Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 90 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:06
Andre_J schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:55:
@tlpeter Ik dacht op het Garmin forum te hebben gelezen dat als je "wifi" ingesteld hebt op de 935 (kan via GC-app) hij bij syncen de EPO file update.
Werkt dat niet, gebruik dan de Garmin Express app een keer (USB)
Via wifi werkt niet maar via Garmin Express is de EPO file nu wel geupdate.
Straks eens kijken of het werkt.
Thanks.

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-12 14:16
XWB schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Dit heb ik met de Forerunner 645 nog niet meegemaakt.

Wat zijn je stress details gedurende het gamen? :p Volgens Garmin ben ik behoorlijk gestrest tijdens het spelen van Quake Champions, dus dan ziet Garmin wellicht dat ik niet aan het slapen kan zijn.
Stress feitelijk zeer laag, als ik het zo bekijk :P Ik speel wel atm singleplayer games (Backlog aan het clearen: nu Far Cry 3!) dus neem aan dat die bij multiplayer games wel wat hoger zal liggen ;)
@IJnte Bij het aanpassen van de data velden kiezen voor de categorie snelheid ipv tempo en dan kun je velden kiezen die km/u weergeven. Hardlopen en wandelen gebruiken standaard de tempo velden. Bij fietsen is dit wel snelheid.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Mookie1979
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06-2023
Voor de geinteresseerden: de fenix 5+ reeks is hier in de aanbieding
https://www.trendjuwelier.nl/garmin-horloges/fenix-5-plus/

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-12 17:39
Hoi allemaal.

Onlangs begonnen met hardlopen via het C25K plan. Ik gebruik hiervoor mijn Apple Watch (series 1), in combinatie met Strava. Gezien ik regelmatig problemen heb met de GPS sensor, en de HR monitor tijdens het lopen gewoon enkele minuten stopt met werken wil ik upgraden naar iets die meer geschikt is voor lopen.

Ik zie dat de Garmin Forerunner 735XT voor 284 EUR in de pricewatch staat.

Lijkt mij meer geschikt voor lopen, en kan ik tevens gebruiken met connect IQ waardoor ik bijvoorbeeld zeer veel statistieken beschikbaar heb op mijn watchface. Goeie werking met Strava (snelle en gemakkelijke synchronisatie) is ook belangrijk voor mij.

Gewoon doen voor die prijs? :9

[ Voor 7% gewijzigd door SanderH_ op 26-08-2018 11:58 ]

Verwijderd

Goed bezig! Ligt er beetje aan wat je na afronding van je programma van plan bent en hoe je budget is. Starten met hardlopen kan ook prima met een goedkoper horloge zoals de FR235 (eventueel 2e hands). Ik zou voor die 5km vooral focussen op het lopen zelf en niet teveel naar hartslag gaan kijken. Uiteraard wel op een gematigd tempo :)

• SanderH_
@Verwijderd

Thanks.

Deze ochtend nog W5D3 afgerond, voor het eerst 20 min na elkaar gelopen. Voor mij toch wel een mijlpaal.

Na afronding van het programma (binnen 4 weken als alles goed gaat) wil ik mij vooral focussen op het verbeteren van mijn tempo (momenteel 5min/km) op de 5km. Na verloop van tijd enkele "wedstrijden" (evenementen) van 5km lopen, en dan opbouwen richting 10km.

[ Voor 11% gewijzigd door SanderH_ op 26-08-2018 12:53 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Scherm van mijn Garmin 645m is stuk :(.
Zelfde klachten als https://forums.garmin.com...reen-issue-video-attached

Mijn polar m400 was niet stuk de krijgen, dat lijkt bij de Garmin helaas niet het geval.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Verwijderd

SanderH_ schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:51:
@Verwijderd

Thanks.

Deze ochtend nog W5D3 afgerond, voor het eerst 20 min na elkaar gelopen. Voor mij toch wel een mijlpaal.

Na afronding van het programma (binnen 4 weken als alles goed gaat) wil ik mij vooral focussen op het verbeteren van mijn tempo (momenteel 5min/km) op de 5km. Na verloop van tijd enkele "wedstrijden" (evenementen) van 5km lopen, en dan opbouwen richting 10km.
Het is een beetje tweeledig. Met een 'simpele' FR235 of vergelijkbaar kun je prima marathons lopen, meer heb je niet nodig. Anderzijds is het altijd leuk om extra features te hebben. Zelf heb ik een Fenix 5 en loop ik slechts 10KM. Totaal niet nodig maar had een fantastische aanbieding (301€ ipv 520€) die ik niet kon weigeren. Daarom mijn FR235 vervangen. Als ik echter eerlijk ben had ik qua hardlopen ook meer dan voldoende aan de FR235.

Mocht je echt de meest gedetailleerde informatie willen zoals running dynamics (hoe je cadans is en hoe je hardlooptechniek is) en bereid zijn daar ook een speciale band/footpod voor aan te schaffen dan raad ik je een duurder model aan zoals de 735XT, Fenix 5 of FR645. Wil je wat meer basis zaken zoals VO2max. hersteltijd en TrainingsEffect (in alle eerlijkheid meer dan voldoende) dan zou ik lekker voor een FR235 of vergelijkbaar gaan. Een Polar V800 is overigens ook een optie. Wel een oud horloge maar enorm veel features voor relatief weinig geld.

Let ook even op of je activity tracking wilt en andere zaken als slaap en rusthartslag wilt monitoren. Draag je het horloge de hele dag? Zo ja, dan zijn de looks ook van belang.

Ander punt is jouw huidige snelheid. Tenzij je een top atleet of professional bent loop je gruwelijk hard met 5:00/km. Dat lukt een grote groep mensen sowieso niet. Als je geen pro bent loop je zeer waarschijnlijk veel te hard. Het is mooi dat je dit kunt volhouden maar als je flink voluit moet gaan dan loop je nu het risico op blessures. In dat geval is trainen met hartslag handig om bij de 5KM opbouw lekker in D2 of D3 te lopen maar zeker niet daarboven. Als je daarna gaat opbouwen naar 10KM kun je een schema nemen dat uit 3 verschillende lopen per week bestaat: 1) Lange langzame duurloop (D1) 2) Duurloop (D2/D3) en 3) Interval (Weerstand). Zo bouw je gebalanceerd je afstand en belasting op en met de interval pak je ook snelheid mee.

Een groot deel van latere blessures wordt veroorzaakt door bij de start met hardlopen veel te hard te gaan, vandaar mijn advies. Als dit tempo voor jou qua hartslag ruim van je max hartslag af zit, zeg voor het gemak even 35 slagen, dan is het op zich prima.
Sport_Life schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:34:
Scherm van mijn Garmin 645m is stuk :(.
Zelfde klachten als https://forums.garmin.com...reen-issue-video-attached

Mijn polar m400 was niet stuk de krijgen, dat lijkt bij de Garmin helaas niet het geval.
WTF dat is wel heel zuur :( Ik dacht dat Garmin alleen beta software op nieuwe devices uit bracht, maar blijkbaar is de hardware ook niet altijd even goed. Toevallig gisteren een vriend gesproken die al aan zijn 3e Edge 520 bezig is. Zal wel een uitzondering zijn, zelf nooit problemen gehad met Garmin, maar is wel goed zuur. Hopelijk snelle en goede garantie afhandeling voor je.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2018 17:48 ]

SanderH_ schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:51:

Je loopt voor de eerste keer 20 min na elkaar en vindt dat je tempo van 5 min/km te laag is? :o Dat vind ik anders best wel hard! Wat is je gemiddelde en maximum hartslag bij dit tempo? Toen ik begon met hardlopen zo’n 10 jaar geleden liep ik tijdens trainingen veels te hard met flink wat blessures tot gevolg. Nu... 10 jaar later loop ik veel langzamer tijdens trainingen dan destijds en dat gaat zeker niet ten koste van je PR’s. Langzame langere duurlopen afgewisseld met wat intervaltrainingen zijn meestal wel het geheim tot succes. >:)

Er is trouwens ook een topic wat volledig over hardlopen gaat hier op Tweakers (Hardlopen - Deel 7). Daar worden dit soort zaken meer besproken. Hier kan natuurlijk ook, maar is gewoon een tip. :)

Die Forerunner 735XT is trouwens een prima horloge voor die prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door PatrickC op 26-08-2018 19:47 ]

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• SanderH_
Zo gezegd, zo gedaan :)

SanderH_ in "Hardlopen - Deel 7"

[ Voor 97% gewijzigd door SanderH_ op 26-08-2018 20:14 ]

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-12 17:14
Het probleem is dat het dat overbelastingsblessures zijn en die zijn per definitie altijd irritant langdurig van aard (of blijvend, zoals bijv. shin splints). NIet om je schrik aan te jagen, je bent op een leeftijd dat je je lichaam nog aardig kan 'mishandelen' zonder gevolgen.

Feit is simpelweg dat de combinatie duurloop en interval (waar ik zelf altijd een bloedhekel aan heb gehad) tot betere resultaten leidt dan te lang te hard lopen. Trust me, ik spreek uit ervaring, maandenlang elke ochtend met een pijnlijke achillespees opstaan is niet fijn

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:06
Hier nog een ervaringsdeskundige. Al een paar jaar herstellende van verschillende overbelastingsblessures.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-12 22:29
Yep, hier bij onze atletiekvereniging ook veel aandacht voor rustig opbouwen van het lichaam. Je kan je long-cardiosysteem vrij snel verbeteren door trainingsprikkels (paar maanden), maar je pezen, spieren etc hebben meer tijd nodig. Voor de marathon is het bijvoorbeeld verstandig om er anderhalf of 2 jaar over te doen vanaf nul. Je lichaam moet gehard worden tegen de steeds toenemende belastingen.
Verder is inderdaad ook variatie in training van belang; van steeds dezelfde prikkels wordt je lichaam op een gegeven moment amper meer beter. Ik kan het trouwens allemaal leuk zeggen, maar ik heb het vroeger ook niet allemaal gedaan. Jammer genoeg...
On topic: de FR735xt is nog steeds een prima horloge. Geen Garmin running power mogelijk, wel Stryd running power.

[ Voor 8% gewijzigd door Frij5fd op 26-08-2018 22:42 ]

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-12 22:29
Iets anders: Runscribe gaat ook running power via het ANT+ bike power channel leveren, wat voor de triathlon en Fenix horloges het mogelijk maakt om op running power te gaan lopen en ook andere metrics tegelijkertijd te kunnen zien met custom datafields. Zie https://runscribe.com/support/

[ Voor 6% gewijzigd door Frij5fd op 26-08-2018 22:50 ]

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Inmiddels een kleine maand de FR645 in gebruik.
Eerlijk gezegd valt de Ohr me vies tegen, pakt hartslag erg langzaam op bij variaties.
Twijfel of ik het horloge houd en een band er bij koop wat dan totaal op 500!! euro uit komt of retour stuur en ga voor de polar v800 voor 250 euro.
De dagelijkse statetieken zijn wel leuk maar na een maand heb ik ze ook wel gezien eigenlijk.

Nog mensen met dit issie?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thierry2 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:47:
Eerlijk gezegd valt de Ohr me vies tegen, pakt hartslag erg langzaam op bij variaties.
Twijfel of ik het horloge houd en een band er bij koop wat dan totaal op 500!! euro uit komt of retour stuur en ga voor de polar v800 voor 250 euro.
De dagelijkse statetieken zijn wel leuk maar na een maand heb ik ze ook wel gezien eigenlijk.

Zie mijn reactie hierboven, de bouwkwaliteit valt mij enorm tegen. Ik wil tijdens het sporten niet hoeven nadenken over het voorzichtig handelen met een horloge, het moet gewoon stevig zijn (zoals de m400). In die zin had ik liever de Polar gehad, ervan uitgaande dat die kwaliteit beter is.

Tevens nog steeds geen Deezer ondersteuning. Conclusie wat mij betreft : een flop.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 27-08-2018 13:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-12 15:07
Dat wil ik helemaal niet weten. }:|

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Thierry2
Sport_Life schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:59:
[...]

Zie mijn reactie hierboven, de bouwkwaliteit valt mij enorm tegen. Ik wil tijdens het sporten niet hoeven nadenken over het voorzichtig handelen met een horloge, het moet gewoon stevig zijn (zoals de m400). In die zin had ik liever de Polar gehad, ervan uitgaande dat die kwaliteit beter is.

Tevens nog steeds geen Deezer ondersteuning. Conclusie wat mij betreft : een flop.
Kwaliteit kan ik nog weinig over zeggen maar veel statistieken zijn gebaseerd op een hartslag meting die niet nauwkeurig is helaas. Voor zoveel geld verwacht ik wat beters.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dat een optische hartslagmeter niet zo nauwkeurig is voor intervaltrainingen klinkt wel zo logisch: de sensor meet het bloedvolume in de huidvaatjes, maar op moment dat je hart sneller gaat pompen duurt het nog even alvorens het bloed in het lichaam in volume is toegenomen. Er is dus altijd een delay.

Mijn ervaring is dat de OHR voor een duurtest prima werkt, maar voor intervaltraining gebruik ik tegenwoordig de hartslagband. Hoe hoger de intensiteit, hoe onnauwkeurig de OHR is. Voor het meten van je slaap werkt het dus prima.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 27-08-2018 16:06 ]

March of the Eagles

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Thierry2 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:45:
[...]

Kwaliteit kan ik nog weinig over zeggen maar veel statistieken zijn gebaseerd op een hartslag meting die niet nauwkeurig is helaas. Voor zoveel geld verwacht ik wat beters.
Ik vermoed dat je je dan niet goed hebt ingelezen op de betreffende materie. Ohr is op dit moment niet toereikend voor snelle veranderingen in hartslagen, ongeacht welk merk je koopt.
Een traditionele hartslag band op basis van ECG is tot op heden nog beste wat je kunt krijgen.

Uiteraard kun je terug naar een Polar V800 maar na het trainen zou ik zo’n horloge niet graag om mijn pols willen houden, ding is spuuglelijk. Terwijl ik mijn FR645 24/7 draag :)

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-12 21:32
Gonadan schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:11:
[...]

Dat wil ik helemaal niet weten. }:|
Lijkt bij art en craft (ik ben niet bekend met de winkel verder) nog goedkoper te zijn. Erg vreemd op die website is in ieder geval dat de 5 plus en de 5s plus dezelfde lage prijs hebben.

Ik ben benieuwd of ik mezelf laat verleiden tijdens black friday, ergen wil ik wel weer een nieuw toestel nu ik merk dat m'n fenix 3 accuduur aan het inleveren is. Ik schat nu zo'n 20% minder capaciteit (oftewel 20% minder tijd voor ik 'm weer aan de lader mag hangen)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Thierry2
Ik heb me zeker wel goed ingelezen. Alle reviews zijn gewoon veel te positief.
De ohr is leuk voor 24/7 meting maar als je serieus wilt sporten is een band in mijn optiek noodzakelijk. Tijdens een lange duurloop gaat het nog net maar verder niet.

Qua uiterlijk is de fr645 is inderdaad mooier maar incl band ook bijna dubbel zo duur.

Ik vraag me na een maand af of ik alle data van het 24/7 dragen veel nut vind hebben op de rust hartslag na, die geeft zeker een goed beeld van het herstel.

• Miki
  • Nu online
Thierry2 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:17:
De ohr is leuk voor 24/7 meting maar als je serieus wilt sporten is een band in mijn optiek noodzakelijk. Tijdens een lange duurloop gaat het nog net maar verder niet.

Qua uiterlijk is de fr645 is inderdaad mooier maar incl band ook bijna dubbel zo duur.

Ik vraag me na een maand af of ik alle data van het 24/7 dragen veel nut vind hebben op de rust hartslag na, die geeft zeker een goed beeld van het herstel.
Wat versta je onder serieus sporten? Als je 80/20 methodiek (Fitz Gerald) toepast heb je maar een enkele keer een hartslagband nodig en is de rest van je training duurlopen in Z2 en dan volstaat Ohr prima.
Je intervallen doe je minimaal in Z4. Laat dan nu je tempo hardheid belangrijker zijn dat je hartslag in deze range. Met intervallen ben je namelijk aan het trainen om een nieuw tempo doel te kunnen vasthouden over een langere periode.

Verwijderd

Thierry2 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:17:

Ik deel je mening wel maar heb dan zelf een Fenix 5. Voor sporten is het een prima horloge wanneer ik een band gebruik. De dagelijkse features gebruik ik niet, anders dan rusthartslag. Punt is dat ik de Fenix voor een mooie prijs heb kunnen kopen en voor die prijs eigenlijk nooit iets beters terugkoop. Maar mijn oude FR230 en een goedkope hartslagmeter voor in de nacht was prima geweest.

• Egge
  • Laatst online: 08:25
Iemand de vermoedelijke nieuwe Polar's al gezien? Ben erg benieuwd wat deze gaan bieden!

• Miki
  • Nu online
Egge schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:38:
Iemand de vermoedelijke nieuwe Polar's al gezien? Ben erg benieuwd wat deze gaan bieden!
Oh wauw dit ziet er eindelijk goed uit voor een Polar horloge. Het is jammer dat ze er nu pas mee komen want anders had ik wellicht nog wel een andere keuze gemaakt.

• Egge
  • Laatst online: 08:25
Miki schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:22:
[...]

Oh wauw dit ziet er eindelijk goed uit voor een Polar horloge. Het is jammer dat ze er nu pas mee komen want anders had ik wellicht nog wel een andere keuze gemaakt.
Ik ben nog in de markt voor een nieuw horloge dus wacht het nog even rustig af tot dat hier meer nieuws van is!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mooi dat ze eindelijk naar ronde horloges gaan. Op basis van die screenshots totaal geen fan van de interfaces. Erg druk, vormgeving niet mooi en teveel tekst/informatie wat mij betreft.

Jammer dat er geen Garmins zijn met Suunto interface. :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Egge schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:38:
Naar mijn bescheiden mening is deze véél mooier dan de M600 :Y

March of the Eagles

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het van mijn FR235 gaat helaas net kapot, ik heb eerder een keer een goedkoper AliExpress bandje geprobeerd (vanwege een geinig kleurtje) maar kreeg daarvan uitslag op m'n pols. Heeft iemand tips voor andere bandjes? of goedkoper adres voor de originele garmin band?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hm. Gisteren weer eens mijn analoge horloge omgehad en daar eigenlijk wel blij mee geweest, ware het niet dat ie niet helemaal lekker loopt...
Misschien ben ik dan tóch in de markt voor een horloge/sporthorloge-combi :P

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Ben mijn TomTom Runner 3 Cardio kwijtgeraakt. Ik ben dus op zoek naar een nieuw horloge, maar ik zie dat een gangbare prijs tegenwoordig €250,- is, in plaats van de €129 voor de TomTom. Kan iemand me vertellen waarom je dat zou betalen?

Eigenlijk was ik best tevreden over de TomTom. Batterij was niet goed, maar laadde hem altijd op voordat ik ging lopen. Van Optische hartslag is al bekend dat het niet super werkt. Maar GPS en dergelijke werkte altijd prima. Er wordt gezegd dat TomTom zich terugtrekt uit de markt, maar heb de laatste tijd nog vrij veel updates gehad.

• MrAcid
  • Niet online
@Alexander6501 Ik zou lekker een nieuwe TomTom halen als je er verder tevreden over was. :)

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:27
@Alexander6501 Volgens deze post trekt TomTom zich inderdaad terug uit de wearables markt.(Wat er van waar is weet ik niet. Kan natuurlijk ook gewoon door een concurrent geschreven zijn.)

Als je liever iets koopt dat meer future-proof is, kun je misschien beter Garmin of zo overwegen. Ben trouwens zelf ook een tevreden gebruiker van m'n TomTom Spark 3 Cardio, en hoop hem nog lang te kunnen gebruiken. M'n volgende sporthorloge zal denk ik wel een ander merk worden.

Edit: Als ik nu iets nieuws zou moeten kopen zou dat waarschijnlijk de Garmin Forerunner 235 zijn. Die is inderdaad wel iets duurder.

[ Voor 16% gewijzigd door slow whoop op 28-08-2018 14:08 ]

• Frenz64
En anders (komtie weer) het betaalbare alternatief: de Amazfit Stratos, zie het betreffende draadje

• Alexander6501
slow whoop schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:51:

Edit: Als ik nu iets nieuws zou moeten kopen zou dat waarschijnlijk de Garmin Forerunner 235 zijn. Die is inderdaad wel iets duurder.
En de Forerunner komt ook al 2016, lijkt me dus ook niet echt heel erg futureproof... Gebruik voorlopig wel het horloge van mijn vriendin totdat er iets nieuws interessants uitkomt...

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:27
Alexander6501 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:56:
[...]

En de Forerunner komt ook al 2016, lijkt me dus ook niet echt heel erg futureproof... Gebruik voorlopig wel het horloge van mijn vriendin totdat er iets nieuws interessants uitkomt...
Het specifieke horloge is inderdaad al wat ouder, maar ik verwacht dat het Garmin platform/ecosysteem meer futureproof is dan TomTom, en misschien ook wel dan Xiaomi (Amazfit).

Edit: Misschien is een Polar M430 wat?

[ Voor 11% gewijzigd door slow whoop op 28-08-2018 15:11 ]

• MrAcid
  • Niet online
Frenz64 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:28:
En anders (komtie weer) het betaalbare alternatief: de Amazfit Stratos, zie het betreffende draadje
Lees hier toch echt nog te wisselende verhalen over om deze aan te raden aan (serieuzere) sporters.

O.a. deze review: https://the5krunner.com/2018/05/04/amazfit-stratos-review
The STRATOS is NOT an appropriate watch for a competitive athlete. But for a sporty person who also wants a smart sports toy then this is a great device. If it’s your first tri watch or a running-with-music watch then it’s a nice choice.

The flaws in this product at this price point were both predictable and avoidable. Garmin will not be quaking in their boots and worrying about sales of the premium tri offering, the Forerunner 935, slipping because of the STRATOS. Although a modified and improved STRATOS 2 could decimate their sales of the 935 in a year or so.

The flaws of the product are in the accuracy of the sensors. HR and elevation are just not up to the job. GPS is ‘meh’ or ‘alright’ and on a par with many Garmin devices. The touchscreen has mass appeal but athletes will want 5 buttons.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
Thierry2 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:47:

Ik heb 2 jaar geleden de FR235 aangeschaft met OHR en kwam tot dezelfde conclusie: OHR is voor mij niet bruikbaar, veel te onnauwkeurig. Met fietsen is de OHR nog waardelozer dan met hardlopen.

Helaas hebben alle Garmins dezelfde sensor als die in mijn FR235 zitten. Wellicht qua software iets gebeterd, naar nog steeds ruk.

Tegelijkertijd zijn er wel devices die het wel goed doen. De FR225 met Mio sensor deed het heel behoorlijk, ook de scosch OHR doet het best goed.

Ik loop- en fiets alweer anderhalf jaar met een band: vrijwel altijd goede meting.

Ik ben voor de rest prima tevreden met mijn Garmin. Gewoon voor € 50 een band er bij kopen.

• Frenz64
MrAcid schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:19:
[...]

Lees hier toch echt nog te wisselende verhalen over om deze aan te raden aan (serieuzere) sporters.

O.a. deze review: https://the5krunner.com/2018/05/04/amazfit-stratos-review

[...]
Beg to differ, de gps is enerzijds verschillende keren verbeterd sinds die test en anderzijds is die altijd al best in orde geweest, verschillende andere reviewers delen die mening en ook de ervaringen hier zijn positief.

Tja en hoogtemeter, daar is bij marktleider Garmin al veel discussie over en heb je in principe als serieuze sporter ook niet echt nodig.

Tot slot OHR, daar is an sich al discussie over qua betrouwbaarheid t.o.v. borstmeting, dus daarin is de Stratos ook niet veel anders, de keren dat ik zelf gelopen heb zag ik geen vreemde dingen, op de fiets wel, maar goed n=1.

Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat een Chinees device van onder de €150 gelijk performt als een €300 tot ver over de €500 kostend A-merk zoals Garmin en Suunto. Waar hebben die discussie eerder gehad, Chinaphones?

Verwijderd

Zien jullie variatie in de VO2max die je Garmin device aangeeft? Ik begin enigszins te twijfelen aan mijn Fenix omdat deze na 1 run met 48 kwam en sindsdien (2mnd en 21 runs later) geen enkele update/andere waarde heeft gegeven.

Het zou in theorie kunnen dat het gewoon echt nog steeds 48 is maar mijn vorige FR230 zat op 49/50 toen ik overstapte op de Fenix. Daarnaast ben ik de afgelopen 2 maanden merkbaar sneller geworden op segmenten en intervals en zie ik die progressie ook duidelijk in Stravistix en Trainingpeaks. Ik weet dus ook niet wat ik nog moet presteren voor een stijging ervan.

• rockhopper
Alexander6501 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:11:
Kan iemand me vertellen waarom je dat zou betalen?
Waarom betaalt iemand meer voor een ferrari dan voor een vw up? Het is een combinatie van smaak en functie. Over functionaliteit kan je nog discussiëren, maar niet over smaak ;)
Overigens vind ik 250€ nog meevallen, de prijzen worden pas echt belachelijk als je naar de fenix 5 en nieuwer gaat kijken.
En er is niks op tegen om bij Tomtom te blijven als je nog een toestel kan vinden. Het zijn uitstekende horloges als je kijkt naar prijs-kwaliteit verhouding. Al kan je er inmiddels wel vanuit gaan dat de support niet heel lang meer zal blijven.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:12:
Zien jullie variatie in de VO2max die je Garmin device aangeeft? Ik begin enigszins te twijfelen aan mijn Fenix omdat deze na 1 run met 48 kwam en sindsdien (2mnd en 21 runs later) geen enkele update/andere waarde heeft gegeven.
Ik zit na twee maanden sinds ik de FR645 gebruik ook nog steeds op 48.

[ Voor 82% gewijzigd door XWB op 28-08-2018 22:49 ]

March of the Eagles

• Asgaro
Hier wel: juli was een productieve maand zo te zien!
Augustus continu op 55 maar sinds vandaag naar 56 gegaan :o
Sinds begin juli heb ik een Fenix 5 Plus. Voorheen de Forerunner 235.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dIUdwDg.jpg

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Asgaro schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:30:
Hier wel: juli was een productieve maand zo te zien!
Augustus continu op 55 maar sinds vandaag naar 56 gegaan :o
Sinds begin juli heb ik een Fenix 5 Plus. Voorheen de Forerunner 235.

[...]
Superman is er niks bij.

Hoe ziet jouw hardlooptraining eruit? :)

March of the Eagles

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:12:
Ik ben in dik 2 maanden van 46 (was net een week ziek geweest met koorts en was eerste VO2 max ooit berekend voor mij) naar 49 gestegen met 2 keer kort naar 50. Als ik naar de tijden kijk die ik volgens Garmin moet kunnen lopen, dan is die 49 wel wat aan de hoge kant volgens mij.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deezer lijkt eindelijk naar de Garmin 645m te komen.
Deezer wrote in their community (12 days ago...):
Hi there, we had to delay the launch a bit unfortunately. I can't give you an exact ETA, but it's planned to be launched very soon

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 29-08-2018 00:06 ]

• Asgaro
XWB schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:35:
[...]

Superman is er niks bij.

Hoe ziet jouw hardlooptraining eruit? :)
Ik volg Garmin's ingebouwde plans :)
Reeds Half Marathon plan lvl 1 en lvl 2 voltooid. Nu bezig met lvl 3. Allen heart-rate based versie.

Ik volg het schema niet tot op de letter maar wel in grote lijnen. Eigen adjustments:
- telkens een rustdag tussen elke training.
- als er bv. 2 Recovery Runs ingepland staan na elkaar op het schema, doe ik er maar 1 van: die dat het zwaarste is.

Ben wel ontzettend tevreden met die schema's. Blijf me verbazen over de gemaakte progress _/-\o_
Image die ik nog liggen had (Heb ik ooit hier gepost)
Toont goed hoe, bij gelijke HR, mijn pace telkens verbetert.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PoPlimV.png
Tot op heden heb ik in het huidig schema nog geen '10K in Z4' moeten lopen. Ben wel benieuwd naar dat resultaat :)

[ Voor 6% gewijzigd door Asgaro op 29-08-2018 00:15 ]

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-12 18:12
Fenix 5 nieuw vanaf 408 Euro op ebay.co.uk. Laagste prijs op pricewatch is 473 euro.

https://www.dealstracker....artwatch-gps-grijs-zwart/
Asgaro schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:13:
[...]

Reeds Half Marathon plan lvl 1 en lvl 2 voltooid. Nu bezig met lvl 3. Allen heart-rate based versie.

Ik volg het schema niet tot op de letter maar wel in grote lijnen. Eigen adjustments:
- als er bv. 2 Recovery Runs ingepland staan na elkaar op het schema, doe ik er maar 1 van: die dat het zwaarste is.

Ben wel ontzettend tevreden met die schema's. Blijf me verbazen over de gemaakte progress _/-\o_

[...]

Tot op heden heb ik in het huidig schema nog geen '10K in Z4' moeten lopen. Ben wel benieuwd naar dat resultaat :)
Een gemiddelde hartslag van boven de 180 bij een HM training en dat is dan in Z4? Wat is je max hartslag dan wel als ik vragen mag? :o

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-12 15:07
Is het nou serieus zo dat je voor het uploaden van een training nog steeds met een kabel aan de gang moet? Wat doet Garmin Express met dat kabeltje wat niet via de bluetoothverbinding van Garmin Connect kan? -O-

Ok, blijkbaar zijn het twee compleet verschillende werelden. Je klikt de training online in elkaar, maar dan via de app versturen naar het horloge in plaats van via online Connect waar je hem net in elkaar geklikt hebt. Dan kan je hem wel gewoon vanaf je telefoon uploaden. Vast logisch. 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Gonadan op 29-08-2018 09:07 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Asgaro schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:13:
[...]

[...]

Misschien toch eens opnieuw naar die schema's kijken. Ik vond ze op het eerste oog wat vaag en nogal ruim qua aantal dagen dat je per week hard moet lopen. Ik zoek nog een goed schema om mijn 10K tijd te verbeteren, ben er wel achter dat langere afstanden voor mij qua tijdsbesteding niet lekker past.

Ik heb wel het gevoel dat de VO2max alleen/eerder wijzigt bij een zware run, bijvoorbeeld een 10K race. De grote hoeveelheid rustige duurlopen en een beperkte hoeveelheid intervals in een gemiddeld schema bieden daar vrijwel geen mogelijkheid toe. Wellicht dat het daar aan ligt.

Vind het ergens wel jammer want de overige indicatoren van Firstbeat lijken gekoppeld aan VO2max. Zo is bij mij 'Training Status' in 2 maanden tijd alleen gewisseld tussen 'maintaining' (doen wat je altijd al deed), 'productive' (verhogen van de training load) en 'recovery' (verlagen van de training load). Tja, daar heb ik geen uitgebreide algoritmes voor nodig :9 . Ik vermoed dat 'peaking' alleen optreedt bij een VO2max stijging bijvoorbeeld.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 09:04
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

Ik heb wel het gevoel dat de VO2max alleen/eerder wijzigt bij een zware run, bijvoorbeeld een 10K race. De grote hoeveelheid rustige duurlopen en een beperkte hoeveelheid intervals in een gemiddeld schema bieden daar vrijwel geen mogelijkheid toe. Wellicht dat het daar aan ligt.
Dat is logisch en de naam zegt het al: VO2 MAX. Deze meting wordt alleen gedaan als je op of tegen je max hartslag aanloopt. Een rustige duurloop zorgt er (meestal) niet voor dat je op je max HR loopt en intervals zijn vaak te kort om een meting te doen.

PSN: Sluuz

Verwijderd

Sluuz schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

Dat is logisch en de naam zegt het al: VO2 MAX. Deze meting wordt alleen gedaan als je op of tegen je max hartslag aanloopt. Een rustige duurloop zorgt er (meestal) niet voor dat je op je max HR loopt en intervals zijn vaak te kort om een meting te doen.
Dat betekent dat het in een normaal schema eigenlijk ook niet voor kan komen dat je VO2max toeneemt omdat je hier nooit voluit gaat. In dat geval moet je dus een race lopen of zelf af en toe je PR proberen te verbeteren.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:50
Weet iemand hoe je op een Fenix 3 (of Garmin in het algemeen natuurlijk) uit de standaard trainingsplannen een 10k trainingsplan kunt instellen op 2 trainingen per week? Standaard staat het plan op 4 trainingen per week, maar ik heb ook nog andere sportactiviteiten. ZOu wel graag een trainingsschema willen volgen (in plaats van mijn eigen saaie hardloopsessies)
Zijn er andere bronnen/trainingsplannen te krijgen en in het systeem te laden?

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 29-08-2018 10:57 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

Daarom doe ik regelmatig VO2max trainingen (10 minuten warm-up + 6x 800 meter vol gas met 3 minuten recovery tussen elke run).
In lieu of a laboratory test to tell you the velocity at which VO2 max (vVO2 max) is achieved, you can use current race performances or heart rate. vVO2max is close to 1-mile race pace for recreational runners and close to 2-mile race pace (10 to 15 seconds per mile faster than 5K race pace) for highly trained runners. You should be within a few beats of your maximum heart rate by the end of each interval.

Sample Workouts
1. 3 x 1,200 meters (or 4 to 5 minutes) @ vVO2max with 3 to 4 minutes recovery

2) 4 x 1,000 meters (or 3 to 4 minutes) @ vVO2max with 2.5 to 3 minutes recovery

3) 6 x 800 meters (or 3 minutes) @ vVO2max with 2.5 to 3 minutes recovery
Mijn maximum hartslag is 187 bpm maar het is idioot moeilijk om daar elke keer 800 meter lang enkele slagen onder te zitten. Ik heb mijn hartslagzones tegenwoordig op basis van lactate threshold ingesteld. In mijn geval is de maximum threshold 170 bpm, en dat is relatief makkelijker vol te houden. Mijn laatste training van afgelopen maandag heb ik op de 800 meter stukjes de hartslag op ongeveer 173 bpm kunnen houden. Ik had dan ook een heel goed training effect volgens Garmin. Als ik dit vaker en langer kan volhouden gaat de VO2max misschien een keer omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ESOuovRMq1H3E3oqg9NuJyB7/full.png

March of the Eagles

• Alexander6501
nogeeninlog schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 03:32:
Fenix 5 nieuw vanaf 408 Euro op ebay.co.uk. Laagste prijs op pricewatch is 473 euro.

Ik heb er eentje besteld! Ben benieuwd

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:32
nogeeninlog schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 03:32:

En Vivoactive 3 voor €208 op Amazon.it, ook geen slechte prijs lijkt me

[ Voor 39% gewijzigd door dennisfr op 29-08-2018 12:50 ]

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:25:
Daarom doe ik regelmatig VO2max trainingen (10 minuten warm-up + 6x 800 meter vol gas met 3 minuten recovery tussen elke run).
Ik volg al tijden trouw diverse schema's waarin in mijn ogen echt maar beperkt interval training zit. Gisteren deed ik een vaartspel als voorbereiding op mijn eerste 10KM race komende vrijdag en merkte ik dat, ondanks dat het erg zwaar is, het pieken en echt stevig intervallen toch iets is dat ik mis omdat het maar beperkt in een standaard schema zit (1x per 3 trainingen en dan om de week intensief/extensief).

Sprak een collega over een Zwift (fiets) trainingsprogramma dat in een maand tijd je VO2max stevig boost. Erg zwaar programma maar wel effectief. Denk dat het goed is om meer op zoek te gaan naar een schema waarin dat soort dingen, of bijvoorbeeld jouw VO2max training, in opgenomen zit.

Ben er wel achter dat ik niet verder dan 10KM wil hardlopen en de meeste schema's bouwen toch verder op qua afstand. Vraag me dan ook af of ik echt sneller word door weer een schema met 1x lange langzame duurloop 1x duurloop (in D2/D3) en 1x interval per week te doen.
Mijn maximum hartslag is 187 bpm maar het is idioot moeilijk om daar elke keer 800 meter lang enkele slagen onder te zitten. Ik heb mijn hartslagzones tegenwoordig op basis van lactate threshold ingesteld. In mijn geval is de maximum threshold 170 bpm, en dat is relatief makkelijker vol te houden. Mijn laatste training van afgelopen maandag heb ik op de 800 meter stukjes de hartslag op ongeveer 173 bpm kunnen houden. Ik had dan ook een heel goed training effect volgens Garmin. Als ik dit vaker en langer kan volhouden gaat de VO2max misschien een keer omhoog.
Herkenbaar. Gisteren deed ik 1x2min tot de max en 1x1 minuut. Het lukte alleen bij de 2min om tot 190 (ongeveer mijn max) te komen. Verder bleef ik veelal rond de 185 zitten. Ik worstel ook met de hartslagzones, althans welke ik gebruik. Ik ken mijn max en rusthartslag en mijn Fenix5 geeft mijn lactaatdrempel aan. Dus ik loop op basis van de drempel.

Verwijderd

Wat een ziek mooi horloge. Met GPS en waterdicht. Komt deze ook hier uit?
Afbeeldingslocatie: https://www.androidpolice.com/wp-content/uploads/2018/08/skagen-falster-2-728x291.png
Afbeeldingslocatie: https://www.androidpolice.com/wp-content/uploads/2018/08/skagen-falster-2-3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.androidpolice.com/wp-content/uploads/2018/08/skagen-falster-2-4.jpg

https://www.businesswire....on-Touchscreen-Smartwatch

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2018 14:12 ]

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 09:04
Meh, standaard Android Wear watch met een (fraaie) skin. Onderhuids verouderd.

PSN: Sluuz

• coldasice
  • Registratie: September 2000
[...]

Mijn maximum hartslag is 187 bpm maar het is idioot moeilijk om daar elke keer 800 meter lang enkele slagen onder te zitten.
Lees je wel goed? Volgens mij staat er dat je aan het einde van iedere sessie in de buurt van die max moet zitten, volgens mij lukt je dat wel, 800m interval op deze hartslag is in mijn ogen te zwaar om regelmatig te doen. Herstel duurt veel te lang, ik train 5 keer in de week, maar met zo'n training bak ik niks meer van de andere trainingen...

[ Voor 36% gewijzigd door coldasice op 29-08-2018 18:45 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
coldasice schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:43:
[...]

Lees je wel goed? Volgens mij staat er dat je aan het einde van iedere sessie in de buurt van die max moet zitten, volgens mij lukt je dat wel, 800m interval op deze hartslag is in mijn ogen te zwaar om regelmatig te doen.
Nee, dat lukt voor geen meter (:+) omdat de intensiteit op het einde van de 800 meter terugzakt. Ook mijn knieën gaan zeuren als ik nog harder wil.

March of the Eagles

• coldasice
XWB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:47:
[...]

Nee, dat lukt voor geen meter (:+) omdat de intensiteit op het einde van de 800 meter terugzakt. Ook mijn knieën gaan zeuren als ik nog harder wil.
Als je iets rustiger start en de laatste 200meter max geeft, zou het moeten lukken, tenzij je knieen dit niet aan kunnen.

• coldasice
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:20:
[...]

Ik volg al tijden trouw diverse schema's waarin in mijn ogen echt maar beperkt interval training zit. Gisteren deed ik een vaartspel als voorbereiding op mijn eerste 10KM race komende vrijdag en merkte ik dat, ondanks dat het erg zwaar is, het pieken en echt stevig intervallen toch iets is dat ik mis omdat het maar beperkt in een standaard schema zit (1x per 3 trainingen en dan om de week intensief/extensief).
Een zware interval training op dinsdag 3 dagen voor je eerste wedstrijd is misschien niet de beste keuze. Mijn voorbereiding op een 10k wedstrijd is ongeveer zo: 2 Weken voor je wedstrijd zou je moeten gaan taperen, zelfde snelheid en training aanhouden die je normaal doet, maar dan 20% korter. De laatste week nog iets eraf. Dan een dag of 3 vantevoren niks meer doen, behalve de dag voor de wedstrijd een kilometer of 2, met 4 sprintjes van 20sec. Even prikkelen. Het positieve effect van een training is meestal pas na een dag of 10 zichtbaar, in die laatste week flink trainen heeft alleen maar negatief effect op je vorm.

• Asgaro
PatrickC schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 06:22:
[...]

Een gemiddelde hartslag van boven de 180 bij een HM training en dat is dan in Z4? Wat is je max hartslag dan wel als ik vragen mag? :o
206. Maar nu check ik is door te sorteren op Max HR en blijkbaar dit jaar eens 213 behaald :o
Leeftijd is 27 jaar, moest dit relevant zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BNhsrUJ.png

Moet ik mij zorgen maken, bedoel je?

[ Voor 4% gewijzigd door Asgaro op 29-08-2018 21:49 ]

• Thierry2
Vanavond 5k wedstrijd gelopen met de FR645.

zone 2: 5.45 min
zone 3: 7.55 min
zone 4: 0.10 min
zone 5: 8.54 min

Maar verder werkt OHR heel goed inderdaad _O-

• Asgaro
stefijn schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:57:
Weet iemand hoe je op een Fenix 3 (of Garmin in het algemeen natuurlijk) uit de standaard trainingsplannen een 10k trainingsplan kunt instellen op 2 trainingen per week? Standaard staat het plan op 4 trainingen per week, maar ik heb ook nog andere sportactiviteiten. ZOu wel graag een trainingsschema willen volgen (in plaats van mijn eigen saaie hardloopsessies)
Zijn er andere bronnen/trainingsplannen te krijgen en in het systeem te laden?
Die frequentie aanpassen is inderdaad niet mogelijk.
Persoonlijk kijk ik niet echt naar op welke dag een training ingepland staat in het schema: ik ga gewoon een lijstje af, op mijn eigen tempo. Vanzelfsprekend moet je dan wel bijhouden welke je al gedaan hebt (Ik zet de training WxxDx in de titel) en op je horloge wordt er ook een vinkje gezet naast de voltooide training (in het menu Training Schema).

Andere trainingsschema's inladen lukt! Ik heb het nog niet geprobeerd, maar blijkbaar kan je .GPX/.TCX files ergens zetten in de file directory van je Garmin en worden deze dan herkend. Op het Garmin forum vind je daar iets over, meen ik me te herinneren.

• Alexander6501
Thierry2 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:49:
Vanavond 5k wedstrijd gelopen met de FR645.

zone 2: 5.45 min
zone 3: 7.55 min
zone 4: 0.10 min
zone 5: 8.54 min

Maar verder werkt OHR heel goed inderdaad _O-
Wellicht ten overvloede, maar heb je al eens probeer om je horloge iets lager (richting elleboog) te doen? Ik heb mijn vorige horloge ook al honderden keren vervloekt totdat ik dat probeerde, sindsdien gaat het eigenlijk 95% van de tijd goed

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Asgaro schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:48:
[...]

206. Maar nu check ik is door te sorteren op Max HR en blijkbaar dit jaar eens 213 behaald :o

[afbeelding]

Ik denk niet dat je je zorgen moet maken. Dat soort hoge hartslagen zie je gewoon niet vaak voorbij komen.

https://www.volkskrant.nl...200-gevaarlijk-~b915bba4/

Het artikel stelt dat je misschien simpelweg kleinere hartkamers hebt waardoor je hartspier harder moet werken.

[ Voor 25% gewijzigd door XWB op 29-08-2018 22:19 ]

March of the Eagles

• Thierry2
Ik draag het horloge zoals Garmin het aangeeft alsook andere merken.

Heb al losser en strakker geprobeerd, maakt wel wat verschil maar bovenstaande klopt niks van. Me hartslag daalde op een gegeven moment van 155 naar 145 terwijl deze zeker al rond de drempel van 175 moest zitten voor me gevoel.

Gelukkig na een half jaar weer eens een wedstrijd gelopen (iets met een baby :))

Nog even overwegen: aanschaf hrm run of ander goedkoper horloge met hartslagband.

• Frenz64
XWB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:17:
[...]

Ik denk niet dat je je zorgen moet maken. Dat soort hoge hartslagen zie je gewoon niet vaak voorbij komen.

Het artikel stelt dat je misschien simpelweg kleinere hartkamers hebt waardoor je hartspier harder moet werken.
Mwaah, zou ff wat meer goegelen (dokter.nl bijv.), boven de 210-220 wordt ook wel gezien als een afwijking. Hoeft niks te betekenen, maar aan je tijden te zien ben je een goede loper, maar niet extreem getraind. Hartfilmpje maken sluit iig wel wat uit. Better be safe than sorry
Asgaro schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:48:
[...]

[afbeelding]

Hoe ouder je wordt, hoe lager je max HR wordt, maar dat kan van persoon tot persoon verschillen. Ik ben 46 met een max HR van 195, wat op zich ook weer best hoog is voor mijn leeftijd.

Ik vond je gemiddelde HR nogal hoog voor een HM training, maar met een max HR van 206 (of zelfs 213) valt het wel mee. Niks om je zorgen over te maken en je progressie geeft ook al aan dat je goed bezig bent. :Y

• MrAcid
  • Niet online
coldasice schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:42:
[...]

Een zware interval training op dinsdag 3 dagen voor je eerste wedstrijd is misschien niet de beste keuze. Mijn voorbereiding op een 10k wedstrijd is ongeveer zo: 2 Weken voor je wedstrijd zou je moeten gaan taperen, zelfde snelheid en training aanhouden die je normaal doet, maar dan 20% korter. De laatste week nog iets eraf. Dan een dag of 3 vantevoren niks meer doen, behalve de dag voor de wedstrijd een kilometer of 2, met 4 sprintjes van 20sec. Even prikkelen. Het positieve effect van een training is meestal pas na een dag of 10 zichtbaar, in die laatste week flink trainen heeft alleen maar negatief effect op je vorm.
Dit is wel een erg “pro” insteek hoor. Dat doe je bij 9x trainen per week. Als je 3-4x traint is zo’n “harde taper” waarschijnlijk een beetje too much.

Mijn aanpak 10k taper: (alleen de) laatste week 20-30% minder omvang met (juist) veel extensief, kort, intervalwerk.

• Asgaro
Frenz64 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:44:
[...]

Mwaah, zou ff wat meer goegelen (dokter.nl bijv.), boven de 210-220 wordt ook wel gezien als een afwijking. Hoeft niks te betekenen, maar aan je tijden te zien ben je een goede loper, maar niet extreem getraind. Hartfilmpje maken sluit iig wel wat uit. Better be safe than sorry
Ik had al lang op de planning staan om eens een sportmedisch onderzoek (inclusief hartfilmpje) te laten doen en denk dat ik het nu voor de zekerheid is ga laten uitvoeren ;)
Pas regelmatig beginnen lopen sinds 2017 en ik doe om de paar maand mee aan een loopwedstrijd dus het is zeker relevant om is zo'n onderzoek te laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Asgaro op 29-08-2018 23:11 ]

• Asgaro
XWB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:17:
[...]

Interessant artikel.
Het stelt wel dat kleinere hartkamers dan ook ervoor zou zorgen dat er een vrij hoge rusthartslag is. Die van mij is echter OK: 46 bpm in rust (Draag mijn Garmin ook 's nachts) Een sporthart dus, neem ik aan :P
Desalniettemin ga ik is een sportmedisch onderzoek laten doen, just to be sure.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
Ik denk niet dat het iets is om druk te maken.
Ik ben 12jaar ouder en mijn max is 200.
Als je uitgaat van 1 per jaar eraf, dan scheelt dat amper.
Mijn rust hartslag is wel iets hoger ~50.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Asgaro schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 23:16:
[...]

Interessant artikel.
Het stelt wel dat kleinere hartkamers dan ook ervoor zou zorgen dat er een vrij hoge rusthartslag is. Die van mij is echter OK: 46 bpm in rust (Draag mijn Garmin ook 's nachts) Een sporthart dus, neem ik aan :P
Desalniettemin ga ik is een sportmedisch onderzoek laten doen, just to be sure.
Zeker interessant artikel. Ik wil ook nog een keer zo'n onderzoek uit laten voeren, enerzijds uit interesse en daarnaast om trainingen beter te kunnen afstemmen.
Ik weet wel dat mijn rusthartslag vrij laag is met 39. Hf max is (ongeveer) 195.

• coldasice
MrAcid schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:49:
[...]

Dit is wel een erg “pro” insteek hoor. Dat doe je bij 9x trainen per week. Als je 3-4x traint is zo’n “harde taper” waarschijnlijk een beetje too much.

Mijn aanpak 10k taper: (alleen de) laatste week 20-30% minder omvang met (juist) veel extensief, kort, intervalwerk.
Belengrijkste manier om te testen wat voor jezelf het beste werkt is, sta je super fit aan de start van een wedstrijd, voor mij is het in ieder geval noodzakelijk om 2 weken rustiger aan te doen...

• MrAcid
  • Niet online
coldasice schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 06:45:
[...]

Belengrijkste manier om te testen wat voor jezelf het beste werkt is, sta je super fit aan de start van een wedstrijd, voor mij is het in ieder geval noodzakelijk om 2 weken rustiger aan te doen...
Helemaal eens, het is een persoonlijk iets!

Als ik twee weken rustiger aandoe voor een 10k dan sta ik als een slappe vaatdoek aan de start. Heb ontdekt dat (te) lange taper voor mij slecht werkt.

Heb gek genoeg mijn beste resultaten gelopen met een behoorlijk vermoeid lichaam. In 2016 Dam tot Damloop de dag na een kwart triathlon (mijn eerste, behoorlijk dood - kramp aan de finish, etc.) gelopen in 1:00:17 - een aanscherping van mijn PR met méér dan een minuut.

Zie nu pas dat dit het GPS-horloge topic, excuus voor de off-topic. :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 30-08-2018 09:43 ]

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
[...]

[...]

[afbeelding]
Zie mijn post in het hartlopen topic: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56269041

De berekening van de VO2 max van Garmin loopt vrijwel gelijk met mijn "fitheit" uitgedrukt in het aantal hartslagen per kilometer om de relatie tussen tempo en hartslag uit te drukken.

Er zijn veel manieren om de VO2 max te verhogen:
- de makkelijkste is afvallen, vooral als het vetpercentage nog wat te hoog is
- Meer sporten/bewegen in het algemeen, val je ook nog eens van af
- er is grote consensus dat intervaltraining extra helpt om de VO2 max te verhogen

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Weet iemand nog een tip om een goedkope garmin / polar hartslagband te scoren? Ik heb wel eens z'n chineese geprobeerd, maar die had geen vhrm, dus geen calorieverbruik. Dat was geen succes.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Frenz64
bert74 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:07:
[...]
.......Zie mijn post in het hartlopen topic:.....
Het lijkt daar idd meer om het hart te gaan, dan om hard te lopen, hihi

• Frenz64
Cyberpope schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:12:
Weet iemand nog een tip om een goedkope garmin / polar hartslagband te scoren? Ik heb wel eens z'n chineese geprobeerd, maar die had geen vhrm, dus geen calorieverbruik. Dat was geen succes.
De Ant+ / BT versie van Decathlon schijnt wel goed te zijn (en €35 ofzo)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sluuz schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

VO2max is wanneer je op je maximale zuurstofopname zit, dit is nog ruim onder je HRmax. Je kunt vanaf VO2max nog wel harder inspannen, er zal alleen niet meer zuurstof voor worden gebruikt. En door rustpauzes bij intervallen kort te houden zal je bij de volgende inspanning sneller op VO2max komen. Zie onderzoek en trainingen van Veronique Billat:
Billat knew that a runner’s rate of oxygen consumption remains at or near 100 percent VO2 max for as long as 15-20 seconds after he or she stops running at vVO2 max, or slows down from this pace. Billat realized that a well-designed workout could exploit this lag phenomenon to allow runners to further increase time spent at VO2 max.
Dat is geen VO2max-training. Een VO2max-training voelt halverwege zwaar maar nog niet uitputtend. Elke keer voluit is veel te hard voor het benodigde trainingseffect (zie Billat: zo langzaam dat je nog net VO2max haalt). En op het juiste tempo kan de pauze korter: korter herstel betekent dat je elk interval steeds meer afhankelijk bent van je aeroob vermogen (omdat het anaerobe systeem langer herstel nodig heeft) en dat is precies wat je wil trainen als je zoveel waarde hecht aan dat getal :

Los van dit alles: VO2max is makkelijk te meten en juist daarom wordt er veel waarde aan gehecht. Nadeel: veel (impliciete) aannames erover kloppen niet. De vraag is dan of je aan VO2max zoveel waarde moet hechten als vaak wordt gedaan.

Interessant leesvoer met de nodige verwijzingen naar onderzoek: The Fallacy of Vo2max and %VO2max
The bottom line question that needs to be asked is why is so much of training focused on a variable that does not change in well trained athletes, barely changes in moderately trained, levels off after a short period of time, and does not even correlate well with performance? Does this sound like a variable that we should be basing all of our training off of?
Noot: in zijn boek The Science of Running is hij wat genuanceerder en zegt hij expliciet dat het meten/gebruiken van VO2max niet nutteloos is, slechts overgewaardeerd ten opzichte van wat zo'n cijfer zegt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:50
Asgaro schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:00:
[...]

Die frequentie aanpassen is inderdaad niet mogelijk.
Persoonlijk kijk ik niet echt naar op welke dag een training ingepland staat in het schema: ik ga gewoon een lijstje af, op mijn eigen tempo. Vanzelfsprekend moet je dan wel bijhouden welke je al gedaan hebt (Ik zet de training WxxDx in de titel) en op je horloge wordt er ook een vinkje gezet naast de voltooide training (in het menu Training Schema).

Andere trainingsschema's inladen lukt! Ik heb het nog niet geprobeerd, maar blijkbaar kan je .GPX/.TCX files ergens zetten in de file directory van je Garmin en worden deze dan herkend. Op het Garmin forum vind je daar iets over, meen ik me te herinneren.
Ok, dus je start gewoon een schema van Garmin en let verder niet op de kalender maar pakt gewoon volgens je eigen schema de eerstvlgende openstaande training? Dat is natuurlijk een mogelijkheid... Zal eens zien hoe dat gaat

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-12 20:12
Ik zie dat Kenneth inmiddels al een uitvoerig op de VO2 max is ingegaan.
Zelf heb ik al ondervonden dat je voor een VO2 max meting met een Garmin horloge niet eens dicht in de buurt hoeft te komen van je max HF

Garmin geeft zelf aan dat je minimaal op 70% van je HFmax moet zitten gedurende 10 minuten.
(YouTube: Garmin Tips: Measuring VO2 max

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sluuz schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:41:
Meh, standaard Android Wear watch met een (fraaie) skin. Onderhuids verouderd.
Naar verwachting worden volgende maand dankzij de nieuwe Qualcomm Wear chip allerlei nieuwe horloges geïntroduceerd. Best wel gewaagd van deze fabrikant om nu nog een model met oudere specs uit te brengen.

March of the Eagles

• rockhopper
XWB schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:19:
Naar verwachting worden volgende maand dankzij de nieuwe Qualcomm Wear chip allerlei nieuwe horloges geïntroduceerd. Best wel gewaagd van deze fabrikant om nu nog een model met oudere specs uit te brengen.
Ik denk dat gewaagd niet helemaal de juiste term is. Ik zie het meer als ze zijn noodgedwongen zover gepushed om nog even iets versneld uit te brengen voordat ze echt helemaal achter de verouderde feiten aanhollen. Want mochten er inderdaad een hoop nieuwe toestellen uitkomen met de nieuwe chip, en dit toestel is dan nog niet uit of aangekondigd, tja... wie zou 'm dan nog kopen, behalve wat mensen die 'm gewoon heel mooi vinden. (daar is verder overigens niks mis mee)

• Miki
  • Nu online
Zojuist via Amazon een Fintie nylon sportloop bestelt voor mijn 645. Erg benieuwd hoe dit me gaat bevallen. Ik ben niet ontevreden over de standaard band maar siliconen blijven siliconen, het ademt niet en aan het einde van de dag plakt de band aan je pols vast.

Ik had via Ali ook de (veel) goedkopere Sikai loops gezien maar de reviews waren daarvan minder.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Miki schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:08:
Zojuist via Amazon een Fintie nylon sportloop bestelt voor mijn 645. Erg benieuwd hoe dit me gaat bevallen. Ik ben niet ontevreden over de standaard band maar siliconen blijven siliconen, het ademt niet en aan het einde van de dag plakt de band aan je pols vast.
Heb je daar ook een linkje voor?

Collega en ik hebben sinds we de FR645 dragen regelmatig last van huiduitslag. Het jeukt gelukkig niet, maar er zijn rode stipjes zichtbaar op de huid rondom het horloge en wellicht komt dat door de siliconen bandjes.

March of the Eagles

• Miki
  • Nu online
XWB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:17:
[...]

Heb je daar ook een linkje voor?

Collega en ik hebben sinds we de FR645 dragen regelmatig last van huiduitslag. Het jeukt gelukkig niet, maar er zijn rode stipjes zichtbaar op de huid rondom het horloge en wellicht komt dat door de siliconen bandjes.
https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_api_1zrIBb5ZDJPMP

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-12 11:50
Qualcomm is Apple niet, gewoonlijk kondigen ze hun SoC's een aantal maanden voordat de toestellen er mee uit komen aan, bv Snapdragon 845 werd in december 2017 aangekondigd en het eerste toestel die er gebruik van maakte (Galaxy S9 in de VS) was er in maart 2018. Meer on topic, de Snapdragon Wear 2100 werd aangekondigd in februari 2016 en het duurde tot augustus 2016 voordat er een apparaat mee verkrijgbaar was (https://www.theverge.com/...snapdragon-wear-2100-chip).
Het kan best zijn dat omdat er zoveel tijd tussen de 2100 en diens opvolger zit, dat een aantal fabrikanten al klaar zijn met een ontwerp en kunnen verschepen na de aankondiging, maar ik betwijfel dat.

Als Skagen nu dus snel die nieuwe Falster kan leveren, hebben ze nog ettelijke maanden voor de nieuwe chips er zijn. Zolang wachten is misschien geen optie.

Ik denk dat een nieuwe SoC toch vooral een verschil zal maken in batterijduur, van wat ik van de wijzigingen aan Wear OS zie is dat Google er een fitness platform van wil maken, een snelle SoC is dan niet nodig.
Miki schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:08:

Ik had via Ali ook de (veel) goedkopere Sikai loops gezien maar de reviews waren daarvan minder.
De foto's die bij die Fintie horlogebandjes gebruikt worden, zijn anders wel exact dezelfde als degene die je op Ali kunt vinden. Je ziet regelmatig verkopers op Amazon die Ali spul iets duurder door verkopen. Volgens mij koop je dus hetzelfde bandje maar dan wat duurder omdat het sneller geleverd wordt, en dat die op Ali misschien wat slechter beoordeeld werd, kwam misschien door de wisselende kwaliteit van die dingen.

Ik heb zelf 2 bandjes van Aliexpress laten komen voor mijn Vivoactive 3 en ben er niet zo tevreden van. Een nylon bandje voelt heel goedkoop aan, plastic gesp bv. Ik heb er ook een milanese loop (metalen loop met magneet) gekocht die wel vrij premium aanvoelt (mag toch wel vind ik bij een horloge van €300) maar daarvan is dan weer één van de bevestigingspinnen te kort, waardoor het horloge al eens op de grond beland is (niets aan te zien gelukkig). Op Amazon vind ik overigens een Fintie nylon loop met magneet die volgens mij van metaal moet zijn, ziet er in elk geval zo uit en hoe zou die magneet anders werken. Die van jou is wel de nylon met velcro afgaande op je link.

[ Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 31-08-2018 12:56 ]

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:19:
[...]

[...]

Maar voor hoeveel dingen gebruik je nu echt een smartwatch. De meeste enkel voor: berichten lezen, fitness tracking, navigatie en notificaties snel in één oogopslag zien.

Ik vind het design van een smartwatch veel belangrijker dan het gebruik ervan, omdat je de rest toch wel op je smartphone doet.

Dit is gewoon een juweeltje om te zien:

Verwijderd

Gisteren een 10KM-wedstrijd gelopen en mijn PR met 50 seconden verbeterd :) Helaas was zelfs die prestatie geen reden voor mijn Fenix om mijn VO2max te verhogen. Het is maar een getal maar ik krijg ergens toch het gevoel dat er iets niet klopt aangezien ik voorheen op 50 zat. Misschien eens resetten en kijken of ik dan wederom 48 krijg in mijn eerste run.

• Miki
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 07:11:
Gisteren een 10KM-wedstrijd gelopen en mijn PR met 50 seconden verbeterd :) Helaas was zelfs die prestatie geen reden voor mijn Fenix om mijn VO2max te verhogen. Het is maar een getal maar ik krijg ergens toch het gevoel dat er iets niet klopt aangezien ik voorheen op 50 zat. Misschien eens resetten en kijken of ik dan wederom 48 krijg in mijn eerste run.
In de afgelopen 8 weken is mijn VO2max ook met twee punten gedaald terwijl ik in diezelfde periode echt wel fitter ben geworden. Mijn lactaatdrempel is daarbij ook gestegen.

Ik heb dus precies hetzelfde, je maakt progressie maar het komt niet terug in meetwaarden.
Vroeg of laat gaat moeten de waarden wel gaan omslaan is mijn gevoel dus ik kijk het nog wel even aan.

Verwijderd

Miki schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:11:
[...]

In de afgelopen 8 weken is mijn VO2max ook met twee punten gedaald terwijl ik in diezelfde periode echt wel fitter ben geworden. Mijn lactaatdrempel is daarbij ook gestegen.

Ik heb dus precies hetzelfde, je maakt progressie maar het komt niet terug in meetwaarden.
Vroeg of laat gaat moeten de waarden wel gaan omslaan is mijn gevoel dus ik kijk het nog wel even aan.
Is dit sinds je de 645 (toch?) bent gaan gebruiken? Bij mij is het echt vanaf het moment dat ik van horloge geswitcht ben.

• Miki
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:13:
[...]

Is dit sinds je de 645 (toch?) bent gaan gebruiken? Bij mij is het echt vanaf het moment dat ik van horloge geswitcht ben.
Nee, toen ik in mei mijn 645 kocht ging ik van 46 naar 52 in amper 8 weken en nu al tijdje blijf ik hangen rond de 50.
V02 Max estimate ging bij mij vooral snel omhoog bij normaal tempo met lagere hardskag dan normaal. Bijv bij koud weer, wind mee etc.
Pagina: 1 ... 90 ... 326 Laatste