Fenix 5x of fenix5+ serieRaverty schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:15:
Ik wil zelf ook een sporthorloge aanschaffen, maar daarvoor raadpleeg ik graag jullie advies over wat het beste bij mij past.
Ik sport voornamelijk in de sportschool en doe vaak een warming up dmv cardio daarna krachttraining en sluit af met cardio. Het tracken van mijn hartslag en verbranding is voor mij erg interessant.
Ook ga ik eens in het jaar ergens op vakantie in te middle of nowere vaak in de bergen dus lijkt een gps met kaart en mogelijk een hoogtemeter (optioneel) mij erg handig.
Een lange accuduur is voor mij wel een eis en daaronder versta ik als minumum 6 dagen zonder gps aan zodat ik deze niet elke nacht hoef op te laden. Ook wil ik het horloge zelf gebruiken in alleen de horloge stand en mogelijk notificaties van apps (leuke feature, maar is niet echt nodig).
Dus nog even mijn eisen en optionele dingen op een rij:
Harde eisen
GPS
Landkaarten liefst met de hele wereld
Lange accuduur minimaal 6 dagen
Hartslagmeter
Verbranding tijdens sporten.
Optioneel
Hoogtemeter
Notificaties van telefoon
Ik zat zelf al even naar de casio smart series te kijken en naar garmin, maar daar zat ik nog erg te zoeken wat het beste is.Aghanim schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:24:
Wat heb je zelf al gevonden qua opties?
Hoi,melwasul schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:33:
Hoi!
Ik ben op zoek naar een opvolger voor m'n Polar RCX5, die na meer dan 6 jaar trouwe dienst de geest lijkt te geven. Had al een draadje gestart (hier) en ben vriendelijk doorverwezen naar dit topic.
Ik heb tot nu toe enkel met Polar horloges getraind, en wou in eerste instantie opnieuw voor Polar gaan. De V800 lijkt me een ideaal horloge. Echter is die ondertussen al 4 jaar oud en komt een opvolger vermoedelijk binnenkort uit.
Ik gebruik m'n sporthorloge vooral voor mountainbiken (ik woon in Oostenrijk), lopen, wandelen, indoor cycling en skiën.
Goede hartslagmonitoring is voor mij belangrijk (maar ik vermoed dat elke moderne sporthorloge, zeker die met band, dat wel doen). Verder moet ook GPS en liefst ook hoogtemeting aanwezig zijn. Trainingsdata wil ik nadien kunnen analyseren op m'n computer. En het horloge moet ook robuust zijn (moet een 5-tal jaar meegaan, net zoals de RCX5).
Waarom ik momenteel aan de V800 denk?Wat raden jullie aan? Zijn er in deze prijscategorie momenteel betere sporthorloges te vinden? Ik had o.a. ook naar de Garmin 735xt gekeken, maar dan betaal je al gauw 290 euro, zonder borstband. Barometrische hoogtemeting ontbreekt bovendien. De 935 is dan weer een heel andere prijscategorie.
- Tot nu toe goede ervaringen met Polar gehad. Heb bovendien nog een relatief nieuwe H7 borstband liggen die ik dan kan hergebruiken.
- "Oud", maar hierdoor ook "goedkoop" (voor een 250 tal euro krijg je de V800 met H10 band).
- Omvangrijke feature-set.
Suunto?
Je H7 borstband zendt over Bluetooth Smart en is ook compatibel met veel apparaten van andere merken. Je hoeft dus geen andere band te kopen of specifiek bij Polar te blijven. De Garmin FR735XT beschikt echter niet over Bluetooth Smart voor het verbinden met sensoren dus die zou niet zo'n goede keuze zijn, maar nieuwere Garmin apparaten kunnen dit wel, bv FR935, FR645, Vivoactive 3, Fenix 5 (en varianten). Suunto ondersteunt ook Bluetooth Smart op al hun courante horloges.
In verband met je andere vereisten dan, bij Garmin zou de Vivoactive 3 misschien al wel voldoen aan je eisen, maar de hoogtemeting van dat toestel werkt niet goed (heb er zelf één, en je moet er ook voor zijn dat dat horloge bijna volledig met touchscreen te bedienen is, heeft slechts één toets. Als je afknapt op die punten, kijk je beter een trapje hoger, naar de FR645 (al heeft die ook wel zijn gebreken).
Suunto heeft de Spartan Trainer Wrist HR, die ziet er ook wel wat robuuster uit dan de Garmins in deze prijsklasse. Mijn Vivoactive 3 ziet er na een half jaar nog uit als nieuw (op wat slijtage op het bandje na, maar dat is verwisselbaar), zonder screenprotector, dus ik denk dat je daar ook niet echt wakker van moet liggen.
Polar volg ik niet zo en heeft volgens mij de laatste tijd weinig boeiends gedaan, de V800 is een optie, maar zou daar niet nog eens 5 jaar mee doen.
Toch maar even met Garmin support gebeld.
Na een 20 minuten eindelijk iemand aan de lijn die mij een stappenplan heeft opgestuurd.
Als ik dat uitvoerde dan waren al mijn problemen verholpen.......
Alle stappen uitgevoerd (deïnstalleren uitzetten wachten aanzetten installeren connecten etc).
Na synchroniseren verbinding weer verbroken.
Op mijn horloge netje een telefoonsymbool.
Bij Bluetooth op mijn telefoon “niet verbonden”
Horloge uit/aan en weer even verbinding.
Maar weer gebeld en wordt over een “half uur” teruggebeld.
Best frustrerend dat als je van een Fitbit Charge 2 komt dit zo werkt.
Of ik moet een maandagochtend model hebben.
Na een 20 minuten eindelijk iemand aan de lijn die mij een stappenplan heeft opgestuurd.
Als ik dat uitvoerde dan waren al mijn problemen verholpen.......
Alle stappen uitgevoerd (deïnstalleren uitzetten wachten aanzetten installeren connecten etc).
Na synchroniseren verbinding weer verbroken.
Op mijn horloge netje een telefoonsymbool.
Bij Bluetooth op mijn telefoon “niet verbonden”
Horloge uit/aan en weer even verbinding.
Maar weer gebeld en wordt over een “half uur” teruggebeld.
Best frustrerend dat als je van een Fitbit Charge 2 komt dit zo werkt.
Of ik moet een maandagochtend model hebben.
Ik reageer wel een beetje laat en weet niet of je vraag al volledig is beantwoord maar:PatrickC schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:01:
Erg vreemd vanmorgen... wordt wakker... kijk op m’n horloge (FR645M)... staat er een andere wijzerplaat op!? Nu zou het kunnen dat tijdens de slaap bepaalde knoppen worden ingedrukt, maar het wijzigen van de wijzerplaat kan volgens mij alleen door verschillende knoppen achter elkaar in te drukken, wat onmogelijk lijkt tijdens de slaap. Maar dat zou dan betekenen dat er spontaan een andere wijzerplaat op is gekomen. Ra ra ...
Heb zelf ook al eens gehad na een update van het horloge (FR935) dat er spontaan een andere wijzerplaat als standaard staat. Denk dat de kans aanwezig is dat dat misschien 's nachts is gebeurd.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
@ElectricHead Mijn horloge had al de laatste firmware versie, maar ik denk na reacties hier en op het Garmin forum (Garmin-Joey heeft nu ook gereageerd daar), dat Garmin Express de ‘boosdoener’ is.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Net mijn Fr645 Music omgeruild en de nieuwe heeft tot nu toe wel verbinding.
Dus waarschijnlijk een maandagochtend model.
Kan ik eindelijk eens verder kijken wat het horloge kan.
Dus waarschijnlijk een maandagochtend model.
Kan ik eindelijk eens verder kijken wat het horloge kan.
Gisteren eerste training gedaan met m'n F5+. Gelukkig eraan gedacht om vooraf de instellingen nog even na te lopen maar verder beviel het prima.
Vooral heerlijk dat ik tijdens het gezicht wassen en water pakken al een berichtje kreeg dat de activiteit klaar stond. Normaal zou ik de laptop nog moeten pakken, Ant stick zoeken en hopen dat alles in één keer goed gaat. Wat een verademing.
Verder krijg je allerlei statistieken extra, leuk om doorheen te snuffelen al zijn sommigen nogal open deur.
Cadans vond ik interessant en confronterend. Want die is inderdaad ruk en die wilde ik verbeteren maar m'n conditie zuigt ezelballen dus dat gaat nog niet zo makkelijk.
Connect vertelde dat ook nog even, dat m'n conditie zuigt.
Vooral heerlijk dat ik tijdens het gezicht wassen en water pakken al een berichtje kreeg dat de activiteit klaar stond. Normaal zou ik de laptop nog moeten pakken, Ant stick zoeken en hopen dat alles in één keer goed gaat. Wat een verademing.
Verder krijg je allerlei statistieken extra, leuk om doorheen te snuffelen al zijn sommigen nogal open deur.
Cadans vond ik interessant en confronterend. Want die is inderdaad ruk en die wilde ik verbeteren maar m'n conditie zuigt ezelballen dus dat gaat nog niet zo makkelijk.
Connect vertelde dat ook nog even, dat m'n conditie zuigt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ligt er ook aan wat voor training je gedaan hebt. Ben je met een langzame duurloop begonnen toevallig? Dan is mij ervaring dat je VO2Max nog gaat stijgen wanneer je een tempo loop doet.Gonadan schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:10:
Gisteren eerste training gedaan met m'n F5+. Gelukkig eraan gedacht om vooraf de instellingen nog even na te lopen maar verder beviel het prima.
Connect vertelde dat ook nog even, dat m'n conditie zuigt.![]()
Cadans is op mijn F5 structureel lager (25 passen) dan op mijn FR230 en handmatig tellen. Ben wel benieuwd waarom dat is.
Ja zoiets kan ik mijzelf nog wijsmaken. Het was een strompelende loop met twee keer een stukje wandelen.Aghanim schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:29:
Ligt er ook aan wat voor training je gedaan hebt. Ben je met een langzame duurloop begonnen toevallig? Dan is mij ervaring dat je VO2Max nog gaat stijgen wanneer je een tempo loop doet.
Armbewegingen wellicht. Ik ben statsverslaafd dus zie mij ook nog wel zo'n pod halen.Cadans is op mijn F5 structureel lager (25 passen) dan op mijn FR230 en handmatig tellen. Ben wel benieuwd waarom dat is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eergister op het strand (barefoot) nog 5 km gelopen, phoe, da's ook ff anders dan met m'n Hoka One One's met megademping. Voelde m'n kuiten vanochtend stevig bij het opstaan.
Goed verhaal @Gonadan , als het maar stimuleert om vaker de loopschoenen aan te doen, ik voel me bijna schuldig als de hersteltijd is verstreken en ik nog niet ga lopen
Goed verhaal @Gonadan , als het maar stimuleert om vaker de loopschoenen aan te doen, ik voel me bijna schuldig als de hersteltijd is verstreken en ik nog niet ga lopen
Dat sowieso, ik wil weer op niveau komen. Vijf jaar geleden deed ik m'n eerste officiële loop (10) maar sindsdien is het alleen maar bergafwaarts gegaan.Frenz64 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:27:
Merk ook mede door rare blessures m'n looptechniek ook niet echt vooruit is gegaan. Dat probeer ik nu weer 'recht' te trainen maar dat gaat wel even duren. Ondertussen doet zo'n beetje elk spiertje wat ik heb zeer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Naar aanleiding van de adviezen hier ben ik voor de FR645 gegaan.
Op het het oog een mooi horloge (mocht best 5mm groter) en lekker licht.
Zojuist een eerste rondje gedaan. De tril werkt gelukkig een stuk beter dan op de polar m430.
Eigenlijk in alle opzichten een verbetering (ook dubbel zo duur dus je mag wel wat verwachten).
Enige wat me opviel is dat de reactiviteit van de polar m430 qua hartslagmeting wat beter was.
Bij de FR645 had ik na 2 km het idee wat de meting vast stond. Nieuwe sessie hielp en probleem heeft zich niet meer voor gedaan, vermoed dat ik te weinig geduld had.
Ook de vo2max van 51 lijkt me veel te optimistisch. Met band had ik max 48 terwijl ik momenteel minder getraind ben. Wellicht herkent dit horloge de vo2max beter bij vaker gebruik.
Vanaf nu het horloge ook dagelijks dragen om het horloge optimaal te gebruiken.
Wellicht binnenkort nog wel de hrm run band aanschaffen voor interval sessies want ik vermoed dat polsmeting dit niet aan gaat kunnen.
Nu alle mogelijkheden verder bekijken
Op het het oog een mooi horloge (mocht best 5mm groter) en lekker licht.
Zojuist een eerste rondje gedaan. De tril werkt gelukkig een stuk beter dan op de polar m430.
Eigenlijk in alle opzichten een verbetering (ook dubbel zo duur dus je mag wel wat verwachten).
Enige wat me opviel is dat de reactiviteit van de polar m430 qua hartslagmeting wat beter was.
Bij de FR645 had ik na 2 km het idee wat de meting vast stond. Nieuwe sessie hielp en probleem heeft zich niet meer voor gedaan, vermoed dat ik te weinig geduld had.
Ook de vo2max van 51 lijkt me veel te optimistisch. Met band had ik max 48 terwijl ik momenteel minder getraind ben. Wellicht herkent dit horloge de vo2max beter bij vaker gebruik.
Vanaf nu het horloge ook dagelijks dragen om het horloge optimaal te gebruiken.
Wellicht binnenkort nog wel de hrm run band aanschaffen voor interval sessies want ik vermoed dat polsmeting dit niet aan gaat kunnen.
Nu alle mogelijkheden verder bekijken
[ Voor 9% gewijzigd door Thierry2 op 29-07-2018 11:54 ]
No pain, no gain (iets met waarheid en koe)
En als je de 50 gepasseerd bent, wordt de strijd om nog een fatsoenlijk tempo te lopen én blesssurevrij te blijven sowieso een balanceer-act. Ik ben ernaast gaan wielrennen, kost meer tijd, maar veel minder belastend voor het gestel. Zwemmen in de zomer deed ik al, dus m'n Stratos gaat vanaf voorjaar '19 meemaken dat ik de volgende doelstelling ga halen: halve triatlon, mogelijk die in Almere.
En als je de 50 gepasseerd bent, wordt de strijd om nog een fatsoenlijk tempo te lopen én blesssurevrij te blijven sowieso een balanceer-act. Ik ben ernaast gaan wielrennen, kost meer tijd, maar veel minder belastend voor het gestel. Zwemmen in de zomer deed ik al, dus m'n Stratos gaat vanaf voorjaar '19 meemaken dat ik de volgende doelstelling ga halen: halve triatlon, mogelijk die in Almere.
Polsmeting gaat nog verrassend goed vind ik. Weet inmiddels wel wat mijn hr is in het algemeen bij bepaalde inspanning en de 645 zit vaak dichtbij. Ook intervallen pakt ie bij mij redelijk goed. Laten we eerlijk wezen : we zijn ook geen profs die op de exacte hr (drempel) trainenThierry2 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:52:
Desondanks ga ik ook wel voor de hrm band, maar dat is meer voor de overige stats dan puur voor de hr.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2018 12:13 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De vo2max kan zich nog stabiliseren. Toen ik het horloge net had was ik ook op 51 begonnen, maar na enkele activiteiten was het al gezakt naar 48 en daar staat het nog steeds op.Thierry2 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:52:
[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 29-07-2018 15:21 ]
Toen ik van de 235 over ging naar de 935 ging ik van 48 (ook gemeten bij SMA) naar 56 een deze is nu 51. Dat zou ik nog wel eens kunnen kloppen.
Het heeft ook even tijd nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door tlpeter op 29-07-2018 13:07 ]
Zijn serieus hoge scores, wat loop je op een 10 km? 40min? Of loop je nooit een 10km?tlpeter schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:07:
Toen ik van de 235 over ging naar de 935 ging ik van 48 (ook gemeten bij SMA) naar 56 een deze is nu 51. Dat zou ik nog wel eens kunnen kloppen.
Ha ha, nou net boven het uurcoldasice schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:05:
[...]
Zijn serieus hoge scores, wat loop je op een 10 km? 40min? Of loop je nooit een 10km?
Ik begon op 47 een maand terug op m’n FR645M en zit nu op 48. Hoe goed deze score is hangt ook af van je leeftijd. Ik ben 46 jaar oud en dan is een score van 48 op de grens van zeer goed en uitstekend. Als ik 20 jaar oud zou dan, dan is een score van 48 gemiddeld.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Hmm, beetje vertekend idd. Ik loop 3250 meter op de coopertest, 19:50 op 5km, 42min op 10km met een VO2max score van max 54 via de tomtom. Stratos geeft nu 51, maar vermoedelijk komt dat omdat ik nu veel langzame kilometers maak en mijn wekelijkse bootcamp nog via tomtom log.tlpeter schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:24:
[...]
Ha ha, nou net boven het uurik ben echter wel snel met sprinten en intervallen op korte afstanden. Hierdoor vertekend het denk ik iets.
^^ 31 jaar hier en score 48, wat gewoon prima is.PatrickC schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:44:
Ik begon op 47 een maand terug op m’n FR645M en zit nu op 48. Hoe goed deze score is hangt ook af van je leeftijd. Ik ben 46 jaar oud en dan is een score van 48 op de grens van zeer goed en uitstekend. Als ik 20 jaar oud zou dan, dan is een score van 48 gemiddeld.
Wellicht dat dit na 12 weken VO2max intervaltraining nog een puntje kan verbeteren.
Dat zijn nette tijdencoldasice schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:09:
[...]
Hmm, beetje vertekend idd. Ik loop 3250 meter op de coopertest, 19:50 op 5km, 42min op 10km met een VO2max score van max 54 via de tomtom. Stratos geeft nu 51, maar vermoedelijk komt dat omdat ik nu veel langzame kilometers maak en mijn wekelijkse bootcamp nog via tomtom log.
Overigens claimt mijn horloge dat ik 10km in 45 minuten moet kunnen rennen
Volgens mij kunnen we die waardes beter met een bak zout nemen. Ik had exact de zelfde waardes als hierboven bij een VO2MAX van 48 maar inmiddels zegt mn horloge dat m'n VO2MAX 49 is geworden (37jr oud) dus loop nu 5K in 21:07 of zo en een 10K in 44:30 ergens. (en dat haal ik ECHT niet)
Overigens ben ik begonnen op een VO2MAX van 45 een maand of 2/3 geleden en loop ik met name intervals in het diep rood dus dat het 4 punten omhoog is gegaan klopt wel. Trend is prima te monitoren maar de absolute waarde klopt bij mij ook van geen kanten denk ik.
Overigens ben ik begonnen op een VO2MAX van 45 een maand of 2/3 geleden en loop ik met name intervals in het diep rood dus dat het 4 punten omhoog is gegaan klopt wel. Trend is prima te monitoren maar de absolute waarde klopt bij mij ook van geen kanten denk ik.
@XWB Hmmm... das vreemd… ik heb exact dezelfde waardes in de Race Predictor. Is dit dan 1:1 gekoppeld aan de VO2 Max waarde, zonder daarbij rekening te houden met leeftijd of bestaande records op GC? En mijn huidige PR op de 10K is 46:23, maar dat record is nog van 2015 en toen was ik beter in vorm op de 10K dan nu.
Geldt (voor mij) ook als je de 30 gepasseerd bent helaas. Ben mega gemotiveerd en loop daardoor snel blessures op omdat ik moeite heb voldoende rust te nemen. Daarom combineer in het hardlopen met MTB-en en heb ik een racefiets gekocht omdat het te droog is in het bos nu. Prima afwisseling en variatie in belasting van pezen en spieren. Kan nu prima 5x per week sporten zonder dat ik tot nu toe blessures krijg.Frenz64 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:56:
No pain, no gain (iets met waarheid en koe)
VO2max is bij mij 48 nA 5x hardlopen op de Fenix. Is op mijn FR230 tussen de 49 en 51, afhankelijk van hoe vaak ik op tempo loop. Nu met vooral langzame duurlopen is het 48. Mijn PR op de 10 is niet zo denderend met 48:10 maar ik loop ook nog niet echt lang hard en heb steeds moeten stoppen vanwege blessures.
[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 29-07-2018 18:25 ]
@Aghanim Niks mis met 48:10 op de 10K, zeker als je nog niet zo lang hardloopt.
Vo2max is prima te verbeteren, tenminste, de manier waarop die berekend wordt. Ik liep 4 jaar geleden 51:00min op 10km, inmiddels 42min. Kijkend naar mijn vo2max berekening is die bijna 10punten gestegen....wielrenners worden echt niet geborden met een vo2max van 90...
Rondom de discussie van leeftijd, ik nader de 40 en ben nooit zo fit geweest. Jezelf verbeteren is langzaam kilometers opbouwen, en veel rustige kilometers maken. Afgewisseld met krachttraining (bootcamp)
In 2015 liep ik 400km
in 2016 =>700km
2017=>1100km
2018=>700km en couting
zeldzaam dat ik een blessure heb, minder dan toen ik voetbalde
Rondom de discussie van leeftijd, ik nader de 40 en ben nooit zo fit geweest. Jezelf verbeteren is langzaam kilometers opbouwen, en veel rustige kilometers maken. Afgewisseld met krachttraining (bootcamp)
In 2015 liep ik 400km
in 2016 =>700km
2017=>1100km
2018=>700km en couting
[ Voor 39% gewijzigd door coldasice op 29-07-2018 19:39 ]
Zelfde hier. Ik word ouder dus herstel minder en ben nu ook te zwaar. Maar blessures heb ik nog nooit van het hardlopen zelf gehad, gewoon alles met verstand doen.coldasice schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:34:
De blessures kreeg ik van fanatiek handballen, daar heb ik een hoop mee gesloopt wat je met hardlopen ook wel kunt gebruiken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wacht maar tot je de 45 voorbij bent, hoewel dat individueel anders zijn kan. Ik heb 18 jaar serieus gebasketbald en nog enkele sporten ernaast (windsurfen, tennis). M'n hele leven fit dus. Na rugproblemen (hernia) steeg m'n gewicht tot boven de 100kg (bij 2m lengte) en toen ik met m'n zoontje een balletje aan het trappen was en na één sprintje stond te hijgen dacht ik, zo ik het klaar. Ben ik gaan hardlopen (2008), Ik heb me continue verbeterd tot ca. 2012 met een pr op de 10 van 43.59, een halve marathon net onder de 1:40 en in 2016 een marathon in 4:25 (laatste 10 km gingen niet echt geweldig, doel was < 4uur).coldasice schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:34:...........Rondom de discussie van leeftijd, ik nader de 40 en ben nooit zo fit geweest. Jezelf verbeteren is langzaam kilometers opbouwen, en veel rustige kilometers maken. Afgewisseld met krachttraining (bootcamp)
Sinds een paar jaar merk ik dat ik op trainingsloopjes onder 10 km het tempo 5:00/km gewoon te zwaar is, 5:25/5:30 is de max. Daarboven krijg ik ook weer pijntjes (achillespezen, kuiten, knie). Ook als ik een eindsprintje wil inzetten moet ik oppassen voor m'n hamstrings. Geen geklaag maar gewoon moeten accepteren dat je niet meer als vroeger jezelf het snot voor de ogen kon lopen en de volgende dag nergens last van hebben. Het heeft ook wel te maken met je persoonlijkheid. Als ik 'vroeger' een loper ergens voor me uit zag, dan moest en zou ik naar 'm toelopen. Eigenlijk wilde ik elke keer als ik ging lopen een pr lopen.
Sinds ik lopen combineer met fietsen, zijn de blessures eigenlijk verdwenen, ook omdat ik mezelf niet meer zo zwaar belast. Ik waardeer het pijnvrij lopen nu veel meer en accepteer ook (met moeite toegegeven) de mindere tijden. Al die data van je horloge werkt dan ook wel eens tegen je.
Apart, heb zelf ook een 'vo2max' van 48. Het is wel zo dat alle vo2max berekeningen komen van dezelfde 'leverancier' (licentie) voor de horloges. Lijkt erop dat als je vrij 'normaal' tempo loopt en je hartslag ook 'normaal' is je automatisch op de 48 komt
Mooi algoritme
Ik begin het zelfde te beseffen.Frenz64 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:31:
[...]
Wacht maar tot je de 45 voorbij bent, hoewel dat individueel anders zijn kan. Ik heb 18 jaar serieus gebasketbald en nog enkele sporten ernaast (windsurfen, tennis). M'n hele leven fit dus. Na rugproblemen (hernia) steeg m'n gewicht tot boven de 100kg (bij 2m lengte) en toen ik met m'n zoontje een balletje aan het trappen was en na één sprintje stond te hijgen dacht ik, zo ik het klaar. Ben ik gaan hardlopen (2008), Ik heb me continue verbeterd tot ca. 2012 met een pr op de 10 van 43.59, een halve marathon net onder de 1:40 en in 2016 een marathon in 4:25 (laatste 10 km gingen niet echt geweldig, doel was < 4uur).
Sinds een paar jaar merk ik dat ik op trainingsloopjes onder 10 km het tempo 5:00/km gewoon te zwaar is, 5:25/5:30 is de max. Daarboven krijg ik ook weer pijntjes (achillespezen, kuiten, knie). Ook als ik een eindsprintje wil inzetten moet ik oppassen voor m'n hamstrings. Geen geklaag maar gewoon moeten accepteren dat je niet meer als vroeger jezelf het snot voor de ogen kon lopen en de volgende dag nergens last van hebben. Het heeft ook wel te maken met je persoonlijkheid. Als ik 'vroeger' een loper ergens voor me uit zag, dan moest en zou ik naar 'm toelopen. Eigenlijk wilde ik elke keer als ik ging lopen een pr lopen.
Sinds ik lopen combineer met fietsen, zijn de blessures eigenlijk verdwenen, ook omdat ik mezelf niet meer zo zwaar belast. Ik waardeer het pijnvrij lopen nu veel meer en accepteer ook (met moeite toegegeven) de mindere tijden. Al die data van je horloge werkt dan ook wel eens tegen je.
Ik ben nu 43 en vroeger altijd aan het sporten maar nu heb ik gewoon veel langer herstel nodig.
Ik doe nog steeds af en toe teveel maar wel rustiger aan, het is ook een kwestie van in beweging blijven.
Ik richt mij veel meer op randzaken zoals survivalrun waarbij de core heel belangrijk is en het lopen doe ik lekker rustig aan of ik doe mee aan een spartan race waar ik ook het lopen gebruik om te rusten.
Nu ik dit schrijf heb ik mijzelf maar ingeschreven voor de spartan race in ijmuiden
Zou kunnen, maar het is inderdaad ook persoonlijk, ik ken er genoeg van boven de 50 die nog onder de 45min lopen, sommige zelfs onder de 40. We zullen zien, lekker blijven sporten is vooral het deviesFrenz64 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:31:
[...]
Wacht maar tot je de 45 voorbij bent, hoewel dat individueel anders zijn kan.
Het altijd een PR willen lopen is een beginnersvalkuil, ik heb dit ook jaren gedaan en ik zie het bij alle nieuwe hardlopers terug. Teveel in zone 4 lopen. Pas wanneer ze gas terugnemen in trainingen en iets meer kilometers gaan maken, merken ze dat ze ook weer vooruit gaan. Altijd trainen in dezelfde zone helpt alleen in het begin. Verder kracht training toevoegen helpt ook enorm, core stabiliteit helpt voor ademhaling en techniek. Meer trainen in zone 1,2,3 en 5(interval)
Dat laatste is een perfect advies. Lekker sporten. Wat ervoor staat is van beperkte waarde. Want de vraag is of de 50 jarige ook sneller beter zou lopen als de 30 jarige variant van zichzelf.coldasice schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:21:
[...]
Zou kunnen, maar het is inderdaad ook persoonlijk, ik ken er genoeg van boven de 50 die nog onder de 45min lopen, sommige zelfs onder de 40. We zullen zien, lekker blijven sporten is vooral het devies
Ik sport nu vaker, langer en beter als 10 jaar geleden. Maar ik werd afgelopen weken op vakantie in de Alpen toch echt geconfronteerd met mijn ouder wordende lijf. Langere hersteltijd, slechtere balans (kracht vermindering in lastig te trainen pezen en banden rondom knie en enkel) en ook in duur van de inspanning (vermoeiing die optreed) was een duidelijk verschil merkbaar ten opzicht van mijn andere keren in de Alpen (dat was al weer even geleden). Toen in 20 - 40 was, begon ik ooit met een belabberde conditie aan trektochten/bergtochten. Maar merkte dan dat ik gedurende de tocht sterker werd. Dat is er nu wel af.
Het is gewoon een feit dat je na de 25ste fysiek gaan inleveren. Tot een jaar of 45 kun je dat nog bijsturen met meer trainen en ervaring, maar daarna zul je echt gaan merken dat het minder begint te worden. Kun je dan nog een PR lopen? Jazeker, afhankelijk wat je <45 gedaan hebt. Maar als je in je jongere jaren ook al actief was, kun je dat wel vergeten. Hoeveel sportkampioenen van >40 jaar zie je. (kroegsport als darten uigesloten).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Vandaag kreeg ik na het hardlopen een lactaat drempel van mijn Fenix5. Deze had ik niet gemeten dus kwam als een verrassing dat deze automatisch wordt gemeten. Mijn waarde was 171 volgens de meting, terwijl ik zelf 172 in gedachten heb op basis van gemiddelde hartslag over 20min tempo. Erg dicht in de buurt dus. Vreemd genoeg kreeg ik vandaag de waarde na 5x 5:00 interval wat niet overeenkomt met de normale manier van meten (20min tempo lopen). Ben wel benieuwd of de waarde hetzelfde is met de test in de F5.
Mijn VA3 is ook vrij optimistisch met de VO2max. Ben nu nu 3 maanden langzaam omhooggegaan naar 53. Maar dit getal is voor mijn gevoel te hoog. (35 jaar, 2900m coopertest met een beetje reserve aan het eind).
Al is het wel leuk om een indicatie te krijgen. Mijn conditie is overigens de laatste 3 maanden hard vooruit gegaan na 2 jaar zonder (noemenswaardige) training. Ook zijn we ondertussen van 78 kg naar 72 gezakt....
Al is het wel leuk om een indicatie te krijgen. Mijn conditie is overigens de laatste 3 maanden hard vooruit gegaan na 2 jaar zonder (noemenswaardige) training. Ook zijn we ondertussen van 78 kg naar 72 gezakt....
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
8% lichaamsgewicht verliezen doet heel wat voor je conditie, kan ik je vertellen. Althans je hart en spieren worden significant minder belast, dus lijkt het of je conditie beter wordt. Neem de volgende keer een leuke zak aardappelen mee van 6 kg en kijk hoe makkelijk je dan loopt
De VO2Max is inderdaad aan de hoge kant bij garmin... Hier gisteren naar 63 gegaan en hoe graag ik dat ook wil geloven, kloppen zal het niet 
Then again, afhankelijk van de calculator die je gebruikt kan het ook wel overeenkomen. Over het algemeen geeft een calculator of tabel voor mij een VO2Max van ~57-58 of 62-63 aan op basis van mijn 10k en HM tijden.(40 jaar, coopertest een maand geleden 3420 meter)
Then again, afhankelijk van de calculator die je gebruikt kan het ook wel overeenkomen. Over het algemeen geeft een calculator of tabel voor mij een VO2Max van ~57-58 of 62-63 aan op basis van mijn 10k en HM tijden.(40 jaar, coopertest een maand geleden 3420 meter)
Idem hier met een VA3, die geeft me een VO2max van 59 (mijn leeftijd is bijna 30 nu). Ik ben op een jaar tijd van 87kg naar 70kg vermagerd, daarvoor jarenlang maar sporadisch lopen, maar nu iets meer dan een jaar veel lopen en fietsen, en ik verbeter vrij regelmatig onbedoeld mijn PR's (dit weekend 43:16 op 10km en 20:53 op 5km). Zal binnenkort eens een Coopertest doen, kan interessant zijn
. Dit jaar nog geen wedstrijd gelopen, enige wat gepland staat is een 5km estafette met collega's (totaal 20km, 5km elk) op het einde van deze maand.
Dat lagere gewicht zal wel meespelen in het zetten van die PR's, maar op de fiets heb ik er toch niet veel last van als ik met een volle rugzak rijd (mijn laptop alleen weegt al 3kg).
Recovery runs doe ik eigenlijk niet, als ik naar mijn werk fiets blijf ik toch in de lagere hartslag zones, dat is vind ik ook een recovery training. Ik loop alleen langer hard in het weekend (10-15km), in de week af en toe een 5-8km, maar nooit opzettelijk langzaam (vind ik demotiverend). Gebeurt wel eens dat ik zo'n kortere toer loop met mijn vriendin (zij op de fiets) en dan hou ik me ook wat in omdat we tussendoor praten.
Dat lagere gewicht zal wel meespelen in het zetten van die PR's, maar op de fiets heb ik er toch niet veel last van als ik met een volle rugzak rijd (mijn laptop alleen weegt al 3kg).
Recovery runs doe ik eigenlijk niet, als ik naar mijn werk fiets blijf ik toch in de lagere hartslag zones, dat is vind ik ook een recovery training. Ik loop alleen langer hard in het weekend (10-15km), in de week af en toe een 5-8km, maar nooit opzettelijk langzaam (vind ik demotiverend). Gebeurt wel eens dat ik zo'n kortere toer loop met mijn vriendin (zij op de fiets) en dan hou ik me ook wat in omdat we tussendoor praten.
Op de fiets houd je dat gewicht met je kont omhoog... Met lopen moet je dat iedere stap met je benen doen, maakt nogal een verschil!MacPoedel schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:38:
Idem hier met een VA3, die geeft me een VO2max van 59 (mijn leeftijd is bijna 30 nu). Ik ben op een jaar tijd van 87kg naar 70kg vermagerd, daarvoor jarenlang maar sporadisch lopen, maar nu iets meer dan een jaar veel lopen en fietsen, en ik verbeter vrij regelmatig onbedoeld mijn PR's (dit weekend 43:16 op 10km en 20:53 op 5km). Zal binnenkort eens een Coopertest doen, kan interessant zijn. Dit jaar nog geen wedstrijd gelopen, enige wat gepland staat is een 5km estafette met collega's (totaal 20km, 5km elk) op het einde van deze maand.
87 naar 70 is behoorlijk wat btw! Knap
Vanmorgen ook weer iets vreemds. Na ongeveer een km gelopen te hebben geeft het horloge een melding van de prestatieconditie van dat moment en deze was +3. Dit is meestal wel de waarde (soms iets hoger, soms iets lager) bij een vergelijkbare training. Bij terugkomst bekijk ik de activiteit in GC en de hele grafiek voor de prestatieconditie is negatief (begint met -2, hierna kort -1 en daarna verder oplopend naar -4). Die +3 is echter nergens te bekennen. Mijn Trainigsstatus op het horloge is nu ook ineens ‘Niet productief’. Aan de overige gegevens zie ik verder niets vreemds. Hartslagverloop en gemiddelde is normaal voor dit soort training en mijn VO2 max waarde is ook gelijk gebleven (rechte horizontale lijn).
Ik heb ook al de gekste prestatiecondities gezien. Bijvoorbeeld:

En nee, zo goed heb ik echt niet gelopen

Dit zijn precies die functies waarmee ze zich willen onderscheiden van andere trackers en waardoor je online dingen leest dat als je een "echte sporter" bent, dat je dan een Garmin moet nemen.
Ik heb dezelfde ervaringen gehad met deze vage indicaties van hoe goed je bezig bent en kon er helemaal niks mee. Het lijkt echt totale willekeur te zijn.
Zijn er ook voorbeelden waarbij het wel goed werkt?
Ik heb dezelfde ervaringen gehad met deze vage indicaties van hoe goed je bezig bent en kon er helemaal niks mee. Het lijkt echt totale willekeur te zijn.
PSN: Sluuz
Heb je het tweede deel veel harder gelopen of een interval gedaan, waarbij je hartslag laag bleef of lager werd? Met name als de hartslagmeting fout gaat, lijkt het mij dat deze prestatieconditie vreemde waardes gaat vertonen.XWB schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:46:
Ik heb ook al de gekste prestatiecondities gezien. Bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Als ik b.v. mijn sessie van vanmorgen nog eens goed bekijk, dan is de hartslag iets hoger dan normaal terwijl het tempo een paar seconden per km hoger was (was om 7:30u al aan het rennen en dat is mijn lichaam niet gewend). Maar dat verklaart nog steeds de +3 nog niet die ik vanmorgen op m’n horloge zag. Misschien zit er wel een bug in de firmware dat negatieve waardes ook als positief weergegeven worden.
Hier wat info over deze data:
https://www.garmin.com.my/minisite/runningscience/
Ergens in minuut 6-20 krijg je een eerste melding op basis van tempo, hartslag en hrv... Daarna past het zich in principe continu aan. Maar dingen als heuvels, warmte, wind, vermoeidheid, etc hebben allemaal dus invloed, net als OHR (die niet altijd even degelijk is)...
https://www.garmin.com.my/minisite/runningscience/
Ergens in minuut 6-20 krijg je een eerste melding op basis van tempo, hartslag en hrv... Daarna past het zich in principe continu aan. Maar dingen als heuvels, warmte, wind, vermoeidheid, etc hebben allemaal dus invloed, net als OHR (die niet altijd even degelijk is)...
Ik vind de OHR van mijn Fenix5 zelfs erg matig. Vreemd genoeg is het tijdens hardlopen best betrouwbaar maar juist als activity tracker klopt er in mijn ogen niks van. Mijn rusthartslag is rond de 49 en laagst gemeten hartslag tijdens slapen 43. Als ik wandel zit ik rond de 65-70 en gedurende de dag, bijvoorbeeld zitten op de bank, regelmatig rond de 55. Mijn gevoel is dat dit veel te laag is. Net wandelde ik een viaduct op en was de waarde 75-80 terwijl mijn borstband tussen de 95-102 aangeeft bij normaal wandelen zonder hoogteverschil.
Vreemd genoeg is het nu 67 terwijl ik zit en dit type, wat dan best weer aannemelijk is.
Iets lijkt niet te kloppen maar verklaren waarom de waarden soms erg laag zijn en op andere momenten weer goed kan ik niet.
Vreemd genoeg is het nu 67 terwijl ik zit en dit type, wat dan best weer aannemelijk is.
Iets lijkt niet te kloppen maar verklaren waarom de waarden soms erg laag zijn en op andere momenten weer goed kan ik niet.
Ik heb het je eerder gevraagd, maar hoe strak zit hij om je pols of liever, arm?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maakt serieus weinig uit, Fenix 5x hier.Gonadan schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:42:
Ik heb het je eerder gevraagd, maar hoe strak zit hij om je pols of liever, arm?
Als de HR fluctueert is de F5 lost. Stabiel hardlopen kan hij net aan met OHR.
RHR is ook wel aardig omdat deze in je slaap relatief weinig fluctueert. Maar stukje fietsen of bergop wandelen - drama.
Die OHR zouden ze eigenlijk met disclaimer moeten verkopen.
Dat doen ze ook, waaronder je lichaamsbouw en hoe strak hij zit. 
Zelf herken ik jullie problemen niet, misschien nog niet opgevallen.
Dat een optische hartslagmeter minder goed werkt bij interval en dergelijke is bekend, dat geldt voor alle typen.
Dat een optische hartslagmeter minder goed werkt bij interval en dergelijke is bekend, dat geldt voor alle typen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen voor wat betreft de optische HR van de Fenix 5, ik heb de intentie om de 5S Plus aan te schaffen. Ik lees links en rechts wisselende ervaringen m.b.t. de optische HR-sensor. Ik ben een beetje huiverig geworden met een recente ervaring m.b.t. een optische sensor. Ik draag nu circa 4 jaar een TomTom Runner Cardio 1e generatie. Ter referentie heb ik een aantal keren met borstband (Edge 820 in de broekzakGonadan schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:52:
Dat doen ze ook, waaronder je lichaamsbouw en hoe strak hij zit.
Een tijdje terug heb ik een Xiaomi Amazfit Stratos gekocht, maar die stelde wel heel erg teleur. Dat was gewoon ronduit slecht. Zodra je iets aan interval doet is hij verloren, maar ook bij een rustige duurloop op constant tempo bestaat de kans dat hij geleidelijk van bijvoorbeeld 160 naar 120 zakt. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik zeer smalle polsen heb, maar of dat nu effect heeft?
Zit prima. Niet mega strak maar zeker niet los. Kan zowel een stand strakker en losser zonder dat het oncomfortabel wordt. Het ligt niet aan de strakheid van het bandje.Gonadan schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:42:
@Tuinstoel mijn Fenix5 doet het met duurlopen prima. Gemiddeld ongeveer 2 slagen verschil met een borstband na een uur lopen. Interval nog niet getest.
[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 01-08-2018 18:39 ]
Overigens niet vergeten dat een OHR buiten activiteiten om niet continu meet. De F5+ was daar heel aardig in maar sommige horloges peilen het bijvoorbeeld om de tien minuten. Wel iets om even uit te zoeken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker als je gewoon zit is dit toch makkelijk te controleren door je hartslag gewoon te voelen (pols of hals) en te tellen. Vergelijk de waarde met die je horloge weergeeft en je weet hoe betrouwbaar deze is in rust.Aghanim schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:32:
Als ik wandel zit ik rond de 65-70 en gedurende de dag, bijvoorbeeld zitten op de bank, regelmatig rond de 55. Mijn gevoel is dat dit veel te laag is. Net wandelde ik een viaduct op en was de waarde 75-80 terwijl mijn borstband tussen de 95-102 aangeeft bij normaal wandelen zonder hoogteverschil.
Das zeker mooie progressie, maar die vo2max is toch wat te hoog geschat. Laag in de 50 is meer realistisch. Het langzaam lopen moet je vooral zien als relaxen en genieten van de omgeving. Lopers als kiplagat lopen 85% van hun Trainingstijd in zone 1 en 2...ff wennen maar super relaxed en leuk om te doen. Ik zie nooit op tegen trainingen, lekker relaxt rondjeMacPoedel schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:38:
Idem hier met een VA3, die geeft me een VO2max van 59 (mijn leeftijd is bijna 30 nu). Ik ben op een jaar tijd van 87kg naar 70kg vermagerd, daarvoor jarenlang maar sporadisch lopen, maar nu iets meer dan een jaar veel lopen en fietsen, en ik verbeter vrij regelmatig onbedoeld mijn PR's (dit weekend 43:16 op 10km en 20:53 op 5km). Zal binnenkort eens een Coopertest doen, kan interessant zijn. Dit jaar nog geen wedstrijd gelopen, enige wat gepland staat is een 5km estafette met collega's (totaal 20km, 5km elk) op het einde van deze maand.
Is dat zo? Volgens mij meten de meeste horloges tegenwoordig 24/7.Gonadan schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:46:
Overigens niet vergeten dat een OHR buiten activiteiten om niet continu meet. De F5+ was daar heel aardig in maar sommige horloges peilen het bijvoorbeeld om de tien minuten. Wel iets om even uit te zoeken.
Op de VA3 kan ik altijd direct mijn hartslag zien. Ook zie ik bijvoorbeeld dat die groene diodes heel de dag knipperen.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Mijn VA3 heeft ineens besloten dat ik in rust veel minder calorieën verbrand dan tot een paar dagen terug. Scheelt sinds dit weekend echt wel zo'n 400 calorieën dat ik op een normale dag verbrand?
Ook tijdens het sporten lijkt hij conservatiever geworden. Kan me niet herinneren dat er een update is geweest. Meer mensen die dit is opgevallen, of ideeën wat er kan zijn??
Ook tijdens het sporten lijkt hij conservatiever geworden. Kan me niet herinneren dat er een update is geweest. Meer mensen die dit is opgevallen, of ideeën wat er kan zijn??
Als ik om middernacht begin en ieder uur een meting doe, dan meet ik echt de hele dag. Maar het is dan zeker geen continue meting. De aanname dat alle horloges die optische HR hebben het dus ook 24/7 doen zal misschien wel kloppen, maar dat ze het allemaal nauwkeurig bijhouden (iedere seconde een meting) klopt dan weer zeker niet.Rene schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:20:
[...]
Is dat zo? Volgens mij meten de meeste horloges tegenwoordig 24/7.
Op de VA3 kan ik altijd direct mijn hartslag zien. Ook zie ik bijvoorbeeld dat die groene diodes heel de dag knipperen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Dan zou ik eerst maar eens gaan testen met een grotere Garmin met OHR @Tuinstoel , want als de oorzaak in je kleine polsen ligt (en da's best aannemelijk) dan gaat dat ook niet werken. Bij mij (met gemiddelde polsen) is de meting met de Stratos wel consistent. Moet er wel bij zeggen dat ik geen nterval doe, daar heb ik een boedhekel aan.
Waarom heb je niet met borstband en Stratos getest?
Omdat ik geen bluetooth band heb, enkel ANT+ (van Garmin). Een band zal altijd beter resultaat geven denk ik. Echter vind ik het lopen met een borstband niet zo comfortabel, maar misschien is dat ook wel gewenning. @Frenz64 loop je altijd vlak dan? Bij mij had de Amazfit slechte readings bij interval, en bij klimwerk. Probeer het eensFrenz64 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:35:
Dan zou ik eerst maar eens gaan testen met een grotere Garmin met OHR @Tuinstoel , want als de oorzaak in je kleine polsen ligt (en da's best aannemelijk) dan gaat dat ook niet werken. Bij mij (met gemiddelde polsen) is de meting met de Stratos wel consistent. Moet er wel bij zeggen dat ik geen nterval doe, daar heb ik een boedhekel aan.
Vlak, vlak, ik loop door een polder, die is best vlak ja
De enige stijging/daling is wanneer ik kleine dijkjes oploop/afloop en daar volgt de hartslag prima. Gisteren kreeg ik een waarschuwing dat ik voorbij m'n omslagpunt ging en na wat temporisering zakte hij een paar slagen.
Ik heb ook runs waarbij ik op -6 begin, en eindig op -2. Ik neem aan dat dit een realistischer beeld is, maar zonder de berekening hierachter weet ik niet in hoeverre het allemaal klopt. Bijvoorbeeld:Sluuz schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:58:
Woordkeuze wordt belangrijk in dit soort discussies inderdaad. Meten is niet hetzelfde als vastleggen.rockhopper schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:24:
Als ik om middernacht begin en ieder uur een meting doe, dan meet ik echt de hele dag. Maar het is dan zeker geen continue meting. De aanname dat alle horloges die optische HR hebben het dus ook 24/7 doen zal misschien wel kloppen, maar dat ze het allemaal nauwkeurig bijhouden (iedere seconde een meting) klopt dan weer zeker niet.
Zo kan je continu meten en dan na een minuut het gemiddelde vastleggen. Of elke minuut de gemeten waarde vastleggen, dat is al iets heel anders.
Voor geïnteresseerden voor het verhaal achter het meten/vastleggen van 24x7 OHR:
https://www.dcrainmaker.c...ng-continual-optical.html
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vandaag voelde ik me al klote toen ik ging lopen en mijn hartslag was een stuk hoger dan normaal. De indicator stond uiteindelijk op -7 terwijl ik eerder deze week een heerlijke interval liep die uitstekend ging. Toen begon ik op +6.Sluuz schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:58:
Dit zijn precies die functies waarmee ze zich willen onderscheiden van andere trackers en waardoor je online dingen leest dat als je een "echte sporter" bent, dat je dan een Garmin moet nemen.
Gatver... mijn bandje van de vivosmart 3 begint weer te scheuren. Nu naar 5 maanden. Kijken of garmin dit nu weer gaat oplossen. Die hele vivosmart / vivofit lijn blijft problemen met de bandjes houden volgens mij.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Beste mensen,
In een poging een ultiem sporthorloge te komen als vervanging van mijn tomtom Spark heb ik een Fenix 5x gekocht.
Helaas ben ik volledig teleurgesteld door dit horloge. Qua looks en functie's is het een top horloge, maar hetgeen waar het om draait de GPS nauwkeurigheid is echt volledig slecht.
Zolang de omstandigheden perfect zijn is het nog te doen maar in de stad en tussen de bomen in het bos is het echt dramatisch.
Mijn oude tomtom presteert echt veel beter.
Op een 6 km loopje in het bos mis ik zo 10% van mijn afstand (en dus ook mijn pace).
Hier is een voorbeeld

De blauwe lijn is mijn tomtom en die is echt spot on, de groene gaat overal heen.
Dit komt waarschijnlijk doordat er gebruik gemaakt wordt van een Mediatek chip in plaats van een SIRFstar chip.
Nu heb ik besloten om mijn horloge terug te sturen naar Garmin voor vervanging en als dat niet werkt gaat hij eruit.
Dus ik ben al een beetje aan orienteren welk horloge ongeveer dezelfde functie's heeft (barometer,multisport en notificaties) maar geen probleem heeft met de GPS.
In een poging een ultiem sporthorloge te komen als vervanging van mijn tomtom Spark heb ik een Fenix 5x gekocht.
Helaas ben ik volledig teleurgesteld door dit horloge. Qua looks en functie's is het een top horloge, maar hetgeen waar het om draait de GPS nauwkeurigheid is echt volledig slecht.
Zolang de omstandigheden perfect zijn is het nog te doen maar in de stad en tussen de bomen in het bos is het echt dramatisch.
Mijn oude tomtom presteert echt veel beter.
Op een 6 km loopje in het bos mis ik zo 10% van mijn afstand (en dus ook mijn pace).
Hier is een voorbeeld

De blauwe lijn is mijn tomtom en die is echt spot on, de groene gaat overal heen.
Dit komt waarschijnlijk doordat er gebruik gemaakt wordt van een Mediatek chip in plaats van een SIRFstar chip.
Nu heb ik besloten om mijn horloge terug te sturen naar Garmin voor vervanging en als dat niet werkt gaat hij eruit.
Dus ik ben al een beetje aan orienteren welk horloge ongeveer dezelfde functie's heeft (barometer,multisport en notificaties) maar geen probleem heeft met de GPS.
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
De ervaring leert wel dat de GPS na een aantal keer gebruiken (calibreren) beter wordt. Ik weet niet hoe vaak je hebt gelopen ermee voordat je de conclusie trok dat het slecht was (wat bovenstaand plaatje wel echt is
)
Al meerdere keren
.
Ik ga er niet vanuit dat het gaat verbeteren met dit horloge.
Helaas staat internet vol van deze bevindingen maar die vind ja pas nadat je zoekt. In de reviews (die waarschijnlijk allemaal gesponseerd zijn) komt dit niet naar voren.
Ik ga er niet vanuit dat het gaat verbeteren met dit horloge.
Helaas staat internet vol van deze bevindingen maar die vind ja pas nadat je zoekt. In de reviews (die waarschijnlijk allemaal gesponseerd zijn) komt dit niet naar voren.
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Een van de verbeteringen aan de plus tov de Fenix 5 en 5X was toch de GPS performance?
Niet als ik het Garmin forum mag geloven. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van de mediatek chip.
Maar ik ga niet nog eens 150 euro extra betalen voor de plus versie.
Zijn hier misschien andere fenix 5x gebruikers die kunnen aangeven of mijn versie nu echt slecht is of dat dit "normaal" is voor de 5x versie's.
Zijn hier misschien andere fenix 5x gebruikers die kunnen aangeven of mijn versie nu echt slecht is of dat dit "normaal" is voor de 5x versie's.
[ Voor 30% gewijzigd door madmaus op 06-08-2018 10:12 ]
Een van de redenen waarom ik de 935 heb genomen.
Ik had de 5X maar mijne was wel wat nauwkeuriger dan dat, hoewel hij ook wel af en toe uit de bocht vloog. Dat had dan wel vaak te maken met moeilijke omstandigheden (smalle straatjes, veel bomen, bewolkt).madmaus schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:12:
Niet als ik het Garmin forum mag geloven. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van de mediatek chip.
Is de 935 beter?tlpeter schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:46:
Een van de redenen waarom ik de 935 heb genomen.
Want daar zit ik ook naar te kijken. Als die echt beter presteert dan ga ik daar naar toe over.
Opzich ben ik wel fan van Garmin maar ik kan met deze onnauwkeurigheid niet leven.
935 zou een mooi alternatief zijn echter maakt die gebruik van dezelfde hardware (echter is die van plastic wat het verschil misschien maakt).
@madmaus Had je de frequentie van vastleggen van de GPS data wel op 1 sec staan of op de 'smart' setting?
Verder hoor ik wel meer positieve geluiden qua GPS wat betreft de FR935, omdat het materiaal van de behuizing GPS signalen beter doorlaat dan die van de Fenix 5X.
Ik heb met m'n FR645M verder nog geen GPS problemen gehad en die is ook van plastic.
Verder hoor ik wel meer positieve geluiden qua GPS wat betreft de FR935, omdat het materiaal van de behuizing GPS signalen beter doorlaat dan die van de Fenix 5X.
Ik heb met m'n FR645M verder nog geen GPS problemen gehad en die is ook van plastic.
jazeker 1 seconde.
GPS en GPS + glonass gaf hetzelfde resultaat.
GPS en GPS + glonass gaf hetzelfde resultaat.
Die track van jou is dermate slecht dat je contact kan opnemen met de support (of het terugsturen) want dat is niet normaal en ook niet zoals het hoort.
Maar goed ik weet niet of je nu expres een slecht stuk eruit haalt, het is namelijk wel een heel erg klein stukje, en of je inderdaad de settings goed had staan en of je eerst al eens een keer het horloge 30 minuten naar de hemel hebt laten kijken met de gps aan (soort ijking). Dus er spelen meerdere factoren mee.
Maar goed ik weet niet of je nu expres een slecht stuk eruit haalt, het is namelijk wel een heel erg klein stukje, en of je inderdaad de settings goed had staan en of je eerst al eens een keer het horloge 30 minuten naar de hemel hebt laten kijken met de gps aan (soort ijking). Dus er spelen meerdere factoren mee.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik dacht dat de 5x iets beter was dan de 5 en 5s wat betreft GPS, dus in die zin verbaast het me wel wat... Maar zelf heb ik een tijd geleden de fenix5 gehad, met ook erg matige tracks, en om die reden ook naar de 935 gegaan en geen moment spijt.
En met mij vele anderen die de stap hebben gemaakt... De F5 serie staat, net als de F3, niet bekend om zijn goede gps helaas...
En met mij vele anderen die de stap hebben gemaakt... De F5 serie staat, net als de F3, niet bekend om zijn goede gps helaas...
@m0ridin ik denk wel dat de F3 net zoals de F5 serie goed is, maar ze zijn zeker niet best of class wat betreft gps. Dat is toch wel een verschil. Zoals je het nu schrijft klinkt het alsof ze slecht zijn.
Een sporthorloge in de premium prijsklasse verwacht ik een prima GPS maar dat had het niet. Ook had ik last van extreme hoogte en luchtdruk verschillen. De verbinding met mijn HRM-run band was ook regelmatig weg. Al deze problemen heb ik niet met de 935. Het ontwerp van de Fenix reeks klopt gewoon niet. Helaas want het was mijn eerste keus.
Tja, goed zou ik ze niet willen noemen eerlijk gezegd... Acceptabel (afhankelijk van de persoon)?rockhopper schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:10:
@m0ridin ik denk wel dat de F3 net zoals de F5 serie goed is, maar ze zijn zeker niet best of class wat betreft gps. Dat is toch wel een verschil. Zoals je het nu schrijft klinkt het alsof ze slecht zijn.
Toen ik de fenix 5 aangeschaft had vielen de tracks me erg tegen (op hogere snelheid als fietsen en aardig tempo hardlopen nog ok, maar erg gevoelig voor bomen/gebouwen/water en ook bij lage snelheid erg bibberig).
Ik heb daarvoor de tomtom, fr235 en fr735xt gehad en baseerde mijn verwachtingen daar op.
Rondgezocht en kwam op veel meer klachten van hetzelfde uit, ook met veel verwijzingen naar gelijke ervaringen met de fenix3.
Ook veel anderen die er GEEN problemen mee hadden (ook al zou ik diezelfde tracks als problematisch inschatten) of voor wie het gewoon goed genoeg was. Sure, dat kan, en ook verwijzen naar specificaties (5m onzekerheid bij gps bijv) kan en dan zal het zeker aan de specs voldoen.
Maar als ik kijk naar eerdere ervaringen, en nu de ervaring met mijn FR935, dan vond ik de fenix5 (en wat ik heb gezien van de fenix3) beneden gemiddeld en dus echt niet 'goed' helaas. En er zijn velen die de stap van de fenix5 naar de 935 hebben gemaakt en erg positief zijn in het verschil qua gps.
Maar dat hangt af van manier van gebruiken ook natuurlijk, maar er lijkt simpelweg een 'issue' te zijn met het design/materiaal van de F5 serie en gps (en ook dingen als ant/bluetooth connecties waren vaak een probleem). Het is niet voor niets dat het interne design van de F5 plus serie iets is aangepast.
Overigens begreep ik wel dat dit vooral een F5/F5s issue was, de F5X zou beter presteren dus daarom vind ik het alsnog wel wat apert... maar anyway, hoewel tracks objectief zijn is de interpretatie ervan natuurlijk wel weer subjectief
Ik had met mijn F5X ook regelmatig last van het bovenstaande, dus als dat al beter was dan de 5 en 5s vraag ik me af hoe slecht die dan wel niet zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Sluuz op 06-08-2018 12:33 ]
Ja je hebt sowieso te maken met een flink aantal onzekere factoren
-verkeerd gebruik (geen goede fix, verkeerd dragen)
-verkeerde instelling (smart recording)
-mensen die klagen om het klagen
-tevreden mensen schreeuwen dit niet over het internet
-mogelijkheid dat er variatie zit in toestellen?
-firmware bijgewerkt?
-plek van opname track
Maar ik ben het wel helemaal met jullie eens dat als je strikt naar gps performance (een belangrijk punt) kijkt, de F5 meer dan gemiddeld klachten hoort.
Ik heb niet de luxe van een moderne Fenix, ik doe het nog altijd met de oude F3, waarbij ik duidelijk veel problemen had de eerste 6 maanden met de gps nauwkeurigheid. Een swap en vele firmware revisies later (6 maanden dus sinds aankoop 1e exemplaar) en alles doet het in mijn ogen prima. Of het beter kan en of er toestellen zijn die het beter doen... mogelijk, ik kan er niet veel testen. Maar ik test wel al mijn ritten met 2 of 3 devices en daar zit weinig verschil in. Het probleem wat ik beschrijf is natuurlijk wel heel relevant. Het geeft voor mij aan dat Garmin de eerste 6 maanden gewoon slecht was met gps bij de F3. Alle klachten en negatieve reviews en opmerkingen hierover blijven tot in de eeuwigheid op het internet staan. (alle reden te meer om je zaken bij release al goed op orde te hebben) Mensen die geen problemen zien posten dit niet. Reviews bij release worden zelden tot nooit bijgewerkt. Tot slot vinden haters het leuk om de marktleider en het topmodel onderuit te halen. (ik wijs niemand aan, zo werkt het internet nu eenmaal)
Of deze problemen bij de F5 nu ook het geval is, durf ik niet te zeggen, al lijkt het er wel op. De F5plus geen idee, nog te weinig over gelezen.
-verkeerd gebruik (geen goede fix, verkeerd dragen)
-verkeerde instelling (smart recording)
-mensen die klagen om het klagen
-tevreden mensen schreeuwen dit niet over het internet
-mogelijkheid dat er variatie zit in toestellen?
-firmware bijgewerkt?
-plek van opname track
Maar ik ben het wel helemaal met jullie eens dat als je strikt naar gps performance (een belangrijk punt) kijkt, de F5 meer dan gemiddeld klachten hoort.
Ik heb niet de luxe van een moderne Fenix, ik doe het nog altijd met de oude F3, waarbij ik duidelijk veel problemen had de eerste 6 maanden met de gps nauwkeurigheid. Een swap en vele firmware revisies later (6 maanden dus sinds aankoop 1e exemplaar) en alles doet het in mijn ogen prima. Of het beter kan en of er toestellen zijn die het beter doen... mogelijk, ik kan er niet veel testen. Maar ik test wel al mijn ritten met 2 of 3 devices en daar zit weinig verschil in. Het probleem wat ik beschrijf is natuurlijk wel heel relevant. Het geeft voor mij aan dat Garmin de eerste 6 maanden gewoon slecht was met gps bij de F3. Alle klachten en negatieve reviews en opmerkingen hierover blijven tot in de eeuwigheid op het internet staan. (alle reden te meer om je zaken bij release al goed op orde te hebben) Mensen die geen problemen zien posten dit niet. Reviews bij release worden zelden tot nooit bijgewerkt. Tot slot vinden haters het leuk om de marktleider en het topmodel onderuit te halen. (ik wijs niemand aan, zo werkt het internet nu eenmaal)
Of deze problemen bij de F5 nu ook het geval is, durf ik niet te zeggen, al lijkt het er wel op. De F5plus geen idee, nog te weinig over gelezen.
Tja, het enige wat ik weet is dat er van de fenix5 (en ook de fenix3) een tig pagina tellend topic is met klachten over gps... Voor geen enkel ander horloge is het zo erg.
Verder een scala aan tracks, al dan niet samen met andere horloges op hetzelfde moment gedrag, welke toch een redelijk objectief beeld geven.
Nu zijn het allemaal valide punten die je noemt (hoewel verkeerd dragen van een gps horloge mbt gps me lastig lijkt, smart recording een track eerder 'gladder' maakt dan slechter, etc) maar ik ga hier ook vooral op mijn eigen ervaring af en als die dan ook ondersteund wordt door wat ik zoal op fora vind trek ik daar wel mijn conclusies uit.
Wat ik me trouwens kan voorstellen is dat de gps chips zuiniger (want batterij) en goedkoper moeten worden waardoor bepaalde issues misschien juist bij nieuwere modellen horloges duidelijker optreden.
Anyway, iedereen moet zijn eigen conclusies trekken en beslissen of een horloge voldoet aan de eigen verwachtingen. In mijn geval was dat absoluut niet zo en de switch naar de 935 is een prima keuze geweest. Dus mocht bovenstaande user ontevreden zijn over de F5 vermoed ik dat de 935 een zeer goed alternatief is...
Verder een scala aan tracks, al dan niet samen met andere horloges op hetzelfde moment gedrag, welke toch een redelijk objectief beeld geven.
Nu zijn het allemaal valide punten die je noemt (hoewel verkeerd dragen van een gps horloge mbt gps me lastig lijkt, smart recording een track eerder 'gladder' maakt dan slechter, etc) maar ik ga hier ook vooral op mijn eigen ervaring af en als die dan ook ondersteund wordt door wat ik zoal op fora vind trek ik daar wel mijn conclusies uit.
Wat ik me trouwens kan voorstellen is dat de gps chips zuiniger (want batterij) en goedkoper moeten worden waardoor bepaalde issues misschien juist bij nieuwere modellen horloges duidelijker optreden.
Anyway, iedereen moet zijn eigen conclusies trekken en beslissen of een horloge voldoet aan de eigen verwachtingen. In mijn geval was dat absoluut niet zo en de switch naar de 935 is een prima keuze geweest. Dus mocht bovenstaande user ontevreden zijn over de F5 vermoed ik dat de 935 een zeer goed alternatief is...
Even voor de duidelijkheid. ik klaag omdat ik zie dat mijn tracks zeer veel slechter zijn dan die van mijn oude tomtom Spark.
Aangezien ik een horloge koop met nieuwprijs 700 euro verwacht ik niet dit.
Uiteraard laat ik in mijn voorbeelden slechte stukjes zien maar het is gewoon zo dat de fenix 5x op GPS nergens beter presteert dan de tomtom.
ik heb alle instellingen al geprobeerd.
1 seconde recording en smart.
GPS only
GPS + Glownass
en nu heb ik de beta versie met GPS + Galileo geprobeerd.
Allen geven dit zelfde slechte resultaat.
Mijn fenix 5x gaat al retour vanwege de crack in de HR sensor dus dan zal die vermoedelijk vervangen worden.
Indien het retour exemplaar dit zelfde doet gaat hij eruit voor een garmin 935.
net nog een test gedaan:
https://www.strava.com/activities/1753523842
(weet niet of dit te zien is).
bij gebouwen gaat het volkomen mis, en niet een klein beetje ook.
ik ga eerst 5 weken op vakantie maar daarna ga ik voor een 935.
Aangezien ik een horloge koop met nieuwprijs 700 euro verwacht ik niet dit.
Uiteraard laat ik in mijn voorbeelden slechte stukjes zien maar het is gewoon zo dat de fenix 5x op GPS nergens beter presteert dan de tomtom.
ik heb alle instellingen al geprobeerd.
1 seconde recording en smart.
GPS only
GPS + Glownass
en nu heb ik de beta versie met GPS + Galileo geprobeerd.
Allen geven dit zelfde slechte resultaat.
Mijn fenix 5x gaat al retour vanwege de crack in de HR sensor dus dan zal die vermoedelijk vervangen worden.
Indien het retour exemplaar dit zelfde doet gaat hij eruit voor een garmin 935.
net nog een test gedaan:
https://www.strava.com/activities/1753523842
(weet niet of dit te zien is).
bij gebouwen gaat het volkomen mis, en niet een klein beetje ook.
ik ga eerst 5 weken op vakantie maar daarna ga ik voor een 935.
[ Voor 3% gewijzigd door madmaus op 06-08-2018 13:30 ]
Grappig genoeg wilde ik vandaag hier eens vragen of het normaal is dat de GPS van mijn Fenix 5 veel slechter is dan van mijn FR230. De antwoorden staan hierboven dus al 
Vorige week op vakantie 4x hardgelopen vanaf hetzelfde beginpunt en in dezelfde regio. Zelfs de 4e keer duurde het 3 minuten voordat ik een GPS fix had. Zal de route eens bekijken via maps om te zien hoe veel de GPS afwijkt tijdens het rijden/hardlopen.
Edit: tijdens het hardlopen zit mijn Fenix er ook goed naast. Wat slecht zeg
Vorige week op vakantie 4x hardgelopen vanaf hetzelfde beginpunt en in dezelfde regio. Zelfs de 4e keer duurde het 3 minuten voordat ik een GPS fix had. Zal de route eens bekijken via maps om te zien hoe veel de GPS afwijkt tijdens het rijden/hardlopen.
Edit: tijdens het hardlopen zit mijn Fenix er ook goed naast. Wat slecht zeg
[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 06-08-2018 13:05 ]
Aanschouw: het siliconen bandje van de FR645 na enkele keren zwemmen:
Dat wit spul moet haast wel chloor zijn. Het is er deels af te krijgen, maar het is elke keer opnieuw priegelwerk waar je niet op zit te wachten. Echter is het bandje ook al wat kleur verloren, het is niet meer zo roze als het eerst was.
Benieuwd hoe dit er na een jaar uitziet
| FR645 | ||
Dat wit spul moet haast wel chloor zijn. Het is er deels af te krijgen, maar het is elke keer opnieuw priegelwerk waar je niet op zit te wachten. Echter is het bandje ook al wat kleur verloren, het is niet meer zo roze als het eerst was.
Benieuwd hoe dit er na een jaar uitziet
@XWB daarom bestel ik bandjes altijd op aliexpress. 4 euro per stuk met quick release.
Dit kan ik ook bevestigen. Ik heb een officieel rood bandje van Garmin (quickfit) gebruikt op m'n F5X en deze was na een jaar supervaal geworden. Ik heb er denk ik 3 keer mee gezwommen, meer niet. De binnenkant was nog even rood als bij aanschaf, de buitenkant was bijna roze geworden. Niet echt acceptabel voor een bandje van 50 piek.
Een vraagje... Ik heb al sinds hij uit is een 5X en ben ontevreden over zowel GPS-prestaties als de oHR. Niet verwonderlijk. Nu zou ik graag zowel een Stryd (ANT+) als Polar OH1 of Scosche Rhythm+ (beide Bluetooth, Rhythm+ ook ANT+) tegelijkertijd willen pairen met de 5X. Zijn er hier mensen die dat al doen? Is het überhaupt mogelijk?
Tegelijkertijd met wat? Beide zijn sowieso te pairen met de 5X. Of bedoel je nu dat je ze allebei tegelijk wil pairen?
Het kan in ieder geval. Het horloge gaat normaal gesproken uit van de externe hartslagmeter tijdens een activiteit en je kan ook per activiteit instellen welke de voorkeur heeft.Krylinck schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:40:
Een vraagje... Ik heb al sinds hij uit is een 5X en ben ontevreden over zowel GPS-prestaties als de oHR. Niet verwonderlijk. Nu zou ik graag zowel een Stryd (ANT+) als Polar OH1 of Scosche Rhythm+ (beide Bluetooth, Rhythm+ ook ANT+) tegelijkertijd willen pairen met de 5X. Zijn er hier mensen die dat al doen? Is het überhaupt mogelijk?
Als je geen grote haast hebt kan je wachten op de rhythm 24 van scosche, of in ieder geval de in depth review van DC Rainmaker. In potentie een betere opvolger van de rhythm+ maar de startup is verre van probleemloos gegaan. Even kat uit de boom kijken kan geen kwaad. De rhythm+ is verder geweldig, ik gebruik hem tijdens al m'n activiteiten, het grote nadeel is de beperkte duur van slechts 8 uur.
@Krylinck Ik kan op mijn FR230 een ANT+ footpod en een Rhythm+ tegelijk koppelen en gebruiken. Zolang Stryd zich ook gewoon als footpod identificeert lijkt me dat dus geen enkel probleem.
https://www.dcrainmaker.c...s-5x-in-depth-review.html
https://www.dcrainmaker.c...s-5x-in-depth-review.html
Additionally, note that the Fenix 5 Plus follows in line with the Fenix 5 series in allowing connectivity to ANT+ & Bluetooth Smart sensors. The full list of sensor types is as follows
Headphones (Bluetooth), External Heart Rate (ANT+/Bluetooth Smart), Speed/Cadence (ANT+/Bluetooth Smart), Cycling Power Meters (ANT+/Bluetooth Smart), Footpods (ANT+/Bluetooth Smart), VIRB Action Camera (ANT+), Tempe temperature sensor (ANT+), Shimano Di2 (private-ANT), Cycling Gear Shifting (ANT+), Cycling Lights (ANT+), Cycling Radar (ANT+), Extended Display (ANT+), RD Pod (ANT+), Muscle O2 (ANT+), Garmin inReach (ANT+).
Voor een intervaltraining had ik de HRM2-SS maar eens aan de FR645 gekoppeld, en kreeg na afloop een betere lactaatdrempel. Was dat toeval, of is de ANT+ band zoveel nauwkeuriger?Aghanim schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:34:
Vandaag kreeg ik na het hardlopen een lactaat drempel van mijn Fenix5.
Top, @rockhopper en @Pathogen! Goed om te weten.
De Stryd komt er sowieso als eerste, ik kan zeker afwachten tot goede reviewresultaten binnen zijn rondom de Rhythm 24.
@Krylinck en anders een tweedehands R+ op de kop tikken
*kuch*
Heb jij een lactaatdrempel gekregen bij gebruik van de OHR sensor dan? Ik dacht dat dat alleen maar mogelijk was met een hartslagband?XWB schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:04:
[...]
Voor een intervaltraining had ik de HRM2-SS maar eens aan de FR645 gekoppeld, en kreeg na afloop een betere lactaatdrempel. Was dat toeval, of is de ANT+ band zoveel nauwkeuriger?
Goed punt, voor zover ik weet alleen icm een band inderdaad.PatrickC schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:51:
[...]
Heb jij een lactaatdrempel gekregen bij gebruik van de OHR sensor dan? Ik dacht dat dat alleen maar mogelijk was met een hartslagband?
Ik twijfel tussen de Garmin FR645 music en de Garmin Vivoactive 3 music.
Ben een recreationele hardloper. Nu aan het trainen voor halve marathon. Ben erg gehecht aan schema'tjes waaraan ik me zelf vast kan klampen. En ben ook wel een data freak.
De redenen waarom ik twijfel:
Ben een recreationele hardloper. Nu aan het trainen voor halve marathon. Ben erg gehecht aan schema'tjes waaraan ik me zelf vast kan klampen. En ben ook wel een data freak.
- Bij de VA3 staat dat het geen interval training ondersteunt. Is dit echt zo en geldt dit ook voor de interval trainingen die in een training plan zitten?
- Hoeveel last heb je er van dat de VA3 touch heeft tijdens het lopen? Is hij dan nog wel redelijk te bedienen?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Touchscreen bedienen tijdens het lopen is tijdens wandelen al niet fijn (beweging), laat staan bij hardlopen. Ik zou je daarom adviseren om zelf even te testen hoe goed je dit zelf vind werken. Van de andere kant raak ik mijn horloge qua bediening eigenlijk alleen maar aan tijdens het begin van een activiteit. Dingen aanzetten, juiste scherm in beeld en gaan. Dus als je net zo iemand bent die meestal genoeg heeft aan 1 scherm met data is de bediening een non-factor.mastair schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:30:
Ik twijfel tussen de Garmin FR645 music en de Garmin Vivoactive 3 music.
- Bij de VA3 staat dat het geen interval training ondersteunt. Is dit echt zo en geldt dit ook voor de interval trainingen die in een training plan zitten?
- Hoeveel last heb je er van dat de VA3 touch heeft tijdens het lopen? Is hij dan nog wel redelijk te bedienen?
@mastair De VA3 ondersteunt gewoon custom workouts, dus ook intervallen. Ik heb jarenlang touchscreen horloges gebruikt (FR610, VA HR) en dan ging verder prima met hardlopen, maar... deze horloges hadden ook voldoende fysieke knoppen. De VA3 heeft maar één knop en dat is gewoon te weinig. Voor manual laps moet je b.v. double tappen op het touchscreen. Doe dat maar eens terwijl je een flink tempo loopt. Verder heeft de VA3 ook een vervelende restrictie wat betreft de data pagina’s... het aantal data velden per pagina is namelijk een algemene setting voor alle pagina’s.
Dus ik zou voor de FR645M gaan, behalve als je persé een touchscreen wilt. Is ook logisch omdat ik zelf dezelfde afweging heb gemaakt en voor de FR645M. Als bonus krijg je er dan ook wat extra data opties bij.
Dus ik zou voor de FR645M gaan, behalve als je persé een touchscreen wilt. Is ook logisch omdat ik zelf dezelfde afweging heb gemaakt en voor de FR645M. Als bonus krijg je er dan ook wat extra data opties bij.
[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 06-08-2018 19:24 ]
@mastair zou zeker voor de FR645 gaan.
Heb deze zelf ook sinds kort en zeer tevreden over. Fysieke buttons zijn een groot voordeel.
Natuurlijk is de ohr niet zo goed als een band maar verder erg goed horloge!
Heb deze zelf ook sinds kort en zeer tevreden over. Fysieke buttons zijn een groot voordeel.
Natuurlijk is de ohr niet zo goed als een band maar verder erg goed horloge!