[BBG aanschaf] HTPC januari 2010 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 77.395 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 20:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Het is alweer vier maanden geleden dat er een htpc in de BBG heeft gestaan. Dat is deze maand weer rechtgezet in reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010.
De htpc BBG is deze keer samengesteld door Drobanir (profiel).

htpc

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec MicroFusion Remote 350€ 85,75€ 85,75
1Anysee E30TCPlus€ 148,64€ 148,64
1Belkin Mini Bluetooth Adapter€ 9,22€ 9,22
1Conceptronic C300EXI€ 20,05€ 20,05
1Intel Desktop Board DG45ID€ 79,67€ 79,67
1Intel Pentium Dual-Core E6300€ 60,-€ 60,-
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB€ 77,99€ 77,99
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 42,20€ 42,20
1LG CH08LS10€ 91,90€ 91,90
1Logitech Cordless MediaBoard Pro (Qwertz)€ 36,95€ 36,95
1Verbatim 3,5'' externe vaste schijf eSATA & USB Combo-schijf 1TB Zwart€ 97,-€ 97,-
ImporterenTotaal€ 749,37

Dit topic is bedoeld als adviestopic voor iedereen die vragen heeft over het bouwen van zijn eigen htpc. Succes met het samenstellen en de discussie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik snap nog steeds niet waarom de G45 intel combo van 140€ voor mobo+cpu is genomen, wat biedt het meer dan een 785G amd combinatie?

Ook schrok ik wel van de anysee tv tuner.

[ Voor 14% gewijzigd door jayvol09 op 01-01-2010 18:59 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Er zijn toch veel goedkopere alternatieve dan die anysee? Met name als je wilt gaan opnemen/afspelen tegelijk e.d.

[ Voor 33% gewijzigd door AOC op 01-01-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Over het waarom van de keuzes kan je hier meer lezen: [BBG] MultiMedia / HTPC-systeem januari 2010

Nu de BBG eenmaal een feit is, sluiten we die discussie ook af (tot de volgende BBG). Dit topic is bestemd voor de vragen van mensen die zelf een htpc willen gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-04 11:34

psy

Dark0z schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:36:
Er zijn toch veel goedkopere alternatieve dan die anysee? Met name als je wilt gaan opnemen/afspelen tegelijk e.d.
Wat dan? De Anysee is de enige oplossing die je nog nieuw kan kopen voor DVB-C en nog goedkoper ook dan de FloppyDTV,

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Die keuzes zijn dus niet uit die topic op te maken. Volgens mij is er gewoon een intel bias.

en
De Anysee is de enige oplossing die je nog nieuw kan kopen voor DVB-C
Iedereen die 1 google search doet zal vinden dat dit niet waar is.
\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]

[ Voor 20% gewijzigd door jayvol09 op 01-01-2010 21:12 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
jayvol09 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:05:
Die keuzes zijn dus niet uit die topic op te maken. Volgens mij is er gewoon een intel bias.
Of dat zo is, zal je met Drobanir moeten bespreken en die verwacht ik hier eigenlijk niet heel vaak te zien. Dat er binnen het BBG-team in algemeenheid geen Intel bias is, zou je inmiddels wel moeten weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Klopt maar de uiteindelijke beslissing is van de persoon die de bbg schrijft toch, en dat hield ik in het achterhoofd toen ik dat zei ^^ Niet dat ik het erg vind, maar als er andere reden was is het wel handig om te weten voor mensen die een htpc willen bouwen.
Ook in de reacties op de bbg januari zie ik dat het meer mensen is opgevallen.

[ Voor 23% gewijzigd door jayvol09 op 01-01-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:50

Matis

Rubber Rocket

Ik zit er zwaar over te denken om mijn NMT om te gaan ruilen voor een HTPC, momenteel kijken we TV via Digitenne en we hebben zo'n CI-module in onze TV zitten om het signaal de decoderen.
Nu weet ik dat Digitenne via de DVB-T compressie verloopt. Welke kabel/TV-aanbieders maken momenteel gebruik van een DVB-C compressie?
Daarnaast is de Wifi voor mij niet nodig, ik hem immers een 100 (en zeer binnenkort) 1000mbit-lijntje naast mijn TV hangen.
Een externe HDD is ook niet nodig, ik heb immers een NAS/Servertje staan waar alles opstaat/gedownload wordt.
Daarnaast weet ik niet hoe het zit met de ondersteuning van/voor Linux bij de hardwarematige decompressie en voor het gebruik van eventuele encodeerders etc.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Als je al een NAS hebt, kun je een heerlijk stille htpc maken met een kleine SSD. In principe gebruiken alle digitale kabelaars DVB-C vziw. Daar is het protocol ook voor bestemd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:44:
Als je al een NAS hebt, kun je een heerlijk stille htpc maken met een kleine SSD. In principe gebruiken alle digitale kabelaars DVB-C vziw. Daar is het protocol ook voor bestemd ;).
Ik neem aan dat de stock-cooler erop gaat, aangezien ik in de BBG geen andere cooler tegen ben gekomen. Ikzelf ben persoonlijk niet zo'n fan (dubbelzinnig ;) ) van. Ikzelf heb hele fijn ervaringen met de goedkope pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro gehad tijdens mijn 775 periode. Alleen ben ik bang dat die niet gaat passen in de pricewatch: Antec MicroFusion Remote 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Welke kabel/TV-aanbieders maken momenteel gebruik van een DVB-C compressie?
Je kunt niet echt shoppen voor een kabelaar denk ik, het ligt eraan waar je woont over het algemeen.
Dit kwam laatst uit op het web:
http://www.hardware.info/...itale_TV_en_HDTV_special/
Beetje alle digitale tv basics op een rijtje.

Ik zou de stock koeler proberen, en als je niet tevreden bent met het geluid dan pas een cpu koeler kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door jayvol09 op 01-01-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

jayvol09 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:55:
Je kunt niet echt shoppen voor een kabelaar denk ik, het ligt eraan waar je woont over het algemeen.
Dit kwam laatst uit op het web:
http://www.hardware.info/...itale_TV_en_HDTV_special/
Beetje alle digitale tv basics op een rijtje.
Thnx, veel wist ik al wel, wat ik niet wist is het feit dat UPC en Ziggo niet extra willen betalen voor HD van RTL en SBS.
Ik zou de stock koeler proberen, en als je niet tevreden bent met het geluid dan pas een cpu koeler kopen.
Klinkt eigenlijk vrij logisch, toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Matis schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:54:
[...]

Ik neem aan dat de stock-cooler erop gaat, aangezien ik in de BBG geen andere cooler tegen ben gekomen. Ikzelf ben persoonlijk niet zo'n fan (dubbelzinnig ;) ) van. Ikzelf heb hele fijn ervaringen met de goedkope pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro gehad tijdens mijn 775 periode. Alleen ben ik bang dat die niet gaat passen in de pricewatch: Antec MicroFusion Remote 350
Het BBG systeem hoeft niet per se het beste systeem voor jouw situatie te zijn. Er zijn ook koelers die in die Microfusion passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Nog een leuke qwerty toetsenbord, deze heeft een trackball & fn toetsen. pricewatch: Enermax Aurora Micro Wireless

Kwa prijs bijna gelijk aan de dinovo mini, maar wel kwaliteit spul.

[ Voor 14% gewijzigd door jayvol09 op 01-01-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
Ik ben van plan binnenkort een htpc te gaan samenstellen en vind BBG-configuratie een goede optie, alleen zit ik nog te twijfelen tussen twee dingen, namelijk de proc+mobo combinatie:

1. BBG/Intel-config: Intel 6300 + Intel Desktop Board DG45ID

- of -

2 AMD config: AMD Athlon II X2 240E + Asus M4A785G HTPC

Beide zijn nagenoeg even duur. De AMD config is zuiniger, dacht ik, en de 785G lijkt net iets beter.
Daarnaast ben ik wel geïnteresseerd in de mogelijk betere stereo uitgang van het Asus mobo, momenteel heb ik namelijk nog een analoge stereotoren/receiver (dobly surround) die ik nog niet direct wil vervangen (staat in de planning voor over een jaar of 2)

Is er dan nog iets te zeggen voor de Intel Config, wat zijn daar de voordelen van?

Het zal overigens een zuivere htpc worden, die alleen gebruikt gaat worden voor Ziggo (HD)TV en het afspelen van Films (HD) van een NAS via Gigabit LAN. Alles met Windows 7 of Vista Media Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Je hoeft niet naar de analoge uitgangen van je mobo te kijken, stuur de stereo gewoon via je tv door naar je versterker?
Een van de duurste 785G moederborden, is dat vanwege die onboard audiocontroller die tegenwoordig bijna overal overbodig is...
Als je tv gaat opnemen weegt zuinigheid meestal meer mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:22:
Het BBG systeem hoeft niet per se het beste systeem voor jouw situatie te zijn. Er zijn ook koelers die in die Microfusion passen.
Helemaal mee eens, ik probeerde alleen aan te geven dat ik nog op zoek ben/was naar een eventuele vervanger van de stock-cooler ;)

Wat betreft die AMD/Intel configuraties; ikzelf zie liever een Intel processor, het zou helemaal mooi zijn geweest als er een 45nm CPU in was gegaan, maar dat drijft de prijs misschien meer op dan het ooit zou kunnen opleveren.
Ik zie nu pas dat er verschillende E6300 CPU's van Intel zijn :$ Dit betreft de SLGU9, welke wel op het 45nm-procede gebaseerd is.
Ikzelf heb de C2D E6300 SL9SA gehad, welke wel op 65nm gebaseerd was. Mea culpa :)
Ik ging er bij mijn vorige posts ook nog vanuit dat het om de 65nm variant ging.

Wat betreft dat Enermax Aurora toetsenbord, ik kreeg laatst ook (per mail) een mooi draadloos keyboardje in zo'n reclame mail.
Ik kan hem alleen nergens in de PW terugvinden, maar deze is het: Rii Mini, het is alleen geen BT toetsenbord.

[ Voor 34% gewijzigd door Matis op 02-01-2010 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Matis schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 08:42:
[...]

Wat betreft die AMD/Intel configuraties; ikzelf zie liever een Intel processor,
Da's niet helemaal logisch. De CPU is namelijk zo ongeveer het minst belangrijke onderdeel van je htpc. Je wilt je (op dit moment iig) richten op het uitkiezen van een geschikt platform, dat voldoet aan de eisen die jij stelt. Of daar dan een AMD of Intel CPU in moet is bijzaak; dat ding moet gewoon precies snel genoeg en zo zuinig mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:47:
Da's niet helemaal logisch. De CPU is namelijk zo ongeveer het minst belangrijke onderdeel van je htpc. Je wilt je (op dit moment iig) richten op het uitkiezen van een geschikt platform, dat voldoet aan de eisen die jij stelt. Of daar dan een AMD of Intel CPU in moet is bijzaak; dat ding moet gewoon precies snel genoeg en zo zuinig mogelijk zijn.
Ik bedoelde Intel-chipsets :$ Volgens mij zit O&N nog een beetje in mijn benen. Toch bedankt dat je het even toelicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Qua features en prijs zou een Intel chipset ongeveer mijn laatste keuze zijn.

Kun je exact aangeven wat de htpc voor jou zou moten kunnen? Dus wat voor content moet hij afspelen, heb je al software op het oog, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ok even mijn wensen;

Ik schaf hem voornamelijk aan om HD-materiaal (720p en 1080p) op de TV in de woonkamer te serveren. Ikzelf heb een 1920*1200 monitor bij mijn PC waar ik meestal mijn films kijk, maar mijn ouders (en ikzelf ook) vinden het prettiger om het op de TV te kijken, dit geeft allereerst een betere beleving (ambilight, surroundsystem etc.)
Daarnaast willen ze ook graag programma's kunnen opnemen, wat momenteel alleen kan via Digitenne met een veel te dure recorder.

Dus ik wil een NMT (bedraad), DVB-T/C tuner/decoder en een mogelijkheid tot opnemen van programma's. De HTPC moet dus DVD-materiaal (ISO's en VOBjes), 720p en 1080p (HDWMV, MKV's etc.) kunnen afspelen. Misschien is een CD/DVD-speler erin/bij ook geen slecht idee, zo kan mijn moeder toch nog CDtjes luisteren en eventueel ook echte DVD's kijken welke (nog) niet op de NAS staan.

Software + OS heb ik nog niet echt over nagedacht; Windows + K-Lite Codec Pack zou kunnen. Daarnaast klinkt Open-Source ook weer erg goed en innoverend. Daarnaast heb ik me ook nog niet verdiept in de mogelijkheden van Linux icm HD materiaal, ik kan me herinneren dat VLC HDWMV's niet zo lekker afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-04 11:34

psy

jayvol09 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:05:

en

[...]

Iedereen die 1 google search doet zal vinden dat dit niet waar is.
\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
Akkoord, ik bedoelde de combinatie met een Windows Media center :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
jayvol09 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 01:55:
Je hoeft niet naar de analoge uitgangen van je mobo te kijken, stuur de stereo gewoon via je tv door naar je versterker?
Een van de duurste 785G moederborden, is dat vanwege die onboard audiocontroller die tegenwoordig bijna overal overbodig is...
Als je tv gaat opnemen weegt zuinigheid meestal meer mee toch?
Ja, via de TV zat ik ook aan te denken, dat is hoe het nu ook is overigens (laptop fungeert nu als htpc), maar ik dacht dat die extra stap kwaliteitsverlies zou veroorzaken, maar bij nader inzien valt dat wel mee, de eerste stap is immers digitaal.

In dat geval zou ik natuurlijk kunnen volstaan met een goedkoper bordje, scheelt toch weer 10-20 euro

Ik neem aan dat de AMD 240e wel zelfstandig 1080p kan decoderen (in het geval dat een één of andere niet standaard HD codec de videokaart niet gebruikt)? In dat geval lijkt intel het op alle fronten te verliezen in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Duidelijk.

Wat wil je met je audio? Optisch? HDMI? Ga je een AVR gebruiken en wil je DTS HD of mag het ook iets minder?

De meeste digitale kabelaars leveren HD content aan in 1080i. Zou je daar de zwaardere deinterlacingtechnieken op los willen laten voor betere beeldkwaliteit of accepteer je de geleverde kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ik neem aan dat de AMD 240e wel zelfstandig 1080p kan decoderen (in het geval dat een één of andere niet standaard HD codec de videokaart niet gebruikt)?
Ja mits er degelijke codecs zijn geïnstalleerd, op linux heeft mn athlon II 215 minder succes met 1080p, enkel vlc kan alles nog vloeiend afspelen. Maar ik weet niet of mn 100mbit verbinding daar wellicht iets mee te maken heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door jayvol09 op 02-01-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:25:
Duidelijk.

Wat wil je met je audio? Optisch? HDMI? Ga je een AVR gebruiken en wil je DTS HD of mag het ook iets minder?
Nu hebben we nog het surroundsysteem wat in onze DVD-speler zit/zat, dat gaat er dus uit wanneer er een HTPC komt. De NMT had ik eerst heel provisorisch middels de AUX-in en uitgang aangesloten en 2.0 geupscaled naar 3.1 (links, center, rechts + subwoofer), maar dat was een drama qua ervaring. Daarom heb ik sindsdien dus gebruik gemaakt van mijn TV voor geluid en beeld. Daarmee mis je natuurlijk wel de surround ervaring, maar ik weet niet of mijn ouders weer kabels voor een eventuele nieuwe surroundsystem gaan/willen trekken.
Ik ben niet zo'n audiofreak, beeld daarentegen ben ik wel erg op gespitst, ik vind het ook geen probleem om met een koptelefoon op een filmpje te kijken (shame shame).

Omdat ik niet zo bekend ben met audio en de hedendaagse technieken, weet ik dus ook niet echt wat de mogelijkheden en de daar bijkomende kosten zijn.
De meeste digitale kabelaars leveren HD content aan in 1080i. Zou je daar de zwaardere deinterlacingtechnieken op los willen laten voor betere beeldkwaliteit of accepteer je de geleverde kwaliteit?
Zoals ik al aangaf ben ik eigenlijk fan van progressief beeldmateriaal. Derhalve zou ik ook graag voor de progressieve uitzending gaan, maar goede upscalingstechnieken zijn er helaas nog niet. Ze komen er wel aan (kan ik uit eerste hand vertellen).
Ik zou liever wat extra geld overhebben voor een betere deinterlacer dan voor een brakke deinterlacer.
Ik weet alleen niet waar je aan zit te denken qua hard- en software? We zitten momenteel nog wel bij Digitenne, wat met 2,5mbit/2 mpeg2-codering helemaal om te huilen is :'( maar daar kunnen we komende maand als het goed is vanaf :)
Maar bij ons is momenteel alleen nog maar Ziggo Digitale TV Z1 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 15:29

GSX-MAN

de/het/een

Ik zit te denken aan de volgende specs om een voorzichtig begin te maken met een HTPC:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 46,69€ 46,69
1be quiet! Straight Power 350W (E6)€ 39,99€ 39,99
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 73,40€ 73,40
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G€ 48,40€ 48,40
1Silverstone Grandia GD04B€ 80,46€ 80,46
1Silverstone Nitrogon NT07-AM2€ 18,40€ 18,40
1Sony NEC Optiarc AD-5240S Zwart€ 17,03€ 17,03
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 70,-€ 70,-
ImporterenTotaal€ 394,37

De bedoeling is dus zoveel mogelijk onboard met een behuizing die hopelijk genoeg ruimte biedt voor latere uitbreidingen. Iemand die hier op wil schieten?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Wat voor geluidskaart zouden jullie aanraden om 5.1 DTS geluid via een optische of coaxiale uitgang af te spelen? Natuurlijk gaat dit in een HTPC en ik wil het gebruiken icm een Logitech Z-5500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313339

GSX-MAN schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:17:
Ik zit te denken aan de volgende specs om een voorzichtig begin te maken met een HTPC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G€ 48,40€ 48,40
1Silverstone Nitrogon NT07-AM2€ 18,40€ 18,40
ImporterenTotaal€ 394,37

De bedoeling is dus zoveel mogelijk onboard met een behuizing die hopelijk genoeg ruimte biedt voor latere uitbreidingen. Iemand die hier op wil schieten?
ik zou die cpu cooler vervangen met een scythe big shuriken die ook in de kast past. deze is veel stiller en koelt veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Allereerst zou je deze nog even door kunnen nemen: HTPC FAQ
Matis schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 18:38:
[...]

Nu hebben we nog het surroundsysteem wat in onze DVD-speler zit/zat, dat gaat er dus uit wanneer er een HTPC komt. De NMT had ik eerst heel provisorisch middels de AUX-in en uitgang aangesloten en 2.0 geupscaled naar 3.1 (links, center, rechts + subwoofer), maar dat was een drama qua ervaring. Daarom heb ik sindsdien dus gebruik gemaakt van mijn TV voor geluid en beeld. Daarmee mis je natuurlijk wel de surround ervaring, maar ik weet niet of mijn ouders weer kabels voor een eventuele nieuwe surroundsystem gaan/willen trekken.
Ik ben niet zo'n audiofreak, beeld daarentegen ben ik wel erg op gespitst, ik vind het ook geen probleem om met een koptelefoon op een filmpje te kijken (shame shame).

Omdat ik niet zo bekend ben met audio en de hedendaagse technieken, weet ik dus ook niet echt wat de mogelijkheden en de daar bijkomende kosten zijn.
Als je eisen minder zijn, zijn je opties ruimer. Het kan een behoorlijke klap geld schelen als je geen DTS HD (bitstreaming audio) wil.
Als je je audio in ieder geval voorlopig gewoon over de tv wil laten lopen heb je keuze zat. De belangrijkste vraag is dan hoe je het aan wil sluiten. Kan je gebruik maken van HDMI, dan heb je gewoon een moederbord met IGP nodig. GPU's kunnen al een paar jaar audio in verschillende formats uitspugen over de HDMI poort. Dat zou je weer een kabeltje schelen, want dan gaan video&audio over hetzelfde HDMI kabeltje.
Zoals ik al aangaf ben ik eigenlijk fan van progressief beeldmateriaal. Derhalve zou ik ook graag voor de progressieve uitzending gaan, maar goede upscalingstechnieken zijn er helaas nog niet. Ze komen er wel aan (kan ik uit eerste hand vertellen).
Ik zou liever wat extra geld overhebben voor een betere deinterlacer dan voor een brakke deinterlacer.
Ik weet alleen niet waar je aan zit te denken qua hard- en software? We zitten momenteel nog wel bij Digitenne, wat met 2,5mbit/2 mpeg2-codering helemaal om te huilen is :'( maar daar kunnen we komende maand als het goed is vanaf :)
Maar bij ons is momenteel alleen nog maar Ziggo Digitale TV Z1 beschikbaar.
Deinterlacing kan al prima met goedkopere grafische kaarten, die je een tientje of drie kosten. Ik zal hieronder eens een paar opties bespreken. Ik begrijp dat je die Antec MicroFusion als kast wil gebruiken?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 64,84€ 64,84
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 42,50€ 42,50
1MSI 785GM-E51€ 61,75€ 61,75
1Nexus LOW-7000€ 30,11€ 30,11
ImporterenTotaal€ 362,94

Dit systeem kan uitstekend 1080p verwerken en gooit tegelijkertijd 2.1 LPCM over de HDMI poort. De 240e is zeer zuinig en daarom koeler, waardoor de koeler lekker stil kan blijven. Let niet op de slechte userreview van die CPU koeler; die is geschreven door iemand die er een i7 920 mee wilde koelen. 2GB is voldoende voor een htpc. De Kingston is een mooie bootschijf met TRIM ondersteuning.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 37,14€ 37,14
1MSI K9A2GM-F V3€ 37,83€ 37,83
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI€ 36,50€ 36,50
ImporterenTotaal€ 370,16

Lijkt op optie 1, maar omdat je geen gebruik meer gaat maken van de IGP, heb ik het goedkoopste mobo met een fatsoenlijke chipset (740G) genomen uit de PW. Terug naar DDR2, maar dat maakt niets uit. Hier behandelt de graka de content. Deze is krachtig genoeg om de zwaarste deinterlacing techniek toe te passen die AMD in huis heeft. Ook kan hij 7.1 LPCM aan, maar dat heb jij niet nodig. Verder is hij passief gekoeld.

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX MI-9300-7AS€ 68,-€ 68,-
ImporterenTotaal€ 358,99

Dit is het NVidia alternatief met Intel CPU. de GPU is iets krachtiger, maar de CPU is niet zo heel zuinig. Verder kan het voor jouw eisenpakket ongeveer net zo veel als optie 1.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI G31M2-FD V1€ 29,80€ 29,80
ImporterenTotaal€ 357,29

Dit is een beetje de Intel variant van optie 2. Nogmaals, de Pentium Dual Core E6300 is een uitstekende CPU, maar het is een echte desktopprocessor; niet de beste keuze voor een htpc imho.

Uiteraard zit in geen van de vier opties die ik hier sches al een tuner opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Dit is het NVidia alternatief met Intel CPU
Moet daar niet ff de 4550 weer uitgehaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Fixed, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Was die 785G moederbord van asrock niet wat beter dan de msi? Even duur.
Ik vind die silverstone grandia voor een non-lcd case wel leuk, een goedkoper en iets kleinere tegenhanger voor de antec fusion remote. Past ook een leuke passieve silverstone cooler in zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Als dat bord beter is wil ik dat best van je aannemen (al zou een bron hulpzaam zijn ;) ), maar over het algemeen kan ieder mobo leveren wat dit systeem vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denk dat jayvol09 dit bord bedoeld. voordelen zijn:
- sideport geheugen
- groter nb koelblok
- geen haakse sata-poorten (zitten in de fusion erg in de weg)
- optische spdif
- AM2+ variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
SPDIF is alleen interessant als je geen HDMI gaat gebruiken.
Haakse SATA poorten, dat zou een punt kunnen zijn.
NB koelblok is cute, maar nergens voor nodig als je low spec zit en een klein beetje airflow hebt.
Sideport geheugen. Lang geleden dat ik daar naar keek. Is er ergens een review waar het bekeken wordt in htpc omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ook hoor ik wel verhalen over msi dat die hoge kwaliteits/moderne componenten gebruiken die efficiënt zijn. Is er nog een verschil in biossen dat interessant is voor een htpc? Zo kon ik bij mijn msi bord gemakkelijk de onboard video en audio instellingen aanpassen.
SPDIF is alleen interessant als je geen HDMI gaat gebruiken.
Komt toch wel vaak voor nog, geen hdmi op de reciever?

[ Voor 44% gewijzigd door jayvol09 op 03-01-2010 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Matis zet hem rechtsstreeks op de tv. Die hebben oha wel HDMI, maar het is even afwachten wat hij ervan zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:33:
Matis zet hem rechtsstreeks op de tv. Die hebben oha wel HDMI, maar het is even afwachten wat hij ervan zegt.
Sorry dat ik niet zo vroeg ben vandaag :P Ik heb even zitten kijken welke TV wij hebben en volgens mij is het deze: pricewatch: Philips Cineos 32PFL9613D

Wat betreft de surroundsystem etc. dat zouden we natuurlijk kunnen aanpassen aan de hand van de mogelijkheden van de HTPC.

Wat betreft die kast, dat weet ik nog niet, maar ik vind hem er best wel prima uitzien, dus laten we daar maar vanuit gaan dat ik voor de pricewatch: Antec MicroFusion Remote 350 ga.
Daarnaast ziet jouw optie 2 er momenteel het meest aantrekkelijk uit. Dit om een aantal redenen. Ik heb liever een Ati kaartje dan NVidia (welke ik in het 3e voorbeeld niet terug zie komen :$). Daarnaast zet ik er liever een pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H in. Die is qua chipset hetzelfde (op het eerste gezicht iig), maar bevat al wel een IGP en S/PDIF; Firewire vind ik niet echt een gemis, aangezien (bijna) alle content op mijn NAS/Server staat. Misschien is er zelfs een mogelijkheid om eerst zonder GPU te proberen en later (mocht de CPU/IGP het niet trekken) een 4450 (of een snellere, zuinigere en goedkopere 5000-serie) erbij te zetten.

Daarnaast, als ik voor jouw optie 2 ga, zijn er later dan nog mogelijkheden om (draadloze) (Philips) surroundsystems op aan te sluiten? Desnoods met een geluidskaart erbij? Op het Gigabyte bordje zit al wel S/PDIF.

De kosten maken me in zekere zin niet uit, dat wil zeggen, ik heb liever iets duurder en goed, dan goedkoper en nèt niet ;)

edit; Hulde btw voor je (jullie) inzet _/-\o_

edit2; Daarnaast wil ik er graag nog een DVD+/-RW brander erbij om eventueel DVD's te spelen en te kunnen branden wat ik opgenomen heb. Ikzelf zit te denken aan de pricewatch: Samsung SH-S223B/BEBE (of iets equivalents), allereerst omdat ik er goede ervaringen mee heb (zit ook in mijn PC) en ten tweede omdat hij SATA-aansluiting heeft. En daarmee de air-flow ten goede komt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 03-01-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Dat bord is AM2, dat wil je denk ik niet. Bovendien heeft elk bord een igp, welke igp maakt niet uit als je toch een 4550 erin gaat doen. Als je spdif wilt, en eerst zonder 4550 wilt proberen, dan is het bovenstaande asrock bord met de 785G igp een goeie optie, gezien je ati/amd wilt.

Ik weet niet hoe die draaadloze boxen precies opgesteld worden, ze verbinden waarschijnlijk met een digitale reciever. Dus ik vermoed dat de reciever dan wel hdmi aankan, waarschijnlijk is spdif dan overbodig, maar het lijkt erop dat je gekozen tv spdif ook kan uitsturen dus die aansluiting hoeft niet eens op je moederbord te zitten.

Die brander is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

jayvol09 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:33:
Dat bord is AM2, dat wil je denk ik niet. Bovendien heeft elk bord een igp, welke igp maakt niet uit als je toch een 4550 erin gaat doen. Als je spdif wilt, en eerst zonder 4550 wilt proberen, dan is het bovenstaande asrock bord met de 785G igp een goeie optie, gezien je ati/amd wilt.
Stom dat ik daar niet op gelet heb :$ De 240E is idd AM3. Dat bordje uit Ed_L's optie 2 ( pricewatch: MSI K9A2GM-F V3 ) is ook *maar* AM2.
Wat betreft die IGP, laat maar, ik doe gewoon een dedicated GPU :) Daarnaast support de pricewatch: Asrock M3A785GMH/128M ook nog eens Hybrid CrossfireX, ik weet niet of het nuttig is, maar het kan wel ;) Daar zit ook de S/PDIF op en meer dan 2 SATA-slotjes.
Ik weet niet hoe die draaadloze boxen precies opgesteld worden, ze verbinden waarschijnlijk met een digitale reciever. Dus ik vermoed dat de reciever dan wel hdmi aankan, waarschijnlijk is spdif dan overbodig, maar het lijkt erop dat je gekozen tv spdif ook kan uitsturen dus die aansluiting hoeft niet eens op je moederbord te zitten.
Ik weet ook niet precies hoe dat werkt, maar ik weet wel dat ze bestaan. Wat betreft die audio-uit op mijn MoBo; Je wilt dus zeggen dat het geluid dan door de HDMI, naar mijn TV en vanuit mijn TV weer via S/PDIF naar een eventuele receiver gaat?
Die brander is prima.
KTHNXBAI

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 03-01-2010 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Matis schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:51:
[...]

Stom dat ik daar niet op gelet heb :$ De 240E is idd AM3. Dat bordje uit Ed_L's optie 2 ( pricewatch: MSI K9A2GM-F V3 ) is ook *maar* AM2.
Dat klopt. Daarom zit er ook DDR2 bij. Dat werkt gewoon ;)
Wat betreft die IGP, laat maar, ik doe gewoon een dedicated GPU :) Daarnaast support de pricewatch: Asrock M3A785GMH/128M ook nog eens Hybrid CrossfireX, ik weet niet of het nuttig is, maar het kan wel ;) Daar zit ook de S/PDIF op en meer dan 2 SATA-slotjes.
Hybrid gaat niet werken. De IGP werkt alleen in Hybrid CF met low-end Radeon HD3xxx graka's. Helaas een nutteloze feature.
Ik weet ook niet precies hoe dat werkt, maar ik weet wel dat ze bestaan. Wat betreft die audio-uit op mijn MoBo; Je wilt dus zeggen dat het geluid dan door de HDMI, naar mijn TV en vanuit mijn TV weer via S/PDIF naar een eventuele receiver gaat?
Ja
KTHNXBAI
Heb je niet liever een BlueRay speler/ brander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat jayvol09 waarschijnlijk bedoeld is dat als jouw reciever een hdmi in poort heeft je deze voor ook het geluid kunt gebruiken de opstelling is dan:
htpc hdmi out -> reciever hdmi in (deze haalt het geluid eruit decodeert dit en stuurt de video zonder kwaliteitsverlies door naar zijn hdmi out)
reciever hdmi out -> TV hdmi in

jouw opstelling werkt ook maar dit is weer een extra apparaat die er weer tussen zit (de TV) die god-weet-wat met je audio doet (resamplen, hdcp verneuken, alles omzetten naar 5.1 lpmc). Als je reciever hdmi aansluitingen heeft is het het beste als je deze ook via de hdmi aansluit. als je geen hdmi op je reciever hebt (wat ik al een beetje tussen de regels doorlees) kun je het beste je reciever met een optische aansluiting op htpc aansluiten (zij het een op het moederbord of een op een aparte geluidskaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Je wilt dus zeggen dat het geluid dan door de HDMI, naar mijn TV en vanuit mijn TV weer via S/PDIF naar een eventuele receiver gaat?
Ja zoasl ed zegt, tenzij de reciever zelf hdmi-in&out heeft, dan gaat alles over hdmi in het ideale geval.
Edit: inderdaad zoals rebelangel zegt, als je geen hdmi reciever hebt is spdif via de tv mogelijk ondergeschikt aan spdif via het moederbord, maar het zou best net zo goed kunnen zijn (black box geval).
Dat bordje uit Ed_L's optie 2 ( pricewatch: MSI K9A2GM-F V3 ) is ook *maar* AM2.
Volgens mij is er een verschil tussen am2 en am2+.

[ Voor 20% gewijzigd door jayvol09 op 03-01-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:58:
Dat klopt. Daarom zit er ook DDR2 bij. Dat werkt gewoon ;)
Ik heb dat nooit begrepen :P
Hybrid gaat niet werken. De IGP werkt alleen in Hybrid CF met low-end Radeon HD3xxx graka's. Helaas een nutteloze feature.
Ah, dat is dan idd een nutteloze feature.
Ja
Duidelijk, ik heb nog geen idee of en hoe we een eventuele receiver aan willen sluiten en welke type's daarvoor geschikt zijn (lees, geen overbodige features hebben). met de berichten hierboven verduidelijkt :)
Heb je niet liever een BlueRay speler/ brander?
Ik heb nog geen BR's en ik zie ook niet echt het voordeel ervan in :P
spoiler:
Ik download al het HD-materiaal, dus BRD's heb ik nog niet

Ik was eens aan het oriënteren naar een eventuele versterker/home-cinema bij (tussen) de HTPC en de TV. Nu zag ik in de PW zowel het kopje http://tweakers.net/pricewatch/cat/654/home-cinema.html als http://tweakers.net/pricewatch/cat/656/versterkers.html . Home Cinema is volgens mij een Versterker + Speaker in een, maar bevat 9 van de 10 keer ook nog een optisch station (een beetje overbodig), maar de versterkers lijken dat in de meeste gevallen niet te hebben, maar daar moet je dan weer toepasselijke speakers bij aanschaffen.

Ik denk dat Home Cinema het eenvoudigste is en daar kan dan eventueel nog een BRD-lezer in, als ik die niet in mijn HTPC stop. Dan kun je er gemakshalve ook van uitgaan dat de speakers en de versterker bij elkaar matchen neem ik aan?

[ Voor 38% gewijzigd door Matis op 03-01-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ja maar veel mensen kiezen toch voor een htpc oa. zodat ze niet nog eens een dure home cinema set hoeven te kopen? Want dat optisch station is wel een extra kostenpost.
Bovendien heb je versterkers/recievers die met een speakerset komen. Je hebt juist meer keuzevrijheid als je die dingen los kunt kopen, moeilijker zou ik het niet noemen. Maar let op, niet elke versterker+speaker combinatie werkt goed samen herinner ik me, maar dat kan ook gewoon audiojunkie gezeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:28
Een andere hardeschijf is een betere optie.
De Kingston 40Gb SSD is bijna niet meer verkrijgbaar en volgens velen gaat deze er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

jayvol09 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:57:
Ja maar veel mensen kiezen toch voor een htpc oa. zodat ze niet nog eens een dure home cinema set hoeven te kopen? Want dat optisch station is wel een extra kostenpost.
Bovendien heb je versterkers/recievers die met een speakerset komen. Je hebt juist meer keuzevrijheid als je die dingen los kunt kopen, moeilijker zou ik het niet noemen. Maar let op, niet elke versterker+speaker combinatie werkt goed samen herinner ik me, maar dat kan ook gewoon audiojunkie gezeur zijn.
Helemaal duidelijk, zoals ik al aangaf, ik ben geen audiojunkie, wel een videojunkie (is ook mijn werk) ;) Ik ga gewoon eerst zonder receiver werken, mocht dat niet bevallen of na een jaartje toch nog uit willen breiden, dan kan dat natuurlijk altijd nog. Laat ik me eerst maar eens richten op de HTPC ;)
tlpeter schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:03:
Een andere hardeschijf is een betere optie.
De Kingston 40Gb SSD is bijna niet meer verkrijgbaar en volgens velen gaat deze er weer uit.
Dat is nieuw voor mij, heb je een bron?
De pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 wordt iig door meerdere (web)winkels geleverd, maar is (mede door de 64GB) wel weer een stukje duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door Matis op 03-01-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:29

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik ben ook bezig met het bouwen van mijn (eerste) HTPC. Ik heb tot nu toe het volgende samengesteld, de processor en de Shuttle heb ik al binnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 53,51€ 53,51
1Shuttle SN78SH7 Barebone AM2+ met GeForce 8200€ 179,99€ 179,99
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 78,93€ 78,93
1Western Digital Caviar Green WD15EADS 1.5TB€ 90,-€ 90,-
1LG GH22NP20 DVD-brander met IDE-aansluiting€ 19,50€ 19,50
ImporterenTotaal€ 421,93

Ik zit echter nog met een paar vraagjes. Is de GeForce 8200 in staat om alle soorten 1080p in alle soorten containers af te spelen en ook krachtig genoeg voor de-interlacing toe te passen? Hij ondersteund Hybrid SLI. Is het beter om er een GeForce 8xxx bij te plaatsen zodat Hybrid SLI geactiveerd wordt?

Ik wil in de toekomst nog zo'n zelfde hdd erbij plaatsen om die in RAID-1 op te stellen. Ik wil er een newsgrabber op hebben draaien zodat ik mijn eigen workstation daarmee niet hoef te belasten. Ik heb 2TB opslag op mijn workstation en die wil ik sharen met de HTPC voor extra opslag. Ik heb een Linksys RVS1000 router met 4 gigabit poorten en een gigabit switch van 3com, dus dat is wel genoeg voor te streamen denk ik.

Verder wil ik ook het liefst geluid over HDMI laten lopen. Mijn TV zit met een optische glasvezel op me geluidsset aangesloten. Ik zou ook de s/pdif uitgang van de Shuttle kunnen gebruiken voor op me geluidsset maar dan heb ik én een extra kabel én ik moet dan weer de sound-input op me geluidsset wijzigen. Anders kan ik hem steeds op TV-input laten staan.

Dit alles op Windows 7 x64 icm XBMC, MediaPortal of <insert-media-software-here>. Ik ben er dus nog niet helemaal uit welke software ik ga gebruiken. Ben een home-theatre noob dus ik moet nog alle software onder de loep nemen.

Verdere op- of aanmerking zijn welkom.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Matis schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:13:
[...]
Dat is nieuw voor mij, heb je een bron?
De pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 wordt iig door meerdere (web)winkels geleverd, maar is (mede door de 64GB) wel weer een stukje duurder.
Dat is een volledig andere schijf. Niet alleen iets groter, maar eigenlijk verder in alles de mindere, doordat er een andere controller in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op zondag 03 januari 2010 @ 19:50:
Dat is een volledig andere schijf. Niet alleen iets groter, maar eigenlijk verder in alles de mindere, doordat er een andere controller in zit.
Is er in dat geval een goed alternatief voor een kleine SSD met TRIM functie?

Even voor het gemak nog de 40GB SSD gebruikt van de BBG.
#ProductPrijsSubtotaal
1Anysee E30TCPlus€ 148,64€ 148,64
1Belkin Mini Bluetooth Adapter€ 9,22€ 9,22
1Logitech Cordless MediaBoard Pro (Qwertz)€ 36,95€ 36,95
1MSI K9A2GM-F V3€ 37,83€ 37,83
ImporterenTotaal€ 564,97

Zoiets dus?
De pricewatch: Anysee E30TCPlus gaat dus in een vrij PCI (2.2) of een vrij USB (2.0) slot.

[ Voor 92% gewijzigd door Matis op 03-01-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Techno Overlord schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:31:
Ik ben ook bezig met het bouwen van mijn (eerste) HTPC. Ik heb tot nu toe het volgende samengesteld, de processor en de Shuttle heb ik al binnen.

...

Ik zit echter nog met een paar vraagjes. Is de GeForce 8200 in staat om alle soorten 1080p in alle soorten containers af te spelen en ook krachtig genoeg voor de-interlacing toe te passen? Hij ondersteund Hybrid SLI. Is het beter om er een GeForce 8xxx bij te plaatsen zodat Hybrid SLI geactiveerd wordt?
1080P ja
de-interlacing nee
Hybrid SLi nee

Jammerdat je die barebone al gekocht hebt, want de Gf 8200 zou niet mijn eerste keuze zijn: http://www.tomshardware.c...lu-ray-video,2030-13.html
Als je dan toch voor NV kiest, dan zou een 9xxx beter geschikt zijn.

Maar goed, mosterd na de maaltijd.
Ik wil in de toekomst nog zo'n zelfde hdd erbij plaatsen om die in RAID-1 op te stellen.
Waarom? RAID-1 is geen vorma van back-up. Het geeft je een heel klein beetje meer zekerheid, maar imho niet genoeg om de aanschaf van een tweede HDD mee te verantwoorden.
Ik wil er een newsgrabber op hebben draaien zodat ik mijn eigen workstation daarmee niet hoef te belasten. Ik heb 2TB opslag op mijn workstation en die wil ik sharen met de HTPC voor extra opslag. Ik heb een Linksys RVS1000 router met 4 gigabit poorten en een gigabit switch van 3com, dus dat is wel genoeg voor te streamen denk ik.

Verder wil ik ook het liefst geluid over HDMI laten lopen. Mijn TV zit met een optische glasvezel op me geluidsset aangesloten. Ik zou ook de s/pdif uitgang van de Shuttle kunnen gebruiken voor op me geluidsset maar dan heb ik én een extra kabel én ik moet dan weer de sound-input op me geluidsset wijzigen. Anders kan ik hem steeds op TV-input laten staan.
Kwestie van testen wat je het beste bevalt, lijkt me.
Dit alles op Windows 7 x64 icm XBMC, MediaPortal of <insert-media-software-here>. Ik ben er dus nog niet helemaal uit welke software ik ga gebruiken. Ben een home-theatre noob dus ik moet nog alle software onder de loep nemen.

Verdere op- of aanmerking zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Matis schreef op zondag 03 januari 2010 @ 19:53:
[...]

Is er in dat geval een goed alternatief voor een kleine SSD met TRIM functie?
Helaas niet. De Corsair P64 zou evt. nog kunnen, maar die zie ik niet in de PW.
Zoiets dus?
De pricewatch: Anysee E30TCPlus gaat dus in een vrij PCI (2.2) of een vrij USB (2.0) slot.
Yup. Hoe zit je met je budget? Evt nog een ander mobo kiezen dat wel die SPDIF heeft, zodat je kan knutselen met de audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:04:
Yup. Hoe zit je met je budget? Evt nog een ander mobo kiezen dat wel die SPDIF heeft, zodat je kan knutselen met de audio.
Budget is er wel, zoals ik in mijn vorige posts al aangaf, ik ben bereid extra te betalen voor toegevoegde functionaliteit :) EIk heb ff in de PW zitten neuzen, pricewatch: Asrock A785GMH/128M en/of pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H . Shoot me.

Daarnaast zag ik nog dat ik nog vergeten was een optisch-station toe te voegen. Zoiets dus: pricewatch: Samsung SH-S223C
Edmin schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:04:
Helaas niet. De Corsair P64 zou evt. nog kunnen, maar die zie ik niet in de PW.
En deze dan? pricewatch: Corsair P64 64GB
edit; laat maar, slecht of niet leverbaar :P

[ Voor 16% gewijzigd door Matis op 03-01-2010 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Matis schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:17:
[...]

Budget is er wel, zoals ik in mijn vorige posts al aangaf, ik ben bereid extra te betalen voor toegevoegde functionaliteit :) EIk heb ff in de PW zitten neuzen, pricewatch: Asrock A785GMH/128M en/of pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H . Shoot me.
De Asrock is beter als je geen discrete GPU gebruikt. Aangezien je dat wel doet, zou ik de Gigabyte kiezen, wanwege de iets betere support (naar mijn ervaring).
Daarnaast zag ik nog dat ik nog vergeten was een optisch-station toe te voegen. Zoiets dus: pricewatch: Samsung SH-S223C

[...]

En deze dan? pricewatch: Corsair P64 64GB
edit; laat maar, slecht of niet leverbaar :P
Ik is blind, maar idd... ook niet leverbaar. Aan de andere kant is dat ding bijna net zo duur als een Postville, dus oninteressant.
Moeilijke markt op het moment. Benieuwd of de CES nog iets op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:26:
De Asrock is beter als je geen discrete GPU gebruikt. Aangezien je dat wel doet, zou ik de Gigabyte kiezen, wanwege de iets betere support (naar mijn ervaring).
Persoonlijk heb ik ook zeer goede ervaringen met Gigabyte (fanboy zelfs :P), ik heb dat plankje ook in mijn servertje zitten, heerlijk moederbordje :)
Ik is blind, maar idd... ook niet leverbaar. Aan de andere kant is dat ding bijna net zo duur als een Postville, dus oninteressant.
Moeilijke markt op het moment. Benieuwd of de CES nog iets op gaat leveren.
Nog een weekje slapen, dan weten we het ;) Ik ga er bijna uit van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320340

is het wijsheid om een quadcore in een download pc te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:29

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Edmin schreef op zondag 03 januari 2010 @ 19:59:
[...]

1080P ja
de-interlacing nee
Hybrid SLi nee

Jammerdat je die barebone al gekocht hebt, want de Gf 8200 zou niet mijn eerste keuze zijn: http://www.tomshardware.c...lu-ray-video,2030-13.html
Als je dan toch voor NV kiest, dan zou een 9xxx beter geschikt zijn.

Maar goed, mosterd na de maaltijd.

[...]

Waarom? RAID-1 is geen vorma van back-up. Het geeft je een heel klein beetje meer zekerheid, maar imho niet genoeg om de aanschaf van een tweede HDD mee te verantwoorden.

[...]

Kwestie van testen wat je het beste bevalt, lijkt me.

[...]
Welke nVidia kaart kan ik dan het beste selecteren. Wat is dus een beetje een goede tegenhanger van de HD 4550 van ATI? Er kan toch als nog een ATI kaart in, of zie ik dit verkeerd? Ik vind het niet erg om de onboard IGP niet te gebruiken en een dedicated GPU erin te proppen. Ik heb de kast meer gekocht voor zijn uiterlijk en de plaats die ik nog over heb in mijn huiskamer setup. Er zit immers niet voor niet een PCI x16 slot in.

Verder bedoel ik natuurlijk ook RAID 0 ipv 1... O-)

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Je zou denken dat er wel wat keus zou zijn aan passieve low-profile grafische kaarten, maar valt flink tegen.
http://global.msi.eu/inde...136&cat3_no=&prod_no=1922

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

jayvol09 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:33:
Je zou denken dat er wel wat keus zou zijn aan passieve low-profile grafische kaarten, maar valt flink tegen.
http://global.msi.eu/inde...136&cat3_no=&prod_no=1922
Doel je daarmee op de voeding of op de koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-04 14:27
Anoniem: 320340 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 22:55:
is het wijsheid om een quadcore in een download pc te zetten?
nee.. de goedkoopste nettop met een atom processor en een externe hd moet genoeg zijn voor een download pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Matis schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:34:
[...]

Doel je daarmee op de voeding of op de koeling?
De post erboven uiteraard:
Welke nVidia kaart kan ik dan het beste selecteren. Wat is dus een beetje een goede tegenhanger van de HD 4550 van ATI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-04 14:27
Deze week komt de radeon HD 5570 uit..
Is het wel waard om nu nog een HD4550 of G210 aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 14:12

Kama

Game Coordinator

Hi allen. Ik ben bezig een nieuwe HTPC te bouwen, omdat m'n oude HTPC last van mobo cq voedingsproblemen heeft en gezien de leeftijd het niet meer de moeite is om het te fixen (is 6-7 jaar oud). Ik heb wel wat up to date artikelen die ik mee ga verhuizen, zoals een afstandsbediening (Harmony), IR/VFD module, FireDTV firewire kaart, keyboard/muis en een wifi pci kaartje. Ik gebruik mijn htpc voor *alle* TV die ik kijk, het is dus m'n primaire decoder. Ik kijk ook HD kanalen. Omwille van het oude full-ATX mobo heb ik nu een kast van een kast (Dign/OriginAE), die ik niet meer wil gebruiken. Verder weet ik inmiddels dat een systeem zonder bewegende delen (DVD/BR-speler uitgezonderd) een pre is... Ik erger me mateloos aan trillende hdd's en blazende fans. Storage gaat via een hdd in de meterkast.

Momenteel gebruik ik een oude sony home cinemaset voor het geluid met (jazeker) alleen stereo ingang. op termijn wil ik dit gaan vervangen door wat geavanceerders (en geluid gaat dan dus wellicht via hdmi lopen)... beeld loopt via HDMI naar m'n TV die ik dus uitsluitend voor het scherm gebruik. De software is en blijft wat mij betreft MediaPortal op Windows (Nu XP, wellicht W7?).

Het is altijd weer even inkomen als je al weer een tijdje geen systeem hebt gebouwd... Vandaar dat ik ook wat mobo en proc blind wilde gaan op de BBG, maar de kritieken zetten me toch aan het denken. Alle hulp is welkom! Verder ben ik altijd benieuwd naar input van buitenaf.

Dit is mijn opstellng tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board DG45ID€ 79,67€ 79,67
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 42,20€ 42,20
1Sony NEC Optiarc AD7630A€ 68,-€ 68,-
ImporterenTotaal€ 327,86
Verder:
(zie: www.hfx.nl)
- HFX mini - metal black behuizing: (€ 295,00)
- Riser card: (€ 22) (nodig voor wifi)
- BorgFX CPU heatpipe kit: (€ 79,00)
- HFX EF28 externe voeding (280Watt - heb liever minder nodig, bijv 190Watt) (€ 145,00)

Ik ga bewust (nog) niet voor een BR slot-in slimline speler, omdat ik die nogal duur vind (Sony NEC Optiarc BC5600S-01, 177 euro) en op dit moment nog geen enkele BR disk gezien heb.... Ik kijk liever een film op Filmnet HD met surround sound.
Al met al zit ik dan aan de ca 870 euro... Waarbij - helaas - meer dan de helft in de behuizing zit. Die behuizing is feitelijk 1 groot koelblok. Mja, ik denk dat het me dat waard is...

Nu hoor ik allemaal dingen over betere/snellere systemen voor hetzelfde geld, met wel of niet een losse GPU etc. Wat kan ik het beste doen? Ik wil wel goeie HD TV kunnen kijken met goed geluid, maar ik wil geen fans in m'n systeem (evt is een vga heatpipe mogelijk maar ook niet goedkoop).

Geen voorkeur voor merk. Als het maar goed werkt en een tijdje meegaat :) Ter referentie: Ik gebruik nu een AMD Athlon mobo (K7V uit m'n hoofd, dit is wel z'n tweede leven) met ATI HD2600XT Radeon AGP kaart en 270Watt voeding en kan vloeiend HD TV bekijken.

drs. Kama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Techno Overlord schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:23:
[...]

Welke nVidia kaart kan ik dan het beste selecteren. Wat is dus een beetje een goede tegenhanger van de HD 4550 van ATI? Er kan toch als nog een ATI kaart in, of zie ik dit verkeerd?
Als je in het BIOS de IGP uitschakelt, kan je gewoon een ATi kaart gebruiken.
Verder bedoel ik natuurlijk ook RAID 0 ipv 1... O-)
RAID 0 levert praktisch geen real world perfomancewinst, terwijl de kans op dataverlies meer dan verdubbelt. Ik heb het twee jaar gedraaid en heb het voor goed afgezworen.

bladerash schreef op maandag 04 januari 2010 @ 01:23:
Deze week komt de radeon HD 5570 uit..
Is het wel waard om nu nog een HD4550 of G210 aan te schaffen?
Ik zie nog geen passieve uitvoering bij launch. Tot we meer specs hebben van de 5570 is het afwachten. Drie dingen zijn daar voor mij van belang: prijs, verbruik, features.

Kama schreef op maandag 04 januari 2010 @ 01:34:

Momenteel gebruik ik een oude sony home cinemaset voor het geluid met (jazeker) alleen stereo ingang.
Hoe had je gedacht dat aan te sluiten? Gewoon via de 3,5mm jack?
op termijn wil ik dit gaan vervangen door wat geavanceerders (en geluid gaat dan dus wellicht via hdmi lopen)... beeld loopt via HDMI naar m'n TV die ik dus uitsluitend voor het scherm gebruik. De software is en blijft wat mij betreft MediaPortal op Windows (Nu XP, wellicht W7?).
Kan. Ik zou idd naar W7 gaan.
Het is altijd weer even inkomen als je al weer een tijdje geen systeem hebt gebouwd... Vandaar dat ik ook wat mobo en proc blind wilde gaan op de BBG, maar de kritieken zetten me toch aan het denken. Alle hulp is welkom! Verder ben ik altijd benieuwd naar input van buitenaf.
De G45 heeft niet mijn voorkeur. Meer volgt.
(zie: www.hfx.nl)
- HFX mini - metal black behuizing: (€ 295,00)
- Riser card: (€ 22) (nodig voor wifi)
- BorgFX CPU heatpipe kit: (€ 79,00)
- HFX EF28 externe voeding (280Watt - heb liever minder nodig, bijv 190Watt) (€ 145,00)
Die componenten zijn wel heel erg duur. Ik zou het nog eens heroverwegen, want ik kan een mooi systeem inelkaar zetten met een mooie case dat zo veel goedkoper is, dat je van het verschil een leuke AVR kan kopen.
BTW, waarom die verschrikkelijk dure DVD speler?
Al met al zit ik dan aan de ca 870 euro... Waarbij - helaas - meer dan de helft in de behuizing zit. Die behuizing is feitelijk 1 groot koelblok. Mja, ik denk dat het me dat waard is...
Leg dan maar eens precies uit waarom. Als buitenstaander zie ik het namelijk niet.
Nu hoor ik allemaal dingen over betere/snellere systemen voor hetzelfde geld, met wel of niet een losse GPU etc. Wat kan ik het beste doen? Ik wil wel goeie HD TV kunnen kijken met goed geluid, maar ik wil geen fans in m'n systeem (evt is een vga heatpipe mogelijk maar ook niet goedkoop).
Je kunt een systeem wel passief koelen, maar dan nog is er airflow nodig. Nu heb je een vrij zware CPU in je systeem gezet en dat betekent dat je voor meer koeling moet zorgen. Kijk eens naar een 785G+Athlon II 240e combinatie.
En lees HTPC FAQ

[ Voor 76% gewijzigd door Edmin op 04-01-2010 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garcon-l
  • Laatst online: 03-04-2022
Zijn er nog mensen die mij kunnen adviseren in een mediacenter toetsenbord!?

Ik zou zelf willen gaan voor de logitech mediaboard pro (PS3) maar heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vindt de dinovo mini denk ik te duur. En verder is de trust kb2950 denk ik ook wel een optie!

Ik hoor graag van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ik zou ook raid 0 laten voor wat het is bij een htpc, niet zozeer omdat het niets toevoegt, maar dan heb je een schijf minder die geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb gisteren toch maar een dinovo mini besteld. En zodra mijn Imac verkocht is, ga ik aan de slag met de HTPC. Vooralsnog lekker compact en zoveel mogelijk onboard.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 14:12

Kama

Game Coordinator

Bedankt voor de feedback...
Edmin schreef op maandag 04 januari 2010 @ 01:40:
[...]
Hoe had je gedacht dat aan te sluiten? Gewoon via de 3,5mm jack?
Correct, 3.5mm jack naar een rood/witte tulp. Zo doe ik het nu ook... en het is de enige manier met m'n huidige set :/ Met 5.1/7.1 zou ik al gelukkig zijn. Dolby TrueHD ofzo hoeft van mij niet.
[...]
Die componenten zijn wel heel erg duur. Ik zou het nog eens heroverwegen, want ik kan een mooi systeem inelkaar zetten met een mooie case dat zo veel goedkoper is, dat je van het verschil een leuke AVR kan kopen.BTW, waarom die verschrikkelijk dure DVD speler?
Een trillingsvrije/fanvrije kast is een must voor mij. Gezien de kast moet de DVD een slimline slot-in zijn. Als je ze goedkoper weet, dan graag!
[...]
Leg dan maar eens precies uit waarom. Als buitenstaander zie ik het namelijk niet.
Geluid en trilling (=geluid). Ik heb in m'n huidige htpc een samsung spinpoint, passief gekoelde processor, "stille" gpu-fan een "stille" voeding (ichbinleise) en een temperatuurgestuurde casefan. Ma verloop van tijd gaat toch alles piepen en kraken. Bovendien zoemt m'n hele meubel als het systeem aangaat. Deze hfx kast heeft het koelblok- en vinnen aan de buitenkant van de kast, daardoor is airflow in de kast dus minder relevant. CPU koeling vindt plaats middels heatpipes die je aansluit op de kast. Jammer dat die kast zo duur is... En je mag wel zeggen dat de externe voeding wel extreem duur is... Als je goedkopere alternatieven hebt, graag!

Ik heb m'n configuratie aangepast naar een MSI 785GM-E65 en een AMD Athlon II X2 240E... Scheelt praktisch niets in de kosten.

drs. Kama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Nou, als het goed is heb ik een koper voor de iMac. Daarmee komt er ruimte (zowel financieel als fysiek) vrij voor het nieuwe project.

Qua processor twijfel ik tussen de AMD Athlon II X2 240E en de 250. Het energieverbruik van beide vind ik niet bepaald schokkend, kan ik het geld dan niet beter in iets hogere prestaties steken?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

En een specificatie als deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 53,51€ 53,51
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 34,94€ 34,94
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 37,08€ 37,08
ImporterenTotaal€ 366,42

Vragen:
-Moet ik daar een stillere koeler op plaatsen?
-Optische drive: DVD-brander of- speler?
-Welk oog voor de afstandsbediening, eentje van Dealextreme?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Kama schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:27:
Bedankt voor de feedback...

...

Geluid en trilling (=geluid). Ik heb in m'n huidige htpc een samsung spinpoint, passief gekoelde processor, "stille" gpu-fan een "stille" voeding (ichbinleise) en een temperatuurgestuurde casefan. Ma verloop van tijd gaat toch alles piepen en kraken. Bovendien zoemt m'n hele meubel als het systeem aangaat. Deze hfx kast heeft het koelblok- en vinnen aan de buitenkant van de kast, daardoor is airflow in de kast dus minder relevant. CPU koeling vindt plaats middels heatpipes die je aansluit op de kast. Jammer dat die kast zo duur is...
Punt is wel dat je nu naar een setup zonder graka en zonder HDD gaat. Dat scheelt enorm in de geluidsproductie. Maar goed, als je je zinnen daar op gezet hebt, houd ik je niet tegen ;)
Ik heb m'n configuratie aangepast naar een MSI 785GM-E65 en een AMD Athlon II X2 240E... Scheelt praktisch niets in de kosten.
Het is wel beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 16:48

Maduth

Probeersel

Nu kom ik er ook eens doorheen walsen met me vragen/bevestiging :+

Even stiekem gekeken bij ieder hier en ik kom op mijn samenstelling uit en ben bijna 100% zeker maar toch weer een bevestiging/tips vragen aan de geleerde _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 119,80€ 119,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 42,90€ 42,90
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 70,85€ 70,85
1Scythe Big Shuriken€ 25,-€ 25,-
ImporterenTotaal€ 378,64

Notes:
1. HD/Blue ray films afspelen (1080)
2. Muziek
3. Internet.
4. Mooi design
5. Stil

Iets vergeten (afgezien een toetsenbord)?

Meer niet, geen games of andere zaken want daarvoor heb ik boven een bakbeest staan die dat allemaal aan kan. Deze PC zal aangesloten worden op een Denon 1910 en het scherm is een Sony 46W5500.

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Je zou voor een Athlon II 240e kunnen gaan. Zuiniger en dus koeler -> stiller.
CPU koeler een Ninja Mini evt.
Geen optical nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Kee....zal straks eens kijken voor die 240e.... stiller is what I like :+

Je zegt eventueel een Ninja maar echt een verschil?

Optical? Waarom zou ik dat hebben, dacht alles via HDMI (no0b, weet het )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Optical = storage. Ik bedoelde een DVD / BRD speler :P

En ik vermoed dat de Ninja Mini door zijn verticalere opbouw wat meer ruimte rond je CPU vrij laat om te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Volgens mij koelt die ninja ook iets beter dan de big shuriken (meer heatpipes grotere sink), als je toch die case neemt past t wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik zag zojuist dat pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H S/PDIF Coax heeft en de pricewatch: Asrock A785GMH/128M S/PDIF Optisch.
Uit de HTPC FAQ kan ik niet opmaken of het ene beter is dan het andere.
Of heeft elke (zichzelf respecterende) versterker zowel optisch als coax aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nee, het is vaak of/of. Maar ik zou toch mikken op HDMI als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01-2024
Matis schreef op maandag 04 januari 2010 @ 19:03:
Ik zag zojuist dat pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H S/PDIF Coax heeft en de pricewatch: Asrock A785GMH/128M S/PDIF Optisch.
Uit de HTPC FAQ kan ik niet opmaken of het ene beter is dan het andere.
Of heeft elke (zichzelf respecterende) versterker zowel optisch als coax aansluiting?
Je kan er van uit gaan dat elke versterker zowel optisch als coax heeft. kwaliteits verschil is te verwaarlozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik zit met mijn versterker nog een beetje vast aan optisch, die Yamaha heeft geen HDMI.

De iMac is net verkocht, ik heb geld en ruimte. Nu even wachten tot de nieuwe TV binnen is (http://www.consumer.phili...-37pfl8404h_12/prd/nl/nl/) en eens zien wat wijsheid is.

Ik heb nu een Linksys DMA2200 Media center extender, maar ik vind 'm over wireless wat traag. Als die bedraad wel functioneert, zou dat ook nog een optie kunnen zijn.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Nog even een ander details. Momenteel heb ik loze leiding naar me woonkamer lopen voor een coax kabel (zo gele tube). Volgens mij moet daar gewoon ook nog een UTP kabel bij kunnen, iemand ervaring hiermee?

Morgenochtend ga ik de tips nog eens bij elkaar vergelijken maar nu eerst een pot WoW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ja kan, maar misschien moet je de stekker even losmaken.

En geen UTP in dezelfde leiding stoppen als je electra, want dat vindt je brandverzekering niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 22:32

M0nkeymen

Monkeystyle!

Maduth schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:16:
Nog even een ander details. Momenteel heb ik loze leiding naar me woonkamer lopen voor een coax kabel (zo gele tube). Volgens mij moet daar gewoon ook nog een UTP kabel bij kunnen, iemand ervaring hiermee?

Morgenochtend ga ik de tips nog eens bij elkaar vergelijken maar nu eerst een pot WoW :)
ff een voeding erbij... en de Athlon II 240e uiteraard, als je geen kingston ssd neemt zou ik de samsung spinpoint ecogreen F2 nemen aangezien deze iets zuiniger en stiller schijnt te zijn. Verder had ik persoonlijk precies dezelfde samengesteld. Ik heb al een logitech afstandbediening, weet niet of je al iets heb om hem mee te bedienen. Ow ja, de voeding, be quiet 300w E7 heb ik bij gekozen.

[ Voor 31% gewijzigd door M0nkeymen op 04-01-2010 20:31 . Reden: meer info... gaat lekker al 3x geedit... ]

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Edmin schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:23:
Ja kan, maar misschien moet je de stekker even losmaken.

En geen UTP in dezelfde leiding stoppen als je electra, want dat vindt je brandverzekering niet leuk.
Maar coax/utp samen kan dus wel, geen electriciteit (die zit in een aparte tube).

Voeding, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen

M0nkeymen

Monkeystyle!

Wat me persoonlijk eigenlijk tegenhoud is dit bericht. en dan vooral dit stukje:
Behalve de nieuwe cpu's, zou AMD eind januari ook zijn nieuwe chipsets in de 800-serie gaan onthullen. De 800-serie brengt geen grote vernieuwingen, maar zou wel over de snelste igp gaan beschikken die er op de markt is.
Hoe lang duurt het dan ongeveer voordat er moederborden verschijnen? half jaar ofzo? of zouden deze er al direct verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ja, die IGP lees ik net ook. Over een paar weken weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op maandag 04 januari 2010 @ 19:08:
Nee, het is vaak of/of. Maar ik zou toch mikken op HDMI als ik jou was.
Klopt, maar dat zit toch op die videokaart? Maw, dat HDMI verhaal was me duidelijk, alleen wilde ik weten of er nog een verschil zat tussen optisch of coax ;)
Poelie schreef op maandag 04 januari 2010 @ 19:26:
Je kan er van uit gaan dat elke versterker zowel optisch als coax heeft. kwaliteits verschil is te verwaarlozen
Naar dat antwoord was ik eigenlijk op zoek :P

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 04-01-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Elementz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
M0nkeymen schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:55:
Wat me persoonlijk eigenlijk tegenhoud is dit bericht. en dan vooral dit stukje:

[...]

Hoe lang duurt het dan ongeveer voordat er moederborden verschijnen? half jaar ofzo? of zouden deze er al direct verschijnen.
Het mag dan wel de snelste igp zijn, maar ik zie liever dat AMD 7.1 LPCM erin bakt. Dat zou dan een compleet AMD alternatief bieden zonder een extra graka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen

M0nkeymen

Monkeystyle!

Daar had ook een vraag over trouwens. in de HTPC FAQ staat nl. dit.
LPCM - Linear Pulse Code Modulation
Een manier om digitale audio te coderen zonder het te comprimeren. Het is daardoor de best mogelijke manier na DTS HD / DD TrueHD om audio te behandelen en er is geen PAP voor nodig. Het is wel van belang hoeveel kanalen de hardware aan kan. een AMD 785G IGP ondersteunt 'slechts' 2-kanaals LPCM (stereo), terwijl een NVidia GF9300 8-kanaals LPCM (surround) aan kan.
Maar moet dit niet 6 kanaals zijn? Ik denk overigens dat er nog maar weinig mensen zijn met 7.1 geluid in de huiskamer, maar verder heb je gelijk dat is de feature die bijna iedereen mist voor toekomst.

[ Voor 10% gewijzigd door M0nkeymen op 04-01-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Matis schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:07:
[...]

Klopt, maar dat zit toch op die videokaart? Maw, dat HDMI verhaal was me duidelijk, alleen wilde ik weten of er nog een verschil zat tussen optisch of coax ;)
Ja dat zit op je videokaart, maar vergeet niet dat diezelfde videokaart over diezelfde HDMI verbinding nu ook je audio gaat verzenden. Als je een Radeon HD4550 gebruikt, kan je net zo goed een moederboard zonder geluidschip nemen (als je die zou kunnen vinden).
Naar dat antwoord was ik eigenlijk op zoek :P
rgr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
The Elementz schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:00:
[...]

Het mag dan wel de snelste igp zijn, maar ik zie liever dat AMD 7.1 LPCM erin bakt. Dat zou dan een compleet AMD alternatief bieden zonder een extra graka.
Ik verwacht eigenlijk dat dat er wel in zit. De discrete GPU's bieden DTS HD/ bitstreaiming vanaf HD5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
M0nkeymen schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:15:
Daar had ook een vraag over trouwens. in de HTPC FAQ staat nl. dit.

[...]

Maar moet dit niet 6 kanaals zijn? Ik denk overigens dat er nog maar weinig mensen zijn met 7.1 geluid in de huiskamer, maar verder heb je gelijk dat is de feature die bijna iedereen mist voor toekomst.
Nee, het is echt 8-kanaals (7.1) audio. ALs je de bandbreedte heb voor 8-kanaals, kan 6-kanaals ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen

M0nkeymen

Monkeystyle!

Edmin schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:26:
[...]

Nee, het is echt 8-kanaals (7.1) audio. ALs je de bandbreedte heb voor 8-kanaals, kan 6-kanaals ook.
bedoelde dit zinnetje "AMD 785G IGP ondersteunt 'slechts' 2-kanaals LPCM (stereo)" is dat niet 6? want 5.1 kan die toch wel gewoon?

[ Voor 5% gewijzigd door M0nkeymen op 05-01-2010 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben pas begonnen met het oriënteren naar een HTPC en kwam deze BBG tegen. Ik wil een HTPC voor het afspelen van beeld en geluid (ook bluray), dus leek deze HTPC geschikt. Maar mij viel de prijs nogal op, bijna 800 euro, terwijl een totaal oplossing als de Asrock ION ION330-HT-BD maar 400 euro kost. Wat is hier nu het belangrijkste verschil? Ik zie dat de Asrock geen tv-tuner heeft, maar wat kan deze HTPC meer dan de Asrock (of beter) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Nu de tips even verwerkt en de voeding erbij gevoegd (toch voor 350 gegaan ivm review). Ook 240e toegevoegd (energie zuiniger ftw) :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 119,80€ 119,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 42,90€ 42,90
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 70,85€ 70,85
1Scythe Ninja Mini€ 26,95€ 26,95
ImporterenTotaal€ 438,73

Lijkt me dat ik hier gewoon lekker 1080 e.d. kan kijken, interpretten, downloaden en muziek kan luisteren :)

Windows 7 64 ligt er al (kadootje van de baas :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Edmin schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:23:
Ja dat zit op je videokaart, maar vergeet niet dat diezelfde videokaart over diezelfde HDMI verbinding nu ook je audio gaat verzenden. Als je een Radeon HD4550 gebruikt, kan je net zo goed een moederboard zonder geluidschip nemen (als je die zou kunnen vinden).
Dat weet ik, zo deed ik dat momenteel ook profisorisch als ik HD-video op mijn TV wilde spelen. PC naar beneden sjouwen en dan mijn 3870x2 aansluiten op de TV middels een DVI->HDMI verloopje inclusief audio :)

Omdat ik dat gezeul een beetje beu ben, wil ik nu een HTPC :D

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 05-01-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Goed, even resumerend:

-Is een 240e echt zoveel stiller dan een 250 (niet e) en kan ik met die processor passief koelen? Stilte is in de huiskamer inderdaad wel erg belangrijk. Anders de (mini) ninja?

-Ik wil wel voor een WD-harddisk gaan, omdat ik Samsung eerlijk gezegd gewoon niet vertrouw. Een SSD is wat mij betreft geen optie, omdat ik voor 1 TB wil gaan en dat vrijwel onbetaalbaar wordt met SSD.

-De be quiet! Straight Power 350W (E6) lijkt mij prima, want power genoeg en hopelijk erg stil. Zijn er stillere voedingen, dan hoor ik het graag.

-Optische drive: Ik wacht met BD tot dit echt betaalbaar wordt. Nu de eerste huiskamerspelers de 100 euro beginnen te naderen hoop ik dat de inbouwbranders rond de zomer rond de 50 euro zitten. Hoewel, een pricedrop van 100 euro... Vooralsnog gaat er een DVD-brander in.

-Beeld gaat over onboard HDMI, geluid over optisch, omdat mijn Yamaha RX-V2095 versterker nog van een wat oudere generatie is.

-Ik denk dat de onboard mogelijkheden van de Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H uitgebreid genoeg zijn om met 1080p uit de voeten te kunnen. In eerste instantie komt er dus geen losse geluids-of videokaart in.

Slecht idee... Hoe laat?

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Dit topic is uitsluitend bedoeld voor het adviseren omtrent de aanschaf van componenten van je htpc. Vragen over ervaringen, codecs, en wat dies meer zij horen hier niet thuis! Wees creatief en open een eigen topic als het een discussie waard is, dan kunnen we hier ontopic blijven met aanschafadvies.