Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

SuperPoekie schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:28:
[...]

Da's raar, want als ik in Leiden loop komt mijn 645 wél beneden NAP terwijl ik hier in Hengelo boven NAP zit. Moet eerlijk zeggen dat ik niet tijdens het lopen kijk maar naderhand in de data. En als de 645 het kan moet de F6 het helemaal kunnen!
Nou zit ik wel op een plek waar het 0 NAP is maar ik ben benieuwd of hij onder de nul duikt. Misschien dat ik hem verkeerd instel...

Mijn auto heeft een gebrek, wat nu?

vhal schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:33:
[...]
Nou zit ik wel op een plek waar het 0 NAP is maar ik ben benieuwd of hij onder de nul duikt. Misschien dat ik hem verkeerd instel...
De druk is (weer-term) momenteel erg laag en stijgt, als je hem nu dus op nul zou zetten en de stijging zet door, zou je echt onder het nulpunt moeten gaan zakken.
Voor wat het waard is, bij mij vandaag start op 967 (middernacht gedoken naar 959 omstreeks 8u vanochtend) en nu dus weer 968, omdat hij "stijgt" zou de barometer horen te denken dat je daalt.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

rockhopper schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:40:
[...]

De druk is (weer-term) momenteel erg laag en stijgt, als je hem nu dus op nul zou zetten en de stijging zet door, zou je echt onder het nulpunt moeten gaan zakken.
Voor wat het waard is, bij mij vandaag start op 967 (middernacht gedoken naar 959 omstreeks 8u vanochtend) en nu dus weer 968, omdat hij "stijgt" zou de barometer horen te denken dat je daalt.
Voor wat het inderdaad waard is, je zou verwachten dat de barometer zich zelf instelt via het syncen met de app, al dan niet gekoppeld aan je locatie (na gegeven toestemming) en via een weerstation-achtige provider. De temperatuurvoorspellingen haalt hij ook ergens vandaan.
De handleiding geeft min of meer aan dat je de barometer handmatig moet instellen voor een activiteit als het belangrijk is om deze waarde correct bij te houden.

@vhal Niks is zo plaatselijk als het weer, verder stel nou je leest het weerbericht van Zell-am-See (of een ander bergdorpje) hoe weet zo'n apparaat dan of je boven aan de berg, halverwege of in het dal bent, of dat weerbericht? En er zijn veel plaatsen die erg glooiend zijn in plaats van in plat Nederland, al heb je in Nederland ook wel steden waar veel hoogteverschil is (Nijmegen bijvoorbeeld) Juist de nauwkeurigheid die je kan halen met druk verlies je dan helemaal. En helaas krijg je ook al afwijkingen binnen een activiteit doordat er gewoon druk fronten overtrekken.

Als je een toestel hebt met kaart en die kaart heeft ook hoogtemeters gegevens (niet altijd het geval) dan zou een apparaat hier rekening mee kunnen houden, iets wat mijn fenix 5x plus wel -lijkt- te doen, al heb ik dit niet getest. Maar in alle gevallen moet je voor de hoogste nauwkeurigheid zelf bij aanvang ijken.

Ik neem zelf genoegen met de auto-calibration at start en daarna geen extra calibraties meer. Ook de reden dat ik er dus niet blind op zou varen in de bergen zoals ik al eerder schreef ;)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:49
vhal schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:31:
[...]

Voor wat het inderdaad waard is, je zou verwachten dat de barometer zich zelf instelt via het syncen met de app, al dan niet gekoppeld aan je locatie (na gegeven toestemming) en via een weerstation-achtige provider. De temperatuurvoorspellingen haalt hij ook ergens vandaan.
De handleiding geeft min of meer aan dat je de barometer handmatig moet instellen voor een activiteit als het belangrijk is om deze waarde correct bij te houden.
Ik deel eigenlijk wel de mening van @rockhopper eerder in dit topic: als je relatieve hoogte goed is (dus je stijg en daalmeters accuraat zijn) dan maakt het in praktijk weinig uit of die nu 0-100 meter afwijken van de absolute hoogte. Je prestaties blijven immers gewoon prima inzichtelijk. Pas als je in de bergen gaat navigeren op basis van exacte hoogtegegevens wordt die echte nauwkeurigheid een vereiste. En zelfs dan kan je er niet blind op varen want de gletschjers en sneeuwlagen zijn ook niet meer elk jaar hetzelfde ;)

PS: Vanochtend eens de moeite genomen de hele 20 minuten durende "Complete menu / walkthrough UI" video van DC Rainmaker gekeken, begrijp nu mijn 945 al een stuk beter. Sowieso zijn die video's een aanrader voor wie dit soort mega-uitgebreide horloges heeft. Zou mij niets verbazen als veel mensen al een half jaar met een x45 rondlopen en eigenlijk niet eens weten wat er allemaal gecustomized kan worden. Echt gaaf trouwens hoe je zelf al die custom data-fields aan kan maken, tot aan 6 fields per scherm. Nu kan ik voor mijn trainings-loopjes op straat een versie aanmaken die daar bij past (bijv time / distance / pace / average pace / HR ), voor de baantrainingen eentje die helemaal ingericht is op intervallen (met pace, lap pace, HR, lap HR, timer, etc) voor skieën weer een andere, etc. Dacht laatst nog aan of mijn TomTom (zolang 'ie werkt) niet voldoende te bieden had, maar nu ik dit allemaal zie weet ik weer wat ik daar soms miste ;) ).

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

rockhopper schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:52:
@vhal Niks is zo plaatselijk als het weer, verder stel nou je leest het weerbericht van Zell-am-See (of een ander bergdorpje) hoe weet zo'n apparaat dan of je boven aan de berg, halverwege of in het dal bent, of dat weerbericht? En er zijn veel plaatsen die erg glooiend zijn in plaats van in plat Nederland, al heb je in Nederland ook wel steden waar veel hoogteverschil is (Nijmegen bijvoorbeeld) Juist de nauwkeurigheid die je kan halen met druk verlies je dan helemaal. En helaas krijg je ook al afwijkingen binnen een activiteit doordat er gewoon druk fronten overtrekken.

Als je een toestel hebt met kaart en die kaart heeft ook hoogtemeters gegevens (niet altijd het geval) dan zou een apparaat hier rekening mee kunnen houden, iets wat mijn fenix 5x plus wel -lijkt- te doen, al heb ik dit niet getest. Maar in alle gevallen moet je voor de hoogste nauwkeurigheid zelf bij aanvang ijken.

Ik neem zelf genoegen met de auto-calibration at start en daarna geen extra calibraties meer. Ook de reden dat ik er dus niet blind op zou varen in de bergen zoals ik al eerder schreef ;)
Hmm, duidelijk en bedankt. Ik ga mij er wat meer in verdiepen, het is nog niet geheel duidelijk welke settings exact aangepast moeten worden in de hoogtemeter en/of barometer menu en wat nou het 'meest handige' is voor de standaard loopjes.

Want ik snap nog niet helemaal de link tussen...

code:
1
2
3
4
5
Below are the options for calibrating the altimeter. 

Known Elevation (Yes) - Use this option to calibrate if you know the current elevation. This option offers the most accurate calibration. 
Use DEM - The watch will locate your position through GPS and use the DEM data to get an elevation reading from the map. 
Use GPS - This mode will determine your elevation through GPS triangulation. Elevation calibrated through GPS is accurate to +/-400 feet.

..en

code:
1
2
3
4
5
6
Auto Calibration Options During Activity
These settings allow you to control how calibration of the altimeter happens while you are in an activity. 

Continuous Mode - During activities the watch uses DEM mapping data, and GPS elevation to offset any altimeter drift due to pressure changes caused by a weather event during an activity. Continuous Mode will allow the watch to calibrate altitude throughout the activity. 
At Start - The watch will use DEM data and GPS location to calibrate the altimeter at the beginning of the activity. It will not calibrate again during the activity. 
Off - The watch will not perform any calibration during or at the start of the activity.

Want welke manier van kalibreren kies je dan als je "auto calibration at start" , ik zou zeggen DEM gezien mijn horloge de topografische kaarten heeft en ik er maar even vanuit ga dat er ook hoogtegegevens in verwerkt zijn :+ Al lijkt de -6 NAP die hij nu aangeeft na de kalibratie dmv DEM prima te kloppen...

@vhal Je ziet bij je stukje over auto calibration toch drie opties?
  1. continue dat wil zeggen de hele tijd door
  2. at start dus alleen bij aanvang
  3. off helemaal geen calibratie
Mijn persoonlijke voorkeur is at start dus. Maar afhankelijk van je gebruik kan je dus ook een van de andere opties kiezen. Ze hebben allemaal voor en nadelen.

Wat betreft de andere drie: weet je de juiste hoogte, voer die in. Zo niet gebruik DEM, dit zal redelijk kloppen maar misschien niet exact zijn, denk aan een afwijking van een paar meter. GPS (de derde keuze) is uiterst onnauwkeurig en zou ik niet gebruiken, hier kan je makkelijk afwijkingen van honderden meters tegenkomen.

rockhopper wijzigde deze reactie 14-12-2019 15:50 (30%)

Mijn broer heeft donderdagavond de Fenix 6 Sapphire Titanium aangeschaft bij runningxpert.com (de NL site van loebeshop.dk) en deze werd vanmorgen al geleverd (vanuit Zwolle). Prima dus. Nu viel mij wel op dat de firmware versie nog 2.2 was en als ik op de Garmin site kijk, dan is dat nog de initiële firmware versie, die bij release al naar 3.0 ging. De meest recente versie is inmiddels al 5.0, dus ze leveren wel horloges met sterk verouderde firmware. De horloge zelf geeft nog niet aan dat er een nieuwe FW geïnstalleerd kan worden. Er was wel een update, welke is geïnstalleerd , maar de firmware versie hierna is nog steeds 2.2.

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
APAC device?

APAC (Asian Pacific) krijgt minder vaak FW updatres en loopt altijd achter. ROW (Rest of World) wordt het meest en snelst bijgewerkt...

Komt wel vaker voor dat van die 'via via' devices APAC zijn (of met andere maps geleverd wordfen).

En nee, van een APAC is geen ROW te maken en er is ook geen ROW FW op te flashen

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

PatrickC schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:16:
Mijn broer heeft donderdagavond de Fenix 6 Sapphire Titanium aangeschaft bij runningxpert.com (de NL site van loebeshop.dk) en deze werd vanmorgen al geleverd (vanuit Zwolle). Prima dus. Nu viel mij wel op dat de firmware versie nog 2.2 was en als ik op de Garmin site kijk, dan is dat nog de initiële firmware versie, die bij release al naar 3.0 ging. De meest recente versie is inmiddels al 5.0, dus ze leveren wel horloges met sterk verouderde firmware. De horloge zelf geeft nog niet aan dat er een nieuwe FW geïnstalleerd kan worden. Er was wel een update, welke is geïnstalleerd , maar de firmware versie hierna is nog steeds 2.2.
Ik zou sowieso eens proberen via Garmin Express te updaten.

It takes two fools to argue.

• Valorian
Wat @XWB al zegt, eerst even via computer alles proberen te updaten. In mijn 945 zat ook een bug waardoor wifi niet goed werkte en ik dacht dat alles geupdate was, maar pas na computer koppeling bleek de echte update er pas op te kunnen. Het lijkt mij sowieso dat een F6 gewoon geupdate moet kunnen tm de huidige versie, het is geen gedateerd model ;)
Welk artikelnummer gaat het om? Hiermee kan je meestal al snel nagaan of het een APAC is of een normaal EU model. Wel jammer dat het geen pro is, ik zou voor dat geld altijd het model met kaart nemen. Je gebruikt het misschien niet vaak, maar soms toch erg handig.

rockhopper schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:49:
[...]

Welk artikelnummer gaat het om? Hiermee kan je meestal al snel nagaan of het een APAC is of een normaal EU model. Wel jammer dat het geen pro is, ik zou voor dat geld altijd het model met kaart nemen. Je gebruikt het misschien niet vaak, maar soms toch erg handig.
De Sapphire Titanium heeft niet de Pro benaming, maar is het eigenlijk wel.
https://www.runningxpert....-6-sapphire-titanium.html
Er zit dus ook gewoon een kaart op en die kaart is van hier, dus dan kan het volgens mij nooit de APAC versie zijn. Op de verpakking staan ook alleen maar talen uit Europa.

PatrickC wijzigde deze reactie 14-12-2019 22:24 (4%)

Op de verpakking staat ook het artikelnummer, dus als je die natrekt weet je het zeker. Volgens DCR heeft de 'normale' versie geen kaart en de pro wel, dus ik vind het een beetje verwarrend allemaal.
Wat me meteen doet afvragen of een kale non-pro uiteindelijk wel een kaart zou kunnen hebben, buiten dat er misschien te weinig opslag is zou het eigenlijk wel moeten kunnen zou ik denken...

Fwiw ARTIKELNUMMER 010-02158-14 is Titanium oranje bandje voor het EU model
ARTIKELNUMMER 010-02158-23 is de Titanium versie met Titanium band. De site (jouw linkje) laat de oranje versie zien, met het Europese model nummer, dus als dat op jouw verpakking ook klopt heb je geen APAC. En anders heeft de website je een onjuist artikel gestuurd wat zij dan mogen oplossen ;)

rockhopper schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:31:
Op de verpakking staat ook het artikelnummer, dus als je die natrekt weet je het zeker. Volgens DCR heeft de 'normale' versie geen kaart en de pro wel, dus ik vind het een beetje verwarrend allemaal.
Wat me meteen doet afvragen of een kale non-pro uiteindelijk wel een kaart zou kunnen hebben, buiten dat er misschien te weinig opslag is zou het eigenlijk wel moeten kunnen zou ik denken...

Fwiw ARTIKELNUMMER 010-02158-14 is Titanium oranje bandje voor het EU model
ARTIKELNUMMER 010-02158-23 is de Titanium versie met Titanium band. De site (jouw linkje) laat de oranje versie zien, met het Europese model nummer, dus als dat op jouw verpakking ook klopt heb je geen APAC. En anders heeft de website je een onjuist artikel gestuurd wat zij dan mogen oplossen ;)
Als je het plaatje in de Fenix 6 review van DCR bekijkt met alle Fenix 6 modellen, dan zie je dat alle Sapphire versies de Pro naam niet hebben. De naamgeving is gewoon verwarrend.
Zie b.v. ook: https://www.gps.nl/wearab...ranje_siliconen_band.html
Op de verpakking staat artikelnummer 010-02158-14 trouwens, dus gewoon EU model.

PatrickC wijzigde deze reactie 14-12-2019 22:47 (8%)

• coldasice
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16-01 21:44
Valorian schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:04:
[...]

) dan maakt het in praktijk weinig uit of die nu 0-100 meter afwijken van de absolute hoogte.
om een oude discussie even op te rakelen, er bestaat niet zoiets als absolute hoogte, tenzij je de geoïde als absolute hoogte neemt. Hier in Nederland beschouwen we NAP als het 0 punt, maar het referentiepunt van belgie ligt bijvoorbeeld 2,33 meter lager. Omdat de aarde al geen perfecte bol is en dit al zorgt voor een afwijking van 22km ten opzichte van deze perfecte bol, daarom houden we op de meeste plekken zee niveau aan als 0 punt. Maar het zeeniveau varieert ook door allerlei zaken:

https://www.johnenglander...up-to-300-foot-variation/

• Positron
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:27

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Hier sinds een paar dagen de Fenix 6 Sapphire (via Keller-sports, 603 euro met nieuwsbriefkorting). Firmware versie 5.0 kwam bij mij ook pas tevoorschijn nadat ik 'm aan Garmin Express had gehangen. Dus gewoon even aan de PC/Mac.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Iedereen ook beetje happy met zn F6?

Wat zijn de eerste indrukken?

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Valorian
coldasice schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:59:
[...]

om een oude discussie even op te rakelen, er bestaat niet zoiets als absolute hoogte, tenzij je de geoïde als absolute hoogte neemt. Hier in Nederland beschouwen we NAP als het 0 punt, maar het referentiepunt van belgie ligt bijvoorbeeld 2,33 meter lager. Omdat de aarde al geen perfecte bol is en dit al zorgt voor een afwijking van 22km ten opzichte van deze perfecte bol, daarom houden we op de meeste plekken zee niveau aan als 0 punt. Maar het zeeniveau varieert ook door allerlei zaken:
Goed punt. Zo wordt een van die vulkanen op ecuador ook het hoogste ount ter wereld genoemd ondanks dat de Everest er kilometers bovenuit steekt. Is maar net welke methode van meten/definieren je gebruikt ;)

• Valorian
@Requiem19 Geen F6 maar 945, maar min of meer zelfde inhoud dus. Ik ben superblij. Heb nu ook interface redelijk door en druk bezig per sport de ideale data-velden combi’s te maken.

Verder ook wel interessant om alle niet activiteit gerelateerde zaken terug te zien, zoals sleep-tracking (ook al is dat nooit heel nauwkeurig), mijn hartslagverloop door de dag heen, etc. En zaken als automatisch herkennen van fietsen als “niet activiteit” (dus ritjes naar de stad etc).

Het hele kaarten/navigatie-gedeelte ben ik nog maar niet aan begonnen. Leer het horloge beetje bij beetje kennen :) .. Muziek via bluetooth ook niet want nog gee headset (iemand tips in categorie max 50 euro?)

Valorian wijzigde deze reactie 15-12-2019 11:09 (19%)

Valorian schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:40:
@Requiem19 Geen F6 maar 945, maar min of meer zelfde inhoud dus. Ik ben superblij. Heb nu ook interface redelijk door en druk bezig per sport de ideale data-velden combi’s te maken.

Verder ook wel interessant om alle niet activiteit gerelateerde zaken terug te zien, zoals sleep-tracking (ook al is dat nooit heel nauwkeurig), mijn hartslagverloop door de dag heen, etc. En zaken als automatisch herkennen van fietsen als “niet activiteit” (dus ritjes naar de stad etc).

Het hele kaarten/navigatie-gedeelte ben ik nog maar niet aan begonnen. Leer het horloge beetje bij beetje kennen :) .. Muziek via bluetooth ook niet want nog gee headset (iemand tips in categorie max 50 euro?)
Klinkt alsof je op een leuke ontdekkingstocht zit.

Er wordt wel eens geklaagd dat dit topic ‘te Garmin’ focussed is, maar denk dat jij nu na je overstap van TomTom naar Garmin wel ziet waarom de meeste tweaker(nerds) Garmin aanraden.

• Positron
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:27

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Requiem19 schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:33:

Op zich goed. Ik kom van de Fenix 3, dus qua features ga ik er behoorlijk op vooruit. Dat zit 'm vooral in alle metrics die je erbij krijgt, optical HR en muziek. Alvast wat losse bevindingen:
  • Het horloge zit wat comfortabeler omdat het compacter is. Blij dat ik geen 6X heb gekozen.
  • Sapphire laat minder licht door, dus binnenshuis is de backlight wel zo prettig.
  • De menu's zijn wel duidelijk. Muziek is ook goed te bedienen.
  • Optical HR gaat helaas niet zo goed bij mij. Daar baal ik wel van. Ik heb met Fenix 3 en borstband ernaast gelopen en daar zitten grote verschillen in. Misschien is er wat aan te doen of heeft het met de kou te maken. Hier kom ik nog op terug.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Die OHR blijft hit en miss... bij elk horloge. Voor 24/7 is het wel ‘ok’ gelukkig.

Geen echter gebruikservaring, maar ik heb gisteren die van mijn.broer even om gehad en ik had ‘m wat ‘lomper’ verwacht tov mijn eigen FR645M, wat best een compact horloge is. Ook het gewicht viel me reuze mee, maar hij heeft wel de titanium versie, die wat lichter is. Het display was binnenshuis door het saffier glas iets donkerder dan die van mijn FR645M, maar wel iets scherper en ook groter. Verder viel me op dat de knoppen een stuk ‘zwaarder’ zijn, waardoor je meer kracht moet zetten bij het indrukken. Er was wel een iets duidelijk voelbare ‘klik’ in de knopjes. Al mer met een erg goede eerste indruk en een erg mooi horloge, maar persoonlijk vind ik het voor mijn eigen situatie de 2,5 x zo hoge prijs tov mijn eigen horloge niet waard.

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
@Requiem19 ) .. Muziek via bluetooth ook niet want nog gee headset (iemand tips in categorie max 50 euro?)
Bij de commentaren bij de test van de nieuwe Apple airPods pro was een linkje naar een uitgebreide test van alternatieven van €30 tot €100, wel allemaal tws. zelf even zoeken deze dus: https://www.scarbir.com/guide/apple-airpods-pro-vs-cheap-tws

Frenz64 wijzigde deze reactie 15-12-2019 18:07 (9%)

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
@Requiem19
Verder ook wel interessant om alle niet activiteit gerelateerde zaken terug te zien, zoals sleep-tracking (ook al is dat nooit heel nauwkeurig), mijn .. Muziek via bluetooth ook niet want nog gee headset (iemand tips in categorie max 50 euro?)
Ik heb Bluetooth oortjes op AliExpress gekocht.
Iets met redmi. Rond de 30 euro.

• Valorian
Heeft iemand van jullie “strava routes” al eens gebruikt op een van de garmins? Ik kan wel de app installeren en sync’en. Als ik dan als activiteit “strava routes” selecteer zie ik ook de routes die ik heb klaargezet in strava. Maar als ik er een aanklik en kies voor “navigate route” dan blijft het horloge hangen in een “loading” scherm? Iemand een idee? En is het selecteren van “strava routes” als activity inderdaad de juiste methode, of moet ik via bijv “run” naar “courses”?

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ik doe even mee met de F6S maar de eerste indrukken zijn wel positief. Ik heb er sinds vrijdag 2 hardloopruns mee gelopen en het was even wennen qua bediening maar het went vrij snel. Daarnaast heb ik ook voor het eerst gebruik gemaakt van Spotify i.c.m. cheap-ass Ali-dopjes (die ik wel wil vervangen voor zo’n boneconducting ding want schijnbaar zijn mijn oren nogal speciaal gezien die dopjes er regelmatig uit vallen). Het is dan wel fijn dat je in je hardloopprofiel een extra scherm kan plaatsen voor de muziekbediening. Ik luister met name podcasts en dat ging gewoon prima.

Verder schrok ik mij de klere toen een dame uit de horloge iedere 1km-rondetijd doorgaf, die setting heb ik maar uitgezet :+

Voor komende week tijdens de vakantie heb ik even een gpx’je gemaakt om te kijken hoe het navigeren op de kaart werkt.

GPS tracking lijkt - zo op het eerste gezicht - op orde maar echt kritisch heb ik er nog niet naar gekeken (al is mijn standaard 7KM rondje nog steeds 7KM)

vhal schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:16:
[...]
Voor komende week tijdens de vakantie heb ik even een gpx’je gemaakt om te kijken hoe het navigeren op de kaart werkt.
De meest nuttige navigatie is de "terug naar start" als je gewoon ergens heen gaat waar je niet zo bekend bent. Dit weekend nog persoonlijk gebruikt. En ook op een vast "rondje" of "ritje" prima te gebruiken om te testen zonder dat je eerst een gpx maakt.

• Valorian
rockhopper schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:41:
[...]

De meest nuttige navigatie is de "terug naar start" als je gewoon ergens heen gaat waar je niet zo bekend bent. Dit weekend nog persoonlijk gebruikt. En ook op een vast "rondje" of "ritje" prima te gebruiken om te testen zonder dat je eerst een gpx maakt.
De “round trip” lijkt mij ook wel handig, maakt ie een voorstel voor een rondje op basis van ingevoerd aantal km’s, en dan gebaseerd op “popularity”, dus je wordt ook niet ineens over hele onlogische/onwenselijke wegen gestuurd.

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

rockhopper schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:41:
[...]

Ik maakte (voor onbekend gebied) altijd gpx'jes op afstandmeten.nl of haalde die vanuit Strava als ik een mooie route zag om vervolgens de routes met dwMap op mijn FR235 te gebruiken. Het lijkt mij dat je met 'courses' de GPX's kan gebruiken om te navigeren.

De functie 'terug naar start' ; het lijkt mij dat je dan gebruikt maakt van de 'breadcrumbs' maar dan loop je toch dezelfde route weer terug?

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:58

SuperPoekie

Super Furry Animal

vhal schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:19:
[...]

Ik maakte (voor onbekend gebied) altijd gpx'jes op afstandmeten.nl of haalde die vanuit Strava als ik een mooie route zag om vervolgens de routes met dwMap op mijn FR235 te gebruiken. Het lijkt mij dat je met 'courses' de GPX's kan gebruiken om te navigeren.

De functie 'terug naar start' ; het lijkt mij dat je dan gebruikt maakt van de 'breadcrumbs' maar dan loop je toch dezelfde route weer terug?
Back to start trekt een rechte lijn naar je startpunt als je geen kaart hebt. Ik vind het soms wel handig want ondanks dat een stratenpatroon in Nederland lang niet altijd rechttoe rechtaan is, kun je op die manier in ieder geval zien welke richting je ongeveer op moet.
Ik kan me voorstellen dat als je horloge wel een kaartfunctie hebt deze dan gebruikt wordt om een route te plannen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• xray79
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 17-01 16:07
Terug naar start is bij mijn F5+ of dezelfde route terug (trakback) of een lus (andere route dus). Deze route past zich ook aan als je niet een pad neemt wat het horloge wil dat je neemt. Probeerde dat wel eens in het bos waar ik vaker loop en er verschillende paden liggen.
erkt best goed ook een route vanauit het niks starten gaat goed maar GPX klaarzetten en starten vooraf of tijdens de run kan ook. Net wat je makkelijk vindt.

• Valorian
De backtostart-functie zal inderdaad anders werken voor horloges met kaarten (en gebruikersdata mbt die kaarten) dan bij horloges met gps maar zonder kaarten.

Fijne van courses is dat je zo je gox bestand van telefoon in connect kan gooien en vervolgens kan versturen naar je toestel.

Wel jammer: klopt het dat je in strava in de app geen gpx’jes kan downloaden van je eerdere routes? Op computer wel, maar dat is nogal omslachtig natuurlijk anno 2019... iemand tips/workarounds?

Edit: Routes van anderen kan je sowieso niet als GPX exporteren, alleen met 'summit' account. Maar je eigen via computer wel via de 'edit' mode, maar via mobiele app niet. Net geprobeerd en gelukkig lukt het wel door op de website naar strava te gaan met je mobiel (ipv via de app). 🎉

Valorian wijzigde deze reactie 16-12-2019 14:09 (26%)

• Tinusvolkel
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18:38
Valorian schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:04:

Wel jammer: klopt het dat je in strava in de app geen gpx’jes kan downloaden van je eerdere routes? Op computer wel, maar dat is nogal omslachtig natuurlijk anno 2019... iemand tips/workarounds?

PS: Routes van anderen kan je sowieso niet als GPX exporteren, alleen met 'summit' account. Maar je eigen via computer wel via de 'edit' mode, maar via mobiele app niet. Misschien met mobiel op de mobiele website..
Ik open Strava via de website en zet dan de desktopversie aan, dan kan ik de GPX zo downloaden en daarna sturen naar de Apple Watch

Edit: aan je edit gezien dit zelf al gevonden (y)

Tinusvolkel wijzigde deze reactie 16-12-2019 14:10 (3%)

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:42
Edit: Routes van anderen kan je sowieso niet als GPX exporteren, alleen met 'summit' account. Maar je eigen via computer wel via de 'edit' mode, maar via mobiele app niet. Net geprobeerd en gelukkig lukt het wel door op de website naar strava te gaan met je mobiel (ipv via de app). 🎉
Als je de browser plugin Elevate installeert, kun je als het goed is ook GPX downloaden van anderen.
vhal schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:19:
[...]
Je hebt twee smaakjes op de fenix met kaart, track back, dus je voetstappen terug lopen inclusief alle zijwegen en kronkels die je onderweg gemaakt hebt of navigeer waarbij er gebruik gemaakt wordt van de "meest logische snelle route" (min of meer de kortste route) terug naar af. Ik had dit weekend dat ik op een bepaalde tijd terug moest zijn voor de bus parkeerplaats in een stad waar ik nog niet eerder geweest was. Toch wel fijn dat je een half uur voor tijd je horloge een route laat uitstippelen en die volg je dan.

Zonder kaart is het een soort van pijl met je mag nog xxxx meter die en die kant uit. Zoals aangegeven altijd beter dan niks, maar verre van ideaal.

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15:02

Jawel, maar is afhankelijk van de Strava - privacy - settings van het desbetreffende Strava account.

• Valorian
Voor de Garmin gebruikers: zijn er hier mensen die een connect-app geinstalleerd hebben om een betere “actual pace” te laten zien? Dat is zonder running pod of iets dergelijks bij elk horloge lastig/onnauwkeurig, maar ik begrijp dat er apps zijn die bijvoorbeeld de gemiddelde pace van laatste 100m of x aantal seconden laten zien. Werkt dat in jullie optiek handig, en zo ja tips voor specifieke apps?

Valorian wijzigde deze reactie 17-12-2019 10:48 (3%)

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:48:
Voor de Garmin gebruikers: zijn er hier mensen die een connect-app geinstalleerd hebben om een betere “actual pace” te laten zien? Dat is zonder running pod of iets dergelijks bij elk horloge lastig/onnauwkeurig, maar ik begrijp dat er apps zijn die bijvoorbeeld de gemiddelde pace van laatste 100m of x aantal seconden laten zien. Werkt dat in jullie optiek handig, en zo ja tips voor specifieke apps?
Ik heb inderdaad zo'n soort app geïnstalleerd. Ik weet uit mijn hoofd niet welke het was en kan het nu niet checken. Ik heb vandaag mijn Seiko omgedaan die noch sportief noch smart is, maar wil het met alle plezier straks thuis even voor je checken.

Hij geeft bij mij het gemiddelde aan over de laatste 5 seconden en dat werkt best accuraat. Is volgens mij ook in te stellen op een langere periode.

Voor mijn eigen tempo gebruik ik het niet vaak, maar regelmatig val ik in als hardlooptrainer bij andere groepen waarbij ik echt op het tempo moet letten (lees: mezelf moet tegenhouden) en dan is het een heel handige feature.

edit: even gecheckt in de Connect IQ-store en volgens mij is het deze app:
https://apps.garmin.com/e...ab-4d9e-b6b5-cde1810258eb

Je kunt die interval zelf instellen. Moest volgens mij wel via Garmin Express, maar ik weet het niet meer zeker.

Om het voor mijn (beginnende) lopers begrijpelijk te houden, werk ik met een snelheid in km/u. Er is ook een broertje van deze app met pace in min/km:
https://apps.garmin.com/n...00-4bf3-9ded-5973a6e2a731

dreamscape wijzigde deze reactie 17-12-2019 11:40 (17%)

Punctuality is the politeness of kings

• Valorian
dreamscape schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:12:
[...]

Ik heb inderdaad zo'n soort app geïnstalleerd. Ik weet uit mijn hoofd niet welke het was en kan het nu niet checken. Ik heb vandaag mijn Seiko omgedaan die noch sportief noch smart is, maar wil het met alle plezier straks thuis even voor je checken.

Hij geeft bij mij het gemiddelde aan over de laatste 5 seconden en dat werkt best accuraat. Is volgens mij ook in te stellen op een langere periode.

Voor mijn eigen tempo gebruik ik het niet vaak, maar regelmatig val ik in als hardlooptrainer bij andere groepen waarbij ik echt op het tempo moet letten (lees: mezelf moet tegenhouden) en dan is het een heel handige feature.

edit: even gecheckt in de Connect IQ-store en volgens mij is het deze app:
https://apps.garmin.com/e...ab-4d9e-b6b5-cde1810258eb

Je kunt die interval zelf instellen. Moest volgens mij wel via Garmin Express, maar ik weet het niet meer zeker.

Om het voor mijn (beginnende) lopers begrijpelijk te houden, werk ik met een snelheid in km/u. Er is ook een broertje van deze app met pace in min/km:
https://apps.garmin.com/n...00-4bf3-9ded-5973a6e2a731
Thanks! Ik zag inmiddels zelf ook een variant genaamd "Race screen". Die is wel aardig, want geeft naast instelbare "gemiddelde pace van laatste xxx meter" ook de optie om je verwachte eindtijd in beeld weer te geven. En die is natuurlijk nooit zo nauwkeurig i.v.m. gps-afwijkingen, maar – en dat maakt deze app denk ik uniek – daaarvoor hebben ze een optie bedacht waarmee je bij het drukken op de 'lap' toets je afgelegd afstand laat aanpassen naar het dichtst-bijzijnde hele kilometer punt. Dus elke keer als je langs een parcourbordje komt en 'lap' toetst past 'ie hem aan en berekent 'ie op basis daarvan je nieuwe verwachte eindtijd. Klinkt interessant!

https://apps.garmin.com/e...67-41a5-96dc-60634983fc93

• dreamscape
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:32:
[...]

Thanks! Ik zag inmiddels zelf ook een variant genaamd "Race screen". Die is wel aardig, want geeft naast instelbare "gemiddelde pace van laatste xxx meter" ook de optie om je verwachte eindtijd in beeld weer te geven. En die is natuurlijk nooit zo nauwkeurig i.v.m. gps-afwijkingen, maar – en dat maakt deze app denk ik uniek – daaarvoor hebben ze een optie bedacht waarmee je bij het drukken op de 'lap' toets je afgelegd afstand laat aanpassen naar het dichtst-bijzijnde hele kilometer punt. Dus elke keer als je langs een parcourbordje komt en 'lap' toetst past 'ie hem aan en berekent 'ie op basis daarvan je nieuwe verwachte eindtijd. Klinkt interessant!

https://apps.garmin.com/e...67-41a5-96dc-60634983fc93
Die heb ik volgens mij ook ooit geïnstalleerd en wel eens bij een wedstrijd gebruikt. Je initiële vraag ging alleen om een app die snelheid/pace kan aangeven van de laatste paar seconden en deze schiet dat doel wel ietwat voorbij. Maar als je dat vroeg vanwege een verwachte eindtijd bij wedstrijden, dan is deze app inderdaad een uitstekend alternatief.

(en dat had ik natuurlijk kunnen bedenken ... het is mijn werk om de eigenlijke vraag die ten grondslag ligt aan een gestelde vraag te achterhalen ... :) )

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:58

SuperPoekie

Super Furry Animal

Race screen is echt geweldig, zelfs de voorspelling werkt behoorlijk goed. Dan kan je nog net zien dat als je even aanzet je wellicht wel die x:59 kan pakken :D.
Enige nadeel is dat je naderhand op een 5km meestal zo'n 10 laps krijgt - 5 van net niet een km en 5 van net niet 0km. En zo verder als je redelijk braaf elk km-bord lapt. Maar goed Strava trekt zich sowieso weinig aan van je zelfgemaakte laps. In Garmin connect is t wel beetje jammer.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• dreamscape
  • Nu online
SuperPoekie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:26:
Maar goed Strava trekt zich sowieso weinig aan van je zelfgemaakte laps.
Eigenlijk is dat wel jammer. Ik loop met onze vereniging vaak met lange stukken in- en uitlopen en wat mij betreft tellen die kilometers wel mee qua beweging (en qua slijtage van schoenen). De geplande duurloop registreer ik apart door na de warming-up en aan het einde braaf op de lap-knop te drukken.

Natuurlijk zie je bij Strava dan niet een duurloop van 1,5 uur tegen 5:50 min/km, maar een duurloop van bijna 2 uur op beduidend lager tempo...

De echte training, dat is lap 2 van de 3. In Garmin Connect is dat nog een beetje te zien, maar bij Strava totaal niet...

• Valorian
dreamscape schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:37:
[...]

Eigenlijk is dat wel jammer. Ik loop met onze vereniging vaak met lange stukken in- en uitlopen en wat mij betreft tellen die kilometers wel mee qua beweging (en qua slijtage van schoenen). De geplande duurloop registreer ik apart door na de warming-up en aan het einde braaf op de lap-knop te drukken.

Natuurlijk zie je bij Strava dan niet een duurloop van 1,5 uur tegen 5:50 min/km, maar een duurloop van bijna 2 uur op beduidend lager tempo...

De echte training, dat is lap 2 van de 3. In Garmin Connect is dat nog een beetje te zien, maar bij Strava totaal niet...
Als je je verschillende onderdelen “zuiver” wilt houden kan je er natuurlijk ook gewoon verschillende activiteiten van maken.

PS: in strava kan je ook naar “rondes” bij een activiteit, als je dan inderdaad warmingup/loopscholing als één lap wegzet, dan duurloop als lap 2 dan zie je dat daar volgens mij precies zo terug als je nu vraagt. Of begrijp ik hem verkeerd?

• xray79
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 17-01 16:07
Ik weet niet hoe Garmin op het horloge zelf de instant pace en avg pace uitrekent. In de coach widget is het erg afhankelijk van de afstand daar kun je bijvoorbeeld het 1e stuk sprinten en dan kun je de rest wandelen voordat je weer in het gebied komt wat je geacht wordt te lopen dus die doet gewoon afstand/tijd. Als je constant loopt geen probleem en dat is vaak ook de verwachting dat je in dat gebied loopt maar bij kortere stukken of intervallen is die pace in de widget erg wispelturig.

Ik heb momenteel deze connect app erop staan en die laat naast je pace ook avg pace zien, kun je ook op race stand zetten zodat je met lap kunt aanpassen denk ik heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Heb je ook meteen HR, afstand, duur van run en de tijd op 1 scherm.

Verder gebruik ik nu de Garmin Coach weer en die heeft een widget waar de pace/avg pace ingezet wordt en die is goed genoeg voor de tempo loopjes. Voor (korte) intervallen gebruik ik vaak de lap pace met ronde afstand als scherm die lijkt ook wel secuur genoeg te zijn itt tot die coach scherm 8)7 .

• dreamscape
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:20:
PS: in strava kan je ook naar “rondes” bij een activiteit, als je dan inderdaad warmingup/loopscholing als één lap wegzet, dan duurloop als lap 2 dan zie je dat daar volgens mij precies zo terug als je nu vraagt. Of begrijp ik hem verkeerd?
Dat is waar. Het is in Strava eigenlijk ook best wel overzichtelijk.

* dreamscape heeft een zware dag op kantoor en zeurt weer eens over niks ...

• CT
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Krijg net een prijsalert binnen op de 5s plus, nu bij maxict 328,45 lijkt mij een mooie prijs :)

• pjottum
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19:49

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

pjottum schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:17:
[...]

Ik denk dat het in mijn geval garantie wordt - eens kijken wat fonq doet als je niet blij bent.
Ik heb hem na contact met Fonq op 11-11 opgestuurd en gisteren een refurbished terug gehad. Die lijkt het goed te doen; hij is in elk geval niet 100 meter onder NAP gaan gekomen..

Vrijheid van meningsuiting weerhoudt je er toch niet van iets aardigs te zeggen?

• Niku
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19:36

Niku

Alagaesii

Gebeurde zaterdagavond iets vreemds bij mijn Vivoactive 4s. Binnen één uur na volledig opladen verloor het 20% batterij, tot 81%. Daarna kwam het ineens tot rust. Inmiddels bijna woensdagmiddag en nog steeds 16% over. Ben dus eigenlijk heel tevreden met de capaciteit, maar die drain liet me wel schrikken.

JT: I'm an outlaw, cabron, not a suicide bomber.

• yoekel
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17:31
CT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:33:
Krijg net een prijsalert binnen op de 5s plus, nu bij maxict 328,45 lijkt mij een mooie prijs :)
Maxict, google eerst even naar ervaringen en diverse topics en kom er dan achter dat ze vaak niet kunnen leveren wat ze beloven..

• EdwinW
CT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:33:
Niet te vroeg juichen. Kan nog steeds zijn dat er niet geleverd kan worden voor die prijs: https://tweakers.net/shop...ict-b-punt-v/shopreviews/

• CT
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Snap de goed bedoelde 'tips' over maxict maar ik heb al een 5s plus, dus ga daar niet bestellen verder, was meer een tip voor de nog twijfelende mensen, en achja, het is een beter alternatief dan eglobal lijkt mij.

• redherring
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-01 19:58
nou vergeet het maar met maxict.

Ik heb direct besteld toen ik een prijsalert kreeg.
Om een uur of tien, toen ik op mijn werk zat, werd ik gebeld. Ja ehm, leverancier kan niet meer leveren, dus kan niet doorgaan. Even kijken of ze me nog wat anders konden bieden. Nou, op de website (die ik nog open had) was alleen de prijs veranderd (inmiddels stond die weer op hun normale prijs). Dus ik gaf aan dat ze kennelijk wel een andere leverancier hadden en dat ik de geadverteerde prijs wilde. De koop was inmiddels toch gesloten ? (de voorraad en de voorraad bij de leverancier waren ongewijzigd)

Nou, toen bleef t even stil. Hij moest even kijken. En toen het nog langer stil bleef gaf ik aan op mijn werk te zitten en de bestelling tegemoet te zien.
Nou. om 4 uur kreeg ik een bevestiging van mijn bestelling, dus ik hoopte nog op een nette afhandeling, maar helaas. Inmiddels hebben ze zonder iets te zeggen gewoon mijn bestelling geannuleerd. Dat zag ik doordat ik even inlogde vanavond. Gelukkig heb ik screenshots gemaakt van de site van voor en na de verhoging.

Beetje jammer dat het zo loopt. Volgens mij proberen ze gewoon die lage prijs als lokker en als mensen dan bestellen alsnog voor een hogere prijs te verkopen. Ben benieuwd of ze zomaar eenzijdig de koop mogen afblazen. Ik denk dat ik mijn rechtsbijstandsverzekering maar eens ga aanschrijven.

• redherring
Nou das ook wat, nu adverteren ze gewoon vrolijk weer met die lage prijs op hun website.

pure misleiding.

• EdwinW
@redherring Maak er ook melding van in het topic https://gathering.tweaker...ist_messages/1351079/last en natuurlijk bij de shop review. Kijken hoe het webcare team hier op reageert, helemaal als je het kan onderbouwen met screenshots. https://tweakers.net/shop...ict-b-punt-v/shopreviews/
Je koopt er niks voor, maar dit soort praktijken moeten ze maar achterwege laten.

• redherring
@EdwinW tnx, gedaan
Je koopt er niks voor, maar dit soort praktijken moeten ze maar achterwege laten.
nou inderdaad. Wel jammer, want ik zit al best lang te wachten op een mooie aanbieding. Morgen maar eens bellen met de rechtsbijstand of dit aan te vechten is.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

EdwinW schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:59:
@redherring Maak er ook melding van in het topic https://gathering.tweaker...ist_messages/1351079/last en natuurlijk bij de shop review. Kijken hoe het webcare team hier op reageert, helemaal als je het kan onderbouwen met screenshots. https://tweakers.net/shop...ict-b-punt-v/shopreviews/
Kijk alle beetjes helpen op zich.

Alleen Dit topic loopt al meer dan 3 jaar, de TS heeft 157 duimpjes en er is geen rXXt gebeurd. Dus tja....

Het enige wat zin heeft is om die shop totaal te negeren en overal af te raden.

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Rhapsody
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:22

Rhapsody

In Metal We Trust

CT schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:31:
Snap de goed bedoelde 'tips' over maxict maar ik heb al een 5s plus, dus ga daar niet bestellen verder, was meer een tip voor de nog twijfelende mensen, en achja, het is een beter alternatief dan eglobal lijkt mij.
Dus je geeft twijfelaars een tip om bij een 'nogal twijfelachtige' shop te bestellen?

Enigzins zwart/wit neergezet, maar laten we elkaar hier op tweakers proberen te helpen en niet mee te werken aan de praktijken van louche webwinkels.

• Jpjedi
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:39
Die copy paste reacties van die medewerker ook.. pffff wat een baggertent. 😳

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:52

l3art

Moderator Mobile
Modbreak:Ondanks dat een waarschuwing voor een bepaalde winkel wordt gewaardeerd hebben we op Tweakers hiervoor een speciaal gedeelte:l gereserveerd: https://tweakers.net/shopreview/ Graag dus weer on topic reageren. d:)b

l3art wijzigde deze reactie 19-12-2019 07:24 (6%)

Te koop: een AKG Y50BT Koptelefoon.

• CT
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Lees het bericht boven dit bericht eens... Graag weer on topic.

l3art wijzigde deze reactie 19-12-2019 13:14 (95%)

@CT Ik denk dat de aanbiedingen wel gewaardeerd worden, de discussie over diverse winkels minder (in dit topic) althans, zo zie ik het. Ik ga er ook vanuit dat iedereen zelf eerst wat onderzoek doet naar betreffende webwinkel en dan zelf zijn conclusie kan trekken (wishful thinking, maar goed).

De aanbiedingen zelf vallen wat mij betreft tegen dit najaar. Ik ben daarom ook benieuwd of er begin januari weer een nieuwe Fenix aangekondigd gaat worden op de CES (consumer electronic show). Normaal gesproken worden de overjarige en binnenkort-te-vervangen producten eerst gedumpt, maar ik heb geen scherpe fenix 6 aanbiedingen gezien, en maar een paar van fenix 5plus. De fenix 5 (zonder plus) is wel overal in de aanbieding. Verder niet heel erg op de andere merken gelet.

Ik vraag me trouwens af wat er nog verbeterd kan worden of geïnnoveerd bij een fenix 7. Er zal wel een doorontwikkeling volgen met misschien solar, iets meer geheugen, misschien eindelijk wereldkaart ipv werelddeel, maar niks revolutionairs. (al hoop ik natuurlijk dat er wel iets komt)
En de prijs zal ook wel weer met 10 tot 15% opgeschroefd worden. Maar goed we wachten af.

• itarix
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15:41

itarix

404 soul not found

Ongehinderd door enige kennis van de release cyclus van Garmin vind ik het niet zo gek dat een horloge dat in Augustus 2019 ge-released is nu nog niet in de grabbelbakken ligt en geen opvolger heeft.

Desondanks ben ik ook wel benieuwd wat de vervolgstap zou zijn. (en een opvolger maakt de 6x misschien betaalbaar voor mij )
Ik verwacht niet dat er volgend jaar al weer een opvolger komt van de Fenix 6. Ik denk wel dat er een opvolger van de FR645 gaat komen, want de huidige FR645 loopt nog achter op gebied van functies en Sony GPS sensor tov de laatste generatie Garmins.

Qua verbeteringen tov de Fenix 6 Pro.... Het enige waar al deze horloges nog te kort schieten is de nauwkeurigheid van de OHR. Maar ik vrees dat die techniek altijd onderhevig zal blijven aan deze onnauwkeurigheid. En wellicht gaat de Fenix serie nog een keer de stap maken naar een OLED scherm?
De cyclus van de Fenix was een jaar, en lijkt nu vertraagd naar anderhalf jaar. Dus ik ben het met jullie eens dat een opvolger nog wel even op zich laat wachten waarschijnlijk. Maar als die komt, zie ik nog steeds geen revolutie aankomen, eerder kleine verbeteringen en een prijs ramp up.

• XeNeRgY
  • Laatst online: 17:54
Ik denk inderdaad ook meer OLED modellen. Al weet ik niet hoe goed de Venu het doet qua verkoop. Zelf ben ik wel erg blij met het fors betere scherm.

Ik denk dat er geen nieuwe Fenix komt in 2020. De 6 is pas sinds kort uit en er is weinig echt te innoveren. Daarnaast verkoopt de 4 jaar oude F5 nog steeds (onder deze redelijk betaalbaar is) en wordt het denk ik lastig om een 4e generatie van de Fenix the lanceren zonder te kannibaliseren op de andere generaties.

XeNeRgY wijzigde deze reactie 19-12-2019 19:54 (51%)

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Valorian
Tsja.. blijft koffiedik kijken. De high-end series van Garmin hebben eigenlijk de iphone's nagedaan qua prijsontwikkeling én features, maar zitten nu op dat laatste punt wel een beetje tegen het plafond denk ik. Misschien nog betere batterij-duur, een mm dunner, iets helderder scherm, nauwkeurigere gps en ohr, geen idee, maar echt iets vernieuwends zie ik niet meteen ontstaan.

@XeNeRgY Ik ben een leek op schermtechnologie, maar betekent OLED niet ook een minder lange batterij-duur, zoals in de laatste Apple (waar je met muziek+gps niet eens een marathon meer mee kan lopen als je er langer dan 3 uur over doet)? Of komt die korte batterijduur van Apple niet door OLED maar door andere zaken? Zelf vind ik in ieder geval batterij-duur by far interessanter dan hoe het schermpje er precies uit ziet qua kleurhelderheid. Zolang het maar goed leesbaar is. Ik gebruik het horloge primair functioneel en minder voor de looks, 'always on' vind ik ook niet nodig. Zou het erg zonde vinden als batterij-duur bij horloges die echt gemaakt zijn als sporthorloge (zoals 945 en de Fenix) straks gaat leiden onder de hype rond hogere resolutie en zwartere zwarten. I coudn't care less ;) .. Just my two cents ;)

• HeeftZijWeer
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 18:33
Voor zoveel geld heb ik nog wel wensen, bijvoorbeeld spraakherkenning ;) (liefst met kunnen verwerken van opdrachten als "zoek een extra lusje van 4 km, weinig hoogtemeters").
Wensen genoeg. Koffiezetten, boodschappen doen, allemaal wel binnen de prijsrange van garmin (had ik al gemeld dat ik ze te duur vind?)
OLED/touch screen, hogere resolutie, accuduur, extra functionaliteit aan navigatie zijn inderdaad nauwelijks verbeteringen (om over te stappen naar een nieuw model), navigatie kan zelfs al binnen de huidige generaties doorgevoerd worden.
Ondanks dat het waarschijnlijk wel even gaat duren, ben ik toch benieuwd waar ze mee gaan komen.

• XeNeRgY
@Valorian Zie de eerdere reactie op batterijduur Venu richting @rockhopper :

De batterijduur van de Venu is niet veel slechter dan de 245, althans als je niet je scherm 24/7 aan hebt staan. Ik vind dat ook onnodig want zodra ik mijn pols naar me toe draai (wat je altijd doet om op je horloge te kunnen kijken) is de Venu 99/100x direct aan. Mijn Venu is nu exact 6 dagen van de oplader met 1x 25min hardlopen en 1x 55min krachttraining en ik heb nog 35% batterij over. De 245 moest ik ook 1x per week opladen. De Venu gaat nu naar 1x in 10 dagen

• tlpeter
  • Nu online
Meer mensen met een 945 die een update hebben gehad? Ik heb het idee dat mijn batterij en stuk sneller leeg is.

• canonball
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:37
tlpeter schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:59:
Meer mensen met een 945 die een update hebben gehad? Ik heb het idee dat mijn batterij en stuk sneller leeg is.
Dat herken ik ook. Even uit en dan weer aan zetten en het is opgelost (geen idee waarom het niet uit zichzelf na een update even een restart doet).

• tlpeter
  • Nu online
canonball schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:02:
[...]

Dat herken ik ook. Even uit en dan weer aan zetten en het is opgelost (geen idee waarom het niet uit zichzelf na een update even een restart doet).
Gedaan. Gisteren opgeladen halverwege de ochtend en nu nog 83% het is al minder maar nog steeds meer dan anders.

• tlpeter
  • Nu online
Net gekeken en nu 49 procent.
Op het moment ben ik geblesseerd dus geen enkele activiteit gedaan.

• emmerwater
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:02
Ik ben opzoek naar wat tips voor de aanschaf van een nieuw sporthorloge.
Mijn activiteiten zijn: 2 keer per week hardlopen, 1 keer fietsen en per jaar een weekje skiën. Verdere eisen zijn:
Moet er leuk uit zien (ik draag het horloge dagelijks)
Muziek bediening van de telefoon.
Liefst minimaal een week met de batterij.
Budget: ca 400,-

Zelf denk ik aan de garmin vivoactive 4 of forerunner 645.

Op mijn huidige forerunner 25 gebruik ik de virtual pacer vaak. Dit ga ik missen op de vivoactive, maar het schijnt dat je uit de store datavelden kan downloaden. Aan de andere kant is hij mooier en veel nieuwer dan de 645, dus langere ondersteuning ed.

Fenix 5+ heb ik ook nog aan gedacht, maar vind ik eigenlijk te duur.

emmerwater wijzigde deze reactie 25-12-2019 09:30 (4%)

• rda
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-01 10:25
emmerwater schreef op woensdag 25 december 2019 @ 08:10:
Ik ben opzoek naar wat tips voor de aanschaf van een nieuw sporthorloge.
Mijn activiteiten zijn: 2 keer per week hardlopen, 1 keer fietsen en per jaar een weekje skiën. Verdere eisen zijn:
Moet er leuk uit zien (ik draag het horloge dagelijks)
Muziek bediening van de telefoon.
Liefst minimaal een week met de batterij.
Budget: ca 400,-

Zelf denk ik aan de garmin vivoactive 4 of forerunner 645.

Op mijn huidige forerunner 25 gebruik ik de virtual pacer vaak. Dit ga ik missen op de vivoactive, maar het schijnt dat je uit de store datavelden kan downloaden. Aan de andere kant is hij mooier en veel nieuwer dan de 645, dus langere ondersteuning ed.

Fenix 5+ heb ik ook nog aan gedacht, maar vind ik eigenlijk te duur.
De 5s + is momenteel 385 euro bij de Duitze Amazon.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Requiem19 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:55:
Mijn cadans grafiekjes zijn iets gelijkmatiger als ik met HRM loop.

Aangezien - naar mijn mening idd - alle metingen met HRM preciezer zijn, is het voor mij waarschijnlijker dat dit betrouwbaarder is.

Het is overigens best makkelijk te testen als iemand het leuk zou vinden:

Stukje hardlopen terwijl je je armen niet beweegt. 1x met band, 1x zonder band. Dat is een 'extreme' situatie waarin je best goed zou moeten kunnen zien welke van de twee opties er het beste mee omgaat.
Laatst bewust een stuk in mijn loop mijn armen strak tegen m'n lichaam gehouden. Ik kan achteraf in de grafiek niet zien waar dat geweest is. Het lijkt er dus op dat
Juistem, brein draait niet op vol vermogen denk ik. Tijdens het schrijven bedenk ik mij dat ik met RD-pod loop dus dat elke test om het horloge te testen zinloos was. :')

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• KnOeFz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-01 18:37

KnOeFz

no comment...

Is het mogelijk op een Garmin (735XT) de geluiden en vibraties uit te zetten enkel bij de navigatiefunctie? (Koersen)

Ik kan alleen deze setting vinden voor geluiden:
Select Menu > Settings > System > Sounds. (En daar ook voor vibraties)
Maan dan zet ik alles uit, dat heb ik liever niet.

Ik ga zondag een trailrun doen waar ik graag de route 'just in case' op mijn horloge wil hebben, maar ik hoef niet bij elke afslag en een paar meter van te voren een piepje en vibratie. Is meer voor het geval ik ergens een routemarkering mis.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-01 21:00
De export vanuit Komoot naar Garmin connect via "Komoot to GPX" werkt bij mij niet meer, zowel niet op mijn Android smartphone als bij mijn Android tablet. Bestand is leeg. Downloaden van dezelfde geplande route van de website geeft wel een goed bestand en importeert zonder problemen in Garmin connect.
Meer mensen dit probleem?

• XeNeRgY
@emmerwater de Venu kun je ook overwegen.

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-01 21:00
Frij5fd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:47:
De export vanuit Komoot naar Garmin connect via "Komoot to GPX" werkt bij mij niet meer, zowel niet op mijn Android smartphone als bij mijn Android tablet. Bestand is leeg. Downloaden van dezelfde geplande route van de website geeft wel een goed bestand en importeert zonder problemen in Garmin connect.
Meer mensen dit probleem?
Ik gebruikte het nooit, maar de Komoot IQ app werkt wel. Ik vind het wat omslachtig, maar het is misschien even wennen.
Toevoeging: zit in de middle of nowhere in Duitsland, op weg naar Denemarken: zonder internet en smartphone werkt de IQ app van Komoot niet. Ik moet in het hotel met internet via de IQ app en de smartphone de route laden en dan op het horloge aangeven dat ik het offline wil gebruiken. Dan wordt het als koers in het horloge opgeslagen en kun je het later onder de koersen terugvinden, zonder dat je een smartphone nodig hebt.
Dat is wel netjes opgelost, moet ik zeggen

Frij5fd wijzigde deze reactie 27-12-2019 20:29 (29%)

• emmerwater
rda schreef op woensdag 25 december 2019 @ 15:41:
[...]
De 5s + is momenteel 385 euro bij de Duitze Amazon.
Het grote voordeel van de Fenix en Forerunner modellen zijn toch de knoppen en met de prijzen van Amazon wordt het wel erg aantrekkelijk.
@emmerwater de Venu kun je ook overwegen.
Ik vind (waarschijnlijk als een van de weinigen) het felle Oled scherm van de Venu een nadeel. Enkel aan wanneer je de pols draait en dan een schijnwerper in je gezicht :P Dan liever altijd aan, zonder dat er licht vanaf komt.

• XeNeRgY
Je kunt het scherm op lage brightness zetten eventueel. Bij de F5 moet je even opletten op de dikte. Bij mij was het niet meer mogelijk een overhemd te dragen. Dat vond ik erg irritant.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@XeNeRgY kan ook gewoon een knoopje losser toch? ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• XeNeRgY
@Gonadan bij mijn hemden heb ik maar 1 knoop bij de pols. Dus moest die altijd open als ik de F5 droeg en dat vond ik er niet echt mooi uit zien. Toevallig zie ik het bij anderen met dikke sporthorloges ook. Mijn Venu is ook op het randje maar kan nog net met knoopje dicht.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
XeNeRgY schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:55:
@Gonadan bij mijn hemden heb ik maar 1 knoop bij de pols. Dus moest die altijd open als ik de F5 droeg en dat vond ik er niet echt mooi uit zien. Toevallig zie ik het bij anderen met dikke sporthorloges ook. Mijn Venu is ook op het randje maar kan nog net met knoopje dicht.
Eens, helemaal los vind ik ook niet mooi. Maar in mijn hoofd valt er meestal wel wat te verstellen. Al is dat wellicht in de praktijk niet altijd zo. :P

XeNeRgY schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:46:
Je kunt het scherm op lage brightness zetten eventueel. Bij de F5 moet je even opletten op de dikte. Bij mij was het niet meer mogelijk een overhemd te dragen. Dat vond ik erg irritant.
Ik draag de F5X gewoon wat lager als ik een overhemd aan heb (of moet :)).

En da’s de X, nog stukje groter.

• emmerwater
Bedankt voor de suggesties. Uiteindelijk is het de fenix 5s plus geworden.

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Het navigeren met de zelfgemaakte routes via Garmin Connect icm mijn Fenix 6S pro werkt toch wel erg fijn hoor. Afgelopen week heb ik een route van 18 KM op Texel gelopen en zelfs de halfbakken blubberpaadjes in De Slufter waren zichtbaar op de kaart. Het scheelt weer wat nadenken, het horloge geeft tenslotte zelf aan wanneer je naar links/rechts moet (al was deze route wellicht prima zelf te lopen :P )

Qua grootte heb ik geen spijt dat ik de kleinere heb gekozen.

vhal wijzigde deze reactie 29-12-2019 10:39 (23%)

• Shinji
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Iemand ervaring met de wifi van in mijn geval een Forerunner 645 Music, als ik het netwerk toevoeg werkt dit zonder problemen, geeft netjes aan dat hij verbonden is. Maar zodra ik via Spotify een podcast er op wil zetten gaat hij verbinden en krijg ik de melding "No known Wi-Fi network found".

Nu gaat het in mijn geval om een hidden SSID dus wellicht dat hij dat niet echt leuk vind.

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Shinji schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:45:
Iemand ervaring met de wifi van in mijn geval een Forerunner 645 Music, als ik het netwerk toevoeg werkt dit zonder problemen, geeft netjes aan dat hij verbonden is. Maar zodra ik via Spotify een podcast er op wil zetten gaat hij verbinden en krijg ik de melding "No known Wi-Fi network found".

Nu gaat het in mijn geval om een hidden SSID dus wellicht dat hij dat niet echt leuk vind.
toevallig wel geupdated naar de laatste softwareversie? Er staan namelijk wel wat oudere Wi-Fi sync issues in de releasenotes

https://www8.garmin.com/s...load_details.jsp?id=14097

• Shinji
vhal schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:16:
[...]

toevallig wel geupdated naar de laatste softwareversie? Er staan namelijk wel wat oudere Wi-Fi sync issues in de releasenotes

https://www8.garmin.com/s...load_details.jsp?id=14097
Ja, zelfs naar 6.50, maar was met 6.40 ook al in ieder geval. Daarvoor eigenlijk nooit geprobeerd.
Shinji schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:45:

Geen problemen hier en ik zit nog op firmware versie 6.4. Mijn SSID is wel niet verborgen, maa als je de verbinding gewoon kon opzetten, dan zou dit het probleem niet mogen zijn.

• Shinji
PatrickC schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:43:
[...]

Geen problemen hier en ik zit nog op firmware versie 6.4. Mijn SSID is wel niet verborgen, maa als je de verbinding gewoon kon opzetten, dan zou dit het probleem niet mogen zijn.
Net het SSID niet meer hidden gemaakt en werkt gelijk. Mocht iemand in de gelegenheid zijn andersom te testen zou ik daar erg benieuwd naar zijn.
Shinji schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:25:
[...]

Net het SSID niet meer hidden gemaakt en werkt gelijk. Mocht iemand in de gelegenheid zijn andersom te testen zou ik daar erg benieuwd naar zijn.
Hidden networks are not compatible.
https://support.garmin.com/en-GB/?faq=409ZW0MGUE7rnUixsyQoh5

https://forums.garmin.com...ith-hidden-ssid-not-found

Wel vreemd dat je de verbinding wel kunt opzetten dan.

PatrickC wijzigde deze reactie 29-12-2019 18:09 (15%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Opzetten doe je via je telefoon toch? Die ziet hem gewoon. Functioneel uiteraard wel gewoon een blunder dat je het wel mag instellen maar niet gebruiken.

• Shinji
Gonadan schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:35:
Opzetten doe je via je telefoon toch? Die ziet hem gewoon. Functioneel uiteraard wel gewoon een blunder dat je het wel mag instellen maar niet gebruiken.
Nee op het horloge zelf kan het ook, gewoon add network en dan SSID en password invullen en daarna zegt hij connected.

Maar zodra iets hem nodig heeft weigert hij dienst.
Duidelijk, wel balen, moet ik toch mijn setup aanpassen.

Shinji wijzigde deze reactie 29-12-2019 18:54 (34%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wat een zinloze beperking eigenlijk, wat zou dat de gedachte achter zijn?

Pagina: 1 ... 130 ... 133 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True