Er zijn een aantal services actief die de harde schijf gedefragmenteerd houden, data indexeren om sneller de bestanden te kunnen vinden met de zoekfunctie en aan prefetch/superfetch faciliteren om opnieuw de zaak snappy te houden. (Het eerste gaat niet op bij een SSD.) Zet je die services uit dan zul je zien dat Windows rustiger blijft (harde schijf en cpu). Daarnaast kun je in powersettings kiezen voor een vrij uitgebreid scala aan opties om energie te besparen.Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 12:45:
[...]
Ik merkte juist dat windows constant een hogere 'achtergrond' cpu-gebruik (en hd-gebruik) heeft. In mijn geval is mijn batterijduur dus direct verlengd na overstappen op ubuntu.
Ubuntu is standaard een stuk rustiger, volgens mij ook na het uitschakelen van de services in Windows. Helaas heb ik het nog niet voor elkaar om Ubuntu het minimale energieniveau te laten bereiken. De desktop versie doet het best goed inmiddels, maar Windows (7) gaat nog iets verder, zelfs met een Intel basis (i3) waar Linux mee in het voordeel zou zijn.
Maar er zijn wel gebieden waarin Linux beter is en dat is toch wel op het front van harde schijven, waarbij je meer controle hebt. Windows kan weliswaar schijven uit laten schakelen en je kunt verder gaan met een hdparm op Windows initiatief, maar het blijft toch wat twijfelachtig. Maar daarnaast kun je onder Linux beter voorkomen dat een schijf voor een heel klein dingetje weer actief moet zijn. Zulke opties kun je instellen met 'laptop-mode'.
In mijn optiek is het dan, vooralsnog zo dat Windows (7) de zuinigere basis heeft, maar in ieder geval sneller en makkelijker, zuiniger is. Maar zodra je meer schijven hebt en een meer veelzijdige inzet hebt de balans meer in het voordeel van Linux begint door te slaan.
Schaamteloze promotie: Linux en zuinigheid. Daar staan wat tips in en ik geef toe, ik ben er ook bij gebaat. Hopelijk komen er wat meer mensen langs om wat tips te geven.