Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 335 ... 338 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:41
JaVaWa schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:47:
[...]

TCX zou ik niet doen, is een verouderd formaat dat maar een beperkt aantal soorten sensordata ondersteunt.
Tapiriik ondersteunt gpx en tcx. Als er fit in zat had ik dat wel gekozen maar de originele fit mag tapiriik geloof ik niet accessen via de API. En TCX heeft meer dan gpx.
Het is in elk geval meer dan niks en het gaat volautomatisch. Tapiriik kan overigens nog naar tal van andere diensten syncen maar ik heb niet de indruk dat er nog ontwikkeld wordt. Goed, voor $2 per jaar hoor je me ook niet klagen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:43
Dat hangt helemaal af van wat het platform ondersteunt bij de diverse formaten. Bijv. Garmin Connect zit in het FIT-bestand de meeste sensordata, TCX de minste en GPX zit er tussenin.

Belangrijk is dus om eerst uit te zoeken welk formaat de meeste data bevat, uiteraard specifiek voor het platform dat gebruikt wordt (geen idee wat voor de Amazfit Active is). Dan kies je dat formaat, zolang het maar open en gedocumenteerd is (FIT) of wanneer het vrij eenvoudig leesbaar is (XML, JSON). De info is dan later wel weer terug te halen, ook al bestaan de destijds gebruikte programma's over tien(tallen) jaren niet meer.

Mijn GPS-collectie

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 23:12
JaVaWa schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:33:
[...]

Het is juist helemaal niet complex. Kaarten kun je heel eenvoudig met de Verkenner op het horloge zetten. Er is veel keuze aan kaarten (gebaseerd op OSM), maar je kunt ze ook zelf maken met open source software.
Fijn om te lezen. Heb ondertussen gevonden hoe je eigen kaarten kan maken en niet de kaarten van Garmin hoeft af te nemen. Een paar vraagjes daarover:
  • Kan je ook de kaarten vanaf je telefoon sturen (of is een pc altijd nodig)?
  • Kan je GPX routes vanaf je telefoon naar het horloge sturen (en kan dat alleen via Garmin Connect)?
  • De kaart op het horloge, kan je de richting 'vastzetten' op het noorden?
  • Kan je met een Garmin tegelijkertijd: mp3's luisteren vanaf het horloge, een workout tracken en een gpx route tonen op een kaart?

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 16:59

Sherlock

No Shit

Oesie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:05:
[...]

Fijn om te lezen. Heb ondertussen gevonden hoe je eigen kaarten kan maken en niet de kaarten van Garmin hoeft af te nemen. Een paar vraagjes daarover:
  • Kan je ook de kaarten vanaf je telefoon sturen (of is een pc altijd nodig)?
  • Kan je GPX routes vanaf je telefoon naar het horloge sturen (en kan dat alleen via Garmin Connect)?
  • De kaart op het horloge, kan je de richting 'vastzetten' op het noorden?
  • Kan je met een Garmin tegelijkertijd: mp3's luisteren vanaf het horloge, een workout tracken en een gpx route tonen op een kaart?
  • Voor zover ik weet kun je kaarten updaten via wifi maar wordt het sterk afgeraden omdat het zo langzaam gaat.
  • GPX routes van telefoon naar horloge kan inderdaad. Dat kan via Garmin Connect, maar ook bijvoorbeeld via de app van Komoot (als je die op je horloge geïnstalleerd hebt)
  • Ja, kaart kan je vastzetten op Noord boven of koers boven
  • Ja, alles kan tegelijk :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• SecHyg
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:06
ron322 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:28:
[...]

We gaan het meemaken! 😱
Als je ING punten hebt, dan is het mogelijk nog voordeliger om die in te wisselen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:41
JaVaWa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 01:02:
[...]

Dat hangt helemaal af van wat het platform ondersteunt bij de diverse formaten. Bijv. Garmin Connect zit in het FIT-bestand de meeste sensordata, TCX de minste en GPX zit er tussenin.

Belangrijk is dus om eerst uit te zoeken welk formaat de meeste data bevat, uiteraard specifiek voor het platform dat gebruikt wordt (geen idee wat voor de Amazfit Active is). Dan kies je dat formaat, zolang het maar open en gedocumenteerd is (FIT) of wanneer het vrij eenvoudig leesbaar is (XML, JSON). De info is dan later wel weer terug te halen, ook al bestaan de destijds gebruikte programma's over tien(tallen) jaren niet meer.
Jaaaren geleden eens naar gekeken, ik geloof dat de gpx extract uit strava het minste data had.

Zie hier trouwens: https://support.strava.co...-exporteren-en-bulkexport

Zoals gezegd; tapiriik doet uitsluitend gpx en tcx. Maar wel rocksolid, nooit dubbele syncs en wat werkt, werkt nu al jaren aan een stuk.
Als er een service zou zijn die dat net zo goed en simpel doet als tapiriik tegen vergelijkbare prijs maar dan met fitfiles dan zou ik wel overstappen. Als je niet autosynced maar handmatig op het knopje drukt is het zelfs gratis.

Overigens is het exporteren van de originele fit uit Strava ook niet altijd goed; als je bijv een activity edit (split, inkort, gps correctie etc) dan blijft de underlying fit de ooit geuploadde fitfile.

Je kunt jezelf natuurlijk aanleren om elke zoveel tijd een bulk export te doen, maar automatisch, continu is natuurlijk veel gaver.

Enfin, wordt wel een beetje offtopic hier.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• JaVaWa
Sherlock schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:36:
[...]
  • Voor zover ik weet kun je kaarten updaten via wifi maar wordt het sterk afgeraden omdat het zo langzaam gaat.
Dat betreft overigens alleen de kaarten van Garmin zelf. Als je door anderen gemaakte kaarten op je horloge wilt zetten kan dat alleen met een draadje. Het horloge gebruikt MTP voor de bestandsuitwisseling, en daar zijn de meeste smartphones niet zo goed in waardoor de PC dan de beste keuze zal zijn.

Mijn GPS-collectie

• JaVaWa
Mistraller schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:40:
Enfin, wordt wel een beetje offtopic hier.
Ja, eigenlijk wel. De vraag ging namelijk over de Amazfit Active en het daarbij gebruikte platform. Het liefst gebruik je de originele data en niet die van Strava en Tapiriik, die er toch een bewerkingsslag op uitvoeren (al was het alleen maar de conversie naar een ander bestandsformaat).

Mijn GPS-collectie

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:19
[...]
  • GPX routes van telefoon naar horloge kan inderdaad. Dat kan via Garmin Connect, maar ook bijvoorbeeld via de app van Komoot (als je die op je horloge geïnstalleerd hebt)
Maar die app van Komoot gebruikt op de achtergrond wel weer de verbinding met Garmin Connect. Volgens mij kan het horloge alleen maar 'online' gaan via de Garmin Connect app (of via WiFi, maar dat kunnen externe apps ook weer niet gebruiken). Dus zonder verbinding met Garmin Connect werkt komoot niet, althans dan kan Komoot geen nieuwe gegevens ophalen.
Zie: https://developer.garmin.com/connect-iq/core-topics/https/

• Oesie
[...]
  • Ja, kaart kan je vastzetten op Noord boven of koers boven
  • Ja, alles kan tegelijk :)
Dank voor deze bevestiging/uitleg. Enig idee hoe lang de batterij van een Garmin horlogo dit volhoudt (het model maar even buiten beschouwing latende)?
JaVaWa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:46:
[...]

Dat betreft overigens alleen de kaarten van Garmin zelf. Als je door anderen gemaakte kaarten op je horloge wilt zetten kan dat alleen met een draadje. Het horloge gebruikt MTP voor de bestandsuitwisseling, en daar zijn de meeste smartphones niet zo goed in waardoor de PC dan de beste keuze zal zijn.
Nog een paar vraagjes ter verduidelijking
  • Zijn de kaarten van Garmin dan degene die je online bij Garmin koopt?
  • Is er een standaard kaart op het horloge aanwezig?
  • Kan de Garmin Connect app zonder account worden gebruikt?

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:23
In het kader van full local... Mocht iemand nog een Whoop 4.0 hebben liggen zonder abonnement, dan is dit zeker interessant om eens te onderzoeken:

https://github.com/OpenStrap/edge

Of deze:

https://github.com/ParthJadhav/noop

Beide zijn oplossingen om de Whoop 4.0 volledig lokaal op je telefoon te connecten en te laten werken.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• Hathi
Oesie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:44:
[...]

Dank voor deze bevestiging/uitleg. Enig idee hoe lang de batterij van een Garmin horlogo dit volhoudt (het model maar even buiten beschouwing latende)?
Dat is juist heel erg afhankelijk van het model..
Zie bijvoorbeeld voor de Forerunner 970: https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=ZmzuLFieQs18OWgCUCVecA&productID=1462801&tab=topics
[...]

Nog een paar vraagjes ter verduidelijking
  • Zijn de kaarten van Garmin dan degene die je online bij Garmin koopt?
  • Is er een standaard kaart op het horloge aanwezig?
  • Kan de Garmin Connect app zonder account worden gebruikt?
Als je een model in Europa koopt staan daar standaard topo kaarten van Europa op, maar die van andere werelddelen kan je er ook gewoon gratis op zetten. Eventueel kan je het nog aanvullen met extra details door een Outdoor Maps+ abonnement af te sluiten, maar persoonlijk vind ik de topoactive kaart al ruim voldoende detail hebben. Gebouwen kunnen zien heeft voor mij weinig meerwaarde. Hoogtelijnen kunnen leuk zijn, maar ik navigeer toch meestal een koers en dan krijg je het komende hoogteprofiel ook al te zien.
De Garmin Connect app is niet zonder account te gebruiken. De data wordt ook niet lokaal opgeslagen in de app op je telefoon, maar geüpload naar jouw Garmin Connect account. Daarom werkt de app ook niet zonder internetverbinding.

• JaVaWa
Ter aanvulling: niet alle modellen ondersteunen kaarten. Controleer de specificaties op de website van Garmin.

Mijn GPS-collectie

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:52
Oesie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:44:
[...]

Quote:

GPS-Only GNSS mode with music: Up to 14 hours (965 was 10.5 hours)

SatIQ (AutoSelect) GNSS mode with music: Up to 13 hours (965 was 9.5 hours)

All-Systems GNSS mode + Multi-Band with music: Up to 12 hours (965 was 8.5 hours)

https://www.dcrainmaker.c...pth-review-brillance.html

• Oesie
Hathi schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:14:
[...]

De Garmin Connect app is niet zonder account te gebruiken. De data wordt ook niet lokaal opgeslagen in de app op je telefoon, maar geüpload naar jouw Garmin Connect account. Daarom werkt de app ook niet zonder internetverbinding.
Dat is wel jammer. Kan je het horloge wel 'opstarten' zonder een Garmin Connect account?

Want als dat zo is dan zou het horloge (zonder cloud/internet) nog bruikbaar zijn via:
  • Het MTP protocol (horloge <-> pc) om data uit te wisselen (kaarten, gpx, mp3 bestanden).
  • Koppeling met Gadgetbridge om alle health records uit te lezen.

• JaVaWa
Je kunt hem opstarten en gebruiken. Voor firmware of kaartupdates heb je wel Garmin Express nodig, en die vereist een Connect account. Je kunt daarna Express wel zo instellen dat er geen gegevens worden gesynchroniseerd, dus op die manier kun je je gegevens helemaal privé houden.
Echt helemaal zonder Garmin account komt je niet ver...

Mijn GPS-collectie

• Oesie
JaVaWa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:15:
Je kunt hem opstarten en gebruiken. Voor firmware of kaartupdates heb je wel Garmin Express nodig, en die vereist een Connect account. Je kunt daarna Express wel zo instellen dat er geen gegevens worden gesynchroniseerd, dus op die manier kun je je gegevens helemaal privé houden.
Dank, zal Markplaats bekijken of er wat voorbij komt om mee te testen.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 16:59

Sherlock

No Shit

Hathi schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Maar die app van Komoot gebruikt op de achtergrond wel weer de verbinding met Garmin Connect. Volgens mij kan het horloge alleen maar 'online' gaan via de Garmin Connect app (of via WiFi, maar dat kunnen externe apps ook weer niet gebruiken). Dus zonder verbinding met Garmin Connect werkt komoot niet, althans dan kan Komoot geen nieuwe gegevens ophalen.
Zie: https://developer.garmin.com/connect-iq/core-topics/https/
Ah, dat wist ik dan weer niet. Weer wat geleerd vandaag :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Hathi
JaVaWa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:15:
Firmware en kaartupdates kunnen ook zonder Garmin Express (of Connect), rechtstreeks op het horloge via WiFi. Nu duren die kaartupdates via WiFi op het horloge wel echt ontzettend lang, dus ik doe het zelf altijd via Express, maar in theorie moet het zonder kunnen.
Firmware updates kunnen ook via bluetooth via het horloge, maar dat vereist wel weer een verbinding met Garmin Connect.

Al weet ik niet of die updates via WiFi ook kunnen als je het horloge nog nooit verbonden hebt met de Garmin Connect app of Express, wellicht dat Garmin wel altijd een account vereist daarvoor.

• junction00
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 21:58
JaVaWa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 01:02:
[...]

Ik heb een data export aangevraagd en dat ziet er nogal onconventioneel uit.
Het is een zip bestand met een hierarchie aan mappen met daarin .CSV (Comma Separated Values) bestanden. Geen tool die dat kan lezen...

Het schijnt mogelijk te zijn om te koppelen met Intervals.icu? Zou ik daar wat aan hebben voor data export en lange termijn opslag?
Het is natuurlijk wel belangrijk dat ik het later nog kan lezen in de een of andere off-line tool.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:23
Ik zie veel klachten over de betrouwbaarheid van de hartslagmeting op de Garmin Fenix 8 (optische Elevate 5 HRM sensor).
  • Hoe betrouwbaar vinden jullie de meting in de praktijk?
  • Is dit probleem verbeterbaar via firmware, of wijst het op een fundamenteel probleem van het technische ontwerp?
  • Hebben andere Garmin modellen met vergelijkbare sensoren hetzelfde, of lijkt de Fenix 8 er echt meer last van te hebben?
Ik snap dat een borstband (Polar H10 / Garmin HRM 200) vaak nauwkeuriger is. Is de Elevate 5 zo onnauwkeurig dat een borstband eigenlijk noodzakelijk is, of valt het in de praktijk mee (mits goed gedragen)?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Apollyon
Ik lees berichten over een Garmin Fenix 9 met claims als:
  • revolutionair ontwerp
  • nieuwe chip voor snellere response bij kaarten/navigatie
  • Elevate 6 sensor: betrouwbaardere metingen + extra functies (bv. bloedsuiker)
  • nauwkeurigere GPS tot op 50 cm
Hoe realistisch is dergelijke speculatie op het internet? Zou de Elevate 6 echt een upgrade t.o.v. de Fenix 8 Elevate V5 zijn (minder “rare” hartslag, betere stabiliteit, betere hart gezondheidsmetingen)?

• FbdJ
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een GPS horloge voor tijdens het hardlopen en sportschool.

Liefst ook een watch die ik dagelijks om kan doen om vitals te tracken. Maar dat is een plus. Mij lijkt me garmin coach heel handig als beginnende hardloper. De Apple Watch SE 3 heb ik ook op het oog.

ik zal de watch eigenlijk alleen maar gebruiken om gezondheid en sport te tracken. Dus notificaties, always on display e.d zullen uit staan.
FbdJ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:20:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een GPS horloge voor tijdens het hardlopen.

Liefst ook een watch die ik dagelijks om kan doen om vitals te tracken. Maar dat is een pre. Mij lijkt me garmin coach heel handig als beginnende hardloper. De Apple Watch SE 3 heb ik ook op het oog.

ik zal de watch eigenlijk alleen maar gebruiken om gezondheid en sport te tracken. Dus notificaties, always on display e.d zullen uit staan.
Bijna elk huidig smart/sport horloge voldoet aan die eisen, dus dan snap ik dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dus wellicht kun je je eisen nog wat meer detailleren? Zoek je iets meer casual of meer sporty? Vind je uitgebreide data erg leuk/interessant of zijn de meer standaard data ook voldoende? Wil je kaarten met navigatie op je horloge? Welke batterijduur zoek je? Wat is je budget? Merk voorkeuren?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• FbdJ
  • Nu online
PatrickC schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Bijna elk huidig smart/sport horloge voldoet aan die eisen, dus dan snap ik dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dus wellicht kun je je eisen nog wat meer detailleren? Zoek je iets meer casual of meer sporty? Vind je uitgebreide data erg leuk/interessant of zijn de meer standaard data ook voldoende? Wil je kaarten met navigatie op je horloge? Welke batterijduur zoek je? Wat is je budget? Merk voorkeuren?
Goede vragen! Mijn budget is zo’n 300 euro, mag iets hoger als het echt value heeft. Het liefst een horloge wat zo licht mogelijk is aangezien ik hem wek elke dag zou willen dragen voor trends/vitals en eventueel ook slaap. Waarom ik Garmin neig: training plan (garmin coach) meer training data. Waarom ik SE 3 neig: vitals/trends.

doel is om over een bepaalde tijd mijn pace te zien evt cadence e.d om uiteindelijk te kunnen zeggen; ik zou hier nog wat verbeteringen willen zien dus ga ik x of y doen bij het hardlopen.

[ Voor 10% gewijzigd door FbdJ op 19-07-2026 11:53 ]

FbdJ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Goede vragen! Mijn budget is zo’n 300 euro, mag iets hoger als het echt value heeft. Het liefst een horloge wat zo licht mogelijk is aangezien ik hem wek elke dag zou willen dragen voor trends/vitals en eventueel ook slaap. Waarom ik Garmin neig: training plan (garmin coach) meer training data. Waarom ik SE 3 neig: vitals/trends.
Dan zou ik naar een Garmin vívoactive 6 of Forerunner 170 kijken. Beide €299.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• FbdJ
  • Nu online
PatrickC schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Ik sta nu toevallig bij Coolblue en hebben de vivoactive 6 als demomodel. Ik ga kijken. Bedankt!

• FbdJ
  • Nu online
PatrickC schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Dankjewel Patrick, de vivoactive ziet er top uit, features set lijken meer dan genoeg, met garmin coach ook. Bij de ING winkel kost hij 219. Nu heb ik ook een optie 2e hands als nieuw SE3 voor 115. Maar aangezien de vivoactive 6 11 dagen meegaat ga ik denk ik toch die proberen. Kan er ook mee hiken, top!
FbdJ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Dankjewel Patrick, de vivoactive ziet er top uit, features set lijken meer dan genoeg, met garmin coach ook. Bij de ING winkel kost hij 219. Nu heb ik ook een optie 2e hands als nieuw SE3 voor 115. Maar aangezien de vivoactive 6 11 dagen meegaat ga ik denk ik toch die proberen. Kan er ook mee hiken, top!
Als je bij ING kunt kopen is ie inderdaad nog wat goedkoper. €219 is een erg mooie deal voor de VA6. En die batterijduur tov de AW SE3 is inderdaad wel een enorme pré.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:37

DON PAPA

Tweaker-fan

FbdJ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:48:
[...]
Goede vragen! Mijn budget is zo’n 300 euro, mag iets hoger als het echt value heeft. Het liefst een horloge wat zo licht mogelijk is aangezien ik hem wek elke dag zou willen dragen
Kijk is naar de Garmin venu x1, die is wel iets duurder dan €300 (nu te koop voor €459) deze is ook zeer licht in gewicht.
DON PAPA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Kijk is naar de Garmin venu x1, die is wel iets duurder dan €300 (nu te koop voor €459) deze is zeer licht in gewicht.
De vivoactive 6 is zelfs 4 gram lichter. :+ De Venu X1 is prachtig, maar ook flink (2 x) duurder dan de VA6. Het is ook een design keuze. Vind je de traditioneel ronde kast van de VA6 mooi, of juist de ‘vierkante’ kast van de X1.

@FbdJ Je noemde trouwens hiken. Vind je de actuele hoogte tijdens het wandelen belangrijk? Dan heb je eigenlijk een barometrische sensor nodig. Die heeft de VA6 niet.

[ Voor 17% gewijzigd door PatrickC op 19-07-2026 12:53 ]

• FbdJ
  • Nu online
PatrickC schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:50:
[...]

De vivoactive 6 is zelfs 4 gram lichter. :+ De Venu X1 is prachtig, maar ook flink (2 x) duurder dan de VA6. Het is ook een design keuze. Vind je de traditioneel ronde kast van de VA6 mooi, of juist de ‘vierkante’ kast van de X1.

@FbdJ Je noemde trouwens hiken. Vind je de actuele hoogte tijdens het wandelen belangrijk? Dan heb je eigenlijk een barometrische sensor nodig. Die heeft de VA6 niet.
Zag ik inderdaad. Is voor mij niet een heel groot probleem. Twijfel nog tussen de SE 3 en vivoactive 6. Volgens quantified scientist is de SE 3 wat accurater (en heeft een barometer) dan de vivoactive 6. Maar die zou ik dan elke dag moeten opladen… vind de vivoactive met ‘t ronde design wel mooier.

[ Voor 3% gewijzigd door FbdJ op 19-07-2026 14:42 ]

• JaVaWa
De Forerunner 170 heeft wel een barometrische hoogtemeter.

Mijn GPS-collectie

FbdJ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Zag ik inderdaad. Is voor mij niet een heel groot probleem. Twijfel nog tussen de SE 3 en vivoactive 6. Volgens quentified scientist is de SE 3 wat accurater (en heeft een barometer) dan de vivoactive 6. Maar die zou ik dan elke dag moeten opladen… vind de vivoactive met ‘t ronde design wel mooier.
Je noem de quantified scientist… zijn sleep metrics erg belangrijk voor je? Want die zijn op een Apple Watch inderdaad wel betrouwbaarder. Mijn eigen ervaringen met Garmin zijn echter prima. De waardes (slaap score en duur) komen wel overeen met wat ik voel en zie.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:58
Apollyon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:14:
Ik lees berichten over een Garmin Fenix 9 met claims als:
  • revolutionair ontwerp
  • nieuwe chip voor snellere response bij kaarten/navigatie
  • Elevate 6 sensor: betrouwbaardere metingen + extra functies (bv. bloedsuiker)
  • nauwkeurigere GPS tot op 50 cm
Hoe realistisch is dergelijke speculatie op het internet? Zou de Elevate 6 echt een upgrade t.o.v. de Fenix 8 Elevate V5 zijn (minder “rare” hartslag, betere stabiliteit, betere hart gezondheidsmetingen)?
In citeer even je laatste post maar reageer feitelijk op beiden:
Een eenduidig antwoord ga je niet krijgen.

Elke generatie (op uitzonderingen na) OHR sensor is beter dan de vorige en de fabrikant legt daar mooie claims naast. Of je dat in de praktijk ook merkt is een tweede.

Daarnaast is er een groep die zweert bij een band en zal ongeacht hoe nauwkeurig en OHR sensor ook wordt altijd blijven beweren dat je absoluut niet zonder kunt. Gebruik je een OHR sensor dan zijn al je statistieken waardeloos.
En de tegenhangende groep staat er pragmatischer in en vindt dat je over het algemeen prima weg komt met een OHR sensor en hebben gewoon plezier van hun horloge zonder altijd een band te moeten dragen.

Die twee kampen gaan het nooit eens worden, had je vast al in het topic gezien (en waarschijnlijk gaat de discussie nu nóg een keer starten ;) ). Het is aan jou om te bepalen in welk kamp je hoort.

Wat wel goed is om te bedenken is dat activiteiten als fanatieke training met veel korte intervallen, of activiteiten met veel gebruik van de armen zoals crossfit of mountainbiken veel sneller zorgen voor mindere prestaties van een OHR sensor. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FbdJ
  • Nu online
PatrickC schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Je noem de quantified scientist… zijn sleep metrics erg belangrijk voor je? Want die zijn op een Apple Watch inderdaad wel betrouwbaarder. Mijn eigen ervaringen met Garmin zijn echter prima. De waardes (slaap score en duur) komen wel overeen met wat ik voel en zie.
Niet echt inderdaad. Ik weet niet eens of ik de watch elke dag zal dragen. Ik wil ‘m in ieder geval dragen tijdens het hardlopen.
FbdJ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Niet echt inderdaad. Ik weet niet eens of ik de watch elke dag zal dragen. Ik wil ‘m in ieder geval dragen tijdens het hardlopen.
Als je ‘m niet 24x7 draagt ga je wel een hoop missen, want dan worden de HRV, Sleep, Stress, Training readiness en body battery niet correct berekend. Dan kun je net zo goed de meest basic Garmin pakken zoals een Forerunner 70. Of de vorige generatie Garmins met korting.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 19-07-2026 17:49 ]

• Apollyon
Gonadan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:16:
In citeer even je laatste post maar reageer feitelijk op beiden:
Een eenduidig antwoord ga je niet krijgen.

Elke generatie (op uitzonderingen na) OHR sensor is beter dan de vorige en de fabrikant legt daar mooie claims naast. Of je dat in de praktijk ook merkt is een tweede.

Daarnaast is er een groep die zweert bij een band en zal ongeacht hoe nauwkeurig en OHR sensor ook wordt altijd blijven beweren dat je absoluut niet zonder kunt. Gebruik je een OHR sensor dan zijn al je statistieken waardeloos.
En de tegenhangende groep staat er pragmatischer in en vindt dat je over het algemeen prima weg komt met een OHR sensor en hebben gewoon plezier van hun horloge zonder altijd een band te moeten dragen.

Die twee kampen gaan het nooit eens worden, had je vast al in het topic gezien (en waarschijnlijk gaat de discussie nu nóg een keer starten ;) ). Het is aan jou om te bepalen in welk kamp je hoort.

Wat wel goed is om te bedenken is dat activiteiten als fanatieke training met veel korte intervallen, of activiteiten met veel gebruik van de armen zoals crossfit of mountainbiken veel sneller zorgen voor mindere prestaties van een OHR sensor. :)
Ik snap best dat een borstband superieur is. Helemaal bij snelle heftige bewegingen. Ik ben geen professioneel atleet. Een kleine BPM afwijking vind ik daarom niet erg. Met dagelijkse activiteiten is prima een trend te registreren met een kleine afwijking. Voor serieuze training kan altijd een borstband worden gedragen als nodig. Ik wil dus best in het pragmatische kamp zitten maar ik lees wel heel veel klachten over de Fenix 8 OHR sensor. Metingen die meer dan 30 BPMs afwijken vind ik te veel.

Ik wil dus geen discussie tussen kampen starten. Mijn vraag is of de OHR sensor van de Fenix 8 écht zo slecht is qua inconsistentie en afwijkingen. Ik wil best een borstband dragen tijdens hardlopen en andere intensitieve training. Ik hoop vooral dat in de nacht en overdag bij normale activiteiten zoals wandelen, fietsen, werken, slapen de OHR sensor goed genoeg is voor gezondheid tracking waar ik hem ook voor wil gebruiken.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:26
Apollyon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:07:
Ik zie veel klachten over de betrouwbaarheid van de hartslagmeting op de Garmin Fenix 8 (optische Elevate 5 HRM sensor).
  • Hoe betrouwbaar vinden jullie de meting in de praktijk?
  • Is dit probleem verbeterbaar via firmware, of wijst het op een fundamenteel probleem van het technische ontwerp?
  • Hebben andere Garmin modellen met vergelijkbare sensoren hetzelfde, of lijkt de Fenix 8 er echt meer last van te hebben?
Ik snap dat een borstband (Polar H10 / Garmin HRM 200) vaak nauwkeuriger is. Is de Elevate 5 zo onnauwkeurig dat een borstband eigenlijk noodzakelijk is, of valt het in de praktijk mee (mits goed gedragen)?
Mijn ervaring is dat continue ecg monitoring op de OK en de ICU wel meer betrouwbaar is dan mijn epix2 en forerunner970. Saturatiemeting met beweging is binnen en buiten echt even slecht

• Apollyon
Megupe schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:59:
Mijn ervaring is dat continue ecg monitoring op de OK en de ICU wel meer betrouwbaar is dan mijn epix2 en forerunner970. Saturatiemeting met beweging is op ik en buiten echt even slecht
Ik snap dat medische metingen op de OK en de ICU beter zijn. Saturatiemeting is voor mij nietszeggend. Het is altijd boven 95 tenzij ernstig ziek. Voor sport is de saturatiemeting niet heel nuttig. Voor mensen met hart of long problemen kan het belangrijk zijn maar dan is er vast betere apparatuur dan een smartwatch op de markt.

Vind jij de hartslagmeting en de ECG opname van de Foreruner 970 betrouwbaar genoeg bij normale activiteit zoals slapen, wandelen, fietsen, kantoorwerk?

• FbdJ
  • Nu online
PatrickC schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:48:
[...]

Als je ‘m niet 24x7 draagt ga je wel een hoop missen, want dan worden de HRV, Sleep, Stress, Training readiness en body battery niet correct berekend. Dan kun je net zo goed de meest basic Garmin pakken zoals een Forerunner 70. Of de vorige generatie Garmins met korting.
Toch voor de Vivoactive 6 gegaan. Ik ben benieuwd :) Ik zoek een GPS watch die ik zowel kan gebruiken voor het hardlopen als evt dagelijks. De Vivoactive lijkt hier inderdaad de beste voor te zijn.
FbdJ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Toch voor de Vivoactive 6 gegaan. Ik ben benieuwd :) Ik zoek naar een GPS watch die ik zowel kan gebruiken voor het rennen als evt dagelijks. De Vivoactive lijkt hier inderdaad de beste voor te zijn.
Veel plezier met je aankoop! Ben wel benieuwd als je ‘m zo dadelijk een paar weekjes gebruikt hebt naar je ervaringen.

• Megupe
Apollyon schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Ik snap dat medische metingen op de OK en de ICU beter zijn. Saturatiemeting is voor mij nietszeggend. Het is altijd boven 95 tenzij ernstig ziek. Voor sport is de saturatiemeting niet heel nuttig. Voor mensen met hart of long problemen kan het belangrijk zijn maar dan is er vast betere apparatuur dan een smartwatch op de markt.

Vind jij de hartslagmeting en de ECG opname van de Foreruner 970 betrouwbaar genoeg bij normale activiteit zoals slapen, wandelen, fietsen, kantoorwerk?
De hartslagmeting is bij stilstand en stabiele beweging redelijk betrouwbaar.

Ecg is totaal niet boeiend, tenzij je een onregelmatige hartslag hebt. Maar dan nog moet je dat laten controleren bij een arts en daarvoor behandeling krijgen.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Toch voor de Forerunner 970 gegaan, reden hij heeft nagenoeg dezelfde opties als een fenix 8 de v5 sensoren, offline maps etc. Saffier glas een een fijne zwarte look op de 970.

Met de ING rentepunten is hij nu 502euro wat 22% korting geeft tov de pricewatch. En tov de andere garmin horloges in de ING rentepunten store is deze korting hoog te noemen.

Als je bij een 170 begon een een fenix te hoog gegrepen vond dan is dit een mooi lichtgewicht tussenoplossing.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hartslagmeter van mijn Fenix 8 werkt uitstekend gedurende de dag / nacht en bij wandelen en fietsen. Bij hardlopen gaat het meestal ook helemaal goed maar heb ik wel een keer gehad dat hij mijn cadans ging registreren in plaats van hartslag. Dat had ik overigens bij mijn oude Apple Watch ook regelmatig bij hardlopen. Hardlopen is gewoon lastig voor een optische hartslagsensor om je pols, dat is niet alleen voor Garmin lastig… Wat denk ik wel een rol kan spelen bij de verhalen over de Fenix 8 is dat zeker de 51mm voor mensen met wat dunnere polsen gewoon te groot en te lomp is (daarom heb ik voor de 47mm gekozen). Dat helpt ook niet bij het goed aansluiten op je pols en dus bij de betrouwbaarheid van de polshartslag…

Daarom gebruik ik voor hardlopen tegenwoordig een HRM600 hartslagband gekoppeld aan mijn Fenix 8. Dan heb je tenminste echt een betrouwbare hartslag die ook direct reageert op intervallen.

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 20-07-2026 12:07 ]

• Hathi
Apollyon schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Saturatiemeting kan voor sporters vooral nuttig zijn als je echt op grote hoogte gaat trainen, dan kan je zien hoe snel je lichaam zich aanpast op het lagere zuurstofgehalte daar. Verder gebruikt Garmin het volgens mij ook om de ademhalingsvariaties (breathing variations) te meten tijdens slaap, wat weer een van de waarden is waarop je slaapscore wordt gebaseerd.

Verder wordt de gen5 sensor over het algemeen toch echt wel als heel betrouwbaar gezien (en dat was de gen4 opzich ook al). Het zijn juist korte intervallen, of bijvoorbeeld sporten in de winter als het heel koud is buiten (en je bloedvaten dus nauwer zijn) dat een OHR sensor het moeilijker krijgt, maar dat geldt voor alle OHR sensoren. Ook uit de meeste reviews komt die gen5 sensor gewoon heel goed naar voren. Dus zeker voor de dagelijkste activiteiten en ook de meting van de HRV 's nachts is wordt het echt wel als een hele betrouwbare sensor gezien. De quantified scientist vind ik persoonlijk nogal een hypocriete bron als je jezelf zo noemt aangezien hij het alleen op zichzelf test. Juist het verschil in huidtype maakt dat een OHR sensor bij de ene persoon beter werkt dan bij de andere persoon. Dus voor een echte objectieve vergelijking zou je een grote groep personen moeten hebben (met veel/weinig pigment, veel/weinig lichaamsbeharing, wel/geen tatoeages etc. etc.) en daar met elk horloge onder dezelfde omstandigheden steeds dezelfde tests mee moeten doen.

Als je er naar gaat zoeken ga je voor elk horloge wel klachten vinden over de OHR sensor. Met name het garmin forum is er berucht om dat daar over letterlijk elk product van ze alleen maar geklaagd wordt, dus dat forum moet je met een hele grote korrel zout nemen als je daar gaat zoeken naar eventuele reviews van producten.

• Apollyon
Megupe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:11:
De hartslagmeting is bij stilstand en stabiele beweging redelijk betrouwbaar.
Dank je.
Ecg is totaal niet boeiend, tenzij je een onregelmatige hartslag hebt. Maar dan nog moet je dat laten controleren bij een arts en daarvoor behandeling krijgen.
Een eenvoudig ECG kunnen maken voor mijzelf (of iemand anders!) vind ik waardevol. Soms weet je niet dat iemand een hartprobleem heeft. Ik snap dat je altijd moet laten controleren door een arts.

• Apollyon
stormfly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:59:
Toch voor de Forerunner 970 gegaan, reden hij heeft nagenoeg dezelfde opties als een fenix 8 de v5 sensoren, offline maps etc. Saffier glas een een fijne zwarte look op de 970.
Ik snap je keuze. Veel plezier met de 970!
Met de ING rentepunten is hij nu 502euro wat 22% korting geeft tov de pricewatch. En tov de andere garmin horloges in de ING rentepunten store is deze korting hoog te noemen.
Ik ken niemand met ING rentepunten maar dat is een top deal!

• Apollyon
ik222 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:03:
Hartslagmeter van mijn Fenix 8 werkt uitstekend gedurende de dag / nacht en bij wandelen en fietsen. Bij hardlopen gaat het meestal ook helemaal goed maar heb ik wel een keer gehad dat hij mijn cadans ging registreren in plaats van hartslag. Dat had ik overigens bij mijn oude Apple Watch ook regelmatig bij hardlopen. Hardlopen is gewoon lastig voor een optische hartslagsensor om je pols, dat is niet alleen voor Garmin lastig…
Dank je. Dan zijn de klagende lieden online niet reëel. Ik ken er mee leven om een hartslagband te dragen voor hardlopen. Niet als ik naar werk fiets of op kantoor zit.
Wat denk ik wel een rol kan spelen bij de verhalen over de Fenix 8 is dat zeker de 51mm voor mensen met wat dunnere polsen gewoon te groot en te lomp is (daarom heb ik voor de 47mm gekozen). Dat helpt ook niet bij het goed aansluiten op je pols en dus bij de betrouwbaarheid van de polshartslag…
Ik heb hele dunne polsen. Zal ik dan beter voor de 43mm kiezen?
Daarom gebruik ik voor hardlopen tegenwoordig een HRM600 hartslagband gekoppeld aan mijn Fenix 8. Dan heb je tenminste echt een betrouwbare hartslag die ook direct reageert op intervallen.
Waarom heb je voor de Garmin HRM600 gekozen en niet de HRM200 of Polar H10?

• Apollyon
Hathi schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:06:
Saturatiemeting kan voor sporters vooral nuttig zijn als je echt op grote hoogte gaat trainen, dan kan je zien hoe snel je lichaam zich aanpast op het lagere zuurstofgehalte daar. Verder gebruikt Garmin het volgens mij ook om de ademhalingsvariaties (breathing variations) te meten tijdens slaap, wat weer een van de waarden is waarop je slaapscore wordt gebaseerd.
Ik heb een saturatiemeter waar je de vinger in stopt. Kan een horloge wel die subtiele verschillen meten voor een conclusie?
Verder wordt de gen5 sensor over het algemeen toch echt wel als heel betrouwbaar gezien (en dat was de gen4 opzich ook al). Het zijn juist korte intervallen, of bijvoorbeeld sporten in de winter als het heel koud is buiten (en je bloedvaten dus nauwer zijn) dat een OHR sensor het moeilijker krijgt, maar dat geldt voor alle OHR sensoren. Ook uit de meeste reviews komt die gen5 sensor gewoon heel goed naar voren. Dus zeker voor de dagelijkste activiteiten en ook de meting van de HRV 's nachts is wordt het echt wel als een hele betrouwbare sensor gezien. De quantified scientist vind ik persoonlijk nogal een hypocriete bron als je jezelf zo noemt aangezien hij het alleen op zichzelf test. Juist het verschil in huidtype maakt dat een OHR sensor bij de ene persoon beter werkt dan bij de andere persoon. Dus voor een echte objectieve vergelijking zou je een grote groep personen moeten hebben (met veel/weinig pigment, veel/weinig lichaamsbeharing, wel/geen tatoeages etc. etc.) en daar met elk horloge onder dezelfde omstandigheden steeds dezelfde tests mee moeten doen.
Dank je.
Als je er naar gaat zoeken ga je voor elk horloge wel klachten vinden over de OHR sensor. Met name het garmin forum is er berucht om dat daar over letterlijk elk product van ze alleen maar geklaagd wordt, dus dat forum moet je met een hele grote korrel zout nemen als je daar gaat zoeken naar eventuele reviews van producten.
Het was ook op Reddit en in een Tweakers review. Maar ik geloof je dat de soep niet zo heet gegeten wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Apollyon op 20-07-2026 12:39 ]

• FbdJ
  • Nu online
stormfly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:59:

Als je bij een 170 begon een een fenix te hoog gegrepen vond dan is dit een mooi lichtgewicht tussenoplossing.
Waarom ga je van 170 naar 970 als ik vragen mag.

• stormfly
  • Niet online
FbdJ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:20:
[...]

Waarom ga je van 170 naar 970 als ik vragen mag.
Lastige vraag 🫣 ik denk samenvattend vanwege de offline kaarten maar vooral het saffier glas wat hopelijk harder is dan mijn watch 11 nu.

Heb ook nog over de venu 4 nagedacht maar dan wordt het misschien een applewatch achtige vervanging.

Welke stap had jij gemaakt als het jouw keuze was?

• FbdJ
  • Nu online
stormfly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:43:
[...]

Lastige vraag 🫣 ik denk samenvattend vanwege de offline kaarten maar vooral het saffier glas wat hopelijk harder is dan mijn watch 11 nu.

Heb ook nog over de venu 4 nagedacht maar dan wordt het misschien een applewatch achtige vervanging.

Werd hier een Vivoactive 6 aangeraden maar ik weet het nog niet :p

Voor mij is het meer, ga ik de horloge 24/7 aan doen? Ik weet dat nog niet en ik neig meer nee te zeggen. Maar misschien bekijk ik het verkeerd. Ik ben nu wel echt fanatiek aan het hardlopen en zoek iets wat mij ook een beetje kan helpen met bijvoorbeeld sprintjes doen om juist meer conditie op te bouwen, intervals etc..

Zijn hier mensen met de 970, die hem wel/niet dagelijks aandoen?

[ Voor 39% gewijzigd door FbdJ op 21-07-2026 11:56 ]

• Hathi
Het is geen horloge en het heeft geen GPS, dus ik denk niet dat de echte doelgroep hier zit, maar Garmin lijkt eindelijk de Cirqa definitief online te hebben staan: https://www.garmin.com/nl-NL/p/1989182/pn/010-04675-00/

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:38
Hathi schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:54:
Het is geen horloge en het heeft geen GPS, dus ik denk niet dat de echte doelgroep hier zit, maar Garmin lijkt eindelijk de Cirqa definitief online te hebben staan: https://www.garmin.com/nl-NL/p/1989182/pn/010-04675-00/
Eindelijk! Nog even wachten op de review van DC Rainmaker en Des Fit. Ik ben benieuwd hoe deze zich verhoudt tot de concurrentie.

• FbdJ
  • Nu online
stormfly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:43:
[...]

@stormfly Ben benieuwd of de 970 bevalt!
Hathi schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:54:
€199 voor iets zonder scherm…ik vind het veel voor zo’n bandje, maar ze zetten dit natuurlijk ook in de markt als concurrent voor de Whoop, die wel een abonnement vereist. Verder is hij bijna 2 x zo duur als de Fitbit Air, waar Ray en Des al best positief over waren.

• stormfly
  • Niet online
Weet iemand voor een AppleWatch overstapper hoe je de toch wel vrij luide geluiden bij het starten en stoppen van een workout/activiteit kan onderdrukken? De geluidjes als je het groene play of rode stop icoon in beeld krijgt aan het begin of einde van je sport activiteit, jemig wat zijn die overdreven hard als je vanaf een AppleWatch komt :D

Heb alert tonen al gemute, het systeem volume naar 0, dit geluid lijkt niet te onderdrukken?

Als iemand het weet, dank!

• stormfly
  • Niet online
FbdJ schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:00:
[...]

@stormfly Ben benieuwd of de 970 bevalt!
Eerste indruk het is om mijn pols een heel mooi horloge, schitterend scherm en afmeting. Het is enorm wennen vanaf een AppleWatch wat in feite een verlengstuk is van je iPhone. Dit moet je echt zien als een sport watch waar toevallig ook push berichten op binnenkomen.

Ik gebruik(te) heel veel de centrale mute van het Apple systeem, als ik mijn watch op mute zette was mijn telefoon ook stil. Dat soort handig heden zijn nu losstaand lijkt het, my first 4 uur impressie.

Het oplaadsnoertje is heel kort, fijn dat je hem weinig hoeft op te laden ;) weet niet of er langere after market snoertjes zijn voor achter je bed in de muur? (heb zelf nog niet gezocht)

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh v153.216 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

• BarôZZa
  • Laatst online: 12:18
PatrickC schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:38:
[...]

€199 voor iets zonder scherm…ik vind het veel voor zo’n bandje, maar ze zetten dit natuurlijk ook in de markt als concurrent voor de Whoop, die wel een abonnement vereist. Verder is hij bijna 2 x zo duur als de Fitbit Air, waar Ray en Des al best positief over waren.
ik heb zelf een Garmin en wat andere normale (mechanische) horloges die ik graag draag naar kantoor, maar dan mis ik de stats. De cirqa zou dat gat goed vullen, Forerunner 970 in de vrije tijd en geen gaten qua recovery etc.

hopelijk nog een stukje goedkoper in de ING shop en dan betaal ik maar een paar tientjes Garmin tax om niet in twee ecosystemen te hoeven klooien.
BarôZZa schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:08:
[...]

ik heb zelf een Garmin en wat andere normale (mechanische) horloges die ik graag draag naar kantoor, maar dan mis ik de stats. De cirqa zou dat gat goed vullen, Forerunner 970 in de vrije tijd en geen gaten qua recovery etc.

hopelijk nog een stukje goedkoper in de ING shop en dan betaal ik maar een paar tientjes Garmin tax om niet in twee ecosystemen te hoeven klooien.
Over het nut van het bandje heb ik geen kritiek. Jouw reden is inderdaad een prima ‘use case’. Ook voor mensen die ‘s nachts het dragen van een horloge niet prettig vinden. Mijn kritiek was meer de hoge prijs, maar wellicht betaal je er zo dadelijk in de ING shop ergens tussen €100-€150 voor.

Wel triest dat Garmin het tonen van de hartslag tijdens een activiteit achter de betaalmuur van Connect+ heeft gestopt. Dat hoort gewoon standaard te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 22-07-2026 08:38 ]

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:15
Ik draag nu een Apple Watch 24/7 en wil graag de Cirqa gaan gebruiken om niet met 24/7 afhankelijk te zijn van mijn Watch. Dit in combinatie met bevel. Ben erg benieuwd naar de eerste reviews. 😄

©2004

• FbdJ
  • Nu online
Oke.. ik ben er bijna, het wordt of forerunner 970 of 570.. prijsverschil van 107 bij ING, is het de 107 extra waard?

• JesseSebastian
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-08 12:51
FbdJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:59:
Oke.. ik ben er bijna, het wordt of forerunner 970 of 570.. prijsverschil van 107 bij ING, is het de 107 extra waard?
De FR970 vond ik persoonlijk veel te groot voor mijn polsen, waardoor ik uiteindelijk voor de 570 heb gekozen. De zaklamp en de uitgebreidere navigatiefuncties van de 970 hebben me nog wel aan het twijfelen gebracht. Uiteindelijk mis ik de zaklamp niet, simpelweg omdat ik niet anders gewend ben. Daarnaast heb ik inmiddels meerdere keren hardgelopen met de breadcrumb-navigatie die de 570 ondersteunt, en dat werkt voor mij prima. Al met al ben ik erg blij met mijn keuze.

• FbdJ
  • Nu online
JesseSebastian schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:07:
[...]

De FR970 vond ik persoonlijk veel te groot voor mijn polsen, waardoor ik uiteindelijk voor de 570 heb gekozen. De zaklamp en de uitgebreidere navigatiefuncties van de 970 hebben me nog wel aan het twijfelen gebracht. Uiteindelijk mis ik de zaklamp niet, simpelweg omdat ik niet anders gewend ben. Daarnaast heb ik inmiddels meerdere keren hardgelopen met de breadcrumb-navigatie die de 570 ondersteunt, en dat werkt voor mij prima. Al met al ben ik erg blij met mijn keuze.
Dank! Ik ben zelf voorstander van een wat kleinere watch. Momenteel heb ik een vaste route voor hardlopen maar zie mij zelf wel af en toe ook in onbekend gebied hardlopen. Je zegt dus dat met breadcrumbs je daarmee voldoende op weg bent?

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-08 14:03
Wat @JesseSebastian eigenlijk zegt. Omdat ik graag de navigatie wilde hebben, heb ik voor de 970 gekozen. Afgezien van de kaarten en het materiaal van de bezel & scherm zijn de verschillen niet heel groot.

• JesseSebastian
FbdJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Dank! Ik ben zelf voorstander van een wat kleinere watch. Momenteel heb ik een vaste route voor hardlopen maar zie mij zelf wel af en toe ook in onbekend gebied hardlopen. Je zegt dus dat met breadcrumbs je daarmee voldoende op weg bent?
Zeker! Met de breadcrumb zie je precies hoever je van de route afwijkt die je wilt lopen. Ik was laatst in Zeeland en heb daar een paar routes op die manier gelopen, door de duinen en bossen. Op een gegeven moment werd het me iets te veel een trailrun, dus heb ik een stuk afgesneden zodat ik verderop weer op de breadcrumb uitkwam.

• FbdJ
  • Nu online
JesseSebastian schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Zeker! Met de breadcrumb zie je precies hoever je van de route afwijkt die je wilt lopen. Ik was laatst in Zeeland en heb daar een paar routes op die manier gelopen, door de duinen en bossen. Op een gegeven moment werd het me iets te veel een trailrun, dus heb ik een stuk afgesneden zodat ik verderop weer op de breadcrumb uitkwam.
Dat is fijn om te horen, dus met breadcrumbs kun je eigenlijk wel op voet komen met bijvoorbeeld in een nieuwe stad rennen door het bos heen oid. oftewel breadcrum zorgt ervoor dat jij op het juiste pad blijft?

• JesseSebastian
FbdJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Dat is fijn om te horen, dus met breadcrumbs kun je eigenlijk wel op voet komen met bijvoorbeeld in een nieuwe stad rennen door het bos heen oid. oftewel breadcrum zorgt ervoor dat jij op het juiste pad blijft?
Via Garmin Connect kun je heel eenvoudig routes genereren en naar je horloge sturen. Je kiest de gewenste afstand en richting, waarna er automatisch een route wordt voorgesteld. Volgens sommigen is dat een beetje hit-or-miss, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe eigenlijk best positief.

• FbdJ
  • Nu online
JesseSebastian schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:
[...]

Via Garmin Connect kun je heel eenvoudig routes genereren en naar je horloge sturen. Je kiest de gewenste afstand en richting, waarna er automatisch een route wordt voorgesteld. Volgens sommigen is dat een beetje hit-or-miss, maar mijn ervaringen zijn tot nu toe eigenlijk best positief.
Fijn!! dan denk ik toch dat ik voor een 570 ga, met name ook dat hij in een kleinere (42mm) variant beschikbaar is.

• FbdJ
  • Nu online
JesseSebastian schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:
[...]

Vraagje @JesseSebastian kan ik een soort van pijl als widget toevoegen tijdens een run/workout view waardoor ik zie of ik links-af oid moet? of moet ik van screen switchen?

• JesseSebastian
FbdJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:18:
[...]

Vraagje @JesseSebastian kan ik een soort van pijl als widget toevoegen tijdens een run/workout view waardoor ik zie of ik links-af oid moet? of moet ik van screen switchen?
Je ziet naast je andere gegevens een pijl met de richting waar je op moet lopen. Daarnaast kan je wisselen van scherm om de volledige breadcrumb te zien inclusief de pijl.

Daarnaast kondigt die ook aan via je oortjes (of horloge als je dat aan hebt staan) wanneer je over 100meter naar links moet ect.

[ Voor 12% gewijzigd door JesseSebastian op 22-07-2026 15:39 ]

FbdJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Fijn!! dan denk ik toch dat ik voor een 570 ga, met name ook dat hij in een kleinere (42mm) variant beschikbaar is.
Ik dacht dat je eerder had besloten voor de vivoactive 6 te gaan? ;) Heb je je budget flink verhoogd? De FR570 is ook een prima keuze als je meer wilt uitgeven en inderdaad ook in 42mm te krijgen.

• FbdJ
  • Nu online
PatrickC schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Ik dacht dat je eerder had besloten voor de vivoactive 6 te gaan? ;) Heb je je budget flink verhoogd? De FR570 is ook een prima keuze als je meer wilt uitgeven en inderdaad ook in 42mm te krijgen.
Klopt ja :*) toch besloten om voor een watch te gaan specifiek voor hardlopen en de knoppen zouden ideaal zijn.

• BarôZZa
  • Laatst online: 12:18
Ja ik denk het wel. Voor mij wel iig. Navigatie is nice, maar vooral de zaklamp gebruik ik echt veel. Knipperen tijdens het hardlopen in het donker vind ik erg prettig voor zichtbaarheid. Maar ook op reis. In een donkere hotelkamer 's nachts de wc opzoeken, donkere trappen etc. Saffierglas en titanium bezel zijn ook leuk.

moet het navigeren tijdens het hardlopen nog wel iets beter onder de knie krijgen, is wat onhandig als je google maps gewend bent

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:45
Ik heb een Suunto Race S gekocht, tweedehands op marktplaats en ben ontzettend tevreden over de navigatie opties op dat horloge. Zeker hoe snel de kaart draait zodat je heel snel kunt bepalen of je dat pad op 14:30 of op 15:00 in moet lopen.

Daarnaast ook tijdens een 10 daagse trektocht gebruikt in een kano in Zweden. Dat beviel ook erg goed. Ook erg gemakkelijk om snel te checken of dit het juiste watertje is, waar de weg naartoe loopt tijdens een overdraging en hoe ver je bent op de overdraging. De sport functionaliteiten heb ik weinig gebruikt maar vooral qua navigeren beviel dit erg goed.

• Gonadan
PatrickC schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:17:
[...]

Wel triest dat Garmin het tonen van de hartslag tijdens een activiteit achter de betaalmuur van Connect+ heeft gestopt. Dat hoort gewoon standaard te zijn.
Hoe bedoel je dat? Dat is toch al sinds jaar en dag gewoon beschikbaar? Dat is toch niet veranderd? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hathi
Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:39:
[...]

Hoe bedoel je dat? Dat is toch al sinds jaar en dag gewoon beschikbaar? Dat is toch niet veranderd? :?
Dat gaat over de cirqa die geen scherm heeft. Je kan je telefoon dan als scherm gebruiken tijdens een activiteit, maar om dan de realtime hartslag te tonen heb je het Connect+ abo nodig.

Nu kon je ook al wel bij apparaten met een scherm je telefoon gebruiken als extra scherm met Connect+, bijvoorbeeld als je op een indoor trainer fietst en dat registreer met je horloge. Als je dan je telefoon wil gebruiken als extra scherm om de realtime data van je activiteit te tonen dan had je Connect+ nodig. Bij de cirqa zijn wat basisgegevens al beschikbaar zonder abo, maar voor hartslag moet je wel betalen. Kan me zo voorstellen dat Garmin dat bij genoeg kritiek daarop nog wel gaat aanpassen.

• Gonadan
Hathi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Dat gaat over de cirqa die geen scherm heeft. Je kan je telefoon dan als scherm gebruiken tijdens een activiteit, maar om dan de realtime hartslag te tonen heb je het Connect+ abo nodig.

Nu kon je ook al wel bij apparaten met een scherm je telefoon gebruiken als extra scherm met Connect+, bijvoorbeeld als je op een indoor trainer fietst en dat registreer met je horloge. Als je dan je telefoon wil gebruiken als extra scherm om de realtime data van je activiteit te tonen dan had je Connect+ nodig. Bij de cirqa zijn wat basisgegevens al beschikbaar zonder abo, maar voor hartslag moet je wel betalen. Kan me zo voorstellen dat Garmin dat bij genoeg kritiek daarop nog wel gaat aanpassen.
Ah zo, gelukkig dat past inderdaad in het patroon. Als ik bij krachtsport dingen direct op mijn telefoon wil zien is dat ook connect+ inderdaad. Dat vind ik op zich een logische keuze.

Denk dat Garmin helemaal niets gaat aanpassen. Je weet vooraf precies wat je krijgt en dat is een gezondheid tracker zonder scherm. Daarom kost hij ook relatief weinig.
Als consument verwachten dat je dan via je telefoon opties krijgt die je normaal bij een veel duurder apparaat op je scherm krijgt vind ik niet zo realistisch. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hathi
Zit opzich wat in, maar laat dan gewoon helemaal niets zien op je telefoon. Nu krijg je wel wat beperkte gegevens te zien waaronder de gemiddelde hartslag, maar niet je actuele hartslag. En concurrerende producten doen dit wel, zoals de Fitbit air, ook zonder abonnement.

• Gonadan
Wat is dan het voordeel van helemaal niets laten zien?

Ik denk dat de doelgroep niet zozeer de fitbitters is maar meer mensen die het Garmin ecosysteem wel waarderen maar niet 24x7 met een FR om willen lopen. En wellicht hebben ze die FR alsnog maar dan alleen voor sporten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08 19:31
Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:10:
Wat is dan het voordeel van helemaal niets laten zien?

Ik denk dat de doelgroep niet zozeer de fitbitters is maar meer mensen die het Garmin ecosysteem wel waarderen maar niet 24x7 met een FR om willen lopen. En wellicht hebben ze die FR alsnog maar dan alleen voor sporten.
Ik bijvoorbeeld.

Ik vind mijn FR965 echt geweldig en ik kom niks te kort op geen enkel vlak. Meldingen tijdens mijn werk zijn handig. Agenda meldingen zijn handig. Alle data is handig als Triathleet.
Sporten is geweldig. Maar soms heel soms zou ik de data willen zonder horloge. Met slapen met vrije tijd. Met ergens naar toe gaan en gewoon een net horloge dragen (doe ik toch wel maar dan mis ik de data). Als triatleet is het soms wel handig een beetje data te houden om te kijken hoe het gaat met mijn energie en herstel en ik vind data gewoon leuk.
Dus als aanvulling prima idee.

Voor het sporten. Nee dank je. Ik hoef ook niet al mijn (voor cirqa workouts op mijn strava te hebben). Net als bij de FR als ik gewoon ergens naar toe fiets en jij ziet dat als fietsen prima. Maar niet als workout alsjeblieft.

Nickname KasPlantje.

• FbdJ
  • Nu online
PatrickC schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Gisteren de 42mm 570 besteld. Had gehoopt dat hij vandaag zou arriveren. Krijg ik in de ochtend een mail dat DHL 'm verkeerd heeft gesorteerd. Zodra hij er is zal ik zeker een korte review geven :) met name iemand die vanuit een Apple watch komt. Denk nog wel eens af en toe of ik de 970 moet nemen. Maar ik weet wel zeker zodra de 570 aankomt ik super blij zal zijn :P

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Ben aan het wachten op een Cirqa variant van Coros. Geen zin om de Garmin eco-systeem in te gaan. En zou graag eens mijn normale horloge wat vaker willen dragen.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• JaVaWa
Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Ah zo, gelukkig dat past inderdaad in het patroon. Als ik bij krachtsport dingen direct op mijn telefoon wil zien is dat ook connect+ inderdaad. Dat vind ik op zich een logische keuze.

Denk dat Garmin helemaal niets gaat aanpassen. Je weet vooraf precies wat je krijgt en dat is een gezondheid tracker zonder scherm. Daarom kost hij ook relatief weinig.
Als consument verwachten dat je dan via je telefoon opties krijgt die je normaal bij een veel duurder apparaat op je scherm krijgt vind ik niet zo realistisch. :)
Garmin gaat het blijkbaar wel aanpassen, ze zijn gevoelig voor kritiek ;)
https://x.com/dcrainmakerblog/status/2079929376565584331

Mijn GPS-collectie

• Gonadan
JaVaWa schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Garmin gaat het blijkbaar wel aanpassen, ze zijn gevoelig voor kritiek ;)
https://x.com/dcrainmakerblog/status/2079929376565584331
Nou dat is dan wel de uitzondering die de regel bevestigt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FbdJ
  • Nu online
570 is binnen, setup ging goed. Hij is nu aan het updaten. Mijn eerste indruk, hij is super licht! Zo even hardlopen :)

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
kleine shoutout voor de FR70, het instappertje. Voor een beginneling boordevol handige functies. Nieuw/onbekend rondje lopen? Garmin Connect maakt zo een nieuwe voor je, syncen op je horloge en lopen maar. Prima te volgen op het display van de watch. Moet alleen nog even het geluid ergens uitzetten wat afgaat zodra ik bij een bocht/splitsing kom. Veelgebruikte functies stop je onder een 'sneltoets', ideaal. Krachttraining is wel echt anders dan op een Apple Watch maar dat valt te overzien.

• FbdJ
  • Nu online
Forerunner 570 tot zo ver - hij is licht, veel data, en dan is er nog data wat pas beschikbaar is na een week/slaap. Moest wel 3 keer updaten, na de eerste hoorde ik bij het opladen constant een coil whine. restart hielp niet. Toen was er een nieuwe update, probleem weg. Na het hardlopen kreeg deed mijn watch wel een beetje raar. Zag eruit alsof de hele Ui was samengeperst, kon niet navigeren... Geforceerd restarten heeft het probleem verholpen.

Garmin Coach ziet handig uit, even kijken of het in de praktijk ook zo is. Heb de eerste benchmark run gedaan en op basis daarvan worden er workout suggesties gemaakt. Wat ik minder vind aan de coach is dat de twee beginners plan een 5 minuten Run hebben en vervolgens een walk. Maarja wat klaag ik 't is een beginners plan.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:05
Iemand hier succesvol gebruikt gemaakt van de Garmin Cashback actie? Ik heb alles netjes ingevuld, hopende op de €100,- cashback op de Fenix 8, maar krijg geen enkele reactie. Geen deelnemerscode gekregen, op vragen of invullen contactformulier krijg je geen reactie (1x een geautomatiseede ‘u hoor nog van ons’ in het Frans gekregen, daarna ook niks meer). Voelt aardig als nepperij. 😕

• Megupe
Stiggy schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:51:
Iemand hier succesvol gebruikt gemaakt van de Garmin Cashback actie? Ik heb alles netjes ingevuld, hopende op de €100,- cashback op de Fenix 8, maar krijg geen enkele reactie. Geen deelnemerscode gekregen, op vragen of invullen contactformulier krijg je geen reactie (1x een geautomatiseede ‘u hoor nog van ons’ in het Frans gekregen, daarna ook niks meer). Voelt aardig als nepperij. 😕
Volgens mij al eerder voorbijgekomen en als scam geduid. Maar je gegevens zijn mogelijk nu wel bij een Franse partij bekend.

• JaVaWa
Het is geen scam of nepperij. Dat er iets mis gaat kan natuurlijk wel gebeuren. Heb je al contact opgenomen met de verkoper of met Garmin?

Mijn GPS-collectie

• FbdJ
  • Nu online
Stiggy schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:51:
Als ik naar de Garmin site ga staat er gebruik code Fenix100 voor 100 euro korting…

• Stiggy
@Megupe: Hoe kom je daarbij? Verschillende betrouwbare winkels in NL verwijzen naar de actie

@JaVaWa: Met Garmin ja. Maar zoals ik schreef: die reageren nergens op.

@FbdJ: Wat bedoel je met die opmerking? Dat lijkt een andere actie te zijn, allen van toepassing op aankopen via Garmin.com. De cashback actie waar ik naar linkte is voor aankopen via andere winkels en juist niet via Garmin.com. Andere actie dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Stiggy op 25-07-2026 15:16 ]

• FbdJ
  • Nu online
Mijn forerunner 570 was best buggy helaas. Als ik het scherm aanzet, dan is het altijd na 30-40 seconden dat hij een keer zwart gaat en weer aan gaat. Reset e.d helpt niet.

voor de rest top voor bij het hardlopen icm de data die je krijgt. Ik heb ‘m wel geretourneerd want ik mis maps toch wel en aangezien ik de watch jaren wil gebruiken is het krasbestendige glas een plus. Ik ga dus de 970 proberen. Ik hoop dat die niet buggy is. Daarnaast had ik ook dit probleem op de 570: https://www.reddit.com/r/Garmin/s/AgSTAyFn38

Hoe is de software ervaring onder de 970 gebruikers hier?

• Megupe
Stiggy schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:13:
@Megupe: Hoe kom je daarbij? Verschillende betrouwbare winkels in NL verwijzen naar de actie

@JaVaWa: Met Garmin ja. Maar zoals ik schreef: die reageren nergens op.

@FbdJ: Wat bedoel je met die opmerking? Dat lijkt een andere actie te zijn, allen van toepassing op aankopen via Garmin.com. De cashback actie waar ik naar linkte is voor aankopen via andere winkels en juist niet via Garmin.com. Andere actie dus.
Ik dacht dat ik dat hier ergens al 2 keer was tegengekomen dat het niet lukte en scam moest zijn.

• JaVaWa
In dit topic ben ik nog maar één keer tegengekomen dat het niet lukt, en dat was een paar berichten terug. Wel heeft eerder iemand gesuggereerd dat het scam is, maar alleen omdat de actie op een ander domein staat dan garmin.com (en onderbuikgevoel).

Mijn GPS-collectie

• Stiggy
Als het een scam is ben ik er mooi ingetrapt 😳

Maar ik geloof het niet. Er zijn genoeg resellers die naar de actie verwijzen (ook Nederlandse), het proces om in aanmerking te komen voor de cashback is serieus en professioneel (QR codes, serienummers opgeven, aankoopbewijs geven, etc) en de pdf’s op de site lijken toch echt serieuze Garmin materialen.

• JaVaWa
Heb je al contact gehad met de verkoper? Anders bellen of mailen met Garmin: (035) 799 40 55 nlsupport@garmin.com

Mijn GPS-collectie

Pagina: 1 ... 335 ... 338 Laatste