Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:45
De transmission-daemon draait hier op 10.04LTS perfect! Zeker als je het combineerd met het platformonafhankelijke transgui :)
Trouwens niet vergeten om als je settings.json aanpast (en dat zal wel moeten anders gaat het niet werken) eerst de daemon te stoppen en na de aanpassingen weer te starten :+

[ Voor 59% gewijzigd door jbhc op 31-10-2010 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
Meneer afraca, ik heb wat vraagjes omtrend de aankondiging dat Unity de nieuwe default interface wordt vanaf Ubuntu 11.04, weet u toevallig of er een soort FAQ van is? Nou, toevallig kwam ik wat antwoorden tegen, klik op de vraag voor de source:

Will Unity Desktop use the Global Menu?
Yes, the Desktop version of Unity will use the global menu by default. There might be some added intelligence for multi-monitor setups, but I'm not sure and there has been no design as yet.

With regards to disabling the global menu, you can of course just remove indicator-appmenu package, Unity will continue to run without it and your menus will appear inside the application windows as normal.

That said, I would at least wait until 11.04 is released before switching it off as we are still hoping to make more improvements to the experience and also hoping to work with the community to add more support for applications like Firefox and OpenOffice.
Will the Unity launcher auto-hide in 11.04?
According to Mark Shuttleworth in a comment in the bug report:

status confirmed
importance high

We'll address this in 11.04 with an autohide option.

Mark
I encourage you to subscribe to the bug report to keep informed on the status of this feature.
Can I use GNOME-applets in Unity?
I think you can't. Unity only shows notification area and indicators. So if you port their code to use indicator-applet, they will work
Will Unity become themeable?
No decision has been made on this yet.

Keep in mind that we will need something to handle having a high and low contrast theme for accessibility reasons; and that is very much a high priority, so we'll have to revisit this after conclusions have been made at the Ubuntu Developer Summit.
Can I use something other than Unity/what if my hardware doesn’t support Unity?
The traditional GNOME desktop (2D) will be provided for users who either don’t want to or are unable to use the Unity (3D) interface.
Will ConnMan replace NetworkManager on the desktop for 11.04?
No; the plan seems to be to enhance indicator-network / patch NM to use NM as a backend.

There's no blueprint yet, but the content of the Gobby document from UDS is here.
Will the Unity file manager/Dash feature right-clicks?
Yeah, it will. I'm not sure if it's going to happen for 11.04, but 11.10 wil see a lot of work on the dash and places. For 11.04 we're going to bring nautilus back into the front so that working with files is easier until we flesh out the interaction details for the dash.

[ Voor 2% gewijzigd door afraca op 02-11-2010 00:58 . Reden: Vraagje dubbel ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

HTT-Thalan schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 18:05:
[...]

Nee, ik heb het zojuist opgelost :P

Ik heb Xine-UI geinstalleerd en daarna "xine -V opengl" gegeven.

Daarna werkte transmission prima: Netjes een "Transmission @ Lightspeed" window, zodat ik remote GUI-gebaseerde apps op mijn server kan draaien, en dus ook eenvoudig downloaden _/-\o_

Ik kwam hierbij n.a.v. de laatste post in http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=671065&page=6
waarna ik de melding kreeg dat ik xine niet geinstalleerd had. Het is een videospeler, maar de 'fix' loste wel het probleem op.
Dat deed ik vroeger met een gewone versie van ubuntu (daarvoor windows) en sabnzbd+ en transmission met webgui (daarvoor utorrent met webgui op windows), en dat samen met een ftp-server met ook in beide downloadprogs een directory ingesteld waarbij die automatisch gescand worden op nieuwe .torrent of .nzb bestanden die bij verschijnen automatisch worden geactiveerd en dus gedownload. En dan natuurlijk ook nog via dyndns en portforwarding op de lokale router alles ingesteld dat alle nodige zaken bereikbaar waren via buitenaf. Zeer handig dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
Ik zit zelf ook te twijfelen om dit eens te proberen. Ik gebruik eigenlijk helemaal geen programma's op windows die niet beschikbaar zijn voor Linux.

Is het tegenwoordig allemaal makkelijker te gebruiken? Enkele jaren geleden kreeg ik zelf niet eens een programma geïnstalleerd omdat ik met allemaal rare codes (commands) moest werken. Toen haakte ik al snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
svennn schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:24:
Is het tegenwoordig allemaal makkelijker te gebruiken? Enkele jaren geleden kreeg ik zelf niet eens een programma geïnstalleerd omdat ik met allemaal rare codes (commands) moest werken. Toen haakte ik al snel af.
Jazeker. Tegenwoordig vind ik Ubuntu even gebruiksvriendelijk als Windows.
Ik moet enkel nog Googlen voor kleine dingen die niet werken, en ik denk niet dat ik daar evenveel tijd aan besteed als ik vroeger deed op Windows om kleine probleempjes opgelost te krijgen.
Bovendien zijn de meeste dingen onder Ubuntu makkelijker te fixen, of gewoon meer te customizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:45

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik zit zelf ook te twijfelen om dit eens te proberen. Ik gebruik eigenlijk helemaal geen programma's op windows die niet beschikbaar zijn voor Linux.

Ja dat kan.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16

Programma's installeren is wáy makkelijker dan in windows, dankzij het Software Centrum O+ En ja, iedere versie is wéér makkelijker in gebruik.

offtopic:
-edit-

Oeh, wat zijn we toch een heerlijk stelletje fanboys bij elkaar! :D

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 02-11-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

mcDavid schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:32:
[...]

Programma's installeren is wáy makkelijker dan in windows, dankzij het Software Centrum O+ En ja, iedere versie is wéér makkelijker in gebruik.

offtopic:
-edit-

Oeh, wat zijn we toch een heerlijk stelletje fanboys bij elkaar! :D
hehe, jup!
volgens mij moet de standaard wallpaper in Ubuntu een grote pijl naar Applications bevatten met de tekst erbij: CLICK and find out what the SOFTWARE CENTRE has for YOU!

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

letatcest schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:37:
[...]
hehe, jup!
volgens mij moet de standaard wallpaper in Ubuntu een grote pijl naar Applications bevatten met de tekst erbij: CLICK and find out what the SOFTWARE CENTRE has for YOU!
Kun je ook met een tooltipje doen, zoals Windows deed bij de startknop toen men daar nog niet aan gewend was :D

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Saturnus schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:03:
10.04 ervaringen update:
Saturnus in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 11"
Nadat ik 'username' en 'Username' had toegevoegd lijkt het printen vanaf netwerk naar een 10.04 goed te gaan.

Booten zonder monitor werkt nog steeds prima na Saturnus in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 11".
En het is alweer voorbij. Printer werkt niet meer. Ongelooflijk, pure frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic is niet voor vragen. Open daarvoor een nieuw topic. Voordat je dat doet lees wel Het algemeen beleid door

[ Voor 80% gewijzigd door iisschots op 03-11-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vicarious schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 16:27:
[...]

Kun je ook met een tooltipje doen, zoals Windows deed bij de startknop toen men daar nog niet aan gewend was :D
Dan wel graag een tooltip in de linkeronderhoek, met de tekst: "LOOK UP!!!"

-edit-
Weet iemand trouwens of Mark Shuttleworth een Twitteraccount heeft? :D Ik ben er ook aan begonnen ;(

[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 03-11-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28

MsG

Forumzwerver

Denk vast alleen Identi.ca :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
En weer interessant nieuws, weet niet wat ik ervan moet vinden. Het is altijd goed dat je blijft kijken naar nieuwe technieken, maar wellicht gaat Ubuntu wel een beetje teveel eigen pad op. Nouja, here it is:
Mark Shuttleworth announced on his blog today that Unity will be embracing the X Window System replacement Wayland, the OpenGL based display management system.
Uitgebreide OMGUbuntu post vind je hier , Mark Shuttleworth's blogpost erover vind je hier.

Nieuwstip ingestuurd, link bevind zich "in de krochten van de submitqueue" :P

------------------------------
edit: Let op, de transition zal volgens Shuttleworth by far nog niet klaar zijn bij 11.04, zal zeker 1.5 jaar duren.

[ Voor 9% gewijzigd door afraca op 05-11-2010 11:03 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wow, ze hebben wel lef zeg... Het was altijd een redelijk veilige distro die geen gekke keuzes maakte en alles lekker simpel hield, maar als ze echt overgaan op Unity en Wayland gaan ze wel een compleet andere richting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Is dat zo? Voor mij is Ubuntu juist de distro die altijd probeert een stap voorwaarts te zetten, te blijven vernieuwen op ALLE vlakken, en zich niet laat leiden door "sentimentele" keuzes.

Dan is dit wel even een radicale verandering inderdaad, maar als ik het zo leest is het gewoon een goed onderbouwde, rationele beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ze zetten wel stappen voorwaarts, en gaan ook met hun tijd mee, maar radicale ommezwaaien als deze heb ik ze nog niet zien maken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik ook niet, maar volgens mij zat het er al een tijdje aan te komen (makkelijk gezegd achteraf natuurlijk). Ze proberen al 2 jaar heel hard om Ubuntu "gaver" te maken, maar het wil maar niet echt lukken met de huidige technieken. Dan moet je op een gegeven moment gewoon de knoop doorhakken en een nieuwe weg in slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Laatst online: 28-09 18:48
Sinds kort ook overgestapt, op Kubuntu. Erg tevreden.

Hoe kan ik in Kubuntu checken welke versie ik heb?

[ Voor 33% gewijzigd door StopEcocide op 05-11-2010 13:37 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

cat /etc/issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07

BoAC

Memento mori

Vicarious schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:05:
Wow, ze hebben wel lef zeg... Het was altijd een redelijk veilige distro die geen gekke keuzes maakte en alles lekker simpel hield, maar als ze echt overgaan op Unity en Wayland gaan ze wel een compleet andere richting op.
Hoezo is het een hele andere richting? Voorzover ik kan vinden is Wayland gewoon een goede striping van de huidige zeer uitgebreide en oude X11 oplossing.. Niet meer dan logisch lijkt mij.

Wayland is overigens ingezet door een Redhat ontwikkelaar en recentelijk opgenomen in de freedesktop repository (en zal worden verwijderd van google).
Ik mis nog wel uitspraken van lead developers van Xorg zoals Keith Packard ea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

BoAC schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:34:
[...]

Hoezo is het een hele andere richting? Voorzover ik kan vinden is Wayland gewoon een goede striping van de huidige zeer uitgebreide en oude X11 oplossing.. Niet meer dan logisch lijkt mij.

Wayland is overigens ingezet door een Redhat ontwikkelaar en recentelijk opgenomen in de freedesktop repository (en zal worden verwijderd van google).
Ik mis nog wel uitspraken van lead developers van Xorg zoals Keith Packard ea.
Ik heb juist begrepen dat Wayland helemaal herschreven is en helemaal niks met Xorg te maken heeft. Maargoed, misschien verkeerd gelezen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
What's next, "Mark Shuttleworth announces Ubuntu will switch to the BSD Kernel" :+ Gekheid uiteraard, maar nu moet een developer dus wel heel bewust Ubuntu builds gaan maken, want het is "opeens" een stuk meer geworden dan gewoon repackagen...

En voorzover ik duidelijk kan worden uit de wayland website is het zeker van scratch geschreven, maar is er zeker wel gedacht aan backwards compatibility gezien x server ook als Wayland client kan fungeren. Zie verder:
http://wayland.freedesktop.org/architecture.html

[ Voor 35% gewijzigd door afraca op 05-11-2010 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Touchdomex, afraca en ik zijn van plan om de topicstart een stuk mooier te maken en er meer nuttige informatie in op te nemen. Ik heb zojuist even een grafische update uitgevoerd :)

Als iemand nog tips heeft wat betreft de topicstart, stuur één van ons even een DM ;)

EDIT: Lijkt erop dat precies op dit moment mijn hosting provider een hick-up heeft waardoor de plaatjes even niet laden?!

EDIT 2: Zucht...
Helder Hosting
PROBLEM: http op prime.http is CRITICAL

[ Voor 32% gewijzigd door monnick op 05-11-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Slightly off topic, maar aangezien het het drukst bezochte *nix-forum is ;): er is ook een spotify linux client nu! (speelt nog steeds geen lokale nummers, mjaaaa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
letatcest schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 13:23:
Slightly off topic, maar aangezien het het drukst bezochte *nix-forum is ;): er is ook een spotify linux client nu! (speelt nog steeds geen lokale nummers, mjaaaa)
Ik gebruik hem al een tijd! Vind het wel jammer dat het icoontje niet echt pas binnen het Ubuntu thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand misschien een applicatie waarmee ik op mijn bureaubladachtergrond briefjes met herinneringen kan plakken?
Zoiets als wat Windows in de sidebar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 20:08:
Weet iemand misschien een applicatie waarmee ik op mijn bureaubladachtergrond briefjes met herinneringen kan plakken?
Gewoon met widgets?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik kwam er net achter dat acces van de Windows files (opzettelijk) moeilijk is onder een live-cd. Er toch maar even Knoppix bij gepakt. Niet zo smooth en sexy als Ubuntu/Xubuntu, maar het doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is er precies "moeilijk", en wat is er precies opzettelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blaataaps schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 21:13:
Wat is er precies "moeilijk", en wat is er precies opzettelijk aan?
Dat het bewust is uitgeschakeld om te kunnen lezen/schrijven naar de Windowsbestanden om te zorgen dat iemand niets per ongeluk beschadigt met het proberen van de live-cd. Bij Knoppix is het gewoon de bedoeling, zeg maar.

Out-of-the-box werkt het in ieder geval niet onder Xubuntu en wel onder Knoppix :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:11

deadinspace

The what goes where now?

BoAC schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:34:
Wayland is een nieuw window system dat niks met X11 te maken heeft. Ze hebben bij het design van Wayland vast naar X11 gekeken, maar daar houdt het wel zo'n beetje op ;)
afraca schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 17:09:
Gekheid uiteraard, maar nu moet een developer dus wel heel bewust Ubuntu builds gaan maken, want het is "opeens" een stuk meer geworden dan gewoon repackagen...
Mwoh, vanwege Unity misschien, maar ze blijven natuurlijk X11 compatibility bieden. En de overstap naar Wayland zal er waarschijnlijk eentje zijn die uiteindelijk door de hele open-source community gemaakt wordt (of door de hele community niet), het is alleen Canonical die het voortouw neemt dit keer.

Ik vind het een goed initiatief van Canonical trouwens! Wat modernisering op dat vlak kan geen kwaad, Gtk, Qt en SDL worden vast geport en voor een hoop andere zaken heb je de backwards compatibility. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 23:17
Verwijderd schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 20:08:
Je kan "Sticky Notes" op je panel zetten. Dat werkt ongeveer zoals die in Windows, met als pluspunt dat je de notes kan locken en dat wanneer ze gelocked zijn en content bevatten je een confirmation box krijgt als je het wil verwijderen (itt die in windows!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 21:18:
[...]

Dat het bewust is uitgeschakeld om te kunnen lezen/schrijven naar de Windowsbestanden om te zorgen dat iemand niets per ongeluk beschadigt met het proberen van de live-cd. Bij Knoppix is het gewoon de bedoeling, zeg maar.

Out-of-the-box werkt het in ieder geval niet onder Xubuntu en wel onder Knoppix :)
Huh? Dat zou nieuw zijn dan want daar heb ik nog nooit problemen mee gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:21:
Huh? Dat zou nieuw zijn dan want daar heb ik nog nooit problemen mee gehad...
Hoe doe je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Je kunt ze gewoon mounten, het gebeurt niet (meer?) automatisch, maar er is volgens mij niks "bewust uitgeschakeld om te kunnen lezen/schrijven naar windowsbestanden", ntfs-support is de laatste tijd alleen maar beter geworden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blaataaps schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:28:
Je kunt ze gewoon mounten, het gebeurt niet (meer?) automatisch, maar er is volgens mij niks "bewust uitgeschakeld om te kunnen lezen/schrijven naar windowsbestanden", ntfs-support is de laatste tijd alleen maar beter geworden volgens mij.
Misschien had ik dan net de verkeerde forumposter te pakken wat betreft dat bewust uitschakelen. Het wordt in ieder geval niet automatisch gemount (let wel, bij Xubuntu (specifiek 9.04) andere distro's weet ik niet). Dat heb ik wel geprobeerd handmatig te doen, met drie verschillende guides, maar dat is niet gelukt (waarschijnlijk mede door mijn gebrekkige kennis van Xubuntu/Linux). Bij de meest recente Knoppix werkte het vanzelf.

/n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Daar zou ntfs het ook wel moeten doen volgens mij, is er een specifieke reden om een versie van ruim anderhalf jaar oud te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blaataaps schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:51:
Daar zou ntfs het ook wel moeten doen volgens mij, is er een specifieke reden om een versie van ruim anderhalf jaar oud te gebruiken?
Dat cdtje lag er nog :p Ik was bezig met de laptop van een huisgenoot omdat die niet meer wilde booten. Het makkelijkst was het cdtje te proberen dat er nog lag, maar dat wilde dus klaarblijkelijk niet werken (en dit is niet het moment om me te verdiepen in Ubuntu en derivaten).

Maargoed, het probleem is opgelost :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Na jaren geleden Linux eens bekeken te hebben (Suze), heb ik mijn laptop gisteravond een dual boot gegeven tussen Windows 7 en Ubuntu 10.10. Na een paar uurtjes gestoeid te hebben heb ik besloten om de laptop te formatteren en alleen Ubuntu erop te zetten. Daar is mijn laptop nu mee bezig.

Enige wat ik nog niet voor elkaar kreeg was om via het netwerk mijn Windows 7 PC te benaderen. Zou wel mooi zijn als de PC en laptop elkaar kunnen bereiken. Maar weer verder mee stoeien :)

Wat ik me nog herinner van de oude Suze is Ubuntu stukken gebruiksvriendelijker geworden. Hardware werkt ook gewoon zonder vage omwegen. Top. _/-\o_

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

SandsOfArrakis schreef op zondag 07 november 2010 @ 08:44:
Na jaren geleden Linux eens bekeken te hebben (Suze), heb ik mijn laptop gisteravond een dual boot gegeven tussen Windows 7 en Ubuntu 10.10. Na een paar uurtjes gestoeid te hebben heb ik besloten om de laptop te formatteren en alleen Ubuntu erop te zetten. Daar is mijn laptop nu mee bezig.

Enige wat ik nog niet voor elkaar kreeg was om via het netwerk mijn Windows 7 PC te benaderen. Zou wel mooi zijn als de PC en laptop elkaar kunnen bereiken. Maar weer verder mee stoeien :)

Wat ik me nog herinner van de oude Suze is Ubuntu stukken gebruiksvriendelijker geworden. Hardware werkt ook gewoon zonder vage omwegen. Top. _/-\o_
Dat zou een eitje moeten zijn en out of the box moeten werken. Maar dan moet je Win7 pc wel goed ingesteld staan (drive sharen). In Win7 is dat nog best lastig omdat dat compleet anders gaat dan in XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 23:17
Vicarious schreef op zondag 07 november 2010 @ 09:55:
[...]

Dat zou een eitje moeten zijn en out of the box moeten werken. Maar dan moet je Win7 pc wel goed ingesteld staan (drive sharen). In Win7 is dat nog best lastig omdat dat compleet anders gaat dan in XP.
Dat valt wel mee. Je kan dat hele homegroup gedoe omzeilen en alsnog zooi sharen op de oude vertrouwde (en met linux goedwerkende) manier.
Punt is dat je:
  1. Ubuntu firewall goed zet.
  2. Windows 7 firewall goed zet.
  3. Dat je network discovery aan zet in windows 7
  4. Dat je de shares op de goede manier opent
  5. Dat je anonymous login oid aan zet (puur voor gemak)

[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 07-11-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Caelorum schreef op zondag 07 november 2010 @ 11:58:
[...]

Dat valt wel mee. Je kan dat hele homegroup gedoe omzeilen en alsnog zooi sharen op de oude vertrouwde (en met linux goedwerkende) manier.
Punt is dat je:
  1. Ubuntu firewall goed zet.
  2. Windows 7 firewall goed zet.
  3. Dat je network discovery aan zet in windows 7
  4. Dat je de shares op de goede manier opent
  5. Dat je anonymous login oid aan zet (puur voor gemak)
Ben even bezig geweest. Maar er gaat hier iets niet helemaal goed.
Heb de laptop met Ubuntu zowel draadloos als met kabel aan de router gehad.

Windows 7: vindt de laptop niet via de computernaam, laptop verschijnt niet in netwerkomgeving, maar kan hem wel pingen als ik via de router het ip-adres opzoek.

Ubuntu: Heb de systeemtest gedaan en volgens dat werkt het netwerk. Dingen als FireFox, Emesene en Evolution werken. Maar dingen als ping werkt niet. Heb de laptop, router en pc proberen te pingen. Geen antwoord. :'( Heb de firewall van Ubuntu ook tijdelijk uitgeschakeld, maar dat maakt geen verschil. Ping werkt niet. In Ubuntu bij Locaties->Netwerk staat een icoon van Windows-netwerk. Maar als ik erop dubbelklik krijg ik de melding "Kan de locatie niet aankoppelen. Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen"

In Ubuntu staat alles op DHCP enabled, alleen de computer een naam gegeven (Jeannedarc).
In Windows 7 staat alles gedeeld (bestand- en printerdeling ingeschakeld). Netwerkdetectie staat aan. Openbare mappen delen is ingeschakeld. 128-bit versleuteling staat aan. Wachtwoord beveiligd delen heb als test uitgeschakeld. Windows beheert zelf thuisgroep gedeelte.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dat locatie niet aan kunnen koppelen heb ik best vaak, maar dan is ie wel gewoon gemount. Geen idee waarom.

Maar daar wilde ik niet op reageren. Meer op de Unity/Wayland discussie. In eerste instantie stond ik best negatief tegen het overgaan naar een andere desktopomgeving, maar aan de andere kant kan ik nog steeds makkelijk alles instaleren op de Netbookremix zonder problemen. Alleen hoop ik natuurlijk dat Rechtermuisknopgedrag op de Desktop normaal wordt en dat men niet probeert een of ander touchscreeninterface voor de desktop op te zetten. Ik denk dat het uiteindelijk allemaal wel los zal lopen en ik niet te vastgeroest moet blijven denken.

offtopic:
Iets heel anders en misschien wel veel belangrijker voor desktopacceptatie van Ubuntu (en voor andere distro's en mogelijk Chrome OS) is denk ik dat er nette vervangers zijn voor dingen als Photoshop en Illustrator (en allerhande vergelijkbare programma's). Gimp en Inkscape (die ook voor Win en Mac zijn) zitten misschien qua programmatuur wel prima in elkaar (heb ik helaas geen verstand van) maar de GUI's zijn verschrikkelijk onhandig en integreren voor geen meter. Ondanks dat Inkscape best handig werkt als je geen ervaring hebt met Illustrator, voelt het gewoon niet lekker aan of zo. Kan daar niet echt mijn vinger op leggen, maar toch... De Chromium-browser voelt supersnel en snappy aan, dus het kan heel best (okok.. als er een bedrijf achter staat met een miljard of wat te veel in kas). Nou ja,.. just my two cents na wat inkscape geklooi deze ochtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik vraag me af of de acceptatie daar nou echt in zit. De majoriteit heeft dan toch wel geld voor een commerciëel pakket, en mensen die anders een illegale versie hadden, verwachten dan opeens gratis over te kunnen stappen. Ik denk dat dergelijke programma's niet echt interessant zijn omdat het gros toch wel de "betere" programma's er van gebruikt.

Maar je raakt wel een algemeen punt inderdaad dat veel Open Source-programma's het vaak nèt-niet zijn. Er werken imo te weinig Interaction Designers / Designers aan programma's. Het zijn toch voornamelijk programmeurs vaak.

Ik zou wel voor een systeem zijn waarbij je actief met simpele klikken kan doneren voor projecten of specifieke features. Hierdoor zie je meteen dat het niet allemaal om gratisheid draait, zoals 99% wel denkt. En stimuleert het mogelijk ook meer om er aan te sleutelen, zonder dat meteen wordt verwacht dat men er gratis allemaal maar tijd in steekt. Nadeel zou wel kunnen zijn dat alleen de lucratieve projecten echt succesvol raken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Voer voor de Wayland-discussie: een Wayland FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Op mijn laptop heb ik Ubuntu staan, op mijn desktop staat momenteel nog Windows 7. Ik heb mijn tv via HDMI aangesloten op mijn PC. Mijn PC monitor is via DVI aangesloten. Gaat het bij Ubuntu 10.10 out-of-the-box werken om het beeld te klonen op beide schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@SandsOfArrakis

Misschien is het handig om een mount in je /etc/fstab op te nemen.
Dus even in /media een directory aanmaken (bv. /media/Windows7PC)
En dan in /etc/fstab een regel opnemen zoiets als :
//192.168.xxx.xxx/sharename_van_de_windows_directory /media/Windows7PC cifs 0 0

Volgens mij zou het dan moeten werken.
Om te testen zonder reboot kun je sudo mount /media/Windows7PC gebruiken
Als dat werkt zou er gewoon bij elke nieuwe boot een Windows7PC icoon op je desktop moeten verschijnen.

Anders moet je even googelen op:
"Ubuntu 10.10 permanent mount windows share"

@monnick
Het makkelijkste is om een live cd te proberen 8)

[ Voor 22% gewijzigd door jbhc op 07-11-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
monnick schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:03:
Op mijn laptop heb ik Ubuntu staan, op mijn desktop staat momenteel nog Windows 7. Ik heb mijn tv via HDMI aangesloten op mijn PC. Mijn PC monitor is via DVI aangesloten. Gaat het bij Ubuntu 10.10 out-of-the-box werken om het beeld te klonen op beide schermen?
Wat is je grafische kaart? Hier werkte het wel met wat kleine dingetjes instellen in de Ati drivers. Maar prettig was iets anders.... Ben ondertussen voor dualscreen gewoon op Win7 mede doordat het mijn gamestation is dus linux is niet ideaal :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Wat ik bedoelde:
Wayland is not really duplicating much work. Where possible Wayland reuses existing drivers and infrastructure.
Wel hergebruik van X11 onderdelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Met het risico afgeschoten te worden toch even de volgende vragen:
• Hoe kan ik het beste mijn 32 bit Ubuntu (inclusief software, customizations, tweaks) omzetten naar 64 bit?
• Is nog steeds 64 bit Ubuntu kutter? (Nooit gehad, maar ik las hier vaak dingen als 'Ja dan doet Flash het niet meer' enzo)
• Is er een voordeel boven 32 bit software op een 64 bit processor als je maar 2 GB geheugen hebt?

http://groups.google.com/...ly-askeds-questions?pli=1
Wayland is a graphics multiplexer for a number of X servers. (..) The compositor in this case will be a dedicated session switcher that will cross-fade between X servers or spin them on a cube.
Dus... Compiz, maar dan een worteltje dieper?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56
Is hier al iemand die Ubuntu 10.10 draait op een ssd? Met deze versie moet TRIM werken maar ik kan zo snel niet vinden hoe je kan checken of dit ook echt enabled is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 29-09 10:31
(jarig!)
Sando schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:21:
• Hoe kan ik het beste mijn 32 bit Ubuntu (inclusief software, customizations, tweaks) omzetten naar 64 bit?
• Is nog steeds 64 bit Ubuntu kutter? (Nooit gehad, maar ik las hier vaak dingen als 'Ja dan doet Flash het niet meer' enzo)
• Is er een voordeel boven 32 bit software op een 64 bit processor als je maar 2 GB geheugen hebt?

[...]

1: Geen idee, complete herinstall is ws makkelijker
2: Geen enkel probleem, flash werkt hier ook al jaren.
3: vziw niet direct...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

[...]

Ubuntu 10.10 64-bit draait hier net een dag. Maar Flash werkte meteen. Had hem eerst als testversie vanuit Windows geinstalleerd, en toen kon ik via het Synaptic pakketbeheer gewoon Flash na installeren.

Heb het even bekeken maar Ubuntu neemt hier maar 900 mb ram in (op een totaal van 4 gb) met Rhythmbox en een paar vensters Firefox open. Had ook nog LottaNZB op de achtergrond mee draaien. Ik denk dat je met 2 gb prima 64-bit kan draaien :)
@SandsOfArrakis

Misschien is het handig om een mount in je /etc/fstab op te nemen.
Dus even in /media een directory aanmaken (bv. /media/Windows7PC)
En dan in /etc/fstab een regel opnemen zoiets als :
//192.168.xxx.xxx/sharename_van_de_windows_directory /media/Windows7PC cifs 0 0

Volgens mij zou het dan moeten werken.
Om te testen zonder reboot kun je sudo mount /media/Windows7PC gebruiken
Als dat werkt zou er gewoon bij elke nieuwe boot een Windows7PC icoon op je desktop moeten verschijnen.

Anders moet je even googelen op:
"Ubuntu 10.10 permanent mount windows share"
Zal ik vanavond uit het werk eens naar kijken. Ben redelijk groen wat het betreft aanpassen van configuratie bestanden. Maar moet er wel uit kunnen komen. :)

[ Voor 24% gewijzigd door SandsOfArrakis op 08-11-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:38
Hoe kan ik het beste mijn 32 bit Ubuntu (inclusief software, customizations, tweaks) omzetten naar 64 bit?
Geen idee of er een betere aanpak voor is, maar:
met "dpkg -l" een lijst maken van alle geinstalleerde pakketten; die lijst veilig (USB stick of zo) wegzetten;
/etc volledig kopieeren naar diezelfde USB stick;
/home/* volledig kopieeren;

Dan formatteren en de 64-bit versie installeren; met die dpkg-lijst kan je dan automatisch alle pakketten die je had weer laten installeren, de /etc directory terugzetten zet je config van die tools weer terug.

Geen garantie, maar dat is zoals ik het zou proberen.
Is nog steeds 64 bit Ubuntu kutter? [small](Nooit gehad, maar ik las hier vaak dingen als 'Ja dan doet Flash het niet meer' enzo)
Draai hier nu een week of drie de 64-bit versie, daarvoor windows-7. Heb totaal geen problemen gehad met 64-bit achtige zaken en flash doet het gewoon (na installatie, maar ook dat was druk-op-de-knop-werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
vanaalten schreef op maandag 08 november 2010 @ 12:55:
Geen idee of er een betere aanpak voor is, maar:
met "dpkg -l" een lijst maken van alle geinstalleerde pakketten; die lijst veilig (USB stick of zo) wegzetten;
/etc volledig kopieeren naar diezelfde USB stick;
/home/* volledig kopieeren;
code:
1
dpkg --get-selections > selections.txt
Save the .txt file to a safe place then once reinstalled
code:
1
dpkg --set-selections < selections.txt
followed by
code:
1
apt-get -u dselect-upgrade

gives you back your installed packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
8 maanden geleden ben ik overgestapt van FreeBSD naar Ubuntu voor de werkmachines. Belangrijkste reden is de ellende met Flash onder FreeBSD, en je kunt bijna niet zonder Flash. Het is prima bevallen. Je hebt heel snel een volledig werkende desktop, prima hardware ondersteuning en in 1,5 uur een complete herinstall inclusief alle software die ik wil hebben.

Eén groot minpunt: Wat is het allemaal oude meuk! Ubuntu loopt enorm achter. Ook "proposed"-packages nemen dat niet weg. Dat verhaal over testen vind ik wat vreemd, omdat ontwikkelaars dat al doen voordat ze iets vrijgeven en bovendien ook nog eens bijna altijd onder Linux ontwikkelen. De FreeBSD portscollection is altijd up-to-date. Mijn servers thuis zijn (en blijven) FreeBSD, even de ports updaten en ik heb van alles vrijwel de nieuwste versies. Als Ubuntu dat ook nog eens krijgt dan ben ik helemaal happy.

[ Voor 13% gewijzigd door SvMp op 08-11-2010 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

MsG schreef op zondag 07 november 2010 @ 19:52:
Ik vraag me af of de acceptatie daar nou echt in zit. (...)

Maar je raakt wel een algemeen punt inderdaad dat veel Open Source-programma's het vaak nèt-niet zijn. Er werken imo te weinig Interaction Designers / Designers aan programma's. Het zijn toch voornamelijk programmeurs vaak.

Ik zou wel voor een systeem zijn waarbij je actief met simpele klikken kan doneren voor projecten of specifieke features. Hierdoor zie je meteen dat het niet allemaal om gratisheid draait, zoals 99% wel denkt. En stimuleert het mogelijk ook meer om er aan te sleutelen, zonder dat meteen wordt verwacht dat men er gratis allemaal maar tijd in steekt. Nadeel zou wel kunnen zijn dat alleen de lucratieve projecten echt succesvol raken.
Ik verbaas me vooral vaak over wat er uit de pakketten te halen is (uit gimp, inkscape, etc.) en hoe mooi alles eruit kan zien. Behalve dan de GUI. (trouwens, voor Gimp ooit zo'n Gimp for Dummies boek gevolgd, heel praktisch om snel je weg te leren vinden en dan valt het ook best wel weer mee, maar toch blijven van die kleine dingetjes irriteren, bv. als je iets selecteert en wil resizen je zo'n lelijke resize-box krijgt, volstrekt niet belangrijk, maar toch..)

@jbhc: tnx! lekker handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

SvMp schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:00:
8 maanden geleden ben ik overgestapt van FreeBSD naar Ubuntu voor de werkmachines. Belangrijkste reden is de ellende met Flash onder FreeBSD, en je kunt bijna niet zonder Flash. Het is prima bevallen. Je hebt heel snel een volledig werkende desktop, prima hardware ondersteuning en in 1,5 uur een complete herinstall inclusief alle software die ik wil hebben.

Eén groot minpunt: Wat is het allemaal oude meuk! Ubuntu loopt enorm achter. Ook "proposed"-packages nemen dat niet weg. Dat verhaal over testen vind ik wat vreemd, omdat ontwikkelaars dat al doen voordat ze iets vrijgeven en bovendien ook nog eens bijna altijd onder Linux ontwikkelen. De FreeBSD portscollection is altijd up-to-date. Mijn servers thuis zijn (en blijven) FreeBSD, even de ports updaten en ik heb van alles vrijwel de nieuwste versies. Als Ubuntu dat ook nog eens krijgt dan ben ik helemaal happy.
Misschien kun je dan beter naar een distro als Arch kijken. Die is rolling release (terwijl Ubuntu alleen security updates doet buiten de halfjaarlijkse release cycle) en heeft altijd de nieuwste bleeding edge packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 22:01

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

SvMp schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:00:

Debian/Ubuntu gaat veel verder kwa integratie dan FreeBSD. Ook zijn de eisen die aan een package gesteld worden veel hoger dan die worden gesteld aan de ports. Verder is Debian niet zo geschikt om zelf te compileren. FreeBSD heeft het voordeel dat ze de source gewoon upstream halen. Als upstream een nieuwe versie uitbrengt die verder niks structureels verandert dan kun je die versie direct onder BSD gebruiken.
Debian/Ubuntu mensen moeten wachten tot een maintainer de nieuwe versie packaged.
(Dat kun je natuurlijk ook zelf doen maar onder BSD is dat wat natuurlijker).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

letatcest schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:22:
[...]
Ik verbaas me vooral vaak over wat er uit de pakketten te halen is (uit gimp, inkscape, etc.) en hoe mooi alles eruit kan zien. Behalve dan de GUI. (trouwens, voor Gimp ooit zo'n Gimp for Dummies boek gevolgd, heel praktisch om snel je weg te leren vinden en dan valt het ook best wel weer mee, maar toch blijven van die kleine dingetjes irriteren, bv. als je iets selecteert en wil resizen je zo'n lelijke resize-box krijgt, volstrekt niet belangrijk, maar toch..)

@jbhc: tnx! lekker handig!
Die resize box is nou typisch 1 van de weinige dingen die ik in Gimp beter vond dan Photoshop :). Ik wil bij een selectie deze meteen kunnen wijzigen qua grootte e.d., en niet zoals bij photoshop moeilijk doen met rechtermuisknop > transform selection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

MsG schreef op maandag 08 november 2010 @ 16:42:
[...]

Die resize box is nou typisch 1 van de weinige dingen die ik in Gimp beter vond dan Photoshop :). Ik wil bij een selectie deze meteen kunnen wijzigen qua grootte e.d., en niet zoals bij photoshop moeilijk doen met rechtermuisknop > transform selection.
offtopic:
ja, nee, ja, ik bedoel dus hoe ie aanvoelt he... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat je met een schone installatie veel gedoe kunt uitsluiten.
Wat ik zelf doe: Lijstje van software die je verwijdert en toevoegt.
Nooit een probleem gehad. Ik vraag me wel af of dit zinvol is met 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op zondag 07 november 2010 @ 14:03:
offtopic:
Iets heel anders en misschien wel veel belangrijker voor desktopacceptatie van Ubuntu (en voor andere distro's en mogelijk Chrome OS) is denk ik dat er nette vervangers zijn voor dingen als Photoshop en Illustrator (en allerhande vergelijkbare programma's). Gimp en Inkscape (die ook voor Win en Mac zijn) zitten misschien qua programmatuur wel prima in elkaar (heb ik helaas geen verstand van) maar de GUI's zijn verschrikkelijk onhandig en integreren voor geen meter. Ondanks dat Inkscape best handig werkt als je geen ervaring hebt met Illustrator, voelt het gewoon niet lekker aan of zo. Kan daar niet echt mijn vinger op leggen, maar toch... De Chromium-browser voelt supersnel en snappy aan, dus het kan heel best (okok.. als er een bedrijf achter staat met een miljard of wat te veel in kas). Nou ja,.. just my two cents na wat inkscape geklooi deze ochtend
Wat betreft Gimp ben ik het volledig met je eens. Misschien omdat ik veel met Photoshop gewerkt heb, maar ik word maar niet handig met Gimp. Aan de andere kant, ik heb ook veel met Illustrator gewerkt en ben wel heel erg tevreden met Inkscape. De gui is vrij simpel en overzichtelijk, het is niet loaded met functies (en daarmee minder geschikt voor pro's denk ik). Maar voor prosumers (als ik) bevat het alle functionaliteit die je nodig hebt en voelt het voor mij wel lekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
SvMp schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat je met een schone installatie veel gedoe kunt uitsluiten.
Wat ik zelf doe: Lijstje van software die je verwijdert en toevoegt.

[...]

Nooit een probleem gehad. Ik vraag me wel af of dit zinvol is met 2GB.
Heb een sh script in m'n home folder waarin ik alle wijzigingen voor wat betreft het installeren en verwijderen van apps verwerk. Ook installatie van deb's en toevoegen van ppa's.

Dus herinstall zonder format van /home, setup.sh draaien en voila. Komt nog wel wat handmatig werk bij kijken, maar voor het grootste gedeelte ben ik dan weer up & running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Bedankt iedereen voor de antwoorden :)
vanaalten schreef op maandag 08 november 2010 @ 12:55:
de /etc directory terugzetten zet je config van die tools weer terug.
Volgens mij staat alle config in /home, ik weet het ook niet hoor maar ik heb sterk het gevoel dat je niet zomaar /etc mag overschrijven. Die dpkg-list is wel handig maar werkt een beetje raar. De vorige keer dat ik dat deed (9.10 > 10.04) kwamen niet alle packages mee.
Je denkt dat het sneller moet gaan als je 64 bit communicatie op je 64 bit processor zet. De processor kan immers veel grotere instructies aan? Maar ik hoor iedereen denken dat het niets uitmaakt als ik toch niet over de geheugen-aanspreek-grens ga. Dus is het upgradetruukje toch niet zo nuttig. Toch zal ik 64 bit er een keer naast zetten en langzaam migreren omdat het kan.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Draai op me Desktop al sinds de release 10.04 64bit en dat gaat prima op me laptop staat de 32bit versie en die gaat net zo goed.

Zijn hier mensen die na een verse install van Ubuntu 10.10 gelijk wat software verwijderen die ze niet gebruiken? Je kunt zover ik weet niet dingen uitsluiten bij het installeren? Wil een nieuwe installatie doen op een ssd en probeer de installatie klein en snel te houden ( andere distro is geen optie :P ).

[ Voor 18% gewijzigd door DJ-Promo op 09-11-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 13:32

arie_papa

Running on Ubuntu

Gewoon minimale install doen met bijv de mini-iso van ubuntu https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Basisinstallatie doen en dan vanuit de command line:
code:
1
sudo aptitude  install --no-install-recommends ubuntu-desktop

Dan krijg je wel een ubuntu desktop, maar bijv evolution / openoffice e.d. worden weggelaten

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
skinlee78 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 12:06:
Gewoon minimale install doen met bijv de mini-iso van ubuntu https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

code:
1

Dan krijg je wel een ubuntu desktop, maar bijv evolution / openoffice e.d. worden weggelaten
Kleiner wordt het dan wel ja, maar op de snelheid heeft het volgens mij niet of nauwelijks invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 13:33:
[...]

Kleiner wordt het dan wel ja, maar op de snelheid heeft het volgens mij niet of nauwelijks invloed.
nouja, er worden een aantal deamons e.d. niet geladen, dus theoretisch zou het ietsjes sneller kunnen zijn. Ik betwijfel echter of dat merkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Sando schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 11:18:
Bedankt iedereen voor de antwoorden :)

[...]

Volgens mij staat alle config in /home, ik weet het ook niet hoor maar ik heb sterk het gevoel dat je niet zomaar /etc mag overschrijven. Die dpkg-list is wel handig maar werkt een beetje raar. De vorige keer dat ik dat deed (9.10 > 10.04) kwamen niet alle packages mee.

[...]
In je /home staat hooguit je persoonlijke config. Systeemwijde configfiles, zoals je samba config, staan meestal in /etc.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

BoAC schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:40:
"Wayland is not really duplicating much work. Where possible Wayland reuses existing drivers and infrastructure."

Wel hergebruik van X11 onderdelen :)
(X11 onderdelen bestaan niet, je bedoelt hoogstens Xorg ;))

Maar nee, "existing drivers" betekent nog niet "Xorg drivers". Wayland gebruikt de kernel drivers (KMS, DRM) en de Mesa drivers (DRI). Voorzover weet ik weet worden de X11 drivers niet gebruikt in Wayland (waarom zouden ze ook, het is allemaal OpenGL).

Vergeet niet, van de graphics drivers zit maar een klein deel in Xorg.

Overigens zie ik dat Wayland wel iets van Xorg hergebruikt, zo doen ze wat met xcb en libxkbd.
Als je ballen hebt kun je ook nog dit proberen ;)
Is er een voordeel boven 32 bit software op een 64 bit processor als je maar 2 GB geheugen hebt?
Ja, amd64 binaries zijn sneller (in theorie in ieder geval) dan i386 binaries vanwege extra registers. Ook heb je baat bij 64 bit voordat je 4GB geheugen hebt (vanwege address space partitioning, address space fragmentation en mmio). Het nadeel is dat amd64-compiled software hier duidelijk meer geheugen lijkt te gebruiken.
Eerder een vervanging voor X11 die beter geschikt is voor modern grafisch gebruik zoals compositing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008

arie_papa

Running on Ubuntu

mcDavid schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 13:33:
[...]

Ik reageerde ook op het volgende:
DJ-Promo schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 11:32:
Draai op me Desktop al sinds de release 10.04 64bit en dat gaat prima op me laptop staat de 32bit versie en die gaat net zo goed.

Zijn hier mensen die na een verse install van Ubuntu 10.10 gelijk wat software verwijderen die ze niet gebruiken? Je kunt zover ik weet niet dingen uitsluiten bij het installeren? Wil een nieuwe installatie doen op een ssd en probeer de installatie klein en snel te houden ( andere distro is geen optie :P ).
Snel wordt inderdaad ook gevraagd, dus misschien zijn daar nog goede tips voor??

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
skinlee78 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 12:06:

code:
1

Thanks dit bedoelde ik. Ik hoef al die extra software niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
  • Laatst online: 20-03 08:00
Sinds van de week ubuntu op mn oude laptop geinstalleerd en het werkt echt bijzonder fijn. 1 probleem blijft voorlopig onbeantwoord en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mn laptop; Packard Bell Easynote MZ35 (Ati Mob. 200)

Het gaat zich om het hardware matig afspelen van mkv/h264 files, denken jullie dat dit een capaciteit probleem is? Ik kan nergens terugvinden of dit ondersteund word.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39
Volgens mij heeft H264 meer met de CPU van doen. Maar heb even snel gekeken en kwam hierop uit: http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-92172.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ge-flopt schreef op woensdag 10 november 2010 @ 13:38:
Volgens mij heeft H264 meer met de CPU van doen. Maar heb even snel gekeken en kwam hierop uit: http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-92172.html
In dit geval wel ja.
Als je een grafische kaart van Nvidia hebt wordt h.264 keurig hardwarematig gedecode, maar met ATI-kaarten (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
  • Laatst online: 20-03 08:00
Op zich wel jammer dat de playback schokkerig blijft anders was t helemaal perfect geweest. Ik vermoed dat de hardware gewoon niet capabel is om dit vloeiend af te spelen

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MJ85 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:51:
Op zich wel jammer dat de playback schokkerig blijft anders was t helemaal perfect geweest. Ik vermoed dat de hardware gewoon niet capabel is om dit vloeiend af te spelen
Naja, de drivers van ATI zijn niet capabel genoeg. Dat zou je kunnen compenseren met hele zware hardware, maar dat is een beetje zoiets als een grotere motor in je auto zetten omdat je de handrem er niet af krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zojuist http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1262845 er overheen gedaan. Hopelijk zorgt dat ervoor dat VNC niet meer crasht bij numpad gebruik. 8)7 Wat overigens ook pas weer ontstond na een reboot vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Meer zoiets als een grotere motor in je auto zetten omdat de fabrikant het vertikt om het slangetje (of de specificaties van het slangetje) te leveren om de turbo aan te sturen :(

• DCK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-08 21:06

DCK

Er is een verzoekje om Creative Suite naar Ubuntu (of algemener Linux) te porten. Het gaat vrij goed!

http://getsatisfaction.co..._creative_suite_for_linux

Een duit in het zakje doen kan sowieso geen kwaad. Adobe CS op Linux zou een enorme stap zijn in de adoptatie van Ubuntu en Linux in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
Dan moet iedereen het wel ook gaan kopen, ipv kraken. En hopelijk wordt het niet een ge-wine-de versie, als het al gebeurd (zoals picasa, best een mooi programma maar die interface is overduidelijk wine). Fijn dat ze het aanbieden, maar dat ziet er niet lekker uit in het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Lijkt me ook niet dat Adobe daar actief mee bezig is. Mensen die echt afhangen van Creative Suite draaien geen Linux, en de rest zijn (denk ik) voornamelijk consumenten met een illegale versie, zoals je massaal ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19

backupdevice

No Risk , Full Push

10.10 maar weer eens geinstalleerd. Ziet er slick uit, jammer dat mijn RT61 Wifi kaart niet wil werken. Voor de rest, het gaat de goede kant op!

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07 16:57
Voor degene die net als ik moe worden van de scrollbar in elementary, de nieuwe linuxmint skin lijkt me een goed alternatief!

elementary vs mint 10

HIER is een link naar de skin (en de icons) te vinden..

Van de Elementary skin heeft de scrollbar ook issues in OpenOffice trouwens (ja zijn op te lossen met een hack)

edit: hmm het verhelpt idd die irritante scrollbar, maar de taakbalk komt er ook anders uit te zien (veel lelijker nmm..... dan maar irritante scrollbars... :P)

[ Voor 27% gewijzigd door .zolder op 12-11-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Quick question (conform mijn eerdere standpunt over vragen in dit topic):

Als ik bij appearance nou een custom theme heb die van de Ambiance window controls gebruik maakt komen ze opeens magisch wél rechts te staan. Nu ben ik misschien in de minderheid, maar ik vind links fijner werken... Nu weet ik dat ik ze makkelijk met gconf-editor kan aanpassen in apps-->metacity-->general bij button layout, maar als ik dan weer naar m'n themes ga kijken en klik op m'n eerder opgeslagen thema gaat hij zeiken dat button layout niet overeenkomt. Hoe kan ik dit standaard in m'n custom theme opnemen?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK

DCK

MsG schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 09:14:
Lijkt me ook niet dat Adobe daar actief mee bezig is. Mensen die echt afhangen van Creative Suite draaien geen Linux, en de rest zijn (denk ik) voornamelijk consumenten met een illegale versie, zoals je massaal ziet.
Bedrijven draaien legale CS en zijn dan ook by far de grootste afnemer van Adobe. Ze maken ondanks de piraterij verschrikkelijk veel winst namelijk. Denk dat veel bedrijven best willen overstappen naar Linux (vele draaien al Mac i.p.v. Windows) maar dat kan niet omdat CS er dan niet is. Adobe kan ook een eigen distro maken i.c.m. Canonical (of Red Hat) om zo een compleet platform te verkopen. Hoop dat het ooit nog eens gaat gebeuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

DCK schreef op zondag 14 november 2010 @ 18:49:
[...]

Bedrijven draaien legale CS en zijn dan ook by far de grootste afnemer van Adobe. Ze maken ondanks de piraterij verschrikkelijk veel winst namelijk. Denk dat veel bedrijven best willen overstappen naar Linux (vele draaien al Mac i.p.v. Windows) maar dat kan niet omdat CS er dan niet is. Adobe kan ook een eigen distro maken i.c.m. Canonical (of Red Hat) om zo een compleet platform te verkopen. Hoop dat het ooit nog eens gaat gebeuren!
Lang niet alle bedrijven hebben CS nodig. Bovendien kun je altijd een Terminal Server of een aantal werkstations inrichten met CS, dus dat alleen zou geen reden moeten zijn om niet naar Linux over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK

DCK

Vicarious schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:21:
[...]

Lang niet alle bedrijven hebben CS nodig. Bovendien kun je altijd een Terminal Server of een aantal werkstations inrichten met CS, dus dat alleen zou geen reden moeten zijn om niet naar Linux over te stappen.
Ik zeg niet, en het is ook niet belangrijk dat, alle bedrijven CS nodig hebben. Het is belangrijk de grote hoeveelheid bedrijven die dat wel doen (en dan niet alleen Photoshop, maar ook Dreamweaver, Flash en InDesign). Daarom zou het denk ik in ieder geval een stap de goede richting in zijn als CS naar Linux komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Weet niet hoe het met jullie zit, maar de laatste tijd is mijn panel constant f*ck*d up... Dan is weer het uit-knopje weg (dan staat mijn username er 2 keer), dan is weer de tijd weg (dan staat de datum er 2 keer...) dan is de notification area weer weg (geen volumen/wifi/etc tekentjes meer).
Remedie: X herstarten.
Voor mij nog wel te doen, maar de mensen die ik Ubuntu opgedrongen heb (en dat dus nu ook al een tijd gebruiken en zich over het algemeen niet beklagen) kan ik dat slecht uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

letatcest schreef op woensdag 17 november 2010 @ 08:48:
Weet niet hoe het met jullie zit, maar de laatste tijd is mijn panel constant f*ck*d up... Dan is weer het uit-knopje weg (dan staat mijn username er 2 keer), dan is weer de tijd weg (dan staat de datum er 2 keer...) dan is de notification area weer weg (geen volumen/wifi/etc tekentjes meer).
Voor mij nog wel te doen, maar de mensen die ik Ubuntu opgedrongen heb (en dat dus nu ook al een tijd gebruiken en zich over het algemeen niet beklagen) kan ik dat slecht uitleggen.
Datzelfde viel mij ook op ja. Ook evolution deed vreemd bij connecten naar exchange server van de HU.
Om die reden de update naar 10.10 nog maar niet gedaan naar mijn andere systemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb hier de laatste tijd ook last van. Ook standby werkt niet altijd meer lekker, terwijl dat juist voor het eerst goed ging sinds de 10.10 alpha's. Ik ben bang dat een vrij recente update toch een aantal bugs heeft meegebracht ;(

Leuk nieuwtje trouwens:
nieuws: Kleine kernel-patch laat Linux desktoptaken vloeiender verrichten
een goeie 200 regels code en je destkop zou tot 10x sneller werken :D _O_ Hopelijk komt dat er in bij 11.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

En ook ik heb er last van. Maar het is voor mij niet nieuw, in 10.4 had ik het ook al. En ik heb toch echt een fresh install gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vicarious schreef op woensdag 17 november 2010 @ 16:56:
[...]

En ook ik heb er last van. Maar het is voor mij niet nieuw, in 10.4 had ik het ook al. En ik heb toch echt een fresh install gedaan...
in 10.04 had ik het *wel eens*, maar nu is het aan de orde van de dag. Doe je X herstarten, is er weer iets anders wat verkeerd staat.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 17-11-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 15:33

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb -tot 4 jaar geleden- fulltime de Linux desktop gebruikt (KDE, Gnome, XFCE, ..), totdat ik een iMac kocht. Nu, 4 jaar na aanschaf toch maar weer Ubuntu geinstalleerd en ik moet zeggen: het loopt allemaal stukken lekker zeg. Ook grafisch is het goed verzorgd. Wel vraag ik me een paar dingen af:
- Hoe zorg je ervoor dat vensters (in Gnome) altijd op een bepaalde plek openen, in een bepaald formaat? gnome-session-save slaat dit namelijk niet op.
- Is er een kleine twitter client (zoals twitux) die met oauth om kan gaan?

Verder is het erg goed om te zien dat alle hardware direct wordt gezien en direct werkt. Dat was 'vroeger' wel anders ;) Zeker met ATI VGA kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
zAo schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:50:
Ik heb -tot 4 jaar geleden- fulltime de Linux desktop gebruikt (KDE, Gnome, XFCE, ..), totdat ik een iMac kocht. Nu, 4 jaar na aanschaf toch maar weer Ubuntu geinstalleerd en ik moet zeggen: het loopt allemaal stukken lekker zeg. Ook grafisch is het goed verzorgd. Wel vraag ik me een paar dingen af:
- Hoe zorg je ervoor dat vensters (in Gnome) altijd op een bepaalde plek openen, in een bepaald formaat? gnome-session-save slaat dit namelijk niet op.
- Is er een kleine twitter client (zoals twitux) die met oauth om kan gaan?

Verder is het erg goed om te zien dat alle hardware direct wordt gezien en direct werkt. Dat was 'vroeger' wel anders ;) Zeker met ATI VGA kaarten.
1) Compiz-config
2) Gwibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 15:33

zAo

GPLv2 Fanboy

mcDavid schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:52:
[...]
1) Compiz-config
2) Gwibber?
1) Thanks, ik zal eens kijken. Ik stam nog uit de tijd van XGL i.c.m. Compiz.
2) Dat is IMO ook een groot log ding :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOCO_cola
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02-2024
Ik ben op dit moment 10.10 aan het downloaden, omdat ik een laptop thuis heb liggen die niet meer boot.. in Windows Vista

kan ik dan booten vanaf CD, Ubuntu niet installeren maar gewoon starten en mijn oude data veilig stellen?

[ Voor 4% gewijzigd door SOCO_cola op 17-11-2010 18:45 ]

Nintendo SWITCH! FTW

Pagina: 1 ... 15 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!