[BBG] MultiMedia / HTPC-systeem januari 2010 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 17.604 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 16:40

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter

[BBG] MultiMedia / HTPC-systeem januari 2010

Op 1 januari brengt Tweakers.net weer een nieuwe editie van de Best Buy Guide. Aan mij de taak om een MultiMedia slash Home Theater computer samen te stellen. Maar wat is dat precies? Elke moderne computer is toch in staat om audio en video af te spelen, zelfs in hoge definitie? Is het dan een computer in een "afwijkende" kast die beter past bij de overige componenten in de woonkamer of hifi-set? Of ligt het aan de aansluitingen en geluidsproductie?

Kortom, ik denk dat we voordat we een configuratie samen kunnen gaan stellen, we eerst goed moeten definiëren wat we precies willen. Welke mediabestanden willen we af kunnen spelen? Spelen we af op de in de woonkamer reeds aanwezige TV, of moet er een monitor bij? Welke aansluitingen moeten er aanwezig zijn? Gaan we ook TV opnemen (DVR)? Blu-ray alleen afspelen of ook kunnen branden? Hoe sturen we het apparaat aan? Een afstandsbediening natuurlijk en een Bluetooth keyboard/muis, of alleen een eenvoudige keyboard/muis voor configuratie die we daarna in de kast opbergen? Dit zijn slechts een paar vragen waar we antwoord op moeten hebben, anders komt iedereen met een andere configuratie aanzetten en zijn we er over een half jaar nog niet uit.

Ik stel voor dat we de komende dagen over het eisen- en wensenpakket gaan nadenken en dan aan het eind van de week met de echte configuratie gaan beginnen. Kunnen we ons hierin vinden?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Blu-Ray branden hoeft niet imo.
Afspelen van HD content zoveel mogelijk laten versnellen door een IGP of budget videokaartje lijkt mij ook niet verkeerd.
Monitor kun je als optie doen natuurlijk.
Toetsenbord en muis kan ook gewoon als optie je zou ook eventueel alle twee (draad en draadloos) erin kunnen doen dan kan men zelf kiezen wel zo makkelijk lijkt mij.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc2984
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 21:13
Als ik mijn duit in het spreekwoordelijke zakje mag doen en naar mezelf kijk (niet in de letterlijke spiegel), dan wordt een HTPC aan een bestaande TV aangesloten en kan een extra beeldscherm een doorn in het oog zijn of niet wenselijk zijn vanwege ruimtegebrek. Naast het uiterlijk, zijn geluidsproductie en (in iets mindere mate) stroomverbruik punten om rekening mee te houden.

Multimedia betekend voor mij ook dat er een spelletje mee gespeeld moet kunnen worden, dus als alternatief voor een console. Een aparte (liefst passief gekoelde) videokaart zou er dus ook in moeten.

Wat betreft het afspelen is Blu-Ray voor mij nog optioneel, branden dus zeker niet. Zelf zou ik hem ook gebruiken voor het kijken en opnemen van TV, met behulp van een digitale kabeltuner (Anysee).

Qua aansluitingen zal een S/PDIF-aansluiting mijn voorkeur hebben om aan de versterker gehangen te worden en naar de TV een HDMI-aansluiting.

Natuurlijk heeft iedereen andere eisen aan het gebruik, zo ook qua bediening. Voor de compleetheid van de BBG zou er zeker een optie gegeven moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mijn htpc, zal 1080p moeten kunnen afspelen en stil moeten zijn in een mooi htpc kastje(heb net de ms-tech mc 1200 besteld).
Blu-ray afspelen is ook een wens, alleen ik draai linux met xbmc dan werkt blu-ray niet.
Qua aansluitingen spdif en hdmi. Hdmi voor zo wel beeld en geluid.
Als ik dan me reciever vervang het ook via hdmi werkt.
Verder snel opstarten en bediening met harmony en draadloos toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Laag stroomverbruik, daar had ik zelf nog niet bij stil gestaan en dat is een goed punt.

Een draadloos toetsenbord en muis zijn denk ik wel een must. Ik noemde eerder Bluetooth, omdat die een groter bereik hebben. Mijn draadloze muis (IR) laat het na 2,5m wel zo'n beetje afweten en dat is niet genoeg.

Wat heb je nodig om de pc ook met een Harmony te besturen, een simpele usb ir-module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja. Voor het tobo de logitech mediaboard, dan heb je ook geen muis meer nodig.
Verder:
1080p playback
geluidsarm
energiezuinig
BRD afspelen
low profile
video over HDMI
audio 5.1 LPCM over S/PDIF (minimaal)

Dus:
785G of GF9300
AthlonII 240e of E5200
kingston 40GB V-serie
Silverstone kastje
externe opslag (geen HDD in het systeem)

iets langs die lijnen lijkt me wel aardig, waarbij je rekening moet houden dat de 785G geen 5.1 LPCM doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320340

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 61,47€ 61,47
1Antec Three Hundred Zwart€ 45,65€ 45,65
1Asus EAH4550/DI/512MD3€ 34,65€ 34,65
1Asus M4A78T-E€ 56,76€ 56,76
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 34,95€ 34,95
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 40GB€ 85,49€ 85,49
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 83,36€ 83,36
1Logitech Cordless MediaBoard Pro€ 36,95€ 36,95
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 83,-€ 83,-
ImporterenTotaal€ 522,28

Zoiets dus:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:51:
Nou iets 'betere' behuizing zou niet verkeerd zijn. ;)
Zoals? P180 mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een media center is een systeem wat alle taken over neemt met betrekking tot afspelen van films, muziek en foto's. Hij moet dus al die functies overnemen. Ook moet hij TV kunnen opnemen natuurlijk. Je moet niks anders nodig hebben behalve een geluidssysteem omdat het onmogelijk is dat mooi te integreren. Verder moet hij gewoon alle taken overnemen. Dat is juist het mooie aan zo'n systeem.

Belangrijk is dat hij alles kan afspelen qua bestanden, dus ook wat minder standaard codecs die geen videokaart ondersteuning hebben en wel 1080p zijn, zeker een goede processor dus die gewoon in staat is zonder hulp 1080p af te spelen.
Verder moet hij gewoon echt alles kunnen afspelen, dus ook Blu-ray en moet hij in staat zijn zowel audio als video via HDMI naar een versterker te sturen of rechtstreeks naar de TV. Tevens natuurlijk ook een andere vorm van digitale audio out voor minder moderne versterker.

Enkel waarom een USB/bluetooth toetsenbord en muis? Bij het instellen is het handig maar de rest hoop je toch vanuit het menu te kunnen doen met een leuke remote? Een all in one remote voor al je apparatuur of een simpele voor je mediacenter, maar een toetsenbord zeker niet. Veel te groot.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.
Geluid via versterker is leuk. maar dat moet je maar net hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Meer zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 61,47€ 61,47
1Antec MicroFusion Remote 350€ 88,93€ 88,93
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/2G€ 40,69€ 40,69
1LG CH08LS10€ 91,90€ 91,90
1MSI 785GM-E51€ 61,75€ 61,75
ImporterenTotaal€ 467,18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom een huge ass kast? Waar moet die in je woonkamer staan? Zeker als er toch bijna niks in gaat.
Verder waarom een SSD? Die zijn leuk om snel op te starten maar daar is standby voor uitgevonden. Qua geluid maakt het niks uit als je toch een andere hardeschijf erbij zet.
Mijn MediaPortal systeem is binnen 10 seconde uit standby en dat duurt voornamelijk zo lang omdat MediaPortal zelf moet laden, in Windows is het binnen 3 seconde.
Anoniem: 320340 schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:55:
[...]
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.
Geluid via versterker is leuk. maar dat moet je maar net hebben
Een Best Buy Guide maak je voor iedereen, moet aan zoveel mogelijk eisen voldoen. Ik denk dat met name een HTPC juist aan een externe versterker z'n geluid moet kunnen doorgeven, mensen die zo'n systeem kopen hebben vaak ook een aardige installatie staan.
Waarom een groot toetsenbord en geen remote? Een remote kan ik op tafel nog wel kwijt of in een kastje of op de bankleuning, een toetsenbord een stuk minder.

[ Voor 40% gewijzigd door Tsurany op 06-12-2009 22:59 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:57:
[...]

Waarom een huge ass kast? Waar moet die in je woonkamer staan? Zeker als er toch bijna niks in gaat.
Verder waarom een SSD? Die zijn leuk om snel op te starten maar daar is standby voor uitgevonden. Qua geluid maakt het niks uit als je toch een andere hardeschijf erbij zet.
Mijn MediaPortal systeem is binnen 10 seconde uit standby en dat duurt voornamelijk zo lang omdat MediaPortal zelf moet laden, in Windows is het binnen 3 seconde.
Omdat hij bij mij naast mijn subwoofer staat die is net zo groot.
Waarom SSD omdat ze lekker stil zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 320340 schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:59:
[...]

Omdat hij bij mij naast mijn subwoofer staat die is net zo groot.
Waarom SSD omdat ze lekker stil zijn
SSD is lekker stil ja, enkel zit er een 1,5TB schijf in die zeker niet stil gaat zijn.
En bij jou staat hij naast de subwoofer, bij de meeste mensen echter niet. Die willen vaak iets hebben dat strak is en makkelijk in bestaande kasten past. Probeer zo'n kast maar eens in een normaal tv meubel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tsurany schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:57:
[...]
Waarom een groot toetsenbord en geen remote? Een remote kan ik op tafel nog wel kwijt of in een kastje of op de bankleuning, een toetsenbord een stuk minder.
Die kast komt met een remote ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5200€ 49,95€ 49,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/2G€ 40,69€ 40,69
1XFX MI-9300-7AS€ 72,-€ 72,-
ImporterenTotaal€ 465,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Edmin schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:02:
[...]

Die kast komt met een remote ;)
My bad, niet gezien. Mijn enige bezwaar is de mix van zilver en zwart, tis persoonlijk maar ik vind t echt niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dan neem je bijvoorbeeld een Silverstone kastje. Nadeel is wel dat je dan nog een remote +IR receiver moet kopen en die zijn niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:42
Veel Silverstone kastjes worden ook met ingebouwde IR en remote geleverd. Die remote werkt prima. Heb de Logitech Harmony bij een vriend gebruikt, is natuurlijk helemaal het einde, maar ik vind het prima werken zo zonder Harmony.

Misschien is het wel een idee om dit keer meer aandacht te besteden aan de extra zaken die bij een HTPC komen kijken zoals de remote en draadloze keyboards. Bijvoorbeeld deze, de Keysonic ACK-540 BT bluetooth keyboard. Voor 55 dollar, je kan er prima op typen. Het is kleiner dan je denkt, vergelijkbaar met een 14" laptop of misschien nog iets kleiner.
Voordeel is dat je hem makkelijk wegstopt tussen je bank, of gewoon op de tafel want dat ding is klein zat.

En een microbluetooth ontvanger die je bovenop (de Wii ontvanger op) je tv plakt.

Ook leuk om misschien meer aandacht aan verschillende behuizingen te besteden. En dan enkele vragen te stellen die de mensen kunnen gebruiken om te bepalen wat voor kast voor hun nuttig is.
Zoals (ik noem maar wat):
- waar ga je de HTPC plaatsen?
- moet het een verticale (a la eee Box of normale PC) of horizontale kast (zoals dvdspeler) worden?
- Moet het een hoge kast worden?
- wil je een LCD scherm?
- wil je de pc kunnen bedienen op de LCD?
- wil je misschien juist een zo laag mogelijke kast a la dvd speler?

En dan de beperkingen en nuttigheden... een lage kast kan je vaak geen videokaart in doen. Geen probleem voor HTPC, wel als je meer wil dan de iGP kan leveren. Silverstone's lage kasten kan wel een videokaart in (horizontaal met behulp van een pci-express verloopstukje), maar niet eentje die normaal 2 slots inneemt.

Een LCD scherm was voor mij 1 jaar geleden een must, maar nu ik deze Silverstone heb, moet ik zeggen dat ik voor deze zou kiezen als ik nu opnieuw mocht kiezen. Die is namelijk NOG lager, zou een stuk sjieker staan in mijn meubel en zou nog steeds aan al mijn wensen voldoen (cardreader, USB poorten en cd/dvd/blurayspeler aan de voorkant).
De LCD is leuke eyecandy wanneer je muziekspeelt (erg mooie equalizer) maar verder niet echt nuttig. Oke, het is mogelijk om muziek te spelen zonder de TV aan te doen, maar ik doe toch wel de tv aan voor het overzicht en meer mogelijkheden.
Daarnaast, wie een touchscreen LCD wil, daar heb je weer hele mooie kasten voor, de Grandia serie bijvoorbeeld.

De setup zal wel voorspelbaar worden, een 785 met een Athlon II cpu, er is ook niet veel meer keus. Een SSD + 1-2 TB hdd voor wie voldoende geld heeft en anders een combi van een snelle en stille 2,5" 7200rpm WD Black 320 GB intern en de stille 5400rpm WD Blue 3,5" 2TB hdd als externe opslag die zichzelf uitschakeld als je hem niet gebruikt (via esata bijv en dan is de razendsnelle spinup tijd van dit model handig) :)

[ Voor 26% gewijzigd door Jazco2nd op 07-12-2009 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 11:54
wil je uberhaupt een HTPC kast?
ik heb juist bewust geen HTPC kast gekozen (kan m niet kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Mijn paar cent:
Besteed aandacht aan het uiterlijk. Reserveer er een bedrag voor van 50/100/200 euro en geef meerdere opties. Dan kan de koper zelf beslissen hoe wat, aangezien een htpc snel onderdeel word van het meubelair.
Staat deze in een kast? dan maakt juist koeling en afmetingen erg veel uit en uiterlijk minder. Staat deze open en bloot bij je TV is het van belang dat het bij je inrichting past en zijn afmetingen veel minder belangrijk. Hiertoe kan het interssant zijn ook mATX behuizingen te bekijken in plaats van enkel htpc behuizingen.

Ook zijn er tal multimedia sets om in je pc te bouwen.. kastje voor in 1 of 2 bays met remote waardoor je gelijk geen muis nodig hebt. Dan hou je veel meer opties over wat betreft uiterlijk en mogelijkheden dan als je een kant en klaar systeem kiest. Zoals bv aanpassen aan je eigen smaak, of het inbouwen in je huidige pc of upgraden van je oude htpc.
Toetsenbord zou ik ook gewoon draadloos houden. Tegenwoordig zijn de meeste dusdanig dun dat je het gewoon kwijt kan bij de tijdschriften, onder je bank/tafel of dusdanig wat betreft looks dat je het gewoon door de kamer kan laten slingeren.

Kan ook nuttig zijn te kijken naar het stille pc aanschaf topic om geluidsproductie tegen te gaan (voor binnen een meubel), misschien zelfs volledig passief gekoeld wanneer de kast vrij staat. Zijn vaak kleine dingen die het doen maar een constant geluid in je huiskamer is ook niet echt gewenst.

Wat betreft definieren zal ik gaan voor afspelen op de aanwezige tv, dat is immers het hele idee achter htpc's voor zover ik weet. Daarbij komt natuurlijk de optie voor opnemen, anders moet je alsnog een aparte kast kopen hiervoor en valt het nut van htpc grotendeels weg (waar 2 dingen die hetzelfde doen..).
Zou ook de htpc verbinden met de pc, kun je de branden van je pc gebruiken en hoef je muziek/films van je pc niet apart te branden of op usb te zetten en heb je gelijk ook het internet in de huiskamer. Aangezien dit draadloos kan hoef je geen rekening te houden met de plaatsing.
Ditzelfde houd ook de mogelijkheid tot het uitbreiden van je pc naar htpc simpel als je deze toch al in de woonkamer hebt staan.

[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 07-12-2009 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04 17:20
Ik zit al een tijdje topics te lezen over HTPC's. Heb er zelf geen, maar ziet het als een interessante uitdaging om goedkope onderdelen bij elkaar te zoeken en dat het dan ultra-effectief is (kan alles afspelen).

Maar....ik ben niet alleen. Ik heb nog een lief, vrouwelijk monster in dit huis zien rondwandelen en daar moet ook rekening mee gehouden worden. Mijn eis zou dan ook zijn: mijn vriendin moet er mee overweg kunnen.

Da's meteen de belangrijkste eis.

En dan kan ik mij een paar eisen voorstellen die mijn vriendin terug wilt zien:
  • Goedkoop (max € 350)
  • Stil en zuinig (moet natuurlijk geen herrie maken tijdens afspelen muziek of film)
  • Mogelijkheid om een dvd-tje te kunnen afspelen (we hebben er een boel, dus moet net als een DVD-speler werken.
  • Makkelijke bediening (afstandsbediening)
  • Makkelijke interface
  • USB ingang voor camera, zodat zij foto's en filmpjes kan bekijken.
En verder, wat ik misschien handig vind is:
  • Mogelijkheid om veel verschillende PC-filmpjes te kunnen afspelen
  • Snelle opstarttijd
  • Moet overweg kunnen met oude CRT-TV, maar ook future proof (HDMI)
  • En dit:
[b][message=33055727,noline]Tevens natuurlijk ook een andere vorm van digitale audio out voor minder moderne versterker.
Maar vooral stil, zuining en goedkoop in de aanschaf.

Niet belangrijk:
  • Blue-ray
  • Branden ook niet
  • Opnemen

[ Voor 6% gewijzigd door rogierius op 07-12-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

rogierius schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:04:
  • Makkelijke bediening (afstandsbediening)
  • Makkelijke interface
Gaat er eigenlijk gekeken worden naar software? Een vergelijking of advies welke software het eenvoudigst is?

En is het niet een idee om een basis config te maken en dan een aparte lijst met extra's en de functies er van? Dan denk ik aan:
  • DVD speler/Blu-ray speler. Voor mij niet nodig, heb geen DVD's of Blu-ray's en stream toch alles van m'n server. Zo zullen er misschien wel meer zijn. Dus het optioneel houden?
  • TV kaart. Voor mij ook niet nodig omdat ik zelf geen TV kijk. En als je niet wilt opnemen waarom zou je het dan eigenlijk via je HTPC doen?
  • Wireless kaart. Voor wie geen ethernet kabel heeft bij z'n TV meubel, zal in huiskamers wel veel voorkomen denk ik.
  • Wireless keyboard/remote. In principe niet voor iedereen nodig, ik red me eigenlijk wel met USB toetsenbord. Kan de prijs drukken en voor wie het wel wilt kan het als extra.
Zo krijg je dus een basis systeem wat in principe alle media kan afspelen en wil je meer zoals opnemen of dvd schijfjes afspelen dan kan je die extra's erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tsurany schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:48:
[...]

Gaat er eigenlijk gekeken worden naar software? Een vergelijking of advies welke software het eenvoudigst is?
Software is per definitie _geen_ deel van de BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44602

Ik heb voor mij persoonlijk de HTPC een iets andere rol toebedeeld. Ik wil graag een energiezuinige kast die ik altijd aan kan laten staan. Omdat hij altijd aan staat kan hij meteen allerhande rollen vervullen:

- Router voor mijn internetverkeer
- Downloadbak
- NAS

Zo heb ik meteen mijn gedownloade video's op de plek waar ik ze ook wil bekijken, opgenomen TV programma's staan meteen op mijn NAS en er staat nog maar een systeem altijd aan in huis.
Ik heb een iets grotere kast gekozen zodat er ruimte is voor eventuele extra harde schijven en netwerkkaarten en er in de toekomst een geluidskaart bijgeplaatst kan worden indien 5.1 LPCM gewenst is.

Als TV kaart een dual analoge kaart met tevens de mogelijkheid FTA digitale kanalen te kijken. Ik kan dus mijn UPC digital abonnement op zeggen om deze HTPC terug te verdienen. 90% van de TV die ik kijk is toch publieke omroep dus die kan ik gratis digitaal kijken. Voor dat wat ik via de commerciële omroepen kijk is het analoge signaal meer dan goed genoeg.

Ik heb gekozen voor een Dual tunerkaart omdat het de bedoeling is dat met de komst van deze HTPC mijn CRT-televisie vervangen gaat worden door een computermonitor. Dan is het wel handig om het ene op te kunnen nemen en het andere te kunnen kijken. Omdat een fijne computermonitor goedkoper is dan een vergelijkbare LCD-TV wordt ook weer een deel van de aanschafprijs van deze HTPC terugverdiend.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 600e€ 103,10€ 103,10
1Antec Earthwatts EA 380€ 38,10€ 38,10
1Asus BR-04B2T€ 82,01€ 82,01
1Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE€ 23,66€ 23,66
1Gigabyte GA-MA785GT-UD3H€ 76,70€ 76,70
1Hauppauge WinTV HVR-2200€ 109,-€ 109,-
1Keysonic Wireless Intition XS Mini€ 27,81€ 27,81
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 83,36€ 83,36
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 69,-€ 69,-
1Silverstone Grandia GD04B€ 85,14€ 85,14
ImporterenTotaal€ 697,88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierius
Edmin schreef op maandag 07 december 2009 @ 18:54:
[...]

Software is per definitie _geen_ deel van de BBG.
De software kan wel van invloed zijn op de hardware keuze. Als je bijvoorbeeld alleen XBMC Live gaat gebruiken, heb je geen harde schijf nodig, maar wel een een USB-stick. Ik zou bijna zeggen dat software + gebruik = samenstelling hardware.

Of zeg ik nou iets geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het systeem kan best ingericht zijn op een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld XBMC gebruik), maar er wordt niet specifiek een softwarepakket aangeraden. Dat is de achterliggende gedachte. Vergelijk het met het gamesysteem: Er wordt bijvoorbeeld een Dx11 videokaart in gestopt, maar er wordt geen uitspraak gedaan over de keuze XP/ Vista/ Win7/ Linux.

edit: ongeacht je mening, zou ik je willen aanraden deze discussie voort te zetten in een van de lopen BBG topics in Geachte Redactie (danwel zelf een nieuwe aan te raden). Dit topic is namelijk bedoeld om de invulling binnen de gestelde kaders te bediscussieren, niet om die kaders zelf ter discussie te stellen. :)

(sorry Drobanir)

[ Voor 32% gewijzigd door Edmin op 08-12-2009 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierius
Okee.

Ga je wel naar de prijs kijken? Zeg maar basis/budget HTPC met dan uitbreidingen of variaties voor meer mogelijkheden. Ik zou daar het meest in geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De richtprijzen zijn aan Drobanir :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:07
Hou er ook even rekening mee dat veel gebruikers zo`n apparaat in een TV kast kwijt willen. Van die desktop kasten zijn dus een beetje ruk in deze hoedanigheid. Verder moet ie vooral stil en energiezuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flare-be
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07-2022
Ben benieuwd naar deze nieuwe BBG :) Zou graag zoals in de vorige BBG over HTPC's terug zo'n verschillende systemen zien, dus van laag naar hoger budget. Gezien er toch wel redelijk wat mensen (waaronder ik) wat willen gamen op een HTPC ook. Op een kickass TV wat pc-gamen is altijd zalig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb na de afgelopen htpc BBG van mijn hand begrepen dat er nog best een groot aantal mensen dat exacte systeem hebben aangeschaft. Zowel de basis als de game-uitbreiding. Voor dat laatste is inderdaad nog best een redelijke markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Is het trouwens een idee om te kijken voor iets als Media center+remote?

Enkele 5.25" module met display en remote (welke gelijk dienst doet als muis). Dan krijg je volledige vrijheid over de keuze van soort kast zodat het htpc deel in elke kast kan - ook reeds gebruikte game/multimedia pc kun je dan gemakkelijk uitbreiden met htpc optie.

Je zit namelijk nog steeds mee dat iedereen andere kast afmetingen hebben, sommige juist geen kast maar het als meubel willen en anderen het gelijk als normale pc willen gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 09-12-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik denk dat we wel zo'n beetje klaar zijn met onze omschrijving. Samenvattend kom ik tot de volgende systeemeisen:
  • komt zichtbaar in de huiskamer te staan, dus een speciale HTPC behuizing die goed bij de overige hifi-/videocomponenten past
  • geluidsarm en energiezuinig
  • hoge kwaliteit audio (5.1 LPCM over S/PDIF), we gaan uit van aansluiting op versterker
  • moet Blu-Ray af kunnen spelen, branden niet nodig
  • geen beeldscherm, we gaan uit van aansluiting op reeds aanwezige TV/beamer
  • opslag extern, wel een kleine SSD voor het OS (stil en zuinig)
  • BT KB/muis voor besturing, maar ook een afstandsbediening
  • er lijkt weinig animo voor een tv kaart te zijn voor opname, maar als het budget het toelaat dan wel minstens dvb-c
Als er verder geen grote aan- of opmerkingen zijn ga ik nu naar de hardware kijken en zal morgen, uiterlijk overmorgen mijn eerste voorstel plaatsen.

Verder wil ik nog even (misschien ten overvloedde) vermelden dat ik heb al verschillende systemen voor de BBG samengesteld en dat ik als geen ander weet dat elke situatie anders is (waar komt hij te staan, wat moet hij precies wel/niet doen, wat is het budget, etc, etc) en dat er daardoor ook hele andere configuraties uit komen rollen. Bij een HTPC is dat denk ik nog sterker dan bij andere systemen. Het zal dus een systeem worden waar iedereen wel wat over te zeiken zeggen heeft. Laten we vooral lief blijven voor elkaar. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kunt ook de SSD en TV kaart als optie doen.
En bijvoorbeeld een DVB-T, DVB-S en DVB-C kaart voorstellen, zodat mensen zelf de juiste kunnen kiezen. Ik heb bijvoorbeeld thuis niks aan een DVB-C kaart, maar DVB-S en T kan ik wel gebruiken. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-04 21:00
Deze week hebben we zelf net een HTPC inelkaar gestoken en besteld. Doel was om het budget erg laag te houden. Voor die mensen die maar een euro of 300 willen besteden is het iig wel even een vermelding waard hier:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 39,52€ 39,52
1Asus My Cinema PE6200 Analoog€ 44,95€ 44,95
1Asus Pundit P2-M3A3200€ 108,47€ 108,47
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 34,90€ 34,90
1Sony AD-7240S€ 18,25€ 18,25
1Western Digital Caviar Green WD6400AACS, 640GB€ 44,53€ 44,53
ImporterenTotaal€ 290,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt idd wel erg bespaart niet eens een CPU koelert.... :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-04 21:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Toe maar een barebone met CPU koeler, nog nooit gezien. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:09:
Je kunt ook de SSD en TV kaart als optie doen.
Voordat ik zelf aan de BBG begon mee te schrijven, heb ik hem altijd meer als een verzameling ideeën beschouwd. Een basis om van uit te gaan, waar je dingen in vervangt of zelfs helemaal weg laat, al naar gelang je eigen situatie. Tuurlijk, ik ga alternatieven bieden in het systeem wat ik uiteindelijk ga aanbieden, maar hoe ver moet/kun je daar in gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo ver als je zelf wilt. Als jij het leuk vind een mooie lijst te maken met opties dan moet je dat vooral doen. Je kan mensen het zelf laten uitzoeken maar je kan ze ook attenderen op een aantal leuke keuzes. Waarbij je bijvoorbeeld zelf een blu-ray brander uitzoekt of zelf een TV kaart kiest, een hardeschijf voor interne storage,...

Het lijkt me trouwens wel handig te kijken naar audio over HDMI want dat is voor veel mensen, zeker als je blu-ray kijkt, wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het lijkt mij niet zoveel extra werk?

De SSD kan er wel gewoon in en dan kan bij het lul verhaaltje op de frontpage staan optioneel ofzo, je zult namelijk echt mensen tegen komen die niet weten dat een SSD er niet beslist in hoeft.

Wat betreft de TV kaarten, je kunt er wel een DVB-C ding in drukken, maar een groot deel van de mensen kan hier niks mee, dus een analoog ding voor de kabel of een DVB-T of DVB-S ontvanger als optie is wel handig lijkt mij. :)

@hierboven dat moet niet echt een probleem zijn de HD4550 doet dat al volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 09-12-2009 22:02 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc2984
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 21:13
Ik denk dat je zo wel een goede samenvatting hebt gemaakt. Het enige wat ik me nu afvraag is wat je met het budget gaat doen. Natuurlijk is goedkoper beter voor je portemonnee, maar wat 'verdien' je qua snelheid of levensduur als je x bedrag meer besteedt?

Zelf ben ik nu ook actief op zoek naar een goede configuratie en denk daarom graag mee in dit topic, alleen waar ik nu tegenaan loop is de vraag wat voor hardware ik in het systeem wil. Zelf ben ik niet gecharmeerd van bijvoorbeeld een 'budget' Athlon II. Het andere uiterste (voor mij) is dan een i5, maar zou je die dan nemen mocht het budget het toelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Marc2984 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:40:
Zelf ben ik niet gecharmeerd van bijvoorbeeld een 'budget' Athlon II.
Niet? De prijs/prestatie van die dingen zijn geweldig en ze lijken gewoon gemaakt voor de HTPC. :p
Het andere uiterste (voor mij) is dan een i5, maar zou je die dan nemen mocht het budget het toelaten?
Vraag mij af wat je dan met de PC gaat doen?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat moet je met een i5? Een 60 euro AMD processor is meer dan snel genoeg.
Sowieso heeft levensduur niks meer te maken met het bedrag dat je besteed, enkel bij voedingen wilt dat nog wel het geval zijn. Processoren en dergelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5300€ 52,90€ 52,90
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB€ 77,99€ 77,99
1XFX MI-9300-7AS€ 72,-€ 72,-
ImporterenTotaal€ 455,57

1080p
5.1 LPCM over HDMI
Kleine SSD
BRD speler
draadloos mediaboard
afstandsbediening

of:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 63,28€ 63,28
1Asus EAH4350 SILENT/DI/256MD2(LP)€ 25,81€ 25,81
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G€ 44,83€ 44,83
1MSI 760GM-E51€ 51,91€ 51,91
ImporterenTotaal€ 481,60

1080p
5.1LPCM over HDMI (over de videokaart)
enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bij de Intel config zit je met de leverbaarheid van het mobo, bij de AMD config lijkt mij een HD4550 beter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In de Intel config kan voor een ander mobo gekozen worden, dat kost weer bijna tientjes extra:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5300€ 52,90€ 52,90
1Zotac 9300-ITX WiFi€ 100,20€ 100,20
ImporterenTotaal€ 483,77

edit, AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 63,28€ 63,28
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G€ 44,83€ 44,83
1MSI 760GM-E51€ 51,91€ 51,91
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI€ 34,95€ 34,95
ImporterenTotaal€ 490,74

edit:
Er komt nog wel een CPU koeler bij. Ik weet even niet wat precies past in deze case, maar dit moet lukken:
pricewatch: Nexus LOW-7000

[ Voor 36% gewijzigd door Edmin op 10-12-2009 00:01 ]

• stefv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-03 18:29
Ik ben van plan om een AMD 605e te gaan gebruiken i.c.m. een Scythe Ninja mini rev. B. Weet iemand of de Scythe compatibel is voor deze processor?

Op de website van Scythe is de informatie in ieder geval niet up te date. De laatste wijziging aan de compatibiliteitslijst is van ca. een jaar geleden.

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die vraag hoort niet in dit topic thuis...

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik denk dat het ook weinig zin heeft om te zien als de CPU wel stil blijft liggen onder de koeler en niet weg loopt of zo. Het lijkt mij handiger om te kijken of de koeler ook op het moederbord past en dat lijkt mij geen probleem. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Makster
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:58
Drobanir geeft als 'eis' aan:
hoge kwaliteit audio (5.1 LPCM over S/PDIF), we gaan uit van aansluiting op versterker
Dat zie ik in de voorgestelde configuraties van Ed_L niet terug, want daar gaat de 5.1 LPCM over HDMI (over de videokaart).
Misschien is het een idee om een moederbord met S/PDIF uitgang te kiezen, zodat de gebruiker zelf kan kiezen welke variant hij wil gebruiken (bv. als je een wat oudere versterker zonder hdmi-ingangen, maar met S/PDIF hebt).
Kan zijn dat de voorgestelde moederborden dit wel kunnen, maar ik kan bv. bij het moederbord MSI 760GM-E51niet vinden of er een S/PDIF uitgang op zit.
Verder een prima opzet voor de systemen lijkt me.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-04 22:54

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb hier een behoorlijk stil systeem neergezet met een DX11 videokaart, daar kan je tenminste nog een beetje fatsoenlijk mee gamen op je FullHD scherm. De cpu is redelijk, al zou ik er liever nog iets vlotters in zetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Anysee E30C Plus€ 149,-€ 149,-
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)€ 125,19€ 125,19
1Cooler Master Real Power M520€ 61,20€ 61,20
1Intel Pentium Dual-Core E5400€ 56,98€ 56,98
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 76,-€ 76,-
1MSI P7N Zilent€ 55,90€ 55,90
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 83,54€ 83,54
1Scythe Katana 3€ 17,91€ 17,91
1Zalman HD503€ 160,-€ 160,-
ImporterenTotaal€ 992,56

Een geluidskaart is idd niet nodig (bedankt ED ;))

[ Voor 102% gewijzigd door Madrox op 10-12-2009 13:30 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Madrox schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:22:
Als de bedoeling is dat het aan de huiskamer stereo word gekoppelt, moet er gewoon een fatsoenlijke geluidskaart in.
Dat is juist niet nodig met LPCM gekoppeld aan een fatsoenlijke receiver.
Wat ik ook mis is DVB-C.
Er werd al aangegeven dat een tuner ook als optie ingebracht kan worden. Tot nu toe hebben we altijd DVB-T tuners in de BBG gehad om het generiek te houden.
Heb hier een behoorlijk stil systeem neergezet met een DX11 videokaart, daar kan je tenminste nog een beetje fatsoenlijk mee gamen op je FullHD scherm. De cpu is redelijk, al zou ik er liever nog iets vlotters in zetten.
gamen? Vorige keer was de _uitbreiding_ gericht op gamen, maar nu heb ik daar droba niet over gehoord.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Madrox schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:22:
Als de bedoeling is dat het aan de huiskamer stereo word gekoppelt, moet er gewoon een fatsoenlijke geluidskaart in.
Digitaal? Dan wil je juist geen geluidskaart omdat het zonde van je geld is.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Edmin schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:59:
[...]

Dat is juist niet nodig met LPCM gekoppeld aan een fatsoenlijke receiver.
Ach ja, natuurlijk. Heb het gelijk maar even aangepast ;)
Er werd al aangegeven dat een tuner ook als optie ingebracht kan worden. Tot nu toe hebben we altijd DVB-T tuners in de BBG gehad om het generiek te houden.
Maar dan heb je toch alleen analoog en lang niet alle zenders ? Analoog vind ik bijhoorlijk achterhaalt; zeker als je al een HD-pakket hebt van je kabelboer. Vind analoog niet meer om aan te zien, het valt meteen op als de tv op analoog staat.
gamen? Vorige keer was de _uitbreiding_ gericht op gamen, maar nu heb ik daar droba niet over gehoord.
Dacht dat ik hier iemand hoorde zeggen dat het ook als vervanger voor een console moest dienen. Daar kan ik me wel in vinden, want als je toch al zo'n HTPC bij je stereo heb staan waarom dan niet gelijk alles eruit halen wat erin zit. Die upgrade is ene stuk goedkoper dan een losse console ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Goedkoper? Je hebt opeens een extra geluidskaart nodig, een videokaart, andere processor, meer geheugen.

[ Voor 96% gewijzigd door Edmin op 13-12-2009 00:11 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hoezo geluidskaart? Die zit al onboard. Geheugen ? 4GB, meer dan genoeg. Hooguit een iets zwaarder voeding, kost je zo'n 20 euro meer en dan de videokaart. Deze kost nog geen 150 euro. De E5400 is al genoeg om mee te gamen, maar het kan natuurlijk sneller.

Koop jij een ps3 of Xbox voor rond de 170 euro ?

[ Voor 13% gewijzigd door Madrox op 10-12-2009 13:41 ]

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik ben vandaag een lekker gaan "winkelen" en ben voorlopig op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec MicroFusion Remote 350€ 85,06€ 85,06
1Zotac 9300-ITX WiFi€ 100,20€ 100,20
1Intel Pentium Dual-Core E6300€ 59,42€ 59,42
1GeIL Black Dragon GB24GB6400C5DC€ 69,90€ 69,90
1Sweex BT203€ 7,14€ 7,14
ImporterenTotaal€ 528,56
1Verbatim 3,5'' externe vaste schijf eSATA & USB Combo-schijf 1TB Zwart€ 97,-€ 97,-
1Hauppauge WinTV HVR-1700 Media Center Kit€ 87,-€ 87,-
ImporterenTotaal€ 712,56

Motivatie en opmerkingen:
  • Wat ik vergeten te vermelden in de openingspost is dat ik bij het aanvaarden van deze opdracht €750 heb meegekregen. Dat is bij lange na niet op (als je de opties niet meerekent) en ik denk er dan ook over om dit te verlagen.
  • De Verbatim is de goedkoopste externe HD met eSATA- en USB-aansluiting. Duidelijk optioneel. Dit is een HTPC in de huiskamer, dus je kan er van uit gaan dat er nog ergens anders in het huis een andere PC aanwezig is, of misschien zelfs wel een NAS, waarvan content eenvoudig van gestreamt kan worden.
  • Ik ben nog niet helemaal gelukkig met het moederbord, het is een ITX-formaat en het is allemaal wat krap. Bovendien ben ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van nVidia chipsets. De kast is geschikt voor mATX, dus ik ga nog even verder kijken.
  • De processor is iets krachtiger dan Ed_L voorstelde, maar ik denk dat de extra cache en de snellere bus de €7 meer dan waard is.
  • Ik kon niet vinden of het MediaBoard met een BT-ontvanger geleverd wordt (lijkt van niet) dus ik heb er eentje bij gedaan.
  • Ik heb er bewust geen videokaart in gezet, want het is geen spelcomputer. Voor het afspelen van media is het in ieder geval niet nodig en de warmte die het ontwikkelt ben je liever ook kwijt.
  • Ook optioneel is de tv-kaart. Hij hoort denk ik eigenlijk toch wel in een HTPC thuis. Ik heb eerlijk gezegd weinig verstand van tv-kaarten, dat bleek wel uit het feit dat ik een dvb-c kaart wilde (de standaard hier in Finland). Als iemand daar nog iets zinnigs over te zeggen heeft, graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Drobanir op 10-12-2009 16:53 ]

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Drobanir schreef op donderdag 10 december 2009 @ 16:48:
Ik ben vandaag een lekker gaan "winkelen" en ben voorlopig op de volgende configuratie uitgekomen:

Motivatie en opmerkingen:
  • Wat ik vergeten te vermelden in de openingspost is dat ik bij het aanvaarden van deze opdracht €750 heb meegekregen. Dat is bij lange na niet op (als je de opties niet meerekent) en ik denk er dan ook over om dit te verlagen.
  • De Verbatim is de goedkoopste externe HD met eSATA- en USB-aansluiting. Duidelijk optioneel. Dit is een HTPC in de huiskamer, dus je kan er van uit gaan dat er nog ergens anders in het huis een andere PC aanwezig is, of misschien zelfs wel een NAS, waarvan content eenvoudig van gestreamt kan worden.
  • Ik ben nog niet helemaal gelukkig met het moederbord, het is een ITX-formaat en het is allemaal wat krap. Bovendien ben ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van nVidia chipsets. De kast is geschikt voor mATX, dus ik ga nog even verder kijken.
  • De processor is iets krachtiger dan Ed_L voorstelde, maar ik denk dat de extra cache en de snellere bus de €7 meer dan waard is.
  • Ik kon niet vinden of het MediaBoard met een BT-ontvanger geleverd wordt (lijkt van niet) dus ik heb er eentje bij gedaan.
  • Ik heb er bewust geen videokaart in gezet, want het is geen spelcomputer. Voor het afspelen van media is het in ieder geval niet nodig en de warmte die het ontwikkelt ben je liever ook kwijt.
  • Ook optioneel is de tv-kaart. Hij hoort denk ik eigenlijk toch wel in een HTPC thuis. Ik heb eerlijk gezegd weinig verstand van tv-kaarten, dat bleek wel uit het feit dat ik een dvb-c kaart wilde (de standaard hier in Finland). Als iemand daar nog iets zinnigs over te zeggen heeft, graag.
Gaat wel de goeie kant op, maar je cpu motivatie is niet helemaal in lijn met "stil/zuinig", en is het extra vermogen echt nodig?
- externe hdd: slimme keus, mensen die geen optimale netwerk hebben kunnen zo alsnog hun media mobiel hebben. Je kunt het vaak ook verder wegbergen om geluidslast meer te voorkomen.
- mITX is idd krap&duur, ook weinig tegemoetkoming voor mensen die er een discrete gpu in willen.

over de tv-kaart, ik kan geloven dat er een goedkopere kaart is voor dvd-c, en vaak zit dvdb-t erbij, hetzelfde voor dvd-s kaarten: daar zit ook vaak dvdb-t bij- maar alle 3 in 1 is vaak niet nodig & duur. Gewoon eentje zonder CI / CAM module, deze ontvangen dus enkel analoog & onversleutelde digitale zenders.
Maar dan heb je toch alleen analoog en lang niet alle zenders ? Analoog vind ik bijhoorlijk achterhaalt; zeker als je al een HD-pakket hebt van je kabelboer. Vind analoog niet meer om aan te zien, het valt meteen op als de tv op analoog staat.
Als iemand alles aansluit zonder na te denken kan ik dit soort situaties geloven, maar de tuner is enkel voor opnemen in meeste gevallen. Met 1 goedkope tuner kan je gewoon realtime digitaal kijken terwijl je analoog opneemt. Voor de meeste mensen die een commerciele hdd recorder hebben zal het analoog gewend zijn (ook al doen ze stiekem hdmi uitgangen erin), analoog opnamekwaliteit valt mee en de meeste zenders zijn er mee te verkrijgen. Met ziggo hier, en ontvang alle nederlandse zenders & bbc, geen filmkanalen maar die films heb ik toch allemaal in mn collectie ;)

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• freakya
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-04 09:22
Ik zie toch echt graag naast 5.1 lpcm Dts-hd en Dolby true hd. Zeker vanwege gebruik blu-ray drive.

op dit moment is de club 3d HD5750 Passief gekoelde videokaart een goede optie.

• Xanaroth
Drobanir/Madrox... beide kasten zijn onderdeel van de htpc, willen jullie het onmogelijk maken om de bbg te gebruiken om een oude pc om te bouwen naar htpc of de huidige pc ermee uit te breiden?
Daarbij krijg je ook de onmogelijkheid een kast te kiezen die past bij je meubels (uiterlijk) of in je meubel (afmetingen) tenzij je voor elk meerdere opties kan geven.

Anders kan je, zoals ik eerder postte, beter uitgaan van iets als een media lab; enkel 5,25" bay nodig en krijgt er afstandbediening/muis-in-een bij. Dan maakt de kast keuze niks meer uit ongeacht de wensen voor gebruik/plaatsing.

• jayvol09
freakya schreef op donderdag 10 december 2009 @ 19:36:
Ik zie toch echt graag naast 5.1 lpcm Dts-hd en Dolby true hd. Zeker vanwege gebruik blu-ray drive.

op dit moment is de club 3d HD5750 Passief gekoelde videokaart een goede optie.
Deze is volgens mij nog niet low-profile verkrijgbaar. Is ook duurder terwijl het haast niets toevoegt voor de gewone htpc. Is ook slechter verkrijgbaar dan bv de 4550. Voor die extra HD-audio eis die weinig zullen willen is een geluidskaart wellicht een nuttigere toevoeging.

Deze Asus analoge/dvb-t tv-kaart heeft FM aansluiting en afstandsbediening, win7 compatible & niet duur. Zodra je dvb-c/s erbij wilt betaal je het dubbele, en dat is overigens alleen nuttig voor mensen die geen versleutelde kanalen ontvangen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 62,91€ 62,91
1Asus M2N68-AM PLUS€ 36,-€ 36,-
1Asus My Cinema-ES2-750/PT/FM/AV/RC€ 47,12€ 47,12
1Scythe Big Shuriken€ 25,-€ 25,-
1Sweex BT203€ 7,14€ 7,14
ImporterenTotaal€ 574,92

Optisch spdif zit zelfs op t mobo. De case is 12cm hoog dus ik denk dat de cpu koeler qua hoogte past. Cpu ondersteund door mobo, maar geheugen niet gecheckt.
Luxere uitvoering heeft imo:
- grotere ssd (64 of 80GB)
- evt. geluidskaart voor hd audio
- mobo met meer features
- meer tuners/tuners met dvb-c/s
- case die je zo gek kan maken als je maar wilt

[ Voor 81% gewijzigd door jayvol09 op 10-12-2009 20:21 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 12:58

Apoca

Array Technology Industry

Even een serieze vraag, kun je voor dat geld niet beter een nieuwe MacMini kopen en deze inzetten als HTPC / Media player :? Ik ben zelf ook nog steeds aan het zoeken wat een goede oplossing is, of een HTPC bouwen of misschien wel een Apple mini als HTPC. Denk dat het kwa prijs niet ver uit elkaar hoeft te liggen als je naar de specs kijkt.

[ Voor 49% gewijzigd door Apoca op 10-12-2009 20:20 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Myrdreon schreef op donderdag 10 december 2009 @ 19:38:
Drobanir/Madrox... beide kasten zijn onderdeel van de htpc, willen jullie het onmogelijk maken om de bbg te gebruiken om een oude pc om te bouwen naar htpc of de huidige pc ermee uit te breiden?
Daarbij krijg je ook de onmogelijkheid een kast te kiezen die past bij je meubels (uiterlijk) of in je meubel (afmetingen) tenzij je voor elk meerdere opties kan geven.

Anders kan je, zoals ik eerder postte, beter uitgaan van iets als een media lab; enkel 5,25" bay nodig en krijgt er afstandbediening/muis-in-een bij. Dan maakt de kast keuze niks meer uit ongeacht de wensen voor gebruik/plaatsing.
Kan je even niet volgen, de Asus kast is een HTPC. Wel een forse, zo groot als een dikke reciever ongeveer.
jayvol09 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:23:
[...]
over de tv-kaart, ik kan geloven dat er een goedkopere kaart is voor dvd-c, en vaak zit dvdb-t erbij, hetzelfde voor dvd-s kaarten: daar zit ook vaak dvdb-t bij- maar alle 3 in 1 is vaak niet nodig & duur. Gewoon eentje zonder CI / CAM module, deze ontvangen dus enkel analoog & onversleutelde digitale zenders.
En dan hebben mensen bij Ziggo en nog zo'n kabelboer er vrijwel geen ruk aan, waar je alleen ned 1,2 en 3 kan ontvangen zonder cam-module :/ (en dat geld voor bijna half/Nederland!)
Die 3in1 is niet goedkoop, maar nog altijd goedkoper dan toen het nog allemaal los moest worden gekocht.

Zou prettig zijn als dat wel even vermeld word, als we toch voor die DVB-T/analoog tv-kaart gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Madrox op 10-12-2009 20:23 ]

• jayvol09
Apoca schreef op donderdag 10 december 2009 @ 20:15:
Even een serieze vraag, kun je voor dat geld niet beter een nieuwe MacMini kopen en deze inzetten als HTPC / Media player :? Ik ben zelf ook nog steeds aan het zoeken wat een goede oplossing is, of een HTPC bouwen of misschien wel een Apple mini als HTPC. Denk dat het kwa prijs niet ver uit elkaar hoeft te liggen als je naar de specs kijkt.
Ik weet niet waar jij naar keek maar deze heeft wel degelijk betere specs dan een mac mini, ook heeft een macmini geen tv tuner.
En dan hebben mensen bij Ziggo en nog zo'n kabelboer er vrijwel geen ruk aan, waar je alleen ned 1,2 en 3 kan ontvangen zonder cam-module
Ik had 1 zin verderop toch gezegd dat ik bij ziggo zit? en ik kan met een analoge tuner wel degelijk veel opnemen. (!)Ziggo, en wellicht andere aanbieders combineren voorlopig analoog & digitale zenders.(!)

Analoog/dvb-t zal iedereen denk ik iets bieden, voor maar 50 euro kan je een show opnemen die je toevallig een keertje mist. Mensen die eigenlijk veel tv willen opnemen, genoeg om 100 euro extra neer te leggen voor wat kwaliteit beeld, of mensen die heel graag kabel/satalite-only zenders willen opnemen kunnen dan beter een dvb-c/s tuner nemen die voor hun geschikt is.

[ Voor 16% gewijzigd door jayvol09 op 10-12-2009 20:54 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

oke. Daar heb je een punt. Je systeem ziet er goed uit, alleen vind ik het moederbord een beetje bejaard.
Zou het dan zo doen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M4A785D-M PRO€ 61,88€ 61,88
1OCZ Blade OCZ2B800C44GK€ 63,97€ 63,97
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 69,73€ 69,73
1Sweex BT203€ 7,14€ 7,14
ImporterenTotaal€ 617,48

• jayvol09
ja, kwerd een beetje overrun door alle moederborden, ik zocht alleen op spdif & amd & prijs
DDR3 in een htpc met een 240e is toch niet nodig, denk als je 4GB DDR2 hebt is t genoeg totdat je hem weggooit. Als het mobo leuke features/prijs heeft, en toevallig DDR3 is, dan ok, maar ik zou er niet op letten.

oh madrox ik zie bij jou systeem dat de 4550 zelfs optioneel kan zijn. 785 is wel lekker, en dan de 4550 voor mensen die 5.1 lpcm willen. Ook wel fijn dat dat mobo esata heeft. Alleen balen dat de front esata v/d case niet gebruikt wordt.

Geen hdd en optie voor een externe hdd als netwerk niet beschikbaar is heeft bij mij de voorkeur.
dus zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sweex BT203€ 7,14€ 7,14
ImporterenTotaal€ 565,85

met opties:
#ProductPrijsSubtotaal
1Verbatim 3,5'' externe vaste schijf eSATA & USB Combo-schijf 1TB Zwart€ 97,-€ 97,-
ImporterenTotaal€ 131,95

En willen we nog wifi? Dan lijkt usb me geschikst omdat pci sloten schaars zijn, mensen willen wellicht een extra pci tuner en/of audiokaart naast die pci-e asus tuner.

edit #998:
of een 1TB Samsung F1/F3 in zoiets, ziet er wel strak uit.
http://www.hardware.info/...ehuizingen_voor_PATASATA/

[ Voor 110% gewijzigd door jayvol09 op 11-12-2009 01:05 ]

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:07
jayvol09 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 20:26:
[...]Ik had 1 zin verderop toch gezegd dat ik bij ziggo zit? en ik kan met een analoge tuner wel degelijk veel opnemen. (!)Ziggo, en wellicht andere aanbieders combineren voorlopig analoog & digitale zenders.(!)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je de kwaliteit ook een beetje fatsoenlijk is? Ik ben mij aan het oriënteren op een HTPC en op een abbo van Ziggo. Daar hebben ze nu zo`n aanbieding voor 100euri een ontvanger. Kun je die €100,- dan niet beter investeren in een TV kaart waarbij je dan altijd TV kijkt via de HTPC?

Nadeel is dan wel dat je altijd de PC aan moet hebben voor TV kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ik vind de topic omschrijvingen altijd wel duidelijk...
Stel die vraag hier:
[BBG Aanschaf] htpc september 2009
of hier
\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
(er zijn hdtv's die directe kabelaansluiting van ziggo ondersteunen)
(en ja bv een anysee van 149€ kan je ook alle zenders mee ontvangen, voordeel is dat je ook meteen kan opnemen, maar als ie altijd aanstaat wil je em écht stil hebben)

[ Voor 35% gewijzigd door jayvol09 op 11-12-2009 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:16:
Ik was eerder voor AM3 en DDR3 gegaan.
Ja want ? Wat mij betreft heeft het geen enkele toegevoegde waarde. Dit Asus plankje ondersteunt 100% de AM3 cpu's en DDR2 vs DDR3 maakt vrijwel geen ruk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

jayvol09 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:28:
oh madrox ik zie bij jou systeem dat de 4550 zelfs optioneel kan zijn. 785 is wel lekker, en dan de 4550 voor mensen die 5.1 lpcm willen. Ook wel fijn dat dat mobo esata heeft. Alleen balen dat de front esata v/d case niet gebruikt wordt.
Hoe bedoel je dat die niet gebruikt word ? Niet direct, nee. Maar iedereen die later denkt het nodig te hebben (of misschien heeft men het al) kan gewoon die front eSata gebruiken. Vind zelf het idee dat je continue zo'n extern device eraan hebt hangen niet prettig; word zo'n rommeltje voor je tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Madrox schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 08:42:
[...]

Ja want ? Wat mij betreft heeft het geen enkele toegevoegde waarde. Dit Asus plankje ondersteunt 100% de AM3 cpu's en DDR2 vs DDR3 maakt vrijwel geen ruk uit.
Then again, dat 4GB DDR2 geheugen van jou maakt ook geen ruk uit. Het is een HTPC met een magere videokaart, daar is 2GB van het goedkoopste geheugen meer dan genoeg.
Ik draai met 512MB DDR en dat is al meer dan genoeg voor mij, zelfs met Windows 7. Dan moet 1-2GB zeker genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tsurany schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 09:31:
[...]

Then again, dat 4GB DDR2 geheugen van jou maakt ook geen ruk uit. Het is een HTPC met een magere videokaart, daar is 2GB van het goedkoopste geheugen meer dan genoeg.
Ik draai met 512MB DDR en dat is al meer dan genoeg voor mij, zelfs met Windows 7. Dan moet 1-2GB zeker genoeg zijn.
Als het met minder geheugen kan, prima. Hij begint echter over DDR3, da's ff wat anders.
Dat jij met 512MB tevreden ben onder Windows 7, dat is persoonlijk. Kan je ook zeggen dat de prestaties niet een stuk minder zijn ?
Wat heeft de relatie van het werkgeheugen nou eigenlijk te maken met je videopower ?
Windows 7 heeft helemaal geen zware videokaart nodig, alleen een fatsoenlijke. Windows 7 draait ook op 512MB, maar zal beter presteren met meer geheugen. 2GB vindi ik wel de ondergrens. Voor de prijs hoef je het iig niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Prestaties zijn niet minder omdat het m'n media center is, hij doet dus niks wat geheugen kost. Waarom dan zoveel uitgeven aan geheugen? 1GB is meer dan genoeg voor enkel mediacenter software.
En als je dus geen snelle videokaart neemt ga je niet gamen er op, dan heb je dus ook niet veel geheugen nodig. Neem dan 2GB, maar echt niet meer. Bovendien, geheugen is weer duurder dan een tijdje terug. Ik zou geen 4GB kopen als 2GB zat is.

Windows 7 zal niet beter presteren op 2GB dan 1GB omdat je applicaties geen 1GB gebruiken. MediaPortal gebruikt bij mij nog geen 100MB geheugen. Een normale afspeelapplicatie komt ook niet boven de 50-100MB uit bij mij, waarom zou je dan 2GB nodig hebben?

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 11-12-2009 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tsurany schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 09:52:
Prestaties zijn niet minder omdat het m'n media center is, hij doet dus niks wat geheugen kost. Waarom dan zoveel uitgeven aan geheugen? 1GB is meer dan genoeg voor enkel mediacenter software.
Je trekt het nu erg naar je persoonlijke situatie toe. Er zullen genoeg mensen zijn die er meer mee gaan doen dan alleen een filmpje kijken en muziek luisteren. Hoef je daar geen rekening mee te houden ?
En als je dus geen snelle videokaart neemt ga je niet gamen er op, dan heb je dus ook niet veel geheugen nodig. Neem dan 2GB, maar echt niet meer. Bovendien, geheugen is weer duurder dan een tijdje terug. Ik zou geen 4GB kopen als 2GB zat is.
Dat zeg ik; 2GB is een mooi begin. Neem gewoon 1 reepje ipv 2, kan je later gewoon 2Gb naast prikken.
Windows 7 zal niet beter presteren op 2GB dan 1GB omdat je applicaties geen 1GB gebruiken. MediaPortal gebruikt bij mij nog geen 100MB geheugen. Een normale afspeelapplicatie komt ook niet boven de 50-100MB uit bij mij, waarom zou je dan 2GB nodig hebben?
Zie punt 1.

Daar ik niet zie waarom een iets hogere HTCP niet zou kunnen, blijf ik voorlopig bij deze kast van Zalman; die met 17cm hoogte nog best meevalt (mijn av reciever van Yamaha is al hoger) en veel av-kasten hebben vakken met 20cm hoogte dus het zou geen probleem moeten zijn.

Deze kast spreekt me nog steeds aan.
http://www.quietpc.com/gb-en-gbp/products/htpccases/hd50x
Een 120mm is optioneel.

Laag stroomverbruik is interressant:
http://www.tomshardware.c...athlon-ii-x3,2452-12.html
Slechts 4a5 watt meer onder idle met een quadcore Athlon II, dat is zo
weinig dat je deze cpu moeilijk kan negeren.

Verder gekozen voor een Enermax Modu82+ 525W die een goede efficiency heeft, extreem stil en modulair is.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 620€ 79,40€ 79,40
1Enermax MODU82+ 525€ 95,-€ 95,-
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 76,45€ 76,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 82,65€ 82,65
1Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm€ 10,86€ 10,86
ImporterenTotaal€ 992,05

Voor de niet gamers kan het wel wat goedkoper:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 620€ 79,40€ 79,40
1Enermax MODU82+ 425€ 77,-€ 77,-
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 76,45€ 76,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 41,02€ 41,02
ImporterenTotaal€ 842,18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
kvin t alsnog vrij prijzig worden. Die duurdere quadcore gaat gewoon heter worden, in idle en al helemaal tijdens gebruik, dus je systeem wordt lawaaieriger en de energierekening gaat omhoog. En voor wat? Ik heb een athlon II, ik speel enkel red-alert3 maar vooral internet & minigames & media & gnome compiz & virtual windows machine doe ik ermee, en het is zat. Punt is al eerder gemaakt met die intel dualcore.

iemand die nu al dx11+quadcore wil koopt toch wel een game-bak, kunnen ze tenminste fatsoenlijk koelen, maarja als we 2 versies moeten doen waarom niet. Zelf ben ik meer voor een high-end algemeen.

Denk voor non-gamers dat nexus voeding het wint met stilte, als de kast vrij ruim is weet ik niet of modulair een grote eis is.

ben het btw eens dat 2GB een ondergrens is, mn broertje is met win7 ook van 512 -> 2GB gegaan en zegt dat het heel merkbaar is bij o.a. bij updaten & multitasking. Als ik op mn laptop tijdens t typen hiervan taskmanager check, gebruik ik 1.24GB op vista met al mn processen&services.
Hoe bedoel je dat die niet gebruikt word ? Niet direct, nee. Maar iedereen die later denkt het nodig te hebben (of misschien heeft men het al) kan gewoon die front eSata gebruiken.
Volgens mij geen aansluiting op het mobo ervoor, enkel aan de achterkant.

Die zalman case met schermpje is leuk, de antec 350 is dan de budget tegenhanger.
High end zou zoiets zijn dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 64,-€ 64,-
1Asus My Cinema-ES2-750/PT/FM/AV/RC€ 47,25€ 47,25
1Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 184,11€ 184,11
1Linksys Draadloze N PCI Adapter met Dual-Band - WMP600N€ 33,55€ 33,55
1Nexus Value 430€ 52,50€ 52,50
1Scythe Ninja Mini€ 28,75€ 28,75
1Sweex BT203€ 7,14€ 7,14
ImporterenTotaal€ 973,98

al zal die tuner wellicht gedropt worden door mensen die t geld hebben.

versus een budget case zonder discrete gpu:
#ProductPrijsSubtotaal
1D-Link DWA-140 Draadloze N USB-mini-adapter€ 25,95€ 25,95
1Sweex BT203€ 7,14€ 7,14
ImporterenTotaal€ 558,02

[ Voor 111% gewijzigd door jayvol09 op 11-12-2009 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

jayvol09 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:16:
kvin t alsnog vrij prijzig worden. Die duurdere quadcore gaat gewoon heter worden, in idle en al helemaal tijdens gebruik, dus je systeem wordt lawaaieriger en de energierekening gaat omhoog.
In idle zal die quadcore amper heter worden, hoe kom je erbij dat als er vier cores zijn de cpu automatisch heter word. Als de cpu/cores niks te doen hebben, throttled het systeem zowiezo de cpu en voltages. bij gebruik scheelt het meer, dat klopt. Moet je daar echt wakker van liggen ? 20watt ofzo extra ? Denk het niet.
En voor wat? Ik heb een athlon II, ik speel enkel red-alert3 maar vooral internet & minigames & media & gnome compiz & virtual windows machine doe ik ermee, en het is zat. Punt is al eerder gemaakt met die intel dualcore.
Voor het budget-systeem (en mensen die niet gamen) is de een quadcore wel een beejte overkill (tenzei je aan videoencoding doet) en kan daar wel volstaan worden met een dual-core.

Voor het Luxere systeem, waar ook een leuk videokaart inzit is een quadcore al een stuk interressanter. Plus dat het helpt met video-encoden.
iemand die nu al dx11+quadcore wil koopt toch wel een game-bak, kunnen ze tenminste fatsoenlijk koelen, maarja als we 2 versies moeten doen waarom niet. Zelf ben ik meer voor een high-end algemeen.
Niet iedereen wil twee of meer pc's in huis. Een alles-in een HTCP is dan ook best interressant.

[quote[
Denk voor non-gamers dat nexus voeding het wint met stilte, als de kast vrij ruim is weet ik niet of modulair een grote eis is.[/quote]
Voor systemen die minder dan 200watt verstoken is de Nexus super, daarboven is het een slecht keus (review silentpcreviews.com).
Volgens mij geen aansluiting op het mobo ervoor, enkel aan de achterkant.
Je hebt ook sata naar eSata kabeltjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
bij gebruik scheelt het meer, dat klopt. Moet je daar echt wakker van liggen ? 20watt ofzo extra ? Denk het niet.
40W volgens jou link, neemt nog steeds niet weg dat je meer betaalt en meer geluid krijgt bij activiteit. Voor de high-end kan ik me er wel enigzins in vinden. Ook een andere voeding dan voor de high end, die enermax, of een coolermaster^^ - corsair hoorde ik dat die beetje slechter verkrijgbaar was...

Wel cool v/d eSATA kabeltjes ik maar zoeken voor een mobo die t had :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Madrox schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 10:40:
Je trekt het nu erg naar je persoonlijke situatie toe. Er zullen genoeg mensen zijn die er meer mee gaan doen dan alleen een filmpje kijken en muziek luisteren. Hoef je daar geen rekening mee te houden ?
Het is een HTPC, tenzij je gaat gamen, photoshoppen of zwaar aan het multitasken bent heb je het niet nodig. Wat jij doet is gigantisch veel geld weggooien, geld waar je in de praktijk niks voor terug krijgt. Vraag me af hoeveel ervaring je hebt met HTPC's.

Je zet er een quad core in, why? Denk je echt dat je ooit een quad core nodig gaat hebben?
pricewatch: AMD Athlon II X2 250
Is meer dan zat, een zeer rappe dual core die elke Full HD film nog wel soepel gaat afspelen. Is goedkoper, flink stuk zuiniger en word echt minder heet. Zodra een quad core met 4 cores aan het draaien is wordt hij gewoon heter dan een dual core. En waarom dan 4 cores laten draaien als 2 meer dan zat is? Die cpu zal amper boven de 50% belasting uitkomen.

En waarom een voeding van 77 euro? BeQuiet 300watt voeding met 80+ rating is meer dan zat en scheelt ook weer aardig wat.

Wie gaat er in godsnaam 850 euro uitgeven aan een HTPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tsurany schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:27:
[...]

Het is een HTPC, tenzij je gaat gamen, photoshoppen of zwaar aan het multitasken bent heb je het niet nodig. Wat jij doet is gigantisch veel geld weggooien, geld waar je in de praktijk niks voor terug krijgt. Vraag me af hoeveel ervaring je hebt met HTPC's.
Klopt. Was ook ff vergeten om bij de goedkopere de cpu te wisselen voor een dualcore exemplaar.
Wat heeft ervaring met HTCP ermee te maken ? Misschien maak ik meer een multimedia/family pc van, dat zou kunnen. Maar als het idd puur voor film kijken, muziek luisteren en een beetje internetten bedoelt is dan heb je idd niet veel nodig.
Je zet er een quad core in, why? Denk je echt dat je ooit een quad core nodig gaat hebben?
pricewatch: AMD Athlon II X2 250
Is meer dan zat, een zeer rappe dual core die elke Full HD film nog wel soepel gaat afspelen. Is goedkoper, flink stuk zuiniger en word echt minder heet. Zodra een quad core met 4 cores aan het draaien is wordt hij gewoon heter dan een dual core. En waarom dan 4 cores laten draaien als 2 meer dan zat is? Die cpu zal amper boven de 50% belasting uitkomen.
Nu begin je weer over de quadcore, terwijl ik al uitgelegt voor welke doelgroep die zou kunnen dienen: gamers en video-encoders, om de twee belangrijkste te noemen. Dat het dan geen pure HTCP is, snap ik ook nog wel ;)
En waarom een voeding van 77 euro? BeQuiet 300watt voeding met 80+ rating is meer dan zat en scheelt ook weer aardig wat.
Kwaliteit mag wat kosten, die Enermax is superieur tov de Be Quiet. Dat mag wat kosten.
Wie gaat er in godsnaam 850 euro uitgeven aan een HTPC?
Dat wil je niet weten :9~

Heb nog een mooi moederbord gezien, ietsje duurder maar het HiFi geluid moet er iets speciaal hebben,
http://www.asus.com/produ...pox45wza0j3kz6&templete=2
Wat ik ook wel prettig vind is dat die 2x PCIe x1 heeft.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M4A785G HTPC€ 81,36€ 81,36
1Sitecom WL-182 Wireless Network 300N USB Adapter€ 13,78€ 13,78
1Sweex BT203€ 7,14€ 7,14
ImporterenTotaal€ 565,33

Oja, dat je in het duurdere systeem ook een dual-core zet, ala. Maar met videokaart verdient wel een ietwat snellere dualcore.
jayvol09 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:09:
[...]
40W volgens jou link, neemt nog steeds niet weg dat je meer betaalt en meer geluid krijgt bij activiteit.
Als je gewoon een film afspeelt, verbruikt die heus geen 40watt meer. Het is alleen meer, als je zware cpu-intensieve taken uitvoert (gaming?). Waar komt die extra herrie vandaan dan ? Die Scythe Big Shurken blijft heus wel sit, ook met een quadcore.

Heb je wel verstand van lucht-koelers ?

[ Voor 55% gewijzigd door Madrox op 11-12-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Als je leuk gamen (niet primair), HD-audio, bluray en een ssd ervaring wilt & allemaal in een woonkamer geschikte kast, dan kan je moeilijk voor 500-600 euro iets kopen, een uitstapje is vaak nodig.
Ook de mensen die een systeem van 350€ willen kunnen beter een kant-en-klare mediabak kopen, die bieden de basics die genoemd worden maar ook niets meer.

[ Voor 3% gewijzigd door jayvol09 op 11-12-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die SSD vind ik eigenlijk nog wel het meest overbodige stukje luxe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Madrox schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:06:
Bij mij mn intel postville beste aankoop ooit. Je pc is zo snel als t traagste onderdeel en lange tijd zijn dat de harde schijven, upgrade van het jaar als je het mij vraagt. Een hdd is ouderwets aan t worden ;)
http://www.youtube.com/watch?v=rjCmLJtITK4
Heb je wel verstand van lucht-koelers ?
Tis geen rocketscience, als de cpu heter wordt gaat de cpufan harder werken. En ik heb zo een big shuriken in mn htpc, vind em met mn dualcore net stil genoeg om er niet over te klagen.

Nogmaals, het systeem met die 5750 vind ik idd ook wel dat een snellere cpu kan, kheb de mini ninja erbij gedaan omdat de zalman wat hoger is.

[ Voor 34% gewijzigd door jayvol09 op 11-12-2009 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Madrox schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:57:
Kwaliteit mag wat kosten, die Enermax is superieur tov de Be Quiet. Dat mag wat kosten.
Zelfs als hij 10-30 watt minder energie zou verbruiken dan moet hij nog een jaar lang 24 uur per dat aan staan voordat je het terugverdiend. Heb zelf die BeQuiet in m'n server zitten die dag en nacht aan staat op krap twee meter van m'n bed aan het hoofdeinde. Ik hoor hem echt amper, dan moet ik echt gaan zitten luisteren.
Heb nog een mooi moederbord gezien, ietsje duurder maar het HiFi geluid moet er iets speciaal hebben,
http://www.asus.com/produ...pox45wza0j3kz6&templete=2
Wat ik ook wel prettig vind is dat die 2x PCIe x1 heeft.
Dat is zeker een leuk ding, hoewel dat HiFi geluid mij een marketing iets lijkt. Audio stuur je immers digitaal door naar de versterker, je wilt niet dat je paar euro kostende geluidschip er iets mee gaat doen voordat hij bij je paar honderd euro versterker komt.
Misschien wel leuk voor mensen die hem rechtstreeks op de tv aansluiten, hoewel dan de speakers weer bagger zijn vaak.
Als je gewoon een film afspeelt, verbruikt die heus geen 40watt meer.
Een core die idle is gebruikt alsnog wat stroom.
Madrox schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:06:
Agreed, zeker in een HTPC waar je gewoon standby gebruikt.
jayvol09 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:11:
[...]

Bij mij mn intel postville beste aankoop ooit. Je pc is zo snel als t traagste onderdeel en lange tijd zijn dat de harde schijven, upgrade van het jaar als je het mij vraagt. Een hdd is ouderwets aan t worden ;)
Haha. Ouderwets? Zeker niet. Zolang hij vele malen goedkoper is en je veel meer storage krijgt dan met een SSD mogelijk is hij nog zeker niet ouderwets. Bovendien gebruik je toch standby, niks geen gedoe met opstarten vanaf de hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ja dat weet ik wel, heb zelf ook een postville. Maar zeg nou eerlijk, heb je die echt nodig om een filmpje te kijken ?
Precies, nee dus.

Die quadcore verbruikt in idle zo'n 5watt meer, ow ow wat een ramp 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Madrox op 11-12-2009 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Madrox schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:47:
Die quadcore verbruikt in idle zo'n 5watt meer, ow ow wat een ramp 8)7
Maar hij is ook nog eens duurder, kijk een ramp is het niet maar voor een HTPC heeft het gewoon geen voordelen. Dan liever een dual core die per core nog rapper is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304405

Nog even mijn kijk op hoe ik een HTPC zou gebruiken

**Gebruik
-(HD) films kijken
-Emule/Bittorrent
-Maken van fotoalbums
-Muziek luisteren

Om mijn ideale Film/muziek theater te realiseren, moet dit systeem dan voldoen aan het volgende.

**Minimale Eisen
-Fluisterstil. Ik zit zelf op iets meer dan 4 meter afstand van de TV. Er mag absoluut niets hoorbaar zijn aan deze PC.
-Passen in het interieur. Kwestie van smaak natuurlijk.
-Zuinig!. Dit systeem zal zeer waarschijnlijk meer aan, dan uit staan.
-Voldoende aansluitmogelijkheden. In mijn geval 1x HDMI voor de TV, 1x optical voor de versterker. Dit zijn de belangrijkste aansluitingen wat mij betreft.
-Voldoende opslagcapaciteit, in mijn geval zal iets rond de 500GB voldoen.

**budgetaire eisen
-goedkoop :) In mijn geval rond de 350 euro.

**extra'tje
-uitgebreide bedieningsmogelijkheid, het liefst in een zo compact mogelijke vorm. (logitech dinovo mini, wel prijzig)

Vaak ben je het gewend om je te laten verleiden door het aantal Cores van je CPU of door de rekenkracht van je GPU. Of je stopt er een 600 watt PSU in, ' voor het geval dat '. In de praktijk blijk je dit niet nodig te hebben, het blijkt zelfs pure overkill te zijn en een 'waste of resources'. Ik moet dan denken aan een auto met 300pk waar je toch niet harder dan 100 mee zal rijden.

Zo zal in mijn geval een Athlon 2 240 Cpu met een amd moederbord (780g,785g,790g) en 2gb geheugen meer dan voldoende zijn.

Deze topic zal ik dan ook vooral in de gaten houden voor de ervaringen wat betreft een fluisterstille HTPC behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Haha. Ouderwets? Zeker niet. Zolang hij vele malen goedkoper is en je veel meer storage krijgt dan met een SSD mogelijk is hij nog zeker niet ouderwets. Bovendien gebruik je toch standby, niks geen gedoe met opstarten vanaf de hardeschijf.
Ok, ouderwets was mssn een trolletje :p maar mensen klampen er nog aanvast alsof een systeem zonder hdd niet compleet te noemen is tegenwoordig.

Ik bepaal zelf wel of ik mn pc in standby laat of niet dankje :p T gaat ook om applicaties & bestanden (grote fotos of documenten bv) openen dat minstens 3 keer sneller gaat. 77 euro ssd vs 40 euro hdd vind ik wel redelijk geprijsd dan, begin dan niet slap met je hebt meer capaciteit, want daar koopt niemand een ssd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus je koopt hem niet voor capaciteit, dan koop je hem voor het snel openen van bestanden die niet op de SSD kunnen omdat er amper ruimte op is, ja dat klinkt logischer. Een hardeschijf komt er wel in, dus dan is dat alsnog je bottleneck met films openen. En anders via het netwerk, nou dan is je SSD dus ook van geen nut.
Dan geef je dus 77 euro uit, 37 euro extra, voor een beetje snel opstarten terwijl standby gewoon veel beter werkt? Zonde imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Standby bij linux en sommige windows gevallen wil nog eens niet goed werken. Maar de turbosnelle boot/shutdown zijn mooi meegenomen. Je betaalt ook een beetje extra ook voor minder geluid en lagere verbruikskosten. Maar het is wel duurder per GB ja.
Dus je koopt hem niet voor capaciteit, dan koop je hem voor het snel openen van bestanden..
Eindelijk, we komen ergens^^
..die niet op de SSD kunnen omdat er amper ruimte op is, ja dat klinkt logischer.
De software om de film mee te spelen is btw ook op de ssd ;) Het is geen drama dat grotere media op een (evt externe) hdd zit, de ssd voordelen hebben deze ook nog deels. Dat gezegd hoe vaak open je per uur een film? daarvoor zou ik het laten (daarom hebben kant-en-klare boxen ook geen ssds, maar die doen ook verder niks)
(!)Alle software (browsers, applicaties, games) en documenten en fotos die wel op een ssd passen gebruik ik t meest, ik denk dat dit voor veel mensen zo is.(!)

Ik ben helemaal voor het boycotten van een overpriced product :p maar hier is het alles behalve weggegooid geld.

[ Voor 6% gewijzigd door jayvol09 op 11-12-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierius
Tsurany schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:27:
[...]Wie gaat er in godsnaam 850 euro uitgeven aan een HTPC?
Ben het er mee eens. De HTPC is zelfs 300 euro duurder dan mijn zelfbouw PC. Prijs wordt een beetje zot.
GENETX schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:09:
Deze week hebben we zelf net een HTPC inelkaar gestoken en besteld. Doel was om het budget erg laag te houden. Voor die mensen die maar een euro of 300 willen besteden is het iig wel even een vermelding waard hier:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 39,52€ 39,52
1Asus My Cinema PE6200 Analoog€ 44,95€ 44,95
1Asus Pundit P2-M3A3200€ 108,47€ 108,47
1Sony AD-7240S€ 18,25€ 18,25
1Western Digital Caviar Green WD6400AACS, 640GB€ 44,53€ 44,53
ImporterenTotaal€ 290,62
Dit is meer mijn smaak. Thnx daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ja een barebone scheelt zo 150 euro maar voor de meeste mensen die die case niet willen moeten meteen op zoek gaan naar een mobo, cpu koeler en voeding voor hun case. Het is niet realistisch voor een bbg.

[ Voor 3% gewijzigd door jayvol09 op 11-12-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Anoniem: 304405 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:55:
Nog even mijn kijk op hoe ik een HTPC zou gebruiken

**Minimale Eisen
-Fluisterstil. Ik zit zelf op iets meer dan 4 meter afstand van de TV. Er mag absoluut niets hoorbaar zijn aan deze PC.
Voor 350 euro worddat nog lastig.

Neem die Pundit kast, de reviewer zegt er dit over

In de plus/min opsommig is het:
+stil

Maar hij zegt er dit over:
Hij is redelijk stil, alleen hoorbaar als het verder volledig stil is in de kamer
Ah, redelijk stil. Wat is dat dan ? Fluisterstil ? Een beetje stil ?
Als ik dat lees denk ik, die is niet aan jou besteed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

jayvol09 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 19:29:
Standby bij linux en sommige windows gevallen wil nog eens niet goed werken.
Dat is meestal ook wel op te lossen, met of zonder de hulp van de fabrikant.
De software om de film mee te spelen is btw ook op de ssd ;)
En het duurt ook minutenlang om die software van de harddisk af te starten 8)7
Het is geen drama dat grotere media op een (evt externe) hdd zit, de ssd voordelen hebben deze ook nog deels. Dat gezegd hoe vaak open je per uur een film? daarvoor zou ik het laten
(!)Alle software (browsers, applicaties, games) en documenten en fotos die wel op een ssd passen gebruik ik t meest, ik denk dat dit voor veel mensen zo is.(!)
Een externe harddiks heeft deels te voordelen van een SSD ? Wat bedoel je daar nou mee te zeggen ?
Dat een interne harddisk niet die voordelen heeft 8)7
Ik ben helemaal voor het boycotten van een overpriced product :p maar hier is het alles behalve weggegooid geld.
Zal het zeggen dat het weggegooid geld, het is extra luxe waarmee de prijs van de HTCP behoorlijk omhoog gaat.
Dan mag je toch wel de kosten tegenover de baten afwegen. Kijk, een harddisk maakt meer geluid. Maar dan vooral als die met read/write operaties bezig is; als je een flim speelt of muziek luistert hoor je die harddisk ook niet/amper. Laat dat nou precies zijn wat de meesten hier met hun HTCP doen.

Zo bekeken is de SSD gewoon een stukje luxe, waar je ook zonder mee kan. Het zal je film en luisterplezier niet aantasten!

Je moet het ook zo zien: 77 euro op 1000 euro is bar weinig. 77 euro op 400 a 500 euro al een boel meer.

Als je het goed wil doen en basic wil houden, ben je hiermee al een eind op weg:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 40,64€ 40,64
1Asus M4A785-M€ 61,01€ 61,01
1Sitecom CN-523 Bluetooth USB 2.0 Micro Adapter€ 9,-€ 9,-
ImporterenTotaal€ 431,71

Wireless eruit; ieder kan voor zichzelf bepalen of die dat wil en je hoeft er de kast niet voor open te schroeven.
Vind het daarom overbodig om dit aan de config toe te voegen. Een SSD is lekker, maar het kan ook makkelijk zonder.

(systeem beetje aangepast, zaten een paar foutjes in)

Met een sata naar Esata kabeltje kan je je eventuele eSata mobiele harddisk er gewoon aanpluggen.

[ Voor 61% gewijzigd door Madrox op 12-12-2009 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
En het duurt ook minutenlang om die software van de harddisk af te starten(sarcasm)
Ik zou haast denken dat je postville stuk is, want je gaat mij niet vertellen dat je het niet merkt. Ik start bij normaal gebruik wel elke 5 minuten iets op, als dit allemaal 3+ maal zo snel gaat telt het op en zo voelt alles vlotter aan (ook een plus als je ongeduldige mensen in huis hebt).

Ik snap niet waarom iedereen het voorbeeld van films en muziek aanhaalt, dat wisten we allang dat je dat op alles kunt doen. Je zei zelf dat je meer algemener oriënteerde met het htpc concept, zie ik niks van terug, anders zou ik denken dat jij juist ook een ssd zou steunen.

Het is 40 euro meer dan een hdd, als je ook nog een hdd(van 40€) wilt dan is t 80 extra ja. Maar veel mensen sluiten gewoon hun externe hdd / nas erop aan en kan nog een hdd juist weggegooid geld zijn (argument van overbodig kan dus omgedraaid worden ;)).

Je hebt gelijk, films en muziek ervaring zal er niet beter op worden, maar je mediacenter ervaring wel.
Gewoon een HD4550 erin, waarmee je 100% zeker weet dat je alles af kan spelen
Zekerheid? met een 785G kun je geen films afspelen?
Moederbord dat je koos heeft btw geen spdif.
Er zit geen bt dongle bij dat keyboard,
http://www.logitech.com/i...ard/devices/3616&cl=nl,nl
dus als mensen het willen gebruiken moeten ze een dongle nemen, die kleine sweex is dan wel goed om erbij te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door jayvol09 op 11-12-2009 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jayvol09 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:11:
[...]
Ik start bij normaal gebruik wel elke 5 minuten iets op, als dit allemaal 3+ maal zo snel gaat telt het op en zo voelt alles vlotter aan (ook een plus als je ongeduldige mensen in huis hebt).
Maar start jij bij je HTPC dan elke 5 minuten iets op? Sorry maar dan ben je gewoon een pc aan het samenstellen die toevallig aan je tv zit ipv een dedicated HTPC.

I
[...]k snap niet waarom iedereen het voorbeeld van films en muziek aanhaalt, dat wisten we allang dat je dat op alles kunt doen. Je zei zelf dat je meer algemener oriënteerde met het htpc concept, zie ik niks van terug, anders zou ik denken dat jij juist ook een ssd zou steunen.
Meer algemener? Dat betekent of een game pc of een pc waar je gewoon even snel op kan internetten, dat kan zonder SSD ook prima.

I
[...]Het is 40 euro meer dan een hdd, als je ook nog een hdd(van 40€) wilt dan is t 80 extra ja. Maar veel mensen sluiten gewoon hun externe hdd / nas erop aan en kan nog een hdd juist weggegooid geld zijn (argument van overbodig kan dus omgedraaid worden ;)).
Je moet ergens het OS op installeren, dus je hebt iets nodig. Doe dan gewoon iets waarbij je voor 30 euro klaar bent.

I
[...]Je hebt gelijk, films en muziek ervaring zal er niet beter op worden, maar je mediacenter ervaring wel.
Nee, je MediaCenter ervaring ook niet. Wat er eventueel beter op zal worden is je desktop ervaring aangezien je dan wel baad hebt bij een SSD.

Heb je zelf een HTPC? Ik namelijk wel, zit een simpele hardeschijf in die eigenlijk nooit actief is. Het opstarten is zo gedaan aangezien hij gewoon uit standby komt, het langst moet ik wachten op mediaportal, maar dat heeft niks met de hardeschijf te maken, dat is gewoon buggy software.
Als ik wat moet configureren dan heb ik ook niks aan een SSD, dan is de beperkende factor ook weer een buggy software systeem. Ik snap echt niet waarom je een SSD nodig hebt in een HTPC, enkel wanneer je er veel meer mee wilt doen dan als HTPC gebruiken. Investeer die 40 euro liever in een kast, Harmony remote of iets anders wat wel iets toevoegt aan je ervaring. Ga niet nodeloos geld uitgeven wat in de praktijk geen voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Maar start jij bij je HTPC dan elke 5 minuten iets op? Sorry maar dan ben je gewoon een pc aan het samenstellen die toevallig aan je tv zit ipv een dedicated HTPC.
Tja de specs zijn goed genoeg om er meer mee te doen, het scherm is lekker groot, dus waarom zou ik zo een duur ding alleen gebruiken voor films en muziek? Ik zou juist zeggen neem er een voorbeeld aan ;)
Meer algemener? Dat betekent of een game pc of een pc waar je gewoon even snel op kan internetten
als dat de beperking van je creativiteit is...
maar echt: not really
Nee, je MediaCenter ervaring ook niet. Wat er eventueel beter op zal worden is je desktop ervaring aangezien je dan wel baad hebt bij een SSD.
same difference ^^ het is genieten
het langst moet ik wachten op mediaportal, maar dat heeft niks met de hardeschijf te maken, dat is gewoon buggy software
gaat sneller met een ssd
Als ik wat moet configureren dan heb ik ook niks aan een SSD
niet interessant
Ik snap echt niet waarom je een SSD nodig hebt in een HTPC
het is niet nodig, een bluray ook niet, een led scherm ook niet, moet ik doorgaan?
Ga niet nodeloos geld uitgeven wat in de praktijk geen voordeel oplevert
probeer zelf maar een ssd voordat je dat zegt, ik heb al aangegeven waar die voordelen liggen, maarja geen geneesmiddel voor kortzichtigheid.

knap dat de ssd pioneers er t geld voor over hadden toen t nieuw was, maar om nu nog om 40€ extra te mieren heeft niemand baat bij. En dan nog mensen die alleen getallen op benchmarks gezien hebben.
Ik ben anders wel voor een compromis, een optie tussen OS hhd of OS ssd.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is _niet_ het BBG aanschaftopic. Hier hoort alleen de discussie over de komende BBG voor januari thuis. Voor advies kun je hier niet terecht!