Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:40
Zoals ssj3gohan vorige week al had geschreven, hebben we afgelopen woensdag samen een stukje gefietst. Ik met de Quest en hij met de Flevobike. Hij reed zo mooi stabiel op die Flevobike dat ik er wel met mijn Quest naast durfde te rijden, petje af dat ie er zo goed op kan rijden (als ik er een had gedragen). :)

Afbeeldingslocatie: http://static.jonkhart.eu/images/ssj3gohan-map.png

We hebben het bovenste stukje van de route gereden zoals je die op het kaartje ziet staan, best een mooie route over weilanden met de heenweg tegen de wind in en op de terugweg over de dijk met de wind mee vanaf Monnickendam. Gelukkig wist ik van voorgaande ligfietsdagen vanuit Amsterdam nog wel een beetje de weg, maar was er niet helemaal zeker van. Zo verdwaalden we nog een klein beetje bij Broek in Waterland, we reden zonder GPS. Maar hoe ik dan het kaartje getekend heb? Ja, dat is met mijn Forerunner 305 die geen kaarten heeft.

Vooraf hebben we even gekeken of ssj3gohan een beetje paste in de Quest, het instappen ging prima, het uitstappen wat minder, ik was al bijna bang dat we de Quest moesten omkiepen, maar gelukkig was het met wat tilhulp van mijn kant wel gelukt. Het is en blijft natuurlijk een vreemde hoek waarin je je moet opdrukken bij het eerste gedeelte van het uitstappen. Hier twee foto's:

Afbeeldingslocatie: http://static.jonkhart.eu/images/ssj3gohan-1.jpg

en:

Afbeeldingslocatie: http://static.jonkhart.eu/images/ssj3gohan-2.jpg

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Leuk! Dat je ook helemaal 'buitenom' van Muiden naar Amsterdam kunt wist ik nog niet, ik zal het onthouden voor als we eens aan die kant moeten wezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is op zich een prachtig gebied en ik zit nog tot diep in de zomervakantie overdag in Amsterdam dus als mensen zin hebben (en een grotere velomobiel hebben misschien? :+) ben ik altijd bereid een half middagje daar rond te fietsen :D En Budi af en toe ook wel geloof ik.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45

Metro2002

Memento mori

Zit te dubben of ik vanmiddag nog een rondje ga fietsen, dan wordt het schiedam -> hoogvliet -> spijkenisse en dan langs de begraafplaats waar mijn pa ligt en dan via de hartelbrug weer terug. Staat alleen wel veel wind :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 08:18
Ik was al bang dat bevestiging van die spd plaatjes op reguliere schoenen een probleem zou gaan vormen.

Bergschoenen met SPD zou mogelijk een oplossing kunnen zijn, ik zal er eens voor rondkijken. Blijf echter bang dat ik die ook vrij snel kapot loop :( (Bovendien zullen die schoenen niet heel goedkoop zijn)

Ik heb er ondertussen even over zitten denken, en denk dat het idee met stalen of kunstoffen binnenzolen eigenlijk nooit voldoende stijfheid zal opleveren. Het zal immers toch vrij dun moeten blijven om prettige op te lopen. En juist doordat het niet zo dik/hoog mag worden zul je het niet mooi stijf kunnen krijgen. Profiel heeft namelijk ook een beetje hoogte nodig om bij te dragen in de stijfheid.

offtopic:
Gedachtenspinsels van mezelf.

Maar als je het omdraait, en een plaat maakt waar aan de onderzijde spd bevestigingsplaatjes op zitten, en aan de bovenzijde een stevige bevestiging naar de schoenen. Doordat het aan de buitenkant zit, ben je minder gelimiteerd qua dikte en dus stijfheid. Zit je alleen even te kijken met hoe bevestig je zoon "SPD zool" stevig aan je schoenen, en dan denk ik in eerste instantie aan een ski kliksysteem of aan de manier zoals friese houtjes (Schaatsen).

Het begint dan wel erg op "toeclips" te lijken.

Op die foto's met ssj3gohan in de quest van budi, oogt het inderdaad wel erg krap. Zou daar met stoel afstelling niet wat aan te doen zijn? Zeg maar dat je nog net onder de rand blijft met de schouders, of word dan het zicht teveel beperkt om nog veilig alles te kunnen zien?

[ Voor 9% gewijzigd door nsa1984 op 20-04-2010 17:05 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
ssj3gohan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:40:
Het is op zich een prachtig gebied en ik zit nog tot diep in de zomervakantie overdag in Amsterdam dus als mensen zin hebben (en een grotere velomobiel hebben misschien? :+) ben ik altijd bereid een half middagje daar rond te fietsen :D En Budi af en toe ook wel geloof ik.
Ik kom nog wel een keer met mijn Alleweder A4 langs rijden. Ik als iel mannetje van 70 kg en 1,83 meter heb het al redelijk ruim in de Quest, maar in de Alleweder A4 zwem ik werkelijk in de ruimte! Dus je ziet dat glimmende ding nog wel een keer voor langsrijden voor een proefrit. :)

@benoni: je kan achter de Maxis langs rijden, je komt dan op de route langs IJburg en over de voormalige vuilnisbuilt daar langs het water. Als je het KMLletje wilt hebben, mag je me wel even mailen, kun je het wat mooier in Google Earth zien.
Voor de oplettende lezertjes met een goed geheugen: let wel op de schaapjes daar op het fietspad, ik kan het weten ;)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
budi schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:14:
@benoni: je kan achter de Maxis langs rijden, je komt dan op de route langs IJburg en over de voormalige vuilnisbuilt daar langs het water. Als je het KMLletje wilt hebben, mag je me wel even mailen, kun je het wat mooier in Google Earth zien.
Ik zat al even in Google Maps te kijken... Diemerzeedijk volgen langs camping Zeeburg kan ook? Dan kun je mooi naar Waterland / Zaan sneaken zonder dat je door woonwijken heen hoeft te ploegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Klopt, de diemerzeedijk moet je helemaal af. Als ik naar Amsterdam Sloterdijk rijdt, ga ik overigens over de ongeveer parallel aan de A10 liggende Nesciobrug, niet te zien op de satelliet foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Mooie brug is dat. Ligt ook wel handig als je langs de westkant van het Amsterdam-Rijnkanaal aan komt rijden, en dan het IJ over wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@nsa1987, budi: ik denk dat als ik spd-schoenen had gehad en de trappers wat naar voren stonden dat ik er best in had kunnen fietsen hoor. Het was zeker niet ruim, maar zelfs met die schuimblokken paste ik er wel in. Alleen kom ik er niet uit zonder hulp van een vrij gespierd tweede persoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net een ronde van 31km gemaakt maar man wat een harde wind zeg :( Had ook honger en het was best fris :X Tevens nog 2x voor een open brug gestaan.... niet echt mijn meest fijne rit moet ik zeggen. Mijn benen zijn echt behoorlijk verzuurd nu. Had ook niet de meest handige route gepakt met een aantal fikse klimmen erin

(beneluxtunnel, brug over het spoor, daarna spijkenissebrug en terug over de hartelbrug, daarna over de botlekbrug en over een andere spoor brug en daarna weer nog een spoorbrug en de beneluxtunnel again )

In spijkenisse 2x een wielrenner laten schrikken. Eerste keer dacht ie dat ie me ver achter zich gelaten had en stond helemaal raar te kijken toen ik weer naast hem bij het volgende stoplicht kwam staan. Ik zat vlak achter hem :P en een stukje verder wilde ie afslaan, zelfverzekerd dat ie mij had afgeschud schrok ie nogal toen ik alsnog vlak achter hem zat :+

op de terugweg nog een kort praatje met een andere wielrenner gehouden. Ik trok weg bij de botlekbrug en ik zag dat ie wel aardig doorreed dus trok even door naar de 37km/u en ik zag dat ie me goed bijhield. Na een paar bochten ging bij mij de snelheid een klein beetje terug naar 33km/u want ik was al behoorlijk gesloopt en toen kwam ie naast me rijden. Hij merkte op dat het me schijnbaar weing moeite koste om die snelheid te trappen. Ik heb maar geantwoord dat het nog altijd niet vanzelf vooruit komt :P hij zei nog dat ie het een mooie fiets vond. Daarna ging ie weer verder en liep op me uit bij de spoorbrug (behoorlijk stijl! ) maar ik hield hem bij de weg omlaag weer aardig bij. Bij de beneluxafslag ging hij rechtdoor en ik de spoorbrug op maar was wel leuk :P

morgen maar even de spieren wat rust gunnen.

Gemiddelde snelheid was overigens 24,5km/u maximumsnelheid 55km/u :P (heuvel af)
totale afstand: 31,6 km

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 20-04-2010 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
ssj3gohan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:36:
@nsa1987, budi: ik denk dat als ik spd-schoenen had gehad en de trappers wat naar voren stonden dat ik er best in had kunnen fietsen hoor. Het was zeker niet ruim, maar zelfs met die schuimblokken paste ik er wel in. Alleen kom ik er niet uit zonder hulp van een vrij gespierd tweede persoon :P
In de gehandicapten zorg bestaan daar "tilliften" voor :) Misschien een mogelijkheid, hoewel ik denk dat een velomobiel met een constructie zoals de sunrider kap die verticaal opent een beter idee is voor jouw dan.

@Metro2002
Toch nog best een leuk ritje voor "zomaar" tussen door.

Vanmiddag nam ACE helaas niet op, heb een email verzonden. Even afwachten of ze met name die onderstuur beugel op voorraad hebben, dan kan ik snel weer terug op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hoor net op het RTL nieuws dat het risico op een ongeluk op de fiets door het ophebben van een mp3 speler 30% hoger ligt dan wanneer je zonder rijdt. Mij lijkt dat onzin, rij zelf bijna altijd met een MP3 speler op. Scheelt wel dat ik een spiegel heb zodat ik kan zien wat er achter me gebeurd en dat ik zelf goed oplet en defensief rij maar toch. Het voornaamste is toch dat je goed KIJKT. Een Toyota Prius hoor je ook niet aankomen rijden bv. Electrische auto's straks ook niet.

Op bikeforum wordt altijd de discussie nogal oververhit als dit onderwerp langskomt. de tegenstanders lijken soms wel jehova getuigen. Hoe zit dat onder de ligfietsers? Rijden jullie met Mp3 speler op? En zo ja, zien jullie daar gevaar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Fietsers en voetgangers vertrouwen heel veel (eigenlijk veel te veel) op hun gehoor, dus als je dat afsluit heb je gemiddeld genomen een onveiligere situatie. Echter, gezien technologie er niet is om ons te beperken maar om het leven altijd beter en gemakkelijker te maken was ik het daar niet mee eens en zocht een oplossing: 250W versterker, subwoofer in m'n staartpunt en een mid/tweeter op m'n stuur. Zo hoor ik nog goed genoeg het omgevingsgeluid wanneer dat wenselijk of handig is, maar kan ik van m'n muziek genieten of de muziek als tijdverdrijf op de fiets gebruiken. Dat gecombineerd met spiegels en mijn redelijk defensieve rijstijl maakt mij volgens mij wel een van de veiligere fietsers.

Maargoed - als ik even in de trant van je mening door wil gaan: het is natuurlijk een keiharde symboolmaatregel om PMPs te verbieden gezien het onderliggende probleem niet de muziek, spelers of oordopjes zijn, maar het niet opletten en de beperkte wil/mogelijkheid om op de fiets goed om je heen te kijken. Of in het geheel geen aandacht voor het verkeer omdat je met je kind op je stuur/medefietser/voorligger bezig bent. Ik zeg altijd tegen mensen: als er één maatregel zou zijn die dit grootendeels zou verbeteren, zou het het verplicht stellen van spiegels op de fiets zijn. Sinds ik die op m'n ligfiets heb kan ik me gewoon niet voorstellen hoe je ooit met iets anders dan het verkeer bezig kunt zijn zonder spiegels, omdat er teveel om je heen gebeurt en constant omkijken ook niet echt praktisch is.

Daarbij komt het algemene argument wat heel erg waar is met betrekking tot fietsers: we moeten de komende jaren juist mensen stimuleren om uit de auto en op de fiets te gaan. Hoe kun je mensen motiveren om dat te doen terwijl je allemaal symbolische en marginaal nuttige maar vooral restrictieve maatregelen oplegt? Hetzelfde geldt voor dingen als een verplichting om een helm te dragen (waar ik wat feller tegen ben, gezien helmen niet significant de verkeersveiligheid helpen, en dus nog meer een symboolmaatregel zijn terwijl het een heel negatief effect op het fietsgebruik heeft) of beperkingen op de vorm van de fiets en onderdelen van de fiets (zoals verlichting, trappers, wielen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb vrijwel altijd muziek aan staan, en dat zorgt er voor dat ik soms wat langzamer ben omdat ik soms volledig op gehoor vertrouw als ik geen zicht heb. Maar goed, daar hou je rekening mee en dan is er niks onveilig aan.

Net als op een fiets zonder spiegels gewoon zorgen dat je weet wat er om je heen gebeurd, dan heb je geen gehoor nodig. Zelf vind ik achterom kijken geen probleem, en een prima alternatief voor spiegels, maar ja, meeste mensen zijn er te lui voor idd. Maar die snappen sowieso het nut er niet van gok ik. Als je nu gewoon zonder te kijken en na te denken zomaar linksaf slaat, waarom zou je dan uberhaupt wel je spiegels afstellen en daar in kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik had gister trouwens nog een hond achter me aan! Takkebeesten. Hij rende een heel eind achter me aan , uiteraard liep het beest niet netjes aangelijnd, waarom zou je ook. Ik ben als de dood voor honden en het lijkt wel of een ligfiets die beesten triggert om agressief te worden ofzo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Koop een velomobiel, nooit meer last van honden! :P

Met mijn Alleweder had ik nog wel eens honden achter me aan, de kunst is om ze zo ver weg mogelijk te lokken, dat zal de baasjes leren, maar met de Quest zijn ze gewoon bang, staart tussen de poten en achter het baasje schuilen totdat ik voorbij ben.
Soms zijn ze ook speels, heb toen ik op mijn 2 wieler reed, wel eens een 'Gouden Ophaler' achter me aan gehad die duidelijk speels was: kwispelende staart enzo. Dus ik wat aanzetten, sneller rijden, ging ie doodleuk gewoon gezellig naast me rennen. Dat heeft ie vervolgens ruim twee kilometer volgehouden, ben benieuwd of ie zijn baasje nog terug gevonden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

grr nu wil ik helemaal een velomobiel :P

* Metro2002 gaat maar vast sparen

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_eR9OkEI8NGo/SV3DFrpfdxI/AAAAAAAAAaE/Rc-aWlhDmJc/S220/Cees.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hptabrant.ca/velo2008/quest.jpg

zucht O+ blijven schitterende dingen.

edit: ik hoor trouwens een klein beetje ratelend geluid als ik wat harder fiets van de achterkant vd fiets afkomen. Komt dat door mijn intererne versnellingsnaaf achter (3 speed) of zou het mijn achterderailleur zijn? merk er verder niks van met rijden.

[ Voor 87% gewijzigd door Metro2002 op 21-04-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op woensdag 21 april 2010 @ 10:11:
Koop een velomobiel, nooit meer last van honden! :P

Met mijn Alleweder had ik nog wel eens honden achter me aan, de kunst is om ze zo ver weg mogelijk te lokken, dat zal de baasjes leren, maar met de Quest zijn ze gewoon bang,
Zeg dat tegen die suffe Retriever (langharig blonde) die z'n kop nieuwsgierig voor m'n Quest wierp. Afdruk van z'n hoektand (waar ik dus best stevig tegenaan geramd ben, niet omdat hij hapte) staat nog in de lak.

http://velomobielfan.blog...-en-dat-is-maar-goed.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

PMP's maken het verkeer niet onveiliger, dat zijn de mensen die ze ophebben en minder oplettend zijn. Ik kon er tot een paar jaar geleden ook niet mee fietsen omdat ik erg op mijn gehoor fietste. Somehow heb ik me aangeleerd om meer te kijken wat potentiële risico's zijn en daar op te anticiperen. PMP op of niet, mijn rijstijl is nauwelijks anders. Ik zet de muziek ook nauwelijks vol uit met mijn noise canceling doppen. Ik zet hem op een dusdanig niveau dat ik nog net een beetje verkeer hoor (een van de zachtste standen).
Moet wel zeggen dat het bij anderen heel anders kan zijn, PMP op of niet, bellend of niet. Ze steken lukraak over zonder te kijken. Pas als je belt/fluit/schreeuwt kijken ze verschrikt om. Er zou naar mijn idee meer aandacht gegeven moeten worden aan campagnes dat mensen beter opletten in het verkeer; eerst kijken voordat je van richting/rijbaan veranderd, of je nu een fietser, voetganger of automobilist bent. Dat PMP's hier de schuld van krijgen vind ik een kortzichtige gedachte.

Wat betreft honden; vandaag op een MTB route diverse honden tegen gekomen. Ze liepen los op plekken waar dat niet mag. Voor een enkeling zelfs een noodstop moeten maken omdat deze plotsklaps dacht nog voor mijn neus over te kunnen steken. Ik snap ook niet waarom baasjes zo luchtig met hun geliefde huisdieren omgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door jules op 21-04-2010 17:54 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 11:41
vandaag de fietstas voor achterop de ligfiets ontvangen:
Afbeeldingslocatie: http://www.renewable-energy-now.org/wp-content/uploads/agu-yamaska.jpg

fijn tasje, niet te groot, voldoende ruimte en goed te bevestigen (vind ik).
en ..... een schappelijke prijs ;)
nu nog een fietspompje voor onderweg scoren en dan kan ik 'kilometervreten' 8)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zo, ik heb vandaag een héle leuke ervaring gehad met metaalwinkel.nl. Mijn flevobike is iets te kort, dus ik ging een stuk staal halen om hem te verlengen. Maargoed, ik kan niet lassen dus ik vroeg daar of het ook gelast kon worden. Dat kon, en nog voor een heel schappelijk prijsje (materiaal+lassen in de buurt van 25 euro).

Maar toen kwam er een oudere vent uit de laswerkplaats en die ging wat kletsen met de verkoper/magazijnmedewerker waarmee ik aan het kletsen was over mijn ligfiets... Hij vroeg me of ik wat van elektronica afwist (ehm, ik studeer erop af, dus JA) en long story short: hij last gratis dat stukje buis op m'n fiets als ik hem help met wat elektronica :D Hoe mooi kun je het hebben!

Anyway, ze kunnen daar goed lassen, ook met mallen, dus ik denk dat ik mijn langetermijn-project 'improved flevobike' daar ook zal laten lassen. Niet dat die er binnen een jaar zal zijn, maar dan heb ik in ieder geval een adresje waar dat soort dingen gelast kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag nog een km of 25 gefietst maar merkte wel dat de beentjes nog wat moe waren van dinsdag :/ Ook nog een top gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/GetThumbaspx.gif

Lekker strak om me heen, ideaal voor het weer wat we afgelopen week hadden, wel zonnig maar niet warm. 8) Nu nog een goede zonnebril.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 22-04-2010 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 08:03:
Hoor net op het RTL nieuws dat het risico op een ongeluk op de fiets door het ophebben van een mp3 speler 30% hoger ligt dan wanneer je zonder rijdt. Mij lijkt dat onzin, rij zelf bijna altijd met een MP3 speler op. Scheelt wel dat ik een spiegel heb zodat ik kan zien wat er achter me gebeurd en dat ik zelf goed oplet en defensief rij maar toch. Het voornaamste is toch dat je goed KIJKT. Een Toyota Prius hoor je ook niet aankomen rijden bv. Electrische auto's straks ook niet.

Op bikeforum wordt altijd de discussie nogal oververhit als dit onderwerp langskomt. de tegenstanders lijken soms wel jehova getuigen. Hoe zit dat onder de ligfietsers? Rijden jullie met Mp3 speler op? En zo ja, zien jullie daar gevaar in?
Toen ik nog geen MP3 in m'n oren had, zag ik het gevaar wel. Maar op een gegeven moment ben ik het toch eens gaan proberen. Wel zo lekker, een muziekje erbij tijdens het fietsen.
Mijn bevindingen:
1) meer rust aan m'n oren want windgeruis met 30+ km/h is toch best wel heftig. In-ear-buds kunnen daar aardig wat vermindering in brengen.
2) ik heb toch het idee dat ik nog meer dan genoeg hoor

Maar goed, de spiegels zijn een belangrijk iets als je ze tenminste gebruikt. Standaard zit er één op de Quest maar ik heb expres nog een tweede exemplaar erbij laten monteren.

Zie ik het gevaar nu? Nee.
========================

Verder heb ik onlangs de trommelremmen van m'n Quest onder handen genomen. Vandaag heb ik naar aanleiding van een weblog van iemand maar eens een remtest gedaan. Met een beginsnelheid van 36 km/h stond ik met 7 meter stil. Lijkt me vrij netjes.

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 22-04-2010 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dat van die spiegels ben ik met je eens. Daar heb je imho meer aan dan dat je alles om je heen hoort. Ben gister heel even op de bukfiets naar het centrum geweest en dan vallen er 2 dingen echt op:

1) je zit zo hoog :P
2) geen spiegel! ik mis dat ding echt, toch telkens het gevoel dat ik niet 100% weet wat er om me heen gebeurt. :/

deze week trouwens bijna 200km weggetrapt :P best een productief weekje zo :+

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 23-04-2010 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:18
ssj3gohan schreef op donderdag 22 april 2010 @ 21:26:
Zo, ik heb vandaag een héle leuke ervaring gehad met metaalwinkel.nl. Mijn flevobike is iets te kort, dus ik ging een stuk staal halen om hem te verlengen. Maargoed, ik kan niet lassen dus ik vroeg daar of het ook gelast kon worden. Dat kon, en nog voor een heel schappelijk prijsje (materiaal+lassen in de buurt van 25 euro).

Maar toen kwam er een oudere vent uit de laswerkplaats en die ging wat kletsen met de verkoper/magazijnmedewerker waarmee ik aan het kletsen was over mijn ligfiets... Hij vroeg me of ik wat van elektronica afwist (ehm, ik studeer erop af, dus JA) en long story short: hij last gratis dat stukje buis op m'n fiets als ik hem help met wat elektronica :D Hoe mooi kun je het hebben!

Anyway, ze kunnen daar goed lassen, ook met mallen, dus ik denk dat ik mijn langetermijn-project 'improved flevobike' daar ook zal laten lassen. Niet dat die er binnen een jaar zal zijn, maar dan heb ik in ieder geval een adresje waar dat soort dingen gelast kunnen worden.
Tof! Ruilen i.p.v. geld is soms zo meer bevredigend. Beide partijen extra blij! :)

Hier met, na 2 maanden tussenpoos door de fietsenmaker, een tochtje gedaan. Uurtje eerder opgestaan, rondje Den Haag, vliet, en in delft bij een brug overgestoken en weer terug. Heerlijk wakker worden en voelde weer vertouwd aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Aargh...

Precies 1 dag nadat de neusbuis is verlengd breekt de stoelbevestiging af! Nu kan ik helemaal niet fietsen op m'n flevobike totdat dát ook eens gelast is.

Anyway, ik grijp deze kans aan om nog wat losse eindjes op de flevo te fiksen. Allereerst ga ik op zoek naar een andere naafversnelling (waarschijnlijk Shimano), verder maak ik een steviger platform om nog te ontwerpen verlichtingsmodules op te monteren, ik neem meteen de gelegenheid om wat slecht gespoten stukjes op te lappen, en meer van dat soort geintjes. Hopelijk kan ik dan over twee à 3 weekjes weer flevobiken.

En... het gaat ook weer goed met de conditie. Ik kan redelijk moeiteloos op zowel m'n flevo als M5 weer de 30 km/h aanhouden, klimmen gaat beter... Het wordt echt zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik heb medelijden met je ssj3gohan. Ik weet hoe het voelt, zit zelf ook te wachten op onderdelen voor me ligfiets :( En dat met dit heerlijke weer is het eigenlijk extra zuur, aan de andere kant als het weer rijdbaar is kun je extra genieten omdat je er dan lang naar hebt verlangt :)
Die ruilhandel is dan inderdaad wel weer werelds :)

Nog even terugkomend op het rijden met geluid, tjah denk dat inderdaad in eerste instantie het belangrijkste is KIJKEN. Daarna komt er ook een stuk informatie binnen doormiddel van geluid, maar met het windgeruis op de wat hogere snelheden is dat verwaarloosbaar. Het kijken door middel van spiegeltjes vind ik lastig, gewoon omdat ik de spiegels niet op een plek kwijt kan zonder er op andere momenten last van te hebben. Ik denk dat als ik een spiegel op de rug van me hand zou kunnen monteren dat ik er dan wel gebruik van zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

idem hier! de mijne is ook nog in opbouw. En dan dit weer... nasty! succes met je flevo!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
@ssj3gohan:
Balen man..... ik hoop dat je de boel snel weer op de wieltjes hebt met jou erop uiteraard (want op wieltjes staat hij dus wel)

@nsa1984:
Heb je wel eens een bril/petspiegel overwogen? Ik heb jaren rondgereden met Third-Eye brilspiegeltjes. Deze had ik aan de klep van m'n pet gemonteerd. Beviel me uitermate goed. Op een gegeven moment miste ik het ding zelfs als ik liep zonder het ding aan m'n pet.

Een andere mogelijkheid is misschien de polsspiegel van Hafa.
Gewoon even 2 tips.

Voor mezelf heb ik bedacht om toch maar geen Perfect Moirees te blijven gebruiken onder m'n Quest. Ze bevallen op zich best goed maar de beperktere stuuruitslag is toch wat lastig voor mij. Ik loop net te vaak tegen punten aan waarbij ik de draai gewoon niet fatsoenlijk kan maken (bijvoorbeeld alleen al van m'n eigen oprit het achterpad oprijden gaat met moeite zonder net door de struiken aan de andere kant te rijden terwijl ons achterpad toch ruim genoeg is voor 2 brede auto's om elkaar te passeren, maar er zijn meer plekken waar ik tegen 'problemen' aanloop)

Ik ga dus denk ik weer terug naar de Kojaks. Die banden bevallen me ook uitstekend.
Wel overweeg ik om eventueel een Furious Fred op m'n achterwiel te gaan leggen (wel met antileklaag). Dat is ook een fijn, vlot bandje maar die heeft véél meer grip dan de Kojak zodra je offroad gaat. En hij schijnt sneller te zijn dan de Kojak, ook niet verkeerd natuurlijk. Ook wel prettig is dat het een vouwband is, tenminste, fijn in zoverre dat je een reserveband gemakkelijk mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Bril/pet spiegel heb ik weleens langs zijn komen, maar niet echt overwogen. Ook omdat ik op het moment nog geen (zonne)bril heb, maar heb me de afgelopen ritjes wel gerealiseerd dat een zonnebril verstandig is. Zoon spiegel zou dan dus inderdaad ook mogelijkheid zijn, polsspiegeltje had ik een keer ergens gezien dat mogelijk was.

Lastig dat die stuuruitslag zo sterk beïnvloed word door de breedte van de band, denk dat het inderdaad verstandig is om dan toch banden te gebruiken waarbij je voldoende stuuruitslag hebt. Ik heb geen interesse in de banden, maar Jazzper misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag weer lekker gefietst, 70 km in totaal. En onderweg nog een bijzonder voertuig gespot:
een 15-a 20-tal DeLorean's (bekend van o.a. Back to the Future) die ergens in Boxmeer verzameld hadden.
Blijft toch een bijzonder ontwerp uit de good ol' eighties! :)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 25-04-2010 22:11 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
NielsTn schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:10:
Vandaag weer lekker gefietst, 70 km in totaal. En onderweg nog een bijzonder voertuig gespot:
een 15-a 20-tal DeLorean's (bekend van o.a. Back to the Future) die ergens in Boxmeer verzameld hadden.
:)

Mooi? Nee. Tof? Ja!! Gewoon een stukje rijdende nostalgie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister nog even ritje Schiedam <> Delft gemaakt, 30km totaal op een rustig tempo. Onderweg nog een ligfiets gespot met een wat oudere man erop langs de zweth.
NielsTn schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:10:
Gaaf inderdaad. Volgens mij volledig van aluminium gemaakt die wagens. Wel heel stoer.

Je ziet nog eens wat onderweg, een paar weken geleden kwam er nog een complete solex club langs, ook best grappig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Gisteren een USVA ligfiets ín de super de boer gespot, waarschijnlijk omdat de mevrouw die erin zat ernstige rugklachten oid had en niet in een 'gewone' rolstoel kan. Het leukste was dat ze tegelijk met mij en mijn vriendin naar buiten kwam en wegfietste en ja - wij waren allebei op onze M5's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Over speciale dingen gesproken en over USVA's, gisteren zag ik een USVA of Sinner Comfort 'treintje' rijden. Echt over een trein kon ik niet spreken maar het waren dus wel 2 geschakelde Comforts. Zie je ook niet alle dagen gewoon over straat rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ohja, wat ik ook zo knap vind: die dingen hebben dus een 16" wiel voorop zitten met een gigantische elektromotor erin. Maar tussen de motor en velg zitten nog wel spaakjes. Hoe the hell krijgen ze die spaken zo kort, en hoeveel zin heeft dat dan nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op maandag 26 april 2010 @ 08:38:
Gisteren een USVA ligfiets ín de super de boer gespot, waarschijnlijk omdat de mevrouw die erin zat ernstige rugklachten oid had en niet in een 'gewone' rolstoel kan. Het leukste was dat ze tegelijk met mij en mijn vriendin naar buiten kwam en wegfietste en ja - wij waren allebei op onze M5's :D
Die heb ik in Schiedam ook wel eens zien rijden ja. Wel bijzonder.
WFvN schreef op maandag 26 april 2010 @ 08:39:
Over speciale dingen gesproken en over USVA's, gisteren zag ik een USVA of Sinner Comfort 'treintje' rijden. Echt over een trein kon ik niet spreken maar het waren dus wel 2 geschakelde Comforts. Zie je ook niet alle dagen gewoon over straat rijden :)
Die heb ik nog nooit in het wild gespot :P

Heb wel het idee dat alle ligfietsen weer uit het vet gehaald zijn intussen. Ik spot elke rit wel een ligger momenteel :D

is het trouwens mogelijk om de vering onder mijn stoeltje nog in te stellen? en waarom kan ik de veerunit op 3 plaatsen bevestigen op mijn fiets? heeft dat nog een functie?

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/waarisdatvoor.png

edit: heb sinds ik mijn ligfiets heb al bijna net zoveel km's op de ligfiets gemaakt als met de auto zit ik net te bedenken :+ dus in een half jaar tijd ongeveer 1500km met de auto en 1320km met de ligger :P

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 26-04-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Die veer kan 2 redenen hebben, afhankelijk van de constructie.

Je kan de vering soepeler/stugger maken. Hoe loodrechter, hoe stugger
Je kan de fiets soms wat verder rechtop/meer achterover zetten maar dat is niet de voornaamste reden.

Het ligt er dus een beetje aan.

De Dingo heeft zo te zien (afbeelding op internet gezocht) in ieder geval al een stelschroef voor de zitting.
In dat geval zal het voornaamste nut zijn hoe stug de veer reageert.

Zet hem verder naar voren en de achterbrug zal makkelijker inveren. Verder naar achteren en de veerwerking wordt stugger.

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 26-04-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:16:
Die veer kan 2 redenen hebben, afhankelijk van de constructie.

Je kan de vering soepeler/stugger maken. Hoe loodrechter, hoe stugger
Je kan de fiets soms wat verder rechtop/meer achterover zetten maar dat is niet de voornaamste reden.

Het ligt er dus een beetje aan.

De Dingo heeft zo te zien (afbeelding op internet gezocht) in ieder geval al een stelschroef voor de zitting.
In dat geval zal het voornaamste nut zijn hoe stug de veer reageert.

Zet hem verder naar voren en de achterbrug zal makkelijker inveren. Verder naar achteren en de veerwerking wordt stugger.
Bedankt voor de info! Ga vanavond de vering eens wat anders zetten, vind hem nu soms wat slapjes dus kan ie een tandje naar achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik weet niet of je vering zelf nog instelbaar is of niet maar dat is ook nogal eens het geval. Bij de Hurricane van m'n vrouw zit er een grote ronde moer tegen de veer aan. De moer kan je strakker tegen de veer draaien en zo ook de vering strakker zetten.

[Edit]
Vandaag naar Dronten geweest voor een remtest.
Teruggaande tussen Dronten en Kampen gereden met een gemiddelde van meer dan 39 km/h 8)
Had wel wind mee. Maar goed, heengaande kruiste ik ook met 33 tot 35 tegen de wind in.

[ Voor 32% gewijzigd door WFvN op 26-04-2010 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Op de veerunit zat inderdaad een grote schroef om hem strakker of losser af te stellen. Beetje jammer dat ik niet had opgeschreven hoe die stond voor ik eraan ging draaien :+ het luistert best nauw. 3x draaien levert bij wijze van al een heel ander veerkarakter op. Ik heb hem uiteindelijk juist wat soepeler afgesteld omdat ik niet zo heel zwaar ben. Beetje trial and error methode met een hoop proefritjes (ok, dat is geen straf :P ) maar hij staat nu wel goed geloof ik. Is er nog een bepaalde methode om het goed in te stellen?

Zodra mijn banden aan vervanging toezijn (binnenkort) wil ik wat anders dan de schwalbe marathon plus banden. Merk vooral op asfalt dat ze best veel rolweerstand hebben. Iemand nog tips voor goede bandjes die wat vlotter zijn maar toch niet elke 100km vol gaatjes zitten :P ?
WFvN schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:59:

[Edit]
Vandaag naar Dronten geweest voor een remtest.
Teruggaande tussen Dronten en Kampen gereden met een gemiddelde van meer dan 39 km/h 8)
Had wel wind mee. Maar goed, heengaande kruiste ik ook met 33 tot 35 tegen de wind in.
d:)b dat is behoorlijk vlot ja. Dat trek ik niet hoor :P maar ik heb ook geen velomobiel natuurlijk. ;)

Wat was de uitslag van de remmentest trouwens :)?

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 26-04-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Een stukje reactietijd erbij maakte dat hij 8,5 meter nodig had, ik 9,5 meter. Ik schat dat er 2 meter reactietijd in zit (gezien de remweg die ik 4x zelf gemeten heb waarbij ik dus zelf het moment van inknijpen kon regelen).
Er zit dus verschil in remweg, ik houd het dus op 13% kortere remweg bij zijn fiets. Maar of het in de remmen zit of in de kabels, is niet zeker.

Ik heb nu een stel Jagwire kabels meegenomen om te monteren in m'n fiets. Even grof gezegd: dat zijn versnellingskabels die verstevigd zijn aan de buitenkant zodat ze niet kunnen splijten.
In het verleden heb ik wel eens versnellingskabels gebruikt waar eigenlijk remkabels horen te zitten. Dat remt echt als een idioot (maar dat is géééééén goed idee om te doen, de kabel kan ineens splijten waar door je 0,0 remwerking over hebt) en daarom heb ik ook best wat hoop op betere remwerking met de Jagwire kabels (die dus extra materiaal hebben waardoor ze niet zouden moeten kunnen splijten)

Maar die kabels ga ik volgende week maar eens monteren en dan opnieuw m'n remweg meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

zou er zoveel verschil in remkabels zitten dan? een goede kabel hoort toch gewoon strak te blijven bij belasting en er zou dan eigenlijk geen verschil in moeten zitten lijkt mij. Maar misschien kan je opheldering geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ja, er zit veel verschil in kabels. Dat heb ik toen wel gemerkt met die versnellingskabels.
Bij een remkabel heb je een spiraal rondom de binnenkabel. De buitenkabel heeft nog relatief veel mogelijkheid om 'ingedrukt' te worden. Een versnellingskabel heeft de draden van de buitenkabel meer in de lengterichting van de kabel zitten waardoor het 'indrukken' in de lengterichting veel lastiger gaat.

Om je een idee te geven, het is bij 2 fietsen gedemonstreerd. Bij mijn fiets kneep ik de rem in. Vanaf het moment dat de remblokken tegen de trommel drukten, kon ik de remhendel nog een fors eind verder indrukken. Deed ik dat bij een fiets met Jagwire kabels, dan was dat véél minder. Dat kan maar één ding betekenen. Bij het remmen met normale remkabels gaat kracht verloren in de speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vanavond ging t fietsen niet lekker, snelle verzuring etc.
dus morgen en overmorgen maar 'verplicht' rustdagen nemen voor ik weer lekker ga touren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Heb ik ook hoor als ik lange stukken heb gefietst. Dan hebben de spieren echt een dag rust nodig anders willen ze gewoon niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zojuist stond er bij de pakhuizen in Amsterdam (vlakbij CS, bij de afslag naar java-eiland) een ligfiets op zijn kop tegen een pakhuis met de eigenaar die een bandje aan het plakken was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Metro2002 schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:37:
Zodra mijn banden aan vervanging toezijn (binnenkort) wil ik wat anders dan de schwalbe marathon plus banden. Merk vooral op asfalt dat ze best veel rolweerstand hebben. Iemand nog tips voor goede bandjes die wat vlotter zijn maar toch niet elke 100km vol gaatjes zitten :P ?
Als ik de verhalen van hier moet geloven, dan rijden Maraton Plus banden nooit lek. Als jij op dat vlak betere banden zoekt, dan ben ik toch wel bang dat je het ergens in je velg of troep in je band moet gaan zoeken. Op de diverse fietsen die ik heb fiets ik nauwelijks lek. Gemiddeld 1x per jaar. En dan heb ik op diverse banden geeneens antilek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend was het me het ritje wel zeg :X ik had me voorgenomen om rustig aan te doen, dat ging goed tot op de helft vd rit. Een vrouw en een man die met elkaar aan het racen waren, snelheden lagen rond de 29 ~ 30km/u en ik kon het lang volhouden maar uiteindelijk moest ik er toch voorbij (BIS : bukker inhaal syndroom :+ ) , ik zet even aan, trap naar de 36 en ga ze voorbij. Helaas reden er even verderop wat kinderen dus ik neem wat snelheid terug met mijn achterrem. Ineens zie ik dat de hele zooi stilstaat! een brommer, een paar kinderen etc. Dus ik vol in de rem die ik al had ingedrukt (de achterrem dus 8)7 ) en voelde gelijk dat dat niet zo'n goed plan was, achterband was geblokkeerd en remde dus niet meer :P dus voorrem erbij en kon net op tijd stilstaat :X . Enfin, ik verder rijden, wil links afslaan dus ik steek mijn hand uit , zie ik ineens dat die vrouw die ik zojuist had ingehaald mij weer wilde inhalen :X dus dat ging ook maar net goed O-)

Even verderop werd ik bijna doodgereden door een auto die achteruit tussen 2 andere auto's vandaan kwam sjeezen (echt niet zachtjes!) en was blij dat ik altijd ruim afstand houdt tot geparkeerde auto's!

En bij de kruising vlak bij mijn werk wilde ik oversteken en kwam de auto die net nog heel ver weg was ineens toeterend achterlangs toen ik overstak :X die hield zich in elk geval niet aan de maximumsnelheid ! Gelukkig is er pas een fiks aantal keer een zwaar ongeluk gebeurd op die kruising dus ach waarom zou je je ook aan de snelheid houden he!

Verder was het wel een lekker ritje :P De afstelling van de vering is een stuk fijner nu, hij staat iets zachter geveerd dan voorheen zodat ik mijn banden wat harder kon oppompen als compensatie 8) Het rijdt én sneller én soepeler nu :D
jules schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 08:25:
[...]
Als ik de verhalen van hier moet geloven, dan rijden Maraton Plus banden nooit lek. Als jij op dat vlak betere banden zoekt, dan ben ik toch wel bang dat je het ergens in je velg of troep in je band moet gaan zoeken. Op de diverse fietsen die ik heb fiets ik nauwelijks lek. Gemiddeld 1x per jaar. En dan heb ik op diverse banden geeneens antilek zitten.
Oh nee ik heb nog geen enkel lek gehad hoor :) maar wil juist banden die net zo lek-proof zijn als dit of iig in de buurt komen maar toch wat minder rolweerstand hebben. Heb overigens met mijn bukfiets ook nooit lekken eigenlijk, ik kijk altijd goed wat er op het fietspad aan rommel ligt, dat scheelt wel veel. Ben al 3 jaar lekvrij intussen :P (o dat klinkt wel erg fout :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 27-04-2010 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen: ja, M+ is ietsjes langzamer, maar het scheelt écht niet veel. Als je vering hebt op beide wielen kun je ze gewoon tot het maximum oppompen en dan fiets je vrolijk prima hard.

Ik heb goed vergelijk, namelijk een flevobike met 2xM+ en een M5 met stelvio voor en monte carlo achter (beide HARDE sportbanden). Op beiden kan ik eigenlijk gewoon even snel met evenveel inspanning. Met de flevo ben ik in de stad zelfs nog een stuk sneller omdat ik over kapotte abri's, you-shall-not-pass-gaten in de weg en stekelvarkens heen kan rijden. En die liggen om de haverklap in Den Haag e.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dus je zegt eigenlijk dat het niet veel uitmaakt. Op mijn fiets heb ik overigens geen voorvering maarja, als ik ubercomfortabel geveerd over het wegdek wil zoeven pak ik de citroën van mijn vriendin wel :P Het belangrijkste is dat het gewoon lekker soepel rolt en niet te vaak lek gaat en ik had her en der gelezen dat de marathon plus best een zwaar lopende band was (heb verder geen vergelijk op ligfietsen maar merk wel dat bv de vredesteins die ik op mijn bukker heb minder weerstand lijken te geven.) en aangezien mijn voorband binnenkort aan vervanging toe is denk ik laat ik eens wat anders proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ben geen sporter dus ik kan niet goed beoordelen hoeveel vermogen ik geef, en mijn vermogen verschilt heel flink van tijdstip tot tijdstip. Ik merk dan ook dat veruit het grootste deel van het verschil in snelheid door de motor komt en niet door de fiets. En dan nog: luchtweerstand is nog steeds een stuk belangrijker dan je banden. Tegenwind en ik fiets 22-25, meewind en ik fiets 33+ (ja, het is zomer, ik kruis weer boven de 30!). Ik wed dat als ik andere banden onder mn fiets zet, dat het dan misschien 1-2 km/h scheelt, tops. Dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen van M+ maar vooral: als ik harder wil, kan ik daar zelf het meeste aan doen, en niet de fiets.

Maar als je op hartslag rijdt, zorgt dat je goed eet van tevoren en tijdens het fietsen en echt om die laatste km/h zit te happen is er zeker wel wat beters te krijgen. Verwacht alleen geen wonderen. Het heeft een veeeeel grotere invloed om klikpedalen te gebruiken.

(trouwens, vind je de auto echt lekker rijden in dit weer? In de winter kan ik het me voorstellen, maar 's zomers ga ik echt kapot in de auto, het stinkt, het is warm, je bent helemaal afgesloten van de buitenwereld, je hebt geen directe controle over wat je doet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:07:
Ik ben geen sporter dus ik kan niet goed beoordelen hoeveel vermogen ik geef, en mijn vermogen verschilt heel flink van tijdstip tot tijdstip. Ik merk dan ook dat veruit het grootste deel van het verschil in snelheid door de motor komt en niet door de fiets. En dan nog: luchtweerstand is nog steeds een stuk belangrijker dan je banden. Tegenwind en ik fiets 22-25, meewind en ik fiets 33+ (ja, het is zomer, ik kruis weer boven de 30!). Ik wed dat als ik andere banden onder mn fiets zet, dat het dan misschien 1-2 km/h scheelt, tops. Dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen van M+ maar vooral: als ik harder wil, kan ik daar zelf het meeste aan doen, en niet de fiets.
Ik zit qua kruissnelheid ook vaak net boven de 30 als ik een lang stuk heb, in de stad doe ik het tegenwoordig maar wat rustiger aan, heeft toch geen zin om als een bezetene elke keer weer naar de 30 te stomen en dan weer te moeten afremmen. Daar rij ik vaak als kruis rond de 26-27. Merk zelf ook wel dat de motor veel doet maar alle technische hulp is meegenomen toch :P
Maar als je op hartslag rijdt, zorgt dat je goed eet van tevoren en tijdens het fietsen en echt om die laatste km/h zit te happen is er zeker wel wat beters te krijgen. Verwacht alleen geen wonderen. Het heeft een veeeeel grotere invloed om klikpedalen te gebruiken.
Klikpedalen staan op mijn wanne-haves lijstje :)
(trouwens, vind je de auto echt lekker rijden in dit weer? In de winter kan ik het me voorstellen, maar 's zomers ga ik echt kapot in de auto, het stinkt, het is warm, je bent helemaal afgesloten van de buitenwereld, je hebt geen directe controle over wat je doet...)
In zowel mijn auto als die van mijn vriendin zit airco dus warm en stinkerig is het er niet , eerder fris 8) maar nee ik geef zeker niet de voorkeur aan de auto als ik ergens heen wil. Zeker niet in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Je kan eventueel ook de gewone niet-plus Marathons nemen. Ik heb deze al sinds september 2005 onder mijn Optima Lynxx zitten en zijn samen pas 2 keer lek gegaan in 11.000 km, dus ook niet slecht moet ik zeggen. De 20" voorband is nu wel aardig op: geen profiel meer, de 26" achterband kan nog wel een paar duizend kilometer mee. De niet-plus mag nog wat harder opgepompt worden en is wat lichter, dus het is het overwegen waard misschien.

In tegenstelling tot WFvN ben ik zelf nog steeds tevreden over die brede Perfect Moirees in de wielkasten van mijn Quest. Met woon-werk verkeer, wat ik toch het meeste doe met die fietst, gaat het prima. Alleen als je de weg even niet goed kent, zoals met het ritje met ssj3gohan laatst, heb je soms wel even last van de beperkte stuuruitslag.

Zaterdag 100 km gefietst met een gemiddelde van 33,7 km/u en zondag me door de zondagsdrukte 'heengetrapt' gedurende 34,5 km in 1 uur en 1 seconde. Blijft heerlijk fietsen die Quest met deze banden, al zou het best kunnen dat je in de praktijk het verschil met de Kojaks niet eens zozeer goed opmerkt. Eerder had ik namelijk ook het gevoel dat die versleten Marathon Plusjes net zo goed reden als de versleten Kojaks
die er net voor omzaten. Theorie en praktijk zijn soms toch twee andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net weer even een beetje last van een bumperklevende idioot gehad. Reed op een weg die net breed genoeg is voor 1 auto (echt nét! ) en die zat al de hele weg achter me te douwen en op een gegeven moment toeteren :{ ik dacht echt van wat wil je nou, je kan er toch niet langs. Dus ik maar even gebaren dat ie rustig moest doen. maarja, echt een debiel.

Ook nog voor het eerst een trike gespot ! op de Hargaweg in Schiedam. Die dingen zijn echt laaaaaag. Wel gaaf :P

Mijn reis naar huis duurde iets langer vandaag. 15 km ipv 4 :P :Y) beetje omgereden.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 27-04-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:02:
zou er zoveel verschil in remkabels zitten dan? een goede kabel hoort toch gewoon strak te blijven bij belasting en er zou dan eigenlijk geen verschil in moeten zitten lijkt mij. Maar misschien kan je opheldering geven?
Ik geef nog een keer antwoord op je vraag. Ik heb zojuist de Jagwire kabels gemonteerd. En om héél kort en duidelijk te zijn, het antwoord op je eerste vraag is een volmondige JAAAAAAA :D >:)

De normale remkabels hebben echt véél meer speling dan de Jagwire kabels.
Waar ik eerst moeite moest doen om zo hard mogelijk te knijpen om zo hard mogelijk te remmen, moet ik nu bijna moeite doen om de boel niet te laten blokkeren maar netjes te doseren. Zoveel verschil zit erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:56:
[...]

Ik geef nog een keer antwoord op je vraag. Ik heb zojuist de Jagwire kabels gemonteerd. En om héél kort en duidelijk te zijn, het antwoord op je eerste vraag is een volmondige JAAAAAAA :D >:)

De normale remkabels hebben echt véél meer speling dan de Jagwire kabels.
Waar ik eerst moeite moest doen om zo hard mogelijk te knijpen om zo hard mogelijk te remmen, moet ik nu bijna moeite doen om de boel niet te laten blokkeren maar netjes te doseren. Zoveel verschil zit erin.
* Metro2002 noteert op verlanglijstje: jagwire kabels

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:58:
[...]

* Metro2002 noteert op verlanglijstje: jagwire kabels

:P
De kosten vallen wel mee. 2 binnenkabels en 2 buitenkabels van elk een meter met elk einddopjes voor 12 euro totaal (elke kabel is 3 euro). Met andere woorden: veel plezier voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dat valt inderdaad wel mee dan ja.

nu nog een manier verzinnen om ongeduldige automobilisten af te schudden.. . }) }:|

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 27-04-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Stoppen.

Vragen wat er aan de hand is en welke oplossing hij dan precies in gedachten had mocht er een probleem zijn })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op woensdag 28 april 2010 @ 08:18:
Stoppen.

Vragen wat er aan de hand is en welke oplossing hij dan precies in gedachten had mocht er een probleem zijn })
Ik heb daar wel over nagedacht maar toen hij me uiteindelijk voorbij scheurde reed ie nog bijna 3 fietsers van de weg. Niet echt een type waar je even een gezellig praatje mee maakt :+

Dit had echter wel handig geweest 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 28-04-2010 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

WFvN schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:59:
[...]

De kosten vallen wel mee. 2 binnenkabels en 2 buitenkabels van elk een meter met elk einddopjes voor 12 euro totaal (elke kabel is 3 euro). Met andere woorden: veel plezier voor weinig geld.
Ben nu nog benieuwd hoe lang ze meegaan. Heb jaren lang fun gehad van Magura HS11's (Hydraulische remmen), maar ben nu weer terug op bekabelde V-brakes. Het remt an sich niet onaardig die V-brakes, maar naast dat de blokken slijten, slijten ook de kabels. En dat moet ik dus ook weer in de gaten gaan houden. Ik fiets vaker op het randje, en een kabel die opeens springt kan ik daarbij niet gebruiken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 08:32:
[...]

Ik heb daar wel over nagedacht maar toen hij me uiteindelijk voorbij scheurde reed ie nog bijna 3 fietsers van de weg. Niet echt een type waar je even een gezellig praatje mee maakt :+
Ik zit al jaren te overwegen om 1 of 2 eitjes onder mn zadel te monteren, die je dan in dit soort gevallen snel kan pakken en inzetten. Daarna wel snel wegwezen als een bang meisje natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
gisteren toch maar naar mijn lichaam geluisterd en even totaal niet geligfietst...
merk nu aan mijn benen dat er weer wat 'kracht' in gaat komen :)
vanavond mogelijk maar een rustig rondje liggend rijden, met gematigd tempo.

Dat gaat wel lukken als ik de weersvoorspelling voor vandaag zo hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
M'n fiets doet het weer! Hij is gelast. Wederom gratis omdat het zo'n klein werkje was en ik inmiddels bevriend lijk te zijn met een van de lassers....

Hierbij even wat volledig verdiende mond-op-mondreclame: metaalwinkel.nl is echt geweldig. De lassers waar ik hier in de buurt naar binnen liep zeiden op mijn klusjes allemaal 'nee, doen we niet, daar verdienen we niks op', bij metaalwinkel.nl loop ik binnen en wordt het allemaal ineens geregeld. Ik weet zeker dat ik daar nog heel vaak zal komen voor andere klussen. Binnenkort fiets ik er met m'n vriendin heen om haar bagagerek op haar M5 Black Glide te laten verlengen zodat er twee zware fietstassen op kunnen worden gehangen.

Sterk aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@ssj3gohan: feli! nu maar snel de kilometertjes erbij trappen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:37:
M'n fiets doet het weer! Hij is gelast. Wederom gratis omdat het zo'n klein werkje was en ik inmiddels bevriend lijk te zijn met een van de lassers....

Hierbij even wat volledig verdiende mond-op-mondreclame: metaalwinkel.nl is echt geweldig. De lassers waar ik hier in de buurt naar binnen liep zeiden op mijn klusjes allemaal 'nee, doen we niet, daar verdienen we niks op', bij metaalwinkel.nl loop ik binnen en wordt het allemaal ineens geregeld. Ik weet zeker dat ik daar nog heel vaak zal komen voor andere klussen. Binnenkort fiets ik er met m'n vriendin heen om haar bagagerek op haar M5 Black Glide te laten verlengen zodat er twee zware fietstassen op kunnen worden gehangen.

Sterk aanbevolen!
Goed om te horen maarre, welke van de tien fietsen rijdt nu weer :P ?

Vanochtend heerlijk fietsritje, geen bijna dood-ervaringen en lekker weer én rustig toeren = hemel op aarde O+ 8) en alsnog een niet onaardige kruissnelheid van tussen de 27 en 29km/u maar dat is met windstil echt superrelaxed te doen :)

Gister nog wel een ongelukje met mijn auto gehad :( paaltje geramd :+ gelukkig niet hard dus alleen wat lakschade. Sinds ik mijn ligfiets heb boeit me dat alleen steeds minder hoe mijn auto eruit ziet :X vroeger zou ik er echt wakker van hebben gelegen :+

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 29-04-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrr........ auto's die dwars op het gescheiden verplichte fietspad stil blijven staan om te wachten voor de hoofdrijbaan.
Maar ik weet nu wat de oorzaak is dat ze me niet zien: ik ben niet te laag maar het ligt aan de kleur van m'n fiets. Die zien ze namelijk niet op het (oranje)rode fietspad.

Dat de man naar rechts keek, boeit niet.
Dat mijn fiets wel verlichting heeft maar het fietspad niet, boeit niet
Dat hij een mobieltje aan z'n oor had en daardoor mogelijk afgeleid was, boeit ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Grr ik vind het niet eerlijk :( jullie mogen en kunnen allemaal lekker fietsen en ik heb twee ligfietsen die stuk zijn.
Ik ben aan het wachten op een beugel voor het onderstuur (sinds de 19e stuk) voor de fuenda calypso en voor diezelfde fiets een grotere stoel. Daarnaast heb ik vanmiddag een nieuwe voorvork voor de alligt kleine gehaald, maar daarvan is de voorvorkbuis te lang en het draad te kort :( dus moet ik een fietsenmaker met een tap zien te vinden om dat draad bij te tappen. Het inkorten van de voorvorkbuis moet nog wel zelf lukken.

In elk geval hoop ik dat jullie wel mooie kilometers kunnen maken, mijn tijd komt nog wel weer.
offtopic:
Volslagen offtopic, maar ik heb nu eenmaal geen ruimte voor meer (lig)fietsen als ik ze binnen wil stallen. In de tuin zou ruimte genoeg zijn, maar vrees dat de fietsen dan snel wegroesten :(

[ Voor 14% gewijzigd door nsa1984 op 29-04-2010 16:04 . Reden: reactie @hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Twee fietsen is ook grof te weinig, zo zie je maar weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ghehehe......

Ik moet het ook met 2 doen en dat gaat gewoon goed. Okeeeeee, desnoods kan ik uit nog 2 andere ligfietsen kiezen alleen zijn die niet op mijn lengte afgesteld en zijn beiden ook nog eens roze van kleur. Niet echt mijn kleur laten we maar zeggen....

Ik heb voor m'n vrouw trouwens een SON besteld. De Cateye accu die nu een jaar of 7 dienst heeft gedaan, geeft er de brui aan. Mag ook wel na zoveel tijd. Maar de keuze was nieuwe accu of misschien een naafdynamo. Gezien SON gewoonweg goed materiaal levert, zijn we daar voor gegaan. Geen geneuzel meer met accu opladen maar gewoon rijden en je hebt licht.
De weerstand van de SON valt ook enorm mee dus daar hoef je het ook niet om te laten. Alleen de prijs is best wel slikken. Maar net als de Rohloffnaaf, het betreft met recht gewoon een stukje Deutsche grundlichkeit. Geen massaproduct uit het middenoosten maar europese makelij.

Dat wordt binnenkort dus een velgje omspaken. Wel k*t trouwens want ik heb nog geen vergelijkbare velg kunnen vinden. Dezelfde velgen wel maar niet in dezelfde kleur. Challenge levert de velg wel maar dus in het zwart. M'n fietsenmaker wil best een blanke aluminium velg bestellen maar niet 100 in één keer (wat dus zou moeten)

Dus ga ik de oude velg uitspaken om hem vervolgens van de SON te voorzien. Volgende probleem: spaak 14 160mm kunnen ze dus niet gewoon bestellen. Die dingen zijn er niet in die maat. Die moeten nu bij Elan besteld worden waar ze speciaal op maat gemaakt worden. 1,1 euro per stuk en dat keer 32

Wie had er hier ook alweer een walsje gekocht voor welk bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik heb een wals liggen, met walskop maatje 14. Maar die staat niet helemaal zuiver afgesteld geloof ik. Zal vanavond of morgen even voor je kijken hoeveel spaken maat 14 ik nog heb liggen en of mijn walskop en de nippels het met elkaar eens kunnen worden.

Eventueel kun je via elfiets.nl ook spaken maat 160 bestellen. Kosten daar 36cent per stuk

PS een spaakwals kost je nieuw ongeveer 100 euro plus nog eens 50 euro voor een walskop maat 14. Ik heb er zelf een tijdje terug eentje voor ongeveer 80 euro kunnen overnemen tweedehands maar zoveel worden spaakwalsen niet tweedehands aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
ik raad sterk af om bij elfiets te bestellen, ik heb er erg slechte ervaringen mee, levert zeer traag, veel extra/verborgen kosten, niet klantvriendelijk bij ontevredenheid, etc.

Er zijn genoeg fietsenmakers die die maat spaken hebben, ben ik uit ervaring achter. In Delft bijvoorbeeld, van der Plank fietsen. En in Schagen, bij Boersen. Nou, als in die twee gehuchten er al zaken zijn die ze hebben is het volgens mij gewoon even een paar steden door trekken en alle fietsenzaken bezoeken om ze te vinden.

Ik ben overigens nu heftig aan het twijfelen: wat voor versnellingsnaaf zal ik in mijn Flevobike zetten? Er zit nu een Sachs 3V in die eigenlijk niet meer voldoet: hij doet moeilijk met afstellen (het e.e.a. is inmiddels krom getrokken waardoor hij of redelijk zwaar loopt, of te los zit, en intern is hij ook al wel gesleten, bovendien heeft hij te weinig bereik).

Ik wilde eigenlijk een SRAM P5 erin gooien maar onderdelen daarvoor zijn ontzettend schaars en duur. Ik kreeg de tip van de lbs dat een Nexus 8V eigenlijk een erg goede keuze is, gezien hij lichter zou lopen dan de 7V (hmm...) en nooit kan doortrappen, wat EXTREEM handig is als je zonder klikpedalen fietst.

SRAM valt af vrees ik. En de 8V is ook zowat de enige andere naaf die tweedehands goedkoop genoeg is en genoeg bereik heeft (>250%, liefst >300%). What to do, what to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op donderdag 29 april 2010 @ 20:39:
ik raad sterk af om bij elfiets te bestellen, ik heb er erg slechte ervaringen mee, levert zeer traag, veel extra/verborgen kosten, niet klantvriendelijk bij ontevredenheid, etc.
Ik heb daar al vaker iets over gehoord. Maar ook een keer een vacature die verre van uitnodigend was om erop te reageren.

De verzendkosten zijn trouwens ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Leuk dat die spaken daar 34 cent zijn (bij 10 of meer, ik ga uit van de 32 die ik nodig heb) Dat maakt dus €10,92. Komt wel bij dat onder de 18 euro bestelling de verzendkosten €15,75. Dat maakt al €26,67. Maar dat is blijkbaar nog niet leuk genoeg want minimale bestelkosten zijn 15 euro dus wordt die €10,92 gewoon opgehoogd tot 15 euro. Dat is dan dus 15 euro + 15,75 verzendkosten maakt €30,75. Oftewel 96 cent per spaak.
Inderdaat wat vreemde extra kosten.

Ohja, nergens is te zien dat het gaat om prijzen excl BTW. Die staan in de algemene voorwaarden.

Als ik die verder doorlees kom ik toch wel iets héél discutabels tegen:
Door ELFiets afgeleverde goederen vallen onder de verzekering van de opdrachtgever. Ook als het volledige bedrag nog niet voldaan is.
Dit geldt ook tijdens vervoer en transport door derden zoals de post en vervoersbedrijven; de klant is verantwoordelijk voor evt. schade tijdens transport en vervoer.
Ik vraag me af of dit wettelijk wel eens mag. Als je iets bestelt, is de leverancier doorgaans ook verantwoordelijk dat jij het pakket daadwerkelijk in goede staat ontvangt. Pas daarna ben jij als ontvanger de verantwoordelijke. Bij schade door de transporteur is het normaal gesproken een zaak voor de leverancier om dat uit te knokken met de transporteur en moet hij gewoon een deugdelijk product aan de klant leveren.

Maar goed, ook ik zie wel vaker soortgelijke berichten verschijnen. Misschien dat ik dan toch maar op een andere manier aan m'n spullen probeer te komen.

Verder heb ik vanavond nog een keer m'n remweg getracht te meten met m'n nieuwe Jagwire kabels. De afstand van 7 tot 7,5 meter heb ik teruggebracht met ongeveer 90 centimeter schat ik. Ik zit nu ongeveer op 6,1 tot 6,6 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 29-04-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Die 90 centimeter kan net genoeg zijn in een noodsituatie. Hoe eerder je kan stilstaan hoe beter.
Gister nog bijna 2 voetgangers aangereden die doodleuk het fietspad overstaken zonder te kijken en ze keken zelfs nog in mijn richting ook!. 8)7

Moest toch nog best fors remmen. En weer eens een auto die dacht dat ik de verkeersregels niet kende. Auto kwam van rechts, ik stop, auto stopt en bestuurder kijkt echt zo van "gaan we nog rijden vandaag of wat :z "

Beetje jammer weer allemaal. Jammer dat het dit weekend niet zulk mooi weer gaat worden, zal weinig van fietsen terecht komen ben ik bang :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Wat betreft elfiets heb ik een tijdje terug ook gekeken voor onder andere spaakjes, maar zitten inderdaad nogal wat haken en ogen aan een bestelling bij hun. Het is dat ik uiteindelijk tegen een spakenwals aanliep, waardoor ik wat vrijer qua materiaal keuze werd.

Vandaag hier naar spaken maat 14 kijken word hem niet, een vriend van me heeft een dringend klusje met de vloer van zijn huis. Ik beloof dat ik morgen echt even kijk wat ik nog heb.

Ik ben best blij dat het weer weer een beetje koeler word :), wel jammer van de regen maar die warmte vind ik ook niet alles helemaal niet als ik niet kan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mocht ik nog tegen een leuk spaakwalsje aanlopen voor een fatsoenlijke prijs, dan sluit ik niet uit dat ik ook zo'n ding koop.

Die handgevallen waren geloof ik iets van 120 euro voor goedkope versie maar die worden niet meer verkocht bij M-Gineering.nl. Het wordt dan een automatische.... van 1000 euro :+ Doen we toch maar niet.

Ik krijg m'n spaakjes nu trouwens voor inkoopprijs à €0,50 per stuk

[ Voor 9% gewijzigd door WFvN op 30-04-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vandaag tijd gemaakt op de fietstas goed passend op het bagage-rekje te monteren van mijn Stinger.
En... een korte fietsbroek en fiets-shirt gehaald bij Itek in Roermond. Geslaagd voor ca. 29 euro all in. Leuk shoppen in die grote fietsenhal, dus als iemand nog eens fietskleding nodig heeft: zeer ruime keuze, en wellicht ook iets van je smaak. Ik koos dit keer voor een rustige kleurencombinatie zwart/blauw/wit (waarbij het shirt vooral aan borst/rugpand wit is gekleurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Da's niet duur voor een combinatie.

Maar fietskleding koop ik niet. Fietsbroeken noem ik altijd zeer respectloos een Bobbelbroek (alleen bij heren uiteraard :D) en fietsshirts hebben vaak veel teveel stof aan de achterkant en dan wel in de vorm van zakken, ritsen e.d.

Voor bovenkleding gebruik ik wel snel drogend spul maar dan loopshirts. Het kortemouwenspul haal ik altijd bij Aldi en/of Lidl. Dat gaat jaaaaren mee en kost ook geen drol. Normale prijs is meestal 10 euro maar soms heb je mazzel dat ze te lang in de rekken blijven liggen waarna je nog maar 5 euro per shirt betaalt.
Langemouwenshirts is een ander verhaal. Daar wil ik wat dikker spul voor hebben. Daarvoor heb ik meestal een Odlo-ding aan en daarvan zijn de prijzen een veelvoud ;(

[ Voor 12% gewijzigd door WFvN op 01-05-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik heb overigens een loopshirt en loop-broek gekocht, die fietsbroeken met zeem heb ik links laten hangen/liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je zadel niet goed is voor je zitbotten helpt zo'n zeem ook niet, kan ik uit ervaring vertellen. Het maakt enkele tientallen kilometers verschil op zijn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Een zadel zal wel nooit heel comfortabel zijn denk ik zo. Je blijft op een klein oppervlak zitten. Zo'n zeem in je broek zal allicht iets helpen maar ook maar tijdelijk.

Ik heb touwens ook een 'ren / loop' jasje gekocht, geen 'echte' fietsjas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Idem hier, fietskleding is niet echt ligfietskleding. Als het koud is trek ik mijn thermo kleding van roeien aan, dat is prima warm en erg dun. Anders shirtje en een oproei-jack zoals wij dat noemen. Super dun jack wat wind en regen tegenhoud en over je hoofd aan doet. Prima combi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Als iemand nog een goedkoop alternatief voor de reelights wil: Bij de Hema zag ik ook een dergelijk systeem met 2 lichten die op basis van magneten in je spaken branden. Kosten daar 30 euro.

Alleen de bevestiging aan je naaf vond ik een beetje apart, erg laag lijkt me dus misschien weer minder goed zichtbaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Heb ze hier ook laag, imho zou ik voor echte reelights gaan, desnoods van marktplaats af. Beter 1x goed dan 2x net iets mindere kwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ik wil binnenkort de buitenmantels en kabels vervangen van mijn derailleur en (schijf)remmen.
van een paar kabels is de buitenmantel geknakt/open bij het stuur/scharnierpunt, en van enkele stalen kabels zijn de uiteinden aan het losrafelen.
Kan ik gewoon volstaan met standaard setjes van Shimano die bij de LBS verkrijgbaar zijn, of kan/moet/is het wenselijk om bij de ligfietsfabrikant (www.recumbentparts.com) te gaan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nee, die kabels zijn exact hetzelfde als bij een normale fiets. Echter de lengte kan een probleem worden, daar kunnen de meeste fietsenboeren niet aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Worden die kabels niet gewoon in allerlei lengtes verkocht of op rol ofzo? Heb net even gemeten maar inderdaad, op mijn normale fiets heb ik ongeveer 65-70cm (even grofweg gemeten) nodig voor de achterrem aan staalkabel en er zitten 2 stukken buitenkabel bij van rond de 20cm.
Op mijn ligfiets is het 1 lang stuk van een 85-90cm waarbij de buitenkabel de hele tijd erom heen zit.

Op zich maakt het bij remmen natuurlijk weinig uit of aan beide kanten zo'n knobbel zit, 1 kant zit toch geklemd, dus als je een lang genoeg stuk kunt vinden (zeg een meter ofzo) is het vrij eenvoudig op maat te maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

De lokale fietsenwinkel hier had anders wel kabels voor tandem fietsen die lang genoeg waren :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Een beetje fietsenmaker heeft buitenkabel op de rol. In winkels en voor gewone consumenten worden setjes gemaakt met een afgestemde lengte buitenkabel, omdat de meeste consumenten geen goede kniptang hebben om die buitenkabel zonder te pletten af te knippen.

Standaard binnenkabel is meestal 2,25m lang, omdat die gewoon geknipt kunnen worden met een normale kniptang (lees geen gevaar / gevolgen als de binnenkabel iets geplet word).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Na het knippen afvijlen helpt ook een heleboel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Knippen is wel zo verstandig om te doen met een speciale tang. Ik heb het wel met de normale zijkniptang/combinatietang gedaan maar dat plet de boel een beetje teveel.
De dremel is een stuk beter idee maar smelt de binnenmantel dicht (valt trouwens weer aardig open te prikken met een scherp geslepen oude spaak). Maar ik heb mezelf toch maar een Tacx kabeltang kado gedaan.

Vandaag een tochtje gefietst.
M'n Canon 20D heeft een hot pixel, zo ongeveer in het midden van de foto :X dus ben ik vandaag maar even naar Den Ham gefietst om daar te vragen naar reparatiekosten. Blijkt dus minimaal 50 euro te zijn, alleen al voor verzend- en onderzoekskosten. Ik moet al snel rekenen op 200 euro, mogelijk zelfs 700 euro. Voor dat laatste heb je dus een nieuwe 50D body (of als je zoekt zelfs voor minder).
Maar goed, van een koude kermis thuis dus. Maar wel met een omweggetje. Ik heb vakantie dus even een leuk rondje gereden:
Zwolle-Ommen-Den Ham-Hellendoorn-Nijverdal-Raalte-Heino-Zwolle. 86 kilometer.
Gemiddelde snelheid e.d. heb ik niet want m'n fietscomputer niet gereset en m'n GPS heeft wat kuren gehad. In het begin ben ik begonnen met draaiende software:
MP3: S2P
Navigatie: Garmin Mobile XT
Tracking: GPS Cycle Computer met uploaden van de locatie naar Crossingways.com

Dat laatste heb ik nog voor verlaten van Zwolle alweer uitgeschakeld. Ik ben namelijk geen beller/sms-er maar heb m'n toestel voor GPS, MP3 en agenda. Vandaar dus dat ik gewoon een prepaidkaartje erin heb zitten. Maar nog voor verlaten van Zwolle was ik al 2 euro kwijt aan kosten. Schiet niet echt op dus (/me is benieuwd of er ook puur een internetabonnementje is zonder bellen/sms-en maar dus combinatie internetabo met prepaid bellen/sms-en en an liefst met een nieuwe HTC HD2)

M'n snelheid lag niet hoog vandaag; m'n conditie liet het niet echt toe dus heb ik grotendeels gereden met een rustig tempo van 30 km/h. Alleen tussen Nijverdal en Raalte heb ik wel stevig doorgereden met 35+ km/h

Ondanks m'n 'slechte conditie' van vandaag toch een fatsoenlijke basisconditie want moe ben ik ab-so-luut niet.

Ook wel leuk: ik ben tegenwoordig vaak 81,5 kg als ik 's morgens op de weegschaal ga staan. Vanmiddag na het tochtje gaf hij 79,5 kg aan. Mgoed, veel heb ik ook niet gehad. Vanmorgen een dubbele witte boterham met pure hagelslag, een beker chocolademelk en onderweg bijna 0,5 liter coca cola. Daarop heb ik die 86 km gereden.

[ Voor 9% gewijzigd door WFvN op 03-05-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
WFvN schreef op maandag 03 mei 2010 @ 23:11:
....
Ook wel leuk: ik ben tegenwoordig vaak 81,5 kg als ik 's morgens op de weegschaal ga staan. Vanmiddag na het tochtje gaf hij 79,5 kg aan. Mgoed, veel heb ik ook niet gehad. Vanmorgen een dubbele witte boterham met pure hagelslag, een beker chocolademelk en onderweg bijna 0,5 liter coca cola. Daarop heb ik die 86 km gereden.
Respect! damn... ik moet nog een 8 kg kwijt zien te fietsen.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mwoaaaaa..... je moet wel in gedachten houden dat ik een jaar of 4 geleden nog 64 (zomer) tot 66 (winter) kg was.

En die 2 kg die ik vandaag ben kwijtgeraakt is voor een fors deel vocht gok ik want ik lust best graag wat drinken na afloop. Maar goed, gezien m'n tempo zal ik ook wel redelijk wat vet verbrand hebben. Alleen zit dat er nu wel weer aan denk ik :D

Morgen maar weer eens wegen. Ik zeg: 81,5 kg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Slechte conditie en dan 'even' een ritje doen van 86 km 8)7 dat doen veel mensen je niet na hoor. :)

Zonde van je camera, valt zoiets niet meer onder garantie? Je zou eens rechtstreeks contact op kunnen nemen met Canon. Wellicht kunnen die er nog iets mee.

Ik ben trouwens alleen maar aangekomen sinds ik meer fiets :+ Gelukkig maar want ik weeg al niet zoveel. Ben van 62kg naar 65kg gegaan en daar blijft het voor voorlopig op hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 04-05-2010 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Echt bizar, bij dat soort afstanden eet ik elke 90 min wel 4 boterhammen weg. Maar je verliest >2% van je lichaamsgewicht, das niet echt geweldig voor je hoor (als dat vocht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, ik ben inmiddels al gewend geraakt (zit altijd al boven de 95kg, sinds ik fiets boven 105) dat ik minstens 2kg kwijt ben na een flinke fietstocht. Op de echt lange fietstochten, wanneer ik ook nog wat drink, vaak bijna 3kg. Zo gek is dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
(...)Zo kan men bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht (dus 1.5 kg voor een persoon van 75 kg) reeds een duidelijke daling van het prestatievermogen vaststellen. Bij een vochtverlies van 5 % bedraagt de prestatievermindering zelfs 30%.
Ik zou als ik jullie was toch jezelf aanleren meer te drinken. Elke 20min. is het best (niet continue kleine slokjes), en dan al snel .5 tot bijna een liter per uur als het >20 graden is. Of als het echt warm is vantevoren alvast flink drinken, want dan kan je meer (gaan) zweten dan dat je uberhaupt aan kan vullen.

Overigens enkel spannend bij lange afstanden (en zeker bij meerdaagse tochten), naar m'n werk drink ik ook niet. Ja erna een glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

vanochtend echt geen kracht in mijn benen zeg. Kwam met moeite aan de 26km/u als kruissnelheid , gemiddelde snelheid zal stukken lager hebben gelegen. Maar echt niks wilde vanochtend, ook mijn handen en armen wilden niet echt wat ik wilde :')
de kou zal zijn werk wel goed doen denk ik :(
Pagina: 1 2 ... 44 Laatste