Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 92 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:00
Als je NU een comment post op de site van DC Rainmaker kun je een Garmin Fenix 5 Plus winnen. Kan tot 16:00 uur vandaag, dus je hebt nu nog ruim 40 minuten.

OK, dit verkleint waarschijnlijk mijn winstkansen, maar ik gun het iedereen om er een te winnen. :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Hmm, 5000+ reacties inmiddels.

Succes! :)

March of the Eagles

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

1/5000 is nog steeds een behoorlijke kans in een loterij :Y

• slow whoop
De teller is gestopt op 6070 6089 posts. Toch mooi een winstkans van 0.016%. :)

[ Voor 7% gewijzigd door slow whoop op 10-09-2018 19:01 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
PatrickC schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:28:
[...]

Garmin heeft op dit moment 5 horloges met muziek. De vivoactive 3 Music, de Forerunner 645 Music, de Fenix 5S+, Fenix 5+ en Fenix 5X+. Van die horloges is de vivoactive 3 Music de goedkoopste.

Alternatieven buiten Garmin en TomTom met muziek en ingebouwde GPS zijn de Fitbit Ionic, Samsung Gear Sport en Amazfit Stratos. Nu vindt ik de Amazfit Stratos nogal 'groot/lomp' voor een vrouwenpols. De Samsung heeft verder nog het voordeel dat deze als enige Spotify ondersteuning heeft voor offline muziek op je horloge, mocht je al een Spotify premium account hebben.
Vind het zo jammer dat er geen andere fabrikanten zijn buiten Samsung die Spotify offline ondersteuning bieden. Dit maakt dat het aanbod voor mij zeer beperkt is.

*Apple Watch is niet echt een optie voor iemand zonder iDevices thuis.
Caayn schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:39:
[...]
Vind het zo jammer dat er geen andere fabrikanten zijn buiten Samsung die Spotify offline ondersteuning bieden. Dit maakt dat het aanbod voor mij zeer beperkt is.
In het pricipe staat het Spotify vrij om een Connect IQ Muziek app te ontwikkelen op het Garmin Connect IQ platform. Maar aangezien we Spotify alleen nog maar bij Samsung zien, lijkt het er op dat er een soort 'exclusive deal' is tussen Samsung en Spotify. Misschien eens Spotify rechtstreeks benaderen of ze nog plannen hebben op dit gebied?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:45
Waarom niet gewoon podcasts? Dat vind ik ideaal bij het sporten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Gonadan schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:54:
[...]

Waarom niet gewoon podcasts? Dat vind ik ideaal bij het sporten.
Omdat je dan altijd een PC met Garmin Express nodig hebt om deze op je horloge te zetten? Bij Deezer en Spotify kun je gewoon via wifi de muziek rechtreeks naar je horloge overzetten, zonder tussenkomst van een PC met Garmin Express.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Gonadan
PatrickC schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:57:
Omdat je dan altijd een PC met Garmin Express nodig hebt om deze op je horloge te zetten? Bij Deezer en Spotify kun je gewoon via wifi de muziek rechtreeks naar je horloge overzetten, zonder tussenkomst van een PC met Garmin Express.
Ah zo, ja dat is wel iets makkelijker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-12 11:50
dennisfr schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:46:
Ik vind de stappenteller van de VA3 juist een stuk beter dan die van mijn TomTom Spark (die telde tijdens 3 kwartier fietsen ook makkelijk 2000 stappen).

De hoogte bepaling is wel ronduit slecht: gisteren een duurloop van 16 kilometer gedaan, en daarbij begonnen en geëindigd voor mijn huis (op +45m msl). Bij de start gaf het horloge een hoogte van 3m en en op het eind -18m.
Ook ten opzichte van een vorige activiteit worden hele andere hoogtes gemeten (tientallen meters verschil).
Dat deed de TomTom wel allemaal goed.
Welke TomTom Spark had je? Want die hebben niet allemaal een barometrische hoogtemeter. Als het horloge de hoogte informatie achteraf bepaalt op basis van de GPS positie, klopt die hoogte meestal beter dan wat een luchtdrukmeter zelf bepaalt (want die is heel afhankelijk van het weer bv). Alleen kun je wanneer de hoogte van het GPS traject komt, tijdens het sporten de hoogteverschillen niet zien. Wanneer je in de heuvels of bergen aan het trainen bent, wil je dat misschien wel live kunnen zien. Het is niet 100% nauwkeurig, maar je horloge kan het verschil niet zien tussen verschil in luchtdruk door hoogteverschillen of door weersverschillen. Ik denk dus dat het verschil dat jij ervaart door die hoogtemeter komt, maar uiteindelijk doen 21 hoogtemeters er toch nauwelijks toe.

Het zou wel leuk zijn als de resultaten van de druk meting achteraf genormaliseerd worden met een stationair gemeten luchtdruk en het GPS pad, maar dat gebeurt dus niet. Ik kijk daarom eigenlijk nooit naar de hoogtes bij workouts, behalve bij een klimtraining of activiteit.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39

Roozzz

Plus ultra

MacPoedel schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:29:
[...]

Welke TomTom Spark had je? Want die hebben niet allemaal een barometrische hoogtemeter. Als het horloge de hoogte informatie achteraf bepaalt op basis van de GPS positie, klopt die hoogte meestal beter dan wat een luchtdrukmeter zelf bepaalt (want die is heel afhankelijk van het weer bv). Alleen kun je wanneer de hoogte van het GPS traject komt, tijdens het sporten de hoogteverschillen niet zien. Wanneer je in de heuvels of bergen aan het trainen bent, wil je dat misschien wel live kunnen zien. Het is niet 100% nauwkeurig, maar je horloge kan het verschil niet zien tussen verschil in luchtdruk door hoogteverschillen of door weersverschillen. Ik denk dus dat het verschil dat jij ervaart door die hoogtemeter komt, maar uiteindelijk doen 21 hoogtemeters er toch nauwelijks toe.

Het zou wel leuk zijn als de resultaten van de druk meting achteraf genormaliseerd worden met een stationair gemeten luchtdruk en het GPS pad, maar dat gebeurt dus niet. Ik kijk daarom eigenlijk nooit naar de hoogtes bij workouts, behalve bij een klimtraining of activiteit.
Even voor de zekerheid (je suggereert nu namelijk iets anders): een barometrische hoogtemeter is het meest nauwkeurige dat je kan gebruiken om hoogte en hoogteverschil te bepalen. Sec GPS is waardeloos om hoogte mee te bepalen (niet daarvoor ontwikkeld) en achteraf bepalen is in hoge mate afhankelijk van de kwaliteit van de "hoogte-overlay" die men gebruikt. Reken daarbij vooral niet op AHN resoluties oid... Meestal werkt zoiets in vlakken van enkele m2 waarvan de hoogte bekend is, maar vierkante kilometers zijn geen uitzondering in Europa... :P Een barometer zal in 90-99% van de gevallen het beste beeld geven (misschien met uitzondering van overkomende stormfronten ed.)

Weersinvloeden zijn absoluut van invloed op een barometer, maar ik vermoed dat je dit effect hier enigszins overschat. Anderzijds, als we het inderdaad hebben over een verschil van 21 meter dan is dit inderdaad volstrekt verklaarbaar door stijgende luchtdruk... Een keertje ijken voor/tijdens de activiteit is allicht ook een goed idee, dan is het startpunt in ieder geval correct en is alles daaraan netjes gerelateerd :)

* Roozzz gebruikt barometrische hoogtemeters veel bij bergsportactiviteiten waar een accurate waarde wél relevant is

If you can see, look. If you can look, observe

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:32
[...]
Welke TomTom Spark had je? Want die hebben niet allemaal een barometrische hoogtemeter.
Ik had een Spark 2.
[...]
Ik denk dus dat het verschil dat jij ervaart door die hoogtemeter komt, maar uiteindelijk doen 21 hoogtemeters er toch nauwelijks toe.
Nou, als zowel de absolute hoogte een afwijking heeft en de relatieve hoogte tussen het begin en einde van de meting ook van geen kant klopt heb ik ook geen vertrouwen in de rest van de hoogtemeting.
Ditzelfde rondje zou op mijn TomTom op zo'n 150 hoogtemeters uit zijn gekomen en volgens de VA3 was het maar 73 meter.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:14
Ik denk dat we allemaal kunnen concluderen dat de hoogteregistratie van de VA3 helemaal waardeloos is. Het Garmin forum staat er vol mee.

Als ik ga hardlopen dan ijk ik het horloge bij de start (ca 30 seconden wachten met starten als de GPS groen is). De hoogte klopt dan prima (35 meterk). Als ik terugkom van het hardlopen is de hoogte soms 12 meter, soms -10 meter en soms -160 meter (en alles ertussenin). Vermoedelijk komt het omdat de sensor onder het horloge zit, maar dat is niet zeker.

Mijn Edge 810 heeft nergens problemen mee. Ook niet als er 1500 hoogtemeters gemaakt zijn.

Positief ben ik in ieder geval over Garmin pay. Dat werkt helemaal prima 👍👍👍

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:56
Ik weet niet of ik hier op aanbiedingen mag attenderen, maar Amazon.de heeft de Vivoactive 3 Music nu in de aanbieding voor €279. Zo goedkoop heb ik 'm nog niet gezien! Het goedkoopste was volgens mij €309 op Amazon.it.

Link

[ Voor 6% gewijzigd door eddemans op 10-09-2018 21:25 ]

• Gonadan
Roozzz schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:43:
Weersinvloeden zijn absoluut van invloed op een barometer, maar ik vermoed dat je dit effect hier enigszins overschat. Anderzijds, als we het inderdaad hebben over een verschil van 21 meter dan is dit inderdaad volstrekt verklaarbaar door stijgende luchtdruk... Een keertje ijken voor/tijdens de activiteit is allicht ook een goed idee, dan is het startpunt in ieder geval correct en is alles daaraan netjes gerelateerd :)
Toch is dat effect groter dan je denkt, als de barometer twee millibar zakt spreek je al over ruim twintig meter. Over het algemeen zal dat niet zo snel binnen je hardlooprondje gebeuren, dan zie je wel wat wolken samen pakken. :P

Dat ijken gaat automatisch zegt Garmin, maar ik ben nog niet overtuigd van de beste opties. Hij ijkt namelijk op GPS, daarmee bepaalt hij je hoogte bij het starten van een activiteit. Aangezien dat ongeveer net zo nauwkeurig is al m'n eigen kloten als peillood gebruiken kan je er van op aan dat het nogal eens varieert. Daarmee varieert dan ook gelijk je barometer en lijkt het weer aardig veranderd als je weer eens een activiteit gestart hebt. 8)7

Buiten de activiteiten bepaalt hij aan de hand van je beweging of de verschillend in wat de barometer meet. Blijf je op je plek dan beschouwt hij het als verandering van luchtdruk, beweeg je dan beschouwt hij het als reizen dus verandering in hoogte. Die instellingen kan je wel kietelen maar ik ben er nog niet over uit of het daar dan daadwerkelijk beter van zou worden.
Ik woon in het westen dus kan er in principe vanuit gaan dat zolang ik de provincie niet uit ga de hoogte niet verandert. Dan maar op luchtdruk-only zetten? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

[...]
Dit is ook nog een optie: https://bemighty.com
Geen horloge met muziek optie meer nodig! ;)

• Gonadan
PatrickC schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:32:
[...]

Dit is ook nog een optie: https://bemighty.com
Geen horloge met muziek optie meer nodig! ;)
Koop dan gewoon zo'n aarschband voor je telefoon. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Gonadan schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:01:
[...]

Koop dan gewoon zo'n aarschband voor je telefoon. :P
Je wilt je telefoon juist niet meenemen. Dit bemighty apparaatje bevestig je gewoon aan je kleding en merkt er verder niets van.

Ik heb Spotify ook nog even benaderd zojuist via Twitter en kreeg meteen reactie. Je kunt ook stemmen voor Spotify support op Garmin via:
https://community.spotify...ing-watches/idi-p/4316314
En Spotify support via Twitter op @SpotifyCares.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 10-09-2018 22:08 ]

• Gonadan
PatrickC schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:06:
Je wilt je telefoon juist niet meenemen. Dit bemighty apparaatje bevestig je gewoon aan je kleding en merkt er verder niets van.
Nee dat wil je inderdaad niet, maar om dan daarvoor in de plaats een ander apparaatje mee te nemen zie ik ook niet zitten. Ik heb het een tijdje met een MP3-spelertje gedaan, maar dat was ook gewoon iets wat je echt wel merkt.

Bij spotify heb ik even gestemd, maar heb niet heel veel vertrouwen dat we snel wat gaan zien. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

@Gonadan Niet geschoten is altijd mis, maar snel zal het zeker niet gaan. Net als met Garmin Pay, hoewel ik deze week wel antwoord kreeg van Garmin op Facebook dat ze echt wel bezig waren met banken in Nederland, terwijl mijn bank daar zelf nogal terughoudend was. Maar... mocht het er toch nog van komen met Spotify en Garmin Pay, dan ondersteunt m’n horloge het tenminste! >:)

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-12 17:14
Ik heb alipay, maar ik denk dat ik Jack Ma snel nog ff moet vragen wanneer dat naar NL komt

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-12 21:32
slow whoop schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:06:
Durft er iemand iets te zeggen over de nabije toekomst van de sporthorloges? Welke nieuwe/betere features gaan de modellen krijgen die volgend jaar op de markt komen? Wat mist er nog op de huidige modellen? Zijn er roadmaps bekend van bv Garmin die hier iets over zeggen?

Ik heb nu een TomTom Spark 3 (met OHR) en overweeg te upgraden naar (bv) een Forerunner 645. Maar eigenlijk kan ik het voor mezelf nauwelijks verantwoorden om zo'n groot bedrag uit te geven om iets te vervangen dat het eigenlijk nog prima doet. (De tweaker en gadget-freak in mij wil het natuurlijk wel. :) )

Ik zou ook nog kunnen (proberen te) wachten tot mijn TomTom echt end-of-life is, en er weer nieuwe sporthorloges op de markt zijn die ongetwijfeld weer beter zijn dan de huidige. Ik vraag me alleen af wat er beter of nieuwer zou kunnen zijn, en dan niet zo zeer evolutionaire veranderingen, maar revolutionaire veranderingen.
Een interessante vraag, maar niemand kan echt in de toekomst kijken. De meeste info over mogelijke vernieuwingen zie je door alle modellen die nieuw uitkomen bij te houden van alle leveranciers en de ontwikkelingen bijhouden op app gebied en firmware beta builts.

Er mist op dit moment niets en heel veel. De meeste fabrikanten creëren een vraag waarvan je niet eens wist dat je het wilde hebben. Van de andere kant als er iets is wat een gebruiker wilt (en vooral veel gebruikers willen of kunnen gebruiken) en er valt geld mee te verdienen dan kan het ontwikkeld worden.

Aan de ene kant vertaalt dit zich in de praktijk nu met muziek (deezer / spotify / mp3 op horloges) iets waar mogelijk extra inkomsten aan gekoppeld kunnen worden en exclusieve deals. Dit is denk ik vooral vraag vanuit gebruikers. Aan de andere kant zie je dat er nu een betaal systeem ontwikkeld wordt waarbij je contactloos betaald met je horloge (ik zie dat als iets waarvan garmin ook een graantje meepikt bij iedere transactie).

Op hardware gebied zie je dat er wat meer medische functies toegevoegd worden, het begon met de Optische hartslagmeter en nu recent de pulse oximeter. Ik weet dat er ook onderzoek en ontwikkeling is op het gebied van bloeddrukmeting en bloedglucose meting of en wanneer deze uitrollen valt nog te bezien, maar ik verwacht niet dat deze ontwikkeling stilgezet wordt. Vooral omdat er heel veel mensen zijn die last hebben van hoge bloeddruk en/of diabetes. En waarschijnlijk zijn er nog wel meer tests die je straks met je toestel kan uitvoeren (alcoholtest?). De limiet is waar de verbeelding ophoudt.

Qua echte roadmaps zie je niet heel veel helderheid vanuit garmin. Ze staan erom bekend totaal niet communicatief te zijn. De overweging voor een nieuw toestel moet je uiteindelijk zelf doen. Pak een gunstig moment om een toestel in te slaan en sla eventueel een generatie (of twee) over. Het volgende sale moment is straks de black friday aanbiedingen, de dag na thanksgiving.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• slow whoop
@rockhopper Met name de medische toepassingen zou ik wel interessant vinden, mits ze enige mate van nauwkeurigheid hebben. De link naar diabetes en hart- en vaatziektes kan zorgen voor een brede interesse. Dingen als muziek en contactloos betalen boeien me niet zo veel op een horloge.

Ik hoop dat ik mezelf kan bedwingen om niet te snel een nieuw sporthorloge te kopen. Mijn TomTom is nog goed, en nog geen jaar oud. Toen gekocht om te kijken of ik het leuk/handig zou vinden om met een horloge om te hardlopen. Nu ik dat antwoord weet ("Ja!") zou ik eigenlijk wel een horloge willen met meer mogelijkheden. Maar ik ben bang dat een nieuw horloge dan ook weer niet lang mee zal gaan, omdat de volgende generatie horloges vast nog weer meer kan.

Helaas was ik vanmorgen net te laat om mee te dingen naar een Forerunner 935 of 645 op de site van DC Rainmaker. Die "loterij" was van 04:00 tot 06:00 uur vanmorgen (Nederlandse tijd), en toen was ik nog niet wakker.
Ik denk dat men heel voorzichtig zal zijn met het toevoegen van medische functies aan een horloge, vanwege het risico van onnauwkeurigheid en de daarbij horende foute conclusies die je daaruit zou kunnen trekken.

Voor b.v. bloedsuiker metingen zijn er al van die ‘plakkertjes’ die je op je bovenarm plakt welke via een app op je telefoon worden uitgelezen. Dit voorkomt dat diabetici meermaals per dag moeten prikken met als voordeel ook nog dat je bloedsuiker constant wordt gemeten.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
slow whoop schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:57:
Ik hoop dat ik mezelf kan bedwingen om niet te snel een nieuw sporthorloge te kopen. Mijn TomTom is nog goed, en nog geen jaar oud. Toen gekocht om te kijken of ik het leuk/handig zou vinden om met een horloge om te hardlopen. Nu ik dat antwoord weet ("Ja!") zou ik eigenlijk wel een horloge willen met meer mogelijkheden. Maar ik ben bang dat een nieuw horloge dan ook weer niet lang mee zal gaan, omdat de volgende generatie horloges vast nog weer meer kan.
Stel jezelf een (sportief) doel waarna je een nieuwe mag kopen. ;)

Bijv: 2000km gelogd aan sporten op spierkracht. Of 20.000 hoogtemeters gewandeld. Of 50 kajakactiviteiten. Whatever works for you. :+

• slow whoop
MrAcid schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:22:
[...]

Stel jezelf een (sportief) doel waarna je een nieuwe mag kopen. ;)

Bijv: 2000km gelogd aan sporten op spierkracht. Of 20.000 hoogtemeters gewandeld. Of 50 kajakactiviteiten. Whatever works for you. :+
Da's een goed idee. Maar eigenlijk stelt mijn geweten ook nog altijd de vraag "Is de oude echt stuk of aan vervanging toe?". En het antwoord daarop is meestal: "Nee." Ben dus bang dan ik van mezelf moet wachten tot mijn TomTom uit elkaar valt. :)

Het is een beetje hetzelfde met mobiele telefoons. Ongeveer elke twee jaar wil ik wel wat nieuws, terwijl de oude het nog best goed doet. Een nieuwe telefoon is natuurlijk altijd weer sneller, maar als ik m'n oude telefoon een factory reset zou geven en de ROM opnieuw zou flashen, zou ie het ook best wel weer goed doen. Maar dat laatste doe ik dus niet, ik koop een nieuwe, en de oude telefoon verdwijnt in een la.

Voel me een slaaf van de consumptiemaatschappij. :|

• MrAcid
  • Niet online
slow whoop schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:40:
[...]

Da's een goed idee. Maar eigenlijk stelt mijn geweten ook nog altijd de vraag "Is de oude echt stuk of aan vervanging toe?". En het antwoord daarop is meestal: "Nee." Ben dus bang dan ik van mezelf moet wachten tot mijn TomTom uit elkaar valt. :)

Het is een beetje hetzelfde met mobiele telefoons. Ongeveer elke twee jaar wil ik wel wat nieuws, terwijl de oude het nog best goed doet. Een nieuwe telefoon is natuurlijk altijd weer sneller, maar als ik m'n oude telefoon een factory reset zou geven en de ROM opnieuw zou flashen, zou ie het ook best wel weer goed doen. Maar dat laatste doe ik dus niet, ik koop een nieuwe, en de oude telefoon verdwijnt in een la.

Voel me een slaaf van de consumptiemaatschappij. :|
Ok, doel: 10.000km hardlopen óf als hij uit elkaar valt. Whichever comes first. :+

• slow whoop
Hmm. Ik loop ongeveer 100 km per maand. Dus over 10.000/100 = 100 maanden = 8 jaar en 4 maanden mag ik pas een nieuwe van je. Dat is in januari 2027. Jij ben wel heel erg streng. :) Hopelijk valt mijn TomTom (veel) eerder uit elkaar.

• rockhopper
slow whoop schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:57:
@rockhopper Met name de medische toepassingen zou ik wel interessant vinden, mits ze enige mate van nauwkeurigheid hebben. De link naar diabetes en hart- en vaatziektes kan zorgen voor een brede interesse. Dingen als muziek en contactloos betalen boeien me niet zo veel op een horloge.

Helaas was ik vanmorgen net te laat om mee te dingen naar een Forerunner 935 of 645 op de site van DC Rainmaker. Die "loterij" was van 04:00 tot 06:00 uur vanmorgen (Nederlandse tijd), en toen was ik nog niet wakker.
Ik wil je natuurlijk niet teveel teleurstellen, maar het was gisteren de hele dag "ding mee naar gratis prijzen-dag" bij DC met iedere twee uur een nieuwe prijs en nieuwe kansen. Niet dat je heel veel kans hebt op winnen want er is per item maar één winnaar maar er waren wel 12 'loterijen', dus 12x weinig :) De laatste twee (tussen 02:00 en 06:00) heb ik ook niet mee gepakt. Nachtrust is te belangrijk.

Wat die medische toepassingen betreft: dit kan door de aanklaag sfeer die er tegenwoordig is nog wel een hele tijd gaan duren. Met zwaardere consequenties komen ook hogere eisen en standaarden en strengere controles. Als je blind op het horloge afgaat die vrolijk meld dat je de glucosespiegel hebt van 12 suikerklontjes en je spuit hierdoor teveel insuline kan dit zomaar fatale gevolgen hebben. Geen kattepis dus. Dus het is even wachten wat er wanneer uitkomt. Pulse oxy is nu aan het uitrollen, niet heel nuttig in mijn ogen tenzij je aan alpinisme doet, wellicht werkt het ook voor duiken al zou ik niet weten of het daar nut heeft :?

Wat betreft je huidige horloge: probeer hem kwijt te raken via MP en kijk even hoeveel je er nog voor kan krijgen. Bepaal ook wat je eigenlijk extra wilt en of het zinvol is om hiervoor een upgrade uit te voeren. En bedenk dat je nu blij kan zijn met een nieuw toestel of dat je kan sterven met de folder van 'yet another new device" in de hand.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• slow whoop
rockhopper schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:09:
[...]

Ik wil je natuurlijk niet teveel teleurstellen, maar het was gisteren de hele dag "ding mee naar gratis prijzen-dag" bij DC met iedere twee uur een nieuwe prijs en nieuwe kansen. Niet dat je heel veel kans hebt op winnen want er is per item maar één winnaar maar er waren wel 12 'loterijen', dus 12x weinig :) De laatste twee (tussen 02:00 en 06:00) heb ik ook niet mee gepakt. Nachtrust is te belangrijk.
Weet ik. Ik heb het hier gisteren zelfs nog gemeld op het forum. Ik heb alleen meegedaan met de Fenix 5 plus. In de andere dingen heb ik geen interesse, behalve de Forerunner 935, maar die heb ik dus gemist omdat dat vanmorgen te vroeg voor me was.
Wat die medische toepassingen betreft: dit kan door de aanklaag sfeer die er tegenwoordig is nog wel een hele tijd gaan duren. Met zwaardere consequenties komen ook hogere eisen en standaarden en strengere controles. Als je blind op het horloge afgaat die vrolijk meld dat je de glucosespiegel hebt van 12 suikerklontjes en je spuit hierdoor teveel insuline kan dit zomaar fatale gevolgen hebben. Geen kattepis dus. Dus het is even wachten wat er wanneer uitkomt. Pulse oxy is nu aan het uitrollen, niet heel nuttig in mijn ogen tenzij je aan alpinisme doet, wellicht werkt het ook voor duiken al zou ik niet weten of het daar nut heeft :?
Da's een goed punt, en dat kan de innovatie behoorlijk vertragen. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, want verkeerde medische informatie mag inderdaad niet lijden tot het nemen van fatale beslissingen. Maar in die zin kan het dus nog wel even duren voordat er modellen met nieuwe (medische) functies op de markt komen. Ik kan op dit moment trouwens niet bedenken wat nou de killer-feature zou zijn die nu nog niet op een sport horloge zit. Maar ja, dat dacht ik waarschijnlijk 15 jaar geleden ook, en intussen zijn er toch heel wat handige dingen bijgekomen.
Wat betreft je huidige horloge: probeer hem kwijt te raken via MP en kijk even hoeveel je er nog voor kan krijgen. Bepaal ook wat je eigenlijk extra wilt en of het zinvol is om hiervoor een upgrade uit te voeren. En bedenk dat je nu blij kan zijn met een nieuw toestel of dat je kan sterven met de folder van 'yet another new device" in de hand.
Eigenlijk hoef ik alleen OHR en GPS. Dat heeft mijn TomTom ook al. Maar ik merk dat ik wel gevoelig ben voor de alle data analyses die er mee gedaan worden (VO2Max, trainingseffect, etc.). Garmin heeft dat beter voor elkaar dan TomTom, denk ik, en dat gat zal alleen maar groter gaan worden. Dat, plus dat ik de horloges van Garmin er mooier uit vind zien dan die van TomTom, zijn voor mij de belangrijkste redenen om een nieuw sport horloge te willen.

• rockhopper
Ik zou zeggen, kies alvast een model uit en volg de prijzen in aanloop naar black friday. Dat is in de regel het punt waarop de meeste toestellen korting krijgen en je echte koopjes -kan- tegenkomen (geen garantie). Het is handig snel toe te slaan, want de voorraad is vaak beperkt, het zijn uiteindelijk lokkertjes voor iedereen waar een paar man echt van kan profiteren. En je moet niet bang zijn om via het internet te bestellen. Ik adviseer daarom om vooral van te voren ergens het toestel in het echt te bewonderen.
De analyse kant bij TT staat stil en is ondermaats, als je hier waarde aan hecht moet je zo snel mogelijk overstappen.

• MrAcid
  • Niet online
slow whoop schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:55:
[...]

Weet ik. Ik heb het hier gisteren zelfs nog gemeld op het forum. Ik heb alleen meegedaan met de Fenix 5 plus. In de andere dingen heb ik geen interesse, behalve de Forerunner 935, maar die heb ik dus gemist omdat dat vanmorgen te vroeg voor me was.

[...]

Da's een goed punt, en dat kan de innovatie behoorlijk vertragen. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, want verkeerde medische informatie mag inderdaad niet lijden tot het nemen van fatale beslissingen. Maar in die zin kan het dus nog wel even duren voordat er modellen met nieuwe (medische) functies op de markt komen. Ik kan op dit moment trouwens niet bedenken wat nou de killer-feature zou zijn die nu nog niet op een sport horloge zit. Maar ja, dat dacht ik waarschijnlijk 15 jaar geleden ook, en intussen zijn er toch heel wat handige dingen bijgekomen.

[...]

Eigenlijk hoef ik alleen OHR en GPS. Dat heeft mijn TomTom ook al. Maar ik merk dat ik wel gevoelig ben voor de alle data analyses die er mee gedaan worden (VO2Max, trainingseffect, etc.). Garmin heeft dat beter voor elkaar dan TomTom, denk ik, en dat gat zal alleen maar groter gaan worden. Dat, plus dat ik de horloges van Garmin er mooier uit vind zien dan die van TomTom, zijn voor mij de belangrijkste redenen om een nieuw sport horloge te willen.
Als het je om statistieken gaat: Strava gebruiken en Stravistix installeren in je Chrome browser. VO2max zit er niet in (heb je ook weinig aan imo) maar trainingseffect kun je bepalen uit de Fitness/Freshness die Stravistix voor je berekent.

Onderweg heb je toch niks aan dat soort gegevens, dus hoeft niet in/op het horloge zelf te zitten. :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mijn eisenlijstje is juist korter geworden de afgelopen tijd :P
De killer features van een hardloophorloge blijven voor mij:
- snelle fix
- degelijke GPS track (geen wobbly bobbly
- degelijke display
- logging van HR data
- stats: afstand, tijd, avg pace en minder belangrijk: current/lap pace, cadans, HR

De rest is triviaal, inclusief:
- batterijduur (praktisch elk horloge kan het een marathon volhouden)
- 101 andere stats om de laten zien

• dennisfr
Roozzz schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:43:
[...]

Even voor de zekerheid (je suggereert nu namelijk iets anders): een barometrische hoogtemeter is het meest nauwkeurige dat je kan gebruiken om hoogte en hoogteverschil te bepalen. Sec GPS is waardeloos om hoogte mee te bepalen (niet daarvoor ontwikkeld) en achteraf bepalen is in hoge mate afhankelijk van de kwaliteit van de "hoogte-overlay" die men gebruikt. Reken daarbij vooral niet op AHN resoluties oid... Meestal werkt zoiets in vlakken van enkele m2 waarvan de hoogte bekend is, maar vierkante kilometers zijn geen uitzondering in Europa... :P Een barometer zal in 90-99% van de gevallen het beste beeld geven (misschien met uitzondering van overkomende stormfronten ed.)

* Roozzz gebruikt barometrische hoogtemeters veel bij bergsportactiviteiten waar een accurate waarde wél relevant is
Ik begrijp wat je zegt, maar als de implementatie van de barometrische hoogtemeter niet goed is (en de hoogtemeter in de VA3 is blijkbaar waardeloos) heb je daar ook niet veel aan.

Je kunt dus in Garmin Connect, hoogtecorrectie inschakelen. Dan wordt de GPS positie ook meegenomen in de hoogtebepaling. Als ik dat aanzet klopt het hoogte profiel veel beter met de werkelijkheid. Ook het aantal meters stijging komt dan redelijk overeen met mijn oude TomTom.

Nadeel is weer dat je die 'hoogtecorrectie' niet eenmalig kan aanzetten en dat het vervolgens in alle (toekomstige) activiteiten wordt meegenomen. Je moet het per activiteit achteraf aanzetten.

Trouwens: de Y-schaal van de hoogtegrafiek in Garmin connect is ook ruk: -100...+250m. Daardoor zie je nauwelijks een profiel en korte, steile klimmetjes zie je al helemaal niet terug. Een Y-schaal van minimale waarde tot maximale waarde (zoals ook in de tempo grafiek) zo veel fijner zijn. Weet iemand of dat zelf aan te passen is?

• slow whoop
slow whoop schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:19:
Als je NU een comment post op de site van DC Rainmaker kun je een Garmin Fenix 5 Plus winnen. Kan tot 16:00 uur vandaag, dus je hebt nu nog ruim 40 minuten.

OK, dit verkleint waarschijnlijk mijn winstkansen, maar ik gun het iedereen om er een te winnen. :)
Mooi niks gewonnen. ;(

• rockhopper
Pathogen schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:16:
De rest is triviaal, inclusief:
- batterijduur (praktisch elk horloge kan het een marathon volhouden)
- 101 andere stats om de laten zien
Leuk dat je een marathon noemt, maar voor mij is de grens toch echt een dag wandelen en/of fietsen, dus minimum 14 uur, en eigenlijk moet dat met het 25% verval in de loop der jaren dus eigenlijk richting de 20 uur zijn. Toegegeven dat er nog altijd een boel horloges dat redden, maar zeker niet allemaal.

Voor de rest ben ik het wel met je eens, leuke toeters en bellen maar geen must. En toch als gadgetfreak wil ik pulse oxy en die kaarten op een klein scherm 8)

Trouwens ook niks gewonnen bij DC :'(

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:33
rockhopper schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:58:
[...]

Leuk dat je een marathon noemt, maar voor mij is de grens toch echt een dag wandelen en/of fietsen, dus minimum 14 uur, en eigenlijk moet dat met het 25% verval in de loop der jaren dus eigenlijk richting de 20 uur zijn. Toegegeven dat er nog altijd een boel horloges dat redden, maar zeker niet allemaal.
Heb je dan hartslag aan?

• rockhopper
Mijn toestel heeft geen ohr, mijn scosche haalt de 7 uur wel, de 8 uur niet, en meestal betekend dat ik het laatste kwart / laatste derde geen HR data heb. Nu is die HR voor mij leuk voor erbij, maar de 14 uur runtime is voor mij een minimum harde eis omdat ik wel veel waarde hecht aan m'n track.

• Valorian
  • Laatst online: 22:27
Als je je horloge enkel gebruikt voor hardlopen zal een uur of 5 voor 99% van de lopers genoeg zijn. Alleen de ultralopers zullen dan langere duur nodig hebben. Maar wil je ook wandelingen of fietstochten vastleggen dan is meer toch echt wel fijn. Ik had lang een TomTom Multisports Cardio (het topmodel van TomTom ten tijde van hun eerste generatie horloges). Die kon op papier geloof ik een uur of 8 halen, maar in praktijk was dat al lastiger en icm gps+hartslag was ik al blij als ik 6 a 7 haalde. Met alpine tochten die vaak de 10 uur overschrijden was ik dan ook erg blij met de nieuwe versie, de TomTom adventurer. Die haalt ook in praktijk zeker de 10 uur (inclusief OHR data) en kan zelfs nog veel langer bij de juiste settings. Dat komt niet zozeer door een betere batterij, maar puur door de software die er voor zorgt dat de GPS-meting niet alleen op 1x per seconde kan (zoals bij de oude generatie tomtoms) maar ook 1x per 10 seconde. Dat scheelt werkelijk enorm. Zeker bij alpine tochten ga je toch niet hard dus dan is de 1x / seconde GPS echt niet nodig :)

Enige waar ik op dit moment van baal is dat – bij hardlopen – het handmatig 'aftikken' van rondes (wat ik op de atletiekbaan doen om mijn intervaltraining netjes te loggen) soms niet goed gaat. Dat is namelijk het énige wat middels de touchscreen gaat, door met je hand het display even af te dekken. Zeker als het warmer is en mijn handen vochtiger dan werkt het soms niet goed. Erg frustrerend. Iemand hier ook ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 12-09-2018 23:32 ]

• Valorian
slow whoop schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:55:

[...]

VO2-max heeft TomTom ook hoor. Of ondersteunt jouw model dat niet?

Overigens heb ik niet heel veel vertrouwen in de getal maar dat terzijde. TomTom laat ook 'je fitnessleeftijd' zien, maar dat is helemaal lachwekkend. Als amateur hardloper van 38 sta ik qua fitnessleeftijd al jaren op "20", en dat is de max wat je kan bereiken ;)

• rockhopper
Je bent echt zo goed! Heus, zelfs de wetenschap van TT ondersteund het

• Valorian
rockhopper schreef op woensdag 12 september 2018 @ 23:36:
Je bent echt zo goed! Heus, zelfs de wetenschap van TT ondersteund het
Haha ja, ach. Ik ben nog steeds blij met mijn horloge maar denk dat TomTom de plank flink misgeslagen heeft door vooral in te zetten op allerlei onzin zoals fitnesspunten e.d ipv gewoon een paar kleine wijzigingen te maken waar mensen écht op zaten te wachten. Maar goed, zoals hier al vaker gemeld lijkt het eindig met de wearables, dus ik zit het nog wel even uit...

Ik zag trouwens dat ING Rentepunten (een van de aanschafkanalen die het horloge de moeite waard maakte (want 400 euro voor de adventurer (retail prijs) was het dan ook weer niet waard) nu ook gestopt is met TomTom. In ruil daarvoor hebben ze nu de Garmin Vivoactive 3 (bundel a 259 met wat niet al te nuttige accessoires) en de Garmin Forerunner 645 (net onder de 400 euro voor bundel met een of andere POD erin).

• rockhopper
Zoals al eerder in dit topic gemeld komt de VA3 nog goedkoper voorbij via amazon.it en dan mag je je rentepunten houden. Qua FR 645 hou ik de prijzen niet zo bij, maar als ik in het 400 € segment zou zoeken zou ik eerder naar een afgeprijsde 935 / F5 op zoek gaan.

Overigens vraag ik me al tijden af hoe de customer support is bij de ing rentepunten winkel. Iemand hier ervaring mee?

• Valorian
rockhopper schreef op donderdag 13 september 2018 @ 00:06:
Zoals al eerder in dit topic gemeld komt de VA3 nog goedkoper voorbij via amazon.it en dan mag je je rentepunten houden. Qua FR 645 hou ik de prijzen niet zo bij, maar als ik in het 400 € segment zou zoeken zou ik eerder naar een afgeprijsde 935 / F5 op zoek gaan.

Overigens vraag ik me al tijden af hoe de customer support is bij de ing rentepunten winkel. Iemand hier ervaring mee?
Niet echt, maar wel een beetje ;) .. Mijn ervaring bij een kapotte TomTom Cardio Multisports na +/- 1,5 jaar was dat ING aangaf dat ik dit direct met TomTom kon afstemmen, maar bij problemen daarmee eventueel wel weer bij hen kon aankloppen. Dat bleek niet nodig want TomTom erkende meteen dat het probleem (vocht in display) vrijwel zeker onder garantie viel en stuurde heel netjes een mailtje met printbaar verzendlabel. Dus ik kon het geheel kostenloos opsturen en kreeg na een dag of 5 een gloednieuw exemplaar. Met mijn multisports had ik – ook na +/- 1 jaar – problemen met de batterijduur. Die was in korte tijd zeer hard achteruit gegaan, echt naar niveau'tje nauwelijks 2 uur op een volle batterij. Even bellen met TomTom en zelfde verhaal als met de multisports. Ook hier na een week of 2 een nieuw exemplaar. Maar goed, dat zegt dus meer over TomTom dan over ING Rentepunten :) ..

Zojuist heb ik een Rowenta stofzuiger gekocht via ING. Vooral omdat het wel een ok aanbieding leek (was in ieder geval goedkoper dan elders) en ik echt geen zin had om energie te stoppen in het vergelijken van features en prijzen van stofzuigers.

Verwijderd

Een aantal weken geleden was ik niet bepaald mild over de GPS fix van mijn Fenix5 aangezien deze rond de 2 minuten nodig had om buiten een fix te krijgen op mijn standaard loopronde.

Sinds ik Galileo uitgezet heb gaat dit een stuk sneller, de fix is vrijwel instant zodra ik buiten kom. Wellicht dat voor anderen met GPS fix problemen dit ook helpt.

Verder is mijn VO2max eindelijk gestegen dus ook dat lijkt te werken :+

• MrAcid
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:44:
Een aantal weken geleden was ik niet bepaald mild over de GPS fix van mijn Fenix5 aangezien deze rond de 2 minuten nodig had om buiten een fix te krijgen op mijn standaard loopronde.

Sinds ik Galileo uitgezet heb gaat dit een stuk sneller, de fix is vrijwel instant zodra ik buiten kom. Wellicht dat voor anderen met GPS fix problemen dit ook helpt.

Zit je op de beta's dat je Galileo al hebt?
Vanmorgen weer en 'glitch' met m'n Forerunner 645M. Ik had gisteren m'n horloge niet gesynchroniseerd en toen ik dat vanmorgen wel deed was er geen data van gisteren zichtbaar in Garmin Connect. De data van vandaag (0:00u-8:00u) stond er wel. Hierdoor klopte er ook niets meer van de gemiddelde waardes en is mijn stappendoel ook automatisch flink verlaagd, omdat Garmin nu denkt dat ik een dag lang geen stappen heb gedaan 8)7 . Ik heb ook nog even op Garmin Connect op het web gekeken, maar daar ontbreekt ook de data van een hele dag.

• Gonadan
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:44:

Die tip was toch al eens eerder langs gekomen, het verklaart wel waarom ik veel minder gezeur ervaarde dan jij. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• slow whoop
Valorian schreef op woensdag 12 september 2018 @ 23:32:
[...]

VO2-max heeft TomTom ook hoor. Of ondersteunt jouw model dat niet?

Overigens heb ik niet heel veel vertrouwen in de getal maar dat terzijde. TomTom laat ook 'je fitnessleeftijd' zien, maar dat is helemaal lachwekkend. Als amateur hardloper van 38 sta ik qua fitnessleeftijd al jaren op "20", en dat is de max wat je kan bereiken ;)
Ja, die VO2max zit ook op m'n huidige TomTom Spark 3 Cardio. Die vertrouw ik ook niet helemaal. Staat nu op 52, volgens mij is dat veel te hoog. Voor relatieve verschillen van week tot week klopt het denk ik beter.
Mijn fitness leeftijd staat ook onverranderd op 20. Heb ik ook niet veel aan.

• Gonadan
slow whoop schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:09:
Voor relatieve verschillen van week tot week klopt het denk ik beter.
Dat geldt denk ik voor veel van dat soort metingen, het is en blijft natuurlijk consumentenspul wat op basis van statistiek een schatting doet. Voor jezelf prima maar vergelijken met anderen kan al snel lastig worden.
Maar ja, elke maand een officiële test doen is ook wat prijzig, dan maar zo. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

MrAcid schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:22:
[...]

Scherp, ik bedoelde GLONASS :)

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:24:
[...]

Dat geldt denk ik voor veel van dat soort metingen, het is en blijft natuurlijk consumentenspul wat op basis van statistiek een schatting doet. Voor jezelf prima maar vergelijken met anderen kan al snel lastig worden.
Maar ja, elke maand een officiële test doen is ook wat prijzig, dan maar zo. ;)
Ik heb zowel medische test (inspanningstest op loopband met masker) gedaan als de info uit mijn Fenix, en dat gewoon overeen. Prima statistiek en schatting dus wat mij betreft. En juist ook een goed vergelijkbare waarde van persoon tot persoon.

• Johan_Germs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-12 17:01
ravedome schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:23:
https://www.polar.com/vantage is nu actief, waar je kan registreren als Insider voor het laatste nieuws. Op Instagram heeft PolarGlobal ook net gepost "The wait is almost over".
En nu volledig in de lucht met alle details.

En de (p)review van DCrainmaker is er ook link

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
PatrickC schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:39:
Vanmorgen weer en 'glitch' met m'n Forerunner 645M.
Ik heb gisteren ook mijn tweede glitch meegemaakt. Was klaar met hardlopen => sessie opslaan => horloge crasht met triangle of death icon in beeld. Horloge opnieuw gestart en de sessie was gelukkig wel opgeslagen, maar had dus geen seconde eerder moeten crashen.

March of the Eagles

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:37
MrAcid schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:22:
[...]

Galileo is al officieel uitgebracht bij Garmin. Tenminste op mijn 935 wel.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Johan_Germs schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:53:
[...]

De nieuwe Polar Vantage horloges zien er best gelikt uit. Wat opvalt:

- Nieuw besturingssysteem, geen Android Wear meer.
- Nieuwe hardware, waaronder nieuwe GPS chip.
- Nieuwe OHR met maar liefst 9 LED's.
- Berekent krachtinspanning via de pols.

- Geen navigatie meer.
- Geen smartphone notificaties meer.

Het ziet ernaar uit dat Polar zich met deze nieuwe horloges hoofdzakelijk op sportgebruik richt. De Vantage zit daarmee in dezelfde hoek als Garmin.

Beide hebben ondersteuning voor triathlons. Dus voor $279 haal je al een triathlon horloge in huis. Daarvoor moet je bij Garmin al wat dieper in de buidel tasten :p

March of the Eagles

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:12:
[...]

Het ziet ernaar uit dat Polar zich met deze nieuwe horloges hoofdzakelijk op sportgebruik richt. De Vantage zit daarmee in dezelfde hoek als Garmin.

Beide hebben ondersteuning voor triathlons. Dus voor $279 haal je al een triathlon horloge in huis. Daarvoor moet je bij Garmin al wat dieper in de buidel tasten :p
De 735xt van Garmin is ook een triathlon horloge in dezelfde prijsrange, dus is het is niet helemaal waar dat je bij Garmin dieper in de buidel moet tasten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Garmin Forerunner 735XT Grijs (Grijs, Zwart)€ 286,39€ 286,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,39

Overigens wel errug mooie horloges, die nieuwe Vantage watches van Polar. Jammer dat ik deze niet eerder heb gezien, vanmiddag is juist een Garmin 735XT afgeleverd die ik via via besteld heb.

Toch maar eens goed gaan onderzoeken of ik de 735XT wil houden of dat ik wellicht toch een Vantage wil gaan aanschaffen. O-)

Zijn hier mensen die ervaring hebben met zowel het Polar Flow platform als het Garmin Connect platform? Ben eigenlijk wel benieuwd welke beter bevalt en waarom...

Van wat ik tot dusver heb gezien is mijn gevoel dat het Garmin Connect platform wat volwassener is.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39

Roozzz

Plus ultra

Johan_Germs schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:53:
[...]

Ziet er goed uit! Ik was best wel enthousiast, tot ik las dat ie geen enkele route optie heeft -O- Nu heb ik weinig behoefte aan een volledige kaart, maar een breadcrumb is toch wel minimaal voor een horloge van deze prijsklasse.

Die trainingsfeatures en dergelijke zien er best wel gelikt uit, duidelijk iets waar ze zich onderscheiden van Garmin. Wel opvallend te zien dat de concurrenten (eerst Suunto en nu ook Polar) de strijd met garmin op basis van features niet meer aan willen gaan. Men zoekt nu hun eigen niche.

@Robsta86 mijn ervaringen met het garmin platform van een paar jaar terug zijn zo slecht, dan ik waarschijnlijk ieder ander platform prefereer :X :P

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 13-09-2018 14:10 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik geloof dat ik de enige ben die valt over die enorme zwarte ring... Als ik een FR230 wil, dan haal ik die wel uit de la.
Dit past echt niet meer bij een sporthorloge anno 2018

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Robsta86 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:00:
[...]

De 735xt van Garmin is ook een triathlon horloge in dezelfde prijsrange, dus is het is niet helemaal waar dat je bij Garmin dieper in de buidel moet tasten:
Zo hé, ik had helemaal niet door dat de 735XT inmiddels onder de € 300 is gedoken, ik had ergens nog het 400 euro prijskaartje in gedachten.

Nou Garmin, naar mijn bescheiden mening mag de - inmiddels duurdere - Forerunner 645 ook een triathlon profiel krijgen O-)

March of the Eagles

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Pathogen schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:16:
Ik geloof dat ik de enige ben die valt over die enorme zwarte ring... Als ik een FR230 wil, dan haal ik die wel uit de la.
Dat viel me ook op, het doet enorm afbreuk aan het uiterlijk. En ja, het is een sporthorloge, en functionaliteit staat voorop. Maar het oog wil ook wat, dat heeft Garmin toch inmiddels wel iets beter begrepen.

Ik heb mezelf een upgrade van mijn FR235 beloofd na de Dam tot Dam, vooralsnog is de enige serieuze kandidaat een FR645(M). Mijn ultieme sporthorloge bestaat helaas nog niet:

- OLED-scherm met hoge resolutie (a la Samsung Galaxy Watch/Apple Watch)
- Lange standbytijden (Garmin/Polar)
- Goede en betrouwbare hartslag en GPS (Polar met 9 sensoren?)
- esim (2019/2020?)
- Veel trainings-mogelijkheden en Firstbeat-achtige zaken voor een data-addict (Garmin)
- Zowel overdag ('zakelijk') als met sporten te gebruiken, al dan niet met verwisselbare banden (Fenix/Galaxy Watch/Apple Watch)

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:46

Trakt | Last.fm | discogs

Zien er op zich interessant uit, maar geen verwisselbare bandjes bij de duurdere variant?! En inderdaad, de zwarte ring rond het display valt me ook tegen bij een nieuw horloge...

Wel benieuwd naar hoe de OHR het doet, en ook gps...

• Frenz64
Pathogen schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:16:
Ik heb sinds kort een MateBook X Pro en vind dat alles dikke bezels heeft :+

Maar ja, vinnikook, maar dat geldt eigenlijk voor alle smart/sportwatches. Of ken jij er een die relatief dunne bezels heeft?

Maar los daarvan is de M wel een goede propositie, de V zonder navi is idd redelijk kansloos, de commentaren bij DC zijn zowat unaniem.

[ Voor 12% gewijzigd door Frenz64 op 13-09-2018 20:23 ]

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 08:57

ye-roon

knaak

Hallo, ik weet niet of dit het juiste topic is om de vraag te dumpen, maar zo niet dan wijst iemand me vast naar het topic waar ik het wel kan dumpen :)

Ik ben 35 geworden en heb het licht gezien, aka, ik wil toch eens gezonder gaan leven. Ben al wat gaan sporten 1 keer in de week en daar zeker al wat sterker mee geworden. Maar door praten met collega's die ook mee sporten en dan vooral over eten zei iedereen: wat eet je zo weinig? Dat heb ik net dus in een appje gegooid en inderdaad mag ik vandaag nog 811 calorietjes eten... maja kheb wel dikke buik.

Om tot betere eind data te komen, zoek ik dus eigenlijk een smartwatch. Iets wat bij houd hoeveel ik beweeg overdag en hoeveel ik daarmee dus verbrand. Voor werk loop ik ons pand toch zeker 4 keer heen en weer per dag (a 600m per heen en daarna per weer). Ik wil ook m'n hardlopen weer oppakken en intergratie via een smartwatch is ook wat ik met de smartwatch wil tracken. Liefst met intergrate met m'n telefoon(android(OnePlus6)). Online al beetje gezocht, veel mensen raden de Ticwatch Pro aan, maar zie geen NL retailers. Verder heb ik echt de ballen verstand van die dingen.

Heeft iemand goede tips voor wat bij me past?

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

ye-roon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:00:
Hallo, ik weet niet of dit het juiste topic is om de vraag te dumpen, maar zo niet dan wijst iemand me vast naar het topic waar ik het wel kan dumpen :)

Ik ben 35 geworden en heb het licht gezien, aka, ik wil toch eens gezonder gaan leven. Ben al wat gaan sporten 1 keer in de week en daar zeker al wat sterker mee geworden. Maar door praten met collega's die ook mee sporten en dan vooral over eten zei iedereen: wat eet je zo weinig? Dat heb ik net dus in een appje gegooid en inderdaad mag ik vandaag nog 811 calorietjes eten... maja kheb wel dikke buik.

Om tot betere eind data te komen, zoek ik dus eigenlijk een smartwatch. Iets wat bij houd hoeveel ik beweeg overdag en hoeveel ik daarmee dus verbrand. Voor werk loop ik ons pand toch zeker 4 keer heen en weer per dag (a 600m per heen en daarna per weer). Ik wil ook m'n hardlopen weer oppakken en intergratie via een smartwatch is ook wat ik met de smartwatch wil tracken. Liefst met intergrate met m'n telefoon(android(OnePlus6)). Online al beetje gezocht, veel mensen raden de Ticwatch Pro aan, maar zie geen NL retailers. Verder heb ik echt de ballen verstand van die dingen.

Belangrijke vragen...Wat is je budget? Wil je een touchscreen? Muziek op het horloge zonder telefoon te gebruiken? Als je gaat hardlopen, neem je dan altijd je telefoon mee?

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:28

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Iemand ervaring met deze. Een Coros Pace. Ziet er zo op het eerste gezicht best nice uit!

Battle.net || Strava

• Frenz64

De budget vraag is idd relevant, maar je kunt bijv. beginnen met een Amazfit bip, kost maar €50 en kan alles wat je beschrijft (en meer, want hij heeft ook gps). Begin met sporten en als je beter weet wat je leuk vindt of ambieert dan kun je daar een passend horloge bij zoeken. (bij wijze van beloning)

• Frenz64
retlaw schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:28:
Iemand ervaring met deze. Een Coros Pace. Ziet er zo op het eerste gezicht best nice uit!
Las ergens een test (weet niet meer precies waar, maar kan zo maar DC Rainmaker geweest zijn) waarin hij werd weggezet als een schaamteloze Garmin rip-off.

• ye-roon

ye-roon

knaak

PatrickC schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:07:
[...]

Belangrijke vragen...Wat is je budget? Wil je een touchscreen? Muziek op het horloge zonder telefoon te gebruiken? Als je gaat hardlopen, neem je dan altijd je telefoon mee?
Mwa niet te duur, verder koop ik liever iets goeds waar ik iets meer voor betaal, dan iets half :) Telefoon gaat wel mee ja.
Frenz64 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:04:
[...]

De budget vraag is idd relevant, maar je kunt bijv. beginnen met een Amazfit bip, kost maar €50 en kan alles wat je beschrijft (en meer, want hij heeft ook gps). Begin met sporten en als je beter weet wat je leuk vindt of ambieert dan kun je daar een passend horloge bij zoeken. (bij wijze van beloning)
Op zich ook wel een idee :) goeie tip :)

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-12 10:09
door praten met collega's die ook mee sporten en dan vooral over eten zei iedereen: wat eet je zo weinig? Dat heb ik net dus in een appje gegooid en inderdaad mag ik vandaag nog 811 calorietjes eten... maja kheb wel dikke buik.
Voor de zekerheid als je collega's dit niet gezegd hebben: wanneer je langere tijd minder bent gaan eten dan je lijf nodig heeft, dan past je lichaam zich aan bij deze nieuwe omstandigheden. Wanneer je dan ineens weer significant meer gaat eten (800 kcal is significant), dan gaat je lijf dit al snel op slaan als reserve energie. Het nadeel bij de meeste mensen is dat deze reserve energie niet op je biceps komen, maar meestal op een plek waar je geen extra vetmassa wilt. Om dit te voorkomen kun je het beste langzaam je je kcal verhogen (wekelijks). Je kunt hierover meer lezen door te zoeken op reverse-diet.

P.s. je werkelijk voedingbehoefte is vaak (significant anders dan wat je uitrekend), wat het onnodig zwaar kan maken om af te vallen, wat normaal gesproken betekend dat je niet eens trek hoeft te hebben kan dan ineens echte honger gevoelens geven. Het beste is dit uitrekenen op basis van je input (voeding) en output (gewichtsverschil) over een periode van drie week.

• ye-roon

ye-roon

knaak

2green schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:40:
[...]

Voor de zekerheid als je collega's dit niet gezegd hebben: wanneer je langere tijd minder bent gaan eten dan je lijf nodig heeft, dan past je lichaam zich aan bij deze nieuwe omstandigheden. Wanneer je dan ineens weer significant meer gaat eten (800 kcal is significant), dan gaat je lijf dit al snel op slaan als reserve energie. Het nadeel bij de meeste mensen is dat deze reserve energie niet op je biceps komen, maar meestal op een plek waar je geen extra vetmassa wilt. Om dit te voorkomen kun je het beste langzaam je je kcal verhogen (wekelijks). Je kunt hierover meer lezen door te zoeken op reverse-diet.

P.s. je werkelijk voedingbehoefte is vaak (significant anders dan wat je uitrekend), wat het onnodig zwaar kan maken om af te vallen, wat normaal gesproken betekend dat je niet eens trek hoeft te hebben kan dan ineens echte honger gevoelens geven. Het beste is dit uitrekenen op basis van je input (voeding) en output (gewichtsverschil) over een periode van drie week.
Mja ik eet dit dus echt al jaren zo. Nooit echt meer eten nodig gehad. Drink op max 2 cappucino per dag na alleen maar water. Plus ik heb de intake al iets naar boven afgerond omdat ik niet helemaal zeker was. Maar was wel ff schrikken, en me vrienden waren ook: MAAR HOE DAN? zeker gezien m'n postuur. Ik ben niet heel dik of zo, maar toch best flink buik, dunne armen en beetje dikke bovenbenen, maar rest van me benen is normaal. Maja zeker wel ff wakeup call, want met deze intake zou ik niet zo moeten zijn. Ik ga het gewoon een weekje of wat bijhouden en dan met die informatie kijken hoe ik het kan veranderen. Een smartwatch om beweging te tracken helpt dan ook mee :)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:37
@ye-roon het gaat er niet alleen om hoeveel je eet maar vooral wat je eet (en drinkt)
Alcohol is suikers -> wordt je dik van.
Geen sapjes e.d. doe je goed.
Maar wat eet je allemaal op een dag?
Snelle suikers geeft je lichaam een verkeerd signaal bijvoorbeeld.

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-12 10:09
ye-roon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:57:
[...]

Mja ik eet dit dus echt al jaren zo. Nooit echt meer eten nodig gehad. Drink op max 2 cappucino per dag na alleen maar water. Plus ik heb de intake al iets naar boven afgerond omdat ik niet helemaal zeker was. Maar was wel ff schrikken, en me vrienden waren ook: MAAR HOE DAN? zeker gezien m'n postuur. Ik ben niet heel dik of zo, maar toch best flink buik, dunne armen en beetje dikke bovenbenen, maar rest van me benen is normaal. Maja zeker wel ff wakeup call, want met deze intake zou ik niet zo moeten zijn. Ik ga het gewoon een weekje of wat bijhouden en dan met die informatie kijken hoe ik het kan veranderen. Een smartwatch om beweging te tracken helpt dan ook mee :)
Een smartwatch, of in dit geval en fitness tracker kan heel motiverend werken inderdaad. Heb mijn moeder eentje gegeven om haar te motiveren meer te lopen en minder stil te zitten. Lopen werkt zo ongelooflijk goed, zelfs voor mensen die al actief sporten. Bij mij verbeterd het bijvoorbeeld mijn hersteltijden bij kracht en -vechtsport.

Je beschrijving van jezelf komt overeen met wat je vaak fysiek ziet bij mensen die te weinig eten/bewegen. Lijf gaat minder energie gebruiken, je gaat onbewust minder bewegen, zelfs je organen worden minder beweeglijk als je minder voeding binnen krijgt om te besparen, etc. Dat trekt heel vlot weer weg wanneer je beter eet en beweegt. Wordt vaak skinny fat genoemd (te weinig spiermassa en te veel vetmassa).

Het leuke hieraan is, is dat je in 8 tot 12 week tijd fysiek enorm kunt veranderen door bijvoorbeeld drie maal in de week fitness (of thuis bodyweight oefeningen) en betere voeding. Dan krijg je heel snel meer droge massa en verdwijnt gelijktijdig je vetmassa als sneeuw voor de zon. Dit gelijktijdig doen lukt alleen in jouw soort situaties en is erg motiverend als je begint met een gezonde levensstijl (je ziet mensen dan gewoon wekelijks veranderen).

Voldoende eten en in de juiste verhoudingen (macro's, micro's, etc) kan ook heel veel betekenen voor je levenskwaliteit (motivatie, energie, etc). Wat dat betreft denk ik dat je nieuwe voornemen je heel goed gaat bevallen.

Succes!

• Gonadan
MrAcid schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:37:
Ik heb zowel medische test (inspanningstest op loopband met masker) gedaan als de info uit mijn Fenix, en dat gewoon overeen. Prima statistiek en schatting dus wat mij betreft. En juist ook een goed vergelijkbare waarde van persoon tot persoon.
Dat ben ik niet met je eens. Het is prettig dat het bij jou erg goed uit pakt maar je hebt geen enkele garantie dat het ook zo is voor de persoon waarmee je wilt vergelijken.
Als ik hier al lees hoe vaak mensen klagen over onbetrouwbare resultaten en lees over mensen die het gewoon niet goed gebruiken dan ga ik mijn waarden echt niet zomaar naast die van anderen leggen.

Dat het algoritme wat Garmin gebruikt een goede is geloof ik ook wel, daar zit niet voor niets een heel bedrijf achter. Helaas komt er bij het vergelijken met anderen nog een menselijke factor om de hoe kijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:21:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Het is prettig dat het bij jou erg goed uit pakt maar je hebt geen enkele garantie dat het ook zo is voor de persoon waarmee je wilt vergelijken.
Als ik hier al lees hoe vaak mensen klagen over onbetrouwbare resultaten en lees over mensen die het gewoon niet goed gebruiken dan ga ik mijn waarden echt niet zomaar naast die van anderen leggen.
Waar?

Topic doorzocht en ik zie twijfel over VO2max waarde uit hun horloge bij mensen die géén test gedaan hebben en bevestiging dat het klopt bij mensen die wél een VO2max test gedaan hebben.
Dat het algoritme wat Garmin gebruikt een goede is geloof ik ook wel, daar zit niet voor niets een heel bedrijf achter. Helaas komt er bij het vergelijken met anderen nog een menselijke factor om de hoe kijken.
Wat bedoel je met de menselijke factor? Dat mensen niet hard genoeg lopen om écht de max te bepalen? Of heb je het nu over de voorspelde finishtijden (je berekende potentie voor racetijden op basis van VO2max).

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47
Gonadan schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:21:
[...]

Voor een groot gedeelte heeft dit echt te maken met het gebruik van verkeerde parameters waarmee de hartslagzones worden berekend.

De VO2Max komt akelig in de buurt van een (medische) inspanningstest als de max hartslag als ook de rust hartslag eerst goed wordt verwerkt. Mocht je een hartslagband hebben dan zijn zelfs de gegevens uit een lactaatdrempel test nog nauwkeuriger.
ye-roon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 07:56:
Mwa niet te duur, verder koop ik liever iets goeds waar ik iets meer voor betaal, dan iets half :) Telefoon gaat wel mee ja.
Niet te duur... erg duidelijk.. ;)
Als je echt serieus wat met je horloge wilt gaan doen, dan zou ik niet een goedkoop ding van 50 EUR kopen, die je hierna toch snel gaat vervangen door iets beters/uitgebreids. Weggegooid geld als je het mij vraagt. Er komen de laatste tijd best wel wat aanbiedingen (m.n. op Amazon) voorbij voor b.v. een Garmin vivoactive 3. Mooi klokje (ook voor gebruik naast het sporten), touchscreen en alle smart -en sportfuncties die je nodig hebt.

• rockhopper
tlpeter schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:11:
@ye-roon het gaat er niet alleen om hoeveel je eet maar vooral wat je eet (en drinkt)
Alcohol is suikers -> wordt je dik van.
Geen sapjes e.d. doe je goed.
Maar wat eet je allemaal op een dag?
Snelle suikers geeft je lichaam een verkeerd signaal bijvoorbeeld.
Je opmerking "alcohol is suikers" gaat wel erg kort door de bocht. Je kan beter stellen dat alcohol zorgt voor meer calorieën waardoor je dik wordt.

Maar de hele discussie, hoewel nuttig en leerzaam, valt wat mij betreft te ver buiten dit topic. Ik zie liever meer advies gericht op een combinatie toestel en eventueel het beste platform dat je dieet ondersteund (intake van voedsel vs verbranding)

[ Voor 1% gewijzigd door rockhopper op 14-09-2018 13:18 . Reden: interpunctie & leesbaarheid ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Robsta86 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:00:
[...]

Zijn hier mensen die ervaring hebben met zowel het Polar Flow platform als het Garmin Connect platform? Ben eigenlijk wel benieuwd welke beter bevalt en waarom...
Ik ken Garmin Connect nog niet, dus kan het niet helemaal vergelijken, maar ik vind Polar Flow maar erg omslachtig. Syncen ging de ene keer ontzettend traag en de volgende keer heel snel, grafieken in de app zijn voor mij niet erg overzichtelijk en volgens mij is de enige manier om trainingen te programmeren door deze ook aan een tijdstip te koppelen, ga je dan later rennen zie je de geplande training niet meer.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-12 18:23
Ik heb sinds gisteren een Garmin Fenix 5 en gebruik die met Garmin Connect. Dat werkt wat mij betreft fantastisch. Zeer uitgebreide informatie.
Heb er nog niet mee gesport. Morgen ga ik het horloge gebruiken icm de racefiets. Ben benieuwd hoe dat gaat en hoe de data verwerking via Garmin Connect eruit ziet.

Verwijderd

rockhopper schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:47:
[...]

Je opmerking "alcohol is suikers" gaat wel erg kort door de bocht. Je kan beter stellen dat alcohol zorgt voor meer calorieën waardoor je dik wordt.

Maar de hele discussie, hoewel nuttig en leerzaam, valt wat mij betreft te ver buiten dit topic. Ik zie liever meer advies gericht op een combinatie toestel en eventueel het beste platform dat je dieet ondersteund (intake van voedsel vs verbranding)
Garmin Connect ondersteunt MyFitnessPal zodat je zowel intake als verbranding in 1 platform krijgt. Werkt prima.

• dennisfr
Een degelijke TomTom (bijvoorbeeld Runner3 Cardio), is tegenwoordig ook al voor minder dan €130 te koop. Daarmee heb je toch een prima (instap) sporthorloge met GPS en OHR. Hun MySports portal werkt ook prima.
Ik zou toch eerder voor zoiets gaan dan voor een Chinese FitBit/Garmin kloon van een paar tientjes.

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:18

itarix

404 soul not found

Ik heb een Polar M430 met een fitness meet functie die de VO2max inschat.
De test maakt in slechts vijf minuten een schatting van je aerobe conditie in rust zonder enige inspanning. Het resultaat, de Polar OwnIndex, bepaalt je maximale zuurstofopname (VO2max) en vertelt je wat je aerobe conditie is vergeleken met mensen van dezelfde leeftijd en hetzelfde geslacht.

De test is gebaseerd op je hartslag in rust, hartslagvariatie, geslacht, leeftijd, lengte, lichaamsgewicht en je eigen beoordeling van je fysieke activiteiten op de lange termijn
Hier komt in mijn geval Man / 29 / BMI rond de 25 echter een VO2Max van 65+ ( laatste meting zelfs 69!) dit merkt Polar Flow aan als dat ik in de groep "Elite" val.

De laatste 4 maanden had ik het erg fanatiek "sporten" weer opgepakt:
  • 3x per week 12km wandelen (soms met extra gewicht)
  • 2x per week 33km fietsen (>25km/u met een normale fiets)
  • 5x per week 20-30min gewicht heffen
  • 2x per week (in het weekend) 5km wandelen
  • 5x per week (in de lunch pauze) 1.6km wandelen
  • 10x per week (woon werk verkeer) 10km fietsen >22km/u
Verder doe ik de meeste boodschappen ook met de fiets of te voet
Is het mogelijk dat de VO2Max inschatting klopt? Of moet ik bij dat soort waardes echt aan elite sporters
denken zoals wielrenners die 200km berg op met 40km/u makkelijk kunnen.

Ik heb het idee dat veel waardes inschattingen op inschattingen zijn. Max en ustr hartslag zijn ook inschattingen met soms wel hele eenvoudige formules.

Overigens ben ik van plan om over te stappen naar de Polar Vantage wanneer die uit is ( en de GPS nauwkeurigheid die de beta versie heeft gefixed is). Eigenlijk met als enige reden dat ik niet meer 3x per week mijn horloge wil op moeten laden 8)7
@itarix Boven 59 is al uitstekend voor je leeftijd en 65-69 zit daar nog eens ver boven. Ik begrijp dat je niet aan hardlopen doet? Ben nl. benieuwd wat je PR's zouden zijn op de 5 en 10 km bijvoorbeeld met zo'n hoge VO2Max.

• itarix

itarix

404 soul not found

@PatrickC Ik overweeg al een tijdje om te starten met hardlopen.(mede omdat ik dan van Polar zo'n mooie runners index metric krijg 🌚) Maar ben daar nu totaal niet in getraind. Vermoedelijk ga ik helemaal kapot als ik gelijk 5Km ga lopen.

[ Voor 18% gewijzigd door itarix op 14-09-2018 23:16 ]

@itarix Met zo'n VO2Max moet dat conditioneel helemaal geen probleem zijn, maar je spieren, pezen en gewrichten moeten wel langzaam aan een hardloop-belasting wennen.

Verwijderd

Mijn beeld is dat het niet te meten is op basis van rusthartslag, hartslagvariatie en generieke lichaamskenmerken die genoemd worden.

Ik heb een behoorlijk lage rusthartslag (45) en een beter BMI (22) bijvoorbeeld maar ik haal slechts een VO2max van 50. Het lijkt me dan niet haalbaar met deze generieke kenmerken om veel hoger te komen.

Een collega van me rijdt top 10 in MTB-wedstrijden en heeft vroeger op de NK's meegereden. Heeft veel aanleg en sport 6x per week. Zijn VO2max (op de fiets) is 68.

In mijn ogen is het niet te meten zonder een test of daadwerkelijke inspanning. Misschien eens 30min hardlopen en dan eens meten?

• rockhopper
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 23:30:
In mijn ogen is het niet te meten zonder een test of daadwerkelijke inspanning. Misschien eens 30min hardlopen en dan eens meten?
Uit het niets 30 min hardlopen met een bmi van rond de 25 is geen goed idee, hoe goed zijn vo2 max ook is. Dat is gewoon smeken om blessureleed.

• Frenz64
Zeker geen goed plan, rustig opbouwen is het devies.

En voor je investeert in een nieuwe Polar, hoe zit het met je loopschoenen? Investeer vooral in schoenen die bij je voeten/loop passen. Ga naar een specialist met een loopband en laat je adviseren. Ik weet niet waar je woont @itarix , maar er zijn vast hardlooptweakers die een goede shop bij je in de buurt kunnen adviseren.
Wat is dat Garmin toch een #@%! bedrijf als het om support gaat. Vorige week een probleem gemeld dat ik een complete dag aan data miste en ik krijg na een aantal dagen weer zo’n standaard antwoord, dit keer maar half vertaald van Engels naar Nederlands.
U kunt best the horologe eens opnieuw opstarten en opnieuw koppelen met de smart phone.

Wat ook kan helpen, en vaak dit soort problemen oplost is om alle standaard instelling van uw horologe te herstellen.
Met hierna natuurlijk de uitleg hoe je dit moet doen. Hier heb ik natuurlijk NIETS aan. :( Buiten dat ik er de dag data die ik kwijt ben nog steeds niet mee terug krijg, ben ik dan ook nog eens alle data en settings van mij horloge kwijt. Op dit soort momenten vraag ik me af waarom ik toch steeds weer horloges van dit bedrijf koop... |:(

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

PatrickC schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:20:
Wat is dat Garmin toch een #@%! bedrijf als het om support gaat. Vorige week een probleem gemeld dat ik een complete dag aan data miste en ik krijg na een aantal dagen weer zo’n standaard antwoord, dit keer maar half vertaald van Engels naar Nederlands.

[...]

Met hierna natuurlijk de uitleg hoe je dit moet doen. Hier heb ik natuurlijk NIETS aan. :( Buiten dat ik er de dag data die ik kwijt ben nog steeds niet mee terug krijg, ben ik dan ook nog eens alle data en settings van mij horloge kwijt. Op dit soort momenten vraag ik me af waarom ik toch steeds weer horloges van dit bedrijf koop... |:(
Goh dat klinkt als de support van Polar. Daar zijn ze ook goed in het versturen van niet gerelateerde standaard antwoorden. Ik ben van plan juist de move te maken van Polar naar Garmin gezien de ontwikkeling van het Polar platform zo ongeveer stil lijkt te staan en bugfixes soms compleet uitblijven.

De plaatjes in de topicstart zijn dood overigens. Misschien eens tijd voor een nieuw deel?

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 17-09-2018 22:00 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Ligt er ook aan welk device je koopt. Wellicht is na x maanden de beta fase pas over. Ik heb met mijn Fenix nog geen enkele bug of vastloper gehad in 3 maanden. Wat dat betreft enorm stabiel. De GPS logging is qua detail weliswaar matig, maar ook dat is consequent teleurstellend ;)
rockhopper schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:08:
Uit het niets 30 min hardlopen met een bmi van rond de 25 is geen goed idee, hoe goed zijn vo2 max ook is. Dat is gewoon smeken om blessureleed.
I know, maar de vraag was of de VO2max registratie van zijn device wel betrouwbaar was. Dat is imo niet te meten zonder daadwerkelijke inspanning. Dat je dat op een verstandige manier moet doen is wat mij betreft logisch.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2018 22:06 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

itarix schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:54:
Ik heb een Polar M430 met een fitness meet functie die de VO2max inschat.

[...]

Hier komt in mijn geval Man / 29 / BMI rond de 25 echter een VO2Max van 65+ ( laatste meting zelfs 69!) dit merkt Polar Flow aan als dat ik in de groep "Elite" val.

De laatste 4 maanden had ik het erg fanatiek "sporten" weer opgepakt:
  • 3x per week 12km wandelen (soms met extra gewicht)
  • 2x per week 33km fietsen (>25km/u met een normale fiets)
  • 5x per week 20-30min gewicht heffen
  • 2x per week (in het weekend) 5km wandelen
  • 5x per week (in de lunch pauze) 1.6km wandelen
  • 10x per week (woon werk verkeer) 10km fietsen >22km/u
Verder doe ik de meeste boodschappen ook met de fiets of te voet
Is het mogelijk dat de VO2Max inschatting klopt? Of moet ik bij dat soort waardes echt aan elite sporters
denken zoals wielrenners die 200km berg op met 40km/u makkelijk kunnen.

Ik heb het idee dat veel waardes inschattingen op inschattingen zijn. Max en ustr hartslag zijn ook inschattingen met soms wel hele eenvoudige formules.

Overigens ben ik van plan om over te stappen naar de Polar Vantage wanneer die uit is ( en de GPS nauwkeurigheid die de beta versie heeft gefixed is). Eigenlijk met als enige reden dat ik niet meer 3x per week mijn horloge wil op moeten laden 8)7
Ik zat met Polar M400 in de range 55-61, dus 65 is goed mogelijk in jouw geval waarbij je iets meer sport. 69 lijkt me wat overdreven.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Verwijderd schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:02:
Ligt er ook aan welk device je koopt. Wellicht is na x maanden de beta fase pas over.
De FR645M en die zit inmiddels al op firmware versie 3.7. Ik hoop toch dat die de beta fase inmiddels is gepasseerd?

• itarix

itarix

404 soul not found

Bedankt voor de antwoorden!
Voor nu heb ik de VO2max zelf maar ingesteld op 60 aangezien de kcal en training load berekeningen er van afhankelijk zijn. Daadwerkelijk mijn hartslag opjagen en inspannen doe ik op de fiets. Maar voor de VO2max meting heeft inspanning niet echt zin aangezien in de instructies specifiek staat dat je het niet moet doen als je die dag intensief gesport hebt. Dus dan zou er juist een foute waarde uit moeten komen...

Wat betreft starten met hardlopen ben ik van plan dat te doen met hardloop schoenen en een beginners schema. (1.5min hard 2 min wandelen x8) en dat op te bouwen. Die interval kan trouwens prima in de M430 gezet worden. Hoewel ik het inplannen in een kalender niet echt logisch vind.
Bor schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:56:
[...]

Goh dat klinkt als de support van Polar. Daar zijn ze ook goed in het versturen van niet gerelateerde standaard antwoorden. Ik ben van plan juist de move te maken van Polar naar Garmin gezien de ontwikkeling van het Polar platform zo ongeveer stil lijkt te staan en bugfixes soms compleet uitblijven.

De plaatjes in de topicstart zijn dood overigens. Misschien eens tijd voor een nieuw deel?
Welke bugs heb je het dan over? Ik ben erg tevreden met mijn m430 op de batterij na en wil eigenlijk upgraden naar een Vantage V zodra die uit is. Het klinkt alleen wel alsof er een nogal groot risico op bugs is als early adopter.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
PatrickC schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:20:
Dat je überhaupt de moeite hebt genomen :p

Overigens schijn je op het Garmin forum wel goed geholpen te worden. Wellicht kan je daar nog eens proberen.
PatrickC schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:23:
[...]

De FR645M en die zit inmiddels al op firmware versie 3.7. Ik hoop toch dat die de beta fase inmiddels is gepasseerd?
Als je bedenkt dat sommige oudere Garmin horloges inmiddels op softwareversie 10.x zitten, dan heeft de FR645 nog enige tijd te gaan :p

March of the Eagles

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:33
Sport_Life schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:16:
[...]
Ik zat met Polar M400 in de range 55-61, dus 65 is goed mogelijk in jouw geval waarbij je iets meer sport. 69 lijkt me wat overdreven.
Onmogelijk in mijn ogen, met amper sporten kun je dit niveau niet behalen of vasthouden. Ik wil hier niemand aanvallen maar een rondje fietsen en wandelen is een minder dan gemiddelde inspanning waarmee je geen vo2max van boven de 50 zult score. Ik denk dat de miscalculatie komt omdat je dit niet onder inspanning getest hebt. Een vo2max is een inschatting van je maximale uithoudingsvermogen op basis van je inspanning, in jouw geval een flinke extrapolatie die met kleine afwijking een groot verschil kan geven...

Gewoon lekker blijven sporten en uitbouwen als je dit lekker vindt en deze vo2max score vergeten. Als je hardlopen erbij gaat doen en begint met 1 of 2 km komt er vermoedelijk een meer realistische vo2max uit rollen. Veel plezier

[ Voor 10% gewijzigd door coldasice op 18-09-2018 06:53 ]

XWB schreef op maandag 17 september 2018 @ 23:04:
Dat je überhaupt de moeite hebt genomen :p

Overigens schijn je op het Garmin forum wel goed geholpen te worden. Wellicht kan je daar nog eens proberen.
Had ik ook al gedaan... 24 views, 0 responses. Maar bij dit soort problemen weet je bijna zeker dat ‘Garmin Joey’ zwijgt als het graf.

En ik dacht... laat ik toch eens Garmin Support weer eens proberen... niet geschoten is altijd mis. :P

Verder wel erg tevreden over de FR645M trouwens. Nog één vervelend probleem... hij is regelmatig de bluetooth connectie met m’n telefoon kwijt. Daar wordt ook regelmatig over geklaagd op het Garmin Forum. Ook door mensen die een ticket hebben aangemeld bij Garmin Support en die ook niet goed geholpen worden door Garmin. Het leek even opgelost na de laatste firmware, maar het probleem steekt toch weer de kop op na enkele weken gebruik.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

itarix schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:51:
Welke bugs heb je het dan over? Ik ben erg tevreden met mijn m430 op de batterij na en wil eigenlijk upgraden naar een Vantage V zodra die uit is. Het klinkt alleen wel alsof er een nogal groot risico op bugs is als early adopter.
Voor een echt goede VO2max bepaling zal je naar een specialist moeten denk ik. Daarvoor is een korte test door een sporthorloge niet geschikt volgens mij. Het is ook nog eens een momentopname.

Wat betreft bugs; ik loop zelf met de M400 welke al tijden last heeft van een bug waarbij het opladen afgebroken wordt met een "geannuleerd" melding ipv dat de laadcyclus netjes wordt afgemaakt. Die bug zit er al zeer lange tijd in en polar is op de hoogte en heeft al langere tijd een update beloofd welke zoals het nu lijkt gewoon niet meer gaat komen. Ook op social media klagen mensen hierover.

Hiernaast heb ik sinds de laatste update dat er een melding komt dat je stil moet blijven staan om een GPS fix te krijgen wanneer je met een goede GPS fix een voorgepland event start. De track wordt wel gewoon opgenomen maar de melding blijft in het beeld staan. Soms helpt het switchen naar een nieuw scherm.

Bovenstaande zijn klachten specifiek gerelateerd aan de M400.

Hiernaast vind ik Polar Flow redelijk basale functies missen zoals het bijhouden met welke schoenen je loopt en een weergave van de weersomstandigheden tijdens de training. Die weersomstandigheden zijn behoorlijk bepalend. Een training bij -10C is anders dan bij 30C. Dit is een feature welke ook al lang geleden aangevraagd is. Polar loopt zeker niet voorop met dit soort dingen.

De GPS track loopt overigens niet altijd netjes over de kaart / google maps heen, ook niet in het open veld. Nu begrijp ik dat meer horloges dit hebben (ik lees het ook als klacht bij de Vantage).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1 ... 92 ... 326 Laatste