Ja hoor. Nadat alles gestart is heb je de mogelijkheid om de een live sessie te starten (groot icoon met een CDSOCO_cola schreef op woensdag 17 november 2010 @ 18:45:
Ik ben op dit moment 10.10 aan het downloaden, omdat ik een laptop thuis heb liggen die niet meer boot.. in Windows Vista
kan ik dan booten vanaf CD, Ubuntu niet installeren maar gewoon starten en mijn oude data veilig stellen?
Heb je
gezien, of uberhaupt al eens rondgekeken op internet of dat kan?NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!
Devilspie is een programmaatje dat schijnt te kunnen regelen (zelf geen ervaring mee verder).zAo schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:50:
- Hoe zorg je ervoor dat vensters (in Gnome) altijd op een bepaalde plek openen, in een bepaald formaat? gnome-session-save slaat dit namelijk niet op.
De themes staan ergens in /var of /usr/share ofzo opgeslagen als een zip of dir (weet niet juist meer), je kan daarnaartoe gaan en in een of ander config bestand de waarde voor de window control buttons (die je nu telkens in gconf moet veranderen) aanpassen in de config, zodat jouw eigen waarde laadt telkens je van theme wisselt. Ik ben namelijk ook niet te vinden voor de linkse uitlijning van die buttons, dus had ik maar direct gezocht waar zoiets te fixen valt.afraca schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 14:07:
Quick question (conform mijn eerdere standpunt over vragen in dit topic):
Als ik bij appearance nou een custom theme heb die van de Ambiance window controls gebruik maakt komen ze opeens magisch wél rechts te staan. Nu ben ik misschien in de minderheid, maar ik vind links fijner werken... Nu weet ik dat ik ze makkelijk met gconf-editor kan aanpassen in apps-->metacity-->general bij button layout, maar als ik dan weer naar m'n themes ga kijken en klik op m'n eerder opgeslagen thema gaat hij zeiken dat button layout niet overeenkomt. Hoe kan ik dit standaard in m'n custom theme opnemen?...
Dus:
1) zoek de locatie van de gnome themes
2) ga naar het juiste theme
3) edit een of ander config bestand
Ik was direct ook begonnen met het proberen maken van een compact theme gebaseerd op het standaard 10.10 theme, maar dat is niet meteen een succes gebleken. Ik had in het config bestand alle padding gereduceerd tot zowat nul, en alle elementen pakten inderdaad minder plaats in, maar ik zou ook nog een custom set van kleinere iconen moeten gebruiken, en daar wou ik niet direct aan beginnen.
[ Voor 16% gewijzigd door RuddyMysterious op 18-11-2010 08:03 ]
Ze moeten die skinmodule gewoon even uitbreiden dat je per skin de knopindeling makkelijk userfriendly kan instellen. Gemiste kans inderdaad.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Volgens mij is het opgelost met de updates van vandaag...letatcest schreef op woensdag 17 november 2010 @ 08:48:
Weet niet hoe het met jullie zit, maar de laatste tijd is mijn panel constant f*ck*d up... Dan is weer het uit-knopje weg (dan staat mijn username er 2 keer), dan is weer de tijd weg (dan staat de datum er 2 keer...) dan is de notification area weer weg (geen volumen/wifi/etc tekentjes meer).
Remedie: X herstarten.
Voor mij nog wel te doen, maar de mensen die ik Ubuntu opgedrongen heb (en dat dus nu ook al een tijd gebruiken en zich over het algemeen niet beklagen) kan ik dat slecht uitleggen.
Ik heb een vaag probleem met mń geluid..
Op de internal speakers werkt het geluid gewoon, maar als ik mijn T40 set aansluit komt er geen geluid uit.
Heb de settings kwa output etc al aangepast maar het hielp niet.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Gebruik trouwens een Dell Studio XPS 16 laptop
Op de internal speakers werkt het geluid gewoon, maar als ik mijn T40 set aansluit komt er geen geluid uit.
Heb de settings kwa output etc al aangepast maar het hielp niet.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Gebruik trouwens een Dell Studio XPS 16 laptop
Waarschijnlijk staat het juiste kanaal niet open. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik hierdoor geen geluid kreeg en ik kon maar niet vinden waar hte in zat.
Luctor et Emergo || specs
Aaargh ik trek al het goeie terug wat ik gezegd heb over OpenOffice.
Copy-paste van een slide werkt gewoon niet in Impress (paste telkens dezelfde, verkeerde slide, no matter what, zelfs na herstart). En fonts kleur en grootte veranderen icm. bullets is pure hell.
Ik wil Powerpoint
... Mijn weerstand is gebroken.
Copy-paste van een slide werkt gewoon niet in Impress (paste telkens dezelfde, verkeerde slide, no matter what, zelfs na herstart). En fonts kleur en grootte veranderen icm. bullets is pure hell.
Ik wil Powerpoint
OOo Impress is inderdaad niet direct het leukste en stabielste pakket dat er bestaat. Writer is wél degelijk.
misschien is Ease wat http://www.omgubuntu.co.u...ntation-app-linux-ubuntu/DieterVDW schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:42:
Ik wil Powerpoint... Mijn weerstand is gebroken.
Je kunt altijd nog Office 2003/2007 installeren via Wine. Het enige dat ik niet aan de praat kreeg was Outlook en ik heb toch liever Thunderbird (Al gebruik ik hier Evolution voor de Exchange server). Powerpoint, Word en Excel (blijft het beste programma van Microsoft ooit) werken hier prima. Er zijn via winetricks wel wat trucjes te vinden om alles netjes te laten lopen. Dat moet je even googlen. Alleen Word 2007 doet raar bij het afsluiten, maar dat is niet echt interessant.DieterVDW schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:42:
Aaargh ik trek al het goeie terug wat ik gezegd heb over OpenOffice.
Ik wil Powerpoint... Mijn weerstand is gebroken.
Luctor et Emergo || specs
Mja, werk-PC, dus moet licentie-gewijs wel beetje in orde zijn...DutchNutcase schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 12:19:
[...]
Je kunt altijd nog Office 2003/2007 installeren via Wine.
Heb een oude workstation. HP XW6000
Zit 4GB geheugen in en een SCSI schijf van 146GB (wil ik als opstartschijf) en 2 IDE schijven en een DVD brander. Voor het beeld zit er een Ati radeon 3850 van Sapphire in de AGP versie. Vroeger in versie 7 ging het vlekkeloos later ook nog maar toen had ik er een tijdje Windows op. Nu wil ik weer Ubuntu (10.10) erop doen maar hij vind wel de driver en installeerd deze maar ik kan geen extra desktop effecten doen omdat er geen graffische versnelling is.
Nu is de 3850 met 512MB niet het snelste van snelste maar het lukt me wel met een oude Nvidia kaart erin met 128MB video geheugen.
Zit 4GB geheugen in en een SCSI schijf van 146GB (wil ik als opstartschijf) en 2 IDE schijven en een DVD brander. Voor het beeld zit er een Ati radeon 3850 van Sapphire in de AGP versie. Vroeger in versie 7 ging het vlekkeloos later ook nog maar toen had ik er een tijdje Windows op. Nu wil ik weer Ubuntu (10.10) erop doen maar hij vind wel de driver en installeerd deze maar ik kan geen extra desktop effecten doen omdat er geen graffische versnelling is.
Nu is de 3850 met 512MB niet het snelste van snelste maar het lukt me wel met een oude Nvidia kaart erin met 128MB video geheugen.
Voor ATI zijn dan ook een stuk minder goede Linux drivers te krijgen. Nvidia heeft wel een behoorlijke driver voor Linux, dus die kaartjes werken een stuk makkelijker onder Ubuntu.Cave_Boy schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:34:
Heb een oude workstation. HP XW6000
Vicariously I live while the whole world dies
Inmiddels een stap verder...
Als ik alles installeer op een IDE schijf gaat alles vlekkeloos en heb ik wel 3D effecten... Doe ik alles op de SCSI schijf lukt het niet...
Het de Ubuntu Alternate disc ook al gedaan maar dit helpt ook niet.
Op hierboven. Mijn idee was juist dat de drivers van Ati steeds beterder werden.
Als ik alles installeer op een IDE schijf gaat alles vlekkeloos en heb ik wel 3D effecten... Doe ik alles op de SCSI schijf lukt het niet...
Het de Ubuntu Alternate disc ook al gedaan maar dit helpt ook niet.
Op hierboven. Mijn idee was juist dat de drivers van Ati steeds beterder werden.
[ Voor 14% gewijzigd door Cave_Boy op 19-11-2010 20:25 ]
Is zeker waar, maar ze hebben nog wel even te gaan voordat ze de achterstand op Nvidia ingelopen hebben.Cave_Boy schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:24:
Ik heb een beetje een vreemd probleem met mijn XBMC systeem dat draait op Ubuntu 9.10. Ik heb twee mount points (/media/sda1 en /media/sdb1) waarop mijn muziek/films staan. Echter, bij een reboot moet ik dze continue handmatig mounten ondanks dat ik deze in /etc/fstab heb opgenomen. Als ik ze handmatig mount staat er het volgende bij mount:
/dev/sda1 on /media/sda1 type ext3 (rw)
/dev/sdb1 on /media/sdb1 type ext3 (rw)
Hoe kan ik ervoor zorgen dat die mountpoints toch automatisch gemount worden bij een reboot? Ik snap er niets meer van...
Hoe kan ik ervoor zorgen dat die mountpoints toch automatisch gemount worden bij een reboot? Ik snap er niets meer van...
Dat lijkt me werkelijk heel erg sterkCave_Boy schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:24:
Ik vermoed toch dat je bij beide installs ergens iets anders hebt gedaan (of dat Ubuntu iets willekeurigs doet), maar dat het van de HD-interface afhangt weiger ik eigenlijk te geloven
Post je fstab evenFrank Martin schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 09:47:
Ik heb een beetje een vreemd probleem met mijn XBMC systeem dat draait op Ubuntu 9.10. Ik heb twee mount points (/media/sda1 en /media/sdb1) waarop mijn muziek/films staan. Echter, bij een reboot moet ik dze continue handmatig mounten ondanks dat ik deze in /etc/fstab heb opgenomen. Als ik ze handmatig mount staat er het volgende bij mount:
Nieuw record: complete Ubuntu installatie in 5 minuten. In de trein. 
Alleen de updates en alle programma's installeren doe ik thuis wel even, zo goed werkt dat wifi in de trein nou ook weer niet
Alleen de updates en alle programma's installeren doe ik thuis wel even, zo goed werkt dat wifi in de trein nou ook weer niet
[ Voor 48% gewijzigd door mcDavid op 20-11-2010 19:27 ]
Nee, open een nieuw topic. Die waarschuwing staat er niet voor niets en waarschijnlijk heeft dit probleem ook niets met Ubuntu zelf te maken.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
coolmcDavid schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:26:
Nieuw record: complete Ubuntu installatie in 5 minuten. In de trein.
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Haha neuh helaasletatcest schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:42:
[...]
coolnog nieuwsgierige blikken? (watdoettienou?)
"wat doe je?"
- Een besturingssysteem installeren
"Maar we zijn bijna op schiphol!
- Geeft niet, dit is Ubuntu
Inmiddels draait mijn batch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| #!/bin/bash sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc #XBMC repo toevoegen sudo add-apt-repository ppa:openftd/ppa #OpenFTD repo toevoegen sudo add-apt-repository ppa:gilir/updates #Gilir repo toevoegen (om notify-osd in de hoek te krijgen) sudo apt-get update #pakketlijst updaten sudo apt-get install aptitude #vanaf Maverick is aptitude niet gebundeld, maar dit schijnt nog steeds wel beter te zijn... sudo aptitude safe-upgrade #noodzakelijk om gilir's notify-osd te installeren # hieronder de lijst met overige pakketten die geinstalleerd gaan worden sudo aptitude install wakeonlan geany pidgin wine computertemp chromuim-browser ubuntu-restricted-extras gimp inkscape vlc cheese hddtemp sabnzbdplus xbmc openftd libvdpau |
Ubuntu, is dat de nieuwste versie van Windows?mcDavid schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 21:15:
Haha neuh helaasHad me wel leuk geleken.
"wat doe je?"
"Maar we zijn bijna op schiphol!"
Die vraag krijg ik vaak als ik begin over Linux/Ubuntu
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ja, of als ze naar je scherm kijken en het niet snappen:Matis schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 21:22:
[...]
Ubuntu, is dat de nieuwste versie van Windows?
Die vraag krijg ik vaak als ik begin over Linux/Ubuntu
"Welke windows heb jij?"
ik zou er wel even chromium-browser van makenmcDavid schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 21:15:
[...]
Haha neuh helaasHad me wel leuk geleken.
"wat doe je?"
"Maar we zijn bijna op schiphol!"
Inmiddels draait mijn batch:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 #!/bin/bash sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc #XBMC repo toevoegen sudo add-apt-repository ppa:openftd/ppa #OpenFTD repo toevoegen sudo add-apt-repository ppa:gilir/updates #Gilir repo toevoegen (om notify-osd in de hoek te krijgen) sudo apt-get update #pakketlijst updaten sudo apt-get install aptitude #vanaf Maverick is aptitude niet gebundeld, maar dit schijnt nog steeds wel beter te zijn... sudo aptitude safe-upgrade #noodzakelijk om gilir's notify-osd te installeren # hieronder de lijst met overige pakketten die geinstalleerd gaan worden sudo aptitude install wakeonlan geany pidgin wine computertemp chromuim-browser ubuntu-restricted-extras gimp inkscape vlc cheese hddtemp sabnzbdplus xbmc openftd libvdpau
edit:nou vooruit dan, sudo aptitude -y dan?
Haha ditsoort commentaar hoopte ik een beetje opd33n schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 21:52:
[...]
ik zou er wel even chromium-browser van maken
-edit- en libvdpau heb ik maar vervangen door nvidia-current.
[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 20-11-2010 22:04 ]
offtopic:
Misschien is het wel een speciale build met de Trident engine
Misschien is het wel een speciale build met de Trident engine
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Vandaag bij een niet-technische vriend van mij geweest die Ubuntu op zijn netbook had gezet en er laaiend enthousiast over is! Echt fantastisch dat Ubuntu ook bij niet techneuten zo goed in de smaak valt. Echt een kantelpunt.
De zoveelste netbook binnen.Ook maar even Ubuntu 10.10 op gezet.
- Werkt prima en lekker snel
- Zoveelste installatie waarbij je geen mooi bootscherm krijgt, maar enkel een knipperende cursor en aan het eind heel eventjes nog die 4 puntjes te zien met het logo, waarna je de loginmanager krijgt
-Additional Drivers werkte op de LiveCD, maar toen niet geinstalleerd, na installatie vond ie dat product niet meer en had ik bedrade internet nodig voor mn wifi drivers
- Installatieschermen niet echt toegespitst op 600 verticaal.
Batterijduur is helaas wel wat korter heb ik het idee.
- Werkt prima en lekker snel
- Zoveelste installatie waarbij je geen mooi bootscherm krijgt, maar enkel een knipperende cursor en aan het eind heel eventjes nog die 4 puntjes te zien met het logo, waarna je de loginmanager krijgt
-Additional Drivers werkte op de LiveCD, maar toen niet geinstalleerd, na installatie vond ie dat product niet meer en had ik bedrade internet nodig voor mn wifi drivers
- Installatieschermen niet echt toegespitst op 600 verticaal.
Batterijduur is helaas wel wat korter heb ik het idee.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Wat ik nou nog niet gevonden heb... een goeie GUI-based webcam-recorder voor (K)Ubuntu.
Je hebt Cheese in de package manager, maar die haalt op mijn webcam vrij lage FPS... ik wil een programma dat op 1280*800 nog een goeie 25fps haalt, iemand ideëen?
- edit -
net nog even getest: Bij gewoon beeld haalt de webcam vloeiende beelden, maar zodra ik 'record' indruk haal ik nog ongeveer 0,5 fps en creëert hij met 5 seconden video een .OGV bestand van 20mb.
Ik wil ongeveer een uur video opnemen voor een paar honderd megabyte, dit mag na externe compressie zijn uiteraard, de bedoeling is dat ik een simpele low-cost pc ga gebruiken om de beelden op te nemen, comprimeren kan evt later op een snellere pc.
Je hebt Cheese in de package manager, maar die haalt op mijn webcam vrij lage FPS... ik wil een programma dat op 1280*800 nog een goeie 25fps haalt, iemand ideëen?
- edit -
net nog even getest: Bij gewoon beeld haalt de webcam vloeiende beelden, maar zodra ik 'record' indruk haal ik nog ongeveer 0,5 fps en creëert hij met 5 seconden video een .OGV bestand van 20mb.
Ik wil ongeveer een uur video opnemen voor een paar honderd megabyte, dit mag na externe compressie zijn uiteraard, de bedoeling is dat ik een simpele low-cost pc ga gebruiken om de beelden op te nemen, comprimeren kan evt later op een snellere pc.
[ Voor 47% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-11-2010 22:31 ]
Met VLC? Even Advanced Controls aan zetten en je hebt een "rec-knop".HTT-Thalan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 22:26:
Wat ik nou nog niet gevonden heb... een goeie GUI-based webcam-recorder voor (K)Ubuntu.
Zo vanavond ook Ubuntu maar weer installeren. Laatste keer dat ik het gebruikte was versie 9.04 voor ik overstapte op windows 7. Maar ja het blijft windows (ook al werkt het als een trein). Nu toch maar weer terug naar linux, Ubuntu is dan weer een mooi instapmodel.
waar neemt ie het dan op? het is me nog nooit gelukt een stream op te nemen met vlc, (het is ook veel te geavanceerd...)FitzJac schreef op woensdag 24 november 2010 @ 23:20:
[...]
Met VLC? Even Advanced Controls aan zetten en je hebt een "rec-knop".
Vergeet niet dat je een bestand moet aanmaken waarin vlc de stream gaat wegschrijven. Ik heb er onlangs mee geexperimenteerd en het ging vrij aardig. Alleen ongecomprimeerd krijg je onzinnig grote bestandenletatcest schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:45:
[...]
waar neemt ie het dan op? het is me nog nooit gelukt een stream op te nemen met vlc, (het is ook veel te geavanceerd...)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Probeer eens een maand lang alléén maar Ubuntu te gebruiken. Das de beste manier om het gewenningsproces door te komen.-TheNose- schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:37:
Zo vanavond ook Ubuntu maar weer installeren. Laatste keer dat ik het gebruikte was versie 9.04 voor ik overstapte op windows 7. Maar ja het blijft windows (ook al werkt het als een trein). Nu toch maar weer terug naar linux, Ubuntu is dan weer een mooi instapmodel.
Onder kde kun je de locatie aanpassen in ~/.config/vlc/vlcrc en dan dit aanpassen:letatcest schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:45:
[...]
waar neemt ie het dan op? het is me nog nooit gelukt een stream op te nemen met vlc, (het is ook veel te geavanceerd...)
# Record directory or filename (string)
input-record-path=/de/locatie/die/je/wilt
Zie ook hier wat uitleg, wel oud maar het werkt wel:
http://blog.raphinou.com/...ecorder-with-vlc-ion.html
Ik heb Ubuntu er ook niet naast geinstalleerd, maar heb windows compleet verwijderd.mcDavid schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:00:
[...]
Probeer eens een maand lang alléén maar Ubuntu te gebruiken. Das de beste manier om het gewenningsproces door te komen.
Verwijderd
10.10 is nu een tijdje uit. Wat zijn jullie ervaringen met 10.10 ten opzichte van 10.04 LTS?
Ikzelf heb alleen nog maar een paar systemen op 10.04 draaien en laat die daar ook op vanwege de LTS (het zijn servers), maar heeft 10.10 voor een desktop of tablet duidelijke voordelen?
Ikzelf heb alleen nog maar een paar systemen op 10.04 draaien en laat die daar ook op vanwege de LTS (het zijn servers), maar heeft 10.10 voor een desktop of tablet duidelijke voordelen?
Het audiomenu is tof. En Sleep/hibernate werkt voor het eerst bij mij. Maar ik heb ook nog een ander systeem op 10.04 draaien omdat ik geen zin heb om 'm te updaten.Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:42:
10.10 is nu een tijdje uit. Wat zijn jullie ervaringen met 10.10 ten opzichte van 10.04 LTS?
[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 27-11-2010 18:48 ]
Ik krijg mijn Arial font niet goed gerendered in zowel Chromium als Chrome als Firefox. Ik heb de font rendering op sub-pixel smoothing staan, maar het maakt niet uit welke font-rendering ik kies. Ook is de ttf-msttcorefonts package geinstalleerd. Het gaat om Ubuntu 10.10.
Op zich is het geen ramp, maar op het moment dat je je ergens aan ergert, dan moet je dat verhelpen. Ik kom net van KDE af door die kleine irritaties, daar werkte de font rendering overigens wel fatsoenlijk(Kubuntu 10.10).
Iemand ervaring met dit probleem?
Edit: Opgelost!
Ik moest handmatig een ~/.fonts.conf aanmaken, want daarvandaan halen de browsers de font render settings.
Op zich is het geen ramp, maar op het moment dat je je ergens aan ergert, dan moet je dat verhelpen. Ik kom net van KDE af door die kleine irritaties, daar werkte de font rendering overigens wel fatsoenlijk(Kubuntu 10.10).

Edit: Opgelost!
[ Voor 10% gewijzigd door Scheeve op 27-11-2010 20:18 ]
http://www.webupd8.org/20...irefox-35-and-ubuntu.html BookmarkScheeve schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:16:
Ik krijg mijn Arial font niet goed gerendered in zowel Chromium als Chrome als Firefox. Ik heb de font rendering op sub-pixel smoothing staan, maar het maakt niet uit welke font-rendering ik kies. Ook is de ttf-msttcorefonts package geinstalleerd. Het gaat om Ubuntu 10.10.
Edit: Opgelost!Ik moest handmatig een ~/.fonts.conf aanmaken, want daarvandaan halen de browsers de font render settings.
Ik ben ook mijn eerste irritaties tegengekomen. Kon de eredivisie samenvattingen niet live bekijken op de site van de NOS (Silverlight v3, moonlight pakte hem niet). De Windows mediaplayer versie deed het ook niet. Ook sleep/hybernate doet het niet (errors op sda1).
Die komen dus op de things to fix list. Heb mezelf opgelegd dat ik, als hardcore windows gebruiker, linux nu echt een kans ga geven. Ik ga minimaal een half jaar linux als desktop draaien, geen dual boot, niks.
Die komen dus op de things to fix list. Heb mezelf opgelegd dat ik, als hardcore windows gebruiker, linux nu echt een kans ga geven. Ik ga minimaal een half jaar linux als desktop draaien, geen dual boot, niks.
Eredivisie Live checkt of je daadwerkelijk WINDOWS media player of MICROSOFT silverlight hebt, bij andere versies blokkeert hij gewoon. Hij probeert het niet eens. Beetje een irritante site dus. MAargoed, dit zijn nou wel precies de dingen waardoor mensen vaak weer teruggrijpen naar Windows. Ubuntu kan er weinig aan doen, maar daar heeft de gemiddelde gebruiker geen boodschap aan. Eeuwig zonde-TheNose- schreef op maandag 29 november 2010 @ 08:02:
Ik ben ook mijn eerste irritaties tegengekomen. Kon de eredivisie samenvattingen niet live bekijken op de site van de NOS (Silverlight v3, moonlight pakte hem niet). De Windows mediaplayer versie deed het ook niet. Ook sleep/hybernate doet het niet (errors op sda1).
Ik had gisteren ook alweer de install disc van windows 7 Ultimate in mijn handen.Vicarious schreef op maandag 29 november 2010 @ 10:47:
[...]
Eredivisie Live checkt of je daadwerkelijk WINDOWS media player of MICROSOFT silverlight hebt, bij andere versies blokkeert hij gewoon. Hij probeert het niet eens. Beetje een irritante site dus. MAargoed, dit zijn nou wel precies de dingen waardoor mensen vaak weer teruggrijpen naar Windows. Ubuntu kan er weinig aan doen, maar daar heeft de gemiddelde gebruiker geen boodschap aan. Eeuwig zonde
Maar goed ik ga het een aantal maanden proberen, anders kan ik er ook geen goede mening over geven natuurlijk.
Laat je dan niet te makkelijk verleiden en draai W7 in een VM voor eredivisie, die paar keer dat je het nodig hebt...
beter: ga iets zinnigs doen en leer een programmeertaal ipv voetbal kijken
beter: ga iets zinnigs doen en leer een programmeertaal ipv voetbal kijken
[ Voor 29% gewijzigd door afraca op 29-11-2010 11:53 ]
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
De oude versies van Ubuntu werkte altijd slecht bij mij met drivers etc.
Maar ik heb nu sinds een week de nieuwste Ubuntu geïnstalleerd, en echt alles werkt als een tiet. Geluid en beeld was meteen na de installatie goed, Compiz fusion doet het voor het eerst bij mij, nog niks vervelends tegen gekomen.
En nu ik weer gewend ben aan het apt-getten van alle progs stap ik voorlopig nog even niet terug naar Windows.
Maar ik heb nu sinds een week de nieuwste Ubuntu geïnstalleerd, en echt alles werkt als een tiet. Geluid en beeld was meteen na de installatie goed, Compiz fusion doet het voor het eerst bij mij, nog niks vervelends tegen gekomen.
En nu ik weer gewend ben aan het apt-getten van alle progs stap ik voorlopig nog even niet terug naar Windows.
Na 5 jaar linux, eerst ubuntu , nu arch, ben ik pas zover dat ik hopenlijk windows kan ditchen. Had nog steeds een nood om af en toe in win7 te booten. Spelletjes, bepaalde programmatuur, altijd wel een reden. Vind het eigenlijk ook niet zo'n punt om te dual-booten.Ik ben ook mijn eerste irritaties tegengekomen. Kon de eredivisie samenvattingen niet live bekijken op de site van de NOS (Silverlight v3, moonlight pakte hem niet). De Windows mediaplayer versie deed het ook niet. Ook sleep/hybernate doet het niet (errors op sda1).
Na een naar avontuur met een reinstall van win7 en grub troubles ( ja ja....kan nog steeds na al die tijd ) heb ik nu voor het eerst een windows vrije omgeving op 3 bakken.
Virtualbox is een optie en zal ik zeker naar kijken mocht de nood heel hoog worden.
Enige probleempjes zijn idd het moonlight gezeur, maar ja dan maar niet. Verder weet ik dat ik nog weleens problemen heb met 7z compressie...wil niet altijd unpacken.
Maar omdat ik dan nog vaak bootte in windows, heb ik er nooit al te serieus naar gekeken.
Suc6 in ieder geval.
Mja, nou, ben ondertussen al ruim een maand bezig.mcDavid schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:00:
[...]
Probeer eens een maand lang alléén maar Ubuntu te gebruiken. Das de beste manier om het gewenningsproces door te komen.
Beter in Ubuntu:
packagesysteem, oplossingen op internet vinden (community), stabiel (nul crashes van het OS).
Maar: beter in Windows-7: hibernate (dat werkt, en snel) en totaal-integratie. Als je in windows in een willekeurig pakket een filebrowser opent, dan kan je daarbinnen files hernoemen of wissen. Niet onder Ubuntu. Daarnaast heb ik redelijk wat moeite moeten doen voor ik probleemloos een DVD kon branden van een video_ts folder - iets wat in Windows altijd probleemloos ging. Nou is dat laatste natuurlijk meer een kwestie van het juiste brandprogramma vinden, maar goed.
Oh, en enigzins ironisch: drivers installeren... zondag toch een paar uur besteed aan het installeren van de nieuwste NVidia driver, flink moeten zoeken hoe ik Nouveau weg kreeg. Tja, onder Windows is het een paar keer klikken en het is gebeurd.
Dus: ik ben die maand ruim door, maar ben nog niet laaiend enthousiast. Het is prima bruikbaar, indrukwekkend hoeveel hardware er gewoon goed ondersteund wordt, maar ik heb nog niet het 'halleluja' gevoel wat je van Apple-gebruikers altijd te horen krijgt. Het is gewoon 'anders', met voor- en nadelen.
Windows (7), is gewoon zo slecht nog niet. En Ubuntu ook niet. Kwestie van smaak, van gewenning.
[ Voor 3% gewijzigd door vanaalten op 29-11-2010 20:33 ]
Ik maak er altijd eerst ff een .iso van:vanaalten schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:32:
Daarnaast heb ik redelijk wat moeite moeten doen voor ik probleemloos een DVD kon branden van een video_ts folder - iets wat in Windows altijd probleemloos ging. Nou is dat laatste natuurlijk meer een kwestie van het juiste brandprogramma vinden, maar goed.
code:
1
| $ mkisofs -V [Volume_Name] -dvd-video -o /path/to/new/DVD.iso /path/to/VIDEO_TS |
Dit wordt een kandidaat voor een echte OS-warDus: ik ben die maand ruim door, maar ben nog niet laaiend enthousiast. Het is prima bruikbaar, indrukwekkend hoeveel hardware er gewoon goed ondersteund wordt, maar ik heb nog niet het 'halleluja' gevoel wat je van Apple-gebruikers altijd te horen krijgt. Het is gewoon 'anders', met voor- en nadelen.
Windows (7), is gewoon zo slecht nog niet. En Ubuntu ook niet. Kwestie van smaak, van gewenning.
Een kleine, veilige duit: er liggen hier twee macbook's van mijn vriendin..vin' er niks an.
Ten opzichte van mijn Arches een stuk moderner qua look & feel, tov ubuntu minder omdat die jongens de themes wel netjes voor elkaar hebben momenteel.
Wat mij afketst, is het gegeven dat ik toch echt een bril nodig heb om al een foldertje op de desktop te kunnen herkennen. De trackpad is onlogisch imho, de programmatuur middelmatig. Die finder is echt een gedrocht.
" Halleluja " kan ik me voorstellen als het op stabiliteit aankomt, maar Arch en in mindere mate ubuntu ( want meer hacks ) zijn zeer goede contenders.
De enige drawback van linux iha is de software, daar zijn de meesten het wel over eens.
Oh, ik wil zeker geen OS-war starten! Zinloos, iedereen heeft recht op z'n eigen mening en voorkeur.
Ben zondermeer fan van Debian op m'n server, commandline & scriptingmogelijkheden zijn gewoon geweldig. Maar als ik het, na ruim een maand, heb over de desktop-ervaring - dan ben ik gewoon minder enthousiast dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat ik out-of-the-box laaiend enthousiast zou zijn, en dat ben ik gewoon niet. Het is een prima OS, met wat plus- en minpunten t.o.v. Windows-7. Maar steekt er wat mij betreft niet enorm bovenuit.
Ben zondermeer fan van Debian op m'n server, commandline & scriptingmogelijkheden zijn gewoon geweldig. Maar als ik het, na ruim een maand, heb over de desktop-ervaring - dan ben ik gewoon minder enthousiast dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat ik out-of-the-box laaiend enthousiast zou zijn, en dat ben ik gewoon niet. Het is een prima OS, met wat plus- en minpunten t.o.v. Windows-7. Maar steekt er wat mij betreft niet enorm bovenuit.
Sja de programmeurs bij MS zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen natuurlijk, ze kunnen daar heus wel wat. En met Windows 7 hebben ze wel laten zien nog altijd een serieuze speler te zijn. Als ze weer met zo'n grapje als Vista waren gekomen (5 jaar lang niets laten horen, en dan met een product komen waarvan niemand kan zeggen wat er nou precies beter aan is), dan hadden de gebruiksstatistieken er vandaag de dag héél anders uitgezien denk ik.
Ik vertel ook nooit iemand dat Ubuntu beter of slechter is dan Windows. Alleen dat het anders is. En dat de voornaamste reden dat ik het gebruik gewoon is dat ik het leuk vind.
Ik vertel ook nooit iemand dat Ubuntu beter of slechter is dan Windows. Alleen dat het anders is. En dat de voornaamste reden dat ik het gebruik gewoon is dat ik het leuk vind.
Ik zat eens rond te lezen over de verschillen tussen linux en windows en kwam uit op de volgende link: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm Het is al een oudje, maar hij slaat de spijker op zijn kop. Het verwachtingspatroon is vaak anders als je overstapt van windows naar linux. Ik stapte ook over omdat ik hoorde (van linux fanboys) dat linux zoveel beter is dan die klerezooi van MS. Linux is helemaal niet beter. Het is gewoon anders idd, met weer andere plussen en minnen dan dat windows 7 heeft. Beiden goed dus. Meer een kwestie van voorkeur.
Daarom wil ik het nu echt een tijd draaien en alles werkend proberen te krijgen om echt een goede mening te kunnen vormen. Als daarna windows toch mijn voorkeur blijkt te hebben, dan stap ik gewoon weer over. Net zo makkelijk.
Reden waarom ik uberhaupt linux probeer is de kosten (nieuwste upgrades voor graties) en de community-support.
Daarom wil ik het nu echt een tijd draaien en alles werkend proberen te krijgen om echt een goede mening te kunnen vormen. Als daarna windows toch mijn voorkeur blijkt te hebben, dan stap ik gewoon weer over. Net zo makkelijk.
Reden waarom ik uberhaupt linux probeer is de kosten (nieuwste upgrades voor graties) en de community-support.
[ Voor 6% gewijzigd door -TheNose- op 30-11-2010 09:35 ]
Wat mij vooral stoort aan Ubuntu en linux in het algemeen, is dat X bijvoorbeeld ZO oubollig is dat als ik dualscreen wil gebruiken met 2 schermen van verschillende grootte (laptopscherm en groot desktopscherm) dat de "desktopruimte" een grote rechthoek wordt met in overstaande hoeken mijn twee schermen, waarbij de onzichtbare ruimte nog steeds geldt als desktopruimte waar ik vensters naartoe kan slepen en dus verliezen omdat ik onmogelijk nog de titelbalk kan aanklikken om ze terug tot in het zichtbare gedeelte te slepen. Hoe komen ze erbij? Op mijn 5 jaar oude Dell laptop met 10 jaar oude Windows XP werkt het wél goed. Je kan je dus al voorstellen hoe teleurgesteld ik was in vooral de X programmeurs. Stelletje conservatieven. =)
Dan is er nog gnome dat soms zo gebrekkig in elkaar zit. Wie vindt het normaal dat je de source code moet aanpassen en het hele pakket moet recompilen om een simpele optie als het aantal drives en bookmarks in je places menu te kunnen aanpassen alvorens die bij elkaar genomen worden om een submenu te vormen? Mijn theorie dat alles in zo weinig mogelijk kliks bereikbaar moet zijn wordt wel hard gefnuikt door zulke stomme opties, en dat ik daarvoor zo'n hacks moet gaan toepassen, dat gaat me lichtjes te ver.
Daarnaast is er nog het feit dat undervolten zo moeilijk gaat in Linux. In Windows XP hoef ik alleen maar RMClock te installeren, in te stellen en te laten draaien. Bij linux? How maar! Je mag naar de broncode van je Linux kernel, daar de cryptische waardes voor de voltages van je cpu aanpassen, recompilen en hopen dat alles nog werkt als je je zelfgekookte kernel installeert. Gebruiksvriendelijk is anders.
En dan heb ik het nog niet over de veel beperktere mogelijkheden van Nautilus tov wat ik al jaren gewoon ben in Windows XP. Rechtskliksleep werkt bijvoorbeeld niet, je moet je behelpen met keyboardshortcuts terwijl je linkskliksleept.
Dan is er nog het probleem met fonts. Zoveel verschillende manieren om die te kunnen instellen en ermee te knoeien. Ik heb er indertijd uren aan gespendeerd om mijn ideale setup te vinden, daarvan kan een post op mijn blog (zie signature) getuigen. Voor ik wist dat er naast ~/.fonts.conf een bestand als ~/.Xresources was en dat net dàt bestand zijn invloed uitoefende op OpenOffice.org (en alleen op die applicatie, raar genoeg), was er al véél water naar de zee gevloeid. Mijn ambitie was gegroeid tot concrete plannen toen ik de interface van Opera properder wou maken, aangezien 2 à 3 jaar geleden de integratie van Qt applicaties in Gnome redelijk bedroevend was. Om even een opsomming te maken van alle mogelijke manieren om fontsettings aan te passen: Appearance in Gnome, qt3-conf (ofzoiets, lang geleden, ik bedoel dus de GUI om de visuele instellingen van Qt apps aan te passen), ~/.fonts.conf, /etc/fonts/local.conf en dan nog ~/.Xresources.
Ik bedoel: wéét en doé het allemaal maar als leek en als persoon die verontwaardigd is zoveel moeite te moeten steken in iets dat zoveel simpeler werkt in zijn directe maar toch al zeer gedateerde concurrent (Windows XP).
edit: waarmee ik maar wil aangeven dat als je Ubuntu gaat benaderen alsof het MacOS X is (je slikt alles waarin het je beperkt en waar het je een bepaalde manier van werken opdringt), dan werkt alles vrij vlekkeloos, maar als je gewend bent om je gehele systeem te configureren naar je eigen wensen (en ja, ik ga daar vrij ver in, dat weet ik wel), dan stuit je al gauw op de beperkingen.
Dan is er nog gnome dat soms zo gebrekkig in elkaar zit. Wie vindt het normaal dat je de source code moet aanpassen en het hele pakket moet recompilen om een simpele optie als het aantal drives en bookmarks in je places menu te kunnen aanpassen alvorens die bij elkaar genomen worden om een submenu te vormen? Mijn theorie dat alles in zo weinig mogelijk kliks bereikbaar moet zijn wordt wel hard gefnuikt door zulke stomme opties, en dat ik daarvoor zo'n hacks moet gaan toepassen, dat gaat me lichtjes te ver.
Daarnaast is er nog het feit dat undervolten zo moeilijk gaat in Linux. In Windows XP hoef ik alleen maar RMClock te installeren, in te stellen en te laten draaien. Bij linux? How maar! Je mag naar de broncode van je Linux kernel, daar de cryptische waardes voor de voltages van je cpu aanpassen, recompilen en hopen dat alles nog werkt als je je zelfgekookte kernel installeert. Gebruiksvriendelijk is anders.
En dan heb ik het nog niet over de veel beperktere mogelijkheden van Nautilus tov wat ik al jaren gewoon ben in Windows XP. Rechtskliksleep werkt bijvoorbeeld niet, je moet je behelpen met keyboardshortcuts terwijl je linkskliksleept.
Dan is er nog het probleem met fonts. Zoveel verschillende manieren om die te kunnen instellen en ermee te knoeien. Ik heb er indertijd uren aan gespendeerd om mijn ideale setup te vinden, daarvan kan een post op mijn blog (zie signature) getuigen. Voor ik wist dat er naast ~/.fonts.conf een bestand als ~/.Xresources was en dat net dàt bestand zijn invloed uitoefende op OpenOffice.org (en alleen op die applicatie, raar genoeg), was er al véél water naar de zee gevloeid. Mijn ambitie was gegroeid tot concrete plannen toen ik de interface van Opera properder wou maken, aangezien 2 à 3 jaar geleden de integratie van Qt applicaties in Gnome redelijk bedroevend was. Om even een opsomming te maken van alle mogelijke manieren om fontsettings aan te passen: Appearance in Gnome, qt3-conf (ofzoiets, lang geleden, ik bedoel dus de GUI om de visuele instellingen van Qt apps aan te passen), ~/.fonts.conf, /etc/fonts/local.conf en dan nog ~/.Xresources.
Ik bedoel: wéét en doé het allemaal maar als leek en als persoon die verontwaardigd is zoveel moeite te moeten steken in iets dat zoveel simpeler werkt in zijn directe maar toch al zeer gedateerde concurrent (Windows XP).
edit: waarmee ik maar wil aangeven dat als je Ubuntu gaat benaderen alsof het MacOS X is (je slikt alles waarin het je beperkt en waar het je een bepaalde manier van werken opdringt), dan werkt alles vrij vlekkeloos, maar als je gewend bent om je gehele systeem te configureren naar je eigen wensen (en ja, ik ga daar vrij ver in, dat weet ik wel), dan stuit je al gauw op de beperkingen.
[ Voor 5% gewijzigd door RuddyMysterious op 30-11-2010 09:42 ]
Eigenlijk zeg jij dus ook dat linux niet beter is, maar gewoon anders. Anders dan dat jij gewend bent. Is het daarom ook slechter?DevilsProphet schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:38:
Lang verhaal...
Dat Gnome hopeloos verouderd is (en dat Gnome 3 al tijden op zich laat wachten) klopt trouwens ook volgens Canonical. Volgende Ubuntu krijgen we toch een andere desktop voorgeschoteld?
[ Voor 25% gewijzigd door -TheNose- op 30-11-2010 10:07 ]
Nee, dat zegt hij niet. Hij noemt nu een aantal punten die in X en in Ubuntu gewoon slechter geregeld zijn dan in Windows. En daar ben ik het wel mee eens, vooral qua dualscreen. Overigens heb ik in KDE nog niet 1x voor elkaar gekregen dat hij mijn dualscreen settings daadwerkelijk onthoudt. Nu ben ik sowieso al niet echt een KDE-fan en heb ik het nooit langer dan een paar weken geprobeerd, maar dat is wel erg slecht natuurlijk.-TheNose- schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:06:
[...]
Eigenlijk zeg jij dus ook dat linux niet beter is, maar gewoon anders. Anders dan dat jij gewend bent. Is het daarom ook slechter?
Mijn punt is meer dat er andersom dat soort punten ook te noemen zijn, die in windows raar of slecht geregeld zijn en op linux veel logischer in elkaar zitten. Vergelijken heeft zo weinig nut op die manier.
Kijk gewoon wat voor jouw eisen het beste werkt als OS en gebruik dat. Daarom ben ik nu met Ubuntu aan het stoeien. Dommer word ik er niet van en als ik over een paar maanden het idee heb dat linux voor mijn gebruik niet handig is, dan switch ik weer.
Kijk gewoon wat voor jouw eisen het beste werkt als OS en gebruik dat. Daarom ben ik nu met Ubuntu aan het stoeien. Dommer word ik er niet van en als ik over een paar maanden het idee heb dat linux voor mijn gebruik niet handig is, dan switch ik weer.
Voor ieder punt dat hij noemt weet ik minstens 2 van datsoort gebreken aan windows te noemen. Het is dus wel gewoon een kwestie van gewenning, namelijk dat dingen anders werken dan in windows. Sommige dingen beter, sommige dingen slechter. En het is nogal makkelijk om alleen de slechte punten eruit te vissen, want mensen zijn windows al zo lang gewend dat de onzinnigheden daarvan inmiddels volledig logisch lijken.Vicarious schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:20:
[...]
Nee, dat zegt hij niet. Hij noemt nu een aantal punten die in X en in Ubuntu gewoon slechter geregeld zijn dan in Windows. En daar ben ik het wel mee eens, vooral qua dualscreen. Overigens heb ik in KDE nog niet 1x voor elkaar gekregen dat hij mijn dualscreen settings daadwerkelijk onthoudt. Nu ben ik sowieso al niet echt een KDE-fan en heb ik het nooit langer dan een paar weken geprobeerd, maar dat is wel erg slecht natuurlijk.
Zie ook de link die ik plaatste. Als voorbeeld wordt bijvoorbeeld ctrl-X en ctrl-V genoemd. Iedereen is het gewend en vindt het daarom logisch. Terwijl de shortcuts die in vi gebruikt worden daarvoor in principe logischer zijn. Het is idd wat je gewend bent.mcDavid schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:32:
[...]
Voor ieder punt dat hij noemt weet ik minstens 2 van datsoort gebreken aan windows te noemen. Het is dus wel gewoon een kwestie van gewenning, namelijk dat dingen anders werken dan in windows. Sommige dingen beter, sommige dingen slechter. En het is nogal makkelijk om alleen de slechte punten eruit te vissen, want mensen zijn windows al zo lang gewend dat de onzinnigheden daarvan inmiddels volledig logisch lijken.
Dat artikel heeft mij echt anders laten kijken naar de verschillen tussen OS-en.
Ander nieuws: Ik haal zojuist een update binnen waar o.a. een fix voor de nieuwe MSN-veiligheidscertificaten in zit
Ga je nu zeggen dat de multimonitor aanpak van x anders maar evenwaardig is? Natuurlijk heeft iedereen zijn prioriteiten, maar dat is echt iets waar x schuldig verzuim heeft gepleegd.
Ik ga helemaal niets zeggen, want als ik daaraan begin kunnen we tot in de eeuwigheid heen en weer blijven tennissen met dingen die het ene systeem beter of slechter doet dan het andere.DevilsProphet schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:26:
Ga je nu zeggen dat de multimonitor aanpak van x anders maar evenwaardig is? Natuurlijk heeft iedereen zijn prioriteiten, maar dat is echt iets waar x schuldig verzuim heeft gepleegd.
Ik wil ook niet zeggen dat Windows beter is, of dat Ubuntu beter is, maar met een kritische blik is niets mis toch?mcDavid schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:32:
[...]
Voor ieder punt dat hij noemt weet ik minstens 2 van datsoort gebreken aan windows te noemen. Het is dus wel gewoon een kwestie van gewenning, namelijk dat dingen anders werken dan in windows. Sommige dingen beter, sommige dingen slechter. En het is nogal makkelijk om alleen de slechte punten eruit te vissen, want mensen zijn windows al zo lang gewend dat de onzinnigheden daarvan inmiddels volledig logisch lijken.
For the record: ik ben best tevreden met de multi-monitor support in Ubuntu.
Ik heb wat hotkeys gebind aan xrandr om te switchen tussen dual- en singlescreen en dat voldoet voor mij prima. Helaas eens ik mijn scherm gedisconnect heb, dan lukt het niet meer om met de hotkeys terug naar dual-screen te gaan. Dan moet ik de NVidia tool gebruiken. (Misschien is dit ook minder problematisch met vendor tools?).
Windows en Mac zijn beter hierin, maar het is tenminste werkbaar en geen blocking feature meer voor mij om weg te blijven van Ubuntu.
Als games nu ook zouden verschijnen voor Linux, dan heb ik geen enkele reden meer om nog Windows te booten.
Ik heb wat hotkeys gebind aan xrandr om te switchen tussen dual- en singlescreen en dat voldoet voor mij prima. Helaas eens ik mijn scherm gedisconnect heb, dan lukt het niet meer om met de hotkeys terug naar dual-screen te gaan. Dan moet ik de NVidia tool gebruiken. (Misschien is dit ook minder problematisch met vendor tools?).
Windows en Mac zijn beter hierin, maar het is tenminste werkbaar en geen blocking feature meer voor mij om weg te blijven van Ubuntu.
Als games nu ook zouden verschijnen voor Linux, dan heb ik geen enkele reden meer om nog Windows te booten.
[ Voor 23% gewijzigd door DieterVDW op 30-11-2010 11:56 ]
Ik zat gisteren in de trein, en naast me pakte een wat oudere man z'n laptop uit z'n tas. Verveeld als ik was gluurde ik vanuit m'n ooghoeken mee, en tot m'n verbazing kwam grub naar voren, gevolgd door Ubuntu's boot loader. Best vreemd als je iemand waarvan je het niet zou verwachten opeens Ubuntu ziet gebruiken
[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 30-11-2010 12:33 ]
Die kritische blikken zorgen ervoor dat de verschillende OS-en zich blijven ontwikkelen en verbeteren!Vicarious schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:29:
[...]
Ik wil ook niet zeggen dat Windows beter is, of dat Ubuntu beter is, maar met een kritische blik is niets mis toch?
Haha kun je je dan inhouden om niet te roepen: "Hé! Ubuntu!" ?JanDM schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 12:33:
Ik zat gisteren in de trein, en naast me pakte een wat oudere man z'n laptop uit z'n tas. Verveeld als ik was gluurde ik vanuit m'n ooghoeken mee, en tot m'n verbazing kwam grub naar voren, gevolgd door Ubuntu's boot loader. Best vreemd als je iemand waarvan je het niet zou verwachten opeens Ubuntu ziet gebruiken
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Mijn shutdown-symbooltje was opeens rood. Huh? Is dat iets belangrijks?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Kernel update oidSando schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:27:
Mijn shutdown-symbooltje was opeens rood. Huh? Is dat iets belangrijks?
[ Voor 5% gewijzigd door Touchdomex op 30-11-2010 17:32 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Mja, m'n broer begon daar met z'n server ook over (net nieuw in de Linux wereld dus met gui) dat de shutdown button rood was.
"Moet ik rebooten?"
Even het changelog bekeken: "Nee"
"Maar die knop is rood...?"
"Lekker belangrijk"
Een kernel update hoeft niet altijd te betekenen dat je moet rebooten, dus waarom ze er iedere keer 'restart required' bijzetten is mij een raadsel.
"Moet ik rebooten?"
"Lekker belangrijk"
Een kernel update hoeft niet altijd te betekenen dat je moet rebooten, dus waarom ze er iedere keer 'restart required' bijzetten is mij een raadsel.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Als er een nieuwe kernel geinstalleerd is, dan zijn ook de kernelmodules in /lib/modules vernieuwd, en het kan zijn dat deze niet compatible zijn met de kernel die je nog draait. Dat kan tot gevolg hebben dat je (sommige) modules niet meer kan laden tot je de nieuwe kernel geboot hebt.Theimon schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:52:
Mja, m'n broer begon daar met z'n server ook over (net nieuw in de Linux wereld dus met gui) dat de shutdown button rood was.
"Moet ik rebooten?"
"Lekker belangrijk"
Ook hibernaten kan mis gaan als je kernel geupgrade is zonder te rebooten; de kernel waarmee je thawed moet hetzelfde zijn als de kernel waarmee je gehibernate bent.
Dus als je geen modules wil laden en niet wil hibernaten (dat zijn vziw de enige probleempunten), dan hoef je inderdaad niet te rebooten. Als je je dat realiseert is het een afweging die je kan maken. Maar als je je dat niet realiseert (met andere woorden: de gemiddelde gebruiker), dan kun je verbazing en frustratie krijgen omdat dingen niet werken. Vandaar het advies tot rebooten na een kernel upgrade.
Overigens profiteer je natuurlijk ook pas van security updates aan de kernel nadat je de nieuwe kernel geboot hebt.
Ah bedankt voor de uitleg. Ik heb automatische updates natuurlijk aanstaan, was alweer vergeten dat dat default is bij een nieuwe istall.
'Vroeger' was vooral een kernel update maar ook enige andere 'belangrijke update' soms synoniem voor het inleveren van twee weken vrije avonden. Ik klink vast als een enorme noob maar ik zit al ~11 jaar in Linux (sinds Redhat 5) en ik zeg het je: Ze krijgen het altijd weer voor elkaar.
Sinds 10.04 voorgenomen om alleen LTS te doen. Geen bleeding edge voor mij. Zijn die updates dan betrouwbaar, of kan ik toch beter manual eens per kwartaal updaten nadat ik een complete image heb gemaakt?
Recent: Mijn reserve-desktop, gebruik ik eens per ~maand, verouderde hardware, was om de vier boots naar de kenker. Dan weer iets met de videokaart, dan weer geen geluid, nu boot ie helemaal niet meer naar X.. Het is verdomme mijn backupcomputer voor gasten en spelletjesemulator voor bij feestjes en het is zo typisch Linux dat ik meer tijd met uitzoeken en repareren kwijt ben dan er plezier van heb. Raar maar waar: Ben wel fan van Linux, maar bij belangrijke computers heb ik de afgelopen 10 jaar wel geleerd: If it ain't broke, don't ever ever ever fix it!
'Vroeger' was vooral een kernel update maar ook enige andere 'belangrijke update' soms synoniem voor het inleveren van twee weken vrije avonden. Ik klink vast als een enorme noob maar ik zit al ~11 jaar in Linux (sinds Redhat 5) en ik zeg het je: Ze krijgen het altijd weer voor elkaar.
Sinds 10.04 voorgenomen om alleen LTS te doen. Geen bleeding edge voor mij. Zijn die updates dan betrouwbaar, of kan ik toch beter manual eens per kwartaal updaten nadat ik een complete image heb gemaakt?
Recent: Mijn reserve-desktop, gebruik ik eens per ~maand, verouderde hardware, was om de vier boots naar de kenker. Dan weer iets met de videokaart, dan weer geen geluid, nu boot ie helemaal niet meer naar X.. Het is verdomme mijn backupcomputer voor gasten en spelletjesemulator voor bij feestjes en het is zo typisch Linux dat ik meer tijd met uitzoeken en repareren kwijt ben dan er plezier van heb. Raar maar waar: Ben wel fan van Linux, maar bij belangrijke computers heb ik de afgelopen 10 jaar wel geleerd: If it ain't broke, don't ever ever ever fix it!
[ Voor 32% gewijzigd door Sando op 30-11-2010 18:31 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
En ik in windows de hele tijd al mijn software updaten. Dat is het leuke aan Windows, niet echt een rolling release van het OS, dus als softwareontwikkelaars er software voor schrijven, dan ben je er zeker van dat het gaat werken. Geen gezever met repo's of dependencies, gewoon de laatste installer.exe downloaden en installeren maar. Gegarandeerd dat het werkt, onlijk in Linux. Nog zoiets dat ik slechter vind aan Linux. Of is dat ook zoiets dat ik moet afleren? =)
edit: ik wil echt geen OS-war starten of Linux flamen of simpelweg trollen. Ik hou van Ubuntu, ik wil het echt graag hebben en er goed mee kunnen werken, maar ik heb zoals anderen al hebben gezegd al meermaals gemerkt dat àls je met vodden zit, het nogal zware zijn. En dan is er, zoals ik ook al heb aangehaald, de gebruiksvriendelijkheid voor bepaalde zaken die minder is in Linux, zoals voltage aanpassen of opties in Gnome aanpassen. Source compilen? Waarom niet gewoon een tooltje installeren of de optie aanbieden via een GUI of zelfs een config-tekstbestand?
edit: ik wil echt geen OS-war starten of Linux flamen of simpelweg trollen. Ik hou van Ubuntu, ik wil het echt graag hebben en er goed mee kunnen werken, maar ik heb zoals anderen al hebben gezegd al meermaals gemerkt dat àls je met vodden zit, het nogal zware zijn. En dan is er, zoals ik ook al heb aangehaald, de gebruiksvriendelijkheid voor bepaalde zaken die minder is in Linux, zoals voltage aanpassen of opties in Gnome aanpassen. Source compilen? Waarom niet gewoon een tooltje installeren of de optie aanbieden via een GUI of zelfs een config-tekstbestand?
[ Voor 38% gewijzigd door RuddyMysterious op 30-11-2010 19:03 ]
Als het niet blut is, niet repareren?Sando schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:23:
: If it ain't broke, don't ever ever ever fix it![/small]
Ubuntu heeft 3 soorten updates:
1) belangrijke veiligheidsupdates
2) aanbevolen updates (bugfixes)
3) distributie-upgrades
De veiligheidsupdates moet je natuurlijk altijd zo snel mogelijk installeren. Die zijn er niet voor niets. De aanbevolen updates zijn eigenlijk alleen maar belangrijke bugfixes, waar je systeem normaal gesproken alleen maar beter van wordt. Pas bij een distributie-upgrade (iedere 6 maanden, of iedere 2 jaar voor LTS) worden echt nieuwe versies van pakketten geintroduceerd, waardoor de kans bestaat dat dingen niet meer werken.
Oh maar mijn ervaring is iets anders. Apps update ik altijd zonder probleem. Allemaal tegelijk. Niet zoals in Windows dat élk programma zijn eigen updater heeft. Apps update ik in Ubuntu vaak, zonder problemen.DevilsProphet schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:59:
En ik in windows de hele tijd al mijn software updaten. Dat is het leuke aan Windows, niet echt een rolling release van het OS, dus als softwareontwikkelaars er software voor schrijven, dan ben je er zeker van dat het gaat werken.
Mijn angst, gebaseert op problemen in het verleden, zit hem in kernel-updates, driver-updates en updates van systeemcomponenten.
Ik laat updates voorlopig aanstaan, in 10.04 nog geen problemen gehad. Misschien zit ik er volledig naast maar ik hoop dat LTS updates wat meer testing ondergaan omdat het niet zo bleeding edge hoeft te zijn,
En ik besef dat iemand *kuck*debian*uch* wil zeggen tegen mij, maar ik irriteer me mateloos aan de debianmentaliteit. Als ik niets wil mogen dan koop ik wel een Apple.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Je krijgt enkel de nieuwste updates voor je software binnen als je een recente of bleeding edge versie van een distro gebruikt. Ik heb met mijn huidige 8.10 installatie al lang geen toegang meer tot de recentere versies van software, dus moet ik beginnen prutsen met repo's vooraleer ik die mag installeren, en zelfs dan lukt het niet eens altijd omdat ik met verouderde packages zit die dependency problemen geven. Dus ofwel word je gedoemd tot verouderde software (waarvan debian stable een extreem geval is), ofwel zit je met de constante druk om te moeten upgraden, op distro-schaal, waarbij er veel kans is dat er wel iets aan mankeert na de upgrade. Niet echt mijn idee van peace of mind.
Aan de andere kant is het systeem in Windows met losse packages ook wel ruk. Ik volg de hele tijd de meuktracker op tweakers om direct de nieuwe versies van een applicatie te installeren. Gelukkig beginnen meer en meer applicaties de trend te volgen om een ingebouwde updater te gebruiken.
Ik bedoel dus maar: een OS dient primair gezien om mee te werken, niet om aan te werken. =)
Aan de andere kant is het systeem in Windows met losse packages ook wel ruk. Ik volg de hele tijd de meuktracker op tweakers om direct de nieuwe versies van een applicatie te installeren. Gelukkig beginnen meer en meer applicaties de trend te volgen om een ingebouwde updater te gebruiken.
Ik bedoel dus maar: een OS dient primair gezien om mee te werken, niet om aan te werken. =)
[ Voor 4% gewijzigd door RuddyMysterious op 30-11-2010 20:34 ]
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de gewone updates. Misschien een keer iets kleins, maar nooit iets serieus. Sinds 8.10, that is.Sando schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:05:
[...]
Oh maar mijn ervaring is iets anders. Apps update ik altijd zonder probleem. Allemaal tegelijk. Niet zoals in Windows dat élk programma zijn eigen updater heeft. Apps update ik in Ubuntu vaak, zonder problemen.
Mijn angst, gebaseert op problemen in het verleden, zit hem in kernel-updates, driver-updates en updates van systeemcomponenten.
Ik laat updates voorlopig aanstaan, in 10.04 nog geen problemen gehad. Misschien zit ik er volledig naast maar ik hoop dat LTS updates wat meer testing ondergaan omdat het niet zo bleeding edge hoeft te zijn,
En ik besef dat iemand *kuck*debian*uch* wil zeggen tegen mij, maar ik irriteer me mateloos aan de debianmentaliteit. Als ik niets wil mogen dan koop ik wel een Apple.
Verwijderd
Daar gebruik ik tegenwoordig een mooie oplossing voor: Secunia PSIDevilsProphet schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:33:
http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/
Hoewel APT natuurlijk wel een stuk fraaier is
Ik heb net weer Ubuntu 10.10 verneukt door een kernel update. Ik ben bang dat er niets mis is met ubuntu, maar mijn Grub2 met dual boot Windows7 geeft niets meer weer. Blijkbaar is tijdens de update de config van grub aangepast, waardoor de timeout op 0 staat en er niets meer weer wordt gegeven. Shift in blijven drukken werkt niet, ook escape geprobeerd.mcDavid schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:53:
[...]
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de gewone updates. Misschien een keer iets kleins, maar nooit iets serieus. Sinds 8.10, that is.
Nu met livecd proberen Grub opnieuw te installeren, maar ook dat werkt niet

I love a UNIX environment, maar ik krijg het telkens weer voor elkaar om tegen dit soort problemen aan te lopen...
Booten vanaf de live-cd en vanaf daar je /boot/grub/menu.lst aanpassen en de time-out op een waarde hoger dan nul zetten? Of zit het elders fout?
edit: achja woops, blaataap =)
edit: achja woops, blaataap =)
[ Voor 10% gewijzigd door RuddyMysterious op 30-11-2010 21:17 ]
Verwijderd
Gewoon even je /dev/sdxX mounten op /mnt en dan grub install forcen naar /mnt als boot en klaar is klara.Scheeve schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:11:
[...]
Ik heb net weer Ubuntu 10.10 verneukt door een kernel update. Ik ben bang dat er niets mis is met ubuntu, maar mijn Grub2 met dual boot Windows7 geeft niets meer weer. Blijkbaar is tijdens de update de config van grub aangepast, waardoor de timeout op 0 staat en er niets meer weer wordt gegeven. Shift in blijven drukken werkt niet, ook escape geprobeerd.
Nu met livecd proberen Grub opnieuw te installeren, maar ook dat werkt nietWie kan mij hiermee helpen? Ik had net mijn Ubuntu ingericht en heb eigenlijk geen zin om dat nogmaals te doen. Dit zijn gigantische afknappers voor een eventuele volledige overstap.
I love a UNIX environment, maar ik krijg het telkens weer voor elkaar om tegen dit soort problemen aan te lopen...Misschien toch maar BSD?
Had het ook op mijn eeepc bij een upgrade op 9.04 en na de upgrade naar 10.10
Van mij mag je Ubuntu draaien hoor, ieder wat hij wil, maar... Hoezo mag je niks in Debian?Sando schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:05:
Jaja, Debian extreem verouderd noemen, maar ondertussen wel zelf Ubuntu 8.10 draaienDevilsProphet schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:33:
... mijn huidige 8.10 installatie [...] verouderde software (waarvan debian stable een extreem geval is) ...
En dan heeft elk programma dus zijn eigen update-functionaliteit met eigen werkwijze, eigenaardigheden en bugs. En als een programma in ongebruik raakt en niet meer geupdate wordt, dan is de mogelijkheid reëel dat er een securityprobleem gevonden wordt, maar dat je je veilig waant omdat je verwacht dat het programma daar up-to-date voor is. Da's dan weer niet mijn idee van peace of mindDevilsProphet schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:33:
... Gelukkig beginnen meer en meer applicaties de trend te volgen om een ingebouwde updater te gebruiken.
Ik snap je klacht wel hoor; selectief upgraden is iets dat slecht ondersteund wordt door het huidige GNU/Linux software ecosysteem terwijl het soms wel degelijk handig is. Gebruik van een package manager met voor elke applicatie een eigen repository zou wat problemen van beide modellen oplossen, maar toch lijkt dat me ook niet ideaal...
Dat klinkt als Grub1 en alleen de config aanpassen werkt niet.DevilsProphet schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:16:
Booten vanaf de live-cd en vanaf daar je /boot/grub/menu.lst aanpassen en de time-out op een waarde hoger dan nul zetten? Of zit het elders fout?
Helaas heb ik dit ook geprobeerd, hij geeft netjes aan dat de installatie is voltooid maar vervolgens is er niets veranderd aan de situatie.Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:17:
[...]
Gewoon even je /dev/sdxX mounten op /mnt en dan grub install forcen naar /mnt als boot en klaar is klara.
Had het ook op mijn eeepc bij een upgrade op 9.04 en na de upgrade naar 10.10
Nu wel
Even een Update voor de mensen die tegen hetzelfde aanlopen:
https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Installation Ik hier de CHROOT methode toegepast waarbij je chroot en grub opnieuw installeert. Dit werkte voor mij wel!
[ Voor 11% gewijzigd door Scheeve op 30-11-2010 22:44 ]
Ja, dat heb ik dus altijd als ik een kernel upgrade heb en weer eens op 'update' geklikt heb zonder te lezen, ik moet dan namelijk *roffel* de drivers voor de WUSB600 familie van linksys/cisco met een RT3572 chipset opnieuw installeren.. iets wat ik natuurlijk altijd vergeet hoe het werkt en ik.. Nou ja, heb het nu maar in de readme-file er zelf bijgezet, kan ik het ook niet vergeten.Sando schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:05:
[...]
Denk dat hij doelt op het feit dat die wel heel erg richting FOSS gaan en daardoor zaken als MP3 etc. niet werken (nouja, default dan)deadinspace schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:34:
[...]
Van mij mag je Ubuntu draaien hoor, ieder wat hij wil, maar... Hoezo mag je niks in Debian?
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Vicarious op 01-12-2010 00:39 ]
MP3's zijn gewoon out-of-the-box af te spelen in een default desktop install van zowel Lenny als Squeeze. Dus dat zal het niet zijn.Vicarious schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:38:
Denk dat hij doelt op het feit dat die wel heel erg richting FOSS gaan en daardoor zaken als MP3 etc. niet werken (nouja, default dan)
ah cool, wist ik niet. Maar de laatste debian die ik heb geprobeerd was Sarge. Daar moest ik echt veel aan klooien om zaken als flash, filmpjes, dvd playing etc. aan de praat te krijgen en daar baalde ik een beetje van.deadinspace schreef op woensdag 01 december 2010 @ 01:16:
[...]
MP3's zijn gewoon out-of-the-box af te spelen in een default desktop install van zowel Lenny als Squeeze. Dus dat zal het niet zijn.
Hoe zit het ondertussen eigenlijk met de flash implementatie in unix en linux? Is dat nog altijd bagger, of is er al verbetering opgemerkt? Nu Adobe met de hete adem van HTML5 precies in gang is geschoten om flash regelmatiger te updaten, is er evenwel de kans dat ze het op alle platformen beter zullen maken, nietwaar?
Flash op Linux werkt bijna net zo goed als in Windows tegenwoordig. Af en toe nog wat kleine glitches, maar geen showstoppers. Volgens mij zelfs ook de 64-bits Flash versie, maar daar heb ik recentelijk geen ervaring mee (draai altijd 32-bits, maakt mn leven vaak een stuk makkelijker).DevilsProphet schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:38:
Hoe zit het ondertussen eigenlijk met de flash implementatie in unix en linux? Is dat nog altijd bagger, of is er al verbetering opgemerkt? Nu Adobe met de hete adem van HTML5 precies in gang is geschoten om flash regelmatiger te updaten, is er evenwel de kans dat ze het op alle platformen beter zullen maken, nietwaar?
Ben ik niet met je eens, hoewel ik 64-bit draai, misschien zit daar het verschil. Maar bij mij onder Ubuntu (en Mac OSX) kost flash nog altijd ontzettend veel CPU-tijd. Full-screen Youtube-videos bekijken is zo goed als onmogelijk.Vicarious schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:05:
[...]
Flash op Linux werkt bijna net zo goed als in Windows tegenwoordig. Af en toe nog wat kleine glitches, maar geen showstoppers. Volgens mij zelfs ook de 64-bits Flash versie, maar daar heb ik recentelijk geen ervaring mee (draai altijd 32-bits, maakt mn leven vaak een stuk makkelijker).
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Bijna net zo goed als in Windows, ook prestatiegewijs? Ik gebruik namelijk een oude single-core cpu laptop, en probeer dat het alleruiterste uit te persen. Flash in mijn Ubuntu-tijd (8.10, tot een jaar later dan dat) werkte merkbaar minder vlot in Ubuntu dan onder Windows XP. Probleemgevallen waren 480p youtube video's en flashgames, waarbij ik moet opmerken dat die op dezelfde laptop in Windows XP wél goed draaien, al is het nipt.
edit: sjaakduhuuhl heeft het antwoord al gegeven =)
[ Voor 5% gewijzigd door RuddyMysterious op 01-12-2010 14:13 ]
Plak die youtube link in VLC en je film is te zienYoutube-videos bekijken is zo goed als onmogelijk.
Pff, nou dan moet je wel héél graag willenFitzJac schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:09:
[...]
Plak die youtube link in VLC en je film is te zien
Dat is volgens mij niet zo:deadinspace schreef op woensdag 01 december 2010 @ 01:16:
[...]
MP3's zijn gewoon out-of-the-box af te spelen in een default desktop install van zowel Lenny als Squeeze. Dus dat zal het niet zijn.
http://wiki.debian.org/MultimediaCodecs
specifiek met die 480p youtube video's was toch een probleem? in alle OS'en? Dacht dat dat aan de youtube kant zat...DevilsProphet schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:12:
Bijna net zo goed als in Windows, ook prestatiegewijs? Ik gebruik namelijk een oude single-core cpu laptop, en probeer dat het alleruiterste uit te persen. Flash in mijn Ubuntu-tijd (8.10, tot een jaar later dan dat) werkte merkbaar minder vlot in Ubuntu dan onder Windows XP. Probleemgevallen waren 480p youtube video's en flashgames, waarbij ik moet opmerken dat die op dezelfde laptop in Windows XP wél goed draaien, al is het nipt.
Ik heb een Opera 11-beta een "right-click" optie toegevoegd: Open with VLC, niet zoveel moeite dus omPff, nou dan moet je wel héél graag willen
vloeiend naar Youtube te kijken.
Er is laatst wel een update van Flash uitgekomen die een hoop verbeterd heeft. Maar echt tof is het nog steeds niet inderdaad (op windows ook niet, trouwens, maar toch iets minder).DevilsProphet schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:12:
Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!