rutgergron schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:34:
Wat wel wat wikken en wegen is is het feit dat ik meer een persoon ben van simplistisch en niet teveel data. Met 645 heb ik het idee ( net zoals de andere topmodellen ) dat dit wel het geval is. Running Dynamics met hersteltijd, lactaat, race predictor, etc. Voor mij te hardcore denk iki, hou meer van basic info. Ondanks dat ik marathons loop.
Dan kom je toch weer op de Vivoactive 4 uit. Ook weer eens goedkoper.
ps. Voor de Vivoactive 4 bezitters, gebruiken jullie ook een screenprotector?
Een Vivoactive 4 kan dan weer alleen alerts geven via trillingen of audio alerts met een aangesloten hoofdtelefoon, het horloge heeft geen ingebouwde bieper, daar vroeg je een paar posts eerder nog naar. Elke Forerunner en Fenix heeft wél zo'n bieper.
Wat betreft teveel data, advanced running dynamics (grondcontactijd etc) heb je ook alleen maar als je een sensor hebt die dat ondersteunt (met een Garmin HRM-Run, HRM-Tri of RD-Pod).
Gewone running dynamics heeft de Vivoactive serie ook, maar daar valt bv cadans onder, dat doet elk ander sporthorloge ook. Lactaatdrempel en de meer geavanceerde hartslag gerelateerde functies kan een Forerunner ook alleen maar bepalen als je een externe hartslagsensor gebruikt (mag ook van andere merken zijn).
Om maar te zeggen, je hebt meer nodig dan alleen het horloge voor die data.
Elk horloge zal wel meer data verzamelen dan je nodig hebt, ik heb bv geen boodschap aan het aantal stappen of trappen dat ik per dag doe, maar elk sporthorloge logt het wel. Aan de andere kant wil ik wél mijn hartslag in rust weten, dus dan moet dat soort activity tracking toch aan (bij Garmin in elk geval). Met een Forerunner zonder extra sensoren zou je ten opzichte van een Vivoactive alleen hersteltijd meer bij krijgen, lig ik zelf ook niet zo wakker van want ik sport wanneer ik het kan en niet wanneer mijn horloge zegt dat het mag.
Maar niet om te zeggen dat je met een VA4 geen marathon zou kunnen lopen, ik heb 1,5 jaar een VA3 gehad, liep daar halve marathons mee. Dit jaar ben ik overgestapt naar een Forerunner 935, en wat voor mij toch veel beter is aan dat horloge:
- Geen touchscreen maar knoppen, touchscreen van de VA3 bediende ik te vaak per ongeluk (als ik een ander deel van lichaam aanraakte), en was tijdens het sporten ook zeer onhandig. Zeker bij het zwemmen, dan is het gewoon onbruikbaar.
- Buzzer, ik doe gestructureerde trainingen en met de VA3 kreeg ik alleen trillingen om te waarschuwen dat een interval voorbij is, de trilmotor van de 935 is ook veel beter te voelen dan die van de VA3. Met de VA3 heb ik zo toch een aantal keer het einde van een interval gemist.
- Batterijduur: de VA3 haalde 5-6 dagen, maar niet in weken waarin ik meer activiteiten deed, en zo ben ik wel eens begonnen aan een activiteit met te weinig batterij. Kan ook gebeuren met een horloge dat een grotere batterij heeft, maar de kans is kleiner. Ik laad altijd op bij +-20% maar dan heb ik veel meer reserve met mijn 935.
De prijzen tussen een 245, 645 en VA4 verschillen eigenlijk nauwelijks. Ik zou, aangezien je marathons loopt, een 245 nemen omwille van de langere batterijduur bij GPS gebruik en omdat die meer sportfeatures heeft dan de 645 (de 645 krijgt zelfs niet het hydration widget meer...). Maar als je de 245 niet mooi genoeg vindt, verkeerd is een 645 ook niet. VA4 heeft zoals gezegd geen audio alerts, moet je zelf beslissen hoe belangrijk je dat vindt. Of je zou ook een Fenix 5S of 5S Plus op de kop kunnen tikken, zouden toch ook soms rond de €300 moeten zitten.