Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 182 ... 318 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@PatrickC
Nou, tis even geleden. Maar dat zegt me niks... Dat hele Connect IQ überhaupt nog nooit bekeken...

Ik vermoed dat Garmin een update heeft gedaan, die dit heeft uitgeschakeld. Ik heb gekeken of ik een change log Kan vinden maar nog niets...
Of morgen Garmin bellen... ?

@Gonadan
Ja dat moet. Toen deed ik het via Strava. Maar dat is nu achter een paywall.
Als iemand wél een Strava+ heeft en een track wil maken om m'n huis, dan kan ik dat testen.

Ik zou niet weten of je de files op een andere kunt uitlezen.; Vergelijken op de inhoud. Gewoon notepad is t niet..

[ Voor 34% gewijzigd door Blomminator op 09-02-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:55
@Blomminator check deze eens: https://www.owen.org/blog/8683/

Het lijkt erop dat je route maak tool ze er al in moet zetten en dan pas FIT ervan maken.
Kwestie van de juiste routeplanner vinden. Misschien werkt die gelinkte nog goed.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:21
Mijn FR745 is toegekomen! Morgen staat een loopje via Garmin Coach op het programma. Ben eens benieuwd. Voelt trouwens lichter aan dan mijn vivoactive 3 terwijl die volgens de weegschaal zwaarder is >_<.

De extra gegevens zijn wel leuk om te weten. Ook ben ik van plan om na de Garmin Coach trainingen gebruik te maken van de suggested workouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:27
Alvast vooruit lopend wilde ik schaatsen als activiteit kiezen op de F5X+...maar die is er dus niet standaard...dan maar eentje aanmaken :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hopjesvla79 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:44:
Alvast vooruit lopend wilde ik schaatsen als activiteit kiezen op de F5X+...maar die is er dus niet standaard...dan maar eentje aanmaken :)
Via Connect IQ zijn er ook een paar Speed Skating apps beschikbaar volgens mij. :+

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben al een tijdje aan het kijken voor een hartslagband met optische hartslagmeting voor mijn broer, want de OHR op zijn Fenix 6 Titanium werkt niet goed bij hem (heel vaak cadence lock). De Polar OH1 plus leek mij wel een mooie optie, maar had deze gelukkig nog niet aangeschaft, omdat Polar net een opvolger heeft uitgebracht, de Verity Sense, die wat tekortkomingen van zijn voorganger oplost. DCR heeft ‘m natuurlijk al getest en is erg positief. Iemand hier ervaringen met de Polar OH1 plus? Aan de hartslagmeting zelf is niets veranderd namelijk zo te horen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Polar Verity Sense In-Depth Review: 13 New Things To Know

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:31
PatrickC schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:09:
Ben al een tijdje aan het kijken voor een hartslagband met optische hartslagmeting voor mijn broer, want de OHR op zijn Fenix 6 Titanium werkt niet goed bij hem (heel vaak cadence lock). De Polar OH1 plus leek mij wel een mooie optie, maar had deze gelukkig nog niet aangeschaft, omdat Polar net een opvolger heeft uitgebracht, de Verity Sense, die wat tekortkomingen van zijn voorganger oplost. DCR heeft ‘m natuurlijk al getest en is erg positief. Iemand hier ervaringen met de Polar OH1 plus? Aan de hartslagmeting zelf is niets veranderd namelijk zo te horen.
[YouTube: Polar Verity Sense In-Depth Review: 13 New Things To Know]
Ik heb de Scosche Rhythm plus gehad en heb nu de Polar OH1+ en de Wahoo Tickr fit; alledrie optisch en rond de bovenarm te bevestigen. De Rhythm plus werkte 2 jaar lang goed, totdat deze in de winter ook een cadence lock kreeg. De Wahoo doet het het beste, maar rond het nulpunt bij mij toch ook een cadence lock. Ik was deze een tijdje kwijt en toen de OH1 gekocht. Deze kreeg eerder last van de cadence lock, al onder de 10 graden. Maar: elke huid is verschillend (ik heb een blanke huid en ben niet zwaar behaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@PatrickC @Gonadan @Blomminator Nav van de laatste posts net even een testje gedaan.

Als activiteit hardlopen gekozen en dan bij opties voor navigatie ipv koersen.

Kreeg nu netjes ongeveer 40 a 50m voor de afslag een seintje (audio en op het scherm).
Verder niet met route info op mijn scherm gelopen dus weet ik niet of er ook afgeteld wordt naar de koerspunten.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Frij5fd Hmmm... dat klinkt niet zo positief mbt cadence locks en dat is nou juist de reden om wat anders te proberen als de OHR van het horloge. En met een borstband wil mijn broer niet lopen, dus dat is geen optie.

Mijn broer haalt nu het beste resultaat met zijn Fenix 6 door deze aan de binnenkant van zijn rechterpols te dragen... niet de meest ideale manier om een horloge te dragen.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat fabrikanten dit probleem niet beter softwarematig oplossen. Als je ineens een sprong in de hartslag ziet en deze hartslag dan op je pasfrequentie uitkomt van dat moment, dan moet dat toch te detecteren zijn? En als het niet lukt om de hartslag goed te detecteren, dan kan het horloge beter geen hartslag registreren lijkt mij, want door die cadence lock klopt er niets meer van data die daar afhankelijk van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Het probleem dan is dat men chagrijnig wordt dat er geen data is. En er zijn volgens mij best veel mensen die een cadans hebben die rond de hartslag ligt.
Eigenlijk alle joggers wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m-vw schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:49:
@PatrickC @Gonadan @Blomminator Nav van de laatste posts net even een testje gedaan.

Als activiteit hardlopen gekozen en dan bij opties voor navigatie ipv koersen.
Na hardlopen heb ik alleen de optie navigatie en kan dus niet direct koersen kiezen. Na het kiezen van navigatie kan ik de optie koersen kiezen. Maar navigatie werkt verder prima bij mij. Ik krijg signalen zo’n 40m voor een afslag, ik zie de afstand tot de afslag aftellen en dan bij de afslag zelf nog een signaal. Werkt prima! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:52:
Het probleem dan is dat men chagrijnig wordt dat er geen data is. En er zijn volgens mij best veel mensen die een cadans hebben die rond de hartslag ligt.
Beter geen data dan dat je VO2 max omlaag gaat omdat je hartslag veel te hoog geregistreerd is. En zaken als trainingsstatus en trainingslast kloppen ook niet meer hierdoor. Ik heb zelf vorige week ook een keer een cadance lock gehad op mijn FR645M. Na zo’n 1,5km gaf mijn horloge een prestatieconditie van -10 aan (normaal zit ik rond +4-5). Mijn hartslag volgens het horloge was 181... en ik loop altijd met een pasfrequentie van zo’n 180 tijdens duurlopen. Na de sessie, zakte mijn VO2 max meteen met een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Ja dat is jouw waarheid, maar ik schets dus een alternatieve zienswijze. ;)
Veel minder fanatieke mensen weten niet eens dat cadence lock bestaat waarschijnlijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 09:44
Sinds vorig jaar in het bezit van een Garmin Venu. Daarvoor had ik een simpel Polar horloge. Voldeed prima, alleen de hartslagmeting was verschrikkelijk. Toen gekozen voor de nieuwe Venu omdat Garmin een goede naam heeft en het er iets klassieker uit zag dan een veredelde stappenteller als de Polar en ben niet het type voor een Bulky Garmin horloge.

Super tevreden met de Garmin Venu. Gaat bijna een week mee en presteert fantastisch. Alleen kwam ik er begin dit jaar achter dat ik serieuze Burn-in problemen heb.....

''Always-on'' staat uit. Overdag en tijdens activiteiten. Helderheid op ''Medium'' en de ''Time-out'' staat op kort. Dat je met OLED burn-in krijgt in 2020 is al bijzonder. En zeker met deze instellingen. Als alles op ''aan'' en ''hoog'' zou staan zou je eventueel na 2 jaar kunnen zeggen dat je er zelf een beetje om gevraagd heb. Maar de instellingen zijn er gewoon. Ik heb ze alleen niet aan staan.

Door naar de linkerkant te vegen open ik Garmin Pay. Dit moet handmatig geactiveerd worden en gebruik ik zelden met dit weer en een dikke winterjas aan. Toch komen zelfs de pincode cijfers ''door het scherm heen gebrand''. Het lijkt net of op de achtergrond alsnog alles draait (dit klinkt absurd en technisch ook ;) )

Contact met CoolBlue was helder. Dezelfde dag antwoord en stuur maar op. Maar wilde dit ook even bij Garmin neer leggen. Dat duurde weken en daarna nog eens weken. Ook daar mocht ik hem nu opsturen, maar dan passeer ik CoolBlue. Heb daar wel even aangegeven dat vervanging van scherm of horloge een tijdelijke oplossing is in mijn optiek.

Wordt vervolgd...

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Dubrillion Vervelend. Idd als consument is de winkel waar je hem gekocht hebt de 1e en wettelijke gezien ook de beste lijn om langs te werken. Jammer dat het optreedt.
Dat je met OLED burn-in krijgt in 2020 is al bijzonder. En zeker met deze instellingen
https://www8.garmin.com/m...E9-BB09-778836BBF700.html
Over het AMOLED-scherm
De horloge-instellingen zijn standaard geoptimaliseerd voor de levensduur en prestaties van de batterij (Levensduur van de batterijen maximaliseren).

Aanhouden van beelden of inbranden van pixels is normaal bij AMOLED-toestellen. Om de levensduur van het scherm te verlengen, moet u voorkomen dat statische beelden gedurende lange tijd op een hoog helderheidsniveau worden weergegeven. Om het inbranden te minimaliseren, wordt het Venu™ scherm uitgeschakeld na de geselecteerde time-out (Scherminstellingen). U kunt uw pols naar uw lichaam draaien, tweemaal op het aanraakscherm tikken of op een knop drukken om het toestel te activeren.
Hmm... "minimaliseren".. klinkt toch alsof het toch nog redelijk significant op kan treden, maar zo snel is wel een punt waar je op terug kunt vallen, zou niet mogen....
Hopelijk komt CB met een acceptabele oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:58

Roozzz

Plus ultra

Gonadan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:52:
Lopen deze "joggers" dan met een supertrage pasfrequentie of hoge inspanning?

Nu heb ik een behoorlijk hoge maxhr en omslagpunt, maar het is hard werken hoor om een hartslag te hebben die overeenkomt met de pasfrequentie. Denk aan een 5k of 10k voluit... Het beeld dat ik heb bij joggers komt dan niet bepaald overeen.

Ze zijn er vast, maar dit klinkt voor mij als een edge case.

If you can see, look. If you can look, observe

• Dubrillion
route99 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:49:
@Dubrillion Vervelend. Idd als consument is de winkel waar je hem gekocht hebt de 1e en wettelijke gezien ook de beste lijn om langs te werken. Jammer dat het optreedt.

[...]

https://www8.garmin.com/m...E9-BB09-778836BBF700.html

[...]
Hmm... "minimaliseren".. klinkt toch alsof het toch nog redelijk significant op kan treden, maar zo snel is wel een punt waar je op terug kunt vallen, zou niet mogen....
Hopelijk komt CB met een acceptabele oplossing.
Dit stukje tekst klinkt een beetje als indekken. Dan denk ik bij mezelf: als je OLED niet onder controle krijgt moet je het ook niet aanbieden. Ook niet instellingen als Always On display. Welke ik al vanaf dag 1 uit heb staan.

CB en Garmin komen vast met een goede oplossing. Al hoop ik wel dat de volgende wel iets langer mee kan gaan zonder burn-in.

Ik ben ook benieuwd of meer mensen hier nu last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dubrillion Je bent niet de eerste die dit probleem meldt hier met de Venu. @Arjan90 meldde dit hier eerder ook al. Maar hij gebruikte een Connect IQ app met always on tijdens activiteiten volgens mij. Bij het gebruik wat jij beschrijft, zou inbranden toch eigenlijk niet moeten mogen. Dat pincode scherm bij Garmin Pay gebruik je maar af en toe en dan maar voor korte tijd.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:58
Ik gebruik dat scherm inmiddels niet meer en ook andere zaken branden in. Bij vrouwlief, die het horloge minder gebruik, zie je ook dat het ingebrand is. Heb er nooit last van gehad met een vorig horloge met AMOLED of OLED. Een fikse tegenvaller dus.

Garmin heeft volledige radiostilte en reageert niet. Valt me tegen, ik moet ondertussen terug naar de MM maar die is dicht (en dit is op afstand bijna niet uit te leggen met een voorbeeld).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Dubrillion
PatrickC schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:56:
@Dubrillion Je bent niet de eerste die dit probleem meldt hier met de Venu. @Arjan90 meldde dit hier eerder ook al. Maar hij gebruikte een Connect IQ app met always on tijdens activiteiten volgens mij. Bij het gebruik wat jij beschrijft, zou inbranden toch eigenlijk niet moeten mogen. Dat pincode scherm bij Garmin Pay gebruik je maar af en toe en dan maar voor korte tijd.
Ik gebruikte wel een achtergrond uit de Connect IQ app, maar dit is allemaal via Garmin hun officiele app en met dezelfde instellingen waar het scherm eigenlijk zoveel mogelijk uit staat.

Nog even getwijfeld om mijn fietscomputer te vervangen voor mij Venu tijdens het fietsen en dan always-on. Gelukkig heb ik dit niet gedaan! O-)
Arjan90 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:02:
Ik gebruik dat scherm inmiddels niet meer en ook andere zaken branden in. Bij vrouwlief, die het horloge minder gebruik, zie je ook dat het ingebrand is. Heb er nooit last van gehad met een vorig horloge met AMOLED of OLED. Een fikse tegenvaller dus.

Garmin heeft volledige radiostilte en reageert niet. Valt me tegen, ik moet ondertussen terug naar de MM maar die is dicht (en dit is op afstand bijna niet uit te leggen met een voorbeeld).
Heel zuur. Mijn vriendin twijfelt tussen de Venu en Venu SQ. Omdat trap lopen en muziek niet boeiend zijn overweegt ze de SQ. Al moet ik eerlijk zeggen dat als die er toentertijd was geweest dat ik die had aangeschaft. Maar een nieuwe Venu komt er niet meer in voor die prijs! :+

[ Voor 33% gewijzigd door Dubrillion op 11-02-2021 11:15 ]

• Gonadan
Roozzz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:59:
Lopen deze "joggers" dan met een supertrage pasfrequentie of hoge inspanning?

Nu heb ik een behoorlijk hoge maxhr en omslagpunt, maar het is hard werken hoor om een hartslag te hebben die overeenkomt met de pasfrequentie. Denk aan een 5k of 10k voluit... Het beeld dat ik heb bij joggers komt dan niet bepaald overeen.

Ze zijn er vast, maar dit klinkt voor mij als een edge case.
Een combinatie van een lage frequentie en een matige conditie en je bent er zo hoor. Heb dat zelf ook wel mogen ervaren na langere periodes van stil staan. Heb alleen nog nooit last gehad van cadence lock.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
PatrickC schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:56:
Inbranden is inherent aan de techniek, maar zo snel als het bij die Venu's gebeurt is niet acceptabel. Daar heeft Garmin echt steken laten vallen ergens.
Mijn vriendin is ook nog 'op zoek' maar die ga ik zeker geen Venu aanraden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubrillion
Korte update:

Beste ....,

Hebbes! Je retourzending is aangekomen in ons magazijn.

Wat we hebben ontvangen:

Garmin Venu Zwart
Bestaande uit de volgende onderdelen: - Los toestel

Je hebt gekozen voor een omruiling voor het onderstaande product:
Garmin Venu Zwart

Wat mag je van ons verwachten
Je ontvangt vandaag nog een verzendbevestiging zodra het product is ingepakt.
In de verzendbevestiging vind je ook een Track & Trace om je bestelling te volgen.

Veel plezier met je aankoop!

Met vriendelijke groet,

Coolblue
Alles voor een glimlach

Ik heb contact gehad met Garmin en daar kreeg ik al een referentienummer. In overleg met CB deze mee verzonden. Dus misschien hebben hun even snel contact gelegd en gaf Garmin aan hem om te ruilen.

Top service al zeg ik dat zelf _/-\o_ .
Hopelijk gaat de volgende langer mee :P

[ Voor 20% gewijzigd door Dubrillion op 11-02-2021 11:48 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:52

Galois

1811 - 1832

Ik heb een Garmin Fenix 5 plus en het polsbandje (dat er standaard bij zat) is na anderhalf jaar stuk. Wat een waardeloze kwaliteit zeg. Ik draag 'm dan wel dagelijks, maar dat hij dan bij normaal gebruik kennelijk maar anderhalf jaar meegaat...?

Dus even op internet kijken voor een nieuwe, kosten die dingen van Garmin zelf 50 euro. Belachelijk voor deze kwaliteit!

Wat is jullie ervaring? Heb ik 'pech' gehad dat mijn bandje maar anderhalf jaar mee is gegaan of is dat ook jullie ervaring? Ik draag mijn horloge elke dag (slaap er ook mee), maar er is niets extreems mee gebeurd of zo.

(of tips voor waar ik deze bandjes het beste aan kan schaffen?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tip 1: neem telefonisch contact op met Garmin. Grote kans dat je een nieuwe krijgt van hen!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:29
Galois schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:29:
Ik heb een Garmin Fenix 5 plus en het polsbandje (dat er standaard bij zat) is na anderhalf jaar stuk. Wat een waardeloze kwaliteit zeg. Ik draag 'm dan wel dagelijks, maar dat hij dan bij normaal gebruik kennelijk maar anderhalf jaar meegaat...?

Dus even op internet kijken voor een nieuwe, kosten die dingen van Garmin zelf 50 euro. Belachelijk voor deze kwaliteit!

Wat is jullie ervaring? Heb ik 'pech' gehad dat mijn bandje maar anderhalf jaar mee is gegaan of is dat ook jullie ervaring? Ik draag mijn horloge elke dag (slaap er ook mee), maar er is niets extreems mee gebeurd of zo.

ik heb een bandje van Ali van 2 euro ofzo, gewoon om te proberen, voor erbij en ik moet zeggen dat de kwaliteit prima is. alles is net zo stevig en het ziet er ook prima uit. het lastige is dat het natuurlijk wat langer duurt voor zoiets binnen is, dus ik zou zeker ook garmin garantie proberen, en ondertussen ook wat bij ome ali bestellen

Strava

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 22:51

KnOeFz

no comment...

bandje van mijn 735 is inmiddels 4 jaar oud en ziet er nog prima uit.
Misschien heb je pech?
Ik slaap er niet mee maar verder heb ik hem zo ongeveer altijd om.
Ik heb wel dat lusje waar je het uitskende deel van het bandje door haalt (hoe heet dat?) vervangen door een Ali-expres exemplaar nadat het gescheurd was (na 3 jaar gebruik)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Gonadan

Mijn ervaring is dat ze het zonder problemen héél veel langer uit houden. Of dat pech is of met de gebruiker te maken heeft kan ik niet overdelen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hehehe, nee @Gonadan, de gebruiker speelt de belangrijkste rol denk ik. En ik denk dat ik er netjes mee omga...

Ik durf niet echt een Ali-exemplaar te bestellen, omdat ik er ook mee zwem en wel 100% zeker wil zijn dat het bandje betrouwbaar is.

Ik heb Garmin gemaild en de vraag gesteld of het normaal is dat een bandje nog geen 2 jaar meegaat.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

@Galois Zoals @mrwolf al aangeeft, gewoon Garmin benaderen want je hebt nog gewoon garantie. Bij mij ging de ‘keeper’ van het bandje stuk na 1,5 jaar. Contact opgenomen met Garmin Support en die hebben mij er twee kosteloos toegestuurd.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dubrillion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:47:

Top service al zeg ik dat zelf _/-\o_ .
Hopelijk gaat de volgende langer mee :P
Ik blijf dit verbazingwekkend vinden. Hoe makkelijk mensen tevreden zijn te stellen.

Idem met de structurele fout van afbreken bandjes bij de 600 serie
Of mijn eigen Vivosmart 3.
3x kapot bandje (2x vervangen door decathlon en 1x door garmin)
2x display te donker (2x vervangen door garmin)

Ondertussen zit in nu in 3de jaar en deze begint ook donker te worden (helaas is de bon van laatste omruiling bij decathlon ouder als 2 jaar).

Gewoon gebrekkig product. Legio verhalen van op intranet Kun je het elke keer vervangen, maar als de garantie voorbij is vette pech.Maar ik ben van mening dat dit soort producten toch echt langer mee mogen gaan als 2 jaar.

Maar nee, het wordt vervangen door hetzelfde (brakke) product en het is direct goede service.
Galois schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:16:
Hehehe, nee @Gonadan
Ik heb Garmin gemaild en de vraag gesteld of het normaal is dat een bandje nog geen 2 jaar meegaat.
Mailen gebed zonder einde bij Garmin. Ik adviseer om te bellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 11-02-2021 15:24 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Dubrillion
Cyberpope schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Ik blijf dit verbazingwekkend vinden. Hoe makkelijk mensen tevreden zijn te stellen.

Idem met de structurele fout van afbreken bandjes bij de 600 serie
Of mijn eigen Vivosmart 3.
3x kapot bandje (2x vervangen door decathlon en 1x door garmin)
2x display te donker (2x vervangen door garmin)

Ondertussen zit in nu in 3de jaar en deze begint ook donker te worden (helaas is de bon van laatste omruiling bij decathlon ouder als 2 jaar).

Gewoon gebrekkig product. Legio verhalen van op intranet Kun je het elke keer vervangen, maar als de garantie voorbij is vette pech.Maar ik ben van mening dat dit soort producten toch echt langer mee mogen gaan als 2 jaar.

Maar nee, het wordt vervangen door hetzelfde (brakke) product en het is direct goede service.

[...]

Mailen gebed zonder einde bij Garmin. Ik adviseer om te bellen.
toon volledige bericht
Ik bedoelde er meer mee dat in minder dan 24 uur besloten wordt dat er een nieuwe wordt opgestuurd. In plaats van CB die het doorstuurt naar Garmin, ze daar op het gemakkie het scherm vervangen en ik 3 a 4 weken zonder product zit.

Uiteraard heb ik aangegeven dat vervanging van scherm/vervangen van product het probleem met de OLED schermen niet gaat verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 16:28
Galois schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:16:
Hehehe, nee @Gonadan, de gebruiker speelt de belangrijkste rol denk ik. En ik denk dat ik er netjes mee omga...

Ik durf niet echt een Ali-exemplaar te bestellen, omdat ik er ook mee zwem en wel 100% zeker wil zijn dat het bandje betrouwbaar is.

Ik gebruik al een paar jaar bandjes van AliExpress. Is helemaal niets mis mee.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mijn fr920xt is 5 jaar oud en draag die elke dag. Ben wel voorzichtig, geen krassen of iets. En toch al 5 bandjes versleten. Ik vind de kwaliteit zeer matig...
altijd vervangen met originele Garmin-bandjes.

• ahbo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2024
Ja ik doe er ook maar een jaar mee; hele slechte kwaliteit!
Ik blijf het vooral verbazingwekkend vinden dat Garmin (en anderen) OHR op de huidige wijze kunnen verkopen.

Cadence locks, niet goed met intervallen, mindere metingen met koud weer. Toch wel opvallend dat ze niet echt harde backlash krijgen voor een product waarbij de betrouwbaarheidsfactor relatief beperkt is.

Aan de andere kant krijg ik nu vast te horen dat het voor 99% van de gebruikers niet van belang is dat het zó nauwkeurig werkt... miss ben ik te veeleisend dan :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 16:28
Requiem19 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:29:
Ik blijf het vooral verbazingwekkend vinden dat Garmin (en anderen) OHR op de huidige wijze kunnen verkopen.

Cadence locks, niet goed met intervallen, mindere metingen met koud weer. Toch wel opvallend dat ze niet echt harde backlash krijgen voor een product waarbij de betrouwbaarheidsfactor relatief beperkt is.

Aan de andere kant krijg ik nu vast te horen dat het voor 99% van de gebruikers niet van belang is dat het zó nauwkeurig werkt... miss ben ik te veeleisend dan :D.
Als je veeleisend bent dan moet je met een hartslagband lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ja kan ook accepteren dat het een compromis is..
een goede OHR sensor zit idealiter niet aan de boven kant van je pols, een borst band is nauwkeuriger..

allemaal feiten, als je dan toch OHR via je chique horloge wilt hebben, dan moet je wel accepteren dat het niet perfect is. en losse OHR armband heeft een ander soort bandje (meer elastiek), maar zo'n bandje wil je waarschijnlijk niet aan je horloge hebben...

ik fiets nu indoor en buiten soms met de OHR van mijn fenix, maar als ik een nauwkeurige HR belangrijk vind voor een bepaalde rit, dan pak ik mijn borstband.. (bv indoor met korte intervallen, en buiten als ik echt een bewuste snelle rit ga doen)

Met fietsen heb ik overigens ook een keer een cadans lock gehad, toen ging de HR mooi van 160 naar 180 (met 90 RPM) dus voor elke pedalstroke 1 BPM)

Is dit overigens ook mogelijk met een borstband? ik heb ooit 1 keer met mijn garmin edge 530 + Garmin ANT+ premium strap ook een vage HR gehad, die schoot ook ineens omhoog, ook richting de 180 (toen niet bij stilgestaan dat het mogelijk 2x cadans kan zijn..)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Requiem19 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:29:

Was je daar na al die tientallen pagina's discussie over of een OHR wel of niet bruikbaar is nog niet achter dan? :D

Eisen verschillen erg per persoon, dat is niet erg. Je moet alleen niet je eigen eisen tot maatstaf verheffen want dan ga je teleurgesteld raken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tlpeter schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:32:
[...]

Als je veeleisend bent dan moet je met een hartslagband lopen.
Dat doe ik ook.

Maar dan zou ik wel een disclaimer verwachten als ik een product koop.

Let op: voor accurate resultaten raden wij een borst band aan.
Dat OHR op een horloge niet betrouwbaar hoeft te zijn is niets nieuws, maar we mogen van Garmin toch wel verwachten dat het bij elke generatie beter wordt, of tenminste zeker niet slechter. Mijn broer had met z’n vorige vivoactive HR een betrouwbaardere HR meting als met z’n huidige Fenix 6 Titanium... niet alleen een horloge dat heel wat generaties nieuwer is, maar ook nog eens 3 keer zo duur. Je zou er bijna van gaan denken dat Garmin dit bewust doet, om zo ook borstbanden te kunnen verkopen. ;) En ik post dit nu op een forum waarvan sommigen zeggen dat we altijd zo pro Garmin zijn! :+

• Prulleman
Requiem19 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Dat doe ik ook.

Maar dan zou ik wel een disclaimer verwachten als ik een product koop.

Let op: voor accurate resultaten raden wij een borst band aan.
https://buy.garmin.com/en.../pn/010-02158-01#overview
onderin note 1 en 2 bij de fenix:
1 Activity Tracking and Fitness Metric Accuracy
2 This is not a medical device and is not intended for use in the diagnosis or monitoring of any medical condition; see Garmin.com/ataccuracy. Pulse Ox not available in all countries.

met de link hiernaartoe
https://www.garmin.com/en-US/legal/atdisclaimer/
de disclaimer achter deze link:
Accuracy of Wrist-based Heart Rate (Elevate)
The optical wrist heart rate (HR) monitor for Garmin wearables is a valuable tool that can provide an accurate estimation of the user’s heart rate at any given point in time. The optical HR monitor is designed to attempt to monitor a user’s heart rate 24 hours a day, 7 days a week. The frequency at which heart rate is measured varies, and may depend on the level of activity of the user. When you start an activity with your Garmin optical HR device, the optical HR monitor measures more frequently. The intent is to provide the user with a more frequent and accurate heart rate reading during a given activity.

While our wrist HR monitor technology is state of the art, there are inherent limitations with the technology that may cause some of the heart rate readings to be inaccurate under certain circumstances. These circumstances include the user’s physical characteristics, the fit of the device and the type and intensity of the activity as outlined above. The HR monitor data is not intended to be used for medical purposes, nor is it intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease or condition.

Wrist heart rate accuracy during swimming is very limited or does not function at all on some Garmin wearables. Garmin does not recommend using wrist heart rate for swimming activities unless the wearable has a swim activity profile in which wrist heart rate can be enabled. The product description of the wearable will state if it has a swim activity profile that allows enabling of wrist heart rate. Note that wrist heart rate is intentionally disabled in swim activity profiles for some older devices. Garmin recommends using HRM-Swim™ or HRM-Tri™ heart rate monitors with compatible devices for best heart rate accuracy while swimming.
toon volledige bericht
dus ja, ze weten het, ze geven het toe en zijn er niet schimmig over. dat het enkel in de kleine lettertjes staat lijkt me logisch, je gebruikt dit niet als reclame ;)
als je 500+ euro uitgeeft, dan mag je zelf ook wat onderzoeken vind ik. En als je pech hebt dat je huidtint toevallig slechter werkt met een fenix tegenover een goedkoper horloge.. dat kan, dan ben je een uitzondering en dan krijg je ongetwijfeld je geld terug van garmin.

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 11-02-2021 17:29 ]

Strava

• Gonadan
Kunnen we die discussie niet gewoon pinnen of als FAQ verwerken? De anekdotische bewijzen en meningen van iedereen kennen we volgens mij allemaal wel uit ons hoofd zo vaak als het langs gekomen is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Gonadan er is weinig anekdotisch aan, maar ik ga niet weer de wetenschappelijke studies aanhalen. Opvallend genoeg laat Apple zien dat het beter kan dan wat Garmin doet :-).

@Prulleman ik vind dat je als consument bij het meest high end basis verwachtingen mag hebben.

Als ik een Ferrari koop die alleen bij 25+ graden z’n volledige vermogen heeft bijv, kont Ferrari daar echt niet mee weg. En nee - dan kun je je ook niet verschuilen achter de onderzoeksplicht van de consument.

Imo is de gemakkelijke acceptatie door de consument mede de reden dat Garmin minder urgentie voelt om OHR te verbeteren.

Ik laat het hier weer bij, want ik voel de frustratie opborrelen :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
let's agree to disagree ;)

Strava

• Gonadan
Dat doen we al een tijdje, alleen blijft het onderwerp steeds om niets weer op komen als een soort off topic rant. Best wel vermoeiend. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

@Gonadan Waarschijnlijk was ik dan onbewust de aanstichter... maar ik was benieuwd naar ieders ervaringen met een Polar OH1, want daarover was nog niet zoveel gezegd in het verleden in dit topic. Maar dat maakt dan weer een bredere discussie los over OHR. Het was zeker niet als ‘rant’ bedoeld, maar off topic vind ik het onderwerp echter niet. ;)

Zoals bekend ben ik de koning van de betrouwbaarheid en heb ik een gruwelijke irritatie richting de OHR-afwijkingen. Als het namelijk niet 100% van de tijd klopt hoe weet ik dan wanneer het wel of niet klopt? Op zich kan ik nog accepteren dat een goedkoop horloge niet heel nauwkeurig is, maar dat een F6 geen fatsoenlijke resultaten kan leveren op een sport die er zelfs standaard in geprogrammeerd is zoals krachttraining, vind ik toch wel erg matig. Of het probleem dat de broer van @PatrickC heeft met cadence lock op een horloge van 600€ 8)7

Zeker als je ziet dat concurrenten er wel toe in staat zijn en deze horloges ook nog eens een stuk minder kosten. Dan zou Garmin het toch ook beter moeten kunnen lijkt me? Dat neigt in mijn ogen toch wel naar een bepaalde mate van arrogantie omdat er eigenlijk geen serieuze concurrentie meer is voor Garmin. Sense of urgency om te verbeteren valt hiermee weg.

Maar zoals @Gonadan terecht aangeeft leidt dit nergens toe :)

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 11-02-2021 18:50 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

PatrickC schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:19:
@Galois Zoals @mrwolf al aangeeft, gewoon Garmin benaderen want je hebt nog gewoon garantie. Bij mij ging de ‘keeper’ van het bandje stuk na 1,5 jaar. Contact opgenomen met Garmin Support en die hebben mij er twee kosteloos toegestuurd.
Heb ik gedaan en ik kreeg snel reactie terug dat ik de bon op moest sturen en het serienummer, dan zouden ze kunnen controleren of ik nog garantie heb (en dat heb ik, gekocht op 1 april 2019) en als dat zo zou zijn, dan zou ik een nieuwe opgestuurd krijgen.

Opmerkelijk dat al deze controles er wel zijn (logisch), maar dat ik geen foto hoef te sturen van mijn kapot bandje...

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Voel mij nu weer bijna verplicht om te gaan melden dat bij mij de OHR goed werkt. Ook bij intervaltrainingen. :+

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Gonadan
Galois schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:17:
Heb ik gedaan en ik kreeg snel reactie terug dat ik de bon op moest sturen en het serienummer, dan zouden ze kunnen controleren of ik nog garantie heb (en dat heb ik, gekocht op 1 april 2019) en als dat zo zou zijn, dan zou ik een nieuwe opgestuurd krijgen.

Opmerkelijk dat al deze controles er wel zijn (logisch), maar dat ik geen foto hoef te sturen van mijn kapot bandje...
Vaak is een kleine drempel al genoeg om iemand die misbruik wil maken af te schrikken. En wat er dan nog langs glipt gaan ze niet failliet op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:07
Requiem19 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:46:
@Gonadan er is weinig anekdotisch aan, maar ik ga niet weer de wetenschappelijke studies aanhalen. Opvallend genoeg laat Apple zien dat het beter kan dan wat Garmin doet :-).
Werkt het bij Garmin dan nog slechter dan bij Apple >:) hier te vaak niet kloppende (ja ik maak hem gewoon :+ ) data gehad (vooral bij kouder weer) dat ik gewoon standaard een harstslagband connect met de Apple Watch.
Band zit prima en geen frustraties meer.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:14:
[...]

Werkt het bij Garmin dan nog slechter dan bij Apple >:) hier te vaak niet kloppende (ja ik maak hem gewoon :+ ) data gehad (vooral bij kouder weer) dat ik gewoon standaard een harstslagband connect met de Apple Watch.
Band zit prima en geen frustraties meer.
Bij mij is de AW6 juist spot on met interval en krachttraining. Misschien scheelt het ook per persoon per device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
*knip* graag voortaan iets vriendelijker.

[ Voor 89% gewijzigd door RoD op 12-02-2021 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PatrickC schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:09:
[YouTube: Polar Verity Sense In-Depth Review: 13 New Things To Know]
Ik heb al een tijdje de OH1+ en bevalt me echt prima...

Bij mij was de OHR (Forerunner 945) ook het slechtst tot nu toe, vorige horloges (Tomtom cardio, 735xt, 935) was het bruikbaar (vooral met LDL, maar ook best aardig met intervallen) maar met de 945 is het echt matig. Omdat ik op een gegeven moment op zones ging trainen vond ik dat niet meer te doen, dus de OH1 aangeschaft vooral omdat ik een borstband gewoon irritant vind. (Heb ook een Garmin run).

De OH1+ gekozen vanwege het compacte formaat en goede reviews en meot zeggen, voor mij werkt het top. Hartslag reageert snel genoeg en is eigenlijk altijd stabiel en volgens mij accuraat. Enige kleine minput is dat hij wel heel regelmatig opgeladen moet worden (denk dat ik er iets meer dan een week mee kan doen, 3 keer lopen in de week. Hij loopt helaas ook aardig leeg in standby, gevolg van het compacte formaat I guess).

(En nu lees ik dat de nieuwe dat heeft aangekaart, maar denk dat het allemaal niet echt genoeg reden is om hem te kopen... helemaal als het inhoudelijk hetzelfde is gebleven grotendeels)

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 12-02-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m0ridin schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Ik heb al een tijdje de OH1+ en bevalt me echt prima...

Bij mij was de OHR (Forerunner 945) ook het slechtst tot nu toe, vorige horloges (Tomtom cardio, 735xt, 935) was het bruikbaar (vooral met LDL, maar ook best aardig met intervallen) maar met de 945 is het echt matig. Omdat ik op een gegeven moment op zones ging trainen vond ik dat niet meer te doen, dus de OH1 aangeschaft vooral omdat ik een borstband gewoon irritant vind. (Heb ook een Garmin run).

De OH1+ gekozen vanwege het compacte formaat en goede reviews en meot zeggen, voor mij werkt het top. Hartslag reageert snel genoeg en is eigenlijk altijd stabiel en volgens mij accuraat. Enige kleine minput is dat hij wel heel regelmatig opgeladen moet worden (denk dat ik er iets meer dan een week mee kan doen, 3 keer lopen in de week. Hij loopt helaas ook aardig leeg in standby, gevolg van het compacte formaat I guess).

(En nu lees ik dat de nieuwe dat heeft aangekaart, maar denk dat het allemaal niet echt genoeg reden is om hem te kopen... helemaal als het inhoudelijk hetzelfde is gebleven grotendeels)
toon volledige bericht
Dat klinkt dan weer wat positiever. :) Wat ik uit de reviews van de OH1+ kon halen is inderdaad de beperkte batterijduur en dat deze nog wel eens kon ‘omklappen’ op de arm. Beide zijn met de nieuwe versie aangepakt.

Blijft toch een lastige keuze en gok om ‘m aan te schaffen. Het apparaat kost toch €90 (bovenop de aanschaf van de Fenix 6 Titanium). Ik vraag me af of je ‘m kunt retourneren naar Polar indien het toch niet blijkt te werken (b.v. vanwege Cadence lock). Maar dat zou ik bij Polar support kunnen navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PatrickC schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:03:
[...]

Dat klinkt dan weer wat positiever. :) Wat ik uit de reviews van de OH1+ kon halen is inderdaad de beperkte batterijduur en dat deze nog wel eens kon ‘omklappen’ op de arm. Beide zijn met de nieuwe versie aangepakt.

Blijft toch een lastige keuze en gok om ‘m aan te schaffen. Het apparaat kost toch €90 (bovenop de aanschaf van de Fenix 6 Titanium). Ik vraag me af of je ‘m kunt retourneren naar Polar indien het toch niet blijkt te werken (b.v. vanwege Cadence lock). Maar dat zou ik bij Polar support kunnen navragen.
Dat omklappen heb ik gelezen maar zelf echt nog nooit gehad (ook niet als ik mijn thermo shirt met lange mouwen er overheen aandoe). Volgens mij als hij eenmaal zit zal dat niet snel gebeuren hoor, helemaal niet met hardlopen. Maar ja, dat is mijn ervaring...

Maar idd, het is wel weer bijna 100 euro extra (de mijne had ik voor 65 euro kunnen kopen en een paar maanden na aanschaf van de 945 dus een wat incrementelere aankoop. Then again, betrouwbare hartslag is/was voor mij wel dermate belangrijk dat het zeker de moeite en geld waard was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
PatrickC schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:03:

Ergens voelt het ook wat zonde. De wens om betere meting te hebben snap ik wel maar dan denk ik toch eerder aan een borstband, dan heb je ook een techniek die daadwerkelijk verschil maakt. Plus dingen als running dynamics mocht hij van stats houden.
Is die deur bij je broer echt 100% dicht?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Ergens voelt het ook wat zonde. De wens om betere meting te hebben snap ik wel maar dan denk ik toch eerder aan een borstband, dan heb je ook een techniek die daadwerkelijk verschil maakt. Plus dingen als running dynamics mocht hij van stats houden.
Is die deur bij je broer echt 100% dicht?
Ben ik wel met je eens. Ik zal het er nog eens met hem over hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:41
Jammer dat die Verity sense geen running dynamics heeft, verder wel een aantrekkelijke optie.

Wat me wel aantrekt is dat je 'm desnoods zonder horloge kan gebruiken (per ongeluk leeg ofzo) en dan nog je Strava verslaving kan voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Video Short: Garmin Is Definitely Up To Something - New Features In Fenix 6: Ultra Runners Prepare

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
TLDR; hij heeft in beta-versies van zijn Fenix 6 aanwijzingen gevonden voor een nieuw horloge met de focus op ultrarun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:38
mrwolf schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:22:
[...]

TLDR; hij heeft in beta-versies van zijn Fenix 6 aanwijzingen gevonden voor een nieuw horloge met de focus op ultrarun
Dat zou wel eens de Enduro kunnen zijn.

https://the5krunner.com/2...t-ultraperformance-watch/

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:26
Ik gebruik altijd de laatste beta op m'n Fenix 6s en het was me al een tijdje opgevallen dat ik opeens ook een VO2max update kreeg als ik het trail run profiel gebruikte. Terwijl ik dat profiel juist koos zodat het horloge die loopjes niet meenam in de VO2max berekeningen. Ook had ik het idee dat de waarden die werden gegeven realistischer waren dan wat ik eerder kreeg na het trail runnen met het gewone hardloop profiel. Ook een mooie toevoeging dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 20:26
Hm als het Trail run profiel ook VO2max gaat beïnvloeden, hoop ik wel dat er een ander profiel komt dat VO2max zo laat, misschien eentje dat daar ook echt voor bedoeld is ("run with ballast"? Kan geen goede naam verzinnen) in plaats van de workaround die nu nodig is.

Als ik ga lopen met mijn zoontje, heb ik +- 20kg vooruit te duwen (ook al bolt die kar wel goed eenmaal op tempo maar bochten zijn behoorlijk wringen en terug optrekken voel je ook elke keer), dan ben ik zo'n 30 seconden langzamer per km in dezelfde hartslagzone, en dan gaat die VO2max behoorlijk schommelen.

Maar goed, mijn FR 935 krijgt die update toch niet :). Het is maar wanneer ik een nieuwe zou kopen dat het probleem zich stelt. Wel goed dat de Fenix 6 dit nog krijgt, die zijn nu toch al meer dan anderhalf jaar oud, bij een lager gepositioneerd horloge zou het al wel gedaan zijn (kuch FR645).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

MacPoedel schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:45:
Hm als het Trail run profiel ook VO2max gaat beïnvloeden, hoop ik wel dat er een ander profiel komt dat VO2max zo laat, misschien eentje dat daar ook echt voor bedoeld is ("run with ballast"? Kan geen goede naam verzinnen) in plaats van de workaround die nu nodig is.
Voor zover ik kon zien kun je in dat profiel gewoon uitschakelen dat de VO2max berekening gemaakt wordt. Feature die je niet hoeft te gebruiken.

Meest ideale is wat mij betreft als de trailrunning VO2max separaat van de running VO2max wordt geregistreerd; aangezien het voor een groot deel andere typen inspanning.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Open Outcry schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:01:
Meest ideale is wat mij betreft als de trailrunning VO2max separaat van de running VO2max wordt geregistreerd; aangezien het voor een groot deel andere typen inspanning.
Dat is volgens mij ook het geval. VO2max voor running en cycling is al verschillend. Daar komt dan VO2max voor trailrunning bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Als ik zo in mijn horloge zit te kijken hebben activiteiten die daarin overlap lijken te hebben toevallig hetzelfde kleurtje. Het zal vast ook weer per horloge kunnen verschillen, maar vallen niet alle 'hardloop'-activiteiten gewoon onder de 'hardloop'-VO2max? Loopband en dergelijke tellen ook gewoon toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe baseert Garmin dan je V02 max op basis van Trail running specifiek?

Bij fietsen is de V02 max estimation vlgs mij een simpele tabel vlookup van Power, HR en gewicht. Bij hardlopen gebruiken ze pace, HR en gewicht.

Pace is al minder nauwkeurig dan power, omdat Garmin tegenwind, slecht wegdek, (licht) heuvelop etc niet 'ziet' en dus soms denkt dat je V02 max gedaald is omdat je toevallig 10km tegenwind had.

Bij Trailrunning is V02 max nog lastiger te bepalen: heuvel op en af, ongelijkmatige ondergrond etc. Mss iets slims bedacht met Firstbeat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Open Outcry schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:01:
[...]Voor zover ik kon zien kun je in dat profiel gewoon uitschakelen dat de VO2max berekening gemaakt wordt. Feature die je niet hoeft te gebruiken.
Ik zie op m'n horloge dat je in het trail run profiel inderdaad een nieuwe optie hebt: Meet VO2 max Aan/uit.
Ik kan niet zien of het een aparte VO2max is voor trail running.
Requiem19 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:13:
Hoe baseert Garmin dan je V02 max op basis van Trail running specifiek?
In het filmpje wordt gezegd dat er wordt gecorrigeerd voor stijgen en dalen.

Even afwachten totdat Garmin er wat over gaat communiceren en dan weten we hoe het werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij houdt b.v. een Fenix 6 ook al rekening met factoren als hoogte en temperatuur (acclimation) bij de berekening van VO2max.Er zal vast een slimme formule zijn om dan ook rekening te houden met hoogteverschillen, maar... de zwaarte van een trail zit ‘m niet alleen in verschil in hoogte volgens mij, maar ook de ondergrond kan een behoorlijke rol spelen bij de zwaarte. Het scheelt nogal als je op asfalt/atletiekbaan loopt tov bijvoorbeeld los zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 18:20
Vraagje,

Ik loop nu al enige tijd op hartslag en gebruik, zone 1 - 50/60%, zone 2 - 60/70% etc.

Nu ben ik overgestapt op %HRR omdat dit accurater zou zijn en persoonlijker omdat het je rusthartslag meeneemt. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom de zones kwa percentages omhoog zijn gegaan, bijv. Zone 2 wat nu 66% - 77% is.

Ga ik dan niet te ver uit de 'traditionele' Zone 2 -60/70%??

Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXFC38_lDDbKLdUMb-nT3kSBVkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvVsYMD08w6PiZOPMIuw2Wuw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door rutgergron op 16-02-2021 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Even specifiek ten aanzien van mijn vraag hoe VO2 max running estimate werkt mbt trailrunning:
“At the most basic level, the analysis used to calculate VO2max compares how fast you are running compared to how hard your body works to maintain that pace. Given that we are using heart rate as the key input to determine your effort, it’s important to understand that there are times when your current HR accurately reflects your current speed and there are times when it does not.

So, there has always been a lot of filtering and prioritizing happening in the background to sort out things like uphill/downhill, stops/starts, intervals and naturally occurring changes in intensity, etc… all in pursuit of identifying when relationship between and internal and external workloads reflects your fitness level (VO2max) and when it doesn’t. For all the obvious reasons, trail running adds a substantial layer of complexity to this problem. Changes in elevation have been incorporated into the analysis for many years now and that remains the case for trail running-based VO2max – but only to the degree to which it has been previously used.

The new element in the mix here is how accelerometer data is being used. We are basically looking for and identifying patterns in how you are running to recognize when more energy than normal is being used to keep pace. In other words, it’s about attributing the fact that your body is working harder due to the ruggedness and changes of the trail instead of simply assuming you’re working harder than normal because of inadequate recovery or a drop in fitness. Without taking this perspective into account, your VO2 max would almost always be underestimated during trail runs. Getting a VO2max estimate from your trail runs is kind of neat but I think the ultimate value here is probably that it also means you are getting more data fed into things like Training Status. Perhaps it’s worth noting that there isn’t a separate “trail running VO2max analysis.” The developments that make estimating VO2 max during trail runs possible are baked into the normal VO2 max calculation, making the whole shebang more robust.

From a user perspective, there is a setting that still allows a user to disable Trail Run VO2max calculations in the Trail Run profile. A big benefit of the Trail Run profile in the past is that users could effectively use it to “screen out” trail runs so they wouldn’t affect their VO2max, Training Status, etc. If users still want to exercise caution with VO2max on trail runs (especially, say, if they are wearing a pack), they can use this setting to still “disqualify” a run from generating a VO2max so it doesn’t mess with their other features.”
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

rutgergron schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:20:
Vraagje,

Ik loop nu al enige tijd op hartslag en gebruik, zone 1 - 50/60%, zone 2 - 60/70% etc.

Nu ben ik overgestapt op %HRR omdat dit accurater zou zijn en persoonlijker omdat het je rusthartslag meeneemt. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom de zones kwa percentages omhoog zijn gegaan, bijv. Zone 2 wat nu 66% - 77% is.

Ga ik dan niet te ver uit de 'traditionele' Zone 2 -60/70%??

Zie foto:

[Afbeelding]
Dat de percentages veranderen is logisch, gezien de een rekent met je max hr (zeg 200) en de andere de heart rate reserve (zeg 200 - 40 rust) hanteert. Deze is kleiner, dus veranderen de percentages.
Ik denk als je kijkt wat dit in absolute zin betekent, dus domweg de hartslag die de zone begrenst, dat het verschil niet heel groot is. Kortom lekker negeren die percentages en met echte getallen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Requiem19 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:22:
[...]

Even specifiek ten aanzien van mijn vraag hoe VO2 max running estimate werkt mbt trailrunning:

[...]
Dank voor het delen!
Het laatste zinnetje vind ik persoonlijk het belangrijkst, je kan het ook uitzetten. Graag zou ik dat als een toggle per workout zien (denk bijvoorbeeld aan de sneeuw van afgelopen week -> crash in "conditie"), maar het lijkt generiek te zijn. Maar goed, beter dan niets :)

Ik zal het eens testen hoe dit tot elkaar verhoudt, gezien ik zowel op de weg en trails kilometers wegtik. Kijken of het een beetje in lijn ligt met het gevoel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 00:58
KingCrash schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:20:
Zojuist terug van een rondje wandelen met Garmin Venu aan. Ik zie opeens dat ik 101 trappen gelopen heb. Meer die hier last van hebben?Barometer wat van slag door de kou / luchtdruk?
Sinds deze week is v5.60 voor de Vivoactive 4 en Venu uit, waarin onder andere deze bug verholpen wordt:
Fixed excessive floors climbed upon barometer calibration
https://forums.garmin.com...are-update---version-5-60
https://forums.garmin.com...are-update---version-5-60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Roozzz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:50:
[...]Ik zal het eens testen hoe dit tot elkaar verhoudt, gezien ik zowel op de weg en trails kilometers wegtik. Kijken of het een beetje in lijn ligt met het gevoel :)
Bij mij lijkt dit behoorlijk goed te werken met de beta software op m'n Feñix 6s pro.

In het verleden zakte ik met de zondagse lange trail 2 à 3 punten, waarna ik er weer een week over deed op de weg om daar 1 of 2 van terug te krijgen. Daarom ben ik het trail run profiel gaan gebruiken.

Een week of drie geleden kreeg ik opeens een VO2max update na een trail terwijl ik toch echt het trail run profiel gebruikte. Was ook geen gekke verandering. Inmiddels heb ik al stijgingen gezien na een trail loopje. En m'n VO2max lijkt de weg terug richting m'n oude waardes weer gevonden te hebben.

Ik ben benieuwd hoe anderen het gaan ervaren, maar voor mij is het een positieve verrassing tot nu toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Garmin Enduro is nu uitgebracht. Hij lijkt erg op de Fenix 6X Pro Solar.
https://buy.garmin.com/nl...97&compareProduct=641375#

Wat me verder opvalt... maar 64MB geheugen en dus geen muziek en kaarten. Met name dat laatste vind ik een enorme misser van Garmin op een horloge dat de naam Enduro draait.

Bekijk op YouTube
Garmin Enduro Review: 9 Things To Know // Real-life testing

[ Voor 12% gewijzigd door PatrickC op 16-02-2021 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
PatrickC schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:32:
De Garmin Enduro is nu uitgebracht. Hij lijkt erg op de Fenix 6X Pro Solar.
https://buy.garmin.com/nl...97&compareProduct=641375#

Wat me verder opvalt... maar 64MB geheugen en dus geen muziek en kaarten. Met name dat laatste vind ik een enorme misser van Garmin op een horloge dat de naam Enduro draait.

[YouTube: Garmin Enduro Review: 9 Things To Know // Real-life testing]
Focus is accuduur toch? Anders moet je gewoon een fenix pro kopen en iets vaker opladen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prulleman schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Focus is accuduur toch? Anders moet je gewoon een fenix pro kopen en iets vaker opladen
Ben ik wel met je eens, maar dan kun je andere functies die batterij kosten (b.v. OHR) dus ook wel weglaten. Maar daar heb je de keuze wel om met of zonder OHR te lopen om zo een langere accuduur te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
PatrickC schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:50:
[...]

Ben ik wel met je eens, maar dan kun je andere functies die batterij kosten (b.v. OHR) dus ook wel weglaten. Maar daar heb je de keuze wel om met of zonder OHR te lopen om zo een langere accuduur te hebben.
Ik denk dat met name het beperkte geheugen positief van invloed is op de accuduur.
Zaken in RAM houden kost stroom meer ram kost meer stroom. Meer geheugen betekent complexere apps, die ook weer meer cpu en stroom pakken. Het is (denk ik) een belangrijk element in het grote geheel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prulleman schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:53:
[...]
Ik denk dat met name het beperkte geheugen positief van invloed is op de accuduur.
Zaken in RAM houden kost stroom meer ram kost meer stroom. Meer geheugen betekent complexere apps, die ook weer meer cpu en stroom pakken. Het is (denk ik) een belangrijk element in het grote geheel
Voor RAM geheugen gaat dit op, maar voor opslag geheugen volgens mij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
PatrickC schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:12:
[...]

Voor RAM geheugen gaat dit op, maar voor opslag geheugen volgens mij niet?
Ja, ging ervan uit dat de 64 ram was.. of is het opslag?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prulleman schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:22:
[...]

Ja, ging ervan uit dat de 64 ram was.. of is het opslag?
Het is opslaggeheugen. De Enduro heeft 64MB tov de Fenix 6X Pro die 32 GB heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
PatrickC schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:28:
[...]

Het is opslaggeheugen. De Enduro heeft 64MB tov de Fenix 6X Pro die 32 GB heeft.
Hmm dan gaat mijn verhaal niet op...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog even verder vergeleken, maar de Fenix 6 Solar (dus niet de Pro), heeft ook maar 64MB geheugen. Daarmee is het dus meer een Fenix 6X non-Pro, met een verlengde batterijduur. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdS
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://www.youtube.com/watch?v=IV3Vi0MoQOc
Garmin Enduro Review, DCR

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-06 10:07
Nu we een mooi weekend in het verschiet hebben, heb ik bedacht te starten met trailrunnen. Mijn Fenix 6 Pro gebruik ik al regelmatig voor wandelingen in het bos (zelf route maken/inladen en die dan volgen), dus dat leek me hierbij ook handig. Echter volg ik momenteel ook een hardloopschema van coach Greg, dus heb ik een run gepland staan die ik dien uit te voeren.
Vraag is nu of ik een geplande training kan opstarten en dan een koers kan inladen om deze te volgen. Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, (hoe) werkt dit (goed)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mefjoew schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:06:
Nu we een mooi weekend in het verschiet hebben, heb ik bedacht te starten met trailrunnen. Mijn Fenix 6 Pro gebruik ik al regelmatig voor wandelingen in het bos (zelf route maken/inladen en die dan volgen), dus dat leek me hierbij ook handig. Echter volg ik momenteel ook een hardloopschema van coach Greg, dus heb ik een run gepland staan die ik dien uit te voeren.
Vraag is nu of ik een geplande training kan opstarten en dan een koers kan inladen om deze te volgen. Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, (hoe) werkt dit (goed)?
Volgens deze link moet het kunnen:
https://forums.garmin.com...tion-in-the-same-activity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
mefjoew schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:06:
Dat moet zeer zeker kunnen, lukt me ook op mijn FR245. Ik selecteer dan de 'run' activiteit en dan kom ik automatisch bij de geplande training. Die start ik dan niet meteen, je kan dan nog naar options gaan door op een knop te drukken en daar een course selecteren.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 17:28

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik had de vraag al gesteld in het apple topic maar daar kreeg ik niet echt een antwoord dus probeer ik het hier maar een keer in de hoop dat iemand met biede horloges of in ieder geval soortgelijke horloges ervaring heeft:

Op dit moment heb ik een Garmin Vivoactive 4 en ben hier tevreden over maar de smart-functies stellen toch teleur maar vooral het sport gedeelte is top maar ik zou eventueel willen overschakelen naar een Apple Watch omdat het kan maar ik kan een paar dingen niet vinden waar ik wel geintresseerd in ben.

1. Ik gebruik op de Garmin vaak de bodybattery en stress meting maar ik kan niet vinden of deze ook op de apple watch zit of een soortgelijke functie?

2. ik gebruik met fietsen vaak een Garmin Edge 530 dus daar hoef ik de apple watch niet te gebruiken maar gebruikt hij dan mijn fietstijd wel als actieve minuten/calorieverbruik enzovoort op de apple watch?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Nutterd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:10:
ik had de vraag al gesteld in het apple topic maar daar kreeg ik niet echt een antwoord dus probeer ik het hier maar een keer in de hoop dat iemand met biede horloges of in ieder geval soortgelijke horloges ervaring heeft:

Op dit moment heb ik een Garmin Vivoactive 4 en ben hier tevreden over maar de smart-functies stellen toch teleur maar vooral het sport gedeelte is top maar ik zou eventueel willen overschakelen naar een Apple Watch omdat het kan maar ik kan een paar dingen niet vinden waar ik wel geintresseerd in ben.

1. Ik gebruik op de Garmin vaak de bodybattery en stress meting maar ik kan niet vinden of deze ook op de apple watch zit of een soortgelijke functie?

2. ik gebruik met fietsen vaak een Garmin Edge 530 dus daar hoef ik de apple watch niet te gebruiken maar gebruikt hij dan mijn fietstijd wel als actieve minuten/calorieverbruik enzovoort op de apple watch?
Punt 1 weet ik niet zeker, geen ervaring maar vind wel dit https://www.reddit.com/r/..._similar_to_garmins_body/

Je gaat in ieder geval niet hetzelfde vinden en stress kan ik zo snel helemaal niets over vinden.

Punt 2 moet kunnen zie: https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=lK5FPB9iPF5PXFkIpFlFPA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman

@Michaelg heeft dezelfde overstap gemaakt, misschien kan die hier iets nuttigs over zeggen.

Strava

Prulleman schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:19:
[...]

@Michaelg heeft dezelfde overstap gemaakt, misschien kan die hier iets nuttigs over zeggen.
En @Aghanim ook volgens mij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Body Battery is er (helaas) niet. Mogelijk wel via een app. Het voordeel is dat de AW erg populair is en dat er dus heel veel apps voor ontwikkeld worden. Misschien kan er iets met HRV4Training.

De tweede vraag kan ik niet beantwoorden. Volgens mij kun je wel syncen tussen AW en andere platforms om op die manier activiteitsdata te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
@Nutterd Ik heb inderdaad de overstap gemaakt van een Garmin Vivoactive naar de AW6.
Met name vanwege de integratie met mijn iphone. Het is nu een zoveel completere smartwatch.
Bodybattery en stress metingen kent Apple health niet standaard. Maar er zijn wel apps welke bijvoorbeeld je HRV kunnen gebruiken om stress scores / recovery mee te meten.
Zelf kijk ik gewoon naar de ruwe HRV en RHR data om dit te bekijken (alle datavelden zijn ruw in te zien in Apple Health). Ook met betrekking tot slaap scores doet de AW hier maar erg weinig mee en moet je ook weer additionele apps gebruiken om meer inzicht hierin te krijgen.

Denk dat je jezelf even de vraag moet stellen wat je belangrijker vind in een Smartwatch. Het hele smart gedeelte of het hele fitness gedeelte. Indien dat laatste, dan zou ik bij Garmin blijven. Indien dat eerste (wat mij dus over de streep heeft getrokken) dan is de AW echt iets voor jouw.

Overigens heb ik gewoon Strava gekoppeld aan Apple health. Dus alle data van de activiteit neemt ie wel mee.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 17:28

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Thanks voor de tips en de adviezen, ik ga me er nog even over bedenken aangezien de "perfecte" horloge dus niet bestaat...op dit moment denk ik dat ik het hele smartgebeuren aantrekkelijker vind, dus neig het meest om toch over te stappen naar de AW (en hey laten we eerlijk zijn een nieuwe gadget is altijd leuk :+ )

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Als je HRV en RHR maar zelf in kunt zien, ben je al een heel eind :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:42
Nutterd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:45:
Thanks voor de tips en de adviezen, ik ga me er nog even over bedenken aangezien de "perfecte" horloge dus niet bestaat...op dit moment denk ik dat ik het hele smartgebeuren aantrekkelijker vind, dus neig het meest om toch over te stappen naar de AW (en hey laten we eerlijk zijn een nieuwe gadget is altijd leuk :+ )
Niks mis met AW, alleen niet een sporthorloge an sich ;) Prima keuze verder en alvast veel plezier met je nieuwe gadget

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Pagina: 1 ... 182 ... 318 Laatste