Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 108 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Requiem19 schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:41:
Even een hele domme vraag.

Mijn Garmin Connect iPhone app geeft 22 notificaties aan, zo'n klein rood bolletje in de linkerbovenhoek van de app. Waar ik ook graaf in de app, ik zie niet welke notificaties dit betreft. Nu is m'n iPhone home screen dus hele tijd irritant, omdat het constant lijkt alsof er iets belangrijks in de Garmin connect app staat.

#firstworldproblem...

Heeft iemand een idee waar deze notificaties in de app verborgen zouden kunnen zijn?
Insights wellicht?
Of t zijn badges die je verdiende - die geven ook een notificatie.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Poekie schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:45:
[...]

Insights wellicht?
Of t zijn badges die je verdiende - die geven ook een notificatie.
Het waren de badges!

Many thanks, één mini frustratie minder ;).

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

Galois

1811 - 1832

Aangezien ik sinds kort de Fenix 5 plus heb, ben ik ook geïnteresseerd geraakt in Galileo... :)

Standaard in het horloge ingesteld op GPS, maar je hebt ook de keuze voor GPS+Galileo. Iemand ervaring met deze optie? Werkt het beter of nauwkeuriger? Zijn er ook nadelen?

Ik ga het uitproberen en zal mijn ervaringen over enkele dagen hier posten... maar als er al mensen zijn met ervaringen: deel ze :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mijn ervaring: ik heb geen idee meer waar ie op ingesteld staat :P
Blijkbaar GPS+GLONASS atm. Ik vind mijn GPS track niet strak ofzo, maar hij stuitert met elk horloge dat ik heb gehad dankzij de hoge kantoorgebouwen. Fix is wel retesnel.

Zal 'm eens op Galileo zetten en donderdag zien wat het oplevert.

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-12 19:10
Galileo met lopen en GPS bij fietsen. Zijn allebei nauwkeurig genoeg. Fietsen van vanochtend leek iets nauwkeuriger dan het lopen van zondagochtend. Daar zag ik een paar meter afwijking liep op fietspad ipv de berm/bos ernaast. Kan ook aan het feit liggen dat je sneller fietst dan loopt en de afwijking dan minder is ivm de snellere metingen tussen de punten?
Fix is bij alletwee snel. Geen nadeel gevonden tot nu toe.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Garmin had "per ongeluk" de nieuwe Forerunner 245 even online staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jTJnDxX/Garmin-forerunner-245-support.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Wy16mJM/Garmin-forerunner-245-music.jpg

https://www.activejr.com/...nner-245-pictures-leaked/

En volgens deze bron komt er misschien ook een Forerunner 945 aan.

[ Voor 57% gewijzigd door XWB op 08-04-2019 17:35 ]

March of the Eagles

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:29

Toppertje

www.davideografie.nl

Over de GPS in de Fenix 5+ gesproken... ik heb nu al 3x gehad in pak em beet 3 maanden tijd dat de GPS tijdens het hardlopen willekeurig na een aantal KM wegvalt, en dan een paar KM verder pakt hij toch de GPS weer op. Toch wordt er nog wel iets geregistreerd in die tussentijd, want tijdens het lopen komen de tijden en afstand gewoon door. Instelling staat op GPS+GLONASS.
Meer mensen hier last van?

Met mijn Fenix 3 heb ik dit in anderhalf jaar tijd nooit gehad, en ben geneigd om terug te gaan naar de winkel met de redenering dat dit toch niet normaal is voor een apparaat van bijna 700euro, of zie ik dat verkeerd?

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wil een nieuw sporthorloge aanschaffen, Heb altijd een polar gehad maar denk dat het nu toch een Garmin gaat worden. Was aan het kijken naar een 645 of misschien een 935 maar ik kom een Fenix 5 tegen voor 349 euro bij Amazon.de (of 299 pond bij Amazon.co.uk).

https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

No brainer toch?

Edit: niet te lang nagedacht en gewoon besteld.

[ Voor 6% gewijzigd door [Roland] op 08-04-2019 22:32 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Toppertje schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:16:
Over de GPS in de Fenix 5+ gesproken... ik heb nu al 3x gehad in pak em beet 3 maanden tijd dat de GPS tijdens het hardlopen willekeurig na een aantal KM wegvalt, en dan een paar KM verder pakt hij toch de GPS weer op. Toch wordt er nog wel iets geregistreerd in die tussentijd, want tijdens het lopen komen de tijden en afstand gewoon door. Instelling staat op GPS+GLONASS.
De uitdaging met GPS in horloges is dat de antenne in de bezel zit. Als de bezel niet voldoende naar boven gericht is kan er niet altijd een goed GPS signaal ontvangen worden.

March of the Eagles

[Roland] schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:22:
Wil een nieuw sporthorloge aanschaffen, Heb altijd een polar gehad maar denk dat het nu toch een Garmin gaat worden. Was aan het kijken naar een 645 of misschien een 935 maar ik kom een Fenix 5 tegen voor 349 euro bij Amazon.de (of 299 pond bij Amazon.co.uk).

No brainer toch?

I don't want to rain on your parade... maar... je weet dat dit de oudere versie is en dat er inmiddels een nieuwer model is die wel allemaal kaarten hebben? Maar die is wel een flink stuk duurder, dus voor deze heb je een mooi toestel voor een mooie prijs. :)

@Toppertje Ik zou sowieso de versie met galileo proberen ipv glonass, of gewoon glonass helemaal uit en alleen gps gebruiken. Niet dat dat per sé beter is, maar misschien is dat voor jou nou net de oplossing... Al zou ik zelf ook terug gaan, voor zoveel geld moet het gewoon werken. Trouwens steeds dezelfde plek waar problemen ontstaan of echt ergens @ random?

[ Voor 18% gewijzigd door rockhopper op 08-04-2019 23:07 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

No brainer toch?

Mooie aanbieding! En als je full color maps, muziek (en Spotify) en Garmin Pay niet nodig vindt, dan is dit een perfect horloge. Veel plezier er mee!

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• [Roland]
  • Niet online
rockhopper schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:05:
[...]

I don't want to rain on your parade... maar... je weet dat dit de oudere versie is en dat er inmiddels een nieuwer model is die wel allemaal kaarten hebben? Maar die is wel een flink stuk duurder, dus voor deze heb je een mooi toestel voor een mooie prijs. :)
Wist dat dit de versie uit 2017 was en wist niet dat er een nieuwere versie was, terwijl ik toch een geregelde bezoeker van dc rainmaker ben :) . Weet van het bestaan van de 5 plus met wifi en kaarten maar vind ik minder belangrijk. Maar wist dus niet dat er een "nieuwe" 5 is.
Mja @PatrickC vat het goed samen, de nieuwe is beter muziek en kaarten zijn wel wat meer waard. Maar of ie twee keer beter is durf ik niet te zeggen. Wel is ie zeker twee keer zo duur 8) Desalniettemin gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

[Roland] schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:11:
[...]

Wist dat dit de versie uit 2017 was en wist niet dat er een nieuwere versie was, terwijl ik toch een geregelde bezoeker van dc rainmaker ben :) . Weet van het bestaan van de 5 plus met wifi en kaarten maar vind ik minder belangrijk. Maar wist dus niet dat er een "nieuwe" 5 is.
Effe voor de duidelijkheid... de “nieuwe” versie van de 5 IS de 5 plus, dus je wist wel dat er een nieuwere versie was. ;)

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Galois

Galois

1811 - 1832

xray79 schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:21:
Galileo met lopen en GPS bij fietsen. Zijn allebei nauwkeurig genoeg. Fietsen van vanochtend leek iets nauwkeuriger dan het lopen van zondagochtend. Daar zag ik een paar meter afwijking liep op fietspad ipv de berm/bos ernaast. Kan ook aan het feit liggen dat je sneller fietst dan loopt en de afwijking dan minder is ivm de snellere metingen tussen de punten?
Fix is bij alletwee snel. Geen nadeel gevonden tot nu toe.
Bewuste keuze deze verschillende instelling bij fietsen en lopen? In theorie zou Galileo veel nauwkeuriger moeten zijn.

Met mijn Fenix 3 heb ik dit in anderhalf jaar tijd nooit gehad, en ben geneigd om terug te gaan naar de winkel met de redenering dat dit toch niet normaal is voor een apparaat van bijna 700euro, of zie ik dat verkeerd?
Dat is wel erg vreemd inderdaad. Zou ik zeker ook van balen en op z'n minst zorgen over maken. Heb je de nieuwste OS erop? (dat zullen ze toch waarschijnlijk zeggen bij het eerste contact in de winkel)

Ik heb op mijn oude horloge (Forerunner 620) zoiets nog nooit gehad. Wel dat ik per ongeluk zonder goede fix uit huis ging en hij in het begin goed leek te werken, maar na een paar km er helemaal geen fix was. Maar dat was dus meer mijn schuld dan die van het horloge. Zoiets is bij jou dus niet het geval?

No brainer toch?

Ik zeker een goede aanbieding! Ik heb sinds kort de Fenix 5 plus en heb lang getwijfeld tussen veel horloges. Vooral de door jou genoemden... In de ING winkel is ook een goede Fenix 5 aanbieding waar ik ook over getwijfeld heb.

Bij mij was het uiteindelijk toch dat ik voor de Fenix 5 plus ben gegaan, omdat ik sowieso Garmin Pay wilde (dus dan hield ik alleen de 645 en de Fenix 5 plus over) en dat die kaartenoptie mij toch wel erg gaaf leek voor bv. op vakantie. Verder wilde ik toch ook de open water zwemfunctie (ivm triatlon) en multisport opties (het aanmaken van een triatlon/duatlon activiteit).

De belachelijke prijs van 700 euro werd wat verlicht toen vorige week op amazon.it een aanbieding was voor 550 euro (ik had 'm in 2 dagen in huis :)). Overigens is de 'reguliere' prijs op Amazon rond de 600 euro.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

XWB schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:55:
[...]

De uitdaging met GPS in horloges is dat de antenne in de bezel zit. Als de bezel niet voldoende naar boven gericht is kan er niet altijd een goed GPS signaal ontvangen worden.
Daar heb je gelijk in natuurlijk, maar hoe zou ik het horloge dan moeten dragen :? daarbij is het horloge gemaakt om mee te sporten. Tevens heb ik dit in anderhalf jaar met mijn Fenix 3 nooit gehad, dit apparaat is een factor 2 duurder, lijkt mij toch dat deze minstens net zo goed moet zijn.
rockhopper schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:05:
[...]

@Toppertje Ik zou sowieso de versie met galileo proberen ipv glonass, of gewoon glonass helemaal uit en alleen gps gebruiken. Niet dat dat per sé beter is, maar misschien is dat voor jou nou net de oplossing... Al zou ik zelf ook terug gaan, voor zoveel geld moet het gewoon werken. Trouwens steeds dezelfde plek waar problemen ontstaan of echt ergens @ random?
Die twee opties met en zonder Galileo zal ik nog wel even proberen komende paar week.
Het is compleet random, de ene keer is het een paar honderd meter en de andere x een paar km, ik loop ook niet tussen hoge gebouwen of door dichte bossen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Toppertje schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:28:
[...]

Daar heb je gelijk in natuurlijk, maar hoe zou ik het horloge dan moeten dragen :? daarbij is het horloge gemaakt om mee te sporten. Tevens heb ik dit in anderhalf jaar met mijn Fenix 3 nooit gehad, dit apparaat is een factor 2 duurder, lijkt mij toch dat deze minstens net zo goed moet zijn.

[...]

Die twee opties met en zonder Galileo zal ik nog wel even proberen komende paar week.
Het is compleet random, de ene keer is het een paar honderd meter en de andere x een paar km, ik loop ook niet tussen hoge gebouwen of door dichte bossen.
Ik zou het inderdaad eens proberen zonder Galileo (dus alleen GPS). Momenteel werkt Galileo (volgens mij) nog niet zelfstandig maar in combinatie met GPS. Ik kan mij voorstellen dat als er een Galileo-fix is en deze valt weg, dat het dan even duurt om 'm of te herstellen of over te schakelen op GPS. Dat is misschien bij jou het geval?

Probeer de komende trainingen eens alleen GPS ingesteld te hebben en kijken wat er dan gebeurt? Ik ben in ieder geval erg benieuwd (al dan niet omdat ik hetzelfde horloge heb 8)).
De initiële diensten van Galileo zijn gebaseerd op zeer accurate signalen, al zullen die aanvankelijk niet continu beschikbaar zijn. In de beginfase zal Galileo daarom worden gebruikt in combinatie met andere navigatiesystemen, zoals GPS. (...) Het complete systeem zal naar verwachting volledig operationeel zijn in 2020.
bron: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-18-4023_nl.pdf

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Zou zeker teruggaan - klinkt niet goed.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Galois schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:06:
[...]

In theorie zou Galileo veel nauwkeuriger moeten zijn.
Ja, maar dat kan nog een aantal jaren duren. Alle Galileo satellieten zijn nog niet gelanceerd namelijk.

March of the Eagles

• MrAcid
  • Niet online
Is al behoorlijk nauwkeuriger is mijn ervaring (GPS + Galileo) - volgens mij zijn inmiddels ook alle satellieten in de lucht. Het verbruikt wel wat meer batterij, heb het daarom niet (meer) aanstaan, GPS is goed genoeg.

• xray79
@Galois alleen voor batterijbesparing en om te testen. Fiets voornamleijk naar het werk en terug dus niet erg belangrijk als ik daar wat zou missen. Wat niet zo is dus misschien dat ik GPS zonder Glonass of Galileo ga doen voor de trails om te kijken hoe dat gaat.

@Toppertje hier geen last maar ik gebruik geen Glonass maar Galileo als je KM tijden etc. doorkomen heb je wel GPS anders krijg je die ook niet zou ik zeggen. Hoe weet je dat je geen GPS meer hebt tijdens het lopen? en hoe ziet je grafiek eruit in GC/Strava?

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

xray79 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:54:

@Toppertje hier geen last maar ik gebruik geen Glonass maar Galileo als je KM tijden etc. doorkomen heb je wel GPS anders krijg je die ook niet zou ik zeggen. Hoe weet je dat je geen GPS meer hebt tijdens het lopen? en hoe ziet je grafiek eruit in GC/Strava?
Zo komt het eruit te zien: activiteit van gister.
Ineens een streep van (ik vermoed) geen GPS naar ineens wel weer GPS.

[ Voor 19% gewijzigd door Toppertje op 09-04-2019 14:10 ]

@Toppertje Je hebt je activiteit niet op publiekelijk staan, in ieder geval: ik moet je eerst volgen om het eea te kunnen zien, en daar zit ik dan weer niet op te wachten. Mocht je strava prive willen houden, post dan je log op een temp site als http://www.mygpsfiles.com/app/

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik merk geen verschil tussen GPS en GPS+Galileo instelling.

Deze (zaterdag) loop is met GPS. Ik liep aan de linkerkant van de weg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2NTDnKivw4MGHKtP4cFk2Y0D/full.jpg

En deze (vanavond) met GPS+Galileo. Ik liep aan de rechterkant van de weg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aMsAxZ6I1izt35JKu3oyH8rH/full.jpg

Vergelijkbare afwijking dus... uit dit N=1 onderzoek, kan geen andere conclusie getrokken worden :)

• Freeaqingme
  • Laatst online: 17-12 19:25
Ik heb dit ook wel eens een stuk. Maar, durf daar geen conclusie aan te verbinden, omdat ik niet weet hoe accuraat die kaart is. Verder voor mezelf belangrijk dat als er een afwijking in zou zitten (en het is sowieso niet op de mm accuraat), dat die consistent is. Het zou jammer zijn als je gps horloge je het ene meetpunt links van de weg plaatst en het volgende meetpunt weer rechts plaatst op een kaarsrechte weg...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Galois schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:14:
Ik merk geen verschil tussen GPS en GPS+Galileo instelling.

Deze (zaterdag) loop is met GPS. Ik liep aan de linkerkant van de weg:
-snip plaatje-
En deze (vanavond) met GPS+Galileo. Ik liep aan de rechterkant van de weg:
-snip plaatje-
Vergelijkbare afwijking dus... uit dit N=1 onderzoek, kan geen andere conclusie getrokken worden :)
We kunnen niet zien welke kant je op ging, dus het ging twee keer goed? Twee keer fout? :) En tja een klein stukje kaart zegt ook niet heel veel, je wil eigenlijk een flink stuk zien, liefst nog onder variabele omstandigheden wat betreft landschap, stukje open, stukje bos, stukje hoge gebouwen om echt goed eventuele verschillen te spotten. Gelukkig geef je zelf al aan dat het n+1 is :)

Verder ben ik het met @Freeaqingme eens, een kaart als achtergrond (zeker een onbekende) is geen goed ijkpunt. DCRainmaker beweert altijd dat je het beste de satelliet ondergrond van google maps (dus niet de kaart variant maar de 'luchtfoto' variant) kan gebruiken als referentie, maar ook die is niet 100% foolproof.
En inderdaad, beter consequent het spoor/de track aan één kant ipv een dronkenmanspoor die zigzaggend heen en weer over de weg gaat, terwijl jij netjes aan één kant blijft.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-12 14:19

No brainer toch?

Nadeel van de Fenix 5(s) is de ANT+ communicatie. Deze is niet zo goed. De Stryd footpod geeft vaak problemen, maar ook andere sensoren die via ANT+ data doorsturen.
Maar als je dat soort spul niet gebruikt, is het een mooi horloge. Met nadruk op mooi, niet op licht (qua gewicht)

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 23:03

No brainer toch?

De 5S is nu 349 en de 5 nog maar 299EU. Ik zou de S prefereren omdat ik een zeer dunne pols heb.
https://www.amazon.de/Gar...funktionen/dp/B07FGH88MB/

woei!

• Galois

Galois

1811 - 1832

pasz schreef op woensdag 10 april 2019 @ 00:04:
[...]

De 5S is nu 349 en de 5 nog maar 299EU. Ik zou de S prefereren omdat ik een zeer dunne pols heb.
Dat dacht ik eerst ook... dat ik een S zou prefereren, maar de langere accuduur heeft mij toch voor de 'gewone' doen gaan. Niet dat ik die langere accuduur nou echt nodig heb, maar een langere fietstocht of een triatlon moeten mogelijk blijven...

Mijn fiets GPS (Edge 1000) is een prachtig apparaat, maar in standaardinstellingen met de sensoren gekoppeld, haalt hij de 5, maximaal 6 uur. Toch jammer...

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

rockhopper schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:18:
@Toppertje Je hebt je activiteit niet op publiekelijk staan, in ieder geval: ik moet je eerst volgen om het eea te kunnen zien, en daar zit ik dan weer niet op te wachten. Mocht je strava prive willen houden, post dan je log op een temp site als http://www.mygpsfiles.com/app/
Zo kan het ook, knipsel van Garmin connect (klikken voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qTFYyEfxSJYMEsibgC6sR2Qa/thumb.png

Zoals te zien zit er wel gewoon verloop in het tempo, niet in de hoogte trouwens.

• middelsluis
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 18:05
Apple Watch: vraag. Ik heb al een aantal dagen activiteiten ( < 150 dagen beweging ) opgebouwd. Nu moet ik voor een aantal dagen het ziekenhuis in kan dus niet (voldoende) bewegen. Kan ik gedurende deze periode het registreren van deze dagen pauzeren zodat ik mijn "medaille" niet kwijtraak? Ok, mee eens, niet heel belangrijk maar wel grappig.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Dank @middelsluis voor de grootste glimlach vandaag, idd niet heel belangrijk en als dit je grootste zorg is als je naar het ziekenhuis moet, dan ben je een gezegend man (helaas geen oplossing voor je om je medaille te behouden).

@Toppertje: wat een rare GPS track, loopt er wel een weg zo?

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Frenz64 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:34:

@Toppertje: wat een rare GPS track, loopt er wel een weg zo?
Nee dat is het probleem ook ;) zie mijn vorige post:
Toppertje in "Het grote Sporthorloge met GPS topic"

• Frenz64
Ja, dat zag ik ook toen ik terugkeek @Toppertje , nieuwe tekst: die GPS track is raar, die klopt niet :+

Maar je hebt wel iets meer dan 8k gelopen?

[ Voor 17% gewijzigd door Frenz64 op 10-04-2019 10:47 ]

• MrAcid
  • Niet online
middelsluis schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:31:
Apple Watch: vraag. Ik heb al een aantal dagen activiteiten ( < 150 dagen beweging ) opgebouwd. Nu moet ik voor een aantal dagen het ziekenhuis in kan dus niet (voldoende) bewegen. Kan ik gedurende deze periode het registreren van deze dagen pauzeren zodat ik mijn "medaille" niet kwijtraak? Ok, mee eens, niet heel belangrijk maar wel grappig.
Nee, dat kan helaas niet. I feel your pain - ben ik een keer door een bug mijn 100+ dagen streak kwijtgeraakt en was een halve dag chagrijnig! :+

• middelsluis
Dank u allen voor de snelle reacties Duidelijk: uithuilen en opnieuw beginnen. :) :)

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-12 08:49
middelsluis schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:06:
Dank u allen voor de snelle reacties Duidelijk: uithuilen en opnieuw beginnen. :) :)
Voor een paar dagen horloge aan een actieve kennis uitlenen?

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Frenz64 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:46:
Ja, dat zag ik ook toen ik terugkeek @Toppertje , nieuwe tekst: die GPS track is raar, die klopt niet :+

Maar je hebt wel iets meer dan 8k gelopen?
Jazeker, met afstandmeten kom ik op 8,76 km, dus dat klopt gewoon.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 19:41
Zie vandaag op amazon.de de Garmin Fenix 5 voor 299 voorbijkomen en de Vivoactive 3 music voor 195. Beide best interessant, als je bekend bent met de mogelijkheden/beperkingen/bugs van elk type. ;)

PS DCRainmaker hintte al naar aankondigingen van nieuwe Garmin horloges deze week, dus als je the latest and greatest wil, nu niks kopen. :)

Dat de Garmin 945 en Garmin 245 zullen uit gaan komen is her en der al uitgelekt

[ Voor 37% gewijzigd door estorino op 10-04-2019 13:08 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• xray79
Toppertje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:20:
[...]

Jazeker, met afstandmeten kom ik op 8,76 km, dus dat klopt gewoon.
dat is raar dat je rondes in Strava niet per km zijn en dat de tijden wel doorlopen maar dat je de route niet mee ziet lopen van km 3t/m6. Bij mij nog niet voorgekomen maar ik gebruik dan ook GPS+Glonass.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:18
TheOmen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:06:
Hier nog mensen die uit nostalgische overwegingen een oud GPS-horloge gebruiken?
Kans bestaat dat apparaten met bouwjaar voor 2010 problemen kunnen krijgen in april:

Nav gadgets will be Gah, Properly Screwed if you don't or can't update firmware

Mijn good-old SpoQ heeft een certificering uit 2012, maar daarbij wordt niet gerefereerd aan de ICD-200/IS-GPS-200 specificatie......
Om hier even op terug te komen. Mijn horloge heeft zich staande gehouden in dit GPS-armageddon, maar er waren toch wat, euh, kleine problemen op apparaten met een iets grote risicofactor
https://arstechnica.com/i...flight-delays-groundings/

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• [Roland]
  • Niet online
pasz schreef op woensdag 10 april 2019 @ 00:04:
[...]

En ik gelijk besteld omdat ik bang was dat deze snel weer duurder zou worden :-)
geduld is dus toch een schone zaak.

Wel netjes dat horloge ook binnen 24 uur geleverd was. Ben er blij mee.

Edit: nog even aan het twijfelen of ik het horloge terug zal sturen en dan opnieuw bestellen.

[ Voor 8% gewijzigd door [Roland] op 10-04-2019 14:15 ]

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

xray79 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:17:
[...]

dat is raar dat je rondes in Strava niet per km zijn en dat de tijden wel doorlopen maar dat je de route niet mee ziet lopen van km 3t/m6. Bij mij nog niet voorgekomen maar ik gebruik dan ook GPS+Glonass.
Plaatje van strava, wordt gewoon netjes per km bijgehouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A7wzPbtMAqXbOc9Mterfvjwi/thumb.png
Als er geen GPS is wordt eea bepaald mbv interne sensoren... tracking heb je dan neit maar tempo kan dan nog aardig geschat worden (en de tijd loopt ook door, dus daarme kan afstand worden berekend, etc).

Lijkt er idd gewoon op dat GPS verbinding verloren wordt, de interne sensoren het overnemen, de GPS weer terugkomt en hoppa... er wordt een lijntje tussen last-known en nieuwste getrokken.

Wel vreemd en zou zeker niet regelmatig moeten gebeuren, helemaal niet als je gewoon wacht op een goede fix bij starten, je niet langs een kerncentrale/dikke storingszenders rent,je niet tussen torenhoge gebouwen of dik bos door loopt.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Toppertje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:57:
[...]

[Afbeelding]
Dat overzicht deelt Strava zelf in per kilometer of mijl (afhankelijk van de instellingen van degene die de pagina opent). De rondetijden (met de indeling van je horloge zelf dus) staan hier en daar zie je:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k0a8fdU.png

Gezien de afgeronde tijdsduur van elke ronde was dit waarschijnlijk een workout? En bij de stukken 8' snel/2' rust lijkt er inderdaad geen overeenkomende gps-data te zijn (als je hovert over de ronde zie je het bijbehorende stuk normaliter blauw oplichten op de kaart).

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• xray79
Toppertje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:57:
[...]

[Afbeelding]
kloptmaar ook in Strava zie je als je per km/ronde je ronde volgt dat die niet meer blauw wordt tussen km3 en 6 zoals @kenneth al zegt.
Zal wel met interne sensoren te maken hebben, wist ik niet (tnx @m0ridin !) wel gaaf dat die dat dus best nauwkeurig bijhoudt.
Hier (gelukkig) nog niet gezien en ik fiets (GPS only) bijna elke dag 8km heen en terug naar werk en loop (GPS+Glonass) ook regelmatig.

Verwijderd

Afgelopen zaterdag werkte de Garmin 310xt nog prima tijdens het hardlooprondje van mijn vriendin. Vandaag kon het horloge echter geen gps-verbinding meer krijgen. Zijn er meer mensen die sinds de reset van de weekteller in het gps-signaal problemen hebben met hun 310xt?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
BikeTiresDirect heeft de nieuwe Garmin Forerunner 245 Music online staan voor $349:

https://www.biketiresdire...rmin-forerunner-245-music

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/48nFXK3/Screenshot-from-2019-04-10-17-26-22.png

March of the Eagles

• Baf
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:51

Baf

slopen. alles kapot maken.

Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:11:
Zijn er meer mensen die sinds de reset van de weekteller in het gps-signaal problemen hebben met hun 310xt?
Mijn 405CX (precies even oud als de 310XT) doet het nog wel.
Er is natuurlijk nog de optie 'valsspelen' dwz dat je door pols / arm bewegingen stappen kan stimuleren. In mijn ogen een prima vorm van bewegen als je bedlegerig bent. Maar ik laat het verder aan je persoonlijke ethische commissie over of je dit in orde vind voor je eigen medaille serie
estorino schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:06:
PS DCRainmaker hintte al naar aankondigingen van nieuwe Garmin horloges deze week, dus als je the latest and greatest wil, nu niks kopen. :)

Dat de Garmin 945 en Garmin 245 zullen uit gaan komen is her en der al uitgelekt
Ik ben persoonlijk veel meer benieuwd naar de aankondiging van wahoo. Of een nieuwe fietscomputer (verkeerde topic) of een eerste horloge de rival (what's in a name). (of beide, dat zou natuurlijk ook nog kunnen)

[ Voor 27% gewijzigd door rockhopper op 10-04-2019 19:27 ]

-edit- dubbel post, deze mag weg

[ Voor 95% gewijzigd door rockhopper op 10-04-2019 19:27 ]

• middelsluis
Hmm. Je kan ook je beweginsdoel heel ver naar beneden bijstellen. Is ook valsspelen 😝

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

@m0ridin, klinkt inderdaad als een logische verklaring waarom tempo wel geregistreerd wordt.

@kenneth was inderdaad een workout van Garmin, maar nooit geweten dat die rondetijden van de workout ook geregistreerd worden door strava, thanks! d:)b

Ik ga de komende week even lopen met alleen GPS en kijken hoe dat gaat, wordt vervolgd...

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-12 15:15

Melkaz

Melkazar

Helaas de Garmin summit is over en geen watches aangekondigd. Jammer want mijn forerunner 225 is toe aan vervanging, nog even geduld nog voor de 245.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Melkaz schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:20:
Helaas de Garmin summit is over en geen watches aangekondigd. Jammer want mijn forerunner 225 is toe aan vervanging, nog even geduld nog voor de 245.
Ik begreep van de post op DCRainmaker dat er morgen 'groot nieuws' aangekondigd wordt, al is het niet duidelijk of het om hardware gaat of connect iq software ontwikkeling. Laat maar, ik zie dat de tweede post er inmiddels ook is. Beetje een 'underwhelming' post, Ray kondigde het teasend aan alsof er minstens een toestel zou komen of een bedenksel dat nog beter is dan gesneden brood, maar ik denk meh...

Anyway dat de 245 en 945 er gaan komen is zeker, de vraag is alleen wanneer. Geduld maar... Ik ben ook nog aan het wachten op een betaalbare Fenix 5x plus (richtprijs 500) momenteel zie ik ze voor 680 voorbij komen, dus het gaat de goede kant op ;)

Daarbij verwacht ik nog altijd vanuit kamp Wahoo vandaag (morgen Nederlandse tijd)

[ Voor 32% gewijzigd door rockhopper op 11-04-2019 21:15 . Reden: aanpassing nav updates op DCR site ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:40

m-vw

Dus?

XWB schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:27:
BikeTiresDirect heeft de nieuwe Garmin Forerunner 245 Music online staan voor $349:

https://www.biketiresdire...rmin-forerunner-245-music

[Afbeelding]
Nu niet meer. Iets te vroeg online waarschijnlijk.

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 08:57

ye-roon

knaak

Ik heb het vermoeden dat de GPS in m'n Garmin Vivoactive3 niet de beste is. Ik doe sinds september hardlopen en ik doe dat via een app(Couch25k van Acitve) en ik zet tijdens het lopen ook m'n garmin aan. Ik ben eigenlijk altijd van de garmin uit gegaan dat dit accurater was, maar het bewijs lijkt er op dat toch niet zo is.

Even de feitjes op een rijtje. Maandag run volgens m'n Garmin: 5.07km, volgens de app: 5.35km, dat is toch 280 meter verschil. Run van gisteren volgens m'n Garmin: 5.17km, volgens de app 5.50km. Die verschillen vielen me al tijdje op, maar hoe groter de afstand hoe groter het verschil wordt. Dus ik heb net even mapmyrun er bij gepakt en m'n route daar in gemaakt, de route komt daar ook uit op 5.50(iets meer eigenlijk, maar kan zijn dat ik binnenbochtjes neem). Het lijkt er dus op de de gps van m'n telefoon een stuk accurater is. Vraag is echter waarom de garmin denkt dat ik 330 meter minder heb gelopen, terwijl het kaartje in de run toch dezelfde route aan geeft.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of dit eerder mee gemaakt? Is er een fix?

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-12 18:30
rockhopper schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:21:
[...]

Er is natuurlijk nog de optie 'valsspelen' dwz dat je door pols / arm bewegingen stappen kan stimuleren. In mijn ogen een prima vorm van bewegen als je bedlegerig bent. Maar ik laat het verder aan je persoonlijke ethische commissie over of je dit in orde vind voor je eigen medaille serie
Ik zou dat dan wel doen met de handen boven de lakens.. anders zal de verpleegkundige misschien heel raar opkijken als ze plotseling binnenstapt ;)

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 12:13
Tijdelijk je beweegdoel verlagen 😉
Ook na enkele dagen Z-H ben je niet gelijk weer helemaal fit en zet je een doel wat haalbaar is.

• Frenz64
ye-roon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:55:
......en ik zet tijdens het lopen ook m'n garmin aan.....
Als je dat tijdens het lopen doet dan mis je logischerwijs een stuk route :+

Beetje flauw natuurlijk, maar het kan eraan liggen dat je fix laat is en daardoor hij later de meting start.

Feit is wel dat de afwijking te groot is om aan afgesneden bochtjes te wijten.

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 08:57

ye-roon

knaak

Frenz64 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:34:
[...]

Als je dat tijdens het lopen doet dan mis je logischerwijs een stuk route :+

Beetje flauw natuurlijk, maar het kan eraan liggen dat je fix laat is en daardoor hij later de meting start.

Feit is wel dat de afwijking te groot is om aan afgesneden bochtjes te wijten.
Ik zet het em, wacht op GPS op horloge, druk dan op play in de app, en druk zodra de timer daar begint op start op me horloge.

Dat van die afwijking en te groot zijn dacht ik ook, blij dat je hetzelfde denkt. Misschien is de Garmin reddit polsen.

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

ye-roon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:08:
[...]

Ik zet het em, wacht op GPS op horloge, druk dan op play in de app, en druk zodra de timer daar begint op start op me horloge.

Dat van die afwijking en te groot zijn dacht ik ook, blij dat je hetzelfde denkt. Misschien is de Garmin reddit polsen.
Mjah, ik zorg altijd dat ik even een (goede/groene) fix heb voor ik begin. Als ik me omkleed leg ik het horloge op de vensterbank voor een fix...

Dan ga ik naar buiten, wandel een klein stukje en zorg dat ik dan een fix heb en DAN ga ik echt lopen. Zo gauw het groen is meteen gaan is alsnog vrij snel (al zou je idd verwachten dat dat genoeg moet zijn).

Wat als je de routes bekijkt in garmin connect, met zo'n groot verschil moet er toch iets te zien zijn?

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb het vermoeden dat de GPS in m'n Garmin Vivoactive3 niet de beste is. Ik doe sinds september hardlopen en ik doe dat via een app(Couch25k van Acitve) en ik zet tijdens het lopen ook m'n garmin aan. Ik ben eigenlijk altijd van de garmin uit gegaan dat dit accurater was, maar het bewijs lijkt er op dat toch niet zo is.

Even de feitjes op een rijtje. Maandag run volgens m'n Garmin: 5.07km, volgens de app: 5.35km, dat is toch 280 meter verschil. Run van gisteren volgens m'n Garmin: 5.17km, volgens de app 5.50km. Die verschillen vielen me al tijdje op, maar hoe groter de afstand hoe groter het verschil wordt. Dus ik heb net even mapmyrun er bij gepakt en m'n route daar in gemaakt, de route komt daar ook uit op 5.50(iets meer eigenlijk, maar kan zijn dat ik binnenbochtjes neem). Het lijkt er dus op de de gps van m'n telefoon een stuk accurater is. Vraag is echter waarom de garmin denkt dat ik 330 meter minder heb gelopen, terwijl het kaartje in de run toch dezelfde route aan geeft.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of dit eerder mee gemaakt? Is er een fix?
Post eens links van de activiteiten - anders is het lastig speculeren welke 'juist' is.

Dus eigenlijk per activiteit:
  • Garmin activiteit
  • Couch25k activiteit
  • Eventueel de MapMyRun kaart die je handmatig/achteraf gemaakt hebt waarop je op satellietbeeld ingeklikt hebt hoe je route loopt.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:46

Ik heb hetzelfde horloge. Op het vaste rondje (6.5km) dat ik 2x per week loop, varieert de gemeten afstand ongeveer 100 meter.
Het ligt denk ik ook aan waar je loopt: als ik in het bos loop is het GPS traject aanmerkelijk minder nauwkeurig dan op de vlakte. Hoogbouw langs de route zal ook niet helpen.
Overigens heb ik hier ook afbeeldingen van GPS routes gemeten met veel duurdere Garmin horloges voorbij zien komen die er dramatisch uitzien vergeleken met die van mij.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:50
Op Amazon.co.uk zijn diverse Garmin horloges in spring sale.
Rob Voets schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:49:
Op Amazon.co.uk zijn diverse Garmin horloges in spring sale.
Ugh, had dat nou niet gezegd, nu heb ik weer een rondje amazon europa gedaan en zag dat er eindelijk een F5x plus in mijn target range te koop was. 590€ op amazon.es (ja ja ik weet dat ik 500 als grens had gesteld, maar ik kon deze niet voorbij laten gaan).
Mijn portemonnee haat je nu @Rob Voets al is het ergens wel grappig dat je me met die nick uiteindelijk bij amazon.es hebt gebracht.

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Dios mio! 430€ voor een Fenix 5 Plus op Amazon.es..dat is toch wel heel tempting. Toch wacht ik nog even af op de aankondiging van de nieuwe forerunners.

Melkaz schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:40:
¡Dios mio! 430€ voor een Fenix 5 Plus op Amazon.es..dat is toch wel heel tempting.
Fixed it for you ;)
430€ is erg mooi inderdaad, maar ik hecht verreweg de meeste waarde aan lange accuduur en het saffierglas is standaard bij de x. Als ik wat krapper had gezeten was dat 'm wel geworden denk ik.

Voor de twijfelaars, er zal waarschijnlijk nog wel een (kleine) voorraad voorbij komen op prime day binnen nu en drie maanden (precieze dag blijft geheim tot dat het er bijna aankomt). Daar is dus wel een prime lidmaatschap voor nodig, maar die kan je ook op proef nemen en/of meteen weer afzeggen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

430 euro is wel erg weinig voor de Fenix 5 plus. Nu is de prijs overigens 546... Was het wel de plus-versie @Melkaz?

Ik heb mijn 5 plus vorige week op amazon.it voor 550 gehaald... :) Vond dat al een mooie deal..

[ Voor 32% gewijzigd door Galois op 13-04-2019 18:41 ]

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Galois schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:37:
430 euro is wel erg weinig voor de Fenix 5 plus. Nu is de prijs overigens 546... Was het wel de plus-versie @Melkaz?

Ik heb mijn 5 plus vorige week op amazon.it voor 550 gehaald... :) Vond dat al een mooie deal..
Ik durf te zweren dat het de plus was maar gezien de huidige prijzen heb je denk ik toch gelijk! My bad...

Overigens zou ik eerder voor de reguliere gaan ipv de X vanwege de size en gewicht. Ik wil m'n volgende Garmin ook gaan gebruiken als daily watch omdat ik helaas klaar ben met fitbit en hun kwaliteit, ik blijf maar bandjes vervangen etc. Overigens prefereer ik nog wel de fitbit app voor health tracking maar dat zal wellicht een kwestie van wennen zijn.

• Frenz64
gefeli @rockhopper , je geduld was bewonderenswaardig. Nog ff wachten en hij zit om je pols!
Bedankt, haha ja gekocht op amazon.es maar verstuurd vanuit Italië, hij was op de Italiaanse site ook voor dezelfde prijs, maar ik kan beter Spaans dan Italiaans, dus maar voor de .es gegaan.
Vorige keer dat ik iets in Spanje bestelde was het hier al na twee dagen, maar ik gok dat het nu eerder een week tot twee weken gaat worden (zeker gezien het weekend is nu)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Was ook op zoek maar nog nu ff nog on hold voor de Fenix 5 plus
https://www.sportler.com/de/suche?searchTerm=+Fenix+5+plus
499 (verzenden 5,95 €) daar.....430 is wel erg goedkoop, een chapeau deal... _/-\o_

https://www.bike24.com/1....1001%2C1005%2C1010%2C1020
513 incl verzenden

Mijn 910XT is eigenlijk nog goed genoeg ook al is 5 jaar oud. De grondcontact tijd optie, de reactiviteit checken lijkt me nog wel een erg leuke toevoeging. Kan ik zelf ook beter zien hoe dat gaat, de trainer heeft meer mensen om naar te kijken en de Fenix neemt het "gewoon"mee....

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 13-04-2019 21:44 ]

• Freeaqingme
route99 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:35:
Mijn 910XT is eigenlijk nog goed genoeg ook al is 5 jaar oud. De grondcontact tijd optie, de reactiviteit checken lijkt me nog wel een erg leuke toevoeging. Kan ik zelf ook beter zien hoe dat gaat, de trainer heeft meer mensen om naar te kijken en de Fenix neemt het "gewoon"mee....
Wat zou je dan willen met de grondcontact-tijd functionaliteit*? Ik heb hier laatst naar gekeken, maar de conclusie die ik op internet aantrof was dat dat weinig 'actionable' was. Ofwel, stel dat het apparaat zegt dat de grondcontacttijd X ms is, wat voor oefening ga je dan doen om dat hoger, of juist lager te krijgen? Is er een ideale grondcontacttijd?

Daarnaast is een 910XT natuurlijk echt een sporthorloge die je doorgaans vermoedelijk alleen tijdens het sporten draagt. De Fenix is ook gewoon een smart watch die je de hele dag om hebt (althans, de meeste mensen - denk ik).

offtopic:
Los van functioneel nut, is meer grafieken natuurlijk wel altijd leuk >:)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• route99

route99

Zoals het woord al zegt, reactiever worden ,door je met de zelfde energie meer kun doen: een samnevatting uit de atletiek cursus.
8 Reactiviteit
Veel spieren zijn te vergelijken met grote elastieken (bijvoorbeeld kuitspieren en hamstrings). Met
name de elastische delen van een dergelijke spier kunnen worden opgerekt Tijdens deze oprekking
wordt energie voor korte tijd opgeslagen, die vervolgens weer kan ontladen. Het op deze manier
hergebruiken van de energie die tijdelijk ligt opgeslagen in elastische structuren van de spier (door
rek) wordt reactieve spierwerking genoemd.
Reactieve spierwerking treedt bijvoorbeeld op bij het begin van de standfase. Het
lichaamszwaartepunt beweegt zich op dat moment naar beneden en het afremmen van deze
beweging wordt onder andere tot stand gebracht door de energie van de neerwaartse beweging om te
zetten in elastische energie. De elastische energie ligt bijvoorbeeld opgeslagen in het op rek brengen
van de achillespees en de spieren van het onderbeen. Ook de vervorming van de voet speelt hierbij
een voorname rol.
De ontlading van de elastische energie wordt gebruikt voor het weer omhoog brengen van het
lichaamszwaartepunt bij de volgende zweeffase. Door reactiviteit kan er zo zuiniger worden
omgegaan met de beschikbare energie.
En een echte sport horloge dat is de Fenix ook , dat "andere" krijg je er bij....is niet mijn doel/behoor niet bij dat deel qua doelgroep.
Gezien de ruime input van anderen valt het blijkbaar nog steeds onder dit "Het grote Sporthorloge met GPS topic" en is niet afgesplitst, had je dan soms gewild omdat je er naar verwijst?
Freeaqingme schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 22:10:
[...]

Wat zou je dan willen met de grondcontact-tijd functionaliteit*? Ik heb hier laatst naar gekeken, maar de conclusie die ik op internet aantrof was dat dat weinig 'actionable' was. Ofwel, stel dat het apparaat zegt dat de grondcontacttijd X ms is, wat voor oefening ga je dan doen om dat hoger, of juist lager te krijgen? Is er een ideale grondcontacttijd?
Volgens Garmin:
Dit is de hoeveelheid tijd waarbij u contact maakt met de grond bij iedere stap tijdens het hardlopen. De grondcontacttijd is meestal heel kort en wordt daarom gemeten in milliseconden. Voor zeer goede hardlopers zijn de grondcontacttijden zelfs extreem kort, vaak minder dan 200 ms. Vrijwel alle ervaren hardlopers hebben grondcontacttijden van minder dan 300 ms omdat zij hebben geleerd hun voeten snel weer op te tillen en niet doorglijden als ze neerkomen. Bij doorglijden komt de voet te ver vóór het lichaam neer, wat leidt tot een remmende beweging bij het neerkomen en meestal langere grondcontacttijden.

Wat je b.v. kunt trainen is van een hak-landing naar een middenvoet -of voorvoet-landing gaan. De grondcontacttijd gaat dan omlaag en je ‘remt’ ook minder omdat je voeten minder ver vóór het lichaam landen.

• route99

route99

Dank je. Ben er al bekend mee, alleen mijn 910XT kan het (de progressie of juist niet..... ) niet meten vandaar een blik op die Fenix en heb het even benoemd als een feature dat mij aansprak.
Maar de info kan nog steeds zeer nuttig zijn voor wie het nog niet weet en je reageert immers op @Freeaqingme , dus Afbeeldingslocatie: https://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/thumb-up.gif

Edit: iets dat niet in dat stukje staat hoe de core stability hier bij van pas komt. En ook hoe je je beenspieren icm dat gebruikt.
De core stability zorgt ervoor dat jouw balans bij de landing ok is en dat je snel kunt "doorstappen", heb er even geen ander woord voor. Je bent super stabiel en er gaat een minimale hoeveelheid energie verloren en andere zaken. Uiteraard moet je dan nog steeds dat doen wat je beschrijft
Wat je b.v. kunt trainen is van een hak-landing naar een middenvoet -of voorvoet-landing gaan. De grondcontacttijd gaat dan omlaag en je ‘remt’ ook minder omdat je voeten minder ver vóór het lichaam landen.
....... maar dan kun je het ook echt efficient uitvoeren.
In het verlengde daarvan het optimale gebruik van de beenspieren. Hoe beter je de landing op kunt vangen en de krachten die daar bij vrij komen (bijv bij de landing) als potentiële energie in de been en voetspieren op kunt slaan, des te sneller kun je doorstappen. De spieren zijn er helemaal klaar voor (de zgn voorspanning) en daarmee kun je bij en na de landing dit direct inzetten.
De mate waarin je dit allemaal kunt beheersen bepaalt in sterke mate de contacttijd, want het is de reactiviteit.

Ik wil er nog wel het volgende aan toevoegen om blessures te voorkomen: Vanuit technische & fysiologische aspecten gezien lijkt het dus voor de hand liggend om de door @PatrickC genoemde voorvoetlanding dan altijd te gebruiken... dat schrijft hij dus zelf niet! En dat is prima.
Want je moet a. die techniek wel heel wel goed beheersen en b. zeer goed belastbaar zijn om dat aan te kunnen anders is het een recipe for a disaster... in NL geschreven.... de kans op blessures kunnen groot zijn.

Tja.... wat is wijsheid? Als je alleen traint, probeer het via een overgangsperiode om van haklander naar middenvoetlander te komen of als je dat al was, om voorvoetlander te worden.
Heb je een trainer, ga niet zelf liggen te kl**ien, die trainer is er niet voor niets.Vaak zit het al als onderdeel in de training, maar vraag van hem/haar wat specifieke aandacht om een omschakeling mogelijk is en als je het probeert om het in de gaten te houden en feedback te geven.

[ Voor 104% gewijzigd door route99 op 14-04-2019 09:17 ]

route99 schreef op zondag 14 april 2019 @ 08:46:
Ik wil er nog wel het volgende aan toevoegen om blessures te voorkomen: Vanuit technische & fysiologische aspecten gezien lijkt het dus voor de hand liggend om de door @PatrickC genoemde voorvoetlanding dan altijd te gebruiken... dat schrijft hij dus zelf niet! En dat is prima.
Want je moet a. die techniek wel heel wel goed beheersen en b. zeer goed belastbaar zijn om dat aan te kunnen anders is het een recipe for a disaster... in NL geschreven.... de kans op blessures kunnen groot zijn.
Helemaal mee eens natuurlijk. (y)

• Galois

Galois

1811 - 1832

@route99, de Fenix 5 (plus) zelf meet geen grondcontacttijd. Daar heb je een hartslagband of een pod voor nodig. Staplengte en cadans doet het horloge wel zelf.

Om reactiever af te kunnen zetten (en dus een kortere grondcontacttijd), kun je ook kijken naar een actievere knieinzet.

Verder ben ik het wel eens dat de 'oudere' sporthorloges als inderdaad de 910XT (en ook mijn vorig horloge de Forerunner 620) eigenlijk alleen voor het sporten waren. Bij zeker de Fenix 5 plus heeft Garmin zijn best gedaan om een horloge te maken die 'dagelijks' gedragen wordt.

• route99

route99

Goed punt, Afbeeldingslocatie: https://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/thumb-up.gifik had er alleen globaal naar gekeken, de papieren features.
Heb geen haast want op zich is de 910XT een prima ding. Ook de accutijd is na 5 jaar vrij intensief gebruik nog prima.
Het "dagelijks" is nu nog geen "must" hier..
Ben er nog niet uit en het heeft ook niet de hoogste prio.
Hoe mooi de 910XT ook is... op MP kom je er haast niet van af....
https://www.marktplaats.n...in%20910xt&categoryId=795

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 14-04-2019 10:11 ]

route99 schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:08:
Goed punt, [Afbeelding]ik had er alleen globaal naar gekeken, de papieren features.
Heb geen haast want op zich is de 910XT een prima ding. Ook de accutijd is na 5 jaar vrij intensief gebruik nog prima.
Het "dagelijks" is nu nog geen "must" hier..
Ben er nog niet uit en het heeft ook niet de hoogste prio.
Hoe mooi de 910XT ook is... op MP kom je er haast niet van af....
https://www.marktplaats.n...in%20910xt&categoryId=795
Die mensen die er meer dan 75€ voor vragen mogen zich schamen in mijn ogen. Het toestel is inmiddels echt oud, aangekondigd in oktober 2011 en verkrijgbaar sinds 2012. Verder een prima toestel, maar nieuw was het ook 'maar' 350€. En we hebben het toch over elektronica, wegens gebrek aan alles wat betreft connect iq sterk verouderd. Maar inderdaad puur sporten zonder toeters en bellen kan ie nog prima jaren verder.

Ik erger me gewoon aan mensen die veel te veel vragen op MP (net zoals die mensen die 2e hands aanbieden voor meer dan dat spullen nieuw in de winkel liggen)

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zolang mensen het ervoor blijven betalen.. Anders zakt de prijs echt wel

[ Voor 26% gewijzigd door mrwolf op 14-04-2019 12:24 ]

• route99

route99

Idd... wees reeel... ik had hem na 1 jaar en toevalig net een scherpe aanbieding 80-100 euro onder de toen veel voorkomende prijs, dat gaf net de doorslag. De advies prijs was destijds 450 de meesten verkochten hm voor ca 400 en ik betaalde ca 320.

• Freeaqingme
PatrickC schreef op zondag 14 april 2019 @ 07:55:
[...]
Vrijwel alle ervaren hardlopers hebben grondcontacttijden van minder dan 300 ms omdat zij hebben geleerd hun voeten snel weer op te tillen en niet doorglijden als ze neerkomen. Bij doorglijden komt de voet te ver vóór het lichaam neer, wat leidt tot een remmende beweging bij het neerkomen en meestal langere grondcontacttijden.
Kan je dat nu ook al niet afleiden uit de cadence (weet niet of de 910xt die kan meten als je de juiste foot pod of hartslagband gebruikt)? Het lijkt me dat hoe hoger de cadence, des te lager de grondcontacttijd is.

• route99

route99

https://fellrnr.com/wiki/Garmin_910XT
3 What's Missing
While I don't consider these missing features as 'cons', it's worth understanding the features that are missing compared with other watches.
........
Running Dynamics. Some of the newer Garmin watches can show and record Vertical Oscillation (VO) and Ground Contact Time (GCT).
Kwam via deze pagina hier terecht voor de 5X;
https://fellrnr.com/wiki/Garmin_Fenix_5X
Moet het nog eens bekijken, maar ben niet zo onder de indruk van de nauwkeurigheid van de 5X.
Niet de moderne features, komt immers uit 2011/12 maar de 910XT was in veel, zeker in de basic features een stuk beter dan de 5x....
Gelukkig had ik er al geen haast mee.

[ Voor 32% gewijzigd door route99 op 14-04-2019 13:14 ]

Freeaqingme schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:38:
[...]

Kan je dat nu ook al niet afleiden uit de cadence (weet niet of de 910xt die kan meten als je de juiste foot pod of hartslagband gebruikt)? Het lijkt me dat hoe hoger de cadence, des te lager de grondcontacttijd is.
Ja, er zit ook een relatie tussen cadence en grondcontacttijd, maar dat is met name voor jezelf. Als ik met 190 cadence loop dan heb ik een lagere grondcontacttijd dan bij 170. De ‘kunst’ is echter om een lagere grondcontacttijd te krijgen bij dezelfde cadence. Als je bv met 180 cadence loopt en iemands anders ook, dan kan je grondcontacttijd behoorlijk verschillen met die andere persoon.

Ik zelf heb een tijdje een milestonepod gebruikt en gebruik nu sinds enkele maanden een Garmin Running Dynamics pod. Ik vind het leuk om data te zien zoals staplengte, verticale oscillatie, vericale ratio, grondcontacttijd en grondcontacttijd-balans.

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-12 21:42
Zwerver schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:34:
Lol, ok ik dacht even te kijken naar de startpost en via die weg een goede keuze te kunnen maken. Niet dus, want alles is heel erg veroudert :)

Dus.

Huidig horloge: Apple Watch Series 3
Apps: NRC en Apple Work out
Wat mis ik: Vooral de mogelijkheid om workouts over te zetten naar de aWatch, zodat ik ze niet allemaal op m'n hand moet schrijven.

Waar zit ik aan te denken: Een Garmin. Maar welke dan? Geen idee. Zolang ik maar niet achteruit ga qua hardloopfunctionaliteit en het grote gemis opgelost wordt.

"Ja maar Zwerver, dat kan je toch wel zelf uitzoeken?" Nee. Daarom vraag ik het hier ;)
De app Ismoothrun gaan gebruiken lost alles voor je op.
Zelf trainingen maken en invoeren in je Apple Watch en de mogelijkheid je activiteiten te exporteren naar verscheidene andere platformen.

• Bl0cKeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12 18:34

Bl0cKeR

titel

rockhopper schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:36:
Bedankt, haha ja gekocht op amazon.es maar verstuurd vanuit Italië, hij was op de Italiaanse site ook voor dezelfde prijs, maar ik kan beter Spaans dan Italiaans, dus maar voor de .es gegaan.
Vorige keer dat ik iets in Spanje bestelde was het hier al na twee dagen, maar ik gok dat het nu eerder een week tot twee weken gaat worden (zeker gezien het weekend is nu)
Heb je ook al bevestiging gehad dat hij wordt verstuurd? Ik heb hem ook daar besteld voor 430+20 verzending, maar ik begin steeds meer twijfels te krijgen of ik gem wel krijg..

sigh

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bl0cKeR schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:08:
[...]

Heb je ook al bevestiging gehad dat hij wordt verstuurd? Ik heb hem ook daar besteld voor 430+20 verzending, maar ik begin steeds meer twijfels te krijgen of ik gem wel krijg..
Als Amazon de verkoper is, dan weet je zeker dat hij verzonden zal worden. Is het een verkoper op Amazon, dan heb je misschien 'pech'. Maar goed, je raakt je geld in ieder geval niet kwijt. Je krijgt je geld terug.

Heb ik een tijdje geleden ook gehad op Amazon. Ik kocht er iets bij een verkoper op de website. Geld ging gelijk van mijn credit card. Maar verkoper kon niet leveren en binnen een dag stond het geld er weer op (wat je overigens niet eens merkt anders dan in je credit card overzicht, aangezien deze maar 1x per maand wordt afgelost, bij mij althans).

Maar 430 euro voor welk horloge? Fenix 5X?

• Bl0cKeR

Bl0cKeR

titel

Galois schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:49:
[...]

Als Amazon de verkoper is, dan weet je zeker dat hij verzonden zal worden. Is het een verkoper op Amazon, dan heb je misschien 'pech'. Maar goed, je raakt je geld in ieder geval niet kwijt. Je krijgt je geld terug.

Heb ik een tijdje geleden ook gehad op Amazon. Ik kocht er iets bij een verkoper op de website. Geld ging gelijk van mijn credit card. Maar verkoper kon niet leveren en binnen een dag stond het geld er weer op (wat je overigens niet eens merkt anders dan in je credit card overzicht, aangezien deze maar 1x per maand wordt afgelost, bij mij althans).

Maar 430 euro voor welk horloge? Fenix 5X?
Is inderdaad een verkoper op Amazon, dus afwachten maar. Het gaat overigens om de 5+

sigh

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-12 21:27
Zijn er meer mensen die het volgende hebben: met een suunto (in mijn geval een spartan trainer) waarbij de indicator van de batterij op het horloge zelf nog genoeg lading aangeeft, tot dat je em aan de oplader legt. Dan blijkt ie opeens maar 11% te hebben ipv bv de op het horloge aangegeven 50%. Is dit een bekend probleem/is hier een oplossing voor?

Wat heb je hier zelf al over gevonden? Eigen inzet wordt gewaardeerd op Tweakers.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 17-04-2019 09:14 ]

Bl0cKeR schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:08:
[...]
Ik zag net wat in de mail dat Spaans was dat leek op verzending, verwachte levering woensdag de 24e, maar ik zal het zo eens door translate gooien. Mijn Spaans is redelijk, maar niet vlekkeloos.
Maar zoals @Galois je zit op Amazon meestal wel goed. Mocht het misgaan, tja dan wordt de credit kaart niet belast...
Bij mij was het de F5x plus voor €590 trouwens.

-edit- Yup, translate gebruikt en het is het standaard "we've shipped your item and it can no longer be changed" bericht. Horloge is dus onderweg :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door rockhopper op 16-04-2019 19:22 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Keurige prijs hoor! Voor de F5x+... heb de F5+ voor net iets minder (550).

Ben overigens erg tevreden!

• Bl0cKeR

Bl0cKeR

titel

rockhopper schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:19:
[...]

Ik zag net wat in de mail dat Spaans was dat leek op verzending, verwachte levering woensdag de 24e, maar ik zal het zo eens door translate gooien. Mijn Spaans is redelijk, maar niet vlekkeloos.
Maar zoals @Galois je zit op Amazon meestal wel goed. Mocht het misgaan, tja dan wordt de credit kaart niet belast...
Bij mij was het de F5x plus voor €590 trouwens.

-edit- Yup, translate gebruikt en het is het standaard "we've shipped your item and it can no longer be changed" bericht. Horloge is dus onderweg :Y)
Yep, ik vandaag ook bericht uit italie dat hij verstuurd is 🙂👍🏻

sigh

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Reageren met de vraag 'wat vond bedrijf 'X' ervan is een enorme dooddoener en voegt niks toe, ben je van mening dat een post niet voldoet, maak dan een TR aan.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb nu een paar weken een HRM borstband.
Werkt allemaal goed maar vraag mij af of je die nog op een goede manier aan mijn uitrusting kan toevoegen in de Garmin app.

Ik heb hem nu als overig toegevoegd, maar weet niet of er een andere manier is.
Garmin heeft een aparte Connect IQ app uitgebracht om de Connect IQ wijzerplaten, widgets, toestel-apps, gegevensvelden en muziek-apps te beheren. Ik hem ‘m zojuist geïnstalleerd en mijn horloge staat er automatisch in en alles is veel overzichtelijker dan via de Garmin Connect app. Dit ziet er uit als een echte app store. Er werd ook meteen automatisch alles geupdate waarvoor een update beschikbaar was. Dus, eerste ervaringen/indruk zijn erg positief.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:42

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren een mooi rondje op de racefiets gezeten, sluit de garmin (Edge 705) aan op de pc en wil de .tcx file uploaden. Krijg een melding 'bad file data', kan hem ook niet op andere sites uploaden. :/
File is prima te openen met Notepad en lijkt niet defect oid, iemand dit vaker gezien?

[ Voor 1% gewijzigd door Harmen op 18-04-2019 08:46 . Reden: Verkeerd topic ]

Whatever.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:46
Harmen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:25:
Gisteren een mooi rondje op de racefiets gezeten, sluit de garmin (Edge 705) aan op de pc en wil de .tcx file uploaden. Krijg een melding 'bad file data', kan hem ook niet op andere sites uploaden. :/
File is prima te openen met Notepad en lijkt niet defect oid, iemand dit vaker gezien?
Is de melding niet toevallig 'bad time data'? Daar vindt Google wel het één en ander over:
https://support.strava.com/hc/en-us/articles/216918067-Uploading-Garmin-files-with-bad-time-data
Daar staat ook een mogelijke fix voor dit probleem

[ Voor 3% gewijzigd door dennisfr op 18-04-2019 08:38 ]

• dreamscape
  • Laatst online: 08:57
En hoort zo'n Edge niet eigenlijk thuis in Het grote fietscomputer topic ? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 108 ... 327 Laatste