Ik denk eerder dat ik (dankzij Adobe, dank u Adobe, voor uw rottige flash implementaties) zal moeten upgraden naar een sterkere computer. Het leuke aan mijn zeer oude laptop is, dat als ik nog maar een acer timeline of een apple macbook air koop, dat direct een gigantische boost in prestaties zal betekenen. En het ligt minstens deels daar aan, die belabberde prestaties, want mijn vriendin die ook lang ubuntu draaide op haar core 2 duo laptop had veel vlottere ervaringen daarmee. Maar ik begin hier fameus offtopic te gaan. =)
Draaien de Ubuntu fans hier trouwens 64bit of niet?
Sommigen wel, sommigen niet.-TheNose- schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:38:
Ik weet niet of ik ubuntu fn ben, Ik gebruik 't wel op de meeste plekken waar ik een gui nodig heb. En ja, dan kies ik voor de 64bit uitvoering. Ik zie geen reden om op een 64bit processor 32bit software te gaan draaien.-TheNose- schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:38:
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Hier wel, pas de problème-TheNose- schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:38:
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Ik wel... en het werkt perfect. Zelfs Flash en Java.-TheNose- schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:38:
Ik kan eigenlijk niet één reden bedenken waarom je geen 64-bit zou draaien.
Verwijderd
Ik weet wel 1 mogelijke reden: het niet hebben van een 64-bit processorErtepeller schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:56:
[...]
Ik wel... en het werkt perfect. Zelfs Flash en Java.
Ik mis de meerwaarde een beetje terwijl sommige dingen nog problemen geven lees ik soms.
met de PAE kernels pakt hij gewoon mijn 4GB op 32-bit.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Precies m'n punt, meer registerruimte, ruimte voor meer geheugen. Maar significant sneller of anders? Er is voor Piet consument totaal geen meerwaarde als je niet boven de 4GB uitstijgt.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verwijderd
Ik kan me test herinneren waarbij PAE nagenoeg even snel was als 32-bits in benchmarks, terwijl 64-bits een aanzienlijke winst liet zien, ook als het totale gebruik niet boven de 4 GB uit kwam. Een linkje heb ik zo niet voor je, dat is al even geleden.MsG schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:08:
Ik mis de meerwaarde een beetje terwijl sommige dingen nog problemen geven lees ik soms.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 21:58 ]
Ik draai zelf Ubuntu 64 bit op mijn laptop, omdat dat noodzakelijk is voor vmware om 64 bits kernels te virtualiseren (windows server 2008R2 heeft geen 32bits versie meer).
Ik denk dat je de test op Phoronix bedoelt: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_32_pae&num=1Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:57:
[...]
Ik kan me test herinneren waarbij PAE nagenoeg even snel was als 32-bits in benchmarks, terwijl 64-bits een aanzienlijke winst liet zien, ook als het totale gebruik niet boven de 4 GB uit kwam. Een linkje heb ik zo niet voor je, dat is al even geleden.
Niet alleen meer registerruimte (als in 2x zo breed - duh), maar ook meer registers (als in aantal: 16 general purpose registers i.p.v. 8 en 16 SSE-registers i.p.v. 8 ). Dat kan soms aardige snelheidswinsten opleveren (zie test hierboven). SSL is bijna een factor 3 sneller!MsG schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:54:
Precies m'n punt, meer registerruimte, ruimte voor meer geheugen. Maar significant sneller of anders? Er is voor Piet consument totaal geen meerwaarde als je niet boven de 4GB uitstijgt.
Modules in /lib/modules worden ondergebracht in een directory per kernel release. Geladen modules blijven dus gewoon doordraaien. Als jij bijvoorbeeld nvidia moedwillig rmmod en modprobe'd dan gaat ie wel bokken, maar als je de boel laat voor wat ie is, is er geen vuiltje aan de lucht. (dit geldt in ieder geval voor mijn Gentoo bak)deadinspace schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:02:
[...]
Als er een nieuwe kernel geinstalleerd is, dan zijn ook de kernelmodules in /lib/modules vernieuwd, en het kan zijn dat deze niet compatible zijn met de kernel die je nog draait. Dat kan tot gevolg hebben dat je (sommige) modules niet meer kan laden tot je de nieuwe kernel geboot hebt.
Ook hibernaten kan mis gaan als je kernel geupgrade is zonder te rebooten; de kernel waarmee je thawed moet hetzelfde zijn als de kernel waarmee je gehibernate bent.
Dus als je geen modules wil laden en niet wil hibernaten (dat zijn vziw de enige probleempunten), dan hoef je inderdaad niet te rebooten. Als je je dat realiseert is het een afweging die je kan maken. Maar als je je dat niet realiseert (met andere woorden: de gemiddelde gebruiker), dan kun je verbazing en frustratie krijgen omdat dingen niet werken. Vandaar het advies tot rebooten na een kernel upgrade.
Overigens profiteer je natuurlijk ook pas van security updates aan de kernel nadat je de nieuwe kernel geboot hebt.
Hibernate is voor de server van m'n broer niet aan de orde nee. Voor mijn pc trouwens ook niet.
Qua security-updates....als je de changelogs van de kernelreleases op Ubuntu bekijkt is het wel zo minimaal. Of ze vermelden slechts 1 diff (wat heb je dan aan een changelog?), of ze voeren per release werkelijk geen fuck uit.
Heb nu het Ubuntu font op m'n Gentoo desktop, ziet er niet slecht uit.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Voor een server is dat leuk (SSL 3x sneller), maar voor een desktop boeit me dat geen reet. Probleem voor mij is gewoon dat een aantal applicaties niet in 64-bits beschikbaar zijn waardoor je moeilijk moet gaan doen. En nee, dat zijn niet de standaard applicaties, dan doel ik op dingen als sopcast player e.d. Maargoed, toen ik 64 bits probeerde was het geloof ik Ubuntu 8.10, dus er kan inmiddels een hoop veranderd zijn.Ertepeller schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:33:
[...]
Ik denk dat je de test op Phoronix bedoelt: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_32_pae&num=1
[...]
Niet alleen meer registerruimte (als in 2x zo breed - duh), maar ook meer registers (als in aantal: 16 general purpose registers i.p.v. 8 en 16 SSE-registers i.p.v. 8 ). Dat kan soms aardige snelheidswinsten opleveren (zie test hierboven). SSL is bijna een factor 3 sneller!
Vicariously I live while the whole world dies
Het enige programma wat ik tot nu toe ben tegengekomen wat niet op 64 bits ubuntu werkt is PacketTracer van Cisco, maar dat valt wel te virtueliseren. Verder heb ik alles wat ik nodig heb onder Ubuntu 64bits
deadinspace schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:34:
[...]
Van mij mag je Ubuntu draaien hoor, ieder wat hij wil, maar... Hoezo mag je niks in Debian?
Vicarious schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:38:
[...]
Denk dat hij doelt op het feit dat die wel heel erg richting FOSS gaan en daardoor zaken als MP3 etc. niet werken (nouja, default dan)
Dat dus. Weet niet welke versie ik toen had, maar ik weet nog vividly dat ook mp3 niet werkte in bepaalde software. Het was software die het elders gewoon ondersteunde, maar bij de debianversie was de functionaliteit er specifiek uitgesloopt en de software gaf dat ook aan als je een mp3 probeerde te spelen. Naast het gedoe met ongeveer alle media heb je ook dat gedoe van IceWeasel en meer obstakels om bij 3rd party software te komen.Vicarious schreef op woensdag 01 december 2010 @ 01:29:
[...]
Daar moest ik echt veel aan klooien om zaken als flash, filmpjes, dvd playing etc. aan de praat te krijgen en daar baalde ik een beetje van.
Ik snap dat het haast een soort religie is voor bepaalde mensen die daarin echt hele positieve doelstellingen hebben, maar het is niets voor mij. Vandaar de Apple vergelijkingen. Beperkingen, maar dan anders.
De postwaarschuwing in acht nemend wil ik hier toch even op inhaken met een vraagje. Hoe zit dat dan met kleine gcc/g++ programmaatjes schrijven en compileren als pseudo-noob die nooit heeft hoeven nadenken over bits, zijn die dan automatisch ook 64 bit? Ik hoorde dat 32 bit progjes wel gewoon werken op 64 bit maar andersom niet.Freeaqingme schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:40:
[...]
Ik zie geen reden om op een 64bit processor 32bit software te gaan draaien.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
Dat was 'm inderdaad vrijwel zekerErtepeller schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:33:
Ik denk dat je de test op Phoronix bedoelt: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_32_pae&num=1

Het jammere is dat de Ubuntu font er het mooist uit ziet met font hinting op slight, terwijl microsoft fonts er enorm lelijk uit zien met dat type hinting. Enkel medium of full hinting zorgt ervoor dat microsoft fonts er uit zien zoals bedoeld. Ik weet dat ik niet persé die ms fonts moet gebruiken, maar de free set noch de liberation set zijn volwaardige substituten imo. Misschien moet ik eens van dat idee afstappen, maar ik heb tijdens mijn gepruts met Ubuntu 10.10 toch wel opgemerkt na zoveel verschillende settings te proberen dat mijn full hinting het beste resultaat gaf, in mijn ogen toch.Theimon schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:40:
Heb nu het Ubuntu font op m'n Gentoo desktop, ziet er niet slecht uit.
Ik ben al lang van plan om daar eens een grondige studie aan te wijden, maar tot nu toe is het er nog altijd niet van gekomen.
[ Voor 20% gewijzigd door RuddyMysterious op 02-12-2010 11:49 ]
Blijf maar terugkomen bij Ubuntu.
Afgelopen week volgende linux smaken geinstalleerd: Ubuntu 10.10 -> Fedora 14 -> Ubuntu 10.10 -> OpenSuse 11.3 -> Ubuntu 10.10
Grootste pluspunt is het installeren van apps & de grote hoeveelheid beschikbare apps. Installeren gaat voor mijn gevoel zoveel makkelijker met apt-get / aptitude dan met zypper of yum. Kijken hoelang het ditmaal duurt voordat er weer een andere linux iso van het internet word geplukt.
Grootste pluspunt is het installeren van apps & de grote hoeveelheid beschikbare apps. Installeren gaat voor mijn gevoel zoveel makkelijker met apt-get / aptitude dan met zypper of yum. Kijken hoelang het ditmaal duurt voordat er weer een andere linux iso van het internet word geplukt.
bas-r schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:54:
... Lekkere up to date review inderdaad.
Van Hardy Heron, uit 2008...
Ja sorry, ben nogal traag, kwam het nu pas tegen.
Ik ben een tijdje over van FreeBSD & OpenBSD op de server(s) naar Ubuntu. bevalt me tot nu toe prima.
De reden voor mijn overstap was dat ik meer gemak zocht (mogelijkheid uniform OS op desktop&server, veel packages, veel gebruikers den daarom vaak al kant-en-klare oplossing met google te vinden). En toen ik wat hardware-problemen constateerde heb ik ook gemerkt dat het makkelijk is daar iets aan te laten doen (Andy Whitcroft op de chat etc). Dat viel me bij FreeBSD eens tegen, OpenBSD was altijd prima, maar goed, daar kleefden ook wel wat nadelen aan.
... Lekkere up to date review inderdaad.
Van Hardy Heron, uit 2008...
Ja sorry, ben nogal traag, kwam het nu pas tegen.
Ik ben een tijdje over van FreeBSD & OpenBSD op de server(s) naar Ubuntu. bevalt me tot nu toe prima.
De reden voor mijn overstap was dat ik meer gemak zocht (mogelijkheid uniform OS op desktop&server, veel packages, veel gebruikers den daarom vaak al kant-en-klare oplossing met google te vinden). En toen ik wat hardware-problemen constateerde heb ik ook gemerkt dat het makkelijk is daar iets aan te laten doen (Andy Whitcroft op de chat etc). Dat viel me bij FreeBSD eens tegen, OpenBSD was altijd prima, maar goed, daar kleefden ook wel wat nadelen aan.
This.. must be.. satire.. Oh no, that almost sounds like Satan, eh..

*nough said...
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Hmja, Sarge is wel oud, toen moesten veel dingen idd nog handmatig(er). Ik heb net wat oude Debian versies geinstalleerd (zie onder), en het viel me echt op hoe groot de sprong in gebruiksvriendelijkheid was tussen Sarge en Etch; tussen latere versies was het een stuk incrementeler.Vicarious schreef op woensdag 01 december 2010 @ 01:29:
Ah cool, wist ik niet. Maar de laatste debian die ik heb geprobeerd was Sarge. Daar moest ik echt veel aan klooien om zaken als flash, filmpjes, dvd playing etc. aan de praat te krijgen en daar baalde ik een beetje van.
Anyway, tegenwoordig zit (een downloader voor) de flash plugin gewoon in non-free, filmpjes heb ik eigenlijk nooit problemen mee, zowel totem als mplayer lijken alles wel te slikken. DVDs spelen inderdaad niet out of the box. Hoe zit dat eigenlijk met Ubuntu? Voor DVDs is libdvdcss2 nodig, en de juridische status daarvan is voorzover ik weet nog steeds... Twijfelachtig op zijn best.
Het is 100% zeker zo.knakworst schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:47:
Dat is volgens mij niet zo:
http://wiki.debian.org/MultimediaCodecs
Ik heb het net maar even getest.
- Squeeze (TBA) geinstalleerd, mp3 op de desktop gezet, gedubbelklikt, speelt gewoon af.
- Lenny (Feb '09) geinstalleerd, mp3 op de desktop gezet, gedubbelklikt, speelt gewoon af.
- Etch (Apr '07) geinstalleerd, mp3 op de desktop gezet, gedubbelklikt, speelt gewoon af.
- Sarge (Jun '05) geinstalleerd, mp3 op de desktop gezet, gedubbelklikt, speelt gewoon af (wtf, in noatun... Nog nooit gezien dat prog).
En bovendien zijn de instructies die daar staan voor het installeren van een MP3 encoder, niet decoder.Warning: this page content is terribly out-of-date!
Ik wel:Ertepeller schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:56:
This kernel requires an x86-64 CPU, but only detected an i686 CPU.
(jaja, ik moet recentere hardware kopen)
x86-64 brengt extra general purpose registers met zich mee, wat vaak wel degelijk snelheidswinst oplevert. Voorzover ik weet ligt die winst gemiddeld zo rond de 10%, maar het verschilt natuurlijk sterk per toepassing.MsG schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:54:
En de winst van een grotere address space bestaat al voordat je aan de 4GB zit:
- De address space wordt onderverdeeld in kernel memory en user memory, standaard in een 1GB:3GB verdeling. Daardoor kan geen enkel proces meer dan 3GB geheugen gebruiken (en vaak nog minder vanwege adresruimtefragmentatie.
- Door bovenstaande verdeling kan de kernel ook niet bij al het (fysieke) geheugen tegelijk, maar heeft hij slechts 1 v/d 4 GB gemapped in zijn adresruimte. Als de kernel dus bij wat (fysiek) geheugen moet dat niet gemapped is, dan moet dat eerst gemapt worden.
- Met een 32-bit address space ben je voor mmapped I/O beperkt tot files tot 4GB. Of eigenlijk 3GB vanwege bovenstaande split. Of eigenlijk 3GB min het geheugen dat de applicatie zelf nog nodig heeft.
Ja, per release, maar niet per vendor update. Bij een kleine update vanuit de vendor (zoals security updates) verandert het versienummer van de kernel niet, en blijft de directory in /lib/modules dus dezelfde.Theimon schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:40:
Modules in /lib/modules worden ondergebracht in een directory per kernel release.
Los daarvan, als het versienummer wel verandert, dan is het vaak een vervanging voor de vorige versie, dus dan verdwijnt de directory voor de oude kernel uit /lib/modules en heb je die modules dus helemaal niet meer, waardoor je ze ook niet kunt laden.
Dat heeft er niks mee te maken; geladen modules blijven sowieso doordraaien, want die bevinden zich in het geheugen en niet in /lib/modules.Geladen modules blijven dus gewoon doordraaien.
Jawel, maar ik had het ook niet zozeer over modules die al geladen waren, maar nog niet geladen modules. Stel bijvoorbeeld dat de vfat module niet geladen is, en je duwt een CF card (met vfat erop) van je fotocamera in je computer. Dan moet de vfat module geladen worden. Als dat niet kan vanwege een kernelupgrade, dan werkt het dus niet zoals de gebruiker zou willen.Als jij bijvoorbeeld nvidia moedwillig rmmod en modprobe'd dan gaat ie wel bokken, maar als je de boel laat voor wat ie is, is er geen vuiltje aan de lucht. (dit geldt in ieder geval voor mijn Gentoo bak)
Ik ben het er mee eens dat dit in de praktijk vaak niet zo'n probleem is. Mijn desktop moet officieel ook al drie dagen gereboot worden, nog steeds niet gedaan. Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk redenen zijn om een reboot te adviseren.
Meestal zijn het geen enorme dingen bij security updates voor kernels nee, maar soms wel. Jij kan misschien de changelogs nalezen, maar voor mensen die dat niet doen is "herstart aangeraden" een goede oplossing.Qua security-updates....als je de changelogs van de kernelreleases op Ubuntu bekijkt is het wel zo minimaal. Of ze vermelden slechts 1 diff (wat heb je dan aan een changelog?), of ze voeren per release werkelijk geen fuck uit.
Ik ben echt heel erg benieuwd welke software dat dan was. Ik gebruik al tien jaar Debian op de desktop, en ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met het afspelen van MP3s. Vroeger met XMMS en mpg123, en sinds een jaar of 4 (zo rond Etch dus) vooral met Totem en Rhythmbox.Sando schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:50:
Dat dus. Weet niet welke versie ik toen had, maar ik weet nog vividly dat ook mp3 niet werkte in bepaalde software. Het was software die het elders gewoon ondersteunde, maar bij de debianversie was de functionaliteit er specifiek uitgesloopt en de software gaf dat ook aan als je een mp3 probeerde te spelen.
Het is trouwens grappig; ik kan me nog goed herinneren dat het vroeger (toen Ubuntu nog vrij nieuw was, zo rond '06?) juist Ubuntu was die out-of-the-box geen MP3 speelde, maar waar je expliciete actie moest ondernemen om de juiste codecs te installeren (zie bijvoorbeeld discussies als deze, deze en deze). En dat terwijl het in Debian destijds wel out-of-the-box werkte. Leuk hoe selectief mensen kunnen zijn met hun meningen
Dat gedoe van IceWeasel heeft een praktische reden waar Debian verder niet zoveel aan kan doen. Het is of dat, of geen fatsoenlijke support kunnen bieden op releases.ook dat gedoe van IceWeasel
Zoals wat dan?en meer obstakels om bij 3rd party software te komen.
Hangt van de default compiler target af, maar op x86-64 machines (met x86-64 software dus) is dat normaalgesproken automatisch x86-64 ja. Een programmeur hoeft daar verder niet over na te denken. En nee, die draaien niet op i386 machines.De postwaarschuwing in acht nemend wil ik hier toch even op inhaken met een vraagje. Hoe zit dat dan met kleine gcc/g++ programmaatjes schrijven en compileren als pseudo-noob die nooit heeft hoeven nadenken over bits, zijn die dan automatisch ook 64 bit? Ik hoorde dat 32 bit progjes wel gewoon werken op 64 bit maar andersom niet.
Een programmeur moet overigens wel rekening houden met het feit dat sommige datatypes groter kunnen zijn, maarja, dat moet sowieso altijd al.
Owja, over x86-64 vs i386; het valt me wel op dat op (Desktop) x86-64 machines alles veel meer geheugen lijkt te gebruiken dan op i386. Dat het wat meer is is logisch (sommige datatypes zijn twee keer zo groot geworden), maar het lijkt soms wel heel erg veel meer. Soms wel meer dan twee keer zoveel. Heeft iemand anders ook die ervaring? (Debian hier overigens, maargoed)
Weet iemand van het bestaan van een tutorial hoe RAID1 naar RAID5 om te zetten terwijl daar LVM bovenop ligt?
Ik vond http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=990045 maar van dingen als "decided to remove all the configuration files of mdadm and lvm and reisntall them from scratch" wordt ik niet echt blij eigenlijk.
Verder veel zonder LVM's. Ik test in een virtual machine, maar dit gaat gewoon niet goed.
Ik vond http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=990045 maar van dingen als "decided to remove all the configuration files of mdadm and lvm and reisntall them from scratch" wordt ik niet echt blij eigenlijk.
Verder veel zonder LVM's. Ik test in een virtual machine, maar dit gaat gewoon niet goed.
Ik ben Ubuntu aan het installeren op een USB stick!
Duurt wel mega lang zeg... Hopelijk gaat het in het gebruik niet zo traag... De stick zou wel 32MB/s read moeten halen... En toegangstijden zijn natuurlijk nihil...
Ik heb de partities als volgt gemaakt:
6GB /
1,5GB /home
0,5GB swap
Zijn julle het daar mee eens?
Duurt wel mega lang zeg... Hopelijk gaat het in het gebruik niet zo traag... De stick zou wel 32MB/s read moeten halen... En toegangstijden zijn natuurlijk nihil...
6GB /
1,5GB /home
0,5GB swap
[ Voor 26% gewijzigd door mcDavid op 02-12-2010 19:35 ]
Het hangt een beetje van je situatie af, maar ik denk dat de meest 'veilige' manier voor je data en tevens de makkelijkste manier als volgt is:Saturnus schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:26:
Weet iemand van het bestaan van een tutorial hoe RAID1 naar RAID5 om te zetten terwijl daar LVM bovenop ligt?
- Degrade je huidige raid1 set.
- Plug een extra disk bij in je systeem
- Gebruik die nieuwe extra disk met de nieuwe vrije disk uit stap 1 om een degraded raid5 + lvm te maken
- Kopieer al je data van je oude raid1 set (met maar 1 disk) naar je nieuwe degraded raid5
- Voeg de raid1 disk toe aan je raid5
Er zijn voldoende stappen waar het kan misgaan, dus zorg voor een mooie backup als je het met 'echte' data gaat doen
[ Voor 31% gewijzigd door DeadLock op 02-12-2010 19:36 ]
Linux software RAID ondersteunt sinds vrij kort reshaping; het omzetten van bepaalde RAID-levels naar andere levels. Van wat ik hier lees is 1 -> 5 supported.Saturnus schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:26:
Je zal wel een recente kernel en mdadm nodig hebben (ik weet helaas zo niet welke versies), en natuurlijk een backup van je (belangrijkste) data
8GB kan krap zijn als je nog wat anders mee wil nemen op je stick, ik zou er eerder voor kiezen om geen apart filesystem voor /home te maken. Swap zou ik ook niet al te groot nemen; misschien zelfs helemaal geen swap-partitie, maar een swapfile aanmaken indien nodig.mcDavid schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:33:
Ik ben Ubuntu aan het installeren op een USB stick!![]()
6GB /
1,5GB /home
0,5GB swap
Bij mij werkte een "echte" ubuntu op de stick nooit, omdat de updates dan vaak specifiek voor de pc waar je hem aanhangt zijn. Vaak werkte m'n stick opeens niet altijd meer in andere configuraties.
DeadLock schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:36:
[...]
Het hangt een beetje van je situatie af, maar ik denk dat de meest 'veilige' manier voor je data en tevens de makkelijkste manier als volgt is:
- Degrade je huidige raid1 set.
- Plug een extra disk bij in je systeem
- Gebruik die nieuwe extra disk met de nieuwe vrije disk uit stap 1 om een degraded raid5 + lvm te maken
- Kopieer al je data van je oude raid1 set (met maar 1 disk) naar je nieuwe degraded raid5
- Voeg de raid1 disk toe aan je raid5
Er zijn voldoende stappen waar het kan misgaan, dus zorg voor een mooie backup als je het met 'echte' data gaat doen.
Backup aanwezig na grote ravage vorig jaar.deadinspace schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:47:
[...]
Linux software RAID ondersteunt sinds vrij kort reshaping; het omzetten van bepaalde RAID-levels naar andere levels. Van wat ik hier lees is 1 -> 5 supported.
Je zal wel een recente kernel en mdadm nodig hebben (ik weet helaas zo niet welke versies), en natuurlijk een backup van je (belangrijkste) data
Intussen had ik info uit een stuk of 5 tutorials en wat gezond verstand (op linux eerder 'gokwerk') geplukt en samengevoegd. Vreemd genoeg is het gelukt (op een virtual machine), nu in het echt.
Zal dan direct maar een tutorial maken als het gelukt is want zoiets zelf uitzoeken als je geen pro bent is ook een ramp.
[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 02-12-2010 20:48 ]
Heb ik ook al gedaan, 6GB voor /, home daarin en zonder swap (swappen op een usb stick olol). Gaat tergend traag, een beetje zoals vanaf de live-cd en telkens als er I/O gebeurt is het alsof je moet wachten tot een cd op gang moet komen, maar dat is gewoon de usb stick die traag is. Ik gebruik een Corsair Flash Voyager 8GB daarvoor. Niet bepaald de sterkste op gebied van access times of schrijfsnelheid. Nuja.mcDavid schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:33:
Ik ben Ubuntu aan het installeren op een USB stick!![]()
6GB /
1,5GB /home
0,5GB swap
edit: het probleem van MsG nog niet ervaren, maar ik heb de stick dan ook nog niet veel gebruikt, en in totaal nog maar op 2 computers.
[ Voor 7% gewijzigd door RuddyMysterious op 02-12-2010 21:04 ]
Ik gebruik nu gewoon een persistent Live-CD USB stick. Ideaal voor wat opslag en custom instellingen. Maar het blijft een Live-stickje.
Awel, ik heb dat gedaan puur om het persistent te maken. Dat er niks van instellingen of geïnstalleerde software behouden blijft bij het afsluiten van een live-stickje, dat steekt me tegen.
Ik zet de swappiness wel op 10 ofzo. Dan doet hij niet of nauwelijks swappen, alleen als het écht nodig is.DevilsProphet schreef op donderdag 02 december 2010 @ 21:04:
[...]
Heb ik ook al gedaan, 6GB voor /, home daarin en zonder swap (swappen op een usb stick olol). Gaat tergend traag, een beetje zoals vanaf de live-cd en telkens als er I/O gebeurt is het alsof je moet wachten tot een cd op gang moet komen, maar dat is gewoon de usb stick die traag is. Ik gebruik een Corsair Flash Voyager 8GB daarvoor. Niet bepaald de sterkste op gebied van access times of schrijfsnelheid. Nuja.
edit: het probleem van MsG nog niet ervaren, maar ik heb de stick dan ook nog niet veel gebruikt, en in totaal nog maar op 2 computers.
Verder is het de bedoeling dat het ding mijn homeservertje aandrijft, dus hij gaat niet naar andere systemen wandelen. Installeren enzo ging wel tergend langzaam, maar de write is dan ook ronduit kut, terwijl de read snelheid, sja, "aanzienlijk lager dan een HDD maar wel te doen" is denk ik. Als zodadelijk alle updates erop staan enzo zal ik even een benchmark doen.
Ik heb deze usb-stick: pricewatch: Transcend JetFlash 600 8GB
Schijnt wel tot de snelste USB2.0-sticks te horen...
[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 02-12-2010 21:15 ]
Data schijven ernaast ofzo?
Hier gaat het alweer mis. De RAID1 array (md1) met LVM met alle data is compleet verdwenen, partities zijn er nog. Zou dat komen doordat ik ctrl+alt+del deed nadat Ubuntu na 5 minuten nog niet afgesloten was? Of misschien Samsung ESTool waarmee ik enkel een diagnostische test heb gedaan? Na het rebooten ook niet eens een waarschuwing hierover...waar-de-loos.
Anyways...een van de ouden is samen met de nieuwe RAID5 aan het bouwen. Duurt slechts 2,5 uur als het zo door gaat. Daarna de andere oude erbij, wat als het goed is een reshape veroorzaakt. Daarna zien we wel weer...
Hier gaat het alweer mis. De RAID1 array (md1) met LVM met alle data is compleet verdwenen, partities zijn er nog. Zou dat komen doordat ik ctrl+alt+del deed nadat Ubuntu na 5 minuten nog niet afgesloten was? Of misschien Samsung ESTool waarmee ik enkel een diagnostische test heb gedaan? Na het rebooten ook niet eens een waarschuwing hierover...waar-de-loos.
Anyways...een van de ouden is samen met de nieuwe RAID5 aan het bouwen. Duurt slechts 2,5 uur als het zo door gaat. Daarna de andere oude erbij, wat als het goed is een reshape veroorzaakt. Daarna zien we wel weer...
[ Voor 12% gewijzigd door Saturnus op 02-12-2010 21:24 ]
Jep, maar die wil ik zo veel mogelijk uit hebben. Voor die 15 euro vind ik dit op zijn minst een leuk experimentSaturnus schreef op donderdag 02 december 2010 @ 21:18:
Data schijven ernaast ofzo?
Ok het werkt echt verrot traag
Voor een headless server zou het een prima optie zijn denk ik, maar dat is het niet (is tevens HTPC), en daarvoor geeft het toch wel veel vertraging.
Die stick doet het trouwens best netjes:
Gemiddelde leessnelheid: 33,5MB/s
Gemiddelde toegangstijd: 0,7 ms
Die stick doet het trouwens best netjes:
Gemiddelde leessnelheid: 33,5MB/s
Gemiddelde toegangstijd: 0,7 ms
Zeker geen slechte stick. Accesstime wordt je wel blij van. RAID0 setup van stickies maken haha.
Hier wordt gereshaped nu. De tweede oude was opeens in gebruik. Downgraded RAID5 maar geactiveerd en daarop geboot. Toen ging toevoegen goed ondanks dat ik toch zeker weet dat die tweede oude ook daarvoor niet de schijf was waar het OS vanaf kwam.
Morgen laat in de ochtend is het klaar. Eens zien of ik er nog zo makkelijk mee wegkom...
Hier wordt gereshaped nu. De tweede oude was opeens in gebruik. Downgraded RAID5 maar geactiveerd en daarop geboot. Toen ging toevoegen goed ondanks dat ik toch zeker weet dat die tweede oude ook daarvoor niet de schijf was waar het OS vanaf kwam.
Morgen laat in de ochtend is het klaar. Eens zien of ik er nog zo makkelijk mee wegkom...
Waarom werkt een Live USB-stick dan prima lekker snel net als een reguliere desktop en jouw "echte" ubuntu stick traag?
Is dat niet omdat een Live omgeving erop voorzien is om te werken vanop een traag medium, en een normale installatie er van uitgaat dat die op een sneller medium zoals een harde schijf staat?
Omdat random schrijven op een USB-stick ont-zet-tend traag is... sequentieel (films of zo) erop zetten gaat goed, maar probeer maar eens een directory met heel veel losse files te kopieren - dat duurt eeuwen.MsG schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 02:46:
Waarom werkt een Live USB-stick dan prima lekker snel net als een reguliere desktop en jouw "echte" ubuntu stick traag?
Bij het draaien van een Live USB-stick parkeert ie z'n filesystems in memory (tmpfs); schrijfacties naar al je homedir files (~/.mozilla enzo - firefox schrijft constant naar z'n cache) of /var/log gaan dus allemaal naar memory en derhalve lekker snel.
Als je filesystems op een stick staan, is ie steeds bezig dat bij te werken en daar is een stick te langzaam voor. Zeker als filesystems daarop niet met noatime gemount zijn, dan veroorzaken zelfs leesacties trage writes.
Oftewel: beter niet installeren op een USB stick
Dan kan je beter een live stick maken waar je de persistent-optie gebruikt, dan schrijft ie wijzigen pas bij shutdownen weg.
Of een portable harde schijf (WD Passport o.i.d.). Random schrijven gaat dan wel goed.
Je zou ook een custom live cd op stick kunnen maken, met al je eigen packages en instellingen: https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomization
Is wel even werk, maar reuze handig. Vooral met alle codecs/Flash/Java/Gconf-instellingen e.d. Kan je HD films of YouTube kijken vanaf een stick.
Gisteren mijn hele systeem opeens unresponsive, dacht dat dat meer een windows propbleempje was. 
Zal flash wel zijn geweest die op zijn reet ging. Chromium reageerde niet meer iig. (Ubu 64bit met 32bit flash en die compatibiliteit tussenlaagdinges).
Het wachten blijft op 64bit flash, of gewoon de 32bit chromium installeren, dat kan natuurlijk ook.
Verder begin ik het weer steeds leuker te vinden dat werken met linux.
Zal flash wel zijn geweest die op zijn reet ging. Chromium reageerde niet meer iig. (Ubu 64bit met 32bit flash en die compatibiliteit tussenlaagdinges).
Het wachten blijft op 64bit flash, of gewoon de 32bit chromium installeren, dat kan natuurlijk ook.
Verder begin ik het weer steeds leuker te vinden dat werken met linux.
http://www.webupd8.org/2010/09/adobe-flash-player-square-102-64bit.html-TheNose- schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:21:
Wel de oude er eerst even af knikkeren natuurlijk...
Ertepeller schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:40:
[...]
http://www.webupd8.org/2010/09/adobe-flash-player-square-102-64bit.html
Hebben de mensen hier er geen last van dat de fonts in de browser (chromium) zo klein staan? Valt me wel op, groot verschil met windows. Kan ook niet vinden waar ik dat meer "windows like" kan instellen.
Klopt, de browsers gebruiken hun eigen settings, behalve als je een ~/.fonts.conf aanmaakt zoals in de volgende url is beschreven-TheNose- schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 21:48:
Hebben de mensen hier er geen last van dat de fonts in de browser (chromium) zo klein staan? Valt me wel op, groot verschil met windows. Kan ook niet vinden waar ik dat meer "windows like" kan instellen.
http://www.webupd8.org/20...irefox-35-and-ubuntu.html
Nou volgens mij gebruikt de browser in windows sandaard 120% zoom of zo, als ik namelijk in chrome de zoom op 120% zet ziet het er opeens wel uit zoals onder windows 7. Dit moet ik alleen voor elke tab apart doen.Scheeve schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 21:54:
[...]
Klopt, de browsers gebruiken hun eigen settings, behalve als je een ~/.fonts.conf aanmaakt zoals in de volgende url is beschreven
http://www.webupd8.org/20...irefox-35-and-ubuntu.html
RAID1 LVM naar RAID5 LVM tutorial: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1636977
Heb ik ook eens een bijdrage.
Heb ik ook eens een bijdrage.
Mooi =D
Overigens is de 10.04 Netbook Editie experimenteel. Bij mij draait de Desktop layout beter.
Overigens is de 10.04 Netbook Editie experimenteel. Bij mij draait de Desktop layout beter.
Gisteren weer geprobeerd 10.04 op mijn laptopje te installeren. Zowel op mijn laptop als stationary PC draait ubuntu gewoon niet. 10.04 althans. Ik gebruik al een tijdje 9.10 op mijn gewone PC, maar wilde op een gegeven moment over naar 10.04 LTS. Na upgrade blijft beeld uit, of bij het inloggen blijft het scherm zwart. De drivers doen hun werk totaal niet. Na uninstall van de prop. nvidia drivers kreeg ik er (ondanks installatie custom-drivers) geen fatsoenlijker beeld hoger dan 800x600 uit. Reinstall van 9.10 of eerder leert mij dat het niet aan de PC kan liggen. Misschien hardwareonderstuening?
Gisteren dus geprobeerd op mijn laptop te installeren, maar ook daar identieke problemen. Kan dus wel gewoon in commandline terechtkomen, alles werkt, behalve X. Uit pure noodzaak dus maar besloten om Xubuntu 10.04 te installeren en die werkt perfect. Binnenkort pak ik er een VM bij om te zien of het met 10.10 hetzelfde gaat. Misschien wacht ik zelfs nog wel tot 11.04 .....
Gisteren dus geprobeerd op mijn laptop te installeren, maar ook daar identieke problemen. Kan dus wel gewoon in commandline terechtkomen, alles werkt, behalve X. Uit pure noodzaak dus maar besloten om Xubuntu 10.04 te installeren en die werkt perfect. Binnenkort pak ik er een VM bij om te zien of het met 10.10 hetzelfde gaat. Misschien wacht ik zelfs nog wel tot 11.04 .....
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Sinds 10.10 heb ik, kwa hardware-ondersteuning, eigenlijk niet veel meer moeten knoeien met modules/configs.
Alles werkt echt out-of-the-box (wireless moest ik nog even aanzetten in de hardware drivers, maar dat was het dan ook). Zelfs de Nvidia GPU in de PC voor mijn ouders heb ik werkend gekregen (iets waar vroeger gewoon niet aan te beginnen was).
Alles werkt echt out-of-the-box (wireless moest ik nog even aanzetten in de hardware drivers, maar dat was het dan ook). Zelfs de Nvidia GPU in de PC voor mijn ouders heb ik werkend gekregen (iets waar vroeger gewoon niet aan te beginnen was).
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Wat is RAID-0 dan?deadinspace schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:47:
[...]
Linux software RAID ondersteunt sinds vrij kort reshaping; het omzetten van bepaalde RAID-levels naar andere levels. Van wat ik hier lees is 1 -> 5 supported.
Is wel te vinden met google. 
Kort door de bocht: Data splitsing over 2 disks. In theorie 2x de speed, maar ook 2x de kans dat je door een lees/schrijf fout corruptie hebt of door falen van een enkele disk alle data kwijt bent.
(Meer dan 2 kan ook.)
Kort door de bocht: Data splitsing over 2 disks. In theorie 2x de speed, maar ook 2x de kans dat je door een lees/schrijf fout corruptie hebt of door falen van een enkele disk alle data kwijt bent.
(Meer dan 2 kan ook.)
[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 04-12-2010 19:50 ]
Even terug komen op de installatie op een usb stick. ik draai ubuntu server op stick met Xbmc als frontend. gaat heel erg soepel. installatie duurd misschien iets langer maar de rest is goed.
het enige probleem wat ik nog heb is dat booten nog lang duurd met grub2. dan staat die volgens mij ergens op te wachten. ik vermoed dat dat aan mijn install ligt. want na de installatie heb ik disken toegevoegd en die in raid 1 gezet voor data. maar doe ik een clean install op usb dan is die erg snel.
het enige probleem wat ik nog heb is dat booten nog lang duurd met grub2. dan staat die volgens mij ergens op te wachten. ik vermoed dat dat aan mijn install ligt. want na de installatie heb ik disken toegevoegd en die in raid 1 gezet voor data. maar doe ik een clean install op usb dan is die erg snel.
Zit dat allemaal netjes in mdadm.conf en fstab?
Fixte tijdens mijn RAID upgrade hier het een en ander. Wie weet helpt dat bij jou ook. Hele wilde gok...
update-initramfs -u
Fixte tijdens mijn RAID upgrade hier het een en ander. Wie weet helpt dat bij jou ook. Hele wilde gok...
Zo, nu beta.uitzendinggemist.nl werkt voor uitzendinggemst ben ik benieuwd of mensen hier nos.nl -> politiek24 werkend hebben op linux? Moonlight werkt bij mij, zelfs de latest plugin werkt nog niet met nos.nl
Nou gecko-mediaplayer werkt niet, maar als ik de url copieer en dan afspeel met mplayer werkt het wel ...
Nou gecko-mediaplayer werkt niet, maar als ik de url copieer en dan afspeel met mplayer werkt het wel ...
[ Voor 21% gewijzigd door jelly op 05-12-2010 13:07 ]
Keep it simple stupid
update-initramfs -u
had ik ook al een keer geprobeerd maar lost niets op helaas
had ik ook al een keer geprobeerd maar lost niets op helaas
Linux heeft geen fragmentatie hoor je wel eens...nu vraag ik mij af, er is een te grote swap partitie voor een data partitie. De swap wordt weggegooid en de vrije ruimte aan de data partitie gegeven via LVM gebeuren...wat gebeurt er dan behalve dat de data partitie groter is? Wordt er geschoven of wordt alles gewoon in de lege ruimte gegooid? (User invloed?)
Er is wel fragmentatie, maar als je filesystem niet al te vol zit zou dat geen problemen moeten opleveren.
Wat heeft je 2e vraag precies te maken met je vraag over fragmentatie? Waarom zou er geschoven moeten worden? Wat moet er in de lege ruimte gegooid? (User invloed?)
Wat heeft je 2e vraag precies te maken met je vraag over fragmentatie? Waarom zou er geschoven moeten worden? Wat moet er in de lege ruimte gegooid? (User invloed?)
De link met fragmentatie: Stel die swap ruimte was 4GB. Je gaat een bestand van 20GB aan die data partitie toevoegen. Wordt een deel dan bewust niet op het nieuwe 4GB stukje geze of toch wel maar maakt dit weinig uit?
Met user invloed zat ik te denken aan commands die de 4GB effectiever zouden vullen door bestanden van achter in de data partitie naar voren te halen.
Met user invloed zat ik te denken aan commands die de 4GB effectiever zouden vullen door bestanden van achter in de data partitie naar voren te halen.
Ik snap nog steeds de link met swap niet, maar je bedoelt denk ik gewoon dat je dus 4GB ruimte aan het begín van de partitie vrij maakt? En dan een bestand van 20GB op die partitie wegschrijft?Saturnus schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:44:
De link met fragmentatie: Stel die swap ruimte was 4GB. Je gaat een bestand van 20GB aan die data partitie toevoegen. Wordt een deel dan bewust niet op het nieuwe 4GB stukje geze of toch wel maar maakt dit weinig uit?
Ik zou niet weten hoe dat gaat. Dat zou je op moeten zoeken in de documentatie danwel sourcecode van EXT4. Maar het maakt me ook niets uit hoe dat gaat, want zoals blaataaps al zei eventuele fragmentatie is nauwelijks van invloed op het presteren EXT3/4. En als het gaat om één bestand wat nu op twee fysieke plekken op de platters terecht komt, zou ik me ook maar geen zorgen maken, dat mag zelfs op een fat32 partitie geen naam hebben.
Verwijderd
Al wat meer bekend over de Moonlight of e.v.t HTML5 ondersteuning voor uitzendinggemist.nl of is daar inmiddels een andere oplossing voor?
Probeer hier uitzendinggemist aan de praat te krijgen (beta) maar afspelen ho maar. Zowel met Moonlight 2 als de 3 "preview". Flash "werkt" wel, maar het is niet de meeste snelle laptop en die logge walvis die we flash noemen nekt die laptop natuurlijk behoorlijk tot het niveau dat ik de vertragingen moet bestempelen als niet te doen.
Ben er na wat googlen achter dat het het mogelijk te maken heeft met DRM of het één of ander wat silverlight normaal wel maar moonlight niet ondersteunt.
Probeer hier uitzendinggemist aan de praat te krijgen (beta) maar afspelen ho maar. Zowel met Moonlight 2 als de 3 "preview". Flash "werkt" wel, maar het is niet de meeste snelle laptop en die logge walvis die we flash noemen nekt die laptop natuurlijk behoorlijk tot het niveau dat ik de vertragingen moet bestempelen als niet te doen.
Ben er na wat googlen achter dat het het mogelijk te maken heeft met DRM of het één of ander wat silverlight normaal wel maar moonlight niet ondersteunt.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2010 14:32 ]
Klopt, de moonlight versie kan niet omgaan met de DRM die RTL er overheen gooit. Uitzending gemist kan geloof ik wel, maar ik kijk dat nooit dus niet echt geprobeerd.
Vicariously I live while the whole world dies
Ik zou toch even willen aanhalen dat ext4, hoe bestand het ook mag zijn tegen fragmentatie, er nog altijd last van kan hebben. Zoals bv hier besproken.mcDavid schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:33:
Ik zou niet weten hoe dat gaat. Dat zou je op moeten zoeken in de documentatie danwel sourcecode van EXT4. Maar het maakt me ook niets uit hoe dat gaat, want zoals blaataaps al zei eventuele fragmentatie is nauwelijks van invloed op het presteren EXT3/4. En als het gaat om één bestand wat nu op twee fysieke plekken op de platters terecht komt, zou ik me ook maar geen zorgen maken, dat mag zelfs op een fat32 partitie geen naam hebben.
Verwijderd
De normale (lees: oude) website van uitzendinggemist is geen probleem en werkt zowel in flash als moonlight. De nieuwe beta site gooit er kennelijk een DRM signaal doorheen want daar bevinden zich de problemen.Vicarious schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:49:
Klopt, de moonlight versie kan niet omgaan met de DRM die RTL er overheen gooit. Uitzending gemist kan geloof ik wel, maar ik kijk dat nooit dus niet echt geprobeerd.
Voor nu niet zo'n heel punt gezien de betreffende gebruiker niet te veel waarde hecht aan de verminderde beeldkwaliteit, maar als ze defintief gaan switchen naar de nieuwe vormgeving en het (kennelijk) nieuwe stream beleid zijn er problemen.
HTML5 hoeven we voorlopig niet op te rekenen ben ik inmiddels ook alweer achter. Iets met rechten. Misschien iets voor de politiek om naar te gaan kijken, want het slaat natuurlijk nergens op dat het licentiemodel er voor zorgt dat er geen HTML 5 gebruikt mag worden en je derhalve, al dan niet verkapt, vast zit aan Microsoft. Helemaal gezien het hier om de publieke omroepen gaat.
Ik vind dit echt slecht gewoon, heb je iemand enthousiast voor het gebruiken van Linux, dan zijn er dit soort knulligheden die roet in het eten moeten gaan gooien. Gezien het voor zo'n eindgebruiker uit puur praktisch oogpunt dan niet langer handig is Linux te gebruiken daar Linux iets niet ondersteunt en Windows wel.
Zo kaap je natuurlijk nooit dat marktaandeel van MS af.
Ligt natuurlijk niet aan Linux, in tegendeel, maar daar heeft zo'n eindgebruiker niet echt een boodschap aan.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2010 13:12 ]
Vandaag ubuntu10.10 op mijn laptop gezet.
I.T.T andere distributies heb ik geen enkele keer de commandline hoeven gebruiken.. wtf
Ik vind ubuntu wel echt zwaar vooruit gegaan sinds de laatste keer dat ik het gebruikte. Ook opstarttijd en afsluittijd gaat nergens over. Qua performance ook een enorm verschil met windows op dezelfde hardware.
Even kijken hoe ik school-software ga draaien, wss tijdelijk een virtualbox voor Adobe premier. Meer heb ik niet nodig atm dus dat scheelt.
Maar ik kan alleen nergens de realtime en lowlatency kernels vinden in de repositories. Worden deze niet meer ondersteund ofzo? Wil namelijk wat muziek kunnen componeren voor mijn band.
Qtractor + Hydrogen + ZynaddSubFX + virtual MIDI keyboard werkt behoorlijk goed ben ik achter gekomen.
I.T.T andere distributies heb ik geen enkele keer de commandline hoeven gebruiken.. wtf
Ik vind ubuntu wel echt zwaar vooruit gegaan sinds de laatste keer dat ik het gebruikte. Ook opstarttijd en afsluittijd gaat nergens over. Qua performance ook een enorm verschil met windows op dezelfde hardware.
Even kijken hoe ik school-software ga draaien, wss tijdelijk een virtualbox voor Adobe premier. Meer heb ik niet nodig atm dus dat scheelt.
Maar ik kan alleen nergens de realtime en lowlatency kernels vinden in de repositories. Worden deze niet meer ondersteund ofzo? Wil namelijk wat muziek kunnen componeren voor mijn band.
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
De Office shit van Microsoft kan je perfect met Wine draaien onder Ubuntu, alleen PowerPoint is soms iets moeilijker. Adobe premiere schijnt volgens winehq.org erg moeilijk / tot onmogelijk te installeren zijn.WernerL schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 14:46:
Office shit van Microsoft...
Ik gebruik gewoon openOffice en ga zeuren als mensen mij een docx file durven sturen
Deed ik voorheen ook al toen ik nog windows draaide op laptop.
Ik gebruik gewoon openOffice en ga zeuren als mensen mij een docx file durven sturen
Deed ik voorheen ook al toen ik nog windows draaide op laptop.
[ Voor 3% gewijzigd door WernerL op 10-12-2010 16:36 ]
.docx bestanden kunnen anders toch vrij goed geopend worden door openoffice?
Yep, alleen is de layout soms een beetje fucked up.DevilsProphet schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 16:39:
.docx bestanden kunnen anders toch vrij goed geopend worden door openoffice?
Gohja, dat is nog het minste. Maar als ze dienen om aangepast en teruggestuurd te worden, of afgeprint te worden, dan ben je inderdaad meer met een bestand dat beter wordt ondersteund. Al moet ik zeggen dat zelfs de oude .doc bestanden niet volledig ondersteund worden door OOo, natuurlijk dankzij Microsoft. Text-bestand of pdf?
Sja. Je moet MS nageven dat het best knap is wat ze gedaan hebben...
...Een open standaard doordrukken die dusdanig omslachtig is dat het reverse-engineeren van een gesloten standaard nog altijd makkelijker is...
...Een open standaard doordrukken die dusdanig omslachtig is dat het reverse-engineeren van een gesloten standaard nog altijd makkelijker is...
Ik heb ubuntu 10.10 onlangs geinstalleerd naast windows 7 op de OCZ Vertex 2 120GB. Ik merk dat Ubuntu wel 3 seconden sneller is met booten, dan windows 7 met 10 seconden. Voor de trim status ben ik ook aan het zoeken over hoe en wat.DJ-Promo schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:30:
Is hier al iemand die Ubuntu 10.10 draait op een ssd? Met deze versie moet TRIM werken maar ik kan zo snel niet vinden hoe je kan checken of dit ook echt enabled is.
AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX
Misschien ook ff dit checken :DJ-Promo schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:30:
Is hier al iemand die Ubuntu 10.10 draait op een ssd? Met deze versie moet TRIM werken maar ik kan zo snel niet vinden hoe je kan checken of dit ook echt enabled is.
http://askubuntu.com/ques...-command-for-use-with-ssd
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
http://flash-aid-extension.blogspot.com/Ertepeller schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:40:
[...]
http://www.webupd8.org/2010/09/adobe-flash-player-square-102-64bit.html
zou er verschil zijn?
Ik vroeg me eigenlijk af. Ik ben aan het twijfelen tussen 32 en 64bit kubuntu weer eens te installeren, maar werkt flash 64 ondertussen al een beetje degelijk, want dat houd mij een beetje van 64bit af...
Bij mij draait de 64-bits versie van Ubuntu 10.10 probleemloos op m'n laptop. Ik heb altijd 32-bits gedraaid maar ben sinds 10.10 overgestapt en ik merk geen verschil.
Then again, er is ook niet een grote meerwaarde van 64-bits, dus als je twijfelt kun je altijd de 32-bits pakken.
Then again, er is ook niet een grote meerwaarde van 64-bits, dus als je twijfelt kun je altijd de 32-bits pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door sub0kelvin op 14-12-2010 15:19 ]
Ik draai op het moment 32 bit, maar denk dat ik binnenkort (vanavond misschien wel?) naar 64-bit ga switchen.
-edit-
Flash was voor mij een reden om terug te switchen naar 32-bit, maar niet lang nadat ik dat deed kwam adobe met een update (sja, dat verwacht je niet
) en daarmee schijnen eigenlijk alle isues die de 64-bit flashplayer had opgelost te zijn.
De 64-bit kernel is aanzienlijk sneller op allerlei vlakken. Niet alleen alleen als je 8GB geheugen hebt maar gewoon, sowieso. http://www.phoronix.com/s...&item=ubuntu_32_pae&num=1sub0kelvin schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:19:
-edit-
Flash was voor mij een reden om terug te switchen naar 32-bit, maar niet lang nadat ik dat deed kwam adobe met een update (sja, dat verwacht je niet
[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 14-12-2010 15:32 ]
Werkt flash een beetje? Want daar maak ik me wel zorgen om..sub0kelvin schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:19:
Bij mij draait de 64-bits versie van Ubuntu 10.10 probleemloos op m'n laptop. Ik heb altijd 32-bits gedraaid maar ben sinds 10.10 overgestapt en ik merk geen verschil.
64 bits en beide werken aardig. Niet super maar het is te doen.Icyzer schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:32:
[...]
Werkt flash een beetje? Want daar maak ik me wel zorgen om..Dat en java
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik ontwikkel o.a. in Java en ik merk geen negatief verschil tussen 32 of 64-bits. Positief heb ik niet op gelet, maar ik ben ook van unencrypted naar full disk encryption gegaan, dus dat zijn geen eerlijke vergelijkingen. Flash heb ik ook geen problemen mee, althans niet meer dan in 32-bits, anders had ik dat wel vermeld aangezien je daar het expliciet over hadIcyzer schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:32:
[...]
Werkt flash een beetje? Want daar maak ik me wel zorgen om..Dat en java
@mcDavid: wow, wist niet dat het verschil zo groot was.
Oh dat is een hele gerusttelling aangezien ik ook in java ga programmeren. (Processing en Arduino's).sub0kelvin schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:26:
[...]
Ik ontwikkel o.a. in Java en ik merk geen negatief verschil tussen 32 of 64-bits. Positief heb ik niet op gelet, maar ik ben ook van unencrypted naar full disk encryption gegaan, dus dat zijn geen eerlijke vergelijkingen. Flash heb ik ook problemen mee, althans niet meer dan in 32-bits, anders had ik dat wel vermeld aangezien je daar het expliciet over had
@mcDavid: wow, wist niet dat het verschil zo groot was.
Edit: Brrr, mijn Unetbootin stickje werkt niet mee. Stel het dan maar uit tot de kerst vakantie
[ Voor 7% gewijzigd door Icyzer op 14-12-2010 17:55 ]
Leuk, neem je je laptop mee naar school, kom ik niet eens op het netwerk.
Wat is dat eduroam gare rommel zeg. Is daar ondertussen wel een werkende oplossing voor? Want wat ik met google vind werkt niet echt.
Hij vind het netwerk wel maar komt nooit verder dan de authentication terwijl ik er gisteren wel een paar keer op kwam, om vervolgens er na een minuut weer vanaf gegooid te worden.
Alles van ubuntu werkt perfect, maar dit is vervelend.
Wat is dat eduroam gare rommel zeg. Is daar ondertussen wel een werkende oplossing voor? Want wat ik met google vind werkt niet echt.
Hij vind het netwerk wel maar komt nooit verder dan de authentication terwijl ik er gisteren wel een paar keer op kwam, om vervolgens er na een minuut weer vanaf gegooid te worden.
Op de TU is ook eduroam en daar gebruik ik deze settings, werkt perfect:
PEAP (Version 0), MSCHAPv2, en username en pw ingevuld.
Weet niet of dit op alle eduroam netwerken werkt?
PEAP (Version 0), MSCHAPv2, en username en pw ingevuld.
Weet niet of dit op alle eduroam netwerken werkt?
Waar ik studeer bieden ze ook Edoroam. Daar is ook een handleiding voor Ubuntu voor uitgegeven. Aangezien Eduroam locatie-vrije dekking claimt, zou deze handleiding ook voor andere locaties moeten werken, met wat kleine details verschil dan.
Als je de juiste firmware draait van je OCZ waarmee je trim support hebt (check 'hdparm -I /dev/sdX') dan is het een kwestie van de optie 'discard' toevoegen in /etc/fstab voor ondersteuning door je OS.Danny666 schreef op zondag 12 december 2010 @ 23:10:
[...]
Ik heb ubuntu 10.10 onlangs geinstalleerd naast windows 7 op de OCZ Vertex 2 120GB. Ik merk dat Ubuntu wel 3 seconden sneller is met booten, dan windows 7 met 10 seconden. Voor de trim status ben ik ook aan het zoeken over hoe en wat.
Haha zoiets had ik ook (weet niet hoef het eduroam is of wat anders), maar ik kwam op school, netwerk opzoeken, jahoor handleiding van 6 a4'tjes en een .exe die je moest installeren om verbinding te krijgen. Kortom ik zag de bui al hangen... Tot ik het gewoon even probeerde en de network manager vrijwel automatisch verbinding maakteWernerL schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:29:
Zoh ik draai 64 bit, en ik kan fullscreen, 720P, de clip van Paul Elstak - Turbo kijken op youtube, kortom ik ben tevreden!
Bij mij op school klapt eduroam-wpa er nog wel eens uit, maar daar hebben windozen ook last van. Wel is het handig op bij authentication type "PEAP (protected EAP) in te stellen (dat werkt bij mij beter).
Ik gebruik Ubuntu 10.10 nu alweer een paar weekjes nadat ik was overgestapt van Windows en het bevalt me uitstekend! Het is me gelukt een Desktop omgeving te maken die me zowel functioneel als esthetisch kan behagen.
Iets anders wat me vandaag is gelukt is het aan de praat krijgen van Photoshop CS4, iets wat blijkbaar veel mensen ervan weerhoudt om over te stappen.
Voor de mensen die het niet geloven heb ik even een screenshot toegevoegd.

Iets anders wat me vandaag is gelukt is het aan de praat krijgen van Photoshop CS4, iets wat blijkbaar veel mensen ervan weerhoudt om over te stappen.

Ik had gisteren besloten om Ubuntu maar eens te gaan installeren als tweede OS op mijn PC bak. Aangezien ik niet houd van twee verschillende OSsen op dezelfde HDD besloot ik mijn bergingkast in te duiken om een tweede HDD van de plank af te halen (ja, ik heb een hele bergingkast met rommelhjardware waaronder een paar HDD's).
Erin geschroeft en Ubuntu geinstalleerd. Helemaal top. Maar...grub deed zich updaten en daarna liep het in het honderd. Grub liet zowel Ubuntu als Windows 7 neit opstarten. Eerst de Een live versie van Ubuntu geprobeerd en middels mount en grub installatie gerunned voor eht overschrijven van de oude grub. Dit werkte niet echt, ik kreeg nu een andere foutmelding. ik wist het overigens wel te fixen via de Windows 7 disc heb ik bootrec /fixmbr gedaan en nu heb ik een Windows 7 bootmenu met zowel Windows 7 en Ubuntu.
Vanaaf maar eens Ubuntu gaan configureren, gisteren door dat gedoe geen tijd voor gekregen.
Erin geschroeft en Ubuntu geinstalleerd. Helemaal top. Maar...grub deed zich updaten en daarna liep het in het honderd. Grub liet zowel Ubuntu als Windows 7 neit opstarten. Eerst de Een live versie van Ubuntu geprobeerd en middels mount en grub installatie gerunned voor eht overschrijven van de oude grub. Dit werkte niet echt, ik kreeg nu een andere foutmelding. ik wist het overigens wel te fixen via de Windows 7 disc heb ik bootrec /fixmbr gedaan en nu heb ik een Windows 7 bootmenu met zowel Windows 7 en Ubuntu.
Vanaaf maar eens Ubuntu gaan configureren, gisteren door dat gedoe geen tijd voor gekregen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Heb je daar een howto voor? Ik probeer al maanden m'n vriendin over te halen om Ubuntu te installeren maar ze blijft zeuren dat ze PS niet kan missen...Scheeve schreef op woensdag 15 december 2010 @ 00:54:
Ik gebruik Ubuntu 10.10 nu alweer een paar weekjes nadat ik was overgestapt van Windows en het bevalt me uitstekend! Het is me gelukt een Desktop omgeving te maken die me zowel functioneel als esthetisch kan behagen.
[afbeelding]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik heb met mijn Eee 901 dattie niet wil connecten met bepaalde netwerken, waaronder de OB in Amsterdam, ook met PEAP en dat soort dingen, blijkt de chipset die in mijn netbookje zit daar niet mee te werken (weet niet meer precies de hoe, wat en waarom en waar ik dat ooit tegen ben gekomen, maar het was een aardige zoektocht, want de rev. van de chip zit dan weer niet in alle 901s). Met een andere netbook met Ubuntu werkte het wel (ik gaf *sorry* eerst de schuld aan linux en ging pas verder zoeken nadat ik met een andere netbook wel kon verbinden...)WernerL schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:29:
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Eigenlijk is het vrij simpel. Wat je moet doen op Ubuntu 10.10 is dit:Demoniac schreef op woensdag 15 december 2010 @ 09:54:
[...]
Heb je daar een howto voor? Ik probeer al maanden m'n vriendin over te halen om Ubuntu te installeren maar ze blijft zeuren dat ze PS niet kan missen...
- Download de nieuwste PlayOnLinux van hun site.
- Zorg dat je de beschikking hebt tot de Photoshop CS4 installatie files.
- Start de PlayOnLinux applicatie en kies Photoshop CS4 om te installeren, deze installeert vervolgens alle benodigde winetricks en maakt een aparte wine environment hiervoor.
- Vervolgens zal de applicatie vragen om de setup file, dus moet je aangeven waar deze staat op de HDD.
- Als je tijdens de installatie opties krijgt om te installeren dan kun je het best alleen Photoshop en Bridge(verplicht) doen. Ik weet namelijk niet zeker of de rest wel werkt.
- Bij mij werkte alles out-of-the-box behalve de Text tool! Zorg dus dat je deze even aanklikt nadat Photoshop is opgestart. Als het programma crasht dan moet je op internet even Googlen naar "wine photoshop cs4 text tool fix" oid. Waarschijnlijk krijg je een atmlib.dll aangeboden die je kunt downloaden. Download deze en zet deze in:
code:1
/home/{JOUW USER}/.PlayOnLinux/wineprefix/PSCS4/drive_c/windows/system32
- Dan ben je klaar en kun je Photoshop CS4 starten!
aah maar in Windows kom ik wel op het netwerk. En ik ben er deze week wel 1 keer heel eventjes op geweest. Na een reboot wilde het niet meer lukken.letatcest schreef op woensdag 15 december 2010 @ 11:21:
[...]
Ik heb met mijn Eee 901 dattie niet wil connecten met bepaalde netwerken, waaronder de OB in Amsterdam, ook met PEAP en dat soort dingen, blijkt de chipset die in mijn netbookje zit daar niet mee te werken (weet niet meer precies de hoe, wat en waarom en waar ik dat ooit tegen ben gekomen, maar het was een aardige zoektocht, want de rev. van de chip zit dan weer niet in alle 901s). Met een andere netbook met Ubuntu werkte het wel (ik gaf *sorry* eerst de schuld aan linux en ging pas verder zoeken nadat ik met een andere netbook wel kon verbinden...)
Waar gebruikt ze Photoshop voor dan? Hobby of professioneel?Demoniac schreef op woensdag 15 december 2010 @ 09:54:
[...]
Heb je daar een howto voor? Ik probeer al maanden m'n vriendin over te halen om Ubuntu te installeren maar ze blijft zeuren dat ze PS niet kan missen...
Voor hobby moet je dr maar eens vertellen hoe GIMP werkt. Voor professioneel gebruik zou ik (advocaat van de duivel) toch de voorkeur geven om zo'n programma op het native OS te draaien.
kun je niet photoshop in een VM installeren, en dan zo instellen dat je gewoon op de linux desktop een snelkoppeling hebt naar photoshop op je vm en als je die start dat je ook alleen photoshop ziet?
beetje ala remote apps van ms
beetje ala remote apps van ms
Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!