In de
vorige BBG heb ik wat proberen meedenken over de samenstelling van een htpc/mediacenter. Daar maakte ik twee voorstellen:
Een 785G mobo met AMD Athlon 240E CPU in een Antec MicroFusion case voor 418€
en een 9300 mobo met Intel Pentium E5300 CPU in een Antec Fusion Remote case voor 548€.
Zelf zou ik het gebruiken onder Ubuntu met Xbox Media Center, dus ik neig wel eerder naar een nvidia oplossing. Vanzelfsprekend staan stilte en laag verbruik voorop. Ik zou het ook gebruiken als downloadbakje. Mijn films staan voorlopig op externe USB2 schijven.
Qua case denk ik dat de Antec Fusion Remote de betere optie is in vergelijking met de Microfusion om volgende redenen:
- 2x 3.5" bays ipv 1 (uitbreiding mogelijk);
- 2x 120mm fans ipv 2x 80mm (dus stiller);
- De case is hoger en biedt ruimte voor een full profile gpu, de Microfusion aanvaardt enkel lowprofile;
- De Microfusion komt wel mét PSU (350W), de grotere Fusion Remote zonder hoewel deze duurder is.
- De grotere case komt ook met een uitgebreidere afstandsbediening, hoewel ik er nog niet aan uit ben of dit wel degelijk een groot voordeel is.
Qua PSU kwam ik uit bij de Nexus Value 430. Voornamelijk omwille van de positieve review op
silentpcreview , die besluit dat het een enorm stille voeding is. Deze is officieel niet 80+ certified, maar opereert wel binnen die marges. 430W is natuurlijk te veel voor een htpc, maar ik maak deze keuze omdat ik de optie wil behouden er later nog een aparte GPU in te bouwen.
Qua CPU kom ik - wat betreft een mobo met 785G igp - uit bij de AMD Athlon X2 240E omdat deze zijn werk doet op 45W. Is de 20€ meerprijs het waard tegenover een andere CPU die op 65W werkt? Ik neem aan dat pas wanneer de CPU op full load staat het verbruik zal schelen? Werken de E versies echt stiller?
Wanneer ik kijk naar een moederboerd met een nvidia 9300 igp, dan vind ik er maar één: de XFX MI-9300-7AS voor 68€, die trouwens maar beschikbaar is in één winkel. Er is ook nog de Zotac 9300-ITX WiFi voor 99€, maar dit is ITX formaat, geen m-ATX. Dit zijn socket 775 moederborden, dus dan moet er voor een Intel CPU gekozen worden.
In het geval van een 775 socket, kom ik uit bij de Intel Pentium E5300 (53€) of E6300 (60€).
Qua schijfruimte ga ik zeker voor een HDD en niet SSD, omwille van ruimte en prijs/GB. Een 'groene' 5400rpm schijf lijkt me logischer dan een 7200rpm omdat deze zowel stiller zijn en minder verbruiken. De prijzen zijn toch dezelfde en de marginale performance-winst is verwaarloosbaar voor htpc gebruik. Reviews tonen aan dat het toch zo'n 3 decibel kan schelen. (
bron).
Ook wil ik per sé een bluetooth toetsenbord/muis combo. Daarom kom ik uit bij de Logitech Cordless MediaBoard Pro (37€): toetsenbord en touchpad inéén. Bluetooth omdat dit een beter bereik heeft dan IR. (Azerty want ik ben Belg)
Blu-Ray speler hoeft niet, dus hier kan ik besparen door voor een DVD-brander te kiezen. Maar dan wil ik er wel een die zijn werk stil doet, want deze apparaten kunnen nogal eens veel lawaai maken.
Ik had er ook heel graag een tv-kaart bij, maar aangezien er onder linux zal worden gewerkt, zal ik nog moeten uitzoeken wat de beste optie is hiervoor. Momenteel heb ik digitale tv van telenet (belgië), dus ik neem aan dat ik voor een kaartje met dvb-c zal moeten gaan dat ook met HD materiaal overweg kan.
Qua geluid heb ik nog een Creative 2.1 setje over. Dus 5.1 of 7.1 is niet meteen een vereiste, maar het zou wel leuk zijn om deze optie open te laten voor later.
En verder lijkt 2 Gig RAM me voldoende voor een htpc/mediacenter.
Dus ik kom uit bij dit als 785G voorstel:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon II X2 240E | € 64,84 | € 64,84 |
1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 119,80 | € 119,80 |
1 | Asrock M3A785GMH/128M | € 62,60 | € 62,60 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G | € 42,50 | € 42,50 |
1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Azerty) | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Nexus Value 430 | € 53,50 | € 53,50 |
1 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI | € 84,- | € 84,- |
1 | Samsung SH-S223C | € 17,74 | € 17,74 |
Importeren | Totaal | € 481,93 |
En dit als 9300 voorstel:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 119,80 | € 119,80 |
1 | Intel Pentium Dual-Core E6300 | € 60,- | € 60,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G | € 40,32 | € 40,32 |
1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Azerty) | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Nexus Value 430 | € 53,50 | € 53,50 |
1 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI | € 84,- | € 84,- |
1 | Samsung SH-S223C | € 17,74 | € 17,74 |
1 | XFX MI-9300-7AS | € 68,- | € 68,- |
Importeren | Totaal | € 480,31 |
Tjah, misschien wel wat een héél lang en uitgebreid bericht, maar ik wou volledig zijn in mijn verklaringen van keuze voor deze componenten. Zo kunnen jullie ook beter helpen meedenken met mijn vragen:
- Hoe presteert de 785G igp onder linux met HD materiaal? En/of kies ik dan beter voor een aparte nvidia GPU? Zo ja welke? (Enigste vereiste is passieve koeling)
- Wat kies ik best voor tv-kaarten onder linux, en waar moet ik op letten gezien ik digitale tv van telenet heb
- Zijn er bepaalde dvd-branders die er gekend voor zijn hun werk stil te doen?
- Hoe doet de stock cooler van AMD het? Erg stil? Kies ik beter voor een andere CPU-cooler? Een die past in de Antec Fusion Remote.