Geen ervaring mee, maar DCRainmaker heeft ook een programa voor analyseren beschikbaar:
https://www.dcrainmaker.com/analyzer
Maar dat geeft de data weer, niet de analyse wat het betekent. Bv VO2max, herstel advies, hrv enz. De analyse is juist een van de verschillende tussen de merken, en dus iets wat ze niet snel openbaar zullen maken. De conclusies die je uit ruwe data van 1 horloge kunt halen is beperkt.
DCRainmaker gebruikt het vooral om verschillende apparaten met elkaar te vergelijken, maar zou ook met 1 apparaat gebruikt kunnen worden. Ondersteund diverse merken.
Je zou het kunnen proberen, evt met een dumy data set en kijken of het je bevalt. Daarna kun je kijken of je echt een horloge wilt kopen om het zo te gebruiken of toch voor de app gaat (internet verbinding nodig).
off topic: als je de site van dcrainmaker nog niet kent, kijk even na de reviews en niet alleen de samenvatting maar het complete. Daar zie je ook verschillen tussen horloges waar je niet meteen aan denkt
Zelf vind ik juist het gebruikers gemak van belang en wil een gebruikersvriendelijke bediening (en zeker niet handmatig data downloaden). Denk er ook aan dat bij een horloge wel meer kapot kan gaan, dan de software integratie.
Algemeen tav cloud: Garmin (en ook bv Polar) gebruikt mijn data niet voor zaken die ik niet wil, bv Strava gebruik ik principieel niet, en de data die mijn horloge upload vind ik niet heel gevoelig (heb het privé staan, maar als het openbaar zou worden zou ik vervelend vinden, meer niet).
As de cloud integratie ooit wegvalt heb ik veel functies niet meer, maar het horloge is nog steeds bruikbaar. De kans dat het horloge zelf kapot gaat zie ik als een veel groter risico dan dat garmin de cloud stopt of de functies die ik nu heb achter een betaal muur zet).