Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 134 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 13:53
Mistraller schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:06:
Ik gebruik tegenwoordig in Zwift een HR band, en mijn horloge blijft dus gewoon in zijn normale stand staan. Na afloop synced zwift met Garmin (en strava).
Nu het gekke: Hoewel ik in de activiteit zelf op Garmin Connect perfect de juiste HR terugzie (uit de FIT file), laat Garmin alleen de OHR zien in de normale "mijn dag" overzichten. En die zijn véél te laag voor tijdens die activity.
Het lijkt er verder op dat hij nauwkeuriger meet als het horloge in ANT+ uitzenden staat, want toen ik nog geen HR band had, was de HR gemiddeld wel een stuk hoger tijdens zwift ritjes.
Ik heb een oplossing gevonden; als ik ga zwiften, start ik ook op de garmin een (indoor) activity die met de hr band is verbonden. Na het fietsen kan ik de Garmin activiteit weggooien, maar heeft ie wel de HR data uit de band opgeslagen in het HR profiel :) En daarnaast in de rit zelf natuurlijk.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barkrukhenkie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37
rutgergron schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:36:
De 245 standaard heeft geen Wi-Fi maakt dit wat uit. Kan je dan wel automatisch de workouts laten uploaden naar bijv. Endomondo of Garmin Connect zelf?
MacPoedel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:44:
[...]

De 245 gaat gewoon syncen met Garmin Connect wanneer je telefoon in (bluetooth) bereik is van het horloge en de telefoon zelf een dataverbinding heeft. Garmin Connect synct niet met Endomondo, wel met Strava of MyFitnessPal. Moest je nu echt graag je activiteit ook in Endomondo krijgen, daar zijn wel mogelijkheden voor, bv MyFitnessPal kan op zijn beurt met ongeveer elk platform synchroniseren, ik heb zelf geen Endomondo dus kan het niet voor je proberen, maar ik gebruik wel MFP om mijn gewicht van mijn slimme weegschaal (Withings) te synchroniseren naar MFP, Strava en Garmin Connect.

Wifi is belangrijk om muziek binnen te halen van streamingdiensten, daarom heeft de 245M het wel, maar voor het synchroniseren van activiteiten is het niet zo belangrijk tenzij je een tijd zonder telefoon zit waar je dan wél wifi hebt (vind ik een onwaarschijnlijke situatie).
Ik ben sinds een maand in het bezit van een Forerunner 45 en mijn ervaring is dat Garmin Connect prima synct met Endomondo. Binnen 5 minuten na het opslaan van de workout op mijn horloge is deze naar Strava, Endomondo, Runkeeper en Runtastic gestuurd. Voorheen gebruikte ik ook tapiriik, maar dat is voor mijn niet meer nodig zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8ZoIbtwaR3IRUlGVdf8jNOo3/full.png

[ Voor 11% gewijzigd door Barkrukhenkie op 24-01-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:29

vhal

ಠ_ಠ

Sinds vanochtend staat sw 6.0.0 klaar in Garmin Cobject voor oa de F6, sensors zijn ook bijgewerkt. Dus wellicht zijn die doemverhalen over de slechte OHS ook weer verholpen

@__R__ welke heb je uiteindelijk gekocht? Ik heb zelf de Aeropex, de bass is niet optimaal maar dit wist ik al toen ik hem kocht. Voor het hardlopen is hij ideaal, menig fietser hoor ik nu van achter aankomen itt in-ears

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-10 09:45
Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de Forerunner 645 of een Fenix 5s.

Nog één belangrijke vraag.

Tijdens een interval sessie, kan de horloge een audio alert geven tussen de rondes? Of moet je dit koppelen met je telefoon tijdens de run en/of headset. Dit zou wel een echte domper zijn als dit alleen op die manier kan en niet een 'audio alert' via de horloge zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door rutgergron op 24-01-2020 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

rutgergron schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:19:
Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de Forerunner 645.

Tijdens een interval sessie, kan de horloge een audio alert geven tussen de rondes? Of moet je dit koppelen met je telefoon tijdens de run en/of headset. Dit zou wel een echte domper zijn als dit alleen op die manier kan en niet een 'audio alert' via de horloge zelf.
Hij geeft de 5s ervoor elke seconde een piep en dan op het punt dat je moet beginnen een paar piepjes.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:05
Op de DCR site lees ik dat de Fenix 6 dezelfde OHR hardware heeft als de 945 - zou dus iig niet belabberd moeten zijn. Zeker nu de 6 weer iets lichter is dan de F5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
Barkrukhenkie schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:43:
[...]

[...]

Ik ben sinds een maand in het bezit van een Forerunner 45 en mijn ervaring is dat Garmin Connect prima synct met Endomondo. Binnen 5 minuten na het opslaan van de workout op mijn horloge is deze naar Strava, Endomondo, Runkeeper en Runtastic gestuurd. Voorheen gebruikte ik ook tapiriik, maar dat is voor mijn niet meer nodig zo.

[Afbeelding]
Ik veronderstelde dat Garmin niet synct met Endomondo omdat ik in de telefoon app (Android) alleen Strava, Office 365 (Agenda) en MyFitnessPal als Partner Apps kan vinden. En op de online versie van Garmin Connect heb ik ook echt geen idee waar je dat scherm uit jouw schermafdruk zou moeten vinden... Is toch een beetje een zootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
De Fenix 5s non sapphire spreekt mij wel aan. Nadelen vind ik: Zwaarder, dikker, geen Wi-Fi, €80 duurder dan Forerunner 645.

Forerunner 645 is platter, lichter, heeft Wi-Fi en is goedkoper.

De horloge zal voor dagelijks gebruik zijn. Moet dus comfortabel zitten en niet teveel in de weg zitten met kleding. Daarnaast zal het horloge voornamelijk gebruikt worden voor health tracking, hiken, hardlopen.

Jullie mening tussen deze twee?

[ Voor 6% gewijzigd door rutgergron op 24-01-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barkrukhenkie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37
MacPoedel schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:45:
[...]

Ik veronderstelde dat Garmin niet synct met Endomondo omdat ik in de telefoon app (Android) alleen Strava, Office 365 (Agenda) en MyFitnessPal als Partner Apps kan vinden. En op de online versie van Garmin Connect heb ik ook echt geen idee waar je dat scherm uit jouw schermafdruk zou moeten vinden... Is toch een beetje een zootje.
Endomondo moet je koppelen vanuit Endomondo zelf. De app van Endomondo biedt die mogelijkheid maar die werkt (bij mij) niet, maar vanaf de website van Endomondo kan dat wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u4rlx8G1AuyWKsA9MYm9KwaL/thumb.png

De gekoppelde apps bij Garmin vind je onder je account:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G0xnTrpjaTuDg2GFksURsiIJ/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Poekie schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:21:
[...]

Hij geeft de 5s ervoor elke seconde een piep en dan op het punt dat je moet beginnen een paar piepjes.
Is dit met een Forerunner 645 Non Music ook het geval? Op de Garmin fora schijnt er klachten over te zijn dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

rutgergron schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:16:
[...]

Is dit met een Forerunner 645 Non Music ook het geval? Op de Garmin fora schijnt er klachten over te zijn dat het niet werkt.
Zelfs mijn 405 had dit vroeger. Ik heb zelf de 645M, maar omdat dit een vrij oude basic functie is ga ik er van uit dat de 645 dit ook gewoon heeft. Het is het zelfde speakertje als voor de keytones gebruikt kan worden. En ja, je moet wel de juiste instellingen hebben. Maar goed, je kunt zelf de handleiding ook even doorlezen om het zeker te weten. Staan gewoon online bij Garmin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:40
vhal schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:53:
Sinds vanochtend staat sw 6.0.0 klaar in Garmin Cobject voor oa de F6, sensors zijn ook bijgewerkt. Dus wellicht zijn die doemverhalen over de slechte OHS ook weer verholpen

@__R__ welke heb je uiteindelijk gekocht? Ik heb zelf de Aeropex, de bass is niet optimaal maar dit wist ik al toen ik hem kocht. Voor het hardlopen is hij ideaal, menig fietser hoor ik nu van achter aankomen itt in-ears
Idd dus ook de Aeropex. Bass tonen hoeven van mij niet zo meer. Overzicht van je omgeving, een leuk riedeltje in je hoofd en een beetje knappe accuduur waren belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rutgergron schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:19:
Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de Forerunner 645 of een Fenix 5s.

Die piepjes komen gewoon uit je horloge in dit geval en niet via je telefoon/headset. Ik denk dat je je verwart met de audio cues die 'music' horloges ook ondersteunen. Dat zijn audio cues die b.v. je tempo aangeven elke km.

Waarom wil je eigenlijk wifi? Wifi is alleen maar nodig voor muziek te synchroniseren met b.v. Spotify. Voor ander zaken zoals firmware updates of syncen van activiteiten voldoet bluetooth prima, of een USB koppeling met een PC/Mac icm Garmin Express.

[ Voor 15% gewijzigd door PatrickC op 24-01-2020 12:19 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Wat wel wat wikken en wegen is is het feit dat ik meer een persoon ben van simplistisch en niet teveel data. Met 645 heb ik het idee ( net zoals de andere topmodellen ) dat dit wel het geval is. Running Dynamics met hersteltijd, lactaat, race predictor, etc. Voor mij te hardcore denk iki, hou meer van basic info. Ondanks dat ik marathons loop.

Dan kom je toch weer op de Vivoactive 4 uit. Ook weer eens goedkoper.

ps. Voor de Vivoactive 4 bezitters, gebruiken jullie ook een screenprotector?

[ Voor 5% gewijzigd door rutgergron op 24-01-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Voor de liefhebber: de Start-To-Run 5K en 10K apps zijn beschikbaar gemaakt voor (oa) de Fenix 6 series.

https://apps.garmin.com/n...E0251D315BE1AFC5491DA8244

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacPoedel
rutgergron schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:34:
Wat wel wat wikken en wegen is is het feit dat ik meer een persoon ben van simplistisch en niet teveel data. Met 645 heb ik het idee ( net zoals de andere topmodellen ) dat dit wel het geval is. Running Dynamics met hersteltijd, lactaat, race predictor, etc. Voor mij te hardcore denk iki, hou meer van basic info. Ondanks dat ik marathons loop.

Dan kom je toch weer op de Vivoactive 4 uit. Ook weer eens goedkoper.

ps. Voor de Vivoactive 4 bezitters, gebruiken jullie ook een screenprotector?
Een Vivoactive 4 kan dan weer alleen alerts geven via trillingen of audio alerts met een aangesloten hoofdtelefoon, het horloge heeft geen ingebouwde bieper, daar vroeg je een paar posts eerder nog naar. Elke Forerunner en Fenix heeft wél zo'n bieper.

Wat betreft teveel data, advanced running dynamics (grondcontactijd etc) heb je ook alleen maar als je een sensor hebt die dat ondersteunt (met een Garmin HRM-Run, HRM-Tri of RD-Pod). Gewone running dynamics heeft de Vivoactive serie ook, maar daar valt bv cadans onder, dat doet elk ander sporthorloge ook. Lactaatdrempel en de meer geavanceerde hartslag gerelateerde functies kan een Forerunner ook alleen maar bepalen als je een externe hartslagsensor gebruikt (mag ook van andere merken zijn).
Om maar te zeggen, je hebt meer nodig dan alleen het horloge voor die data.

Elk horloge zal wel meer data verzamelen dan je nodig hebt, ik heb bv geen boodschap aan het aantal stappen of trappen dat ik per dag doe, maar elk sporthorloge logt het wel. Aan de andere kant wil ik wél mijn hartslag in rust weten, dus dan moet dat soort activity tracking toch aan (bij Garmin in elk geval). Met een Forerunner zonder extra sensoren zou je ten opzichte van een Vivoactive alleen hersteltijd meer bij krijgen, lig ik zelf ook niet zo wakker van want ik sport wanneer ik het kan en niet wanneer mijn horloge zegt dat het mag.

Maar niet om te zeggen dat je met een VA4 geen marathon zou kunnen lopen, ik heb 1,5 jaar een VA3 gehad, liep daar halve marathons mee. Dit jaar ben ik overgestapt naar een Forerunner 935, en wat voor mij toch veel beter is aan dat horloge:
- Geen touchscreen maar knoppen, touchscreen van de VA3 bediende ik te vaak per ongeluk (als ik een ander deel van lichaam aanraakte), en was tijdens het sporten ook zeer onhandig. Zeker bij het zwemmen, dan is het gewoon onbruikbaar.
- Buzzer, ik doe gestructureerde trainingen en met de VA3 kreeg ik alleen trillingen om te waarschuwen dat een interval voorbij is, de trilmotor van de 935 is ook veel beter te voelen dan die van de VA3. Met de VA3 heb ik zo toch een aantal keer het einde van een interval gemist.
- Batterijduur: de VA3 haalde 5-6 dagen, maar niet in weken waarin ik meer activiteiten deed, en zo ben ik wel eens begonnen aan een activiteit met te weinig batterij. Kan ook gebeuren met een horloge dat een grotere batterij heeft, maar de kans is kleiner. Ik laad altijd op bij +-20% maar dan heb ik veel meer reserve met mijn 935.

De prijzen tussen een 245, 645 en VA4 verschillen eigenlijk nauwelijks. Ik zou, aangezien je marathons loopt, een 245 nemen omwille van de langere batterijduur bij GPS gebruik en omdat die meer sportfeatures heeft dan de 645 (de 645 krijgt zelfs niet het hydration widget meer...). Maar als je de 245 niet mooi genoeg vindt, verkeerd is een 645 ook niet. VA4 heeft zoals gezegd geen audio alerts, moet je zelf beslissen hoe belangrijk je dat vindt. Of je zou ook een Fenix 5S of 5S Plus op de kop kunnen tikken, zouden toch ook soms rond de €300 moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02:15
Was ik er eindelijk uit, de vervanger voor mijn TomTom runner 3 zou de Fenix 5 plus met saffierglas worden... Heb ik vandaag het scherm van de Fenix 6 gezien en begin ik toch weer te twijfelen..

Voor het sporten maakt het geen bal uit natuurlijk maar ben van plan om de fenix de hele dag te dragen en het scherm is wel echt iets wat opvalt. toch maar even goed over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi1986 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:44:
Was ik er eindelijk uit, de vervanger voor mijn TomTom runner 3 zou de Fenix 5 plus met saffierglas worden... Heb ik vandaag het scherm van de Fenix 6 gezien en begin ik toch weer te twijfelen..

Voor het sporten maakt het geen bal uit natuurlijk maar ben van plan om de fenix de hele dag te dragen en het scherm is wel echt iets wat opvalt. toch maar even goed over nadenken
Wat maakt het scherm zo verschillend behalve dat het 0.1 inch groter is en de resolutie 260x260 ipv 240x240?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
PatrickC schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:07:
[...]

Wat maakt het scherm zo verschillend behalve dat het 0.1 inch groter is en de resolutie 260x260 ipv 240x240?
Ik heb naderhand ook oven de specs erbij gepakt en er blijkt idd bijna geen verschil in te zitten maar door die iets hogere resolutie lijkt het weldegelijk een stuk scherper en lijkt beter afleesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 12:28
schumi1986 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:44:

check mijn compare even, paar paginas terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerwater
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 10:11
Titanicfanatic schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 05:39:
[...]

Ik heb zelf Bose Soundsport Free dopjes die goed verbinden met mijn Forerunner 945. Alleen wat haperingen als je aan het uitwandelen bent en je arm langs je lichaam hangt. De rubbertjes liggen tegen je gehoorgang aan, maar gaan er niet in en ze zitten dus urenlang comfortabel. Geluid is prima. Ze liggen nog wel iets boven je budget: ze zijn er vanaf ca. €160.
Bedankt voor de tip. Ik heb ze gisteren gekocht voor 140,- bij de mediamarkt. Ze zitten echt heerlijk en toch heel stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 21:42
Veel plezier er mee. Er was in december nog een firmware update: https://community.bose.co...-4-2019/m-p/256455#M13920 . De update duurt wel een eeuwigheid, dus neem er de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Ik mag morgen mijn Fenix 6X Pro gaan ophalen maar heb een vraag over de lader.
De set komt gewoon met een kabel maar kan/mag ik daar het opzetstuk (stekker) van mijn Samsung S8+ aanhangen voor op het net te kunnen opladen? Daar staat Adaptive Fast charging op weet niet of dit een probleem is?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
okio schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:14:
[...]

check mijn compare even, paar paginas terug
Bedankt, ik heb nu een Fenix 5 plus met saffierglas voor 500euro op het oog of de Fenix 6 pro voor 620 / Fenix 6X pro voor 650.

Het prijsverschil vind ik niet zo heel groot ervan uitgaande dat ze de HR problemen patchen en dat de fenix 6 een 2tal jaren langer software updates krijgt lijkt mij toch de 6 de betere keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Rikske_007 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:04:
Ik mag morgen mijn Fenix 6X Pro gaan ophalen maar heb een vraag over de lader.
De set komt gewoon met een kabel maar kan/mag ik daar het opzetstuk (stekker) van mijn Samsung S8+ aanhangen voor op het net te kunnen opladen? Daar staat Adaptive Fast charging op weet niet of dit een probleem is?
Dat moet geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
MacPoedel schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:22:
[...]

Een Vivoactive 4 kan dan weer alleen alerts geven via trillingen of audio alerts met een aangesloten hoofdtelefoon, het horloge heeft geen ingebouwde bieper, daar vroeg je een paar posts eerder nog naar. Elke Forerunner en Fenix heeft wél zo'n bieper.

Wat betreft teveel data, advanced running dynamics (grondcontactijd etc) heb je ook alleen maar als je een sensor hebt die dat ondersteunt (met een Garmin HRM-Run, HRM-Tri of RD-Pod). Gewone running dynamics heeft de Vivoactive serie ook, maar daar valt bv cadans onder, dat doet elk ander sporthorloge ook. Lactaatdrempel en de meer geavanceerde hartslag gerelateerde functies kan een Forerunner ook alleen maar bepalen als je een externe hartslagsensor gebruikt (mag ook van andere merken zijn).
Om maar te zeggen, je hebt meer nodig dan alleen het horloge voor die data.

Elk horloge zal wel meer data verzamelen dan je nodig hebt, ik heb bv geen boodschap aan het aantal stappen of trappen dat ik per dag doe, maar elk sporthorloge logt het wel. Aan de andere kant wil ik wél mijn hartslag in rust weten, dus dan moet dat soort activity tracking toch aan (bij Garmin in elk geval). Met een Forerunner zonder extra sensoren zou je ten opzichte van een Vivoactive alleen hersteltijd meer bij krijgen, lig ik zelf ook niet zo wakker van want ik sport wanneer ik het kan en niet wanneer mijn horloge zegt dat het mag.

Maar niet om te zeggen dat je met een VA4 geen marathon zou kunnen lopen, ik heb 1,5 jaar een VA3 gehad, liep daar halve marathons mee. Dit jaar ben ik overgestapt naar een Forerunner 935, en wat voor mij toch veel beter is aan dat horloge:
- Geen touchscreen maar knoppen, touchscreen van de VA3 bediende ik te vaak per ongeluk (als ik een ander deel van lichaam aanraakte), en was tijdens het sporten ook zeer onhandig. Zeker bij het zwemmen, dan is het gewoon onbruikbaar.
- Buzzer, ik doe gestructureerde trainingen en met de VA3 kreeg ik alleen trillingen om te waarschuwen dat een interval voorbij is, de trilmotor van de 935 is ook veel beter te voelen dan die van de VA3. Met de VA3 heb ik zo toch een aantal keer het einde van een interval gemist.
- Batterijduur: de VA3 haalde 5-6 dagen, maar niet in weken waarin ik meer activiteiten deed, en zo ben ik wel eens begonnen aan een activiteit met te weinig batterij. Kan ook gebeuren met een horloge dat een grotere batterij heeft, maar de kans is kleiner. Ik laad altijd op bij +-20% maar dan heb ik veel meer reserve met mijn 935.

De prijzen tussen een 245, 645 en VA4 verschillen eigenlijk nauwelijks. Ik zou, aangezien je marathons loopt, een 245 nemen omwille van de langere batterijduur bij GPS gebruik en omdat die meer sportfeatures heeft dan de 645 (de 645 krijgt zelfs niet het hydration widget meer...). Maar als je de 245 niet mooi genoeg vindt, verkeerd is een 645 ook niet. VA4 heeft zoals gezegd geen audio alerts, moet je zelf beslissen hoe belangrijk je dat vindt. Of je zou ook een Fenix 5S of 5S Plus op de kop kunnen tikken, zouden toch ook soms rond de €300 moeten zitten.
De horloge zal ik dagelijks gebruiken dus ook in mijn vrije tijd. Touchscreen vond ik altijd wel fijn als je s'avonds op de bank zat en je op je dooie gemak mee kon pielen. Voor sporten snap ik dat fysieke knoppen handiger is maar is dit ook handig voor het dagelijkse smartwatch gebeuren?

Eerste tijd zal ik de horloge niet gebruiken voor het sporten. Komt eerste tijd niet van. Met het oog op de toekomst zou fysieke buttons weer handiger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 12:28
schumi1986 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:39:
[...]

Bedankt, ik heb nu een Fenix 5 plus met saffierglas voor 500euro op het oog of de Fenix 6 pro voor 620 / Fenix 6X pro voor 650.

Het prijsverschil vind ik niet zo heel groot ervan uitgaande dat ze de HR problemen patchen en dat de fenix 6 een 2tal jaren langer software updates krijgt lijkt mij toch de 6 de betere keus.
Mjah als je nu perse een horloge nodig hebt dan zou ik dat ook doen. Anders zou ik toch even wachten en dan bespaar je zo een 100-200 euro op zon horloge. Ik neem aan dat je weet dat de Fenix 6 pro bij de mm ivm de btw actie nu voor 537 te koop is?
Alle reviewers (DCR, active jr, rizknows) geven het advies dat de 6 Pro het niet waard is tov de 5 plus. En dat je het beste een 5 plus in de aanbieding kan kopen.

Maar goed zelf kiezen natuurlijk >:) je lijkt je keuze in die zin ook al bepaald te hebben

[ Voor 5% gewijzigd door okio op 26-01-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
okio schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Mjah als je nu perse een horloge nodig hebt dan zou ik dat ook doen. Anders zou ik toch even wachten en dan bespaar je zo een 100-200 euro op zon horloge. Ik neem aan dat je weet dat de Fenix 6 pro bij de mm ivm de btw actie nu voor 537 te koop is?
Alle reviewers (DCR, active jr, rizknows) geven het advies dat de 6 Pro het niet waard is tov de 5 plus. En dat je het beste een 5 plus in de aanbieding kan kopen.

Maar goed zelf kiezen natuurlijk >:) je lijkt je keuze in die zin ook al bepaald te hebben
de 6s pro is bij de mediamarkt op het moment 537 idd maar die zoek ik niet. de 6 pro is eventjes 620 geweest maar zoals je van een actie van de mm mag verwachten wordt alles snel offline gehaald.

Ik heb de reviews van de namen die jij noemt stuk voor stuk bekeken de afgelopen tijd en hoewel ik absoluut voor de 5 plus gekozen zou hebben als ik de horloge alleen zou dragen tijdens het sporten lijkt de 6 mij de meerprijs waard als allday horloge. zeker gezien het scherm maar de accu van de 6 voldoet daar ook beter in.

zonder het scherm van de Fenix 6 in het echt gezien te hebben zou ik idd 150 euro bespaard hebben en had ik lekker de 5 plus genomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
rutgergron schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:48:
[...]

De horloge zal ik dagelijks gebruiken dus ook in mijn vrije tijd. Touchscreen vond ik altijd wel fijn als je s'avonds op de bank zat en je op je dooie gemak mee kon pielen. Voor sporten snap ik dat fysieke knoppen handiger is maar is dit ook handig voor het dagelijkse smartwatch gebeuren?

Eerste tijd zal ik de horloge niet gebruiken voor het sporten. Komt eerste tijd niet van. Met het oog op de toekomst zou fysieke buttons weer handiger zijn.
No offense, maar:

- je vraagt eerst allerlei dingen over intervalopties, audio alerts, wil hem ook gebruiken voor hiken en hardlopen

- maar als het er op aan komt zeg je dat je hem vooralsnog vooral wilt gebruiken als dagelijks horloge en je het daarom vooral belangrijk vindt dat ie mooi is en de vivo zelf het mooiste vindt

- en dat je het gemak van touchscreen op de bank belangrijker vindt dan de onhandigheid die hetzelfde touchscreen bij sporten oplevert.

Wat wil je nu nog van ons horen? En bevestiging dat de vivo een goede keuze is? Er is geen goed of fout , alleen een persoonlijke voorkeur en die van jou is al lang duidelijk, dus gewoon bestellen dat ding en genieten 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Valorian schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:44:
[...]

No offense, maar:

- je vraagt eerst allerlei dingen over intervalopties, audio alerts, wil hem ook gebruiken voor hiken en hardlopen

- maar als het er op aan komt zeg je dat je hem vooralsnog vooral wilt gebruiken als dagelijks horloge en je het daarom vooral belangrijk vindt dat ie mooi is en de vivo zelf het mooiste vindt

- en dat je het gemak van touchscreen op de bank belangrijker vindt dan de onhandigheid die hetzelfde touchscreen bij sporten oplevert.

Wat wil je nu nog van ons horen? En bevestiging dat de vivo een goede keuze is? Er is geen goed of fout , alleen een persoonlijke voorkeur en die van jou is al lang duidelijk, dus gewoon bestellen dat ding en genieten 😀
Het vervelende is de kleine irritante verschillen tussen de modellen. Snap niet dat er geen geluid is toegevoegd bij de Vivoserie voor o.a. interval. Het zou geen grote implementatie moeten zijn. Dit doen ze bewust om in de duurdere segment te gaan kijken.

Idd, zoek een stijlvolle horloge die niet te groot is en ook de nodige opties heeft voor interval training, het liefst met geluidsnotificaties. Geen sportuiterlijk dan heb je in het goedkopere segment eigenlijk alleen de Vivoactive3 zilver of de Forerunner 645.

De vivoactive 3 kost nu €160, opzich een stijlvolle horloge en voor hardlopen zeker geschikt. Wat ik dus eerder had vermeld geen geluid optie voor interval. De Forerunner 645 kost nu €300,- en vind ik een erg mooie horloge voor dagelijks gebruik en sporten.

De vraag is waar de meerwaarde dan inzit voor die €140. Heb ook nooit met geavanceerde hardloophorloge gelopen en nooit met knopjes. Het is dus een gok hoe het mij gaat bevallen of heel goed en nooit meer anders wil of dat ik er spijt van krijg. Tot dusver altijd met smartphone gelopen met Endomondo.

Hardloop data is interessant maar hou ook van simplistisch en teveel analyse is voor mij ook weer niet goed. Wat levert mij al die data op? Los van de basis info, zoals: cadans, snelheid, tijd, hartslag, wat dan wel weer handige data is.

[ Voor 5% gewijzigd door rutgergron op 26-01-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rutgergron De vivoactive 3 heeft een paar belangrijke nadelen, Ten eerste kom je een fysieke button tekort, waardoor je je touchscreen moet gaan gebruiken om handmatig laps vast te leggen. Verder kun je dat data pagina’s voor een activiteit (b.v. hardlopen) maar beperkt configureren. Je kunt bijvoorbeeld niet het aantal data velden per pagina variëren. En er zit toch ook geen intervaltraining op de vivoactive 3, maar die noem je wel als het gaat om geluid (piepjes)?

Ik zelf heb ooit de stap gemaakt van de vivoactive serie met touchscreen naar een Forerunner met knopjes en er nooit spijt van gehad. Mijn FR645M is het beste horloge wat ik tot nu toe gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
PatrickC schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:25:
@rutgergron De vivoactive 3 heeft een paar belangrijke nadelen, Ten eerste kom je een fysieke button tekort, waardoor je je touchscreen moet gaan gebruiken om handmatig laps vast te leggen. Verder kun je dat data pagina’s voor een activiteit (b.v. hardlopen) maar beperkt configureren. Je kunt bijvoorbeeld niet het aantal data velden per pagina variëren. En er zit toch ook geen intervaltraining op de vivoactive 3, maar die noem je wel als het gaat om geluid (piepjes)?

Ik zelf heb ooit de stap gemaakt van de vivoactive serie met touchscreen naar een Forerunner met knopjes en er nooit spijt van gehad. Mijn FR645M is het beste horloge wat ik tot nu toe gehad heb.
Ik had begrepen dat je een custom interval kan maken in Garmin Connect en dan synchroniseren naar het horloge. Hoe bedoel je handmatig laps vast leggen. Als de custom interval loopt dan loopt ie toch?

Je kan de data velden configureren als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik merk nu ik een horloge met kaarten heb (6s pro) , ik sneller gebruik maak van de “koers/navigeer” opties gecombineerd met zelfgemaakte routes van Garmin Connect of losse gpx’jes. Zo kom je nog eens ergens anders dan het standaard rondje en is ‘verdwalen’ niet echt meer mogelijk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rutgergron schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:24:
[...]

Ik had begrepen dat je een custom interval kan maken in Garmin Connect en dan synchroniseren naar het horloge. Hoe bedoel je handmatig laps vast leggen. Als de custom interval loopt dan loopt ie toch?

Je kan de data velden configureren als ik mij niet vergis.
Ik had even een vergelijking gemaakt tussen de FR645 en de VA3 op de Garmin site en als verschil werd intervaltraining genoemd. Op mijn FR645 heb ik naast de workout optie ook een aparte interval optie in het training menu. Deze interval optie ontbreekt op de vivoactive 3. Maar met custom workouts kun je ook intervaltrainingen aanmaken.

Met handmatige laps bedoel ik als je tijdens een training zelf wilt bepalen wanneer een rondje is afgelopen. Stel dat je b.v. rondjes op een atletiekbaan loopt die je handmatig wilt vastleggen. Bij de vivoactive 3 moet je dit doen via het touchscreen en dat kan best lastig zijn als je aan het hardlopen bent. Een knopje werd dan toch een stuk handiger. Garmin heeft daarvan geleerd en de vivoactive 4 weer van 2 knoppen voorzien (net als de vivoactive HR had).

Wat betreft de data velden. Volgens mij kun je op de vivoactive niet instellen dat data pagina 1 bestaat uit 3 velden en data pagina 2 uit 1 veld. Het aantal wat je instelt, geldt voor alle data velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit probleem komt inderdaad voor, maar de kans er op lijkt mij klein. Ik heb het horloge inmiddels 1,5 jaar en zie nog geen problemen en draag het horloge 24x7. En dit afbreken komt ook wel eens bij andere plastic body horloges voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
@PatrickC , jij hebt een VA3 gehad. Is het getril tussen een interval sessie zodanig dat het goed opvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rutgergron schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:25:
@PatrickC , jij hebt een VA3 gehad. Is het getril tussen een interval sessie zodanig dat het goed opvalt?
Nee, ik heb de voorganger gehad van de VA3, de vivoactive HR. Die ondersteunde helemaal geen custom workouts en intervaltraining. Als ik op mijn huidige FR645M kijk, dan lijkt de interval optie een snelle optie om een intervaltraining aan te maken op het horloge en te gebruiken. Dus je hoeft dan niet eerst een custom workout aan te maken via GC en te uploaden naar je horloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 17:58
Vraagje ik heb een Garmin Forerunner 935 gekocht, ik dacht dat de fietsdetectie automatisch zou lopen maar de afgelopen 2 dagen kan ik hier geen data over terugvinden, moet ik deze met elk ritje toch handmatig inschakelen?

*Ik zie een optie "livetrack" staan in de telefoon App, misschien is dat vanmiddag de oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeffrey88 op 27-01-2020 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 01:56
Jeffrey88 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:42:
Vraagje ik heb een Garmin Forerunner 935 gekocht, ik dacht dat de fietsdetectie automatisch zou lopen maar de afgelopen 2 dagen kan ik hier geen data over terugvinden, moet ik deze met elk ritje toch handmatig inschakelen?
De fietsdetectie werkt voor je dagelijkse activiteit, hij start niet automatisch een echte sportactiviteit van het type fietsen.

Dat je gefietst hebt kan je als het goed is terug zien als je verder klikt op je hartslag.
*Ik zie een optie "livetrack" staan in de telefoon App, misschien is dat vanmiddag de oplossing.
LiveTrack is bedoeld om je locatie realtime te delen met derden tijdens een activiteit. Dat zet ik bijvoorbeeld aan bij een loop zoals gisteren, wanneer m'n vriendin me bij het strand dropt en ik door de bossen via een vooraf onbekende route naar huis loop.
Mocht mij dan wat overkomen ben ik tenminste terug te vinden en als ik er langer over doe dan verwacht kan ze zien waar ik ben.

Het kan ook leuk zijn tijdens een race, dan kan je publiek zien wanneer je langs gaat komen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Hoe hard is de trilfunctie van de VA3 tijdens interval, is dit duidelijk te merken tijdens het hardlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
Gonadan schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:17:
[...]

De fietsdetectie werkt voor je dagelijkse activiteit, hij start niet automatisch een echte sportactiviteit van het type fietsen.

Dat je gefietst hebt kan je als het goed is terug zien als je verder klikt op je hartslag.

[...]
Het enige wat ik kan vinden is dat mijn hartslag tijdens die tijd omhoog is gegaan, maar misschien kijk ik niet onder het juiste kopje '-). Dus ik weet niet wat dat doet met mijn activiteitregistratie over de gehele dag.

Mijn afgelegde afstand is namelijk maat 2,2km, daar zal de fiets niet in zijn meegenomen daar het een ritje van 20 minuten is.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeffrey88 op 27-01-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14

Dat heet Move IQ (tenminste bij de F5=) maar dan zie je geen data (zoals afstand, snelheid etc) van het fietsen of lopen. Alleen in je dagelijkse overzicht dat je gefietst of gewandeld hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I4m2S4kDTPCy4J7hCNQtgIbJ/full.jpg

klik je op dat grijze icootnje dan zie je alleen de duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RRAtBpXOtTt9H49aSgkp0ilC/full.jpg

Wil je echt data bijhouden zul je een activiteit moeten starten.

@Gonadan hoe zien de andere je tracker dan? Via een link die je stuurt en je moet dan wel je telefoon bij je hebben maar verder niks open hebben staan zoals de connect app toch?

[ Voor 11% gewijzigd door xray79 op 27-01-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

In mijn garmin connect app pakt ie wandelen en fietsen automatisch, maar komt het dan niet als activiteit te staan maar is het zichtbaar via “agenda” en dan zie ik daar alle automatische geregistreerde beweging. Maar weinig nauwkeurig (pakt niet altijd miin woonwerk fietsritje naar station). Als je echt een stuk gaat fietsen zou ik dat gewoon als activiteit starten. Ik heb overigens de 945, dus kan zijn dat dit bij jou anders werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 10:59
rutgergron schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:24:
Hoe hard is de trilfunctie van de VA3 tijdens interval, is dit duidelijk te merken tijdens het hardlopen?
Het zal uiteraard persoonlijk zijn en aan hoe strak je het horloge om je pols draagt, maar ik voel een duidelijke trilling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
xray79 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:58:
@Gonadan hoe zien de andere je tracker dan? Via een link die je stuurt en je moet dan wel je telefoon bij je hebben maar verder niks open hebben staan zoals de connect app toch?
Als ik LiveTrack start krijgen mijn, vooraf geprogrammeerde, contacten daar een bericht van. Dat bericht bevat een link naar de LiveTrack sessie die ze dan gewoon in de browser kunnen bekijken.

Het enige wat ik daarvoor hoef te doen is in de Connect app een LiveTrack sessie starten en zorgen dat ik m'n telefoon mee neem. Hij gebruikt natuurlijk het mobiele netwerk van je telefoon om de locatie door te geven. De app hoeft niet open, hij regelt dat op de achtergrond.
Het is ook mogelijk om autostart aan te zetten, dan doet hij het altijd bij een activiteit. Aangezien ik het alleen doe voor risicobeperking (nieuwe routes waar je niet snel gevonden zal worden als er wat gebeurt) zet ik hem handmatig aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
xray79 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:58:
[...]

[Afbeelding]

klik je op dat grijze icootnje dan zie je alleen de duur.

[Afbeelding]
Mmmm, er is bij mij geen fiets icoon te zien 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Valorian schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:59:
[...]

In mijn garmin connect app pakt ie wandelen en fietsen automatisch, maar komt het dan niet als activiteit te staan maar is het zichtbaar via “agenda” en dan zie ik daar alle automatische geregistreerde beweging. Maar weinig nauwkeurig (pakt niet altijd miin woonwerk fietsritje naar station). Als je echt een stuk gaat fietsen zou ik dat gewoon als activiteit starten. Ik heb overigens de 945, dus kan zijn dat dit bij jou anders werkt.
Dat is ook MoveIQ. En dat moet je ook nog eens aanzetten in je instellingen voordat het werkt, dus het kan zijn dat @Jeffrey88 dat niet heeft gedaan.
En volgens mij werkt het pas bij activiteiten van meer dan 10 minuten. En erg precies is het niet - stofzuigen wordt bij mij steevast elliptical training :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 12:16
Het is al een oude post met daarbij een aantal kanttekeningen. De belangrijkste is de reactie van garmin (wat al uniek in zichzelf is) waarin ze aangeven dat ze bij het optreden van dit defect het via de locale garmin service team willen oplossen.
Verder kunnen er altijd bij eerdere batches problemen ontstaan, één van de redenen dat ze nieuwe toestellen meestal langzaam uitrollen en daarna pas de productie en uitvoer opschroeven als alles goed blijkt te gaan. Nu weet ik niet precies wanneer die post was, maar het was waarschijnlijk rond de start van de release van de 645M (1e kwartaal 2018) dus dat zou dan in de vroege fase passen.
Ik geef verder meteen toe dat dit natuurlijk niet hoort te gebeuren en dat dit natuurlijk weinig vertrouwen wekt, maar ik heb eigenlijk nog nooit problemen met garmin gehad binnen garantie termijn er werd altijd een goede en (binnen garantie) voor mij altijd gratis oplossing gegeven.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Poekie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Dat is ook MoveIQ. En dat moet je ook nog eens aanzetten in je instellingen voordat het werkt, dus het kan zijn dat @Jeffrey88 dat niet heeft gedaan.
En volgens mij werkt het pas bij activiteiten van meer dan 10 minuten. En erg precies is het niet - stofzuigen wordt bij mij steevast elliptical training :D
Ah die 10min wist ik niet. Verklaart veel, want mijn ritje naar station is altijd net iets meer of minder, waardoor de helft dus niet gelogd wordt. En mijn wandeingen veranderen ook wel eens in crosstrainer ofzo dus ken het ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Valorian schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:28:
[...]

Ah die 10min wist ik niet. Verklaart veel, want mijn ritje naar station is altijd net iets meer of minder, waardoor de helft dus niet gelogd wordt. En mijn wandeingen veranderen ook wel eens in crosstrainer ofzo dus ken het ja.
Even opgezocht, inderdaad, minstens 10 minuten continue beweging. Dus als je ritje veel stoplichten heeft zal moveIQ al helemaal in de war raken.

En hoe je het kan aanzetten @Jeffrey88 :
In Connect naar je Device Settings (bijvoorbeeld in de browser rechtsboven bij het horlogeicoontje) -> Activity Tracking -> schuifje voor MoveIQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 16:33
Poekie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:16:
[...]
.....En volgens mij werkt het pas bij activiteiten van meer dan 10 minuten. En erg precies is het niet - stofzuigen wordt bij mij steevast elliptical training :D
Dan is je huis ook te groot, meer dan 10 minuten stofzuigen, tsss

On-topic, fietsactiviteiten (en wandelen trouwens ook) komen bij mij via Google fit op de radar. Op zich zoek ik nog een platform waar alle activiteiten samenkomen, een soort Strava plus. Strava wordt ook gesynct met Google fit, maar a) wil ik dat eigenlijk allemaal weg hebben daar (het was met myfitnesspal vorig jaar wel handig, doe ik niet meer) en b) kun je niet echt veel met die data daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Frenz64 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:41:
[...]

ik stofzuig te weinig dus als ik het doe is het meteen feest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Frenz64 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:41:
[...]

On-topic, fietsactiviteiten (en wandelen trouwens ook) komen bij mij via Google fit op de radar. Op zich zoek ik nog een platform waar alle activiteiten samenkomen, een soort Strava plus. Strava wordt ook gesynct met Google fit, maar a) wil ik dat eigenlijk allemaal weg hebben daar (het was met myfitnesspal vorig jaar wel handig, doe ik niet meer) en b) kun je niet echt veel met die data daar.
Tsja, de synchronisatie en koppelingen zijn nog verre van perfect. Zo heeft mijn Garmin 945 een mooie 'Ski' optie waarbij elke 'run' apart gelogd wordt en het geheel toch één activiteit blijft. Op strava wordt de activiteit vervolgens netjes weergegeven als "Alpine skiën", dus die herkenning/koppeling is ook goed. Maar daaronder staat dan "16 hardloopsessies" (ipv 16 ski-runs) 8)7 .. Ook staat er bij hoogtemeters "0" , waarschijnlijk omdat het alleen maar downhill-meters zijn omdat Garmin de ski-liften er automatisch uit laat, maar zou toch leuker zijn als Strava de downhill-meters toch weer zou geven net zoals Garmin dat doen.

Overigens heb ik ook mijn twijfels bij de nauwkeurigheid van de GPS van Garmin icm een snelle sport als skiën, want volgens Garmin werd "La Longe", een fameuze 10,5 kilometer lange piste, structureel als 6,5km weergegeven...

@Poekie : Mijn fietsrit naar station duurt ongeveer 10 min en heeft 2 stoplichten. Dus wordt alleen gelogd als ik niet teveel haast heb én 2x groen (of donker-oranje) licht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
rutgergron schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:25:
Ik vind de trilfunctie van mijn VA3 waardeloos. Ik laat hem trillen bij bijv HR waarschuwing of berichten, maar ik voel ze meestal amper; zeker niet tijdens activities.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Ik zoek eigenlijk een smartwatch met sport opties. Met een oog op de toekomst als ik hardlopen weer serieus wil oppakken. Ook moet de horloge een niet teveel sport uiterlijk hebben. Hiken doe ik zo nu en dan, loop veel op het werk. Dat de horloge ook traplopen kan detecteren vind ik wel zo leuk.

Dan heb ik eigenlijk maar paar opties:

Fenix 5s ( duur en geen gorilla glass )
Forerunner 645

245 was een hele goede kanshebber alleen door het ontbreken van geen barometer en het sport uiterlijk valt dit af.

Vivoactive 3 zou ook goed kunnen, heb nu een Galaxy Watch en de draairing en touchscreen werkt perfect. Knoppen zou ook erg wennen zijn en is maar de vraag of het mij gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
PatrickC schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:11:
[...]
.......
Met handmatige laps bedoel ik als je tijdens een training zelf wilt bepalen wanneer een rondje is afgelopen. Stel dat je b.v. rondjes op een atletiekbaan loopt die je handmatig wilt vastleggen. Bij de vivoactive 3 moet je dit doen via het touchscreen en dat kan best lastig zijn als je aan het hardlopen bent. Een knopje werd dan toch een stuk handiger. Garmin heeft daarvan geleerd en de vivoactive 4 weer van 2 knoppen voorzien (net als de vivoactive HR had).

Wat betreft de data velden. Volgens mij kun je op de vivoactive niet instellen dat data pagina 1 bestaat uit 3 velden en data pagina 2 uit 1 veld. Het aantal wat je instelt, geldt voor alle data velden.
Bij de atletiekvereniging waar ik train hebben een aantal teamleden de VA3 en met enige regelmaat werkt het aangeven van een ronde niet. Bij mijn eigen VA3 heb ik het nooit werkend gekregen, maar ook maar een paar keer geprobeerd (mijn VA3 gebruik ik voor wanneer ik niet sport, een Garmin met knopjes voor als ik ga sporten).
Inderdaad is de keuze voor het aantal meetwaarden op een scherm meteen geldend voor alle schermen. Erg onhandig als je een full screen dataveld hebt op scherm 1, dan kun je op de andere schermen ook maar één dataveld of meetwaarde zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

rutgergron schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:10:
Ik zoek eigenlijk een smartwatch met sport opties. Met een oog op de toekomst als ik hardlopen weer serieus wil oppakken. Ook moet de horloge een niet teveel sport uiterlijk hebben. Hiken doe ik zo nu en dan, loop veel op het werk. Dat de horloge ook traplopen kan detecteren vind ik wel zo leuk.

Dan heb ik eigenlijk maar paar opties:

Fenix 5s ( duur en geen gorilla glass )
Forerunner 645

245 was een hele goede kanshebber alleen door het ontbreken van geen barometer en het sport uiterlijk valt dit af.

Vivoactive 3 zou ook goed kunnen, heb nu een Galaxy Watch en de draairing en touchscreen werkt perfect. Knoppen zou ook erg wennen zijn en is maar de vraag of het mij gaat bevallen.
En de venu? Die heeft een barometer, is pretty pretty en is bijna meer smartwatch dan hardloophorloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Lijkt me niks, de venu. Fenix 5s lijkt mij ook een geweldige watch. Alleen vraag mij af of de Sapphire noodzakelijk is. Hoe krasgevoelig is de Non Sapphire. Heeft de Fenix 5s Gorilla Glass? Screenprotectors hou ik niet zo van. De zwart met zilver vind ik veel mooier namelijk en €100,- goedkoper. Ook een mooie uitvoering om dagelijks te dragen. Dikte is wel een min punt in hoeverre dit lekker zit onder een jas of blouse.

Hoe comfortabel is de Fenix 5s met lange afstandlopen? Ik ben nogal iemand die zich snel aan dingen stoort. Weegt toch een stukje zwaarder als de Forerunner 645.

[ Voor 48% gewijzigd door rutgergron op 27-01-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rutgergron Mijn FR645M is nu 1,5 jaar uit, heeft geen sapphire glas, maar ik zie nog geen enkel krasje. E.e.a. ligt denk ik ook aan je gebruik en beroep.

Verder zijn de vragen die je stelt nogal van persoonlijke smaak. Ga eens naar een hardloopwinkel waar ze deze horloges verkopen en probeer ze uit. Ik heb zelf laatst even de Fenix 6 Sapphire Titanium even om gehad en dat viel me erg mee mbt grootte en gewicht tov mijn FR645M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeeftZijWeer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-08-2024
Mistraller schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:58:
[...]

Ik vind de trilfunctie van mijn VA3 waardeloos. Ik laat hem trillen bij bijv HR waarschuwing of berichten, maar ik voel ze meestal amper; zeker niet tijdens activities.
Ook als je de trilfunctie sterker instelt? (instellingen - systeem - trillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

rutgergron schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:30:
Lijkt me niks, de venu. Fenix 5s lijkt mij ook een geweldige watch. Alleen vraag mij af of de Sapphire noodzakelijk is. Hoe krasgevoelig is de Non Sapphire. Heeft de Fenix 5s Gorilla Glass? Screenprotectors hou ik niet zo van. De zwart met zilver vind ik veel mooier namelijk en €100,- goedkoper. Ook een mooie uitvoering om dagelijks te dragen. Dikte is wel een min punt in hoeverre dit lekker zit onder een jas of blouse.

Hoe comfortabel is de Fenix 5s met lange afstandlopen? Ik ben nogal iemand die zich snel aan dingen stoort. Weegt toch een stukje zwaarder als de Forerunner 645.
Ik denk dat je dat echt zelf moet ervaren. Of je een bepaald gewicht aan je pols irritant gaat vinden weten wij niet.

Een hoop dingen die je vraagt kun je zelf trouwens gewoon terugvinden op de website van Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
HeeftZijWeer schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:58:
[...]

Ook als je de trilfunctie sterker instelt? (instellingen - systeem - trillen)
Sterker dan hoog kan niet ;)
Ik heb dat hele menu destijds binnenstebuiten gekeerd toen ik op zoek was naar de hoorbare notificatie.
Ik heb er zelfs Coolblue nog op aangesproken dat de specs niet kloppen, maar het staat dik een jaar later, nóg steeds fout.
"Melding: Geluidsalarm, Lichtalarm, Melding op scherm, Trilling"
Uiteindelijk bleek de bewering van de coolblue medewerker ook niet waar; hij zei dat je via een oortje wel waarschuwingen krijgt, via je telefoon, maar ook dat is niet het geval. Dat is ook een functie die alle Forerunners wel hebben.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:02
De Venu bevalt ons (vrouw en ik) uitermate goed! Wij komen dan ook van Wear OS en we lopen nu 2 a 3 keer per week anderhalf uur training op de baan. De trilfunctie is op Midden goed te voelen en de weergave op scherm is echt prima van alle data. Mijn vrouw loopt er ook 25+ km mee.

We hebben de horloges nu een paar dagen in gebruik. Batterij verliest bij mij ongeveer 12% per dag, of 12% per anderhalf uur met GPS. Al met al dus minimaal 8 uur op GPS en je hoeft niet heel veel rekening mee te houden dat je hem oplaadt voordat je gaat sporten, dat moesten we voorheen wel. Dus voor ons echt een zegen en het horloge is ook prima voor "gewoon" gebruik. Dat vind ik met de echte hardloop horloges wat minder.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Valorian

Je blijft maar van hot naar her springen qua wensen, verwachtingen, budgetten, etc. Bovendien is verreweg het meeste wat je zegt van persoonlijke aard. Een voorbeeld: je vind de 645 "meer een horloge voor dagelijks gebruik" en de 245 "valt af wegens te sportief uiterlijk" .. Dat is echt iets subjectiefs, wat maakt de 645 dan zo chique? Een aluminium randje van 10 dollarcent?

Ook is gebruik voor sport iets voor de toekomst en zeg je weinig om data-verzamelen die je niet gebruikt te geven. Toch vraag je ook weer specifiek naar allerlei sport-features.

Daarnaast wil je ook overzicht en niet teveel data waar je niets mee doet. Nou, dat is ook makkeljk want de Garmins (eigenlijk allemaal) laten zich zodanig customizen dat je gewoon alles uit kan zetten qua functies die je niet wilt zien. Als jij alleen pace en HR wilt zien kan dan, wil je ook een hele reeks andere data dan kan dat ook.

Vragen naar gewicht van horloges? Is geen gekke vraag en is hier vaker langsgekomen, maar ook dat is subjectief. Bottom line op dat punt is dat hier vrijwel geen enkele Fenix (de zwaarste serie) gebruiker aangeeft dat ie de horloges te zwaar vindt, maar dat ze nu eenmaal wel iets zwaarder zijn dan de plastic horloges. Dus daar ook weer persoonlijke afweging.

En soorten glas? Alle garmins van de laatste jaren hebben knetterhard glas. En ja, wil je écht zo min mogelijk krassen dan moet je voor de sapphire gaan, met bijbehorende meerprijs en nadelen (lastiger afleesbaar), maar e.e.a. hangt ook af van waar je hem voor gebruikt.

Maar goed, ik denk echt niet dat iemand je op deze manier verder kan helpen en raad je aan om op een site als die van DC Rainmaker een goed wat reviews te lezen van de modellen waar je over twijfelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
....Ik ben nogal iemand die zich snel aan dingen stoort......
Ik ook.
......Weegt toch een stukje zwaarder als de Forerunner 645.
iets is zwaarder of weegt meer. Bovendien is het zwaarder dan en niet 'als'

Oké, die is flauw, maar ik hoop dat je bovenstaande posts goed interpreteert, ik verbaas me over het geduld dat eenieder hier kan opbrengen. Ik stoor me namelijk helemaal niet snel, maar ik dacht regelmatig: serieus, make up your mind en koop wat. En laat duidelijk, vragen staat vrij hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik ben van de FR235 naar een Fenix6sPro gegaan en eigenlijk is er geen moment geweest dat ik mij erger aan het "gewicht" van mijn horloge tijdens loopjes van ~18KM. Ik vraag mij ook af of je überhaupt kan merken. Wel zijn de 'lugs' van de 5s wat 'lomper' (steken wat meer uit) dan de 6s/645

42 gram FR235
45 gram FR645
61 gram Fenix 6s (pro)
67 gram Fenix 5s

Wellicht dat de grotere Fenix'en een ander verhaal zijn maar die waren toch te lomp voor mijn polsen :+

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 28-01-2020 09:42 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Onderschat nooit de flexibiliteit van de mens. Bijna iedereen zal vrij snel gewend raken aan een nieuwe situatie.

Na een tijdje merk je echt niet meer dat je een Fenix draagt. We hebben het ook nog steeds over grammen en niet ponden :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 22:23

shag-me

-n0n3-

Ik heb een iets meer inhoudelijke vraag, waar ik tegenaan liep bij het maken van een keuze.

Ik train veel op de racefiets en wil op mijn pols dagelijks graag wat meer inzicht in rusthartslag, uitgerustheid en eventueel fitness/freshness. Smartwatchfuncties zijn voor mij een leuke bijkomstigheid maar geen must. Voor het fietsen gebruik ik een Edge 820, die alleen 'hersteltijd' laat zien. (Garmin vindt het helaas niet nodig om hier een fitness/freshness geheel van te maken, zoals bij de nieuwere Edge modellen wel het geval is :-( )

Ik kwam eerst uit bij de Vivoactive modellen, waarvan de prijs en het uiterlijk mij erg aanstond, andere optie is de 245. Deze laatste heeft natuurlijk de fitness/freshness achtige functies, trainingstatus, -belasting en -effect. Kan iemand mij vertellen of een forerunner 245 dit ook gaat berekenen voor activiteiten die met mijn Edge zijn opgenomen? Of zal ik hem dan altijd om moeten houden (tijdens fietsen heb ik dit liever niet).

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:03

m-vw

Dus?

De 245 kan geen data importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
shag-me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:53:
Ik heb een iets meer inhoudelijke vraag, waar ik tegenaan liep bij het maken van een keuze.

Ik train veel op de racefiets en wil op mijn pols dagelijks graag wat meer inzicht in rusthartslag, uitgerustheid en eventueel fitness/freshness. Smartwatchfuncties zijn voor mij een leuke bijkomstigheid maar geen must. Voor het fietsen gebruik ik een Edge 820, die alleen 'hersteltijd' laat zien. (Garmin vindt het helaas niet nodig om hier een fitness/freshness geheel van te maken, zoals bij de nieuwere Edge modellen wel het geval is :-( )

Ik kwam eerst uit bij de Vivoactive modellen, waarvan de prijs en het uiterlijk mij erg aanstond, andere optie is de 245. Deze laatste heeft natuurlijk de fitness/freshness achtige functies, trainingstatus, -belasting en -effect. Kan iemand mij vertellen of een forerunner 245 dit ook gaat berekenen voor activiteiten die met mijn Edge zijn opgenomen? Of zal ik hem dan altijd om moeten houden (tijdens fietsen heb ik dit liever niet).
Ja, dat kan de 245. Zet "Physio TrueUp" aan in de Garmin Connect mobile app. Zie: https://www8.garmin.com/m...5D-ACDB-CE628C3D3331.html

cc @m-vw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me

shag-me

-n0n3-

m-vw schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:18:
De 245 kan geen data importeren.
Maar via FysioTrueUp zouden de apparaten wel rekening met elkaar moeten houden, toch? Ik vind het effect daarvan erg slecht te vinden. Dat ik mijn Edge ritjes niet kan bekijken op een 245 vind ik geen probleem. Maar als ik naar mijn 'fitness' kijk op dat horloge wil ik wel graag dat hij rekening houdt met mijn fietsactiviteiten van mijn Edge..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me

shag-me

-n0n3-

MrAcid schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Ja, dat kan de 245. Zet "Physio TrueUp" aan in de Garmin Connect mobile app. Zie: https://www8.garmin.com/m...5D-ACDB-CE628C3D3331.html

cc @m-vw
Dit klinkt al weer wat hoopvoller. Wat mij wel aan het twijfelen bracht is dat de rapporten/info in Connect m.b.t. mijn trainingsbelasting leeg blijven. Dit komt dus vanwege het gebrek aan ondersteuning door mijn Edge..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:03

m-vw

Dus?

MrAcid schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:31:
[...]

cc @m-vw
Oke. Indirect dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
shag-me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:38:
[...]

Dit klinkt al weer wat hoopvoller. Wat mij wel aan het twijfelen bracht is dat de rapporten/info in Connect m.b.t. mijn trainingsbelasting leeg blijven. Dit komt dus vanwege het gebrek aan ondersteuning door mijn Edge..
De Edge 820 ondersteunt dit. https://buy.garmin.com/en...199/pn/010-01626-00#specs
Vanaf softwareversie 10, dus wellicht al heel lang (nooit) updates gedaan?

Zie ook: https://www.dcrainmaker.c...c-heres-how-it-works.html
Wat jij wilt. :) Maar ben benieuwd wat dan 'direct' data importeren/synchroniseren zou zijn? Behalve dan om zowel de Edge als de Forerunner tijdens het fietsen aan te hebben staan.

[ Voor 20% gewijzigd door MrAcid op 28-01-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me

shag-me

-n0n3-

MrAcid schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:52:
[...]

De Edge 820 ondersteunt dit. https://buy.garmin.com/en...199/pn/010-01626-00#specs
Vanaf softwareversie 10, dus wellicht al heel lang (nooit) updates gedaan?

Zie ook: https://www.dcrainmaker.c...c-heres-how-it-works.html

[...]

Wat jij wilt. :) Maar ben benieuwd wat dan 'direct' data importeren/synchroniseren zou zijn? Behalve dan om zowel de Edge als de Forerunner tijdens het fietsen aan te hebben staan.
Met het juiste zoekwoord (trainingstatus) kwam ik toch nog iets tegen wat ik niet eerder had gezien:

https://forums.garmin.com...ple-garmin-devices/761188

Garmin heeft het synchroniseren van trainingsbelasting dus nog niet op orde, ongeacht of je één of twee modellen hebt die dit ondersteunen. Voor mij een reden om in ieder geval geen duurder model horloge of Edge te nemen.

Van de ondersteuning vanaf 10.0 die je aanhaalt heeft de Edge 820 alleen een schatting van V02 max en hersteltijd, beide vrij irrelevant. Trainingstatus doet hij niet, ook al koppel je bijvoorbeeld een powermeter. Dit is erg onoverzichtelijk omdat Garmin onder één noemer verschillende functies schaart, terwijl niet alle functies op elk apparaat beschikbaar zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 16:20
inhakend op Gamin Connect heb ik ook een inhoudelijke vraag over slaap..

Als ik wakker word, synchroniseert Connect met het horloge.. er staat dan bijv. 2u39m slaap. Daar op doortikkend, zie je keurig een grafiekje. Even later staat er 39m diepe slaap en 2 uur REM. Weer even later is de eindconclusie van de app dat ik 27m diep, 1u49 REM en 15m licht heb geslapen... ofzo..

Even los van de vraag of die überhaupt getallen kloppen, waarom worden die gegevens tot een paar keer bijgesteld?
Worden er waarden naar Garmin gestuurd, om ze daar door algoritmes te halen of gebeurt dit alleen lokaal op mijn telefoon of horloge? En waarom worden ze een paar keer bijgesteld niet gewoon meteen door een of ander algoritme gehaald om ze vervolgens direct goed weer te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
shag-me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Met het juiste zoekwoord (trainingstatus) kwam ik toch nog iets tegen wat ik niet eerder had gezien:

https://forums.garmin.com...ple-garmin-devices/761188

Garmin heeft het synchroniseren van trainingsbelasting dus nog niet op orde, ongeacht of je één of twee modellen hebt die dit ondersteunen. Voor mij een reden om in ieder geval geen duurder model horloge of Edge te nemen.

Van de ondersteuning vanaf 10.0 die je aanhaalt heeft de Edge 820 alleen een schatting van V02 max en hersteltijd, beide vrij irrelevant. Trainingstatus doet hij niet, ook al koppel je bijvoorbeeld een powermeter. Dit is erg onoverzichtelijk omdat Garmin onder één noemer verschillende functies schaart, terwijl niet alle functies op elk apparaat beschikbaar zijn. :(
Dat is een bericht van 2 jaar geleden?

Training load en status worden gewoon gesynchroniseerd. Ik weet niet hoe ik dit duidelijker kan maken...?
Garmin documentatie erover: https://support.garmin.com/en-US/?faq=EjPECQK58qA0xzJ5X74vm7

Wat ik echter niet gezien had, maar wat zo lijkt te zijn, is dat de Edge 820 géén training status en load heeft (lees: het apparaat geeft deze niet weer). Echter, de Forerunner 245 heeft dit wel, en Garmin Connect daarmee ook, dus daarop kun je wél training status en load zien. Die worden ook geüpdatet met de data van je Garmin Edge 820.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me

shag-me

-n0n3-

MrAcid schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Dat is een bericht van 2 jaar geleden?

Training load en status worden gewoon gesynchroniseerd. Ik weet niet hoe ik dit duidelijker kan maken...?
Garmin documentatie erover: https://support.garmin.com/en-US/?faq=EjPECQK58qA0xzJ5X74vm7

Wat ik echter niet gezien had, maar wat zo lijkt te zijn, is dat de Edge 820 géén training status en load heeft (lees: het apparaat geeft deze niet weer). Echter, de Forerunner 245 heeft dit wel, en Garmin Connect daarmee ook, dus daarop kun je wél training status en load zien. Die worden ook geüpdatet met de data van je Garmin Edge 820.
Onderaan het topic kan je zien dat met name de trainingstatusgerelateerde informatie (incl. load) niet of niet goed wordt gesynchroniseerd. (Even op 'view more' klikken). Dit zijn reacties van adgelopen maand, zo lang loopt dit topic dus al met problemen. Op de documentatiepagina van Garmin die je aanhaalt staat wel trainingload, maar niet trainingstatus. Zoals ik eerder al aanhaalde is dat erg verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vhal schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:40:
[...]

Ik ben van de FR235 naar een Fenix6sPro gegaan en eigenlijk is er geen moment geweest dat ik mij erger aan het "gewicht" van mijn horloge tijdens loopjes van ~18KM. Ik vraag mij ook af of je überhaupt kan merken. Wel zijn de 'lugs' van de 5s wat 'lomper' (steken wat meer uit) dan de 6s/645

42 gram FR235
45 gram FR645
61 gram Fenix 6s (pro)
67 gram Fenix 5s

Wellicht dat de grotere Fenix'en een ander verhaal zijn maar die waren toch te lomp voor mijn polsen :+
Anderzijds vond ik de overstap van de Fenix 5 naar de FR245 qua gewicht erg prettig. Je merkt dus ook hoe 'zwaar' de F5 is als je een lichter horloge gaat dragen.
Dat is raar want je noemt de VA3 als optie. De Venu is een VA4 met een mooier scherm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Trainingload heb ik op een gegeven moment wel gesysnchroniseerd gekregen tussen mijn Garmin devices (F5X en Edge 530) via de physio true up functie. Heel fijn!

Niets frustrerender dan een flinke fietspartij en dan vervolgens

Opeens werkte dit echter niet meer somehow en nu krijg ik het niet meer aan de praat :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:03:
Trainingload heb ik op een gegeven moment wel gesysnchroniseerd gekregen tussen mijn Garmin devices (F5X en Edge 530) via de physio true up functie. Heel fijn!

Niets frustrerender dan een flinke fietspartij en dan vervolgens

Opeens werkte dit echter niet meer somehow en nu krijg ik het niet meer aan de praat :(.
Ik vond alleen de TL erg lastig te matchen tussen hardlopen en fietsen. Een uur hardlopen is voor mij even intensief als 2 uur fietsen maar die 2 uur telde als veel hogere TL. Misschien terecht, maar als ik dan een week lang niet had gefietst dan schoot ik in recovery terwijl ik alsnog 3x had hardgelopen. Dat maakte het voor mij moeilijk te duiden waar ik daadwerkelijk stond.

Vraag: is bij iemand de gebruikte kcal per dag (rust+actief) op een Garmin device wel aardig kloppend? Ik kom structureel 300kcal tekort ongeveer. Het lijkt wel alsof de BMR (basis verbruik als je zou liggen 24/7) + activiteitsniveau wordt geteld, maar ik heb een snelle stofwisseling dus daar moet eigenlijk nog een kcal of 300 bij. Helaas is dat nergens in te stellen waardoor de match met MyFitnessPal voedsel invoeren niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Dan tel je bij je ontbijt toch gewoon elke keer 300 kcal bij, geen charmante oplossing, maar werkt wel @Aghanim

Volgens mij is er serieus markt voor integrale service met een horloge en/of wearable die 24/7 alle activiteiten bijhoudt en dat al dan niet met voeding combineert met een app of website met analyse en advies. Voor iedereen die wil afvallen, fitter, beter of sneller wil worden en dat integraal wil aanpakken, maar dat zo makkelijk mogelijk wil doen. Veel bedrijven pakken deelstukjes op, maar ik ken er geen die het integraal benaderd. Zoals hierboven laat zien, zelfs fietsen en lopen is al een dingetje, terwijl er kennis genoeg is om dat op te lossen. Bovendien denk ik dat als je ook een sensor aan je enkel maakt, er heel veel activiteiten automagisch gedetecteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Frenz64 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:07:
Dan tel je bij je ontbijt toch gewoon elke keer 300 kcal bij, geen charmante oplossing, maar werkt wel @Aghanim

Volgens mij is er serieus markt voor integrale service met een horloge en/of wearable die 24/7 alle activiteiten bijhoudt en dat al dan niet met voeding combineert met een app of website met analyse en advies. Voor iedereen die wil afvallen, fitter, beter of sneller wil worden en dat integraal wil aanpakken, maar dat zo makkelijk mogelijk wil doen. Veel bedrijven pakken deelstukjes op, maar ik ken er geen die het integraal benaderd. Zoals hierboven laat zien, zelfs fietsen en lopen is al een dingetje, terwijl er kennis genoeg is om dat op te lossen. Bovendien denk ik dat als je ook een sensor aan je enkel maakt, er heel veel activiteiten automagisch gedetecteerd worden.
Heel goed punt.

Je ziet nu dat er een aantal apps / programma's opkomen die zich heel erg richting op de juiste voeding.

Zoals bijvoorbeeld de Foodcoach app van Jumbo (nog niet beschikbaar voor het publiek, alleen sporters geloof ik). Of apps zoals 'Eatmyride' -> die geeft tijdens je fietsrit aan op basis van je route wat je moet eten, wanneer je moet eten en hoeveel.

Maar het zou natuurlijk GOUD, sterker nog, DUBBEL GOUD, zijn als er een combinatie komt van een wearable die heel nauwkeurig je verbruikte kcal bijhoudt door zoveel mogelijk data te combineren EN vervolgens ook heel gericht voedingsadvies geeft op basis van wat je wilt (meer spiermassa, afvallen, bijhouden) etc etc.

Als dat dan ook nog met recept suggesties zou komen en bijbehorende boodschappenlijstjes...

Gaat wel ver he? ;). Maar lijkt me wel super handig haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me

shag-me

-n0n3-

Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Heel goed punt.

Je ziet nu dat er een aantal apps / programma's opkomen die zich heel erg richting op de juiste voeding.

Zoals bijvoorbeeld de Foodcoach app van Jumbo (nog niet beschikbaar voor het publiek, alleen sporters geloof ik). Of apps zoals 'Eatmyride' -> die geeft tijdens je fietsrit aan op basis van je route wat je moet eten, wanneer je moet eten en hoeveel.

Maar het zou natuurlijk GOUD, sterker nog, DUBBEL GOUD, zijn als er een combinatie komt van een wearable die heel nauwkeurig je verbruikte kcal bijhoudt door zoveel mogelijk data te combineren EN vervolgens ook heel gericht voedingsadvies geeft op basis van wat je wilt (meer spiermassa, afvallen, bijhouden) etc etc.

Als dat dan ook nog met recept suggesties zou komen en bijbehorende boodschappenlijstjes...

Gaat wel ver he? ;). Maar lijkt me wel super handig haha.
Ik mis persoonlijk meer een handig en gedetailleerd trainingsysteem in de gegevens van Connect, bijvoorbeeld a la Trainingpeaks. Dingen als 'insights' lijken mij echt totaal overbodig en zo onnauwkeurig dat het echt nietszeggend is. Misschien dat dat ook wel het probleem is, de één wil allesomvattend en de ander gedetailleerd. Geen fabrikant die zich op één van de twee durft te focussen en dus krijg je halfbakken apps..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Zit er nog verschil in kwaliteit met gebruik van een screenprotector, glas/plastic?

Heb deze namelijk op het oog. Het materiaal is van plastic.

https://www.bol.com/nl/p/...ZrPayn8-9cLhoCBHwQAvD_BwE

[ Voor 5% gewijzigd door rutgergron op 29-01-2020 11:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
Glas is harder en vaak duurder, plastic goedkoper maar sneller lelijk. Onder de streep zijn screenprotectors sowieso überlelijk en had je gewoon saffier moeten bestellen als je bang bent voor krasjes. :Y) ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Gonadan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:11:
Glas is harder en vaak duurder, plastic goedkoper maar sneller lelijk. Onder de streep zijn screenprotectors sowieso überlelijk en had je gewoon saffier moeten bestellen als je bang bent voor krasjes. :Y) ;)
€120,- duurder, het moet ook leuk blijven. De horloge die ik heb besteld is al duur genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-10 19:59
rutgergron schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:21:
[...]

€120,- duurder, het moet ook leuk blijven. De horloge die ik heb besteld is al duur genoeg.
Heb zelf meestal de Brotect Airglass variant (voor mijn FR935 gebruikt en nu de FR495). Prima spul, ziet amper/niet dat je hem erop hebt en prima te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
rutgergron schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:10:
Zit er nog verschil in kwaliteit met gebruik van een screenprotector, glas/plastic?

Heb deze namelijk op het oog. Het materiaal is van plastic.

https://www.bol.com/nl/p/...ZrPayn8-9cLhoCBHwQAvD_BwE
Ehm ... Dus dat is voor een Fenix 5? Welk horloge ga je uiteindelijk precies nemen?

In elk geval, ik heb voor mijn Forerunner 935 een paar "gehard glas" protectors (lijkt mij gewoon plexiglas hoor) uit China laten komen, zit nu aan mijn tweede, de eerste is gebarsten toen ik ergens tegenaan liep, maar het horloge zelf is ongeschonden, dus die heeft zijn werk gedaan. Ziet er ook heel goed uit, het is alleen moeilijk om perfect in het midden te plakken, de screenprotector is iets kleiner dan het scherm zelf.
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.59f94c4dIHgX3i

Op mijn link kun je alleen voor Forerunners bestellen, maar de grootte van de 935 en Fenix 5 is dezelfde, als je een 5S hebt, moet je wat verder zoeken. Levertijd vanuit China is wel een paar weken, anders kijken op Bol of Amazon.

Ik neem in elk geval nooit zachte screen protectors, kan veel te makkelijk lucht onder en gaat rafelen aan de kantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:28
De Fenix 5s Plus was onlangs voor 470e in de aanbieding bij ASAdventure (inmiddels uitverkocht natuurlijk). De gewone 5s kost zo'n 410e bij Amazon. Voor die 6 tientjes is het geen al te moeilijke keuze toch? Met de Sapphire krijg je doorgaans ook een zwarte/grijze kast i.p.v. silver, wat ik zelf net iets mooier vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:47

itarix

404 soul not found

Tja uiteindelijk wijkt het kcal verbruik gemiddeld zo'n 27% af. Hoe kan je dan accuraat apps maken die voedingsadvies geven?
https://med.stanford.edu/...-not-calories-burned.html

Daarnaast weet je ook niet hoeveel energie en voedingstoffen er daadwerkelijk opgenomen worden. Als je bijvoorbeeld te weinig vet eet kan je proteïnen niet in energie omzetten (rabbit starvation).

Dus hoewel het allemaal leuk is al die stats kun je het helaas wel met een korreltje zout nemen.

Als je voeding wil tracken kan je met my fitness pal wel de kcal verbranding schatting van je horloge koppelen. Moet je wel voedsel op je telefoon invullen. (ook niet zo handig om op een horloge in te vullen lijkt mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
itarix schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:12:
Tja uiteindelijk wijkt het kcal verbruik gemiddeld zo'n 27% af. Hoe kan je dan accuraat apps maken die voedingsadvies geven?
https://med.stanford.edu/...-not-calories-burned.html

Daarnaast weet je ook niet hoeveel energie en voedingstoffen er daadwerkelijk opgenomen worden. Als je bijvoorbeeld te weinig vet eet kan je proteïnen niet in energie omzetten (rabbit starvation).

Dus hoewel het allemaal leuk is al die stats kun je het helaas wel met een korreltje zout nemen.

Als je voeding wil tracken kan je met my fitness pal wel de kcal verbranding schatting van je horloge koppelen. Moet je wel voedsel op je telefoon invullen. (ook niet zo handig om op een horloge in te vullen lijkt mij)
Het is natuurlijk een beetje nirvana, maar professionele wielren teams zijn hier al best ver mee. Zij meten in een grote ronde het kcal verbruik per renner, per dag. Op basis daarvan wordt het dieet van de renner per dag per portie bepaald, zodat hij niet teveel of niet te weinig eet. Jumbo Visma is hier ver mee, Ineos ook. Dit levert erg goede resultaten op volgens de teams.

Die renners worden natuurlijk ook getest op de snelheid van hun stofwisseling door oa wat bloedonderzoek etc, dus de data waar die teams over beschikking is een stuk accurater dan een consumenten horloge.

Maar zoals met veel dingen zal hetgeen wat in de sport nu cutting edge is, ooit voor consumenten ook mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:15:
[...]
Het is natuurlijk een beetje nirvana, maar professionele wielren teams zijn hier al best ver mee. Zij meten in een grote ronde het kcal verbruik per renner, per dag. Op basis daarvan wordt het dieet van de renner per dag per portie bepaald, zodat hij niet teveel of niet te weinig eet. Jumbo Visma is hier ver mee, Ineos ook. Dit levert erg goede resultaten op volgens de teams.

Die renners worden natuurlijk ook getest op de snelheid van hun stofwisseling door oa wat bloedonderzoek etc, dus de data waar die teams over beschikking is een stuk accurater dan een consumenten horloge.

Maar zoals met veel dingen zal hetgeen wat in de sport nu cutting edge is, ooit voor consumenten ook mogelijk zijn.
Het zal nog wel even duren voor ons "stervelingen", als ik alleen al dat verhaal over ketonen dat vandaag verscheen (waarbij ineos en jumbo het wel gebruiken en sunweb niet, omdat kennelijk de nederlandse doping autoriteiten een negatief (NIET hetzelfde als een verbod) geven).

Maar het is natuurlijk een groot verschil voor iemand die er dagelijks mee bezig is en het als beroep doet en de normale gebruiker met inderdaad als grote verschil een achterliggend lab, diëtist en weet ik veel hoeveel meer analisten die de prof ondersteunen.

Verder laat het wel duidelijk zien dat de ontwikkeling op gps gebied langzaam het plafond bereikt en dat de nieuwe snufjes het vooral van de extra's erbij moeten hebben. Helaas gaat dit soms zelfs ten koste van gps nauwkeurigheid. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door rockhopper op 29-01-2020 15:36 . Reden: link naar ketonen verhaal toegevoegd ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ook dingen als Ketonen zijn haalbaar voor consumenten.

Sterker nog, ik heb in de zomer een batch besteld uit de US om eens te testen of ik als fanatiek sporter er enig benefit van merkte. Dat was niet het geval helaas :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Ja een diëtist en bloedwaardes zijn voor mij ook "haalbaar" als ik mijn budget flink op ga rekken. Maar ik ga toch gemakshalve uit van de gemiddelde (niet zo fanatieke) amateur die eigenlijk alleen de gps en misschien een gelletje als gemeengoed zien. Over de zin en onzin van ketonen valt denk ik wel het een en ander te zeggen maar lijkt me in dit topic niet gepast. Ik persoonlijk denk dat het pas zin heeft met het achterliggende totaalplaatje die je bij een topsport team ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:35

s3n

Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:55:
[...]
My Fitness pal integratie met Garmin connect is niet onaardig hierin. Je kan je doel calorieën en macro's ingeven. Ahv activiteiten verandert je dagdoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Ik vond de combi Strava, Google fit (die ook wandelingen en fietstochtjes registreerde als ik m'n telefoon bij me heb (altijd dus)) en My Fitness pal ook niet onaardig, maar daar kreeg ik weer niet m'n Mi Scale 2 aan gekoppeld. Één platform would be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Frenz64 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:12:
Ik vond de combi Strava, Google fit (die ook wandelingen en fietstochtjes registreerde als ik m'n telefoon bij me heb (altijd dus)) en My Fitness pal ook niet onaardig, maar daar kreeg ik weer niet m'n Mi Scale 2 aan gekoppeld. Één platform would be nice
En dat kan Garmin dus wel, die hebben weegschalen (al weet ik niet hoe goed die zijn met alles naast gewicht en ze zijn vrij prijzig), de link met MFP en dan moet je zelf nog je activiteiten registeren met je Garmin horloge (en het liefst ook de hele dag om hebben) of moveIQ aanzetten. Dan heb je alles in één platform, wel twee apps want eten registeren in GC kan dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:35

s3n

Mijn Nokia Weegschaal kan niet rechtstreeks naar Garmin, maar wel via MFP. Maar idd, je blijft 2 apps gebruiken.
Pagina: 1 ... 134 ... 324 Laatste