"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]
pricewatch: Zalman FanMate 2
Eventueel met een splitterkabeltje erbij, maar die zijn net zo duur als een tweede fanmate.
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon II X3 435 | € 65,52 | € 65,52 |
1 | Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition | € 39,51 | € 39,51 |
1 | Corsair CX400W | € 43,64 | € 43,64 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 48,- | € 48,- |
1 | LG BH10LS30 | € 145,93 | € 145,93 |
1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) | € 38,23 | € 38,23 |
1 | MSI 785GM-E51 | € 58,30 | € 58,30 |
1 | Scythe Ninja Mini Rev. B | € 26,95 | € 26,95 |
1 | Western Digital Caviar Green WD15EARS | € 87,- | € 87,- |
1 | Zalman HD501 | € 119,70 | € 119,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 672,78 |
Kast > vind ik veel strakker dan de Antec's. Volop ruimte ook.
CPU > waarom zo'n cpu, als je toch al een aparte videokaart neemt ?
Vandaar gewoon een triple-core van AMD, goedkoper en je hebt eene xtra core op de koop toe.
Optical: voor niet zoveel geld meer heb je gelijk een Blueray brander.
Tobo: 70 euro voor een draadloos toetsenbord, is dat nou echt noodzakelijk ?
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Strakker is subjectief. Wat wel objectief is, is dat jouw kast geen display + a/b heeft. Een display is wel zo makkelijk als je niet altijd je tv aan wil zetten om een muziekje te luisteren.Madrox schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:44:
Kast > vind ik veel strakker dan de Antec's. Volop ruimte ook.
Jouw cpu is wel iets goedkoper, maar niet veel. Daarbij is hij ondanks de extra core niet sneller en vooral niet zuiniger. De i3 530 is al een stuk zuiniger dan een X2 240 (totaal systeemverbruik).CPU > waarom zo'n cpu, als je toch al een aparte videokaart neemt ? Vandaar gewoon een triple-core van AMD, goedkoper en je hebt eene xtra core op de koop toe.
Brander is een optie, maar hoeveel mensen ken jij die daadwerkelijk BRD schijfjes branden? Ik denk dan eerder aan een alternatieve keuze.Optical: voor niet zoveel geld meer heb je gelijk een Blueray brander.
Helaas wel. Het logitech bord is een aardig alternatief maar niet perfect. En zoals we eerder al hebben vastgesteld is er niet heel erg veel keuze.Tobo: 70 euro voor een draadloos toetsenbord, is dat nou echt noodzakelijk ?
De Zalman heeft weer een hotswap 3.5inch rek, wat ook menigeen zal aanspreken.Edmin schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:46:
[...]
Strakker is subjectief. Wat wel objectief is, is dat jouw kast geen display + a/b heeft. Een display is wel zo makkelijk als je niet altijd je tv aan wil zetten om een muziekje te luisteren.
Ruim 25 euro. Toch een redelijk bedrag op het totaal. De i3 530 is vooral zuiniger bij load, ietsJouw cpu is wel iets goedkoper, maar niet veel. Daarbij is hij ondanks de extra core niet sneller en vooral niet zuiniger. De i3 530 is al een stuk zuiniger dan een X2 240 (totaal systeemverbruik).
wat bij een HTPC toch minder vaak voorkomt als bij een desktop pc. In idle maakt het zeer weinig uit.
Nu nog niet maar wat niet is kan nog komen.Brander is een optie, maar hoeveel mensen ken jij die daadwerkelijk BRD schijfjes branden? Ik denk dan eerder aan een alternatieve keuze.
70 euro alleen voor het toetsenbord blijf ik te duur vinden, perfectie of niet.Helaas wel. Het logitech bord is een aardig alternatief maar niet perfect. En zoals we eerder al hebben vastgesteld is er niet heel erg veel keuze.
Zijn we een HTPC of een server aan het bouwen?Madrox schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:57:
De Zalman heeft weer een hotswap 3.5inch rek, wat ook menigeen zal aanspreken.
In een server misschien wel, maar in een htpc gaat de voorkeur toch uit naar een disply boven een hot-swap rek.Madrox schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:57:
[...]
De Zalman heeft weer een hotswap 3.5inch rek, wat ook menigeen zal aanspreken.
Hij is ook duurder, maar zoals altijd betaal je steeds meer voor minder opbrengst.Ruim 25 euro. Toch een redelijk bedrag op het totaal. De i3 530 is vooral zuiniger bij load, iets
wat bij een HTPC toch minder vaak voorkomt als bij een desktop pc. In idle maakt het zeer weinig uit.
Dat valt hier overigens best mee:
http://www.anandtech.com/show/2901/16
With the i3s you get a great dual-core chip that is competitive with AMD's Athlon II X4 line in many multi-threaded applications.
Nee, het gaat me om het nut van het branden van een BlueRay schijfje. Wie brandt zijn films nou op schijf? Daarom zeg ik: zet het erbij als alternatief. Nu vind ik de drive veel te duur. Sterker nog, €80 voor een optical is al veel te veel. Laat staan het dubbele.Nu nog niet maar wat niet is kan nog komen.
Dat is een keuze. Overigens ben je de BT dongle vergeten te vermelden. Het totale prijsverschil tussen de twee komt hiermee op een lousy twee tientjes.70 euro alleen voor het toetsenbord blijf ik te duur vinden, perfectie of niet.
BTW. Heb je de hele thread gelezen? Dan zie je dat het Logitech plankje wel in de basis htpc zit.
Gedl kan wat mij betreft beter besteed worden. Maar Ed, de config duurder maken omdat je keus voor
rrn TV-kaart aan de consument overlaat; is eigenlijk ook niet helemaal eerlijk. Als je dan toch de TV-kaart als
optie aanbied; moet de budgetprijs van de rest van de config natuurlijk omlaag. Althans, dat lijkt me logisch.
De blueray brander is idd geen noodzaak. Maar dat vind ik ook van de intel i3 530 cpu.
[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 20-04-2010 14:50 ]
Daarbij maak ik het systeem niet duurder omdat de tv-kaart weggelaten wordt, maar maak ik gebruik van de fianciele ruimte om een paar nadelen van het originele systeem weg te werken. En het budget is er nu eenmaal. De redactie heeft dat in al haar wijsheid vastgelegd. Over de manier waarop ik het invul heb ik gelukkig wat meer te vertellen.
En nogmaals: als je het voor minder wil doen is er ook nog het instapsysteem.
Wat ik zou willen voorstellen : Een nVidia GPU voor het decoderen van materiaal en een ATI of Intel GPU dan wel geintegreerde GPU om DTS/Dolby HD door te geven. Misschien wel de ultieme oplossing zo ??
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Voor S2 zijn er heel veel mogelijkheden qua tuners: Met CI (Technotrend, Terratec, Hauppauge) of met softCAM (Anysee, TeVii + losse Phoenix cardreader). Werkt allemaal met Canal Digitaal.
Kun je even een paar links naar de PW erbij plaatsen zodat ik me er in kan verdiepen?
@nero355:
Wat zou je als alternatief voor willen stellen en onder welke omstandigheden is die NV kaart de betere keuze?
Rest van het systeem kan Intel of AMD zijn dat maakt niet veel uit.Edmin schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:07:
@nero355:
Wat zou je als alternatief voor willen stellen en onder welke omstandigheden is die NV kaart de betere keuze?
Een nVidia kaart wegens betere hardwarematige decodering dan een ATI (sowieso) of Intel kaart (voor zover ik weet). Onder Linux natuurlijk helemaal ideaal of Windows + CoreAVC in plaats van DXVA. Iets van een GT320/340 moet genoeg zijn zelfs voor 1080i real-time HDTV te decoderen
Dan zou dus een IGP alleen het geluid kunnen doen waar de nVidia kaart een stuk slechter in is op dit moment.
Ik ben echt vreselijk benieuwd of dit mogelijk is en stabiel zou werken : Lijkt me echt ideaal !!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
of wordt er van uitgegaan dat de HTPC alleen in slaapstand gaat en dus binnen een paar seconden gebruiksklaar is?
kan natuurlijk ook een budget kwestie zijn maar er was wat ruimte.
Anoniem: 313339
je weet dus niet of het goed werkt en gaat dit toch aanraden in de BBG???nero355 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:22:
Ik ben echt vreselijk benieuwd of dit mogelijk is en stabiel zou werken :
Dat heb je dan wel mis. Zowel onder idle als load verbruikt de i3 (en i5) minder dan een Athlon X2, en ja, ook de E edities.Madrox schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:57:
[...]
De i3 530 is vooral zuiniger bij load, iets wat bij een HTPC toch minder vaak voorkomt als bij een desktop pc. In idle maakt het zeer weinig uit.
Hier een vergelijking tussen de Core i5 661 & Athlon X2 240E: 17W minder onder idle; 13W minder onder load.
http://www.tomshardware.c...-core-i5-661,2516-13.html
Gezien we het over de Core i3 gaat, moet hier zeker een vergelijking kunnen worden gemaakt. Core i5 661 heeft zelfs een TDP van 87W itt tot de Core i3 met zijn 73W.
Tel daarbij dat de Core i3 een performantere PCU is dan jouw voorstel, dan is de keuze toch snel gemaakt.
Zie ook http://www.anandtech.com/show/2921/2
---
Ja, eigenlijk wel. Maar mijn punt was eerder dat de keuze van mijn case - Antec Fusion Black - dat toeliet omdat die plaats biedt aan 2 3"5 bays itt de Antec Microfusion met maar 1 3"5 bay. (Naast mijn punt over het gebruiksgemak en esthetisch oogpunt geen externe schijven te moeten gebruiken).Dreamvoid schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:17:
[...]
Ben je hier niet een hybride fileserver/HTPC aan het bouwen dan? Dan moet je wel concessies doen idd. Wat is eigenlijk het idee achter deze BBG? Een "pure" HTPC of een toch wat meer allround apparaat?
--
Juist, ik heb deze ook. De fans zelf - als je ze op 'low' zet - zijn niet lawaaierig. Mijn CPU op die manier passief laten koelen heb ik nog niet geprobeerd. Ik dacht er eerder aan mijn stock cooler te vervangen door een stiller exemplaar.MaDLiVe schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 01:55:
Ik heb zelf de Antec Fusion Remote Zwart, maar de fans die erin huizen zijn echt niet heel lawaaierig. Je kunt ze beide op low zetten en je kunt er zelfs 1 helemaal uitzetten (niet aansluiten bijv.). Gezien het feit dat er dan nog steeds 1 richting cpu cooler aan het blazen is kun je het koelelement op de cpu lekker passief laten. Een 120mm fan verplaatst volgens mij wel genoeg lucht om de i3 koel te houden.
Ga er maar vanuit dat hij voornamelijk in de slaapstand staat. Daarbij is €100 (Intel X25-V als voorbeeld) een hoop geld voor een paar seconden opstartwinst.A4-tje schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:54:
is het hebben van een ssd ook niet makkelijk voor een snelle opstart?
of wordt er van uitgegaan dat de HTPC alleen in slaapstand gaat en dus binnen een paar seconden gebruiksklaar is?
kan natuurlijk ook een budget kwestie zijn maar er was wat ruimte.
Zelf zou ik kiezen voor een klein SSD'tje als OS schijf en data op een NAS zetten, maar in de BBG maken we complete systemen. Wat dat betreft is de htpc al een uitzondering, omdat er geen scherm bij zit.
Mijn ervaring is dat de BBG relatief vaak rechtstreeks wordt overgenomen en gekocht. Dan is een dergelijk experiment absoluut niet wenselijk, idd.Anoniem: 313339 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:57:
[...]
je weet dus niet of het goed werkt en gaat dit toch aanraden in de BBG???
Je zegt toch duidelijk op de vorige pagina dat door het weglaten van de decoder er meer ruimte overblijft voorEdmin schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:10:
Daarbij maak ik het systeem niet duurder omdat de tv-kaart weggelaten wordt, maar maak ik gebruik van de fianciele ruimte om een paar nadelen van het originele systeem weg te werken. En het budget is er nu eenmaal. De redactie heeft dat in al haar wijsheid vastgelegd. Over de manier waarop ik het invul heb ik gelukkig wat meer te vertellen.
En nogmaals: als je het voor minder wil doen is er ook nog het instapsysteem.
andere zaken. Maw; je maakt het systeem duurder. Geeft niet, maar wees daar dan helder over.
Om de HTPC compleet te maken, zal men nml. wel een decoder erbij moeten nemen. Dat bedoel ik.
Tja, het is maar wat je bron is. Hier zijn de verschillen, zeker onder idle, toch echt kleiner.Djiezes schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:54:
[...]
Dat heb je dan wel mis. Zowel onder idle als load verbruikt de i3 (en i5) minder dan een Athlon X2, en ja, ook de E edities.
Hier een vergelijking tussen de Core i5 661 & Athlon X2 240E: 17W minder onder idle; 13W minder onder load.
http://www.tomshardware.c...-core-i5-661,2516-13.html
Gezien we het over de Core i3 gaat, moet hier zeker een vergelijking kunnen worden gemaakt. Core i5 661 heeft zelfs een TDP van 87W itt tot de Core i3 met zijn 73W.
http://www.bit-tech.net/h...-core-i3-530-cpu-review/8
of hier
http://www.techpowerup.co...l/Core_i3_540_530/11.html
Waar met Cool & Quiet de verschillen onder idle zelfs bijna nihil zijn...
http://www.tomshardware.c...athlon-ii-x3,2452-12.html
71 watt ondel idle bij tom's...
[ Voor 38% gewijzigd door Madrox op 20-04-2010 23:56 ]
- Live HDTV (1080i/720p) in combinatie met een Ziggo, Digitenne of Canal Digitaal abo (covert bijna 100% van de markt aangezien UPC en KPN IPTV niet op n HTPC kan)
- PVR
- muziek (CD/DVD en MP3/AAC)
- film (DVD, BluRay en tenminste 40 mbit 1080p H.264-in-MP4)
- foto's
...en de volgende features hebben:
- HD Audio output (minimaal 6-kanaals LPCM)
- HD Video output (HDMI)
- minimaal 250 GB aan storage
- Gbit netwerk
- IR afstandsbediening
- lage/brede behuizing die niet al te lelijk is
Daar kan je nog wat "nice to haves" aan toevoegen (genoeg gpu power voor VA deinterlacing, HD Audio bitstreaming, dual tuner, meer storage, SSD voor het OS, draadloos toetsenbord/touchpad, RF/BT ab, WiFi, etc), of dingen afhalen die je niet nodig hebt (optical drive, tuner, HD audio, fancy behuizing).
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 21-04-2010 12:50 ]
Dat zijj allemaal zaken die je niet zomaar als vanzelfsprekend kunt nemen. In een eerdere BBG heb ik daarom ook heel strak aangegeven wat de eisen voor die BBG-htpc waren. Deze keer probeer ik dat op te vangen door wat meer flexibiliteit in te bouwen en opties te geven. Uiteindelijk zit de kracht niet alleen in de gekozen setup, maar ook in de begeleinde tekst en onderbouwing.
edit: ik had het venster open staan omdat ik zat te bellen, dus heb je edit niet meegenomen in mijn betoog
[ Voor 7% gewijzigd door Edmin op 21-04-2010 11:11 ]
Ik denk dat iedereen voor hem of haarzelf moet uitmaken wat nodig is. Mijn eisen waren 720p en geluidsloos. Dan kan je voor een beperkt bedrag al een afdoende HTPC samenstellen in een mooie kast.
.
is er behoefte aan een display. Wel, de Antec kast vind ik gewoon niet mooi genoeg en
dan kom je algauw bij een kast zoals de Zalman. Het kost wat meer, maar het bied ook meer.
Hotswapping drivebay is bijv. heel interressant, ik heb zoiets zelf ook in mijn bigtower en het is
heerlijk. Nooit meer de kast open om een hdd te testen, aan te sluiten om data over te pompen.
Geen gedoe met externe losse kasten, kabels whatever. Ben er een groot voorstander van.
Nu, dat krijg je standaard bij deze Zalman, plus de luxe afwerking, display en nog meer van dat lekkers.
1 | be quiet! Straight Power BQT E7-400W | € 48,90 | € 48,90 |
1 | Intel Core i3 530 | € 94,01 | € 94,01 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 37,69 | € 37,69 |
1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) | € 38,23 | € 38,23 |
1 | MSI H55M-E33 | € 68,- | € 68,- |
1 | Samsung SH-B083L | € 80,96 | € 80,96 |
1 | Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI | € 43,71 | € 43,71 |
1 | Scythe Big Shuriken | € 25,19 | € 25,19 |
1 | Western Digital Caviar Green WD15EARS | € 86,75 | € 86,75 |
1 | Zalman HD503 | € 157,30 | € 157,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 680,74 |
Als er toch gelet word op een paar watt, ook gelijk maar zo'n beetje het zuinigste S1156 plankje genomen.
Tenminste, als we de review van T.net zelf hierover mogen geloven.
Totslot een "ordinaire" 4550 erin, toch weer goedkoper en als ik het niet verkeerd heb niks langzamer dan de 5450. De HD5450 is wel iets zuiniger zie ik, dat geeft hem "de edge" denk ik.
Dan kan je ook een AppleTV kopenEijkb schreef op woensdag 21 april 2010 @ 11:16:
Ik denk dat iedereen voor hem of haarzelf moet uitmaken wat nodig is. Mijn eisen waren 720p en geluidsloos. Dan kan je voor een beperkt bedrag al een afdoende HTPC samenstellen in een mooie kast.
Heb je een review? De E33 werd namelijk behoorlijk goed getest op HWI.Madrox schreef op woensdag 21 april 2010 @ 12:43:
Als er toch gelet word op een paar watt, ook gelijk maar zo'n beetje het zuinigste S1156 plankje genomen.
De 4550 doet daarnaast ook geen DTS HD, maar 'slechts' multichannel LPCM.Tenminste, als we de review van T.net zelf hierover mogen geloven.
Totslot een "ordinaire" 4550 erin, toch weer goedkoper en als ik het niet verkeerd heb niks langzamer dan de 5450. De HD5450 is wel iets zuiniger zie ik, dat geeft hem "de edge" denk ik.

Ja, heb de 5450 er alweer terug in gedaan
reviews: Vijf H55/H57-moederborden getest
Het energieverbruik dus. En daar blijkt de MSI H57M-ED65 wel degelijk in uit! Al is er hier geen vergelijking met de E33.Gezien de zeer geringe verschillen tussen de moederborden in de benchmarks, zal de strijd in een andere arena dan die van de prestaties moeten worden gestreden.
Edit:
Op http://mobile.hardware.in...borden_vergelijkingstest/ is wel een vergelijking tussen de E33 en de Intel DH55TC. Aangezien de DH55TC ook op de T.net review staat is er wel een soort vergelijking mogelijk.
Hw.info | T.net | ||||||
Intel DH55TC | MSI H55M-E33 | + - | Intel DH55TC | MSI H57M-ED65 | + - | ||
Idle | 44,8 | 45,8 | -1,4 | 67 | 49 | 18 | |
Cinebench | 84,8 | 86,4 | -1,6 | 88 | 89 | -1 |
Conclusie:
MSI H57M-ED65 is een stuk zuiniger dan Intel DH55TC (vooral Idle)
Intel DH55TC is iets zuinger dan MSI H55M-E33
MSI H57M-ED65 is een stuk zuinger dan MSI H55M-E33
Als het verschil echt rond de 15 watt ligt betaal ik de meerprijs wel
[ Voor 51% gewijzigd door rattenfanger op 21-04-2010 14:14 . Reden: Verwijzing naar hardware.info ]
Al kan je dat helaas niet 1 op 1 vertalen, er zijn verschillende voedingen gebruikt.
Maar als het dicht bij elkaar ligt, is de E33 denk ik aantrekkelijker vanwege de prijs.
[ Voor 56% gewijzigd door Madrox op 21-04-2010 14:20 ]
Intel DH55TC is 1 watt zuiniger dan de MSI H55M-E33. De Intel DH55TC is 18 watt MINDER zuinig dan de MSI H57M-ED65. E33 de ED65 verschillen dus rond de 16 watt in het voordeel van de ED65.
15 watt verschil is nogal wat. Onder load verschilt het inderdaad minder maar load komt ook veeeel minder vaak voor.
Nee, volgens mij klopt er iets niet aan dit vergelijk en daarom kan je daar ook niet jouw conclusie aan verbinden
lijkt me.
Zowiezo niet handig om met 750watt+ voedingen te testen. Lijkt me zwaar overkill voor dit soort configs.
(750watt PC-Power hier en 850 Coolermaster bij HW-Info).
Sparkle Power's 250W ATX12V 80 Plus SPI250EP
http://www.silentpcreview.com/article815-page4.html
40.5 51.7 78.3%
65.5 80.3 81.5%
Antec CP-850: Unique PSU with Top Performance
http://www.silentpcreview.com/article971-page5.html
41.4 60 69.0%
63.5 86 73.9%
Verschil bij +/- 40watt = +/- 8watt
Verschil bij +/- 65watt = +/- 8watt
Bij idle kan het toch zo'n 8watt schelen.
Deze is iets zwaarder en doet het ook erg goed bij lage loads:
http://www.silentpcreview.com/article286-page4.html
[ Voor 63% gewijzigd door Madrox op 21-04-2010 16:01 ]
Ik ga er vanuit dat in dit topic vooral mensen posten die zich interesseren en experimenteren met HTPC's. Als er dan iemand tussen zit en hij of zij weet dat het 100% goed werkt dan is dat zeker aan te raden ja.Anoniem: 313339 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:57:
je weet dus niet of het goed werkt en gaat dit toch aanraden in de BBG???
Daarnaast : Dit is Tweakers !! Dan mag zoiets best erbij als eventuele optie met enige uitleg
oeps....Madrox schreef op woensdag 21 april 2010 @ 13:22:
Ed, die review staat hier op T.net zelf, zoals ik al zei.... moet ik je nou nog een link geven
Het verbruik van dat bord is inderdaad indrukwekkend, maar omgekeerd evenredig is hetzelfde waar voor de prijs

Wellicht dat de GA-H55M-UD2H een mooi alternatief is. In Idle verbruikt hij ook erg weinig, terwijl hij een acceptabeler prijs heeft.
Echter, als ik naar de HWI review kijk, verbruikt de GA-H55M-UD2H daar net zo veel in Idle als de H55-E33...
http://www.hardware.info/...orden_vergelijkingstest/8
Het is best een interessant gegeven, maar als we niet 100% zeker zijn dat het werkt, kan het nooit een BBG zijn.nero355 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:45:
[...]
Daarnaast : Dit is Tweakers !! Dan mag zoiets best erbij als eventuele optie met enige uitleg
[ Voor 23% gewijzigd door Edmin op 21-04-2010 17:15 ]
Verwijderd
http://www.silentpcreview.com/article1013-page5.html
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2010 17:14 ]
http://www.anandtech.com/show/2945/7
http://www.anandtech.com/show/2929/8
mensen die zo ver zijn dat ze een HTPC hebben, hebben meestal ook wel nieuwe mobieltjes.
moet er nog wat tekst over bediening via een mobiel? voor de iphone, googlephone en volgens mij ook binnenkort de windowsphone zijn er widgets/gadgets om je pc te besturen.
kan een toetsenbord eventueel vervallen. en zit je niet meer met zo'n plank (dinovo mini uitgezonderd natuurlijk
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2010 19:27 ]
maar idd zal men het zelf kunnen uitzoeken, daarom zeg ik ook dat je het eventueel met een stukje tekst zou kunnen doen. wel is de bestbuy bedoeld om mensen toch een stukje op weg te helpen en dit kan dan een extra iets zijn (idem aan digitale tv die apart genoemd gaat worden).
@tsurany:
ondertussen zijn veel mensen al toe aan hun 2e smartphone waarbij de eerste dus al ab kan dienen (of als backup). de nieuwere kan dan gewoon ook altijd gebruikt worden.
Verwijderd
Jah, sorry vermoeidheid + dyslexie = slechte comboA4-tje schreef op woensdag 21 april 2010 @ 18:56:
lol, moest je reactie even 3 keer lezen voordat hij duidelijk werd reinman...
Alleen de foon gaat me wat te ver, ondanks dat het zeker potentie heeft.
maar welke ik nu voorstel is een rf afstandsbediening namelijk die van conceptronic de Lounge ‘n Look deze is ook eHome compatible en heeft dus onder xp mce/vista/win 7 geen driver nodig. en je hoeft hem niet eens te richten makkelijker kan bijna niet. nadeel is je kunt er geen harmony/pestigo e.d. mee kunt gebruiken.
Kun je zo'n Harmony niet direct nemen als vervanging van de ir remote van de Fusion?
helemaal erg wordt het als je geen WMC maar iets anders gebruikt
Ik begrijp iig dat het even instellen is, maar als het eenmaal werkt zit je er lekker bij.
ik zal nog even kijken naar een redelijk geprijsde ab die meteen een vervanging voor de overige kan zijn.
het niet hoeven mikken (pc verborgen zetten) zou voor mij iig een uitkomst zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 23-04-2010 09:03 ]
Heb zelf de Gigabyte H55M-UD2H maar deze heeft dat blijkbaar niet! (Tenminste, het lukt wel om hem uit slaapstand te krijgen met het toetsenbord aangesloten op USB, maar niet met de afstandsbediening. Toetsenbord zit op een externe usb-aansluit alsin achterop het moederbord, AB via de IR ontvanger op een interne usb aansluiting alsin in de kast zelf). Hier ook met gigabyte contact over gehad en die zeggen simpelweg
Overweeg dus de MSI aan te schaffen en de Gigabyte weer te verkopen als de MSI wel werkt zoals ik wilPlease be advised that we do not support wake up from remote control.
Please use mouse or keyboard to wake up your system.
*Edit*
Hmmm, ook geen optie dit bordje... Zie dat er geen digitale audio uitgang op zit? Meh...
[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 23-04-2010 09:47 ]
Ik heb nu een aantal losse suggesties gezien. Misschien dat jullie deze willen integreren in je eigen systeemvoorstel (dus dmv een wenslijstje)? Dat vergelijkt wel zo makkelijk. Dit weekend wil ik het systeem aftimmeren, dus ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.
Hoezo, dat is toch vrij standaard? Bijna elk mobo heeft wake-on-USB tegenwoordig (en zo niet, dan staan de forums vol met klachten, zoals bij de 1st gen Zotac ION bordjes). Ik gebruik dat al jaren, mijn bejaarde S939 HTPC en de P3 laptop die ik daarvoor gebruikte met de MCE ab deden dat ook al.Edmin schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:20:
Ik denk dat het lastig wordt om een moederbord te vinden dat zich laat wekken dmv de afstandsbediening. Ik heb er iig geen positieve ervaringen mee.
meeste ervaringen hiermee vallen toch een beetje tegen en vaak is er geen goede oorzaak te achterhalen. misschien is het met de huidige borden beter, maar dat durf ik niet te zeggen.
nog even om terug te komen op de afstandsbediening als je het oog van de microfusion/fusion wil gebruiken kun je denk ik het beste voor de harmony 515 gaan maar voor hetzelfde geld kun je ook de conceptronic Lounge ‘n Look kopen. (en een USB verlengkabel om de RF ontvanger buiten het zicht en niet achter de behuizing(i.v.m. bereik) te plaatsen)
Ahum... beter laat dan nooit... Ed_L bedankt voor de info.Edmin schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:26:
[...]
De vereisten zijn: passief, HDMI en low profile. Binnen die criteria is de club3d de goedkoopste.
[...]
Nope. De GPU in de i3 530 is daar niet krachtig genoeg voor. Het zijn technieken die zwaar op de GPU leunen en hardwarematig moeten worden opgelost. Als je echt alleen 1080p kijkt is het niet interessant, maar bij 1080i en lager wel.
Hou er rekening mee dat de voorgestelde graka niet meer voorkomt in de pricewatch
pricewatch: Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition
Maw: je moet er recht voor zitten om het te kunnen lezen ?
http://benchmarkreviews.c...d=61&limit=1&limitstart=6
Voor de Fusion heb ik die commentaren niet gezien.This is one of those occasions where the product actually looks better than the photographs. Some may prefer a flashier design, but the black/aluminum design Antec went with will blend in well with other media components. The LCD display looks sharp as well, but does tend to have poor viewing angles.
Nou lijkt het net also die IGP's geen interlaced video kunnen doen - dat kunnen ze wel. Er zijn alleen verschillende algoritmes van deinterlacing (in volgorde van beeldkwaliteit): blend, weave, bob, field shift, adaptive, motion adaptive, vector adaptive. Alleen voor de laatste hebben de huidige IGP's de performance niet. Zie oa deze discussie op AVSForum.foefelken schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 20:55:
Ahum... beter laat dan nooit... Ed_L bedankt voor de info.
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 23-04-2010 22:42 ]
Hier heb je commentaren over de lcd, ziet er niet bepaald rooskleurig uit:Edmin schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 21:49:
Het is wel een issue, inderdaad:
http://benchmarkreviews.c...d=61&limit=1&limitstart=6
[...]
Voor de Fusion heb ik die commentaren niet gezien.
http://www.anandtech.com/show/2637/12
[ Voor 4% gewijzigd door Madrox op 23-04-2010 23:24 ]
Hmmm, dat dacht ik dus ook... Mijn oude P4 bordje werkte er prima mee, voor mij (nu ook een principezaakDreamvoid schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:56:
[...]
Hoezo, dat is toch vrij standaard? Bijna elk mobo heeft wake-on-USB tegenwoordig (en zo niet, dan staan de forums vol met klachten, zoals bij de 1st gen Zotac ION bordjes). Ik gebruik dat al jaren, mijn bejaarde S939 HTPC en de P3 laptop die ik daarvoor gebruikte met de MCE ab deden dat ook al.
Heb een asrock bordje besteld (niet alleen hiervoor, ook om andere redenen) waarbij ik iig een en ander vermeld zag over de +5v over usb en wat andere dingen waardoor ik hoop dat het daarmee wel werkt. We zullen zien.
Qua LCD. Het Antec schermpje heeft geen last van kijkhoeken. Maar dat is eerder omdat het heel fel is. Ik zet het dan ook eerder uit dan aan, omdat dit kan storen in een donkere kamer. (en het toch niet werkt met xbmc)
Qua de standaard afstandsbediening bij de Antec Fusion (dus niet MicroFusion, daar heb ik geen ervaring mee), die doet het goed met Xbmc en de Imon software (onder windows. ubuntu heb ik nog niet kunnen proberen). Xbmc wordt standaard herkend, mogelijk moet je eenmaal in de imon software het programma laten herkennen, de rest gebeurt automatisch. Daarna kan je zelfs nog ongebruikte knoppen toewijzen aan xbmc sneltoetsen. Tamelijk gebruiksvriendelijk in mijn perspectief.
Dat is fijn om te horen, krijg dat bordje volgende week binnen dus als dat inderdaad werkt is het helemaal opgelost.Djiezes schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 11:29:
Qua wake-on mogelijkheden. Met mijn Antec Fusion Remote Black + Asrock H55M Pro heb ik geen problemen. Zowel met de afstandsbediening die standaard met de Antec case komt, als het Logitech toetsenbord via Bluetooth krijg ik de pc uit slaapstand.
Ik las overigens wel over problemen mbt de USB poorten op dat bordje (of meer de P55 chipset in het algemeen) waardoor de front usb-poorten (van de kast die je via een kabel op het moederbord moet aansluiten) niet goed zouden werken. Externe schijven werden niet altijd herkend en dergelijke.
Daar toevallig nog problemen mee (gehad)?
Dat klopt, goede VFD's zijn niet goedkoop. Zeg het alleen even, daar ik ook zo'n digitala fancontroller heb gehad en de leesbaarheid ervan verre van perfect was. Zo slecht, dat ik zo'n display nooit zou willen en ik me goed voorstellen dat als de LCD's bij Antec en anderen in de goedkopere prijsklasse van diezelfde kwaliteit zijn; er mensen zullen klagen.Edmin schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 00:18:
Het probleem is dat dit standaard iMon lcd's zijn. In cases van bijvoorbeeld Silverstone zitten dezelfde lcd's. Vreemd genoeg zie je sommigen er een punt van maken, terwijl anderen het absoluut niet als een minpunt zien. Dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Ik denk niet dat je een betaalbare case gaat vinden die dit nadeel niet heeft, maar aan het einde is ook deze lcd beter dan geen lcd.
ik zou persoonlijk meer voor een lcd-schermpje gaan maar dat past weer niet in deze topic.. (A4-tje mist de "High end HTPC" topic die moest worden gestaakt heel erg
ontopic:
ik denk wel dat er een schermpje in moet om te voorkomen dat altijd de tv aan moet staan. beter iets wat niet helemaal geweldig is dan helemaal niets en veel stroom verbruik door het aanzetten van een tv.
Edit:
ja maar die is erg algemeen.
'vroegha' was er een topic wat meer over de laatste stand van zaken was dan het samenstellen van een htpc (Home Theater PC (HTPC) Deel 4). nu is er niet meer 1 topic met alle dingen die met een htpc hebben te maken.
[ Voor 20% gewijzigd door A4-tje op 25-04-2010 15:54 ]
[ Voor 78% gewijzigd door d3vlin op 26-04-2010 15:14 ]
Leaping Lab Rats!
Het idee is aardig, maar de BBG is uitdrukkelijk niet gericht op software. De OS discussie komt zo ongeveer elke BBG weer terug, maar het antwoord van de redactie is kort: nee, we gaan geen OS behandelen in de BBG.d3vlin schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:11:
Misschien is het een goed idee om bij de BBG HTPC ook een alinea te wijden aan de support van hardware decoding onder verschillende operating systems. De HD5450 is natuurlijk een prima kaartje qua bang/buck, maar afaik is er geen gpu decoding mogelijk onder linux (bijvoorbeeld ubuntu + xbmc). En hoe zit dat met de relatief nieuwe i3? Voor een dergelijke oplossing ben je dus beter af met een passieve nvidia gpu (VDPAU). De kosten van een bijvoorbeeld een windows licentie en de software oplossing (Media center/ xbmc / boxee / mythtv / etc.) zouden m.i. ook in de BBG opgenomen worden om een goed beeld te geven qua compatibiliteit en mogelijkheden. Zeker nu ubuntu lucid lynx de 29e uit gaat komen met i3 support.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we de compatibiliteit van de HD5k serie met XBMC/linux moeten negeren. Ik zal er dan ook een stukje aan wijden in de begeleidende tekst.
Overigens kom ik als alternatief hierop uit: pricewatch: Zotac GT 220 ZONE Edition
Er zullen genoeg mensen zijn die door de bomen het bos niet meer zien en bedrogen uitkomen. DXVA, VDPAU, VA-API... en welke werkt dan met welke hardware en welk operating system? Lijkt me toch wel een cruciaal onderdeel bij het vinden van de juiste HTPC componenten.
Het is daarbij natuurlijk jammer dat de VA-API linux implementatie nog in de kinderschoenen staat en er nog geen echte reviews/benchmarks zijn. Het zou zomaar kunnen dat een H55M + i3 voldoende is voor GPU decoding onder linux zonder aanvullende gfx kaart, wat natuurlijk aardig is voor de prijs van het hele systeem.
[ Voor 59% gewijzigd door d3vlin op 26-04-2010 15:17 ]
Leaping Lab Rats!
"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]
Welke kaarten uit de PW hebben verder jullie voorkeur?
Een extern 2"5 schijfje zonder afzonderlijke voeding deed het inderdaad niet via de front-USB, het bleef heel akelig tikken zonder herkend te worden. USB poortjes achteraan deden het wel met dezelfde schijf.m0ridin schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 12:25:
[...]
Dat is fijn om te horen, krijg dat bordje volgende week binnen dus als dat inderdaad werkt is het helemaal opgelost.
Ik las overigens wel over problemen mbt de USB poorten op dat bordje (of meer de P55 chipset in het algemeen) waardoor de front usb-poorten (van de kast die je via een kabel op het moederbord moet aansluiten) niet goed zouden werken. Externe schijven werden niet altijd herkend en dergelijke.
Daar toevallig nog problemen mee (gehad)?
Gewone externe 3"5 schijven doen het zowel voor als achter, maar die worden dan ook afzonderlijk gevoed.
Deze: pricewatch: Hauppauge WinTV HVR-2200
Deze krijgt goede reviews hier en ook verder op i-net (eventueel googlen, zelf zo niet bij de hand), dualtuner en middels de juiste software en usb kaartlezer ook geschikt voor Digitenne: [DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 9
Goedkoper dan de plug&play singletuner Anysee ;-)
Ook een volumeknop is misschien wat overbodig, aangezien je ervan uit mag gaan dat alles met de ab geregeld wordt. Lijkt mij alleen maar onhandig doordat er per ongeluk aan gedraaid kan worden (kinderen, schoonmaakster...)
Qua ab en wake-up etc: zoek eens naar de Antec Veris mogelijkheden in Unsorted (of bij Antec zelf). Ikzelf gebruik de basic, werkt perfect. Met mijn harmony kan ik de pc bedienen (MediaPortal dan) alsof ik een MS remote heb met alle opties. Je kan ook een klein of groter digitaal display nemen, ben je niet afhankelijk van de kast. Wake-up is geen issue, je krijgt een verlengstuk voor je mb-poweraansluiting (hoehethetookalweer) met aftapje naar de remotesensor: in/uit slaap of aan/uit geen probleem met de remote.
Anyway, succes met je artikel ;-)
Vraag je eerder af: waarom niet? Hebben de displays nadelen? Natuurlijk; ze zijn niet perfect. Echter, als ik naar mijn veel te dure Sony DVD-speler kijk, dan is de kijkhoek van het display net zo waardeloos. Is dat erg? Ik vind van niet. Je ziet toch regelmatig dat mensen op GoT op zoek zijn naar mogelijkheden om hun htpc te bedienen zonder de televisie aan te moeten zetten. Een display is dan de meest voor de hand liggende oplossing.Urian schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:57:
Nu ik toch aan het tikken ben: waarom vasthouden aan een case met display? Hierboven meldde al iemand dat het eerder storend is dan dat het toegevoegde waarde heeft. Dit heb ik ook veel gelezen in reviews van diverse cases. Zelfs een review van de dure cases met touchscreen op Toms hardware brengt dit punt naar voren. Ikzelf mis het scherm absoluut niet in mijn htpc.
Verder zijn de betaalbare alternatieven niet heel erg veelomvattend.
Hmmm, ok... das wel matig dan. Nah ja, voor de rest ziet het er goed uit. Hopelijk komt hij deze week nog binnen en kan ik hem inbouwen. Dan nog even de koeling goed uitdokteren en dan is ie helemaal afDjiezes schreef op maandag 26 april 2010 @ 18:01:
[...]
Een extern 2"5 schijfje zonder afzonderlijke voeding deed het inderdaad niet via de front-USB, het bleef heel akelig tikken zonder herkend te worden. USB poortjes achteraan deden het wel met dezelfde schijf.
Gewone externe 3"5 schijven doen het zowel voor als achter, maar die worden dan ook afzonderlijk gevoed.
[ Voor 99% gewijzigd door rattenfanger op 27-04-2010 15:47 . Reden: Ik dacht dat je hier ook onderbouwde suggesties van complete systemen wilde... ]
Want de Club3D 5450 512 MB is NIET leverbaar. De versie met 1024 MB wel.
Echter is dit een veel betere kaart --> pricewatch: Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2
Die heeft een 5570 en die kaart is blijkbaar beter voor een HTPC als de 5450.
Het is ook een stille kaart die passief gekoeld is.
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Die kaart die ik voor ogen heb .... pricewatch: Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2
Past die wel in een Antec Micro Fusion ? Want dat is geen low profile kaart.
Sapphire heeft wel een low profile HD 5570 (heb hem zelf ook). Wel even opletten bij de aanschaf, ze hebben namelijk 2 versies. 1 met een HDMI poort en de andere met een display poort.Kain_niaK schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:40:
Oh wacht ff
Die kaart die ik voor ogen heb .... pricewatch: Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2
Past die wel in een Antec Micro Fusion ? Want dat is geen low profile kaart.
En de reden waarom ik een HD5570 heb gekocht is juist dat, het feit dat ie low profile is (daarnaast ook een GTS 250 aangeschaft welke een stukje sneller is, maar ook meteen meer verbruikt en warmer wordt. Weet dus nog niet wat de uiteindelijke gaat worden...)
Dit keer de Club 3D versie met 1024 MB geheugen.
Reden: Passieve koeling en low profile.
Ik heb geen 5570 gevonden die dat alle twee had.
Mis je nu echt zo veel met een 5450 tov een 5570 ?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Afhankelijk van wat je ermee gaat doen, puur voor spellen is er veel verschil:Kain_niaK schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:38:
Ik ben toch terug voor de 5450 gegaan.
Dit keer de Club 3D versie met 1024 MB geheugen.
Reden: Passieve koeling en low profile.
Ik heb geen 5570 gevonden die dat alle twee had.
Mis je nu echt zo veel met een 5450 tov een 5570 ?
http://alienbabeltech.com/main/?p=15431&page=10
Als het echt alleen voor video kijken ed is dan is een 5450 prima.
Het gaat in dit geval om een HTPC in een UPC gebied. De smartcard kan alleen worden ingebouwd in de meegeleverde decoder, dit kaartje zou niet eens bij mijn buurman werken dus een tv kaart heeft alleen nut voor anologe signalen.
Deze HTPC zou zuinig en low budget moeten zijn maar wel om moeten kunnen gaan met XBMC en Windows 7 ivm de Blu-Ray support.
Het kan zijn dat een optionele fanless videokaart benodigd is. Bij deze een leuke condidaat voor evt. HD materiaal: pricewatch: Zotac GT 220 ZONE Edition Toch niet het voorbeeld hiernaast, die zal toch echt niet passen.
De keuze voor het moederbord heeft met name te maken met het ITX formaat en wifi-n, dat is iets wat de Asrock series ook hebben.
1 | Intel Core i3 550 | € 129,73 | € 129,73 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G | € 51,22 | € 51,22 |
1 | LG CH08LS10 | € 89,95 | € 89,95 |
1 | Procase CYS81 | € 73,50 | € 73,50 |
1 | Western Digital Scorpio Blue WD3200BPVT, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 38,62 | € 38,62 |
1 | Zotac H55ITX-A-E | € 112,90 | € 112,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 495,92 |
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Leaping Lab Rats!
In mijn geval is het ook niet ideaal om er een kast in te bouwen met het formaat van een receiver, vandaar dat ik ook de voorkeur heb voor een kleine htpc en het liefst in een Wii/Asrock Ion formaat.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Leaping Lab Rats!
Ben geinteresseerd om een HTPC te bouwen, maar vraag me af of het noodzakelijk is.
Ik heb nl nog een ouwe kast met een Intel Pentium 4 - 3.06Ghz (478socket) met een AGP Nvidia 7600GT video kaart in me woonkamer staan, niet ver van de tv.
Helaas heb ik nog geen HD lcd tv. Is deze ouwe machine nog krachtig genoeg om later HD films af te spelen?
Ipv van een complete HTPC te bouwen, vraag ik me af of ik niet gewoon een AGP ATI videokaartje met een HDMI aansluiting kan kopen en goedkoper af ben. Is een ATI HD3850 voldoende? Ik speel geen games.
Ik hoor het graag. Dank.
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2010 18:19 ]
Ik zal de P4 kast maar vervangen door een andere cpu.
[ Voor 94% gewijzigd door LaptopRookie op 30-05-2010 18:00 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet bestemd voor het stellen van vragen over je eigen htpc! Hier beperken we ons tot de discussie over het htpc systeem dat op 1 mei op de frontpage zal verschijnen.