar, dan wil ik dat on the fly, en niet na een reboot.

Ik heb hier een thuisserver staan met 8.04 die ik niet wil rebooten (zit tegen de 500 dagen aan qua uptime) en toendertijd dat ik het installeerde dacht ik dat dit de LTS versie was.
Blijkbaar is dat niet zo, want eind vorig jaar kon ik geen updates meer binnenhalen, want de repo's gaven een 404 error, terwijl de mappen van bijv. dapper wel te vinden waren.

Uiteindelijk maar quick 'n dirty een sed op sources.list gezet die heron naar ibex (en hardy naar inteprid) en nu werkt het weer.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:33

deadinspace

The what goes where now?

Sando schreef op maandag 21 februari 2011 @ 01:17:
Wat is een hedendaagse methode om die bullshit filesystem check fsck te verplaatsen naar een logische plek: het afsluiten?
Of je het kunt verplaatsen naar het afsluiten weet ik niet, maar twee dingen die een beetje zouden kunnen helpen:
  • Als je allow_cancellation instelt in /etc/e2fsck.conf dan kun je een fsck in ieder geval afbreken als het niet uitkomt
  • ext4 fsckt een stuk sneller, zeker op grote volumes, dus hiermee kun je de fsck-tijd verkorten
kKaltUu schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:32:
Als we zo gaan beginnen, waarom is het upgraden van sources.list zo verdomde vaag? als ik apt-get update/upgrade doe, en er is een nieuwe versie beschikbaar, dan wil ik dat on the fly, en niet na een reboot.
Huh? Alles is gewoon on-the-fly te updaten, en met uitzondering van de kernel on-the-fly te herstarten. Wat bedoel je precies?
Ik heb hier een thuisserver staan met 8.04 die ik niet wil rebooten (zit tegen de 500 dagen aan qua uptime)
Ahja, uptime, de e-penis van mensen die niks om security geven. Je realiseert je dat je moet rebooten voor kernel security updates he?
en toendertijd dat ik het installeerde dacht ik dat dit de LTS versie was.
Blijkbaar is dat niet zo, want eind vorig jaar kon ik geen updates meer binnenhalen, want de repo's gaven een 404 error, terwijl de mappen van bijv. dapper wel te vinden waren.
8.04 is een LTS versie, en die is nog steeds supported. Was dat niet gewoon een tijdelijk foutje op die mirror ofzo?
Uiteindelijk maar quick 'n dirty een sed op sources.list gezet die heron naar ibex (en hardy naar inteprid) en nu werkt het weer.
Wtf? Je hebt dus geupgrade van de nog ondersteunde 8.04 LTS naar de niet-ondersteunde 8.10 niet-LTS? Je realiseert je dat je nu helemaal geen security updates hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

deadinspace schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:57:
[...]

Of je het kunt verplaatsen naar het afsluiten weet ik niet, maar twee dingen die een beetje zouden kunnen helpen:
  • Als je allow_cancellation instelt in /etc/e2fsck.conf dan kun je een fsck in ieder geval afbreken als het niet uitkomt
  • ext4 fsckt een stuk sneller, zeker op grote volumes, dus hiermee kun je de fsck-tijd verkorten
[...]

Huh? Alles is gewoon on-the-fly te updaten, en met uitzondering van de kernel on-the-fly te herstarten. Wat bedoel je precies?

[...]

Ahja, uptime, de e-penis van mensen die niks om security geven. Je realiseert je dat je moet rebooten voor kernel security updates he?

[...]

8.04 is een LTS versie, en die is nog steeds supported. Was dat niet gewoon een tijdelijk foutje op die mirror ofzo?

[...]

Wtf? Je hebt dus geupgrade van de nog ondersteunde 8.04 LTS naar de niet-ondersteunde 8.10 niet-LTS? Je realiseert je dat je nu helemaal geen security updates hebt?
Sorry, moest 8.10 naar 8.04 zijn.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:28

knakworst

Get more sats!

kKaltUu schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:12:
[...]

Sorry, moest 8.10 naar 8.04 zijn.
Van 8.10 naar 8.04 noem ik niet een upgrade of probeer je je gezegde boven je usericon eer aan te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
hostname schreef op maandag 21 februari 2011 @ 11:43:
Waarom zou je dat willen? Die check bij het opstarten is juist bedoeld voor als je systeem crasht, zodat hij dan nog bestanden kan recoveren. Als je het bij het afsluiten gaat doen doet hij dat niet en heeft hij dus helemaal geen nut meer.
Echt? Waarom ik dat zou willen? Doe ff modprobe fantasie. :P

Omdat die dingen irritant zijn, onlogisch tijdens het booten als ik snel even de info van mijn widget wil lezen voordat ik me naar het station haast, tijdverspillende taken liever uitvoer als ik weg ben dan wanneer ik sta te popelen ff mijn computer te gebruiken, etc. etc.

Autofsck verplaatst alle periodieke checks naar het afsluiten om het losing the lottery probleem te voorkomen, maar bij een crash vindt de check uiteraaard plaats bij het opstarten. Categorie duh. Daar wordt echt wel over nagedacht.

Thx voor de tune2fs tip. Daar ben ik wel van op de hoogte, maar ik wil de fs checks niet uitzetten.
kKaltUu schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:32:
[...]

Als we zo gaan beginnen, waarom is het upgraden van sources.list zo verdomde vaag?
:?
Als je in twee jaar niet wilt rebooten om je ePenis OS up down te graden dan vind ik het niet gek dat je moeilijk moet doen.
deadinspace schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:57:
[...]
twee dingen die een beetje zouden kunnen helpen:
Thx voor de tips. Cancellation wil niet, ik kan pas met mijn toetsenbord* inloggen (jaja) als de computer op is gestart.
*) telefoon (rdp/vnc/ssh), laptop (xdmcp/ssh), afstandsbediening (lirc) - het betreft een mediacenter zonder keyboard
Maar ext4 is een idee. Kan je ext3 naar ext4 upgraden zonder format? (Ik las dat enkel ext4 ipv ext3 in fstab zetten een aantal voordelen van ext4 niet benut). Kan je ook terugconverteren als het niet bevalt?

-edit-

Wut? Ik zie nu pas dat er een 2010-10 versie is van autofsck ipv de 2007 versie, als je naar sourceforge gaat ipv de ubuntu wiki? :D :D

Ik ga hem meteen proberen!

-edit-

Devel-only. :-( CVS password required. :(

-edit-

Nieuwe url in non-deb CLI installer.
http://www.autofsck.wikispot.org/

Even uitproberen, Versie 2008 ipv 2007 is nog steeds oud dus ik sta nog steeds open voor moderne alternatieven van deze imo essentiële ubuntu-fix.

-edit-

Nee, ook de "nieuwe" versie werkt bij mij niet. :(

Which brings me back to: Wat is een hedendaagse methode om die filesystem check fsck te verplaatsen naar het afsluiten?

[ Voor 26% gewijzigd door Sando op 23-02-2011 02:57 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Het valt me op bij Ubuntu 10.10 dat een filesystem controle max 2 seconden duurt, waar dat vroeger een minuut was. Dat is overigens ext4, terwijl de vorige versie bij mij nog op ext3 draaide. Ik vermoed dus dat het verschil hierin zal liggen.

Ik vond het vroeger ook irritant (ramde dus regelmatig op esc om het controleproces te annuleren), maar tegenwoordig boeit het me niks meer.

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Om voor een wel heel simpel vraagje (eigenlijk bevestiging) een nieuw topic te openen lijkt me ondanks de topicwaarschuwing ongewenst, dus maar even hier:

Kan iemand bevestigen dat voorwaardelijke opmaak van cellen in OpenOffice nog steeds niet (bug is/was al geruime tijd bekend) werkt in combinatie met een donker theme, en/of is die bug (bij donker theme dus) wellicht opgelost in LibreOffice?

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

sub0kelvin schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:08:
Het valt me op bij Ubuntu 10.10 dat een filesystem controle max 2 seconden duurt, waar dat vroeger een minuut was. Dat is overigens ext4, terwijl de vorige versie bij mij nog op ext3 draaide. Ik vermoed dus dat het verschil hierin zal liggen.

Ik vond het vroeger ook irritant (ramde dus regelmatig op esc om het controleproces te annuleren), maar tegenwoordig boeit het me niks meer.
Bij mij duurt die controle tegenwoordig heeeeeeeel erg lang. Het is trouwens opvallend dat ie altijd een controle doet na het gebruik van VirtualBox...

Trouwens, iets heel irritants: mijn pa had een ouwe laptop, ding stuk, ik zei: ik wil je wel helpen, maar ik installeer geen windows voor je. Nu wil hij toch terug, want.. zijn Canon ip4000 wil met geen mogelijkheid foto's in normale resolutie printen (terwijl normaal tekst e.d. probleemloos gaan). En het andere ding is: hij mist de Canon Print Toolbox in combinatie met de Canon photo manager (of zoiets)

Nou moet ik wel zeggen, dat Shotwel is hem ook nog niet echt.

[ Voor 26% gewijzigd door letatcest op 24-02-2011 12:57 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

letatcest schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 12:41:
[...]

Bij mij duurt die controle tegenwoordig heeeeeeeel erg lang. Het is trouwens opvallend dat ie altijd een controle doet na het gebruik van VirtualBox...

Klopt vanwege deze issue http://tenbulls.co.uk/201...ion-on-ext4-file-systems/
VirtualBox geeft hier ook een warning over.

Zelf ben ik fan van QEMU/KVM niks hercompileren met een nieuwe kernel, virtio geeft de nodige I/O speed en opensource

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

jelly schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 09:48:
[...]

Klopt vanwege deze issue http://tenbulls.co.uk/201...ion-on-ext4-file-systems/
VirtualBox geeft hier ook een warning over.

Zelf ben ik fan van QEMU/KVM niks hercompileren met een nieuwe kernel, virtio geeft de nodige I/O speed en opensource
Hmm.. toch typisch, want mijn /home/ fs is nog EXT3, mijn / is EXT4, of kan dat eigenlijk niet? (draait toch al zo sinds Ubuntu EXT4 in de install-opties gezet heeft...)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 18:03
Gebruik nu al een tijdje Ubuntu 10.10 op mijn desktop. Heb alleen 1 probleem.
Me pc freezed weleens en dat is alleen als ik bezig ben op me NFS share op me server.
Soms kan ik een uur erop werken en soms 10minuten. Me laptop met Xubuntu heeft geen problemen.
Waar kan ik zien wat er mis gaat op me desktop? Heb al wat gekeken in logs maar kom er niet echt uit welke ik moet hebben. Als die freezed kan ik ook echt helemaal niks meer ook niet even een task killen. Als ik me desktop reset en dan de NFS weer mount is er niks aan de hand tot die weer vast loopt. Als ik die NFS share niet gebruik loopt ie nooit vast, dus het moet iets zijn met die NFS connectie.

[ Voor 7% gewijzigd door DJ-Promo op 27-02-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
DJ-Promo schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:44:
Gebruik nu al een tijdje Ubuntu 10.10 op mijn desktop. Heb alleen 1 probleem.
Me pc freezed weleens en dat is alleen als ik bezig ben op me NFS share op me server.
Soms kan ik een uur erop werken en soms 10minuten. Me laptop met Xubuntu heeft geen problemen.
Waar kan ik zien wat er mis gaat op me desktop? Heb al wat gekeken in logs maar kom er niet echt uit welke ik moet hebben. Als die freezed kan ik ook echt helemaal niks meer ook niet even een task killen. Als ik me desktop reset en dan de NFS weer mount is er niks aan de hand tot die weer vast loopt. Als ik die NFS share niet gebruik loopt ie nooit vast, dus het moet iets zijn met die NFS connectie.
Misschien een slechte driver voor je netwerkkaart, die dan vastloopt. Kopier over het netwerk, liefst heel veel(40 Gb), kijk dan met ifconfig in de terminal voor foute/verloren paketten. Met die 40 Gb(1 dvd gepard en 10 mappen met dezelfde film) doe ik altijd het netwerk testen, dmv geparde dvd en deze aan de andere pc te parren en dan weer terug sturen en weer parren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 18:03
Ik ben nu bezig met een copy van 146GB die bijna klaar is. Heb nu ifconfig openstaan maar zie bij errors en dropped overal 0 staan.
Op me NAS staat wel bij RX packets errors:47 dropped:0 overruns:0 frame:47

Weet niet hoe erg dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na ongeveer 3 weken avontuur met ubuntu heb ik mijn server/download/speelbak weer omgezet naar windows.
Ik kreeg usb drive snelheden van 3 mbyte / sec, en in windows 16 mb / sec. Launchpad staat er al jaren vol van maar er is geen werkende oplossing. En aangezien ik geinvesteerd heb in 3 grote usb drives is dat niet acceptabel.
Ik wil wel af van de usb oplossing, ik heb er al 1 losgekoppeld die ik ga vervangen met een nieuwe sata, maar ondertussen wil ik die 2 andere drives wel blijven gebruiken.

Ik heb me suf gezocht, kernel parameters geprobeerd, oudere releases etc. Hardy heeft de bug niet maar die is me net te oud. Vanaf 9.04 is die bug er. Andere distro gaan leren is me teveel werk. Ik kijk wel weer naar ubuntu als die bug weg is, hopelijk in een volgende release.

Zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 14:04:
Na ongeveer 3 weken avontuur met ubuntu heb ik mijn server/download/speelbak weer omgezet naar windows.
Ik kreeg usb drive snelheden van 3 mbyte / sec, en in windows 16 mb / sec. Launchpad staat er al jaren vol van maar er is geen werkende oplossing. En aangezien ik geinvesteerd heb in 3 grote usb drives is dat niet acceptabel.
Ik wil wel af van de usb oplossing, ik heb er al 1 losgekoppeld die ik ga vervangen met een nieuwe sata, maar ondertussen wil ik die 2 andere drives wel blijven gebruiken.

Ik heb me suf gezocht, kernel parameters geprobeerd, oudere releases etc. Hardy heeft de bug niet maar die is me net te oud. Vanaf 9.04 is die bug er. Andere distro gaan leren is me teveel werk. Ik kijk wel weer naar ubuntu als die bug weg is, hopelijk in een volgende release.

Zonde!
Of je investeerd even wat tijd in debian, mint of een andere makkelijke distro ;)
Maar idd wel een schande dat het zo lang in de bugtracker staat

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ubuntu en Mint zijn gebaseerd op Debian, dus dikke kans dat de bugs daar ook in zitten.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik zit met het volgende probleem. Probeer een dual boot te maken met Windows 7 en Ubuntu 10.10. Eerst partitioneer ik de schijf in 2-en. Voor Win7 en Ubuntu allebei een partitie. Na de installatie van Win7 wil ik Ubuntu gaan installeren. Het rare is dat ik sowieso niet kan kiezen om beide besturingssystemen naast elkaar te installeren. Daarna kies ik voor partitie handmatig specificeren. In het volgende scherm zijn dan helemaal geen partities zichtbaar en staat de volledige harde schijf ( /dev/sda ) als vrije ruimte.

Iemand een idee wat er mis gaat?

Reality is wrong. Dreams are for real

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:18

DizzyWeb

Ondertiteld

Wat voor type partitie heb je voor Ubuntu gemaakt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Peeder schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:57:
Ik zit met het volgende probleem. Probeer een dual boot te maken met Windows 7 en Ubuntu 10.10. Eerst partitioneer ik de schijf in 2-en. Voor Win7 en Ubuntu allebei een partitie. Na de installatie van Win7 wil ik Ubuntu gaan installeren. Het rare is dat ik sowieso niet kan kiezen om beide besturingssystemen naast elkaar te installeren. Daarna kies ik voor partitie handmatig specificeren. In het volgende scherm zijn dan helemaal geen partities zichtbaar en staat de volledige harde schijf ( /dev/sda ) als vrije ruimte.

Iemand een idee wat er mis gaat?
het installeren van win7 is per definitie fout :+
maar ik geloof dat win7 - 2 partities vereist (of aanmaakt), een soort boot en system partitie.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:51

MsG

Forumzwerver

Meestal ga ik vanuit de LiveCD zelf eerst met Gparted de boel goed zetten, om daarna gewoon bij de installer de correcte volumes te mounten onder de goede namen, ipv de basisopzet in de installer te doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
DizzyWeb schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:14:
Wat voor type partitie heb je voor Ubuntu gemaakt dan?
Ik heb deze handleiding gebruikt: http://www.linuxbsdos.com...untu-10-10-and-windows-7/

De partitie staat dan op "unallocated". Klopt deze tutorial dan niet? Want ik weet dat Ubuntu ext4 vereist als het goed is.

Edit: Sowieso moet de Ubuntu installer mijn Windows 7 installatie herkennen?

[ Voor 8% gewijzigd door Peeder op 01-03-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:16:
Meestal ga ik vanuit de LiveCD zelf eerst met Gparted de boel goed zetten, om daarna gewoon bij de installer de correcte volumes te mounten onder de goede namen, ipv de basisopzet in de installer te doen.
Dit heb ik ook al geprobeerd. Met Gparted had ik 3 partities gemaakt. Maar toen ik Windows 7 op de NTFS partitie wilde installeren, gaf hij een foutmelding aan. Blijft vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Peeder schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:20:
[...]

Ik heb deze handleiding gebruikt: http://www.linuxbsdos.com...untu-10-10-and-windows-7/

De partitie staat dan op "unallocated". Klopt deze tutorial dan niet? Want ik weet dat Ubuntu ext4 vereist als het goed is.
Afbeeldingslocatie: http://www.linuxbsdos.com/wp-content/uploads/2010/10/winpart3-575x431.png
die unallocated is helemaal juist; windows kan geen ext4 partitie formateren, die kan wel een partitie maken. je ubuntu installatie formateerd de boel naar ext4

//edit
zie mijn eerdere opmerking; win7 vereist 2 partities; 100mb (ik dacht dat 't soort /boot was) en je OS installtie, die 3e wordt dus je ubuntu

[ Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 01-03-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Die tutorial maakt 5 partities. Ik kon nooit meer dan 4 primaire partities op mijn schijf hebben :S. Ikzelf heb op mijn triple boot geen losse /boot gedaan, maar wie weet is dat handig.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Die tutorial maakt 3 primaire partities, dan een extended partitie met daarin 2 logische partities. Volledig volgens het boekje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 20:00
Vreemd, als ik Ubuntu installeer naast WIndows maak ik voor Windows altijd een partitie aan (2 stuks, boot en OS) en dan installeer ik Windows.

Ik maak voor Ubuntu dus GEEN partities aan, maar laat gewoon een deel van mijn schijf ongepartitioneerd en dan ziet Ubuntu tijdens install mijn WIndows installatie en krijg ik keurig de vraag 'installeer Ubuntu naast Windows' . Klaar is Sebastiaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
himlims_ schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:23:
[...]
[afbeelding]
die unallocated is helemaal juist; windows kan geen ext4 partitie formateren, die kan wel een partitie maken. je ubuntu installatie formateerd de boel naar ext4

//edit
zie mijn eerdere opmerking; win7 vereist 2 partities; 100mb (ik dacht dat 't soort /boot was) en je OS installtie, die 3e wordt dus je ubuntu
Die 2 partities maakt de installatie van Windows 7 ook wel. System reserved neemt idd 100mb. De 3e partitie die ik voor Ubuntu reserveer is "unallocated". Moet ik daar anders een partitie van maken?

Maar het gekke is, dat de Windows 7 partities niet herkend worden door de Ubuntu installer. Die ziet de hele schijf is leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Draai je een bepaalde raid-vorm? Op welke modus staat je sata-controller in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:19:
Draai je een bepaalde raid-vorm? Op welke modus staat je sata-controller in het BIOS?
Dit moet ik straks even nakijken. Wat moet het wél zijn dan? En wat moet het niet zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
De 100Mb komt door Wikipedia: GUID Partition Table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Laatst online: 18-09 12:30
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 14:04:

Zonde!
Volgens mij komt die bug alleen maar voor in sommige situaties en alleen als je de disk automatisch laat mounten.
Heb zelf ook een usb disk aan mijn ubuntu server hangen, deze hangt er echter altijd aan en mount ik dus gewoon met fstab tijdens het booten.
Hiermee haal ik gewoon de maximale snelheid die usb 2.0 kan halen.
Op mijn ubuntu desktops ben ik dit probleem nog nooit tegengekomen, maar dit zal komen doordat de schijven en usb sticks dan met gnome gemount worden.
Verder moet ik er wel bijvermelden dat ik de externe usb schijf op mijn server wel ext3 geformatteerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Peeder schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:34:
[...]

Dit moet ik straks even nakijken. Wat moet het wél zijn dan? En wat moet het niet zijn? :)
Tenzij je in een RAID draait heb je naar mijn weten IDE-legacy of AHCI. Omdat het verschil niet noemenswaardig is, draai ik zelf IDE-legacy. Je hoeft dan in Windows niet moeilijk te doen met sata-drivers installeren en wie weet wordt het dan op Ubuntu ook niet goed herkend. Maar als hij nu op AHCI staat weet ik niet of dat achteraf zomaar nog omgezet kan worden. Je zou het eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 14:14:
[...]

Tenzij je in een RAID draait heb je naar mijn weten IDE-legacy of AHCI. Omdat het verschil niet noemenswaardig is, draai ik zelf IDE-legacy. Je hoeft dan in Windows niet moeilijk te doen met sata-drivers installeren en wie weet wordt het dan op Ubuntu ook niet goed herkend. Maar als hij nu op AHCI staat weet ik niet of dat achteraf zomaar nog omgezet kan worden. Je zou het eens kunnen proberen.
Ik heb inderdaad IDE. Maar dan schiet ik er nog niets mee op toch? Want mijn probleem blijft dan nog hetzelfde :-)

Iemand een idee?

Heb al gezocht op Google etc. Kwam iets uit dat je maar één Primaire partitie mag hebben ofzo. Je moet dan meer logische partities aanmaken. Tot op heden lukte dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 22-09 20:16
http://cdimage.ubuntu.com/releases/11.04/alpha-3/

Die ga ik vanavond eens even proberen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ook , bij de vorige build deed mijn dualscreen setup het niet.

Edit : net een dvdtje gefikt en de dualscreen werkt nog steeds niet naar behoren.
Het beeld is dan helemaal distorted.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2011 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Misschien kan iemand mij helpen.

Eens in de zoveel tijd haalt Ubuntu updates binnen. Gaat altijd prima eigenlijk.

Echter nu niet. Ik krijg de melding:

"Vereist installatie van onvertrouwde pakketen"

Als ik op details klik krijg ik: "icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib"

Ik kan alleen op sluiten klikken en verder niks.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die heb ik net ook even gedraaid vanaf usb-stick. Bij de beschrijving ( http://www.omgubuntu.co.u...ed/?utm_source=feedburner ) wordt gesproken over de nieuwe Unity-interface, maar als ik hem draai heb ik gewoon de bekende Gnome-desktop. Weet iemand hoe ik die Unity-interface kan krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Palomar schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:54:
[...]

Die heb ik net ook even gedraaid vanaf usb-stick. Bij de beschrijving ( http://www.omgubuntu.co.u...ed/?utm_source=feedburner ) wordt gesproken over de nieuwe Unity-interface, maar als ik hem draai heb ik gewoon de bekende Gnome-desktop. Weet iemand hoe ik die Unity-interface kan krijgen??
3D-videodrivers installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Om even op mij zelf terug te komen 2 posts hiervoor. apt-get update en apt-get upgrade via de terminal loste het probleem op. Gek dat de GUI daar in tegen wel een foutmelding gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Kost even wat moeite maar dan heb je ook wat:
Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/500/web/Screenshot-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 15:07
Peeder schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 15:03:
[...]
Heb al gezocht op Google etc. Kwam iets uit dat je maar één Primaire partitie mag hebben ofzo. Je moet dan meer logische partities aanmaken. Tot op heden lukte dat ook niet.
GParted zegt bij mij 4 primaire, en anders extended partitions aanmaken. Het punt is wel, dat als je schijf al 4 primaire partities heeft, je er eerst een moet verwijderen voor je een extended aan kan maken, dat was bij mij iig zo.

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:14
mcDavid schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 00:07:
[pic]
Ben ik nou gek, of had je eerst een andere pic daarstaan? 8)7

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Freeaqingme schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 00:26:
[...]

Ben ik nou gek, of had je eerst een andere pic daarstaan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Peeder schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 15:03:
[...]

Ik heb inderdaad IDE. Maar dan schiet ik er nog niets mee op toch? Want mijn probleem blijft dan nog hetzelfde :-)

Iemand een idee?

Klopt, het kon een factor zijn als deze op SATA of AHCI stond, maar blijkbaar moet je het niet in die hoek zoeken. Wat lukte er niet aan een logische partitie aanmaken trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
xabre16v schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 20:48:
Om even op mij zelf terug te komen 2 posts hiervoor. apt-get update en apt-get upgrade via de terminal loste het probleem op. Gek dat de GUI daar in tegen wel een foutmelding gaf.
Dit gebeurt als er updates zijn uit repositories die je zelf hebt toegevoegd maar geen gpg key van hebt geinstalleerd.
apt-get upgrade op de prompt vraagt nog een keer om bevestiging, de update manager zegt gewoon dat ie niet alles kan verifieren en dus niet kan updaten.

Handigste is even je gpg keys bijwerken met launchpad-getkeys tooltje.
Deze kun je installeren vanuit de webup8 repo, zie http://www.webupd8.org/2010/05/automatically-import-all-missing.html

Tooltje installeren:

code:
1
2
3
sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt-get install launchpad-getkeys

Daarna kun je de keys ophalen met:
code:
1
sudo launchpad-getkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 20:10:
[...]

3D-videodrivers installeren.
Draaide live-cd (op een usb-stick) en kreeg bij dat proprietary drivers schermpje van Ubuntu geen keuzemogelijkheden (bij andere ubuntu;s wel altijd, heb nvidia-kaart). Maargoed, ik installeer hem wel eens als 11.04 helemaal klaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Palomar schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:06:
[...]

Draaide live-cd (op een usb-stick) en kreeg bij dat proprietary drivers schermpje van Ubuntu geen keuzemogelijkheden (bij andere ubuntu;s wel altijd, heb nvidia-kaart). Maargoed, ik installeer hem wel eens als 11.04 helemaal klaar is :)
system > install hardware drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
himlims_ schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:09:
[...]
system > install hardware drivers
dat schermpje bedoelde ik. Kreeg daar niks te zien. Maar zal het later nog eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Palomar schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:18:
[...]

dat schermpje bedoelde ik. Kreeg daar niks te zien. Maar zal het later nog eens proberen...
Ja, ik probeerde ook gelijk nvidia-current te installeren, maar dat wou niet lukken ofzo :? Hij kon in eerste instantie de hele repository niet vinden ofzo... Tot ik het vanuit synaptic probeerde toen ging het wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist Ubuntu geïnstalleerd om voor het eerst in mijn leven serieus aan de slag te gaan met Linux. Heb een weekje vrij dus ik kan rustig 'wennen'. Ben benieuwd. Ik kon trouwens om de een of andere reden niet als filesystem ext4 ofzo kiezen, want dan kreeg ik steeds de melding dat ik een filesystem moet kiezen :? Dus toen heb ik..... poeh, dat weet ik al niet meer :P Een andere gepakt. In ieder geval: maakt het erg veel uit welke je kiest? Kan ik anders even ergens checken welke ik heb?

Edit: !gevonden. XFS heb ik dus gekozen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:12:
Zojuist Ubuntu geïnstalleerd om voor het eerst in mijn leven serieus aan de slag te gaan met Linux. Heb een weekje vrij dus ik kan rustig 'wennen'. Ben benieuwd. Ik kon trouwens om de een of andere reden niet als filesystem ext4 ofzo kiezen, want dan kreeg ik steeds de melding dat ik een filesystem moet kiezen :? Dus toen heb ik..... poeh, dat weet ik al niet meer :P Een andere gepakt. In ieder geval: maakt het erg veel uit welke je kiest? Kan ik anders even ergens checken welke ik heb?

glhf :+ - als je linux serieus een kans wilt geven adviseer ik je dit 30 dagen exclusief te gebruiken. Dus geen windows/mac of whatever. Maak een lijst van mogelijkheden en toepassingen die je mist of onvolledig vindt. Bespreek je bevindingen en obstakels tijdens je 'ontgroenings periode' met andere voor ondersteuning. Zo heb ik mijn digibeet vader en zusje aan (open)suse geholpen - met succes al zeg ik 't zelf.

Welke DE draai je? (desktop envoirement; gnome, kde, xfce etc.) en wat is je verwachting van 't linux systeem?

Mijn 24/7 omschakeling ging gepaard met het gebruik van photoshop via wine.

Hier enkele toepassingen welke ik geregeld gebruik, misschien heb je er iets aan:
• furius iso mount - soort deamon-tools/alcohol-tools cloon
• amsn - mns lul programma
• mc / midnight commander - erg handige tool voor console handelingen
• webmin - webbased beheer van je systeem (geen standaard onderdeel van ubuntu)
• mpd (music playing demon) - tool wat je muziek collectie toegankelijk maakt via mobiel/web/stream etc.
• wine - voor draaien windows toepassingen
• playonlinux - voor draaien van windows toepassingen
• winetrick of winetools - eenvoudig additionele drivers/toepassingen downloaden
• terminator - meerdere consoles in 1 scherm
• ubuntu-tweak handig tooltje voor ... duhh tweaken :+
• pms - playstation media server; streamen van film/muziek/etc. naar je spelcomputert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:12:

Ext4 wordt geadviseerd omdat dat zo'n beetje het snelste en modernste bestandssysteem is wat onder linux draait. Maar Ubuntu kan met gigantisch veel bestandssystemen overweg dus als je wat anders wilt kan dat ook. Je kunt zelfs op NTFS installeren. XFS ken ik niet, geen idee of dat een handige keuze is. Wel raar dat EXT4 het niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:52:
[...]
XFS ken ik niet, geen idee of dat een handige keuze is.
XFS is een erg bekend high performance filesystem oorspronkelijk ontwikkeld door SGI. Al mijn Linux servers en desktops draaien sinds jaar en dag XFS.

Wikipedia: XFS
http://techpubs.sgi.com/l...XFS_AG/sgi_html/ch01.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mcDavid schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:52:
Wel raar dat EXT4 het niet deed.
ben zelf (gelukkig) niet getroffen door dat probleem; maar wat zou een verklaring kunnen zijn dat ene fs indeling wel gebruikt kan worden en de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 11:00
Hoi, ik ben op dit moment aan het proberen ubuntu op mijn macbook te installeren volgens een guide op ubuntu.com. Het installeren ging tot nu toe goed, maar nu lijkt hij vast te zitten. Ik heb eerst Try Ubuntu vanaf de live CD gedaan, en heb vervolgens de installatie gestart dmv de package die op de desktop stond. Toen kreeg ik tijdens de installatie een scherm waarin ik de keyboard layout moest kiezen (netherlands -> netherlands-macintosh gekozen), maar daar kan ik niet op "forward" klikken. Nu lijkt de installatie klaar te zijn (Hij zegt: "Ready when you are..."), maar hij lijkt nu te wachten op mijn keyboard keuze.

Hoe denken jullie dat ik nu het beste verder kan gaan? Gewoon rebooten en hopen dat de installatie goed is gegaan?

ps: een andere keyboard layout selecteren werkt ook niet

[ Voor 3% gewijzigd door bartos88 op 05-03-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ik weet niet of 30 dagen exclusief gebruiken gaat lukken, maar ik moet zeggen dat het tot nu toe heel goed bevalt. Ik heb ooit al een half jaar een Macbook gehad (helaas weg 'moeten' doen ivm. studie informatica, een Windows laptop was handiger), en dit voelt wel een beetje zo (ja, beide op UNIX gebaseerd, i know :P ).

Ik draai de standaard Ubuntu, en volgens mij is dat GNOME? Weet het niet hoor, ben compleet noob hierin. Mijn verwachting van Linux is performance, snelheid, customizability (die ik bij Windows mis, MacOS idem), en natuurlijk de goede security (of in ieder geval minder risico) tov vooral Windows.

Ik heb inderdaad wel iets dat lijkt op photoshop en illustrator nodig, vooral voor mijn werk. Dus het wordt dualboot of WINE. Dat moet ik nog even zien. Voor mijn bijbaan (student psychologie, maar ik script wat actionscript 3 als bijbaan) heb ik eigenlijk wel een goed script en build pakket nodig. Flashdevelop was erg prettig op Windows, en dat ga ik ongetwijfeld missen.
Verder mis ik niet zoveel. De rest dat ik doe is films en series kijken, muziek luisteren, documenten voltikken--kan allemaal prima standaard met Linux. Ik vind het vooral een leuk experiment. Ik wilde eens wat anders dan Windows. Bijkomend voordeel is dat het gewoon niet goed voelt om op Windows zoveel illegaal te 'moeten' doen; ik heb nou eenmaal geen geld voor al die software. Linux = open source = fijn voor student (en uiteindelijk voor iedereen natuurlijk).

Wat amsn betreft, waarom gebruik je niet gewoon Empathy?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
De msn client die nog het meeste op de echte msn client lijkt is KMess mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
De vraag is of je dat wil. Ik vind ze allemaal veel te blaoted, en ben dan ook een blije pidgin gebruiker :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm.. weet iemand een goede music store? Ubuntu One Rhythmbox mist een heleboel muziek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Spotify, amazon mp3 store.. ? :-)
Meer ken ik er niet welke op linux werken.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

mcDavid schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 00:07:
[afbeelding]
11.04 is mooi ja :)
xabre16v schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 18:31:
Misschien kan iemand mij helpen.

Eens in de zoveel tijd haalt Ubuntu updates binnen. Gaat altijd prima eigenlijk.

Echter nu niet. Ik krijg de melding:

"Vereist installatie van onvertrouwde pakketen"

Als ik op details klik krijg ik: "icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib"

Ik kan alleen op sluiten klikken en verder niks.

Iemand een idee?
Open een terminal (Applicaties > Hulpmiddelen > Terminal)
En typ in:
sudo apt-get install icedtea-6-jre-cacao
Dan zal hij om je wachtwoord vragen, dat moet je daar dan typen (let op: er verschijnt niks, ook geen sterretjes, maar je typt het wachtwoord wel in).
Dan zal hij vragen of je het wilt installeren (typ y als je een Engelse installatie hebt, en j als je een Nederlandse installatie hebt).
En als hij klaar is dan typ je dit:
sudo apt-get install icedtea6-plugin
sudo apt-get install openjdk-6-jre
sudo apt-get install openjdk-6-jre-headless
sudo apt-get install openjdk-6-jre-lib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WernerL schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:11:
Spotify, amazon mp3 store.. ? :-)
Meer ken ik er niet welke op linux werken.
Amazon schijnt niet te werken buiten de US ofzo? :? Ik heb nu Banshee in gebruik, en die maakt gebruik van Amazon, maar ik krijg de melding dat ik buiten de US niets aan kan schaffen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Ik gebruik zelf banshee als muziekspeler, deze heeft de Amazon mp3 store standaard ingebouwd.
Wellicht dat dat iets voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Alexxxxxxxxxx schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:12:
Open een terminal (Applicaties > Hulpmiddelen > Terminal)
En typ in:
sudo apt-get install icedtea-6-jre-cacao
Dan zal hij om je wachtwoord vragen, dat moet je daar dan typen (let op: er verschijnt niks, ook geen sterretjes, maar je typt het wachtwoord wel in).
Dan zal hij vragen of je het wilt installeren (typ y als je een Engelse installatie hebt, en j als je een Nederlandse installatie hebt).
En als hij klaar is dan typ je dit:
sudo apt-get install icedtea6-plugin
sudo apt-get install openjdk-6-jre
sudo apt-get install openjdk-6-jre-headless
sudo apt-get install openjdk-6-jre-lib
De juiste gpg keys installeren is mijns inziens toch een betere methode, dan loop je hier tenminste bij de volgende update niet weer tegenaan.

Mezelf ff schaamteloos quoten:
RFdeGroot schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 09:54:
[...]

Dit gebeurt als er updates zijn uit repositories die je zelf hebt toegevoegd maar geen gpg key van hebt geinstalleerd.
apt-get upgrade op de prompt vraagt nog een keer om bevestiging, de update manager zegt gewoon dat ie niet alles kan verifieren en dus niet kan updaten.

Handigste is even je gpg keys bijwerken met launchpad-getkeys tooltje.
Deze kun je installeren vanuit de webup8 repo, zie http://www.webupd8.org/2010/05/automatically-import-all-missing.html

Tooltje installeren:

code:
1
2
3
sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt-get install launchpad-getkeys

Daarna kun je de keys ophalen met:
code:
1
sudo launchpad-getkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RFdeGroot schreef op zondag 06 maart 2011 @ 13:18:
Ik gebruik zelf banshee als muziekspeler, deze heeft de Amazon mp3 store standaard ingebouwd.
Wellicht dat dat iets voor je is?
Zie de post boven je :P Hoe gebruik jij die dan? Bij mij zeurt amazon dat ik niet in de US ben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 13:50:
[...]

Zie de post boven je :P Hoe gebruik jij die dan? Bij mij zeurt amazon dat ik niet in de US ben....
Oeps, sorry, niet gezien... 8)7
Heb zelf nog nooit aankopen gedaan in de amazon store, maar dacht gewoon dat dat iets voor je was..
Heb zelf een premium abo op spotify en sindsdien gebruik ik dat heel erg veel om nieuwe cd's enzo te luisteren en verder ben ik ouderwets. Albums die ik echt goed vind koop ik op LP of op CD.
Voor de rest bevalt spotify erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 13:50:
[...]

Als je rechts-clicked op 'Amazon MP3 store' kan je het land veranderen (staat standaard op automatisch). Weet niet precies hoe de regels zijn maar misschien kan je als Nederlander de UK versie gebruiken?
Can international customers buy MP3 Music from Amazon.co.uk?
At this time music downloads are only available to UK customers (including The Channel Islands and the Isle of Man). We apologise for any inconvenience this may cause you. Please continue to check back for additional information on supported locations.
Nee dus.

[ Voor 28% gewijzigd door JoetjeF op 06-03-2011 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat maf dat er gewoon geen enkele mogelijkheid is... Spotify draait voor zo ver ik heb kunnen vinden alleen onder WINE. Echt onvoorstelbaar dat er gewoon geen software is waarmee je legaal muziek kunt downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:51

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:25:
Wat maf dat er gewoon geen enkele mogelijkheid is... Spotify draait voor zo ver ik heb kunnen vinden alleen onder WINE. Echt onvoorstelbaar dat er gewoon geen software is waarmee je legaal muziek kunt downloaden...
streamen bedoel je? Want voor legaal downloaden is er al een oplossing, met jamendo en megatune in rhythmbox music player. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jamendo en megatune vindt anders een boel muziek die ik zoek niet. De libraries zijn niet te vergelijken met iTunes (of Amazon). Dat is wel wat ik zoek. Ik zie trouwens dat ubuntu one wel redelijk wat muziek heeft, maar bijvoorbeeld John Mayer vind je daar niet terug, om maar even iemand te noemen (je komt de naam wel tegen maar dat is niet de persoon die ik zoek :P ). Terwijl dat toch echt wel hele bekende muziek is.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:51

epic_gram

undercover moderator

ja ik zie het, je hebt gelijk.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

draai een MPD - stream je eigen muziek naar mobiel/werk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zojuist de stap gemaakt van 10.10 32bits naar 11.04 alpha 3 64 bits.

Leuk dat unity hoor! wel eventjes wennen.
Het werkte meteen in 1x.

Wifi werkte niet in 1x, hij zag wel netwerken, maar kon geen verbinding maken.
Gelukkig een bekend probleem
Kweste van een andere driver gebruiken dus *realtek 2800*

Een ander probleem was dat ik google chrome beta niet geinstalleerd kreeg.
Maar zoals dat was een kweste van "apt-get install libcurl3" schijnbaar staat die er standaard niet op

[edit]
Hmm, AMSN is niet compitable met unity?
Eenmaal geminimaliseerd naar de tray (=unity balk) krijg ik hem nooit meer tevoorschijn?

[ Voor 14% gewijzigd door TripleQ op 06-03-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
TripleQ schreef op zondag 06 maart 2011 @ 19:14:
[..]
google chrome
[..]
AMSN
[..]
Waarom niet gewoon Chromium en Emesene gebruiken?

[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 06-03-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 06 maart 2011 @ 21:22:
[...]

Waarom niet gewoon Chromium en Emesene gebruiken?
Google Chrome werkt nu wel gewoon.
En Emesene ken ik niet! even testen

[edit]
He die is leuk!
Ook met notifiations enzo...
En werkt tenminste goed met unity

[ Voor 16% gewijzigd door TripleQ op 06-03-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb mijn systeem ook geupdate naar 11.04, ik gebruik Ubuntu toch nog meer als speelOS, maar ik krijg helaas Unity niet aan de praat. Ik heb een HD4890, bij hardware drivers stond niets te downloaden, maar ik krijg gewoon normale GNOME en geen unity als ik hem start ;(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Was dat een update of een versie installatie? Ik kan me voorstellen dat in 't geval van een update hij standaard nog de oude softwareselectie hanteert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op maandag 07 maart 2011 @ 00:21:
Ik heb mijn systeem ook geupdate naar 11.04, ik gebruik Ubuntu toch nog meer als speelOS, maar ik krijg helaas Unity niet aan de praat. Ik heb een HD4890, bij hardware drivers stond niets te downloaden, maar ik krijg gewoon normale GNOME en geen unity als ik hem start ;(.
Staat hij bij het inloggen wel op "Ubuntu Desktop Edition" en niet op "Ubuntu Classic Desktop" ofzo?

offtopic:
@ hieronder: Sorry ik had de verkeerde gequote

[ Voor 49% gewijzigd door mcDavid op 07-03-2011 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 07 maart 2011 @ 08:01:
[...]

Staat hij bij het inloggen wel op "Ubuntu Desktop Edition" en niet op "Ubuntu Classic Desktop" ofzo?
Geen idee, ben nu op mijn werk. Ik gok de Desktop Edition. Aangezien Unity bij mij gewoon werkt...

Nog wel even over die Emesene,
Die werkt ook nog niet 100% met unity. Versie 1.6.1 Die standaard wordt geinstalleerd bedoel ik dan. De menu items worden niet bovenin getoond.

De PPA die op hun download pagina wordt aangeboden voor nightly builds werkte gistervond niet. (kreeg download error)
Maar de source tarball werkt perfect, even uitpakken en het is meteen klaar om gedraaid te worden.
Kwa interface ziet deze versie er ook ietsje anders uit, en de menu items werken hier wel met unity aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:25:
Spotify heeft sinds een hele tijd al een native linux client, enige beperking is dat je om deze versie te gebruiken een betaald abonnement moet hebben omdat er geen reclame ondersteuning in zit.

Heb zelf een spotify premium abo en gebruik de linux client al een hele poos naar volle tevredenheid.
Zie hier: http://www.spotify.com/int/download/previews/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer net spotify te installeren, en krijg een error. Ik dacht, oké, ik upload even een screenshot en plaats die hier. Ga ik naar Flickr, crasht flash aan een stuk door -_-. Heb al een boel oplossingen gevonden via Google maar niets werkt.. In Firefox werkt 'ie wel prima. Beetje jammer.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5217/5505275125_98ef496123_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Die source / broncode entry in apt hoort er niet, wellicht dat dat de reden is?
Alleen deze entry is genoeg: deb http://repository.spotify.com stable non-free

Daarmee moet het werken, heb het al op meerdere pc's geinstalleerd op die manier, dus je moet daar ergens een foutje hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm klopt, maar hij voegde dat automatisch toe :o Vreemd. Als ik die verwijder werkt het in ieder geval (hij is nu aan het installeren). Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omg.... spotify is briljant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
:) yup, ben zelf ook behoorlijk fan. Echt super. Zelfs met mijn muzieksmaak (jaren 70 hardrock tot obscure blackmetal en alles wat daartussenin zit) is de hoeveelheid muziek in spotify zo goed als eindeloos. Heerlijk programma.

Iets heel anders, weet iemand ook wanneer canonical van plan is paypal support aan ubuntu one toe te voegen?
Wil graag uitbreiden naar 20gb in de maand en heb geen creditcard. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
RFdeGroot schreef op maandag 07 maart 2011 @ 13:09:
[...]

:) yup, ben zelf ook behoorlijk fan. Echt super. Zelfs met mijn muzieksmaak (jaren 70 hardrock tot obscure blackmetal en alles wat daartussenin zit) is de hoeveelheid muziek in spotify zo goed als eindeloos. Heerlijk programma.

Iets heel anders, weet iemand ook wanneer canonical van plan is paypal support aan ubuntu one toe te voegen?
Wil graag uitbreiden naar 20gb in de maand en heb geen creditcard. :X
Top tip: https://www.3vcash.nl/

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik liep er vorige week tegenaan dat video's op YouTube compleet roze waren. Je zag zeg maar alleen maar schimmen.
Vandaag kwam ik een oplossing tegen: de cookies van youtube.com blokkeren, en beeld is weer normaal.
Zal wel aan één of andere update liggen ofzo. Over en maand maar eens proberen wat hij doet als ik de cookie weer toesta ;)
Wel vaag iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Hoe stabiel is Natty ondertussen? Die unity interface is niet eens zo lelijk, misschien toch ook maar eens op mijn desktop gooien.

Ben persoonlijk heel erg benieuwd hoe gnome-shell wordt, ik heb het afgelopen zomer voor het laatst geprobeerd, maar kon eigenlijk niet zonder taakbalk fatsoenlijk werken.

http://www.linux.com/lear...an-early-look-at-gnome-30

Dit artikel is eigenlijk precies mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Helaas, 11.10 gaat niet Offensive Ork of Obese Ogre heten...
http://www.markshuttleworth.com/archives/646

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ik heb nu voor de zoveelste keer ubuntu geinstalleerd maar wat ik echt een groot gemis vind is het feit dat ik niet een fatsoenlijke oplossing heb voor outlook icm Exchange server. Ik heb gezocht en gezocht maar ik lees alleen maar dat Office installeren via Wine werkt maar Outlook naar Exchange server niet ivm RPC problemen.

Zijn jullie trouwens al bekend met Synapse Launcher?

Afbeeldingslocatie: http://www.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2010/11/shotwell.png

Meer info: http://www.omgubuntu.co.u...uncher-app-review-ubuntu/

[ Voor 9% gewijzigd door Tranzy op 08-03-2011 10:36 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:00
mcDavid schreef op maandag 07 maart 2011 @ 21:05:
Helaas, 11.10 gaat niet Offensive Ork of Obese Ogre heten...
http://www.markshuttleworth.com/archives/646
LOL ;)
Dat is je mening over Ubuntu? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Loekie op 08-03-2011 13:03 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb nu 11.04 op m'n netbook. Vind het nog niet echt megahandig. De desktop switcher is al wat beter, alleen werkt nog (imo typerend Open Source) nét niet logisch/prettig. Verder loopt het redelijk soepeltjes op m'n netbook, en tweevingerig scrollen kan ook weer zonder hassle. Maar dingen als Configuratiescherm vind ik nergens duidelijk met de interface, en ook het feit dat het globale menu half over de applicatienaam valt komt bij mij wat knullig over. Ik dacht dat de Ubuntu-knop nu een handig alles in-1 menu had, zoals op OS X, maar dat is blijkbaar helaas voorbehouden aan de non-unity-interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Loekie schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:02:
[...]

LOL ;)
Dat is je mening over Ubuntu? ;)
Neuh, maar dat zou wel veel stoerder klinken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Tranzy schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:35:
Ik heb nu voor de zoveelste keer ubuntu geinstalleerd maar wat ik echt een groot gemis vind is het feit dat ik niet een fatsoenlijke oplossing heb voor outlook icm Exchange server. Ik heb gezocht en gezocht maar ik lees alleen maar dat Office installeren via Wine werkt maar Outlook naar Exchange server niet ivm RPC problemen.
Je zou gebruik kunnen maken van Thunderbird in combinatie met Davmail. Ik heb mail, agenda, address book lookups etc. allemaal werkend. Het enige dat ik niet voor elkaar krijg is die contacts map openen die je in outlook hebt.

Hier te downloaden: http://davmail.sourceforge.net/

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Weet iemand of het ook mogelijk is om je google / gmail adresboek en kalender te synchroniseren met evolution?

Volgens de ubuntu help pagina's kun je bij het maken van een nieuw adresboek kiezen voor type 'google', maar blijkbaar zit dit niet meer in ubuntu 10.10 !? Is het mogelijk dit via bijvoorbeeld een plugin weer terug te krijgen?
Kalender krijg ik wel read-only gesynchroniseerd, maar ook die zou ik graag read/write hebben.
Mail lukt natuurlijk wel, maar kalender en adresboek zou natuurlijk helemaal super zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Moet je voor de calendar sync niet evolution-plugins-experimental installeren?

[ Voor 14% gewijzigd door JoetjeF op 08-03-2011 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Ik draai dus sinds zondagavond Natty Alpha 3, en had vanmorgen alweer een boel updates te installeren daarvoor.

Ik zie een erg groot verschil nu met Unity, het werkt veel beter/sneller!
Alleen blijft de Unity balk (links) nu de hele tijd in beeld?! Ik weet niet of dat normaal is, maar voordat ik ging updaten verdween die telkens (schokkerig) naar links als ik een tijdje er niks mee gedaan had.

Hoe gedraagt hij zich bij jullie?
Pagina: 1 ... 21 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!