@
rutgergron De grafieken op zich zijn "alleen" maar het resultaat.... helaas....
Ze geven je niet vanuit het "niets' alle kennis hoe je dat kunt beïnvloeden... was het maar zo simpel... of eigenlijk liever niet want dan was het wellicht ook heeeeeel snel zoooo saai....
En als het zo saai is ga je je er vast niet in verdiepen...
Dus hoe ga je die kennis verkrijgen?
Voor een deel hier, maar je loopt het risico dat je van de hak op de takt springt en daardoor elke keer aan een ander knopje gaat draaien waarmee je jezelf mee probeert te verbeteren, maar mogelijk al te snel geblesseerd raakt. En daar gaat je motivatie.. je had er zoveel moeite in gestopt.
Het lijkt me handig om eerst maar eens een kortbij doel te hebben, dat maakt eea al veel overzichtelijk dan een heel ver doel. Die mag je wel hebben en houdt er af e ntoe het oog erop, maar zorg dat ie het realiseren van het korte termijn doel niet in de weg zit.... want das een recipe for a disaster.
Voorbeeld: Immers... als je huidige loopstijl het totaal onmogelijk maken om bijv harder dan 10 km/u te lopen.... en je wil naar bij 15 km/u.... ja dan zul je toch eerst dat dichtbij doel... bijv van 10-11 km/u voor elkaar zien moeten te krijgen.... . ik geloof niet dat je die fase ongestraft over kunt slaan...
En zo zijn er vast nog wel meer hobbels op die weg... dus een eerste hele grote uitdaging is dus: Hoe ga ik mijn hobbels herkennen zodat ik ze een voor een, met geluk soms 2 tegelijk omdat ze samenhangen.... kan herkennen waar het probleem daar zit en dat probleem kan oplossen....
Daar is wat voor uit gevonden hoe je dat zou kunnen doen....
1. Zelf studie : Je wordt je eigen trainer..... en verzamelt info, communiceert met de buiten wereld en stelt je doelen vast en lost daarvoor de problemen op die op je weg komen.
Mooie aanpak: Maar denk eens na... ben ik zo een persoon... kan ik zoveel energie mobiliseren om die kennis, zelfs met hulp van anderen, te verwerven en ook nog toe te passen.....
2. Je wordt lid van een club/loopgroep, eentje die past bij jouw ambitie niveau! Das erg belangrijk. En vergeet niet dat het een trainer voor de groep is.... er is meestal een groepsschema en bij een aantal trainers, die dat willen en kunnen, kan er soms dus een aanpassing gedaan worden tav wat het beste bij je zou passen. Vergeet niet: Het groepsschema is geen voorschrift van zo moet het.... Je zult daar op accenten je eigen weg in moeten vinden en leren ontdekken welk type loper je bent. Wat zijn jouw talenten eigenlijk en passen jouw gestelde doelen wel bij die talenten. Een goede band met de trainer is erg belangrijk om daar feedback op te krijgen. En als je het niet snapt, vraag uitleg. Het is een mooie uitdaging om het zo te doen en de wisselwerking met een trainer daar kun je heel veel van leren en meestal veel sneller dan onder punt 1. Tuurlijk er zijn altijd uitzonderingen, maar of je bij de uitzonderingen hoort zul je zelf ook uit moten zoeken.
3. De 3e optie is een personal trainer, maar zelden voor iemand weggelegd ivm het prijskaartje... Dus die laat ik voor wat ie is.
Misschien hebben anderen nog ervaringen hoe je het ook aan kunt pakken... maar 2 van de 3 die ik zelf naar voren bracht heb ik wat uitgewerkt.
In mijn beleving en obv mijn ervaring & kennis zie ik niet zo veel brood in de ad hoc acties, doe dit ... en na een tijdje ... doe dat...
Goed leren hardlopen heeft toch tijd nodig. Niet alleen tav de kennis maar ook tav de belastbaarheid van je spieren, pezen, je gestel en ook je mentale weerbaarheid. Voorop hoort eigenlijk nog te staan: Hoe pas ik het in mijn privé en werkzame leven? Hoe harmonieuzer dat gaat... des te groter is de kans dat je erin slaagt om daar te komen waar je heen wilt.
En geef het een kans.... wennen aan een andere trainer of een andere trainingsaanpak kan zo maar minimaal 1 jaar duren eer je er aan gewend bent, mss mental wel snel maar jouw body heeft langer nodig... .
En vergeet vooral niet ervan te genieten... dat helpt erg goed voor de opbouw en zonder dat wordt het een strijd die je niet gaat winnen, alleen maar voor de cijfers gaan zonder te genieten houd je imho niet lang vol.
En echt beter word je ook daar wat meer en gevarieerder te trainen en niet door harder te trainen....
Succes en veel wijsheid toegewenst.
[
Voor 0% gewijzigd door
route99 op 27-10-2020 08:54
. Reden: 15m/u is wel erg weinig... oef..... 15 km/u dus... ]