Poekie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:55:
@
Frenz64 ik een goede 10 jaar gelden wel wat (bio)mechanica gehad, maar het is behoorlijk weggezakt want ik gebruik het niet meer. DOF (degrees of freedom, vrijheidsgraden) zijn manieren waarop een star lichaam (body - hoeft niet een mensenlichaam te zijn, kan ook een trein zijn zeg maar) zich voortbeweegt. Een star lichaam dat zich vrij kan bewegen doet dat met zes vrijheidsgraden:
1 voor en achter
2 links en rechts
3 op en neer
(en nu komen we bij de dingen die ik echt niet in het Nederlands zou weten)
4 pitch (/ \ over de voor/achter as zeg maar)
5 yaw (/ \ over de links/rechts as)
6 roll (/ \ over de op/neer as)
Vaak kan je het zelfs nog wel met minder af, omdat je iets beperkt in zijn DOF .
Als je echter een gewricht toevoegt met een gewicht er aan (bijv een heup/knie/enkel, of een trekhaak/caravan!) en het gecombineerde lichaam nog steeds in de vrije ruimte kan bewegen, komen er meer bij omdat je dan dus combinaties kan krijgen van hetgeen aan beide kanten van het gewricht kan gebeuren (nu kan je knie niet zo ver naar voren, maar wel goed links rechts zeg maar). Elk gewricht dat je toevoegt maakt het dus moeilijker. Zeker voor een sensor op een ander been dus. Misschien keil je je linkervoet gigantisch naar buiten terwijl je omhoog zwiept maar met rechts veel minder, dan loop je behoorlijk asymmetrisch en dat is moeilijk te meten vanaf je rechtervoet.
Dit klinkt mij meer als mechanica dan biomechanica.
Zover mij bekend is wordt de biomechanica in vlakken en assen opgedeeld.
Frontale vlak - saggitale as
Saggitale vlak - frontale as
Transversale vlak - longitudinale as
Mocht je er dan verder induiken dan kan je nog spreken van een translatie. En zijn nog wel wat andere dingen, maar die worden niet zo sterk benoemd als de vlakken en assen.
Het tweede deel is, als ik je juist interpreteer, dat hoe meer gewrichten je hebt hoe groter de variatie van bewegingen er gemaakt kunnen worden.
Ik weet niet hoe sterk dit geldt voor de biomechanica. Ik weet wel dat een belangrijke factor is of de bewegingen vanuit een open of gesloten keten worden uitgevoerd.
Stel je schopt een bal. Je standbeen is een gesloten keten en het schietbeen is de open keten.
In ieder geval een heel uitgebreid verhaal voor een simpel antwoord. Je kan zoveel met je lichaam dat het onmogelijk te meten is. Anderzijds kan je desnoods met de step gaan. De pod kan niet vermoeden dat je aan het steppen bent en dat je andere been niets doet.
Ik ben verder geen bewegingswetenschapper o.i.d. dus als iemand meer weet deel het graag!