Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 44 Laatste
Acties:
  • 372.588 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincitori
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2015
Vandaag om iets anders even de helpdesk gebeld, gelijk even gevraagd hoe het met het telefonie probleem met de EB zit omdat mijn ouders afgelopen vrijdag omgezet zijn naar Tweak. Volgens helpdeskmedewerker is het probleem niet bij iedereen (wat ik me afvraag) en moest ik na nummerportering maar proberen of het werkte, ben benieuwd maar niet gerust op het resultaat. De betreffende medewerker wist mij te vertellen dat de Zyxel proefperiode ongeveer 2 maanden zou duren en dat daarna bij goed resultaat eea verder uitgerold zou worden, dus waarschijnlijk nog minimaal 2 maanden niet gratis onderling bellen tussen Tweak abo's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstork
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 15:44
dmstork schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:24:
Ik ben al meer dan 60 dagen bezig om mijn TweakDSL over te laten zetten naar TweakFiber..... :'(
Sinds gisteren heb ik internet! TV werkt ook nog en telefonie volgens mij ook! Halleluja!

Nu nog mijn oude reverse DNS laten wijzigen en eens kijken of nummerbehoud van KPN mogelijk is, aangezien dat abo op naam van mijn vrouw is en TweakFiber op mijn naam. Maar daar wacht ik nog even mee. :)

https://dirteam.com/dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
Afgelopen maandag las ik onderstaande:
Tweak schreef op maandag 06 september 2010 @ 17:35:
We lezen mee, maar krijgen even wat meer uitdagingen voor de kiezen dan we met de drie man die op dit project zitten snel op kunnen lossen. We zien dus alle problemen, en willen ze allemaal oplossen, maar de uitgebreide reactie komt morgen pas :).
Nu houd ik ook niet van zoute slakken, maar toch erg benieuwd wat er aan jullie kant zo al plaatsvind. Los van hetgeen jullie hier vernemen/lezen. Tenslotte waren jullie al voorbereidend op deze uitrol, circa vanaf maart/april bezig met testen. Althans na verluid had ik begrepen dat in april er drie Zyxels waren ontvangen, die getest gingen gaan worden. Wat gaat er nu anders dan jullie bevindingen??? Of komen er nu zaken aan het licht welke jullie zelf nog niet hadden getest??? Waartoe de keuze om in een voorgeconfigureerde modem/router ook niet meteen (tailormade) de voipgegevens van de betreffende klant te configureren??? (is mss wat meer werk alhoewel er makkelijk met een scriptje gewerkt kan worden)

Aardig dat jullie blij zijn met onze bevindingen en ons daarvoor bedanken, maar los daarvan blijft de communicatie vooralsnog nog steeds redelijk eenzijdig en wel die van onze kant. Als ik te ongeduldig ben moet je dat ook maar zeggen, maar zeg tenminste iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat ik wel een verklaring heb waarom ze de VOIP instellingen er niet direct in zetten:

Als ze dat al van te voren zouden doen en vervolgens gaan testen of de ZyXEL in die setup werkt, dan gaat het VOIP gedeelte ook direct proberen zichzelf aan te melden. En wat gebeurt er dan? Je raadt het vast al... ;)

Juist, VOIP bij klant thuis ligt er met wat pech uit of er is een registratie conflict.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

Tweak

Bedrijfsaccount Tweak

Baas over eigen Bits

dEATHfLOWEr schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:06:
Wat ook raar is, m'n moeder wil graag dat haar nummer naar buiten toe niet wordt meegezonden. In de modem kan dat aan/uit gezet worden met de optie "Send Caller ID". Nadat ik dat uit heb gezet krijgt m'n GSM het nummer inderdaad niet meer te zien. Maar tot mijn verbasing zie in op m'n vaste lijn nog steeds haar nummer als ze mij belt!

Daarnaast heb ik een melding gemaakt voor het probleem dat wij niet langer dan 33 seconden kunnen bellen. Als ik m'n moeder bel of m'n moeder mij, dan wordt na 33 seconden vanzelf de verbining verbroken. Horen we elkaar eindelijk.... dan gooit Tweak (?) onze verbinding er uit :(
Achter die problemen zal ik intern nog een aanduiken. Het is mij onbekend of dit veroorzaakt wordt door het Zyxel-modem of dat we hier ander stappen moeten ondernemen.
vincitori schreef op woensdag 08 september 2010 @ 00:04:
De betreffende medewerker wist mij te vertellen dat de Zyxel proefperiode ongeveer 2 maanden zou duren en dat daarna bij goed resultaat eea verder uitgerold zou worden, dus waarschijnlijk nog minimaal 2 maanden niet gratis onderling bellen tussen Tweak abo's.....
Op dit moment is het nog onbekend hoe lang de testperiode gaat duren. Dat is vooral moeilijk te zeggen omdat we nog niet weten welke problemen we allemaal tegen gaan komen en hoelang het duurt om deze problemen op te lossen. We hopen met enkele weken klaar te zijn en zijn voornemens een complete swap over onze gehele userbase te doen.
Je hebt groot gelijk, het is al te lang stil. We zijn met Tweakers.net in conclaaf of wij een eigen topic mogen starten, omdat wij denken dat dat een stuk overzichtelijker zou zijn. Omdat dit conclaaf iets langer duurt en wij jullie toch de vorderingen niet kunnen onthouden plaatsen wij hieronder wat wij bedoeld hadden als separaat topic.

Voorlopig moeten de algemene discussies over Tweak Glasvezel en de Zyxel test dus even door elkaar lopen. We zullen in deze post netjes bijhouden wat de vorderingen zijn.

De test met de Zyxel 2812

Tweak Zyxel

Op dit moment zijn wij als provider Tweak bezig met het testen van een nieuwe router tbv onze glasvezeldienst over het KPN-netwerk. Momenteel worden alle verbindingen over het KPN-netwerk geleverd met een zogenaamde 'Experia Box' van KPN. Tweak staat al jaren voor een open internet met het bijbehorende motto 'Ultimate Freedom'. Wij zijn van mening dat de Experia Box niet past in het beeld dat wij van een vrij internet hebben en hebben daarom besloten te gaan testen met een ander modem: de zogenaamde Zyxel 2812 (voluit P-2812HNU-51c).

We hebben 25 klanten gevraagd om een periode van vooraf onbekende duur hun Experia Box te vervangen voor een door ons ter beschikking gestelde Zyxel 2812. Onder deze groep gebruikers bevinden zich veel tweakers en een groot deel van deze gebruikers is actief in het topic Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1 .

Deze post is in het leven geroepen om als centraal verzamelpunt te fungeren voor informatie en de ervaringen met het nieuwe Zyxel-modem uit te wisselen, problemen te melden en oplossingen aan te dragen. Er zullen gedurende deze testperiode 2 productmanagers van Tweak meelezen die een direct lijntje hebben met de technische dienst.

Op dit moment is het nog onbekend hoe land de testperiode gaat duren. Dat is vooral moeilijk te zeggen omdat we nog niet weten welke problemen we allemaal tegen gaan komen en hoelang het duurt om deze problemen op te lossen. We hopen met enkele weken klaar te zijn en zijn voornemens een complete swap over onze gehele userbase te doen.

We hebben de Zyxel-modems uitgerust met de meest recente firmware. Deze firmware geeft vooral een groot aantal bugfixes en ondersteuning voor IPv6.

Voor iedereen die ons wil helpen met testen en ons kan helpen met feedback alvast onze welgemeende hartelijke dank. Jullie zijn de gebruikers die het ons allemaal een stuk makkelijker maken en de weg vrij helpen maken voor een open internet voor alle Tweak-gebuikers. Zonder jullie was dat allemaal een stuk moeilijker!
De bekende problemen
Nummerherkenning inkomende nummers geeft soms een onbekend nummer
Een aantal gebruikers geeft aan dat zij inkomende nummers als 'onbekend' binnen krijgen. Wij hebben dit probleem intern niet kunnen herproduceren, het lijkt aanvankelijk in de ondersteuning van enkele analoge toestellen liggen.

Statische ip's instellen in dhcp server?
Het is vooralsnog niet mogelijk statisch mac-adressen te koppelen aan een intern ip-adres. Mogelijk maakt een toekomstige firmware-update hier een einde aan.

Telefonie-instellingen zijn onduidelijk
We zijn er in onze standaard-configuratie vanuit gegaan dat alle gebruikers een 'edit me' account zouden aanpassen. Helaas gaat het aanpassen van dit account niet altijd even soepel en blijkt het in de praktijk makkelijker om zelf een eigen account aan te maken. Dit is in onze meest recente configuratie opgelost. Gebruikers uit de testgroep zouden dit probleem dus slechts eenmalig mogen tegenkomen.

Echo op de telefoonlijn
Standaard staat de optie voor 'echo cancelation' op het Zyxel-modem niet aan. We zijn aan het onderzoeken of het wijsheid is dit in een toekomstige configuratie standaard op te nemen. Vooralsnog kunnen klanten die hier problemen mee ondervinden handmatig in het modem aan geven gebruik te willen maken van deze functie.

PPPoE time-outs
We hebben van een aantal gebruikers gehoord dat er sporadisch sprake zou zijn van een PPPoE-timeout. Dit hebben we intern niet kunnen herproduceren, we hopen dus op meer feedback op dit vlak. Zijn er meer mensen met dit probleem?

Incomplete documentatie
We horen graag welke documentatie jullie missen en welke zaken we helderder zouden kunnen omschrijven in de meegezonden brief. Een uitgebreider document zal in de toekomst naar alle klanten worden meegezonden.

Beloofde upload-snelheid wordt niet volledig gehaald
We zijn bezig met een inventarisatie op dit gebied. Als iemand last heeft van een lage upload-snelheid horen we het graag zodat we een goed beeld kunnen krijgen van de omvang van het probleem en mogelijk de oorzaak sneller kunnen achterhalen.

Timesettings standaard niet goed
In de volgende versie van de settings zullen we zorgen dat de time-settings standaard correct staan zodat de logging geen rare tijden meer zal vertonen.

QOS moet nog worden geconfigureerd
Een aantal problemen is mogelijk te wijten aan het ontbreken van een QOS-configuratie. We zijn aan het kijken hoe we deze kunnen gaan implementeren.

Update 1: Duur van de testperiode toegevoegd, uitleg over firmware, punt over QOS
Update 2: Kleine tikfoutjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak op 09-09-2010 10:20 ]

Website - Contact - Twitter - Facebook - Servicedesk: 0900-tweakhd (0900-8932543)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
Zal kijken of ik de TS kan aanpassen met bovenstaande info, wellicht maakt dat het overzichtelijk als er een wekelijkse update zal komen vanuit Tweak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ik weet niet of het achteraf kan, maar misschien is het dan zelfs wel prettig als je Tweak (waar ik ook werk, laat dat helder zijn) ook TS-rechten zou kunnen geven. Dan hoef jij niet telkens zelf in te grijpen :)

Ik gebruik TV en telefonie niet thuis, maar de internet-pijp wel.
Heb een 2812, maar niet met de nieuwste firmware!

Mijn download en upload zijn geniaal te noemen: trek gewoon keihard de verbinding vol.
Pingtijden zijn super, maar het modem is niet superstabiel te noemen: soms moet ik een reset doen.
Zal hem binnenkort eens naar de zaak meenemen, dan kunnen we een firmware-upgrade doe, zodat ik weer gelijkgetrokken ben met de beta-groep. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Floor-is op 08-09-2010 17:30 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Wat is de laatste firmware versie eigenlijk?

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Tweak schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:39:
[...]
Op dit moment is het nog onbekend hoe land de testperiode gaat duren.....
[...]
[b]QOS moet nog worden geconfigureerd[b]
Voordat onze taalpurist weer voorbij komt (Eym... :P ) lanD m/z lanG en bij "geconfigureerd[b]" moet een / staan voor de b [./b]
offtopic:
puntje hoort er niet, maar anders neemt de hele tekst in vetgedrukt
[...]
We zijn met Tweakers.net in conclaaf of wij een eigen topic mogen starten, omdat wij denken dat dat een stuk overzichtelijker zou zijn. Omdat dit conclaaf iets langer duurt en wij jullie toch de vorderingen niet kunnen onthouden plaatsen wij hieronder wat wij bedoeld hadden als separaat topic.
Waarom niet een eigen forum opzetten, specifiek voor de migratie van de Zyxel en bijbehorende testperiode. Ik weet bijvoorbeeld dat Denan van XMS (is intussen bij InterNL) toendertijd voor de pilot van Amino 130 een apart forum had http://dtvuitrol.xmsnet.nl/ Zodat de topic op Tweakers ook redelijk verschoond bleef van alle probleem meldingen aangaande die testperiode en de zaken zo enigszins gescheiden bleven. Jullie zijn dan zelf moderator en hebben geen rekening te houden met Tweakers.net (idee-tje!)
Firesphere schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:35:
En in hoeverre is die eenvoudig te upgraden zonder dat alle instellingen verloren gaan? Zoals vaak gebeurd bij een update van een modem/router....... (althans bij die van mij DIR655)

[ Voor 78% gewijzigd door chocka op 08-09-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mwa, @Chocka: Die DIR655 van jou wordt daar denk ik wel steeds meer een uitzondering in ;). Het is eigenlijk ook niet meer van deze tijd dat een modem/router alle instellingen verliest als ie wordt ge-upgrade.

DWZ, daar heb ik zelfs met Thomsons nog nooit last van gehad :D (en bv. ook niet met m'n Fritz!box, Routers van sitecom, etc.).

@Floor-is:
De ZyXEL instabiel noemen is echt een understatement (moet ik helaas constateren).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

eymey schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:28:
@Floor-is:
De ZyXEL instabiel noemen is echt een understatement (moet ik helaas constateren).
De Experia "stabiel" noemen is wat mij betreft een pertinente leugen |:( Ik word gek van dat ding. Maar helaas heeft de Zyxel ook nog wel z'n probleempjes. Hierbij even puntsgewijs de mijne:

Ik kan niet Battlefield Heroes spelen vanwege connection issues (Op Experia wel)
Ik kan geen NetBios namen gebruiken binnen het netwerk (Nogal irritant, vooral met wijzigende ip's)
Het ip kan niet static gemaakt worden, erg storend.

Verder een top-modem!

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg dit topic al vanaf het begin omdat ik wel een glasverbinding wil.
Mijn huisje is er klaar voor :9
En ik zou dan kiezen voor Tweak omdat daar Usenet al bij inbegrepen zit.

Maar ik ga pas over als de Zyxel voor elke klant uitgeleverd wordt en stabiel is.
Momenteel heb ik nog een ADSL verbinding met een Zyxel modem (P-2602HW-D1A
)
met VOIP. Hele fijne modem die helemaal open staat qua instellingen. Ultimate Freedom dus.
Ik heb helemaal geen klagen over mijn internet/telefonie verbinding, maar ik ben wel toe aan een (veel) hogere uploadsnelheid.

Als Tweak de Zyxel modems stabiel heeft en ze voor iedereen gaat leveren, hebben ze er een nieuwe klant bij !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firesphere schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:35:
net uit
1.02(BLL.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 21:16
volgens de zyxel site is de 1.02(BLL.0)C0 momenteel uit.

ik weet niet ofdat het de zelfde is (ik mis de term c0)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxwielder
  • Niet online
[b][message=34658325,noline]Stinger Burns schreef op woensdag 08 september 2010 @
Als Tweak de Zyxel modems stabiel heeft en ze voor iedereen gaat leveren, hebben ze er een nieuwe klant bij !
Sterker; dan hebben ze er twee klanten bij (hoewel ik nog liever R+ zag in Almere-Buiten [bosrandpark])
:)

Verwijderd

Tuxwielder schreef op woensdag 08 september 2010 @ 23:47:
[...]

Sterker; dan hebben ze er twee klanten bij (hoewel ik nog liever R+ zag in Almere-Buiten [bosrandpark])
:)
@chocka

Kijk dat is misschien ook een reden dat Tweak voor de test van de Zyxel modem niet gebruik maakt van een eigen forum. Door het hier te posten wordt de test ook onder de aandacht gebracht van de overige forum gebruikers en niet alleen de testgroep.
Firesphere schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:57:
[...]

De Experia "stabiel" noemen is wat mij betreft een pertinente leugen |:( Ik word gek van dat ding. Maar helaas heeft de Zyxel ook nog wel z'n probleempjes. Hierbij even puntsgewijs de mijne:

Ik kan niet Battlefield Heroes spelen vanwege connection issues (Op Experia wel)
Ik kan geen NetBios namen gebruiken binnen het netwerk (Nogal irritant, vooral met wijzigende ip's)
Het ip kan niet static gemaakt worden, erg storend.
Als bepaalde functies in het modem niet aanwezig is natuurlijk lastig. Maar uiteindelijk moet Zyxel dat aanpassen Maar problemen met wijzigende ip's is toch niet nodig als je gewoon een vast ip adres gaat gebruiken.

Ik gebruik zelf een Thomson TG787v bij KPN en dit modem herkende vorige jaar alleen zichzelf en alle andere aangesloten apparatuur in het netwerk niet. Dan is het gebruik een vast ip adres nodig als je een poort wilt openen

Ook bij mij is het KPN modem instabiel. Maar ondertussen na 1 jaar is dat wel verbeterd door helemaal geen gebruik te maken van DNS instellingen van het modem zelf.

Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 192.168.2.254
DHCP-server . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.254
DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.254

Alle apparatuur krijgt via het modem altijd 192.168.2.254 als standaard DNS server. Omdat dit bij KPN modems niet is te wijzigingen in de DNS servers van KPN of OpenDNS servers. Moet je dus bij alle apparatuur dit handmatig gaan wijzigen . Een deel van de instabiliteit van het modem wordt schijnbaar hierdoor veroorzaakt. Want ik heb in het afgelopen jaar om te testen 192.168.2.254 wel tijdelijk weer gebruikt met gevolg na een 1 a 2 weken vrolijk het weer vast lopen van het modem.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 08:37 ]

• Tuxwielder
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 07:50:
[...]
Door het hier te posten wordt de test ook onder de aandacht gebracht van de overige forum gebruikers en niet alleen de testgroep.
Dat is een tamelijk kromme redenering. Door hier te posten dat ze de proef doen, voorkomen ze dat ik iets raars doe als bijvoorbeeld een UPC abbo nemen (omdat dat glas voorlopig toch niets zou worden).

Overigens denk ik dat de gemiddelde forum gebruiker (die deze hele thread heeft gevolgd) _precies_ in de doelgroep zit die tweak zou moeten willen bereiken.

De openheid die Tweak hier geeft kan ik erg waarderen (en vanuit mijn professie ook valueren (zonder op mijn borst te willen slaan)).

Het is dan verder toch wel beter als Tweak weet waarvoor ze het doen, niet?

• Dwazer
TS is aangepast :)

De reden waarom ik zo "Remi" de TS wil bijhouden (En momenteel geen medeautheurs erbij wil hebben daarin) is dat er soms dubbel werk wordt gedaan wat zonde is van de tijd :)
En ja, TS is ook aandachtsg*** als het onder zijn beheer blijft :$ ;)

Wil je er iets bij hebben, doe een DM, dan zorg ik ervoor dat het ASAP erbij staat :)
@Spaceone: Natuurlijk kan je ook apparatuur in je netwerk een vast ingesteld IP geven, zonder daarvoor de DHCP server te gebruiken. Echter, je zit nog steeds met de resolving van je interne hostnames. Ook hiervoor biedt de ZyXEL helaas (nog) geen soelaas. Hiervoor zul je nog steeds je eigen DNS server moeten opzetten en die ds ook op iedere host instellen.

Gisteren trouwens de ZyXEL moeten hard-resetten (met paperclip). Ik kwam niet meer in de web interface na een poging om de Remote MGMT ACL in te richten met een paar IP adressen van Tweak (zodat ze remote kunnen kijken of zij kunnen zien waarom IPTV het bij mij niet meer doet).

Ik heb na de reset wel alles weer zelf weten in te richten (misschien niet helemaal met de naampjes die Tweak aan alles had gegeven). Sterker nog, ik heb het OOK voor elkaar gekregen om telefonie weer over het aparte VLAN (7) te laten lopen :D. Gewoon extra WAN verbinding zonder NAT gedefinieerd. Per SIP service provider kan je kiezen over welke WAN verbinding deze moet lopen :).

Dit maakt dus ook de weg vrij (potentieel) om de verbinding over VLAN6 in bridgeing modus te zetten, mocht je toch de onbedwingbare neiging voelen om zelf een router te draaien (maar eerlijk gezegd vind ik de ZyXEL het goed doen op router gebied).

Maar goed, nu dus nog IPTV werkend..... Gisteravond bleef, nadat ik de software van de 1960 verwijderd had, het booten al hangen bij het eerste gele bolletje met daarna foutcode 14 (geen verbinding met iptv net). Vanochtend was de software wel weer opgehaald maar blijft hij nog steeds hangen op laden van EPG.

Maar iig nog een tip: Mocht je je ZyXEL open willen zetten om vanaf internet te beheren en stel je daartoe ook de rmote IP ACL in: Zet VOORDAT je de lijst op die pagina enabled OOK minstens een paar adressen uit je eigen LAN erin! De ACL geldt namelijk zowel voor verbindingen vanuit WAN als LAN :)

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 09:41
eymey schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:14:
Dit maakt dus ook de weg vrij (potentieel) om de verbinding over VLAN6 in bridgeing modus te zetten, mocht je toch de onbedwingbare neiging voelen om zelf een router te draaien (maar eerlijk gezegd vind ik de ZyXEL het goed doen op router gebied).
Dat is goed nieuws, ik heb mijn Zyxel gisteren ontvangen, kan hem helaas pas zaterdag aansluiten.
eymey schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:14:

Maar iig nog een tip: Mocht je je ZyXEL open willen zetten om vanaf internet te beheren en stel je daartoe ook de rmote IP ACL in: Zet VOORDAT je de lijst op die pagina enabled OOK minstens een paar adressen uit je eigen LAN erin! De ACL geldt namelijk zowel voor verbindingen vanuit WAN als LAN :)
Thanks, goeie info!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 21:38
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:04:
Ik volg dit topic al vanaf het begin omdat ik wel een glasverbinding wil.
Mijn huisje is er klaar voor :9
En ik zou dan kiezen voor Tweak omdat daar Usenet al bij inbegrepen zit.

Maar ik ga pas over als de Zyxel voor elke klant uitgeleverd wordt en stabiel is.
Momenteel heb ik nog een ADSL verbinding met een Zyxel modem (P-2602HW-D1A
)
met VOIP. Hele fijne modem die helemaal open staat qua instellingen. Ultimate Freedom dus.
Ik heb helemaal geen klagen over mijn internet/telefonie verbinding, maar ik ben wel toe aan een (veel) hogere uploadsnelheid.

En als alle problemen inderdaad opgelost zijn en we krijgen onze Ultimate Freedom middels deze modem, dan hebben ze mij als klant erbij.
Huis is helemaal voorbereid, ik hoef alleen nog maar een abonnement+modem.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Verwijderd

Update van kpn itv forum:

De update is uitgerold voor een deel van de koper (ADSL en VDSL) klanten.

----------

Tot nu toe ging een update in 2 a 3 nachten voor alle klanten. Schijnbaar heeft KPN nu gekozen om de update in een lagere snelheid uit te rollen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 12:03 ]

• chocka
@chocka

Kijk dat is misschien ook een reden dat Tweak voor de test van de Zyxel modem niet gebruik maakt van een eigen forum. Door het hier te posten wordt de test ook onder de aandacht gebracht van de overige forum gebruikers en niet alleen de testgroep.
Uit mijn ervaringen bij XMS en het gebruik van een extern forum, is dat de interactie tussen beide fora zo aanwezig is, dat er op tweakers.net niemand ontgaat dat er extern forum gaande is voor de testperiode van de Zyxel. Daarbij heeft (na mijn mening) het meer voordeel om meer overzicht in de verschillende problemen te houden, omdat daarvan subcategorieën (boomstructuur) aangemaakt kunnen worden en Tweak zelf de moderator is. Wat hier op tweakers.net niet mogelijk zal zijn.

Ook voor de testers is het makkelijker om het overzicht te behouden wat wel/niet is gemeld of uitgelegd. Daarnaast wordt het niet zo'n "zooitje" doordat alles door elkaar gaat lopen.

Maar laten we het aan Tweak wat zij zullen besluiten. Dus nog even afwachten............

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Als bepaalde functies in het modem niet aanwezig is natuurlijk lastig. Maar uiteindelijk moet Zyxel dat aanpassen Maar problemen met wijzigende ip's is toch niet nodig als je gewoon een vast ip adres gaat gebruiken.
Alsnog kan ik de Samba Shares op mijn htpc niet bereiken :(

Samba shares op m'n NAS doen het wel :). Vanaf een Ubuntu desktop nog nota bene :).

Blijkbaar ondersteunen zowel m'n NAS als Ubuntu dus ook nog resolving op netbios naam :)

• Dwazer
Firesphere schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:10:
[...]

Alsnog kan ik de Samba Shares op mijn htpc niet bereiken :(
Kon het met de EB wel? :)

Want kwam deze en deze tegen op basis van de shares :$

[ Voor 32% gewijzigd door Dwazer op 09-09-2010 16:21 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dwazer schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:15:
[...]

Kon het met de EB wel? :)

Want kwam deze en deze tegen op basis van de shares :$
Jep, op de EB werkt NetBios en Samba Shares benaderen prima. En 't is niet de eerste Samba die ik heb geconfigureerd ;)

...

Weet u wat? Ik houd mijn mond over die Samba Shares die onbereikbaar zijn:
Bash:
1
hosts allow = 127.0.0.1 192.168.2.0/24

[ Voor 13% gewijzigd door Firesphere op 09-09-2010 22:22 . Reden: Ik lijk wel blont ]

• dEATHfLOWEr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-01 18:05

dEATHfLOWEr

Tweak Fiber 1GBit symetrical

[...]

Achter die problemen zal ik intern nog een aanduiken. Het is mij onbekend of dit veroorzaakt wordt door het Zyxel-modem of dat we hier ander stappen moeten ondernemen.
Ik lees dit bericht net pas. Ik heb hierover bij Tweak HD ook een ticket aan laten maken. Maar dat was vorige week zondag. Ik heb daarover tot op heden niets gehoord.

Dit zijn al onze ZyXEL gerelateerde (?) bugs tot nu toe:

1: Als mijn ouders mij, of ik hen bel dan wordt 33 seconden na het opnemen de verbinding weer verbroken (we verstaan elkaar nu dus wel, iets wat met de EB dus niet mogelijk was!).

2: Bij m'n moeder (ik gebruik zelf IPTV namelijk niet) viel afgelopen maandag spontaan de TV uit. Toen ik m'n kinderen kwam halen wilde ze de TV aan zetten toen er opeens error 12 in het scherm kwam. Pas na de ZyXEL uit en weer aanzetten was dat opgelost.

3: Afgelopen dinsdagavond waren zowel bij ons als bij m'n ouders de SIP-accounts plotseling uitgelogd. Gek genoeg konden wij zelf wel bellen maar iedereen die ons belde kreeg een ingesprekstoon of de melding dat het nummer niet in gebruik was. Na op "Register" te drukken onderin het statusscherm van de ZyXEL was dat weer opgelost.

4: Vanaf afgelopen woensdag avond hadden we (zowel m'n ouders als ik) opeens geen internet toegang meer. We konden nog wel in de ZyXEL komen. ZyXEL uit en vervolgens weer aan was de oplossing.

5: M'n moeder heeft enkele keren gehad (zelf getest en geconstateerd) dat de lijn wel overging als iemand haar belde maar dat thuis de telefoon niet over ging.

https://www.avl.nl/

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Alle problemen die ik had zijn momenteel opgelost. Voor zover ik ze tegen ben gekomen tenminste.

Op 1 groot en belangrijk punt na:
Battlefield Heroes is voor mij nog steeds niet te spelen. Na ongeveer 5 minuten krijg ik een "Connection lost" melding, met foutmelding 3, 1001 of 1002. Deze foutmelding/connection-loss heb ik met de Experia nooit ervaren.

Wat ik allemaal heb geprobeerd om dit te verhelpen:
terug naar 100MBit
Nieuwe kabel
UPnP uit
QoS instellen
Port-forward ingesteld
DNS doorgeschakeld
"nieuwe" netwerkkaart
Andere poort op de router
Draadjesloze verbinding via USB (verhielp probleem, maar ongewenste oplossing)

Het vreemde is, mijn huisgenoot die op het draadjesloze netwerk zit, heeft geen last van deze melding. Het lijkt dus toch ergens iets in de router met het wired netwerk te zijn. Ik weet zelf niet precies hoe ik de QoS het beste kan instellen, dus misschien dat daar nog verbeteringen te vinden zijn.

Het is vrij frustrerend om elke keer als ik BFH wil spelen om de "oude" EB weer aan te moeten sluiten. Voorlopig moet dat dan maar, maar er moet een betere oplossing zijn. Zijn er meer mensen hier die BFH spelen en via de ZyXEL problemen hebben?

*edit*
Ik kom net een bugje in de software tegen... lijkt me niet helemaal de bedoeling dat dit er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/50/34929036.th.png (Menu bovenin)

[ Voor 9% gewijzigd door Firesphere op 11-09-2010 18:00 ]

Hier zit ik voor even weer op m'n 'oude' OpenWRT based router.....

Ik krijg het met geen mogelijkheid meer voor elkaar om IPTV aan de praat te krijgen. Hier ook al het e.e.a. over gecorrespondeerd via DM, maar ook de tech guys weten volgens mij eventjes niet meer hoe het verder moet....

Kan iemand evt. een config dump maken van z'n op dit moment werkende config, voor me?

Wat ik tot nu toe ondervind:

* Software is erg instabiel en heeft nogal eens neiging om te crashen.
* Ook is het me al een paar keer overkomen dat hij nog net wel verkeer routeert maar verder alle beheer-diensten timeouts krijgen.
* De web interface reageert soms erg quirky. Bv: Als je een naam aan een PPPoE of andere VLAN-verbinding geeft (bv. voor de bridging voor IPTV) en je edit dan later die verbinding nog een keer, dan heeft ie ineens weer z'n default omschrijving 8)7

Wat wel mooi werkt: Tweak telefonie over VLAN 7 (en kpn@voip/kpn als PPPoE verbinding). Op de een of andere manier lijkt het ook wel alsof die tunnel stabieler is (minder verkeer te verwerken?).

Anyway, op het moment dat er weer een werkende IPTV oplossing is, dan schakel ik wel weer naar de ZyXEL toe. Maar dit weekend gewoon lekker IPTV kijken ipv. ned. 1, 2 en 3 via dvb-t is ook wel zo lekker :P

Verwijderd

@ Firesphere

MTU waarde ? Ik weet niet in hoe ver het wlan deel van een andere MTU waarde gebruik maakt. Ik heb niet genoeg kennis maar misschien kunnen andere je helpen.

• Killerbert
ik heb nog steeds het probleem met de zyxel dat ik geen kiestoon krijg.
ik kreeg in het begin wel een kiestoon. ineens niet weer...
probleem maandag ofzo gemeld bij de HD, tot op heden nog geen reactie gehad

we wachten maar af :)

ik heb ook een probleem als ik 2 STB's aansluit via de EB of via de zyxel. op 1 van de 2 STB's heb ik alleen maar gehaper. ik dacht dat het lag aan mijn powerline adapters maar dat is niet het geval
(eerst had ik problemen met de STB via de powerline. nu op de andere wired..)

dit hierboven heb ik echt geen idee hoe ik dat kan fixen. met 1 STB te gelijk gaat het perfect.. maar dat is niet de bedoeling..

bookmark offline Geplaatst op zaterdag 11 september 2010 18:34

@eymey, de default config van tweak heb ik een stukje geleden gepost :)

[ Voor 9% gewijzigd door Killerbert op 11-09-2010 23:53 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 20:22:
@ Firesphere

MTU waarde ? Ik weet niet in hoe ver het wlan deel van een andere MTU waarde gebruik maakt. Ik heb niet genoeg kennis maar misschien kunnen andere je helpen.
Als iemand mij kan vertellen waar ik de MTU kan vinden... 8)7

Maar eerlijk gezegd lijkt me dat niet het probleem. Tenminste, standaard is dat toch gewoon 1600 (ofzo), zowel voor Wireless als Wired?

Mijn enige probleem nu nog specifiek, dat ik geen Battlefield Heroes kan spelen, lijkt te zijn opgelost als ik mijn pc in DMZ Host zet. Het is een noodoplossing, maar het is iets.

Het enige wat ik nu nog echt mis, is de optie om in de router in te stellen de functie "Give this pc the same IP every time" of IP-to-MAC binding.

Verder werkt deze modem beter, is naar mijn ervaring stabieler en beter te configureren (tot functies die ik niet eens snap :P )

Los de genoemde problemen op (deels ZyXEL, deels Tweak zelf) en ik ben helemaal _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ow, ik bedenk me nog iets waar ik last van heb:
Motorola VIP1960 SCART doorschakelen

Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is?

[ Voor 43% gewijzigd door Firesphere op 11-09-2010 22:06 . Reden: Nieuw puntje, niet mbt de modem. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:29
eymey schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 18:34:

.....
Wat wel mooi werkt: Tweak telefonie over VLAN 7 (en kpn@voip/kpn als PPPoE verbinding). Op de een of andere manier lijkt het ook wel alsof die tunnel stabieler is (minder verkeer te verwerken?).
.....
@eymey, Dat zou ook zo moeten zijn, als je de wholesale specs van KPN bekijkt dan zie je dat het voice vlan een premium vlan zou moeten zijn wat prioriteit krijgt over het andere verkeer. Het internet vlan bijvoorbeeld staat weer lager in prioriteit.

Ik kende de login overigens nog niet, bedankt dus. Stond nog op mijn "to-do" om op/uit te zoeken..

Ik hoop dat ze de zyxel snel stabiel krijgen en uit gaan leveren, ik heb nu wel erg veel kastjes staan.
Ik heb wel nog een experiabox z.g.a.n. in doos op zolder staan.

[ Voor 18% gewijzigd door joop99 op 12-09-2010 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Killerbert: Aaaah, dat ik daar overheen heb gelezen |:( :P. Ik heb heel erg het idee dat dat port grouping, wat voor IPTV nodig is, erg veel van die ZyXEL vergt op de een of andere manier. Zou niet moeten hoeven als er een goede switch in zit, want bij m'n OpenWRT-routertje komt de hele CPU nieteens bij het ontrafelen en 1 op 1 doorgeven van VLAN's om de hoek kijken....

@Joop99: Het ging me er dan ook vooral om dat de PPPoE tunnel voor VLAN6 (Internet) dus veel eerder de neiging krijgt te gaan klapperen. Maar dan dus alleen op de ZyXEL. Op OpenWRT of m'n fritzbox heb ik daar nooit last van eigenlijk.

Ik hoop ook dat de ZyXEL snel stabiel wordt (hoop dat Tweak korte lijntjes heeft met firmware mensen bij ZyXEL). En dat ze dan ook VOIP standaard op VLAN7 inrichten.

Het blijft ook wel apart om te zien dat je, als je de VOIP-PPP tunnel opzet, ook gewoon een publiek IP krijgt bij Tweak. Natuurlijk wel aardig, want dan kan je via die 'premium tunnel' ook bij evt. andere VOIP providers, maar het lijkt me wel een beetje 'duur' voor Tweak. Ze kunnen toch ook een apart private subnet opzetten hiervoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
eymey schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:19:
@Killerbert: Aaaah, dat ik daar overheen heb gelezen |:( :P. Ik heb heel erg het idee dat dat port grouping, wat voor IPTV nodig is, erg veel van die ZyXEL vergt op de een of andere manier. Zou niet moeten hoeven als er een goede switch in zit, want bij m'n OpenWRT-routertje komt de hele CPU nieteens bij het ontrafelen en 1 op 1 doorgeven van VLAN's om de hoek kijken....
de zyxel hoeft idd weinig te doen met vlan4. het enigste wat de zyxel zou moeten doen is het verwijderen van de vlan tag. (wat eigenlijk geen vertraging zou mogen opleveren / cpu gebruik.)
eymey schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:19:
Het blijft ook wel apart om te zien dat je, als je de VOIP-PPP tunnel opzet, ook gewoon een publiek IP krijgt bij Tweak. Natuurlijk wel aardig, want dan kan je via die 'premium tunnel' ook bij evt. andere VOIP providers, maar het lijkt me wel een beetje 'duur' voor Tweak. Ze kunnen toch ook een apart private subnet opzetten hiervoor? :)
ik ben blij met de huidige oplossing dus apart ip adres :) maar het is idd wel netter om een private ip voor telefonie te geven ipv public ip.
of misschien al direct naar ipv6 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idd. Op mijn TP-link WR1043ND met rtl8366rb switch gebeurt dat dus helemaal buiten de CPU om. DWZ, dat vermoed ik. Bij het toewijzen van de poorten voor VLAN4 heb ik zelfs poort 5 (de CPU) erbuiten gelaten, dus de kernel ziet daar nieteens dat er een VLAN4 is (noch het verkeer daarvan).

Maar goed, in de ZyXEL kan dat natuurlijk heel goed anders zijn. Wat ik bv. tijdens het troubleshooten van m'n IPTV problemen heb gezien, is dat ik ook gewoon nog doodleuk verkeer van het 'gewone' LAN voorbij zie komen... bv. ARP request maar zelfs ook DHCP. Heb het dan ook al een keer meegemaakt dat de 1960 gewoon een IP van het 'normale' LAN had. Dit, omdat toevallig de DHCP-server op m'n fritz!box (die voor VOIP ook nog aan reen reguliere LAN poort hangt) ook nog aan stond. Niet handig natuurlijk maar de ZyXEL had dit in de eerste plaats niet door mogen geven :S.

edit: Ff een update :). Zojuist weer default config van Tweak, ge-mirrored door Killerbert erin gezet en IPTV werkt weer :o. Volgens kan het haast niet anders of er moeten, naast de opties die via de GUI in zijn te stellen, ook nog opties via de CLI of een ander configuratie mechanisme geconfigureerd worden. Want in de GUI lijkt alles precies hetzelfde te staan als hoe ik het heb ingesteld. Bovendien stopte IPTV bij mij ook al met werken toen de default config van Tweak er nog in stond en ik qua eth4.4 en LAN4 nog niets veranderd had...

[ Voor 25% gewijzigd door eymey op 12-09-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
eymey schreef op zondag 12 september 2010 @ 19:04:

Maar goed, in de ZyXEL kan dat natuurlijk heel goed anders zijn. Wat ik bv. tijdens het troubleshooten van m'n IPTV problemen heb gezien, is dat ik ook gewoon nog doodleuk verkeer van het 'gewone' LAN voorbij zie komen... bv. ARP request maar zelfs ook DHCP. Heb het dan ook al een keer meegemaakt dat de 1960 gewoon een IP van het 'normale' LAN had. Dit, omdat toevallig de DHCP-server op m'n fritz!box (die voor VOIP ook nog aan reen reguliere LAN poort hangt) ook nog aan stond. Niet handig natuurlijk maar de ZyXEL had dit in de eerste plaats niet door mogen geven :S.
dit betekend dus dat er een bug in de firmware zit 8)
ik neem aan dat tweak mee leest, en dit probleem doorgeeft aan zyxel support

de zyxel's staan inmiddels ook in de PW

[ Voor 7% gewijzigd door Killerbert op 12-09-2010 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eryq
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 06:03
Tjonge, jonge na mijn eerdere post over de vreemde opleverdatum ( 04-03-1982 ) al weer meerdere malen
kennis gemaakt met de "helpdesk" van Tweak.
Er zijn geen tickets aangemaakt, en hierdoor kunnen ze niet terug zien wanneer ik heb gebeld, en waarover.

Ze kunnen me maar geen opleverdatum geven, terwijl na het plaatsen van de bestelling de opleverdatum binnen 2 dagen bekend was. En nu duurt het al anderhalve week.

Dus dit is waar ( bijna ) iedereen het over heeft mbt de bekende "helpdesk" van Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 19:31
Ik heb er ook al zo veel problemen mee. Begin juli alles ingevuld en opgestuurd, omdat ik na een belletje te horen kreeg dat ik maximaal 3 tot 4 weken moest wachten. Na die 3 tot 4 weken kregen we een telefoontje dat er vertraging was met de oplevering van de glasvezel aansluitingen (in dordrecht) en dat het dus nog 3 tot 4 weken zou gaan duren. Afgelopen vrijdag kreeg ik wederom te horen dat ze pas vanaf 13 september zouden gaan aansluiten en dat het vanaf dan dus 3 tot 4 weken zou gaan duren. Totaal dus 9 tot 12 weken aan het wachten op een verdomde aansluiting.

Als ze nou gewoon zeggen dat ze pas vanaf 13 september kunnen beginnen met aansluiten (vandaag dus) dan zou ik het niet erg vinden.

Het gaat bij mij eigenlijk om de TV omdat die nu is afgesloten door UPC wegens uitblijven van betalingen door de vorige bewoners, dus nu moet ik er zelf voor gaan betalen, wat ik liever doe voor een glasvezel verbinden dan een oud analoog signaal. Dus nu al 2 maanden geen TV. Je mist het eigenlijk totaal niet, dus zo erg vind ik het niet eens :P

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Eryq schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:10:
Dus dit is waar ( bijna ) iedereen het over heeft mbt de bekende "helpdesk" van Tweak.
Even een DM sturen aan Webcare Team van Tweak, maar dat had je zeker al gedaan!
truegrit schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:21:
Ik heb er ook al zo veel problemen mee. Begin juli alles ingevuld en opgestuurd, omdat ik na een belletje te horen kreeg dat ik maximaal 3 tot 4 weken moest wachten. Na die 3 tot 4 weken kregen we een telefoontje dat er vertraging was met de oplevering van de glasvezel aansluitingen (in dordrecht) en dat het dus nog 3 tot 4 weken zou gaan duren. Afgelopen vrijdag kreeg ik wederom te horen dat ze pas vanaf 13 september zouden gaan aansluiten en dat het vanaf dan dus 3 tot 4 weken zou gaan duren. Totaal dus 9 tot 12 weken aan het wachten op een verdomde aansluiting.
Klinkt alsof er nog geen glasvezel in je meterkast ligt?

[ Voor 57% gewijzigd door chocka op 13-09-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eryq
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 06:03
chocka schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:40:
[...]

Even een DM sturen aan Webcare Team van Tweak, maar dat had je zeker al gedaan!
Heb het reeds gedaan, en al een net antwoord terug. Zo kan het dus ook.

[ Voor 1% gewijzigd door Eryq op 13-09-2010 13:07 . Reden: Quote niet netjes weergegeven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

te vinden op website van Tweak http://www.tweak.nl/nieuws.html&item=100

Dordrecht en Enschede 13 september klaar voor R+

ALMERE, 2 september 2010 - Netwerkoperator Reggefiber heeft aangegeven dat de glasgebieden Dordrecht en Enschede vanaf 13 september klaar zijn voor glasvezelleveringen.

In de steden Dordrecht en Enschede is Reggefiber al een aantal maanden bezig om net netwerk klaar te maken voor glasvezelleveringen. Helaas is de planning een aantal malen verschoven waardoor o.a. Tweak het opleveren van de aanvragen voor deze locaties heeft moeten vertragen. Inmiddels staat de 13'e september als harde datum vast. Vanaf dat moment kunnen glasvezelaanbieders hun diensten over het Reggefiber netwerk uitrollen.

Tweak zal vanaf 13 september alle aanmeldingen voor de regio's Dordrecht en Enschede met de hoogste prioriteit en met de grootst mogelijke zorg in behandeling nemen.
Geplaatst op: 01-09-2010

-----------
Op het moment dat Reggefiber een maand vertraging heeft in de oplevering kan Tweak hier niks aan doen.
Voor de klant is dat heel vervelend. Ik heb zelf ook heel lang moeten wachten op de KPN aansluiting vorig jaar van februari tot september. Waarvan de eerste oplevering eind april/begin mei zou zijn.(alles was technische gereed ook de wijkcentrale POP)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jullie krijgen iig R+, mazzelaars :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:18:
Jullie krijgen iig R+, mazzelaars :P
Ja inderdaad maar schijnbaar zijn in die plaatsen wel 2 netwerken van KPN en Reggefiber naast elkaar. In Enschede gaat Lijbrandt en Tweak wel tegelijk leveren vanaf de oorspronkelijk datum rond 15 augustus.

@truegrit

Kun jij ook in theorie ook Lijbrandt aanvragen op jouw adres en tot enkele maanden geleden alleen KPN(wholesale) ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit

[...]

Dat ligt, of hangt, er wel degelijk, ergens in juni is de monteur langsgeweest om alles door te trekken naar mijn meterkast, dus daar kan het niet aan liggen. Spaceone heeft het nieuwsbericht waar ik het over had geplaatst.

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:28:
[...]

Ja inderdaad maar schijnbaar zijn in die plaatsen wel 2 netwerken van KPN en Reggefiber naast elkaar. In Enschede gaat Lijbrandt en Tweak wel tegelijk leveren vanaf de oorspronkelijk datum rond 15 augustus.

@truegrit

Kun jij ook in theorie ook Lijbrandt aanvragen op jouw adres en tot enkele maanden geleden alleen KPN(wholesale) ?
Geen idee, ik heb pas ergens begin juli gekeken en toen stond dezelfde lijst als nu op de website van glashart.nl. Ik kon mij tevens herinneren dat er een verkoper van KPN langskwam dezelfde dag dat ze in de straat bezig waren met de kabels. Die zei dat ze beter waren dan Lijbrandt (uiteraard), die dus ook op dat moment leverden. Dit is volgens mij in mei of april zelfs al gebeurd.

Ik weet niet of dit het antwoord is wat je verwacht, want ik snap je vraag niet helemaal ;)

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

truegrit schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:39:
[...]

Geen idee, ik heb pas ergens begin juli gekeken en toen stond dezelfde lijst als nu op de website van glashart.nl. Ik kon mij tevens herinneren dat er een verkoper van KPN langskwam dezelfde dag dat ze in de straat bezig waren met de kabels. Die zei dat ze beter waren dan Lijbrandt (uiteraard), die dus ook op dat moment leverden. Dit is volgens mij in mei of april zelfs al gebeurd.

Ik weet niet of dit het antwoord is wat je verwacht, want ik snap je vraag niet helemaal ;)
KPN levert in sommige delen van Dordrecht al zeker vanaf begin dit jaar maar als jouw aansluiting pas in juni is opgeleverd dan is het duidelijk. Tot voor kort kon je in het gebied waar KPN leverde niet kiezen uit providers met R + zoals Lijbrandt en Tweak (R+)
truegrit schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:39:Die zei dat ze beter waren dan Lijbrandt (uiteraard)
Zou die verkoper dat nu ook nog zeggen na de tv uitzending van vorige week. In het internet onderzoek van Tros Rader staan de Reggefiber providers niet voor niets redelijk bovenaan.
http://www.trosradar.nl/productradar/internetproviders

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het jammere van Glashart is alleen altijd, dat ze bij het aangeven van "Tweak" als provider geen onderscheid maken tussen de twee diensten die Tweak, afhankelijk van het netwerk, kan leveren. Te weten: óf Tweak (KPN), óf Tweak R+. Dit maakt namelijk nogal een verschil in welk onderliggende netwerk er op een bepaalde plek actief is.

Op netwerken waar KPN de onderliggende actieve laag levert (waar ze zelf ook actief zijn) kan Tweak meestal alleen de KPN-pakketten leveren terwijl Lijbrandt op steeds meer plekken ook R+-achtige pakketten biedt, ook op de KPN netwerken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak

Tweak

Bedrijfsaccount Tweak

Baas over eigen Bits

We houden deze draad nog steeds nauwlettend in de gaten en het valt ons op dat erg veel problemen zijn terug te voeren op het ontbreken van QoS en een haperende PPPoE verbinding. Nu is dat eerste gelukkig een probleem dat is op te lossen. Op dit moment zit er een bug in de firmware waardoor QoS zich niet laat configureren, onze lijntjes met Zyxel zijn aardig kort, en worden mogelijk nog wat korter. Het is echter altijd wachten tot zij het aan hun kant opgelost hebben. QoS zou vooral een oorzaak kunnen zijn bij de problemen met telefonie overigens.

Voor de haperende PPPoE verbinding hebben we ook een theorie. KPN behandeld op dit moment al onze lijnen als gebruikte al onze klanten een Experia Box. In hun systeem staat ook netjes dat dit bij al onze klanten het geval is. Door deze wetenschap meent KPN ook de configuratie en het updaten van de firmware voor haar rekening te moeten nemen. Als zij een dergelijke poging doen en geen respons krijgen dat zij verwachten, zullen ze een reboot geven en het nog eens proberen. Bij een Experia Box is dat een prima oplossing, maar een Zyxel laat zich niet zomaar rebooten. Resultaat is een internetverbinding die klappert. We denken dat als we de Experia Box administratief afmelden de problemen verholpen zouden moeten zijn, maar weten niet precies wat het resultaat zal zijn. In het ergste geval ligt heel internet er dan uit. Zijn er misschien vrijwilligers die ons hierbij willen helpen testen? :)
Killerbert schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 20:37:
@eymey, de default config van tweak heb ik een stukje geleden gepost :)
In de default config staan een mac-adres dat modem specifiek is, dus een eigen config zal bij een andere gebruiker niet werken. Je kunt ons altijd vragen om je eigen config, deze bewaren we zodat we hem opnieuw kunnen sturen. Zelf je mac-adres in de config hacken is natuurlijk ook een optie.

Website - Contact - Twitter - Facebook - Servicedesk: 0900-tweakhd (0900-8932543)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tweak: Ik heb via DM reeds vrijdag om een default config gevraagd maar sindsdien geen antwoord meer gehad ;).

1 van de eerste dingen die ik bij het inladen van de Killerbert-config heb gedaan is dan ook het veranderen van het MAC adres ;)

Tsja, 'vrijwilligen' om de EB administratief af te melden..... Op het moment dat dit inderdaad resulteert in een weg vallende verbinding, hoe lang duurt het dan voor dit hersteld wordt? :D

Overigens werkt IPTV hier nu weer (vooralsnog ook nog redelijk stabiel). Het blijft echt een vreemde zaak want ik heb nu niet meer of minder dingen veranderd dan toen ik de ZyXEL net had.....

Overigens, @Tweak, wat betreft QoS: Is dit wel degelijk de oorzaak van haperende IPTV? In principe gaat IPTV namelijk via een apart VLAN en kan je ook middels de "vlan priority" instelling al aangeven met hoeveel prioriteit dit VLAN moet worden behandeld tov. de andere VLAN's. Of iig, dit mee geven in het ethernet frame.

Ik neem iig aan dat de QoS opties voornamelijk betrekking hebben op egress verkeer BINNEN één WAN verbinding (bv. een PPPoE tunnel). Dus het enige wat hier echt baat bij zou hebben is als jullie de telefonie van Tweak via het internet VLAN blijven laten lopen. Want als jullie dit via VLAN 7 zouden laten lopen, dan zou QOS verder aan de KPN-kant geregeld worden. Of werken de QoS settings ook tussen de verschillende gedefinieerde WAN diensten?

Ik kan me overigens wel voorstellen dat de QoS van de Zyxel, ook m.b.t. prioritizing van de VLAN's, zin kan hebben in het geval van het 100 mbps abbo (aangezien de link naar de Genexis dan ook echt 'vol' kan komen).

[ Voor 45% gewijzigd door eymey op 13-09-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trouwens, nog wel een 'aardig' vervolg-artikeltje van Tros Radar m.b.t. de uitzending van vorige week....

http://www.trosradar.nl/n.../bericht/reactie-nlkabel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:52:
Op netwerken waar KPN de onderliggende actieve laag levert (waar ze zelf ook actief zijn) kan Tweak meestal alleen de KPN-pakketten leveren terwijl Lijbrandt op steeds meer plekken ook R+-achtige pakketten biedt, ook op de KPN netwerken .
Niet alleen Lijbrandt. In Enschede levert Concepts ICT al een aantal jaren glasvezel in een aantal wijken Wikipedia: Glasvezelaansluiting

Maar tegenwoordig leveren zij ook op het Glashart deel ( ook gewoon R+)
https://www.concepts.nl/glasvezel-enschede

Naast Concepts ICT levert Lijbrandt ook op het Glashart netwerk.
Op welk netwerk glashart of Netschap Tweak vanaf deze week in Enschede (R+) gaat leveren is mij niet bekend

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Tweak schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:07:
Voor de haperende PPPoE verbinding hebben we ook een theorie. KPN behandeld op dit moment al onze lijnen als gebruikte al onze klanten een Experia Box. In hun systeem staat ook netjes dat dit bij al onze klanten het geval is. Door deze wetenschap meent KPN ook de configuratie en het updaten van de firmware voor haar rekening te moeten nemen. Als zij een dergelijke poging doen en geen respons krijgen dat zij verwachten, zullen ze een reboot geven en het nog eens proberen. Bij een Experia Box is dat een prima oplossing, maar een Zyxel laat zich niet zomaar rebooten. Resultaat is een internetverbinding die klappert. We denken dat als we de Experia Box administratief afmelden de problemen verholpen zouden moeten zijn, maar weten niet precies wat het resultaat zal zijn. In het ergste geval ligt heel internet er dan uit. Zijn er misschien vrijwilligers die ons hierbij willen helpen testen? :)
Ehm, dat hangt er eventjes van af hoe lang het internet er dan uit ligt. En of jullie mij bellen om te controleren of alles goed gaat.

Mijn mobiele telefoonrekening loopt me anders iets te snel op... de Tweak helpdesk is ook niet de goedkoopste om te bellen :(

Als jullie kunnen beloven dat het binnen 24 uur weer geregeld is ofzo, dan vind ik een experimentje niet zo erg. Als ik echter een week zonder internet zit, ben ik wat minder vrolijk.

p.s.
Zijn we nu de Tros Radar server aan de nicotine aan het helpen met z'n allen, dankzij de link van eymey?

[ Voor 3% gewijzigd door Firesphere op 13-09-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:48:
Trouwens, nog wel een 'aardig' vervolg-artikeltje van Tros Radar m.b.t. de uitzending van vorige week....

http://www.trosradar.nl/n.../bericht/reactie-nlkabel/
De afstand tot de wijkkast bij FTTC (glasvezel bij KPN) kan opeens maximaal anderhalve kilometer zijn. Dan blijft er inderdaad van de hoger VDSL snelheid niet veel meer over om dit product glasvezel te noemen.

@eymey Bij KPN is de afstand volgens mij wel meer dan 300 meter (kabel of loopafstand) Op http://glasvezel.gebruike...wthread.php?thread_id=210 zijn wel voorbeelden te vinden waarbij KPN glasvezel levert met een veel te lage snelheid. Of de kabels/wijkkast zijn dan bij deze gebruikers van slechte kwaliteit of de kabelafstand is dan gewoon groter dan 300 meter.
KPN verkoopt toch het ITV product ook gewoon tot het uiterste aan mensen welke via ADSL maar een snelheid van 6 of 8 Mbit kunnen halen. Met het gevolg dat deze gebruikers alleen maar 1 stream kunnen gebruiken. Dus niet opnemen en kijken tegelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Het lijkt alsof met de Zyxel modem, ik zo nu en dan berichten mis in MSN of Skype. En soms lijkt het alsof skype heeeel kort verbinding verliest en weer maakt met de servers.
Een beetje vreemd is het in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

In Enschede heb je nu dus volgens mij:

-Casanet/Netschap, is van KPN, alleen Concepts kan daarop leveren, maar de KPN postcodecheck geeft ook een positief resultaat om de een of andere reden.
-Glashart, wordt gedaan door Reggefiber (semi-kpn?). Kan op geleverd worden door velen: concepts, tweak, plinq, lijnbrandt, kpn
-KPN Glasnet (alleen KPN levert, en misschien Solcon? Introweb en Unet in ieder geval niet meer), wordt momenteel 'samengesmolten' met Glashart als ik het goed begrijp. Een random postcode waarvan ik weet dat KPN Glasnet er volgens de postcodecheck momenteel beschikbaar is, zegt in de check dat vanaf half oktober 2010 ook Glashart mogelijk is.

Ben alleen benieuwd wanneer Casanet samengesmolten wordt met Glashart. Hier is Casanet namelijk wel leverbaar, maar ik wil liever Glashart. De glashart-check zegt dat ze eind 2011 gaan graven om glashart hier mogelijk te maken. Maar volgens mij is dat onzin, aangezien Casanet hier al beschikbaar is, de glasvezel al tot in de meterkast komt. (en er dus niet gegraven hoeft te worden).

Afwachten maar...

Edit: waarom heeft Tweak eigenlijk een groen pinnetje bij Enschede staan? Dat zou betekenen dat je Tweak kunt nemen via een KPN-netwerk... (non-glashart). Maar op een casanet-adres dat ik test kan het niet. En op een kpn glasnet-adres dat ik test ook niet. Wazig.

[ Voor 18% gewijzigd door woekele op 13-09-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:04:
[...]

Niet alleen Lijbrandt. In Enschede levert Concepts ICT al een aantal jaren glasvezel in een aantal wijken Wikipedia: Glasvezelaansluiting

Maar tegenwoordig leveren zij ook op het Glashart deel ( ook gewoon R+)
https://www.concepts.nl/glasvezel-enschede

Op welk netwerk glashart of Netschap Tweak vanaf deze week in Enschede (R+) gaat leveren is mij niet bekend
Mja, met het verhaal van Woekele erbij wordt het er niet duidelijker op :).

Voor zover ik weet levert Concepts ICT z'n diensten alleen maar op Reggefiber netwerken. In ieder geval de Concepts dienst die ik in Deventer ken (Met eigen router direct aan glasvezel module en analoge RTV en IPTV Via glashart Media). En ook hier in Almere zit Concepts ICT alleen maar in het Reggefiber-deel.

Kan natuurlijk altijd zo zijn dat Concepts ICT in die KPN/Casanetwerken een andere dienstverlening heeft geboden :).
Firesphere schreef op maandag 13 september 2010 @ 19:50:
Het lijkt alsof met de Zyxel modem, ik zo nu en dan berichten mis in MSN of Skype. En soms lijkt het alsof skype heeeel kort verbinding verliest en weer maakt met de servers.
Een beetje vreemd is het in ieder geval.
@Firesphere: Je observeringen kloppen denk ik wel. De PPPoE verbinding klappert hier bij het leven! :S. MSN logt om de haverklap uit en direct weer in en ook bij redelijk intensief surfen lijken er regelmatig glitches te zijn.

Toch klopt er iets (nog) niet helemaal in het PPPoE vs. KPN verhaal van Tweak:

Ik draai al zowat sinds ik bij Tweak zit met eigen apparatuur en heb al met 2 verschillende PPPoE clients gewerkt. En zowel bij een Fritz!box als client als ook OpenWRT heb ik nog nooit last gehad van klapperende PPPoE verbindingen. Dus of de PPPoE client in de ZyXEL is veel gevoeliger ofzoiets, maar het blijft een apart verhaal.

[ Voor 52% gewijzigd door eymey op 13-09-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:17
@Tweak: Wat is de reden dat er op de website vermeld staat dat jullie KPN abonnementen kunnen leveren in Bleiswijk én Bergschenhoek? In deze plaatsen ligt er (nog) geen glasvezel. De postcodecheck is hier dan ook negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
@woekele,

ik zit hier in Enschede oost met een Tweak KPN verbinding. deze is dus wel leverbaar.
de R+ is hier nu (sinds september) ook leverbaar volgens de tweak website.

@eymey & @tweak,
ik had nog geen rekening gehouden dat het weer allemaal op MAC adres ging..
ik heb het bij de tekst van de link vermeld :)

toch mooi dat het is gelukt met de config eymey 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Tweak schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:07:
Voor de haperende PPPoE verbinding hebben we ook een theorie. KPN behandeld op dit moment al onze lijnen als gebruikte al onze klanten een Experia Box. In hun systeem staat ook netjes dat dit bij al onze klanten het geval is. Door deze wetenschap meent KPN ook de configuratie en het updaten van de firmware voor haar rekening te moeten nemen. Als zij een dergelijke poging doen en geen respons krijgen dat zij verwachten, zullen ze een reboot geven en het nog eens proberen. Bij een Experia Box is dat een prima oplossing, maar een Zyxel laat zich niet zomaar rebooten. Resultaat is een internetverbinding die klappert.
Leuk bedacht, maar hoe verklaar je dan een config waarbij ik zowel geen Zyxel als geen EB gebruik. Terwijl mijn internet niet klappert???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat is precies de reden dat jullie blij zijn met R+ ipv gewoon Tweak? Van wat ik te horen gekregen heb van Tweak is R+ TV via Coax kabel en een modem voor 1 PC.

En gewoon Tweak is echt digitale tv via UTP kabel en modem voor meerdere PC's.

Er stond ook bij dat gewoon via KPN is, en R+ via Reggefiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R+ heeft de volgende voordelen ten opzichte van R:

- De hoogst mogelijke beeldkwaliteit. Bij R+ worden de door Technicolor of Canal Digitaal geëncodeerde streams 1:1 doorgegeven aan de eindgebruiker. Bij R zit KPN de boel zelf te encoderen in lagere bitrates met kwalitatief slechtere encoders.

- Open DVB-C signaal zodat je zonder CAM en smartcard gezeik Digitaal kunt kijken op een TV met ingebouwde DVB-C decoder.
- Open IPTV signaal zodat je een Media Center kunt inrichten.
- Analoog signaal.
- Kwaliteit Amino settopbox bij R+ is stukken beter dan de Motorola van KPN bij R.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincitori
Ik zie dat ik in de gelukkige omstandigheid zit dat ik ook voor R+ reggefiber kan kiezen.

Naast de door Alexander genoemde voordelen zijn er ook nog nadelen aan R+ verbonden?

Werkt bv telefonie tussen Tweak abo's met R+ wel gewoon?

[ Voor 32% gewijzigd door vincitori op 13-09-2010 22:29 . Reden: *** Was net iets te laat met refreshen, post van Alexander01 gecrosst *** ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ok, het probleem wat ik geloof ik heb bij de Zyxel lijkt hier aan gekoppeld te zijn, hoewel ik dit absoluut niet zeker weet:
Sep 13 21:16:05 High System Event
kernel: Intrusion -> IN=ppp1.6 OUT=br0 SRC=82.196.175.10 DST=192.168.1.50 LEN=52 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=51 ID=56308 DF PROTO=TCP SPT=3123 DPT=445 WINDOW=65535 RES=0x00 SYN URGP=0
Dit lijkt precies op het moment te zijn (volgens de router, die iets achterloopt qua tijd, plus een uur verschil heeft (zomertijd iemand?)) dat mijn Battlefield heroes er uit klapte.

Terwijl ik in een DMZ zit. Heel vaag probleem, maar voor mijn gevoel is het gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:20:
R+ heeft de volgende voordelen ten opzichte van R:

- De hoogst mogelijke beeldkwaliteit. Bij R+ worden de door Technicolor of Canal Digitaal geëncodeerde streams 1:1 doorgegeven aan de eindgebruiker. Bij R zit KPN de boel zelf te encoderen in lagere bitrates met kwalitatief slechtere encoders.

- Open DVB-C signaal zodat je zonder CAM en smartcard gezeik Digitaal kunt kijken op een TV met ingebouwde DVB-C decoder.
- Open IPTV signaal zodat je een Media Center kunt inrichten.
- Analoog signaal.
- Kwaliteit Amino settopbox bij R+ is stukken beter dan de Motorola van KPN bij R.
Hmm ok, dus in een hoop opzichten is R+ beter, maar dan gaat je TV nog wel via de ouderwetse COAX kabel, en die heb ik niet liggen naar de TV, alleen UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vincitori schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:24:
Ik zie dat ik in de gelukkige omstandigheid zit dat ik ook voor R+ reggefiber kan kiezen.

Naast de door Alexander genoemde voordelen zijn er ook nog nadelen aan R+ verbonden?

Werkt bv telefonie tussen Tweak abo's met R+ wel gewoon?
Telefoon en IPTV worden rechstreeks aangesloten op het glasvezelmodem dus niet zo als bij KPN via een extra EB of Zyxel. Op het glasvezelmodem kan 1 pc worden aangesloten bij meer is een router nodig vrije keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SanderAlterNET schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:49:
[...]

Hmm ok, dus in een hoop opzichten is R+ beter, maar dan gaat je TV nog wel via de ouderwetse COAX kabel, en die heb ik niet liggen naar de TV, alleen UTP.
Utp -> Amino ->Hdmi ->tv.
Geen coax nodig dus. ;)

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LoneRanger schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:57:
[...]

Utp -> Amino ->Hdmi ->tv.
Geen coax nodig dus. ;)
Bij R+ heb je keuze uit:
Analoge via coax (basis pakket)
DVB-C via coax (basis pakket)
IPTV via utp in combinatie met een Amino ontvanger tegenwoordig ook met harddisk te verkrijgen
Voor HD, eredivisie live extra zender pakket

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincitori
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:53:
[...]

Telefoon en IPTV worden rechstreeks aangesloten op het glasvezelmodem dus niet zo als bij KPN via een extra EB of Zyxel. Op het glasvezelmodem kan 1 pc worden aangesloten bij meer is een router nodig vrije keuze
Is TV ook bij R+ weer een aparte poort of gaat er ook gewoon internet over deze kabel? Ik heb nu mijn TV via een home plug aangesloten (bekabeling is bijna niet te doen en bijkomend voordeel van de home plug is dat moeder de vrouw de TV nog wel eens wil verplaatsen en ik dan geen kabels hoef te trekken >:) ). Naast de TV heb ik ook een Popcorn A110 staan en deze zou ik graag via dezelfde homeplug via een switch willen aansluiten. In de huidige EB situatie lukt dat niet, maar zou dat bij R+ wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, bij R+ lukt dit ook niet. IPTV en Internet zitten op een aparte poort op de Genexis :).

De enige manier om dat weer op te lossen zou zijn om zowel bij de Genexis als in je TV-hoek een L2 switch te plaatsen en bij de Genexis en router beide netwerken tagged op 1 UTP aansluiting zetten en dan via je homeplug netwerk richting de andere L2 switch.

Misschien moet ik hier toch eens ff een testje gaan draaien met een setje NetX homeplug adapters die ik hier nog heb liggen en icm. m'n L2 devices :). Kijken in hoeverre tagged verkeer via homeplugs werkt :)

[ Voor 71% gewijzigd door eymey op 14-09-2010 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
eymey schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 00:18:
Nee, bij R+ lukt dit ook niet. IPTV en Internet zitten op een aparte poort op de Genexis :).

De enige manier om dat weer op te lossen zou zijn om zowel bij de Genexis als in je TV-hoek een L2 switch te plaatsen en bij de Genexis en router beide netwerken tagged op 1 UTP aansluiting zetten en dan via je homeplug netwerk richting de andere L2 switch.

Misschien moet ik hier toch eens ff een testje gaan draaien met een setje NetX homeplug adapters die ik hier nog heb liggen en icm. m'n L2 devices :). Kijken in hoeverre tagged verkeer via homeplugs werkt :)
dat zou in theorie perfect werken ;)
het nadeel is helaas dat er een beperkte bandbreedte beschikbaar is en natuurlijk dat je 2 L2 switches nodig hebt --> extra stroom e.d.

ik dacht eigenlijk dat er dan maar 1 utp kabel nodig was.. dat was tenminste zo bij OBN.

misschien kan er uitleg komen wat precies het verschil is tussen Tweak en Tweak R+ (voordeel / nadelen) in de TS ;)

* Killerbert kijkt lief naar Dwazer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TV kijken via internet wordt straks wel mogelijk met diensten zoals Your.tv
http://your.tv/wanneer_verkrijgbaar/
Killerbert schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 00:41:
[...]

dat zou in theorie perfect werken ;)
het nadeel is helaas dat er een beperkte bandbreedte beschikbaar is en natuurlijk dat je 2 L2 switches nodig hebt --> extra stroom e.d.
En daar komt bij dat IPTV via R+ heeft minimaal een 2 x grote bandbreedte nodig t.o.v KPN
Killerbert schreef op maandag 13 september 2010 @ 21:27:
@woekele,

ik zit hier in Enschede oost met een Tweak KPN verbinding. deze is dus wel leverbaar.
de R+ is hier nu (sinds september) ook leverbaar volgens de tweak website.
Ik had ook al zo vermoeden dat Tweak R+ in het glashart / voormalig KPN gebied ging leveren.

Het is wel duidelijk dat Tweak (R+) en andere Reggefiber providers in een gemeente zoals Almere niet mogen, willen of technische niet kunnen leveren (door een afwijking van de infra )

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2010 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweak ( R+ ) en andere Reggefiber providers leveren in enkele wijken in Almere Buiten. In Almere Stad en Haven komt Lijbrandt daar als glashart-provider bij met een Reggefiber-achtige dienst. Het zal waarschijnlijk nieteens een kwestie van wel of niet kunnen zijn (als Lijbrandt het ook kan) maar meer "mogen" ofzo... :S

@Killerbert: Voor zo ver ik heb begrepen worden in OBN gebied nog met name PacketFront ipv. Genexis modules gebruikt. Daar ging idd alles (als je wilde) of 1 ethernet segment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
Weet iemand hoe je kan zien ofdat je switch multicast ondersteund?
ik heb een 3com 3c16794
ik heb al gegoogled maar er komt weinig uit.. :-(
ik heb namelijk het probleem dat ik niet op 2 stb's tegelijk kan kijken. als ik dat wel doe, dan krijg ik haperingen.
eymey schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 08:47:
Tweak ( R+ ) en andere Reggefiber providers leveren in enkele wijken in Almere Buiten. In Almere Stad en Haven komt Lijbrandt daar als glashart-provider bij met een Reggefiber-achtige dienst. Het zal waarschijnlijk nieteens een kwestie van wel of niet kunnen zijn (als Lijbrandt het ook kan) maar meer "mogen" ofzo... :S
wel raar dat tweak niet mag leveren terwijl lijbrandt het wel mag |:(
eymey schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 08:47:
@Killerbert: Voor zo ver ik heb begrepen worden in OBN gebied nog met name PacketFront ipv. Genexis modules gebruikt. Daar ging idd alles (als je wilde) of 1 ethernet segment :)
ik snap niet dat ze daar niet mee zijn doorgegaan.. dan heb je maar 1 ethernet netwerk nodig en ook maar 1 kabel 8)
weet jij toevallig waarom ze voor de genexis hebben gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, het is maar wat je een voordeel vindt... .:)

Tuurlijk, qua gebruiksgemak was de packetfront opzet handiger, maar vanuit beheer oogpunt moet het een ramp zijn, en al helemaal qua QOS. Ook omdat je te maken krijgt met een heel scala aan routers dat ook op die poort geknoopt gaat worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killerbert schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:14:
weet jij toevallig waarom ze voor de genexis hebben gekozen?
De contentleveranciers willen zo nodig die porten gescheiden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Het loopt nog niet soepel met de Zyxel modem. Problemen met DropBox, klapperende verbinding, problemen die volledig willekeurig lijken te gebeuren met bijvoorbeeld BF Heroes. Er mag nog wel flink wat aan gesleuteld worden voordat Tweak dit als standaard modem gaat leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:44:
[...]

De contentleveranciers willen zo nodig die porten gescheiden hebben.
Bron? :) (los van het feit dat ik weet dat jij echt alles op de contentleveranciers gooit als standaard antwoord, misschien terecht ;) ).

En idd, de ZyXEL moet echt nog flink onder handen genomen worden qua stabiliteit. Vanochtend heb ik 'm moeten rebooten omdat de Motorola 1960 op een netwerk-foutcode zat tijdens z'n koude start (hier wordt ie iedere ochtend 07:30 koud geboot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denan schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:23:
Dat heeft weinig met de genexis zelf te maken maar eerder met de structuur van het netwerk erachter. Persoonlijk verwacht ik dat de multicast streams ook bij packetfront afgeschermd zullen worden, dat is ook een wens van de contentleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok :). Dan nog blijft het vreemd.

Want zo moeilijk is het nou ook weer niet om erbij te komen (zie het Lijbrandt IPTV topic, dat ook relevant is voor de Tweak R+ klanten).

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 14-09-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Maar beter dat, dan encryptie op het signaal zetten. Als de contentleveranciers rustig worden van gescheiden porten, dan geef ze maar hun gescheiden porten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
wat is dan het nut van het scheiden van poorten?
ik zie alleen een nadeel... en dat is dat ik 2 utp kabels moet trekken en dus 2 netwerken heb

edit:
momenteel een storing ofzo? erg hoge ping... |:(
C:\Users\Killerbert>ping google.nl

Pinging google.nl [66.102.13.147] with 32 bytes of data:
Reply from 66.102.13.147: bytes=32 time=88ms TTL=54
Reply from 66.102.13.147: bytes=32 time=87ms TTL=54

Ping statistics for 66.102.13.147:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 87ms, Maximum = 88ms, Average = 87ms
eens een reboot van de zyxel ;)
dit maakt niets uit. Er is hier een storing |:(
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C:\Users\Killerbert>tracert tweakers.net
Tracing route to tweakers.net [213.239.154.35]
over a maximum of 30 hops:
  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  ZyXEL.Home [192.168.1.1]
  2   116 ms    76 ms    75 ms  195.190.241.3
  3    75 ms    74 ms    77 ms  kpn-data1-ve3400.sara.cambrium.net [217.19.16.82]
  4    76 ms    76 ms    76 ms  217.19.16.21
  5    77 ms    75 ms    74 ms  217.19.16.77
  6    87 ms    87 ms    87 ms  20ge-po-1.e600-2.ams7.true.nl [195.69.144.171]
  7    89 ms    89 ms    87 ms  10ge-6-3.e600-2.ams7.true.nl [87.233.192.18]
  8    80 ms    78 ms    76 ms  www.tweakers.net [213.239.154.35]
Trace complete.

[ Voor 100% gewijzigd door Killerbert op 14-09-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo... vanavond eventjes m'n oude 1960 uit m'n ITV via ADSL tijd aangesloten op de glasvezel lijn :). Een poos terug ontdekte ik dat dat oude abonnement nog steeds 'aan' staat op het IPTV netwerk en de box dus nog gewoon boot. En ja hoor: op deze box is de update al binnen :D. Die box heb ik trouwens additioneel aangesloten, met een simpele switch op poort 4 van de ZyXEL. Hier werkten 2 Motorola 1960's naast elkaar dus perfect :).

De 1960 is inderdaad een stuk vlotter geworden! Nog niet zo vlot als in de reclame met Sven Kramer gesuggereerd wordt en ook van de 'echte' button-press look&feel die de schermen in het spotje hebben zie ik niets terug. Maar het is nu idd heel goed te doen! Zappen vind ik voor een IPTV netwerk goed te doen en vooral het door de menu's heen klikken voor "programma gemist" is nu eindelijk geen hel meer.

Ook kan je nu een default aan- en uitlooptijd voor het inplannen van opnames instellen :). Dus niet meer bij iedere programmeer actie met de plusjes en minnetjes pielen :) 1 ding, nog even met betrekking tot die default aan- en uitlooptijden bij opnames, vind ik wel uitermate teleurstellend:

Ik dacht dat KPN ook iets zou doen om het inplannen van het opnemen van achtereenvolgende programma's makkelijker te maken. Niets is minder waar :(. Met die default aan- en uitlooptijd is het opnemen van achtereenvolgende programma's nu echt een crime geworden. Heb je bv. op dinsdag het journaal ingepland staan en aansluitend wil je "blik op de weg" opnemen, dan krijg je dus doodleuk een conflict-melding omdat het begin van de opname van "blik op de weg" overlapt met de uitloop van het journaal......

Verder kan je nu ook via het normale instellingen menu de aansluiting en resolutie (bij HDMI) van de box instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
mooi dat het werkt
ik heb de problemen vooral als ik op 1 van de 2 stb's een HD zender ga kijken.
misschien kan jij dat eens proberen..
eymey schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:43:
Ook kan je nu een default aan- en uitlooptijd voor het inplannen van opnames instellen :). Dus niet meer bij iedere programmeer actie met de plusjes en minnetjes pielen :) 1 ding, nog even met betrekking tot die default aan- en uitlooptijden bij opnames, vind ik wel uitermate teleurstellend:

Ik dacht dat KPN ook iets zou doen om het inplannen van het opnemen van achtereenvolgende programma's makkelijker te maken. Niets is minder waar :(. Met die default aan- en uitlooptijd is het opnemen van achtereenvolgende programma's nu echt een crime geworden. Heb je bv. op dinsdag het journaal ingepland staan en aansluitend wil je "blik op de weg" opnemen, dan krijg je dus doodleuk een conflict-melding omdat het begin van de opname van "blik op de weg" overlapt met de uitloop van het journaal......
dit is wel bagger.. + slecht geregeld 8)7

heeft er toevallig al iemand gekeken naar http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34686125
en zijn er meer mensen die momenteel ping problemen hebben?

edit:
probleem voorbij :?
C:\Users\Killerbert>ping google.nl
Pinging google.nl [74.125.77.104] with 32 bytes of data:
Reply from 74.125.77.104: bytes=32 time=9ms TTL=55
Ping statistics for 74.125.77.104:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 9ms, Average = 9ms

[ Voor 91% gewijzigd door Killerbert op 14-09-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:43:
De 1960 is inderdaad een stuk vlotter geworden! Nog niet zo vlot als in de reclame met Sven Kramer gesuggereerd wordt en ook van de 'echte' button-press look&feel die de schermen in het spotje hebben zie ik niets terug. Maar het is nu idd heel goed te doen! Zappen vind ik voor een IPTV netwerk goed te doen en vooral het door de menu's heen klikken voor "programma gemist" is nu eindelijk geen hel meer.
Op het itv forum staat de volgende opmerking van een gebruiker over de reclame.

Je kan beter naar de KPN winkel gaan en meteen om die afstandsbediening met scroll-wieltje vragen.
Dat kan ik tenminste opmaken uit deze commercial

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Killerbert: Op 1 van de twee STB's HD kijken was geen probleem :). Helaas is er geen mogelijkheid om dat oude KPN account uit die oude STB te gooien en vervolgens die van Tweak erin te zetten, anders had ik ook 2x tegelijkj HD kunnen proberen :).

Welk abbo heb jij eigenlijk? (qua internetsnelheid).

• Killerbert
eymey schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 23:17:
@Killerbert: Op 1 van de twee STB's HD kijken was geen probleem :). Helaas is er geen mogelijkheid om dat oude KPN account uit die oude STB te gooien en vervolgens die van Tweak erin te zetten, anders had ik ook 2x tegelijkj HD kunnen proberen :).

Welk abbo heb jij eigenlijk? (qua internetsnelheid).
ik heb de 50Mbit kpn versie
als ik 2x standaard kijk heb ik vrijwel geen problemen.
als ik 1x hd kijk en andere standaard, dan heb ik haperingen....
ik dacht eerst dat het aan de powerline connectie lag.. (ik had namelijk alleen problemen (zover ik had gekeken) met de stb die aan de powerline hangt.)

volgens tweak Helpdesk, komt het doordat mijn switch geen multicast zou ondersteunen.
ze willen alleen een ticket maken als ik een switch zou hebben die multicast zou ondersteunen :?
als ik 1 van de 2 aansluit gaat het perfect

Verwijderd

Killerbert schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:56:
wat is dan het nut van het scheiden van poorten?
ik zie alleen een nadeel... en dat is dat ik 2 utp kabels moet trekken en dus 2 netwerken heb
Het nut voor de contentleveranciers is dat je niet meer met je internetverbinding bij de multicast streams kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2010 01:45 ]

Ik ken die 3com switch die jij gebruikt verder niet, @Killerbert, en er zou best een kern van waarheid kunnen zitten in het multicast verhaal. Aan de andere kant: Ik heb gisteren voor de test ook een 3com switch gebruikt die hier toch al een poos werkeloos ligt, alleen dan een wat nieuwer model en gigabit. En bij mij hing de 2e ontvanger ook aan een powerline :D (die aan 1 kant zelfs in een powerstrip zat).

• Tweak

Tweak

Bedrijfsaccount Tweak

Baas over eigen Bits

eymey schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:13:
Overigens, @Tweak, wat betreft QoS: Is dit wel degelijk de oorzaak van haperende IPTV? In principe gaat IPTV namelijk via een apart VLAN en kan je ook middels de "vlan priority" instelling al aangeven met hoeveel prioriteit dit VLAN moet worden behandeld tov. de andere VLAN's. Of iig, dit mee geven in het ethernet frame.
Klinkt logisch, ik heb zelf geen idee in hoeverre QoS invloed kan hebben op televisie, dus zal nog eens bij de technische boy's navragen of ik het wel helemaal goed heb.
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:04:
We hebben inmiddels, via Glashart, een update gekregen op ons nieuwbericht over Enschede. http://www.tweak.nl/nieuws.html&item=100
Killerbert schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:14:
wel raar dat tweak niet mag leveren terwijl lijbrandt het wel mag |:(
Voor zover wij weten kan ook Lijbrandt enkel analoge tv en dvb-c leveren op locaties waar wij R+ leveren, het Reggefiber gebied dus. En voor zover wij weten gebruikt Lijbrandt net als wij het KPN-netwerk op de plekken in Almere waar Reggefiber niet beschikbaar is.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Tweak schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:45:
[...]

We hebben inmiddels, via Glashart, een update gekregen op ons nieuwbericht over Enschede. http://www.tweak.nl/nieuws.html&item=100
Okay, bij deze ga ik wachten op de onbekende opleverdatum :)

En Tweak: het is Laares, niet La Res :P

[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 15-09-2010 17:24 ]

Tweak schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:45:
[...]

Voor zover wij weten kan ook Lijbrandt enkel analoge tv en dvb-c leveren op locaties waar wij R+ leveren, het Reggefiber gebied dus. En voor zover wij weten gebruikt Lijbrandt net als wij het KPN-netwerk op de plekken in Almere waar Reggefiber niet beschikbaar is.
@Tweak: Dan krijgen jullie echt (blijkbaar helaas) onjuiste info van jullie contacten! Want div. mensen die ik in de glasvezel wereld ken (van initiatiefgroepen) en Lijbrandt zelf bevestigen dat zij 100% juist ook dvb-c en analoge RTV gaan aanbieden in KPN-gebieden. Dus NIET alleen in R+/reggefiber-gebieden. Yogoi heeft in het Glasvezel Almere topic ook al diverse malen bevestigd dat Glashart Media RTV (inclusief analoog en dvb-c) mogelijk wordt in KPN-gebieden.

Het is echt jammer dat bij jullie steeds dat beeld hoog wordt gehouden door iemand (KPN?), want dat houdt in dat de kans dat JULLIE mij kunnen leveren wat ik wil steeds kleiner wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 15-09-2010 13:49 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Nieuw probleempje wat met de Zyxel lijkt te maken te hebben:
Na korte tijd heb ik geen toegang meer tot de GMail IMAP, en lijkt dropbox er uit te vliegen. Dit zijn heel rare verschijnselen die zodra ik de EB terug zet (wat ik momenteel noodgedwongen doe om BF Heroes te kunnen spelen), verdwijnen.

Het lijkt echt iets met die klapperende verbinding te maken te hebben. of QoS.

Of de Firewall, dus... Die lijkt ook iets niet helemaal goed te doen. GMail IMAP blokkeren is niet echt handig. Uitzetten lost het GMail en Dropbox probleem op zo te zien.

In ieder geval, nog genoeg haken en ogen voordat de Zyxel als werkende modem kan worden geintroduceerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Firesphere op 15-09-2010 14:12 ]

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:50
[b][message=34691229,noline]Tweak schreef op woensdag 15 september 2010 @

[...]

@ Tweak: Enig idee hoe snel een aansluiting in Enschede(Twekkelerveld) waar al een lege genexis afgemonteerd is opgeleverd kan worden? In welke stap van het bestelproces wordt de afspraakdatum(tijd) bepaald?

Dit ivm opzeg termijn oude aanbieder...

specs

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Loekie schreef op donderdag 16 september 2010 @ 00:22:
[...]

@ Tweak: Enig idee hoe snel een aansluiting in Enschede(Twekkelerveld) waar al een lege genexis afgemonteerd is opgeleverd kan worden? In welke stap van het bestelproces wordt de afspraakdatum(tijd) bepaald?

Naar mijn kennissen, gaat dat redelijk direct. Neem een week op wat Tweak beloofd op aansluitingsmoment en je zit goed.

En anders doorberekenen aan Tweak toch?

Enschede wordt helemaal vol gelegd, over het algemeen werkt het prima is mijn ervaring en komt Tweak zijn belofte na.

• Killerbert
Loekie schreef op donderdag 16 september 2010 @ 00:22:
[...]

tja, ik zeg.. hoe belangrijk is internet / tv / telefonie voor jou..

ik heb mijn provider pas opgezegd toen mijn fiber verbinding perfect werkte.
maarja, de keuze is aan jou

Verwijderd

Mijn 1960 heeft vandaag de nieuwe update ontvangen.

De ontvanger is inderdaad wel sneller geworden maar zo als in de reclame mijn vingers en afstandsbediening zijn gewoon niet snel genoeg .

Bij de HDMI instelling staat hij natuurlijk weer standaard op 720P maar je moet omlaag in het menu om 1080i te selecteren. De volgorde is 576P , 1080i en 720P. Bij de meeste ontvangers is het gewoon oplopend.
Dat was me tijdens mijn test op de doos van het ADSL-abbo ook al opgevallen ;)

Maar goed, eerst maar eens wachten tot ie hier ook wordt uitgerold voor glasvezel :|

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:50
Killerbert schreef op donderdag 16 september 2010 @ 02:08:
tja, ik zeg.. hoe belangrijk is internet / tv / telefonie voor jou..

ik heb mijn provider pas opgezegd toen mijn fiber verbinding perfect werkte.
maarja, de keuze is aan jou
Ik ben niet de enige in huis en kan best een weekje tetherend overbruggen, daarnaast gaat het gezien studentenhuis met name om de kosten ;) Vandaar de vraag, maar ik heb deze via email uitgezet.

specs

Pagina: 1 ... 14 ... 44 Laatste

Dit topic is gesloten.