Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Gonadan schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:01:
Wat een zinloze beperking eigenlijk, wat zou dat de gedachte achter zijn?
Gewoon Lui programmeerwerk van Garmin denk ik. Hidden SSID’s worden steeds minder gebruikt, omdat het de security niet echt verbetert.

• Shinji
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:38
PatrickC schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:55:
[...]

Gewoon Lui programmeerwerk van Garmin denk ik. Hidden SSID’s worden steeds minder gebruikt, omdat het de security niet echt verbetert.
Ik gebruik het ook niet als veiligheids feature maar gebruiksgemak. Heb twee SSID's, één met dot1x (WPA2-Enterprise) en een hidden SSID voor wat geen dot1x ondersteund. Hij is hidden zodat gebruikers maar één netwerk zien. De TV, PS4 etc stel ik zelf wel in.

Overigens een Venu besteld voor mijn vrouw. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen.

Ik vraag me nu wel af of ondersteuning hiervan niet een vereiste is van de wifi Alliance of iets dergelijks.

[Voor 8% gewijzigd door Shinji op 29-12-2019 22:33]

• Step
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:26

Step

step@tweakers.net#

Ik heb voor de kerst (al in begin december..) de Garmin Forerunner 45S voor mijn vrouw besteld, ze doet veel aan hardlopen en het bevalt haar heel erg goed (hij gaat niet meer af, alleen voor opladen ;)).

Eerst gebruikte ze Runkeeper, nu nog steeds alleen synced Garmin automatisch met Runkeeper (ze is eigenlijk over naar Garmin Connect). :)

~Step @ Mac Mini 2011, MacBook Pro 2012 & PC (zie inventaris)

• The_Scarabial
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:19

The_Scarabial

MTB for life!

zojuist een fenix 6 sapphire besteld als vervanger voor mijn FR235 en evt. mn edge 810, ben heel benieuwd hoe die gaat bevallen, vond de FR235 de laatste tijd behoorlijk slecht qua battergebruik en vind hem toch minder mooi als daily watch

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:27
vhal schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:34:
Het navigeren met de zelfgemaakte routes via Garmin Connect icm mijn Fenix 6S pro werkt toch wel erg fijn hoor. Afgelopen week heb ik een route van 18 KM op Texel gelopen en zelfs de halfbakken blubberpaadjes in De Slufter waren zichtbaar op de kaart. Het scheelt weer wat nadenken, het horloge geeft tenslotte zelf aan wanneer je naar links/rechts moet (al was deze route wellicht prima zelf te lopen :P )

Qua grootte heb ik geen spijt dat ik de kleinere heb gekozen.

[Afbeelding]
Toevallig vanavond op een ander waddeneiland (Rømø in Denemarken) ook een trail gelopen met een vergelijkbaar horloge (Fenix 5s plus). De route was aangemaakt via Komoot. Normaal werkt navigatievvia de Fenix inderdaad prima, maar nu bleek een pad afgesloten te zijn en viel de route in duigen. Dan is een telefoon of een Garmin fietscomputer (een oude Edge touring in mijn geval) opeens toch wel erg handig om een andere route te kiezen in de middle of nowhere. Op de Fenix 5s plus is te weinig te zien om zinvol te herplannen.
Vreemd genoeg kreeg ik ook geen "link/rechts" aanwijzingen meer van het horloge tijdens de laatste runs. Deze waren allemaal aangemaakt met Komoot, misschien zit daar het probleem in....

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Goede vraag. Mijn ervaring is namelijk wel dat als je van de route afwijkt hij je daarnaar terug blijft sturen en wanneer je er weer op zit hij hem ook weer op pakt. Maar ik heb alleen routes gemaakt met Connect, dus koersen. Geen idee hoe dat met komoot werkt, ik vond dat te veel gedoe. Hij navigeert wel echt? Dus niet puur GPS punten volgen?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• Frij5fd
Gonadan schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:29:
Goede vraag. Mijn ervaring is namelijk wel dat als je van de route afwijkt hij je daarnaar terug blijft sturen en wanneer je er weer op zit hij hem ook weer op pakt. Maar ik heb alleen routes gemaakt met Connect, dus koersen. Geen idee hoe dat met komoot werkt, ik vond dat te veel gedoe. Hij navigeert wel echt? Dus niet puur GPS punten volgen?
Dat zou het inderdaad kunnen zijn, dat het alleen maar springenvvan punt naar punt is. Ik zal eens verder experimenteren, door routes van Basecamp en OSMAnd te proberen

• Gonadan
  • Niet online
Frij5fd schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:21:
[...]

Dat zou het inderdaad kunnen zijn, dat het alleen maar springenvvan punt naar punt is. Ik zal eens verder experimenteren, door routes van Basecamp en OSMAnd te proberen
De manier waarop je de activiteit start is ook nog van invloed:
• activiteit kiezen -> koersen -> start: navigatie op basis van punten
• activiteit kiezen -> navigatie -> koersen -> start: navigatie op basis van route
Je moet binnen de activiteit echt voor navigatie kiezen wil hij echt navigeren.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Frij5fd
Gonadan schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:29:
[...]

De manier waarop je de activiteit start is ook nog van invloed:
• activiteit kiezen -> koersen -> start: navigatie op basis van punten
• activiteit kiezen -> navigatie -> koersen -> start: navigatie op basis van route
Je moet binnen de activiteit echt voor navigatie kiezen wil hij echt navigeren.
Dank, dat verklaart hoogstwaarschijnlijk het verschil tussen een route gestart vanuit de IQ app van Komoot en een route die met Garmin connect is aangemaakt! Vandaag een route gewandeld die met Garmin connect was aangemaakt en daarmee kwamen op keuzepunten wel de aanwijzingen en afstanden tot de keuzepunten. Bij via Komoot gestarte routes zie ik alleen de afstand tot het eindpunt en komen er geen aanwijzingen. Overigens kun je in de Komoot app aangeven dat de route offline beschikbaar gesteld moet worden; dan wordt deze gedownload naar de map met koersen en kunnen via Navigatie-Koersen wèl aanwijzingen verkregen worden

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Vandaag eerste indruk van de Fenix 6 sapphire, redelijk onder de indruk van het esthetisch niveau tov. de FR235.
Ook even getest op een wandeling, dat ging goed. Zojuist ook even op de indoor trainer (zwift) gezeten. Was wel benieuwd naar de HR waarde van de polsmeting van de Fenix6 en van m'n normale chest strap die ik altijd gebruik met fietsen. Hierin zat gewoon een verschil van ruim 30 bpm, wat toch wel erg verschilt, dit had ik met de FR235 nooit, die zat altijd maar een aantal slagen er vandaan.
Meer mensen die dit hebben ervaren?
The_Scarabial schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:53:
Vandaag eerste indruk van de Fenix 6 sapphire, redelijk onder de indruk van het esthetisch niveau tov. de FR235.
Ook even getest op een wandeling, dat ging goed. Zojuist ook even op de indoor trainer (zwift) gezeten. Was wel benieuwd naar de HR waarde van de polsmeting van de Fenix6 en van m'n normale chest strap die ik altijd gebruik met fietsen. Hierin zat gewoon een verschil van ruim 30 bpm, wat toch wel erg verschilt, dit had ik met de FR235 nooit, die zat altijd maar een aantal slagen er vandaan.
Bandje strak genoeg gedaan? Door het hogere gewicht van de Fenix 6 tov de veel lichtere FR235, beweegt het horloge meer met het risico dat er meer lichtverstoring ontstaat. Heb je trouwens de sapphire titanium of de wat zwaardere zonder titanium?

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:52
Mijn 945 geeft nogal vaak meldingen met “fastest 5k” of “fastest 10k” terwijl ik toch echt veel sneller heb gelopen (ook met dit horloge). Weet iemand hoe dat kan?

• Gonadan
  • Niet online
Ergens een keer een reset gedaan?

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:35

Roozzz

Plus ultra

Valorian schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:05:
Mijn 945 geeft nogal vaak meldingen met “fastest 5k” of “fastest 10k” terwijl ik toch echt veel sneller heb gelopen (ook met dit horloge). Weet iemand hoe dat kan?
In de app kan je via activiteiten -> hardlopen -> persoonlijke records de gemeten pr's zien. Hier heb je ook meteen de optie om een pr te accepteren of verwijderen. Ik vermoed dat hij hem niet "telt" zolang je deze niet hebt bevestigd.

• Gonadan
  • Niet online
Roozzz schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:13:
In de app kan je via activiteiten -> hardlopen -> persoonlijke records de gemeten pr's zien. Hier heb je ook meteen de optie om een pr te accepteren of verwijderen. Ik vermoed dat hij hem niet "telt" zolang je deze niet hebt bevestigd.
Het bijzondere is dat ik records krijg die daar niet tussen staan. :D

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011

Roozzz

Plus ultra

Gonadan schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:19:
[...]

Het bijzondere is dat ik records krijg die daar niet tussen staan. :D
Had ik hier ook al eens gemopperd over "garmin logica"? :') :+

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

PatrickC schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Bandje strak genoeg gedaan? Door het hogere gewicht van de Fenix 6 tov de veel lichtere FR235, beweegt het horloge meer met het risico dat er meer lichtverstoring ontstaat. Heb je trouwens de sapphire titanium of de wat zwaardere zonder titanium?
Denk dat ik het bandje wel strak genoeg heb, maar zal hem nog eens een gaatje strakker zetten
Heb geen idee of het titanium is, de bezel en achterplaat zijn wel van een metaal
The_Scarabial schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:07:
[...]

Denk dat ik het bandje wel strak genoeg heb, maar zal hem nog eens een gaatje strakker zetten
Heb geen idee of het titanium is, de bezel en achterplaat zijn wel van een metaal
Welke kleur had het bandje? De titanium versie heeft een oranje bandje.

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Het is de zwarte versie

• Positron
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:43

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

The_Scarabial schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:53:
Als je even terugzoekt vind je een reactie van mij met ook de constatering dat de optical HR erg onnauwkeurig was op de Fenix 6 Sapphire. Gek genoeg werkte het na een aantal runs en een weekje dragen nu erg goed. Tussentijds ook geen rare waarden meer gezien. Geen idee waardoor het nu wel goed werkt, want ik heb zelf niets veranderd. Enige wat ik me kan voorstellen is dat het apparaat op enige manier ‘zelflerend’ is, maar daar heb ik nooit iets over gelezen.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

@The_Scarabial Welke firmware versie heeft je horloge? Die van mijn broer (hij heeft wel de titanium trouwens) kwam met firmware versie 2.2 terwijl 5.0 de laatste versie was. Misschien heb jij ook nog een oude firmware versie waar de optische hartslagmeting misschien nog wat minder was?

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

PatrickC schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:29:
@The_Scarabial Welke firmware versie heeft je horloge? Die van mijn broer (hij heeft wel de titanium trouwens) kwam met firmware versie 2.2 terwijl 5.0 de laatste versie was. Misschien heb jij ook nog een oude firmware versie waar de optische hartslagmeting misschien nog wat minder was?
Had de update al gedraaid dus ook 5.0 nu.

Horloge kwam idd met v2.20 erop.

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12:27
Okay, een Y2K2D-bug. 8)7 Die kende ik nog niet.
Mijn A'rival SpoQ wil niet over naar het nieuwe jaar. Gisteren een run gedaan en toen viel me na afloop op dat de datum op 31/12/2019 stond. Vandaag nog eens gekeken en ja hoor, hij vertikt het om naar 2020 te gaan. Ergens in de firmware zal wel een fout zitten want de datum/tijd die hij op basis van het GPS-signaal berekent is totaal onjuist.
En nee, dit horloge heeft niet de optie om handmatig de tijd in te stellen, helaas.
Betekent ook dat Strava nu denk dat ik workouts op 31/12 heb gedaan, terwijl ik gisteren heb gelopen.
SpoQ
(links de SpoQ, rechts mij Mi Band)

Tijd om voorzichtig te gaan rondshoppen voor een vervangend klokje.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:53
TheOmen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:21:
Mijn A'rival SpoQ wil niet over naar het nieuwe jaar. Gisteren een run gedaan en toen viel me na afloop op dat de datum op 31/12/2019 stond. Vandaag nog eens gekeken en ja hoor, hij vertikt het om naar 2020 te gaan. Ergens in de firmware zal wel een fout zitten want de datum/tijd die hij op basis van het GPS-signaal berekent is totaal onjuist.
En nee, dit horloge heeft niet de optie om handmatig de tijd in te stellen, helaas.
Betekent ook dat Strava nu denk dat ik workouts op 31/12 heb gedaan, terwijl ik gisteren heb gelopen.
[Afbeelding: SpoQ]
(links de SpoQ, rechts mij Mi Band)

Tijd om voorzichtig te gaan rondshoppen voor een vervangend klokje.
Dat risico loop je helaas met B-merken, (als in niet bekend B-merk). Ik vermoed dat er ergens in januari wel een firmware fix zal volgen, tenzij het al een eol exemplaar is. Zeker vervelend, ik hoop voor je dat er al veel mensen geklaagd hebben en het deze week opgelost wordt.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• TheOmen
rockhopper schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:59:
[...]

Dat risico loop je helaas met B-merken, (als in niet bekend B-merk). Ik vermoed dat er ergens in januari wel een firmware fix zal volgen, tenzij het al een eol exemplaar is. Zeker vervelend, ik hoop voor je dat er al veel mensen geklaagd hebben en het deze week opgelost wordt.
Het is een b-merk (A'Rival) relabel van een b-merk OEM (GlobalSat) dus ga m'n adem niet inhouden. ;)
Heb er maar even een mailtje aan gewaagd richting GlobalSat.
Jammer, want de kwaliteit was voor de prijs erg goed (Had eerst een originele GlobalSat, en toen die na vele jaren de geest gaf ben ik eigenlijk direct overgegaan op het zelfde type, maar dan van een Europese leverancier).

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Ik dacht even hier aan toen ik dit las..
nieuws: Oude gps-systemen kunnen vanaf volgende maand verkeerde informatie we...
Maart dat zou al problemen moeten hebben opgeleverd in april 2019.

• TheOmen
PatrickC schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:05:
Ik dacht even hier aan toen ik dit las..
nieuws: Oude gps-systemen kunnen vanaf volgende maand verkeerde informatie we...
Maart dat zou al problemen moeten hebben opgeleverd in april 2019.
Die heb ik toen zelfs nog gemeld in dit topic :P

[Voor 0% gewijzigd door TheOmen op 03-01-2020 14:21. Reden: ontdubbelen]

• rockhopper
Ja die problemen had je zelfs bij sporadisch gebruik inmiddels al wel gemerkt, al moest ik er ook nog even aan denken ;)
Met een beetje geduld (maar wat doe je dan in de tussentijd?) wordt ie nog geupdate. Je kan nog twee dingen proberen:
factory reset en hopen dat dat iets doet, of het ding helemaal leeg laten hopen tot 0% dan weer opladen en hopen dat er ook een soort van nieuwe zoektocht naar gps/tijd in werking gaat. Ik geef beide een kleine kans van slagen, waarbij de factory reset de beste kans geeft. Let wel dat je dan je instellingen en dergelijke kwijt raakt.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• TheOmen
rockhopper schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:10:
Ja die problemen had je zelfs bij sporadisch gebruik inmiddels al wel gemerkt, al moest ik er ook nog even aan denken ;)
Met een beetje geduld (maar wat doe je dan in de tussentijd?) wordt ie nog geupdate. Je kan nog twee dingen proberen:
factory reset en hopen dat dat iets doet, of het ding helemaal leeg laten hopen tot 0% dan weer opladen en hopen dat er ook een soort van nieuwe zoektocht naar gps/tijd in werking gaat. Ik geef beide een kleine kans van slagen, waarbij de factory reset de beste kans geeft. Let wel dat je dan je instellingen en dergelijke kwijt raakt.
Tja, in de tussentijd zal ik de TomTom van mijn vrouw moeten lenen, denk ik.
Zal je tip mbt een reset eens proberen dit weekend. Baat het niet, en zo... en m'n instellingen zijn zo weer in te voeren.
En misschien dat ik wel gewoon iedere upload de datum/tijd even aanpas. Want met de data zelf is niets aan de hand.

[Voor 6% gewijzigd door TheOmen op 03-01-2020 14:21. Reden: toevoeging]

• rockhopper
Ja behalve de instellingen ben je ook de oude data (logs) kwijt, iets waar ik dan weer meer waarde aan hecht. Maar je kan deze natuurlijk al op strava of iets dergelijks hebben staan.
Oei Tomtom, dat is ook al een oudje ;)

• TheOmen
rockhopper schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:27:
Ja behalve de instellingen ben je ook de oude data (logs) kwijt, iets waar ik dan weer meer waarde aan hecht.
Ik gooi m'n horloge altijd leeg na de upload. Er staan hooguit nog wat settings op en gps-tracks die ik erop heb gezet om ooit te kunnen gaan lopen.
Maar je kan deze natuurlijk al op strava of iets dergelijks hebben staan.
precies
Oei Tomtom, dat is ook al een oudje ;)
Tja, je kan ieder jaar voor het nieuwste klokje gaan en je oude op MP gooien, maar daar heeft zij geen behoefte aan, en de Tomtom doet wat ie moet doen.

Anyhow, we gaan het dit weekend maar eens bekijken. Van GlobalSat verwacht ik niet veel, dus het zal een reset en/of nieuwe aanschaf worden..... hé.....da's toevallig...ben dit weekend jarig 8)

• Valorian
TheOmen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:36:
[...]

Tja, je kan ieder jaar voor het nieuwste klokje gaan en je oude op MP gooien, maar daar heeft zij geen behoefte aan, en de Tomtom doet wat ie moet doen.
Op MP leveren die TT's nu helaas ook echt niets meer op. Ik heb na aanschaf van een 945 nu een werkloze adventurer (topmodel) en een cardio multi sports (destijds topmodel) liggen. Die adventurers gaan op MP nu al vanaf 40 euro weg. Dan hou ik hem liever als back-up en/of om uit te lenen om mensen kennis te laten maken met hardlopen/wandelen/klimmen met een horloge. Altijd dankbare reacties zijn mij meer waard dan die paar tientjes ;) .. Net nog een vriendin blij kunnen maken die haar Kilimonjaro-beklimming mooi heeft kunnen loggen.

Mijn TomTom's functioneren beide nog altijd prima, zou mij niets verbazen als ze nog jaren mee kunnen. Alleen touchscreen voor laps aftikken doet het iets minder bij kou/regen maar dat was eigenlijk altijd al de achilleshiel van mijn horloge. Evenals nauwkeurigheid OHR icm kou, maar dat valt nog op te lossen met een borstband. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de stekker er helemaal uit gaat straks dus ze nog kopen op MP zou ik ook niemand meer aanraden. Al is zo'n 40-70 euro kostende Adventurer wel by far het goedkoopste A-merk horloge met barometer + OHR + GPS. ;)

[Voor 14% gewijzigd door Valorian op 03-01-2020 14:44]

• TheOmen
Valorian schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:42:
[...]

Op MP leveren die TT's nu helaas ook echt niets meer op. Ik heb een adventurer (topmodel) en een cardio multi sports (destijds topmodel) liggen. Die adventurers gaan op MP nu al vanaf 40 euro weg. Dan hou ik hem liever als back-up en/of om uit te lenen om mensen kennis te laten maken met hardlopen/wandelen/klimmen met een horloge. Altijd dankbare reacties zijn mij meer waard dan die paar tientjes ;) .. Mijn TomTom's functioneren beide nog altijd prima, zou mij niets verbazen als ze nog jaren mee kunnen. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de stekker er helemaal uit gaat straks dus ze nog kopen op MP zou ik ook niemand meer aanraden. Al is zo'n 40-70 euro kostende Adventurer wel by far het goedkoopste A-merk horloge met barometer + OHR + GPS. ;)
De Adventurer heeft altijd mijn belangstelling qua prijs en functies, maar het risico dat over een tijdje de stekker uit de servers wordt getrokken houdt me inderdaad tegen.
Zit al met een schuin oog naar de Sigma ID.TRI en ID.FREE te kijken. Veel mogelijkheden voor een schappelijke prijs. DCR is er redelijk positief over.

Mijn vrouw gebruikt haar TT (ook van MP gehaald een jaar of wat geleden) gewoon zolang ie het doet en daarna ziet ze wel verder, mijn gadgetfreakyness is nog niet overgeslagen op haar :)

• rockhopper
Ik wil even duidelijk maken dat ondanks dat iets oud is, zoals ik dus TT toestellen oudjes noem, dit niet betekend dat ze slecht zijn (althans ik bedoel of impliceer dit niet). Zolang dingen werken en mensen er tevreden mee zijn is het niet noodzakelijk om dingen te vervangen.

Een belangrijke tegenhanger is natuurlijk de andere groep mensen die graag wel regelmatig iets nieuws willen, die zie je hier nu eenmaal meer. Ik heb mijn F3 ook nog niet weg gedaan. Ik vermoed dat deze niet zo heel veel meer op MP gaat opbrengen en ik maak er liever iemand in m'n kennissenkring blij mee, mocht de gelegenheid zich voordoen. Anders blijft het reserve toestel die bij smerig werk weer mag worden gebruikt.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:15
TheOmen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:21:

Die kan je wellicht hier wel editen? https://gotoes.org/strava/index.php

Ik heb ook wel eens wat gedoe gehad met files die fouten bevatten. Uiteindelijk ook wel eens met een teksteditor moeten rommelen, maar vaak is een online tool al genoeg.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava profile
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• gibsonneke
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 08-04 10:21
Bij mijn zoektocht naar een smartwatch ben ik vrij vlug bij de Garmin Fenix serie terecht gekomen.

Voor de ervaringsdeskundigen enkele vragen;

- Is de meerprijs van de 6 reeks tov van de 5 reeks het geld waard?

- Is sapphire glas een must of voldoet het standaard glas?
@gibsonnekeOm die vragen te beantwoorden moeten we toch meer weten over waar je je horloge voor wilt gaan gebruiken. Verder heb je de Fenix 5 serie, 5 Plus serie en van de 6 heb je ook nog eens de Pro. De 6 sapphire is trouwens ook een Pro.

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 20:59
@gibsonneke Voor de meeste sporten zal std glas wellicht voldoen, maar je zult op den duur zien, zeker bij dagdagelijks gebruik, dat je met enige regelmaat - onbewust - de bezel en/of glas raakt. Std glas heb je snel krassen, saffier heb je nergens last van.

Verder, wensen/eisen en niet onbelangrijk, budget?

• vhal
  • Registratie: juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

gibsonneke schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:06:
Bij mijn zoektocht naar een smartwatch ben ik vrij vlug bij de Garmin Fenix serie terecht gekomen.

Voor de ervaringsdeskundigen enkele vragen;

- Is de meerprijs van de 6 reeks tov van de 5 reeks het geld waard?
Je noemt specifiek smartwatch maar eerlijk gezegd beschouw ik de horloges niet echt als een echte smartwatch zoals een Apple Watch, Samsung Gear of andere merken. Ja, er zitten smartwatch funtionaliteiten op maar de focus ligt m.i. meer op GPS/sporten.

Of de F6 de meerprijs waard is, is iets wat je zelf kan bepalen aan een wensenpakket. Ik zocht zelf een opvolger van de FR235 en een meer 'normaal' ogend horloge. De normale prijs van mijn huidige F6Spro zou ik nooit betalen maar via mijn werk kon ik een bol.com bonnen kopen in ruil voor overuren (bruto/netto voordeel) waardoor mijn horloge rond de 380,- kostte.
Ik heb nu enige weken de F6spro in het bezit met standaard glas. Tot op heden zie ik nog geen krasjes maar eerlijk gezegd let ik er ook niet op.

In het meest ergste geval gooi je een (glass) screenprotector op een non-saffier Fenix...

STRAVA

• Gonadan
  • Niet online
gibsonneke schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:06:
Hangt deels van jezelf af. Bij mij is het een gebruiksvoorwerp dus ik ram met regelmaat ergens tegenaan als ik aan het klussen of wat dan ook ben en ik draag hem nog. Daardoor zie je aan de behuizing dat hij al best wat optaters heeft gehad. Het saffier is echter nog helemaal gaaf, met glas had ik met mijn gebruik gegarandeerd al krassen gehad.

Saphire maakt het scherm wel iets donkerder.

Ik heb zelf F5x met Sapphire en mn vriendin een 5 zonder Sapphire. Beide schermen nog krasvrij :-). Al heeft zij wel een kleine protector erop.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• TheOmen
Mistraller schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:50:
[...]

Die kan je wellicht hier wel editen? https://gotoes.org/strava/index.php

Ik heb ook wel eens wat gedoe gehad met files die fouten bevatten. Uiteindelijk ook wel eens met een teksteditor moeten rommelen, maar vaak is een online tool al genoeg.
Als ik de data van het horloge afhaal met SportTracks (EOL maart dit jaar, helaas) kan ik daar de tijd en datum meteen aanpassen en komt het daarna netjes in Strava en TAO via Tapiriik.

Zag vandaag dit verhaal over GoPro langskomen. Kennelijk zijn niet alleen B-merken gevoelig voor deze bug.... >:)

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21:37
Ik ben opzoek naar een leuke smartwatch om met name ook mijn fysieke gesteldheid naast de racefiets te meten. Niet als goede voornemen, maar gewoon als statistiek nerd. Gemiddeld fiets ik zo'n 8-12u per week op de racefiets en daar rij ik dan ook al jaren naar alle tevredenheid met een Garmin Edge 810 en inmiddels 830.

Kan iemand mij nog wat laatste tips geven om me over de streep te trekken?

Mijn wensen zijn:
- Liefst Garmin omdat ik hier in thuis ben en alle koppelingen met Strava/TrainingPeaks/Withings/TrainerRoad
- Ondersteuning voor een vermogensmeter is een wens/geen must (ANT+/Bluetooth)
- Ingebouwde hartslag voor 24/7 meting
- Als dagelijks horloge op kantoor moet het ook nog een beetje oke zijn
- Niet al te groot/dik (Fenix 5 / 47mm is wel de max)
- Budget ca. 300-500 euro

Het moet dus vooral een aanvulling zijn op de Edge, of degelijke vervanger als hij een keer leeg is of ik hem vergeten ben.

Mijn oog is gevallen op de Garmin Fenix 5, 5+ en 6 omdat deze ook een power meter ondersteunen. Met name de 5+ en 6 vind ik wel interessant omdat ze Garmin Pay ondersteunen en de 6 weer net iets dunner is, maar beide beginnen rond de 500 euro wat ik wel veel geld vind voor een horloge die na 3-4 jaar outdated is. Voor de Sapphire versies ga je eerder over de 600 euro.

Ik neig dan ook wat meer naar de Fenix 5 a 330 euro, waarvoor je de kaarten, wifi en Garmin Pay op moet geven. Kaarten mis ik niet direct, maar Garmin Pay is wel een leuke toevoeging. Een 5+ heeft deze functies wel, waar de kaarten een leuke toevoeging zijn voor (hiking) vakanties en wifi handig is voor het syncen van activiteiten. De 5+ is zonder sapphire glas verkrijgbaar voor een meerprijs van 135 euro (465e). De Fenix 6 heeft weer wel Garmin Pay en is iets dunner, maar niet standaard de maps die handig zijn voor wintersport. Voor de 6 Pro ga je alweer ruim over de 600 euro en is het 2x zo duur als de 5 waar je alleen qua OS en afmetingen een paar grote voordelen mist.

Laatste twijfel is nog de maat, 42mm of 47mm. Die eerste maakt het wat meer een 'normaal' horloge waar je bij de normale versie al wel een flinke klok om je arm hebt. Zijn er naast batterijduur nog meer voor/nadelen om voor een 5s i.p.v. 5 te gaan?

[Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 07-01-2020 16:53]

• yoekel
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 07-04 17:21
Ypuh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:01:
Ik ben opzoek naar een leuke smartwatch om met name ook mijn fysieke gesteldheid naast de racefiets te meten.
Volgens mij mist alleen de powermeter-support, maar ik ben erg tevreden over de Garmin Forerunner 645 als dagelijks horloge, met een mooi bandje erop veel "zakelijker" dan een Fenix.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1H36HkHorBKNjSZFjq6A_SpXa4/Crazy-Horse-Genuine-Leather-Strap-Replacement-Watch-Band-for-Garmin-Forerunner-645-Music-Classic-Silver-Solid.jpg_640x640q70.jpg

• Ypuh
yoekel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:16:
[...]
Volgens mij mist alleen de powermeter-support, maar ik ben erg tevreden over de Garmin Forerunner 645 als dagelijks horloge, met een mooi bandje erop veel "zakelijker" dan een Fenix.
Thanks, dat is al een goede tip! Het hoeft van mij inderdaad niet per se een sport-sport horloge te zijn. Ik zat daarom ook al te kijken naar de VivoActive 4 die ook al over o.a. Garmin Pay, Strava en een hartslagmeter beschikt.

Een powermeter ondersteunen is geen 100% must, net als de kaarten. In 99 van de 100 gevallen zal ik gewoon met mijn Garmin Edge op de racefiets rijden, tenzij het op vakantie of een stadsfiets is maar dan rij ik toch zonder vermogen. De kaarten zijn vooral leuk tijdens de vakanties, maar ook dan heb ik vaak wel een telefoon of de Edge bij me.

Het moet dus vooral een aanvulling zijn op de Edge, of degelijke vervanger als hij een keer leeg is of ik hem vergeten ben.

• Bram34
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 12:05
Let wel dat niet elke bank Garmin pay ondersteund.

*Cough*ING*cough*

Daarnaast is de F5 serie wel een stuk bulky'er dan de F6 serie.

Zelf ben ik voor de FR945 gegaan, deze heeft alle opties.
De kast is in principe plastic, maar als je een ander bandje neemt heeft het al een hele andere look
@Ypuh Ik mis nog een beetje wat je nu precies wil gaan doen met je horloge?

Is het vooral voor 24/7 metingen? Als in metingen hoe 'hersteld' je lichaam is? En dan als 'nice to have' een vervanger voor je Edge als die een keer toevallig niet mee is oid?

Een Fenix is een mega krachtig horloge met bizar veel functies die je dan voornamelijk niet nodig hebt. Als ik goed inschat waar je het voor nodig hebt, zou je absoluut met minder af kunnen. Dus dan zou je de Fenix vooral kopen voor het uiterlijk, wat ook prima is :).

Ik denk dat een Vivoactive ook al doet wat je nodig hebt qua 24/7 data... Maar goed, als tweaker wil je toch gewoon het vetste? En dan is een F6 toch wel de bom :).

Je zou ook hier eens naar kunnen kijken trouwens:

https://www.dcrainmaker.c...-gps-in-depth-review.html

• Valorian
Ik ga een bankrekening openen bij ABN of Rabo ivm garmin Pay, voor koppeling aan 945. Iemand vanuit hier nog goede redenen om specifiek (of juist niet) voor een van deze twee te kiezen? Werken ze allebij naar behoren of zijn er nog garmin-pay-bugs/kinderziektes bij een van deze banken? Zelf nu ING en die hou ik, dus op garmin-pay na hoeft de extra rekening niets te bieden...
Neem in elk geval geen credit card koppeling zoals ik. Dat werkt in 50% van de winkels namelijk niet. Zelf moet ik ook over naar ABN of Rabo. Vind het veel gedoe maar kan helaas niet anders.Ik ga nog wel kijken of toevallig rood staan op 1 van beide banken automatisch (net als een credit card) afgeschreven kan worden van een andere rekening. Anders moet ik steeds proactief geld storten, daar heb ik ook geen zin in.

[Voor 37% gewijzigd door XeNeRgY op 06-01-2020 12:46]

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Ypuh
Requiem19 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:52:
@Ypuh Ik mis nog een beetje wat je nu precies wil gaan doen met je horloge?

Is het vooral voor 24/7 metingen? Als in metingen hoe 'hersteld' je lichaam is? En dan als 'nice to have' een vervanger voor je Edge als die een keer toevallig niet mee is oid?

Een Fenix is een mega krachtig horloge met bizar veel functies die je dan voornamelijk niet nodig hebt. Als ik goed inschat waar je het voor nodig hebt, zou je absoluut met minder af kunnen. Dus dan zou je de Fenix vooral kopen voor het uiterlijk, wat ook prima is :).

Ik denk dat een Vivoactive ook al doet wat je nodig hebt qua 24/7 data... Maar goed, als tweaker wil je toch gewoon het vetste? En dan is een F6 toch wel de bom :).

Je zou ook hier eens naar kunnen kijken trouwens:

https://www.dcrainmaker.c...-gps-in-depth-review.html
Het is inderdaad niet heel spannend wat ik er mee wil. Naast wielrennen/mountainbiken waarvoor ik de Edge gebruik, sport ik eigenlijk niet. Ik wil dus vooral mijn hartslag in rust kunnen meten, stappenteller en het horloge als back-up gebruiken voor als de Edge leeg is of ik deze vergeten ben (bijv. dagje fiets huren op vakantie, dagje wandelen in de bergen of ski-vakantie). Nice to haves zijn dan wel dat het skigebied of populaire wandelroutes in het horloge staan (maar dan kom je al bij de 6 Pro want volgens mij ondersteund de 5+ dit standaard niet).

Uiterlijk en gadget gehalte spelen zeker wel mee (vandaar Garmin Pay). Ik heb liever dat het iets kan wat ik niet gebruik dan vice versa, maar daar zit wel een grens aan van ca. 100-150e meerprijs t.o.v. de VivoActive 4 en Fenix 5 die beide ca. 300 euro kosten.

Shortlist:
- Fenix 6 Pro (kan alles + uiterlijk)
- Fenix 5+ (o.a. Garmin Pay)
- Fenix 5 (wel vermogensmeting, geen wifi/Pay/maps)
- VivoActive 4 (beperkte sportanalyse, geen vermogensmeting)
- Forerunner 645

Als ik de kaarten en vermogensmeting loslaat voldoen de VivoActive 4 en 645 aan de meeste criteria (relatief klein, dun, Garmin Pay, wifi, kan basis activiteiten opmeten etc). Tot in hoeverre lever je hier in op de software/OS mogelijkheden? Krijg je nog steeds slaapanalyse, gegevens tijdens activiteit en Strava/rit analyses etc. of is dit allemaal een stuk beperkter/minder gedetailleerd?

[Voor 29% gewijzigd door Ypuh op 06-01-2020 14:09]

@Ypuh Als je het horloge dagelijks wilt dragen is een Venu misschien ook een goede optie. Is eigenlijk een Vivoactive 4 maar dan met hoge resolutie OLED-scherm.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

Je kan de watches hier het beste vergelijken:

https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator

Valorian schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:43:
Ik ga een bankrekening openen bij ABN of Rabo ivm garmin Pay, voor koppeling aan 945. Iemand vanuit hier nog goede redenen om specifiek (of juist niet) voor een van deze twee te kiezen? Werken ze allebij naar behoren of zijn er nog garmin-pay-bugs/kinderziektes bij een van deze banken? Zelf nu ING en die hou ik, dus op garmin-pay na hoeft de extra rekening niets te bieden...
Ik gebruik al bijna een jaar Garmin Pay icm ABN.Dat werkte feilloos tot een maand of 2-3 terug, toen ineens de betalingen werden afgekeurd. Ik heb toen de pinpas verwijderd uit mijn Garmin Wallet en opnieuw toegevoegd. Tegelijkertijd kwam ook een fimware update van 6.2 naar 6.4 van mijn Garmin FR645M. Hierna werkte alles weer. Ik verwacht dat het aan de firmware lag. En ik lees nu ook wat berichten van Garmin Pay problemen met de 6.5 firmware, dus die ga ik voorlopig niet installeren.

Mijn algemene indruk van de Garmin Pay icm ABN is verder goed. Via internetbankieren kun je je wearables netjes beheren en het ziet er verder allemaal goed uit.

• gibsonneke
PatrickC schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:25:
@gibsonnekeOm die vragen te beantwoorden moeten we toch meer weten over waar je je horloge voor wilt gaan gebruiken. Verder heb je de Fenix 5 serie, 5 Plus serie en van de 6 heb je ook nog eens de Pro. De 6 sapphire is trouwens ook een Pro.
Ik wil het horloge voornamelijk gebruiken bij sportieve activiteiten (fiesen, lopen) en wil er ook mee op pad tijdens het hiken. Daarom zijn een ingebouwde map en native spotify app met optie om muziek offline te beluisteren (lopen) eigenlijk een must.

Ik had begrepen dat deze functies enkel mogelijk zijn met de Pro versie (of plus in de 5 reeks)?
RR46 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:01:
@gibsonneke Voor de meeste sporten zal std glas wellicht voldoen, maar je zult op den duur zien, zeker bij dagdagelijks gebruik, dat je met enige regelmaat - onbewust - de bezel en/of glas raakt. Std glas heb je snel krassen, saffier heb je nergens last van.

Verder, wensen/eisen en niet onbelangrijk, budget?
Hoe zit het met de duurzaamheid van het bandje en bezel? Kan het bandje vervangen worden?

Qua budget blijf ik liefst rond de 500-600€, het blijft tenslotte een horloge dat na een 4 tal jaar terug outdated is.
vhal schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:19:
Of de F6 de meerprijs waard is, is iets wat je zelf kan bepalen aan een wensenpakket. Ik zocht zelf een opvolger van de FR235 en een meer 'normaal' ogend horloge.
Welke grootte van de kast heb je trouwens? En hoe valt dit uit?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

gibsonneke schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Hoe zit het met de duurzaamheid van het bandje en bezel? Kan het bandje vervangen worden?
Bandjes kan je vervangen, door een originele van Garmin of een goedkopere van o.a. AliExpress. Ik gebruik ze beide om ze af te wisselen.
Welke grootte van de kast heb je trouwens? En hoe valt dit uit?
Zie een foto van de 6S Pro, mijn polsomtrek is 19cm

vhal in "Het grote sporthorloge met GPS topic."

STRAVA

• Valorian
gibsonneke schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Ik wil het horloge voornamelijk gebruiken bij sportieve activiteiten (fiesen, lopen) en wil er ook mee op pad tijdens het hiken. Daarom zijn een ingebouwde map en native spotify app met optie om muziek offline te beluisteren (lopen) eigenlijk een must.

Ik had begrepen dat deze functies enkel mogelijk zijn met de Pro versie (of plus in de 5 reeks)?
Maps zit volgens mij alleen in de 6PRO ja. Maar ook in de 5+. En in de 945. My two cents:

- Als je niet zoveel geeft om esthetiek en robuustheid (metalen casing + sapphire glas) óf juist een licht horloge wilt (plastic ipv metaal) dan zou ik voor de 945 gaan. Dan heb je nagenoeg alle features van de 6Pro maar iets goedkoper, lichter, mogelijk betere GPS ontvangst (was voorheen nog wel eens een issue met metalen casing, weet niet of dat nog steeds het geval is).

- Wil je toch de Fenix-look maar niet teveel geld uitgeven dan is de 5+ een hele goede optie, die is overal in de aanbieding sinds de 6 uit is en goedkoper dan 945 of 6 Pro.

- Wil je gewoon alles het meest luxe dan is de 6 Pro natuurlijk prima. Al dan niet met toeters en bellen (titanium, solar, etc). Maar wel met bijbehorend prijskaartje.

Het enige wat ik niet zou doen is een 6 (zonder pro) kopen. Dat vind ik echt kapitaalvernietiging: je laat dan hele nuttige features (navigatie/maps) liggen in ruil voor een robuustere casing, terwijl je voor hetzelfde geld dus ook een 945 kan halen ;) .. Maar goed, dat komt van iemand die meer geeft om functie dan design ;)

Voor mij persoonlijk was een belangrijke overweging de 945 te nemen dat ik een horloge wilde wat ook gewoon 'courant' is en niet te verouderd. Je merkt bijv nu met de 645 al dat er geen updates meer worden uitgerold. Dan liever 100 euro meer betalen en 'bij' zijn dan bij voorbaat al een verouderd model. Maar goed, ook dat is persoonlijk.

Wat mij erg heeft geholpen heeft is:
1. bij DC Rainmaker de verschillende opties die je overweegt naast elkaar zetten met de comparison tool
2. een lijstje met plus-punten en min-punten per model maken, gebaseerd op wat je ook echt verwacht te gebruiken. Dus als je nooit zwemt kan je die hele lijst punten negeren, etc.
3. Dan hou je een overzicht met de verschillen per model die voor jou persoonlijk relevant gaan zijn.
4. Orden die verschillen op belangrijkheid.
5. Weeg af welk horloge per saldo het beste bij je past, en of de verschillen met een model 'minder' de meerprijs waard zijn.

Succes! En als je niet kan kiezen: gewoon de meest uitgebreide nemen ;)

• Ypuh
Valorian schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:34:
Voor mij persoonlijk was een belangrijke overweging de 945 te nemen dat ik een horloge wilde wat ook gewoon 'courant' is en niet te verouderd. Je merkt bijv nu met de 645 al dat er geen updates meer worden uitgerold. Dan liever 100 euro meer betalen en 'bij' zijn dan bij voorbaat al een verouderd model. Maar goed, ook dat is persoonlijk.
Na de tip van @yoekel is de Forerunner 645 mijn voornaamste kandidaat, mede omdat dit een wat kleiner/handzamer model is. De 6 Pro vind ik te duur voor wat ik wil, dus het wordt de 5+ met maps/vermogensmeting of de 645. De oude Fenix 5 is mooi, maar heeft geen Garmin Pay en Wifi en valt daardoor af en de VivoActive is net iets te beperkt in sportfuncties.

Het prijsverschil van de 945 is toch niet heel interessant? Voor een paar tientjes meer heb je de robustere/mooiere 6 Pro, terwijl de 645 eerder de helft (300e) kost van de 945 (550+)? Als hij over een paar jaar verouderd is koop je voor het verschil gewoon een nieuw overjarig model die weer 3 jaar mee gaat.

• Valorian
Ypuh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:31:
[...]

Na de tip van @yoekel is de Forerunner 645 mijn voornaamste kandidaat, mede omdat dit een wat kleiner/handzamer model is. De 6 Pro vind ik te duur voor wat ik wil, dus het wordt de 5+ met maps/vermogensmeting of de 645. De oude Fenix 5 is mooi, maar heeft geen Garmin Pay en Wifi en valt daardoor af en de VivoActive is net iets te beperkt in sportfuncties.

Het prijsverschil van de 945 is toch niet heel interessant? Voor een paar tientjes meer heb je de robustere/mooiere 6 Pro, terwijl de 345 eerder de helft (300e) kost van de 945 (550+)? Als hij over een paar jaar verouderd is koop je voor het verschil gewoon een nieuw overjarig model die weer 3 jaar mee gaat.
Mijn post was misschien wat verwarrend zie ik. Ik bedoelde met prijsverschil vooral 945 (vanaf 500 euro, bij Wiggle of Keller sports) vs 5+ (dacht iets van 400 euro?). Die zijn qua feature-sets niet zo verschillend, en je zou dan kunnen opteren voor een 5+ ivm robuustere casing/fenix-look. Maar zelf vind ik het dan interessanter om een horloge te hebben (945) die "net" gelanceerd is en waarschijnlijk nog wat langer leuke updates krijgt. Zoals onlangs het toevoegen van de 6-dataschermen-optie en pace-pro.

De 645 is inderdaad hele andere prijsklasse, maar vond ik te gedateerd.

PS: Verschil 945 en 6Pro is wel iets meer dan een paar tientjes (ongeveer 100 euro)

[Voor 8% gewijzigd door Valorian op 06-01-2020 15:40]

• Ypuh
Valorian schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:38:
[...]

Mijn post was misschien wat verwarrend zie ik. Ik bedoelde met prijsverschil vooral 945 (vanaf 500 euro, bij Wiggle of Keller sports) vs 5+ (dacht iets van 400 euro?). Die zijn qua feature-sets niet zo verschillend, en je zou dan kunnen opteren voor een 5+ ivm robuustere casing/fenix-look. Maar zelf vind ik het dan interessanter om een horloge te hebben (945) die "net" gelanceerd is en waarschijnlijk nog wat langer leuke updates krijgt. Zoals onlangs het toevoegen van de 6-dataschermen-optie en pace-pro.

De 645 is inderdaad hele andere prijsklasse, maar vond ik te gedateerd.

PS: Verschil 945 en 6Pro is wel iets meer dan een paar tientjes (ongeveer 100 euro)
Helder en begrijpelijk. Ik zou dan zelf meer neigen naar de Fenix serie, maar dat heeft vooral met uiterlijk te maken wat ik wel redelijk belangrijk vind :+

Ik hoef jullie niet uit te leggen dat Garmin het wel slim/vervelend aanpakt met hun prijsstrategie. Voor 100 euro meer heb je model X zonder functie Y, en als je dan weer Sapphire wil voor 200e meer krijg je functie Z weer 'gratis'.

Voor je het weet zit je naar horloges te kijken die het dubbele kosten, functies bieden waarvan je niet wist dat je ze nodig had en lijkt een prijs ergens halverwege ineens heel redelijk.

[Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 06-01-2020 15:51]

• Valorian
Ypuh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:50:
[...]

Helder en begrijpelijk.

Ik hoef jullie niet uit te leggen dat Garmin het wel slim/vervelend aanpakt met hun prijsstrategie. Voor 100 euro meer heb je model X zonder functie Y, en als je dan weer Sapphire wil voor 200e meer krijg je functie Z weer 'gratis'.

Voor je het weet zit je naar horloges te kijken die het dubbele kosten, functies bieden waarvan je niet wist dat je ze nodig had en lijkt een prijs ergens halverwege ineens heel redelijk.
Ha, klopt helemaal. Ik heb enkele weken voor mijn 945 aanschaf nog aan mensen zitten verkondigen dat ik echt geen 500+ aan een horloge zou uitgeven 8)7 .. Mijn eigen afweging was in eerste instantie vooral tussen 645 of 245. Die eerste vond ik qua model te verouderd (lees: ik ging toch overstag voor alle nieuwe features, ook al gebruik ik ze niet allemaal....) en die tweede vond ik als bergsportliefhebber geen optie ivm achterwege blijven barometer.

Vervolgens daarom besloten een 'klasse' omhoog te gaan en gaan kijken naar 945 vs 5+ vs 6 Pro. Vond 700 euro wel écht too much, dus die laatste viel af. Vervolgens dus de modellen naast elkaar gezet en besloten dat de 945 meer past bij mijn doelen (90% hardlopen, 10% bergwandelen / klimmen / trailrunnen etc.).

Dus ja, dat doet Garmin wel goed. Inspelen of feature-focussed mensen als ik. Die na 5 jaar TomTom (bijna feature-loos, alleen basics) nu helemaal duizelig worden van de opties _/-\o_

• Ypuh
Valorian schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:54:
Mijn eigen afweging was in eerste instantie vooral tussen 645 of 245. Die eerste vond ik qua model te verouderd (lees: ik ging toch overstag voor alle nieuwe features, ook al gebruik ik ze niet allemaal....) en die tweede vond ik als bergsportliefhebber geen optie ivm achterwege blijven barometer.
Wat vond je te verouderd aan de 645 dan? Ik hang met mijn muis letterlijk boven de bestelknop. A 320e biedt het een mooi alternatief mét Garmin Pay/Wifi/kleine afmetingen t.o.v. de kale Fenix 5 voor hetzelfde bedrag.

De 5+ met maps en vermogensmeting vind ik met 450e net iets te gortig voor een eerste smartwatch die als toevoeging dient op mijn Edge 830 fietscomputer.

• Valorian
Ypuh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:02:
[...]

Wat vond je te verouderd aan de 645 dan? Ik hang met mijn muis letterlijk boven de bestelknop. A 320e biedt het een mooi alternatief mét Garmin Pay/Wifi/kleine afmetingen t.o.v. de kale Fenix 5 voor hetzelfde bedrag.

De 5+ met maps en vermogensmeting vind ik met 450e net iets te gortig voor een eerste smartwatch die als toevoeging dient op mijn Edge 830 fietscomputer.
Ha, nu ik nog eens nadenk: die 645 was inderdaad qua features niet heel erg verouderd. Volgens mij had de 945 iets meer echte maps als optie, dat leek mij wel aardig, en vond ik de batterijduur een grote plus van de 945. Verder vond ik alle features mbt firstbeat (training focus, effect , etc ) interessant maar weet niet in hoeverre die ook in een andere vorm op de 645 serie zitten. Uiteindelijk was het voor mij de 150 euro (?) meerkosten voor de 945 wel waard, maar zijn dat inderdaad vooral kosten die in gadgetwaarde zitten en niet in essentiele verschillen. En dus in de wetenschap dat nieuwe functies nog even uitgerold zullen worden, waar de 645 kennelijk al uitontwikkeld is qua updates (wat op zich geen ramp is, want basis is prima).

PS: ik ben geen garmin kenner verder en heb de 645 nooit in handen gehad, dus laat je beissing vooral niet teveel beinvloeden door mijn op reviews gebaseerde kennis ;)

O ja, en pulse oxi vond ik een coole gadget, ool al zou ik die maar een keer per jaar gebruiken in alpine terrein. Dat zou ook te vervangen zijn met los device (paar tientjes)

[Voor 5% gewijzigd door Valorian op 06-01-2020 16:10]

Ypuh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:02:
[...]

Ik heb de FR645 nu meer dan een jaar en vind het jammer dat Garmin bepaalde software features, die b.v. wel in de FR245 zitten, niet alsnog heeft toegevoegd. De FR645 is als je naar de naam en prijs kijkt een 'hoger' model. B.v. PacePro, wat ik een erg mooie functie vind, komt niet naar de FR645 terwijl andere horloges die deze functie in beginsel niet hadden, deze alsnog wel krijgen.

Verder ben ik nog steeds heel tevreden over mij FR645M. Beste en mooiste Garmin horloge dat ik ooit heb gehad.

• TheOmen
rockhopper schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:10:
factory reset en hopen dat dat iets doet,
haha, in plaats van dat het horloge bleef hangen bij 31/12/2019 is ie na de reset consequent in 2005..... 8)7

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:29
Ypuh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:01:
Ik ben opzoek naar een leuke smartwatch om met name ook mijn fysieke gesteldheid naast de racefiets te meten. Niet als goede voornemen, maar gewoon als statistiek nerd. Gemiddeld fiets ik zo'n 8-12u per week op de racefiets en daar rij ik dan ook al jaren naar alle tevredenheid met een Garmin Edge 810 en inmiddels 830.

Kunnen iemand mij nog wat laatste tips geven om me over de streep te trekken?

Mijn wensen zijn:
- Liefst Garmin omdat ik hier in thuis ben en alle koppelingen met Strava/TrainingPeaks/Withings/TrainerRoad
- Ondersteuning voor een vermogensmeter is een wens/geen must (ANT+/Bluetooth)
- Ingebouwde hartslag voor 24/7 meting
- Als dagelijks horloge op kantoor moet het ook nog een beetje oke zijn
- Niet al te groot/dik (Fenix 5 / 47mm is wel de max)
- Budget ca. 300-500 euro

Mijn oog is gevallen op de Garmin Fenix 5, 5+ en 6 omdat deze ook een power meter ondersteunen. Met name de 5+ en 6 vind ik wel interessant omdat ze Garmin Pay ondersteunen en de 6 weer net iets dunner is, maar beide beginnen rond de 500 euro wat ik wel veel geld vind voor een horloge die na 3-4 jaar outdated is. Voor de Sapphire versies ga je eerder over de 600 euro.

Ik neig dan ook wat meer naar de Fenix 5 a 330 euro, waarvoor je de kaarten, wifi en Garmin Pay op moet geven. Kaarten mis ik niet direct, maar Garmin Pay is wel een leuke toevoeging. Een 5+ heeft deze functies wel, waar de kaarten een leuke toevoeging zijn voor (hiking) vakanties en wifi handig is voor het syncen van activiteiten. De 5+ is zonder sapphire glas verkrijgbaar voor een meerprijs van 135 euro (465e). De Fenix 6 heeft weer wel Garmin Pay en is iets dunner, maar niet standaard de maps die handig zijn voor wintersport. Voor de 6 Pro ga je alweer ruim over de 600 euro en is het 2x zo duur als de 5 waar je alleen qua OS en afmetingen een paar grote voordelen mist.

Laatste twijfel is nog de maat, 42mm of 47mm. Die eerste maakt het wat meer een 'normaal' horloge waar je bij de normale versie al wel een flinke klok om je arm hebt. Zijn er naast batterijduur nog meer voor/nadelen om voor een 5s i.p.v. 5 te gaan?
De forerunner 945?

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:51
Als je een afleveradres in DE gebruikt, dan lijkt deze korting nog te werken. Een 945 voor € 440 (of 15% extra op andere horloges): https://www.mydealz.de/de...ch-forerunner-945-1448607.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• rockhopper
TheOmen schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:42:
[...]

haha, in plaats van dat het horloge bleef hangen bij 31/12/2019 is ie na de reset consequent in 2005..... 8)7
Klinkt eigenlijk meer als die reset bug van eerder dit jaar. Hoe dan ook, het is natuurlijk niet goed. Helaas dat het niet werkt, je hebt de gps wel laten gps-soaken? Half uurtje buiten leggen met gps aan?

• Ypuh
Het is de Fenix 5 Plus geworden. Na een leuke deal gevonden te hebben kon ik het voor €90 prijsverschil met de 645M toch niet laten (€416 vs €325). Het verschil met de 6 Pro was met nog eens €200 teveel.

Bedankt voor de adviezen iedereen!

Edit: Kwam even later de Fenix 5s Plus Sapphire tegen voor een paar tientjes meer (€455), dus heb de normale 5+ geannuleerd. Mijn voorkeur ging eigenlijk al uit naar een wat kleiner horloge met donkergrijze bezel omdat ik hem ook dagelijks naar kantoor dragen wil. De 5s heeft dezelfde schermgroote, maar enkel een kleinere batterij.

[Voor 34% gewijzigd door Ypuh op 09-01-2020 10:07]

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:12

Pathogen

Shoop Da Whoop

Leuk horloge, ik heb 'm zelf ook :P

• TheOmen
rockhopper schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:44:
[...]

Klinkt eigenlijk meer als die reset bug van eerder dit jaar. Hoe dan ook, het is natuurlijk niet goed. Helaas dat het niet werkt, je hebt de gps wel laten gps-soaken? Half uurtje buiten leggen met gps aan?
Een GPS-soak... die uitdrukking kende ik nog niet. Baat 't niet, schaadt het niet, ga het vanavond even proberen voor ik naar buiten ga.

Suunto 7 komt eraan, en ze stappen over op WearOS. Suunto blijft me trekken qua design, maar ik weet eigenlijk nu al dat dit 'm niet gaat worden ivm batterij. Wel nu al de allervetste watchface (een heatmap van activiteiten rond je huidige locatie).

https://media.dcrainmaker.com/images/2020/01/DSC_0520_thumb.jpg

Eerste info: https://www.dcrainmaker.c...-ever-wanted-to-know.html

Eerste batterij issues:

Twitter | Strava

Dat wordt imo de vlg stap: fancy OS en volledig kleurenscherm, maar met behoud van acceptabele batterijduur.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Requiem19 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:29:
Dat wordt imo de vlg stap: fancy OS en volledig kleurenscherm, maar met behoud van acceptabele batterijduur.
iets wat ze bij de smartphones en 'echte' smartwatches nog steeds niet voor elkaar krijgen... :+

STRAVA

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Voor een sporthorloge is een fancy OS implementeren zo onnodig. Leuke poging van Suunto, maar hier heeft een duursporter weinig aan.

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

Xaverius

Ultraloper 😎

Topicstarter
Wat ik zo snel gelezen heb was het doel (Suunto of Google) om de accuduur te verbeteren voor WearOS. Wat ook interessant was dat Suunto blijkbaar altijd over priced bevonden worden, in mijn herinnering zijn ze altijd duurder dan Garmin en ik vind eigenlijk Garmin al duur.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!

• gibsonneke
Bedankt, ik probeer om deze in een shop even te pakken te krijgen om te zien hoe dit bij mij past.
Valorian schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:34:
- Als je niet zoveel geeft om esthetiek en robuustheid (metalen casing + sapphire glas) óf juist een licht horloge wilt (plastic ipv metaal) dan zou ik voor de 945 gaan. Dan heb je nagenoeg alle features van de 6Pro maar iets goedkoper, lichter, mogelijk betere GPS ontvangst (was voorheen nog wel eens een issue met metalen casing, weet niet of dat nog steeds het geval is).

- Wil je toch de Fenix-look maar niet teveel geld uitgeven dan is de 5+ een hele goede optie, die is overal in de aanbieding sinds de 6 uit is en goedkoper dan 945 of 6 Pro.

- Wil je gewoon alles het meest luxe dan is de 6 Pro natuurlijk prima. Al dan niet met toeters en bellen (titanium, solar, etc). Maar wel met bijbehorend prijskaartje.

Het enige wat ik niet zou doen is een 6 (zonder pro) kopen. Dat vind ik echt kapitaalvernietiging: je laat dan hele nuttige features (navigatie/maps) liggen in ruil voor een robuustere casing, terwijl je voor hetzelfde geld dus ook een 945 kan halen ;) .. Maar goed, dat komt van iemand die meer geeft om functie dan design ;)
Succes! En als je niet kan kiezen: gewoon de meest uitgebreide nemen ;)
Ik heb de Fenix 5 plus en de Fenix 6 pro, dewelke zoals je zelf aangeeft de enige logische opties zijn, even tov mekaar afgewogen. Conclusie is dat ik voor de Fenix 6s pro ga, dubbel zoveel opslag, wifi, nieuwe features van de 6 reeks en vind hem ook mooier (is ook wat dunner).

De reden dat ik voor de Fenix serie op zich kies, is omdat ik het horloge ook wil gebruiken voor informele momenten en het er gewoon goed uit ziet.

Bijkomende vraag, is deze out of the box wireless op te laden?

• YoGi_Berra
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:03
gibsonneke schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:39:

Bijkomende vraag, is deze out of the box wireless op te laden?
Fenix 6-serie is niet wireless op te laden.

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:17
Toch krijg ik eigenlijk altijd een beetje jeuk als ik dingen als 'degelijke fenix' of 'plastic 935/945' lees.

Laat het lijken alsof de fenix serie zoveel steviger en degelijker is dan de 945, hij is zwaarder en ziet er wat robuuster uit ja (en dat kan je natuurlijk veel mooier vinden) maar naar mijn idee is de 945 echt niet minder stevig oid.

Het 'plastic' is ook enorm robuust (een of andere super stevige polymeer) en weet niet hoe vaak ik (ook met mijn vorige 935) tegen muren aan gekletst ben, maar geen krasje of schrammetje.

Hoe dan ook, ik vind de 945 juist wat mooier en subtieler, maar dat is ook omdat de fenix serie (in het verleden tijdelijk een f5 gehad) toch al snel wat te lomp voor mijn pols is. Ook met hardlopen en alles heeft een lichter en wat minder dik horloge mijn voorkeur.

Aaaaaanyway, laat de 955 maar komen ;)
Het gewicht van de 945 is 50gram en de Fenix 6 is 83 gram. Dat is procentueel wel iets meer, maar 33 gram is echt een gewicht dat je op een gegeven moment niet meer merkt.

Daarnaast is een 945 van plastic en een Fenix van metaal, dat is toch wel een wezenlijk verschil dat best genoemd mag worden toch? :)

• Xoverride
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 03-04 15:37

Xoverride

sabai sabai

Mijn M430 heeft na 2 jaar, 6 maanden de geest gegeven. Zojuist kreeg ik van 'Polar service' een akkoord verzoek voor de kosten €146 !

Helemaal niets spannends mee gedaan, opeens wilde hij niet meer opladen.

Nu ben ik dus hard aan het nadenken wat te doen. Repareren is geen optie, daar ga ik geen akkoord voor geven want voor 10 euro meer heb ik een nieuwe.

Ik had eerst interesse in de Vantage M, maar ik ben een beetje geschrokken van de kwaliteit van de M430 en hoeveel Polar dus rekent voor de service.

Tips of ideeën zijn welkom..

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:17
Requiem19 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:56:
Het gewicht van de 945 is 50gram en de Fenix 6 is 83 gram. Dat is procentueel wel iets meer, maar 33 gram is echt een gewicht dat je op een gegeven moment niet meer merkt.

Daarnaast is een 945 van plastic en een Fenix van metaal, dat is toch wel een wezenlijk verschil dat best genoemd mag worden toch? :)
Mwah, om mijn pols merk ik dat verschil toch echt wel hoor (los van effecten op beweging rond je pols en bijbehorende onnauwkeurigheid van ohr... naast de toch al onnauwkeurigheid ;) ). Dat je op een gegeven moment niet anders weet is ook weer waar, tot je de lichtere weer omdoet en denkt 'wat de hel!' ;)

En tuurlijk, metaal vs 'plastic' mag prima genoemd worden maar ik bedoel vooral de opmerkingen dat de fenix hierdoor steviger of degelijker zou zijn terwijl dat volgens mij helemaal niet het geval is. Beiden zijn gewoon oerdegelijk, dat het een of ander esthetisch de voorkeur voor iemand heeft is natuurlijk helemaal normaal en logisch.
Ik heb een Forerunner 630 gehad en nu een 5X, en ik denk dus niet ‘what the hell’ :-). Gewicht van een horloge is iets persoonlijks.

De 945 is natuurlijk prima stevig, maar een stalen frame zal altijd nóg iets steviger zijn. Dat lijkt me niet persoonlijk, maar simpelweg objectief. Een Fenix is een outdoor horloge en is dus bewust gemaakt om impacts met bijv rotsen etc enigszins te overleven.

Maakt dat de 945 dan kwetsbaar? Nee, die lijkt me ook degelijk. Maar een Fenix zal dus nog net wat meer impact kunnen overleven. Of je dat nodig hebt is een tweede uiteraard.

• Valorian
Het blijft vooral persoonlijk, wat je maar mooi vindt. Objectief klopt het vast dat metaal nog sterker is, maar is dat metaal dan ook niet dunner uitgevoerd om niet te zwaar te worden en toch dezelfde sterkte te houden?

Persoonlijk vind ik de degelijkheid van een fenix case van metaal zo ongeveer de enige afweging waar ik géén waarde aan zou hechten, ondanks dat ik rotsklim, hardloop, trailrun, etc. Dit simpelweg omdat het plastic ook praktisch onverwoestbaar is. Als je het voor elkaar krijgt bij dragen de plastic case te slopen dan ligt je pols denk ik zo ver uit elkaar dat je toch geen horloge meer om kan de komende tijd 😬 .. Voor saffier glas valt dan wel weer wat te zeggen, maar dat is een andere discussie. Al kan je het ook niet geheel los van elkaar zien want zonder fenix ook geen saffieropties...

Kortom, ik begrijp wel wat @m0ridin bedoeld. Zelf ga ik overigens voor functie boven esthetiek, daarom de lekker lichte 945. Zonder ooit de fenix gedragen te hebben, dus in hoeverre ik dat verschil zou voelen durf ik niet te zeggen. Enerzijds benoemen mensen het in de reviews , anderzijds heb ik nog nooit een fenixgebruiker horen klagen over gewicht ;)

[Voor 10% gewijzigd door Valorian op 07-01-2020 18:04]

• DeFeCt
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08-04 09:09

DeFeCt

je wéét toch

Niet helemaal zeker of dit het juiste topic is, maar er al in ieder geval genoeg kennis zitten... Ik heb sindskort een Fossil met Wear OS en ik zie in de Strava app op het horloge, twee opties, run of ride... ik zou dit graag willen veranderen in walk, zie echter nergens de optie... is er iemand die mij in de goede richting kan duwen?

Flickr

DeFeCt schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:27:
Niet helemaal zeker of dit het juiste topic is, maar er al in ieder geval genoeg kennis zitten... Ik heb sindskort een Fossil met Wear OS en ik zie in de Strava app op het horloge, twee opties, run of ride... ik zou dit graag willen veranderen in walk, zie echter nergens de optie... is er iemand die mij in de goede richting kan duwen?
Strava is volledig gericht op hardlopen en fietsen. Dus die optie is er waarschijnlijk niet. De enige optie die je hebt is Run gebruiken en deze dan achteraf via de Strava website bij te werken naar Walk volgens mij.
Mijn FR645M heeft ook een plastic case en het voelt allemaal wel solide aan. Ik heb wel wat posts op forums voorbij zien komen waar de case afbreekt op de plekken waar het bandje bevestigd is. Met name de FR645 schijnt daar last van te hebben. Hopelijk niet mijn FR645M!

De Fenix horloges zijn door het metaal een stuk zwaarder, met als belangrijkste nadeel, wat hier al eerder genoemd is, dat het horloge de neiging heeft meer te bewegen door het hogere gewicht, met als gevolg een slechtere nauwkeurigheid van de OHR. Optie is dan nog de titanium versie, die helaas wel weer duurder is, maar ook weer een stukje lichter.

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:34
Vind het wel lef van Suunto, mooi horloge die 7, tikkie groot, dat wel

De Wear OS functies op m'n oude M600 waren best geinig, maar niet geweldig uitgewerkt en een matig (klein) scherm. Battery life moet zeker opgelost worden, dat zie ik goegel nog niet 1,2,3 significant verbeteren. Die sensor support komt wel goed, is voor Suunto niet te verkopen zonder, kan niet anders.

Onverwachte ontwikkeling, wie weet toch serieuze competitie voor Garmin op termijn. Nu komt er niemand echt in de buurt en da's voor het innovatief vermogen van Garmin ook niet goed.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:15
PatrickC schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:51:
[...]

Strava is volledig gericht op hardlopen en fietsen. Dus die optie is er waarschijnlijk niet. De enige optie die je hebt is Run gebruiken en deze dan achteraf via de Strava website bij te werken naar Walk volgens mij.
Ik heb het idee dat Strava heel voorzichtig ook meer kijkt naar wandelen. Voor het eerst is er een wandelbadge te behalen. https://www.strava.com/ch...nuary-walk-challenge-2020

Dus wie weet komt het ook in de wearOS app... Ik meen me te herinneren dat je vroeger in de android app ook alleen kon kiezen voor fietsen of hardlopen en dat is nu ook anders.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava profile
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19:32
MrAcid schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:17:
Suunto 7 komt eraan, en ze stappen over op WearOS. Suunto blijft me trekken qua design, maar ik weet eigenlijk nu al dat dit 'm niet gaat worden ivm batterij. Wel nu al de allervetste watchface (een heatmap van activiteiten rond je huidige locatie).

[Afbeelding]

Eerste info: https://www.dcrainmaker.c...-ever-wanted-to-know.html

Eerste batterij issues:
[Twitter]
De watchface is wel heel gaaf :o

Maar wel jammer dat ze handdoek in de ring gooien en overstappen naar WearOS, benieuwd of ze nog bestaan over een paar jaar. Tegelijkertijd snap ik de stap wel, zelfs hier op de frontpage lijken mensen alleen maar iOS, WearOS en de verdwaalde Tizen horloges te kennen. Allemaal met een afgrijselijke batterijduur :/

Hopelijk blijven Garmin en Polar wel bij hun eigen OS.

• TheOmen
TheOmen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:03:
[...]
Heb er maar even een mailtje aan gewaagd richting GlobalSat.
En wat schetst mijn verbazing? Nog een reactie gekregen ook!
Hello TheOmen,

Thank you for purchasing Globalsat GH-625XT watch.

The date error might be resulted from GPS firmware error.

This product has been end of life for over 5 years.

We discontinue to maintain the firmware.

We cannot support this product.

Best regards,

Globalsat Support
Logisch, en begrijpelijk. Ach, ik pas zolang de datum aan in SportTracks en als er ergens een leuke aanbieding voorbij komt zal 't een nieuw klokje worden.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wat is je budget? Wat zijn je eisen? Wij zoeken met veel plezier mee voor je :Y

Aan de Tweakers-kant: misschien kunnen ze de firmware ergens open source neerkwakken :P

• TheOmen
@Pathogen de vraag over de firmware heb ik maar even gesteld aan GlobalSat, wie weet :)

Wat betreft mijn eisen en wensen: een aantal dagen geleden heb ik aangegeven dat ik wel gecharmeerd ben van de Sigma ID.Run/Tri.
Ik zoek een betaalbaar (ballpark max 200) horloge voor hardlopen en fietsen. Voor dagelijks gebruik heb ik er al één (ok, twee). Hoeft dus geen fashionable daily driver te zijn. Notificaties, stappenteller etc zijn ook niet nodig
  • Hartslagmeter bij voorkeur met band (bij fietsen kan horloge op het stuur en kan ik toch HR meten)
  • Navigatie: gebruik GPX, Waypoints, back-to-start, kompas
  • Gestructureerde workouts (om TrainAsOne workouts te kunnen doen) met trilling of geluid
  • Eenvoudige integratie met Strava
  • Goede mobile en/of desktop app
  • Mogelijkheid om externe sensoren te koppelen (Milestone Pod)
  • Nauwkeurige GPS en HRM
(lijst zonder prio)

Hoor graag suggesties d:)b

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Één van de makkelijkste budgetcutters is tweedehands kopen :Y voor €200 kun je op Marktplaats wel een Garmin Forerunner 935 scoren bijvoorbeeld, die praktisch al je wensen vervult inclusief een directe koppeling met de MilestonePod.

https://www.milestonepod....vices-work-pod-real-time/

• chaola
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 08-04 18:12
Met zo'n horloge als de A'rival SpoQ zul je alleszins wel de originaliteitsprijs winnen als je ooit eens aan een wegwedstrijd zou meedoen. :D Maar ik zie op je foto wel de vermelding "Sirfstar IV" wat dus betekent dat de GPS wellicht superieur is aan alle toestellen die in het afgelopen jaar zijn uitgebracht met de Sony chip. Wat haat ik dat kreng :( Ik ben van een Polar V800, eveneens Sirfstar IV, naar een Vantage V gegaan met goede hoop dat ze het bij Polar wel goed zouden krijgen. Nope :N

It's just technology, not religion

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ja, @TheOmen is niet bang om van de gebaande paden af te wijken wat gear betreft :Y Uiteraard komt ie zelf met een suggestie waar ik nog niet eens van had gehoord, best een leuk horloge en daadwerkelijk Tri-gericht (wat ook de reden is dat ik een 935 tipte)

Mijn eigen referentiekader is (helaas?) niet veel groter dan Garmin. Binnen Garmin, met het gegeven budget en een klein beetje kennis van de gebruiker zou ik, weliswaar tweedehands, kijken naar:

FR935 (doet volgens mij alles van de lijst.)
FR920/FR735XT (beide geen realtime Milestonepod koppeling, navigatie ben ik niet 100% van overtuigd.)
Je zou richting Fenix3 (non-wrist-HR zal nog minder kosten) kunnen kijken.

Verder kun je puur op features eens bij DCRainmaker in de Product Comparison rondneuzen. Maar dan zit je nog steeds aan de bekendere (grotere) spelers als Garmin, Suunto, Polar, hier en daar een TomTom.

Als je juist graag voor een wat meer obscure speler gaat die precies de goede hardware in een apparaat weet te proppen dan zal de zoektocht voor mij wat moeilijker worden :)

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:40
Ik ben op zoek naar een no-nonsense en niet te duur hardloophorloge. Tweedehands is geen probleem. Vereisten:
- gps (zodat ik kan uploaden naar Strava)
- hartslagband koppeling
- weergave van de pace (heb nogal de neiging om te hard te gaan)

Op dit moment valt mij de Garmin Forerunner 35 op, maar misschien dat er wel betere horloges voor weinig geld (rond € 60 (tweedehands)) verkrijgbaar.

Wisselwerking Flickr Strava

• chaola
TheOmen schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:31:
@Pathogen de vraag over de firmware heb ik maar even gesteld aan GlobalSat, wie weet :)

Wat betreft mijn eisen en wensen: een aantal dagen geleden heb ik aangegeven dat ik wel gecharmeerd ben van de Sigma ID.Run/Tri.
Ik zoek een betaalbaar (ballpark max 200) horloge voor hardlopen en fietsen. Voor dagelijks gebruik heb ik er al één (ok, twee). Hoeft dus geen fashionable daily driver te zijn. Notificaties, stappenteller etc zijn ook niet nodig
  • Hartslagmeter bij voorkeur met band (bij fietsen kan horloge op het stuur en kan ik toch HR meten)
  • Navigatie: gebruik GPX, Waypoints, back-to-start, kompas
  • Gestructureerde workouts (om TrainAsOne workouts te kunnen doen) met trilling of geluid
  • Eenvoudige integratie met Strava
  • Goede mobile en/of desktop app
  • Mogelijkheid om externe sensoren te koppelen (Milestone Pod)
  • Nauwkeurige GPS en HRM
(lijst zonder prio)

Hoor graag suggesties d:)b
Wat betreft de Sigma zul je wellicht de reviews wel hebben gelezen bij the5krunner.com? Ik dacht dat GPS accuraatheid ook daar niet het sterkste punt was.
Wat betreft GPS, zie ook mijn eerdere post: als je Sirfstar kwaliteit gewend bent, wordt het moeilijk kiezen in het recente Sony aanbod. Suunto heb ik zelf nog nooit getest, maar zij staan misschien wel het verst in het "temmen" van die Sony chip. Een Suunto 9 is tegenwoordig zelfs goedkoper dan een Suunto 5: 299 euro. Maar dan heb je wel een horloge met formaat kookplaat rond je pols ;)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@wisselwerking je beschrijft zo'n 90% van de markt als je tweedehands meetelt :Y al is paceweergave wel een puntje.

Realtime-pace weergave is in de regel onnauwkeurig op praktisch elk toestel. Je zwaait met je armen, het toestel meet GPS-locatie niet op de centimeter nauwkeurig, dus de data wordt geïnterpreteerd voordat het wordt weergegeven. Het verschil tussen véél te hard en goed tempo zul je waarschijnlijk prima kunnen aflezen.
Als je het over workouts hebt met een gelijkmatig tempo dan is average pace, of lap pace, waarschijnlijk voldoende om je een nauwkeuriger, maar minder realtime, beeld te laten zien.

• chaola
Instant pace heeft inderdaad zijn beperkingen maar op oudere toestellen, kwam het tenminste min of meer in de buurt. Op mijn Vantage V met Sony chip is dat compleet onbruikbaar, op mijn V800 (Sirfstar) was het dat zeker wel. En ik vermoed ook op de oudere M430 die je nu ook wel al rond de 100 euro zult vinden.

• TheOmen
chaola schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:06:
Met zo'n horloge als de A'rival SpoQ zul je alleszins wel de originaliteitsprijs winnen als je ooit eens aan een wegwedstrijd zou meedoen. :D Maar ik zie op je foto wel de vermelding "Sirfstar IV" wat dus betekent dat de GPS wellicht superieur is aan alle toestellen die in het afgelopen jaar zijn uitgebracht met de Sony chip. Wat haat ik dat kreng :( Ik ben van een Polar V800, eveneens Sirfstar IV, naar een Vantage V gegaan met goede hoop dat ze het bij Polar wel goed zouden krijgen. Nope :N
Heb eigenlijk nooit opmerkingen gekregen tijdens (trail)races. Ja, het is een aardig blok plastic, maar heb er eigenlijk geen problemen mee gehad qua gewicht.
De GPS-chip, kwam ik later achter, is inderdaad behoorlijk goed, en dat zie ik terug in m'n tracks. Die zijn behoorlijk consistent. Dan zit ik bij die Sigma's minder goed. Geen Glonas, Galileo, alleen GPS.

Pagina: 1 ... 131 ... 142 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True