Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17:02
Thanks, ik zat nu te kijken naar een Wahoo Tickr, en was de Tickr fit ook al tegengekomen. Maar even het artiekeltje van DCRainmaker lezen. Is er nou een groot verschil, behalve voorkeur, tussen een band om de borst en om je arm?

Het enige ellendige vind ik toch eigenlijk wel dat je dan wéér een apparaat hebt dat je moet opladen en dat je wéér een app moet downloaden om het allemaal te connecten etc.

Verona27 wijzigde deze reactie 10-09-2019 12:05 (28%)

De essentie wat je meet is allereerst anders, de borstband meet "direct" elektrische activiteit, dus min of meer de directe hartslag bij de borst. De optische meting kijkt naar bloedstroming op de plek van meting. Meestal onderarm of bovenarm, maar in essentie kan dit overal zijn. Die bloedstroming is het gevolg van de hartslag die iets eerder plaatsvind, maar verder wel synchroon. Dus je loopt iets achter met de slagen, maar dat verschil is voor amateur sporters (in mijn ogen zelfs voor iedereen) verwaarloosbaar.

Bij borstbanden heb je geleiding nodig, dus de contactpunten moeten idealerwijs vochtig zijn, natmaken voor gebruik of wachten tot je genoeg zweet. Bij optische meting moet er goede sluiting zijn zodat er geen vals licht op de sensor komt en de sensor moet ook op de plek blijven. Als de optische sensor beweegt ziet hij dit als bloed stroming en dus als (valse) hartslagen met afwijkingen tot gevolg.

Een ander verschil is dat een borstband voor iedereen werkt (mits de geleiding goed is) en optisch kan goed tot slecht werken afhankelijk van je huid (donkere huid is lastiger en ook als je veel tattoo's hebt kan het lastiger gaan)

De scosche werkt zonder app, al is er een app waarmee je bij de 24 wat instellingen kan doen en eventueel firmware update. Voor wahoo en polar weet ik het niet (lees de review door zou ik zeggen)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:17
SOCO_cola schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:50:
Ik ben inmiddels in bezit van een FR945 en ben er echt super blij mee. Ik heb alleen nog wat vragen over de navigatie app, en kan ze nergens anders beantwoord krijgen. Als ik bijvoorbeeld in garmin express kijk zie ik dat ik een aantal kaarten heb staan op mn device.

map coverage: North and South America,
map coverage: South pacific,
map coverage: Europe Middle east and Africa.

Daarbij heb ik ook topoactive kaarten van europa. (omdat ik device in NL heb gekocht)

Ik heb de navigatie al diverse keren gebruikt via de default Garmin app, om te navigeren (import GPX) in NL, Belgie en Frankrijk. Werkte perfect! Echter was ik laatst buiten de EU, en daar bleef mn maps app leeg.. Dus er was geen map.

Met welke app open je dan die "map coverage" kaarten? Heb ik daar een andere garmin app voor nodig? Of kan ik in de maps app aangeven dat ik niet topoactive kaarten wil gebruiken maar de standaard maps?

Ben vaak buiten europa dus ben erg benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen!

En ik vraag mij ook af of ik de ski kaarten kan gebruiken op mn FR945 die net nieuw zijn op de Fenix 6
Je hebt alleen een kaart voor het gebied waar je je toestel gekocht hebt, in jouw geval Europa. Voor andere gebieden kun je kaarten kopen bij Garmin, of je kunt zelf kaarten van OpenStreetMap (OSM) downloaden en inladen. Hier een gids: https://www.dcrainmaker.c...or-marq-series-watch.html. Let er ook wel op dat als je twee kaarten van dezelfde regio selecteert, je gewoon geen kaarten te zien krijgt.

De kaarten van Garmin zijn toch gebaseerd op OSM, je mist dus weinig als je voor de gratis optie kiest, maar voor de nuances kijk je best eens in bovenstaande link. En kijk ook eens naar de onderstaande comments met links naar nog alternatieve kaarten. Volgens mij zijn de ski kaarten van de Fenix 6 (nog) niet te koop bij Garmin, maar er zijn ook hier gratis goede alternatieven.

@Requiem19 Bekend probleem blijkbaar: https://forums.garmin.com...m-multiple-garmin-devices. Ik registreer het fietsen met op fietscomputer en FR935, maar heb wel een Wahoo fietscomputer, dus moet het sowieso met horloge registreren om de activiteit ook op Garmin Connect te hebben.

@Verona27 Een borstband die op elektrische signalen werkt, blijft toch nog steeds nauwkeuriger dan een optische band. De DCR review van de Tickr Fit toont dat die het toch niet zo goed doet met (outdoor) fietsen, ik denk dat dat ook komt omdat je de band op je onderarm moet dragen en niet op je bovenarm zoals de Scosche sensoren, bij fietsen schokt je onderarm iets meer. Dat is ook wel een momentopname, er zijn ondertussen vast wel firmware updates, en hoewel mijn gewone Tickr het bijna altijd vlekkeloos doet, heeft die ook heel af en toe een zwak moment. Soms zit het probleem ook in de verbinding tussen horloge en sensor, en niet zozeer in de sensor zelf.

Voor borstbanden is het wel best dat je de contactpunten iets bevochtigt. Hangt er een beetje vanaf hoe snel je aan het zweten gaat en wat voor weer het is voor een droge band correct werkt.

• Verona27
rockhopper schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:14:
De essentie wat je meet is allereerst anders, de borstband meet "direct" elektrische activiteit, dus min of meer de directe hartslag bij de borst. De optische meting kijkt naar bloedstroming op de plek van meting. Meestal onderarm of bovenarm, maar in essentie kan dit overal zijn. Die bloedstroming is het gevolg van de hartslag die iets eerder plaatsvind, maar verder wel synchroon. Dus je loopt iets achter met de slagen, maar dat verschil is voor amateur sporters (in mijn ogen zelfs voor iedereen) verwaarloosbaar.

Bij borstbanden heb je geleiding nodig, dus de contactpunten moeten idealerwijs vochtig zijn, natmaken voor gebruik of wachten tot je genoeg zweet. Bij optische meting moet er goede sluiting zijn zodat er geen vals licht op de sensor komt en de sensor moet ook op de plek blijven. Als de optische sensor beweegt ziet hij dit als bloed stroming en dus als (valse) hartslagen met afwijkingen tot gevolg.

Een ander verschil is dat een borstband voor iedereen werkt (mits de geleiding goed is) en optisch kan goed tot slecht werken afhankelijk van je huid (donkere huid is lastiger en ook als je veel tattoo's hebt kan het lastiger gaan)

De scosche werkt zonder app, al is er een app waarmee je bij de 24 wat instellingen kan doen en eventueel firmware update. Voor wahoo en polar weet ik het niet (lees de review door zou ik zeggen)
ja, net even de review gelezen, dc noemt voor allemaal wel een app. Vind je uitleg wel heel prettig om te lezen, bedankt daarvoor. Ik ga nog even beetje rondlezen en nadenken!

@MacPoedel bedankt voor je input. Ik denk dat de fit wel afvalt, behalve dat die wel de langste batterijduur had van die drie in de test (polar, scosche en fit). Ik ga sowieso maar eerst even nadenken of ik liever optisch of niet wil hebben.

Verona27 wijzigde deze reactie 10-09-2019 12:20 (6%)

@Verona27 De samenvatting van @MacPoedel is ook goed. Scosche is wat lastiger verkrijgbaar, maar ik ben er tevreden mee. De opstartproblemen bij uitbrengen van de 24 hebben het imago geen goed gedaan, dus die matige reviews blijf je lezen. Wahoo sensoren werken bij mij redelijk (speed/cadans) maar ik heb me nog niet in de tickr verdiept. De Scosche heb ik bij de fabrikant zelf gekocht tijdens de black friday sale van 2018. Heeft me het hele jaar niet in de steek gelaten (al sport ik niet iedere week) en de 24 uur wordt wel gehaald. Ik gebruik het simpel dus alleen als hartslagmeting al doet hij ook fietscadans als je wilt en dit klopt ook aardig (al durf ik niet te zeggen of het heel precies is)
Succes met de keuze en laat maar weten welke het geworden is.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Verona27
rockhopper schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:22:
@Verona27 De samenvatting van @MacPoedel is ook goed. Scosche is wat lastiger verkrijgbaar, maar ik ben er tevreden mee. De opstartproblemen bij uitbrengen van de 24 hebben het imago geen goed gedaan, dus die matige reviews blijf je lezen. Wahoo sensoren werken bij mij redelijk (speed/cadans) maar ik heb me nog niet in de tickr verdiept. De Scosche heb ik bij de fabrikant zelf gekocht tijdens de black friday sale van 2018. Heeft me het hele jaar niet in de steek gelaten (al sport ik niet iedere week) en de 24 uur wordt wel gehaald. Ik gebruik het simpel dus alleen als hartslagmeting al doet hij ook fietscadans als je wilt en dit klopt ook aardig (al durf ik niet te zeggen of het heel precies is)
Succes met de keuze en laat maar weten welke het geworden is.
Nogmaals bedankt voor je uitleg en het delen van je ervaringen. De scosche 24 is dus inmiddels wel wat beter? want DC was er ook niet super positief over, terwijl hij de rhythm wel heel goed vond. Oh, en gefeliciteerd trouwens!
Bedankt, cake day ftw. Tja ik ben n=1, ik heb expres mijn aankoop uitgesteld omdat ik de opstart problemen met de 24 niet best vond klinken. Toen was er geen app (voor android) en was er niks instelbaar bij de 24. Kennelijk is dat soms handig, al moet ik zeggen dat ik toevallig pas vorige maand eens gekeken heb op de app. Even de firmware bijwerken en ... nooit meer naar gekeken. Voor mij voegt het niks toe en het werkt goed. De oude raak ik niet meer aan.
Tegenwoordig lees ik bij DC eigenlijk vooral veel 'neutrale' mening, hij hamert er nogal op dat sensoren zowel BT als ANT+ moeten zijn. Ten tijde van mijn aankoop ontbrak het eea bij de polar geloof ik en was de tickr net nieuw dus ik heb me er niet in verdiept. Qua achtergrond zit je bij polar het beste, dat is gewoon een bedrijf dat begonnen is in hartslagmeting. Maar ik denk dat alles elkaar weinig ontloopt in standalone OHR land.

• Rdamphonic
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 17-10 20:39
Mijn ouders gebruiken al jaren de nike/tomtom sporthorloges. Ze zijn al boven de zestig en vinden vooral het grote display met BPM erg fijn.

Nou zijn die dingen nogal end of life aan het raken en ik probeer iets anders voor ze te vinden, maar alles is of extreem ingewikkeld maar ik kan vooral geen horloges vinden met groot BPM standaard/blijvend op het scherm. Heeft er iemand hier een idee? ik heb de handleiding van wat goedkopere Garmins doorgelopen (Forerunner 30 oa) maar het is me niet echt duidelijk of het BPM veld blijft staan tijdens een run als je die selecteert. Andere merken zijn natuurlijk ook een mogelijkheid.

• slow whoop
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:40
@Rdamphonic Volgens mij kun je op alle Forerunner horloges een dataveld aanmaken dat alleen je hartslag laat zien en verder niets. Als dat het eerste dataveld is voor die activiteit zal die standaard groot in beeld staan zodra je de activiteit start. Op een Forerunner 30 kan dat ook.
Verona27 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:03:
...
Het enige ellendige vind ik toch eigenlijk wel dat je dan wéér een apparaat hebt dat je moet opladen en dat je wéér een app moet downloaden om het allemaal te connecten etc.
Ik gebruik een Wahoo Tickr hartslagband in combinatie met een Garmin Forerunner 645. Ik weet dat er een app is voor de Wahoo, maar die heb ik nog nooit geïnstalleerd. Ik heb eenmalig mijn horloge moeten pairen met de hartslagband. Als ik de hartslagband nu om doe en een activiteit start, wordt hij vrijwel onmiddellijk herkend door m'n horloge. De hartslagband opladen hoeft ook niet: Er zit een batterij in die (kennelijk) jaren mee gaat. Na 8 maanden gebruik heb ik hem in ieder geval nog niet hoeven te vervangen.

slow whoop wijzigde deze reactie 11-09-2019 17:00 (50%)

• MacPoedel
Rdamphonic schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:05:
Mijn ouders gebruiken al jaren de nike/tomtom sporthorloges. Ze zijn al boven de zestig en vinden vooral het grote display met BPM erg fijn.

Nou zijn die dingen nogal end of life aan het raken en ik probeer iets anders voor ze te vinden, maar alles is of extreem ingewikkeld maar ik kan vooral geen horloges vinden met groot BPM standaard/blijvend op het scherm. Heeft er iemand hier een idee? ik heb de handleiding van wat goedkopere Garmins doorgelopen (Forerunner 30 oa) maar het is me niet echt duidelijk of het BPM veld blijft staan tijdens een run als je die selecteert. Andere merken zijn natuurlijk ook een mogelijkheid.
Tomtom ontwikkelt niets nieuws meer, maar als je ouders er zo gewoon aan zijn, zou ik die Tomtom blijven gebruiken tot die het niet meer doet. Volgens mij wordt de stekker nog niet meteen uit die servers getrokken.

De goedkopere Garmins kunnen wel wat je vraagt, je kunt voor de activiteit een scherm aanmaken met als enige dataveld hartslag. Of je kunt een scherm maken dat wat lijkt op wat Tomtom toont, met de hartslag die ongeveer de helft van het scherm in neemt en 2 andere datavelden die een kwart nemen. Schermen wisselen gebeurt door te drukken op knoppen of Ik mis in je vraag wel welke activiteiten je ouders met een horloge willen doen, want met een FR 30 kun je alleen hardlopen. Voor andere activiteiten moet je kijken naar een FR 35 of 45. Welke functies zijn verder vereist, ik veronderstel dan GPS en ingebouwde hartslagmeting?

Ik heb zelf alleen ervaring met Garmin en Tomtom, kan niet zeggen of je met bv een Polar op die manier datavelden kunt configureren. Je zou ook heel goedkoop uit kunnen zijn met bv een Amazfit Bip bv, daar weet ik niet van hoe het zit met de datavelden. Er is wel een ervaringen topic over: [Xiaomi Huami Amazfit Bip] Ervaringen & Discussie. Van wat ik er van weet, heeft die ook wel wat beperkingen waar je activiteiten naar kunt synchroniseren.

@slow whoop De batterij van mijn Tickr ging net geen 2 jaar mee. Officieel gaat ze een jaar mee, maar dat hangt er vanaf hoe vaak je ze gebruikt. Ik gebruik de band nu 3-4 keer per week, maar over die twee jaar genomen zal het misschien eerder 2-3 zijn omwille van de winter. En ik kan dat van die apps beamen, je bent helemaal niet verplicht die te gebruiken als je de sensor toch koppelt met een horloge met ANT+ of Bluetooth Smart.

MacPoedel wijzigde deze reactie 11-09-2019 19:27 (9%)

• Pnnnkk
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:05
Rdamphonic schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:05:

Mijn polar m430 heeft ook een scherm met alleen hartslag groot in beeld.

Kan me ook slecht voorstellen dat dit er bij merken niet in zou zitten :+

• itarix
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19:02

itarix

404 soul not found

Polar vantage V heeft de loeigrote hartslag optie ook, en naar alle waarschijnlijkheid de polar vantage M en ignite ook.
Uiteraard heeft Polar dat, het merk is groot geworden vanuit hartslagmeting. Ik zou ze ook lekker de TT laten gebruiken, misschien een idee om een reserve te halen nu het misschien nog kan.

@Rdamphonic Ik neem aan dat het vooral gaat om het kijken in het moment/tijdens de activiteit en dat terugkijken niet of nauwelijks wordt gedaan, of vergis ik me daarin?

• Rdamphonic
rockhopper schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:38:
Uiteraard heeft Polar dat, het merk is groot geworden vanuit hartslagmeting. Ik zou ze ook lekker de TT laten gebruiken, misschien een idee om een reserve te halen nu het misschien nog kan.

@Rdamphonic Ik neem aan dat het vooral gaat om het kijken in het moment/tijdens de activiteit en dat terugkijken niet of nauwelijks wordt gedaan, of vergis ik me daarin?
Dat klopt. Ze vinden het wel leuk om hun gelopen routes te bekijken, maar het voornaamste is grote hartslag indicatie tijdens het lopen. het zicht wordt wat minder met de jaren.

• Rdamphonic
MacPoedel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:40:
[...]

Tomtom ontwikkelt niets nieuws meer, maar als je ouders er zo gewoon aan zijn, zou ik die Tomtom blijven gebruiken tot die het niet meer doet. Volgens mij wordt de stekker nog niet meteen uit die servers getrokken.

De goedkopere Garmins kunnen wel wat je vraagt, je kunt voor de activiteit een scherm aanmaken met als enige dataveld hartslag. Of je kunt een scherm maken dat wat lijkt op wat Tomtom toont, met de hartslag die ongeveer de helft van het scherm in neemt en 2 andere datavelden die een kwart nemen. Schermen wisselen gebeurt door te drukken op knoppen of Ik mis in je vraag wel welke activiteiten je ouders met een horloge willen doen, want met een FR 30 kun je alleen hardlopen. Voor andere activiteiten moet je kijken naar een FR 35 of 45. Welke functies zijn verder vereist, ik veronderstel dan GPS en ingebouwde hartslagmeting?

Ik heb zelf alleen ervaring met Garmin en Tomtom, kan niet zeggen of je met bv een Polar op die manier datavelden kunt configureren. Je zou ook heel goedkoop uit kunnen zijn met bv een Amazfit Bip bv, daar weet ik niet van hoe het zit met de datavelden. Er is wel een ervaringen topic over: [Xiaomi Huami Amazfit Bip] Ervaringen & Discussie. Van wat ik er van weet, heeft die ook wel wat beperkingen waar je activiteiten naar kunt synchroniseren.

@slow whoop De batterij van mijn Tickr ging net geen 2 jaar mee. Officieel gaat ze een jaar mee, maar dat hangt er vanaf hoe vaak je ze gebruikt. Ik gebruik de band nu 3-4 keer per week, maar over die twee jaar genomen zal het misschien eerder 2-3 zijn omwille van de winter. En ik kan dat van die apps beamen, je bent helemaal niet verplicht die te gebruiken als je de sensor toch koppelt met een horloge met ANT+ of Bluetooth Smart.
het is alleen voor het hardlopen, hartslag is het belangrijkst en GPS is mooi meegenomen.

De Tomtoms raken snel leeg en de GPS sync werkt niet meer lekker. Ik dacht dat dat wel met de servers te maken had? Ze laden volgens mij een up to date database elke keer dat ze aangesloten worden op hun PC en ik heb niet het idee dat dat nog functioneerd. Daardoor duurt het langer voor er GPS gevonden wordt.

Het is lastig om alleen van omschrijvingen en handleidingen in te schatten hoe instelbaar en permanent veranderingen zijn, vandaar mn vraag. Maar ik ga eens alle suggesties doorlopen!

Bedankt allen! _/-\o_

Rdamphonic wijzigde deze reactie 11-09-2019 20:09 (6%)

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15:27
Vandaag een MTB rit (4 uur en 40 min excl 2 korte pauzes) gedaan met de F5+ icm navi. Als test had ik de instelling gisteren gewijzigd van normaal GPS naar GPS + GALILEO.

De accu is aanzienlijk leger na 1 dag, waar ik normaal (GPS normaal) misschien +- 20-30% accu verbruik, was dat nu 78% tot mijn verbazing. Hierbij was dit de enige wijziging tov een MTB rit vorige week. Dus geen andere firmware, apps of widgets etc. Verder heb ik tov een vriend 1km meer gefietst terwijl we 100% hetzelfde gefietst hebben, kan nooit 1km verschillen eigenlijk, hooguit enkele meters. Zou dit komen door de GALILEO, doordat deze extra nauwkeurig is?

Ik vroeg me gewoon af en wellicht dat iemand hier een verklaring voor heeft. Ik heb inmiddels de setting weer terug gezet naar “normaal GPS” :+

• Verona27
slow whoop schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:50:

[...]

Ik gebruik een Wahoo Tickr hartslagband in combinatie met een Garmin Forerunner 645. Ik weet dat er een app is voor de Wahoo, maar die heb ik nog nooit geïnstalleerd. Ik heb eenmalig mijn horloge moeten pairen met de hartslagband. Als ik de hartslagband nu om doe en een activiteit start, wordt hij vrijwel onmiddellijk herkend door m'n horloge. De hartslagband opladen hoeft ook niet: Er zit een batterij in die (kennelijk) jaren mee gaat. Na 8 maanden gebruik heb ik hem in ieder geval nog niet hoeven te vervangen.
Ik heb ook de Tickr besteld nu, komt morgen binnen. Wat ik mij nog afvroeg; merk jij (of iemand anders) nog verschil in accuduur nu je met een aparte hartslagmeter loopt? Zou voor mij wel gunstig zijn als dat nog wat extra accuduur op het horloge oplevert!

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18:35
Jammer dat hier niet toegelicht staat bij 2 reviews waarom ze de Tickr niet goed vinden voor hardlopen.
https://www.mantel.com/wahoo-tickr-hartslagmeter

Iin de Tickr info staat dat je je smart phone thuis kunt laten, prima maar zonder een smart phone of HF-horloge erbij heb je toch geen GPS data bij zo een band waarvan de goedkoopste ca 50 euro kost?
De prijs is niet verkeerd, maar ik vind de ervaringen nog breed verspreid. Zag in een eerdere reactie, link ff niet bij de hand, dat de Polar voor de intervallen nauwkeurig zij zijn.

PS: de lokale fietsenmaker Mantel was al jaren aardig groot in de regio, maar nu zijn ze landelijk best erg actief (en tuurlijk via Internet).
@route99 Ben je nou een review aan het reviewen of wat wil je precies zeggen? :?

Een hartslagmeter is geen telefoon en een telefoon is geen gps horloge. Dus zoals ik het lees ben je drie dingen aan het vergelijken alsof het twee dingen zijn, maar het leest voor mij erg moeilijk (kan aan mij liggen hoor)
Anyway de tickr zorgt ervoor dat je een hartslag registreert en dat deze uitgezonden wordt zodat een ander apparaat (gps horloge, fietscomputer of smartphone) deze op kan vangen en op kan nemen. Wat dat verder met de smartphone thuislaten te maken heeft kan je beter aan mantel vragen, maar sowieso: reviews van een verkopende partij (mantel dus) die alleen sales als belang hebben zou ik nooit veel waarde aan hechten.

• route99
Ik vind de beperkingen van de tickr niet goed aangegeven, dat ie dit doet., wat ik uiteraard wel wist, staat op hun website,..
tickr zorgt ervoor dat je een hartslag registreert en dat deze uitgezonden wordt zodat een ander apparaat (gps horloge, fietscomputer of smartphone) deze op kan vangen en op kan nemen
staat daar helemaal los van..
Want: wat je niet meet .... dat kun je ook niet doorgeven .... Toch?
Ook op hun homepage , probeer maar eens te vinden hoe (vaak ze meten, per minuut of zo)?

Dat je de smart phone niet mee hoeft te nemen, las ik daar wel... kun je thuis de data aftappen, maar is er dan wel zoveel af te tappen ?(even afgezien daar van dat de training van iedereen niet even lang is).

Edit:
Vind mijn vraag dus best realistisch.
Hij is met all "geclaimde" opties wel goedkoper dan een vervangende Garmin band, maar als ie minder goed meet... heb je er in combi met een goed Garmin geen voordeel van/eerder nadeel.Heb zelf de 910XT en daarvan wordt de band slecht, vandaar dat ik al een beetje aan het rond kijken ben. Ik doe een mix van intervallen en lang werk, accent op de range 3000m (baan)-15 km, af en toe een halve M.

route99 wijzigde deze reactie 12-09-2019 07:58 (26%)

• slow whoop
Verona27 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:39:
[...]

Ik heb ook de Tickr besteld nu, komt morgen binnen. Wat ik mij nog afvroeg; merk jij (of iemand anders) nog verschil in accuduur nu je met een aparte hartslagmeter loopt? Zou voor mij wel gunstig zijn als dat nog wat extra accuduur op het horloge oplevert!
Ik merk geen verschil in accuduur als ik met of zonder mijn Wahoo Tickr loop. Ik denk dat de ANT+ verbinding redelijk energie zuinig is (in vergelijking met bv GPS).
Daar komt bij dat als ik na het sporten ga douchen m'n horloge altijd even aan de oplader hang. Dat doe ik een paar keer in de week, en zo is m'n horloge eigenlijk nooit leeg. De accuduur van mijn horloge is dus ruim voldoende, ook met Wahoo Tickr.

• Verona27
route99 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:47:
Ik vind de beperkingen van de tickr niet goed aangegeven, dat ie dit doet., wat ik uiteraard wel wist, staat op hun website,..

[...]

Ook op hun homepage , probeer maar eens te vinden hoe (vaak ze meten, per minuut of zo)?

Dat je de smart phone niet mee hoeft te nemen, las ik daar wel... kun je thuis de data aftappen, maar is er dan wel zoveel af te tappen ?(even afgezien daar van dat de training van iedereen niet even lang is).

Edit:
Hij is met all "geclaimde" opties wel goedkoper dan een vervangende Garmin band, maar als ie minder goed meet... heb je er in combi met een goed Garmin geen voordeel van/eerder nadeel.Heb zelf de 910XT en daarvan wordt de band slecht, vandaar dat ik al een beetje aan het rond kijken ben. Ik doe een mix van intervallen en lang werk, accent op de range 3000m (baan)-15 km, af en toe een halve M.
Ik snap alleen niet waar jij vandaan haalt dat je je telefoon thuis zou kunnen laten, ik lees dat nergens op de eerder door jou gelinkte website. Ik weet dat de Tickr X wel intern geheugen heeft en dus dingen opslaat die later kunt synchroniseren met je telefoon. Als je veel hardloopt kun je misschien beter de Tickr X halen, die doet meer met hardlopen zoals ook cadans weergeven bv. Verder is zo'n band natuurlijk met name bedoelt om hartslag op te nemen.
slow whoop schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:13:
[...]

Ik merk geen verschil in accuduur als ik met of zonder mijn Wahoo Tickr loop. Ik denk dat de ANT+ verbinding redelijk energie zuinig is (in vergelijking met bv GPS).
Daar komt bij dat als ik na het sporten ga douchen m'n horloge altijd even aan de oplader hang. Dat doe ik een paar keer in de week, en zo is m'n horloge eigenlijk nooit leeg. De accuduur van mijn horloge is dus ruim voldoende, ook met Wahoo Tickr.
Hmm, das jammer, had gedacht dat het niet gebruiken van interne optische hartslagmeter wel wat accu zou schelen. Opzich loop ik nu ook niet tegen accubeperkingen op maar met langere ritten (10-12 uur) zit ik soms wel in de laatste 10%, dat voelt nooit heel relaxed ;).

• CaptainKansloos
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18-10 12:31
[b]RR46 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:16Verder heb ik tov een vriend 1km meer gefietst terwijl we 100% hetzelfde gefietst hebben, kan nooit 1km verschillen eigenlijk, hooguit enkele meters. Zou dit komen door de GALILEO, doordat deze extra nauwkeurig is?
Het zou natuurlijk kunnen dat de GALILEO ontvanger qua batterij niet zo efficiënt is als die voor GPS in dit specifieke voorbeel. Bovendien verwerkt je de locatie data van 2 verschillende systemen, dat maakt het extra complex (wat meer rekenkracht, extra ontvanger aan?). GALILEO is volgens mij nog steeds in Beta, dus ik zou daar nog niet teveel waarde aan hechten. Als je de GPX van je vorige rit en deze laatste - en optioneel die van je fietsmaatje - over elkaar legt, wijken ze dan veel af tov van elkaar en de kaart?

Overigens kun je in 4:40u best een eindje fietsen op de MTB, dus een kleine afwijking is te verwachten tussen julie 2. Maar 1 KM is best wel weer wat veel (al heb ik dat ook regelmatig met mn fietsmaatjes). "De waarheid ligt in het midden" denk ik dan maar. Meestal is het GPS spoor over een kaart leggen een redelijke indicatie voor welke het meest accuraat de afstand aangeeft (die het beste past op het parcours dat op de kaart staat).

• itarix

itarix

404 soul not found

Ik vind het interessante juist dat je ongeveer weet waar je geweest bent, en hoe snel etc.

De polar H10 schijnt het geheugen scenario te ondersteunen https://support.polar.com...ntent/Sensor%20memory.htm maar geen GPS vind ik wel een gemis zeker als je gewoon een GPS horloge hebt.

• Verona27
itarix schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:49:
Ik vind het interessante juist dat je ongeveer weet waar je geweest bent, en hoe snel etc.

De polar H10 schijnt het geheugen scenario te ondersteunen https://support.polar.com...ntent/Sensor%20memory.htm maar geen GPS vind ik wel een gemis zeker als je gewoon een GPS horloge hebt.
De Wahoo Tickr X dus ook, waarschijnlijk zijn er nog wel meer. Maar ik snap niet waarom je geen GPS een gemis vindt als je ook al een GPS horloge hebt..?
CaptainKansloos schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:15:
[...]
Overigens kun je in 4:40u best een eindje fietsen op de MTB, dus een kleine afwijking is te verwachten tussen julie 2. Maar 1 KM is best wel weer wat veel (al heb ik dat ook regelmatig met mn fietsmaatjes). "De waarheid ligt in het midden" denk ik dan maar. Meestal is het GPS spoor over een kaart leggen een redelijke indicatie voor welke het meest accuraat de afstand aangeeft (die het beste past op het parcours dat op de kaart staat).
Die 1km afwijking valt makkelijk te verklaren. Zodra je een moeilijk stuk ingaat zoals een dicht bos kunnen de verschillen snel oplopen. Helemaal als 1 toestel vaak opneemt en de ander bijvoorbeeld op spaarstand staat. En één van de twee zou bijvoorbeeld ook zelf veel meer kunnen zwabberen, en met een tocht van bijna 5 uur is er genoeg tijd geweest voor verschillen.
Ik zeg verder niet dat het acceptabel is, maar ik kijk er niet van op. Ik kan in een klein rondje van 3km al makkelijk binnen een half uur 300 meter afwijking opwekken als ik een bepaalde route loop (dik bladerdek, stukje tunnel) het is maar net hoe het signaal dat ontvangen wordt via een bepaalde boom of wand stuitert.

De enige conclusie die je uit de informatie die we hebben kan trekken is dat het aan van alles kan liggen. Om het jezelf gemakkelijk te maken geef je galileo de schuld, het zal zeker bijdragen want als er iets wel precies gemeten wordt en de ander 'schat' minder nauwkeurig kan je potentieel per meetpunt bv al 1 meter afwijking hebben. 3600 meetpunten per uur en je hebt al 3,6km potentiële afwijking te pakken. Maar alléén galileo de schuld geven is veel te kort door de bocht. Het stukje 'moeilijke' omstandigheden zal een groter verschil uitmaken en jullie zullen ook niet letterlijk hetzelfde pad gefietst hebben en zeker niet op exact hetzelfde moment.

Anyway, ik fiets bijna altijd met 2 of 3 gps units, na een tocht van 5 tot 6 uur heb ik onderling tussen de 800 en 200 meter afwijking, en deze units zitten op hetzelfde stuur en aan mijn pols die min of meer ook bij het stuur zit. Als het tegen zit soms een enkele keer meer dan 1km al is dat heel zeldzaam. En dat is op dezelfde route en op hetzelfde moment. Bij iemand anders in de vergelijking zal de afwijking toenemen, al mag je verwachten dat het ook middelt (dus soms te veel soms te weinig waardoor je hoopt op nul afwijking uit te komen)

• itarix

itarix

404 soul not found

Verona27 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:15:
[...]

De Wahoo Tickr X dus ook, waarschijnlijk zijn er nog wel meer. Maar ik snap niet waarom je geen GPS een gemis vindt als je ook al een GPS horloge hebt..?
De geheugen functie is alleen nuttig als je geen apparaat meeneemt wat het bluetooth signaal opvangt aka iets wat wel gps kan tracken. Dus waarom zou je het willen? Enige scenario wat ik kan bedenken is tijdens het zwemmen omdat door het water je geen bluetooth of ant+ signaal kan ontvangen.

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15:27
rockhopper schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:28:
[...]
Anyway, ik fiets bijna altijd met 2 of 3 gps units, na een tocht van 5 tot 6 uur heb ik onderling tussen de 800 en 200 meter afwijking, en deze units zitten op hetzelfde stuur en aan mijn pols die min of meer ook bij het stuur zit. Als het tegen zit soms een enkele keer meer dan 1km al is dat heel zeldzaam. En dat is op dezelfde route en op hetzelfde moment. Bij iemand anders in de vergelijking zal de afwijking toenemen, al mag je verwachten dat het ook middelt (dus soms te veel soms te weinig waardoor je hoopt op nul afwijking uit te komen)
Dan is de afwijking wat ik heb teniet te verklaren... zoals je zelf ook al zegt, je fiets nooit met 2 of meer personen 100% dezelfde route op hetzelfde moment. Tijdens een klim kies je vaak net een ander pad of fiets je zelf naast elkaar. Ik zal eens kijken voor de grap om de 2 GPX files over elkaar te leggen, wellicht dat dan het verschil visueel wordt :)

Enerzijds is het natuurlijk wèl merkwaardig dat je bij 2/3 GPS units (met de zelfde montage) nog steeds een delta hebt van enkele honderden meters, anderzijds is dit natuurlijk 3x niets tov je totale afstand (gok 1xx km, afhankelijk van je type fiets, omgeving en snelheid)...

Geconcludeerd mag worden dat GALILEO meer van de batterij vraagt ;)

• xray79
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-10 14:31
Verona27 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:15:
[...]

Dat is denk ik handig als je geen horloge/telefoon mee wil of kan nemen, bij een survivalrun ofzo zou ik me dat kunnen voorstellen.
Ik heb zelf ook de Wickr met een F5+ en heb die een keer moeten pairen met de hartslagband.
Als ik de hartslagband nu om doe en een activiteit start of de stress meting doe, dan wordt hij vrijwel onmiddellijk herkend door m'n horloge. Zelfs soms als ik de band in mijn tas heb en naar huis fiets wil hij de wickr wel eens selecteren als HR meting :o
De hartslagband opladen hoeft idd niet. Er zit een batterij in die lang mee gaat. Na een jaar gebruik heb ik hem in ieder geval nog niet hoeven te vervangen. De app kende ik niet heb die ook nooit gemist. Batterij verbruik van mijn F5+ is niet anders met of zonder band, ik gebruik de band niet bij allee loopjes, alleen bij intervallen en bij de zwaardere (tempo) loopjes om het omslagpunt via Garmin te laten berekenen. Denk dat een route volgen en het trillen bij afslagen of kilometertijden meer batterij kost dan een band of OHR.
route99 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:47:

[...]

Edit:
De Wickr is voor zover ik kan zien net zo accuraat als een ander merk band. De Wickr meet continu je HR en zend die meteen door naar het horloge/telefoon. Er zit geen geheugen in zodat je kan lopen zonder device maar dat hebben de meeste HR banden niet. Wat de Wikcr 'minder' maakt voor het hardlopen is dat die geen cadans, grondcontacttijd etc. meet. Sommige duurdere banden doen dit wel, dus als je die data wilt hebben moet je een andere band zoeken.

Heb ooit in een ver verleden een Aldi/Lidl HR band met GPS horloge gehad en die deed het ook prima. Die techniek is niet zo heel spannenden al redelijk oud. Denk dat je je daar niet druk over hoeft te maken.
OHR is veel moeilijker en kan onnauwkeurig zijn dat verschilt per individu.
RR46 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:01:
[...]
Enerzijds is het natuurlijk wèl merkwaardig dat je bij 2/3 GPS units (met de zelfde montage) nog steeds een delta hebt van enkele honderden meters, anderzijds is dit natuurlijk 3x niets tov je totale afstand (gok 1xx km, afhankelijk van je type fiets, omgeving en snelheid)...

Geconcludeerd mag worden dat GALILEO meer van de batterij vraagt ;)
Meestal 60 tot 80km, ik doe meer toertochten dan race. Met onderbrekingen waarbij het horloge iets meer afstand aflegt doordat deze soms van de autopauze afgaat (daar is al een deel van de afwijking mee verklaart)

Sowieso hebben gps toestellen invloed op elkaar als je ze te dicht bij elkaar monteert, ik weet niet of ik binnen afwijking zit of voldoende uit elkaar, ik hoop het laatste, maar hoe controleer je dat? :)

En om het allemaal nog wat interessanter te maken: mijn 3 units zijn van 3 merken met allemaal net andere instellingen. Fenix 5x plus met gps en galileo, wahoo roam onbekend of deze zowel gps als galileo als glonass tegelijk gebruikt, het is wel allemaal ondersteund nog niet gezien of het in te stellen is en karoo hammerhead ik dacht alleen gps en glonass niet in te stellen.

Dat galileo meer vraagt van de batterij is geheel volgens specs, ook glonass vraagt zo'n 10% tot 20% extra vermogen, dat zal bij galileo ongeveer hetzelfde zijn.

rockhopper wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:41 (6%)

• CaptainKansloos
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18-10 12:31
[b]RR46 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:01Enerzijds is het natuurlijk wèl merkwaardig dat je bij 2/3 GPS units (met de zelfde montage) nog steeds een delta hebt van enkele honderden meters, anderzijds is dit natuurlijk 3x niets tov je totale afstand (gok 1xx km, afhankelijk van je type fiets, omgeving en snelheid)...
De montage daargelaten; verschillende ontvangers van verschillende fabrikanten hebben nou eenmaal andere kenmerken. De onderlinge precisie kan ook afwijken, ondanks het feit dat beide dezelfde source gebruiken (GPS, GLONAS, BEIDOU, GALILEO).

Ik gebruikte altijd alleen een smartphone om te tracken bij Race / MTB, maar de gebruikte software (OsmAnd) kun je instellen op 1 sec intervallen met een Kalman filter er overeen. De gemiddelde afwijking qua locatie onder goede omstandigeheden (HDOP/VDOP) liggen meestal tussen 3-5 meter.

Je zou verwachten dat - als beide apparaten dezelfde gemiddelde afwijking hebben - het verschil in gemeten afstand overall ook 'uitmiddeld' en vrijwel 0 is. Maar het kan dus in de praktijk verschillende kanten op.

Mijn Amazfit Stratos meet vaak een kortere afstand dan mijn Asus telefoon met OsmAnd (101.8 om 103.0km). Maar het GPS spoor op mn telefoon loopt vaak wat grilliger dan op mn horloge. Die laatste lijkt ook iets met acceleratie sensoren ofzo te doen (mooie strakke lijn, met afgeronde bochten etc), of er zit een sterker filter overheen.ik zal er nog eens een GPX export van beide bijpakken.

• itarix

itarix

404 soul not found

Tja qua GPS afwijking praten we over minder dan 1% bij lange afstanden. Inherent aan al de technieken is een (kunstmatige non militaire) maximale accuraatheid van 1meter. Dat is dan uitgaande van dat je altijd goed signaal hebt. Als je bijvoorbeeld door de Benelux tunnel fiets ben je een tijdje je signaal kwijt en gaat de software er meestal zelf iets van maken. (eerste punt na de tunnel + tijd = afstand gem snelheid. ).
Andere factoren zoals chipset antenne ontwerp, nabewerkingen, poll frequentie hebben er ook in vloed op.

Ik kan mij ook goed voorstellen dat er trackers zijn die je track nabewerken zodat deze zich op de meest naarbije weg bevind.

Dus tja tenzij je een dealtje met Trump weet te sluiten dat je met de 1cm gps mag werken (zijn er überhaupt met horloges die dat kunnen? ) zou ik maar tevreden zijn met je 1% onderlinge afwijking

Met een smartphone track ik niet meer omdat de afwijking echt verschrikkelijk was vanuit mijn broekzak / fiets tas

itarix wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:50 (6%)

• route99
Verona27 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:56:
[...]Ik snap alleen niet waar jij vandaan haalt dat je je telefoon thuis zou kunnen laten, ik lees dat nergens op de eerder door jou gelinkte website. Ik weet dat de Tickr X wel intern geheugen heeft en dus dingen opslaat die later kunt synchroniseren met je telefoon. Als je veel hardloopt kun je misschien beter de Tickr X halen, die doet meer met hardlopen zoals ook cadans weergeven bv. Verder is zo'n band natuurlijk met name bedoelt om hartslag op te nemen.
Ik had het duidelijk over de reacties v/d hardlopers op Mantel.com.
Jammer dat hier niet toegelicht staat bij 2 reviews waarom ze de Tickr niet goed vinden voor hardlopen. https://www.mantel.com/wahoo-tickr-hartslagmeter
Maar algemeen (?) bekend :

De TICKR X heeft een flashgeheugen (16 uur of zo ) dus je kunt later de data synchroniseren met de Wahoo App op de smartphone. Dus lijkt het me logisch dat je de smartphone thuis kunt laten. Voor mensen die echt “vrij” willen lopen is dat ideaal, dit is het eerste concept dat dit kan…
Je kunt hem dus blijkbaar zonder smart phone aanzetten.

Had je dat soms niet mee gekregen dat het zo werkt?
Neen... dat wist je wel...
Ik weet dat de Tickr X wel intern geheugen heeft en dus dingen opslaat die later kunt synchroniseren met je telefoon.
Maar je kunt dus echt de smart phone thuis laten.... om dat te doen.
Had je dat dan niet meegekregen dat dit juist het aardige is v/h concept voor wie dat wil?

Dus ik ben om meerdere redenen geïnteresseerd om er naar te kijken.

route99 wijzigde deze reactie 12-09-2019 18:26 (9%)

• CT
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:36

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb nu een Fenix 5s plus (US versie) en heb hier nu de garmin.opentopomap.org maps op gezet, werkt prima, maar om meer ruimte voor mijn muziek te maken dacht ik de 7+ GB aan US Maps te verwijderen.
Nu begrijp ik dat dat die GARMIN/gmapprom en gmapdem files zijn, heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil niet meteen mijn horloge slopen, en kan helaas ook geen goed eenduidig antwoord vinden via google of dit mogelijk is zonder schade de files simpel weg te verwijderen? Wellicht dat iemand met een ASIA of US versie dit al eens heeft gedaan met succes?

• Poeles
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 08:10
rockhopper schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:48:

@Poeles Ik sluit me bij @RR46 aan. Je gaat veel meer plezier halen uit een 935 / 945 of Fenix 5 (+) / Fenix 6. In jou geval zou ik persoonlijk voor de 945 gaan, maar dat is makkelijk praten als ik het niet hoef te betalen ;) Overweeg hem zeker en ik zou de Vivoactive serie niet overwegen.
RR46 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:03:
@Poeles als je zelf nu al aan geeft dat je voor een triathlon wilt gaan trainen, zou ik zeker(!) de Vivoactive 4 (of alles wat hier op lijkt) links laten liggen.

Met een Fenix of een 935/945 horloge ga je veel meer (sport)plezier aan beleven.

Zelf heb ik de F5+ Titanium en fiets ook veel, met arm is het prima te doen maar het is natuurlijk niet ideaal. Maar het is meer dan voldoende als ondersteuning (ik kijk dan ook niet bij iedere bocht of ik naar links of rechts moet...). Daarbij, zijn er ook mounts beschikbaar (of zelfs printbaar :o ) voor op het stuur (icm een hartslagband).
Frij5fd schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 23:45:
[...]

Net als anderen al aangegeven hebben zou ik voor de FR935 gaan voor een triathlon. De FR945 voegt voor triathlons echter niets wezenlijks toe en met een kaartje op je pols fietsen is niet super. Met een FR935 houdt je geld over voor een (simpele) fietscomputer, dat werkt beter.
Bedankt voor alle tips, ik heb mede hierdoor mijn keuze versimpelt tot 2 modellen. Gezien ik niet in een later stadium toch stiekem spijt wil hebben zijn dit wel de nieuwste modellen geworden.

De Fenix 6 sapphire, dit vind ik het mooiere horloge, zeker voor dagelijks gebruik. Of
De Forerunner 945, lichter en dunner en hierdoor fijner bij het sporten.

Gezien het toch voornamelijk een sport horloge is neig ik hierdoor toch naar de 945, dit weekend maar de knoop doorhakken. :)

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18:19
De 945 of de fenix6 is nogal een verschil.
Ik heb zelf de 945 met een metalen bandje van aliexpress.

• Skizzik0
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-10 09:05
Ik heb 's zitten snuffelen voor een nieuw horloge om mee te hardlopen welke ook geschikt is voor dagelijks gebruik als smartwatch. Mijn huidige Garmin Forerunner 235 vind ik niet het design hebben om dagelijks als smartwatch te dragen, bovendien is de hartslag sensor erg onbetrouwbaar in mijn ervaring (blijft soms steken op onzinnige waardes).
Binnenkort komen de Samsung Galaxy Watch Active 2 en de Huami Amazfit Stratos 3 uit. Qua design en prijsklasse lijken mij dit interessante opties maar ik heb helaas alleen nog maar hands-on previews kunnen vinden. De voorgangers van beide apparaten hebben geen bijzondere reputatie qua nauwkeurigheid van de (hartslag-) sensoren.
Ik vroeg me af of iemand hier al wat diepere reviews van had gezien of andere informatie welke nuttig of interessant is. Ideeën?

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-10 22:45
CT schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:29:
Ik heb nu een Fenix 5s plus (US versie) en heb hier nu de garmin.opentopomap.org maps op gezet, werkt prima, maar om meer ruimte voor mijn muziek te maken dacht ik de 7+ GB aan US Maps te verwijderen.
Nu begrijp ik dat dat die GARMIN/gmapprom en gmapdem files zijn, heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil niet meteen mijn horloge slopen, en kan helaas ook geen goed eenduidig antwoord vinden via google of dit mogelijk is zonder schade de files simpel weg te verwijderen? Wellicht dat iemand met een ASIA of US versie dit al eens heeft gedaan met succes?
Ik wacht nog op een nieuwe Fenix 5s plus US (net zoals jij waarschijnlijk via eglobalcentral.nl?). Ik ben van plan om eerst een back-up te draaien van de bestanden en dan de gmapdem van mijn Edge 520+ er op te zetten met de Openfietsmap. Volgens mij moet dat kunnen. Ook verwijderen en ooit later terug zetten zou moeten kunnen

• Verona27
Skizzik0 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:21:
Ik heb 's zitten snuffelen voor een nieuw horloge om mee te hardlopen welke ook geschikt is voor dagelijks gebruik als smartwatch. Mijn huidige Garmin Forerunner 235 vind ik niet het design hebben om dagelijks als smartwatch te dragen, bovendien is de hartslag sensor erg onbetrouwbaar in mijn ervaring (blijft soms steken op onzinnige waardes).
Binnenkort komen de Samsung Galaxy Watch Active 2 en de Huami Amazfit Stratos 3 uit. Qua design en prijsklasse lijken mij dit interessante opties maar ik heb helaas alleen nog maar hands-on previews kunnen vinden. De voorgangers van beide apparaten hebben geen bijzondere reputatie qua nauwkeurigheid van de (hartslag-) sensoren.
Ik vroeg me af of iemand hier al wat diepere reviews van had gezien of andere informatie welke nuttig of interessant is. Ideeën?
Voor dagelijks dragen zou ik ook zeker even de batterijduur mee nemen in je overweging, ik heb zelf een horloge dat ik maar om de zoveel dagen hoef op te laden (afhankelijk van hoeveel ik sport, natuurlijk) maar het lijkt mij zelf niet echt handig om iedere dag te moeten opladen en volgens mij is dat wel nodig met de Active 1, dus misschien even opletten of dat bij de 2 beter is geworden. Over de Amazfit heb ik tot nu toe wel veel goede verhalen gehoord dus ik zou zelf naar die neigen.

• Frij5fd
Ik krijg van Stryd gebruikers allerlei vragen over het ondersteunen van de nieuwe Fenix 6 versies door mijn datavelden die ik in de Garmin app store heb gemaakt. De software development kit is deze week uitgebracht en gaf de mogelijkheid om te bezien hoeveel geheugen de nieuwe horloges hebben en welke lettertypen. Op basis daarvan heb ik in de Stryd Facebook groep het volgende gepost, met een kritische noot richting de gewone Fenix 6(s). Aardig om kennis van te nemen mbt beschikbaar geheugen voor lettertypen en wat de consequenties zijn van steeds maar nieuwe lettertypes in nieuwe horloges. De referenties naar mijn Datarun datavelden heb ik laten staan, maar zijn hier niet van belang. Maar wat voor mijn datavelden geldt, geldt ook voor de datavelden van anderen; een beperkt geheugen en een breder lettertype dragen kunnen ervoor zorgen dat de nieuwe Fenix 6(s) niet ondersteund gaat worden.

I just tested DataRun premium with 7 metrics in the Garmin simulator and studied the new software development kit. I was very surprised to see that the Fenix 6s and Fenix 6 have only 32kB available for datafields, but also have the new fonts that were introduced with the Marq watches. Those fonts won’t work in this datafield for the normal Fenix 6s and Fenix 6. There is not enough space for time-based metrics to display one hour or more (see the attached screenshots).

My only option is to remove functionality compared to the already limited functionality of the Fenix 5[s]; that frees up the memory to be able to use a custom font. I might find a workaround for this, but chances aren’t big that I will. So stay away from the Fenix 6[s] if you want to have the functionality that the Fenix 5[s] has.

In my opinion the available memory for datafields is the most important thing for Stryd users, as long running power isn't a native metric. Until then, most people will use the original Stryd datafield (in order to get all the footpod data) and something else what really fits them well and shows running and power metrics.

My short summary:
FR230, FR235, FR630, FR920xt, Fenix 3(HR) have 16kB available for datafields. In my eyes really not enough to show power metrics and running metrics. My Powerdashboard for Stryd (plus) is my only datafield that supports some of these (FR920xt and Fenix 3(HR)). The other watches cannot connect to bike power meters, which is essential.

32kB of memory available for datafields is better (reasonable) . It makes possible to display a balanced set of power and running metrics (I have made Datarun premium for that) or mainly running metrics with colors (Datarun plus). Watches that have 32kB available are: FR245, FR645, FR735xt, FR935, Fenix 5(s), Fenix 6(s), Vivoactive 3(m), Vivoactive 4(m), Venu. Only the watches that support bike power can use Datarun premium: FR735xt, FR935, Fenix 5(s) and maybe the Fenix 6(s) if I find a workaround for the wide native font. All watches, except maybe the Fenix 6(s), can use Datarun plus but not all will show the power metric.

The FR245m and the FR645m have 64kB available. That's nice. I have Datarun premium enabled for them, but currently they don't have power metrics. I will try this year to change that though.

The FR945, Fenix 5x and Fenix 5 plus series, Fenix 6 pro series, Marq series, D2 series and the MK Descent have 128kB available for datafields. All can receive power data and have enough memory to show all possible running and power data, with colors

Frij5fd wijzigde deze reactie 13-09-2019 07:43 (7%)
Reden: Aanvulling

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Frij5fd schreef op donderdag 12 september 2019 @ 23:07:
[...]

Ik wacht nog op een nieuwe Fenix 5s plus US (net zoals jij waarschijnlijk via eglobalcentral.nl?). Ik ben van plan om eerst een back-up te draaien van de bestanden en dan de gmapdem van mijn Edge 520+ er op te zetten met de Openfietsmap. Volgens mij moet dat kunnen. Ook verwijderen en ooit later terug zetten zou moeten kunnen
Ja eglobal idd, 2019-09-03 besteld en 09.09.2019 tot 11.09.2019 bij DPD en op de 11e netjes geleverd, dus inderdaad de 8 dagen levertijd die eglobal beloofd.
Na al die ramp-reviews (waarschijnlijk allemaal mensen die geen geduld hebben en 'china shopping' niet gewend zijn) die je leest valt het dus reuze mee naar mijn mening, en de prijs is echt super scherp 8). 't is gewoon een sealed originele doos met alles erbij. (de omschrijving deed vermoeden dat je alleen een horloge kreeg).

Heb nu de 'grote' map files (incl de .sum files) een rename gegeven en de 'coverage maps' via de garmin express desktop app een update gegeven. Maar nu is de US map inderdaad gewoon verdwenen en werkt alles prima naar behoren. _/-\o_
De 7GB vrije ruimte kan dus opgevuld worden met opentopo EU maps en ren-muziek.

Vandaag de eerste run maken met de fenix, maar ik vertrouw dit horloge nu al meer (kwa gps en hr) dan de vorige 3 (tomtom -> wear 2.0 -> galaxy watch) horloges.

• joebarbier
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18-10 14:36
Hallo, is die eglobalcentral nu betrouwbaar of niet? Ik begrijp dat je wat moet wachten op het pakket, mij lijkt 2 tot 3 weken aanneembaar.
Ik lees ook veel reviews waar het zelfs niet geleverd werd? De vraag is, is dit het merendeel, of de minderheid? Natuurlijk de slechte ervaringen worden dikwijls meer gepost dan de goede.

Ik ben aan het kijken naar Forerunner 945, denken jullie dat deze met Black Friday te vinden is met een goede korting? 2e hands zit die ook rond de 450€, duurder dan eglobal!!!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

joebarbier schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:22:
Hallo, is die eglobalcentral nu betrouwbaar of niet? Ik begrijp dat je wat moet wachten op het pakket, mij lijkt 2 tot 3 weken aanneembaar.
Ik lees ook veel reviews waar het zelfs niet geleverd werd? De vraag is, is dit het merendeel, of de minderheid? Natuurlijk de slechte ervaringen worden dikwijls meer gepost dan de goede.
Zoals ik hier boven al beschrijf, ik heb m'n pakket wel ontvangen (wat geen garantie is voor elke bestelleing uiteraard), ik had wel de verzekering van eglobal erbij genomen (7euro+ mocht dpd het laten afweten) en via paypal+creditcard betaald, dan kan je altijd een geld-terug claim indienen als niks is geleverd. Dus met alle reviews die ik ook had gelezen (mondjes maat een paar positieve tussen de enorme 1ster reviews storm vloed) heb ik het risico genomen omdat het dus met deze methodes aardig af te dekken is, in het ergste geval was ik een tijd mijn geld kwijt tot de claims rond is.

Maar al met al was mijn ervaring met eglobal vergelijkbaar met aliexpress, gewoon duidelijke tracking vanaf het begin maar simpelweg lang wachten en veel 'stappen' (wachten, vliegen, transport naar depots etc..). Dus het is geen 'nep verkoper' gewoon een china-shopping site dus levering kan lang duren en het risico op "pakketje is kwijt" is groter dan normaal (vandaar de klachten vermoed ik - consumenten die wel goedkoop willen kopen maar dan ook 5ster levering verwachten).

• xray79
@Frenz64 en @CT
Ik heb dit ooit gevonden op de 'oudere' Garmin forums. Topic kan ik niet meer vinden na de migratie. Tjsa de forum software is niet zo best bij Garmin.....
Niet geprobeerd en nodig gehad omdat ik een EU horloge heb maar dacht dat het wel eens makkelijk kon zijn als er iets mis zou gaan met de maps op het horloge.

MAP FILE LOCATION

To check which maps are installed
Settings->Activities&Apps->Map->Map Settings->Map->Configure Maps.. there you can choose which maps from the watch you want to use for the Map activity.
In my watch it shows:
- Worldwide DEM Basemap, NR
- TopoActive Europe East 2017.30
- TopoActive Europe West 2017.30

The actual files in the /GARMIN directory (european version) - make a BACKUP from your watch
gmapbmap.img - 46,8 MB - the worldwide base map
gmapdem.img - 919 MB - worldwide DEM data (Digital Elevation Model)
gmapprom.img - 2,09 GB - TopoActive Europe map (part 1)
gmapprom1.img - 3,78 GB - TopoActive Europe map (part 2)
gmapsup1.img (also 2 and 3) - the golf course files - the only MAP FILES that are downloaded and updated through Garmin Express!

If anyone erased the maps from the watch you can download it from here (Topo Europe Maps):
http://www.mediafire.com/?1pvmhbx0cq3ou
Also remember you can use freeware maps in the watch, for example from this place
The created *.img file should be put in /GARMIN directory of the watch.

• Michaelg
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online
Ik heb een OnePlus6 icm een Garmin Vivoactive 3 maar sinds een tijdje (week a 2 gok ik) krijg ik geen notificaties meer binnen op me Garmin. Zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen?

PSN: Sasha1103 iRacing Profiel

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Michaelg schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:22:
Ik heb een OnePlus6 icm een Garmin Vivoactive 3 maar sinds een tijdje (week a 2 gok ik) krijg ik geen notificaties meer binnen op me Garmin. Zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen?
check de Connect App (-> Hamburgermenu -> Settings -> Smart Notifications) dat stond bij mij uit toen ik notificatie problemen had.

• Michaelg
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online
Nee daar staan alle apps op toestaan. Ik heb beide toestellen herstart maar nog steeds geen notificatie. Ga het horloge maar eens terugzetten naar fabrieksinstellingen. Kijken of dat gaat helpen.

Edit: Fabrieksinstelling mochten ook niet baten. Begin te vermoeden dat het door een OS update komt op me telefoon.
Ik heb al de battery savings features uitgezet voor Connect. Heb alleen geen idee waar ik het nu moet zoeken :(

Edit 2:
Oke....ik heb de smartphone app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en nu werkt het weer naar behoren.

Michaelg wijzigde deze reactie 13-09-2019 13:03 (49%)

PSN: Sasha1103 iRacing Profiel

• Freekdernatuur
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-09 11:22

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

CT schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:40:
[...]

Zoals ik hier boven al beschrijf, ik heb m'n pakket wel ontvangen (wat geen garantie is voor elke bestelleing uiteraard), ik had wel de verzekering van eglobal erbij genomen (7euro+ mocht dpd het laten afweten) en via paypal+creditcard betaald, dan kan je altijd een geld-terug claim indienen als niks is geleverd....
Ik heb mijn 945 triathlon ook via eGlobal besteld (eind juni). Binnen 10 dagen ontvangen. Ik ben dus tevreden over de dienst. (En natuurlijk ook met het horloge, zeker vergeleken met de Suunto T6C die ik had :))

• joebarbier
OK bedankt, dan toch 2 positieve ervaringen ivm. Garmin en bestellingen op eglobal. Hoe bestel je dat je - indien het fout loopt toch een refund krijgt? Ik heb momenteel enkel een Mastercard, maar is het een combinatie van Paypal en Mastercard?

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Nu online
Garmin admits customers' full credit card data nicked from South African web store
GPS and wearables maker Garmin has warned customers in South Africa that their personal info and payment data were pinched after they shopped on the shop.garmin.co.za portal.

The "stolen" data, which the emailed notice said was limited to Garmin's South Africa site, included customers' home addresses, phone numbers and emails as well as all the information needed for a criminal to make purchases using their payment cards, not to mention gain a foothold into identity fraud.

In the breach notice, attributed to Garmin's South Africa MD, Jennifer Van Niekerk, the firm explained the "recently discovered theft of customer data from orders" included "the number, expiration date and CVV code for your payment card, along with your first and last name, physical address, phone number and email address"

[...]
Gaat weliswaar om Zuid-Afrika en een webshop, maar toch een vlekje op Garmins reputatie.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

joebarbier schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:09:
OK bedankt, dan toch 2 positieve ervaringen ivm. Garmin en bestellingen op eglobal. Hoe bestel je dat je - indien het fout loopt toch een refund krijgt? Ik heb momenteel enkel een Mastercard, maar is het een combinatie van Paypal en Mastercard?
Mijn F5X ook gekocht op Eglobal. Zelfde ervaringen als hierboven. Allemaal keurig, maar duurt wel even en is wel een 'risico'.

Ik vond het de 200 euro oid die het scheelde wel de moeite waard voor het risico.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Frij5fd
Requiem19 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:30:
[...]

Mijn F5X ook gekocht op Eglobal. Zelfde ervaringen als hierboven. Allemaal keurig, maar duurt wel even en is wel een 'risico'.

Ik vond het de 200 euro oid die het scheelde wel de moeite waard voor het risico.
De levering van mijn Fenix 5s pro vanuit eglobalcentral.nl doorloopt netjes z'n stapjes. Ik schat in dat het bij mij ook 8 dagen zal zijn na bestellen dat ik 'm binnen krijg. Track en trace werkt prima, al is de meerwaarde ook niet heel groot, omdat je niet weet hoeveel stapjes er te gaan zijn en een ETA ontbreekt.
Risico bij eglobalcentral.nl is wel de garantie. Ze geven een garantietermijn van 1 jaar aan, terwijl Garmin Nederland 2 jaar aanbiedt. Ongetwijfeld ben je het horloge ook langer kwijt bij eglobalcentral.nl.
Maar bij een prijsverschil van 200 euro met Coolblue neem ik dat risico wel
Frij5fd schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:47:
[...]

De levering van mijn Fenix 5s pro vanuit eglobalcentral.nl doorloopt netjes z'n stapjes. Ik schat in dat het bij mij ook 8 dagen zal zijn na bestellen dat ik 'm binnen krijg. Track en trace werkt prima, al is de meerwaarde ook niet heel groot, omdat je niet weet hoeveel stapjes er te gaan zijn en een ETA ontbreekt.
Risico bij eglobalcentral.nl is wel de garantie. Ze geven een garantietermijn van 1 jaar aan, terwijl Garmin Nederland 2 jaar aanbiedt. Ongetwijfeld ben je het horloge ook langer kwijt bij eglobalcentral.nl.
Maar bij een prijsverschil van 200 euro met Coolblue neem ik dat risico wel
Fenix 5s pro? Is dat een speciale versie tussen de 5s plus en 6s pro? :P

• joebarbier
Ik ben van 't weekend naar een winkel geweest waar ik de Fenix 5 plus - 6 en de Forerunner 945 eens in m'n handen heb gehad.
Wat viel die Forerunner 945 tegen!!! De buttons zaten helemaal los in de behuizing en voelde kwalitatief niet echt goed. Daarnaast de Fenix 5 plus en 6, niets op aan te merken.

Ik ga afwachten tem Black Friday, en dan beslissen tussen een Fenix 5 plus of een 6 - hopelijk al wat korting op een Fenix 6.
Ik heb trouwens ook gezien dat men in de US de Fenix 6 kan bestellen met kortingen tot wel 30% via een ziekteverzekering. Je moet zelfs geen klant zijn.
Heeft iemand weet van zo'n korting in Nederland of België?
@joebarbier Prijzen in de US en acties daar zeggen weinig over hier. Ik verwacht niet dat er hier in Nederland (of België) zo'n actie komt (of is). Zowel het hele verzekeringssysteem als de achterliggende gezondheidsproblematiek zijn niet 1 op 1 te vergelijken met de situatie aan deze kant van de oceaan. Maar ik hou me ook aanbevolen als er zo'n actie is of komt.
Ik weet wel zeker dat er dan flink mee gestunt gaat worden net zoals met de hoortoestellen en brillen reclames die dat al doet.

Ik weet verder niet in welke winkel je geweest bent maar als zo'n 945 er een tijdje ligt en door vele wordt mishandeld dan gaat zo'n horloge vanzelf kapot, dat geld ook voor de F5s (+) en de F6 als die er langer ligt. In een perfecte wereld zouden ze hier wel tegen bestand zijn, maar als ik zie wat sommigen doen met zo'n 'aanraak' horloge springen de tranen in mijn ogen. Voor mij in ieder geval reden om nooit een demo toestel te nemen tenzij de korting heel fors is. (denk aan 60% of meer). Maar goed de bouwkwaliteit zal inderdaad anders aanvoelen, de 900 serie is lichter omdat het veel meer op sportief gebruik en op sporters gericht is, terwijl de fenix serie ongeveer hetzelfde bied maar meer gericht is op extra stijlpunten en innovatie.

• Frij5fd
PatrickC schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:20:
[...]

Fenix 5s pro? Is dat een speciale versie tussen de 5s plus en 6s pro? :P
Oops, teveel bezig met ontwikkelwerk voor de Fenix 6 (s/x) pro geweest :+.
Nu een weekje met mijn andere Vivoactive 3 ook gesport. Normaal gebruik ik die alleen voor testen van apps en als smartwatch.
Bij het sporten met de Vivoactive 3 valt me op:
- open water zwemmen ontbreekt. Dat had ik niet verwacht (loopprofiel dus maar gebruikt)
- zwembad training gaat er wel mee (registreren van baantjes ongeveer even goed als de FR935). Maar als je klaar bent en de activiteit wilt stoppen is een nat touchscreen nogal onhandelbaar
- hardlooptraining op de atletiekbaan is bij mijn exemplaar niet te doen; dubbel tikken op het scherm geeft geen nieuwe ronde. Hij andere lopers werkt het wel
Al met al vind ik het voor serieus trainen voor een triathlon een nog wat minder bruikbaar horloge dan verwacht. De FR935 (en vergelijkbare modellen) is veel meer fit for purpose. De meerwaarde van dat soort horloges zit niet alleen in het feit dat ze een multisport activiteit bieden, maar ook dat ze een sport zelf ook een stuk beter ondersteunen.
Nu hopen dat open water zwemmen door de Fenix 5 s plus tegenwoordig wat beter ondersteund wordt, dat was na de release om te huilen...

Frij5fd wijzigde deze reactie 16-09-2019 22:41 (0%)
Reden: Spellingsfoutjes eruit gehaald

@Frij5fd De nieuwe vivoactive 4 en Venu hebben dan ook weer 2 fysieke buttons, net als de vivoactive HR had. Garmin lijkt zich ook gerealiseerd te hebben dat één button gewoon te weinig is.

De VA HR heb ik altijd prima kunnen gebruiken met sporten, omdat je tijdens het sporten het touchscreen niet nodig had. Buiten het sporten om was het touchscreen juist weer erg handig. Dat laatste mis ik nog wel eens op mijn huidige FR645M, waar je soms wel erg vaak op knopjes moet drukken om ergens te komen.

• Frij5fd
@PatrickC De FR630 was optimaal gebruiksvriendelijk, vond ik, touch en 4 knoppen. De touch horloges van Garmin zijn overdag op kantoor e.d. een stuk handiger in gebruik
Frij5fd schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:22:
@PatrickC De FR630 was optimaal gebruiksvriendelijk, vond ik, touch en 4 knoppen. De touch horloges van Garmin zijn overdag op kantoor e.d. een stuk handiger in gebruik
Mee eens. :) Ik heb zelf ook nog een FR610 gehad, wat volgens mij het eerste Garmin horloge was met touchscreen. Maar dat touchscreen werkte nog niet zo goed.
Wat maakt touch nou zo fijn op kantoor?
Ik ben blij dat ik in de bouw geen touchscreen heb, laat ik het zo maar zeggen, maar ik ben wel nieuwsgierig wat het op kantoor nou zoveel fijner maakt.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb juist bewust gekozen voor de fenix omdat deze geheel knop-gestuurd is, en ook met een beetje 'stevige' knoppen die je niet zomaar indrukt.
Reden is dat ik met m'n vorige horloges (android wear & galaxy watch os) de 'dedicated' knop wel mis tijdens het hardlopen. Toen tomtom bij mijn eerste hardloop horloge na een update de knop ineens voor start/stop 'lang ingedrukt' maakte met een firmware update baalde ik ook al. Je wilt toch vrij adequaat reageren op vragende voorbijgangers of stoplichten of simpelweg aangeven dat je klaar bent in de winter met al je kleding aan.
Andere reden is dat ik nu een kleintje heb, en met touchscreen (zelfs als je het instelt op wake-up na button - hence ze slappe buttons) is je horloge compleet anders ingesteld als je haar 1minuut op je schoot hebt en ben je uiteindelijk meer met dat ding bezig (opletten). Die fenix geeft geen krimp :*)
En op kantoor, zo lang je met een arm-zwiep je notifications kan lezen tijdens meetings vind ik het prima, en dat doen ze allemaal hetzelfde kwa functie.

• Frij5fd
rockhopper schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:03:
Wat maakt touch nou zo fijn op kantoor?
Ik ben blij dat ik in de bouw geen touchscreen heb, laat ik het zo maar zeggen, maar ik ben wel nieuwsgierig wat het op kantoor nou zoveel fijner maakt.
Ooit op projecten buiten gezeten, waar ik in de winter ook met handschoenen rondliep. Dan is touch niet handig. Ook niet als het regent. In de keet of op kantoor werkt touch juist prima; even snel tijdens een overleg met een SMS een inkomende telefoon afhandelen bijvoorbeeld
Ik begrijp wel dat jij touch fijner vind, maar ik zie het kantoor voordeel niet. Bediening met knoppen werkt net zo goed en snel, alleen is de handeling anders.

Combi van touch en vaste knoppen, met mogelijkheid om touchscreen te locken. Dat lijkt mij de ideale combi. Zou ook wel passend zijn bij het ultra high end horloge van Garmin.

Tijdens sportactiviteiten wil je 100% hitrate hebben met je knop-acties. Niet in je max interval gedoe met swipen dat niet werkt. Maar als smartwatch heeft touch zeker z'n voordelen. Bijv als je gebeld wordt met je vinger via je horloge een sms sturen dat je later terugbelt bijv.

Eigenlijk best karig dat de Fenix, of in ieder geval de Marq nog geen touch optie heeft.

Ik heb de features van de Fenix 6 even laten bezinken trouwens en eigenlijk voor het eerst heb ik niet de urge om te upgraden van de F5X. En dat voor iemand die altijd de laatste gadgets wil...

Maakt Garmin het zichzelf te makkelijk?

rockhopper schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:34:
Ik begrijp wel dat jij touch fijner vind, maar ik zie het kantoor voordeel niet. Bediening met knoppen werkt net zo goed en snel, alleen is de handeling anders.
Ik heb verschillende types Garmin horloges gehad (FR610, VA HR, FR645M) en sommige handelingen
zijn net effe handiger en sneller met een touchscreen. Ik red me verder prima nu op mijn FR645M zonder touch, maar b.v. scrollen door lange menu’s werkt op een touch interface toch net effe handiger. Een ander voorbeeld is ook het menu wat je op de FR645 krijgt als je de light button wat langer ingedrukt houdt. In het ronde menu met icons op het scherm moet je nu via up/down buttons scrollen naar het menu item wat je wilt. Met een touchscreen zou je gewoon meteen op het icoontje kunnen drukken, dus altijd maar 2 handelingen.

• xray79
Snap ook niet waarom de Fenix en de andere duurdere seris idd niet een touch functie hebben in de smartwatch en settings modus. En dat je de fysieke knoppen ook kan gebruiken vooral tijdens activiteiten vind in touch niet fijn werken. Bij mijn vorige TomTom gingen de laps/back-light niet altijd goed met touch.
Eventueel met de optie touch in of uit te schakelen als je daar behoefte aan hebt.

• SOCO_cola
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 08-10 23:46
Hmmm ik heb nu dus een extra map kunnen aankopen, via de website. Via Garmin Express kan ik hem downloaden, maar dan blijft die hangen. Prepraring deel gaat goed, maar hierna gebeurt er niks meer. bij installing

(garmin FR945) Gek word ik er van. moet toch gewoon easy zijn om een map te kunnen kopen?

Nintendo SWITCH! FTW

• MacPoedel
@SOCO_cola
Welk OS gebruik je? Ik meen me te herinneren dat kaarten overzetten of updaten met Garmin Express op MacOS moeilijk kan zijn.

Er was trouwens ook een gratis alternatief: https://www.dcrainmaker.c...or-marq-series-watch.html.

• Twee Dee
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:26

Twee Dee

Even geen ondertitel

Zou mooi zijn als de Vivoactive 4 ook een deal zou krijgen maarja, die is té nieuw (of nog niet uitgebracht zelfs).

Ik overweeg sterk de VA3 aan mijn vrouw door te geven en de VA4 te kopen - puur vanwege de hartslagmeting onder water die ik nu toch mis. Vrouw vindt het ook een goed idee :-)

Zat ook al te kijken naar de Polar Vantage M, heeft als extra ook GPS bij openwaterzwemmen maar ik vind de Garmin écht een fijn en mooi horloge. Daarnaast is het ook fijn met Garmin Pay om altijd je pinpas bij je te hebben...

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:42
Zojuist mijn Fenix 6 Pro Sapphire in ontvangst genomen. Eerste indruk: Mooi apparaat voelt allemaal net iets strakker/luxer, zo heeft het standaard bandje nu ribbels/textuur aan de buitenkant tegenover de platte band van mijn oude Fenix 5 Plus. Het scherm oogt mooier maar dat kan ook komen doordat ik een uitvoering met saffier glas heb.

Vanavond maar even echt uit testen oOo
Thanks, jammer dat de bandjes nog steeds vrij prijzig zijn. Zou graag het rode nylon bandje kopen voor mijn Fenix 6 maar €70,- vind ik een beetje teveel voor een "extra".
Caayn schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:57:
Zojuist mijn Fenix 6 Pro Sapphire in ontvangst genomen. Eerste indruk: Mooi apparaat voelt allemaal net iets strakker/luxer, zo heeft het standaard bandje nu ribbels/textuur aan de buitenkant tegenover de platte band van mijn oude Fenix 5 Plus. Het scherm oogt mooier maar dat kan ook komen doordat ik een uitvoering met saffier glas heb.

Vanavond maar even echt uit testen oOo

[...]
Thanks, jammer dat de bandjes nog steeds vrij prijzig zijn. Zou graag het rode nylon bandje kopen voor mijn Fenix 6 maar €70,- vind ik een beetje teveel voor een "extra".
Ben benieuwd naar je uitgebreidere eerste indrukken / review.

Keep us posted 8)

• Chantylosekoot
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-10 22:02
Weet iemand of de Garmin fenix 5s plus zwart zilver bij eGlobal Central ook de Nederlandse taal ondersteund?
Staat bij dit model enkel VS en Canada.
En niet zoals bij andere modellen dat ook eu languages ondersteund worden??
Snap dat de mappen niet Europees zijn maar vroeg me af of ik wel gewoon de Nederlandse taal in kan stellen?
PatrickC schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:56:
[...]

Ik heb verschillende types Garmin horloges gehad (FR610, VA HR, FR645M) en sommige handelingen
zijn net effe handiger en sneller met een touchscreen. Ik red me verder prima nu op mijn FR645M zonder touch, maar b.v. scrollen door lange menu’s werkt op een touch interface toch net effe handiger. Een ander voorbeeld is ook het menu wat je op de FR645 krijgt als je de light button wat langer ingedrukt houdt. In het ronde menu met icons op het scherm moet je nu via up/down buttons scrollen naar het menu item wat je wilt. Met een touchscreen zou je gewoon meteen op het icoontje kunnen drukken, dus altijd maar 2 handelingen.
Duidelijk verhaal, maar ik denk dat niemand mijn vraag kan of wil beantwoorden (omdat er waarschijnlijk geen goed antwoord voor is). De vraag is waarom touchscreen nou zo goed is voor specifiek kantoor. En ik lees allerlei fijne argumenten over waarom touchscreen fijn is en dat geloof ik graag, het is een kwestie van smaak en voorkeur. Ik ben vooral benieuwd wat er nou zo bijzonder is in een kantoor waarom je daar zo graag touchscreen wilt gebruiken, dat begrijp ik niet.

En de discussie over touchscreen versus knopjes is prachtig verder, ik weet waar mijn voorkeuren liggen en ik hoop dat iedereen daar ook een goede keuze in kan maken.
Wat betreft 'dual function' knoppen en touchscreen, ik ben er zelf geen voorstander van. Een touchscreen heeft voor en nadelen, een aantal nadelen zijn hoger accuverbruik en kwetsbaar scherm (geen saffier mogelijk, en ik vraag me af of de solar er ook mee kan of gaat werken) en dat is niet iets dat je zomaar kan verhelpen.

• SOCO_cola
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 08-10 23:46
MacPoedel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:51:
@SOCO_cola
Welk OS gebruik je? Ik meen me te herinneren dat kaarten overzetten of updaten met Garmin Express op MacOS moeilijk kan zijn.

Er was trouwens ook een gratis alternatief: https://www.dcrainmaker.c...or-marq-series-watch.html.
Het was op MacOS, heb het probleem opgelost door het met een windows 10 OS te installeren

Nintendo SWITCH! FTW

rockhopper schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:14:
[...]

Duidelijk verhaal, maar ik denk dat niemand mijn vraag kan of wil beantwoorden (omdat er waarschijnlijk geen goed antwoord voor is). De vraag is waarom touchscreen nou zo goed is voor specifiek kantoor. En ik lees allerlei fijne argumenten over waarom touchscreen fijn is en dat geloof ik graag, het is een kwestie van smaak en voorkeur. Ik ben vooral benieuwd wat er nou zo bijzonder is in een kantoor waarom je daar zo graag touchscreen wilt gebruiken, dat begrijp ik niet.

En de discussie over touchscreen versus knopjes is prachtig verder, ik weet waar mijn voorkeuren liggen en ik hoop dat iedereen daar ook een goede keuze in kan maken.
Wat betreft 'dual function' knoppen en touchscreen, ik ben er zelf geen voorstander van. Een touchscreen heeft voor en nadelen, een aantal nadelen zijn hoger accuverbruik en kwetsbaar scherm (geen saffier mogelijk, en ik vraag me af of de solar er ook mee kan of gaat werken) en dat is niet iets dat je zomaar kan verhelpen.
Dat een touchscreen handiger is voor gebruik op kantoor was geen opmerking van mij, dus die vraag van jou kan ik niet beantwoorden. ;) Wat betreft het hogere accuverbruik van een touchscreen, dat zal vast een negatief effect hebben, maar ik kan niet zeggen dat mijn huidige FR645M langer meegaat op z’n batterij dan mijn oude VA HR en dan heeft de FR645M ook nog eens een zuinigere HR sensor volgens mij. Maar misschien was de batterij in de VA HR wel groter. Wat betreft saffier en solar heb je een goed punt. :)

En iedereen heeft inderdaad zijn eigen voorkeuren in deze, wat prima is, maar het is helaas wel zo dat Garmin in het hogere segment geen horloges met touchscreen aanbiedt.
Garmin heeft er vast een goede reden voor, die ik niet begrijp omdat ze toch al van iedere fenix minstens 36 of meer model varianten uitbrengen. Dan kan een touchscreen versie er ook wel bij.
Er zal vast vraag naar zijn.

Ik kan natuurlijk wel een aantal redenen bedenken waardoor ze er vanaf zien (let wel: pure speculatie van mijzelf gebaseerd op geen feiten):
minder betrouwbaar daardoor niet voor de pure sport doelgroep (per ongeluk activatie tijdens sporten)
touchscreen reageert nog altijd op regen (groot probleem bij de oregon serie)
minder degelijk, dus minder paradepaardje

Niet echt dingen waarvan ik zeg gaat nooit gebeuren / zou ik ook niet doen. Maar goed er zijn vast nog een aantal andere redenen.

• power_user
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:11
Zag een goede deal bij Otto voor de Huawei Watch GT voor €139 vandaag. Het enige wat mij tegenhoudt is dat ik ook muziek zou willen opslaan op een smartwatch. Na wat verder speuren kwam ik dit tegen. Huawei kondigt als het goed is vandaag de opvolger van de Watch GT aan.

Even afwachten dus of deze wel internal storage biedt.

Edit: Lijkt er op dat deze offline muziek, NFC (Huawei pay) en 4G heeft >:)

Als hij nou ook zo scherp geprijsd blijft als de vorige bij introductie dan is het een no-brainer voor mij. Zal in ieder geval wel 200 tot 300 euro onder de Fenix lijn geprijsd worden. En dan krijg je wél een touchscreen naast fysieke knoppen.

Het launch-event in München waarin ook de mate 30 wordt getoond is hier te volgen vanaf 14:00 vanmiddag.

power_user wijzigde deze reactie 19-09-2019 10:26 (41%)

PSN: Oldzkoel

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18:56
hmmm zit ik even te kijken naar een Garmin HRM-run om de Fenix uit te breiden valt me op dat die toch nog flink prijzig is. in mijn gedacht zat die meer rond de 60 euro. :| . Is er nog ergens een adresje waar dat ding wat goedkoper te halen valt? Of komende acties dat iemand weet?

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:05

SuperPoekie

Super Furry Animal

Hopjesvla79 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:11:
hmmm zit ik even te kijken naar een Garmin HRM-run om de Fenix uit te breiden valt me op dat die toch nog flink prijzig is. in mijn gedacht zat die meer rond de 60 euro. :| . Is er nog ergens een adresje waar dat ding wat goedkoper te halen valt? Of komende acties dat iemand weet?
Amazon(.de) heeft m meestal rond de €70, zo ook nu/

• ArnoutV
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18-10 15:43
Net een mail van Futurumshop
AANBIEDINGEN GELDIG TOT DONDERDAG 19 SEPTEMBER 2019, 17:00 UUR!
10% extra korting op alle sporthorloges met code* 20J-HRLG

*Gebruik code in winkelwagen | Geldig tot donderdag 19 september 2019, 17:00 uur | Minimale bestelwaarde van € 100.- | De minimale bestelwaarde dient in stand te blijven na het retourneren van artikelen | Geldig op alle sporthorloges | Maximaal 1 code per bestelling

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:16
Hopjesvla79 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:11:
Zoals SuperPoekie ook al zegt, amazon.de.... Heb hem daar ook voor 69 euro vandaan

• Putifar
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-10 16:02
Chantylosekoot schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:30:
Weet iemand of de Garmin fenix 5s plus zwart zilver bij eGlobal Central ook de Nederlandse taal ondersteund?
Staat bij dit model enkel VS en Canada.
En niet zoals bij andere modellen dat ook eu languages ondersteund worden??
Snap dat de mappen niet Europees zijn maar vroeg me af of ik wel gewoon de Nederlandse taal in kan stellen?
Ik heb onlangs bij eGlobalcentral een Fenix 5 plus gekocht, ook de US/Canada versie. Inderdaad geen Europese kaart, maar de menutaal is wel instelbaar op Nederlands.

• chaola
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17:13
power_user schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:41:
Zag een goede deal bij Otto voor de Huawei Watch GT voor €139 vandaag. Het enige wat mij tegenhoudt is dat ik ook muziek zou willen opslaan op een smartwatch. Na wat verder speuren kwam ik dit tegen. Huawei kondigt als het goed is vandaag de opvolger van de Watch GT aan.

Even afwachten dus of deze wel internal storage biedt.

Edit: Lijkt er op dat deze offline muziek, NFC (Huawei pay) en 4G heeft >:)

Als hij nou ook zo scherp geprijsd blijft als de vorige bij introductie dan is het een no-brainer voor mij. Zal in ieder geval wel 200 tot 300 euro onder de Fenix lijn geprijsd worden. En dan krijg je wél een touchscreen naast fysieke knoppen.

Het launch-event in München waarin ook de mate 30 wordt getoond is hier te volgen vanaf 14:00 vanmiddag.
Is een Honor Watch Magic een alternatief? Honor= Huawei, hier een vergelijkend lijstje: https://smartwatchseries....amazfit-stratos-compared/
Blijkbaar al voor 100 euro tegenwoordig te vinden :o

Edit: om in de sfeer van dit topic te blijven, even een quote uit dit artikel https://www.techradar.com/reviews/honor-watch-magic
"GPS is particularly meant to be accurate on this device. Honor CEO George Zhao told TechRadar that the company's own testing found the GPS on this watch to be more accurate than the Garmin Fenix 5X Plus."

chaola wijzigde deze reactie 19-09-2019 13:57 (10%)

It's just technology, not religion

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:16
Putifar schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:41:
[...]

Ik heb onlangs bij eGlobalcentral een Fenix 5 plus gekocht, ook de US/Canada versie. Inderdaad geen Europese kaart, maar de menutaal is wel instelbaar op Nederlands.
En het is een APAC toestel geloof ik toch? Oftewel, updates komen meestal wat later naar die toestellen...

• power_user
DIe productlaunch van Huawei die ik een paar posts hierboven had gemeld is echt tenenkrommend slecht. Het is ongetwijfeld een erg intelligente man maar door zijn uiterst gebrekkige Engelse uitspraak komt het over als een spreekbeurt in groep 8. Snap niet dat ze dit zo aanpakken.

• power_user
chaola schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:50:
[...]

Is een Honor Watch Magic een alternatief? Honor= Huawei, hier een vergelijkend lijstje: https://smartwatchseries....amazfit-stratos-compared/

Edit: om in de sfeer van dit topic te blijven, even een quote uit dit artikel https://www.techradar.com/reviews/honor-watch-magic
[...]
Thanks.... maar ook deze speelt geen muziek af vanaf interne opslag.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
[...]

[...]
Wij van WC-eend... ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• chaola
Uiteraard, als het te mooi is om waar te zijn, dan... 100 euro is wel heel weinig geld voor een toestel met-op papier-zo'n features. Maar het belangrijkste argument dat we hier eerder al gemeld hadden tgo. de Huawei Watch GT, geldt hier ongetwijfeld ook: geen compatibiliteit met Strava en consoorten.

• power_user
chaola schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:20:
Uiteraard, als het te mooi is om waar te zijn, dan... 100 euro is wel heel weinig geld voor een toestel met-op papier-zo'n features. Maar het belangrijkste argument dat we hier eerder al gemeld hadden tgo. de Huawei Watch GT, geldt hier ongetwijfeld ook: geen compatibiliteit met Strava en consoorten.
De nieuwe Huawei Watch GT 2 is vanaf oktober te koop. De 42mm kost €229, de 46mm kost €249. Erg scherp geprijsd voor wat je krijgt. Strava ga ik persoonlijk niet missen. Internal storage (muziek) zit er dit keer wel in en je kan er mee bellen. Het enige minpuntje voor mij is dat je niet het uitgebreide garmincoach ecosysteem hebt. De uitstraling van dit horloge vind ik wel vele malen mooier dan gelijk geprijsde Garmins.

Nog maar even wat nachtjes over slapen. :+

• chaola
Benieuwd welke Firstbeat features die nieuwe GT2 allemaal meekrijgt. De Watch GT had er al 8.
https://www.firstbeat.com/en/consumer-products/products/

chaola wijzigde deze reactie 19-09-2019 15:46 (23%)

• Gonadan
  • Niet online
Als iemand zich nog afvroeg of titanium een beetje sterk was, het wint in ieder geval van m'n autoruit. :')

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Gonadan schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:15:
Als iemand zich nog afvroeg of titanium een beetje sterk was, het wint in ieder geval van m'n autoruit. :')
Dat schreeuwt om bewijsmateriaal, dumpert linkje of foto's graag ;)

• Gonadan
  • Niet online
rockhopper schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:30:
[...]

Dat schreeuwt om bewijsmateriaal, dumpert linkje of foto's graag ;)
Mwoah, dumpertwaardig is het niet. Maar wel gewoon krassen aan de binnenkant omdat ik er met schoonmaken langs ging. :'(

Ik zat even op een verkeerd gedachtenspoor en dacht dat het om een titanium fiets ging, maar ongelukjes met horloge kunnen natuurlijk ook. Horloge ook bekrast of alleen de auto?

• Gonadan
  • Niet online
Horloge heeft ook wel wat krassen, maar volgens mij geen nieuwe.

Één van de redenen dat ik titanium wilde is omdat je de krassen veel minder ziet.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17:42

vhal

ಠ_ಠ

Ben ik de enige die de vormgeving van de Fenix 5s/6s mooier vind dan de standaard 5/6 ? Eigenlijk vind ik het jammer dat de 46mm kast (en groter) die in-your-face torx-schroeven heeft, de 42mm kast vind ik eigenlijk te klein voor mij en zou qua formaat al een downgrade zijn ten opzichte van mijn FR235.

Mijn auto heeft een gebrek, wat nu?

• slow whoop
@vhal Ik ben ook geen fan van die schroeven die zo prominent aanwezig zijn op de grotere modellen. En ik had ook graag een zilverkleurige variant gezien van de Fenix 6 pro.
Aan de andere kant ben ik nog heel tevreden met mijn FR645. Dus dat de nieuwe modellen mij nu niet zo heel erg aanspreken komt me wel goed uit. Kom ik minder in de verleiding om een nieuwe te kopen ;)
Ik vind het wel wat hebben die torx schroefjes, maar goed het past ook bij m'n werk. Ik wil liever dat ze de grote accu ook naar de kleinere modellen brengen. De behuizing mag van mij wel kleiner, maar het scherm zelf weer niet. Ik heb de 6 nog niet in het wild gezien, geen tijd/zin gehad om er speciaal voor op pad te gaan. En de zilver vs zwart... beide hebben wel wat.

Eerlijk gezegd zou ik het liefst de titanium versie kopen, maar ligt heel ver buiten mijn budget range voor wat ik voor een horloge wil betalen. Misschien win ik er ooit eentje (yeah right) maar dat zal wel nooit gebeuren. Nog 1001 dingen waar ik de meerprijs beter aan kan besteden.

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001

Tacoos

i am i

[...]

[...]
Blijkbaar draait strava niet op de Honor Watch Magic.
Is het alternatief wel mogelijk om strava op je phone te draaien en de honor daarin als hartslag sensor te gebruiken?
En mogelijk ook andere sensor functies van de Honor?

MX-5 10th anniversary, Rumblefish Elite, Master Touch GBS

Pagina: 1 ... 122 ... 125 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True