Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 171 ... 318 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:04
Zijn er hier al gebruikers die de Forerunner 745 hebben? Twijfel om de overstap te maken van de 245M.
Hoop stiekem ook dat er een leuke kortingscode in omloop is om hem nog iets goedkoper te kunnen krijgen :P

Edit: Twijfel slaat al toe, ik zie dat de 945 op sommige plaatsen ook al te krijgen is voor onder of rond de 500 euro 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Dirk0s op 22-10-2020 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:42

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@Thierry2 Laatste poging. Niet alleen omdat dit anders het grote 'Auxiliary Heart Rate App' topic gaat worden, maar ook omdat ik geen ideeën meer heb.

Welke versie gebruik je? 1.1 of de clone 1.2? Normaal zou het niet uit moeten maken omdat je horloge (FR645) in beide versies ondersteund wordt. Maar wellicht kan je eens een andere versie proberen.

Versie 1.2 heeft specifiek FR945 in de naam, maar werkt eigenlijk voor alle horloges. Ik gebruik deze versie namelijk op mijn FR245M.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vreemde keuze van Garmin om een Esports versie van de Instinct uit te brengen.
https://www.dcrainmaker.c...tion-all-the-details.html
Ik link de doelgroep van de Instinct nou niet meteen aan die van Esporters. Het lijkt mij dat die doelgroep juist voor een smartwatch gaat. Maar ik kan me vergissen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:45
Dirk0s schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 06:53:
Zijn er hier al gebruikers die de Forerunner 745 hebben? Twijfel om de overstap te maken van de 245M.
Hoop stiekem ook dat er een leuke kortingscode in omloop is om hem nog iets goedkoper te kunnen krijgen :P

Edit: Twijfel slaat al toe, ik zie dat de 945 op sommige plaatsen ook al te krijgen is voor onder of rond de 500 euro 8)7
Als de prijzen enigszins in de buurt liggen, zou ik de voorkeur geven aan de FR945. De FR745 heeft minder geheugen beschikbaar voor datavelden uit de IQ store (64kB ipv 128kB), naast dat de kaartfunctionaliteit van de FR945 een mooie extra is. De vraag is natuurlijk of dit relevante zaken zijn voor jouw usecase, maar als je apps uit de Garmin app store wil gebruiken en in onbekend gebied zo nu en dan voorbereide routes wilt lopen, dan is de FR945 een betere keus. En uiteraard uitgerijpte firmware; bij nieuwe devices ben je bij Garmin soms een half jaar beta tester...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv8x
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11-2023

cv8x

Tsjakkaaaa

Iemand enig idee hoe ik "trillen" aanzet voor alleen activiteiten (zoals rondetijd hardlopen) en dus geen trilsignaal bij bericht meldingen.

En nog een vraag: als ik mijn pols naar mij toe draai dan licht het horloge op. Het scherm is in eerste instantie wat gedimd en wordt uiteindelijk helder. Klopt dit? Kan ik dit aanpassen dat als ik mijn pols draai het scherm meteen helder is ipv "gedimd" helder worden?

Gaat om een Garmin Venu

[ Voor 3% gewijzigd door cv8x op 23-10-2020 10:50 ]

In theory, there is no difference between theory and practice; In practice, there is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03 23:59
Frenz64 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Uhm, er zit niet echt een speaker in ofzo, bedoeld wordt dat je muziek kan opslaan (en/of Spotify offline) en via een BT headsetje kan afluisteren.

Fitbit is niet slecht, maar veel meer gericht op activity tracking en niet op hardlopen of fietsen. Als je vierkant design mooi vind en crappy accuduur voor lief neemt, is de nieuwe Apple Watch SE ook een overweging waard
Goed om te weten dat er geen speaker in zit!
Tot nu toe loop ik hard zonder naar muziek te luisteren, dus ik vraag mij af of dat wat voor mij is. I'll think about it!
Weet je een website of n bron waar ik meer info krijg over wat je bedoelt met dat Fitbit meer gericht is op activity tracking? Bedoel je met maw dat dat Fitbi niets geregistreerd of monitort wanneer je hardloopt of een workout doet? Want als ik naar de specs bekijk van een Fitbi 3 en het vergelijk met dit model van Garmin, dan zie ik nagenoeg dezelfde specs!
Klopt vierkant vind ik idd mooi, maar een Apple watch is een no-go voor mij, want ik heb geen iPhone en ik wil niet te veel betalen voor hetgene wat ik wil gaan gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar voorheen kon je bij fitbit bijvoorbeeld niet eens je eigen hartslag zones instellen. Ook het koppelen van een externe borstband was geen mogelijkheid. Dat kan bij Garmin natuurlijk allemaal wel.

Overigens heb ik sinds kort een Apple Watch en ik moet eerlijk zeggen dat die me heel erg positief verrast. Zowel het koppelen van externe sensoren als ook de apps die je kunt kopen voor intervaltraining en dergelijke zijn erg goed uitgewerkt. Voor 6€ heb ik een app (WorkOutDoors) die zowel intervaltrainingen laat maken alsook een kaart weergeeft en route navigatie doet (courses).

De Apple Watch is ook het enige horloge dat bij krachttraining daadwerkelijk de pieken in je hartslag laat zien van bijvoorbeeld squats. OHR op een lange duurloop was spot on met een Polar H9 borstband.

Persoonlijk zou ik een Apple Watch verkiezen boven een Fitbit of een Garmin Venu, zeker als je al een iPhone hebt. Ik heb de SE dus 300€ betaald. Je kan er voor het zelfde geld namelijk veel meer mee.

Als je echt detail statistieken wilt hebben voor het hardlopen dan zou ik wel voor een Garmin kiezen. Garmin Connect is ook uitgebreider. De gps voelt bij Garmin ook net wat meer betrouwbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 23-10-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21
Wil je niet teveel uitgeven en heb je een voorkeur voor vierkant @lawkexarib ? De nieuwe Amazfit Bip! Bip U of Bip pro, ben even lost want er komen nogal wat modelletjes uit. Maar value for money is het zeker (mits de hartslag nauwkeurig niet heel erg belangrijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is ook een GTS 2 (en GTR 2) gelanceerd. Deze ondersteunen ook MP3 afspelen. Volgens mij op korte termijn leverbaar in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08

Mappy

Piramide van Austerlitz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqA05Bui86ONO53xxqOFVE2djao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EARYyK1v8vJR6eQ3MtqwaNPP.jpg?f=fotoalbum_large

Rondje hardlopen met Fenix, autoupload naar Strava.
Gemiddelde pace 4:28
Pace per lap (1km) in Garmin Connect (groen, klopt)
Pace in Garmin Connect (blauw, klopt geen moer van)
Pace in Strava (rood, klopt)

Wie snapt het? Alleen het blauwe grafiekje lijkt dus niet te kloppen, want de avg pace per km klopt in Connect en de gps-data komt wel goed bij Strava aan vervolgens.

Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv8x

cv8x

Tsjakkaaaa

Goedemiddag,

Ben in het bezit van een Garmin Venu. GPS zit er vaak naast, zie afbeelding. Maakt geen verschil waar ik hardloop en welke GPS instelling ik gebruik (Glonass of Galileo)

In dit geval GPS + Galileo.

Als ik dan de review van DC Rainmaker zie dan zie ik dat de GPS accurancy best goed is (geen gekke afwijkingen door bijvoorbeeld huizen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKMRejjiCGTcfAiGL6xBHdkl3vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVUYPHXNpzC1e8g7poIbyPyW.jpg?f=fotoalbum_large

In theory, there is no difference between theory and practice; In practice, there is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zie je nog verschil tussen mooi en slecht weer ivm de satelliet ontvangst?
Vandaag liep ik hoog boven op een dijk, maar slecht weer/zwaar bwolkt en na een flinke bocht gaf Garmin exact aan waar ik echt liep, voor de bocht niet, daar zat ie er toch wel 3 meter minimaal er naast.

Welke nauwkeurigheid claimt Garmin voor jouw Venu?

[ Voor 63% gewijzigd door route99 op 25-10-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv8x

cv8x

Tsjakkaaaa

route99 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:07:
Zie je nog verschil tussen mooi en slecht weer ivm de satelliet ontvangst?
Nee, het was overigens mooi weer vanochtend.
Waar kan ik zien welke nauwkeurigheid Garmin claimt voor de Venu?

[ Voor 12% gewijzigd door cv8x op 25-10-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mooi ... maar zonder een dik wolkendek?
En heb je de specs al kunnen vinden?
Waar had je moeten lopen en hoeveel meter was ht verschil denk je?

Edit:
https://support.garmin.com/en-US/?faq=z0n0KE1XVF0Pe4Su8QiZgA

De basis nauwkeurigheid is ~ 3 meter "95% of the time"...
The GPS location accuracy of Garmin fitness devices is around 3 meters (10 feet), 95% of the time. This means, at any given time, your device will save your location within 3 meters of your actual location. If your device is recording a GPS location every second and you do not pause an activity while standing still, your device can record up to 180 meters (590 ft) in just 1 minute. When in an area with degraded GPS signal, your device can record even more distance while stopped. The distance recorded while standing still is a representation of GPS Drift.
Maar jij loopt in de wijk op dat plaatje.... dus kan/zal minder nauwkeurig zijn.
What are Environmental Factors?

Any outside influence on the accuracy of your Garmin device is an environmental factor and can cause degraded GPS signal. Environmental factors can range from using GPS downtown in a major city to running in a big group of people to trying to record a trail run under a dense tree canopy. Using your device to record GPS in those types of environments blocks the device's ability to directly receive GPS signal. You can think of environmental factors as things that interrupt the signal path of a GPS satellite to your device.
Loop dit nog een na:
Troubleshooting GPS Distance and Accuracy
Now that you know what causes activity distance to be incorrect, you can take steps to prevent inaccuracies with distance or pace. The information below will help you record more accurate tracks. Be aware that environmental factors cannot be completely overcome, and GPS drift is a natural occurrence.

Choose an option below to reveal details:
  • Reduce Environmental Factors
  • Wait a few moments after acquiring a GPS signal
  • Update Software
  • Turn on Auto Pause
  • Distance and Speed Recording Accessories
  • Enabling Secondary Satellite Constellations
For more information on troubleshooting GPS, see the Related content below.

[ Voor 104% gewijzigd door route99 op 25-10-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv8x

cv8x

Tsjakkaaaa

route99 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:12:
Mooi ... maar zonder een dik wolkendek?
En heb je de specs al kunnen vinden?
Waar had je moeten lopen en hoeveel meter was ht verschil denk je?

Edit:
[url="https://supportable/en-US/?faq=z0n0KE1XVF0Pe4Su8QiZgA"]https://supportable/en-US/?faq=z0n0KE1XVF0Pe4Su8QiZgA[/url]
De basis nauwkeurigheid is ~ 3 meter "95% of the time"...

[...]

Maar jij loopt in de wijk op dat plaatje.... dus kan/zal minder nauwkeurig zijn.

[...]

Loop dit nog een na:

[...]
Thanks
Ja wel een wolkendek. Heeft dat invloed dan?
En waar kan ik de specs vinden die jij bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ja.... een dik wolkendek das allemaal vocht... fijne waterdruppeltjes... die verzwakken het signaal van de satelliet.

Dit zegt Garmin over de GPS nauwkeurigheid.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=z0n0KE1XVF0Pe4Su8QiZgA
(de link was blijkbaar verkeer gegaan).

en .... neem eens de moeite om ervaringen van anderen hier te zoeken:
Het grote sporthorloge met GPS topic.

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 25-10-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv8x

cv8x

Tsjakkaaaa

Nogmaals bedankt.
Toch vraag ik mij af waarom bijvoorbeeld DC Rainmaker wel een nauwkeurige route kan krijgen via GPS, dus bijna geen afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zet de link van dat verhaal eens hier neer?
Welk weer was het toen....?

Getest in net zo'n wijk als jij?
Oude vraag : Waar had je moeten lopen en hoeveel meter was het verschil denk je?

Zoomt het DC verhaal net zo ver in als jij bij het satelliet beeld? Kan optisch veel schelen....

En als je klaar bent met het uitzoeken van de tips uit de Garmin link test het nog eens of het beter geworden is.

Eerst maar eens aan de bak.... succes.

[ Voor 40% gewijzigd door route99 op 25-10-2020 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:22
lawkexarib schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Goed om te weten dat er geen speaker in zit!
Tot nu toe loop ik hard zonder naar muziek te luisteren, dus ik vraag mij af of dat wat voor mij is. I'll think about it!
Weet je een website of n bron waar ik meer info krijg over wat je bedoelt met dat Fitbit meer gericht is op activity tracking? Bedoel je met maw dat dat Fitbi niets geregistreerd of monitort wanneer je hardloopt of een workout doet? Want als ik naar de specs bekijk van een Fitbi 3 en het vergelijk met dit model van Garmin, dan zie ik nagenoeg dezelfde specs!
Klopt vierkant vind ik idd mooi, maar een Apple watch is een no-go voor mij, want ik heb geen iPhone en ik wil niet te veel betalen voor hetgene wat ik wil gaan gebruiken :)
Ik heb begin 2019 een Fitbit Ionic gekocht, voornamelijk voor de activiteiten MTB (routes inladen en navigeren), surfen (surfsessies vastleggen) en off piste skiën (betrouwbare hoogtemeter). Op al deze punten was de Fitbit een grote teleurstelling.

Om te beginnen waren heel veel functies/activiteiten die bij de lancering waren aangekondigd in een latere software verwijderd. De eerste reviews waren dus achterhaald. Het navigeren kreeg ik door dit alles niet aan de praat, maar ook was skiën als activiteit niet meer aanwezig. Er was ook geen goede oplossing te vinden in de app store. De barometrische hoogtemeter was overigens belabberd, want werd niet gekalibreerd mbv GPS.

Als klap op de vuurpijl schee het apparaatje er binnen 3 maanden helemaal mee uit. Nader onderzoek op het Fitbit forum wees uit dat dit veelvuldig voorkwam. Gelukkig kreeg ik na enig aandringen bij MM mijn geld gewoon terug.

Ik kan Fitbit al met al dus niet aanraden, want die voldeed simpelweg niet voor wat ik zocht. De fitness tracking (stappen tellen, HR, slaap) werkte wel aardig, dat is ook waar ze groot in zijn geworden.

Heb zojuist na een tijd zonder sporthorloge de Garmin Fenix 6 Sapphire besteld. Deze zou aan al mijn vereisten moeten voldoen. Nog een paar dagen wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 07:55

s3n

Afgelopen weekend heb ik een trail gelopen met een GPX route op mijn Fenix 6s.
Dit heb ik vaker gedaan en gaat bewonderingswaardig goed, behalve deze keer.
Ik moest een stuk zand oversteken (Drunense duinen voor de liefhebber :)) waar geen pad lag. Ik kwam aan de andere kant precies goed uit, maar heb een stukje route niet goed gevolgd. Het verdere deel van de route weigerde mijn horloge aan te geven waar ik links/rechts enz. moest. Het kaartje liep wel goed mee met mijn positie, dus ik ben uiteindelijk wel weer op mijn startpunt gekomen. Maar ik moest meer dan wenselijk op mijn horloge kijken of ik nog wel goed liep.

Iemand een idee wat ik de volgende keer moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn eigen ervaring met de Venu is dat deze niet enorm uitblinkt qua GPS accuracy, overigens niet slechter dan (de meeste) andere Garmin devices. In de review van DC Rainmaker zat deze er ook een aantal keren naast (tegenover andere devices). Zijn 'conclusie' is ook:

Now – as I look back on months of GPS data, there’s roughly a pattern that emerges: The Venu GPS is mostly good – and largely acceptable for the vast majority of people. You’ll likely be able to pace your training or racing efforts just fine with it (as I have these last few months). However, there are still GPS quirks likely related to the Sony chipset that keep popping up.

Een plaatje zoals @cv8x hierboven heeft lijkt me dan ook niet heel bijzonder. Die produceren een Fenix en X45 ook. Als je op het trottoir loopt en een meter of 3 als afwijking neemt dan zit je qua GPS-track in de tuin (+3 meter omhoog) en ook op die onderste lijn (+3 meter omlaag). Zelfs als je 6x eenzelfde rondje achter elkaar loopt (geen hardloop track) zal je ook afwijkingen zien. Het gevolg is dan ook dat je op een rondje van 10 kilometer met 3 verschillende horloges ook 3 verschillende afstanden zult krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 26-10-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cv8x Ik heb gisteren even de GPS nauwkeurigheid bekeken van de route die ik had gerend (11km door een mix van open terrein en bossen) en op sommige plekken zit deze er ook wel zo’n meter of 5 vanaf. Ik let hier normaal nooit op, want mij gaat het met name over de gemeten afstand in totaal en die is meestal wel erg constant. Mijn horloge is de FR645M trouwens en deze heeft nog niet de Sony GPS chip aan boord. Dus niet echt een vergelijking voor jou, maar wil wel aangeven dat GPS gewoon niet altijd tot op 1-2 meter nauwkeurig is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UC2BjAaT3aCJgjYWNE1dxSwk84M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hCdobv9HQW2EDlxwk6zJTL7H.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door PatrickC op 26-10-2020 11:45 ]

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb even teruggekeken en willekeurig een run van de Venu gepakt. Ingezoomd om goed op de kaart te kunnen vergelijken en dit is letterlijk het eerste stuk dat ik zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwxzerZ_EVa7NiQOH5AG5dppxLc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pA2R8oU5rivFiD42fLixShpP.jpg?f=user_large

Voor de zekerheid: waar je denkt dat ik zou hebben moeten lopen (op de wegen dus) heb ik ook gelopen :X
Net buiten dit plaatje had ik 2x een brug en een pad moeten hebben. Volgens de Venu heb ik toch zeker 800 meter gezwommen. Ik denk dat ik serieus nog geen 10% van de 10km run werkelijk op de weg heb gelogd.

Edit: dit is blijkbaar wel een uitzondering. meerdere runs vergeleken en die zijn een stuk beter op de weg. Maar ik heb ook bij andere runs wel stukken waar je in de tuin rent.

Mijn FR245 logt overigens vergelijkbaar (zelfde Sony chip dacht ik).

Het kan dus beter dan het voorbeeld van @cv8x maar ook slechter zoals mijn plaatje hierboven.

[ Voor 36% gewijzigd door Aghanim op 26-10-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Vraag om jullie advies...

Ik had een Garmin Fenix 6 Pro besteld, maar die leek niet toch niet uitgeleverd te gaan worden (leek kwijt in het proces). Vervolgens heb ik ergens anders de Fenix 6 Sapphire besteld (voor ongeveer €75 meer) en die is nu onderweg.

Vandaag kwam toch de 6 Pro aan... Ik heb nu dus de keuze uit deze twee modellen. Wat me aanspreekt in de Sapphire is dat deze waarschijnlijk veel langer mooi blijft. Kunnen jullie die ervaring bevestigen?

Het gebruik is voor off-piste skiën, MTB en surfen; allemaal dus wat ruiger dan bijv. hardlopen.

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-10-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik kan uit ervaring zeggen (F6 Pro Sapphire) dat dat glas prima blijft, maar de behuizing zelf krast als een malle. Ik ben er best voorzichtig mee, maar de grijze rand heeft al meerdere kleine krasjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-06 11:14
Ik heb ook een 6X Sapphire , ik heb zelf geen krasjes op de behuizing tot nu toe (DLC) , en de Sapphire geeft geen enkel krasje.. (ik had hiervoor ook een 5X Plus Sapphire) .. geen enkele kras.. en toen wel op de behuizing krassen.Aanrader.

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Enigste nadeel van het Sapphire scherm is volgens mij dat het contrast wat minder is hierdoor tov de niet-Sapphire schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mrwolf schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:31:
Kan iemand me deze statistieken uitleggen? Vanochtend een 10K run gedaan, uiteraard zonder pauze en zonder handmatige laps, en de standaard split op mijn Garmin staat op 1 kilometer. Dan zie ik deze cijfers:
[Afbeelding]

De splits zijn dus niet op 1km (huh?) en de moving time is ook 9 van de 10 keer niet gelijk aan de verlopen tijd (huh?)

Het enige afwijkende is dat ik voor een PacePro-strategie had gekozen, maar dat was ook gewoon per km ingesteld.
Na enig geduld en 3 mailtjes een antwoord van Garmin support op mijn vraag om dit uit te leggen. Ik moest ze zelf de fit-file sturen (alsof ze daar niet bij kunnen).
Beste <<spelfout in mijn naam>>,

Helaas is het niet gelukt om het bestand te repareren.
Wellicht dat u zelf online nog een .fit repair tool kunt proberen.

Groet,

Garmin Support
Oftewel, geen idee, probeer het zelf maar 8)7
Nou is dit allemaal niet zo spannend, maar ik had wel iets meer inzicht en oplossend vermogen verwacht van de support, al was het maar een verklaring...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:39
PatrickC schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:37:
Enigste nadeel van het Sapphire scherm is volgens mij dat het contrast wat minder is hierdoor tov de niet-Sapphire schermen.
En niet te vergeten het spiegeleffect. Sapphire glas is veel lastiger af te lezen met weinig omgevingslicht. Met gorilla glass heb je hier veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
rutgergron schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:40:
[...]

En niet te vergeten het spiegeleffect. Sapphire glas is veel lastiger af te lezen met weinig omgevingslicht. Met gorilla glass heb je hier veel minder last van.
Ja, dat kwam ik tegen inderdaad. Echter, mijn ervaring met Gorilla Glass 3 op smartphones is dat dit heel snel hele kleine krasjes krijgt. Dat zou ik zonde vinden en dan moet er dus een screen protector op. Dat beïnvloedt wellicht ook de helderheid en scherpte enigszins.

Choices choices...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgergron
bilgy_no1 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:36:
[...]

Ja, dat kwam ik tegen inderdaad. Echter, mijn ervaring met Gorilla Glass 3 op smartphones is dat dit heel snel hele kleine krasjes krijgt. Dat zou ik zonde vinden en dan moet er dus een screen protector op. Dat beïnvloedt wellicht ook de helderheid en scherpte enigszins.

Choices choices...
Mijn ervaringen zijn juist heel anders, mijn scherm is nog krasvrij en heb het horloge dagelijks om naar het werk. Ik werk veel met mijn handen en stoot zo nu en dan weleens met het horloge ergens tegenaan.

Heb juist het idee dat gorilla glass goed bestemd is tegen krassen. Meer bij horloges als bij telefoons heb ik het idee. Ook al komen er kleine krasjes op dan zal die wel niet op het oog zichtbaar zijn.

Sapphire denk ik meer aan als je echt jezelf in ruige omgevingen begeeft of in de bouw werkt. Anders is het de meerprijs niet echt waard in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Vraagje, ik loop nu enige tijd en zie dat de groene balk van de 'trainings belasting 7-dagen' is toegenomen welke conclusie kan ik hieruit trekken? Ook staat er '292-optimaal' kan ik de score(s) ook zelf beïnvloeden?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik met de laatste paar workouts hoger uitval in het diagram. Hier kan ik nergens wat over teruglezen.

Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTcJ58-dGYW6WOWqR31sH9yFA0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdZRlB46YFzDb8nl6a2rzS4S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:11
cv8x schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:47:
Goedemiddag,

Ben in het bezit van een Garmin Venu. GPS zit er vaak naast, zie afbeelding. Maakt geen verschil waar ik hardloop en welke GPS instelling ik gebruik (Glonass of Galileo)

In dit geval GPS + Galileo.

Als ik dan de review van DC Rainmaker zie dan zie ik dat de GPS accurancy best goed is (geen gekke afwijkingen door bijvoorbeeld huizen)
Dat is echt maar een afwijking van een paar meter..

Moet je maar eens kijken op Google maps met sateliet en zonder sateliet, zelfs daar zie je al afwijkingen tussen de sateliet foto's en de straten/wegen/paden volgens het kadaster of welke bron ook gebruikt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
rutgergron schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:06:
Vraagje, ik loop nu enige tijd en zie dat de groene balk van de 'trainings belasting 7-dagen' is toegenomen welke conclusie kan ik hieruit trekken? Ook staat er '292-optimaal' kan ik de score(s) ook zelf beïnvloeden?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik met de laatste paar workouts hoger uitval in het diagram. Hier kan ik nergens wat over teruglezen.

Zie foto:
[Afbeelding]
Ik denk dat de TSS score bedoeld wordt.
En ja daar heb je invloed op.
De intensiteit en de duur bepalen de TSS
https://help.trainingpeak...ress-Scores-TSS-Explained

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
rutgergron schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:06:

Zie foto:
[Afbeelding]
Volgens mij wil dat zeggen dat je beter wordt, en dus iets harder/verder/meer kunt gaan trainen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Dirk0s schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:22:
[...]

Volgens mij wil dat zeggen dat je beter wordt, en dus iets harder/verder/meer kunt gaan trainen
Ja maar hoe? Domweg harder trainen kan ... Maar wat zou ik hierop kunnen aanpassen.

De scores zijn dus niet makkelijk na te lopen en van daaruit wat extra toe te voegen. Zodat je hoog in de curve komt, dus eigenlijk wat gokwerk.

[ Voor 19% gewijzigd door rutgergron op 26-10-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
rutgergron schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

Ja maar hoe? Domweg harder trainen kan ... Maar wat zou ik hierop kunnen aanpassen.

De scores zijn dus niet makkelijk na te lopen en van daaruit wat extra toe te voegen. Zodat je hoog in de curve komt, dus eigenlijk wat gokwerk.
Tempo verhogen - afstand gelijk
Tempo aanhouden - afstand langer
een trainingsdag erbij in de week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02

Roozzz

Plus ultra

rutgergron schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

Uhm wat denk je van trainingsfrequentie, en/of duur of intensiteit van trainingen? Dat zijn zeg maar de parameters waar je mee kan spelen.

Zit je structureel aan de bovenkant van de zone, dan verschuift deze omhoog. Dus je optimale gebied schuift langzaam op naarmate je fitheid toeneemt. Kortom, steeds meer werk te verrichten om vooruit te blijven gaan ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Het is jammer dat je het niet doormiddel van Garmin Connect wat helderder inzicht krijgt om dit wat op te krikken. Nu is het meer gokken om te zien hoe hoog een Workout in de groene curve uitkomt.

Zou dit wel kunnen dan zou je alle trainingen bovenin kunnen krijgen en dus steeds optimaal trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
bilgy_no1 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:36:
[...]

Choices choices...
Ik koop voor bijna alles met een scherm dat ik mooi wil houden een glazen screenprotector. Mijn VA3 horloge, garmin edge, telefoons, tablets, camera... ik vind de afleesbaarheid prima, en die dingen zijn zo spotgoedkoop dat ik ze altijd meteen met meerdere bestel. Dan ligt er altijd eentje klaar als er weer eens een buts in komt. En dat gebeurt vaak hier. Vorige week liet dochterlief nog een bezemsteel op de tablet vallen; toen dacht ik wel dat het over en uit was, maar toch had de protector de tablet gered.
Enige nadeel bij mijn VA3 is dat de protector nét een fractie van een millimeter boven de bezel uit komt, dus een buts is net iets sneller gemaakt. Maar liever een buts in de protector dan in de bezel, da's dan weer een voordeel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• route99

route99

@rutgergron De grafieken op zich zijn "alleen" maar het resultaat.... helaas....
Ze geven je niet vanuit het "niets' alle kennis hoe je dat kunt beïnvloeden... was het maar zo simpel... of eigenlijk liever niet want dan was het wellicht ook heeeeeel snel zoooo saai.... |:(
En als het zo saai is ga je je er vast niet in verdiepen...

Dus hoe ga je die kennis verkrijgen?
Voor een deel hier, maar je loopt het risico dat je van de hak op de takt springt en daardoor elke keer aan een ander knopje gaat draaien waarmee je jezelf mee probeert te verbeteren, maar mogelijk al te snel geblesseerd raakt. En daar gaat je motivatie.. je had er zoveel moeite in gestopt.

Het lijkt me handig om eerst maar eens een kortbij doel te hebben, dat maakt eea al veel overzichtelijk dan een heel ver doel. Die mag je wel hebben en houdt er af e ntoe het oog erop, maar zorg dat ie het realiseren van het korte termijn doel niet in de weg zit.... want das een recipe for a disaster.
Voorbeeld: Immers... als je huidige loopstijl het totaal onmogelijk maken om bijv harder dan 10 km/u te lopen.... en je wil naar bij 15 km/u.... ja dan zul je toch eerst dat dichtbij doel... bijv van 10-11 km/u voor elkaar zien moeten te krijgen.... . ik geloof niet dat je die fase ongestraft over kunt slaan... :|

En zo zijn er vast nog wel meer hobbels op die weg... dus een eerste hele grote uitdaging is dus: Hoe ga ik mijn hobbels herkennen zodat ik ze een voor een, met geluk soms 2 tegelijk omdat ze samenhangen.... kan herkennen waar het probleem daar zit en dat probleem kan oplossen....

Daar is wat voor uit gevonden hoe je dat zou kunnen doen....

1. Zelf studie : Je wordt je eigen trainer..... en verzamelt info, communiceert met de buiten wereld en stelt je doelen vast en lost daarvoor de problemen op die op je weg komen.

Mooie aanpak: Maar denk eens na... ben ik zo een persoon... kan ik zoveel energie mobiliseren om die kennis, zelfs met hulp van anderen, te verwerven en ook nog toe te passen.....

2. Je wordt lid van een club/loopgroep, eentje die past bij jouw ambitie niveau! Das erg belangrijk. En vergeet niet dat het een trainer voor de groep is.... er is meestal een groepsschema en bij een aantal trainers, die dat willen en kunnen, kan er soms dus een aanpassing gedaan worden tav wat het beste bij je zou passen. Vergeet niet: Het groepsschema is geen voorschrift van zo moet het.... Je zult daar op accenten je eigen weg in moeten vinden en leren ontdekken welk type loper je bent. Wat zijn jouw talenten eigenlijk en passen jouw gestelde doelen wel bij die talenten. Een goede band met de trainer is erg belangrijk om daar feedback op te krijgen. En als je het niet snapt, vraag uitleg. Het is een mooie uitdaging om het zo te doen en de wisselwerking met een trainer daar kun je heel veel van leren en meestal veel sneller dan onder punt 1. Tuurlijk er zijn altijd uitzonderingen, maar of je bij de uitzonderingen hoort zul je zelf ook uit moten zoeken.

3. De 3e optie is een personal trainer, maar zelden voor iemand weggelegd ivm het prijskaartje... Dus die laat ik voor wat ie is.

Misschien hebben anderen nog ervaringen hoe je het ook aan kunt pakken... maar 2 van de 3 die ik zelf naar voren bracht heb ik wat uitgewerkt.

In mijn beleving en obv mijn ervaring & kennis zie ik niet zo veel brood in de ad hoc acties, doe dit ... en na een tijdje ... doe dat...
Goed leren hardlopen heeft toch tijd nodig. Niet alleen tav de kennis maar ook tav de belastbaarheid van je spieren, pezen, je gestel en ook je mentale weerbaarheid. Voorop hoort eigenlijk nog te staan: Hoe pas ik het in mijn privé en werkzame leven? Hoe harmonieuzer dat gaat... des te groter is de kans dat je erin slaagt om daar te komen waar je heen wilt.
En geef het een kans.... wennen aan een andere trainer of een andere trainingsaanpak kan zo maar minimaal 1 jaar duren eer je er aan gewend bent, mss mental wel snel maar jouw body heeft langer nodig... .

En vergeet vooral niet ervan te genieten... dat helpt erg goed voor de opbouw en zonder dat wordt het een strijd die je niet gaat winnen, alleen maar voor de cijfers gaan zonder te genieten houd je imho niet lang vol.
En echt beter word je ook daar wat meer en gevarieerder te trainen en niet door harder te trainen....

Succes en veel wijsheid toegewenst.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 27-10-2020 08:54 . Reden: 15m/u is wel erg weinig... oef..... 15 km/u dus... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:06

Quakie

quakelen

@rutgergron ben er ook nog mee aan het stoeien... ik ben begonnen met het bijhouden van hoe je voel tijdens /na een activiteit. Dit kan handig zijn als je bijv 3 weken later naar je data kijkt...

Ik heb bijv een paar weken geleden een enorme piek gehad in trainingsbelasting. Echter werd mijn status orange als niet productief.Later ging trainingsbelasting weer naar beneden en werd mijn status weer productief.
Echter ging mijn V02 max score toen weer naar boven... Als ik terugkijk naar activiteiten zie ik redelijk hoge hartslagen bij relatief makkelijke trage loopjes. Geen idee hoe ik mij toen voelde vandaar dat ik dat nu ga bijhouden. Dan zie je gewoon in een opslag oja, toen voelde ik me zwak. Of misselijk, of weet ik het wat...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv8x

cv8x

Tsjakkaaaa

Dank voor alle reacties met o.a. voorbeelden etc. Er is mij een hoop duidelijk geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 21:37
@cv8x @Aghanim @PatrickC

Met mijn Forerunner 935 zie je soms ook vreemde dingen als je sterk inzoomt, en die heeft die nieuwere Sony GPS chipset nog niet. Bijvoorbeeld vorige zaterdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5NydMkAVAhNse-zWgUhRC0AtbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ok3kjRRN2NUh44tAAp3sTOT2.png?f=fotoalbum_large

Ik ben dus niet werkelijk over de treinsporen naar de brouwerij gelopen, dat stuk is een paar kilometer rechtdoor zonder bochten (er is nog een deel voor de screenshot).

Dat de track over de sporen loopt in plaats van de weg er naast is nog niet zo vreemd, die ligt er ongeveer 3 meter langs. Die rare hoek echter komt uit het niets, maar het was bewolkt en ik liep half onder de bomen, dus het verbaast me niet echt.

Nog eens specifiek @cv8x : DC Rainmaker bespreekt al ettelijke jaren GPS horloges, die weet wat je ongeveer kunt verwachten van de GPS track. Zijn resultaat zal echt niet veel beter zijn dan dat van jou, ik vrees dus dat je je verwachtingen moet bijstellen.

GPS track in sporthorloges is goed genoeg om ongeveer je afgelegde afstand te berekenen en om te zien waar je ongeveer gelopen hebt. Maar de track is niet goed genoeg om dan als route te importeren en te navigeren. Live je snelheid/tempo bepalen met GPS werkt ook belabberd, afhankelijk van de omgeving, daar gebruik ik dan liever een footpod voor.

Je ziet wel vaker dat nieuwe gebruikers hoge verwachtingen hebben van de GPS tracks, volgens mij komt dat doordat de ervaring in auto's heel gelikt is, maar auto's rijden sneller en maken niet zo'n zigzag bewegingen als lopers, en auto's hebben een duidelijk afgebakend netwerk waar ze op kunnen rijden. Als loper kun je soms ook echt door die tuinen lopen, ik neem elk jaar deel aan een loopwedstrijd die door een paar gebouwen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:25
@MacPoedel zou het kunnen dat net die silo's van de brouwerij zorgen voor een storing van het signaal en je daardoor uw afwijking kreeg.

Ik merk trouwens dat de GPS-nauwkeurigheid in mijn oude TOMTOM Sport meestal een stuk beter was. Zou het kunnen dat het stroomverbruik naar beneden moest en daarom ook de nauwkeurigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Dat vind ik dus ook. Toevallig afgelopen zondag mijn oude tomtom spark 3 om gehad omdat ik een stormbaan ging doen. Alle drie de rondes gewoon bijna spot on op elkaar qua afgelegen route. Dit is niet terug te zien bij Garmins van mijn vrienden...

Echter gebruik ik mijn Fenix 5 zo af en toe als navigatie apparaat en daar doet ie wel redelijk goed aan geven wanneer je naar links of rechts moet. Je zou zeggen dat hier ook een afwijking in zou moeten zitten. Alleen bij hele lastige punten zit ik of mijn Garmin er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:34
Nou, mijn horloge is zojuist stuk gegaan. Plastic houder van de quick release is gebroken. Zat gewoon onder mijn trui en tilde wat, dus denk dat hij bleef haken. Hij is uit begin 2018 dus formeel geen garantie lijkt me, maar is iemand bekend hoe coulant Garmin met zulk soort dingen is? Vind het prijzige apparaatjes om het al na 2 jaar te begeven (FR645 Music)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqEtV71wNy5I0ZtYdrJQ6gk01Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqN5agtSmBAGef01s17kCbwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGRp-r4FlRHfaoS--yypJLwJA4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bwqg4utzjqbe6h8XT9Fa6wbr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:03
Shinji schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:33:
Nou, mijn horloge is zojuist stuk gegaan. Plastic houder van de quick release is gebroken. Zat gewoon onder mijn trui en tilde wat, dus denk dat hij bleef haken. Hij is uit begin 2018 dus formeel geen garantie lijkt me, maar is iemand bekend hoe coulant Garmin met zulk soort dingen is? Vind het prijzige apparaatjes om het al na 2 jaar te begeven (FR645 Music)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zal Garmin zeker even direct berichten. Zou inderdaad niet zo snel mogen gebeuren. Mijn ervaring bij een toestel waar mijn vriendin huiduitslag van kreeg was dat erg coulant reageerden. Ze kreeg zonder problemen zelfs een nieuwer model opgestuurd waarbij het waarschijnlijk beter zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Shinji Garmin Support bellen... dit is een bekend probleem met dit horloge en dus eigenlijk een fabricagefout. In dit forum maar ook het officiële Garmin forum komt het regelmatig voorbij. Verwachte levensduur van een horloge met deze prijs is gewoon meer dan 2 jaar. Je hebt het horloge wel meteen bij release gekocht, want de release date was maart 2018.

[ Voor 31% gewijzigd door PatrickC op 27-10-2020 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
metteko schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:28:
@MacPoedel zou het kunnen dat net die silo's van de brouwerij zorgen voor een storing van het signaal en je daardoor uw afwijking kreeg.
Ik denk ook dat die silo's er voor iets tussen zitten, vergeten melden. Dat is het enige punt op die rechte strook waar de track echt buiten de te verwachten afwijkingen gaat.
Ik merk trouwens dat de GPS-nauwkeurigheid in mijn oude TOMTOM Sport meestal een stuk beter was. Zou het kunnen dat het stroomverbruik naar beneden moest en daarom ook de nauwkeurigheid?
Daar bestaat haast geen twijfel over. Het is hier nog al gezegd, de Sony GPS chipset die de meeste sporthorloges momenteel gebruiken, is wat betreft nauwkeurigheid een duidelijke achteruitgang ten opzichte van de Mijn TomTom Spark 3 deed ook beter aan afstandsbepaling dan de Garmins die ik sindsdien heb, de tracks zelf heb ik nooit echt goed bestudeerd wegens de inherente beperkingen van GPS.

De nauwkeurigheid van optische hartslag sensoren heeft ook een vergelijkbare evolutie doorgemaakt, sensoren met redelijk hoog stroomverbruik doen het ook veel beter dan die in veel huidige horloges, maar die houden het wel bijna 2 weken vol op een lading met 24/7 hartslag monitoring (wat dan in rust wel goed genoeg werkt, naar mijn ervaring).

@Shinji
Innige deelneming. Dit is een vrij vaak voorkomend defect bij de 645 dus zeker Garmin voor contacteren, zou wel kunnen dat ze coulant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Shinji Ik heb toevallig een maand geleden mijn 645 opgestuurd van wegen het zelfde probleem. Deze viel nog wel binnen de garantie periode maar ik had geen aankoopbon meer. Daarin was Garmin in elk geval coulant. Wel is het zo dat er vrijwel geen voorraad meer is en het daarom erg lang duurde voordat ik een nieuwe 645 kon ontvangen. Omdat deze ook niet meer op de website te bestellen is vermoed ik dat het model er uitgaat. Na wat op en neer mailen en bellen heb ik uiteindelijk een 245 music als vervanger opgestuurd gekregen. Ik zou het er op gooien dat dit ook niet naar 2.5 jaar het geval mag zijn en je dus een oplossing verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Laatst online: 21:55

Canis Lupus

Vosbot

@Shinji @Aghanim Ik had toevallig deze week precies hetzelfde met mijn Vivoactive 3 Music, nog net geen 2 jaar oud (nov 2018). Vh weekend een issue aangemaakt en vandaag de aanvullende informatie als aankoopbewijs enz. aangeleverd. Ik ga er ook vanuit dat hier coulant mee om wordt gegaan, mag na zo'n korte tijd niet gebeuren! (en als er geen 3 Music meer is mogen ze ook een 4 opsturen ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GC5n0adgsi2wLMlTtNfLfXuL2FM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFnK25vSDmPts1wYAQYHH9pl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tDCqfCS2VGbztXnJbrSLXt9djU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tq7qism1yAvxPE0CHwr7PU9g.jpg?f=fotoalbum_tile

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Dank allemaal! Heb een mail naar gestuurd (web formulier), kon daar alleen geen foto's in bijvoegen, dat vind ik altijd jammer want dat zorgt voor vertraging waarschijnlijk.

Moet even kijken hoe ik hem morgen en zaterdag kan gebruiken, hartslag wordt hem denk ik niet maar dat doe ik dan maar met de borstband.

Heb hem bij Clever Training gekocht, heb geen papieren aankoopbon meer maar nog wel de mails van hun uiteraard.

Ik had sowieso al het plan naar een Fenix te gaan als deze echt op zou zijn (was nu nog niet het plan) dus hoop dat ik (met bijbetaling) zoiets kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Dank voor de ( uitgebreide ) reactie. Ik zie dat de groene curve omhoog loopt, heb je misschien tips hoe ik hoger in de groene curve uit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Graag gedaan.
Zonder je te kennen kan ik op basis van 1 grafiek geen zinvolle info geven waar je zeker de curve kunt veranderen. Mijn voorkeur van een aanpak gaat toch uit naar optie 1 of 2 uit mijn reactie.
Succes met het vinden van jouw weg omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy
  • Laatst online: 21:08

Mappy

Piramide van Austerlitz

Shinji schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:43:
Moet even kijken hoe ik hem morgen en zaterdag kan gebruiken, hartslag wordt hem denk ik niet maar dat doe ik dan maar met de borstband.
Als je hem echt nodighebt:

Zonder bandje
Bandje er helemaal afhalen en met doorzichtig plakband over het scherm, om je pols een paar keer rond. Na gebruik losknippen.

Met bandje
Alternatief is het bandje er helemaal aan laten zitten behalve het pinnetje op afgebroken stuk. Op de onderkant een stuk ducttape van net onder de sensor tot op het bandje. En dan doorzichtig plakband op dezelfde manier als hierboven een paar keer rond aan de buitenkant.

Verliezen zul je 'm dan niet in elk geval :P

[ Voor 5% gewijzigd door Mappy op 28-10-2020 01:01 ]

Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ja daar kom ik ook wel uit, heb reactie van Garmin ontvangen dat ze de accessoire kunnen vervangen als het binnen de twee jaar valt.

Het horloge beschouw ik zelf niet als accessoire dus denk dat ze vermoeden dat het bandje kapot is. Heb gereageerd dat ik toch wel wat meer verwacht van een product van €400+ euro. Inclusief foto's en de order mail van CleverTraining.

Ze vroegen ook om serienummer, adres en telefoonnummer, ik vraag me dan altijd af waarom ze dat überhaupt in het webformulier ook vragen als ze er niet naar kijken of het niet kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Misschien dat er nog meer Garmin gebruikers ervaring hebben met de 'training load' feature. Ik heb afgelopen weekend lange duurloop gedaan, Zone 2. Gisteravond interval training en zie dat de witte lijn in de curve niet omhoog gaat. Hoe kan ik dit in een stijgende lijn krijgen?

De groene curve laat feitelijk zien dat met mijn belasting er nog veel meer uit te halen valt. Ik snap het concept niet helemaal hoe je dit kan implementeren. Niet eerder hier tegenaan gelopen. Wat voor algoritme zit hier achter?

Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rU9GqwzRrr3Idcj3sq3CYqD6gWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlqmJ3oeaBoDVMV0cUdvPXME.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door rutgergron op 28-10-2020 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:30
rutgergron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:36:
Misschien dat er nog meer Garmin gebruikers ervaring hebben met de 'training load' feature. Ik heb afgelopen weekend lange duurloop gedaan, Zone 2. Gisteravond interval training en zie dat de witte lijn in de curve niet omhoog gaat. Hoe kan ik dit in een stijgende lijn krijgen?

De groene curve laat feitelijk zien dat met mijn belasting er nog veel meer uit te halen valt. Ik snap het concept niet helemaal hoe je dit kan implementeren. Niet eerder hier tegenaan gelopen. Wat voor algoritme zit hier achter?

Zie foto:
[Afbeelding]
Hij gaat omhoog en zit in de range 'optimaal' Het gaat er toch vooral om dat je binnen die groene range aan het trainen bent, want dan zit je goed qua belasting.

Verder: staar je niet blind op dit soort data, maar geniet gewoon van het lopen. Je voelt zelf wel of je te zwaar traint of "de kantjes ervan af hardloopt". Deze data zou niet meer moeten zijn dan een bevestiging van wat je zelf voelt. Een controlemiddel, een referentie. Ze zijn geen doel op zich.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

Spotter

Lichtnicht

rutgergron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:36:
De witte lijn is het 7-daags totaal. Heb je toevallig vorige week hetzelfde gedaan? Dat zou betekenen dat je load hetzelfde blijft, en dus niet stijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Spotter schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

De witte lijn is het 7-daags totaal. Heb je toevallig vorige week hetzelfde gedaan? Dat zou betekenen dat je load hetzelfde blijft, en dus niet stijgt
Klopt, ik loop standaard 3x per week hard. Ik loop gemiddeld tussen de 30-35km.

1x duurloop 8-10km,
1x tempoloop/Interval 10km ( incl. 2km in/ 2km. uit lopen )
1x langeduurloop 15-18km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

In jouw app scherm staat dat je ideaal traint voor behouden en verbeteren van je fitness niveau....
Ik vermoed dat je nog wat geduld moet hebben om dat in het grafiekje terug te zien, das mijn interpretatie.
Verbeteringen in hardlopen zijn meestal echt langere termijn verbeteringen, je moet het opbouwen... je wordt niet zo maar 5-20% beter in 1 of 2 weken...... Om überhaupt bijv een supercompensatie te behalen daar gaat een hele trein aan trainingen aan vooraf, waarbij je dan ook nog de juiste... prikkels moet geven.... Te weinig... er komt geen supercompensatie .... teveel prikkels groot risico op over-training/blessures.
Heb geduld..... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
En als je heel specifiek wil gaan trainen om die scores te verhogen (waarom???) dan kun je ook eens kijken naar TrainingPeaks.
Als je daar je trainingen inzet, dan zie je ook de geschatte/verwachte TSS scores.
Door de tijd laat TP dan zien hoe je fitheid, vermoeidheid en je vorm is.

Maar wat de anderen ook al zeggen, train je nou voor de grafiekjes of voor jezelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik let er eigenlijk alleen op of de trainingsbelasting in het groene gebied blijft, want dan zit je volgens mij altijd goed (ik zit nu wel hoger dan normaal op 809, maar wel gewoon middenin het groene gebied). VO2Max is verder volgens mij een betere indicator of je op hetzelfde niveau blijft, daalt of zakt. Of de waarde zelf bij mij klopt betwijfel ik als ik zie welke tijden ik dan zou moeten kunnen lopen, maar het gaat mij meer over de trend van deze VO2Max waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:14
Beste mensen, ik heb een paar vraagjes i.v.m. mijn Fenix 6 pro.

1. Ik ben zo een trainingsplan begonnen voor hardlopen, 5k lopen tegen 5 min/km en zit nu in week 5. Ik merk dat, ondanks dat ik bvb ook regelmatig een fietstocht registreer en elke dag 2 keer een half uur wandel met de hond, al twee weken op "niet productief" sta als trainingsstatus. Te weinig laag aerobe activiteiten zegt hij.. overweeg meer laag aerobe activiteiten toe te voegen om productiever te trainen? Mijn VO2Max is van 49 naar 45 gegaan en als ik mijn "last" bekijk, en de bijhorende "belasting 7 dagen", staat er dat mijn trainingsbelasting te laag is voor mijn huidige fitnessniveau en trainingsgewoonten.

Die twee zaken spreken mekaar toch volledig tegen? Ik moet laag aerobe activiteiten doen, maar tegelijk is mijn trainingsbelasting te laag? Iemand die me hier inzichten in kan geven? Want al mijn geGoogle brengt helaas alleen meer twijfels.

Tenslotte zou je denken, daar ik echt soepeler loop en en vorderingen merk, dat mijn lactaatdrempel erop vooruit zou gaan. Deze is op echter op 4 weken tijd op dezelfde hartslag gebleven(164), maar mijn tempo is van 5:43 na twee weken naar 5:36 gegaan, om dan terug te vallen naar 5:44..hard to find any sense..

2. Wat is nu de beste methode om mijn hartslagzones te bepalen? Ik heb alles door het toestel laten doen en zelf niets ingevuld. Ik zie echter dat er 3 methodes zijn;
- % van max hartslag
- % van lactaatdrempel
- % van hartslagreserve

Welke is de beste methode? Ik heb dit op het eerste staan, daar er staat dat dit de meest gebruikte methode is..

Bedankt om me wat inzichten te geven.. het is wat frustrerend om te zien dat ik er niet op vooruit ga, terwijl ik het lichamelijk wel voel. Kanttekening, ik wandel, tennis en fiets veel, maar lopen heb ik de voorbije jaren weinig onderhouden, buiten elk jaar een poging om wat fitter te geraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
1. Niet meer naar kijken. :+

Serieuzer:
- Tempo van 5:43 naar 5:36 is verwaarloosbaar op zulke korte afstanden, dus dat zegt niet zoveel.
- VO2Max berekenen gaat vooral goed op basis van activiteiten waarin je in VO2Max zone traint. Als je dat niet doet, dan kan hij teruglopen.
- Ik weet niet of wandelen wordt meegenomen in trainingsstatus?
- Hoe vaak per week loop je nu hard?

2. Er is geen beste methode en de zones zijn in geen van de methodes 'exacte wetenschap'. Kies een methode om mee te starten en naarmate je meer ervaren wordt krijg je vanzelf een beter gevoel bij je hartslag(zones).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cloclo100 Laat je niet te veel frustreren door al die cijfertjes. Je gevoel is veel belangrijker en als je merkt dat je fitter wordt, dan ben je gewoon goed bezig. Ik zie zelf ook vaak dat wanneer ik wat gas terug neem in trainingen, omdat ik vaak te snel loop volgens de ‘geleerden’, mijn Garmin horloge me doodleuk vertelt dat ik niet productief ben. Maar.. mijn gevoel zegt wat anders...

Wat betreft de invloed van wandelen op de trainingstatus... als ik wandel kom ik niet in Zone 1/2, dus ik denk niet dat Garmin dat ziet en meetelt als laag aerobe activiteit. Verder, registreer je die wandelingen wel door een activiteit te starten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@Cloclo100 Maak inderdaad eerst maar eens een periode van 3-4 maanden minimaal af... then we are talking....
Onderschat niet wat voor een aanpassingen jouw lichaam moet doen om dat 5 km schema al uit te voeren.

Obv deze info zouden we kunnen inschatten dat je of een relatieve beginner bent of een herintreder die al heel lang niet meer gelopen heeft en weer belastbaar moet worden?

Dan is het na 4-5 weken allemaal nog zo vers... en om dan al naar conclusies te streven? Als je nu geen blessures krijgt dan train je iig niet te zwaar.. das heel positief... bekijk het zo eens.... Gniet dat je lekker kunt lopen en de rest komt wel. Vergeet het dan je in ene 5km schema ineens de topper van dat doel gaat worden. Het niet geblesseerd raken en ongeveer op de streeftijd uitkomen aan het eind van het plan is al een super resultaat.....

Maar wat ik niet begrijp... je gaat op je Garmin aanwijzingen af... maar ik lees niets over wat Garmin er zelf overschrijf, behalve de opmerkingen van Garmin.
https://www8.garmin.com/m...93-A225-5B8D7B5A5621.html
Focus trainingsbelasting
Om uw prestaties en de voordelen voor uw conditie te maximaliseren moet de training worden verdeeld in drie categorieën: laag aerobe, hoog aerobe en anaerobe. De focus van de trainingsbelasting geeft aan welk deel van uw training momenteel in welke categorie valt, en welke trainingsdoelen daarbij kunnen horen. U moet minimaal 7 dagen getraind hebben voordat bepaald kan worden of uw trainingsbelasting laag, optimaal of hoog is. Na 4 weken trainen bevat de geschiedenis van uw trainingsbelasting meer gedetailleerde doelinformatie waarmee u uw trainingsactiviteiten in balans kunt brengen.
Die laatste zin.... aha na 4 weken komen de 1e opmerkingen pas... dus dit is pas een start... als je nu gewoon doortraint, want wat is nu pas 1 opmerking, dat is toch niet "de waarheid"... .... ... en het Garmin systeem zou.... echt goed werken... komen er vast nog meer opmerkingen van Garmin..

Tja... ik ga liever op mijn eigen gevoel af, wat ik hier meer lees... want ik kan zelf wel voelen of ik teveel pijn in mijn spieren krijg en mijn pezen teveel voor de kiezen krijgen.... en aan de ochtenpols en de lagere pols bij deezlfde snelheid en het gemak waar mee ik voel dat het gaat... daar kan ik heel goed mijn progressie aan af meten.... De kans dat een algoritme dat beter weet... dan wat ik voel..... hmmm
Het algoritme gaat/staat toch voor een bepaalde statistische populatie met zoveel % binnen die en die spreiding.... er vanuit gaan dat je geen pijn ergens hebt.....

Wat @PatrickC al schrijft ondersteun ik ook tav wandelen. Je creëert dan geen "laag aerobe activiteit" tussen bijvoorbeeld snellere blokken. Sinds dat ik hardloop is mij dat afgeraden om zulke thee kransjes te hebben/te houden.... de uitzonderingen zijn super warm weer en als je na een zware blessure aan het opbouwen bent, vooral de 1e acht weken (beetje afhankelijk vd blessure). Sommige beginner schema's vermelden het ook, maar dan zou ik toch liever voor heel rustig joggen kiezen.

En ik zag van andere ook nuttige opmerkingen hoe er mee om te gaan, lees ze nog eens rustig door en probeer de krenten voor jou uit de pap te halen wat bij jou jou passen. En dat laatste zul je ook een beetje uit moeten vinden.

Succes.

PS: Zo een sporthorloge is een hulpmiddel, het kan vanuit het niets na ruim 4 weken jou perfect vertellen wat je moet doen.. ??? Jouw gevoel hoe het gaat, jouw eigen interpretatie waarom het zo zou kunnen lopen met de trainingen .... zijn ook erg belangrijk. Je weet zelf wel hoe jouw werk en thuisdagen er uit dagen, of je thuis wel goed in je vel zat en idem voor je werk, etc... Het sporthorloge kan het deels mss afleiden uit de rust hartslag e.d. ,,,, een ding is zeker.. jij hebt het vast niet als directe input in details aan Garmin verteld....
En nu verwacht je na ruim 4 weken wel hele exacte instructies van Garmin terug... dat rijmt niet helemaal met elkaar althans naar mijn gevoel in verhouding tot elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 28-10-2020 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alle goede en terechte opmerkingen ten spijt: dit is natuurlijk wel hoe Garmin de marketing doet. Je hoeft zelf niet meer na te denken of rekenen, dat doet je FR/Fenix voor je. Als het dan tegenzit of niet aansluit bij je eigen gevoel kan ik me wel voorstellen dat je begint te twijfelen. Uiteindelijk kom je met het volgen van een simpel schema van 3x per week en een beetje common sense al erg ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
MrAcid schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:35:
1. Niet meer naar kijken. :+

Serieuzer:
- Tempo van 5:43 naar 5:36 is verwaarloosbaar op zulke korte afstanden, dus dat zegt niet zoveel.
- VO2Max berekenen gaat vooral goed op basis van activiteiten waarin je in VO2Max zone traint. Als je dat niet doet, dan kan hij teruglopen.
- Ik weet niet of wandelen wordt meegenomen in trainingsstatus?
- Hoe vaak per week loop je nu hard?

2. Er is geen beste methode en de zones zijn in geen van de methodes 'exacte wetenschap'. Kies een methode om mee te starten en naarmate je meer ervaren wordt krijg je vanzelf een beter gevoel bij je hartslag(zones).
Bedankt voor de tip! het schema voorziet 4 runs per week. Wandelen telt alleen mee als je de activiteit start en als er een significant aeroob voordeel is..

[ Voor 15% gewijzigd door Cloclo100 op 29-10-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Aghanim schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:11:
Alle goede en terechte opmerkingen ten spijt: dit is natuurlijk wel hoe Garmin de marketing doet. Je hoeft zelf niet meer na te denken of rekenen, dat doet je FR/Fenix voor je. Als het dan tegenzit of niet aansluit bij je eigen gevoel kan ik me wel voorstellen dat je begint te twijfelen. Uiteindelijk kom je met het volgen van een simpel schema van 3x per week en een beetje common sense al erg ver.
Dat is eigenlijk exact mijn gevoel! Ik volg uiteindelijk een schema wat door hun is samengesteld en heb als eerste run een benchmark run moeten doen, waarop zij dat schema konden finetunen. Dan verwacht ik ook dat het een beetje opbouwend is en het training effect navenant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
route99 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:47:
@Cloclo100 Maak inderdaad eerst maar eens een periode van 3-4 maanden minimaal af... then we are talking....
Onderschat niet wat voor een aanpassingen jouw lichaam moet doen om dat 5 km schema al uit te voeren.

Obv deze info zouden we kunnen inschatten dat je of een relatieve beginner bent of een herintreder die al heel lang niet meer gelopen heeft en weer belastbaar moet worden?

Dan is het na 4-5 weken allemaal nog zo vers... en om dan al naar conclusies te streven? Als je nu geen blessures krijgt dan train je iig niet te zwaar.. das heel positief... bekijk het zo eens.... Gniet dat je lekker kunt lopen en de rest komt wel. Vergeet het dan je in ene 5km schema ineens de topper van dat doel gaat worden. Het niet geblesseerd raken en ongeveer op de streeftijd uitkomen aan het eind van het plan is al een super resultaat.....

Maar wat ik niet begrijp... je gaat op je Garmin aanwijzingen af... maar ik lees niets over wat Garmin er zelf overschrijf, behalve de opmerkingen van Garmin.

[...]

Die laatste zin.... aha na 4 weken komen de 1e opmerkingen pas... dus dit is pas een start... als je nu gewoon doortraint, want wat is nu pas 1 opmerking, dat is toch niet "de waarheid"... .... ... en het Garmin systeem zou.... echt goed werken... komen er vast nog meer opmerkingen van Garmin..

Tja... ik ga liever op mijn eigen gevoel af, wat ik hier meer lees... want ik kan zelf wel voelen of ik teveel pijn in mijn spieren krijg en mijn pezen teveel voor de kiezen krijgen.... en aan de ochtenpols en de lagere pols bij deezlfde snelheid en het gemak waar mee ik voel dat het gaat... daar kan ik heel goed mijn progressie aan af meten.... De kans dat een algoritme dat beter weet... dan wat ik voel..... hmmm
Het algoritme gaat/staat toch voor een bepaalde statistische populatie met zoveel % binnen die en die spreiding.... er vanuit gaan dat je geen pijn ergens hebt.....

Wat @PatrickC al schrijft ondersteun ik ook tav wandelen. Je creëert dan geen "laag aerobe activiteit" tussen bijvoorbeeld snellere blokken. Sinds dat ik hardloop is mij dat afgeraden om zulke thee kransjes te hebben/te houden.... de uitzonderingen zijn super warm weer en als je na een zware blessure aan het opbouwen bent, vooral de 1e acht weken (beetje afhankelijk vd blessure). Sommige beginner schema's vermelden het ook, maar dan zou ik toch liever voor heel rustig joggen kiezen.

En ik zag van andere ook nuttige opmerkingen hoe er mee om te gaan, lees ze nog eens rustig door en probeer de krenten voor jou uit de pap te halen wat bij jou jou passen. En dat laatste zul je ook een beetje uit moeten vinden.

Succes.

PS: Zo een sporthorloge is een hulpmiddel, het kan vanuit het niets na ruim 4 weken jou perfect vertellen wat je moet doen.. ??? Jouw gevoel hoe het gaat, jouw eigen interpretatie waarom het zo zou kunnen lopen met de trainingen .... zijn ook erg belangrijk. Je weet zelf wel hoe jouw werk en thuisdagen er uit dagen, of je thuis wel goed in je vel zat en idem voor je werk, etc... Het sporthorloge kan het deels mss afleiden uit de rust hartslag e.d. ,,,, een ding is zeker.. jij hebt het vast niet als directe input in details aan Garmin verteld....
En nu verwacht je na ruim 4 weken wel hele exacte instructies van Garmin terug... dat rijmt niet helemaal met elkaar althans naar mijn gevoel in verhouding tot elkaar.
Bedankt voor de goede inzichten. Ik ben alleszins geen beginner, een actieve sporter en jarenlang op een acceptabel niveau gevoetbald. Ben nu 37 en wil gewoon lekker fit blijven gecombineerd met leuke hardloopdoelen. Mijn benchmarkrun liep ik 5 minuten lang aan gemiddeld 4:23 terwijl mijn hartslag tussen de 170 en 177 bleef, dus ik denk wel dat ik vrij fit ben..

Maar je hebt zeker een goed punt, het is misschien nog wat te vroeg om conclusies te trekken, en als ik ga wandelen probeer ik ofwel te snelwandelen of dan licht te joggen idd. Fietstochten adviseert hij ook, dus die toe ik toch ook 1 à 2x per week. We doen zo verder en panikeren niet, maar zal blij zijn als ik eens de melding krijg dat ik goed bezig ben haha ;) . Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44

polthemol

Moderator General Chat
rutgergron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:21:
[...]

Klopt, ik loop standaard 3x per week hard. Ik loop gemiddeld tussen de 30-35km.

1x duurloop 8-10km,
1x tempoloop/Interval 10km ( incl. 2km in/ 2km. uit lopen )
1x langeduurloop 15-18km.
die load gaat omhoog als je meer/zwaarder trained. Bij mijn trainingen voor een 100K zat ik regelmatig in de 1400 of hoger, voor wat het waard is

Mijn ervaringen met die grafieken van Garmin is dat je het met zo een immense karrevracht zout moet nemen dat je er weinig tot niets aan hebt. Wil je het voor de sier omhoog krijgen: meer rennen, verder rennen of wat tempo/threshhold/aenerobische trainingen erin gooien, die geven altijd een hoge load. Voor Z2-runs moet je heel wat kilometers maken om een load te scoren :)

@MrAcid met VO2Max loopt die zelfs heel heftig terug :P Ik had de laatste 4 weken vooral heel veel duurlopen in Z2, vo2max viel volgens garmin terug van 52 naar 45. De metingen zijn vrij iffy, vooral als je met schema's/trainingen afwijkt van de standaard zaken.

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 29-10-2020 11:35 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire123
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:42
Ik vraag me bijna af waarvoor je een (duur) sport horloge zou willen/moeten hebben! :) Achtergrond: zelf ben ik namelijk in de markt voor een dergelijk horloge om mijn hardloop-ervaring te verrijken.

Ik loop nu sinds een jaar heerlijk 1 a 3 x p.w. tussen de 5 en 18 km met als doel een halve marathon ergens volgend jaar. Maar als ik het zo lees, is voor mijn type trainen/lopen mijn huide setup (AW series1) met iSmoothRun eigenlijk wel voldoende?

Ik dacht zelf dat een Garmin mij een duidelijker schema kan opleveren en dat ik wellicht toe ben aan lopen via hartslag-zones.
polthemol schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

die load gaat omhoog als je meer/zwaarder trained. Bij mijn trainingen voor een 100K zat ik regelmatig in de 1400 of hoger, voor wat het waard is

Mijn ervaringen met die grafieken van Garmin is dat je het met zo een immense karrevracht zout moet nemen dat je er weinig tot niets aan hebt. Wil je het voor de sier omhoog krijgen: meer rennen, verder rennen of wat tempo/threshhold/aenerobische trainingen erin gooien, die geven altijd een hoge load. Voor Z2-runs moet je heel wat kilometers maken om een load te scoren :)

@MrAcid met VO2Max loopt die zelfs heel heftig terug :P Ik had de laatste 4 weken vooral heel veel duurlopen in Z2, vo2max viel volgens garmin terug van 52 naar 45. De metingen zijn vrij iffy, vooral als je met schema's/trainingen afwijkt van de standaard zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Spitfire123 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:12:
Ik vraag me bijna af waarvoor je een (duur) sport horloge zou willen/moeten hebben! :) Achtergrond: zelf ben ik namelijk in de markt voor een dergelijk horloge om mijn hardloop-ervaring te verrijken.

Ik loop nu sinds een jaar heerlijk 1 a 3 x p.w. tussen de 5 en 18 km met als doel een halve marathon ergens volgend jaar. Maar als ik het zo lees, is voor mijn type trainen/lopen mijn huide setup (AW series1) met iSmoothRun eigenlijk wel voldoende?

Ik dacht zelf dat een Garmin mij een duidelijker schema kan opleveren en dat ik wellicht toe ben aan lopen via hartslag-zones.

[...]
voor trainen in hartslagzone ed zijn het prima horloges. Je moet je alleen niet gek laten maken door die vo2max scores of die trainingsload (of hersteltijden for that matter). Je daar blind op staren is niet een goed idee, daarvoor zijn ze naar mijn ervaring te wisselvallig.

Ik heb mijne voor het trainen in hartslagzone / de trainingen die ik kan uitzetten ermee en de navigatiemogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De VO2max qua trend klopt mij wel vrij goed gezien mijn progressie deze zomer, maar het abslotue niveau is by far too high.... (58 waar ik hooguit 50 verwacht, maar bij gebrek aan wedstrijden/wedstrijdritme ervoor dit niet kan checken als bewezen resultaat).
Half februari kreeg ik min 735XT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dv-Nvx-Vy5GigPtp6RJOTFs0-RE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NIiE1XRhXfprOScIxXThfsIS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:30
route99 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:28:
De VO2max qua trend klopt mij wel vrij goed gezien mijn progressie deze zomer, maar het abslotue niveau is by far too high.... (58 waar ik hooguit 50 verwacht, maar bij gebrek aan wedstrijden/wedstrijdritme ervoor dit niet kan checken als bewezen resultaat).
Half februari kreeg ik min 735XT.

[Afbeelding]
Het is dan ook een algoritme dat een grove schatting van je VO2-max maakt. Ik heb het er wel eens over met andere lopers en eigenlijk zijn we het er wel over eens dat je die absolute waarde gewoon moet negeren en alleen moet kijken naar de progressie die je maakt...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Kan prima zijn dat de AW voor jou voldoende is, een sporthorloge (afhankelijk van model) heeft gewoon een compleet ander doel/doelgroep. Het is gericht op sport met wat smartwatch opties erbij, de AW is gericht op smartwatch met wat sport erbij.

Mijn reden voor een sporthorloge (FR945) is vooral accuduur. Ik kan anderhalf a 2 weken op een lading doen met een 2-3x per week hardlopen. Heb het horloge ook om tijdens het slapen.

Verder krijg je idd een hele hoop extra info die je als leidraad kan gebruiken, en dat is het dus. Leidraad, geen strikt plan of regel. Je kan alles ook wel op andere manieren bijhouden en uitzoeken, maar daar heb ik weinig zin in.

Ik ben van het gemak... Alles in principe in 1 horloge zonder te veel extra utivogelwerk en die hoef ik ook nog niets een vaker dan 1x in de 10 dagen op te laden.

Hier gaat het lopen wat minder trouwens op het moment, heb een weekje stilgezeten ivm blessure maar sindsdien kost alles echt heel veel moeite. Conditioneel veel sneller achteruit gegaan dan ik zou verwachten, hogere hartslag, snellere ademhaling.

In nog geen 2 maanden is de VO2Max ook van 61 naar 57 gegaan, begin me bijna af te vragen of het iets covids achtigs kan zijn maar ja, zonder symptomen (nergens last van verder qua keel, etc) ga ik me ook weer niet laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:41

[...]
Om eerlijk te zijn, is de enigste functie die ik echt gebruik voor te trainen dat het meldingen geeft bij een interval na een bepaalde tijd of afstand(een piepje).
Ik train niet op hardslagzone, maar of ik de training zwaar of licht voel ipv een bepaalde zone.

Maar..... ik vind het wel heel leuk om allerlei statistieken te zien, mijn route, de tempo's, enzo. Dat motiveert me wel en daardoor heb ik het idee dat beter train (dus door de motivatie, niet de statistieken ansich).

Ik heb de fr945, voor de batterijduur (doe aan ultralopen met wedstrijden die voor mijn matige niveau langer dan 24u zijn), maar zeker ook voor de leuk. Die heb ik mezelf kado gegeven na het halen van een prestatie. Ik weet heel goed dat het niet nodig is, en dat er velen lopers 20 jaar gelden toen ze nog geen gps gebruikten véél beter liepen dan ik nu met mijn horloge met allerlei functies.

Ik zou dus zeggen dat met de info die je geeft je zeker geen duur horloge moet hebben, maar de vraag van "willen" zeker kan helpen om te motiveren beter te trainen, maar je dat voor je zelf moet uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
@m0ridin
Verlies van fitness op één week tijd, klinkt als ziekte of oververmoeidheid, dat is niet noodzakelijk Covid19. Merk je voor de rest iets aan je hartslag in rust?

@Spitfire123
Bij mij gaat het ook vooral over de intervallen, monitoren van hartslagzone bij rustige duurloop (anders loop ik makkelijk te hard), de mogelijkheid externe sensoren te koppelen (maar dat kan je AW ook?), de eenvoud van gebruik (gewoon Start activity > Run > Start en lopen maar, als de GPS fix er is) en de lange batterijduur. Ik moet me nooit zorgen maken na een lange dag dat ik niet meer zou kunnen sporten of tijd verliezen door horloge aan de lader te leggen (veel tijd is het niet, maar het is een horde, het hield mij destijds ook op toen ik mijn telefoon gebruikte om hardlopen te loggen).

Ik vind voor de rest het always on transflectieve scherm en de bediening met knoppen veel beter geschikt voor het sporten in alle weersomstandigheden. Mijn vorige sporthorloge (Vivoactive 3) leunde sterk op touchbediening en dat vond ik niet praktisch.

De algoritmes die toch nooit de volledige waarheid bevatten, daar geef ik eigenlijk weinig om, het is nog niet echt gebeurd dat ik een beslissing om op een bepaalde manier te trainen daarvan heb doen afhangen.

De Garmin Coach die automatisch een trainingsschema opstelt voor afstanden tot 21km, kan ook een interessante optie zijn voor wie de eerste keer naar een bepaalde afstand opbouwt. Voor mij richt die op een te trage tijd. Ik zie nu wel dat er snellere tijden toegevoegd zijn, maar de snelste voor de HM is nu 1:32. Dat is best respectabel, maar voor mijn specifieke geval is het net niet genoeg (PR vorig jaar was 1:31).

Oh en ik heb geen iPhone dus Apple Watch was nooit een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MacPoedel

Ach, kan idd van alles zijn (hoewel ik dus anderhalve week oid niet heb gelopen en na weer oppakken ook heel beperkt en op rustig tempo, 2x per week... niet meer dan 10k per keer, rustig tempo dus oververmoeidheid, dunno)

Verder nergens last van, rusthartslag is normaal... zo rond fde 45.

Kijken het wel aan allemaal. Ook nu weer ff anderhalve week rust, alleen wat wandelen van het weekend en dan volgende week nog maar een keer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Cloclo100 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:14:
[...]Bedankt voor de goede inzichten.
Graag gedaan.
Ik ben alleszins geen beginner, een actieve sporter en jarenlang op een acceptabel niveau gevoetbald. Ben nu 37 en wil gewoon lekker fit blijven gecombineerd met leuke hardloopdoelen. Mijn benchmarkrun liep ik 5 minuten lang aan gemiddeld 4:23 terwijl mijn hartslag tussen de 170 en 177 bleef, dus ik denk wel dat ik vrij fit ben..
Ditl ijkt aardig op mijn hardloop start.... 39 jaren jogn.... zeer actief geweest sub top oost-NL-handballen + scheidsrechter.
en mijn 1e "benchmark 5 km" ging in ca 22:30 zo uit mijn hoofd....
En dat je vrij fit bent dat neem ik heel graag aan... maar er is iets anders.... nl het specifiek belastbaar zijn tav het hardlopen..... das een ander verhaal. Dus met het (rustig!) opbouwen van de afstanden kreeg ik bijv toch last van de shint plints.... Ik heb dat meteen super serieus genomen en tijdelijk alles aangepast en daarna weer rustig opgevoerd. Nooit meer last gehad.... had ik dat niet serieus genomen... vul maar in...
En qua handballen was ik super belastbaar... tja tis wel iets anders...
Maar je hebt zeker een goed punt, het is misschien nog wat te vroeg om conclusies te trekken, en als ik ga wandelen probeer ik ofwel te snelwandelen of dan licht te joggen idd. Fietstochten adviseert hij ook, dus die toe ik toch ook 1 à 2x per week. We doen zo verder en panikeren niet, maar zal blij zijn als ik eens de melding krijg dat ik goed bezig ben haha ;) . Thanks!
Gelukkig..... vraag Garmin eens of ze iet een soort aanmoedigingszinnetje kunnen verzinnen na de 1e die ze sturen, maar dat moet er een met een knipoog zijn... dat breekt mogelijk de wachtspanning en krijg je er een glimlach van op je gezicht van waardoor het wachten op het volgende serieuze bericht minder zwaar valt.... ;)
dreamscape schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:42:
[...]Het is dan ook een algoritme dat een grove schatting van je VO2-max maakt. Ik heb het er wel eens over met andere lopers en eigenlijk zijn we het er wel over eens dat je die absolute waarde gewoon moet negeren en alleen moet kijken naar de progressie die je maakt...
Ik behoorde ook al tot die groep maar wil vooral op de opmerking die daarboven stond dat er amper lijn inzit en dat vind ik voor een deel niet correct.
Zaken als hartslag en ook de loop dynamiek waarden zijn vaker makkelijker te meten, maar zodra er een algoritme bij komt die als een black box toch nog verkocht moeten worden via sportmarketing... mmmmm, dat kan een heel ander verhaal zijn. En is ook amper te valideren zonder dat je het model exact kent.
Onderzoekers zouden "het wiel opnieuw uit kunnen vinden" ... zo van deze benadering van ons geeft de beste fit met de Garmin data en die andere niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na 2 weken hardlopen met de AW SE zie ik eigenlijk maar 2 nadelen tegenover de Garmin FR245M (die 20€ duurder is): Accuduur en gebrek aan fysieke knoppen. Verder mis je wel de firstbeat features. Deels op te lossen via Runalyze.

Met een app als iSmoothrun of WorkOutDoors heb je alle relevante trainingsfeatures (interval, courses en zelfs maps) beschikbaar en je kunt sensoren koppelen.

Voor 306€ heb je dan een super smartwatch met Pay, Music, Maps en een basis FR qua sport features.

De die hard sporter zal misschien moet overstag gaan maar de AW is voor mijn gevoel wel een niveau hoger dan een Fitbit, Galaxy Watch, Chinees merk of Google Wear horloge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
m0ridin schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Hier gaat het lopen wat minder trouwens op het moment, heb een weekje stilgezeten ivm blessure maar sindsdien kost alles echt heel veel moeite. Conditioneel veel sneller achteruit gegaan dan ik zou verwachten, hogere hartslag, snellere ademhaling.

In nog geen 2 maanden is de VO2Max ook van 61 naar 57 gegaan, begin me bijna af te vragen of het iets covids achtigs kan zijn maar ja, zonder symptomen (nergens last van verder qua keel, etc) ga ik me ook weer niet laten testen.
Ik heb hetzelfde ervaren, na vakantie in september enorm veel moeite om 'terug' te komen, een hartslag die structureel hoger ligt, etc. Gaat nu eindelijk weer de goede kant op maar de 'dip' is voor mij heel lastig verklaarbaar. Ook ik heb even gedacht aan de nasleep van een covid-infectie (die dan verder geheel niet opgevallen is, geen dag ziek geweest, nooit smaak/ruik verloren etc.). VO2-max na 9 maanden stabiel of licht stijgend in een maand tijd van 58-59 naar 55.

Ik heb overwogen zo'n zelftest te bestellen, google op 'antistoffen test thuis' en je vind van alles. Dat zijn testen die niet zeggen of je nu corona hebt of besmettelijk bent, maar op basis van een bloedprikje wel achterhalen of je veel antistoffen hebt opgebouwd. Idealiter test je minimaal 3-4 weken na een vermoeden van infectie, zodat er genoeg stoffen zijn opgebouwd om met zekerheid iets te kunnen zeggen. Kost slechts zo'n 4 tientjes en wordt thuisggestuurd (bloedsample stuur je dan weer terug).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35
Fietsten jullie vroeger naar werk etc?

Door de ‘lock down’ verlies je ook veel ‘gratis training’. Dat zorgt ook voor veel sneller verlies conditie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Valorian Interessant, ga ik ook eens naar kijken die zelftesten... tnx.

@Requiem19 Zat ik ook aan te denken, maar ik werk al thuis sinds het begin van de lockdown dus dat is maaart/april oid? (fiets alsnog 1 a 2x per week naar het werk). Daarnaast probeer ik ook elke dag een stukje te fietsen als vervanging (wat ik daadwerkelijk ook maar 1 a 2 x per week doe).

Daarna zelfs nog verbeterd qua conditie, zat altijd rond de 59... werd op een gegeven moment 61, daarna afgelopen ~ anderhalve maand dus ingekakt.

Dus zou heel wellicht mee te maken kunnen hebben, maar vraag het me af.

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 29-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@Requiem19
In mijn geval was de periode maart-augustus redelijk consistent, daarin heb ik vooral heel veel meer hardgelopen. Maar september was een aparte maand met eerst 2 weken vakantie waarin ik in Zwitserland 10.000 hoogtemeters (wandelen/alpine-klimmen) heb gedaan. Dat was denk ik iets veel van het goede want eenmaal thuis vervolgens nog een week hersteld voor ik weer ging hardlopen. Daarna ging het waardeloos en nu zo'n 5-6 weken later het idee dat het weer de goede kant op gaat. Kan dus ook goed komen (in mijn geval) doordat ik met die klimvakantie de boel gewoon wat overbelast heb hoor, die lange tochten op stijgijzers over de gletschjer met bepakking omhoog en vooral de ellende van ook weer uren naar beneden (leuk voor de knieen) is niet zo gezond vrees ik ;) .. Maar goed dit gaat alweer erg off-dit-topic zo.

On a brighter note: gisteren weer een heerlijke 2x pyramide 400-600-800-1000-800-600-400 gelopen met 200m pauze tussen elk blokje en 400m tussen de pyramides. Blijft toch wel echt supergoed werken met garmin connect om in 5 minuten zo'n interval in elkaar te zetten en naar je mobiel te sync'en. Vervolgens niet meer hoeven op te letten tijdens het lopen én een perfecte registratie achteraf van alle individuele blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Valorian schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Ik heb hetzelfde ervaren, na vakantie in september enorm veel moeite om 'terug' te komen, een hartslag die structureel hoger ligt, etc. Gaat nu eindelijk weer de goede kant op maar de 'dip' is voor mij heel lastig verklaarbaar. Ook ik heb even gedacht aan de nasleep van een covid-infectie (die dan verder geheel niet opgevallen is, geen dag ziek geweest, nooit smaak/ruik verloren etc.). VO2-max na 9 maanden stabiel of licht stijgend in een maand tijd van 58-59 naar 55.
mm dan zijn we met een 3tal mensen hier. Zou er gesleuteld zijn aan het algoritme misschien? Ik was van 52 naar 45 gezakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
polthemol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:56:
[...]

mm dan zijn we met een 3tal mensen hier. Zou er gesleuteld zijn aan het algoritme misschien? Ik was van 52 naar 45 gezakt
Nou bij mij was het ook te merken aan mijn prestaties, dus vrees dat het algoritme wel klopt maar mijn conditie gewoon een dip had/heeft :( .. Ik had ook mijn langste negatieve trainingsstatus reeks ( "niet productief / aanhouden / onttrainen" ) achter elkaar ooit: vanaf 20 september 6x hardgelopen in 3 weken en pas 11 oktober weer voor het eerst "productief".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij is de VO2max al maanden op hetzelfde niveau... af en toe -1 en af en toe +1. Maar mijn trainingsbelasting is ook gelijk gebleven en ik loop al 7 maanden geen wedstrijden meer... net als iedereen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

kleine VO2max stijging van 46 naar 50. Hiervoor van 42 naar 46..Totaal ben ik meer dan een jaar ermee bezig geweest? Ik vind het nogal lang duren ( sport tegenwoordig 5 a 6x in de week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Valorian schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:39:..... Maar september was een aparte maand met eerst 2 weken vakantie waarin ik in Zwitserland 10.000 hoogtemeters (wandelen/alpine-klimmen) heb gedaan. Dat was denk ik iets veel van het goede want,.....
Als je op zulke hoogtes flink aan de bak gaat... dat hakt er in.. zeker als geen aanpassing vooraf doet (hoogte tent oid) en toch direct begint. Acclimatisatie doen wordt eigenlijk als normaal beschouwd maar. ja.... 2 weken vakantie en en 3-5 dagen eerst acclimatiseren is tuurlijk niet leuk...
Maar jouw terugval kan daar mee wel voor een groot deel verklaar worden.
Achter zeg je dat zelf ook in dat het "iets veel van het goede " was, maar imho was dat met een acclimatisatie wel heel veel beter uitgepakt, had zelfs een winstpunt kunnen zijn.

https://www.fitgirls.nl/h...g-effect-sportprestaties/
Hoogtetent of hoogtekamer
Hoogtetraining is in de topsport al aardig ingeburgerd. Veel atleten zien de positieve effecten van hoogtetraining in. Helaas is Nederland een land op zeeniveau. De positieve effecten kun je in Nederland alleen nabootsen door te trainen in zogenaamde hoogtekamers of –tenten. Dit is een goed alternatief voor de hoogtestages naar het buitenland die kostbaar en tijdrovend zijn. Door te leven en slapen in een hoogtetent kun je het effect nabootsen. De luchtdruk in de hoogtetent is verlaagd en dit zorgt voor het gewenste effect. Het advies is om te streven naar een verblijf van 12 uur per dag in een hoogtetent als je deze methode toepast.

In de praktijk passen veel topsporters deze trainingsmethode ook toe als voorbereiding op een hoogtestage naar het buitenland. Dan hebben ze daar geen acclimatisatieperiode. Deze trainingsmethode wordt ook wel de ‘life high, train low’ methode genoemd. Tijdens het trainen in een hoogtekamer train je in een omgeving waar de luchtdruk lager is. Je brengt dan een aantal uren per dag door in deze kamer. Door middel van geavanceerde apparatuur kan de luchtdruk verlaagd worden. Je kunt het systeem zo instellen dat je als het ware traint op 3000 meter hoogte. Beide methoden zorgen ervoor dat je in een gesimuleerde zuurstofarme omgeving bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigazone
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 19:49
Ik ben op zoek naar een smartwatch voor mijn vrouw, heb zelf een fenix 3HR die goed bevalt, we zijn aan het kijken naar een Venu sq voor haar, ondersteund deze ook custom facewatches? (dus eigen fotos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
route99 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:11:
[...]
Als je op zulke hoogtes flink aan de bak gaat... dat hakt er in.. zeker als geen aanpassing vooraf doet (hoogte tent oid) en toch direct begint. Acclimatisatie doen wordt eigenlijk als normaal beschouwd maar. ja.... 2 weken vakantie en en 3-5 dagen eerst acclimatiseren is tuurlijk niet leuk...
Maar jouw terugval kan daar mee wel voor een groot deel verklaar worden.
Achter zeg je dat zelf ook in dat het "iets veel van het goede " was, maar imho was dat met een acclimatisatie wel heel veel beter uitgepakt, had zelfs een winstpunt kunnen zijn.

https://www.fitgirls.nl/h...g-effect-sportprestaties/

[...]
Hi, ik denk dat mijn post net iets verkeerd interpreteerde. Ben niet op extreme hoogte geweest (in ieder geval geen hoogtes waar je een hoogtecamp nodig hebt). Heb de eerste week vooral wandeltochten gemaakt tot 3000m met overnachtingen op 1500m, en de tweede week 3 alpine tochten gemaakt op bergen tot zo'n 4300m hoog (met overnachtingen op 2800-3600m, in berghutten).

Acclimatisatie was prima en ook geen last gehad van de hoogte an zich. Maar waar ik wel iets too much in gedaan heb was door elke dag gewoon heel veel stijgmeters te maken terwijl je dat in NL niet of nauwelijks traint ;) .. In totaal heb ik 10.000 stijg-meters gemaakt, verdeeld over zo'n 10 wandeldagen. Dus 1000m per dag omhoog en omlaag. Dat hakt er wel in. Met uitschieters naar 1800m op één dag maar ook wel rust-dagen. Als je in zo'n flow zit dan ga je gewoon door maar pas als je terug bent is het dan ineens tijd voor de benen om te laten weten dat ze er niet zo blij mee waren ;) Dat had dus niet zoveel met de hoogte te maken (al is alles op hoogte wel zwaarder) maar vooral met 6 maanden geen bergen zien en daarna gewoon elke dag heel veel meters willen maken.

Verder helemaal eens met de acclimatisatietips, dat is iets wat ik juist zeer serieus neem. Op <4500 is het hooguit fysiek ongemakkelijk als je te snel omhoog gaat, maar ben vorig jaar ook op 6200m geweest en op 5000+ geslapen in tenten en dan weet je dat je echt geen risico's moet nemen. Zou niet de eerste toerist zijn die met de heli weggeplukt wordt ivm HAPE of HACE :|

[ Voor 14% gewijzigd door Valorian op 30-10-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Duidelijk, tnx voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
route99 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:51:
Duidelijk, tnx voor de feedback.
Heb hem nog iets aangevuld. Overigens wel interessant om eens een hardloop-trainingskamp op hoogte te doen, bijv in St Moritz. Dat zou inderdaad juist een supercompensatie moeten geven. Heb jij dat in jouw hoogtijdagen wel eens gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Neen, helaas niet. Was net de drukke periode met de 3 kids thuis. Was al blij dat ik kon doen wat gedaan heb. Meer zat er verder icm mijn stevige werk als lange termijn R&D PL niet in.

In mijn nadagen, na mijn 50e, deden we wel met onze toptrainer een lang weekend trainingskamp, soms wel 3x trainingen/dag maar dan uiteraard zeer gevarieerd zodat er geen overbelasting was, ook wel in spelvorm als aanvulling op de twee andere keren.
We mochten ook als groep een keer zijn PR (ca 13:30 op de 5km) zo exact mogelijk te herhalen.... wie het dicht bij was... Individueel kon dat uiteraard niet, dat niveau had ik niet... maar als groep samenwerken bleken we toch te hard te lopen ... iedereen "maar" 200m, de volgende neemt over en zo voort ... We hadden 3 van die groepen, de meeste groepen waren echt te snel... we verloren dus de weddenschap....
Een mooie combi van flink aan de bak en lol hebben... 8)

PS: Onze toptrainer ging wel met de echte toppers die hij persoonlijk begeleide naar Portugal en Zuid-Frankrijk
( Font-Romeu) op kamp.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 30-10-2020 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoutV
Quakie schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:55:
kleine VO2max stijging van 46 naar 50. Hiervoor van 42 naar 46..Totaal ben ik meer dan een jaar ermee bezig geweest? Ik vind het nogal lang duren ( sport tegenwoordig 5 a 6x in de week)
De VO2max is niet iets wat zomaar door kan stijgen.
Ergens zit je een keer tegen een soort plafond.
De VO2MAX is de belangrijkste graadmeter over hoe het met jouw conditie gesteld is. De VO2MAX meet de maximale hoeveelheid zuurstof die je iedere minuut op kan nemen. De VO2MAX, ook wel aangeduid met maximale zuurstofopname is een goede indicator voor de fitheid van het cardiovasculaire (hart) en respiratoire (ademhalings) systeem. Het is een schatting over hoe het lichaam de zuurstof gebruikt om energie te kunnen leveren – en is nauw gerelateerd aan de functionele capaciteit van het hart.
De waarde wordt door Garmin geschat.
En ik heb niet uitgezocht hoe Garmin de waarde bepaalt.
Een grove inschatting is:
VO2 max= 15*(HRmax/HRrust)

Andere methode:
Coopertest: de afstand d (in meters) die een persoon in 12 minuten kan afleggen.
Met deze afstand kan de VO2 max vervolgens berekend worden:
VO2 max= (d-505)/45
Iemand die bij de Coopertest 3000 meter aflegt, heeft dus een VO2 max van (3000-505)/45= 55,4 ml/min/kg.
Deze methode is verrassend betrouwbaar. Voorwaarde is wel dat je écht diep gaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.prorun.nl/upload/vo2%20max.png

Bronnen:
https://coachmefit.nl/vo2max-wat-is-het-en-wat-zegt-het-je/
https://www.prorun.nl/training/de-vo2-max-deel-1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
Gigazone schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:29:
Ik ben op zoek naar een smartwatch voor mijn vrouw, heb zelf een fenix 3HR die goed bevalt, we zijn aan het kijken naar een Venu sq voor haar, ondersteund deze ook custom facewatches? (dus eigen fotos)
Venu SQ ondersteunt in elk geval custom watchfaces (zie specs Garmin https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/707225#specs), maar omwille van de afwijkende vorm zijn er wel niet allemaal compatibel. Dit is de lijst met compatibele watchfaces: https://apps.garmin.com/e...apps?sortType=mostPopular, zijn er nog best wat. Ik weet niet of naast Garmin iemand al geanimeerde Venu watchfaces heeft gemaakt.

Een watchface met eigen foto maak je met de Face It functie in de Connect IQ app, maar ik heb geen idee of de Venu SQ daar compatibel mee is. Ik verwacht van wel, zie niet meteen in waarom niet. Mijn Forerunner 935 ondersteunt het en daarbij is het resultaat niet echt overtuigend, op foto komt het beter over dan in het echt want het valt voor mij toch heel klein en flets uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24MQ3k1tDKrNAAQgcULxlhJBs_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HDCis5eVligVgYvfmfa9C5ms.png?f=fotoalbum_large
Oké beetje gek dat ik hem onherkenbaar maak, maar ik ben daar toch liever voorzichtig mee. Geloof me wel dat hij mega schattig is en ik het nu niet meer over mijn hart krijg mijn gewone watchface terug te zetten O+ .

Op een Venu SQ verwacht ik een beter resultaat, gezien het LCD scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 30-10-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigazone
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 19:49
MacPoedel schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

Op een Venu SQ verwacht ik een beter resultaat, gezien het LCD scherm.
Proficiat met de kleine!

Het was me inmiddels ook gelukt op de Fenix 3HR en Garmin heeft ondertussen ook bevestigd dat het op de Venu HQ ook kan.
Pagina: 1 ... 171 ... 318 Laatste