Ik heb een Polar M430 met een fitness meet functie die de VO2max inschat.
De test maakt in slechts vijf minuten een schatting van je aerobe conditie in rust zonder enige inspanning. Het resultaat, de Polar OwnIndex, bepaalt je maximale zuurstofopname (VO2max) en vertelt je wat je aerobe conditie is vergeleken met mensen van dezelfde leeftijd en hetzelfde geslacht.
De test is gebaseerd op je hartslag in rust, hartslagvariatie, geslacht, leeftijd, lengte, lichaamsgewicht en je eigen beoordeling van je fysieke activiteiten op de lange termijn
Hier komt in mijn geval Man / 29 / BMI rond de 25 echter een VO2Max van 65+ ( laatste meting zelfs 69!) dit merkt Polar Flow aan als dat ik in de groep "Elite" val.
De laatste 4 maanden had ik het erg fanatiek "sporten" weer opgepakt:
- 3x per week 12km wandelen (soms met extra gewicht)
- 2x per week 33km fietsen (>25km/u met een normale fiets)
- 5x per week 20-30min gewicht heffen
- 2x per week (in het weekend) 5km wandelen
- 5x per week (in de lunch pauze) 1.6km wandelen
- 10x per week (woon werk verkeer) 10km fietsen >22km/u
Verder doe ik de meeste boodschappen ook met de fiets of te voet
Is het mogelijk dat de VO2Max inschatting klopt? Of moet ik bij dat soort waardes echt aan elite sporters
denken zoals wielrenners die 200km berg op met 40km/u makkelijk kunnen.
Ik heb het idee dat veel waardes inschattingen op inschattingen zijn. Max en ustr hartslag zijn ook inschattingen met soms wel hele eenvoudige formules.
Overigens ben ik van plan om over te stappen naar de Polar Vantage wanneer die uit is ( en de GPS nauwkeurigheid die de beta versie heeft gefixed is). Eigenlijk met als enige reden dat ik niet meer 3x per week mijn horloge wil op moeten laden