Ik denk dat er met de 945 + 245 en als alternatief de Fenix niet veel ruimte meer is voor een horloge in de 6 of 7 serie. Qua features en prijs zie ik ook niet echt mogelijkheden om een onderscheid te maken. Of het moet een goedkoper triathlon horloge worden.
Klopt, maar de positionering van de 6xx en de 7xx is sowieso al dubieus, full spec running vs mid spec tri?
Wat gaan ze een 655 nog extra geven dan? Als de 745 komt, moet die logischerwijs onder de 945 zitten. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, lijkt me marketing technisch een lastige.
Hooguit op design lukt dat, 655 mooie kast met Amoled, 745 functioneel
Wat gaan ze een 655 nog extra geven dan? Als de 745 komt, moet die logischerwijs onder de 945 zitten. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, lijkt me marketing technisch een lastige.
Hooguit op design lukt dat, 655 mooie kast met Amoled, 745 functioneel
Mentale speelde absoluut mee.Frenz64 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:48:
[...]
Zeer discutabele vergelijking, niet echt ceterus paribus. Ze zou minstens een dubbelblinde tijdrit moeten doen, waarbij ze met een 95% betrouwbaarheidsmarge xx% sneller moeten zijn om die bewering te kunnen maken.
Maar serieuzer, mentale staat op de fiets is veel belangrijker, mss had ze er met die fiets ineens geloof in. Of jij had zware benen van elke dag op je tandvlees je vriendin voor moeten blijven, man met hamer stond verdekt opgesteld, je weet het niet.
Vriendin had de Garmin Vector pedalen op de lichtere Specialized huurfiets laten zetten. Zij trapte ook (iets) meer vermogen omdat ze de geest kreeg nu ze voor lag.
Helaas zaten mijn power meter pedalen zo vast op mijn eigen fiets dat we ze niet los kregen en ik dus zonder power gefietst heb. Kon niet zien of ik mijn normale waardes haalde
Het mentale stukje dat als je samen in de bergen fietst en je weet dat jouw fiets bijv 2,5kg zwaarder is.. dan is het ook veel moeilijker om diep te gaan omdat je immers weet dat je al met 2-0 achter de wedstrijd begint.
Als je bijvoorbeeld deze neemt:
https://www.wielersportinfo.nl/klimtool.htm
Zie je dat die 2,5 kg lichtere fiets bij een beklimming van de Stelvio je 8 watt scheelt 2 uur lang. (uitgaande van 60kg fietser, met fiets van 10kg of 7kg (kan niet afronden). Dat is ongeveer 4% minder vermogen dat je hoeft te leveren 2 uur lang en dat heeft toch wel een flinke impact.
Hier zie je een mooi voorbeeld voor de tijdswinst als je een berg als de Alpe d'Huez op rijdt:

3kg scheelt je dus gewoon bijna 2 minuten gratis winst op 14,5km klimmen
[ Voor 7% gewijzigd door Requiem19 op 07-08-2020 10:07 ]
Op de Forerunner 645 Music zit op de bezel wat krasjes ( Leisteengrijs uitvoering ). Heb het geprobeerd met een merkstift het bij te werken maar dat hecht niet.
Zou Motip lakstift een optie zijn?
https://www.nonpaints.com...tO91jBf_yWlhoCKkoQAvD_BwE
Zou Motip lakstift een optie zijn?
https://www.nonpaints.com...tO91jBf_yWlhoCKkoQAvD_BwE
Sinds 1,5 week in het bezit van een Garmin Vivoactive 4S. Ik had voorheen 1 a 2 jaar een Fitbit Charge 3.
Ben een fervent fietser (Garmin 530) dus wilde eigenlijk al een tijd mijn statistieken in hetzelfde 'ecosysteem'. Nu valt mij het volgende op. Normaliter had ik bij de Fitbit een gemiddelde rusthartslag a 52 a 53 BPM. Echter geeft de Vivoactive na 7 dagen een gemiddelde rusthartslag op 47 (!!) BPM. Dat is nogal een groot verschil.
Iemand die dit kan verklaren? Gebruiken beide vendoren een ander algoritme, of klopt de meting gewoon niet?
Punt is dat ik voor trainingszones ook de 52 a 53 BPM heb opgevoerd. Als dit structureel te hoog was is dat natuurlijk een gevalletje jammer (al train ik ook op wattage, maar toch.. je combineert data om dit om te zetten naar (trainings) informatie).
Ben een fervent fietser (Garmin 530) dus wilde eigenlijk al een tijd mijn statistieken in hetzelfde 'ecosysteem'. Nu valt mij het volgende op. Normaliter had ik bij de Fitbit een gemiddelde rusthartslag a 52 a 53 BPM. Echter geeft de Vivoactive na 7 dagen een gemiddelde rusthartslag op 47 (!!) BPM. Dat is nogal een groot verschil.
Iemand die dit kan verklaren? Gebruiken beide vendoren een ander algoritme, of klopt de meting gewoon niet?
Punt is dat ik voor trainingszones ook de 52 a 53 BPM heb opgevoerd. Als dit structureel te hoog was is dat natuurlijk een gevalletje jammer (al train ik ook op wattage, maar toch.. je combineert data om dit om te zetten naar (trainings) informatie).
[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 07-08-2020 10:16 ]
We hebben net een hele discussie gehad over RHR. Fitbit is op hun site nogal geheimzinnig over hun algoritme of überhaupt het tijdstip waarop gemeten wordt, maar hun forum had een antwoord. Garmin meet of tijdens je slaap als je je horloge 's nachts draagt (moet minstens 4u slaap hebben), of neemt het de laagste gemiddelde waarde over 60s als je wakker bent/je horloge draagt. En dus een pagina of wat terug een flinke discussie hierover.Dix0r schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:16:
Sinds 1,5 week in het bezit van een Garmin Vivoactive 4S. Ik had voorheen 1 a 2 jaar een Fitbit Charge 3.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Discussie net doorgenomen. Waarvoor dank.Poekie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:21:
[...]
We hebben net een hele discussie gehad over RHR. Fitbit is op hun site nogal geheimzinnig over hun algoritme of überhaupt het tijdstip waarop gemeten wordt, maar hun forum had een antwoord. Garmin meet of tijdens je slaap als je je horloge 's nachts draagt (moet minstens 4u slaap hebben), of neemt het de laagste gemiddelde waarde over 60s als je wakker bent/je horloge draagt. En dus een pagina of wat terug een flinke discussie hierover.
Zoals ik het interpreteer houden de vendoren er zelf hun eigen algoritmes op na. Ik vind het wel bijzonder dat het verschil hierin zo groot is en dat Fitbit het zelfs bestempeld als een geheim recept.

Zeker omdat je als consument toch aan de slag gaat met die informatie. Ik besef me aan de andere kant dat ik ongetwijfeld bij beide akkoord ben gegaan met een disclaimer dat het geen medisch apparaat betreft.
Ik draag mijn horloge verder eigenlijk altijd 's nachts.
Ben er nu eigenlijk niet helemaal uit wat ik moet doen met dit verschil a 4 a 5 BPM in RHR qua trainingzones.
Ik denk dat je RHR net zo moet gebruiken als de VO2 max @Dix0r een pure indicatie voor de beweging.
Gaat je VO2 max omhoog, dan verbetert blijkbaar je conditie, idem voor RHR -> daalt hij, dan doe je blijkbaar wat goed (mits je hetzelfde horloge blijft gebruiken uiteraard). Stijgt de RHR, dan kan dat ook nog betekenen dat er een griepje aan zit te komen oid (waarbij oid deze dagen tricky is).
Maar wil je enigszins betrouwbare drempelwaarden/trainingszones en omslagpunten, laat het professioneel meten (waarbij je dan ook nog de dimensie fiets- en loopspecifiek hebt).
Gaat je VO2 max omhoog, dan verbetert blijkbaar je conditie, idem voor RHR -> daalt hij, dan doe je blijkbaar wat goed (mits je hetzelfde horloge blijft gebruiken uiteraard). Stijgt de RHR, dan kan dat ook nog betekenen dat er een griepje aan zit te komen oid (waarbij oid deze dagen tricky is).
Maar wil je enigszins betrouwbare drempelwaarden/trainingszones en omslagpunten, laat het professioneel meten (waarbij je dan ook nog de dimensie fiets- en loopspecifiek hebt).
Ik denk dat we na de 45 plus van vorige week ook nog een 245 plus kunnen verwachten. Zelfde hardware als de gewone 245, maar met enkele extra Firstbeat features. Da's laaghangend fruit voor Garmin: gewoon de overname van Firstbeat wat laten renderen en zo een bestaand product herlanceren. Zouden ze ook durven uitpakken met een 645 plus? Ik zou denken van niet omdat de hardware toch al wat ouder is, maar je weet maar nooit. Een goedkope manier voor Garmin om het productengamma toch wat te vernieuwen. En veel frustratie bij de eigenaars van de oudere modellen die de updates dan niet zouden krijgen, zoals nu dus al gebeurt met de FR45.rutgergron schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:40:
Wanneer zouden we de Forerunner 655 kunnen verwachten. Of komt er überhaupt geen opvolger? Het zou wel zonde zijn.
Het model stamt toch alweer uit 2018. Via Google kom ik ook geen leaks tegen. Of zou Garmin de stekker uit de 6×× lijn halen.
It's just technology, not religion
Een hoop dingen die de FR645 niet heeft die de FR245 wel heeft zijn firstbeatdingen (Body battery bijvoorbeeld) of andere software (Pacepro, hydration en de indicatie hoeveel vocht je tijdens het sporten hebt verloren). Alleen de spO2-sensor is echt hardware die de 645 niet heeft (waar de acclimatiseringsfunctie aan hangt, blijkbaar). Dan zou een 645+ wel heel erg zuur zijn, want de 245 is al redelijk 645+ op sommige punten (hij mist Pay en wat sportfuncties zoals running power en lactaatdrempeltest, welke dan weer software is en dus prima zou moeten kunnen).chaola schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:20:
[...]
Ik denk dat we na de 45 plus van vorige week ook nog een 245 plus kunnen verwachten. Zelfde hardware als de gewone 245, maar met enkele extra Firstbeat features. Da's laaghangend fruit voor Garmin: gewoon de overname van Firstbeat wat laten renderen en zo een bestaand product herlanceren. Zouden ze ook durven uitpakken met een 645 plus? Ik zou denken van niet omdat de hardware toch al wat ouder is, maar je weet maar nooit. Een goedkope manier voor Garmin om het productengamma toch wat te vernieuwen. En veel frustratie bij de eigenaars van de oudere modellen die de updates dan niet zouden krijgen, zoals nu dus al gebeurt met de FR45.
Denk dat ze zoals @Aghanim al zei gewoon de 6/7xx gaan laten vervallen, er zit al zo weinig verschil tussen de 245 en de 645 aan de ene kant en de 645 en 945/fenixes aan de andere kant.
De 735XT heeft echter ondersteuning voor triathlons. Als de 7xx komt te vervallen ben je voor triathlons aangewezen op de dure 965. Het zou fijn als als Garmin toch een goedkoper triathlon horloge in het assortiment houdt.Poekie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:00:
[...]
Denk dat ze zoals @Aghanim al zei gewoon de 6/7xx gaan laten vervallen, er zit al zo weinig verschil tussen de 245 en de 645 aan de ene kant en de 645 en 945/fenixes aan de andere kant.
Dat is inderdaad het belangrijkste (eigenlijk enige?) verschil tussen de 7xx en de 6xx - de optie tot multisport (en dat is niet hetzelfde als meerdere profielen ondersteund hebben op je horloge - waar de 645 dan bijvoorbeeld weer veel meer ondersteuning heeft dan de 245).XWB schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:06:
[...]
De 735XT heeft echter ondersteuning voor triathlons. Als de 7xx komt te vervallen ben je voor triathlons aangewezen op de dure 965. Het zou fijn als als Garmin toch een goedkoper triathlon horloge in het assortiment houdt.
Wellicht dat ze de 6+7 samenvoegen. Toen ze de 3xx en 4xx hebben opgesplitst in -xx, 1xx, 2xx, 6xx, 7xx en 9xx zijn ze gewoon iets te enthousiast geweest. De 1xx is al ter ziele. De -xx heeft samen met de 2xx de meeste tussenversies gehad (x10, -15, 220, x25, 230, x35, x45). De 6xx en 7xx zijn door die updatedrift van de mindere horloges meestal wat vaker overgeslagen (hah, de 7xx is vooralsnog alleen de 735, ik dacht dat er nog een 715 was maar nee), waarbij de 9xx juist vooral de 6 volgde (want het was de 'triatlonversie' van de 6xx - meest uitgebreid).
Eigenlijk is die 735 dus gewoon een hele vreemde eend in de bijt, nooit andere versie van geweest. De 9xx heeft een x10, x20, x35 en x45, net als de 6xx de x10, x20, x30 en x45 heeft. Ben bang dat een midrange tri-horloge gewoon niet echt een dingetje bleek te zijn voor Garmin (hij was ook best wel heel erg bang for buck maar echt als tri-horloge in de markt gezet).
Misschien omdat de sport natuurlijk ook niet echt instap is, je begint meestal vanuit een van de andere disciplines - fietsers gaan voor een fietscomputer als de edge, zwemmers maakt het geen fluit uit want elke forerunner/VA kan zwemmen dacht ik, lopers gaan voor de 2xx/6xx/fenix. Triatleten moeten een best of three worlds, en als je vanuit het fietsen kwam heb je dus al een fietscomputer, als je uit het lopen kwam had je al een forerunner. Op een gegeven moment is het blijkbaar de kosten wel waard om je edge/forerunner te vervangen door een 9xx of fenix. Als je toch al aan het trainen bent voor drie sporten mag het ook wat kosten, dat idee.
Je ziet hier in dit topic toch ook vooral mensen voor de 245/vivoactives (waar ik de venu voor t gemak even bij doe) of juist de fenix gaan. De 945 wordt beetje gezien als de 'goedkope' fenix-optie want plastic, niet als tri-horloge. Triatlon kan niet op de forerunners 6xx en lager, maar dat is blijkbaar nooit een issue.
Lang verhaal kort: most likely dus een 745. Heeft Garmin ook weer een argument tegen de Polar Grit X
De 735xt lijkt een soort probeersel te zijn geweest. Het was eigenlijk een 630 met de toen nieuwe firmware (CIQ2), iets meer geheugen, powermeter ontvangst en multisport gebruik. Ray Maker adviseerde bij het uitkomen ervan dan ook om niet meer de 630 te kopen, maar de 735xt, vanwege het geringe prijsverschil toen. Ik kan me voorstellen dat ze bij Garmin daarna zich achter de oren gingen krabben. De lucratieve triathlon markt, waar men toch al bakken met geld moest uitgeven aan fietsen, fietskleding en wetsuits, kon opeens voor relatief weinig geld een triatlon horloge kopen. Die markt kon/kan best wel een duurder product met een hogere marge hebben, denk ikPoekie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:16:
[...]
.....
Eigenlijk is die 735 dus gewoon een hele vreemde eend in de bijt, nooit andere versie van geweest. De 9xx heeft een x10, x20, x35 en x45, net als de 6xx de x10, x20, x30 en x45 heeft. Ben bang dat een midrange tri-horloge gewoon niet echt een dingetje bleek te zijn voor Garmin (hij was ook best wel heel erg bang for buck maar echt als tri-horloge in de markt gezet).....
Niet bij mij.Coffee2Code schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:40:
Ligt Garmin er nou alweer uit? 🤔
Lijkt erop: https://connect.garmin.com/status/Coffee2Code schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:40:
Ligt Garmin er nou alweer uit? 🤔
Meeste services staan op geel. Vanochtend vroeg werkte alles bij mij nog perfect.
Bij mij werkt die hele pagina niet... 🤔BernieW schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:45:
[...]
Lijkt erop: https://connect.garmin.com/status/
Meeste services staan op geel. Vanochtend vroeg werkte alles bij mij nog perfect.
Net geprobeerd en ik kan synchroniseren. Het leek wel iets langer te duren.
Heel Europa is gewoon eens op tijd gaan sporten vandaag.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Idem hier, duurde wat langer dan normaal..tlpeter schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:46:
[...]
Net geprobeerd en ik kan synchroniseren. Het leek wel iets langer te duren.
Kanonnier zeg maar.
Hier ook problemen ... ene keer lijkt het te werken om er vervolgens later uit te liggen.
Gaat niet helemaal soepel lijkt het
Gaat niet helemaal soepel lijkt het
Off-topic: het is wel verdacht rustig momenteel in dit topic. Te heet om te sporten?
[ Voor 9% gewijzigd door mac1987 op 10-08-2020 15:34 ]
Idd heet... moet zo nog even naar de tuin om verse groente te halen....zit nu in een mantelzorg periode voor de ega (niet bedreigend maar mag niks tillen/fietsen/autorijden). Voorlopig ....ben ik aan zet (ca 6 weken)
Dus tussen het huishouden door.... ff mijn Roborock stofzuiger in het netwerk gezet... was hem kwijt en ging niet direct OK... maar zuigt nu weer zijn rondje... en vanavond weer effe aan het omzetten van de Garmin Fit-bestanden naar bijv Excel daar weer wat doen (nav dit topic van ons).
Morgen heel vroeg weer stevig fietsen...
Tis dat je er een opmerking over maakte... je ziet... ben vast niet de enige die sport .... maar ook nog iets anders doet...
En jezelf? Met dit hete weer?
Dus tussen het huishouden door.... ff mijn Roborock stofzuiger in het netwerk gezet... was hem kwijt en ging niet direct OK... maar zuigt nu weer zijn rondje... en vanavond weer effe aan het omzetten van de Garmin Fit-bestanden naar bijv Excel daar weer wat doen (nav dit topic van ons).
Tis dat je er een opmerking over maakte... je ziet... ben vast niet de enige die sport .... maar ook nog iets anders doet...
Knip.. 🤔
An sich leuk om zo met de data te worstelen, maar de Firstbeat algoritmes kan je er niet overheen gooien helaas.
An sich leuk om zo met de data te worstelen, maar de Firstbeat algoritmes kan je er niet overheen gooien helaas.
[ Voor 78% gewijzigd door Coffee2Code op 10-08-2020 17:23 ]
Some best kept secrets... waar vast dik voor betaald is.
Maar onderschat je eigen gezonde verstand niet icm ervaring.
Als ik hier lees wat gebruikers tegenkomen, ben ik op een aantal punten bepaald niet onder de indruk van hun resultaten, het nodig moet nogal "relatief"gebruikt worden en/of klopt het niet.
Tuurlijk is het handig als de app "het je aanreikt"... maar er is nog een flinke weg te gaan op het gebied van deze algortimes.
Als ik hier lees wat gebruikers tegenkomen, ben ik op een aantal punten bepaald niet onder de indruk van hun resultaten, het nodig moet nogal "relatief"gebruikt worden en/of klopt het niet.
Tuurlijk is het handig als de app "het je aanreikt"... maar er is nog een flinke weg te gaan op het gebied van deze algortimes.
[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 10-08-2020 18:22 ]
Ik heb gisteren nog 10km gerend, in de late namiddag. Ging op zich prima, maar het tempo had ik laag gehouden om complete uitputting te vermijden.mac1987 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:34:
Off-topic: het is wel verdacht rustig momenteel in dit topic. Te heet om te sporten?
Er gebeurt ook weinig op het gebied van nieuwe gadgets / nieuwe functies etc...
Ik doe braaf mn sportroutine. Vond het wel mooi om te zien dat mn Edge zondag aangaf dat ik 17% geacclimatiseerd was aan de hitte
Ik doe braaf mn sportroutine. Vond het wel mooi om te zien dat mn Edge zondag aangaf dat ik 17% geacclimatiseerd was aan de hitte
Er is een Beta uit voor de fenix 6 serie 👀 10.75
https://www8.garmin.com/s...load_details.jsp?id=15159
https://www8.garmin.com/s...load_details.jsp?id=15159
[ Voor 38% gewijzigd door Coffee2Code op 10-08-2020 17:36 ]
Vooral druk weekend gehad met verjaardagen en klussen (al weet ik zelf ook wel dat dat een excuus is om niet met 35 graden te hoeven hardlopenroute99 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:38:
Idd heet... moet zo nog even naar de tuin om verse groente te halen....zit nu in een mantelzorg periode voor de ega (niet bedreigend maar mag niks tillen/fietsen/autorijden). Voorlopig ....ben ik aan zet (ca 6 weken)
Qua ozon niveau vind ik het een uitstekende keuze om of heel rustig te trainen of niet.
Niet voor iedereen nu weggelegd: En in de vroege ochtend trainen?
Maar dan zou ik iig ook niet te diep trainen, meer een beetje onderhoud plegen tot de hittegolf voorbij is en je dan weer een soort "doorstart" maakt.... Raak je door de hitte overbelast of anderszins nu geblesseerd dan ben je veel verder van huis.. (past wel bij een loper....
)
Maar dan zou ik iig ook niet te diep trainen, meer een beetje onderhoud plegen tot de hittegolf voorbij is en je dan weer een soort "doorstart" maakt.... Raak je door de hitte overbelast of anderszins nu geblesseerd dan ben je veel verder van huis.. (past wel bij een loper....
Net een stukje gezwommen op open water. Voor het eerst sinds ik een horloge heb (garmin 945) die dat ook ondersteunt.
Nu viel mij op dat de meter netjes geregistreerd worden, is dat op basis van GPS (ondanks dat horloge groot deel onder water zit) of iets van stroke-length? En in laatste geval, moet die dan nog ingegeven worden vooraf?
Verder vond ik het wel jammer dat ik de route niet terug zie. Is dat altijd het geval? Of ook iets in mijn settings?
PS: weet dat alles hierover ook te google’n is, maar wellicht is er iemand die het zo oprakelt en deze noob-zwemmer verder helpt
Nu viel mij op dat de meter netjes geregistreerd worden, is dat op basis van GPS (ondanks dat horloge groot deel onder water zit) of iets van stroke-length? En in laatste geval, moet die dan nog ingegeven worden vooraf?
Verder vond ik het wel jammer dat ik de route niet terug zie. Is dat altijd het geval? Of ook iets in mijn settings?
PS: weet dat alles hierover ook te google’n is, maar wellicht is er iemand die het zo oprakelt en deze noob-zwemmer verder helpt
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 10-08-2020 20:06 ]
Wat maakt die Ozon uit?route99 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:34:
Qua ozon niveau vind ik het een uitstekende keuze om of heel rustig te trainen of niet.
Maar dan zou ik iig ook niet te diep trainen, meer een beetje onderhoud plegen tot de hittegolf voorbij is en je dan weer een soort "doorstart" maakt.... Raak je door de hitte overbelast of anderszins nu geblesseerd dan ben je veel verder van huis.. (past wel bij een loper....)
Ik heb zaterdag gerend om 14:00 uur bij 33 graden. Zondag om 20:30 uur bij 27 graden. Beide niet ideaal, maar ook niet ongezond lijkt mij, als je maar:XWB schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:23:
[...]
Ik heb gisteren nog 10km gerend, in de late namiddag. Ging op zich prima, maar het tempo had ik laag gehouden om complete uitputting te vermijden.
- zorgt dat je goed gehydrateerd bent en blijft (lang leven stadsparken met waterkranen!)
- goed gewend bent aan lopen in de hitte (dus niet nu voor het eerst dit jaar bij 25+ loopt)
- en tempo aanpast naar omstandigheden.
- En bij eventuele symptomen die je niet kent van jezelf (duizeligheid etc) natuurlijk niet doorlopen, maar dat spreekt voor zich.
Wat mij verder opvalt is dat de afkoeling pas écht laat begint. Om 21:00 uur is het in de stad nog steeds 27 graden, dat asfalt en beton dampt lekker na. Scheelt wel een hoop dat de zon dan praktisch weg is en een briesje doet ook veel goed. Maar wil je echt op een koeler moment lopen dan moet je toch overstappen naar #teamochtend, voor een uur of 08:00 is het nog netjes <20-22 graden 😶
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 10-08-2020 20:14 ]
@Coffee2Code Ozon is zeer agressief voor de longen: Sinds ca 2 jaar ontsmetten ze de operatiekamers met ozon, de eerste OK's waren bij de Sint Maartenskliniek (Nijmegen)
https://www.detechniekach...org/cure/nieuw-ok-concept
Ozon heeft een relatief gunstige half waarde tijd, laat geen rest gifstoffen van zichzelf achter en wordt daarmee al erg veilig toe te passen gezien.
Kort door de bocht: OK dicht met een ozon generator er in.... op afstand aanzetten... tijdje wachten... procedure afmaken voor "het luchten van de resten Ozon"... en klaar...
Dus ... dat wil je niet in je longen krijgen..... naarmate de inspanning op een dag met hoge ozon concentratie groter is... krijg je meer ozon binnen, dus veel meer kans op oa longschade.
Hier een publicatie hoe Ozon op het metabolisme v/h lichaam ingrijpt (zeg maar de stofwisseling in het lichaam)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6909381/
https://www.detechniekach...org/cure/nieuw-ok-concept
Ozon heeft een relatief gunstige half waarde tijd, laat geen rest gifstoffen van zichzelf achter en wordt daarmee al erg veilig toe te passen gezien.
Kort door de bocht: OK dicht met een ozon generator er in.... op afstand aanzetten... tijdje wachten... procedure afmaken voor "het luchten van de resten Ozon"... en klaar...
Dus ... dat wil je niet in je longen krijgen..... naarmate de inspanning op een dag met hoge ozon concentratie groter is... krijg je meer ozon binnen, dus veel meer kans op oa longschade.
Hier een publicatie hoe Ozon op het metabolisme v/h lichaam ingrijpt (zeg maar de stofwisseling in het lichaam)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6909381/
[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 10-08-2020 20:20 ]
Zal wel meevallen in een kleine "stad" als Beverwijk toch?
[ Voor 90% gewijzigd door Coffee2Code op 10-08-2020 21:36 ]
Er staat daar geen meetstation, Haarlem is het dichtste bij en die was aardig oranje...
https://www.luchtmeetnet....d3-49f3-84a3-28be30ae005e
Het is nu ca 21.30 en nog nergens in het land is het al groen....
https://www.luchtmeetnet.nl/meetpunten?component=O3
Op een enkel plaats is het zelfs nu nog rood.
Het probleem is.... je merkt het niet meteen, zeker als het oranje si... maar je loopt toch een risico op telkens wat schade bij elke training die je bij te hoge ozon waardes uitvoert... Als je het echt gaat merken... dan is de schade er al... en meestal onomkeerbaar.
In de wedstrijdgroep waar ik destijds in zat met een top trainer... niet trainen of hooguit iets rustigs en dan het liefst zo vroeg mogelijk. Het staat iedereen vrij om het anders te doen, we leven in een vrij land.
Zie dit dus puur als "informatief".
https://www.luchtmeetnet....d3-49f3-84a3-28be30ae005e
Het is nu ca 21.30 en nog nergens in het land is het al groen....
https://www.luchtmeetnet.nl/meetpunten?component=O3
Op een enkel plaats is het zelfs nu nog rood.
Het probleem is.... je merkt het niet meteen, zeker als het oranje si... maar je loopt toch een risico op telkens wat schade bij elke training die je bij te hoge ozon waardes uitvoert... Als je het echt gaat merken... dan is de schade er al... en meestal onomkeerbaar.
In de wedstrijdgroep waar ik destijds in zat met een top trainer... niet trainen of hooguit iets rustigs en dan het liefst zo vroeg mogelijk. Het staat iedereen vrij om het anders te doen, we leven in een vrij land.
Zie dit dus puur als "informatief".
[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 10-08-2020 21:57 ]
Bedankt voor de tip @route99 .. Ik had er nog nooit van gehoord, in ieder geval niet specifiek van ozon icm sporten. Maar dit motiveert mij nog meer om in warme dagen naar #teamochtend over te stappen, het moment met de minste ozon naar het schijnt
.. Nu nog even discipline scoren ergens...
Bij open water zwemmen wordt je route naderhand globaal aangegeven, in Garmin connect. Dat vereist geen instelling. Staat GPS misschien uit, of heb je een slag waarbij het horloge amper boven water komt (schoolslag)?Valorian schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:05:
Net een stukje gezwommen op open water. Voor het eerst sinds ik een horloge heb (garmin 945) die dat ook ondersteunt.
De weergave van de route is niet helemaal correct vaak (soms lijkt het op klünen) en ook vrij grof. Er lijkt geen 1 seconden registratie te zijn van het GPS signaal, eerder 1x per minuut. Althans zo ziet het met de Garmin horloges eruit in de groep waar ik mee zwem (en bij mijzelf, mbv Fenix 5s plus).
Ik heb wel het idee dat de slagfrequentie uitmaakt; als je op hoge frequemtie aan het maaien bent lijkt het afgelegde traject nog wat onnauwkeuriger te zijn. De GPS fix is dan moeilijk te verkrijgen.
Verder zie ik als ik even stop de afgelegde afstand vaak nog enkele tientallen meters doorlopen
Klopt , schoolslag. Gps heeft nagenoeg niets vastgelegd. Meters zijn wel geregistreerd (zag ik ook oplopen tijdens zwemmen). Misschien dan door strokes?Frij5fd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:26:
[...]
Bij open water zwemmen wordt je route naderhand globaal aangegeven, in Garmin connect. Dat vereist geen instelling. Staat GPS misschien uit, of heb je een slag waarbij het horloge amper boven water komt (schoolslag)?
De weergave van de route is niet helemaal correct vaak (soms lijkt het op klünen) en ook vrij grof. Er lijkt geen 1 seconden registratie te zijn van het GPS signaal, eerder 1x per minuut. Althans zo ziet het met de Garmin horloges eruit in de groep waar ik mee zwem (en bij mijzelf, mbv Fenix 5s plus).
Ik heb wel het idee dat de slagfrequentie uitmaakt; als je op hoge frequemtie aan het maaien bent lijkt het afgelegde traject nog wat onnauwkeuriger te zijn. De GPS fix is dan moeilijk te verkrijgen.
Verder zie ik als ik even stop de afgelegde afstand vaak nog enkele tientallen meters doorlopen
Het is (hopelijk..) nooit te laat om dit te weten.Valorian schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:14: Bedankt voor de tip @route99.. Ik had er nog nooit van gehoord, in ieder geval niet specifiek van ozon icm sporten. Maar dit motiveert mij nog meer om in warme dagen naar #teamochtend over te stappen, het moment met de minste ozon naar het schijnt.. Nu nog even discipline scoren ergens...
Vaak wordt er vooral gedacht... aha... maar das toch voor COPD- & hartpatiënten en ook voor ouderen..... dus de link met sporters is lang niet altijd bekend. Het wordt wel genoemd, maar krijgt minder aandacht.
Waarom noemt men die "zwakkere groep" vaak als eerste?
Wel...die hebben er direct last van bij inspanningen.... en bij de rest van de mensen kan de beschadiging er in sluipen... en als je het merkt is het te laat...
We kregen dus een bericht van de wedstrijdtrainer: Lijkt me wel duidelijk... oja.. we schrijven augustus 2003.... op het wedstrijdniveau/bij de club waar ik trainde werd dit dus bloed serieus genomen.
De smog kwam toen van de ozon en de NOx-en...Hoi allemaal, ivm de toptemperatuur en de ernstige smog die zich nu ontwikkeld, heb ik besloten de training van vanavond (= do 7 aug.) door te strepen. Mijn dringende advies aan jullie allemaal is om onder deze omstandigheden geen (zware) duurtrainingen te verrichten. De komende dagen zal het weer niet veel verbeteren, dus als je dan wat wilt trainen, doe het dan 's ochtends vroeg (temp. lager + minder smog) en maak de trainingen niet te zwaar. (Voor de hartslagmeter-bezitters: houd de hf-waarden aan en let daarbij niet op de wat lagere snelheid.)
Verder werd de rest van de training in die periode aangepast, eigenlijk vooral wat duurloopjes en wat kort en vlot werk, géén harde tempo's.
Er is literatuur voldoende over effecten van bijvoorbeeld ozone bij atleten op diverse zaken, met name hun gezondheid. Pas de trefwoorden eventueel aan als je iets specifieks zoekt
https://scholar.google.co...tes+training+health&btnG=
Voor mij zijn de Firstbeat features het enige dag ik echt mis op mijn Vivoactive 4S tegenover de FR245. Aan de andere kant is het inderdaad niet extreem betrouwbaar en kun je na een tiental trainingen ook wel voorspellen welke waarden je krijgt (10 x 400/400 geeft vrijwel altijd hetzelfde TrainingsEffect en hersteltijd). Toch geeft het mij een bepaald gevoel van houvast of ik 'goed' bezig ben. Best vreemd want 3x in de week hardlopen (1x rustige lange duurloop, 1x interval, 1x normaal tempo loopje) en tussendoor rust is in basis natuurlijk prima, daar is geen Firstbeat algorithme voor nodig.route99 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:20:
Some best kept secrets... waar vast dik voor betaald is.
Welke alternatieven gebruiken jullie om toch dit soort informatie te krijgen? Ikzelf gebruik:
- Stravistix Elevate (Strava Plugin) voor 'Fitness' en 'Fatigue' als soort van algehele fitheid;
- Strava Premium 'Vergelijkbare poging om inzicht te krijgen in de zwaarte van de training;
- Strava Premium 'Wekelijkse intensiteit' als een soort Trainingsstatus;
- Runalyze voor VO2max en data over mijn trainingen zoals 'variatie' / 'vermoeidheid' etc.
Kans is groot dat ik niet ga betalen voor Strava Premium dus even kijken waar ik deze data vandaan ga halen.
Ik heb ook een tijdje Veloviewer premium gebruikt maar ben mijn inlog kwijt dus weet zo niet meer welke data ik daar ophaalde.
de recovery uren van firstbeat zijn nogal 'mwah'. Wat logisch is misschien ook, omdat 'wat' je rent ook van invloed is (dat je 20km rent bv. is leuk en aardig, maar qua hersteltijd maakt het voor mij een groot verschil uit of dat een vlakke route was, verhard, of dat ik 500D+ erbij had en het single track was en of er misschien afdalingen bij zaten van 100 meter dalen op een korte afstand of net geleidelijk bergaf).Aghanim schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:34:
[...]
Voor mij zijn de Firstbeat features het enige dag ik echt mis op mijn Vivoactive 4S tegenover de FR245. Aan de andere kant is het inderdaad niet extreem betrouwbaar en kun je na een tiental trainingen ook wel voorspellen welke waarden je krijgt (10 x 400/400 geeft vrijwel altijd hetzelfde TrainingsEffect en hersteltijd). Toch geeft het mij een bepaald gevoel van houvast of ik 'goed' bezig ben. Best vreemd want 3x in de week hardlopen (1x rustige lange duurloop, 1x interval, 1x normaal tempo loopje) en tussendoor rust is in basis natuurlijk prima, daar is geen Firstbeat algorithme voor nodig.
Welke alternatieven gebruiken jullie om toch dit soort informatie te krijgen? Ikzelf gebruik:
- Stravistix Elevate (Strava Plugin) voor 'Fitness' en 'Fatigue' als soort van algehele fitheid;
- Strava Premium 'Vergelijkbare poging om inzicht te krijgen in de zwaarte van de training;
- Strava Premium 'Wekelijkse intensiteit' als een soort Trainingsstatus;
- Runalyze voor VO2max en data over mijn trainingen zoals 'variatie' / 'vermoeidheid' etc.
Kans is groot dat ik niet ga betalen voor Strava Premium dus even kijken waar ik deze data vandaan ga halen.
Ik heb ook een tijdje Veloviewer premium gebruikt maar ben mijn inlog kwijt dus weet zo niet meer welke data ik daar ophaalde.
De enige waar ik wat meer waarde aan hecht is de weekbelasting en welke zones je trained (paars-oranje-blauw) om zo voor wat spreiding van de belasting te kijken.
Vermoeidheid gebruik ik gewoon mijn eigen lichaam voor en zie ik ook terug in rusthartslag de dag erna, hoeveel uren ik slaap en of ik om 2100 al omkiepte op de bank.
Of een training vandaag zwaarder of lichter was dan een soortgelijke training 3 weken terug: geen idee of dat persé nuttig is. Strava vergelijkt vrij hard dag op dag, maar de omstandigheden zijn natuurlijk altijd wel anders, dus voor mij vo0elt het aan als overanalyseren
Mijn maatstaf om te zien of er progressie is, is de insights/stats van over een compleet jaar in garmin, daar zie ik dat bv. mijn looptechniek verbetert / pace omhoog gaat / aantal lopen / ... enz.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Geen idee of de afstand aan de hand van het aantal slagen bepaald wordt, maar in dit geval lijkt het wel zo te zijn. Het horloge registreert het soort slag en het aantal slagen, dus in principe kan het. De afgelegde afstand per slag kan dan bepaald worden op de momenten dat er wel een GPS-fix is en afstand/aantal-slagen berekend kan worden.Valorian schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:31:
[...]
Klopt , schoolslag. Gps heeft nagenoeg niets vastgelegd. Meters zijn wel geregistreerd (zag ik ook oplopen tijdens zwemmen). Misschien dan door strokes?
@route99 bij ons zijn ook alle trainingen afgelast.
@Aghanim ik gebruikte altijd de training load plugin van Sporttracks, sinds die in de cloud zijn gegaan niet meer. Richting een marathon erg inzichtelijk en ook was er een aanbeveling tot hoe ver de load mocht oplopen voordat blessures een risico werden. Nu gebruik ik Traininglab pro en Golden cheetah. Doordat ik niet meer voluit loop kijk ik echter de laatste 2 jaar weinig meer ernaar, maar Golden cheetah vond ik ook bruikbaar. Zie bijvoorbeeld YouTube: Golden Cheetah: Long-Term Analysis op 2:40. Traininglab pro heeft superveel info, maar is wat verwarrend qua interface, en in tegenstelling tot GoldenCheetah niet gratis
[ Voor 34% gewijzigd door Frij5fd op 11-08-2020 11:33 ]
Ik vermoed dat er veel sporters zo mee omgaan... (= formeel een aanname...)Aghanim schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:34:
[...]Voor mij zijn de Firstbeat features het enige dag ik echt mis op mijn Vivoactive 4S tegenover de FR245. Aan de andere kant is het inderdaad niet extreem betrouwbaar en kun je na een tiental trainingen ook wel voorspellen welke waarden je krijgt (10 x 400/400 geeft vrijwel altijd hetzelfde TrainingsEffect en hersteltijd). Toch geeft het mij een bepaald gevoel van houvast of ik 'goed' bezig ben. Best vreemd want 3x in de week hardlopen (1x rustige lange duurloop, 1x interval, 1x normaal tempo loopje) en tussendoor rust is in basis natuurlijk prima, daar is geen Firstbeat algorithme voor nodig.
Ben toch een beetje in de geschiedenis van Firsbeat gekropen...
De oude pdf's vond ik via Google (Scholar) terug, de nieuwste staan op hun website:
https://www.firstbeat.com..._paper_vo2_estimation.pdf
In dit artikel staan best aardig wat data, meer technologisch toegelicht. In figuur 5B zie je het effect om de respiration rate mee te nemen in het model....
Toch gaat de meetfout , zeker onder de VO2max <50 echt fors omhoog....
Met zo een plaatje waren ze dus destijds best transparant over de beperkingen. Maar dat was voor dat Garmin Firstbeat ging gebruiken....
Op mijn 735XT wordt de respiration rate nergens genoemd.....
https://buy.garmin.com/en-US/US/p/541225
Zijn ze naar een aangepast model overgegaan?
Ja... want dat staat weer hier en is blijkbaar de laatste stand van zaken, want de paper staat prominent op hun website:
https://assets.firstbeat....aper_VO2max_30.6.2017.pdf
Er worden wel resultaten gegeven, maar helaas niet echt uitgebreid. Ik mis een vergelijkend plaatje met Figuur 5 uit de vorige publiciteit hoe de fout het over de VO2 range heen varieert.• The method is based on the well-known heart rate vs. speed
relationship and on detecting the most reliable data periods for VO2max estimate during the exercise
Ze komen nu tot een nauwkeurigheid van 5%.... wel dan zou ik er ca 3 van af mogen trekken van mijn VO2 max maar ook dan is de opgave veel te hoog voor mij.
Heb nu andere taken thuis... mss zoek ik nog wel een keer wat verder of heeft iemand dat al gedaan... en wil het graag delen?
Wil hier toch even weer op terugkomen, want het lukt nog steeds niet om van de NOS app popup meldingen op mijn VA4 te ontvangen. Dit is dus de enige app waarvan ik geen notificaties op mijn horloge ontvang. En ja, hij staat aan bij de toegestane meldingen in Garmin Connect (en ik zie de melding dus ook als ik o mijn horloge naar de meldingen widget ga).Palomar schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:32:
[...]
Nu je het zegt, zo'n NOS-melding maakt idd alleen een geluidje en je ziet in de notificatiebalk van je telefoon het icoontje. Maar geen popup idd. Ik heb in de instellingen van de notificatie nu ingesteld dat er ook een popup moet komen. Eens kijken of dat helpt.
Gebruiken meer mensen de NOS app op Android en ontvangen jullie wél popup meldingen op je Garmin horloge? Want dan ligt het misschien aan mijn telefoon (wat helaas minder goed even snel te testen is).
[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 11-08-2020 13:21 ]
@route99:
Kortom, doorgaans is de V02 max estimation behoorlijk accuraat.
Dit komt ook overeen met mijn eigen N=1 ervaring. Garmin geeft een V02 max op van 50. Bij een inspanningstest in het lab scoorde ik 49.
https://sites.udel.edu/co...-garmins-vo2max-estimate/A group of scientists at Southern Illinois University Edwardsville evaluated the wearable technology’s accuracy by conducting a laboratory VO2max test on male and female runners, then allowing participants to use the wearable technology to calculate VO2max in a 10 minute self guided run. They found that the Garmin Forerunner 230MAX and 235MAX measured VO2max within -0.3 ± 3.4 ml/kg/min, p=0.02 for the 230MAX and -1.1 ± 4.0 ml/kg/min, p=0.026 for the 235MAX for female runners, and -1.1 ± 3.4 ml/kg/min, p=0.149 for the 230MAX and -3.2 ± 4.2 ml/kg/min, p=0.002 for the 235MAX for male runners. There is a greater amount of variability in the male group; however, this could be due to miscalculations in HRmax and potential variations in levels of effort in participant during the 10 minute self guided run. Although there is greater variability within the male group, the devices still appear fairly accurate at predicting VO2max.[3]
Wearable conducted an evaluation of their own putting fitness watches to the test – assessing the accuracy of Garmin, Fitbit, and Jabra devices in measuring VO2max. They found that Garmin technology provided a VO2max estimation within 0.3 ml/kg/min of their study participant, which was the most accurate of all devices tested. The high degree of accuracy found in their study remains consistent with other larger scientific studies.[4]
Dit komt ook overeen met mijn eigen N=1 ervaring. Garmin geeft een V02 max op van 50. Bij een inspanningstest in het lab scoorde ik 49.
Bij mijn inspanningstest was mijn VO2max iets lager dan de Garmin variant en bij Runalyze zit ik op 51 (Garmin 55). Het zit dan qua waarden wel weer in die 5% afwijking.
@Ragger : Stom! Dat artikel stuurde ik een maand geleden naar een vriend, daarna vergeten het zelf te lezen
@Ragger : Stom! Dat artikel stuurde ik een maand geleden naar een vriend, daarna vergeten het zelf te lezen

[ Voor 25% gewijzigd door Aghanim op 11-08-2020 14:04 ]
Tnx, ik heb het complete artikel aangevraagd bij mijn collega R&D-ers in de andere sector...Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:21:
@route99:[...]https://sites.udel.edu/coe-engex/2019/03/16/how-accurate-is-your-garmins-vo2max-estimate/
https://www.researchgate....VCombining_Dot_AboveO2max
Ben benieuwd...
PS: Mijn N=1 van wat ik op mijn Garmin zie staan als VO2 max valt tot nu toe buiten de claims van de nauwkeurigheid en ben vast niet de enige op dit forum... en @Ragger brengt net ook nog een boodschap. die lijkt me eerder voorbij gekomen, maar hij mag aanvullen (als hij wil).
[ Voor 204% gewijzigd door route99 op 11-08-2020 14:18 ]
Wat voor getallen hebben we het over en met welke sport is jouw V02 max estimate bepaald?route99 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:14:
[...]
Tnx, ik heb het complete artikel aangevraagd bij mijn collega R&D-ers in de andere sector...
https://www.researchgate....VCombining_Dot_AboveO2max
Ben benieuwd...
PS: Mijn N=1 van wat ik op mijn Garmin zie staan als VO2 max valt tot nu toe buiten de claims van de nauwkeurigheid en ben vast niet de enige op dit forum...
Hardlopen en 55-58 als VO2max. Toen ik destijds 35-igers liep op de 10 km..zat ik maar iets hoger.. 60-61... Ben inmiddels 16 jaar ouder... en kom uit een lange eruit lig periode/ blessure, dus nog lang niet in vorm en dan zo hoog al?
Edit: Met hun calculator was het op die oude 10 km ca 65 geweest, blijkbaar had ik toen een andere voorspeller.
https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/
Heb een tijd geleden een 5 km test op een gemeten parcours gedaan, obv dat zat ik dan op ca 50.... en das toch wel meer dan 5 lager wat Garmin nu voorspelt en ik zit voor mijn gevoel nu op ca hetzelfde niveau.
Maar laat ik verder het artikel afwachten, want ook dit is N=1....
Edit: Met hun calculator was het op die oude 10 km ca 65 geweest, blijkbaar had ik toen een andere voorspeller.
https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/
Heb een tijd geleden een 5 km test op een gemeten parcours gedaan, obv dat zat ik dan op ca 50.... en das toch wel meer dan 5 lager wat Garmin nu voorspelt en ik zit voor mijn gevoel nu op ca hetzelfde niveau.
Maar laat ik verder het artikel afwachten, want ook dit is N=1....
[ Voor 49% gewijzigd door route99 op 11-08-2020 14:31 ]
Bijvangst in wat running literatuur opzoeken vanavond.
Na de marathon van Eindhoven 2016, is er een grote wetenschappelijke enquête geweest.
In maart 2020 is er een artikel over gepubliceerd.
Titel:
Understanding Different Types of Recreational Runners and How They Use Running-Related Technology
Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17(7), 2276
https://doi.org/10.3390/ijerph17072276
https://www.mdpi.com/1660-4601/17/7/2276/htm
Na de opzet van het onderzoek volgt een sectie "Results" (p6) met diverse zaken die lopers bezig houden, uiteraard dat wat in de titel staat.... "Running-Related Technology" maar ook zaken als motivatie (sociaal event of wedstrijdloper, etc) komen aan bod.
Download de pdf, die is beter leesbaar:
https://www.mdpi.com/1660-4601/17/7/2276/pdf
Enjoy...... (kon het niet zo snel vinden of het al voorbij kwam)
Na de marathon van Eindhoven 2016, is er een grote wetenschappelijke enquête geweest.
In maart 2020 is er een artikel over gepubliceerd.
Titel:
Understanding Different Types of Recreational Runners and How They Use Running-Related Technology
Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17(7), 2276
https://doi.org/10.3390/ijerph17072276
https://www.mdpi.com/1660-4601/17/7/2276/htm
Na de opzet van het onderzoek volgt een sectie "Results" (p6) met diverse zaken die lopers bezig houden, uiteraard dat wat in de titel staat.... "Running-Related Technology" maar ook zaken als motivatie (sociaal event of wedstrijdloper, etc) komen aan bod.
Download de pdf, die is beter leesbaar:
https://www.mdpi.com/1660-4601/17/7/2276/pdf
Enjoy...... (kon het niet zo snel vinden of het al voorbij kwam)
[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 11-08-2020 22:05 ]
Interessant! Even doorheen gescrolled. Zal het eens doornemen de komende dagen.
Korte check: als ik mijn bluetooth op telefoon geheel uit zet (om batterij te besparen) en ik ben klaar met hardlopen dan staat de activiteit toch ineens ook op strava (dus auto-upload van horloge naar telefoon naar strava). Hoe werkt dat precies? 🧐
WiFi sync van je horloge? 🤔Valorian schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:47:
Korte check: als ik mijn bluetooth op telefoon geheel uit zet (om batterij te besparen) en ik ben klaar met hardlopen dan staat de activiteit toch ineens ook op strava (dus auto-upload van horloge naar telefoon naar strava). Hoe werkt dat precies? 🧐
Heeft Strava problemen? Zowel website als app werken niet. Na Garmin is Strava nu aan de beurt?
https://status.strava.com/
[ Voor 12% gewijzigd door PatrickC op 11-08-2020 22:56 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Alles werkt half. Net wel activiteit kunnen uploden en aanpassen, maar kom er nu niet meer bij.PatrickC schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:54:
Heeft Strava problemen? Zowel website als app werken niet. Na Garmin is Strava nu aan de beurt?
Na inloggen geeft Strava aan dat ik de afgelopen 60 dagen geen activiteiten heb gedaan... heb bijna 300km gemaakt in juli!
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
@PatrickC Verkeerde account op toestel zodat het niet naar de juiste strava account ging? Is je toestel toevallig ontkoppeld van strava? Is er gesynced? (Ik weet het allemaal vrij obvious oplossingen, maar ik probeer even mee te denken)
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ok, ik dacht dat het wel kon, omdat een groot deel van de sporthorloge gebruikers waarschijnlijk ook Strava gebruikt met deze horloges en Strava hier ook wel vaker besproken is (b.v. toen laatste de gratis features werden aangepast). En met de hack van Garmin nog vers in het geheugen dacht ik om het hier even te melden om mensen te waarschuwen. Maar ik zal het hierbij laten.RoD schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:11:
[modbreak]Strava is hier offtopic.[/]
Edit:
Na overleg met @rockhopper , die navraag had gedaan bij de mod over waarom deze modbreak plaats heeft gevonden, werd hij doorverwezen naar Ideeën- & Feedbacktopic voor Tablets & Telefoons.
[ Voor 20% gewijzigd door PatrickC op 13-08-2020 07:14 ]
Ik gebruik altijd de stappenteller van mijn Garmin horloge om een indicatie te krijgen van mijn activiteit die dag. Dat staat op mijn watchface, samen met het (dynamische) dagdoel. Als ik die dag heb hardgelopen ga ik ruim over mijn dagdoel heen, wat natuurlijk mooi is
Maar als ik 60km heb gewielrend dan staat mijn aantal stappen nog heel laag, alsof ik de hele dag op de bank heb gezeten
Het dynamische dagdoel gaat dan ook steeds verder omlaag als ik een paar dagen niet heb hardgelopen, maar wel gewielrend.
Wat is een betere manier om een beeld te krijgen van je activiteit in 1 cijfer? Ik zat te denken om ipv. stappen met calorieën te tellen en dan een dagdoel qua aantal calorieën in te stellen. Is dat een goede manier, of zijn er nog alternatieven?
Wat is een betere manier om een beeld te krijgen van je activiteit in 1 cijfer? Ik zat te denken om ipv. stappen met calorieën te tellen en dan een dagdoel qua aantal calorieën in te stellen. Is dat een goede manier, of zijn er nog alternatieven?
[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 13-08-2020 10:07 ]
Active Minutes?Palomar schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:06:
Ik gebruik altijd de stappenteller van mijn Garmin horloge om een indicatie te krijgen van mijn activiteit die dag. Dat staat op mijn watchface, samen met het (dynamische) dagdoel. Als ik die dag heb hardgelopen ga ik ruim over mijn dagdoel heen, wat natuurlijk mooi isMaar als ik 60km heb gewielrend dan staat mijn aantal stappen nog heel laag, alsof ik de hele dag op de bank heb gezeten
Het dynamische dagdoel gaat dan ook steeds verder omlaag als ik een paar dagen niet heb hardgelopen, maar wel gewielrend.
Thanks, dat is idd ook een goede. Alleen als ik een half uur ga hardlopen dan is dat volgens mij veel intensiever dan een half uur wielrennen. Of houdt ie daar rekening mee bij de berekening?
Ligt idd aan de inspanning of ie x2 telt, maar dat zie je dan ook terug in de stats.Palomar schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:11:
[...]
Thanks, dat is idd ook een goede. Alleen als ik een half uur ga hardlopen dan is dat volgens mij veel intensiever dan een half uur wielrennen. Of houdt ie daar rekening mee bij de berekening?
aha zie het idd. Alleen jammer dat mijn watchface (crystal) het alleen op wekelijkse basis kan laten zien. Ik heb liever per dag.Coffee2Code schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:13:
[...]
Ligt idd aan de inspanning of ie x2 telt, maar dat zie je dan ook terug in de stats.
Ik heb een vivoactive 3 en een garmin edge 830. Voor het MTB'en zou ik het fijn vinden als ik mijn hartslag op mijn Garmin edge kan zien, gemeten vanaf mijn vivoactive. Ik kan op mijn Edge een extra scherm teovoegen, maar hij koppelt hem totaal niet. Ik kan ook die functie niet vinden in mijn vivoactive 3. Iemand een idee?
Edit ; ik zie net dat ik me niet krijg aangemeld bij de Garmin servers, mogelijk zit daar het probleem?
Edit ; ik zie net dat ik me niet krijg aangemeld bij de Garmin servers, mogelijk zit daar het probleem?
[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 13-08-2020 10:44 ]
Omdat dat niet wordt ondersteund door de Vivoactive? DCRainmaker noemt hem iig niet als horloge waarmee dat kan: https://www.dcrainmaker.c...broadcasting-to-apps.htmlmaartend schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:41:
Ik heb een vivoactive 3 en een garmin edge 830. Voor het MTB'en zou ik het fijn vinden als ik mijn hartslag op mijn Garmin edge kan zien, gemeten vanaf mijn vivoactive. Ik kan op mijn Edge een extra scherm teovoegen, maar hij koppelt hem totaal niet. Ik kan ook die functie niet vinden in mijn vivoactive 3. Iemand een idee?
Dus toch. Jammer dan.elastiek schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:22:
[...]
Omdat dat niet wordt ondersteund door de Vivoactive? DCRainmaker noemt hem iig niet als horloge waarmee dat kan: https://www.dcrainmaker.c...broadcasting-to-apps.html
Misschien hier iemand een mening over? Ik heb een Fenix 6x solar, ik doe wekelijks een aantal looptrainingen waarbij ik intervallen van 800m moet lopen met 4:00/km, meestal rond de 10 intervallen
Dat doe ik bij ons in het bos op een kleine heide, waar een ronde ong 950m is. Als ik op de heide loop, dus redelijk "offroad" met hooguit een paar meter verticaal. Ik loop dan rondes heen en weer. Ik haal dan prima de beoogde snelheid (wel hele hoge hartslag natuurlijk), ik moet me iets inhouden om niet teveel onder de 4:00 te lopen
Op die heide staan geen bomen, het is open terrein
Om bij die heide te komen moet ik over een stuk fietspad van 800m, mooie gelegenheid om de eerste en de laatste interval daar te doen. Het fietspad ligt deels onder bomen.
Het valt mij op dat, zowel bij de eerste als de laatste interval, ik echt moeite moet doen om daar 4:30 te halen, ben ik eenmaal op de heide loop ik weer zomaar 4:00, notabene op ruw terrein
Het lijkt wel alsof mijn horloge structureel een procent of 20 lagere snelheid aangeeft zodra ik onder bomen beland
Ik snap dat bomen de GPS beinvloeden, maar het traject ziet er op de kaart gewoon prima uit, geen rare omwegen of bewegingen van de GPS tracking.
Laatst met de fiets leek het hezelfde te zijn: ik fiets 29km/h, rijdt vervolgens een bosrijjk stuk in en dan rij ik ineens 26km/h terwijl ik gewoon in hetzelfde ritme doorrij (volgens mij)
Dat doe ik bij ons in het bos op een kleine heide, waar een ronde ong 950m is. Als ik op de heide loop, dus redelijk "offroad" met hooguit een paar meter verticaal. Ik loop dan rondes heen en weer. Ik haal dan prima de beoogde snelheid (wel hele hoge hartslag natuurlijk), ik moet me iets inhouden om niet teveel onder de 4:00 te lopen
Om bij die heide te komen moet ik over een stuk fietspad van 800m, mooie gelegenheid om de eerste en de laatste interval daar te doen. Het fietspad ligt deels onder bomen.
Het valt mij op dat, zowel bij de eerste als de laatste interval, ik echt moeite moet doen om daar 4:30 te halen, ben ik eenmaal op de heide loop ik weer zomaar 4:00, notabene op ruw terrein
Het lijkt wel alsof mijn horloge structureel een procent of 20 lagere snelheid aangeeft zodra ik onder bomen beland
Ik snap dat bomen de GPS beinvloeden, maar het traject ziet er op de kaart gewoon prima uit, geen rare omwegen of bewegingen van de GPS tracking.
Laatst met de fiets leek het hezelfde te zijn: ik fiets 29km/h, rijdt vervolgens een bosrijjk stuk in en dan rij ik ineens 26km/h terwijl ik gewoon in hetzelfde ritme doorrij (volgens mij)
Ik vind het met een hartslag band een stuk beter. Horloge trilt veel bij het fietsen en dan klopt er niet veel van.maartend schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:41:
Is dat je actuele tempo waar je naar kijkt of je lap pace? Actueel kan inderdaad wat fluctueren in de weergave als de gps ontvangst matig is. Doorgaans klopt de lap pace dan weer wel prima.
If you can see, look. If you can look, observe
@stefijn Iets? Bomen blijven lastig, maar lees dit en de rest v/d site eens door,
https://hikingguy.com/hik...ro-solar-in-depth-review/
https://hikingguy.com/hik...ro-solar-in-depth-review/
Fenix 6 GPS Performance
GPS is always a tough one to measure because there are so many variables and a lot of folks have strong opinions about which satellite constellation is best. I use the Fenix 6 and GPSMAP 66i, often pour over my GPX tracks after a hike, and do a fair amount of tinkering with my settings. So while I’m not testing this in a lab, I am constantly observing and evaluating GPS performance..
- Performance on the Fenix 6 is not as good as a handheld GPS like the GPSMAP 66i, which you would expect since the GPS antenna is likely bigger on the handheld unit. Also your hands (and the Fenix) will move around more than a handheld which normally sits stationary in a pocket while you hike.
- Aside from the occasional errant track point, the Fenix 6 GPS tracking has been remarkably accurate.
- The Fenix 6 has been (generally) more accurate (less errant track points and drifts) than the Fenix 5x Plus.
- When you stop, it’s important to pause your activity. Otherwise the unit will continue to take track points which could be off by 20+ feet each, inflating your distance. This is called nesting because of the circular pattern the track makes.
- Tree cover and canyon walls affect GPS performance. You need 4 satellite fixes to get a semi-accurate position, the more the better. Whenever that ability is impeded by the conditions, the track will suffer.
- There is no winner when it comes to GPS, GPS+Galileo, or GPS+GLONASS accuracy.
- If you have a clear view of the sky and you want to save battery, GPS only will be usually fine.
- I use GPS + Galileo because I hike in varied conditions and it offers more options to get a fix. Galileo will have 30 satellites up by 2020 giving you more options to connect (in addition to the 24 GPS birds).
- Some folks have luck with GPS + GLONASS but I had more (random) errant track points when using it. Again, a lot depends on the conditions and GLONASS is supposed to be better in the higher latitudes, so maybe it will work for you.
- Periodic firmware and GPS chipset updates have seemed to have varying effects on GPS performance. I’d expect it to always get better but sometimes it seems to get a little worse. It’s just anecdotal, but worth mentioning. Overall though, the GPS has been solid for me
Actuele tempo in principe, dat wordt getoond in mijn dashboardje van de Garmin looptrainer (ik volg een garmin loopprogramma)
De lappace is geloof ik wel beter, dat moet ik eens nakijken.
Maar t voelt gewoon raar, ik moet op een asfalt fietspad mijn longen uit mijn lijf lopen om 4:20 te halen, op een open heide loop ik redelijk "makkelijk" 4:00. Sowieso is t lastig om dan het juiste tempo te lopen (aangezien het tempo niet goed weergegeven wordf)
Zal nog eens testen op een vrij stuk asfalt zonder bomen
Maar t voelt gewoon raar, ik moet op een asfalt fietspad mijn longen uit mijn lijf lopen om 4:20 te halen, op een open heide loop ik redelijk "makkelijk" 4:00. Sowieso is t lastig om dan het juiste tempo te lopen (aangezien het tempo niet goed weergegeven wordf)
Geen mening, wel een ervaring; hier soms ook wat eigenaardigheden met tempo en afstanden.stefijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:31:
Misschien hier iemand een mening over? Ik heb een Fenix 6x solar, ik doe wekelijks een aantal looptrainingen waarbij ik intervallen van 800m moet lopen met 4:00/km, meestal rond de 10 intervallen
Het valt mij op dat, zowel bij de eerste als de laatste interval, ik echt moeite moet doen om daar 4:30 te halen, ben ik eenmaal op de heide loop ik weer zomaar 4:00, notabene op ruw terrein.
Ik loop een rondje deels door het bos. Op weg naar en van bos loop ik een tempootje van 5:45/km. In het bos wordt dat dan al gauw 06:15/km en uitschieters tot 06:30/km.
Aan de hartslag kan ik zien dat de inspanning ongeveer gelijk blijft en de rondetijden/kilometertijden kloppen ook niet met het aangegeven tempo van het horloge. De rondetijden/kilometertijden blijven netjes rond de 05:45.
Onder de bomen of vrij hemelzicht maar toch blijkbaar verschil. Hele zware bewolking/regen of juist zon maakt dan ook geen verschil.
@stefijn: wat maakt GC ervan in de app/op de site?
@stefijn Ik vind het lopen op hartslag dan ook veel rustiger om te volgen, geen last van die bomen......... De hartslag is ook een meer relevante resultante van wat je aan het doen bent dan de snelheid. Er zitten altijd wel dagen bij dat je zeker de gewenste hartslag haalt... (de gewenste zone...) maar daar toch niet de "snelheid die je in gedachte had"...
Ik heb een 6s pro en m'n vriendin een vivoactive 3. Als we een stuk gaan lopen en er is een deel in een bos of in de winkels ofzo dan lijkt de fenix amper nog afstand te meten. De vivoactive 3 telt dan gewoon door, ik vermoed op basis van de stappen teller ofzo?
De kaart achteraf ziet er vergelijkbaar uit maar zelfs op een stuk van 4K kan er zo maar 300 tot 400 meter verschil in zitten.
De kaart achteraf ziet er vergelijkbaar uit maar zelfs op een stuk van 4K kan er zo maar 300 tot 400 meter verschil in zitten.
https://www.dcrainmaker.c...ve-3-in-depth-review.html
Note that if you go through a tunnel, it’ll simply use the accelerometer to manage pace and distance while running. If cycling, and you have a speed sensor – it’ll use that. Upon exiting the tunnel it’ll resume using GPS.
Ik loop normaal ook wel op hartslag, alleen het programma is nu eenmaal een tempoprogramma. Ik moet dan een training bijv. 10x800m lopen met 4:00.
Hartslag is dan wel hoog ja
Een interval van 800m kun je bijna niet op hartslag lopen. Tussen de intervallen 3 min wandelen, dus je gaat van HR1 naar HR4.
Heb even wat nagekeken, in de app is de laatste 800m (die loop ik dan dus al terug op het fietspad) ook trager. maar goed, dan heb ik ook al de nodige km's gerend dus dat is ook wel plausibel. Soms is dit soort trainingen pittig en is het tempo niet alle 10 de intervallen vol te houden.
De eerste interval (meestal dus ook op dat fietspad) is ong. even snel als de overige intervallen
Het is verder niet zo'n probleem, maar het irriteert een beetje dat ik tijdens het lopen die snelheid niet goed kan gebruiken om te zien of ik aan mijn programma voldoe. Ik ga er vanuit dat de snelheid die ik op de heide loop dan in ieder geval juist aangegeven wordt (dan loop ik dus de vereiste 4:00)
Hartslag is dan wel hoog ja
Heb even wat nagekeken, in de app is de laatste 800m (die loop ik dan dus al terug op het fietspad) ook trager. maar goed, dan heb ik ook al de nodige km's gerend dus dat is ook wel plausibel. Soms is dit soort trainingen pittig en is het tempo niet alle 10 de intervallen vol te houden.
De eerste interval (meestal dus ook op dat fietspad) is ong. even snel als de overige intervallen
Het is verder niet zo'n probleem, maar het irriteert een beetje dat ik tijdens het lopen die snelheid niet goed kan gebruiken om te zien of ik aan mijn programma voldoe. Ik ga er vanuit dat de snelheid die ik op de heide loop dan in ieder geval juist aangegeven wordt (dan loop ik dus de vereiste 4:00)
Met de borstband ben je voor zo ver ik weet minder afhankelijk van GPS voor je snelheid en tempo, en je krijgt er extra stats bij.
[ Voor 3% gewijzigd door Coffee2Code op 13-08-2020 12:34 ]
@stefijn Bij een 800m lukt dat inderdaad niet. Toch kan het lukken.... tis "een kwestie" van tempogevoel ontwikkelen.
Ik weet niet of het nu nog actueel is, maar 'vroeger' (dan spreek ik meer uit de periode dat m'n Forerunner 310XT nog nieuw was) werd er wel eens aangeraden om in zo een situaties een footpod te gebruiken voor registratie van tempo. Nu met die ingebouwde stappenregistratie bij de huidige Garmin-line-up, weet ik dus niet of een aparte footpod hier dus nog enig voordeel heeft. Ik heb m'n oude footpod nu wel terug gekoppeld aan m'n Fenix 5 plus, maar nog niet in die situaties (bossen ed... ) getest.stefijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:31:
Ik heb een HRM run borstband
Dit is mijn laatste training, want vind je van mijn tempogevoel, netjes toch?
:strip_exif()/f/image/BhgDeZZqJ6lfHCKO5eCmrLXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de laaste interval naloop dan begint het met 4:45-ish en eindigt met 3:45-ish. Gemiddeld kom ik dan toch op 4:10 uit, dus dan lijkt het te kloppen.
Dan moet ik maar op gevoel lopen (of niet onder bomen)
Dit is mijn laatste training, want vind je van mijn tempogevoel, netjes toch?
:strip_exif()/f/image/BhgDeZZqJ6lfHCKO5eCmrLXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de laaste interval naloop dan begint het met 4:45-ish en eindigt met 3:45-ish. Gemiddeld kom ik dan toch op 4:10 uit, dus dan lijkt het te kloppen.
Dan moet ik maar op gevoel lopen (of niet onder bomen)
De beste tip om betrouwbaar op actual pace te lopen is een (Stryd) footpod te kopen denk ik.stefijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:44:
Actuele tempo in principe, dat wordt getoond in mijn dashboardje van de Garmin looptrainer (ik volg een garmin loopprogramma)
Veel te duur voor wat ik er mee zou doen
Trouwens, ik heb een HRM run met extra loopinfo, paslengte, verticale oscillatie etc. Wordt dat niet gebruikt icm GPS?
Ik ga gewoon alle intervallen op de heide lopen, veel leuker ook
Trouwens, ik heb een HRM run met extra loopinfo, paslengte, verticale oscillatie etc. Wordt dat niet gebruikt icm GPS?
[ Voor 35% gewijzigd door Stefke op 13-08-2020 14:17 ]
Tjah als je wilt blijven lopen op GPS moet je de variatie accepterenstefijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:16:
Veel te duur voor wat ik er mee zou doen
Op actual pace lopen met GPS is eigenlijk een no-go. De beste optie is dan average pace over x seconds (bijv 5 secondes) of inderdaad lap pace.
Zelfs dan moet je leven met de beperkingen van GPS. Zo is er een stukje in mijn looproute in Amsterdam waar mijn intervallen standaard 30 sec/km langzamer zijn vanwege een redelijk lang tunneltje.
@stefijn Als je het tempogevoel & -hardheid een beetje in de smiezen krijgt, zijn de variaties kleiner dan wat je nu krijgt. Kwestie van consequent trainen, af en toe een check doen op een bekende afstand.
Veel wedstrijden lopen helpt ook... maar dat gaat nu ergens mis....
Veel wedstrijden lopen helpt ook... maar dat gaat nu ergens mis....
Zeer herkenbaar... probleem bij dit soort horloges is dat ze niet echt betrouwbaar de actuele snelheid aangeven. Wil je een nauwkeurigere actuele snelheid, dan moet je een footpod zoals de Stryd gebruiken. Iets waar ik verder geen ervaring mee heb, maar wel eens vaker hier voorbij is gekomen.stefijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:31:
Wel vreemd als het nieuwere topmodel dit dan niet toepast.
Al die functies van de footpod heb ik ook in mijn HRM-Tri.Requiem19 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:13:
[...]
De beste tip om betrouwbaar op actual pace te lopen is een (Stryd) footpod te kopen denk ik.
Ik ben wel benieuwd naar de accuraatheid van die accelerometer.XWB schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:22:
[...]
Al die functies van de footpod heb ik ook in mijn HRM-Tri.
Iets?
https://fellrnr.com/wiki/...20a,which%20is%2097-98%25.
https://www.dcrainmaker.c...-pods-everything-you.html
Je kunt ze kalibreren en dan lijken ze dus best nauwkeurig te zijn. Heb zelf geen ervaring.
https://fellrnr.com/wiki/...20a,which%20is%2097-98%25.
https://www.dcrainmaker.c...-pods-everything-you.html
Je kunt ze kalibreren en dan lijken ze dus best nauwkeurig te zijn. Heb zelf geen ervaring.
Bij mij werkte dit voorheen met de VA3 prima hoor. Als ik me niet vergis kun je op het horloge bij instellingen en hartslagmeter de optie "zend uit" vinden. Als je die aanvinkt stuurt ie je hartslag via ANT naar andere apparaten, en kun je je horloge op je edge als hartslagmeter toevoegen. Voor elk ritje moet je dan dus wel eerst weer even aangeven dat hij de hartslag moet uitzenden.maartend schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:41:
Wordt wel ondersteund, zoals ook @PatrickC net zei:
https://www8.garmin.com/m...E9-94FC-06416FF1E2ED.html
De gebruiksaanwijzing is je vriend!
En dit werkt ongeacht of je aangemeld bent op Garmin servers, dit is puur een ANT+ verbinding tussen apparaten.
[ Voor 13% gewijzigd door Poekie op 14-08-2020 09:16 ]
En die manier werkte bij mij om een of andere reden niet. Hij koppelt niet. Nog maar eens proberen danPoekie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:15:
[...]
Wordt wel ondersteund, zoals ook @PatrickC net zei:
https://www8.garmin.com/m...E9-94FC-06416FF1E2ED.html
De gebruiksaanwijzing is je vriend!
En dit werkt ongeacht of je aangemeld bent op Garmin servers, dit is puur een ANT+ verbinding tussen apparaten.
Heb je hem op je edge wel als een sensor toegevoegd, zoals je bijv. ook power-, snelheid-, en cadansmeters toe kunt voegen? Dit is wel een vereiste voor zover ik weet namelijkmaartend schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:14:
[...]
En die manier werkte bij mij om een of andere reden niet. Nog maar eens proberen dan