Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik heb echt geen flauw idee dus we gaan het meemaken. Enig voordeel is wel, dat ik straks 2 bandjes heb. Dus als het nylon bandje nat blijft kan ik als nig terug naar het siliconenbandje.PatrickC schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:22:
[...]
Ziet er goed uit, maar heb je bij die nylon bandjes niet het nadeel dat ze vochtig worden door het zweet? Ook na afspoelen onder de kraan? Mijn siliconen bandje spoel je af, even een handoek erover en hij is weer fris en schoon.
Anoniem: 1104419

Is dit serieus een sporthorlogeAnoniem: 1104419 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:21:
Oké dit wordt hem. Een sporthorloge dat ook met pakken gedragen kan worden. Gewoon bandjes wisselen van rubber naar klassiek metaal.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Of de zoveelste wanabe die door de mand valt zodra je het echt als traningsapparaat gaat gebruiken.
Als je echt ermee wilt gaan Sporten dan kun je beter uitwijken naar Polar, Suunto of Garmin.
[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 01-09-2018 13:43 ]
Wat is de definitie van een 'sporthorloge'? Enkel het kunnen registreren van je progressie is mijn ogen al ruim voldoende. Met wear OS heb je in ieder geval genoeg apps die dat kunnen en het heeft een GPS/hartmeter tracking systeem. Dus in principe zou hetzelfde moeten kunnen. Ik vind de meeste normale sporthorloges (eigenlijk allemaal) oer en oer lelijk.Miki schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:39:
[...]
Is dit serieus een sporthorloge
Of de zoveelste wanabe die door de mand valt zodra je het echt als traningsapparaat gaat gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1104419 op 01-09-2018 13:47 ]
Ik had voor de looks, de smartwatch features en accesoires liever een Apple Watch gehad. Echter als je specifieke trainingschema’s en data analyse op je eigen prestaties wilt doen dan heb je er weinig aan. Ja met wat specifieke apps maar dan blijft het nog steeds aanmodderen als je het vergelijkt met de drie echte sporthorloge merken die er dedicated voor gemaakt zijn.Anoniem: 1104419 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:43:
[...]
Wat is de definitie van een 'sporthorloge'? Enkel het kunnen registreren van je progressie is mijn ogen al ruim voldoende. Met wear OS heb je in ieder geval genoeg apps die dat kunnen en het heeft een GPS/hartmeter tracking systeem. Dus in principe zou hetzelfde moeten kunnen. Ik vind de meeste normale sporthorloges (eigenlijk allemaal) oer en oer lelijk.
Je gaat het pas snappen als je er daadwerkelijk mee gaat trainen zeg maar.
Kleine kanttekening wel, voor 80% (zeg maar de casual sporters) is een Google Wear of Apple Watch afdoende. Maar voor die overige 20% voldoen die niet en volgens mij gaat dit specifieke topic over dat laatste.
Om even mijn vraag te beantwoorden over het verschil tussen een TomTom en Garmin horloge. Ik heb nu een week een Forerunner 235, die ik weer terug breng als mijn Fenix 5 binnen komt. Het verschil met de TomTom is echt enorm: enorme batterijduur, apps en software zoveel beter, veel stabielere GPS, activity tracken werkt ook fantastisch, naar mijn mening echt elke cent waard!Alexander6501 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:11:
Ben mijn TomTom Runner 3 Cardio kwijtgeraakt. Ik ben dus op zoek naar een nieuw horloge, maar ik zie dat een gangbare prijs tegenwoordig €250,- is, in plaats van de €129 voor de TomTom. Kan iemand me vertellen waarom je dat zou betalen?
Eigenlijk was ik best tevreden over de TomTom. Batterij was niet goed, maar laadde hem altijd op voordat ik ging lopen. Van Optische hartslag is al bekend dat het niet super werkt. Maar GPS en dergelijke werkte altijd prima. Er wordt gezegd dat TomTom zich terugtrekt uit de markt, maar heb de laatste tijd nog vrij veel updates gehad.
Vreemd, naar aanleiding van je comment toch even gecheckt of ik nog updates gemist heb, maar de laatste was 6 maart en daarvoor december 2017. Mijn tomtom functioneert overigens nog prima, prima sporthorloge, vooral voor mudruns.Alexander6501 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:11:
Er wordt gezegd dat TomTom zich terugtrekt uit de markt, maar heb de laatste tijd nog vrij veel updates gehad.
https://nl.support.tomtom...ease_notes/type/watch2016
Heb ik ook maar eens geprobeerd. Resultaat: VO2max daalde van 48 naar 47Requiem19 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:15:
V02 Max estimate ging bij mij vooral snel omhoog bij normaal tempo met lagere hardskag dan normaal. Bijv bij koud weer, wind mee etc.
Verder wacht ik nog even op de nieuwe Polar vervanger voor de M430. Ziet er volgens de geruchten ook een stuk beter uit en is toch wat meer op de sport gericht hoewel dat voor mij geen vereiste is. Ik wil een mooie activity tracker hebben die ook nog wat sportiefs erbij kan doen. Daarom lijkt de Suunto 3 Fitness mij ook wel wat, ondanks dat daar dus geen GPS in zit. Een ook hier even afwachten wat de Suunto 5 en 7 gaan worden.
Ik heb notificaties op mijn Garmin uitstaan en gebruik het horloge ook niet als "smartwatch". Ik check mijn telefoon wel voor notificaties, ik hoef niet elk nieuw bericht onmiddellijk te lezenAnoniem: 1104419 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:04:
[...]
Maar voor hoeveel dingen gebruik je nu echt een smartwatch. De meeste enkel voor: berichten lezen, fitness tracking, navigatie en notificaties snel in één oogopslag zien.
Er is geen algemeen smartwatch topic en feitelijk gezien heeft deze watch dezelfde eigenschappen.Miki schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:31:
[...]
Ik had voor de looks, de smartwatch features en accesoires liever een Apple Watch gehad. Echter als je specifieke trainingschema’s en data analyse op je eigen prestaties wilt doen dan heb je er weinig aan. Ja met wat specifieke apps maar dan blijft het nog steeds aanmodderen als je het vergelijkt met de drie echte sporthorloge merken die er dedicated voor gemaakt zijn.
Je gaat het pas snappen als je er daadwerkelijk mee gaat trainen zeg maar.
Kleine kanttekening wel, voor 80% (zeg maar de casual sporters) is een Google Wear of Apple Watch afdoende. Maar voor die overige 20% voldoen die niet en volgens mij gaat dit specifieke topic over dat laatste.
Leuk dat je even terugkoppeling geeft. We lezen niet heel veel meer over en van daadwerkelijke TT gebruikers dus altijd goed om even een mening te horen. Je eigen conclusie komt wel ongeveer overeen met wat ik verwacht had, maar je was al tevreden met een TT, dus dan hoef je ook niet per se een beter (en duurder) horloge te promoten. Ga je voor de 5 of 5 plus?Alexander6501 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:46:
[...]
Om even mijn vraag te beantwoorden over het verschil tussen een TomTom en Garmin horloge. Ik heb nu een week een Forerunner 235, die ik weer terug breng als mijn Fenix 5 binnen komt. Het verschil met de TomTom is echt enorm: enorme batterijduur, apps en software zoveel beter, veel stabielere GPS, activity tracken werkt ook fantastisch, naar mijn mening echt elke cent waard!
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Wauw. Niet vervelend bedoeld, maar je vraagt eerst of naar de meerwaarde van gangbare Sporthorloges met een richtprijs van €250 tov je oude TomTom van €129 en koopt vervolgens een Fenix 5 die nog eens een keer zo duur is.Alexander6501 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:46:
[...]
Om even mijn vraag te beantwoorden over het verschil tussen een TomTom en Garmin horloge. Ik heb nu een week een Forerunner 235, die ik weer terug breng als mijn Fenix 5 binnen komt. Het verschil met de TomTom is echt enorm: enorme batterijduur, apps en software zoveel beter, veel stabielere GPS, activity tracken werkt ook fantastisch, naar mijn mening echt elke cent waard!
Ik zat een beetje in dezelfde situatie met een half brakke TomTom Spark 2 en heb een Vivoactive 3 besteld. Ruim €200, en meer wilde ik er ook niet aan uitgeven.
Ja, nu ik de functies van de Garmin ervaar, wil ik er eentje die ik eigenlijk altijd om kan hebben. De forerunner is daar niet mooi genoeg voor vind ik. Voor een horloge wat ik altijd draag en gebruik voor hardlopen 4 keer per week wil ik best eenmalig 400 euro betalen.dennisfr schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:29:
[...]
Wauw. Niet vervelend bedoeld, maar je vraagt eerst of naar de meerwaarde van gangbare Sporthorloges met een richtprijs van €250 tov je oude TomTom van €129 en koopt vervolgens een Fenix 5 die nog eens een keer zo duur is.![]()
Ik zat een beetje in dezelfde situatie met een half brakke TomTom Spark 2 en heb een Vivoactive 3 besteld. Ruim €200, en meer wilde ik er ook niet aan uitgeven.
Zelfs de Forerunner 645 niet, eventueel in de ‘slate’ kleur?Alexander6501 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:06:
De forerunner is daar niet mooi genoeg voor vind ik.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Niet overwogen: zag de aanbieding voor deze Fenix en had al wat filmpjes gezien die zeiden dat dit eigenlijk het beste horloge is.PatrickC schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:11:
[...]
Zelfs de Forerunner 645 niet, eventueel in de ‘slate’ kleur?
Vandaag heb ik dan ook de hoogste stress ooit, omdat de nachtrust niet meegenomen is
Ik heb dit ook al een paar keer meegemaakt met mijn FR645M. Een keer nadat het horloge een keer spontaan opnieuw opstartte tijdens een hardloopsessie, terwijl ik het horloge al sinds de avond ervoor niet had gesynchroniseerd. Een keer nadat ik het horloge net voor het slapen pas heb omgedaan en daarvoor een halve dag niet gedragen (het is normaal dat dan geen slaap wordt geregistreerd). En een keer zonder reden vorige week.XWB schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:22:
Ik kom er net achter dat de FR645 afgelopen nacht geen slaap en stress gemeten heeft. Rond 23:58 was de laatste entry, en hij startte opnieuw met meten rond 12:00 vandaag. VaagHeb al meermaals gesynchroniseerd, maar de data lijkt er simpelweg niet te zijn.
Vandaag heb ik dan ook de hoogste stress ooit, omdat de nachtrust niet meegenomen is
Of de Fenix 5 het beste horloge is, daar zijn de meningen over verdeeld. De Forerunner 935 is misschien wel de betere (m.n. de GPS nauwkeurigheid en OHR), maar... de Fenix 5 is wel mooier.Alexander6501 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:48:
[...]
Niet overwogen: zag de aanbieding voor deze Fenix en had al wat filmpjes gezien die zeiden dat dit eigenlijk het beste horloge is.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Geldt dit ook voor de Forerunner 645? Het lijkt mij wel, maar op basis van productomschrijvingen op diverse websites lijkt het dat geavanceerde hardloopdynamica zonder de hartslagband gemeten wordt. Ook kom ik nergens bundels van de Forerunner 645 tegen (met zo'n band), zoals dit bij bijvoorbeeld de Forerunner 735 of Forerunner 935 wel het geval is. Ja, dit geldt dus ook voor de Forerunner 645. Wel raar dat dit eigenlijk nergens echt duidelijk staat (hoewel het dus wel logisch is), behalve de website van Garmin zelf eigenlijk, en dat er geen / weinig bundels aangeboden worden.MrAcid schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:51:
[...]
Het moet gemeten worden op een 'fixed' punt op je lijf. Je arm beweegt van zichzelf te veel om iets te kunnen zeggen over grondcontact en hoe hoog je opveert. In het horloge gaat daarom niet.
Dus: hartslagband (HRM Run of Tri) of pod.
[ Voor 14% gewijzigd door argro op 03-09-2018 11:27 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Zie mijn post in het hardlopen topic. Garmin kijkt bij de berekening vooral naar de hartslag in relatie met je snelheid: het aantal hartslagen per kilometer. Bij mij doet Garmin dat behoorlijk goed.XWB schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 15:14:
[...]
Heb ik ook maar eens geprobeerd. Resultaat: VO2max daalde van 48 naar 47
Temperatuur heeft een behoorlijke grote invloed op het aantal hartslagen per km. Bij warm weer gaat het aantal hartslagen per km omhoog en je VO2 max volgens Garmin omlaag. Deze onnauwkeurigheden kun je niet veel aan doen.
Ik kocht de Fenix vooral voor de FirstBeat algoritmes om meer inzicht vanuit data op mijn prestaties te krijgen. Momenteel heb ik sterk twijfels over de VO2max toekenning van de Fenix, die als basis in de algoritmes dient en daardoor de informatie die ik terugkrijg niet betrouwbaar voelt voor mij. Daar komt nog bovenop dat wanneer je zowel hardloopt als fietst je ook scheve verhoudingen krijgt tussen trainingsimpact, stress score en dergelijke variabelen.
Ook is het grootste deel van deze informatie te verkrijgen via Strava Premium/Training Peaks/Stravistix dus daar hoef je het niet perse voor te doen. Interessant is wel dat alle platformen andere informatie geven dus welke heeft het nu juist?
Ik gebruik mijn Fenix ook op de racefiets/mtb voor het navigeren van koersen, daar ben ik erg blij mee ondanks dat het scherm relatief klein is. Verder gebruik ik hem voor de rusthartslag meting en kan ik wel wat met de lactaatdrempelmeting. Overdag draag ik de Fenix niet omdat ik hem te groot vind.
Ik ben dus maar beperkt tevreden. Er zijn teveel zaken niet perfect voor de prijs van het toestel (GPS nauwkeurigheid, OHR nauwkeurigheid, Firstbeat, display resolutie). Voor mij op zich prima zo omdat ik hem nieuw voor 300 heb kunnen kopen via Amazon Prime Day maar als ik er 520 voor had betaald dan zou ik hem teruggestuurd hebben. Als ik het opnieuw had moeten besluiten had ik een goedkopere FR gekocht en een Edge 520 voor het fietsen. Dan was ik voor hetzelfde geld beter voorzien geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door XeNeRgY op 03-09-2018 13:41 ]
Je zou altijd een inspanningstest met ademgasanalyse kunnen overwegen, dan krijg je een meer accurate meetwaarde. Afhankelijk van de opties variëren de prijzen van 200 tot 300 euro, dus supergoedkoop is het niet.XeNeRgY schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:03:
Ook is het grootste deel van deze informatie te verkrijgen via Strava Premium/Training Peaks/Stravistix dus daar hoef je het niet perse voor te doen. Interessant is wel dat alle platformen andere informatie geven dus welke heeft het nu juist?
Klopt, dat staat nog op mijn lijstje. Punt is alleen wel dat ik vanuit daar de progressie wil kunnen zien en die moet dan eigenlijk uit mijn device kunnen komen. Dat is voor mij dan maar beperkt zo.XWB schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:16:
[...]
Je zou altijd een inspanningstest met ademgasanalyse kunnen overwegen, dan krijg je een meer accurate meetwaarde. Afhankelijk van de opties variëren de prijzen van 200 tot 300 euro, dus supergoedkoop is het niet.
Dit is de inverse meetmanier die ik altijd gebruik bij veloviewer. Ik gebruik speed per heartbeat, filter op hartslag zone en lengte van de loop. Dat zijn de 2 variabele die het meeste invloed hebben, daarna pas weer. Op manier kun je altijd kijken of je progressie maakt.bert74 schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:30:
[...]
Zie mijn post in het hardlopen topic. Garmin kijkt bij de berekening vooral naar de hartslag in relatie met je snelheid: het aantal hartslagen per kilometer. Bij mij doet Garmin dat behoorlijk goed.
Voor zover ik kan zien alleen via een aanvullende verzekering.Miki schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:52:
De inspanningstest is bij een aantal verzekeraars opgenomen in het verzekeringspakket dus check je verzekeraar. Ik kreeg via Zilveren kruis €200 vergoed per jaar.
Mooie horloge! Zal ik nu op de nieuwe Polar horloge wachten (waarschijnlijk presenteert Polar het op 16 september tijdens de marathon van Berlijn, zie https://gpsrumors.com/polar-vantage-m-and-vantage-v, daarna verkoop vanaf begin oktober), of kan ik beter gewoon nu een Garmin nemen? Een belangrijke eis is dat de bijbehorende softwares op Linux moet kunnen werken. Welke merk kan het beste met Linux omgaan: Polar of Garmin?Miki schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:22:
[...]
Oh wauw dit ziet er eindelijk goed uit voor een Polar horloge. Het is jammer dat ze er nu pas mee komen want anders had ik wellicht nog wel een andere keuze gemaakt.
Overigens, in de Pricewatch komt Garmin FR 645 (ik zie het als opvolger van FR 235, met nieuwere processor, en het ziet mooi uit om elke dag te dragen) er nog niet voor terwijl het wel gewoon te koop is in sportwinkels. Waarom nog niet op sites als Coolblue en dergelijke?
Om de prijs te beschermen verkoopt Garmin de FR645 voornamelijk via geselecteerde winkels.gnodeb schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:08:
[...]
Overigens, in de Pricewatch komt Garmin FR 645 (ik zie het als opvolger van FR 235, met nieuwere processor, en het ziet mooi uit om elke dag te dragen) er nog niet voor terwijl het wel gewoon te koop is in sportwinkels. Waarom nog niet op sites als Coolblue en dergelijke?
Ik weet niet wat de nieuwe Polar aan connectie mogelijkheden heeft. Maar bij mijn Garmin 645 is het niet meer nodig om deze aan je computer te hangen. Ik heb mijn horloge nog geen enkele keer aan een pc gehangen.gnodeb schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:08:
[...]
Mooie horloge! Zal ik nu op de nieuwe Polar horloge wachten (waarschijnlijk presenteert Polar het op 16 september tijdens de marathon van Berlijn, zie https://gpsrumors.com/polar-vantage-m-and-vantage-v, daarna verkoop vanaf begin oktober), of kan ik beter gewoon nu een Garmin nemen? Een belangrijke eis is dat de bijbehorende softwares op Linux moet kunnen werken. Welke merk kan het beste met Linux omgaan: Polar of Garmin?
Synchronisatie gebeurt middels je telefoon naar het Garmin Connect platform. GC is middels een browser te benaderen met je eigen account en dus platform onafhankelijk. Daarbij kun je ook je 645 koppelen aan je WiFi netwerk waardoor je naast je telefoon ook rechtstreeks kunt synchroniseren en ook weer via GC kunt benaderen.
Vermoedelijk zal Polar iets vergelijkbaars hebben maar check het wel even tzt
Overigens, bedankt voor de opmerkingen over de connectiviteit met Linux! Ik lees in de link die ik eerder verstuurde dat er een nieuwe Polar app komt die vergelijkbaar zal zijn aan de Garmin app. Waarschijnlijk betekent dit dat het geen verschil zal uitmaken tussen Polar en Garmin als het om Linux gaat. Dan ga ik maar enkele weken langer wachten op de nieuwe Polar Vantage die ongetwijfeld onderworpen zal zijn aan testen.
Dat is de HRM3-SS van € 60, op zich een prima dealdennisfr schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:27:
1DayFly heeft vandaag de 'Garmin Premium Hartslagmeter' in de aanbieding (39,95). Ik weet niet of dat echt een scherpe prijs is, maar ik meld het toch even.
Waar geen eigen risico op zit.XWB schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:52:
[...]
Voor zover ik kan zien alleen via een aanvullende verzekering.
Heb je daar een formule voor om te berekenen? Ik ben wel benieuwd namelijk. Ik heb wel wat gevonden maar de resultaten daarvan gaan zeer ver achter de comma waardoor ik twijfel aan de juistheid. Het moet in elk geval iets zijn van pace of snelheid/ (tijd* gemiddelde hartslag). Ik loop altijd 10km dus afstand is voor mij minder relevant.coldasice schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:17:
[...]
Dit is de inverse meetmanier die ik altijd gebruik bij veloviewer. Ik gebruik speed per heartbeat, filter op hartslag zone en lengte van de loop. Dat zijn de 2 variabele die het meeste invloed hebben, daarna pas weer. Op manier kun je altijd kijken of je progressie maakt.
Wat ik momenteel doe (gevonden op Garmin website) is:
Totaal hartslagen = gemiddelde hartslag x tijd in minuten
Totale inspanning = totaal hartslagen / afstand
Totale inspanning zou naar beneden moeten gaan naarmate je meer conditie opbouwt. Bij mij zijn van mijn laatste 8 duurlopen de waarden als volgt (eerste loop is meest recent):
109
101
108
99
114
101
106
106
De laagste scores zijn de keren dat ik in Z3 of race tempo liep. De hogere scores zijn over het algemeen de langzame duurlopen. Hier kan ik weinig uit concluderen. Misschien dat mijn Fenix dat ook niet kan en dat daarom mijn VO2max niet oploopt
[ Voor 31% gewijzigd door XeNeRgY op 04-09-2018 19:46 ]
Niet super uitgebreid maar toch leuk om je eigen creaties te maken.

Kreeg zojuist ook een mail van mijn bank dat Garmin pay nu ondersteund wordt. Dat was 1 van de features die ik graag wilde hebben. Eens in de 24 uur een pincode invoeren en daarna lekker alles via het horloge betalen, nog gemakkelijk dan Apple pay aangezien ik niks uit mijn broekzak hoeft te halen. (Woon overigens niet in NL dus weet niet of NL banken al ondersteuning bieden).
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
"Op dit moment hebben we onze eigen ABN AMRO Wallet waarmee je d.m.v. de NFC chip op Android toestellen contactloos kan betalen. Of wij Garmin Pay gaan ondersteunen is afhankelijk van de afspraken die we met hen kunnen maken en de kosten die het met zich meebrengt in verhouding tot het aantal gebruikers van een Garmin horloge dat bankiert bij ons. Op dit moment is nog niet bekend of en wanneer we Garmin Pay gaan ondersteunen. Zodra dit wel het geval is zullen we het o.a. op onze Social Media pagina's aankondigen."
M.a.w., zolang de vraag nog niet groot genoeg is, gaat het er niet van komen. Voordat er genoeg mensen zijn die een Garmin horloge hebben met Garmin Pay, zijn we waarschijnlijk wel een paar jaartjes verder. Het is wel triest dat Garmin toch gewoon adverteert op de NL site met deze feature, alsof die nu (of binnenkort) al gebruikt zou kunnen gaan worden.
[ Voor 22% gewijzigd door PatrickC op 05-09-2018 18:53 ]
Hierbij een grafiekje van mijn speed per heartbeat, zal zo ff formule erbij zetten zoals die door veloviewer gehanteerd wordtXeNeRgY schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:51:
[...]
Heb je daar een formule voor om te berekenen? Ik ben wel benieuwd namelijk. Ik heb wel wat gevonden maar de resultaten daarvan gaan zeer ver achter de comma waardoor ik twijfel aan de juistheid. Het moet in elk geval iets zijn van pace of snelheid/ (tijd* gemiddelde hartslag). Ik loop altijd 10km dus afstand is voor mij minder relevant.
Wat ik momenteel doe (gevonden op Garmin website) is:
Totaal hartslagen = gemiddelde hartslag x tijd in minuten
Totale inspanning = totaal hartslagen / afstand
Totale inspanning zou naar beneden moeten gaan naarmate je meer conditie opbouwt. Bij mij zijn van mijn laatste 8 duurlopen de waarden als volgt (eerste loop is meest recent):
109
101
108
99
114
101
106
106
De laagste scores zijn de keren dat ik in Z3 of race tempo liep. De hogere scores zijn over het algemeen de langzame duurlopen. Hier kan ik weinig uit concluderen. Misschien dat mijn Fenix dat ook niet kan en dat daarom mijn VO2max niet oploopt
Filters worden gebruikt om interval training eruit te halen en een bepaalde afstand, je ziet dat het niet altijd overeenkomt maar de trend is duidelijk, die verschillen worden vermoedelijk door de vorm van de dag en weer bepaald....

Het werkt in Nederland wel met Mastercard.PatrickC schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:51:
@Rene Ik heb gisteren toevallig nog even contact opgenomen met ABN AMRO over Garmin Pay en hun antwoord was:
"Op dit moment hebben we onze eigen ABN AMRO Wallet waarmee je d.m.v. de NFC chip op Android toestellen contactloos kan betalen. Of wij Garmin Pay gaan ondersteunen is afhankelijk van de afspraken die we met hen kunnen maken en de kosten die het met zich meebrengt in verhouding tot het aantal gebruikers van een Garmin horloge dat bankiert bij ons. Op dit moment is nog niet bekend of en wanneer we Garmin Pay gaan ondersteunen. Zodra dit wel het geval is zullen we het o.a. op onze Social Media pagina's aankondigen."
M.a.w., zolang de vraag nog niet groot genoeg is, gaat het er niet van komen. Voordat er genoeg mensen zijn die een Garmin horloge hebben met Garmin Pay, zijn we waarschijnlijk wel een paar jaartjes verder. Het is wel triest dat Garmin toch gewoon adverteert op de NL site met deze feature, alsof die nu (of binnenkort) al gebruikt zou kunnen gaan worden.
Het koppelen van een ING Mastercard werkt in elk geval niet.Zapato schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:38:
[...]
Het werkt in Nederland wel met Mastercard.

Ik heb een Mastercard van ABN AMRO en die werkt niet. Als je op de Garmin website kijkt dan staat er wel Mastercard maar geen enkele bank. Ik weet niet of je ook een Mastercard kunt hebben die niet ‘gekoppeld’ is aan een bank?Zapato schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:38:
[...]
Het werkt in Nederland wel met Mastercard.
Dit is sowieso een erg interessante website! Volgens mij kan ik met de Free versie niet de grafiek maken die jij kan maken en ook filteren. Ik kan wel een overzicht krijgen van Heartbeat/kilometer of Speed/Heart. Sense kijken of ik daar wat uit haal.coldasice schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:58:
[...]
Hierbij een grafiekje van mijn speed per heartbeat, zal zo ff formule erbij zetten zoals die door veloviewer gehanteerd wordt
Filters worden gebruikt om interval training eruit te halen en een bepaalde afstand, je ziet dat het niet altijd overeenkomt maar de trend is duidelijk, die verschillen worden vermoedelijk door de vorm van de dag en weer bepaald....
[afbeelding]
Zeker, ook de minuten die je per maand spendeert in betreffende zones is erg interessant....hierdoor heb je een idee of je alle zones ook in je gewenste duur "gebruikt", verder kun je door op een activiteit te klikken je best splits bekijken. Bijvoorbeeld bij een interval training kun je de beste 4 sets van 600 meters eruit halen, hij kijkt dan niet of waar je begint, maar hij neemt gewoon je beste, dus inclusief uitloop of exclusief te laat starten in je interval.XeNeRgY schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:08:
[...]
Dit is sowieso een erg interessante website! Volgens mij kan ik met de Free versie niet de grafiek maken die jij kan maken en ook filteren. Ik kan wel een overzicht krijgen van Heartbeat/kilometer of Speed/Heart. Sense kijken of ik daar wat uit haal.
Maar je kunt bijvoorbeeld ook filteren op starttime, daarmee al je ochtend trainingen vergelijken met avond trainingen....heel veel mogelijkheden....
Ik heb nu deze grafiek kunnen maken. Kan alleen niet echt zeggen wat ik er uit kan concluderen en of het aansluit bij mijn Fenix data.coldasice schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:14:
[...]
Zeker, ook de minuten die je per maand spendeert in betreffende zones is erg interessant....hierdoor heb je een idee of je alle zones ook in je gewenste duur "gebruikt", verder kun je door op een activiteit te klikken je best splits bekijken. Bijvoorbeeld bij een interval training kun je de beste 4 sets van 600 meters eruit halen, hij kijkt dan niet of waar je begint, maar hij neemt gewoon je beste, dus inclusief uitloop of exclusief te laat starten in je interval.
Maar je kunt bijvoorbeeld ook filteren op starttime, daarmee al je ochtend trainingen vergelijken met avond trainingen....heel veel mogelijkheden....

Je kunt nog even door de lijst lopen en bekijken of er verkeerde metingen bij zitten, soms krijg je een te hoge score doordat er een periode verkeerde hartslag is geregistreerd, of wat anders. Vaak zet ik dit in de omschrijving. Het fijne van deze site is dat je makkelijk meerdere vergelijkbare runs kunt vergelijken, als ik morgen een 9km in zone 2 loop, of 13km in zone1, vind ik altijd wel vergelijkbare runs in mijn geschiedenis. Dan maakt de route ook niet zoveel uit, nederland is toch vrij vlakXeNeRgY schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:18:
[...]
Ik heb nu deze grafiek kunnen maken. Kan alleen niet echt zeggen wat ik er uit kan concluderen en of het aansluit bij mijn Fenix data.
[afbeelding]
https://apps.garmin.com/e...d1-49b4-91bc-a58836c54335
PatrickC schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:15:
Daar is ie dan... De Deezer app voor Garmin horloges met muziek.

Grappig. Dit lees ik namelijk:PatrickC schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:51:
@Rene Ik heb gisteren toevallig nog even contact opgenomen met ABN AMRO over Garmin Pay en hun antwoord was:
ABN AMRO heeft recent de volgende stap aangekondigd in het testen van nieuwe wearables als betaalmethode samen met 500 van haar klanten. Tijdens een pilot van vier maanden die start in juni dit jaar, kunnen klanten ervaren hoe het is om contactloze Maestro-betalingen te doen met een ring, horloge, armband of sleutelring. Hun feedback kunnen ze realtime delen in een app. ABN AMRO is de eerste bank die wereldwijde betalingen – gekoppeld aan een lopende rekening – met een wearable mogelijk maakt.
Met het Mastercard Tokenization-systeem (MDES) voldoen de producten die in de pilot worden gebruikt aan alle vereisten voor betrouwbare en veilige betalingen. Dit systeem is een van de hoofdredenen waarom draagbare betalingen veiliger dan ooit zijn. Betalingen worden beveiligd met het gebruik van een wachtwoord, pincode of vingerafdruk die overeen komt met degene die je op je smartphone gebruikt.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Dit doen ze nu nog met zelf uitgebrachte wearables. Nergens staat dat ze plannen hebben om ook Garmin Pay te gaan ondersteunen. Ik heb gisteren ook nog even gevraagd naar Apple Pay (ik heb nl ook een iPhone) en daar wacht men nog steeds op Apple en als Apple Pay beschikbaar komt in NL, gaan ze pas beslissen en eventueel ontwikkelen.
PatrickC schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:15:
Daar is ie dan... De Deezer app voor Garmin horloges met muziek.
Nu nog een werkend horloge

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2018 23:37 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Wat zijn de alternatieven?
Wensen:
-Het is voor een vrouw
-ingebouwde pols hartslagmeter
-Mogelijkheid tot afspelen van muziek, zonder telefoon
-Ingebouwde GPS (met link naar runkeeper of strava)
Ik heb er verder niet veel verstand van.
Ik dacht wellicht de Garmin 235, maar deze heeft geen ingebouwde muziekspeler, zover ik begreep.
Basement Bios ---- Exo-S
Nu met de obligatoire DCRainmaker review: https://www.dcrainmaker.c...ing-you-need-to-know.html
[ Voor 31% gewijzigd door Trenchdog op 07-09-2018 11:09 . Reden: Dcrainmaker ]
En pak je popcorn want in de comments section van een recente post over gps accuracy in NY gaat Ray wat dieper in over zijn begrip van gps accuracy naar aanleiding van wat kritische opmerkingen van een lezer en ook fellrnr komt voorbij. Altijd interessant om te lezen.
Ziet er op zich goed uit, alleen 50% duurder dan de Tomtom. Is dit het goedkoopste garmin model met al de gewenste functies?Trenchdog schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:08:
In welke prijsklasse zoek je het, @Mystikal ? De Garmin vivoactive 3 music kan dat bijvoorbeeld allemaal, maar is volgens mij wat duurder dan de 235.
Nu met de obligatoire DCRainmaker review: https://www.dcrainmaker.c...ing-you-need-to-know.html
Hoe is jouw gevoel mbt tot dit horloge en de Tomtom? Ik zie wel dat op de garmin ook andere bandjes mogelijk zijn, die het horloge wat vrouwelijker maakt. (belangrijk voor de WAF).
Basement Bios ---- Exo-S
Garmin heeft op dit moment 5 horloges met muziek. De vivoactive 3 Music, de Forerunner 645 Music, de Fenix 5S+, Fenix 5+ en Fenix 5X+. Van die horloges is de vivoactive 3 Music de goedkoopste.Mystikal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:45:
[...]
Ziet er op zich goed uit, alleen 50% duurder dan de Tomtom. Is dit het goedkoopste garmin model met al de gewenste functies?
Hoe is jouw gevoel mbt tot dit horloge en de Tomtom? Ik zie wel dat op de garmin ook andere bandjes mogelijk zijn, die het horloge wat vrouwelijker maakt. (belangrijk voor de WAF).
Alternatieven buiten Garmin en TomTom met muziek en ingebouwde GPS zijn de Fitbit Ionic, Samsung Gear Sport en Amazfit Stratos. Nu vindt ik de Amazfit Stratos nogal 'groot/lomp' voor een vrouwenpols. De Samsung heeft verder nog het voordeel dat deze als enige Spotify ondersteuning heeft voor offline muziek op je horloge, mocht je al een Spotify premium account hebben.
Goede post. Hier kan ik wat mee. Ik ga op onderzoek uit!PatrickC schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:28:
[...]
Garmin heeft op dit moment 5 horloges met muziek. De vivoactive 3 Music, de Forerunner 645 Music, de Fenix 5S+, Fenix 5+ en Fenix 5X+. Van die horloges is de vivoactive 3 Music de goedkoopste.
Alternatieven buiten Garmin en TomTom met muziek en ingebouwde GPS zijn de Fitbit Ionic, Samsung Gear Sport en Amazfit Stratos. Nu vindt ik de Amazfit Stratos nogal 'groot/lomp' voor een vrouwenpols. De Samsung heeft verder nog het voordeel dat deze als enige Spotify ondersteuning heeft voor offline muziek op je horloge, mocht je al een Spotify premium account hebben.
Basement Bios ---- Exo-S
Vergeet de Apple Watch niet.PatrickC schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:28:
[...]
Garmin heeft op dit moment 5 horloges met muziek. De vivoactive 3 Music, de Forerunner 645 Music, de Fenix 5S+, Fenix 5+ en Fenix 5X+. Van die horloges is de vivoactive 3 Music de goedkoopste.
PSN: Sluuz
Ik had dezelfde uitdaging (behalve dan de muziek). Ik heb de witte vivoactive 3 (zonder muziek) voor haar gekocht. Ook gekeken naar de kleine variant van de galaxy watch, die ondersteunt zelfs offline spotify. Maar als sporthorloge staat Garmin wat hoger in mijn achting en de vivoactive was goedkoper. Ze kwam overigens van de amazfit pace, ook een mooi en goedkoop horloge dat veel van je wensen afvinkt.Mystikal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:47:
Hopelijk kan iemand mij adviseren. Ik had mijn vrouw een Tomtom runner 3 cardio+music cadeau (oranje kleur, stond wat vrouwelijker) gegeven. Maar na een uurtje zwemmen was de horloge kapot (freeze, wat niet meer te herstellen was, ook niet na een factory reset). Als het goed is gewoon garantie, maar begin nu te twijfelen. Mede ook omdat Tomtom zich waarschijnlijk terug trekt uit de markt.
Wat zijn de alternatieven?
Wensen:
-Het is voor een vrouw
-ingebouwde pols hartslagmeter
-Mogelijkheid tot afspelen van muziek, zonder telefoon
-Ingebouwde GPS (met link naar runkeeper of strava)
Ik heb er verder niet veel verstand van.
Ik dacht wellicht de Garmin 235, maar deze heeft geen ingebouwde muziekspeler, zover ik begreep.
De vraag die ik meteen heb als ik je verhaal lees is: komt de wens (of noodzaak) om te upgraden nou van haar of van jou. En als het vanuit haar kant komt, waarom?Kasj schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:23:
[...]
Ik heb de witte vivoactive 3 (zonder muziek) voor haar gekocht. Ze kwam overigens van de amazfit pace, ook een mooi en goedkoop horloge dat veel van je wensen afvinkt.
Van de amazfit pace naar de vivoactive bedoel je? Noodzaak durf ik het inderdaad niet te noemen, maar het maakte een mooi verjaardagscadeau. Voor vrouwen is een horloge ook een 'sieraad' en er is niet altijd een noodzaak nodig voor een nieuw sieraadrockhopper schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:32:
[...]
De vraag die ik meteen heb als ik je verhaal lees is: komt de wens (of noodzaak) om te upgraden nou van haar of van jou. En als het vanuit haar kant komt, waarom?
De amazfit pace is overigens een indrukwekkend horloge voor het geld. Maar de hartslagmetingen leken niet al te nauwkeurig en de functionaliteiten zijn beperkt versus Garmin (heb zelf namelijk de fenix 5s). We zitten nu ook in hetzelfde ecosysteem en kunnen 's avonds op de bank onze data vergelijken
Maar zoals gezegd, een must have was het zeker niet...
[ Voor 26% gewijzigd door Kasj op 07-09-2018 15:06 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Kasj op 07-09-2018 15:06 ]
Ik ben toevallig deze week overgestapt van TomTom (Spark 2 Cardio + Music) naar Garmin (VivoActive3)Mystikal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:45:
[...]
Ziet er op zich goed uit, alleen 50% duurder dan de Tomtom. Is dit het goedkoopste garmin model met al de gewenste functies?
Muziek gedeelte kan ik niks over vertellen, want op mijn TomTom heb ik het nooit gebruikt en mijn Garmin heeft het niet.
Batterijduur: Ik kan het nog niet met zekerheid zeggen, maar lijkt wat minder dan de TomTom (ik verwacht gemiddeld om de 4 dagen te moeten opladen, waar de TomTom het 6 dagen volhield)
Voor het overige, is het op ieder vlak een stap vooruit:
- Hij ziet er een stuk beter uit, en kan prima 24/7 gedragen worden, ook in formele omgeving.
- De sensoren zijn een stuk beter, waardoor activiteiten veel slimmer en beter worden gedetecteerd. (Voorbeeld: ik fiets iedere dag naar mijn werk en tussen de middag lopen we altijd rondje. Dit wordt allemaal vanzelf als zodanig geregistreerd zonder GPS in te schakelen)
- Garmin Connect is veel uitgebreider dan de TomTom portal, ook synchroniseren gaat veel sneller
[ Voor 14% gewijzigd door dennisfr op 07-09-2018 15:29 ]
En hoe groot is de opslag voor de muziek?
Basement Bios ---- Exo-S
Ja, je kunt een BT koptelefoon rechtstreeks koppelen aan het horloge, maar niet iedere BT koptelefoon werkt hier even goed mee (Airpods van Apple b.v.). Op het Garmin forum kun je een lijst vinden hiervan.Mystikal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:30:
Misschien toch iets dieper in de buidel taste en voor de Garmin gaan. Ik neem aan dat het dan mogelijk is om een bluetooth koptelefoon rechtstreeks aan het horloge te koppelen?
Je kunt tot 500 nummers opslaan op het horloge.
Het is al eerder vermeld volgens mij, maar als je bij de ING zit en wat rentepunten hebt, zijn er aantrekkelijke aanbiedingen voor een 645 music en vivoactive 3. Die laatste volgens mij zonder muziek...Mystikal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:30:
Misschien toch iets dieper in de buidel taste en voor de Garmin gaan. Ik neem aan dat het dan mogelijk is om een bluetooth koptelefoon rechtstreeks aan het horloge te koppelen?
https://www.ing.nl/punten...-&-Sieraden/Sporthorloges
Wie weet kun je hier wat mee.
Battle.net || Strava
Ik heb de Vivoactive 3 (ook zonder muziek) nog bijna 50 Euro goedkoper gekocht bij Amazon.itretlaw schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:00:
[...]
Het is al eerder vermeld volgens mij, maar als je bij de ING zit en wat rentepunten hebt, zijn er aantrekkelijke aanbiedingen voor een 645 music en vivoactive 3. Die laatste volgens mij zonder muziek...
https://www.ing.nl/punten...-&-Sieraden/Sporthorloges
Wie weet kun je hier wat mee.
Ik heb de vívoactive 3 ook gekocht via amazon.it. Vorige week besteld en woensdag had ik hem binnen.dennisfr schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:21:
[...]
Ik heb de Vivoactive 3 (ook zonder muziek) nog bijna 50 Euro goedkoper gekocht bij Amazon.it
waar haal je dat vandaan?Mystikal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:47:
. Mede ook omdat Tomtom zich waarschijnlijk terug trekt uit de markt.
no comment
Met de pace ga je hetzelfde hebben als de tomtom na een zwemsessie... Hij is namelijk niet waterdicht...Kasj schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:52:
[...]
Van de amazfit pace naar de vivoactive bedoel je? Noodzaak durf ik het inderdaad niet te noemen, maar het maakte een mooi verjaardagscadeau. Voor vrouwen is een horloge ook een 'sieraad' en er is niet altijd een noodzaak nodig voor een nieuw sieraad![]()
De amazfit pace is overigens een indrukwekkend horloge voor het geld. Maar de hartslagmetingen leken niet al te nauwkeurig en de functionaliteiten zijn beperkt versus Garmin (heb zelf namelijk de fenix 5s). We zitten nu ook in hetzelfde ecosysteem en kunnen 's avonds op de bank onze data vergelijken![]()
Maar zoals gezegd, een must have was het zeker niet...
Vrij algemeen bekend, zie onder andere:
nieuws: TomTom schrapt 136 banen bij zijn afdeling voor sporthorloges
If you can see, look. If you can look, observe
In het kort is er niks officieel bekend maar alle tekenen wijzen erop. Geen nieuwe toestellen, inkorten personeel en heel veel geruchten die zeggen dat ze eruit stappen. Dit zal waarschijnlijk gebeuren zodra de garantietermijn van de toestellen verlopen is, of zodra de voorraad die ze nog hebben verkocht is.
Let wel dat de toestellen wel goed werken, maar voor TT geldt momenteel stilstand, dus achteruitgang...
Inkorten personeel is al jaar geleden, daarna niks nieuws. Innovatie is nagenoeg niet nodig, het is zo simpel en werkt perfect.rockhopper schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:59:
[...]
In het kort is er niks officieel bekend maar alle tekenen wijzen erop. Geen nieuwe toestellen, inkorten personeel en heel veel geruchten die zeggen dat ze eruit stappen. Dit zal waarschijnlijk gebeuren zodra de garantietermijn van de toestellen verlopen is, of zodra de voorraad die ze nog hebben verkocht is.
Let wel dat de toestellen wel goed werken, maar voor TT geldt momenteel stilstand, dus achteruitgang...
Ter verge,ijk met die navi kastjes, doen ze nog steeds, alleen geen top prio meer. Zie best veel met zn tomtom ding. Nja we zullen zien, koop dan wel weeeer wat anders... daar word ik wel moe van 😒
no comment
Niet mee eens, het is een betrekkelijk nieuwe markt waarin genoeg te innoveren valt.Martinus schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:22:
[...]
Inkorten personeel is al jaar geleden, daarna niks nieuws. Innovatie is nagenoeg niet nodig, het is zo simpel en werkt perfect.
Ik ben deze week overgestapt van een2 jaar oude TomTom Spark 2 Premium (full option met wat luxere uitstraling) naar een Garmin Vivoactive 3. Beide met een vergelijkbare retail prijs.
Zowel de sensoren, als het design, als de app/portal, zijn bij Garmin een klasse beter.
Best jammer, want ook ik was best tevreden over de TT en als ze waren blijven doorontwikkelen was ik zeker weer voor een TT gegaan. Als ik nu weer een nieuwe TT gekocht, had ik weer exact hetzelfde horloge gehad met dezelfde 'look en feel' en dezelfde prestaties.
Had je dan geen spark 3 willen hebben, die 2 is er id al lang. Heb zelf de adventurer, omdat ik er gpx in kan laden. So far so good, zal ooit wel weer anders moeten.dennisfr schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:05:
[...]
Niet mee eens, het is een betrekkelijk nieuwe markt waarin genoeg te innoveren valt.
Ik ben deze week overgestapt van een2 jaar oude TomTom Spark 2 Premium (full option met wat luxere uitstraling) naar een Garmin Vivoactive 3. Beide met een vergelijkbare retail prijs.
Zowel de sensoren, als het design, als de app/portal, zijn bij Garmin een klasse beter.
Best jammer, want ook ik was best tevreden over de TT en als ze waren blijven doorontwikkelen was ik zeker weer voor een TT gegaan. Als ik nu weer een nieuwe TT gekocht, had ik weer exact hetzelfde horloge gehad met dezelfde 'look en feel' en dezelfde prestaties.
no comment
Om wat voorbeelden van innovatie te geven:
inmiddels is Galileo uitgebracht en wordt langzaam verder uitgerold (Europese satelliet systeem voor positie bepaling)
De optische hartslagmeting wordt ook nauwkeuriger per iedere nieuwe generatie, daarmee zeg ik niet dat het beter is dan een borstband, maar zeker beter ten opzichte van de eerste generatie.
Tomtom doet verder weinig tot niets met extra features op hun eigen platform en integratie met derde partijen, dat wat er is werkt, maar vernieuwing ontbreekt.
Dat is nou het issue: de Spark 3 is precies hetzelfde als de Spark 2 (ook hardwarematig dacht ik), maar met dan met enkele extra features die voor mij niet veel toevoegen.Martinus schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:49:
[...]
Had je dan geen spark 3 willen hebben, die 2 is er id al lang. Heb zelf de adventurer, omdat ik er gpx in kan laden. So far so good, zal ooit wel weer anders moeten.
en de Polar M600!Mystikal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:51:
[...]
Goede post. Hier kan ik wat mee. Ik ga op onderzoek uit!
Wat ik graag zou hebben:
- HR
- Afstand / traject: Liefst met GPS ingebouwd want zou bij lopen enkel dit mee willen moeten nemen. De charge 3 vereist pairing, wat ik wil vermijden als het ingebouwde signaal goed genoeg is.
- VO2 Max
- Geen smart watch, maar liever band design.
- Degelijke en redelijk accurate metingen
- Sleep tracking
- Waterdicht, maar niet met de bedoeling geschik te zijn voor diepzeeduiken. Ik zweet nogal makkelijk en lees dat dit toch soms wat negatief inwerkt op minder geschikte modellen.
- Mogelijkheid voor interval trainingen oid te gebruiken. Liefst met een eventuele feedback mechanisme die u helpt als ik mijn gekozen duur uitjoggen heb gedaan en mij zegt wanneer het tijd is om te sprinten (trilfunctie bv).
Wat zoek ik niet (specifiek):
- Bulkiness
- Interactiviteit met GSM, zoals calls opnemen, sms beantwoorden, navigatie,...
- Muziek, maar auditieve feedback mag wel.
Qua batterij stel ik niet specifiek grote verwachtingen, maar uiteraard moet het wel een sessie kunnen doorstaan.
Voornaamste gebruik zal dagelijks aandoen, lopen, beperkte fitness en mogelijks ook bij MTB.
Tenslotte zit m'n prijsdoel tussen de 150-200 EUR.
Bedankt voor de input!
Zoals bij elke aankoopadviesvraag op Tweakers: wat heb je zelf al gevonden?Zaeiouz schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:24:
Ik ben aan het kijken voor een activity tracker, maar ben niet zeker wat ik zou voor gaan. Is er iemand die tips en/of suggesties heeft?
Wat ik graag zou hebben:
- HR
- Afstand / traject: Liefst met GPS ingebouwd want zou bij lopen enkel dit mee willen moeten nemen. De charge 3 vereist pairing, wat ik wil vermijden als het ingebouwde signaal goed genoeg is.
- VO2 Max
- Sleep tracking
- Waterdicht, maar niet met de bedoeling geschik te zijn voor diepzeeduiken. Ik zweet nogal makkelijk en lees dat dit toch soms wat negatief inwerkt op minder geschikte modellen.
- Mogelijkheid voor interval trainingen oid te gebruiken. Liefst met een eventuele feedback mechanisme die u helpt als ik mijn gekozen duur uitjoggen heb gedaan en mij zegt wanneer het tijd is om te sprinten (trilfunctie bv).
- Bulkiness
Qua batterij stel ik niet specifiek grote verwachtingen, maar uiteraard moet het wel een sessie kunnen doorstaan.
Voornaamste gebruik zal dagelijks aandoen, lopen, beperkte fitness en mogelijks ook bij MTB.
Bedankt voor de input!
Mijn Fenix 5S heeft het nu echt begeven, en ik heb even de 5S plus in handen gehad. Er zijn toch nog 2 extra zaken: scherm is duidelijk groter (minder grote rand), en hij is merkbaar sneller (activiteit menu start vele malen sneller)inquestos schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:35:
Twijfel hier..
Mijn Fenix 5S begint het te begeven (kapotte pixels, enorm verlies contrast).
Nu kan ik bij de winkel geld terugkrijgen omdat er geen Fenix 5S meer beschikbaar is... (Ik had verwacht dat de non-plus modellen nog wel even te koop zouden zijn, maar nu al zijn ze vrijwel overal op!). Maar dan moet ik over op een Fenix 5S plus (zo'n 150 euro duurder), of nog eentje ergens vandaan zien te halen. Kaarten op het plus model zijn een welkome aanvulling... maar ik zie ook een kleinere batterijduur bij GPS-verbruik! Zowel bij de 5S als de 5 is die bij het PLUS model afgenomen. Bij het X model juist toegenomen. 14 uur was voor mij toch nog wel het minimum (en inderdaad goed te doen, ik kan er een kleine week mee doen)
Fenix 5S Fenix 5S Plus Prijs 540 700 Kaarten Nee Ja Wifi Nee Ja Batterijduur met GPS 14 uur 11 uur Resolutie 218x218 240x240 Overig - Muziek
[...]
Interessant, goede tip @Hopjesvla79 !
Fenix 5S | Fenix 5S Plus | |
Prijs | 540 | 700 |
Kaarten | Nee | Ja |
Wifi | Nee | Ja |
Batterijduur met GPS | 14 uur | 11 uur |
Resolutie | 218x218 | 240x240 |
Scherm | minder rand= groter scherm | |
Snelheid | Tikje traag in menu | Meer responsive |
Overig | - | Muziek, climb pro, popularity routing |
Toch vind ik de prijsverhoging moeilijk te verantwoorden. Zeker ivm de Sapphire editie
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Of bedoel je dat je zo'n bedrag voor jezelf moeilijk te verantwoorden vindt?
[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 09-09-2018 19:49 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De Garmin vivosport bevat alles wat je wilt.Zaeiouz schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:24:
Ik ben aan het kijken voor een activity tracker, maar ben niet zeker wat ik zou voor gaan. Is er iemand die tips en/of suggesties heeft?
Wat ik graag zou hebben:
- HR
- VO2 Max
- Sleep tracking
- Bulkiness
Bedankt voor de input!
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/574602
Meeste basis. Voornamelijk Fitbit en Garmin komen boven.mrwolf schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:30:
[...]
Zoals bij elke aankoopadviesvraag op Tweakers: wat heb je zelf al gevonden?
Fitbit charge 3 leek me het dichtste aan te leunen, maar is uiteraard nog niet uit en niemand kan hier al feedback over geven.
De vivosport zoals PatrickC aangeeft, zit momenteel ook nog in m'n selectie, maar lees hier en daar ook mindere punten.
Zaeiouz schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:24:
Wat ik graag zou hebben:
- HR
- VO2 Max
- Sleep tracking
.....
Gaat niet samen, charge 3 heeft geen gps....goed kijken naar specs om teleurstellingen te voorkomen...Fitbit charge 3 leek me het dichtste aan te leunen, maar is uiteraard nog niet uit en niemand kan hier al feedback over geven.
Alle vlakken behalve batterij (of eigenlijk toch, omdat ie sneller leeg is)Gonadan schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:48:
Hij is dus op alle vlakken sneller, mooier, uitgebreider en heeft een zooi extra features. Hem 5+ noemen is eigenlijk understatement. Waarom mag dat geen extra geld kosten dan?
Of bedoel je dat je zo'n bedrag voor jezelf moeilijk te verantwoorden vindt?
Maar als je even kijkt waar de fenix begon een aantal jaar terug, de F3 kwam uit voor $499 nu zitten we met de budget optie op een vanaf van $/€ 699 toch een flink stuk hoger. Je hebt helemaal gelijk dat het heel veel meer kan, maar je gaat wel van een punt waarop je een horloge nog relatief makkelijk kan betalen naar een punt dat je bij jezelf denkt, dat is wel erg veel geld voor alleen een horloge.
Of het het waard is kan ik alleen voor mezelf beantwoorden, en dat is een volmondig nee. Het andere punt wat ik ermee wil maken is dat het horloge omhoog geschoven is naar een ander segment door zijn hogere prijs, of dat terecht is laat ik in het midden omdat het erg afhangt van je wensen en je budget.
Het zijn mijns twee losstaande punten die niet verward moeten worden. Enerzijds het punt of je de prijs voor zo'n horloge reëel vind en dat er voor wilt betalen. Dat is iets wat heel persoonlijk is, kan je eigenlijk niet over discussiëren.rockhopper schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:10:
Alle vlakken behalve batterij (of eigenlijk toch, omdat ie sneller leeg is)![]()
Maar als je even kijkt waar de fenix begon een aantal jaar terug, de F3 kwam uit voor $499 nu zitten we met de budget optie op een vanaf van $/€ 699 toch een flink stuk hoger. Je hebt helemaal gelijk dat het heel veel meer kan, maar je gaat wel van een punt waarop je een horloge nog relatief makkelijk kan betalen naar een punt dat je bij jezelf denkt, dat is wel erg veel geld voor alleen een horloge.
Of het het waard is kan ik alleen voor mezelf beantwoorden, en dat is een volmondig nee. Het andere punt wat ik ermee wil maken is dat het horloge omhoog geschoven is naar een ander segment door zijn hogere prijs, of dat terecht is laat ik in het midden omdat het erg afhangt van je wensen en je budget.
Anderzijds het punt waar ik op inhaakte, namelijk of het verschil tussen de 5S en 5S+ te rechtvaardigen is. Hier kan je wel over discussiëren en ik vind dat het verschil wel degelijk te rechtvaardigen is.
De Fenix reeks begon inderdaad met de 3, dat was het eerste model. Later kwam de Chronos welke een heel stuk luxer was qua uiterlijk. Vervolgens de 5 en nu de 5+. Elke keer een nieuw model op zijn eigen positie binnen een productreeks. Zoals ik al zei is het verschil tussen een 5 en 5+ dermate groot dat je hem bijna 7S had moeten noemen. Dan klopt hij wat meer ten opzichte van de afstand tussen de 3 en de 5S.
Het is inderdaad een hoop geld, voor allemaal uit de serie eigenlijk, maar de verschillen onderling vind ik prima verklaarbaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe kom je daar bij? Wat denk je dat die 3 betekent? De serie begon jaren geleden in 2012 met de fēnix, die in 2014 werd opgevolgd door de fēnix 2. Daarna kwam pas de fēnix 3.Gonadan schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:59:
De Fenix reeks begon inderdaad met de 3, dat was het eerste model.
Punctuality is the politeness of kings
MIjn fout, je hebt gelijk.dreamscape schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:02:
[...]
Hoe kom je daar bij? Wat denk je dat die 3 betekent? De serie begon jaren geleden in 2012 met de fēnix, die in 2014 werd opgevolgd door de fēnix 2. Daarna kwam pas de fēnix 3.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb het daar ook gekocht maar gaat na een weekend proberen vandaag terug. Calorieën en stappen teller is bagger, ook na optimaal instellen en kalibreren. En ja ik heb eerder garmins gehad die het veel beter op dat gebied deden zoals bv. de FR235. De strength training mode met reps telling is super irritant en niet uit te zetten. En als ik dan op Reddit lees dat er sinds de introductie bijna niets aan wensen is opgeleverd en alleen meer bugs zijn geïntroduceerd en niet opgelost zeg ik tot ziens. De apple watch is echt veel nauwkeuriger en voelt veel meer premium aan.SuperKneus schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:37:
[...]
Ik heb de vívoactive 3 ook gekocht via amazon.it. Vorige week besteld en woensdag had ik hem binnen.
De hoogte bepaling is wel ronduit slecht: gisteren een duurloop van 16 kilometer gedaan, en daarbij begonnen en geëindigd voor mijn huis (op +45m msl). Bij de start gaf het horloge een hoogte van 3m en en op het eind -18m.
Ook ten opzichte van een vorige activiteit worden hele andere hoogtes gemeten (tientallen meters verschil).
Dat deed de TomTom wel allemaal goed.
Beetje vreemde reactie. Komt op mij over alsof je een stappenteller zoekt en geen horloge om hard te lopen.mcaran schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:41:
[...]
Ik heb het daar ook gekocht maar gaat na een weekend proberen vandaag terug. Calorieën en stappen teller is bagger, ook na optimaal instellen en kalibreren. En ja ik heb eerder garmins gehad die het veel beter op dat gebied deden zoals bv. de FR235. De strength training mode met reps telling is super irritant en niet uit te zetten. En als ik dan op Reddit lees dat er sinds de introductie bijna niets aan wensen is opgeleverd en alleen meer bugs zijn geïntroduceerd en niet opgelost zeg ik tot ziens. De apple watch is echt veel nauwkeuriger en voelt veel meer premium aan.
Gisteren heeft hij 11000 stappen geregistreerd en dat komt overeen met wat ik normaal zie. Mijn vrouw gebruikt verder een Garmin Vivosport HR en de stappen komen overeen met die van mij.
Het boeit mij niet echt of calorieën en/of stappen kloppen kwa registratie. Maar goed ik zal speciaal voor jou eens de Polar loop naast de vívoactive3 dragen en kijken of ik verschil zie.
Wat is er zo raar aan? Het is niet alleen een hardloop horloge maar een multisport horloge en activity tracker. Dus dat de calorieën en stappen kloppen is het minste wat ik verwacht.SuperKneus schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:35:
[...]
Beetje vreemde reactie. Komt op mij over alsof je een stappenteller zoekt en geen horloge om hard te lopen.
Gisteren heeft hij 11000 stappen geregistreerd en dat komt overeen met wat ik normaal zie. Mijn vrouw gebruikt verder een Garmin Vivosport HR en de stappen komen overeen met die van mij.
Het boeit mij niet echt of calorieën en/of stappen kloppen kwa registratie. Maar goed ik zal speciaal voor jou eens de Polar loop naast de vívoactive3 dragen en kijken of ik verschil zie.
Als ik alleen een hardloophorloge had gezocht dan had ik een Forerunner aangeschaft.
Dus voor dat je mij bekritiseerd lees welke punten ik aandraag. En ik ben niet de enige zoals jij insinueert.
Ik heb nu een TomTom Spark 3 (met OHR) en overweeg te upgraden naar (bv) een Forerunner 645. Maar eigenlijk kan ik het voor mezelf nauwelijks verantwoorden om zo'n groot bedrag uit te geven om iets te vervangen dat het eigenlijk nog prima doet. (De tweaker en gadget-freak in mij wil het natuurlijk wel.
Ik zou ook nog kunnen (proberen te) wachten tot mijn TomTom echt end-of-life is, en er weer nieuwe sporthorloges op de markt zijn die ongetwijfeld weer beter zijn dan de huidige. Ik vraag me alleen af wat er beter of nieuwer zou kunnen zijn, en dan niet zo zeer evolutionaire veranderingen, maar revolutionaire veranderingen.
Nou een beetje vriendelijker mag ook wel.mcaran schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:23:
Wat is er zo raar aan? Het is niet alleen een hardloop horloge maar een multisport horloge en activity tracker. Dus dat de calorieën en stappen kloppen is het minste wat ik verwacht.
Als ik alleen een hardloophorloge had gezocht dan had ik een Forerunner aangeschaft.
Dus voor dat je mij bekritiseerd lees welke punten ik aandraag. En ik ben niet de enige zoals jij insinueert.
De VivoActive is een beetje het instapmodel qua sporthorloges van Garmin, feitelijk een fittracker met was sportmogelijkheden. De echte multisportmodellen zoals Garmin dat zelf benoemt beginnen eerder bij de 735XT bijvoorbeeld.
Los daarvan, welke nauwkeurigheid verwacht jij qua stappen en calorieën? En hoe kom jij tot de conclusie dat de getallen die je nu krijgt niet kloppen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het was niet de bedoeling om onvriendelijk te zijn maar dat terzijde.Gonadan schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:26:
[...]
Nou een beetje vriendelijker mag ook wel.
De VivoActive is een beetje het instapmodel qua sporthorloges van Garmin, feitelijk een fittracker met was sportmogelijkheden. De echte multisportmodellen zoals Garmin dat zelf benoemt beginnen eerder bij de 735XT bijvoorbeeld.
Los daarvan, welke nauwkeurigheid verwacht jij qua stappen en calorieën? En hoe kom jij tot de conclusie dat de getallen die je nu krijgt niet kloppen?
Als ik weet dat mijn dagelijkse calorieverbruik gemiddeld rond 2600 zit en dat heb ik met de FR235 garmin, de apple watch 3 en de fitbit charge 2 gemeten welke allemaal in de buurt komen. De VA3 meet 3500 gemiddeld en dat lijkt mij dan niet correct. Het aantal stappen is ook zeker 20% hoger ongeacht of ik de standaard stappenlengte gebruik of de gemeten lengte. Ik ben niet tegen Garmin, ben zelfs een fan. Alleen in dit geval is het product niet echt goed in mijn optiek.