Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zou je dus denken ja, maar vooralsnog is het echt compleet waardeloos met wat je eruit krijgt..Gonadan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:36:
[...]
Garmin juist wel vaker toch? Of verschilt dat ook weer per model? Ik dacht dat het juist het voordeel was boven veel smartwatches dat die maar heel af en toe meten.
Ik heb ook gemerkt dat als je overdag beweegt en er geen meting gemaakt kan worden dan staat er soms in beeld bijv. 97%, 2 uur geleden, en als daarna dan weer een meting gemaakt word dan geeft hij gewoon vrolijk de afgelopen 2 uur aan als 97% terwijl er geen meting is gemaakt..
Alleen als ik hem afdoe tussendoor komt er een zwart blok in de metingsbalk.
Technisch gezien zou je een meting moeten kunnen starten handmatig, maar ik krijg het in de praktijk niet voor mekaar, snap niet dat je niet gewoon longpress of menu "start" kan geven voor een handmatige meting..
OPMERKING: Mogelijk dient u de widget pulse oxymeter toe te voegen aan de widgetlijst.
Veeg terwijl u zit of inactief bent omhoog of omlaag om de pulse oxymeterwidget weer te geven.
Houd de arm waaraan u het toestel draagt op de hoogte van uw hart terwijl het toestel de zuurstofsaturatie van uw bloed leest.
Dit werkt bij mij dus voor geen meter op de VA4, heel af en toe krijg ik het maar voor mekaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Only op 03-08-2020 15:56 ]
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Die spO2 tracker is ook niet veel meer dan een gimmick.Only schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:26:
[...]
Maar die dagtracker is zo toch compleet useless..bepaalde stukken in de sleeptracker zou je echt wel in die blokken van de normale moeten kunnen zien op basis van hoe ik ze lees (Vooral dat stuk rond 01.00 uur?) zit behoorlijk lang laag in de sleeptracker).
Lees eens in de manual eens over zuurstofsaturatie, want ik denk dat je er conclusies uit wil trekken die je niet zou moeten willen te trekken Bijv:
In de praktijk zul je waarschijnlijk te veel met je hand bewegen overdag om die meting nuttig te laten zijn.Overmatige beweging en de positie van het toestel kunnen de nauwkeurigheid van de metingen beïnvloeden. Het is belangrijk om je arm/sensor ongeveer één minuut stil te houden voor de beste nauwkeurigheid.
Ook de VA4 kan dat volgens de handleiding.Vind het ook jammer dat je geen meting kan forceren, maar dat je maar moet wachten totdat het apparaat zin heeft..
Bij andere apparaten/merken kun je gewoon handmatig een meting starten, maar bij de VA4 krijg ik dat nog niet voor mekaar helaas..
Ik zie nu je reactie dat je de meting niet goed voor elkaar krijgt, tja, het is ook een flink lijstje met voorwaarden;
Op mijn vivosmart4 werkt het wel (die kan alleen tijdens slaap of op afroep meten) maar ook daar zat ik nu net binnen drie metingen vlak achter elkaar op 100%, 96% en 94%. Voor slaap heb ik t uitgezet. Volgens mij heb je als je geen problemen met je longen hebt en op zeeniveau zit gewoon een saturatie van nagenoeg 100%.Beweeg niet terwijl het toestel de zuurstofsaturatie van uw bloed leest.
Draag het toestel om uw pols, boven uw polsgewricht. Het toestel dient stevig vast te zitten, maar niet te strak.
Houd de arm waaraan u het toestel draagt op de hoogte van uw hart terwijl het toestel de zuurstofsaturatie van uw bloed leest.
Gebruik een silicone band.
Zorg dat uw onderarm schoon en droog is voordat u het toestel omdoet.
[ Voor 27% gewijzigd door Poekie op 03-08-2020 16:25 ]
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Toen ik zag dat ik een saturatie had van 89-92% dacht ik dat ik het net zo goed kon uitzetten.
Dit lijken me (werkzaam in de gezondheidszorg) geen reële waarheden.
Wat strakker doen had ik al geprobeerd, zo strak mogelijk. Dan nog voel ik de horloge lichtjes heen en weer schuiven/bungelen op de pols tijdens het hardlopen. Zal wel aan mij liggen dan. Ik verneem het in ieder geval niet met de Forerunner 645.Gonadan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:35:
Heb zelf de 5+ en geen idee hoeveel die weegt ten opzichte van de 5, maar ik moet hem inderdaad wel lekker strak doen bij het lopen. Kan nu niet zeggen dat ik daar iets van merk, behalve een afdruk in m'n arm achteraf.
Of ik zou het langer door moeten proberen.
[ Voor 3% gewijzigd door rutgergron op 03-08-2020 19:30 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, heb nog 5 gaatjes over ongeveer.Gonadan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:39:
Gewoon niet op letten dan heb je er ook geen last van. Maar 'zo strak mogelijk' zeg je. Is dat omdat je anders geen bloed meer in je hand krijgt of omdat de gaatjes van het bandje op zijn?
Alles went? Ik denk ook als je er specifiek op gaat letten, je je er aan gaat storen. Je zou ook nog de titanium versie kunnen proberen, die is een stukje lichter.rutgergron schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:28:
[...]
Wat strakker doen had ik al geprobeerd, zo strak mogelijk. Dan nog voel ik de horloge lichtjes heen en weer schuiven/bungelen op de pols tijdens het hardlopen. Zal wel aan mij liggen dan. Ik verneem het in ieder geval niet met de Forerunner 645.
Of ik zou het langer door moeten proberen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Is dat het originele bandje? Ik heb bij mijn F5+ nog zo'n tien gaatjes over. Weet niet zo of de bandjes vergelijkbaar zijn maar het formaat van de arm doet wellicht ook nog wat voor het gevoel dat een horloge heeft.rutgergron schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:13:
Nee, heb nog 5 gaatjes over ongeveer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou het niet weten, heb de Fenix 5 via Marktplaats. Enig idee hoe ik erachter kan komen of het de originele is?Gonadan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:50:
[...]
Is dat het originele bandje? Ik heb bij mijn F5+ nog zo'n tien gaatjes over. Weet niet zo of de bandjes vergelijkbaar zijn maar het formaat van de arm doet wellicht ook nog wat voor het gevoel dat een horloge heeft.
Geen idee. Ik zag dat die Chinese varianten rustig de logootjes jatten dus het kan qua uiterlijk aardig op elkaar lijken.rutgergron schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:36:
Ik zou het niet weten, heb de Fenix 5 via Marktplaats. Enig idee hoe ik erachter kan komen of het de originele is?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mocht je ooit ambitie hebben om voor de marathon te trainen, houd je dan wel ondertussen je arm in de gaten om te zien of die niet blauw aanlooptGonadan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:35:
Heb zelf de 5+ en geen idee hoeveel die weegt ten opzichte van de 5, maar ik moet hem inderdaad wel lekker strak doen bij het lopen. Kan nu niet zeggen dat ik daar iets van merk, behalve een afdruk in m'n arm achteraf.
@Palomar Ik heb alleen bij de Venu huidirritatie gehad (zelfde bandje als de V4 en V4s) en bij alle andere Garmin horloges nog niet. Het is ook een ander type bandje dan de Fenix en de FRs. Dus wellicht dat een ander bandje het oplost als de tip van @Poekie dat sowieso niet al doet.
@rutgergron Ik herken het probleem met het gewicht bij hardlopen met de Fenix. Volgens mij schuift het bandje niet zo zeer maar 'trekt' het gewicht van de kast gewoon aan je arm als je op en neer beweegt. Voor sommigen geen probleem, voor anderen een merkbaar verschil met een FR of in jouw eerdere geval de Galaxy Active.
Dat bedoel ik dus, een soort trekkend gevoel. Heb allang geen Galaxy active meer, ook alweer verkocht. Wou toch naar het Garmin platform. Omdat ik mij best serieus met hardlopen bezig hou en Samsung toch beperkt is.Aghanim schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:55:
[...
@rutgergron Ik herken het probleem met het gewicht bij hardlopen met de Fenix. Volgens mij schuift het bandje niet zo zeer maar 'trekt' het gewicht van de kast gewoon aan je arm als je op en neer beweegt. Voor sommigen geen probleem, voor anderen een merkbaar verschil met een FR of in jouw eerdere geval de Galaxy Active.
Horloges tot dusver gehad:
Vivoactive 3 ( erg goed bevallen )
Samsung Galaxy Watch 42mm
Forerunner 645M ( nog in bezit )
Fenix 5 ( ook in bezit )
Moet wel bij zeggen, ik ben best een pientje precies en kan mij snel aan dingen storen, dat wil ook niet echt helpen. Als ik hoor dat sommigen probleemloos met een 5x lopen, dat moet nog gortiger zijn.
Herkenbaar, getuige mijn indrukwekkende lijst (rutgergron schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:01:
[...]
Dat bedoel ik dus, een soort trekkend gevoel. Heb allang geen Galaxy active meer, ook alweer verkocht. Wou toch naar het Garmin platform. Omdat ik mij best serieus met hardlopen bezig hou en Samsung toch beperkt is.
Horloges tot dusver gehad:
Vivoactive 3 ( erg goed bevallen )
Samsung Galaxy Watch 42mm
Forerunner 645M ( nog in bezit )
Fenix 5 ( ook in bezit )
Moet wel bij zeggen, ik ben best een pientje precies en kan mij snel aan dingen storen, dat wil ook niet echt helpen. Als ik hoor dat sommigen probleemloos met een 5x lopen, dat moet nog gortiger zijn.
Het soort bandje maakt wel verschil, maar zal het nooit helemaal kunnen wegnemen als je gewoon niet een 24/7 type bent.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat voelt bij mij alsof ik ga hardlopen op klompen.Gonadan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:03:
Ik draag m'n horloge 's nachts aan m'n andere arm.
De rust hr die hij dan berekent is één van de meest waardevolle en inzichtelijke functies.
Daarom 's nachts want dan slaap ik.Aghanim schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:04:
Dat voelt bij mij alsof ik ga hardlopen op klompen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Garmin logo op gesp. Meestal met namaak staat logo wel op het bandje maar niet op gesp zelf.rutgergron schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:36:
[...]
Ik zou het niet weten, heb de Fenix 5 via Marktplaats. Enig idee hoe ik erachter kan komen of het de originele is?
Ook zijn de schroeven anders van de quick release. Geloof dat ze zwart moeten zijn en torx ipv schroefjes.
Ik teken nergens meer voor
@Requiem19 rusthartslag is je hartslag als je wakker maar niet actief bent - gewoon overdag een kwartiertje op de bank liggen geeft je deze ook (niet je alleen niet net koffie of red bull ofzo ophebben of hebben gesport). De beste tijd om te meten is net nadat je wakker bent maar nog in bed ligt, maar dat hoeft niet.
Daar zitten natuurlijk een paar problemen aan vast:Poekie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:32:
Ik loop hard met een forerunner 645 en heb die heel soms (bijv vakantie) dag en nacht om, maar anders wissel ik hem af met mijn vivosmart 4. Dat is op mijn pols net iets beter. Maar het gewicht van de FR stoort me niet, hij is gewoon groot. Ooit als deze aan vervanging toe is ga ik misschien voor een kleine fenix.
@Requiem19 rusthartslag is je hartslag als je wakker maar niet actief bent - gewoon overdag een kwartiertje op de bank liggen geeft je deze ook (niet je alleen niet net koffie of red bull ofzo ophebben of hebben gesport). De beste tijd om te meten is net nadat je wakker bent maar nog in bed ligt, maar dat hoeft niet.
- Je horloge meet ‘s nachts automatisch je (rust) HR, ipv dat je zelf een kwartier op de bank moet gaan liggen en dit bewust moet gaan doen
- je zou dit dan ook elke dag op hetzelfde moment moeten doen, anders is de kans groot dat je de data niet kunt vergelijken
- hoe ga je dit meten op een praktische manier?
- hoe krijg je deze data automatisch in de cloud, zodat je lange termijn trends kunt waarnemen?
Garmin heeft haar eigen algoritme om tijdens je slaap een bepaalde periode te kiezen als ‘representatief’ en daar een gemiddelde van te nemen. Dit geeft nmm een zeer goede indicatie van je herstel/fitheid. Je hoeft niets handmatigs te doen en je hoeft niet na te denken. Horloge om en de rest gebeurt vanzelf.
In het pre-smart watch tijdperk nam ik mijn OP op net na dat ik wakker was. Dat was vrijwel altijd dezelfde tijd. Ik hoefde er maar ca een minuutje aandacht aan te besteden. Her correleerde super goed met mijn conditie/herstel en bijv. als ik verkouden werd kon ik vaak de dag ervoor al aan mijn OP zien, die was iets hoger dan normaal.Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:44:
[...]- je zou dit dan ook elke dag op hetzelfde moment moeten doen, anders is de kans groot dat je de data niet kunt vergelijken
- hoe ga je dit meten op een praktische manier?
Met de smart watch nu? Je zou het uit de logs kunnen halen. Of je zet kort een activiteit aan en het kom elke dag in een klein fit bestand te staan en dat volg je in de tijd. Dan komt het toch ook automatisch in de cloud...?...Toch?
Wat Garmin als "gemiddelde rusthartslag" meet staat online als je gesynchroniseerd hebt.... en kun je eenvoudig volgen op:- hoe krijg je deze data automatisch in de cloud, zodat je lange termijn trends kunt waarnemen?
https://connect.garmin.co.../wellness/last_six_months
Vergelijk het zelf opnemen eens met deze waarden en check dat met je eigen gevoel van herstel.
Om blind te varen op een algoritme... maar das een eigen keuze.
Dat ging inderdaad een stuk beter. Een enkele keer van de koers af, en dat was toen ook echt zo. Dat kon ik gelijk corrigeren.dec0de schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:11:
[...]
Dat is zeker een optie
Gewoon naar map settings gaan en dan “lock on track”
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Hij meet het niet alleen tijdens je slaap, maar kan ook gewoon als je wakker bent een RHR meten:Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:44:
[...
Garmin heeft haar eigen algoritme om tijdens je slaap een bepaalde periode te kiezen als ‘representatief’ en daar een gemiddelde van te nemen. Dit geeft nmm een zeer goede indicatie van je herstel/fitheid. Je hoeft niets handmatigs te doen en je hoeft niet na te denken. Horloge om en de rest gebeurt vanzelf.
Dus je hoeft helemaal niet je horloge om te hebben om een RHR te krijgen. Zeker niet als je direct na het wakker worden je horloge omdoet en nog even een minuutje of twee in bed blijft liggen.For users that do not wear their watch overnight, RHR will be far less accurate and a rough estimate will be determined based on the lowest average reading over a one minute time period during the day.
Dat is mijn punt toch ook: deze feature werkt super handig (namelijk geautomatiseerd) en geeft veel inzicht. Als je dit zelf (=>handmatig) moet gaan doen wordt het veel lastiger om dit consistent bij te houden.route99 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:09:
[...]
In het pre-smart watch tijdperk nam ik mijn OP op net na dat ik wakker was. Dat was vrijwel altijd dezelfde tijd. Ik hoefde er maar ca een minuutje aandacht aan te besteden. Her correleerde super goed met mijn conditie/herstel en bijv. als ik verkouden werd kon ik vaak de dag ervoor al aan mijn OP zien, die was iets hoger dan normaal.
Met de smart watch nu? Je zou het uit de logs kunnen halen. Of je zet kort een activiteit aan en het kom elke dag in een klein fit bestand te staan en dat volg je in de tijd. Dan komt het toch ook automatisch in de cloud...?...Toch?
[...]
Wat Garmin als "gemiddelde rusthartslag" meet staat online als je gesynchroniseerd hebt.... en kun je eenvoudig volgen op:
https://connect.garmin.co.../wellness/last_six_months
Vergelijk het zelf opnemen eens met deze waarden en check dat met je eigen gevoel van herstel.
Om blind te varen op een algoritme... maar das een eigen keuze.
Het maakt niet heel gek veel uit of je de laagste waarde neemt na het opstaan of een gemiddelde van de laagste hr in een periode 's nachts, zo lang dit maar consistent gebeurt.
En uiteraard vaar ik niet blind op de Garmin data, maar is het een toevoeging aan je gevoel. Soms is het een indicatie dat er een griepje aankomt (werkt verrassend accuraat), maar het is ook een mooie indicatie dat je soms te hard traint als je ziet dat de rust HR langere periode hoger blijft dan normaal.
Het is wmb het meest waardevolle 24/7 data element van de Fenix.
Haha, maar het staat verdorie in je eigen quote:Poekie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:16:
[...]
Hij meet het niet alleen tijdens je slaap, maar kan ook gewoon als je wakker bent een RHR meten:
[...]
Dus je hoeft helemaal niet je horloge om te hebben om een RHR te krijgen. Zeker niet als je direct na het wakker worden je horloge omdoet en nog even een minuutje of twee in bed blijft liggen.
For users that do not wear their watch overnight, RHR will be far less accurate and a rough estimate will be determined based on the lowest average reading over a one minute time period during the day.
Kortom, dan krijg je dus onbetrouwbare data....Als je deze data serieus wilt gebruiken, gewoon je horloge omhouden in bed.
[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 04-08-2020 10:19 ]
Een 'less accurate and rough estimate' zoals men al jaren gebruikte voor er Garmin horloges (wij van wc-eend...) waren. Als je altijd op die manier je RHR meet is het echt niet slechter dan je horloge 's nachts omhouden. En je doet toch je horloge om 's morgens. Enige dat je dan moet aanleren is dat je het doet voor je opstaat. Niks moeilijks aan.Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:18:
[...]
Haha, maar het staat verdorie in je eigen quote:
For users that do not wear their watch overnight, RHR will be far less accurate and a rough estimate will be determined based on the lowest average reading over a one minute time period during the day.
Kortom, dan krijg je dus onbetrouwbare data....Als je deze data serieus wilt gebruiken, gewoon je horloge omhouden in bed.
Sowieso staat in dit artikel van DCR ook dat RHR medisch gezien je laagste HR als je wakker bent is, wat de Amerikaanse hartstichting lijkt te bevestigen.
Mijn punt was in eerste instantie ook dat je helemaal niet per se je horloge 's nachts om hoefde te houden om een RHR meting te krijgen zoals jij impliceerde. Als jij elke ochtend je horloge omdoet en nog even blijft liggen of gewoon even rustig zit aan de ontbijttafel krijg je die data dus ook en helemaal niet zo slecht als zij doen voorkomen.
Tja, dat klopt, maar ik vind het vervelend om dan om te hebben. Dus gebeurt het niet. Ik denk dat ik zelf te weinig waarde hecht aan de RHR. Niet dat ik het onbelangrijk vind, maar meer dat ik ook waarde hecht aan nachtrust en ik heb sowieso veel moeite om in slaap te komen. Dus de stats zijn dan ondergeschikt.Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:08:
Zonde om je horloge ‘s nachts niet te dragen.
De rust hr die hij dan berekent is één van de meest waardevolle en inzichtelijke functies.
[ Voor 24% gewijzigd door rockhopper op 04-08-2020 11:53 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Toch valt hij dan wel gewoon hoger uit en is het de vraag hoe betrouwbaar hij nog is.Poekie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:31:
Mijn punt was in eerste instantie ook dat je helemaal niet per se je horloge 's nachts om hoefde te houden om een RHR meting te krijgen zoals jij impliceerde. Als jij elke ochtend je horloge omdoet en nog even blijft liggen of gewoon even rustig zit aan de ontbijttafel krijg je die data dus ook en helemaal niet zo slecht als zij doen voorkomen.
Je kunt het natuurlijk uit gaan leggen op alle manieren die je wilt, maar uiteindelijk is het gewoon echt wel het beste als je hem al om hebt. Maar ik snap het psychologische principe wel hoor, ik bagatelliseer ook het voordeel van een losse hartslagband omdat ik geen zin heb om hem te dragen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In het aangehaalde artikel staat:
... eigenlijk is dat exact wat ik vroeger handmatig deed ... net als ik wakker was...en wat super correleerde met hoe ik me voelde en ook met de training/wedstrijdvorm waar ik in stak (tussen de 15 en 20 jaar geleden...).Now technically speaking, per most medical definitions of this, it’s actually your lowest heart rate while awake.
Aangezien het over de "net-wakkker periode" gaat... en niet over de "slaap periode", vind ik het Garmin algoritme verhaal een beetje kunstmatig/promotioneel overkomen. De relevante kennis dat die rust pols net als je wakker bent bestond al toen Garmin deze smart watches nog niet eens uitgevonden had.... Vind hun verhaal persoonlijk dus een beetje "gestuurd" richting hmmm (vul maar in welke waarde je er aan wilt geven... .....
Dat je alleen maar even je HR moet opnemen als je net wakker bent... klinkt niet echt spannend....
Maar mss is dat toch alleen maar wat ze op de achtergrond doen... maar niet zo vertellen?
Hij valt hoger uit omdat je RHR eigenlijk hoger is dan je slaaphartslag. Dus dat klopt gewoon.Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:57:
[...]
Toch valt hij dan wel gewoon hoger uit en is het de vraag hoe betrouwbaar hij nog is.
Je kunt het natuurlijk uit gaan leggen op alle manieren die je wilt, maar uiteindelijk is het gewoon echt wel het beste als je hem al om hebt. Maar ik snap het psychologische principe wel hoor, ik bagatelliseer ook het voordeel van een losse hartslagband omdat ik geen zin heb om hem te dragen.
En zelfs als je absolute getal hoger is, dan kun je nog steeds de trends waarnemen waar @Requiem19 zoveel waarde aan hecht - als je ziek begint te worden gaat je gehele gemiddelde hartslag omhoog, net zoals dat zo is als je (over)vermoeid zou zijn.
De meetfout die je introduceert door je andere manier van meten is redelijk consistent, dus is er voor te compenseren.
Wat de laagste HR is bij de slaapperiode is niet wat je wilt weten, is gewoon niet de RHR..... dus niet ter zake belangrijk hier.Now technically speaking, per most medical definitions of this, it’s actually your lowest heart rate while awake.
Het is dus ook geen meetfout, het is een andere keuze, die geen RHR is.
[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 04-08-2020 12:17 ]
Ik kan nu mijn vorige post herhalen, maar dat ga ik niet doen. Niemand verplicht je om hem tegen je zin 's nachts te dragen, maar je maakt het allemaal wel een stuk simpeler dan het daadwerkelijk is. Als je ziek bent is je laagste hartslag hoger maar je hoogste hartslag lager, wat dat met je gemiddelde doet moet je maar afwachten. Vandaar dat je beter RHR kunt meten.Poekie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:11:
Hij valt hoger uit omdat je RHR eigenlijk hoger is dan je slaaphartslag. Dus dat klopt gewoon.
En zelfs als je absolute getal hoger is, dan kun je nog steeds de trends waarnemen waar @Requiem19 zoveel waarde aan hecht - als je ziek begint te worden gaat je gehele gemiddelde hartslag omhoog, net zoals dat zo is als je (over)vermoeid zou zijn.
De meetfout die je introduceert door je andere manier van meten is redelijk consistent, dus is er voor te compenseren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar hij meet hem als je 's nachts je horloge om hebt helemaal niet 's morgens maar terwijl je slaapt:Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:20:
En omdat Garmin ná het slapen meet klopt dat ook gewoon. Ga je andere dingen doen dan is het geen rust meer, zitten aan een tafel verhoogt je hartslag al duidelijk.
[...]
Ik kan nu mijn vorige post herhalen, maar dat ga ik niet doen. Niemand verplicht je om hem tegen je zin 's nachts te dragen, maar je maakt het allemaal wel een stuk simpeler dan het daadwerkelijk is. Als je ziek bent is je laagste hartslag hoger maar je hoogste hartslag lager, wat dat met je gemiddelde doet moet je maar afwachten. Vandaar dat je beter RHR kunt meten.
https://support.garmin.com/en-GB/?faq=F8YKCB4CJd5PG0DR9ICV3A
Oftewel, geen echte RHR.For users that wear their watch while sleeping, the watch will read and record the average of all readings while they sleep, excluding periods where any steps were detected or the measured heart rate falls outside reasonable bounds. A minimum of four hours of sleep time is required to register a reading. For users that do not wear their watch overnight, RHR will be far less accurate and a rough estimate will be determined based on the lowest average reading over a one minute time period during the day.
Ik heb alleen maar de hele tijd proberen te vertellen dat je a) niet per se je horloge 's nachts om hoeft te hebben om een RHR meting te krijgen zoals werd beweerd en b) dat die meting die 's nachts gedaan wordt eigenlijk helemaal niet je RHR is omdat je wakker zou moeten zijn tijdens een RHR meting.
Mijn hartslag daalt tot onder de 40 als ik slaap maar als ik wakker ben is mijn RHR rond de 45. Voor berekeningen voor hartslagzones is die slaaphartslag nutteloos. Voor trendbepalingen maakt het sowieso niet uit of je de slaapHR of je RHR gebruikt, zolang je ze niet door elkaar gebruikt.
tot nu toe erg onder de indruk van de mogelijkheden.
echter mis ik wel wat apps in de IQ store (komoot) die op de desktop versie wel naar voren komen. maar neem aan dat dit te maken heeft met de storing van afgelopen tijd bij garmin? als in: tijdelijk niet beschikbaar?
De komoot-IQapp is niet geschikt voor venu of vivoactive volgens de compatible devices lijst. De IQ store op je telefoon is toegespitst op het model horloge dat je hebt.Rexcore schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:29:
Na lang wikken en wegen tussen de Vivoactive 4 en de Venu gisteren toch maar de venu opgehaald.
tot nu toe erg onder de indruk van de mogelijkheden.
echter mis ik wel wat apps in de IQ store (komoot) die op de desktop versie wel naar voren komen. maar neem aan dat dit te maken heeft met de storing van afgelopen tijd bij garmin? als in: tijdelijk niet beschikbaar?
Prima om het anders te noemen. Is ook geen definitie spelletje toch. Gaat erom welke metric het beste je herstel weergeeft. Naar mijn mening / ervaring is de methode van Garmin (hoe je die ook noemt) een zeer goede weergave van je fysieke situatie. Nog beter zou het zijn om je HRV daarbij ook te meten.route99 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:14:
Men moet zich gewoon bij de definitie houden...
[...]
Wat de laagste HR is bij de slaapperiode is niet wat je wilt weten, is gewoon niet de RHR..... dus niet ter zake belangrijk hier.
Het is dus ook geen meetfout, het is een andere keuze, die geen RHR is.
Wederom, staat gewoon in je post: je moet eigenlijk minimaal 4 uur slapen met het horloge voor een accurate Garmin RHR-meting.Poekie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:29:
[...]
Maar hij meet hem als je 's nachts je horloge om hebt helemaal niet 's morgens maar terwijl je slaapt:
[...]
Oftewel, geen echte RHR.
Ik heb alleen maar de hele tijd proberen te vertellen dat je a) niet per se je horloge 's nachts om hoeft te hebben om een RHR meting te krijgen zoals werd beweerd en b) dat die meting die 's nachts gedaan wordt eigenlijk helemaal niet je RHR is omdat je wakker zou moeten zijn tijdens een RHR meting.
Mijn hartslag daalt tot onder de 40 als ik slaap maar als ik wakker ben is mijn RHR rond de 45. Voor berekeningen voor hartslagzones is die slaaphartslag nutteloos. Voor trendbepalingen maakt het sowieso niet uit of je de slaapHR of je RHR gebruikt, zolang je ze niet door elkaar gebruikt.
Even 's ochtends omdoen geeft dus geen accuraat resultaat op de manier waarop Garmin het doet, aangezien het Garmin algoritme niet daarop gebouwd is.
Je zou wel bij het opstaan 's ochtends even je echte rusthartslag handmatig kunnen meten en opschrijven en uploaden in een Excel cloud ofzo. Maar dat is het idee niet van wearables toch....
Het punt blijft heel simpel: wil je gebruikmaken van de functie zoals Garmin hem ontworpen heeft: lekker aan doen in bed. De eerste week wordt je een paar keer wakker, maar na een tijdje went het gewoon.
Oh dat is wel suf ja. tnx in ieder gevalPoekie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:33:
[...]
De komoot-IQapp is niet geschikt voor venu of vivoactive volgens de compatible devices lijst. De IQ store op je telefoon is toegespitst op het model horloge dat je hebt.
Dat is wel nieuw voor mij, ik dacht dat hij juist direct aan het einde van je slaap bij wakker worden mat en meen dat ook zo in de handleiding gelezen te hebben.Poekie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:29:
Maar hij meet hem als je 's nachts je horloge om hebt helemaal niet 's morgens maar terwijl je slaapt:
HR tijdens slaap is wellicht onregelmatiger, maar als je het gaat middelen komt wel gewoon op je RHR terecht. De reden om niet een moment opname tijdens de slaap te doen is omdat je nogal varieert tijdens je slaap, niet omdat het een totaal andere waarde is dan RHR.Oftewel, geen echte RHR.
Ik ben het met je eens dat je niet per se 's nachts een horloge hoeft te dragen om een RHR te kunnen meten, maar dan maak je jezelf wel volledig afhankelijk van een moment met afdoende rust om daadwerkelijk in de buurt van je RHR te kunnen komen.
Niet meer dan logisch dat Garmin zegt dat die methode een stuk minder betrouwbaar is, daar hebben ze gewoon gelijk in.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou de keuze die in de onderbouwde literatuur aangehouden wordt inderdaad geen spelletje willen noemen... dan gaat er iets mank...Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:40:
[...]Prima om het anders te noemen. Is ook geen definitie spelletje toch. Gaat erom welke metric het beste je herstel weergeeft. Naar mijn mening / ervaring is de methode van Garmin (hoe je die ook noemt) een zeer goede weergave van je fysieke situatie.
Pas als er voldoende aanvullende onderbouwde literatuur is om het anders te gaan doen, pleegt men vaak de definities aan te passen. Noem het dan voortschrijdend inzicht.
Gelukkig geen spelletje. Dat zou ik niet kunnen plaatsen.
Het gaat toch om de "echte rusthartslag" .. en die kan dus ook ook handmatig gemeten worden...Je zou wel bij het opstaan 's ochtends even je echte rusthartslag handmatig kunnen meten en opschrijven en uploaden in een Excel cloud ofzo. Maar dat is het idee niet van wearables toch....
De wearable kan een nuttig hulpmiddel zijn, maar laat de poespas van een bijzonder algoritme weg, als alleen maar even de hartslag net na het wakker worden gemeten wordt. Het bijzondere van dit algoritme kan zijn er waargenomen moet worden dat je wakker wordt om vervolgens de meting te doen? Maar schrijf dat dan ook zo op .... maar dat klinkt niet zo "geavanceerd"...
Is er ook een mogelijkheid om direct te syncen vanaf de webversie?
Dat kan, maar volgens mij heb je daar dan wel Garmin Express voor nodig. Werkt prima: horloge in de USB van je computer, software installeren en dan de logische stappen met het exporteren.Ramon 73 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:24:
Als ik een koers maak ik Garmin Connect, de online webversie, dan doe ik altijd de koers via de mobiele app syncen. Werkt prima.
Is er ook een mogelijkheid om direct te syncen vanaf de webversie?
Bedankt, het lukt uiteindelijk wel hoor en er zijn persoonlijke omstandigheden momenteel. Het punt is meer dat ik geen extra obstakels nodig heb als in een extra horloge (groot) dat in de weg zit. Eigenlijk al vanaf kinds af eerste wat ik doe bij het opstaan, horloge om, en vaak laat af.route99 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:10:
@rockhopper Een goede nachtrust, die iedereen gegund is, zal zeker invloed hebben op de RHR, ook al doe je er weinig. Mss kun je met het wel opnemen ervan een verband vinden tussen het lastig inslapen en de RHR?Wel vervelend dat je zo slecht inslaapt.
De 'echte rusthartslag' is gedefinieerd als de laagste hartslag in rust (wakker). Eens -> maar waar staat in de 'onderbouwde literatuur' dat dit de beste parameter om de fysieke status van je lichaam op te baseren?route99 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:59:
[...]
Ik zou de keuze die in de onderbouwde literatuur aangehouden wordt inderdaad geen spelletje willen noemen... dan gaat er iets mank...
Pas als er voldoende aanvullende onderbouwde literatuur is om het anders te gaan doen, pleegt men vaak de definities aan te passen. Noem het dan voortschrijdend inzicht.
Gelukkig geen spelletje. Dat zou ik niet kunnen plaatsen.
[...]
Het gaat toch om de "echte rusthartslag" .. en die kan dus ook ook handmatig gemeten worden...
De wearable kan een nuttig hulpmiddel zijn, maar laat de poespas van een bijzonder algoritme weg, als alleen maar even de hartslag net na het wakker worden gemeten wordt. Het bijzondere van dit algoritme kan zijn er waargenomen moet worden dat je wakker wordt om vervolgens de meting te doen? Maar schrijf dat dan ook zo op .... maar dat klinkt niet zo "geavanceerd"...
De echte rusthartslag is, voor zover ik weet, een robuuste en eenvoudige methode die snel toepasbaar is en een resultaat geeft dat niet hoef te worden geínterpreteerd.
Maar als je dezelfde rusthartslag 3 minuten later zou meten nadat je even niet denkt aan de lastige email voor je baas, zou je 3 minuten later misschien wel 2 slagen minder meten.
Daarom is het systeem van Garmin, naar mijn mening, beter. Je filtert immers de excessen eruit door het gemiddelde te gebruiken in je slaap (en hij laat piek hartslagen (=> foutieve metingen) buiten beschouwing).
De 'echte rusthartslag' die jij beschrijft is volgens mij een redelijk antiek concept, wat voor mij in ieder geval niet heilig is.
Ook lijkt het alsof ik Garmin Pay ook nog steeds niet kan instellen, over de status van deze dienst weet ik echter niet meteen iets te vinden (zit niet onder Garmin Connect gedeelte).
Iemand die hier over op de hoogte is? Alvast bedankt!
Uhmm, dat dacht ik al. Had zo'n idee dat je dan fysiek verbinding moet maken. Dan is syncen via mobiele app toch makkelijker.Totrail schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:34:
[...]
Dat kan, maar volgens mij heb je daar dan wel Garmin Express voor nodig. Werkt prima: horloge in de USB van je computer, software installeren en dan de logische stappen met het exporteren.
En die ook niet onderschreven wordt door de American Heart Association waar Garmin naar verwijst. Nergens wordt beweerd dat je wakker moet zijn, het gaat er slechts om dat het je laagst mogelijke hartslag is in rust. Dat is wellicht gemakkelijker te bepalen als je bij bewustzijn bent omdat je dan weet of het je maximale rust is, maar voor een apparaat vervalt dat argument.Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:56:
De 'echte rusthartslag' die jij beschrijft is volgens mij een redelijk antiek concept, wat voor mij in ieder geval niet heilig is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eigenlijk is, voor zover mijn kennis reikt op dit onderwerp, HRV een nog veel betere duiding van je fysieke herstel na intensieve trainingen.Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:05:
[...]
En die ook niet onderschreven wordt door de American Heart Association waar Garmin naar verwijst. Nergens wordt beweerd dat je wakker moet zijn, het gaat er slechts om dat het je laagst mogelijke hartslag is in rust. Dat is wellicht gemakkelijker te bepalen als je bij bewustzijn bent omdat je dan weet of het je maximale rust is, maar voor een apparaat vervalt dat argument.
Ik begrijp echter dat OHR nog niet goed genoeg is om HRV betrouwbaar te meten helaas... dat zou een grote volgende stap zijn imo.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is even geleden dat ik het geprobeerd heb, maar ik dacht dat je ook iets in de queue kon zetten via de webapplicatie, het schermpje van express wegklikken, en dat het dan bij de volgende sync wordt meegenomen. Maar het kan zijn dat dit alleen bij wifi-horloges werkt (maar fenix 5 plus heeft wel wifi toch? gewone 5 alleen de saffierversies dacht ik...).Totrail schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:34:
[...]
Dat kan, maar volgens mij heb je daar dan wel Garmin Express voor nodig. Werkt prima: horloge in de USB van je computer, software installeren en dan de logische stappen met het exporteren.
Ik zal het zo eens proberen, heb nog een route die ik voor komend weekend in m'n horloge wil hebben.
Yup, op de webversie bij de route 'send to device' kiezen, kiezen naar welk device je wil synchroniseren, send now, het schermpje over garmin express wegklikken. Synchronisatie via je telefoon of op je horloge starten. Route wordt gesynchroniseerd.
@Ramon 73
[ Voor 13% gewijzigd door Poekie op 04-08-2020 14:22 . Reden: Uitgeprobeerd ]
Volgens mij kun je de HRV wel waarnemen in de pols. Je wilt immers weten hoeveel tijd er tussen de separate hartslagen zit (in ms). Dat is uiteraard lastiger dan puur x aantal hartslagen identificeren in tijdspanne y.Gonadan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:13:
Dat zit hem volgens mij meer in het feit dat je pols gewoon erg ver van je hart af zit toch? Variaties zijn een stuk moeilijker te meten dan dichtbij je hart. Ik kan mij zo voorstellen dat OHR op je halsslagader betrouwbaarder is.
Er zijn, kennelijk, wel 'research grade' ohr's die HRV kunnen meten:
https://www.nature.com/articles/s41746-020-0226-6While the research-grade wearables are the only wearables that provide users with raw data that can be used to visualize PPG waveforms and calculate HRV,
Ook interessant is dat ze hier de accuracy van OHR's geanalyseerd hebben (en jaja, daar komt mijn stokpaardje): hieruit blijkt dat OHR behoorlijk accuraat is in rust, maar een flinke foutmarge heeft tijdens activiteiten:
We saw no statistically significant difference in accuracy across skin tones, but we saw significant differences between devices, and between activity types, notably, that absolute error during activity was, on average, 30% higher than during rest. Our conclusions indicate that different wearables are all reasonably accurate at resting and prolonged elevated heart rate, but that differences exist between devices in responding to changes in activity.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg dat het lastiger is en daarmee mogelijk minder betrouwbaar. Precies daarom willen die horloges graag dat je een band om doet voor een lactaatdrempeltest en dat soort spul.Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:29:
[...]
Volgens mij kun je de HRV wel waarnemen in de pols. Je wilt immers weten hoeveel tijd er tussen de separate hartslagen zit (in ms). Dat is uiteraard lastiger dan puur x aantal hartslagen identificeren in tijdspanne y.
Er zijn, kennelijk, wel 'research grade' ohr's die HRV kunnen meten:
[...]
https://www.nature.com/articles/s41746-020-0226-6
Ook interessant is dat ze hier de accuracy van OHR's geanalyseerd hebben (en jaja, daar komt mijn stokpaardje): hieruit blijkt dat OHR behoorlijk accuraat is in rust, maar een flinke foutmarge heeft tijdens activiteiten:
[...]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die heb ik al een jaar of tien hoor, alleen voegt hij voor mij niets toe.Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:32:
Blij dat je het nu zelf zegt, kun je eindelijk aan de HR-band.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is denk ik vooral interessant te achterhalen wat Garmin onder 'RHR' verstaat omdat ze dat gemiddelde weergeven over 7 dagen. Al gaat het uiteindelijk meer om de trendontwikkelingen dan de methode van meten in mijn ogen.
Met mijn Fenix 5 had ik zo'n gelijksoortig probleem. Dé oplossing via forum van Garmin was om niet via Connect Mobile te pairen, maar direct vanuit de bluetooth instellingen.rutgergron schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:45:
Vreemd, kan voor geen mogelijkheid mijn 645 activeren met Connect. Het toestel word wel automatisch gevonden alleen krijg verder geen code en blijft bij installatie proces hangen. Heb telefoon al opnieuw opgestart en horloge.
Verwijderen uit Connect Mobile en BT omgeving, horloge in pair modus brengen en pairen uit de BT instellingen.
Zonder het sporten zit de horloge erg comfortabel en wel waar ik aan kan wennen. Alleen met hardlopen heb ik mij er nog niet echt een weg in kunnen vinden. Toch kwestie van tijd? Nog strakker is ieder geval geen optie dan voelt het echt knellend aan de pols.
Kan ook zijn als je nog een bredere pols hebt ( zit zelf op 17.5cm ) dat de horloge dan ook vlakker en stabieler op de pols zit zonder het heen en weer gewiebel. Heb nog een 645M liggen waarmee ik dit issue niet heb alleen de looks van de Fenix 5 en het formaat vind ik fantastisch. 645M oogt bij mij best klein op de pols.
Ik weet namelijk oprecht niet of ik een heen-en-weer/trekkend gevoel zou ervaren als ik er echt op ga letten. Omdat ik er nooit op let en het mij niet zomaar opvalt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is dan ineens een VA4 of Venu een optie (hebben we al duidelijkheid over die 7 activiteiten eigenlijk) of is juist de Fenix 5+ een goede optie omdat de bulkyness die met hardloper stoort geen issue meer is.
Zucht, moet ik ook al het fietscomputertopic gaan volgen

Gemist en ik ga je missen ook.Frenz64 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:57:
Met het einde van m'n loopcarrière (versleten knie, zie hier voor wie het gemist heeft) is ook de zoektocht naar de opvolger van m'n Stratos veranderd. Ik ga weer meer fietsen, dus er zal wel een Edge oid komen en ik wil dat ik suppen als activiteit kan starten (nu start ik wandelen en zet dat bij het syncen naar Strava om naar suppen, kan wel, maar dan mis is supspecifieke data en daar kan ik natuurlijk niet zonder leven). Dat betekent Garmin of Garmin als keuze.
Is dan ineens een VA4 of Venu een optie (hebben we al duidelijkheid over die 7 activiteiten eigenlijk) of is juist de Fenix 5+ een goede optie omdat de bulkyness die met hardloper stoort geen issue meer is.
Zucht, moet ik ook al het fietscomputertopic gaan volgen

Hoop dat ik niet hetzelfde traject in ga, heb in het verleden ook wel genoeg gedoe met m'n knie gehad en die is niet altijd pijnvrij. Voor nu besloten eerst m'n gewicht wat te beperken, schijnt ook goed te doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Om hier nog even op terug te komen. Ja, die staat gewoon aangevinkt. Als er een NOS notificatie is op mijn telefoon dan zie ik hem er op mijn horloge (garmin va4) ook gewoon bij staan (in het meldingen-scherm/widget). Er komt echter geen 'popup' in beeld op mijn horloge dat er een notificatie is. Bij alle andere notificaties gebeurt dat wel.mac1987 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:48:
Heb je al gecontroleerd of de NOS app aangevinkt staat in Garmin Connect op je telefoon?
Gebruiken meer mensen de NOS app op hun telefoon en hebben ditzelfde probleem op hun Garmin horloge?
Dat kon wel eens te maken hebben met het prioriteitsniveau van de betreffende notificaties. Een WA-bericht komt normaal bijvoorbeeld zelfs als overlay in beeld als je die terror niet onderdrukt, voor normale notificaties zoals de NOS gebeurt dat niet.Palomar schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:01:
Om hier nog even op terug te komen. Ja, die staat gewoon aangevinkt. Als er een NOS notificatie is op mijn telefoon dan zie ik hem er op mijn horloge (garmin va4) ook gewoon bij staan (in het meldingen-scherm/widget). Er komt echter geen 'popup' in beeld op mijn horloge dat er een notificatie is. Bij alle andere notificaties gebeurt dat wel.
Gebruiken meer mensen de NOS app op hun telefoon en hebben ditzelfde probleem op hun Garmin horloge?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu je het zegt, zo'n NOS-melding maakt idd alleen een geluidje en je ziet in de notificatiebalk van je telefoon het icoontje. Maar geen popup idd. Ik heb in de instellingen van de notificatie nu ingesteld dat er ook een popup moet komen. Eens kijken of dat helpt.Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:05:
[...]
Dat kon wel eens te maken hebben met het prioriteitsniveau van de betreffende notificaties. Een WA-bericht komt normaal bijvoorbeeld zelfs als overlay in beeld als je die terror niet onderdrukt, voor normale notificaties zoals de NOS gebeurt dat niet.
Ach, ik blijf hier wel rondhangen, doe nog genoeg om een sporthorloge te rechtvaardigen.Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:35:
[...]
Gemist en ik ga je missen ook.
Hoop dat ik niet hetzelfde traject in ga, heb in het verleden ook wel genoeg gedoe met m'n knie gehad en die is niet altijd pijnvrij. Voor nu besloten eerst m'n gewicht wat te beperken, schijnt ook goed te doen.
Gewicht blijft een battle, ook hier. Hoewel ik nu strijd lever rond iets boven de 90 kg vermoed ik (sinds ik gestopt ben met hardlopen niet meer gewogen

En dat gewicht is funest voor je gewrichten idd, los van het feit dat merkbaar fitter wordt als je het kwijt raakt. Toen ik in september m'n pr op de HM liep, woog ik 83 kg, damn, those were the days
Gewicht is echt een key differentiator in bijna alle sporten. Vaak wordt er teveel tijd en energie gestoken in materieel en verbeteren van het cardiovasculaire systeem, terwijl de echte winst meer zit in het verliezen van de loze ballast...
Ik had de Fenix 5 veels te hoog vanaf mijn pols op de arm. Daardoor kwam er beweging in door de zwaartekracht in combinatie met het bewegen van de arm tijdens het hardlopen. Nu dichter op de pols en het is aanzienlijk minder.
Ik nam het plaatje iets te letterlijk hoe je een Garmin horloge moet dragen. Nu nog even testen met volgende hardloopsessie aanstaande Vrijdag.
[ Voor 23% gewijzigd door rutgergron op 05-08-2020 19:36 ]
Ik wil een trainer met mij laten meekijken op afstand, en de meesten vragen om powermeter....dus op dit moment lijkt de keuze om een trainer te nemen die dichterbij huis zit en meerijdt. Dat is duurder dan een trainer die online meekijkt (op de introsessie na).
Werkt goed. Met 1 pedaal echter geen cycling dynamics.
Wat wil je weten?
Ik ben benieuwd of de problemen met slechte ANT+ ontvangst van de Fenix 5(s) je nog parten zou kunnen spelen. Bij mijn Stages en 4iii enkelzijdige powermeters verliest mijn Fenix 5s+ nog steeds regelmatig contact, terwijl mijn FR935 het vroeger prima met de Stages deed. Idem voor de Stryd footpod. De F5s+ staat niet bekend om zijn verminderde ANT+ ontvangst, in tegenstelling tot de F5(s).Ramon 73 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:11:
Iemand ervaring met de Garmin Vector 3 pedalen op een Fenix? Ik ben in de markt voor nieuwe pedalen/schoen, rij nog steeds op mountainbike schoenen op de racer. Nu wil ik over naar iets look/spd-sl achtigs en mijn oog viel op de vector 3 pedalen. Ja, fors stuk duurder dan gewone pedalen maar ik ga toch al een hoop geld uitgeven, dan kan dat er ook nog wel bij.
Ik wil een trainer met mij laten meekijken op afstand, en de meesten vragen om powermeter....dus op dit moment lijkt de keuze om een trainer te nemen die dichterbij huis zit en meerijdt. Dat is duurder dan een trainer die online meekijkt (op de introsessie na).
@Requiem19 mist je vriendin misschien data van het pedaal wat het verst van het horloge af zit? Dan zou het ook nog eens daar aan kunnen liggen. In het ANT+ protocol zijn er verschillende profielen om powermeter data over te brengen, het meest simpele is alleen power data, ook zonder cadans. Het zou kunnen zijn dat het pedaal terugvalt naar een profiel met minder data omdat de overdracht te lang duurt.
NB: ik heb zelf eens een experimenteel IQ dataveld gemaakt om power data te ontvangen op niet-triathlon horloges, vandaar dat ik er iets van weet.
[ Voor 0% gewijzigd door Frij5fd op 06-08-2020 09:40 . Reden: Layout ]
Deed me denken aan: https://speld.nl/2018/08/...-200-gram-lichtere-fiets/Requiem19 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:10:
Met dat thuiswerken is het ook een klap lastiger om gezond te eten vind ik, al dat lekkers ligt maar te wachten in de kastjes.
Gewicht is echt een key differentiator in bijna alle sporten. Vaak wordt er teveel tijd en energie gestoken in materieel en verbeteren van het cardiovasculaire systeem, terwijl de echte winst meer zit in het verliezen van de loze ballast...
M'n vriendin heeft maar 1 Vector pedaal. Bij Garmin krijg je met 1 pedaal geen Cycling dynamics, dan moet je beide pedalen hebben kwamen we achter na de aankoop...Frij5fd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:38:
[...]
Ik ben benieuwd of de problemen met slechte ANT+ ontvangst van de Fenix 5(s) je nog parten zou kunnen spelen. Bij mijn Stages en 4iii enkelzijdige powermeters verliest mijn Fenix 5s+ nog steeds regelmatig contact, terwijl mijn FR935 het vroeger prima met de Stages deed. Idem voor de Stryd footpod. De F5s+ staat niet bekend om zijn verminderde ANT+ ontvangst, in tegenstelling tot de F5(s).
@Requiem19 mist je vriendin misschien data van het pedaal wat het verst van het horloge af zit? Dan zou het ook nog eens daar aan kunnen liggen. In het ANT+ protocol zijn er verschillende profielen om powermeter data over te brengen, het meest simpele is alleen power data, ook zonder cadans. Het zou kunnen zijn dat het pedaal terugvalt naar een profiel met minder data omdat de overdracht te lang duurt.
NB: ik heb zelf eens een experimenteel IQ dataveld gemaakt om power data te ontvangen op niet-triathlon horloges, vandaar dat ik er iets van weet.
De Favero Assioma die ik zelf heb, heeft met 1 pedaal wél cycling dynamics (al kun je er weinig mee). Beide powermeters werken overigens consistent en goed tot nu toe.
Ik ervaar het juist andersom. Nu ik niet meer allerlei bakjes mee naar het werk hoef te nemen met kwark en groenten en overdag nu een groente eiwit shake kan mixen is het juist eenvoudiger om gezond te eten voor mij. Het gemak kan keukenapparatuur op je 'werkplek' vind ik wel een plus.Requiem19 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:10:
Met dat thuiswerken is het ook een klap lastiger om gezond te eten vind ik, al dat lekkers ligt maar te wachten in de kastjes.
@Frenz64 ik had je bericht gemist want ben niet erg actief in het hardlopen topic. Balen zeg! Kan me voorstellen dat het ineens heel definitief voelt en alle hoop op verbetering weg is. Misschien maar goed ook anderzijds, stille hoop kan ook veel energie kosten. Lijkt me wel zwaar als je hobby je wordt afgenomen zonder dat je hier zelf voor kiest. Gelukkig lijk je nog voldoende andere sporten te kunnen doen. Hopelijk vind je daar net zo veel voldoening in.
Ik heb een Fenix 6X Pro en heb niets kunnen vinden over verbindingsproblemen in de combinatie met vector 3 pedalen. Wel met Fenix 3 en 5 zijn problemen bekend.Frij5fd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:38:
[...]
Ik ben benieuwd of de problemen met slechte ANT+ ontvangst van de Fenix 5(s) je nog parten zou kunnen spelen. Bij mijn Stages en 4iii enkelzijdige powermeters verliest mijn Fenix 5s+ nog steeds regelmatig contact, terwijl mijn FR935 het vroeger prima met de Stages deed. Idem voor de Stryd footpod. De F5s+ staat niet bekend om zijn verminderde ANT+ ontvangst, in tegenstelling tot de F5(s).
En ik had eerst een Fenix 5 plus waar ik een tempe bij gebruikte, die liet wel de verbinding wegvallen op meer dan 1-2 meter. Met de F6Xpro gaat het goed op 4 meter met drie muren ertussen, maakt zelfstandig verbinding zodra ik de app start.
En dan hebben we in Italië een hele week elke dag gefietst etc in zeer wisselende omstandigheden. Heb idd wel gelezen over connection drops, maar dat viel bij ons dus gelukkig mee.
Enige is dus, zoals al paar keer gezegd, dat je zowel links als rechts een Vector 3 nodig hebt om gebruik te maken van de Cycling Dynamics.
Met een enkele vector zie je alleen Power data en verder niets. Maar power data is uiteraard by far het belangrijkste.
En ook aan sommige burgemeesters en een Engelse premier...Palomar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:44:
[...]Deed me denken aan: https://speld.nl/2018/08/...-200-gram-lichtere-fiets/
https://www.groot-waterla...at-uw-gewicht-vermindert/
Bewust en gezond /gecontroleerd afvallen is haast als Haarlemmerolie voor je gezondheid.
Veel kwaaltjes, lichte maar geregeld ook zwaardere (Diabetes II) verdwijnen geregeld als sneeuw voor de zon.
En... die 200 g lichtere fiets hoef je dan om gewichtsredenen ook niet meer te kopen.....
Je VO2-max gaat proportioneel omhoog als je actief blijft sporten.
Het is echt een win-win situatie.
Er zit en kleine maar aan vast: Je zit altijd zelf in de driver-seat om dit uit te voeren.... intrinsieke motivatie zeer wenselijk daarbij en daarmee word je je eigen champion!
Irritant is wel dat ik ook aan krachttraining doe en dus eigenlijk wel gespierd wil zijn/blijven. Dat conflicteert soms met hardlopen.
[ Voor 45% gewijzigd door Aghanim op 06-08-2020 13:07 ]
Als HM-loper zou ik niet aan de kilos gaan voor de kracht, maar juist met weinig kilos (hand halterjes van 1-2 kg) om functioneel sterk te worden zonder al die kg spieren die alleen maar in de weg zitten.
Voor pure sprinters is het een ander verhaal, maar daar gaat dit niet over.....
[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 06-08-2020 13:33 ]
Zie hier mijn probleem. Willen shinen op het strand en de snelste zijn bij het hardlopenroute99 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:42:
Goed bezig, maar onthoudt dat het volume van de spieren bepaald niet altijd gecorreleerd is aan de functionaliteit....
Als HM-loper zou ik niet aan de kilos gaan voor de kracht, maar juist met weinig kilos (hand halterjes van 1-2 kg) om functioneel sterk te worden zonder al die kg spieren die alleen maar in de weg zitten.
Voor pure sprinters is het een ander verhaal, maar daar gaat dit niet over.....
Tip: Mijn antwoord staat er nu 2x achter elkaar... das veel te veel eer...
Zou je jouw quote kunnen verwijderen.... tnx.
Google maar eens naar Laird Hamilton, shiny enough? (hoewel ik dan weer niet weet wat zijn HM tijd is)
Toch maar een sprinter worden dan maarAghanim schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:08:
[...]
Zie hier mijn probleem. Willen shinen op het strand en de snelste zijn bij het hardlopen
Je bent een stuk sneller met een laag gewicht, maar beetje in proportie zijn en ook een sterk bovenlichaam hebben is ook wat waard toch :-)
Gelukkig is iedereen vrij om zijn/haar leefstijl te kiezen, maar als het over 200 g lichtere fiets gaat... en de berijder heeft ruimschoots een veel grotere marge om kwijt te halen... dan lijkt me dat fiets verhaal veel minder interessant te worden...
200g zal geen minuten schelen, maar 1kg lichtere fiets is op een lange col een heel groot verschil.
Uit de gezondheidspsychologie is bekend dat veel mensen het voor zich zelf "beste" verhaal aanhalen.... en die hoeft niet overeen te komen wat wetenschappelijk toch wel het meest onderbouwde antwoord is.
Maw: Het heeft geen enkele zin om dit soort gevallen een discussie aan te gaan met een persoon die vooral aan zijn/haar persoonlijke verhaal hecht. Keuzes maken is intrinsieke motivatie... dus van de persoon zelf.
Das een goed recht, ook al is die keuze niet altijd de optimale keuze....
Of het verstandig is ... is een totaal ander verhaal... maar men mag niet met het vingertje gaan wijzen, immers wie heeft geen guilty choices..... (waarvan mss de consequenties dan wel heel klein zijn... maar het gaat ook om het principe van vrijheid van mening)
[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 06-08-2020 14:25 ]
In juni gefietst in de Italiaanse alpen. Fietst mn vriendin er elke dag af. Zij op een Sensa van 9,8kg ik op mn Canyon CF Ultimate van 7,8kg.
Laatste dag een Specialised Tarmac gehuurd. Fietst zij mij ineens er echt vanaf...
Eens dat stap 1 ons eigen gewicht is, maar voor mensen die daar al ver mee zijn en op 8% staan, zit de winst juist in het materieel.
Niet de 5 maar de 5 Plus. En daar heb ik zeventig redenen voor
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Okay, waarom de fenix 5+ ipv de 6X Pro? =Pkenneth schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
Niet de 5 maar de 5 Plus. En daar heb ik zeventig redenen voor
Omdat die alles doet wat ik wil voor zeventig euro minderCoffee2Code schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:45:
[...]
Okay, waarom de fenix 5+ ipv de 6X Pro? =P
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
En daarmee is de echte doelgroep van 200 g materiaalbesparing maar erg klein. Als je maar 2 kg meer weegt dan het perfecte gewicht.... is die 200 g materiaalbesparing nog maar 10% daarvan minder.... Het is al heel snel marge werk als je niet tot die "perfecte gewichtsgroep" behoort...Requiem19 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:30:Eens dat stap 1 ons eigen gewicht is, maar voor mensen die daar al ver mee zijn en op 8% staan, zit de winst juist in het materieel.
Tuurlijk, je kunt de aankoop altijd nog voor de leuk besteden als je (te) ver van het perfecte gewicht zit.... mss raak je daar door juist achteraf pas beter gemotiveerd om af te vallen.. tis aan de mensen zelf om die keuze te maken.
Het model stamt toch alweer uit 2018. Via Google kom ik ook geen leaks tegen. Of zou Garmin de stekker uit de 6×× lijn halen.
Zeer discutabele vergelijking, niet echt ceterus paribus. Ze zou minstens een dubbelblinde tijdrit moeten doen, waarbij ze met een 95% betrouwbaarheidsmarge xx% sneller moeten zijn om die bewering te kunnen maken.Requiem19 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:30:
Het is natuurlijk niet altijd 5-15kg teveel....
In juni gefietst in de Italiaanse alpen. Fietst mn vriendin er elke dag af. Zij op een Sensa van 9,8kg ik op mn Canyon CF Ultimate van 7,8kg.
Laatste dag een Specialised Tarmac gehuurd. Fietst zij mij ineens er echt vanaf...
Eens dat stap 1 ons eigen gewicht is, maar voor mensen die daar al ver mee zijn en op 8% staan, zit de winst juist in het materieel.
Maar serieuzer, mentale staat op de fiets is veel belangrijker, mss had ze er met die fiets ineens geloof in. Of jij had zware benen van elke dag op je tandvlees je vriendin voor moeten blijven, man met hamer stond verdekt opgesteld, je weet het niet.
De voorloper van de 645 (maart 2018), de 630, kwam uit in nov 2015, de 620 in nov 2013, 610 in april 2011. Dus trek daar een conclusie uit...rutgergron schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:40:
Wanneer zouden we de Forerunner 655 kunnen verwachten. Of komt er überhaupt geen opvolger? Het zou wel zonde zijn.
Het model stamt toch alweer uit 2018. Via Google kom ik ook geen leaks tegen. Of zou Garmin de stekker uit de 6×× lijn halen.
Ik zou me eerder zorgen maken over de 7xx reeks want de xx, 2xx, 6xx en 9xx zitten nu alle vier op 45 en de 7xx nog steeds op 35.
Oh en wat anders;
Kende iemand hier Garmin Exlpore al? Na één keer in te hebben gelogd is het met deze app mogelijk om offline routes enzo toe te voegen aan je apparaat (maar werkt niet voor alle devices, 645 is in beta, die stond al niet op de site als compatible device, dus wellicht is de 245 ook in beta).
[ Voor 22% gewijzigd door Poekie op 07-08-2020 10:14 . Reden: Explore toegevoegd ]