rutgergron schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:58:
Grote gros van de mensen die een sport horloge kopen verdiepen zich er niet zo in als hier op tweakers. Die stellen de basis instellingen in, doen misschien nog een interval om max. hartslag te bepalen, thats it. Dat veel tweakers zich tot in de puntjes alles uitzoeken wil niet zeggen dat de gemiddelde sporter dat doet.
Maar dan is het toch ook logisch dat Garmin het standaard simpel houdt? De aanvullende mogelijkheden zijn dan voor de mensen die zich wel willen verdiepen, iets wat je toch al doet als je serieus gaat sporten op basis van hartslag.
Garmin gebruikt als je niks zelf insteld de 220-leeftijd methodiek, dat vind ik al erg bijzonder. Wat basis uitleg en wat de optimale instelling(en) is ( in dit geval hartslag ) zou niet meer dan normaal zijn. Nu lopen misschien veel hardlopers met het idee dat het wel goed is. Ik had mij al goed in verdiept alleen dit stukje kwam ik toevallig tegen over HSR% hartslagreserve.
Dat ik de % Max. HS tijden heb gebruikt wil niet zeggen dat ik mij er niet in heb verdiept, juist het omgekeerde. Er licht ook een stuk verantwoording vind ik bij de ontwikkelaar om hier toch iets meer info over te geven wat/hoe/waarom.
Ik had dus een maximale inspanningstest uitgevoerd voor mijn max. hartslag en dat gebruikt om mijn zones te bepalen. Niet wetende dat HRR nog accurater is en een wereld van verschil uitmaakt. En terwijl ik mij al heel goed in had gelezen.
Tweakers doen ook bovengemiddeld moeilijk over welke zone goed is en welke berekening je moet volgen, heel veel op theorie gericht maar het gaat om de praktijk. Het is niet voor niets dat er niet één beste manier is voor het bepalen van de zones, daarover is ook zat discussie bij de meer ervaren sporters onderling.
Heel eerlijk, als je je 'heel goed' hebt ingelezen dan had je in mijn optiek allang HRR en dat soort zaken tegen moeten komen. Wanneer je zoekt op het bepalen van en trainen met hartslagzones word je al doodgegooid met alle opties en discussies.
In die zin snap ik wel dat Garmin standaard gewoon een simpele standaard biedt, die werkt voor heel veel mensen namelijk prima. Voor degenen die er graag meer uit willen halen zijn dan andere opties beschikbaar.
Het horloge en de instellingen zijn een hulpmiddel, maar geen doel op zich.

Aghanim schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:16:
Terecht punt van @
rutgergron is wel dat Garmin je best proactiever kan helpen bij het instellen van je sportersprofiel. Dat is gewoon de standaard wizard verlengen met een aantal extra vragen en adviezen. Je koopt met een FR (of duurder) immers een hardloop horloge om serieus te trainen. Daar hoort hartslag in elk geval bij. Dat deze metingen niet 100% betrouwbaar zijn kan een prima disclaimer zijn, waarbij je verwijst naar een sport medische keuring of de sporter adviseert zichzelf in te lezen.
Niet mee eens. Garmin heeft een hele website vol met supportartikelen en blogs over dit onderwerp voor degenen die zich graag meer willen verdiepen dan de basis.
Van mensen die geld en energie steken in serieus trainen mag je ook wel verwachten dat ze iets verder kijken dan de quickstart wizard. Die laatste is juist bedoeld voor de mensen die daar allemaal geen zin in hebben en 'gewoon' willen trainen.