Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ren je nu alleen met optische HR?Aghanim schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:17:
[...]
Ja 2x gedaan. Daartussen 11 sec tempo verschil bij dezelfde drempel hartslag in 2 weken tijd. Temperatuur verschil was een paar graden dus wellicht verklaar dat het. Als ik 11sec sneller zou zijn geworden in 2 weken was mijn VO2max toch ook wel een keer gestegen lijkt me![]()
Hoe verhoudt bij jou dan RHR zich met hersteltijd?
Power en ground moet je denk ik de running metrics borstband voor hebben?
Ik denk overigens dat alle functies best wel van toegevoegde waarde zijn en gebruik ze regelmatig. Ik twijfel alleen over de samenhang ertussen of dat het toch vooral op zichzelf staande functie zijn. Dat is op zich jammer omdat een aantal functies een andere indruk geven van prestaties of gesteldheid.
Het is ook niet dat specifiek Garmin last heeft van tegenstrijdigheden. Ook Strava gaat compleet mank wanneer je meerdere sporten combineert. Op dat moment is de impact van een hardloopsessie vrijwel nihil vergeleken bij fietsen, terwijl hardlopen in de meeste gevallen zwaarder is qua intensiteit.
Sorry, maar dan zijn al je metingen zeer onbetrouwbaar, incl V02 Max, lactate etc.
Ik zou iig rennen met een HR band (kan ook goedkoper model zijn). Met HRM run band krijg je er een pretpakket aan functies bij die je 230 niet had. Vooral vermogen vind ik erg aardig.
Wbt rhr en herstel: als ik te hard getraind heb, stress op werk, of ziek word, heb is mijn rhr tot 10-15 slagen hoger. Normaal us mijn rhr volgebs Garmin rond de 50. Als mn lichaam zich niet chill voelt kan dit 65 worden. Dit bouwt dan langzaam af richting de 50 binnen een paar dagen...
Stress level is ook interessant. Ik ben nu 2 maanden op reis en mn stress level zie je in de grafiek iedere maand dalen sinds ik met werk gestopt ben.
In die 24/7 metingen zitten toch wel wat interessante dingen
Onzin. Bij intensieve korte intervallen blijft een OHR inderdaad wat achter, maar verder werken ze prima.Requiem19 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:22:
Sorry, maar dan zijn al je metingen zeer onbetrouwbaar, incl V02 Max, lactate etc.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
koudweer, huidtype, cadence lock, horloge afknellen.Gonadan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:24:
[...]
Onzin. Bij intensieve korte intervallen blijft een OHR inderdaad wat achter, maar verder werken ze prima.
Maar verder prima
Sorry ik haal 2 dingen door elkaar. RHR is rusthartslag neem ik nu aan? Die vind ik erg nuttig en gebruik ik als herstel indicator. Ik bedoelde de HRV meting (heart rate variation) op de duurdere Garmin toestellen. Die is bij mij vaak laag terwijl mijn hersteltijd na een run nog 48 uur is.Requiem19 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:22:
[...]
Ren je nu alleen met optische HR?
Ik zou iig rennen met een HR band (kan ook goedkoper model zijn). Met HRM run band krijg je er een pretpakket aan functies bij die je 230 niet had. Vooral vermogen vind ik erg aardig.
Wbt rhr en herstel: als ik te hard getraind heb, stress op werk, of ziek word, heb is mijn rhr tot 10-15 slagen hoger. Normaal us mijn rhr volgebs Garmin rond de 50. Als mn lichaam zich niet chill voelt kan dit 65 worden. Dit bouwt dan langzaam af richting de 50 binnen een paar dagen...
Stress level is ook interessant. Ik ben nu 2 maanden op reis en mn stress level zie je in de grafiek iedere maand dalen sinds ik met werk gestopt ben.
In die 24/7 metingen zitten toch wel wat interessante dingen
Ik loop uiteraard met band. OHR is leuk maar vertrouw ik niet voldoende.
@zoefies de VA3 is nu 199 in de aanbieding volgens Pepper.
[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 16-08-2018 19:52 ]
Forerunner 645(M) Changes from 3.40 to 3.70:
- CIQ 3.0 Support
- Add Altimeter pages and manual calibration
- Add text reply signature
- Fixed issue related to adaptive training plans
- Treadmill calibration improvements
- Fixed several other minor issues
- Translations Updates
[ Voor 30% gewijzigd door PatrickC op 16-08-2018 20:39 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Strava laat dit echter niet echt zien, die grafiek is net anders. Toch maar eens op de pc wat exporteren en kijken wat hij allemaal doet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Herkenbaar. Is jouw GPS lijn ook anders dan hoe je exact loopt? Bijvoorbeeld door een grasveld of sloot heen terwijl je op het fietspad liep?Gonadan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:58:
@Cyberpope onderweg was er een punt waar ik een tempo van meer dan acht zag op m'n klok terwijl ik toch echt aan het rennen was. Daar zie ik nu dan ook een grote dip in de tempografiek.
Strava laat dit echter niet echt zien, die grafiek is net anders. Toch maar eens op de pc wat exporteren en kijken wat hij allemaal doet.
Als ik de satelliet aan zet dan loopt hij inderdaad wel eens parallel door het gras. Buiten een enkele afwijking bij bomen zie ik geen grove onnauwkeurigheden. Ik kan de dip in tempo dan ook niet met de GPS weergave verklaren.Aghanim schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:09:
Herkenbaar. Is jouw GPS lijn ook anders dan hoe je exact loopt? Bijvoorbeeld door een grasveld of sloot heen terwijl je op het fietspad liep?
Als ik de route overigens vergelijk met een opname van andere apparaten dan laten die een vergelijkbare (of erger) afwijking tot het pad zien.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is het niet je running pod? Of zit daar geen pace meter in?Gonadan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:18:
[...]
Als ik de satelliet aan zet dan loopt hij inderdaad wel eens parallel door het gras. Buiten een enkele afwijking bij bomen zie ik geen grove onnauwkeurigheden. Ik kan de dip in tempo dan ook niet met de GPS weergave verklaren.
Als ik de route overigens vergelijk met een opname van andere apparaten dan laten die een vergelijkbare (of erger) afwijking tot het pad zien.
Nope, OHR is alleen nuttig voor 24/7 rust hartslag - in mijn situatie dan.Gonadan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:24:
[...]
Onzin. Bij intensieve korte intervallen blijft een OHR inderdaad wat achter, maar verder werken ze prima.
Alle metrics van Garmin worden gebaseerd op je HR. Ohr zit er bij mij regelmatig hele stukken naast. Ook met duurloopjes etc. Dan kloppen al je metrics totaal niet meer.
Serieuze sporters moeten imo nu echt een band gebruiken. Ongetwijfeld is ohr over paar jaar wel even betrouwbaar, maar ik kan er nu niets mee.
Volgens mij gaat die voornamelijk om cadans, balans en verticale beweging en dergelijke. Lijkt me sterk dat die invloed heeftAghanim schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:23:
Is het niet je running pod? Of zit daar geen pace meter in?
Ik vermoed eerder dat Garmin de 'huidig tempo' opslaat, en die word je meestal niet zo blij van. Niet voor niets dat mensen daar soms een ander data veld voor installeren. Ik heb zelf auto ronde op 1 kilometer en rapporteer dan aan mijzelf het tempo, ik hoef dat niet elke seconde te weten. Misschien eens in de instellingen snuffelen.
Dat is al meer genuanceerd, het kan inderdaad slecht bevallen. Bij mij doet hij het vooralsnog erg goed, maar ik heb dan ook één van de nieuwere. Die zijn volgens DCR sowieso wel beter begreep ik.Requiem19 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:24:
Nope, OHR is alleen nuttig voor 24/7 rust hartslag - in mijn situatie dan.
Alle metrics van Garmin worden gebaseerd op je HR. Ohr zit er bij mij regelmatig hele stukken naast. Ook met duurloopjes etc. Dan kloppen al je metrics totaal niet meer.
Dat ben ik met je eens, maar voor een amateur die gewoon zijn statistieken wil zien werkt het prima.Serieuze sporters moeten imo nu echt een band gebruiken. Ongetwijfeld is ohr over paar jaar wel even betrouwbaar, maar ik kan er nu niets mee.
Een serieuze sporter zou in mijn optiek ook wel een stap verder moeten gaan dan een horloge en ook echte tests laten uitvoeren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja! Dat is 'm! Vet mooie face hoor! Ben er ontzettend blij mee. Heb wel een paar vraagjes:m0ridin schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 06:55:
[...]
Hey! Is dat toevallig de Forerunner 645 watchface? (Die heb ik gemaakt namelijkHerken de veldnamen volgens mij).
If so... zou je willen testen of de battery bar optie voor jou werkt? Door hem locatie top oid te geven? Heb van een andere user gehoord dat deze niet werkt, maar heb bij mijn eigen horloge geen enkel probleem.
Enne, mocht je tips, op- of aanmerkingen hebben hoor ik het natuurlijk graag
- De middelste "row" (ik heb daar het aantal stappen staan) is voorzien van een omlijning. Wat doet deze omlijning precies? Puur cosmetisch?
- Is het mogelijk om het aantal stappen van de dag ook op te nemen als "value"
Thanks! Duidelijk. Zie ook hierbovenPatrickC schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:11:
@smeerbartje De 'move bar' geeft aan wanneer het weer tijd is om te gaan bewegen en op het moment dat je gaat bewegen zal deze veranderen totdat je weer voldoende bewogen hebt (b.v. 500 stappen). De progress bar geeft aan hoe ver je al bent met je dagelijkse goal (waarschijnlijk aantal stappen per dag).
Welke watchface is het eigenlijk?
Thankssmeerbartje schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:47:
[...]
Ja! Dat is 'm! Vet mooie face hoor! Ben er ontzettend blij mee. Heb wel een paar vraagjes:Ik zal straks de battery bar even testen. Ik zal deze post editen.
- De middelste "row" (ik heb daar het aantal stappen staan) is voorzien van een omlijning. Wat doet deze omlijning precies? Puur cosmetisch?
- Is het mogelijk om het aantal stappen van de dag ook op te nemen als "value"
[...]
Thanks! Duidelijk. Zie ook hierboven.
de omlijning is puur dat, cosmetisch (simpelweg, de originele 645 face heeft hem dus deze ook
En stappen kan al gewoon als veld hoor, steps.
sorry, ik bedoelde het aantal gelopen trappen.m0ridin schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:52:
[...]
En stappen kan al gewoon als veld hoor, steps.
Overigens, de battery progress bar lijkt inderdaad niet te werken. Heb zowel top als bottom geprobeerd. Zie hieronder voor een screenshot.
[ Voor 36% gewijzigd door smeerbartje op 16-08-2018 22:02 ]
PatrickC schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:16:
Nieuwe firmware voor de FR645(M) is uit. En erg verrassend….de hoogtemeter kan nu manuaal gekalibreerd worden!
Dus dat is Garmin's truc: sloop features uit de Vivoactive 3 en stop het in de Forerunner 645 #upselling
Na veel gezeur op mijn Fenix de afgelopen dagen had ik deze ochtend ook 2 positieve ervaringen. Had binnen 20sec een GPS fix (effect van Glonass uitzetten?) en de performance conditie indicator gaf -2 aan. Vergeleken met exact dezelfde training 5 dagen terug liep ik inderdaad iets langzamer met een iets hogere hartslag. Toen had ik een +2 indicatie.
Ik heb de Fenix 5x, dat is ook redelijk recent model. Enige nieuwere model is de 5plus. Heeft deze betere OHR?Gonadan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:32:
[...]
Volgens mij gaat die voornamelijk om cadans, balans en verticale beweging en dergelijke. Lijkt me sterk dat die invloed heeft
Ik vermoed eerder dat Garmin de 'huidig tempo' opslaat, en die word je meestal niet zo blij van. Niet voor niets dat mensen daar soms een ander data veld voor installeren. Ik heb zelf auto ronde op 1 kilometer en rapporteer dan aan mijzelf het tempo, ik hoef dat niet elke seconde te weten. Misschien eens in de instellingen snuffelen.
[...]
Dat is al meer genuanceerd, het kan inderdaad slecht bevallen. Bij mij doet hij het vooralsnog erg goed, maar ik heb dan ook één van de nieuwere. Die zijn volgens DCR sowieso wel beter begreep ik.
[...]
Dat ben ik met je eens, maar voor een amateur die gewoon zijn statistieken wil zien werkt het prima.
Een serieuze sporter zou in mijn optiek ook wel een stap verder moeten gaan dan een horloge en ook echte tests laten uitvoeren.
Sinds 2014 fervent Garmin gebruiker. Forerunner 220, Forerunner 630, Fenix 3 en nu Fenix 5.
Als ik nu een rustig duurloopje doe met OHR en ik zie hr 180, weet ik dat het niet klopt. Ergste is dat OHR het slecht ziet als je HR daalt na inspanning. Laat die daling van je HR na activiteit één van de kern criteria zijn voor allerlei statistieken van Garmin.
Veel andere statistieken worden gebaseerd op je HRV - variatie tussen je hartslagen. Hr banden kunnen dit goed meten, Ohr nog niet of zeer beperkt. Garmin verkoopt ohr uiteraard als de nieuwe holy grail, maar in feite is het met hagel schieten op puzzelstukje.
Met Ohr kun je imo niet vertrouwen op V02 max, recovery tijd, aeroob / anaerobe inspanning, lactate threshold, performance condition etc.
Op mijn vivoactive ging het stappen tellen en daarmee de afstand goed, maar dit is echt een beetje jammer.
Er zijn wel wat applicaties die je kunt downloaden, maar dan krijg je ook dingen zoals scores en dat wil ik niet omdat je hiermee ook bepaalde datavelden mist.
Tips zijn welkom..
Niet.Gonadan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:24:
[...]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lijkt op cadence lock.Requiem19 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:29:
[...]
Als ik nu een rustig duurloopje doe met OHR en ik zie hr 180, weet ik dat het niet klopt. Ergste is dat OHR het slecht ziet als je HR daalt na inspanning. Laat die daling van je HR na activiteit één van de kern criteria zijn voor allerlei statistieken van Garmin.
zit je stap frequentie toevallig ook op 180?
Het lijkt erop dat als je een keer in de buurt komt van je cadence (heuveltje bijvoorbeeld waardoor je hartslag tijdelijk piekt) dat hij dan sneller de neiging heeft tot overnemen van je cadence.
Ik heb zelf bij duurlopen een vrij lage stapfrequentie van 165, dan maakt tempo niet eens zo gek veel uit.
En ik weet ook dat bij niet te warm weer en een afstand van <30KM mijn hartslag niet boven de 155 uit komt, tijdens een duurloop.
Dus als mijn hartslag ineens strak op de 165 zit, dan weet ik al hoe laat het is.
Met natuurlijk een slechte schatting van mijn vorm tot gevolg.
Er gaat niks boven eigen ervaringen.Gonadan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:22:
Ok jongens ik laat jullie in de waan dat die dure HRM toch echt per se nodig is. Ook al spreken andere ervaringen en reviews het verhaal gewoon tegen.

Voorbeeldje van een 10KM wedstrijd., dit was toevalligerwijs wel met een band. Na 5KM aan mijn band gefriemeld omdat ik doorhad dat het niet klopte. Bij 7,5KM zie je weer ineens een steiging dat was een viaduct waar ik stuk ging en niet meer terug naar mijn oude hartslag dropte.
[ Voor 26% gewijzigd door Sinned123 op 17-08-2018 09:32 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 17-08-2018 09:28 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn cadans is in 99% van de gevallen rond de 170, tenzij ik echt tempo maak. Dus denk niet de gevreesde cadans lock, maar gewoon verkeerde metingen.Sinned123 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:26:
[...]
Lijkt op cadence lock.
zit je stap frequentie toevallig ook op 180?
Het lijkt erop dat als je een keer in de buurt komt van je cadence (heuveltje bijvoorbeeld waardoor je hartslag tijdelijk piekt) dat hij dan sneller de neiging heeft tot overnemen van je cadence.
Ik heb zelf bij duurlopen een vrij lage stapfrequentie van 165, dan maakt tempo niet eens zo gek veel uit.
En ik weet ook dat bij niet te warm weer en een afstand van <30KM mijn hartslag niet boven de 155 uit komt, tijdens een duurloop.
Dus als mijn hartslag ineens strak op de 165 zit, dan weet ik al hoe laat het is.
Met natuurlijk een slechte schatting van mijn vorm tot gevolg.
[...]
Er gaat niks boven eigen ervaringen.
Met ohr ook vaak dat hij de eerste 5-10 minuten denkt dat ik met HR 110 loop. Ineens heeft de ohr hem dan te pakken en blijft de HR steady op min of meer de juiste waardes. Gevokg is echter wel dat die run je hele statistieken verpest. Garmin denkt dan dat ik super fit ben geworden omdat ik een deel met zo’n lage HR gelopen heb :-D.
Ergste is OHR met crossfit. Dan zit ik midden in wod op maximale HR bijna flauw te vallen, zegt mn ohr vrolijk ‘92 HR - warming up’
... :-).
Maandje geprobeerd. Nu ren ik alleen nog maar met band.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat kan helaas niet op 1 device.Gonadan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:28:
Kan je eigenlijk met twee apparaten hartslag meten? Of slaat hij dan stiekem maar één van de twee op? Anders koppel ik een keer m'n band en ga vergelijken.
Je zou wel een band aan bijv je telefoon kunnen koppelen en je garmin met ohr laten meten.
Vriendin en ik lopen nu al zo lang met HRM dat we zelfs doorhebben wanneer de HRM versleten is / batterijen aan het dood gaan zijn. Na tijdje weet je gewoon welke waardes je ongeveer zou moeten zien.
Vooral mn vriendin raakt heel gefrustreerd ‘als die klote band haar run weer eens verpest’ :-). In onze ervaring worden die dure HRM banden na zo’n 1-1.5 jaar langzaam minder..
Voorheen kon je de keuze nog maken tussen een FR220/FR225 of FR230/235.
Dat verschil in prijs was ongeveer de prijs van een HRM band.
Tegenwoordig heb je geen keuze meer en heeft alles OHR, ja dan word het wel stukje duurder.
De FR225 had trouwens een veel betere OHR dan de latere garmins, toen gingen ze ineens hun eigen sensor gebruiken...
Tussenliggende modellen kunnen wel minder geweest zijn, als je dat wellicht bedoelt.
@Requiem19 ik heb ook nog m'n oude FR liggen, dus zou eens een rondje kunnen doen met twee horloges om. Wel eens grappig om te vergelijken misschien.
Als ik echter jouw verhalen zo lees zijn dan amateurs als ik en fanatici als DCR een stuk minder kritisch dan jij, ben je niet wellicht iets te perfectionistisch?
[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 17-08-2018 10:02 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb precies dezelfde ervaring als @Requiem19 hierboven beschrijft - ook qua levensduur/slijtage/batterijen van een HRM band.
Ook in de DCR reviews zie je dit overigens - kijk maar naar de grafieken die daarin zitten.
https://www.dcrainmaker.c...eart-rate-sensor-accuracy
Dan kan je ook niet écht op een band bouwen, want ook die halen geen 100% correcte waarden.MrAcid schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:58:
OHR gaat 8 van de 10 keer goed, en dan krijg je (dus) nagenoeg dezelfde waardes. Maar je kunt er dus nooit écht van op aan. Want in 20% van de gevallen heb je (in een deel van je activiteit) afwijkende waardes.
Klopt, daar heb ik nog specifiek naar zitten kijken en ook de begeleiden de teksten gelezen. De conclusie is dat het voor hardlopen heel prima werkt, met intervallen redelijk (zeker met plus versie) maar met fietsen valt het nog tegen. Staar je niet blind op die grafieken, want je ziet daar ook de andere apparaten onderling van elkaar afwijken. Perfect bestaat simpelweg niet als je met consumentenapparatuur de weg op wilt.Ik heb precies dezelfde ervaring als @Requiem19 hierboven beschrijft - ook qua levensduur/slijtage/batterijen van een HRM band.
Ook in de DCR reviews zie je dit overigens - kijk maar naar de grafieken die daarin zitten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar kan geen band tegenop
2x ervaring met Fenix 3 (van mij en vriendin)
1x ervaring met F5 (vriendin)
1x ervaring met F5x (van mij)
Alle 4 zeer matige GPS in vergelijking met Forerunner 220, Forerunner 630 en iPhones.
Ik heb in dit topic wel eens een gps track gepost van mijn Fenix mocht iemand het willen checken (zit nu op tel in het buitenland).
Dus inderdaad is DCR wat mij betreft niet kritisch genoeg. Ik had op basis van zijn reviews meer verwacht van OHR.
Wel een stuk hoger dan de OHR.Gonadan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:04:
[...]
Dan kan je ook niet écht op een band bouwen, want ook die halen geen 100% correcte waarden.
[...]
Klopt, daar heb ik nog specifiek naar zitten kijken en ook de begeleiden de teksten gelezen. De conclusie is dat het voor hardlopen heel prima werkt, met intervallen redelijk (zeker met plus versie) maar met fietsen valt het nog tegen. Staar je niet blind op die grafieken, want je ziet daar ook de andere apparaten onderling van elkaar afwijken. Perfect bestaat simpelweg niet als je met consumentenapparatuur de weg op wilt.
Ik heb de afgelopen 10 jaar ruim 13.000km hardgelopen met GPS en hartslagband, de laatste 3 jaar ook af en toe met optische hartslagmeter. Ik kan gevoel, verwachting op basis van inspanning en de waarde op mijn schermpje prima aan elkaar relateren: een hartslagband is veel vaker nauwkeurig dan een OHR.
Wellicht is DCR inderdaad niet kritisch genoeg hierop. Het is voor veel mensen vast goed genoeg, maar het is wat mij betreft niet goed. Meting met een hartslagband is dat wel.
Wat 'goed genoeg' is is persoonlijk - maar er is zeer zeker een verschil tussen OHR en band. En ik ben het met @Requiem19 eens dat de OHR minder/niet geschikt is om lactaatdrempel en VO2max betrouwbaar te bepalen.
Bedankt voor je commentaarPatrickC schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:12:
@zoefiesDe eerste/goedkoopste Garmin die voldoet aan al je wensen is de FR645. Je noemt geen muziek, dus de versie zonder muziek. Die kun je voor €360 kopen en ligt dus wel €60 boven je max budget. Bij een volgende Black Friday op Amazon is deze misschien wel een keertje te koop voor een bedrag rond de €300, maar dan moet je wachten tot de volgende Black Friday en geluk hebben dat de FR645 in de aanbieding komt.
Welke data gebruik jij het meeste / naar welke datavelden kijk jij voornamelijk?Aghanim schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:04:
Ik heb alle functies op mijn Fenix 5 en moet zeggen dat ik, zelfs als statistieken freak, deze functies maar beperkt van toegevoegde waarde vind. Zeker HRV stress gebruik ik niet en de keren dat ik het gebruik twijfel ik over het nut.
Mijn FR230 in combinatie met Strava Premium en de Stravistix plugin gaf net zo veel nuttige info in alle eerlijkheid.
Ook van jou zou ik graag willen weten: welke data /stats vind jij het meest interessant?Requiem19 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:13:
(...)
Verder heb je met de Fenix ook nog Power... ground contacttime, vertical oscillation etc.
Merci :-)Sinned123 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:16:
[...]
De Fenix3/HR is regelmatig voor die prijs langs gekomen.
Als je de FR235 overweegt is het je dus niet per se om de laatste versie van CIQ te doen.
Bijvoorbeeld openbox uit Amazon Italie:
https://www.amazon.it/gp/...ed?ie=UTF8&condition=used
Ik heb even naar smashrun gekeken. Voorspelde wedstrijdtijden lijkt me leukCyberpope schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:16:
[...]
(Mijn data haal ik trouwens over naar smashrun... veel makkelijk om te zien of je voortgang maakt vind ik. Leuker ook, direct zichtbaar of je sneller of langer hebt gelopen als N vorige keren. Mocht iemand zoiets ook voor de fiets weten houd ik me aanbevolen).
Dat lijkt me inderdaad heel gaaf om dat te zien. Verder dezelfde vraag als aan de anderen: welke datavelden vind je nou het meest nuttig/interessant?Requiem19 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:22:
[...]
Dat is een héél interessante deal dan!Aghanim schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:49:
[...]
Ik loop uiteraard met band. OHR is leuk maar vertrouw ik niet voldoende.
@zoefies de VA3 is nu 199 in de aanbieding volgens Pepper.
Goed om te weten hoe groot het verschil nou eigenlijk is! Welke datavelden gebruik jij het meeste MrAcid? Of voel je inmiddels alles al aan aan je lichaam en heb je het niet meer nodig?MrAcid schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:58:
OHR gaat 8 van de 10 keer goed, en dan krijg je (dus) nagenoeg dezelfde waardes. Maar je kunt er dus nooit écht van op aan. Want in 20% van de gevallen heb je (in een deel van je activiteit) afwijkende waardes.
Ik heb precies dezelfde ervaring als @Requiem19 hierboven beschrijft - ook qua levensduur/slijtage/batterijen van een HRM band.
We zitten uiteindelijk aardig op één lijn denk ik hoor, er is alleen één punt wat mij nogal tegen de borst stuit. Namelijk dat de persoonlijke drempel van goed en slecht heel zwart/wit als maatstaf gebruikt wordt om producten te beoordelen.MrAcid schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:01:
Wellicht is DCR inderdaad niet kritisch genoeg hierop. Het is voor veel mensen vast goed genoeg, maar het is wat mij betreft niet goed. Meting met een hartslagband is dat wel.
Wat 'goed genoeg' is is persoonlijk - maar er is zeer zeker een verschil tussen OHR en band. En ik ben het met @Requiem19 eens dat de OHR minder/niet geschikt is om lactaatdrempel en VO2max betrouwbaar te bepalen.
Niet geheel ontoevallig legt men namelijk de grens tussen 'goed' en 'volledig waardeloos' (want geen nuance) exact op het punt tot waar men zelf spullen gebruikt. Zo zal een professioneel sporter meten met een HRM ook gewoon zeer onbetrouwbaar vinden omdat die volgeplakt met elektrodes op een band staat en zo die waarden meet.
Het is simpelweg een glijdende schaal. Gammele oude meetapparatuur zal niet best zijn, een slechte OHR misschien niet veel beter, een goede OHR een stuk beter, een goede HRM-band wellicht nog iets beter, professionele apparatuur nog beter, etc.
Zoals je al zegt is het dan een persoonlijke afweging hoever je wilt gaan. Elke stap kan een stukje beter zijn dan de vorige, maar er is niet één harde lijn te bepalen waar het over gaat van waardeloos/niet betrouwbaar naar goed/volledig betrouwbaar. Zo wordt het nu wel gebracht.
Ander punt, hoe kom ik aan knappe MP3'tjes met fijne loopmuziek.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Allright, hoe ik mijn Fenix gebruik.zoefies schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:34:
[...]
Bedankt voor je commentaarDat betekent dus dat ik moet afwegen of ik er bijv 120 euro voor over heb om die extra functies op het sporthorloge te hebben.
[...]
Welke data gebruik jij het meeste / naar welke datavelden kijk jij voornamelijk?
[...]
Ook van jou zou ik graag willen weten: welke data /stats vind jij het meest interessant?
[...]
Merci :-)
[...]
Ik heb even naar smashrun gekeken. Voorspelde wedstrijdtijden lijkt me leukMaar dat kan misschien wel in Garmin Connect IQ ook wel? Welke data die je horloge levert vind je het meest interessant?
[...]
Dat lijkt me inderdaad heel gaaf om dat te zien. Verder dezelfde vraag als aan de anderen: welke datavelden vind je nou het meest nuttig/interessant?
[...]
Dat is een héél interessante deal dan!
[...]
Goed om te weten hoe groot het verschil nou eigenlijk is! Welke datavelden gebruik jij het meeste MrAcid? Of voel je inmiddels alles al aan aan je lichaam en heb je het niet meer nodig?
1. datavelden bij het hardlopen
Op het hoofdscherm heb ik 4 velden.
- HR
- lap pace (ingesteld op 1km, omdat instant pace teveel fluctueert)
- power (omdat dit net nieuw is)
- distance.
Dit scherm gebruik ik 95% van de tijd bij hardlopen. Verder nog wat fun schermen met bijv perf condition, calorien etc. Ook een scherm met kaart (immers heb ik 5x).
2. Na het lopen
Ik vind het erg cool om na het lopen even kwartiertje door de data te gaan. Uiteraard HR en (lap) Pace.
Verder cadans check. Bij het lopen concentreer ik me op cadans en snelle afzet. Dus ground contact time altijd even induiken. Ik heb blessure gehad aan rechter enkel en probeer ook mooi 50/50 te lopen. Kun je ook mooi meten met gct balance.
Recovery time neem ik niet zo serieus. Dat is veel te conservatief. Wel kijk ik naar trainingvstatus tegenwoordig. Die bekijkt best aardig of je te hard dan wel te lafjes traint op basis van post exercise oxygen consumption.
3. General health
Ik kijk elke ochtend even mn RHR in de widget. Na avondje stappen is deze altijd hoger. Werkt best aardig dus 😉. Ik bekijk ook in de app best vaak de trend van de afgelopen 4 weken. Vertelt me een hoop.
24/7 stress level check ik zo af en toe in de app. Vooral trends
Daarnaast heb ik widget met kcal consumptie van de afgelopen zes dagen. Die check ik ook elke dag even om globaal na te gaan of ik wel genoeg beweeg etc. Ook mental note dat ik wat minder moet eten op sommige dagen.
In z’n algemeenheid erg happy met de F5. Op GPS na.
Hoe probeer jij je cadans en GCT te trainen? Ik heb laatst wel geprobeerd met snellere cadans en dus vanzelf kortere GCT te lopen maar dat is nog niet zo makkelijk. Het helpt uiteraard als ik m'n vadsige bast wat soepeler train, maar dat heeft tijd nodig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hardlopen: afstand, lap pace, hartslag.zoefies schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:34:
[...]
[...]
Goed om te weten hoe groot het verschil nou eigenlijk is! Welke datavelden gebruik jij het meeste MrAcid? Of voel je inmiddels alles al aan aan je lichaam en heb je het niet meer nodig?
Werd bij mij wel beter toen ik gewoon stug doortrainde, dan 'leert' het horloge volgens mij dat je performance condition eigenlijk nog steeds best wel prima blijft en niet lijdt onder het kort en intensief op elkaar trainen. De recovery time werd daarmee ook een stuk minder conservatief.Requiem19 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:10:
[...]
Recovery time neem ik niet zo serieus. Dat is veel te conservatief. Wel kijk ik naar trainingvstatus tegenwoordig. Die bekijkt best aardig of je te hard dan wel te lafjes traint op basis van post exercise oxygen consumption.
Ik weet niet precies met welk horloge je nu vergelijkt om op de 120 euro uit te komen, maar met de FR645 heb je ook ondersteuning voor CIQ 3.0, dus meer toekomstbestendig wat betreft watchfaces/apps/widgets/datavelden uit de Connect IQ appstore.zoefies schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:34:
[...]
Bedankt voor je commentaarDat betekent dus dat ik moet afwegen of ik er bijv 120 euro voor over heb om die extra functies op het sporthorloge te hebben.
[...]
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
De Forerunner 235 is een stuk goedkoper (~225), 120 euro is niet precies het verschil (300-360 voor FR645).PatrickC schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:43:
[...]
Ik weet niet precies met welk horloge je nu vergelijkt om op de 120 euro uit te komen, maar met de FR645 heb je ook ondersteuning voor CIQ 3.0, dus meer toekomstbestendig wat betreft watchfaces/apps/widgets/datavelden uit de Connect IQ appstore.
Wat je noemt is inderdaad een voordeel, maar zelf ben ik niet bereid om daar extra geld voor te betalen, want dat is wel een hele duidelijke truc van Garmin om je het duurdere exemplaar te laten kopen.
Interessant, heel erg weinig dus eigenlijk
Dank je wel voor je uitgebreide toelichting!Requiem19 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:10:
[...]
Allright, hoe ik mijn Fenix gebruik.
1. datavelden bij het hardlopen
Op het hoofdscherm heb ik 4 velden.
- HR
- lap pace (ingesteld op 1km, omdat instant pace teveel fluctueert)
- power (omdat dit net nieuw is)
- distance.
Dit scherm gebruik ik 95% van de tijd bij hardlopen. Verder nog wat fun schermen met bijv perf condition, calorien etc. Ook een scherm met kaart (immers heb ik 5x).
2. Na het lopen
Ik vind het erg cool om na het lopen even kwartiertje door de data te gaan. Uiteraard HR en (lap) Pace.
Verder cadans check. Bij het lopen concentreer ik me op cadans en snelle afzet. Dus ground contact time altijd even induiken. Ik heb blessure gehad aan rechter enkel en probeer ook mooi 50/50 te lopen. Kun je ook mooi meten met gct balance.
3. General health
Ik kijk elke ochtend even mn RHR in de widget. Na avondje stappen is deze altijd hoger. Werkt best aardig dus 😉. Ik bekijk ook in de app best vaak de trend van de afgelopen 4 weken. Vertelt me een hoop.
24/7 stress level check ik zo af en toe in de app. Vooral trends
Daarnaast heb ik widget met kcal consumptie van de afgelopen zes dagen. Die check ik ook elke dag even om globaal na te gaan of ik wel genoeg beweeg etc. Ook mental note dat ik wat minder moet eten op sommige dagen.
In z’n algemeenheid erg happy met de F5. Op GPS na.
Cadans lijkt me erg interessant inderdaad, zo heb je terugkoppeling over je techniek, dat is geweldig! Eens kijken hoeveel het minimaal zou kosten om dat te weten te komen.
Power lijkt me ook leuk, maar zie ik meer als iets voor gevorderden, net zoals bij wielrennen.
RHR zit gelukkig al op het goedkoopste horloge.
- Heuvels;
- Wind;
- Ondergrond (lees: slecht wegdek).
Bij hardlopen zijn 2 en 3 significant minder van impact op je tempo dan bij fietsen, je kunt jezelf (dus) ook nog steeds prima 'pacen' op basis van je tempo/hartslag. Om een meer 'egaal' inspanningspatroon te bereiken is Power nog wel interessant voor lopers als je heuvels op/af gaat.
Die hebben we alleen amper.
Je Garmin heeft ws zo’n cadans piep. Je kunt instellen hoe vaak hij moet piepen per minuut. Uiteraard moet je dan je cadans matchen met die piepjes :-).Gonadan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:33:
@Requiem19 ik heb precies hetzelfde qua GCT. Heb ook allerlei blessures gehad aan m'n onderstel dat het een wonder is dat ik überhaupt nog kan rennen. Had daarom ook die RD pod gehaald en loop wonderwel nog aardig in balans, zolang ik niet echt moe wordt.
Hoe probeer jij je cadans en GCT te trainen? Ik heb laatst wel geprobeerd met snellere cadans en dus vanzelf kortere GCT te lopen maar dat is nog niet zo makkelijk. Het helpt uiteraard als ik m'n vadsige bast wat soepeler train, maar dat heeft tijd nodig.
Als vuistregel wordt 180 genoemd, maar het is een goed begin om op rustig tempo eerst eens naar de 170 toe te werken. Short strides.
Ik heb net wat podcasts van iTunes getrokken met een bepaalde BPM, eens kijken of dat motiveert.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Aan de andere kant is hartslag ook niet zonder kanttekeningen vind ik. Alleen al het feit dat je bij vermoeidheid een lagere hartslag hebt betekent dat je op die momenten een hogere pace tegenover lagere hartslag haalt. Dat geeft een vertekend beeld. Power heeft die invloeden niet. Al zie ik het nut van power meer bij fietsen dan looen.MrAcid schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:47:
Power bij hardlopen heeft zijn nut ook nog niet echt bewezen. Op de fiets heb je drie belangrijke invloeden waarom 'power' heel nuttig is:
- Heuvels;
- Wind;
Bij hardlopen zijn 2 en 3 significant minder van impact op je tempo dan bij fietsen, je kunt jezelf (dus) ook nog steeds prima 'pacen' op basis van je tempo/hartslag. Om een meer 'egaal' inspanningspatroon te bereiken is Power nog wel interessant voor lopers als je heuvels op/af gaat.
Die hebben we alleen amper.Niet zo zinvol dus. Nog even los van dat er nog amper goede onderbouwing is voor hoe je het in je trainingen zou moeten gebruiken.
Ik heb het geprobeerd en weer losgelaten.Requiem19 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:52:
[...]
Je Garmin heeft ws zo’n cadans piep. Je kunt instellen hoe vaak hij moet piepen per minuut. Uiteraard moet je dan je cadans matchen met die piepjes :-).
Als vuistregel wordt 180 genoemd, maar het is een goed begin om op rustig tempo eerst eens naar de 170 toe te werken. Short strides.
De vuistregel is wat mij betreft niet duidelijk genoeg en hoeft tevens niet per se voor iedereen te gelden.
Met duurlopen is het voor mij verdomd lastig om 180 te lopen.
Tijdens wedstrijden let ik er niet op en zit er meestal precies op.
Ik heb een stryd, probleem is een beetje dat hij bij wind dat niet compenseert. Blijkbaar lever je niet meer vermogen. Terwijl wind tegen toch wel verdomd zwaar kan zijn.MrAcid schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:47:
Power bij hardlopen heeft zijn nut ook nog niet echt bewezen. Op de fiets heb je drie belangrijke invloeden waarom 'power' heel nuttig is:
- Heuvels;
- Wind;
Die hebben we alleen amper.Niet zo zinvol dus. Nog even los van dat er nog amper goede onderbouwing is voor hoe je het in je trainingen zou moeten gebruiken.
De softwarematige garmin oplossing, deed volgens mij wel wind meerekenen.
Voor heuvels is het fantatisch, je hebt zowat instant informatie dat je teveel power levert en kunt dus direct gaan inhouden.(verschil in tempo vlak en heuvelop met dezelfde power is gigantisch). Naar beneden toe krijg je het bijna niet voor elkaar om op je vlakke power te lopen.
Wat ondergrond betreft, dat weet ik eigenlijk niet zo goed.
Voor me gevoel detecteerd hij wel iets, maar doet het lopen zwaarder aan dan wat de stryd aangeeft.
Hoe ik het zelf heb toegepast?
Maanden data verzameld.
Marathon als baseline genomen (power ~300) en voor mijn trail weekend op de Veluwe Zoom Trail die waarde gebruikt waar ik elke loop op wilde zitten. Ik ging er voor het gemak even van uit dat een 11 / 18(zaterdag) en 33KM(zondag) in een weekend ongeveer even zwaar is als een marathon.
Helaas mijn teen zwaar gekneusd bij de 2e loop op zaterdag, maar tot dan toe voelde het wel precies goed.
[ Voor 59% gewijzigd door Sinned123 op 17-08-2018 21:54 ]
Dat heb ik alleen wanneer ik een wedstrijd te hard gestart ben en dat is me pas 2 keer overkomen, bij trainingen krijg ik dit echt niet voor elkaar.Aghanim schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:43:
[...]
Aan de andere kant is hartslag ook niet zonder kanttekeningen vind ik. Alleen al het feit dat je bij vermoeidheid een lagere hartslag hebt betekent dat je op die momenten een hogere pace tegenover lagere hartslag haalt. Dat geeft een vertekend beeld. Power heeft die invloeden niet. Al zie ik het nut van power meer bij fietsen dan looen.
Heb op mijn 230 jouw watchface even geïnstalleerd en de battery bar op top gezet, maar zie hem helaas niet. Verder helemaal top.m0ridin schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 06:55:
[...]
Hey! Is dat toevallig de Forerunner 645 watchface? (Die heb ik gemaakt namelijkHerken de veldnamen volgens mij).
If so... zou je willen testen of de battery bar optie voor jou werkt? Door hem locatie top oid te geven? Heb van een andere user gehoord dat deze niet werkt, maar heb bij mijn eigen horloge geen enkel probleem.
Enne, mocht je tips, op- of aanmerkingen hebben hoor ik het natuurlijk graag
Zit er zelf aan te denken om de 230 te vervangen voor een wat nieuwer model met ingebouwde HR maar deze zijn behoorlijk aan de prijs helaas. Toch nog maar even verder sparen en MP in de gaten houden.
Battle.net || Strava
Tnx! Maar wat raar! Blijft altijd zo irritant...pjlgt schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:47:
[...]
Heb op mijn 230 jouw watchface even geïnstalleerd en de battery bar op top gezet, maar zie hem helaas niet. Verder helemaal top.Heeft NoFrills nu vervangen als mijn standaard watchface.
Zit er zelf aan te denken om de 230 te vervangen voor een wat nieuwer model met ingebouwde HR maar deze zijn behoorlijk aan de prijs helaas. Toch nog maar even verder sparen en MP in de gaten houden.
Ik had gehoopt dat met de nieuwste SDK ik misschien kon uitvogelen waarom het voor jullie niet lijkt te werken maar in de simulator werkt het gewoon zoals verwacht en krijg ook geen meldingen in de code dus geen idee waar ik moet zoeken.
De kleur van de batterybar is niet toevallig de achtergrond kleur? Ehm... en niet per ongeluk de move of progress bar ook op dezelfde locatie gezet? (Zijn niet mutually exclusive zeg maar).
Zal er binnenkort nog eens induiken maar erg lastig uitvogelen dit
Enkel als jouw Polar hartslagband ANT+ bevat, dan kan je deze ook gebruiken met je Garmin FR645.retlaw schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:16:
Vraagje over de Garmin 645. Ik zie op de garmin site, dat er connectiviteit is via bluetooth voor de smart functies en cadans. Bij de regel voor hartslag staat dan weer alleen ant+... Nu heb ik diverse polar hartslagbanden die ik graag met dit horloge zou willen gebruiken. Kan dit wel of niet? Als ik de specificaties lees, kan het niet. Maar als een cadanssensor kan, misschien een hartslagsensor dan ook wel. Wellicht is hier iemand met praktijk ervaring...
Maar de Garmin 645 heeft ingebouwde pols hartslag meting. Deze is niet zo accuraat als meting op de borst, maar ik ben er zelf fan van. Geen band meer om je borst
Die Cadanssensor via bluetooth/ant+ is voor zo'n cadans-meter op/in je schoen of voor aan je fietswiel. Hier geld hetzelfde. Bij het hardlopen kan het horloge de cadans ook meten, maar via een pod op je schoen is het meer accuraat.
Je kunt de FR645 ook met Bluetooth hartslagsensors koppelen, maar de specifieke BT versie van de band zou hier nog roet in het eten kunnen gooien.retlaw schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:16:
Vraagje over de Garmin 645. Ik zie op de garmin site, dat er connectiviteit is via bluetooth voor de smart functies en cadans. Bij de regel voor hartslag staat dan weer alleen ant+... Nu heb ik diverse polar hartslagbanden die ik graag met dit horloge zou willen gebruiken. Kan dit wel of niet? Als ik de specificaties lees, kan het niet. Maar als een cadanssensor kan, misschien een hartslagsensor dan ook wel. Wellicht is hier iemand met praktijk ervaring...
Zie ook: https://www.reddit.com/r/...645_polar_h10_compatible/
De MediaMarkt op Amsterdam centraal had ze in ieder geval niet de laatste keer dat ik daar was.
Zowel Bever en Waypoint hebben ze in de winkel liggen.Jay-v schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:52:
Weet iemand toevallig winkels waar je een Fenix 5(s)+ kan passen? Ik heb zeer smalle polsen en hoewel ik liefst de 5+ neem ben ik bang dat die te groot is en ik dus moet uitwijken naar een 5s.
De 5S is er toch ook gewoon in + variant?Jay-v schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:52:
Weet iemand toevallig winkels waar je een Fenix 5(s)+ kan passen? Ik heb zeer smalle polsen en hoewel ik liefst de 5+ neem ben ik bang dat die te groot is en ik dus moet uitwijken naar een 5s.
De MediaMarkt op Amsterdam centraal had ze in ieder geval niet de laatste keer dat ik daar was.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bever Den Haag had afgelopen weekend diverse Fenix horloges uitgesteld staan. Ik kan me niet meer herinneren of de 5(s)+ er ook tussen stond, maar deze winkel kan je in elk geval proberen.Jay-v schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:52:
Als je pols kleiner is dan 17cm raad ik je de Fenix serie af. Ik heb hier al eerder over gepost namelijk zie: Miki in "Het grote Sporthorloge met GPS topic"Jay-v schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:52:
De Fenix 5 en 5s verschillen amper kwa grootte, het klokje zelf is uiteraard kleiner maar de uitstekende bandhouders maken het horloge onnodig groter dan ie is.
Zou ik toch gaan passen, want ik heb zelf een polsomtrek van ongeveer 15cm en vind mijn 5s heel prima.Miki schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:25:
[...]
Als je pols kleiner is dan 17cm raad ik je de Fenix serie af. Ik heb hier al eerder over gepost namelijk zie: Miki in "Het grote Sporthorloge met GPS topic"
De Fenix 5 en 5s verschillen amper kwa grootte, het klokje zelf is uiteraard kleiner maar de uitstekende bandhouders maken het horloge onnodig groter dan ie is.
Dit. In feite verschilt alleen de diameter van de bezel, verder is de benodigde omvang van de pols voor de 5S, 5 en 5X hetzelfde.Miki schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:25:
Als hij past dan passen ze allemaal, dan is het een kwestie van smaak en voorkeur hoe groot je de bezel wilt.
Zo vind ik zelf de X te lomp, maar bij de S de bandhouders te veel uitsteken waardoor het niet echt veel kleiner oogt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Thanks, 16cm hier... Ga dus maar even passen bij bever en kijken wat er het netste uitzietMrAcid schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:40:
[...]
Zou ik toch gaan passen, want ik heb zelf een polsomtrek van ongeveer 15cm en vind mijn 5s heel prima.
Dat klopt, ik had het een beetje stom neergezet. Ik twijfel dus tussen de 5+ en 5s+ puur op basis van uiterlijk bij mijn kleine pols :-).Gonadan schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:12:
[...]
De 5S is er toch ook gewoon in + variant?
[ Voor 32% gewijzigd door Jay-v op 20-08-2018 17:24 ]
Battery bar even groen gemaakt en zie nu dat hij samen met de progress bar onder staat. Als ik dan de battery naar boven zet, dan blijft hij gewoon beneden? Schakel ik de progress uit, dan staat de battery wel boven. Die kan ik dan ook naar beneden zetten. Vind nog niet echt een bepaalde logica in ieder geval. Kort verhaal, hij doet het wel, maar wel een beetje een eigen willetje.m0ridin schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:42:
[...]
Tnx! Maar wat raar! Blijft altijd zo irritant...
Ik had gehoopt dat met de nieuwste SDK ik misschien kon uitvogelen waarom het voor jullie niet lijkt te werken maar in de simulator werkt het gewoon zoals verwacht en krijg ook geen meldingen in de code dus geen idee waar ik moet zoeken.
De kleur van de batterybar is niet toevallig de achtergrond kleur? Ehm... en niet per ongeluk de move of progress bar ook op dezelfde locatie gezet? (Zijn niet mutually exclusive zeg maar).
Als je de 5s past, pas je ook de 5 zoals Gonadan ook al aangeeft. Blijkbaar heb je mijn eerdere link niet goed bekeken. Daar heb ik namelijk een plaatje gepost met alle 3 de Fenix modellen naast elkaar. Het verschil in bandhouders(uiterste buitenmaat) tussen de 5 en de 5s is maar 4mm.Jay-v schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:21:
[...]
Thanks, 16cm hier... Ga dus maar even passen bij bever en kijken wat er het netste uitziet.
[...]
Dat klopt, ik had het een beetje stom neergezet. Ik twijfel dus tussen de 5+ en 5s+ puur op basis van uiterlijk bij mijn kleine pols :-).
Maar goed, je komt er vanzelf wel achter
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 20-08-2018 19:16 ]
Jazeker wel, maar zoals ik hier boven al schrijf is het een keuze op basis van uiterlijk (aan mijn kleine pols). Zoals je in je eigen foto al kunt zien zit daar nogal een verschil inMiki schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:15:
[...]
Als je de 5s past, pas je ook de 5 zoals Gonadan ook al aangeeft. Blijkbaar heb je mijn eerdere link niet goed bekeken. Daar heb ik namelijk een plaatje gepost met alle 3 de Fenix modellen naast elkaar. Het verschil in bandhouders(uiterste buitenmaat) tussen de 5 en de 5s is maar 4mm.
Maar goed, je komt er vanzelf wel achter
Het horloge op de tweede foto is mijn huidige 645Jay-v schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:35:
[...]
Jazeker wel, maar zoals ik hier boven al schrijf is het een keuze op basis van uiterlijk (aan mijn kleine pols). Zoals je in je eigen foto al kunt zien zit daar nogal een verschil in
De 645 is kwa afmetingen nagenoeg vergelijkbaar met de 5s maar met veel kleinere bandhouders waardoor deze in totaliteit veel kleiner is dan de 5s.
Edit: foto gevonden

Op de foto staat Garmin 5 maar dat is een 5s
[ Voor 19% gewijzigd door Miki op 20-08-2018 20:01 ]
Iemand een lijstje van "zeker-doen-met-dit-ding"? Tweaks, watchfaces of anderszins?
Had nu de pod en oordopjes gekoppeld en muziek aan. Moest nu voor het eerst wachten op GPS en heb een rare dip.
Heb jij nog wel eens vergeleken wat hij doet als je geen band en dergelijke gebruikt?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hardlopen, wandelen, fietsen, kajakken en zwemmen.dnhelle schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:53:
Lang zitten twijfelen maar toch zojuist op de 'order'-button gedrukt: een forerunner 235 via Amazon (200 inclusief verzenden).
Iemand een lijstje van "zeker-doen-met-dit-ding"? Tweaks, watchfaces of anderszins?
Waar hij voor gemaakt is zeg maar. Gelukkig word je niet van de gadget, maar van de ervaringen die je ermee opdoet.
[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 20-08-2018 22:30 ]
Nee, niet meer naar gekeken. Bij mij werkt hij sinds een week supersnel zonder dat ik iets aangepast heb of meer/minder gekoppeld heb. Overwoog hem te verkopen, wellicht kan hij gedachten lezenGonadan schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:03:
@Aghanim nieuwe theorie, kan het aantal gekoppelde apparaten van invloed zijn op de prestaties van de GPS?
Had nu de pod en oordopjes gekoppeld en muziek aan. Moest nu voor het eerst wachten op GPS en heb een rare dip.
Heb jij nog wel eens vergeleken wat hij doet als je geen band en dergelijke gebruikt?
Mocht het probleem weer optreden dan zal ik eens kijken hoe het zit met een wijziging in de gekoppelde zaken.
Interessante blog over de mogelijkheden van een muziek app in Garmin Conect IQ 3.0. Zou dit dan nodig zijn
geweest voor de Deezer app die er nog steeds niet is? En stiekem hoop ik nog op een Spotify app, maar dat is ijdele hoop vrees ik.
Misschien heeft de software update het één en ander recht gezet bij de 5-serie?Aghanim schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:53:
Nee, niet meer naar gekeken. Bij mij werkt hij sinds een week supersnel zonder dat ik iets aangepast heb of meer/minder gekoppeld heb. Overwoog hem te verkopen, wellicht kan hij gedachten lezen
Mocht het probleem weer optreden dan zal ik eens kijken hoe het zit met een wijziging in de gekoppelde zaken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Yes: al sport ik al jaren en twijfelde ik vooral over de toegevoegde waarde. Als je stelt dat dat nog meer ervaring is, yeah!MrAcid schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:19:
[...]
...maar van de ervaringen die je ermee opdoet.
NB: kudo's voor je triathlon trouwens.
Als je nu géén GPS-watch hebt en je bent enigszins gevoelig voor leuke statistiekjes over je voortgang dan ga je zéker meer ervaringen opdoen!dnhelle schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:03:
[...]
Yes: al sport ik al jaren en twijfelde ik vooral over de toegevoegde waarde. Als je stelt dat dat nog meer ervaring is, yeah!![]()
NB: kudo's voor je triathlon trouwens.
Niet helemaal mee eens er zijn zoveel vrouwen (en dus smalle polsjes) die deze maar ook de fenix 3 serie dagelijks dragen of hebben gedragen.Miki schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:25:
[...]
Als je pols kleiner is dan 17cm raad ik je de Fenix serie af. Ik heb hier al eerder over gepost namelijk zie: Miki in "Het grote Sporthorloge met GPS topic"
Dus ga zelf toch eens kijken of je hem kan passen.
Verder is het echt wennen om een groter horloge te dragen als je smallere polsen heb.
Mocht je instagram hebben kan je daar ook veel voorbeelden vinden van smalle polsen en fenix3 maar zeker ook de 5.
Het kan altijd maar of het echt mooi oogt is voor een ieder persoonlijk een afweging. Ik vind het zelf in ieder niet mooi staan als het horloge zelf groter is dan de pols.Roos79 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:35:
[...]
Niet helemaal mee eens er zijn zoveel vrouwen (en dus smalle polsjes) die deze maar ook de fenix 3 serie dagelijks dragen of hebben gedragen.
Dus ga zelf toch eens kijken of je hem kan passen.
Verder is het echt wennen om een groter horloge te dragen als je smallere polsen heb.
Mocht je instagram hebben kan je daar ook veel voorbeelden vinden van smalle polsen en fenix3 maar zeker ook de 5.
Voor de Garmin gebruikers: hoe gaan jullie om met de voorgeschreven hersteltijd die de Garmin toestellen aangeven? Ik vind ze zelf redelijk ruim qua advies, dat hoor ik ook om me heen. Maar wat mijn Fenix doet is enigszins tegenstrijdig. Die geeft het aantal uren herstel aan en ook een advies eronder.
Nu heb ik dus 20 uur herstel tijd en het advies: train as usual. Betekent dit dat ik vanaf nu weer vol ertegen kan maar nog niet 100% hersteld ben of kan ik per definitie beter wachten tot de 20 uur voorbij is?
[ Voor 55% gewijzigd door Aghanim op 22-08-2018 14:25 ]
Waar ik naar op zoek ben is een horloge waar ik de basis in af kan lezen: tijd, pace, afstand, hartslag, rondetijd.
Bij voorkeur wil ik het horloge kunnen pairen met mijn Garmin HRM (alleen ANT+ volgens mij).
Daarna wil ik dat mijn rondjes relatief eenvoudig gesynced worden met Strava.
Ook wil ik dat hij tijdens het rennen compleet zonder smartphone werkt.
Alle andere functies zijn leuk, maar op dit moment geen behoefte aan.
Wat ik kan vinden is dat de Garmin Forerunner 35 hiervoor geschikt is, maar ik zou ook kunnen kijken naar tweedehands horloges. De moeilijkste eis lijkt het ANT+ verhaal te zijn. Misschien is een andere hrm ook een optie.
Zijn er andere bang-for-the-buck opties voor deze situatie?
Dat eerste. De hersteltijd is naar aanleiding van je laatste activiteit, het advies geldt voor het huidige moment. Als ik goed opgelet heb begint hij namelijk met een advies voor rustige training en wordt dat na een bepaald moment een advies voor normale training.Aghanim schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:16:
Voor de Garmin gebruikers: hoe gaan jullie om met de voorgeschreven hersteltijd die de Garmin toestellen aangeven? Ik vind ze zelf redelijk ruim qua advies, dat hoor ik ook om me heen. Maar wat mijn Fenix doet is enigszins tegenstrijdig. Die geeft het aantal uren herstel aan en ook een advies eronder.
Nu heb ik dus 20 uur herstel tijd en het advies: train as usual. Betekent dit dat ik vanaf nu weer vol ertegen kan maar nog niet 100% hersteld ben of kan ik per definitie beter wachten tot de 20 uur voorbij is?
Zo mag ik nu alweer normaal trainen maar hij heeft het nog wel over 13 uur resterend herstel. Zo voelt het ook wel moet ik eerlijk zeggen, ik zou op zich wel weer een normaal rondje kunnen doen maar liever nog even niet vanavond.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit doen alle FR's prima, volgens mij ondersteunen ze allen alleen ANT+. Het gaat er dan om beetje om of je nog wat extra's wilt. Zelf heb ik mijn FR230 voor 90 euro op Marktplaats verkocht onlangs. Dat zou voor jouw wensen een prima horloge zijn voor een mooie prijs.Reynouts schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:29:
Gisteren eens in de wondere wereld van de sporthorloges gedoken, maar er zijn erg veel opties.
Waar ik naar op zoek ben is een horloge waar ik de basis in af kan lezen: tijd, pace, afstand, hartslag, rondetijd.
Bij voorkeur wil ik het horloge kunnen pairen met mijn Garmin HRM (alleen ANT+ volgens mij).
Daarna wil ik dat mijn rondjes relatief eenvoudig gesynced worden met Strava.
Ook wil ik dat hij tijdens het rennen compleet zonder smartphone werkt.
Alle andere functies zijn leuk, maar op dit moment geen behoefte aan.
Wat ik kan vinden is dat de Garmin Forerunner 35 hiervoor geschikt is, maar ik zou ook kunnen kijken naar tweedehands horloges. De moeilijkste eis lijkt het ANT+ verhaal te zijn. Misschien is een andere hrm ook een optie.
Zijn er andere bang-for-the-buck opties voor deze situatie?
Dat dacht ik al ja. Maakt het lastig als je erg gemotiveerd en enthousiast bent om dan toch die uren uit te zittenGonadan schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:45:
[...]
Dat eerste. De hersteltijd is naar aanleiding van je laatste activiteit, het advies geldt voor het huidige moment. Als ik goed opgelet heb begint hij namelijk met een advies voor rustige training en wordt dat na een bepaald moment een advies voor normale training.
Zo mag ik nu alweer normaal trainen maar hij heeft het nog wel over 13 uur resterend herstel. Zo voelt het ook wel moet ik eerlijk zeggen, ik zou op zich wel weer een normaal rondje kunnen doen maar liever nog even niet vanavond.
Enige lastige in mijn geval is dat ik 3 sporten afwissel (hardlopen, racefiets, MTB) waardoor ik me afvraag of de hersteltijden wel realistisch zijn. Ik doe overigens alle 3 de sporten met mijn Fenix.
[ Voor 29% gewijzigd door Aghanim op 22-08-2018 16:47 ]
Ja een handrem voor jezelf is soms niet verkeerd.Aghanim schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:45:
Dat dacht ik al ja. Maakt het lastig als je erg gemotiveerd en enthousiast bent om dan toch die uren uit te zittenGa het overigens wel doen, af en toe volledig herstellen is belangrijker dan wat vaker sporten.
Enige lastige in mijn geval is dat ik 3 sporten afwissel (hardlopen, racefiets, MTB) waardoor ik me afvraag of de hersteltijden wel realistisch zijn. Ik doe overigens alle 3 de sporten met mijn Fenix.
Zelf ben ik ook wat terughoudend want ik heb naast het hardlopen ook nog af en toe handbaltraining en -wedstrijden plus elke week sportschool. Daar weet m'n klokkie dan weer niets.van.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Veel fijner, ik had een M600: batterijduur en knoppen zijn een absolute plus. Ben net terug van vakantie (niet gesport wegens knieproblemen helaas) maar heb hem continue gedragen in de atlantische oceaan.Shiver23 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:38:
[...]
Hoe is je ervaring met de Stratos als sporthorloge? Ik heb de m600 en vind het een leuke combi tussen smartwatch en sporthorloge. Maar mis qua sporthorloge wel wat dingen. Oa meer fysieke knoppen en fatsoenlijke intervalopties.
En hoe ervaar je de hartslagmeter en Gps?
GPS op fiets en tijdens lopen geen enkele glitsch, afstanden kloppen met eerdere metingen. Hartslag tijdens het lopen prima, tijdens fietsen minder betrouwbaar (maar polsmeting is dat vrijwel overal).
Always on van het scherm en duidelijkheid buiten in veel licht is ook echt fijn
Iemand idee om dit te fixen buiten horloge af te doen? Sleep times staan nochtans van 0u tot 8u ingesteld.
Kan niet helemaal de bedoeling zijn lijkt me. Heb de sensor al een keer schoon gemaakt, dit maakt geen verschil.
Nee, de waarde varieert ook.XWB schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:51:
Laat die niet gewoon de laatste gekende waarde zien?
Hier hetzelfde probleem; battery progress bar werkt niet. Boven niet, onder niet. Maar to be honest, ik mis 'm ook nietm0ridin schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:42:
[...]
Tnx! Maar wat raar! Blijft altijd zo irritant...
Toen had ik altijd binnen een aantal seconden een GPS fix doordat er altijd een Bluetooth verbinding was, met de iPhone is dat echt ruk. GPS fix is er daardoor niet.
Voor degene die het niet weren, de app geeft de locatie door aan het horloge waardoor de fix veel sneller is.
Hoe los ik dit op met een iPhone?
Instellingen,systeem,over op je horloge kan je dat controleren.
Er moet dan huidige staan.
EPO verlopen staat er.Andre_J schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:47:
@tlpeter Wellicht is je EPO file niet up to date ?
Instellingen,systeem,over op je horloge kan je dat controleren.
Er moet dan huidige staan.
Hmmm, hoe los ik dit op?
Werkt dat niet, gebruik dan de Garmin Express app een keer (USB)
Dit heb ik met de Forerunner 645 nog niet meegemaakt.Asgaro schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:18:
Hmm, ik ben onlangs terug beginnen gamen en ik merk dat mn Garmin (Fenix 5 Plus) die avondsessies ziet als slapen 😛 Ik game op PC, waardoor mn linkerpols nauwelijks moet bewegen.
Iemand idee om dit te fixen buiten horloge af te doen? Sleep times staan nochtans van 0u tot 8u ingesteld.
[afbeelding]
Wat zijn je stress details gedurende het gamen?
Bij Patience gaat het stress level niet zo omhoog denk ik...XWB schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:56:
[...]
Dit heb ik met de Forerunner 645 nog niet meegemaakt.
Wat zijn je stress details gedurende het gamen?Volgens Garmin ben ik behoorlijk gestrest tijdens het spelen van Quake Champions, dus dan ziet Garmin wellicht dat ik niet aan het slapen kan zijn.
Slaap detectie is op mijn FR645M een stuk beter dan op m’n vorige vivoactive HR, maar toch nog regelmatig (1-2 keer per week) wordt slaap veels te vroeg gedetecteerd.