Als het horloge voor die $115 een beetje betrouwbaar is qua gps (HS blijft toch polsmeting, heb eigenlijk niet gekeken of er een externe HSM aan kan) dan is het best een aardige deal. Zie er goed uit, OLED schermpje, wear OS en 14 dagen batterij. Kan de Suunto 7 nog een puntje aan zuigen.
Mijn ervaring met Wear Os is dat er geen externe hartslagmeter gekoppeld is. En dat de batterij als een sneltrein leeg gaat.
Mijn ode Polar M600 kon het en ticwtch vlgs mij ook. Maar goed, ik verwacht het eerlijk gezegd ook niet.
Nevertheless, ziet er goed uit itt tot de nieuwe Amazfit T-Rex, yuk. Ook nog eens een rip off van de Garmin Instinct, ook al niet moeders mooiste imo.
Nevertheless, ziet er goed uit itt tot de nieuwe Amazfit T-Rex, yuk. Ook nog eens een rip off van de Garmin Instinct, ook al niet moeders mooiste imo.
Dit jaar ga ik een aantal strong vikkingruns doen, en aangezien hier veel water en zand is ga ik het er niet op wagen om mijn Apple Watch om te doen.
Dus ik zoek eigenlijk een heel goedkoop horloge wat mijn hartslag meet en GPS heeft.
Maar welk type Garmin / polar geeft redelijk nauwkeurige waardes waar ik dan 2de hands naar op zoek kan? Of heeft iemand goede ervaring met horloges uit China?
Aangezien het maar een paar runs zijn wil ik er maar een paar 10tjes aan besteden
Dus ik zoek eigenlijk een heel goedkoop horloge wat mijn hartslag meet en GPS heeft.
Maar welk type Garmin / polar geeft redelijk nauwkeurige waardes waar ik dan 2de hands naar op zoek kan? Of heeft iemand goede ervaring met horloges uit China?
Aangezien het maar een paar runs zijn wil ik er maar een paar 10tjes aan besteden
@Tinusvolkel Ik draag gewoon mijn 945 maar dan een zweetbandje er om heen. Zo blijft mijn horloge nagenoeg schoon.
[ Voor 6% gewijzigd door tlpeter op 18-01-2020 17:28 ]
@Tinusvolkel Amazfit Bip
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
wat @Taigu zegt, no doubt, krijg je voor €50 ook nog eens een onverslaanbare accuduur, of anders een tweedehands Amazfit Stratos, prima gps (bij mij iig wel) en 5 ATM waterdicht
Zojuist een ronde hard gelopen met mijn nieuwe vivoactive 4. 4km totaal om snel even te testen. Na aanleiding hiervan heb ik 2 vragen:
- klopt het dat activiteit hardlopen niet mee wordt geteld in het aantal dagelijkse stappen?
- gps is erg onnauwkeurig. Ik schrik ervan. Ik heb mijn samsung galaxy watch active 2 teruggestuurd vanwege de slechte GPS maar ook met deze garmin ren ik dwars door gebouwen etc. Wat is de beste gps instelling?
Tevens haperde Spotify enorm met mijn JBL Endurance Run oordoppen...
Iemand een idee of tips?
Alvast dank
- klopt het dat activiteit hardlopen niet mee wordt geteld in het aantal dagelijkse stappen?
- gps is erg onnauwkeurig. Ik schrik ervan. Ik heb mijn samsung galaxy watch active 2 teruggestuurd vanwege de slechte GPS maar ook met deze garmin ren ik dwars door gebouwen etc. Wat is de beste gps instelling?
Iemand een idee of tips?
Alvast dank
[ Voor 16% gewijzigd door cv8x op 18-01-2020 19:42 ]
In theory, there is no difference between theory and practice; In practice, there is.
- Activiteit hardlopen telt hier gewoon mee. Bij mij is 4km +/- 7000 stappen incl opwarmen en uitlopen.cv8x schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:34:
Iemand een idee of tips?
Alvast dank
- GPS heb ik hier geen slechte ervaring mee tot nu toe. Heb wel de instelling meteen aangepast naar GPS + Galileo ipv GPS + Glonass. In mijn runs neemt ie heel aardig mee of ik links of rechts van de weg loop. Afwijking max 3-4 meter gok ik op sommige stukken.
Ook Bluetooth werkt gewoon goed met mijn toch wel gare gedateerde draadloze oortjes uit China.
Merkte zelf wel dat hij ook nog wel wat updates binnenharkt in het begin. Laat m een keer herstarten voordat je weer gaat.
Hoe tevreden zijn de Fenix 6 bezitters hier over de optische hartslagmeting van dit horloge? Bij mijn broer is deze namelijk erg slecht, want hij heeft regelmatig een ‘cadence lock’. Zijn horloge zit op firmware versie 5.0, dus de meest recente versie.
Resultaat van de slechte hartslagmeting is dat er niets klopt van berekende waardes zoals de vo2max en trainingseffect en trainingsstatus.
Resultaat van de slechte hartslagmeting is dat er niets klopt van berekende waardes zoals de vo2max en trainingseffect en trainingsstatus.
[ Voor 21% gewijzigd door PatrickC op 18-01-2020 20:02 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Wat is het wezenlijke verschil?tuinïnen schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:50:
[...]
-Heb wel de instelling meteen aangepast naar GPS + Galileo ipv GPS + Glonass.
Lastig om te zeggen, over het algemeen is er een grotere kans dat er meer Galileo satellieten boven je hangen dan Glonass het resultaat zal uiteindelijk niet gigantisch veel uitmaken.
Hier kan je zien wat een beetje in de buurt vliegt:
https://app.qzss.go.jp/GNSSView/gnssview.html?t=1579382658826
Thanks. Stond bij mij al op Galileo.
Als het scherm "uit staat dan is het zeker 's avonds laat mpeilijk af te lezen. Bij een druk op de knop of schermaaraking licht het mooi op. Is er een instelling dat het scherm ietwat helderder is in "rust" modus?
Als het scherm "uit staat dan is het zeker 's avonds laat mpeilijk af te lezen. Bij een druk op de knop of schermaaraking licht het mooi op. Is er een instelling dat het scherm ietwat helderder is in "rust" modus?
In theory, there is no difference between theory and practice; In practice, there is.
Durf ik bij de Apple Watch niet aan, denk dat de 945 wel een stukje kras vaster is.tlpeter schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:28:
@Tinusvolkel Ik draag gewoon mijn 945 maar dan een zweetbandje er om heen. Zo blijft mijn horloge nagenoeg schoon.
Ziet er idd goed uit en voldoende 2de hands aanbod hier op tweakers
Die Stratos is een stukje mooier maar ook meteen wat duurder en staat hier niet op v&a.Frenz64 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:29:
wat @Taigu zegt, no doubt, krijg je voor €50 ook nog eens een onverslaanbare accuduur, of anders een tweedehands Amazfit Stratos, prima gps (bij mij iig wel) en 5 ATM waterdicht
Dat denk ik ook maar ik bedoel meer dat je beter wat meer investeerd in een beter horloge.Tinusvolkel schreef op zondag 19 januari 2020 @ 08:35:
[...]
Durf ik bij de Apple Watch niet aan, denk dat de 945 wel een stukje kras vaster is.
De Apple watch gaat je op een gegeven moment niet genoeg info meer geven.
Zolang ik niet weet wat ik mis is het primatlpeter schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:50:
[...]
Dat denk ik ook maar ik bedoel meer dat je beter wat meer investeerd in een beter horloge.
De Apple watch gaat je op een gegeven moment niet genoeg info meer geven.
Vorig jaar ruim 2000km gelopen met de Apple Watch en met de app “WorkOutDoors” kom ik een heel eind.
Garmin weer in de 'echte'
aanbieding bij amazon.
Een 5 plus is toch wel een topper voor 385 euro.
Spotify, maps, garmin pay. Eigenlijk alles wat de 6 ook heeft (kun je over discussieren natuurlijk, maar voor deze prijs goed te doen).
Een 5 plus is toch wel een topper voor 385 euro.
Spotify, maps, garmin pay. Eigenlijk alles wat de 6 ook heeft (kun je over discussieren natuurlijk, maar voor deze prijs goed te doen).
Een vaker gehoord probleem, schreef er vorige week ook al over. Gisteren een echt trage duurloop van 24 kilometer, hartslag zo hoog dat er uitkomt als primair voordeel: sprint. Heb je dus niks aanPatrickC schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:53:
Hoe tevreden zijn de Fenix 6 bezitters hier over de optische hartslagmeting van dit horloge? Bij mijn broer is deze namelijk erg slecht, want hij heeft regelmatig een ‘cadence lock’. Zijn horloge zit op firmware versie 5.0, dus de meest recente versie.
.
[ Voor 100% gewijzigd door rutgergron op 19-01-2020 20:04 ]
Het is door mij al 30x gezegd in dit topic: OHR is niet betrouwbaar genoeg voor veel mensen.
Ohr is leuk voor 24/7 rust hr. Alle activiteiten doe ik met band.
Exact dit dus.Requiem19 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:01:
Het is door mij al 30x gezegd in dit topic: OHR is niet betrouwbaar genoeg voor veel mensen.
Hoewel ohr op de pols forse stappen heeft gezet de afgelopen paar jaar, is een band nog steeds onmisbaar voor als je het zeker wilt weten tijdens het sporten.
Hoe betrouwbaar de meting is hangt van nogal wat factoren af, dus als je pech hebt heb je een mismatch.
de 945 en mijn pols zijn kennelijk een goede match want ik zie zelden echte fuck-ups. Maar zeker met intervallen wil ik gewoon een band. Domweg betrouwbaarder en die geeft me dan ook nog allerlei extra statistiekjes.
If you can see, look. If you can look, observe
https://www.gps.nl/blog/gps-glonass-galileo.html
De combinatie GPS+Glonass geeft met name een betere locatiebepaling in de omgevingen met hoge gebouwen en of rotswanden. Voor de normale navigatie op de fiets, wandelend of in de auto heeft de combinatie niet een hoge meerwaarde, maar verbruikt wel meer stroom.
Combinatie GPS+Galileo is op dit moment vergelijkbaar met GPS+Glonass. Na de lancering van de laatste satellieten in juli 2018 is de positieberekening aan het verbeteren maar na het online komen van de laatste satellieten eind 2019 begin 2020 zal er echt een verbetering zijn.
Mijn eigen OHR ervaringen met achtereenvolgens een Fitbit Charge HR, Garmin vivoactive HR en nu een Garmin FR645M zijn anders best aardig. Af en toe gaat het een keertje mis en voor b.v. intervaltraining is OHR niet zo geschikt. Maar de Fenix 6 schijnt toch wat issues te hebben als ik zo lees. B.v.: https://forums.garmin.com...pdate-to-5-0-whr-is-trashRequiem19 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:01:
En ja, op het Garmin forum wordt natuurlijk met name geklaagd, maar toch. De Fenix 6 Sapphire Titanium is een nogal duur klokje...
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Welke band gebruik je ? Ik meen gelezen te hebben dat er ook banden zijn die ook running dynamics statistieken kunnen produceren. Een band die dat zou kunnen zou een mooi alternatief zijn voor een footpod die ik overweeg aan te schaffen.Roozzz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:13:
[...]
Maar zeker met intervallen wil ik gewoon een band. Domweg betrouwbaarder en die geeft me dan ook nog allerlei extra statistiekjes. [/small]
De Garmin banden doen, met uitzondering van de goedkopere, dat inderdaad.
Vandaar ook mijn quote ‘dat OHR voor de meete mensen’ niet goed werkt.PatrickC schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:33:
[...]
Mijn eigen OHR ervaringen met achtereenvolgens een Fitbit Charge HR, Garmin vivoactive HR en nu een Garmin FR645M zijn anders best aardig. Af en toe gaat het een keertje mis en voor b.v. intervaltraining is OHR niet zo geschikt. Maar de Fenix 6 schijnt toch wat issues te hebben als ik zo lees. B.v.: https://forums.garmin.com...pdate-to-5-0-whr-is-trash
En ja, op het Garmin forum wordt natuurlijk met name geklaagd, maar toch. De Fenix 6 Sapphire Titanium is een nogal duur klokje...
Hangt af van je type huid, je type training, hoe je bandje zit etc.
Bij mijn Crossfit training ga ik regelmatig 100% in het rood. Was laatst mn band vergeten, dus moest met OHR. Die gaf HR 105 was (terwijl het zeker in de 190 was 😄). Hoogste waarde van die training was 128. Had ik dus niets aan voor trainingsstatus.
Oo de racefiets is het ook hit en mis met ohr voor mij. Intervallen bij hardlopen ook. Dan zie ik wel dat ohr dichter in de buurt is, maar zit er dan toch vaak 10-15 slagen naast.
Dat lijkt niet zo, dat IS zo. Door je spiersamentrekkingen in je arm, wordt dat ook optisch gedetecteerd. Als die kleurverandering sterker is door de kleurverandering vanwege je hartslag, dan pakt ie je cadans ipv HR.vhal schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:02:
Daarnaast lijkt het dat OHS ook gevoeliger is voor een cadancelock
Ik heb onlangs ontdekt waar dat bij mij wordt versterkt; door koude armen. Als ik ga Zwiften gaat het na een paar minuutjes vaak goed. Tot ik de ventilator aanzet die toevallig aan de kant van mijn horloge staat. Zodra mijn arm afkoelt gaat de OHR de mist in.
Dit herken ik overigens perfect van mijn bloeddonaties. Als ik zonder een warme trui arriveer, dan kan ik er donder op zeggen dat de donatie mislukt. Mijn vaten reageren erg sterk op kou. Heb ook heel snel koude handen/voeten.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Waarom niet de Garmin 735xt?Tinusvolkel schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:11:
Dit jaar ga ik een aantal strong vikkingruns doen, en aangezien hier veel water en zand is ga ik het er niet op wagen om mijn Apple Watch om te doen.
'triatleet' horloge, is al wel wat aan de oude kant, maar voldoet wel aan al je eisen.
Ben verbaasd dat deze niet eerder benoemd is.
Het gaat mij niet primair om de hartslag, anders kocht ik wel een hartslagband ipv een duur horloge. Mijn vorige Garmin (Vivoactive 3) deed het prima, alleen bij kou zat hij soms iets onder de werkelijke hartslag. De Fenix zit er zo 25 - 30 slagen naast (boven) en vervelend is dat hij alle 'conclusies' daaraan verbindt. Zo moet ik na elk dribbeltje vier dagen herstellen. Dat maakt de helft van de functies waardeloos.Requiem19 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:01:
Rusthartslag doet hij (Fenix) overigens wel goed.
[ Voor 3% gewijzigd door HeeftZijWeer op 20-01-2020 13:32 ]
Ik denk dat dat wel mee valt, voor de meeste mensen zal het gewoon prima voldoen.Requiem19 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:54:
Vandaar ook mijn quote ‘dat OHR voor de meete mensen’ niet goed werkt.
Een hartslagband kan voor bepaalde situaties wanneer accuratesse qua variatie van belang is of de armen zeer intensief gebruikt worden een voordeel bieden qua nauwkeurigheid. Intensief intervalwerk of crossfit zijn daar inderdaad uitermate goede voorbeelden van.
Daarnaast heb je natuurlijk ook sporters die zoveel mogelijk uit de statistieken willen halen. Dan kan een band ook zeker wat toevoegen, helemaal als die ook nog eens dingen als 'running dynamics' toevoegt.
Voor het standaardwerk, namelijk 'gewoon' een rondje hardlopen, zal een OHR over het algemeen prima voldoen. Tenzij je tegen specifieke issues als de genoemde 'cadence lock' aan loopt, dat is lastig omzeilen zonder band.
Overigens zag ik @PatrickC spreken over de 'prestatiecondities' en 'fitheidswaarden' die Garmin voor je berekent. Dan zou ik maar niet te veel in het hardlooptopic lezen want daar nemen ze die waarden minimaal met een pallet zout. Daar zijn meer mitsen en maren genoemd dan de keuze tussen wel of geen band ooit goed kan maken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gebruik tegenwoordig in Zwift een HR band, en mijn horloge blijft dus gewoon in zijn normale stand staan. Na afloop synced zwift met Garmin (en strava).
Nu het gekke: Hoewel ik in de activiteit zelf op Garmin Connect perfect de juiste HR terugzie (uit de FIT file), laat Garmin alleen de OHR zien in de normale "mijn dag" overzichten. En die zijn véél te laag voor tijdens die activity.
Het lijkt er verder op dat hij nauwkeuriger meet als het horloge in ANT+ uitzenden staat, want toen ik nog geen HR band had, was de HR gemiddeld wel een stuk hoger tijdens zwift ritjes.
Nu het gekke: Hoewel ik in de activiteit zelf op Garmin Connect perfect de juiste HR terugzie (uit de FIT file), laat Garmin alleen de OHR zien in de normale "mijn dag" overzichten. En die zijn véél te laag voor tijdens die activity.
Het lijkt er verder op dat hij nauwkeuriger meet als het horloge in ANT+ uitzenden staat, want toen ik nog geen HR band had, was de HR gemiddeld wel een stuk hoger tijdens zwift ritjes.
---------------
Of OHR wel of niet voldoet voor een standaard rondje hardlopen hangt volledig af van jouw specifieke situatie. Voor de één werkt het prima, voor de ander niet. Daar zijn talloze bekende facturen die invloed op hebben.Gonadan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:36:
[...]
Ik denk dat dat wel mee valt, voor de meeste mensen zal het gewoon prima voldoen.
Een hartslagband kan voor bepaalde situaties wanneer accuratesse qua variatie van belang is of de armen zeer intensief gebruikt worden een voordeel bieden qua nauwkeurigheid. Intensief intervalwerk of crossfit zijn daar inderdaad uitermate goede voorbeelden van.
Daarnaast heb je natuurlijk ook sporters die zoveel mogelijk uit de statistieken willen halen. Dan kan een band ook zeker wat toevoegen, helemaal als die ook nog eens dingen als 'running dynamics' toevoegt.
Voor het standaardwerk, namelijk 'gewoon' een rondje hardlopen, zal een OHR over het algemeen prima voldoen. Tenzij je tegen specifieke issues als de genoemde 'cadence lock' aan loopt, dat is lastig omzeilen zonder band.
Overigens zag ik @PatrickC spreken over de 'prestatiecondities' en 'fitheidswaarden' die Garmin voor je berekent. Dan zou ik maar niet te veel in het hardlooptopic lezen want daar nemen ze die waarden minimaal met een pallet zout. Daar zijn meer mitsen en maren genoemd dan de keuze tussen wel of geen band ooit goed kan maken.
Als tweaker kan ik me niet voorstellen dat je tevreden bent met een HR waarvan je gewoon niet goed weet of het accuraat is of niet.
Facturen ook inderdaad, hoe duurder het horloge hoe meer eisen men heeft.Requiem19 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:27:
Of OHR wel of niet voldoet voor een standaard rondje hardlopen hangt volledig af van jouw specifieke situatie. Voor de één werkt het prima, voor de ander niet. Daar zijn talloze bekende facturen die invloed op hebben.
Maar eens, het verschilt per persoon, volgens mij was dat dan juist ook wat ik beschreef. Daarom denk ik dat het verstandig is en niet tweakers (of jezelf) als gemiddelde te nemen, de gemiddelde consument is daar echt een stuk makkelijker tevreden mee.
Ik beweer dan ook nergens dat het voor iedereen geschikt is, ik bestrijd de stelling dat het voor de meeste mensen ongeschikt is.
Dat is inderdaad iets wat je bij tweakers vaak terug ziet, maar dat vind ik altijd ook weer zo bijzonder. Want ook bij de band heb je geen garanties en er zijn altijd betere/duurdere/professionelere methoden* beschikbaar die nóg beter zijn. Op die manier is de tweaker er dan ook kei in om zijn eigen lat tot maatstaf te verheffen.Als tweaker kan ik me niet voorstellen dat je tevreden bent met een HR waarvan je gewoon niet goed weet of het accuraat is of niet.
In die zin is een stevige dosis relativeringsvermogen af en toe wel op z'n plaats. Zolang je geen specifieke problemen ervaart is het prima geschikt om gewoon rondjes mee te hardlopen.
Ik vind het contrast dan ook zo groot; van non-tweakers heb ik nog nooit klachten in die richting gehoord, op tweakers kan je het niet over de OHR hebben zonder dat de gestrekte benen eraan komen.
* iets wat ik in het fotografiesubforum ook met regelmaat tegen kom, net als bij harde waren. Door theorie en perfectionisme gedreven lopen tweakers rond met spullen die objectief gezien zwaar overkill zijn. Maar goed, daar doe ik zelf ook aan mee want je moet je perfectionisme toch voeden en we blijven toch tweakers.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Je kunt discussieren of accurate metingen van belang zijn voor recreanten/amateurs, maar ik schaar mezelf al in de categorie 'fanatiekeling' en dan is betrouwbare informatie (zeker op lange termijn) wel waardevol. De meeste mensen die in een Garmin Fenix 6 o.i.d. investeren zullen ook wel tot die categorie behoren.
Ik zou nu echt wel balen als mijn powermeter inaccuraat blijkt te zijn. Je trainingen en ontwikkeling zullen er niet onder lijden, maar je kunt je voortgang van jaar tot jaar niet met elkaar vergelijken en weet dus niet of een verandering in trainingsmethode/intensiteit/voeding een langdurig effect gehad heeft.
Een hartslagband is overigens <1% accuraat, i.t.t. de OHR. Er zijn dus weinig betere/duurdere/professionelere alternatieven voor een simpele band (normaal gesproken ben ik het met je eens hoor
).
Ik zou nu echt wel balen als mijn powermeter inaccuraat blijkt te zijn. Je trainingen en ontwikkeling zullen er niet onder lijden, maar je kunt je voortgang van jaar tot jaar niet met elkaar vergelijken en weet dus niet of een verandering in trainingsmethode/intensiteit/voeding een langdurig effect gehad heeft.
Een hartslagband is overigens <1% accuraat, i.t.t. de OHR. Er zijn dus weinig betere/duurdere/professionelere alternatieven voor een simpele band (normaal gesproken ben ik het met je eens hoor
Fanatiekelingen gaan juist vaak eerder voor die modellen die puur op sport gericht zijn en combineren dat met extra zaken als banden en pods. De fenix is in die zin meer gericht om ook buiten sport om veel te gebruiken, met de smartwatch zaken en qua uiterlijk. Maar dat is wellicht mijn interpretatie van de series.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oké helder. Tweaker/fanatiekeling of niet, moet je er dan maar genoegen mee nemen? Ik schaf wel een klokje van een paar tientjes aan.
Bijzondere conclusie. Nee daar hoef je geen genoegen mee te nemen. Als de Vivoactive het goed deed dan zou je Fenix het zeker goed moeten doen.HeeftZijWeer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:13:
Oké helder. Tweaker/fanatiekeling of niet, moet je er dan maar genoegen mee nemen? Ik schaf wel een klokje van een paar tientjes aan.
Wellicht moet je hem iets strakker doen? Hij is waarschijnlijk wel zwaarder dan je vorige en wiebelt daardoor misschien meer van z'n plek? Of heb je gewoon last van de bekende 'cadence lock'?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bedankt voor het meedenken, Gonadan. De 6S is niet zo heel zwaar en zit goed om mijn pols. Ik ga het nu proberen in 'jacket modus', met uitgeschakelde OHR, zodat ik tenminste weer van de bank af mag komenGonadan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:19:
[...]
Bijzondere conclusie. Nee daar hoef je geen genoegen mee te nemen. Als de Vivoactive het goed deed dan zou je Fenix het zeker goed moeten doen.
Wellicht moet je hem iets strakker doen? Hij is waarschijnlijk wel zwaarder dan je vorige en wiebelt daardoor misschien meer van z'n plek? Of heb je gewoon last van de bekende 'cadence lock'?
Naja, dit is het tweakers forum. Dus iedereen die hier meeleest is... een tweaker. Dus voor deze doelgroep zijn mijn (en jouw) bijdragen bedoeld toch?Gonadan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:54:
[...]
Facturen ook inderdaad, hoe duurder het horloge hoe meer eisen men heeft.
Maar eens, het verschilt per persoon, volgens mij was dat dan juist ook wat ik beschreef. Daarom denk ik dat het verstandig is en niet tweakers (of jezelf) als gemiddelde te nemen, de gemiddelde consument is daar echt een stuk makkelijker tevreden mee.
Ik beweer dan ook nergens dat het voor iedereen geschikt is, ik bestrijd de stelling dat het voor de meeste mensen ongeschikt is.
[...]
Dat is inderdaad iets wat je bij tweakers vaak terug ziet, maar dat vind ik altijd ook weer zo bijzonder. Want ook bij de band heb je geen garanties en er zijn altijd betere/duurdere/professionelere methoden* beschikbaar die nóg beter zijn. Op die manier is de tweaker er dan ook kei in om zijn eigen lat tot maatstaf te verheffen.
In die zin is een stevige dosis relativeringsvermogen af en toe wel op z'n plaats. Zolang je geen specifieke problemen ervaart is het prima geschikt om gewoon rondjes mee te hardlopen.
Ik vind het contrast dan ook zo groot; van non-tweakers heb ik nog nooit klachten in die richting gehoord, op tweakers kan je het niet over de OHR hebben zonder dat de gestrekte benen eraan komen.
* iets wat ik in het fotografiesubforum ook met regelmaat tegen kom, net als bij harde waren. Door theorie en perfectionisme gedreven lopen tweakers rond met spullen die objectief gezien zwaar overkill zijn. Maar goed, daar doe ik zelf ook aan mee want je moet je perfectionisme toch voeden en we blijven toch tweakers.
Ik kan er niet bij dat je tussen de 200-800€ uitgeeft en dan accepteert dat je metingen inconsistent (kunnen) zijn. Dan zou ik liever zonder sporten.
Een HRM band is op 1% nauwkeurig en het kost niet gek veel, dus waarom zou je het niet gebruiken?
De enige reden die ik kan bedenken is dat je het niet fijn vindt zitten.
Ik ben trouwens benieuwd wat voor betere methoden dan een HR band jij kent :-).
Hier ook een overwegend tevreden Fenix 6 (Sapphire) gebruiker. Ook 600 euro neergelegd en dan moet één van de hoofdfuncties zoals hartslagmeting gewoon goed werken, zeker als daar een groot deel van de andere features op is gebaseerd. Initieel had ik slechte waarden en cadence lock bij meerdere runs, daarna een tijd totaal geen problemen, maar nu soms toch weer cadence lock. Niet onoverkomelijk, maar het had niet slechter moeten zijn, want ik heb specifiek deze upgrade gedaan vanwege OHR. Ik vind een band wel te doen, maar vind ‘m soms irritant dus ik wilde er vanaf. Ook regelmatig net niet nat genoeg gemaakt vooraf en dan kunnen je waarden totaal verkeerd geregistreerd in het begin. Daardoor heb ik laatst 4 punten VO2-max moeten inleveren toen ik toch nog eens met band ging testen. Heb er inmiddels weer eentje terugverdiend..
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Het meest irritante aan foutieve metingen (mijn H7 vreet werkelijk batterijen) is dat je historie vervuild raakt met metingen die nergens over gaan. Zo heb ik vaak last van avg 170-180 over de eerste of eerst twee km's, daarna meet hij goed. Dus bij veel trainingen is de gemiddelde waarde te hoog. Baal ik van, slechte stats, bs in, bs out, dat werk
Ik ga me langzaam oriënteren op nieuwe hardware, zowel horloge als band, maar eerst herstellen
jullie hebben een slechte invloed op mij
Ik ga me langzaam oriënteren op nieuwe hardware, zowel horloge als band, maar eerst herstellen
jullie hebben een slechte invloed op mij

https://forums.garmin.com...issues-with-their-fenix-6
Dik 14000 views en 194 replies in die thread zegt volgens mij genoeg... Best wel wat Fenix 3 HR en Fenix 5 gebruikers waar de OHR prima werkte en bij de Fenix 6 dus niet. Voorzichtige conclusie... de Fenix 6 heeft een probleem op dit vlak. En ja... bij de meeste personen zal het wel goed werken en die verhalen lees je niet op de forums, maar ik vind het aantal klachten over de OHR en de Fenix 6 opvallend hoog. Ook personen bij wie het met firmware versie 4.2 prima werkte en nu met 5.0 bagger is.
Dik 14000 views en 194 replies in die thread zegt volgens mij genoeg... Best wel wat Fenix 3 HR en Fenix 5 gebruikers waar de OHR prima werkte en bij de Fenix 6 dus niet. Voorzichtige conclusie... de Fenix 6 heeft een probleem op dit vlak. En ja... bij de meeste personen zal het wel goed werken en die verhalen lees je niet op de forums, maar ik vind het aantal klachten over de OHR en de Fenix 6 opvallend hoog. Ook personen bij wie het met firmware versie 4.2 prima werkte en nu met 5.0 bagger is.
[ Voor 7% gewijzigd door PatrickC op 20-01-2020 22:55 ]
Mijn Scosche Rythm+ OHR is betrouwbaarder dan mijn Polar H7, die zat er op een gegeven moment in het begin nogal eens naast. En ja, dan had ik hem natgemaakt. Liever dus niet generaliseren wat beter is, iedereen moet gewoon voor zichzelf bepalen wat het beste werkt.
Gisteravond bij de Medimarkt geweest en verschillende modellen om gehad. Heb nu een Galaxy Watch bevalt goed alleen kan geen custom interval creëren en de standby tijd valt ook tegen.
Ik hardloop en op termijn wil ik dit weer serieus op pakken, hiken doe ik ook. Altimeter is voor mij dus ook belangrijk. Heb de Fenix om gehad maar wat een groot log ding ook de Fenix 5s kon mij niet bekoren. Te duur.
De forerunner 235 en 245 valt af die hebben beide geen hoogtemeter en vind ik ook te groot. Dan heb je de Vivo3 wat ook een goede kandidaat is. De 935 en 945 zelfde verhaal te groot en ziet er te 'plastic' uit. Nu kwam ik de 645 tegen, dit is de grootste kandidaat. Mooi model, niet te groot, altimeter, dun.
Ik loop dan wel Marathons maar ben ook iemand die niet 'teveel' informatie wil. Veel features die de 645 biedt zal meer overweldigend zijn en denk ik niks mee doen. Daarom neig ik naar de Vivoactive 3 aangezien die veel info geeft maar niet 'te'.
Mijn huidige Samsung Watch een draairing heeft en touchscreen, beide werkt fantastisch. De 645 heeft alleen buttons vind ik toch wel een gemis. Touchscreen heeft toch iets geavanceerd.
Ik hardloop en op termijn wil ik dit weer serieus op pakken, hiken doe ik ook. Altimeter is voor mij dus ook belangrijk. Heb de Fenix om gehad maar wat een groot log ding ook de Fenix 5s kon mij niet bekoren. Te duur.
De forerunner 235 en 245 valt af die hebben beide geen hoogtemeter en vind ik ook te groot. Dan heb je de Vivo3 wat ook een goede kandidaat is. De 935 en 945 zelfde verhaal te groot en ziet er te 'plastic' uit. Nu kwam ik de 645 tegen, dit is de grootste kandidaat. Mooi model, niet te groot, altimeter, dun.
Ik loop dan wel Marathons maar ben ook iemand die niet 'teveel' informatie wil. Veel features die de 645 biedt zal meer overweldigend zijn en denk ik niks mee doen. Daarom neig ik naar de Vivoactive 3 aangezien die veel info geeft maar niet 'te'.
Mijn huidige Samsung Watch een draairing heeft en touchscreen, beide werkt fantastisch. De 645 heeft alleen buttons vind ik toch wel een gemis. Touchscreen heeft toch iets geavanceerd.
[ Voor 12% gewijzigd door rutgergron op 21-01-2020 08:50 ]
Het lijkt geavanceerd en voor een smartwatch klopt dat ook zeker. Maar bij het serieuze sporten vind ik een touchscreen maar onhandig en geven veel mensen de voorkeur aan fysieke knoppen. Touchscreens reageren niet altijd even lekker wanneer je met je bezwete vingers probeert de boel te bedienen. Knopjes werken altijd.rutgergron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:33:
Touchscreen heeft toch iets geavanceerd.
Overigens is je post niet echt lekker leesbaar door de onhandige zinsbouw en het gebrek aan interpunctie. Zou je daar misschien nog iets aan willen doen?
Punctuality is the politeness of kings
De Scosche OHR is imo heel wat anders dan OHR ingebouwd op een horloge. De Scosche heeft een redelijk bewezen track record qua betrouwbaarheid.Titanicfanatic schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 05:40:
Mijn Scosche Rythm+ OHR is betrouwbaarder dan mijn Polar H7, die zat er op een gegeven moment in het begin nogal eens naast. En ja, dan had ik hem natgemaakt. Liever dus niet generaliseren wat beter is, iedereen moet gewoon voor zichzelf bepalen wat het beste werkt.
Overigens een nog niet (terecht) genoemd nadeel van HRM-banden: je moet ze regelmatig vervangen. Bij mij gaan ze nu gemiddeld 1,5 jaar mee. Daarna worden de metingen minder goed. Wordt even beter als je hem in een handwasje doet, maar al snel worden de metingen weer minder. Lijkt erop dat het zweet op een gegeven moment de band verzadigd.
Klopt ja, maar volgens mij doen mensen dat zelden. Gaat weer een beetje in tegen het principe van zo nauwkeurig mogelijk willen hebben. 

Zelf heb ik overigens ook gewoon een band, maar ik gebruik hem nooit. Iets meer gedoe en zit iets minder lekker, terwijl ik in mijn gebruik geen verschil merk. Ik wil alleen weten wat m'n hartslag op een bepaald moment is en hoe het zich globaal ontwikkeld gedurende een loop, zolang ik geen herrie heb als cadence lock of dat soort dingen gaat een band dan weinig toevoegen.
@PatrickC het zou goed kunnen dat de Fenix 6 nog een update nodig heeft of simpelweg minder goed presteert, echter hoorde je exact dezelfde geluiden toen de Fenix 5 uit kwam en bij de 5+ weer.
Ik vraag mij dan sterk af of de verschillen daadwerkelijk zo groot zijn of dat bij oudere modellen men gewoon gewend is aan de prestaties en men bij nieuwe, dure modellen weer hernieuwd kritisch kijkt.
De nieuwere modellen hebben namelijk technisch gezien gewoon een betere OHR, dus het zou best wel raar zijn als die collectief minder zouden presteren.
Mijn bijdragen zijn voor iedereen die ze wil lezen, Tweakers is natuurlijk gewoon publiek. Uiteraard besef ik mij wel dat de lat hier vaak hoger ligt, maar algemene stellingen dat OHR voor de meeste mensen niet voldoet moet ik simpelweg tegen in gaan.Requiem19 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:16:
Naja, dit is het tweakers forum. Dus iedereen die hier meeleest is... een tweaker. Dus voor deze doelgroep zijn mijn (en jouw) bijdragen bedoeld toch?
Alles met meer dan twee elektroden maakt al veel verschil in wat je kunt meten. Daarmee vergeleken is een band ook maar een consumentendingetje. Niet voor niets lees je in het hardlooptopic veel dat de echte fanatiekelingen ook vaak nog een echte sporttest ergens laten doen. Al zijn die partijen ook weer niet altijd even goed, zo blijf je bezig.Ik kan er niet bij dat je tussen de 200-800€ uitgeeft en dan accepteert dat je metingen inconsistent (kunnen) zijn. Dan zou ik liever zonder sporten.
Een HRM band is op 1% nauwkeurig en het kost niet gek veel, dus waarom zou je het niet gebruiken?
De enige reden die ik kan bedenken is dat je het niet fijn vindt zitten.
Ik ben trouwens benieuwd wat voor betere methoden dan een HR band jij kent :-).
Zelf heb ik overigens ook gewoon een band, maar ik gebruik hem nooit. Iets meer gedoe en zit iets minder lekker, terwijl ik in mijn gebruik geen verschil merk. Ik wil alleen weten wat m'n hartslag op een bepaald moment is en hoe het zich globaal ontwikkeld gedurende een loop, zolang ik geen herrie heb als cadence lock of dat soort dingen gaat een band dan weinig toevoegen.
offtopic:
Daarbij ben ik overigens wel, in tegenstelling tot veel tweakers, voorstander van het principe om sommige dingen gewoon niet te weten. Misschien zou een grondige test door mij alsnog een verschil in nauwkeurigheid aantonen, maar wat win ik daarmee? Op dit moment voldoet het en ben ik er tevreden mee en dat wil ik dan ook graag zo houden.
Hetzelfde zie ik veel in het OLED-topic, alwaar men allerlei tests doet voor banding of andere onvolkomenheden. Ik heb dat nooit gedaan en weet oprecht niet hoe 'perfect' mijn TV is. Zolang ik bij normaal gebruik geen ergernis heb en ervan geniet wil ik helemaal niet weten of er onvolkomenheden te vinden zijn bij grondig zoeken. What has been seen...
In sommige gevallen is ignorance echt bliss.
Daarbij ben ik overigens wel, in tegenstelling tot veel tweakers, voorstander van het principe om sommige dingen gewoon niet te weten. Misschien zou een grondige test door mij alsnog een verschil in nauwkeurigheid aantonen, maar wat win ik daarmee? Op dit moment voldoet het en ben ik er tevreden mee en dat wil ik dan ook graag zo houden.
Hetzelfde zie ik veel in het OLED-topic, alwaar men allerlei tests doet voor banding of andere onvolkomenheden. Ik heb dat nooit gedaan en weet oprecht niet hoe 'perfect' mijn TV is. Zolang ik bij normaal gebruik geen ergernis heb en ervan geniet wil ik helemaal niet weten of er onvolkomenheden te vinden zijn bij grondig zoeken. What has been seen...
In sommige gevallen is ignorance echt bliss.
@PatrickC het zou goed kunnen dat de Fenix 6 nog een update nodig heeft of simpelweg minder goed presteert, echter hoorde je exact dezelfde geluiden toen de Fenix 5 uit kwam en bij de 5+ weer.
Ik vraag mij dan sterk af of de verschillen daadwerkelijk zo groot zijn of dat bij oudere modellen men gewoon gewend is aan de prestaties en men bij nieuwe, dure modellen weer hernieuwd kritisch kijkt.
De nieuwere modellen hebben namelijk technisch gezien gewoon een betere OHR, dus het zou best wel raar zijn als die collectief minder zouden presteren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Volgens mij is de conclusie dat hartslag data voor jou niet zo heel belangrijk is
.
Als dat het geval is, dan maakt het natuurlijk weinig uit of het accuraat is.
Als HR data wel belangrijk is voor jou als sporter, dan zijn de eisen natuurlijk anders.
Ik heb in november nog een volledige sportmedische test gedaan bij een SMC (Jessica Gal Sportartsen). Tijdens de inspanningstest heb ik ook m'n Garmin band omgehouden, omdat ik wel benieuwd was hoeveel deze nu afwijkt van de 10 elektroden die op mij geplakt waren. De Garmin HRM zat binnen 2 hartslagen van de medische apparatuur.
Mbt je Oled vergelijking: ik heb zelf ook een Oled en maak mij ook niet druk om allerlei imperfecties en geniet ik gewoon van wat ik heb. Maar voor HR data doe ik dat wel. Waarom? Omdat het impact heeft op mijn training en progressie. HR data is voor mij geen gimmick, maar een belangrijke tool in mijn Crossfit, fiets en hardloop training.
Als HR data wel belangrijk is voor jou als sporter, dan zijn de eisen natuurlijk anders.
Ik heb in november nog een volledige sportmedische test gedaan bij een SMC (Jessica Gal Sportartsen). Tijdens de inspanningstest heb ik ook m'n Garmin band omgehouden, omdat ik wel benieuwd was hoeveel deze nu afwijkt van de 10 elektroden die op mij geplakt waren. De Garmin HRM zat binnen 2 hartslagen van de medische apparatuur.
Mbt je Oled vergelijking: ik heb zelf ook een Oled en maak mij ook niet druk om allerlei imperfecties en geniet ik gewoon van wat ik heb. Maar voor HR data doe ik dat wel. Waarom? Omdat het impact heeft op mijn training en progressie. HR data is voor mij geen gimmick, maar een belangrijke tool in mijn Crossfit, fiets en hardloop training.
Ohja, die Scosches heb ik hier nog steeds in de la liggen, x2
Ik heb blijkbaar genoeg aan de OHR van de F5+
Het onderwerp komt regelmatig voorbij, maar mijn steentje: voor 95% van de hardlopers voldoet horlogemeting prima. Ik heb voldoende aan een inschatting wat voor gebied ik ongeveer in opereer.
Ja, ik heb een andere mening gehad, maar het extreem uitgebreid datan**ken heeft me eigenlijk niks opgeleverd behalve dat ik er veel tijd aan heb besteed
Natuurlijk zijn er use cases voor een hartslagband:
- zwemmen, fietsen, ik denk ook klimmen, sporten waarbij je je armen zodanig gebruikt dat je horloge soms minder contact maakt met de huid.
- lopers die váák korte, felle intervallen draaien én behoefte hebben aan een nauwkeuriger grafiekje. Dan denk ik aan sprinters en (semi-) professionele lopers waarbij die extra 0,5% efficiëntie in een training het verschil kan maken tussen P1 of P4.
- mensen die een strak zittend horloge gewoon vervelend vinden of waarbij OHR niet goed werkt (door huidskleur, zware beharing of wat dan ook)
- en natuurlijk puristische datanerds
Het onderwerp komt regelmatig voorbij, maar mijn steentje: voor 95% van de hardlopers voldoet horlogemeting prima. Ik heb voldoende aan een inschatting wat voor gebied ik ongeveer in opereer.
Ja, ik heb een andere mening gehad, maar het extreem uitgebreid datan**ken heeft me eigenlijk niks opgeleverd behalve dat ik er veel tijd aan heb besteed
Natuurlijk zijn er use cases voor een hartslagband:
- zwemmen, fietsen, ik denk ook klimmen, sporten waarbij je je armen zodanig gebruikt dat je horloge soms minder contact maakt met de huid.
- lopers die váák korte, felle intervallen draaien én behoefte hebben aan een nauwkeuriger grafiekje. Dan denk ik aan sprinters en (semi-) professionele lopers waarbij die extra 0,5% efficiëntie in een training het verschil kan maken tussen P1 of P4.
- mensen die een strak zittend horloge gewoon vervelend vinden of waarbij OHR niet goed werkt (door huidskleur, zware beharing of wat dan ook)
- en natuurlijk puristische datanerds
Bensimpel
Positieve meneer
Ik ben opzoek naar een waardige opvolger voor mijn Polar M200,
Wensen:
Beter GPS (GLONAS, Galileo) is een must.
Meer data om meer uit mijn sport sessies (voornamelijk hardlopen) te halen.
Een route functie om GPX bestanden te volgen, of gewoon aanwijzingen zijn ook prima.
Ik heb zover op het oog:
Polar Vantage M
Polar Vantage V (Voorkeur op het moment)
Garmin Forerunner 645
Tussen de Vantage V en 645, welke zouden jullie mij adviseren? Is garmin connect echt beter dan Polar Flow?
Wensen:
Een route functie om GPX bestanden te volgen, of gewoon aanwijzingen zijn ook prima.
Ik heb zover op het oog:
Polar Vantage M
Garmin Forerunner 645
Tussen de Vantage V en 645, welke zouden jullie mij adviseren? Is garmin connect echt beter dan Polar Flow?
😆 - Denk ook eens om ;)
Vanmorgen gelopen zonder horloge... had hem thuis laten liggen en starten vanaf het werk. Maar liep eigenlijk ook wel lekker zonder data
kreeg af en toe van een medeloper wel het tempo door.
Verder loop ik als het kouder is vaker met band want dan heeft de apple watch er niet zoveel zin in.
Ook doe ik mijn intervallen met band om, omdat ik dan veel meer metingen heb.
Oeps dacht dat dit het hardlooptopic was... achja...
Verder loop ik als het kouder is vaker met band want dan heeft de apple watch er niet zoveel zin in.
[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 21-01-2020 09:31 ]
Met kou is er minder bloodflow in je arm. Ligt niet zozeer aan Apple, maar aan de beroerde meetlocatie.Tinusvolkel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:29:
Vanmorgen gelopen zonder horloge... had hem thuis laten liggen en starten vanaf het werk. Maar liep eigenlijk ook wel lekker zonder datakreeg af en toe van een medeloper wel het tempo door.
---------------
HR data is voor mij wel van belang, waarop baseer je die conclusie? Het is echter geen onderwerp waarin ik op zoek zou gaan naar verbetering vanwege een theoretische onnauwkeurigheid. Theoretisch inderdaad, want in de praktijk heb ik met en zonder band gelopen en beide opties werken prima.Requiem19 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:06:
@Gonadan Volgens mij is de conclusie dat hartslag data voor jou niet zo heel belangrijk is.
Het lijkt moeilijk te accepteren dat er meerdere zienswijzen zijn zonder daar een waardeoordeel aan te hangen. Voor velen voldoet het simpelweg wel, daar is toch niets mis mee?
Zowel OHR als band hebben beiden voor- en nadelen. Vertel die objectief en laat mensen zelf kiezen.
Dit dus.Pathogen schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:09:
Ohja, die Scosches heb ik hier nog steeds in de la liggen, x2Ik heb blijkbaar genoeg aan de OHR van de F5+
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit baseer ik op jouw eerdere bericht van vanochtend:Gonadan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:20:
[...]
HR data is voor mij wel van belang, waarop baseer je die conclusie? Het is echter geen onderwerp waarin ik op zoek zou gaan naar verbetering vanwege een theoretische onnauwkeurigheid. Theoretisch inderdaad, want in de praktijk heb ik met en zonder band gelopen en beide opties werken prima.
Het lijkt moeilijk te accepteren dat er meerdere zienswijzen zijn zonder daar een waardeoordeel aan te hangen. Voor velen voldoet het simpelweg wel, daar is toch niets mis mee?
Zowel OHR als band hebben beiden voor- en nadelen. Vertel die objectief en laat mensen zelf kiezen.
[...]
Dit dus.
Ik wil alleen weten wat m'n hartslag op een bepaald moment is en hoe het zich globaal ontwikkeld gedurende een loop, zolang ik geen herrie heb als cadence lock of dat soort dingen gaat een band dan weinig toevoegen.
Als ik jouw insteek zo lees, en die insteek is prima overigens, is het dat je globaal je HR wil weten en dat je liever niet wilt weten of een andere meet methode beter is, omdat je nu tevreden bent.Daarbij ben ik overigens wel, in tegenstelling tot veel tweakers, voorstander van het principe om sommige dingen gewoon niet te weten. Misschien zou een grondige test door mij alsnog een verschil in nauwkeurigheid aantonen, maar wat win ik daarmee? Op dit moment voldoet het en ben ik er tevreden mee en dat wil ik dan ook graag zo houden.
Dan denk ik dat mijn conclusie: [i]dat hartslag data voor jou niet zo heel belangrijk is[/is] voor jou niet gek is toch?
Als je zo HR data gebruikt begrijp ik wel dat je tevreden bent met je OHR.
Maar als iemand hier komt in het topic die OHR gebruikt en klaagt over de nauwkeurigheid blijft het advies imo simpel: neem een band! (of een Scosche
Misschien de Vivoactive 4 of Garmin Venu (Vivoactive 4 met Amoled scherm) een optie? Deze heeft wel een touchscreen, met (2) buttons en ook een hoogtemeter. De hoogtemeter moet je wel steeds eiken (met GPS) bij veranderende luchtdruk, geen idee of dat bij de 645 ook is.rutgergron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:33:
[ Voor 3% gewijzigd door tuinïnen op 21-01-2020 12:27 ]
Ik heb gelezen dat je de brightness niet kan instellen met de Forerunner 645. Lees er klachten over op fora. Kan dit een dealbreaker zijn?
Zo was hij ook weer niet helemaal bedoeld, maar nu ik het terug lees val ik meer over die vreselijke spelfout van me.Requiem19 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:30:
Dit baseer ik op jouw eerdere bericht van vanochtend:

Dat stukje van de TV's was meer een zijdelings voorbeeld, in dit geval weet ik gerust wel dat een band betere resultaten kan leveren. Binnen mijn gebruik vind ik de hartslag zelfs erg belangrijk, want ik train er gericht op. Het verschil qua nauwkeurigheid tussen de OHR en band is in mijn ervaring echter niet groot genoeg om me daar zorgen om te maken. Vandaar dat ik er minder waarde aan hecht.Als ik jouw insteek zo lees, en die insteek is prima overigens, is het dat je globaal je HR wil weten en dat je liever niet wilt weten of een andere meet methode beter is, omdat je nu tevreden bent.
Dan denk ik dat mijn conclusie: [i]dat hartslag data voor jou niet zo heel belangrijk is[/is] voor jou niet gek is toch?
Een advies inderdaad, geen slechte, maar ook zeker niet de enige. De problemen zijn ook net zo vaak verholpen geweest met wat strakker doen of firmware fixes. Om gebruikers dan meteen te vertellen dat hun gloednieuwe horloge gewoon ruk werkt en ze niet zonder nog meer dure accessoires kunnen ben ik wat terughoudend in.Als je zo HR data gebruikt begrijp ik wel dat je tevreden bent met je OHR.
Maar als iemand hier komt in het topic die OHR gebruikt en klaagt over de nauwkeurigheid blijft het advies imo simpel: neem een band! (of een Scosche
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je betere GPS zoekt als de M200, vrees ik dat je bij veel hedendaagse toestellen ontgoocheld gaat worden. Er is genoeg info te vinden over de matige prestaties van de nieuwe Sony GPS chip, die ze allemaal gebruiken. Zeker bij de Vantage V hebben ze het nog steeds niet op orde en de support antwoordt zelfs niet meer op klachten daarover: ze vinden het goed genoeg of ze weten het zelf niet meer. Het is ook heel onvoorspelbaar: bij momenten is het nog enigszins aanvaardbaar (wel nooit zo goed als bij de V800 bv.) maar er zijn dagen dat die GPS letterlijk en figuurlijk het noorden kwijt is. Galileo heeft bij mij nog nooit betere resultaten opgeleverd, wel integendeel, ik blijf nu standaard bij GPS+Glonass.Bensimpel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:15:
Ik ben opzoek naar een waardige opvolger voor mijn Polar M200,
Wensen:
Ik heb zover op het oog:
Polar Vantage M
Garmin Forerunner 645
Als je naar Garmin kijkt, zou ik ook de FR935 niet vergeten: iets ouder dan de 645 maar nog steeds ondersteund, uitstekende reputatie, geen Sony GPS, wel Galileo, data in overvloed, hoe het met GPX bestanden zit, weet ik niet. Prijs zal ook niet meer zo veel verschillen met de 645, gok ik.
Wil je toch een recent toestel (met Sony chip dus), denk ik dat je ook eens richting Coros en Suunto zult moeten kijken, want die lijken wel behoorlijke resultaten uit die chip te persen.
It's just technology, not religion
Bensimpel
Positieve meneer
Ik zit ook te kijken nu naar de FR 935, goede prijs voor wat ik wil en een flinke step up. Ik merk nu na 7 maanden dat de Polar m200, een leuke instap is, maar als je meer sport wel tekort komt. Vooral de GPS is af en toe gewoon dramatisch, dit kun je nooit helemaal perfect krijgen, maar ik denk wel dat met betere techniek je wel een hoop precieser kan zijn en de random dwalingen enzo kan beperken.chaola schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:01:
[...]
Als je betere GPS zoekt als de M200, vrees ik dat je bij veel hedendaagse toestellen ontgoocheld gaat worden. Er is genoeg info te vinden over de matige prestaties van de nieuwe Sony GPS chip, die ze allemaal gebruiken. Zeker bij de Vantage V hebben ze het nog steeds niet op orde en de support antwoordt zelfs niet meer op klachten daarover: ze vinden het goed genoeg of ze weten het zelf niet meer. Het is ook heel onvoorspelbaar: bij momenten is het nog enigszins aanvaardbaar (wel nooit zo goed als bij de V800 bv.) maar er zijn dagen dat die GPS letterlijk en figuurlijk het noorden kwijt is. Galileo heeft bij mij nog nooit betere resultaten opgeleverd, wel integendeel, ik blijf nu standaard bij GPS+Glonass.
Als je naar Garmin kijkt, zou ik ook de FR935 niet vergeten: iets ouder dan de 645 maar nog steeds ondersteund, uitstekende reputatie, geen Sony GPS, wel Galileo, data in overvloed, hoe het met GPX bestanden zit, weet ik niet. Prijs zal ook niet meer zo veel verschillen met de 645, gok ik.
Wil je toch een recent toestel (met Sony chip dus), denk ik dat je ook eens richting Coros en Suunto zult moeten kijken, want die lijken wel behoorlijke resultaten uit die chip te persen.
De suite wat je er bij krijgt is voor mij wel een grote dealbreaker, ik heb geen idee wat Suunto of Coros bied. Ik vind Polar Flow erg goed werken, zover ik kan zien werkt Garmin Connect ongeveer hetzelfde maar met meer archievements enzo (iets wat mij wel leuk lijkt als strava gebruiker).
😆 - Denk ook eens om ;)
Als de software suite voor je belangrijk is, dan denk ik dat Coros en Suunto afvallen. Coros heeft enkel een app en Suunto zit op dit moment in een overgangsfase waarbij het oude platform wordt afgebouwd. Ik vond Flow er altijd beter uitzien dan Connect, maar uiteindelijk is het een kwestie van gewenning.
It's just technology, not religion
Suunto rommelt een beetje met de overgang van het ene naar het andere platform en het nieuwe is nog niet helemaal on par met Garmin/Polar begrijp ik. Coros is nog redelijk beginnend en klein, maar ik weet niet wat ze aan platform bieden.
Ook ik moet hier wel toegeven dat er geen beter platform is dan Garmin Connect (hoewel ik wel eens wat hoor mopperen over verbinding)
Ik merk dat ik heimelijk argumenten aan het verzamelen ben om tzt een Garmin aan te gaan schaffen
Ook ik moet hier wel toegeven dat er geen beter platform is dan Garmin Connect (hoewel ik wel eens wat hoor mopperen over verbinding)
Ik merk dat ik heimelijk argumenten aan het verzamelen ben om tzt een Garmin aan te gaan schaffen
Je kunt het backlight instellen voor tijdens activiteit / niet tijdens activiteit, niet de helderheid zelf maar wel het aan, of dat gebeurt op polsdraaien en/of toetsdrukken/events (bijv. lap, doel gehaald), en hoe lang het dan aanblijft. Ik heb er geen last van.rutgergron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:58:
Ik heb gelezen dat je de brightness niet kan instellen met de Forerunner 645. Lees er klachten over op fora. Kan dit een dealbreaker zijn?
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Bensimpel
Positieve meneer
Ja ik neig ook naar Garmin, Polar is erg goed maar ze hebben niet zo'n brede keuze als Garmin heeft helaas, zoals ik kan die kan ik gewoon mijn hele geschiedenis importeren in Garmin connect, heeft GC ook een manier om een seizoen te plannen?Frenz64 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:37:
Suunto rommelt een beetje met de overgang van het ene naar het andere platform en het nieuwe is nog niet helemaal on par met Garmin/Polar begrijp ik. Coros is nog redelijk beginnend en klein, maar ik weet niet wat ze aan platform bieden.
😆 - Denk ook eens om ;)
Is dat geen nadeel dat je de helderheid kan instellen? Had gehoord dat in het donker de backlight binnenshuis erg fel kan zijn. Of is dit een non-issue. Anders zou ik voor de Forerunner 935 moeten gaan maar die is weer €100 goedkoper.
Tja, wat jij fel vindt.... zoals gezegd, ik heb er geen last van, maar ik heb eigenlijk backlight alleen bij activiteiten aan en bij gewoon dragen is het scherm gewoon met omgevingslicht prima te lezen. In het donker is het wellicht wat fel, maar bij een activiteit is felheid niet zo erg omdat je beweegt. Ik heb er nooit zo op gelet. Ik kan me voorstellen dat in bij gewoon gebruik in het stikdonker (bijvoorbeeld 's nachts even kijken hoe laat het is) met een witte watchface je wel flink een zaklampje hebt. Maar een donkere watchface lost dat waarschijnlijk al grotendeels op.rutgergron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:04:
Is dat geen nadeel dat je de helderheid kan instellen? Had gehoord dat in het donker de backlight binnenshuis erg fel kan zijn. Of is dit een non-issue. Anders zou ik voor de Forerunner 935 moeten gaan maar die is weer €100 goedkoper.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
@rutgergron Wat @Poekie al zegt, ik gebruik alleen de backlight van mijn Fenix 6s bij activiteiten in het donker. Overdag is het niet nodig gezien het scherm prima afleesbaar is. Binnenshuis hetzelfde, als er maar enig licht aanwezig is om het "transflective display" te laten 'werken'.
Wel kan ik de backlight instellen qua helderheid "tijdens-" en "niet tijdens een activiteit", volgens mij kan dit ook met de 945. Tijdens het hardlopen staat hij op 20% en dit is echt fel zat.
Wel kan ik de backlight instellen qua helderheid "tijdens-" en "niet tijdens een activiteit", volgens mij kan dit ook met de 945. Tijdens het hardlopen staat hij op 20% en dit is echt fel zat.
Blijft lastig zit nu te twijfelen tussen de Forerunner 245 of de 645. Beide zijn gelijk kwa prijs. Groot punt is dat de 645 een barometer heeft en de 245 heeft dit niet.
Ik ga weleens hiken en dan is dat toch wel makkelijk lijkt mij. Ik ga straks weer marathons lopen alleen 'onnodig' informatie hoeft niet voor mij. Verder is de 645 een nieuwer model en de 645 alweer wat ouder.
Touchscreen vind ik wel fijn werken, heb nu een Galaxy Watch en werkt perfect. Knoppen zou dus 'nieuw' voor me zijn en ook geen idee of dit mij gaat bevallen en geen spijt van krijg.
Ik zoek een beetje een alleskunner, niet duurder dan €300,-.
Modellen zijn dan:
Vivoactive 4
Forerunner 645
Forerunner 245
Ik ga weleens hiken en dan is dat toch wel makkelijk lijkt mij. Ik ga straks weer marathons lopen alleen 'onnodig' informatie hoeft niet voor mij. Verder is de 645 een nieuwer model en de 645 alweer wat ouder.
Touchscreen vind ik wel fijn werken, heb nu een Galaxy Watch en werkt perfect. Knoppen zou dus 'nieuw' voor me zijn en ook geen idee of dit mij gaat bevallen en geen spijt van krijg.
Modellen zijn dan:
Vivoactive 4
Forerunner 645
Forerunner 245
[ Voor 44% gewijzigd door rutgergron op 22-01-2020 15:33 ]
Hallo,
Ik ben op dit moment de trotste eigenaar van een Samsung Gear S3 frontier, opzich ben ik hier heel tevreden over maar nu ik steeds meer bezig ben met mijn gezonheid, Mountainbiken en ook wil gaan wielrennen irriteer ik me toch wel aan wat puntjes...de puntjes waar ik me aan irriteer:
-hartslag totaal niet nauwkeurig, dat hij niet perfect kan zijn snap ik maar constant verspringen klopt niet,heb het getest met zowel een hartslagband om mijn borst als mijn hartslag meerdere keren laten opmeten door iemand.
-geen GPS en dus ook geen samenwerking met Strava
-De Samsung Health app vind ik persoonlijk wel prima maar moet eerlijk zeggen dat die van Garmin er een stuk beter en mooier uitziet
-niet waterdicht
de Smartfuncites als in appjes,sms en mail lezen op de horloge zijn top even als het uiterlijk.
de horloge waar mijn oog op gevallen is is de Garmin Venu, deze is iets boven mijn budget maar als het goed is is er vanaf morgen een BTW actie waar Garmin aan meedoet. helaas wil ik altijd graag reviews lezen en ben er door de reviews zeker achtergekomen dat het een prima horloge is maar een paar dingen blijven voor mij onduidelijk en aangezien ik geen miskoop wil doen stel ik toch de vragen hier maar even:
-Hoe is de samenwerking met Strava? krijg ik de tussentijden te zien? En koppelt hij mijn hartslag aan Strava?
https://www.techworld.com...umb800.png?version=10%2E0
zoals rechtsonder op bovenstaand Plaatje aangegeven? (opzettelijk niet als image hier neergezet ivm de grote)
-is er een beter alternatief? Uiterlijk vind ik ook wel belangrijk en vooral het scherm van de Garmin schijnt wel heel erg top te zijn maar is niet doorslaggevend.
-de hartslag is volgens meerdere reviews wel redelijk nauwkeurig zelfs met flinke wisselingen maar is er hier misschien iemand die dit kan beamen?
-hoe zijn de smartfuncties van dit horloge?
ik weet dat hij vrij nieuw is dus hoop dat iemand me hier mee kan helpen.
bedankt!
Ik ben op dit moment de trotste eigenaar van een Samsung Gear S3 frontier, opzich ben ik hier heel tevreden over maar nu ik steeds meer bezig ben met mijn gezonheid, Mountainbiken en ook wil gaan wielrennen irriteer ik me toch wel aan wat puntjes...de puntjes waar ik me aan irriteer:
-hartslag totaal niet nauwkeurig, dat hij niet perfect kan zijn snap ik maar constant verspringen klopt niet,heb het getest met zowel een hartslagband om mijn borst als mijn hartslag meerdere keren laten opmeten door iemand.
-geen GPS en dus ook geen samenwerking met Strava
-De Samsung Health app vind ik persoonlijk wel prima maar moet eerlijk zeggen dat die van Garmin er een stuk beter en mooier uitziet
-niet waterdicht
de Smartfuncites als in appjes,sms en mail lezen op de horloge zijn top even als het uiterlijk.
de horloge waar mijn oog op gevallen is is de Garmin Venu, deze is iets boven mijn budget maar als het goed is is er vanaf morgen een BTW actie waar Garmin aan meedoet. helaas wil ik altijd graag reviews lezen en ben er door de reviews zeker achtergekomen dat het een prima horloge is maar een paar dingen blijven voor mij onduidelijk en aangezien ik geen miskoop wil doen stel ik toch de vragen hier maar even:
-Hoe is de samenwerking met Strava? krijg ik de tussentijden te zien? En koppelt hij mijn hartslag aan Strava?
zoals rechtsonder op bovenstaand Plaatje aangegeven? (opzettelijk niet als image hier neergezet ivm de grote)
-is er een beter alternatief? Uiterlijk vind ik ook wel belangrijk en vooral het scherm van de Garmin schijnt wel heel erg top te zijn maar is niet doorslaggevend.
-de hartslag is volgens meerdere reviews wel redelijk nauwkeurig zelfs met flinke wisselingen maar is er hier misschien iemand die dit kan beamen?
bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door Nutterd op 22-01-2020 15:52 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
De S3 heeft toch gewoon een standalone GPS en is stof en waterdicht? En in de Health App kan je een strava connectie leggen (al is mij dat toen ik er 1 had nooit 100% goed gelukt, wellicht is dat nu beter).
geen GPS, en strava naar de health app wel maar de andere kant op niet (althans het lukt mij niet)CT schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:52:
De S3 heeft toch gewoon een standalone GPS en is stof en waterdicht? En in de Health App kan je een strava connectie leggen (al is mij dat toen ik er 1 had nooit 100% goed gelukt, wellicht is dat nu beter).
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik ben op zoek naar een draadloze (sport)hoofdtelefoon voor de Garmin 5s plus. Ik heb nu de Sennheiser-Adidas pmx 685i. Deze bevalt erg goed, maar is helaas niet draadloos.
Iemand ideeen?
Eisen:
Budget ca. 100,- Mag iets meer zijn, maar niet te veel. Minder natuurlijk ook
Ik heb liever geen in-ears (alsin echt de gehoorgang in). Dit heb ik een aantal keer geprobeerd, maar ik krijg na een tijdje altijd last van mijn oren.
Nou lijkt de Plantronics Backbeats fit 2100 aan al mijn eisen te voldoen, maar daar heb je een android/ios app voor nodig. Zou dit dan wel gekoppeld worden met mijn Garmin? (Ik heb wel een Android telefoon)
Iemand ideeen?
Eisen:
Ik heb liever geen in-ears (alsin echt de gehoorgang in). Dit heb ik een aantal keer geprobeerd, maar ik krijg na een tijdje altijd last van mijn oren.
Nou lijkt de Plantronics Backbeats fit 2100 aan al mijn eisen te voldoen, maar daar heb je een android/ios app voor nodig. Zou dit dan wel gekoppeld worden met mijn Garmin? (Ik heb wel een Android telefoon)
Het is lastig om op basis hiervan een advies te geven. Maar een paar inzichten die je misschien verder helpen:rutgergron schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:29:
Blijft lastig zit nu te twijfelen tussen de Forerunner 245 of de 645. Beide zijn gelijk kwa prijs. Groot punt is dat de 645 een barometer heeft en de 245 heeft dit niet.
Modellen zijn dan:
Vivoactive 4
Forerunner 645
Forerunner 245
- touchscreen werkt prima, maar als je het horloge ook/vooral serieus voor hardlopen wilt gebruiken dan is de mening van veel mensen dat knoppen juist veel fijner zijn, beter werken bij vocht/kou, instinctief te bedienen etc.
- barometer bij hiken is leuk. Wel is het de vraag of je hoeveelheid hike-meters per jaar opwegen tegen de voordelen die de andere modellen weer bieden. Dat is een afweging die alleen jij kan maken. Verder heeft de 245 geen barometer maar wel hoogteweergave via gps. Dat is minder nauwkeurig, maar zou genoeg kunnen zijn voor die paar vakanties.
- in praktijk is de 245 het hardloophorloge pur sang met de meest up-to-date features en een relatief nieuw model wat nog geupdate wordt. De 645 heeft echter nét nog een paar leuke zaken waarvan belangrijkste barometer idd. We met als grootste keerzijde een stuk mindere batterijduur denk ik.
- als je niet kan kiezen , zoals ik, dan kan je ook all-in gaan en voor de 945 gaan , dat is best of all worlds wat garmins betreft
Via amazon de garmin 5 plus binnen gekregen, via clever training had ik de garmin fenix 6 pro al gehaald. Dus ik kon ze nu mooi vergelijken.
Fenix 5 plus voor 385 euro, de 6 pro had ik voor 515.
Lang verhaal kort maken: voordeel van de 6 vind ik wel het iets grotere scherm. Nadeel van de 6 is de HR sensor tov de fenix 5. Bij mij is de HR sensor van de 5 meer betrouwbaar (kan ook in software zitten). Voor de rest vind ik tussen beide horloges eigenlijk geen verschil zitten (voor mij belangrijk: maps/navigatie, spotify, goede wrist hr)
Voor dit prijsverschil gaat de 6 Pro terug. In ieder geval komend jaar maar ff met de 5 plus doorbrengen.
Ik heb nu bijna alle garmin fenix horloges wel zon beetje gehad. Fenix 2, naar Fenix 3, toen de Fenix 3 HR. Hier heb ik het best lang mee volgehouden (was toch een fijn horloge). Deze toen goed op MP kunnen verkopen en overgestapt op een Fenix 5. Ook twee jaar gehad. Vrij weinig verschil met de 3 HR.
Ik ben het wat dat betreft eens met DC Rainmaker: ze hadden de Fenix 5 plus beter de 6 kunnen noemen en de Fenix 6 de 6+
Fenix 5 plus voor 385 euro, de 6 pro had ik voor 515.
Lang verhaal kort maken: voordeel van de 6 vind ik wel het iets grotere scherm. Nadeel van de 6 is de HR sensor tov de fenix 5. Bij mij is de HR sensor van de 5 meer betrouwbaar (kan ook in software zitten). Voor de rest vind ik tussen beide horloges eigenlijk geen verschil zitten (voor mij belangrijk: maps/navigatie, spotify, goede wrist hr)
Voor dit prijsverschil gaat de 6 Pro terug. In ieder geval komend jaar maar ff met de 5 plus doorbrengen.
Ik heb nu bijna alle garmin fenix horloges wel zon beetje gehad. Fenix 2, naar Fenix 3, toen de Fenix 3 HR. Hier heb ik het best lang mee volgehouden (was toch een fijn horloge). Deze toen goed op MP kunnen verkopen en overgestapt op een Fenix 5. Ook twee jaar gehad. Vrij weinig verschil met de 3 HR.
Ik ben het wat dat betreft eens met DC Rainmaker: ze hadden de Fenix 5 plus beter de 6 kunnen noemen en de Fenix 6 de 6+
[ Voor 6% gewijzigd door okio op 22-01-2020 20:03 ]
Knoppen ipv touchscreen went best snel. Ik ben ook van een vivoactive HR met touchscreen naar een FR645M gegaan. Soms mis ik het touchscreen echter nog wel. Met name als je niet met een activiteit bezig bent. Navigeren door touchscreen menu’s gaat intuïtiever dan via 5 knoppen.rutgergron schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:29:
Modellen zijn dan:
Vivoactive 4
Forerunner 645
Forerunner 245
Als ik nu zou moeten kiezen tussen een FR645 en FR245, zou ik denk ik nog steeds de FR645 kiezen. De barometer, gyroscoop en Garmin Pay geven de doorslag tov wat nieuwere functies op de FR245. Alleen van PacePro vind ik jammer dat deze niet op de FR645 zit. Verder vind ik de FR645 ook gewoon een mooier horloge.
Ik heb zelf Bose Soundsport Free dopjes die goed verbinden met mijn Forerunner 945. Alleen wat haperingen als je aan het uitwandelen bent en je arm langs je lichaam hangt. De rubbertjes liggen tegen je gehoorgang aan, maar gaan er niet in en ze zitten dus urenlang comfortabel. Geluid is prima. Ze liggen nog wel iets boven je budget: ze zijn er vanaf ca. €160.emmerwater schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:14:
Ik ben op zoek naar een draadloze (sport)hoofdtelefoon voor de Garmin 5s plus. Ik heb nu de Sennheiser-Adidas pmx 685i. Deze bevalt erg goed, maar is helaas niet draadloos.
Iemand ideeen?
Eisen:
Ter info, 4.06 beta firmware voor de 945 is nu uit:
https://forums.garmin.com...45-beta-4-06-is-available
Met onder andere glance mode voor widgets (en ok, ben ik nu toch fan van... eigenlijk wel heel handig)
Toch fijn dat de 945 deze feautres idd ook krijgt (6 veld layout en glance zijn voor mij de grote pluspunten, nu nog battery modes evt)
https://forums.garmin.com...45-beta-4-06-is-available
Met onder andere glance mode voor widgets (en ok, ben ik nu toch fan van... eigenlijk wel heel handig)
Toch fijn dat de 945 deze feautres idd ook krijgt (6 veld layout en glance zijn voor mij de grote pluspunten, nu nog battery modes evt)
[ Voor 19% gewijzigd door m0ridin op 23-01-2020 08:22 ]
De 245 standaard heeft geen Wi-Fi maakt dit wat uit. Kan je dan wel automatisch de workouts laten uploaden naar bijv. Endomondo of Garmin Connect zelf?
Zelf gebuik ik de Samsung Earbuds, maar tijdens het rennen merk je dat bij de Garmin je al snel storing krijgt.
Ook is in-ear erg 'vervelend' omdat je voetstappen hoort en door het zweet langzaam ze uit je oor vallen.
Dus voor het rennen heb ik voor rond de 30euro de Philips SHQ6500 gekocht, werkt echt prima, wel met een 'koord' tussen de dopjes, maar daar zocht ik bewust naar zodat de ontvangst module iig niet aan 1 kant van je hoofd zit waardoor dus de storing met de garmin ontstaat.
Ook zitten er 'haken' aan waardoor ze echt totaal niet uit je oor vallen.
Geluidskwaliteit is goed acceptabel, geen hoogvlieger, maar zeker niet slecht.
Heb zelf de Vivoactive 4, dat is de Venu zonder Amoled scherm. Verder is het precies hetzelfde horloge alleen iets goedkoper.Nutterd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:47:
....
Hartslag in Strava:
Ja, je activiteit wordt geupload naar Strava met tussentijden en hartslag. Er is geen aparte Strava app op het horloge zelf. De Venu geeft de tussentijden op het scherm weer per ronde (de afstand kan je zelf instellen, dus bijv per km. Zodra je telefoon weer in bereik is en je activiteit is afgerond gaat deze naar Strava en wordt je activiteit inderdaad zoals op je gelinkte afbeelding
Beter alternatief:
Ligt er vooral aan hoeveel smart je wilt hebben en uiterlijk van het horloge, anders is de Forerunner 245 music nog een alternatief. Die is wat sportiever qua uiterlijk en wat goedkoper met grofweg dezelfde mogelijkheden en zonder Amoled.
Hartslag nauwkeurigheid:
Ik denk niet dat je snel een betere hartslag meter (OHR) op een horloge gaat vinden in deze prijsklasse. Vrij constant en heb tijdens het lopen nog geen gekke afwijkingen gemerkt.
Smartfuncties:
Apps zijn te downloaden via de Garmin applicatie op je telefoon. Mails, agenda en berichten zijn te lezen, ook Whatsapp het weer etc. Blijft natuurlijk een klein scherm om dit allemaal op te doen met bijbehorende beperkingen. Daarnaast draaien de muziek apps goed, zoals Spotify.
Verder kan je nog overwegen hoe belangrijk batterijduur is. Het Amoledscherm van de Venu verbruikt meer dan het transflective scherm van de Vivoactive 4. En dat kost je ongeveer 2 dagen aan batterijduur bij normaal gebruik. Het scherm van de Venu is dan wel heel mooi maar ook iets duurder.
Zelf heel sterk getwijfeld tussen de Vivoactive en Venu. Maar ik ben veel buiten en bij daglicht zie je het scherm goed van de VA4. Dat betekent dat de backlight niet aan hoeft en je zo dus heel zuinig met je batterij kan omgaan. Bij de Venu zal het scherm altijd aanmoeten om wat te zien wat vanzelfsprekend batterijduur kost.
Eigenlijk best een goede set van Garmin om de Venu zo naast/boven de Va4 te plaatsen. Zelf ben ik meer casual sporter en vind het amoled scherm net even mooier voor dagelijks gebruik. Ook het formaat, precies tussen de va4s en Va4 in, komt beter uit op mijn pols. Of dat beeld ik me in om de meerprijs te verantwoorden
Div. reviews gelezen (oa dcrainmaker)en ik ga zo naar de MM om te kijken of daar een zwarte Venu met korting te scoren is. Helaas online uitverkocht.
Div. reviews gelezen (oa dcrainmaker)en ik ga zo naar de MM om te kijken of daar een zwarte Venu met korting te scoren is. Helaas online uitverkocht.
Angry Rabbit
Gisteravond de Venu gekocht bij de MM, toch wel een lekkere korting. Ben erg benieuwd naar de prestaties. Heeft iemand ervaring met leren bandjes voor dagelijks gebruik? Op mijn huidige horloge van Skagen zit een mooie bruine lederen band met zwarte sluiting.Is er iets vergelijkbaars voor de Garmin te vinden?
Zie zoveel aanbod, maar heb graag wat tweaker advies
Zie zoveel aanbod, maar heb graag wat tweaker advies
Stond vannacht heel kort op de site voor 324,-KingCrash schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:47:
Eigenlijk best een goede set van Garmin om de Venu zo naast/boven de Va4 te plaatsen. Zelf ben ik meer casual sporter en vind het amoled scherm net even mooier voor dagelijks gebruik. Ook het formaat, precies tussen de va4s en Va4 in, komt beter uit op mijn pols. Of dat beeld ik me in om de meerprijs te verantwoorden![]()
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Bedankt voor dit duidelijk antwooed! Helaas ben ik bij 2 mediamarkten geweest en de zwarte was overal uitverkocht!tuinïnen schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:21:
[...]
Heb zelf de Vivoactive 4, dat is de Venu zonder Amoled scherm. Verder is het precies hetzelfde horloge alleen iets goedkoper.
Hartslag in Strava:
Ja, je activiteit wordt geupload naar Strava met tussentijden en hartslag. Er is geen aparte Strava app op het horloge zelf. De Venu geeft de tussentijden op het scherm weer per ronde (de afstand kan je zelf instellen, dus bijv per km. Zodra je telefoon weer in bereik is en je activiteit is afrond gaat deze naar Strava en wordt je activiteit inderdaad zoals op je gelinkte afbeelding
Beter alternatief:
Ligt er vooral aan hoeveel smart je wilt hebben en uiterlijk van het horloge, anders is de Forerunner 245 music nog een alternatief. Die is wat sportiever qua uiterlijk en wat goedkoper met grofweg dezelfde mogelijkheden en zonder Amoled.
Hartslag nauwkeurigheid:
Ik denk niet dat je snel een betere hartslag meter (OHR) op een horloge gaat vinden in deze prijsklasse. Vrij constant en heb tijdens het lopen nog geen gekke afwijkingen gemerkt.
Smartfuncties:
Apps zijn te downloaden via de Garmin applicatie op je telefoon. Mails, agenda en berichten zijn te lezen, ook Whatsapp het weer etc. Blijft natuurlijk een klein scherm om dit allemaal op te doen met bijbehorende beperkingen. Daarnaast draaien de muziek apps goed, zoals Spotify.
Verder kan je nog overwegen hoe belangrijk batterijduur is. Het Amoledscherm van de Venu verbruikt meer dan het transflective scherm van de Vivoactive 4. En dat kost je ongeveer 2 dagen aan batterijduur bij normaal gebruik. Het scherm van de Venu is dan wel heel mooi maar ook iets duurder.
Zelf heel sterk getwijfeld tussen de Vivoactive en Venu. Maar ik ben veel buiten en bij daglicht zie je het scherm goed van de VA4. Dat betekent dat de backlight niet aan hoeft en je zo dus heel zuinig met je batterij kan omgaan. Bij de Venu zal het scherm altijd aanmoeten om wat te zien wat vanzelfsprekend batterijduur kost.
Ik wacht dan nog even af op een mooie aanbieding...twijfel nog tussen de 4 en de Venu...
Hier ook een twijfelaar tussen de 4 en de Venu. Het amoled scherm van de Venu geeft het horloge in mijn ogen toch wel die extra look waardoor dat waarschijnlijk mijn eerste keuze lijkt te worden. Die 1 of 2 dagen extra aan accuduur die de 4 heeft is voor mij dan iets minder van belang want het horloge moet toch opgeladen worden. Wacht eigenlijk nog op een prijs onder de €300.Nutterd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:23:
[...]
Bedankt voor dit duidelijk antwooed! Helaas ben ik bij 2 mediamarkten geweest en de zwarte was overal uitverkocht!
Ik wacht dan nog even af op een mooie aanbieding...twijfel nog tussen de 4 en de Venu...
De Venu?Taigu schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:22:
[...]
Stond vannacht heel kort op de site voor 324,-
Heb hem gisteravond om 23.00 voor 314 euro gekocht bij de MM, toen was de prijs dus al aangepast.
Bedankt mijn handen jeukte om bij de Mediamarkt de fenix 6X te halen, maar door de slechte HR sensor zie ik er toch maar vanaf. Scheelt weer een sloot geld voor iets wat ik eigenlijk al hebokio schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:57:

Ja die, net een cijfertje verkeerd. Wat betreft de Venu; hoe lang gaat de accu in de praktijk mee? Ik twijfel erg tussen de Venu (zwart), Forerunner 945 of de Fenix 5 Plus Sapphire.kwdtje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:02:
[...]
De Venu?
Heb hem gisteravond om 23.00 voor 314 euro gekocht bij de MM, toen was de prijs dus al aangepast.
Ik ben zelf heel erg tevreden met alles van Aftershokz. Het is in het begin wel heel apart. Maar je oren worden niet afgesloten dus je hoort nog alles gewoon op jezelf heen. Ze hebben verschillende prijzen en de basis versie is gewoon goed genoeg.emmerwater schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:14:
Iemand ideeen?
Eisen:
Zojuist nog een Venu kunnen scoren bij de MM in Utrecht(laatste) voor €314. Vanavond eens uittesten . 😃
Angry Rabbit
Endomondo weet ik niet maar Garmin Connect werkt gewoon via bluetooth met je mobiel via de GC app.rutgergron schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:36:
De 245 standaard heeft geen Wi-Fi maakt dit wat uit. Kan je dan wel automatisch de workouts laten uploaden naar bijv. Endomondo of Garmin Connect zelf?
De 245 gaat gewoon syncen met Garmin Connect wanneer je telefoon in (bluetooth) bereik is van het horloge en de telefoon zelf een dataverbinding heeft. Garmin Connect synct niet met Endomondo, wel met Strava of MyFitnessPal. Moest je nu echt graag je activiteit ook in Endomondo krijgen, daar zijn wel mogelijkheden voor, bv MyFitnessPal kan op zijn beurt met ongeveer elk platform synchroniseren, ik heb zelf geen Endomondo dus kan het niet voor je proberen, maar ik gebruik wel MFP om mijn gewicht van mijn slimme weegschaal (Withings) te synchroniseren naar MFP, Strava en Garmin Connect.rutgergron schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:36:
Wifi is belangrijk om muziek binnen te halen van streamingdiensten, daarom heeft de 245M het wel, maar voor het synchroniseren van activiteiten is het niet zo belangrijk tenzij je een tijd zonder telefoon zit waar je dan wél wifi hebt (vind ik een onwaarschijnlijke situatie).
Om activities te syncen met wat voor dienst dan ook (zelfs dropbox!) kan ik Tapiriik van harte aanbevelen. Ook bijzonder handig als je wilt overstappen en al je data wilt meenemen.
Ik sync mijn strava data automatisch met runkeeper, dropbox en endomondo.
En uiteraard staat ook Garmin Connect in het lijstje. (maar die gebruik ik niet, omdat Garmin zelf al naar Strava pushed, en Zwift laat ik zodoende naar Garmin én Strava pushen)
Met de hand syncen is gratis, en voor het luttele bedrag van $2 doet ie het een jaar automatisch voor je
Ik sync mijn strava data automatisch met runkeeper, dropbox en endomondo.
En uiteraard staat ook Garmin Connect in het lijstje. (maar die gebruik ik niet, omdat Garmin zelf al naar Strava pushed, en Zwift laat ik zodoende naar Garmin én Strava pushen)
Met de hand syncen is gratis, en voor het luttele bedrag van $2 doet ie het een jaar automatisch voor je
[ Voor 23% gewijzigd door Mistraller op 23-01-2020 17:03 ]
---------------
Helemaal vergeten om Tapiriik te vermelden, dat gebruik ik ook. Garmin kan wel activiteiten naar MyFitnessPal synchroniseren, maar andersom niet, en ik wil eigenlijk mijn fietsactiviteiten (opgenomen met een Wahoo Bolt) ook in Garmin Connect (ik heb er eigenlijk niets aan maar ik wil toch al mijn activiteiten in Strava én Garmin Connect
).
Dat heeft een tijd gewerkt, helaas nu niet meer. Maar dan neem ik gewoon mijn fietsactiviteiten ook op met Forerunner 935 (en Wahoo Bolt), met als bijkomend "voordeel" dat ik zo wel een Training Status krijg voor het fietsen, terwijl van Tapiriik geïmporteerde activiteiten wel in de geschiedenis kwam maar zonder training status.
Dat heeft een tijd gewerkt, helaas nu niet meer. Maar dan neem ik gewoon mijn fietsactiviteiten ook op met Forerunner 935 (en Wahoo Bolt), met als bijkomend "voordeel" dat ik zo wel een Training Status krijg voor het fietsen, terwijl van Tapiriik geïmporteerde activiteiten wel in de geschiedenis kwam maar zonder training status.
In de bètaversie schijnt het weer verbeterd te zijn, verder moet je gewoon rekening houden als Garmin gebruiker dat je een halve betatester bent voor hun productenitarix schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:12:
[...]
Bedankt mijn handen jeukte om bij de Mediamarkt de fenix 6X te halen, maar door de slechte HR sensor zie ik er toch maar vanaf. Scheelt weer een sloot geld voor iets wat ik eigenlijk al heb
Hiervoor hebben we een speciaal V&A gedeelte op tweakers
[ Voor 90% gewijzigd door 13art op 24-01-2020 08:01 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Dit weekend gaf mijn Garmin Fenix 5s plus "abnormale hartslag waargenomen" aan. Ach, met een korreltje zout nemen, dacht ik. Ik voel niets bijzonders. Maandagochtend werd ik wakker van mijn hart die raar deed;hartritme leek niet normaal. Mijn Garmin horloge gaf ongeveer 110 hartslagen per minuut aan toen ik opstond (normaal 60 of 70). En 60 à 70 stress-punten van de 100 (hoge variabiliteit van de hartslag dus). Omdat ik wel tijd had om even naar de huisarts te gaan, dat gedaan. Daar na het maken van een hartfilmpje meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis en daar na onderzoek met bètablokkers en bloedverdunners naar huis gestuurd. Diagnose: hartritmestoornis.
De arts in het ziekenhuis was geïnteresseerd in de hartslag karakteristieken op Garmin Connect van die ochtend en de 2 dagen ervoor. Mocht het echt voor het eerst zijn dat zo'n stoornis optreedt, dan kunnen ze snel een elektrische schok toedienen. Gezien de melding van het horloge en wat Garmin Connect toonde wilde de cardioloog dat niet doen; aannemelijk was dat het al eerder was voorgekomen.
Zo zie je maar hoe het hebben van data van de OHR van je Garmin de aanpak van een cardioloog kan beïnvloeden.
NB: ik moet nu minimaal 4 weken aan de bloedverdunners, dan pas een elektrische schok (als het dan nog steeds aanwezig is). Ik heb wel vertrouwen dat het weer normaal wordt
De arts in het ziekenhuis was geïnteresseerd in de hartslag karakteristieken op Garmin Connect van die ochtend en de 2 dagen ervoor. Mocht het echt voor het eerst zijn dat zo'n stoornis optreedt, dan kunnen ze snel een elektrische schok toedienen. Gezien de melding van het horloge en wat Garmin Connect toonde wilde de cardioloog dat niet doen; aannemelijk was dat het al eerder was voorgekomen.
Zo zie je maar hoe het hebben van data van de OHR van je Garmin de aanpak van een cardioloog kan beïnvloeden.
NB: ik moet nu minimaal 4 weken aan de bloedverdunners, dan pas een elektrische schok (als het dan nog steeds aanwezig is). Ik heb wel vertrouwen dat het weer normaal wordt
Sterkte. Hopelijk herstel je er goed van.Frij5fd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:51:
Dit weekend gaf mijn Garmin Fenix 5s plus "abnormale hartslag waargenomen" aan. .......
Het is geen medisch apparaat een Garmin, maar goed dat je een waarschuwing krijgt en de cardioloog een persoonlijk behandelplan kan starten aan de hand van die data.
Ik denk dat ik dan maar een "Garmin compatible pols" stempel ga halen ergens. Hiervoor met een band gelopen van polar en nu met de Garmin 6 Pro Sapphire dezelfde resultaten c.q. metingen.itarix schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:12:
[...]
Bedankt mijn handen jeukte om bij de Mediamarkt de fenix 6X te halen, maar door de slechte HR sensor zie ik er toch maar vanaf. Scheelt weer een sloot geld voor iets wat ik eigenlijk al heb
Oh en voor degenen die de afgelopen drie weken het over die aftershokz hebben gehad...... Dank u. Die dingen werken ook perfect.
Ik zou een paar gaan testen. Toen ik mijn koptelefoon voor het rennen kocht dacht ik precies te weten wat ik nodig had, heb uiteindelijk 4 verschillende gehad voordat ik tevreden was. Zit nu met een paar true-wireless Jaybirds die mij goed stevig zitten en nog nooit een disconnect mee heb gehad.emmerwater schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:14:
Iemand ideeen?
Eisen:
edit: met een 245 music
Do what you love, do it often