Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb eergisterenavond een Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf gekocht. Die blijkt dezelfde flensdiameter en -afstand te hebben als mijn Sachs 3V dus ik kan zonder nieuwe spaakjes te kopen die naaf inbouwen in mijn Flevobike :) Dat gaat dus vanavond cq. morgen gebeuren (de naaf moet ook nog gereviseerd worden), en dan heb ik genoeg versnellinkjes :)

Hopelijk bevalt hij, want die naven zijn echt spotgoedkoop tweedehands. Mijn eerste indrukken zijn namelijk niet zo heel rooskleurig; hij heeft geen direct drive (1:1 of lock-versnelling) dus zou relatief inefficient moeten zijn, en hij is intern complexer dan de SRAM versies die ik eerst op het oog had (maar die te zeldzaam zijn). Maar aan de andere kant is het de enige naaf met het schakelmechanisme op een beschermde plek (superhandig voor de flevo) en een prijs waar je niks anders voor kunt krijgen. Met een beetje onderhoud denk ik dat hij het wel goed blijft doen... fingers crossed.

Afhankelijk van de ervaringen met deze naaf koop ik dan op termijn ook nog een versnellingsnaafje voor m'n vriendin en dan zit er geen derailleur meer op onze fietsen :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:29

Metro2002

Memento mori

Hoe ga je je ketting goed op spanning houden zonder derailleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Met een derailleur ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:38
ssj3gohan, nexus 7 zijn inderdaad erg makkelijk beschikbaar tegen zeer leuke prijzen. Mazzel dat je in dit geval de spaken zomaar over kune vlechten qua lengte :)
Wat betreft versnelling 1:1 nummer 44 is een 0,99:1 versnelling en komt dus het dichtste bij een 1:1 maar uiteraard blijf je verliezen houden. Vraag me alleen wel af hoeveel je nu daadwerkelijk verliest en of je dat in praktijk ook merkt.

offtopic:
Er is een 11 speed nexus naaf aangekondigt, waarbij net als bij een rohloffnaaf het versnellingsdeel in een oliebad draait.

Ik zit nog altijd op een stoel en onderstuurbeugel te wachten :( vrijdag ACE nog maar eens bellen, vragen of ze iets meer weten wanneer ik me onderdelen kan krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door nsa1984 op 04-05-2010 16:59 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De Nexus 7 die in mijn oude rechtopmoeilijkauwfiets zat hebben m'n vader en ik al eens onder handen genomen en gesmeerd met een mengsel van zware olie en vet. Olie houdt hij niet goed vast, maar totnogtoe werkt dit mengsel vrij goed en loopt beduidend lichter dan het lithium/siliconenvet wat erin zat. Dat is dus ook mijn plan voor deze naaf.

Afgezien van de crawler gears op rohloff, nexus en de hoge versnellingen op wijlen Sachs 12V en SA 8V naven merk ik overigens ook niet veel van inefficientie. Het grootste probleem zit hem in naven met hele grote interne overbrengingsverhoudingen en dat dikke vet. Daar zou ik zeggen dat je het wel een beetje merkt, maar het komt allemaal niet in de buurt van rol- en luchtweerstand volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Afhankelijk van de ervaringen met deze naaf koop ik dan op termijn ook nog een versnellingsnaafje voor m'n vriendin en dan zit er geen derailleur meer op onze fietsen :P
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 08:53:
Ik zou als ik jullie was toch jezelf aanleren meer te drinken. Elke 20min. is het best (niet continue kleine slokjes), en dan al snel .5 tot bijna een liter per uur als het >20 graden is. Of als het echt warm is vantevoren alvast flink drinken, want dan kan je meer (gaan) zweten dan dat je uberhaupt aan kan vullen.
Met de huidige omstandigheden heb ik niet zoveel vocht nodig. Ik had voor de zekerheid wel 2 flesjes 0,5L cola bij me, zowel voor vocht als voor suikers maar echt nodig heb ik het niet bij dit soort afstanden bij deze temperaturen. Als het 20+ is gaat echt wel m'n Platypus drinkzak mee, liefst in een Grolsch koel'box' (vorig jaar 2 gescoord, zo'n ding waar 12 blikjes in passen) met een vracht koelblokken erin bij het drinken.

En het tempo waarin ik fiets is ook wel van belang. Gisteren heb ik het dus gewoon rustig aan gedaan, dat scheelt enorm veel in voeding en vocht.
Overigens enkel spannend bij lange afstanden (en zeker bij meerdaagse tochten), naar m'n werk drink ik ook niet. Ja erna een glas.
Tja, wat is lang? Gisteren was 86 km echt niet lang.

[edit]

Vandaag heb ik trouwens maar eens de diverse trackopnames bekeken. De meeste stukken heb ik gereden met gemiddeldes onder de 30 km/h behalve het stuk van Nijverdal naar Raalte, dat heb ik gedaan met 31,7 km/h gemiddeld (13,18 kilometer afstand)

[ Voor 9% gewijzigd door WFvN op 04-05-2010 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, beter gezegd: zonder functionele derailleur ;-)

Voor het spannen blijft het noodzakelijk, niks anders heeft genoeg slag en veerstijfheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben erachter waarom ik gister het idee had dat ik niet vooruit kwam :( het lager waar de trappers in zitten zit niet meer op zijn plek. Blijkbaar zit dat met schroefdraad in de trapbuis maar dat is blijkbaar niet goed vastgezet door de fietsenzaak bij het vervangen van het voorblad want het zit nu aan 1 kant (rechts van achter gezien) er een stukje uit met als gevolg dat de trapper links nu aanloopt en dus zwaar trapt.

Uiteraard heb ik niet het goede gereedschap (torx 6 mm) dus dalijk in mijn pauze maar op zoek naar een bouwmarkt die open is want het is natuurlijk ook nog bevrijdingsdag en zijn alle bouwmarkten eerder dicht of gewoon niet open.

|:( vandaag maar op de gewone fiets gegaan :r bah en dat terwijl ik vandaag heerlijk had kunnen doortrappen op het fietspad, was geen fietser te zien en er stond nauwelijks wind. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 19:37:
[...]

Met de huidige omstandigheden heb ik niet zoveel vocht nodig. Ik had voor de zekerheid wel 2 flesjes 0,5L cola bij me, zowel voor vocht als voor suikers maar echt nodig heb ik het niet bij dit soort afstanden bij deze temperaturen. Als het 20+ is gaat echt wel m'n Platypus drinkzak mee, liefst in een Grolsch koel'box' (vorig jaar 2 gescoord, zo'n ding waar 12 blikjes in passen) met een vracht koelblokken erin bij het drinken.

En het tempo waarin ik fiets is ook wel van belang. Gisteren heb ik het dus gewoon rustig aan gedaan, dat scheelt enorm veel in voeding en vocht.
Als je 2% vochtverlies hebt, heb je 2% vochtverlies. Van mij part fiets je 10km/h, dan heb je nou eenmaal vocht nodig, of je nu dorst hebt of niet. Als je dorst krijgt ben je al te laat. En als daadwerkelijk drinkt wat je verliest moet je dat ook weer niet ijskoud drinken.

Maar goed, ik begrijp dat als je geen dorst hebt en je bent gewoon rustig aan het fietsen, je niet gelijk zoveel gaat drinken. Moet mezelf er ook toe zetten hoor. :)
Tja, wat is lang? Gisteren was 86 km echt niet lang.
Jawel, 86km is altijd lang, het is namelijk 3 uur fietsen. Niet zo stoer doen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
1h10m met de m5 met sandwichkuip anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo net even gereedschap gehaald, nou maar hopen dat het vanavond allemaal wil lukken. Zal ff foto's posten als het lukt!

Gister trouwens nog mijn cadanssnelheid gemeten: tussen de 80 en 100. 80 bij normaal rijden, 100 bij stevig aanpoten maar veel sneller als dat trek ik niet :P

[ Voor 40% gewijzigd door Metro2002 op 05-05-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 13:06:
1h10m met de m5 met sandwichkuip anders...
Mja, op een goede dag misschien ;)

Net terug van een heerlijk rondje. 60km in 2:10 met een gem. van 27.37, en een minuut of 20 achter een wielrenner aan met kruissnelheid 35~37km/h. Dat was wel ff aanpoten maar ging op zich prima, had ik niet verwacht.

En voor de gelegenheid mezelf voor en na gewogen, het scheelde een halve kilo op 87kilo, en heb 800ml gedronken. Eigenlijk te weinig, maar zoals ik zei moet ik mezelf toch wel enigszins dwingen om te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 09:46:
[...]

Als je 2% vochtverlies hebt, heb je 2% vochtverlies. Van mij part fiets je 10km/h, dan heb je nou eenmaal vocht nodig, of je nu dorst hebt of niet. Als je dorst krijgt ben je al te laat. En als daadwerkelijk drinkt wat je verliest moet je dat ook weer niet ijskoud drinken.

Maar goed, ik begrijp dat als je geen dorst hebt en je bent gewoon rustig aan het fietsen, je niet gelijk zoveel gaat drinken. Moet mezelf er ook toe zetten hoor. :)
Ik heb verder geen last gehad van de man met de hamer dus maak ik me er niet zo'n zorgen over. Ik heb inmiddels vaak genoeg langere afstanden gereden om in ieder geval binnen 100 km aardig in te schatten of ik wel/geen eten/drinken nodig heb en hoeveel.
Jawel, 86km is altijd lang, het is namelijk 3 uur fietsen. Niet zo stoer doen he ;)
Alles is relatief.
7 jaar geleden was 60 kilometer echt lang voor mij, ik lette notabene de dag ervoor op wat ik at (bij voorkeur kookte ik macaroni). Dat is dus tegenwoordig wel anders. Aan eten heb ik notabene niets meegenomen voor die 86 km. Maar goed, ik wist ook dat de supermarkten open waren en ik dus altijd nog wat zou kunnen kopen mocht het verkeerd gaan.
Maar 7 jaar geleden was 86 km voor mij ook wel stoer. Nu niet meer, daarvoor moet ik toch wel boven de 150 kilometer gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Slecht nieuws. Het lager waar de trappers in zitten wil niet echt meewerken en ik heb geen speciaal gereedschap om de boel goed vast te zetten :( ! Morgen dus maar naar de LBS om een nieuw trapaslager erin te laten zetten grrrr. Die fiets kost me klauwen met geld zo. Tis dat het zo fijn fietst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het kost ontzettend veel tijd, geld, aandacht....

Waar is dat toch mee te vergelijken? Ik kan er even niet op komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

zo, weer kleine update. Veel met andere dingen bezig geweest. Heb nu bijna alle onderdelen behalve geleidewieltjes en stuurpen. Die geleidewieltjes komen er aan per TNT. Iemand bood ze me aan n.a.v. oproepje op ligfiets.net. Dus ik mailen met hem en zijn mailadres was van zelfde faculteit aan de universiteit waar ik 100 jaar geleden op gezeten heb. Dus ik haal die gast door Google, blijkt het nota bene meneer Zephyr zelf te zijn (Danny). De ontwerper/oprichter zeg maar. Aardige vent!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 19:19:
Het kost ontzettend veel tijd, geld, aandacht....

Waar is dat toch mee te vergelijken? Ik kan er even niet op komen :+
Je kan er allebei op rijden iig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 19:34:
[...]

Je kan er allebei op rijden iig :+
:? Op computers?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 23:32
vandaag in het frisse weer toch nog 55 km getrapt, en nog twee boeken gescored bij een grote sportzaak in Beuningen.
Beide boeken gaan over het trainen met hartslagmeters, en voor een prijsje van 5 eur p.st. was het in elk geval een leuke aanvulling op mijn Polar hartslagmeter.

Beter trainen met de hartslagmeter door P. van den Bosch
Paperback | 112 Pagina's | Centrale Uitgeverij Deltas
ISBN10: 9044714813 | ISBN13: 9789044714814

Afslanken met de hartslagmeter door Peter van den Bosch
Paperback | 112 Pagina's | Centrale Uitgeverij Deltas
ISBN10: 9044718657 | ISBN13: 9789044718652

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

vanavond eens zien of mijn fiets alweer klaar is bij de LBS :/ zo'n singlespeed stadsfiets is ook geen pretje :+ Dat mensen daar zo op kicken 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 07-05-2010 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die omafiets van mij is geniaal. De trapas is al jaaaren stuk (mist een deel van de lagers aan een kant), maar hij blijft het doen het gekke ding... Ideale boodschappenfiets en stapfiets. Boodschappen aan het stuur of een leuke dame achterop.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tja als boodschappenfiets is een ligfiets niet ideaal, althans, een open ligfiets niet. Een velomobiel dan weer wel lijkt me. Heb mijn ligfiets weer terug gelukkig, nieuwe trapas in gegaan en het zaakje zit weer waar het hoort.

Even ter indicatie, zo was het:

Niet goed:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2166.jpg

:X

Goed

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2167.jpg

42 eurootjes lichter voor een nieuwe trapas incl montage. NIet eens heel duur imho. Maar hoe dat gekke ding nou ineens zo los kan komen te zitten is me nog steeds een raadsel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

trapas is een van de zaken die elke fietser zelf zou moeten kunnen wisselen! Erg leuk klusje en heel niet moeilijk. Voor die 42 euro had je namelijk een levenslang bruikbare cranktrekker, trapasuitnemer en ook nog een knappe shimano trapas gehad. Oh en als bonus erg veel bevrediging.

Aan de andere kant: nu ben je voor 4 tientjes klaar en ook letterlijk klaar ;)

Hoe die los kan is mij ook een raadsel. Is het BSA draad of italiaans? Mag niet gebeuren normaal

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Probleem is dat ik inderdaad geen goed gereedschap ervoor had. Ik had zo'n speciale dop nodig met tandjes aan de buitenkant (weet niet hoet het heet :+ ) en idd een cranktrekker. Maar die zijn ook niet heel goedkoop en om nou te zeggen dat dit klusjes zijn die ik elke dag doe :P gelukkig niet zeg maar. Heb in mijn hele leven nog nooit zoiets bij de hand gehad eigenlijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
mwa, ik had een shimano BB-tool voor 14 euro en een cranktrekker voor 4... Geen Tacx-kwaliteit, maar om het nu duur te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net terug van Ritje Schiedam <> Maasluis. Even een collega helpen met zijn tuin :P was wel een leuk ritje met gemiddeld 24,9 km/u over 26km :) Alleen heb ik nog steeds een hekel aan haakse bochten om wegen over te steken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat is niet bedacht door fietsers inderdaad........ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vandaag eens serieus gefietst met de fietscomputer ingesteld volgens de formule van Karvonen.
resultaat is wel indrukwekkend:
oude training verbrandde 980 kcal,
nu met de nieuwe manier: 1.498 kcal. (beiden over een afstand van ca 54 km gemeten).
Moet zeggen dat ik als doel heb gewichtsverlies, en dus ergens op 60-70% gebied probeer te fietsen (met de Karvonen-regeltjes).

na 2 uur trappen.... "voel' ik em wel lekker in de benen :+

Oh... en nog een wielrenner op sleeptouw gehad, die aangaf dat t lastig slipstreamen is achter ligfietsen. We hadden zoiets van " nah, we zijn net warm gedraaid" en met een fiks tempo verhogende trap-frequentie een leuke versnelling over enkele kilometers neergezet. Wielrenner kwijt (je kan daar niet afdraaien op die rechte wegen waar we reden) en 't ego weer gestreeld ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nog mensen van hier meegedaan aan de giro toertocht ? Waren een paar ligfietsers bij :) :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mijn fietsen lagen allebei uit elkaar, anders was ik wel even gaan kijken. Ondanks dat ik helemaal niks met dit soort sportonzin heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik kon me net weer eens niet inhouden, beetje last van RIS (racefiets inhaal syndroom) :+ Er kwam bij de oprit naar het hazepad in Schiedam een racefietser voorbij. Direct ging ik er achteraan zoals een goed ligfietser hoort te doen natuurlijk. Eerst even een tijdje achter blijven hangen om te kijken hoe hard hij ging. 35km/u en een beetje, best netjes. Ik denk alles of niks, ik trap mijn fietsje naar de 40km/u en blijf daar enige tijd op hangen, de racert in mijn spiegel in de gaten houdend. Deze probeert me bij te blijven want zodra ik afzak naar de 35 zie ik hem weer dichterbijkomen, ergo: hij fietst nu harder dan voorheen :P ik heb het hele hazepad maar met 37-38km/u afgefietst met de racefietsert kleiner wordend in de spiegel. Bij de afslag waar ik moest zijn is hij waarschijnlijk rechtdoor gereden want ik heb hem bij de verkeerslichten waar ik voor moest wachten niet meer gezien.

Altijd leuk maar was wel dood daarna en ben met 24km/u de rest vd route naar huis gefietst.

edit: zit net de shell ecomarathon te kijken p discovery, ik zie een hele hoop voertuigen die op velomobilen lijken. Waarom is er nog niemand op het idee gekomen om bv een quest of WaW te pakken en daar een piepklein verbrandingsmotortje erin te zetten (bv uit een solex ofzo :+ ). Daar moet je toch ook een enorm leuk verbruik uit kunnen slepen als je ziet dat een mens met weinig energie ook hoge snelheden en flinke afstanden kan afleggen in zo'n ding.

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 11-05-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb laatst nog uitgerekend dat die ecomarathon-voertuigen iets minder efficient zijn dan velomobielen: de zuinigsten zitten in de buurt van de 60W bij 30km/h, de beste velomobielen zitten daar op ~40-45W.

Dus als je dat zou doen, zou je de shell ecomarathon winnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:55:
Ik heb laatst nog uitgerekend dat die ecomarathon-voertuigen iets minder efficient zijn dan velomobielen: de zuinigsten zitten in de buurt van de 60W bij 30km/h, de beste velomobielen zitten daar op ~40-45W.

Dus als je dat zou doen, zou je de shell ecomarathon winnen :D
probleem is denk ik dat je meer brandstof zou verbruiken om de motor uberhaupt draaiend te houden dan om in beweging om te zetten uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:28:
edit: zit net de shell ecomarathon te kijken p discovery, ik zie een hele hoop voertuigen die op velomobilen lijken. Waarom is er nog niemand op het idee gekomen om bv een quest of WaW te pakken en daar een piepklein verbrandingsmotortje erin te zetten (bv uit een solex ofzo :+ ). Daar moet je toch ook een enorm leuk verbruik uit kunnen slepen als je ziet dat een mens met weinig energie ook hoge snelheden en flinke afstanden kan afleggen in zo'n ding.
Er is wel een Mango geweest die ze met zo'n motortje hebben uitgerust voor de wedstrijd.

Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Foto%20Dutch%20Painters%2012%20mei%202007.jpg

Vandaag had ik vanmorgen een half uurtje over omdat de kids en vrouw niet naar school hoefden en ik dus alleen op kon staan en alleen mezelf 'op weg' moest helpen (geen lunch, ontbijt e.d. klaarmaken want dat kon vrouwlief later op de ochtend doen). Dus ben ik mooi een blokje omgefietst.

Vanaf het werk wel rechtstreeks naar huis gereden. Uiteindelijk was het een rondje van 36 kilometer van Zwolle via Kampen naar Wezep en dan terug naar Zwolle. Dit heb ik gedaan met een gemiddelde van 31 km/h.

Oh, trouwens wel leuk. Afgelopen zaterdag zijn we met het gezin even naar een speelgoedzaak gefietst. De oudste (5) zelf op haar fiets naast m'n vrouw, de jongste (bijna 3) bij mij op schoot in de Quest. Op de terugweg lag ze op een gegeven moment op me te slapen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:03:
[...]

Er is wel een Mango geweest die ze met zo'n motortje hebben uitgerust voor de wedstrijd.

[afbeelding]
enig idee hoe die het gedaan heeft?
Vandaag had ik vanmorgen een half uurtje over omdat de kids en vrouw niet naar school hoefden en ik dus alleen op kon staan en alleen mezelf 'op weg' moest helpen (geen lunch, ontbijt e.d. klaarmaken want dat kon vrouwlief later op de ochtend doen). Dus ben ik mooi een blokje omgefietst.

Vanaf het werk wel rechtstreeks naar huis gereden. Uiteindelijk was het een rondje van 36 kilometer van Zwolle via Kampen naar Wezep en dan terug naar Zwolle. Dit heb ik gedaan met een gemiddelde van 31 km/h.

Oh, trouwens wel leuk. Afgelopen zaterdag zijn we met het gezin even naar een speelgoedzaak gefietst. De oudste (5) zelf op haar fiets naast m'n vrouw, de jongste (bijna 3) bij mij op schoot in de Quest. Op de terugweg lag ze op een gegeven moment op me te slapen O+
fietsen wordt zo comfortabel met een velomobiel dat je er van in slaap valt! dat blijkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:01:
[...]

probleem is denk ik dat je meer brandstof zou verbruiken om de motor uberhaupt draaiend te houden dan om in beweging om te zetten uiteindelijk.
Daar zeg je wel wat, de beste mini-zuigermotortjes hebben een chemisch-naar-mechanisch rendement van 35% oid, maar meestal (denk spartamet) minder dan 10%. Dan moet je dus veel meer energie in benzine meenemen dan je bij een elektromotor aan batterijen moet meenemen. Het is dat batterijen nog zo ver achterlopen op specifieke energie (batterijen: ~0.2kWh/kg, benzine 13 kWh/kg), anders zouden we een winnaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:38:
[...]

Daar zeg je wel wat, de beste mini-zuigermotortjes hebben een chemisch-naar-mechanisch rendement van 35% oid, maar meestal (denk spartamet) minder dan 10%. Dan moet je dus veel meer energie in benzine meenemen dan je bij een elektromotor aan batterijen moet meenemen. Het is dat batterijen nog zo ver achterlopen op specifieke energie (batterijen: ~0.2kWh/kg, benzine 13 kWh/kg), anders zouden we een winnaar hebben.
in die shell ecomarathon zetten ze de motor uit zodra ze op snelheid zijn tot ze weer onder een bepaalde snelheid komen en dan gaat de motor weer aan etc. Lijkt me behoorlijk inefficient omdat de motor dan nooit op bedrijfstemperatuur komt.

hm lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Metro2002 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:28:
Ik kon me net weer eens niet inhouden, beetje last van RIS (racefiets inhaal syndroom) :+ Er kwam bij de oprit naar het hazepad in Schiedam een racefietser voorbij. Direct ging ik er achteraan zoals een goed ligfietser hoort te doen natuurlijk. Eerst even een tijdje achter blijven hangen om te kijken hoe hard hij ging. 35km/u en een beetje, best netjes. Ik denk alles of niks, ik trap mijn fietsje naar de 40km/u en blijf daar enige tijd op hangen, de racert in mijn spiegel in de gaten houdend. Deze probeert me bij te blijven want zodra ik afzak naar de 35 zie ik hem weer dichterbijkomen, ergo: hij fietst nu harder dan voorheen :P ik heb het hele hazepad maar met 37-38km/u afgefietst met de racefietsert kleiner wordend in de spiegel. Bij de afslag waar ik moest zijn is hij waarschijnlijk rechtdoor gereden want ik heb hem bij de verkeerslichten waar ik voor moest wachten niet meer gezien.
Lol. Vandeweek een bromscooter tijdens zijn/haar les: haalt me samen met instructeur in (ik rijdend op MTB), maar blijft vervolgens irritant langzaam voor me rijden. (krappe 30 km/h vermoed ik) Straatje met drempels blijf ik erachter hangen omdat ik het niet sportief vond om tijdens de les er langs te scheuren of over de stoep in te halen. Dus bij een kruispunt moest de combinatie afremmen voor een auto. Ik zie kans om nog wat van mijn snelheid te behouden, vlak achter die auto door te schieten, ook voor een andere auto langs en op een stuk weg daarachter vol gas te gaan over het asfalt. Denk dat ik tegen de 35/40 km/h aan zat. Ik hoorde nog wel het geluid van de bromscooter dichterbij komen en bij een blik op zij zelfs naast me rijden, maar echt inhalen ho maar. Hoop niet dat hij/zij op dat moment rij-examen had, want dat was dan echt te hard geweest :P. Anyhow, blijkt wel weer dat je met de fiets sneller in het verkeer bent dan een brommer, omdat een brommer zich eigenlijk aan de snelheid moet houden ;). (praktijk is helaas anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Een brommer die les had :? sinds wanneer zijn er brommerpraktijklessen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Sinds niet zo gek lang. Maar gisteren heb ik ook m'n eerste horde brommerlessertjes gezien. Één instructeur met 2 gassies op brommertjes. Een vette bekende L erop van lessen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tja, of het nut heeft? ze voeren die dingen toch wel op en ze rijden je toch wel voor de sokken. Lessen achter de rug of niet. Ik vind eigenlijk dat ze een paar verplichte lessen 'what if' moeten krijgen. Wat als er ineens een kind oversteekt (noodstop maken), wat als het glad is etc. VOor autorijlessen trouwens ook hoor, verplicht slipcursus of iets bij de rijlessen zodat je ook weet waar de grenzen van een auto liggen en wat je moet doen om te corrigeren, laten zien hoe lang je remafstand is etc. Een slipcursus heeft bij mij wel mijn ogen geopend, vooral bij de noodstop en remafstand bij verschillende snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Datzelfde zou ik voor de fiets verplicht willen stellen dan :P. Wat zijn de te verwachten situaties in bepaalde omstandigheden. Gisteren nog in een sullig bochtje, in de motregen, op m'n omafiets, de achterkant aan het uitbreken gekregen. Kon hem met gemak houden, maar had er ook net zo goed op m'n plaat kunnen gaan. Ze kunnen ook beginnen met de helm verplicht te stellen voor iedere fietser, dat vind ik dan weer wat overdreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zo, vandaag m'n SON en spaakjes opgehaald voor de Hurricane van m'n vrouw. Dus dat was even lekker klussen.
Eerst heb ik de oude naaf uitgespaakt omdat ik de velg opnieuw wilde gebruiken. Vervolgens zonder handleiding het wieltje gespaakt (was m'n 3e wiel dus wist ik het nu wel zo'n beetje). Alleen was ik wel zo stom om niet te vlechten. Kwam ik achter toen het wieltje helemaal slagvrij was. Dus toch maar even de fietsenmaker gebeld over dat vlechten. Ik weet dat hij met vlechten stijver wordt maar in hoeverre dat bij een tweewieler van belang is, weet ik niet. Maar de fietsenmaker zij bij grote belasting toch ook liever vlechten. Dus mocht ik 16 spaken weer losdraaien om ze te vlechten. Wel balen want het wieltje had ik met weinig inspanning mooi recht gekregen.

Tja, dan moet je dus weer helemaal opnieuw beginnen met de slag eruit halen. Ik heb voor de zekerheid maar alle spaken losser gedraaid tot de spanning eraf was en vervolgens weer netjes op spanning gebracht.
Ik had nu enorm veel meer hoogte en breedteslag in de velg zitten dus ben ik heel wat langer aan het knooien geweest.
Had ik eindelijk de hoogteslag eruit en ook nagenoeg de breedteslag, bleek dat de velg 1mm uit het midden zat. Dus aan de ene kant alle spaken een slag gelost en aan de andere kant weer een slag aangedraaid. Daarmee kwam hij netjes in het midden uit. En helemaal mooi was dat ook de zeer lichte breedteslag die nog net meetbaar was, ook weer een stuk minder was geworden.

De oude CatEye accu was aan het einde van z'n latijn dus die heb ik van haar fiets gehaald (daarvoor is dus de SON gekomen). Maar de 20W halogeen heeft nu geen nut meer want daarvoor heb je toch echt wel een accu nodig want een SON komt met z'n 3W lang niet ver genoeg :+
Het lichtere Sigma gloei lampje (of ook halogeen?) heb ik laten zitten maar wel heb ik er een InoLED 20+ erbij gezet. En dat is maar goed ook want die Sigma blijkt ook te zwaar te zijn voor de SON want zelf heb je totaal niets aan die lamp als hij gevoed wordt door de SON, hij is wel genoeg om gezien te worden maar meer ook niet. Gezien m'n vrouw niet niet echt goed ziet in het donker heeft ze dus geen zak aan die lamp. De InoLED 20+ (die eigenlijk een 12V lamp is) geeft wel een enorme bak licht als hij gevoed wordt door de SON dus probleem opgelost.

Verder ben ik vandaag wat aan het experimenteren geweest met de plakbaarheid van lekke banden met Joe's Super Sealant antilekvloeistof erin (want ja, ook banden met antilekvloeistof kunnen lek). Er gaat een verhaal rond dat banden met antilekvloeistof niet meer geplakt kunnen worden. Ik weet nu wel beter: dikke BS. Gewoon band droogvegen, licht opruwen met schuurpapier, solutie erop en plakker erop. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
jules schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:47:
Datzelfde zou ik voor de fiets verplicht willen stellen dan :P. Wat zijn de te verwachten situaties in bepaalde omstandigheden. Gisteren nog in een sullig bochtje, in de motregen, op m'n omafiets, de achterkant aan het uitbreken gekregen. Kon hem met gemak houden, maar had er ook net zo goed op m'n plaat kunnen gaan. Ze kunnen ook beginnen met de helm verplicht te stellen voor iedere fietser, dat vind ik dan weer wat overdreven...
Bovendien helpen helmen geen zier *starts flamewar* :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-06 11:02

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Lolled @ ssj3gohan ;).

Ik ben zelfs aan het twijfelen om toch maar eens te gaan kijken voor een vlagje :). Bijna alle vrienden, familie en collega's vragen telkens weer opnieuw waarom ik geen vlagje heb. Ze beweren ook allemaal dat die paar extra vierkante decimeter een groot verschil in zichtbaarheid zou zijn. Als het inderdaad zoveel helpt, zou het bijna dom zijn om het niet even te testen. In snelheid zal de weerstand van zo'n vlagje niet te merken zijn en veel extra nadelen kan ik niet bedenken :X.

Volgend weekend staat er een 600km brevet voor mij op het programma. Ik wil de 600km zonder overnachtingen fietsen. Gelukkig is de start op amper 30km van mijn deur, kan ik er naartoe fietsen. Twee weken geleden mijn eerste (wel vlakke) 300km brevet gereden, wat erg goed ging. Heb er langs de ene kant wel goede hoop op, maar langs de andere kant is het dubbel zo lang, nacht doorrijden en door stukken heuvelachtig gebied.

Maandag ga ik eerst in Antwerpen nog wat fietskledij zoeken en nieuwe mp3 speler ophalen, wat ik kan combineren met een leuke fietstocht. Ook ineens kijken voor een nieuwe fietscomputer/hartslagmeter. Ik heb nog nooit met hartslagmeter gefietst maar het spreekt me wel aan, extra statistieken en cijfertjes :>. Een sigma bc 2209 lijkt me wel leuk, alleen erg prijzig. Zijn er hier mensen die al geruime tijd met hartslagmeter rijden die me kunnen vertellen of het buiten leuke cijfertjes de eerste ritten nog wat zinnigs doet?

[ Voor 37% gewijzigd door DeadLock op 15-05-2010 23:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

DeadLock schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:00:
Lolled @ ssj3gohan ;).

Ik ben zelfs aan het twijfelen om toch maar eens te gaan kijken voor een vlagje :). Bijna alle vrienden, familie en collega's vragen telkens weer opnieuw waarom ik geen vlagje heb. Ze beweren ook allemaal dat die paar extra vierkante decimeter een groot verschil in zichtbaarheid zou zijn. Als het inderdaad zoveel helpt, zou het bijna dom zijn om het niet even te testen. In snelheid zal de weerstand van zo'n vlagje niet te merken zijn en veel extra nadelen kan ik niet bedenken :X.
Nadelen vlaggetje:

- Lelijk
- Mensen denken dat er een kind aankomt en verwachten niet dat die 30+ km/u gaat
- Lelijk
- Luchtweerstand
- Ik wordt op de ligger vaker gezien dan op de bukker valt me op!

MIjn vriendin heeft vrijdagavond een nieuwe fiets gekocht, een Koga miyata confidence dus dat werd zaterdag fietsen natuurlijk. Voor een keer had ik weer eens zin om op de gewone fiets mee te gaan dus we hebben even een rondje gefietst van 25km. Een aantal dingen die mij opvielen:

- Zadel = kut
- Voorover leunen is goed voor je snelheid maar niet voor je polsen, rug en nek :+
- Snelheid ligt ongeveer gelijk als op de ligfiets , omhoog wat sneller, omlaag wat trager.
- Haakse bochten en oversteken is net zo k*$*#&$*t als op een ligfiets
- Ik heb het idee dat automobilisten me minder opmerken
- Het is wel weer even leuk om met 40km/u over de vlaardingse vaart te scheuren op een gewone fiets :+

Kwam onderweg nog een hele stoet ligfietsers tegen van Ligfiets centrum Brielle, die reden niet heel erg hard maar was wel een heel gaaf gezicht :o Volgens mij was de laatste de eigenaar ofzo want die riep naar me dat ze te huur waren. Ik heb maar even gereageerd met de opmerking: Ik heb er al 1 :D. Dat antwoord had ie niet verwacht denk ik want hij keek echt zo van 'o' :/ :+

Nog nooit zoveel ligfietsers op 1 dag gespot, dat dan weer wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Standaardantwoord over vlaggetjes: werkt niet, ziet er dom uit. Fietsen = defensief rijden, want je bent een zwakke verkeersdeelnemer op bijna elk punt. Vlaggetjes zie je alleen maar als het zicht heel goed is en het vlaggetje opvallend, beiden omstandigheden waaronder je het vlaggetje niet nodig hebt. Bovendien is een vlaggetje veel te klein om op te vallen, boven een heg ziet niemand het, elders lijkt het eerder een vogel of takje dat naar beneden valt. Bovendien is het enkel gebaseerd op gevoel en iedereen weet dat je gevoel niet met feiten moet mengen, want dan krijg je dingen als antiterrorismemaatregelen enzo.

Over die koga miyata:
- Zadel is bilafhankelijk. Een zadel kan goed zitten, zolang hij je zitbeenderen maar goed ondersteunt. Een zadel dat te smal of te breed is doet dit niet en heo duur of mooi die ook is, zal altijd slecht zitten en zadelpijn veroorzaken. Overigens, zadelpijn krijg je ook als je gewoon heel lang niet op een zadel hebt gezeten of een slechte conditie hebt.
- Voorover leunen op een toerfiets, koop daar een vlinderstuur voor.
- Snelheid zal wel goed zitten. Het is al vaak genoeg gezegd: zitten of liggen, het maakt niet bijster veel uit, opgepompte banden, aardige techniek en ervaring wel.

@deadlock: knap hoor, ik zou het niet aandurven. Hartslagmeter is handig om op het randje van je conditie te rijden, anders moet je het zoals ik en velen met mij op gevoel doen en dat is toch een heel stuk trager dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:40:
Over die koga miyata:
- Zadel is bilafhankelijk. Een zadel kan goed zitten, zolang hij je zitbeenderen maar goed ondersteunt. Een zadel dat te smal of te breed is doet dit niet en heo duur of mooi die ook is, zal altijd slecht zitten en zadelpijn veroorzaken. Overigens, zadelpijn krijg je ook als je gewoon heel lang niet op een zadel hebt gezeten of een slechte conditie hebt.
Ik heb niet op de Koga gereden he, dat deed mijn vriendin. Ik was gister op mijn Jan Janssen maar daar wil ik toch ook een ander zadel op hebben. Heb gekeken voor een Brooks zadel, dat schijnt zo ongeveer de heilige graal te zijn onder de zadels maar die prijs houdt me toch enigszins tegen (85 euro ! ). En hij is echt KEIhard , misschien is dat juist fijn maar ik heb er zo mijn twijfels bij. Toen we voor de Koga aan het kijken waren heb ik zelf nog even op een Giant gezeten en daar zat echt een heel fijn zadel op, iets smaller als ik nu heb en wat harder. Maar die zat als gegoten :9
- Voorover leunen op een toerfiets, koop daar een vlinderstuur voor.
Check, op zowel mijn fiets als op de koga zit een vlinderstuur. Zit zelf nog te denken aan dropbars maar weet niet of dat a) past , b) staat
- Snelheid zal wel goed zitten. Het is al vaak genoeg gezegd: zitten of liggen, het maakt niet bijster veel uit, opgepompte banden, aardige techniek en ervaring wel.
Merk wel dat sinds ik ligfiets ik echt véél meer mijn spieren heb ontwikkeld. Vooral mijn bovenbeenspieren zijn zichtbaar dikker en steviger geworden, kuitspieren ook iets. Wel grappig maar op de gewone fiets merk ik dat ik ook daar profijt ervan heb. Alleen toen ik enkel nog op de gewone fiets reed had ik niet direct het idee dat mijn spieren erg hard ontwikkelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vandaag een PR gevestigd: 91km gereden op de liggert! en 2.000km TOTAAL al verreden!! YIHAAA!

voel nu mijn lichaam goed gloeien, en merkte op de weg terug de man met de hamer...
de hartslag schoot als een gek omhoog zodra ik tempo wou bijhouden (wat dus niet lukte).
Leermoment: meer drinken onderweg. ONdanks dat het relatief koel maar zonnig was,
droog je toch snel uit denk ik.
Met cyclevision toch eens kijken naar zo'n camel-bag of zo, zodat ik tenminste wat kan drinken tijdens het rijden.
in de 91 km is er volgens de Polar 1131 + 1426 = 2557 kcal verbrand :), en dus goed om nog meer
bodyfat weg te schroeien :D.

klein hoogtepunt voor mij was dat ik deze week sinds lange tijd weer de 85kg op de schaal zag staan !
nee... 't blijft motiveren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Goed bezig, je hebt intussen al meer km's weg dan ik !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Thanks!

nu nog kijken naar drinksystemen...
ik rij met een kleine tas achterop, waar ik eea in kwijt zou kunnen.
als er dus ligfietsers zijn die ideeen, foto's of info hebben :) feel free to share!

<slaat nog een drankje achterover na een heerlijk bad!>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wat is er mis met de good ol' Bidon? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
die krijg ik niet 1-2-3 handig op mijn Stinger Optima.
zowiezo wil ik niet gaan boren in het frame/zitje,
dus wellicht zijn er bruikbare ervaringen met andere drinksystemen.
vandaar!

Zojuist de kettinggeleiders gereinigd, man man wat een bagger kwam daar uit!
toch handig dat zo'n schoenveter multi-purpose is! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn ligfiets staat hier al anderhalf jaar stil in de garagie. Foei @ mijzelf!

Enerzijds omdat ik meer ben gaan werken en daarnaast studeren (werk/studeerweken van 55+ uur), anderzijds omdat mijn fiets niet meer kan rijden nadat hij na de laatste rit (een fietsvakantietje van 600km) te lang heeft stilgestaan: de kogellager van één van de kettingrollen zit compleet vast.

Ik heb dus een nieuwe kogellager nodig. Nu heeft de oude lager als codering '6000RS'. Zijn dit standaard notaties en kan ik in principe een willekeurige andere kogellager met code 6000RS kopen? Bij veel webshops gebruiken ze één plaatje voor hun gehele collectie kogellagers, niet echt handig. De maten worden vaak wel vermeld, maar het gaat dan om hoogte*breedte*diameter, terwijl mijn lager ook nog een middenstuk heeft dat hoger ligt.

Mijn lager:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qG55TSzbTv9eT9ME1hUNxStv/full.jpg

Een standaardplaatje bij een 6000RS kogellager in een webshop:

Afbeeldingslocatie: http://www.protuning.nl/contents/media/000.jpg

Iemand enig idee? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:42
Woeps. Mijn zitje zit aan de rechtervoorkant los. Met optrekken verschuift hij in z'n oogje. Imbusboutje even vastdoen. Voelt erg vreemd om je stoel onder je te voelen bewegen. brr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gizz schreef op zondag 16 mei 2010 @ 22:21:
Mijn ligfiets staat hier al anderhalf jaar stil in de garagie. Foei @ mijzelf!

Enerzijds omdat ik meer ben gaan werken en daarnaast studeren (werk/studeerweken van 55+ uur), anderzijds omdat mijn fiets niet meer kan rijden nadat hij na de laatste rit (een fietsvakantietje van 600km) te lang heeft stilgestaan: de kogellager van één van de kettingrollen zit compleet vast.

Ik heb dus een nieuwe kogellager nodig. Nu heeft de oude lager als codering '6000RS'. Zijn dit standaard notaties en kan ik in principe een willekeurige andere kogellager met code 6000RS kopen? Bij veel webshops gebruiken ze één plaatje voor hun gehele collectie kogellagers, niet echt handig. De maten worden vaak wel vermeld, maar het gaat dan om hoogte*breedte*diameter, terwijl mijn lager ook nog een middenstuk heeft dat hoger ligt.

Mijn lager:

[afbeelding]

Een standaardplaatje bij een 6000RS kogellager in een webshop:

[afbeelding]

Iemand enig idee? :)
hmm zoeken op NSK?
is ook een grote fabrikant van lagers etc.
wellicht daar DE vervanger te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 22:48

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@Gizz: De RS staat voor het type afdichting. De 6000 voor de maat. In principe past iedere 6000 dus op die plek, maar er zal een reden zijn voor dit type afdichting. Uit mijn hoofd - het is alweer 20 jaar geleden dat ik bij een technische groothandel in het magazijn stond - is R rubber en S single Sided, maar zeker weten doe ik dat niet. Dat middenstuk is geen onderdeel van een 6000-lager. Misschien is dat los te tikken van het lager zelf?

@NielsTN: Ik heb een AGU toptas (http://www.agu.com/?pag=18&prod=318) waar ik bovenop mijn Platypus 1 liter vastbind met de "ingebouwde" ehh.. veters / elastieken / aantrektouwtjes . Als de tas niet te vol is, doe ik hem er gewoon in. Als er geen lucht in zit, maakt het niet uit hoe die ligt: water komt er toch wel uit. De drinkslang zit vlak achter mijn linker-oor met zo'n skipas-trektouwtje zodat ik hem naar me toe kan trekken om wat te drinken en daarna weer gewoon los kan laten.

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 17-05-2010 00:08 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het wil niet lukken met de conversie van mijn flevobike naar een Shimano nexus 7V. Eerst had ik het probleem dat mijn tweedehands naaf wel in erg slechte staat was en een vrij harde overhaul nodig had (weinig gebruikt, maar er was water in de naaf gekomen, dus binnenin was behoorlijk wat geroest). Daarna kwam ik erachter dat ze de locknut-to-chainwheel-afstand wel heel erg ruim hebben genomen op precies deze ene naaf, en mijn kettinglijn dus verre van ideaal is. Eigenlijk heb ik een beetje genoeg van deze naaf. Hij loopt ook relatief zwaar en schakelt niet vloeiend. Het is kort gezegd niet bepaald de ideale naaf. Ik ga het nog eens proberen met een kleine modificatie maar als dat niet lukt zal ik op zoek moeten naar de volgende naaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
TwOkkie schreef op maandag 17 mei 2010 @ 00:07:
....
@NielsTN: Ik heb een AGU toptas (http://www.agu.com/?pag=18&prod=318) waar ik bovenop mijn Platypus 1 liter vastbind met de "ingebouwde" ehh.. veters / elastieken / aantrektouwtjes . Als de tas niet te vol is, doe ik hem er gewoon in. Als er geen lucht in zit, maakt het niet uit hoe die ligt: water komt er toch wel uit. De drinkslang zit vlak achter mijn linker-oor met zo'n skipas-trektouwtje zodat ik hem naar me toe kan trekken om wat te drinken en daarna weer gewoon los kan laten.
Eenzelfde fietstas heb ik reeds al (en bevalt mij goed voor dagtochten).
Thanks voor de tips mbt de skipas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
DeadLock schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:00:
\Ik ben zelfs aan het twijfelen om toch maar eens te gaan kijken voor een vlagje :). Bijna alle vrienden, familie en collega's vragen telkens weer opnieuw waarom ik geen vlagje heb. Ze beweren ook allemaal dat die paar extra vierkante decimeter een groot verschil in zichtbaarheid zou zijn. Als het inderdaad zoveel helpt, zou het bijna dom zijn om het niet even te testen. In snelheid zal de weerstand van zo'n vlagje niet te merken zijn en veel extra nadelen kan ik niet bedenken :X.
Een vlaggetje zal helpen? Geloof je het zelf?

Mag ik even een ervaring delen?
Ik ben ook iemand die momenteel bewust zonder vlaggetje rijdt. Het excuus 'Je bent zo laag, neem dan ook een vlaggetje; ik had je gewoon niet gezien' wordt zelfs aangedragen als je een vlaggetje voert op zo'n 1,80 meter hoogte.

Toen m'n vrouw voor het eerst ging ligfietsen wilde ze ab-so-luut een vlaggetje op de Baron hebben (waar ze eerst op reed). Een paar maanden later hebben we voor haar een Rider gekocht. Het vlaggetje is toen per direct verhuisd van Baron naar Rider. Maar niet veel later kreeg ze bovenstaand commentaar van een collega die notabene WIST dat ze vaak (bijna altijd) op de ligfiets kwam. De opmerking dat m'n vrouw maar eens een vlaggetje moest gaan voeren kon snel worden beantwoord met eenvoudigweg wijzen naar haar fiets.... MET vlaggetje.

Gezien ik zelf graag hard rijd, wil ik niet zo'n flapperend ding achter me aan hebben.
Met de komst van onze dochter ben ik WEL van plan om een vlag te gaan voeren als ik een kinderkar achter m'n fiets heb. M'n snelheid moet dan sowiezo wat aangepast worden (noodzakelijk maar ook zal ik er niet aan ontkomen). Op m'n bestelde Versatile heb ik een pijpje besteld voor een vlag. De vlag maak ik dan wel zodanig dat ik hem -indien ik alleen rijd- gewoon in de Versatile kan wegdrukken.

Maar tot dusver géén vlaggetje voor mij dus.
Dat was een bericht uit 2004

Nu: geen vlaggetjes meer. Ook het vlaggetje op de kinderkar zit er niet meer op. M'n dochtertje van 5 heeft géén vlaggetje op de fiets.

Het zijn gevaarlijke dingen. Eergisteren kreeg m'n vrouw nog bijna een oog uitgeprikt door een vlaggetje zonder vlaggetje (dus alleen het zwepende stokje) op een kinderfietsje.

Vlaggetjes werken als mensen actief kijken. Zolang nog altijd mensen complete stadsbussen 'over het hoofd zien' (of moeten die ook vlaggetjes monteren?) omdat ze niet kijken, ga ik zeker niet met een vlaggetje rijden. Ik rijd dan liever defensief en tracht zelf beter uit te kijken, dat werkt véél beter. Het gebeurt gewoon enorm vaak dat een auto zich voor m'n fiets werpt. Tja, hij zag me niet. Waarom? Niet omdat ik zo laag ben maar gewoon omdat hij naar rechts keek in plaats van naar links, waar ik dus vandaan kwam en ik toch echt op een voorrangsfietspad reed.

Vlaggetjes? Lachtertje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 22:48

TwOkkie

Tweakin' Okkie

WFvN schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:26:
[...]
Dat was een bericht uit 2004
Zie je wel dat ligfietsen gevaarlijk zijn? Zelfs mét vlaggetje zie je ze nog niet....

Zondag had ik de euvele moed een tweetal dames toe te voegen dat het handiger is om uit te kijken waar je loopt. Ze waren op een parkeerplaatsje uit hun auto gestapt en al keuvelend met de rug naar me toe de drukbereden fietsroute opgewandeld. In plaats van een "sorry" kreeg ik het verwijt dat ik niet gebeld had. "Je hebt toch een bel op je fiets? Gebruik die dan! Ik heb er zo'n hekel aan jouw type, dat de fout zomaar bij een ander legt!". Ik stamel nog wat dat het toch echt handiger is om te kijken voordat je een weg op loopt, maar dat werd niet meer gehoord. Witheet was ze. Gek genoeg heeft ze m'n onzichtbare fiets NIET de schuld gegeven, maar ze kende "mijn type, met zo'n ... zo'n ... zo'n ... ehh... fiets!" goed genoeg om te weten dat ze mijn uitgestoken hand (met de woorden, "laten we het nog een keer proberen, maar nu zal ik me eerst even netjes voorstellen") niet wou aannemen. Maf mens. En een domper op een mooi retourtje Hilversum - Marken.

Zaterdag Hilversum - Zandvoort / 116 km. Zondag Hilversum - Marken / 114 km. Dat is 230 kilometer binnen 48 uur. Zou het nu lukken om a.s. maandag die 11stedentocht uit te rijden? Tempo was laag. Erg laag.

Zijn er nog meer LigTweakers die mee doen?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Whoeps, net bijna een aanrijding met een wielrenner. Mijn schuld ook nog want ik sloeg af en had hem compleet gemist (zonnetje, bomen en schaduw) , gelukkig doen mijn remmen het goed en had hij mij wel gezien want hij ging met een grote boog om me heen :X Schaam me dood 7(8)7 :$ :$ :$

edit: zie je wel dat vlaggetjes niet nodig zijn, de wielrenner zag mij eerder dan ik hem! levensgevaarlijk die bukfietsen :+

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 17-05-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:28:
edit: zie je wel dat vlaggetjes niet nodig zijn, de wielrenner zag mij eerder dan ik hem! levensgevaarlijk die bukfietsen :+
Inderdaad, laat DIE gasten maar een vlaggetje monteren :D

[ Voor 33% gewijzigd door WFvN op 17-05-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

compleet offtopic hier maar wou het toch even melden: over 2 dagen heb ik mijn Brooks B66 zadel binnen voor mijn gewone fiets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ketter!!!! Heiden!!!! Barbaar!!!!! Sado masochist!!!!

sorry, moest even, ik kon het net als RIS niet onder bedwang houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:17:
Ketter!!!! Heiden!!!! Barbaar!!!!! Sado masochist!!!!

sorry, moest even, ik kon het net als RIS niet onder bedwang houden

:+ kunnen we niet gewoon vriendjes zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 23:13

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag was de grote test: zou een normale fiets met een Brooks zadel dan net zo comfortabel kunnen zijn als een ligfiets?

conclusie: helaas. Stukken beter dan dat stomme gelzadel wat erop zat maar no where NEAR een ligfiets. Maargoed, leuk experiment en het zadel is een blijvertje want wel stukken comfortabeler dan alles waar ik ooit op gefietst heb (op ligfietsen na dus ).

Ligfiets blijft mooi de hoofdfiets :P Maar kan nu ook eens een keer de gewone fiets pakken als ik wat gezelliger met mijn vriendin samen wil fietsen zonder dat ik direct allemaal last van de kroonjuwelen krijg :P

Voor een standaard zadel zag ik: chapeau _/-\o_
Qua comfort zeg ik nog altijd: ligfiets!

Snelheid ligt op zowel de gewone fiets als de ligfiets nog altijd bijna even hoog, misschien dat de ligfiets op langere stukken iets sneller is door de hogere kruissnelheid (30 t.o.v. 28~29km/u op de gewone fiets) maar veel scheelt het niet.

Zou een lowracer nog veel verschil maken met mijn Dingo of moet ik toch gewoon verder weg gaan wonen en een velomobiel kopen als ik sneller wil. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Beide ;-)

Je dingo is wel relatief traag, maar je wint met een andere ligfietsvorm maar een paar km/h. Staartpuntje zou al meer schelen, velomobiel scheelt uiteraard het meeste. Nouja, een snelle (WAW, Q, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ben sinds jaar en dag een sportief (smal) zadel gewend. Toen ik de eerste ritten langer dan 20 min op m'n oma fiets zat (breed "comfortabel" zadel), kreeg ik ook last van zadelpijn. Denk dat het puur een kwestie van gewenning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

1 van de redenen dat ik een ligfiets heb gekocht heeft wel te maken met het zadel van een gewone fiets. Mijn pa is overleden aan prostaatkanker en was fanatiek fietser, ben toch een beetje bang dat het zitten op je zadel niet echt bevordelijk is voor het boeltje daar beneden :X of mijn angst ongegrond is weet ik niet maar het heeft wel meegespeeld in beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hmm vraagje:
waar reinig je de remschijven op de (lig)fiets mee?
remmenreiniger? spiritus? wasbenzine?

ik hoor dat spiritus het middel is, aangezien remmenreiniger iets achter zou laten....
maar ik lees op internet ook weer tegenstrijdigheden daarin.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Alles wat vet oplost en zelf vervliegt is prima als remmenreiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja precies, of gewoon dreft, goed met overvloedig water afspoelen en naboenen en klaar. Nooit problemen mee gehad :)

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 21-05-2010 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:11:
Vandaag was de grote test: zou een normale fiets met een Brooks zadel dan net zo comfortabel kunnen zijn als een ligfiets?

conclusie: helaas. Stukken beter dan dat stomme gelzadel wat erop zat maar no where NEAR een ligfiets. Maargoed, leuk experiment en het zadel is een blijvertje want wel stukken comfortabeler dan alles waar ik ooit op gefietst heb (op ligfietsen na dus ).
Een Brookszadel moet je wel wat tijd geven. Met één ritje ben je er nog niet (wat doe ik nou.... zit ik waarachtig een opbeurend praatje te houden voor een fietszadel?). Een ledere brookszadel moet de vorm van je kont aannemen en dat gebeurt niet met één ritje.

Bij mij wilde het brookszadel (lang geleden toen ik nog een normale fiets in m'n bezit had en het comfort van ligfietsen nog niet ontdekt had helaas) best wel vormen naar m'n kont maar hij bleef dat maar doen.
Ik heb 2 nogal puntige botten in m'n zitvlak. Die drukten dus het leer wat verder omlaag waarbij het zadel zich dus vormde naar die botten. Helaas alleen dat ik al snel zo ver met m'n botten het zadel vormde dat de onderkant van het leer op de spanstangen terecht kwam, die spanstangen die van voor naar achter onder het zadel lopen. Dus moest ik het zadel opspannen. Maar in no-time zat ik weer op die stangen. En ik kan je verzekeren: dat zit minder prettig dan een gelzadel. Maar goed, dat is een WFvN-probleem waar niet iedereen last van heeft gelukkig. Maar voor mij is dus ook een Brookszadel niets.
Ligfiets blijft mooi de hoofdfiets :P Maar kan nu ook eens een keer de gewone fiets pakken als ik wat gezelliger met mijn vriendin samen wil fietsen zonder dat ik direct allemaal last van de kroonjuwelen krijg :P
Dat doe je verkeerd. Vriendin ook op de ligfiets leggen, kan je ook gezelliger met je vriendin fietsen. Mevrouw WFvN heeft ook geen normale fiets meer maar wel 2 ligfietsen.
Voor een standaard zadel zag ik: chapeau _/-\o_
Qua comfort zeg ik nog altijd: ligfiets!
Nou mag je wel weer een beetje m'n vriendje zijn hoor :+
Snelheid ligt op zowel de gewone fiets als de ligfiets nog altijd bijna even hoog, misschien dat de ligfiets op langere stukken iets sneller is door de hogere kruissnelheid (30 t.o.v. 28~29km/u op de gewone fiets) maar veel scheelt het niet.

Zou een lowracer nog veel verschil maken met mijn Dingo of moet ik toch gewoon verder weg gaan wonen en een velomobiel kopen als ik sneller wil. ?
Een lowracer (Optima Baron, Challenge Jester ofzo) zal absoluut uitmaken. Afhankelijk van je route zou een lowracer ook sneller kunnen zijn dan een velomobiel.

* WFvN heeft de velomobiel vanwege het grotere comfort

Voor mij is het fijn dat ik al m'n spullen zo in de fiets kan flikkeren, geen regenpak aan hoef te trekken want mocht er een buitje komen dan is de kans vrij groot dat ik toch zo goed als droog blijf vanwege de luchtstroom om m'n fiets en bij echte regen kan ik gewoon rijdend het dekje uit de neus schuiven en monteren over het instapgat. Geen geneuzel met regenpakken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 08:44:
[...]

Een Brookszadel moet je wel wat tijd geven. Met één ritje ben je er nog niet (wat doe ik nou.... zit ik waarachtig een opbeurend praatje te houden voor een fietszadel?). Een ledere brookszadel moet de vorm van je kont aannemen en dat gebeurt niet met één ritje.

Bij mij wilde het brookszadel (lang geleden toen ik nog een normale fiets in m'n bezit had en het comfort van ligfietsen nog niet ontdekt had helaas) best wel vormen naar m'n kont maar hij bleef dat maar doen.
Ik heb 2 nogal puntige botten in m'n zitvlak. Die drukten dus het leer wat verder omlaag waarbij het zadel zich dus vormde naar die botten. Helaas alleen dat ik al snel zo ver met m'n botten het zadel vormde dat de onderkant van het leer op de spanstangen terecht kwam, die spanstangen die van voor naar achter onder het zadel lopen. Dus moest ik het zadel opspannen. Maar in no-time zat ik weer op die stangen. En ik kan je verzekeren: dat zit minder prettig dan een gelzadel. Maar goed, dat is een WFvN-probleem waar niet iedereen last van heeft gelukkig. Maar voor mij is dus ook een Brookszadel niets.
De tijd zal het leren ;) Ben vandaag iig weer op de ligfiets naar mijn werk gegaan :+
Dat doe je verkeerd. Vriendin ook op de ligfiets leggen, kan je ook gezelliger met je vriendin fietsen. Mevrouw WFvN heeft ook geen normale fiets meer maar wel 2 ligfietsen.
Ik geloof niet dat ik dr echt enthousiast krijg voor een ligfiets. Ze heeft iets tegen alles wat afwijkt van de 'norm' (wat ze dan met mij doet weet ik ook niet maargoed :+ )
Nou mag je wel weer een beetje m'n vriendje zijn hoor :+
\o/
Een lowracer (Optima Baron, Challenge Jester ofzo) zal absoluut uitmaken. Afhankelijk van je route zou een lowracer ook sneller kunnen zijn dan een velomobiel.

* WFvN heeft de velomobiel vanwege het grotere comfort

Voor mij is het fijn dat ik al m'n spullen zo in de fiets kan flikkeren, geen regenpak aan hoef te trekken want mocht er een buitje komen dan is de kans vrij groot dat ik toch zo goed als droog blijf vanwege de luchtstroom om m'n fiets en bij echte regen kan ik gewoon rijdend het dekje uit de neus schuiven en monteren over het instapgat. Geen geneuzel met regenpakken dus.
Keuzes, keuzes :( :P maar gauw hopen dat mijn huis verkocht is, dan ga ik verder weg wonen van mijn werk en kan ik een velomobiel verantwoorden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Inmiddels mijn drinkzak gemonteerd na een eerste rit achterop de fietstas (wat mij niet zo goed beviel).

Uiteindelijk is ie gemount op de linkerkant, met behulp van 2x een deel van een spin/snelbinder.
De elastieken onderdoor de ventisit en je voelt niets.
Afbeeldingslocatie: http://www.renewable-energy-now.org/wp-content/uploads/camelpack-unbottle-mounted-225x300.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door NielsTn op 21-05-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag met Camelbak + 3liter kraanwater nagenoeg dezelfde route (gennep-venlo vv) verreden.
vorige keer 1u38 en 1u51 (dus 3 uur 29 minuten) verreden;
dit keer 1u25 en 1u26 (dus 2 uur 51 minuten) verreden.

verschil van 36 minuten. Nu was qua afstand de rit vanmiddag 83,5 km tegen 91,4 km vorige week.
Gemiddelde snelheid vandaag (heen en terug totaal): 29km/u
vorige week gemiddeld: 26 km/u

en op de rit met camelback heb ik nagenoeg de gehele voorraad verdronken.
Nu toch maar eens kijken naar poeder om er sportdrank oid van te maken, zodat de zouthuishouding met warme dagen gehandhaafd blijft.

lesson learned: blijven drinken al is het maar met slokjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:29:
en op de rit met camelback heb ik nagenoeg de gehele voorraad verdronken.
Nu toch maar eens kijken naar poeder om er sportdrank oid van te maken, zodat de zouthuishouding met warme dagen gehandhaafd blijft.

lesson learned: blijven drinken al is het maar met slokjes :)
Wat ik zoal geprobeerd heb:

- Appelsientje
Dat beviel me in het begin goed. Later heb ik sportdrank tussendoor geprobeerd (straks meer daarover) maar naderhand nog een keer appelsientje geprobeerd maar dat was me toen te zuur.

- Sportdrank heb ik daarna heel wat van gehad. Er zit véél verschil in sportdrank btw. Je hebt de dorstlessers en de energie-leveranciers. Ik ben voor de laatste gegaan (in poedervorm, zelf op te lossen in water). Maar als je daar 1 à 1,5 liter van gehad hebt, heb je er echt geen trek meer in.

- De laatste keer dat ik met drinken gereden heb, was het vers sap (mineola) maar dan 1 deel sap op 1 deel water en nog een snufje zout erbij. Dat is toch prettiger drinken omdat het minder zoet is.

Nu is 'mijn' sportdrank vergelijken met het verse sap misschien niet zo'n goed idee omdat de eerste een energiebron is en de tweede mogelijk meer een drank om het vocht op peil te houden. Maar goed, dat laatste bleef mij een stuk langer goed smaken (had ik trouwens wel in een koelboxje zitten met daarin vrachten aan koelblokken; lang leve de velomobiel waarin je die handel gewoon in flikkert :D en dus niet hoeft te puzzelen hoe je dat aan je zitje monteert )

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 22-05-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
WFvN schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:40:
[...]
Nu is 'mijn' sportdrank vergelijken met het verse sap misschien niet zo'n goed idee omdat de eerste een energiebron is en de tweede mogelijk meer een drank om het vocht op peil te houden. Maar goed, dat laatste bleef mij een stuk langer goed smaken (had ik trouwens wel in een koelboxje zitten met daarin vrachten aan koelblokken; lang leve de velomobiel waarin je die handel gewoon in flikkert :D en dus niet hoeft te puzzelen hoe je dat aan je zitje monteert )
Gelukkig heeft de Camelbak Ubottle een grote opening (ca 5 cm diameter) dus dat ijs gaat er ook dan wel mee op een ligger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Doe mij maar Platypus in plaats van Camelback. Bij Platypus kan gewoon de hele onderkant van de zak open. Daarbij zijn de zakken los van de isolatie dus zijn zaken ook gemakkelijker te vervangen. En als ik dus echt lang goed gekoeld wil hebben, gebruik ik de isolatie helemaal niet maar doe ik nog betere isolatie en koeling er omheen.

* WFvN is geen Grolschdrinker maar heeft zo'n 2 jaar geleden wel 24 blikjes leeg gedronken en daarbij 2 enorm mooie koelboxjes gekregen die qua formaat heel mooi zijn voor in een velomobiel

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 23-05-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Tijd dat ik maar een paar wielrenners kennis laat maken met mijn 56-tands voorwiel....

fiets ik rustig op mijn helft van het fietspad, komen tegenliggende fietsers er aan (gezin met slingerend kind etc).
Dus rustig tempo verlaagt van ca 35 naar ca 24 per uur en stabiel mijn zijde aangehouden voor ruimte.

Blijkt er een K$%5#@$@ wielrenner maar even tussendoor TEGEMOET te willen sprinten en duwt het gezin en mijzelf tegen de vangrail van de brug.

Tijd voor peperspray of maar een frontaaltje met zo'n #$#@gast....
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:38
NielsTn dat probleem is helaas herkenbaar, als ik niks te doen heb en kracht over wil ik nog weleens de achtervolging in zetten en ze netjes aan de kant van de weg zetten om vervolgens mijn ongenoegen over hun gedrag te uiten. Ik geef onmiddellijk toe dat dat niet mijn taak is, maar iemand moet ze wijzen op het hoe en waarom en oom agent schijnt er geen tijd voor te hebben.

Verder nog even een update van mijn zijde. Ik heb de zowel de onderstuurbeugel (oeps 70euro) als de grotere stoel (minder oeps 120 euro) voor mijn fuenda calypso ontvangen en gemonteerd. (besteld 23-04-2010 en levering was op 10-05-2010). Heb dus een rode challenge stoel model "klein / normaal" over.
Tevens ben ik nog altijd aan het martelen met de stuurpen voor de alligt kleine. Om een of andere reden wil de expander niet veel dieper dan een cm of 5 in het balhoofd zakken, de stuurpen zonder expander zakt er zeker 4cm meer in. Ik meende altijd dat de expander dezelfde diameter had als de stuurpen, maar kennenlijk is deze expander net iets groter in diameter waardoor die niet dieper in het balhoofd wil zaken :(.(suggesties over hoe dat op losbaar is zijn welkom, ik heb in de planning om dinsdag met de voorvork en de stuurpen naar de lokale fietsenmaker en daar te kijken of we een werkende combinatie kunnen vinden)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NielsTn schreef op zondag 23 mei 2010 @ 17:56:
Tijd dat ik maar een paar wielrenners kennis laat maken met mijn 56-tands voorwiel....

fiets ik rustig op mijn helft van het fietspad, komen tegenliggende fietsers er aan (gezin met slingerend kind etc).
Dus rustig tempo verlaagt van ca 35 naar ca 24 per uur en stabiel mijn zijde aangehouden voor ruimte.

Blijkt er een K$%5#@$@ wielrenner maar even tussendoor TEGEMOET te willen sprinten en duwt het gezin en mijzelf tegen de vangrail van de brug.

Tijd voor peperspray of maar een frontaaltje met zo'n #$#@gast....
;w
Altijd fijn inderdaad, die gasten zien en horen niks als ze bezig zijn lijkt het wel.

Ik heb weer eens een nieuw probleem met mijn dingo: Er zit een tik / kraakje in mijn linker trapper. :( Het komt alleen voor als ik gemiddeld kracht zet op het pedaal, niet als ik veel kracht zet en niet als ik weinig kracht zet. En alleen na een stukje fietsen.

Gister 40km gefietst met een tikkend pedaal, niet echt een prettig idee en geen fijn gevoel. Iemand een idee wat het kan zijn?

En grr, waarom maken japanners geen (lig)fietsen. Als ik daar net zo weinig gezeik mee zou hebben als met mijn japanse auto dan zou ik er direct 1 kopen. Zou wel eens fijn zijn als ik gewoon een tijdje zonder gedoe kan fietsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 24-05-2010 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:42
Misschien even los halen, op nieuw invetten en dan weer erop zetten?
Alles minder erg als een los zitje :+
Woeps, nog even vastzetten bedenk ik me nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Kogeltje of rollertje stuk in je trapper. Soms zijn trappers helemaal uit elkaar te halen maar... helaas ook vaak niet. In het ergste geval betekent het een nieuw setje trappers. In het beste kun je een paar kogeltjes (€1,75) bij de fietsenmaker halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Trapper loopt inderdaad niet heel erg soepel meer, net even eraf gehaald en even wat olie ertussen gespoten en weer goed vastgezet (hij ging wel erg makkelijk los :P ). Verder nog even gekeken of alles vast zat maar de trapas ed zaten gewoon goed vast.
Een setje trappers kost ook niet de wereld dus dat overleef ik nog wel mocht dat het zijn. Wordt er alleen soms een beetje moedeloos van. Het is niet eens dat het elke keer weer geld kost, het is vooral de ergernis van wéér iets naar de klote.

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 24-05-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, dat is erg vervelend. Maar bij de meeste fietsen heb je de keuze:
- Of heel erg regelmatig (=elke week) onderhoud en herstel
- Of dingen zo maken dat ze het heel lang uithouden, maar
* zwaarder lopen (longlife-vet in naafversnellingen)
* zwaarder zijn
* eigenlijk langzaam aan gort worden gedraaid maar je het gewoon niet merkt (slecht gesmeerde naven, roestende v-brakes)

En tsja, dan wil ik toch liever duizenden kilometers vooruit kunnen en zomaar even naar 40 km/h sprinten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op maandag 24 mei 2010 @ 11:33:
Ja, dat is erg vervelend. Maar bij de meeste fietsen heb je de keuze:
- Of heel erg regelmatig (=elke week) onderhoud en herstel
- Of dingen zo maken dat ze het heel lang uithouden, maar
* zwaarder lopen (longlife-vet in naafversnellingen)
* zwaarder zijn
* eigenlijk langzaam aan gort worden gedraaid maar je het gewoon niet merkt (slecht gesmeerde naven, roestende v-brakes)

En tsja, dan wil ik toch liever duizenden kilometers vooruit kunnen en zomaar even naar 40 km/h sprinten :D
Tja, waarom kan het bij een auto wel allemaal met gemak 30-40.000km goed gaan tussen beurten in en gaan het bij een fiets om de haverklap stuk. Daar baal ik nog wel eens van. Ik bedoel, ik heb op mijn ligfiets net een kleine 1600km gefietst en heb de halve fiets intussen al vervangen :+ Maargoed, ik weet niet hoeveel km de vorige eigenaar er op weggetrapt heeft en ik weet ook niet hoe het onderhoud is geweest, dat is wel weer een puntje. Op mijn gewone fiets staat intussen ruim 9.000 km en daar is alleen de ketting van vervangen in al die tijd. Zelfs nog geen lekke band op geweest. En die is ook nog eens flink gemarteld door een fietsvakantie in frankrijk (of ik moet zeggen, van Nederland naar de franse zuidkust en weer terug)

Maargoed, op zich alleen maar een mooi argument om voor iets nieuws te kijken (leuker, sneller :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
In een auto is alles megazwaar gemaakt. Je kunt een fiets prima 100.000 km mee laten gaan, maar dan wordt hij 100kg.

En tsja, als je fiets 9000 km is meegegaan en je ondertussen nog niet naar de lagers hebt gekeken... zou ik dat toch eens gaan doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik vind ook dat er té vaak dingen kapot gaan aan m'n ligfiets, of dat het toch net niet lekker werkt. Ook al laat ik e.e.a. door de fietsenmaker afstellen, dan nog werkt het niet optimaal.

Nu heb ik laatst alles na laten kijken en alle schroefjes zitten vast, volgens mij is alles in orde. Maar ik krijg m'n fiets maar niet stabiel. Als ik m'n handen van het stuur haal gaat m'n voorwiel enorm slingeren, nu zal dit altijd wel wat zijn op een lage racer, maar de mate waarin is absurd. Als ik een snelle bocht maak merk ik ook dat ik ga slingeren.

Het enige wat ik kan zien is dat m'n stuurstang iets gebogen is bij het scharnierpunt, maar zal dat het dan zijn? Of heeft iemand nog een goede suggestie?

Net 2 uurtjes gefietst, ging op zich wel lekker, maar het laatste tandje snelheid en wendbaarheid mis ik gewoon door dat gedoe, en ook omdat het nogal druk was vandaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hoe is je naloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mja, zoals 'ie hoort te zijn? Het is niet iets wat je kan aanpassen, eerst had ik er namelijk minder last van, dus dat is het niet denk ik?

Het is een Fuego: http://www.ace-shop.com/b...to's_fietsen/563fuego.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Indien je zo'n geveerde voorvork had die vrijwel geen naloop heeft, kon ik het me voorstellen dat hij erg instabiel was. In dit geval lijkt het niet alsof je te weinig naloop hebt, of dat je balhoofdbuis te rechtop staat. Dan is het dus erg vreemd dat je last hebt van instabiliteit.

Je lost dit niet 'zomaar' op. De manieren om het op te lossen zijn:
- klapstuur
- Meer naloop (andere voorvork)
- Grotere balhoofdhoek (=achtervering lager zetten)
- Zwaarder zijn
- indien je vering hebt: parallellogramvering ipv lineair (=het minimaliseren van ongeveerd gewicht)

Het is normaal dat een bovenstuur-racemodel instabiel is als je je handen niet op het stuur hebt. Heb ik ook, en m'n vriendin ook op onze M5jes. Maar ik hoef m'n stuur maar erg licht vast te houden, ook bij hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoe bedoel je klapstuur?
Er zit standaard een klapstuur op, maar deze staat dus wat scheef zoals ik zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is ook raar dat je er opeens meer last van hebt. Kijk overal nog eens goed naar, lopen er dingen te stroef of zitten ze te los... Is de as van je voorwiel nog goed (gebroken as hoef je niet te merken tijdens het rijden en kan volledig veilig zijn, maar beinvloedt je stabiliteit flink)? Uhm... running out of ideas here...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn fiets kan ik niet met losse handen berijden maar met 1hand heel lichtjes op het stuur is ie prima stabiel.

Net nog een stuk gefietst en nu geen last van knakjes gelukkig. Denk toch dat de trapper niet helemaal goed zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
As is net vervangen, rest al tig keer nagekeken, ik kom er zelf ook niet uit. Bedankt voor je suggesties iig. :)

Ik kon altijd wel met losse handen rijden, wel even oefenen want met trappen gaat 'ie sowieso wat slingeren altijd, maar nu wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Misschien was het eerder juist de verkeerde situatie, en zaten dingen juist te stroef :+

Pagina: 1 ... 3 ... 44 Laatste