[BBG] MultiMedia / HTPC-systeem januari 2010 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 17.635 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

God wat ben je een kleuter zeg. Wat jij wilt is een compleet desktop systeem samenstellen waar je van alles mee kan doen. Zet er dan gelijk een 5850 in met een i7.
jayvol09 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 00:26:
Tja de specs zijn goed genoeg om er meer mee te doen, het scherm is lekker groot, dus waarom zou ik zo een duur ding alleen gebruiken voor films en muziek? Ik zou juist zeggen neem er een voorbeeld aan ;)
Zet er dan gewoon een desktop neer waar je alles op kan doen.
jayvol09 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 00:26:als dat de beperking van je creativiteit is...
maar echt: not really
In plaats van zo kinderachtig te reageren kan je gewoon eens voorbeelden geven. Geef eens een paar concrete voorbeelden waar een SSD wel nuttig is maar een snellere processor of videokaart niet.
same difference ^^ het is genieten
Wat is genieten? Die halve seconde dat IE sneller start? Die paar miliseconde extra dat outlook sneller start? Is dat genieten? Of investeer je liever meer in je geluidssysteem? Beeldkwaliteit, behuizing,...
En toen verloor je alle respect. Je hebt geen idee wat mijn systeem op dat moment aan het doen is. Hij komt uit standby, hoeft dus helemaal niks van de hardeschijf te laden. Mediaportal is wat aan het prutsen maar gebruikt daar echt de hardeschijf niet voor. Kom anders eens er voor zitten en wijs eens aan waar de hardeschijf hard aan het werk is.
het is niet nodig, een bluray ook niet, een led scherm ook niet, moet ik doorgaan?
Ga rustig door met jezelf belachelijk maken. Een led scherm of blu-ray maakt wel verschil. Elk moment dat je naar je scherm kijkt zie je dat een led scherm beter is. Elk moment dat je naar een blu-ray kijkt zie je dat de kwaliteit zo enorm veel beter is dan dat van DVD. Als je naar een film kijkt of wat internet merk je niks van je SSD.
jayvol09 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 00:26:probeer zelf maar een ssd voordat je dat zegt, ik heb al aangegeven waar die voordelen liggen, maarja geen geneesmiddel voor kortzichtigheid.
Ik heb genoeg ervaring met SSD's om te kunnen zeggen dat de voordelen die er zijn enkel baat hebben als je daadwerkelijk iets doet wat hardeschijf intensief is. Dat is bij een HTPC niet zo.
knap dat de ssd pioneers er t geld voor over hadden toen t nieuw was, maar om nu nog om 40€ extra te mieren heeft niemand baat bij. En dan nog mensen die alleen getallen op benchmarks gezien hebben.
Ik ben anders wel voor een compromis, een optie tussen OS hhd of OS ssd.
Je blijft het niet snappen he, kochten die SSD pioneers die gigantisch dure dingen om het vervolgens in een systeem te zetten dat eigenlijk geen eens een iets doet met de hardeschijf behalve wat software op zetten? Nee die kochten ze omdat ze WEL iets doen met hun pc waar een SSD voor nodig is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Sorry kwou je niet boosmaken ofzo :p ik kreeg alleen een beetje de indruk alsof er niet geluisterd werd (
Als je naar een film kijkt of wat internet merk je niks van je SSD
), en je conclusies zijn soms kort door de bocht.
Het komt er dus op neer dat ik denk dat er voordeel uit gehaald wordt en jij niet. Vandaar dat compromis.

De reden dat er geen 5xxx en i7 in zit is omdat deze te duur zijn en lawaaieriger zijn, ik doe wel veel verschillende dingen hoor, maar zo zwaar zijn ze niet. Dat over mediaportal ik dacht dat je opstarten zei, dus code dat van de harde schijf gelezen moet worden en het geheugen wordt ingeladen...

oja
Geef eens een paar concrete voorbeelden waar een SSD wel nuttig is maar een snellere processor of videokaart niet.
ik snap niet waarom ik die vid/cpu moet meenemen, snellere versies daarvan hebben relatief meer nadelen voor een htpc.

Anyway hoop niet dat ik teveel respect points heb verloren ;)

[ Voor 15% gewijzigd door jayvol09 op 12-12-2009 00:56 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:32

D4NG3R

kiwi

:)

Zo'n soort setje dan?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 435€ 60,69€ 60,69
1Asus Vintage V4-M3N8200€ 107,73€ 107,73
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 34,90€ 34,90
1Maxtor DiamondMax 23 STM3250318AS, 250GB€ 30,87€ 30,87
1MSI R4650-MD1G€ 46,30€ 46,30
1Sony AD-7240S€ 18,25€ 18,25
ImporterenTotaal€ 298,74

Dat is voor DVD dan, met BR word het al een stuk duurder..

De kast zal ook mooi bij de rest van de meeste apparatuur passen. Maar hij is wel wat groter..

Ik heb alleen geen idee of de ingebouwde PSU het aankan..

Edit: Niet aan een bluetooth muis/toetsenbord/anders gedacht.

Bij expert heb je zo'n set voor 30 euro >.< lekker simpel toetsenbord en muis, met 1 bluetooth dongle. Max afstand was 15m ofzo -wat RUIM voldoende moet zijn-) Geen idee wat de naam van dit setje was =/

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 12-12-2009 01:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

[...]
het is niet nodig, een bluray ook niet, een led scherm ook niet, moet ik doorgaan?
Zonder blueray kan je geen blueray films apspelen = een gemis. Zonder SSD kan je nog steeds bluerays afspelen, sterker; zonderd SSD kan je HTCP nog steeds alles; gewoon met een harddisk.

Jij probeert nu de SSD neer te zetten als iets onontbeerlijks en dat mag. Dat hoeft echter niet te betekenen dat dat ook zo is, want dat is het niet. Dat hebben we al aangegeven. Heb ook al aangegeven dat ik ook een SSD heb, dat bevalt prima maar dan nog hoor je mij niet zeggen dat een SSD een must is voor iedereen. Integendeel; zonder SSD zou ik nog steeds met plezier achter mijn pc zitten.

Wij luisteren wel, we zijn het echter niet eens met jouw opvatting. Je kan beter zeggen: luister jij wel :?

Zo vind ik bijv. de TV-kaart standaard erbij doen goede keus. Het zal nml. voor een aanzienlijk deel van de mensen een nvrij nutteloze toevoeging zijn (o.a. Ziggo klanten). Helaas is geen TV-kaart waar heel NL wat aan heeft, daar kan ik ook niks aan doen. Daarom zie ik die TV-kaart keuze liever apart vermeld staan, met voor ieder een optie.

Weer eens iets anders :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus My Cinema-US1-100/P/FM/RC€ 34,44€ 34,44
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,95€ 29,95
1Intel Celeron E3200€ 37,07€ 37,07
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 36,90€ 36,90
1LG CH08LS10€ 91,90€ 91,90
1Lian Li PC-Q07€ 51,-€ 51,-
1Logitech Cordless MediaBoard Pro€ 36,95€ 36,95
1Scythe Big Shuriken€ 25,-€ 25,-
1Sitecom CN-523 Bluetooth USB 2.0 Micro Adapter€ 9,-€ 9,-
1Zotac 9300-ITX WiFi€ 102,09€ 102,09
ImporterenTotaal€ 454,30

Het kastje van Lian Li, kan dan wel niet bij je stereo; je kan hem gewoon naast je tv zetten (bijv.) of in de kast.
Hij is er in zes kleuren, leuk voor moeders. Zal niet zeggen dat die perfect is, maar hij heeft enkele pluspunten;
kan een standaard ATX voeding in, die met een 12cm voeding de hele inhoud meekoelt. Er zijn genoeg superstille ATX voedingen te vinden, vind ik dan ook een belangrijk pluspunt.

De TV gaart via USB, reuze handig. Nu kan je je "TV" overal mee naartoe nemen.

[ Voor 76% gewijzigd door Madrox op 12-12-2009 10:55 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jayvol09 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 00:49:
Sorry kwou je niet boosmaken ofzo :p ik kreeg alleen een beetje de indruk alsof er niet geluisterd werd (
Dan nog hoef je me niet kortzichtig te noemen ;)
), en je conclusies zijn soms kort door de bocht.
Het komt er dus op neer dat ik denk dat er voordeel uit gehaald wordt en jij niet. Vandaar dat compromis.
Ja ik zou graag eens die voordelen genoemd willen zien, waar denk jij dat in de praktijk een SSD voordelen gaat bieden behalve bij het eventueel opstarten?
jayvol09 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 00:49:De reden dat er geen 5xxx en i7 in zit is omdat deze te duur zijn en lawaaieriger zijn, ik doe wel veel verschillende dingen hoor, maar zo zwaar zijn ze niet. Dat over mediaportal ik dacht dat je opstarten zei, dus code dat van de harde schijf gelezen moet worden en het geheugen wordt ingeladen...
Noem eens een voorbeeld, wat denk jij dat je voor verschillende dingen gaat doen op een HTPC?
En over mediaportal, hij komt uit standby, dan zit alles nog in het geheugen.
ik snap niet waarom ik die vid/cpu moet meenemen, snellere versies daarvan hebben relatief meer nadelen voor een htpc.
Als je veel tegelijk doet dan lijkt een snelle processor mij handiger. En sowieso denk ik dat een snellere processor meer voordelen bied dan een SSD.
Doet die E3200 wel Full HD zonder problemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 12-12-2009 10:04 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Volgens mij wel, het zijn een beetje afgeknepen "Wolfdales". Dezelfde core als de E8*** reeks dus. Ze klokken ook, net als die E8*** cores, net zo lekker over. Niet dat dat nodig is voor een HTCP; maar toch.

As for the Celeron E3200 - it can handle iPlayer stuff with ease - the HD stuff from iPlayer is 720p don't forget.
In any case, the E3200 can handle 1080p H264 too, without any assistance from a graphics card - don't be fooled by the name here - the Celeron E3200 is a 2.4GHz Wolfdale class Core2Duo CPU just with 1MB cache - the same spec as the Pentium Dual Core E2220 in fact, but in lower power 45nm die size!
As an aside, you can also overclock the nuts off it too if you want - though it's unnecessary for a HTPC - and it's a low power CPU, apparently only using about 20W at stock speed under full load!

Hier bij newegg word je nog meer overtuigt met de user reviews:
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16819116265

amper 20watt cpu verbruik onder idle, da's toch mooi meegenomen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 12-12-2009 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304405

Madrox schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:39:
[...]

Voor 350 euro worddat nog lastig.

Neem die Pundit kast, de reviewer zegt er dit over

In de plus/min opsommig is het:
+stil

Maar hij zegt er dit over:
Hij is redelijk stil, alleen hoorbaar als het verder volledig stil is in de kamer
Ah, redelijk stil. Wat is dat dan ? Fluisterstil ? Een beetje stil ?
Als ik dat lees denk ik, die is niet aan jou besteed :)
Ik ben bang dat het inderdaad lastig wordt voor deze prijs. Uit reviews is het vaak ook erg lastig om op te maken of iets nou werkelijk (fluister)stil is. De PS3 hoor ik bijvoorbeeld op een afstand van zo een halve meter wel een beetje blazen, op zo een anderhalve meter is er al niets meer te horen. Zo een kast moet ik dus hebben :). De term (fluister)stil blijkt ook behoorlijk 'relatief' te zijn in de praktijk. Wat fluisterstil is voor de een, is een ware orkaan voor de ander :9

En om alles binnen het budget te houden, moet je al gauw uitkijken naar bv:

de Pundit kast.

Antec Microfusion Remote 350 + Amd Stock cooler
Antec Microfusion Remote 350 + Scythe Big Shuriken

Deze Antec kast is overigens behoorlijk compact, slechts 12 cm hoog. Zal een behoorlijke moeite worden om een geschikte CPU cooler te vinden hiervoor. Volgens mij is de stock cooler en de Big Shuriken een van de weinigen die hiervoor geschikt zijn.

Nu nog uitvinden of deze combinaties werkelijk (fluister)stil zijn.

Ik kan nog wel wat budget vrijmaken op zich, gisteravond heb ik een vrij oude laptop uit de kast gehaald waar zowaar nog een 2.5" HDD van 100GB in zit die het prima doet, helpt waarschijnlijk ook met het geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat de Antec kast betreft, zou ik er niet teveel van verwachten:

While cooling was equally a strong point for the chassis, it did well in this area at the expense of golden silence which was decimated by the 80mm fans even on their lowest speed setting.
http://www.bit-tech.net/h...-microfusion-remote-350/3

Hij is groot en lomp, maar huist wel 120mm fans en kan daarom zeer stil blijven:
http://www.bit-tech.net/h...pc-c32-htpc-case-review/3

[ Voor 19% gewijzigd door Madrox op 12-12-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
ok schone lei dan ;)
Het zal nml. voor een aanzienlijk deel van de mensen een nvrij nutteloze toevoeging zijn (o.a. Ziggo klanten).
Nogmaals, deze mensen kunnen met een goedkope analoge kaart een boel zenders opnemen, dus ik snap niet waarom dat nutteloos is.

laatste woord over ssd dan maar :p
Ik had gezegd dat de voordelen ervan vooral bij "gewone" dingen zijn, dus een film kijken niet.
Echter ik zelf doe een aantal andere dingen met een htpc dan alleen films kijken (voornamelijk huiswerk), dus voor mensen als ik denk ik dat het nuttig kan zijn terwijl ik vind dat de extra kosten meevallen. Een snellere processor wil ik liever niet ivm geluidsproductie (ja misschien ben ik daar wat streng in ;)), ook ben niet niet overtuigd dat het equivalent is. Anyway, dingen die ik zoal doe, en kan bedenken:
- Verschillende (bv. Gnome) viewports/workspaces gebruiken, om soepel tussen workspaces te werken is t fijn als browsers en applicaties vlot opgestart worden.
- Firefox is niet de lightest browser die er is. Als je zoals mij graag veel vensters tegelijk hebt dan win je vrij veel productiviteit in totaal.
- Openen en sluiten van meerdere office & pdf documenten, komt vaak voor met verslagen en presentaties. Verder heb ik een laptop, en dan merk ik tot mijn ergernis wel een verschil hierin, zeker naarmate ze groter zijn met veel plaatjes.
- Verwijderen van grote bestanden hoef je niet meer zo lang op te wachten, als je knippert terwijl je delete druk mis je het :p.
- Grote fotos/plaatjes verschijnen vlot op het scherm, fijn als je veel retouching moet doen in Gimp of gewoon snel door een (in mijn geval forse)collectie wil browsen.
- Als je nog Virtual machines wilt opstarten&afsluiten scheelt t ook. Zo heb ik windows 7 vaak in een aparte Gnome workspace staan.
- Games, niet te vergeten, al speel ik vooral minigames en red alert, laden een flink stuk sneller, ligt wel aan het soort game hoeveel het meeweegt.
- Uiteraard booten en shutdown zijn bekend
Dat zijn een beetje de main dingen waar het bij komt kijken, verder voor applicaties die ik 1 keer per dag gebruik is het niet echt overtuigend dus die achterwege gelaten.
hij komt uit standby, dan zit alles nog in het geheugen.
Er is toch een stanby mode waarbij het geheugen naar de harde schijf wordt geschreven, dacht dat daarom windows altijd dat extra ruimte nodig heeft voor standby mode?
edit: ow wacht dat was hibernate, nog iets zuiniger.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik moet toch zeggen dat van die hele lijst enkel booten en shutdown (hoewel shutdown speed overbodig is natuurlijk) iets is wat ik mensen met een HTPC zie doen. Ja en Firefox gebruiken, maar ik merk geen vertraging met mijn hardeschijf. Voor de rest lijkt het me dat je toch een desktop pc zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Deed ik ook, vroeger mn laptop, maar tis nu wel fijner werken, ikzelf bouwde een htpc omdat ik de diverse mogelijkheden zag, en het lijkt me stug dat niemand games en fotos doet ermee.

Volgens mij doet in de toekomst iedereen zn desktop werk op de tv :p Als de kids t niet gekaapt hebben om er mee te gamen ^^

[ Voor 11% gewijzigd door jayvol09 op 12-12-2009 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiezes
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05 20:46
Absolute vereisten:
* Stil (en ook enigszins energiezuinig)
* eventueel passief gekoelde GPU
* stille fans
* Klein kastje met afstandsbediening,
* optioneel met front display
* plaats voor minstens 2 3.5" HDDs
* draadloze muis & toetsenbord (of ineen) met degelijke werkafstand (5 meter?)
* Bluray spelen (optie branden) & DVD branden
* vloeiend 1080p afspelen
* genoeg USB poorten (minstens 6), graag optie USB3 & e-sata
* minstens 5.1 geluid, HD (optie 7.1)
* hdmi & dvi poorten
* Gigabit LAN (optie wireless)
* TV-kaart linux compatibel

Eventueel 2 voorstellen uitwerken: een minimumsysteem (voor een minimumprijs) & een uitgewassen systeem (met alle toeters en bellen)

Desktop ; Htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:32

D4NG3R

kiwi

:)

Djiezes schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 18:53:
Absolute vereisten:
* Stil (en ook enigszins energiezuinig)
* eventueel passief gekoelde GPU
* stille fans
* Klein kastje met afstandsbediening,
* optioneel met front display
* plaats voor minstens 2 3.5" HDDs
* draadloze muis & toetsenbord (of ineen) met degelijke werkafstand (5 meter?)
* Bluray spelen (optie branden) & DVD branden
* vloeiend 1080p afspelen
* genoeg USB poorten (minstens 6), graag optie USB3 & e-sata
* minstens 5.1 geluid, HD (optie 7.1)
* hdmi & dvi poorten
* Gigabit LAN (optie wireless)
* TV-kaart linux compatibel

Eventueel 2 voorstellen uitwerken: een minimumsysteem (voor een minimumprijs) & een uitgewassen systeem (met alle toeters en bellen)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 435€ 60,69€ 60,69
1Asus Vintage V4-M3N8200€ 107,73€ 107,73
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 34,90€ 34,90
1Maxtor DiamondMax 23 STM3250318AS, 250GB€ 30,87€ 30,87
1MSI R4650-MD1G€ 46,30€ 46,30
1Sony AD-7240S€ 18,25€ 18,25
ImporterenTotaal€ 298,74

Heeft alles, wat jij opnoemt ;)

Alleen geen blueray.. Want ik heb geen idee welke goed zijn hierin..

Edit: Ook geen TV kaart, want deze lopen zo gigantisch uiteen van prijs o.O + ik weet zo niet welke Linux compatible zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

jayvol09 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 18:32:
Deed ik ook, vroeger mn laptop, maar tis nu wel fijner werken, ikzelf bouwde een htpc omdat ik de diverse mogelijkheden zag, en het lijkt me stug dat niemand games en fotos doet ermee.

Volgens mij doet in de toekomst iedereen zn desktop werk op de tv :p Als de kids t niet gekaapt hebben om er mee te gamen ^^
Met de GPU die er nu inziet gaat er echt niet zwaar gegamed worden, Crysis word CRISIS bijv. :+
Nee, die spellen die er wel op draaien zitten echt niet verlegen om een SSD ;)
En nu heb ik er het laatste over gezegd; basta.
D4NG3R NL schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 19:40:
[...]
Systeem van 300 euro ....met een luidruchtig Vintage kastje.

Heeft alles, wat jij opnoemt ;)

Alleen geen blueray.. Want ik heb geen idee welke goed zijn hierin..

Edit: Ook geen TV kaart, want deze lopen zo gigantisch uiteen van prijs o.O + ik weet zo niet welke Linux compatible zijn.
Precies. Tel die LG (die is goed) Blueray speler en de TV kaart erbij op en je zit ook over de 400 euro. Bijna net zo duur als het systeempje wat ik voorstel; maar dan met sexy kastje, stille voeding, Stille cpu-koeler en WiFi ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Madrox op 12-12-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Nee, die spellen die er wel op draaien zitten echt niet verlegen om een SSD
Had ik ook al gezegd ja, ligt aan t type spel.

Over tv kaarten voor linux, volgens mij zijn technotrend en terratec kaarten daar enigszin populair, twas volgens mij bijna elke kaart met een philips chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiezes
Op basis het lezen van dit topic en mijn criteria hierboven kom ik uit bij het volgende als minimumsysteem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 63,12€ 63,12
1Antec MicroFusion Remote 350€ 87,25€ 87,25
1Asus M4A785D-M PRO€ 61,88€ 61,88
1Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB€ 39,99€ 39,99
ImporterenTotaal€ 417,99
  • De AMD X2 240E omwille van dual-core & laag verbruik (45W)
  • Geen afzonderlijke GPU: De Asus M4A785D-M PRO heeft de 785G chipset met de Radeon 4200 aan boord. Dus goed voor HD & Blu-Ray en om kompleet te zijn dus ook D-Sub (VGA), DVI-I, HDMI ; DirectX 10.1, OpenGL 3.1 ; 2x PCI, PCI-e 1x, PCI-e 16x ; 5x Sata2, 6x USB achter, 6x USB intern, 1x e-Sata & Gb Lan.
  • Een 500GB groene samsung HDD omdat die stil zijn, laag in verbruik en goedkoop. 1TB (30€ meer) of 1,5TB (44€ meer) is ook een optie. SSD is geen optie omdat ik voornamelijk de prijs wil drukken en toch nog genoeg ruimte wil hebben om het als downloadbakje te gebruiken. Mijn content staat allemaal op externe USB2.0 schijven.
  • De case - Antec MicroFusion Remote 350 - komt met afstandsbediening, heeft 1x 3.5" en 1x 5.25" bay, inclusief een 350W PSU. Een alternatief is de Antec Fusion Remote Black, die heeft 2x 3.5" bays, 120mm fans ipv 80mm, een LCD front-panel, een uitgebreidere remote control, is groter en er kan dus een grotere GPU in, maar komt zonder PSU. Die kost 119€. Samen met een PSU toch weer al 70€ duurder.
  • 2GB RAM moet meer dan voldoende zijn voor een mediacenter.
  • Qua Blu-Ray speler/DVD-RW combo heb ik niet echt een keuze gemaakt. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar spelers die voornamelijk stil zijn. Geen idee welke hieraan voldoen.
  • De Logitech Cordless MediaBoard Pro zag ik in andere voorstellen en lijkt me handig omdat die een touchpad heeft. Zo zit je niet met een extra muis verveeld. En bluetooth zou voor een goed bereik moeten zorgen neem ik aan?
  • Van tv-kaarten weet ik helemaal niks af, dus hier kan ik zelf geen zinnig voorstel over doen. Maar het moet met HD materiaal overweg kunnen en bruikbaar zijn onder linux.
418€ is toch niet mis voor een zuinig en stil systeem dat aan de meeste eisen zou moeten voldoen.

Ik begon ook een gaming alternatief samen te stellen op basis van een Core i5-750, maar kwam al snel uit bij een systeem dat 2 tot 3x duurder zou worden dan een PS3 en bovendien helemaal niet meer energiezuinig of fluisterstil zou zijn.

Nu wel nog één extra vraag: hoe zit het met de 785G en linux compatibiliteit? Zou een oplossing met een onboard nvidia alternatief verstandiger zijn in dit opzicht?

Edit:
Misschien niet meteen bruikbaar als voorstel voor de BBG, maar in principe zijn volgende 2 intel atom based kompleetoplossingen ook bruikbaar als htpc. Qua prijs vergelijkbaar (380€) en ze verbruiken ook minder dan DIY-builds. HD zou nog net moeten lukken. Beiden hebben HDMI, een remote control, 2GB Ram, 6x USB, 1x e-sata, Gb Lan & wireless N . De Asrock heeft een Blu-Ray speler, de Asus niet. Qua GPU biedt de Asrock Nvidia ION, de Asus heeft de Nvidia 9400M.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock ION 330HT-BD 320G HDD Zwart€ 379,-€ 379,-
1Asus Eee Box EB1501€ 379,85€ 379,85
ImporterenTotaal€ 758,85

[ Voor 13% gewijzigd door Djiezes op 13-12-2009 15:43 . Reden: Edit: toevoeging 2 Atom based kompleetoplossingen ]

Desktop ; Htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

De timing kon niet beter! Aangezien ik van plan ben binnenkort zelf maar eens een HTPC-tje aan te schaffen.

Hoewel de meeste punten al meerdere malen genoemd zijn, hier toch nog even een lijstje met punten waar m.i. rekening mee moet worden gehouden:

Min-of-meer verplicht: ;)
- Stil
- Full HD video playback
- Remote control (afstandsbediening)
- Blu-ray lezer
- TV-in kaart
- Zo weinig mogelijk aan LEDs en andere 'kastdecoratie'; een HTPC die de meeste tijd standby staat hoort geen irritante knipperende lampjes te hebben ;)

Optioneel:
- (ruimte voor een) losse geluidskaart
- 1TB - 2TB schijfruimte, zodat de HTPC ook te gebruiken is als fileservertje (voor video / muziek)

Een monitor is m.i compleet overbodig, we gebruiken de TV als beeldscherm, en anders kan je altijd terugvallen op VNC / remote desktop oplossingen. Muis+toetsenbord hoeft imo ook niet in de prijslijst opgenomen te worden, aangezien vrijwel elk draadloos toetsenbord met keypad / muistoetsen zijn werk wel doet.

Gewoon focussen op 'het kastje' zelf dus, randapparatuur kan eventueel als bijnoot in de BBG opgenomen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 12:24

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik heb alles weer gelezen en heb de volgende aanpassingen aan mijn systeem gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board DG45ID€ 82,50€ 82,50
1Intel Pentium Dual-Core E6300€ 59,26€ 59,26
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 39,94€ 39,94
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB€ 77,99€ 77,99
1Conceptronic C300EXI€ 20,97€ 20,97
1Sweex BT203€ 7,14€ 7,14
ImporterenTotaal€ 503,90
1Verbatim 3,5'' externe vaste schijf eSATA & USB Combo-schijf 1TB Zwart€ 97,-€ 97,-
ImporterenTotaal€ 600,90

Opmerkingen:
  • Ik heb een nieuw moederbord gevonden, de Intel DG45ID. Ik blijf dus voorlopig nog even bij een Intel CPU.
  • De Dual-Core E6300 werd bekritiseerd, omdat hij meer energie verbruikt als de als eerste voorgestelde E5300. De TDP is echter hetzelfde (65W) en hij verbruikt alleen meer als hij ook meer werk verzet, of heb ik het mis? Ik dacht op deze manier een beetje reserve te hebben, of is mijn redenatie mank?
  • De machine die we samenstellen is een HTPC. Echt hard aan het werk zal hij dus niet gezet worden en daarom ga ik van 4GB geheugen terug naar 2. Om dezelfde reden zet ik er geen losse videokaart in. Het is geen huiskamer all-rounder en er gaat niet op gegamed worden.
  • Hoewel ik draadloos verafschuw en ik thuis alles bedraad heb, begrijp ik dat dit niet voor iedereen mogelijk is en heb ik er toch een 802.11n kaartje in gezet.
  • De tv-kaart is er weer uit, ik moet nog even kijken welke ik als optie aan ga bieden.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
mmm volgens mij is naast tdp de hoeveelheid cache geheugen altijd wel een factor bij verbruik.

Je kunt ook een usb tv kaart erbij zetten als je de pci slot niet kwijt wilt. Terratec heeft een analog/dvbt usb variant voor 60€ inc. remote zag ik in de winkel vandaag.
Oja kheb kunnen checken dat die toetsenbord inderdaad zonder bt dongle komt, mocht de doos openmaken.

Overigens dacht ik dat die intel igp beduidend slechter dan een nvidia of amd tegenhanger was, haperen of zelfs geen beeld bij sommige tests.

Over de stock cooler v/d intel weet ik eerlijk gezegd niet veel, maar een 3rd party koeler scoort altijd wel beter toch?

[ Voor 10% gewijzigd door jayvol09 op 13-12-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Laatst online: 04-06 12:24

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
De boxed cooler is voor zover ik weet tegenwoordig best goed in zowel koelprestaties als lage geluidproductie.

Het probleem bij de tv-kaart is dat het moeilijk is iets aan te raden, omdat voor de een een eenvoudig dvb-t kaartje voldoende is, voor de andere is een CI / CAM module een must. Het Intel bord heeft in ieder geval de ruimte voor een internet kaart.

Ik had begrepen dat de G45 juist best aardig was voor HTPC doeleinden. Heeft iemand anders daar nog een mening over?

Hier een review van het bord.

[ Voor 13% gewijzigd door Drobanir op 13-12-2009 19:44 . Reden: review toegevoegd ]

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Over de tv:
Ik denk dat mensen met kabel vooral denken dat ze dvb-c moeten nemen terwijl ze ook een programma analoog kunnen opnemen. Ik denk het komt vooral door slechte informatie en een hypefactor dat iedereen op de dvb-c + CAM wagen springt. Maar als je bij mensen thuis gaat kijken die nu een commerciele recorder hebben, durf te wedden dat bij de meeste huishoudens t analoog is zonder dat ze t beseffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc2984
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34
Na veel lezen, passen en meten heb ik ook een eigen onderdelenlijst gemaakt. Zoals eerder gezegd wil ik hem ook gaan gebruiken om mee te gamen. Eigenlijk zou je dit dus kunnen zien als een uitbreiding op het basis HTPC systeem, alleen dan met extra (grafische) power.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 620€ 79,40€ 79,40
1Antec Fusion Remote Zwart€ 118,14€ 118,14
1Anysee E30TCPlus€ 148,64€ 148,64
1Asus ENGTS250/DI/512MD3€ 91,08€ 91,08
1Asus M4A785TD-M EVO€ 71,09€ 71,09
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 82,65€ 82,65
1Nexus Value 430€ 52,50€ 52,50
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 83,54€ 83,54
1Scythe Musashi VGA Cooler€ 29,90€ 29,90
ImporterenTotaal€ 781,94

Een aantal dingen zal ik even toelichten:
• Kast: een geheel zwarte heeft mijn voorkeur en deze is niet low-profile, met het oog op de videokaart kan dat ook niet
• Voeding: stil, goedkoop en genoeg vermogen, er valt eigenlijk weinig meer over te vertellen
• Processor: krachtiger dan een X2 245 en het is de goedkoopste quad-core
• Videokaart: in combinatie met de alternatieve koeler (Scythe Musashi) kan er eigenlijk voor elke videokaart gekozen worden, in mijn geval gebruik ik geen audio over HDMI en kies ik voor deze. Misschien had de passieveHD5750 een betere optie geweest, maar ik ben bang dat deze niet in de kast past.
• TV-tuner: zelf heb ik een Caiway-aansluiting die volgend jaar analoog er helemaal uitgooit, dus overstappen naar digitaal is voor mij wel moeten. Uit eigen ervaring is de Anysee gewoon een goed ding.

Achteraf kwam ik erachter dat hij wel erg veel lijkt op de game uitbreiding van de vorige HTPC BBG, alleen maar een goed teken denk ik. Wat wel blijft is dat iedereen andere eisen heeft en volgens mij is dit voor mij het meest geschikt. Overigens type ik zelf al op een Cordless Mediaboard Pro, vandaar dat deze er niet bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59

M0nkeymen

Monkeystyle!

Dit is voor iedereen anders. Ik zit in UPC gebied en dan denk je zo:

Het grootste probleem is niet dvb-c maar UPC. Ik heb geen keus... (oké kan sateliet maar dan kun je geen alles in 1 pakket nemen dus ben sowieso duurder uit).

[klagen]
offtopic:
In elk geval wacht ik met smart op openstelling van de kabel, want ik wil keus en concurrentie hebben, ik word nu gedwongen om een HD kastje te huren van UPC(ook nog extra kosten, en ja dan zou je misschien beter toch nog sateliet nemen.13 euro extra met analoog.). Dit terwijl de kastjes slecht uitontwikkeld zijn(mankeerd nog een hoop aan de firmware), de bandbreedte voor HD(geen fullhd) is slechts minimaal(artifacts in beeld) bijna net zo als digitenne.
[/klagen].

Zal van de week ook een samenstelling doen... Vind 750 wel veel voor een htpc maar dat is jullie keus.

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

M0nkeymen schreef op zondag 13 december 2009 @ 22:10:
Dit is voor iedereen anders. Ik zit in UPC gebied en dan denk je zo:

Het grootste probleem is niet dvb-c maar UPC. Ik heb geen keus... (oké kan sateliet maar dan kun je geen alles in 1 pakket nemen dus ben sowieso duurder uit).

[klagen]
offtopic:
In elk geval wacht ik met smart op openstelling van de kabel, want ik wil keus en concurrentie hebben, ik word nu gedwongen om een HD kastje te huren van UPC(ook nog extra kosten, en ja dan zou je misschien beter toch nog sateliet nemen.13 euro extra met analoog.). Dit terwijl de kastjes slecht uitontwikkeld zijn(mankeerd nog een hoop aan de firmware), de bandbreedte voor HD(geen fullhd) is slechts minimaal(artifacts in beeld) bijna net zo als digitenne.
[/klagen].

Zal van de week ook een samenstelling doen... Vind 750 wel veel voor een htpc maar dat is jullie keus.
Er zijn ook voorbeelden van rond de 450 euro en lager, heb je die gemist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

jayvol09 schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:47:
Over de tv:
Ik denk dat mensen met kabel vooral denken dat ze dvb-c moeten nemen terwijl ze ook een programma analoog kunnen opnemen. Ik denk het komt vooral door slechte informatie en een hypefactor dat iedereen op de dvb-c + CAM wagen springt. Maar als je bij mensen thuis gaat kijken die nu een commerciele recorder hebben, durf te wedden dat bij de meeste huishoudens t analoog is zonder dat ze t beseffen.
Niks moet, maar digitaal is gewoon ene stuk beter. Kan het weten, nog geen jr geleden zat ik met analoog. Nu ik digitaal heb (gelijk HD uiteraard) zou ik nooit meer terug willen. Zie het bijv. meteen als ik bij iemand kom en die heeft een SD digitaal kastje staan (zonder dat kastje zie ik het ook ;-)) Het beeld heeft veel meer ruis en oogt niet zo strak als HD. Verder moet je met analoog ook hier aan denken:

Upscaling kan helpen, maar dat is niet de enige reden waarom het beeld digitaal beter is. Alle landelijke (en de meeste regionale) Nederlandse zenders zenden doorgaans uit in 16:9, maar analoog wordt dat als 4:3 letterbox doorgegeven om een correcte beeldverhouding te kunnen garanderen op oude analoge 4:3 toestellen. Digitaal wordt het signaal van die zenders (evenals 16:9 van de Vlaamse en Britse publieken) echter anamorf doorgegeven. Het resultaat is dat analoge kijkers met een breedbeeld toestel zitten te kijken naar een plaatje met maar 432 beeldlijnen effectief , terwijl dat er digitaal 576 effectief zijn. En dat scheelt nogal in de beeldkwaliteit, helemaal los van discussies over analoog versus digitaal.

Tot slot gaat Ziggo steeds meer zenders op"zwart" zetten bij analoog. De ene na de andere zender vliegt eruit.
En dat is dan nog het minste. Het zwaarst voor mij zou wegen dat ik veel kwaliteit moet inleveren. Heb niet voor niks in een HD-decoder en HD TV geinvesteerd. En zo zullen veel mensen erover denken die HD hebben.
Dan wil je gewoonweg geen analoog meer, ook niet op/via de pc.

Hype ? Dacht het niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit dit topic door te kijken, omdat ik zelf ook inmiddels al jaren aan het kijken ben naar een dedicated HTPC. Aan moederborden en procs ga ik mij niet wagen om uitspraken te doen, want daarvoor zit ik niet diep genoeg meer in die materie, maar er zijn 2 (of eigenlijk 3) punten waar ik wel een opmerking over wil maken:

De videokaart:
Wil je een linux-compatible systeem in elkaar zetten, blijf dan weg van elke Ati kaart. Hoewel de oudere kaarten behoorlijk presteren (ik heb bijzonder goede ervaringen met een R300-core 9600 mobile), zijn de huidige generaties vrijwel niet bruikbaar onder linux. Accelleratie blijft momenteel nog een groot probleem voor deze kaarten, en als er iets is wat je wilt, is het dat wel, want ook video-processing (up- en downscaling) wordt direct beïnvloed hierdoor.
Een willekeurige nVidia of Intel moet in principe werken onder linux.

Harddisk:
Als je een pure HTPC maakt, dan maakt het inderdaad niet uit of je een mechanische of solid-state disk pakt. Ik wil mijn HTPC gaan combineren met een web-, mail- en mediaserver, en dan kan je ineens wel activiteit gaan verwachten op de systeemschijf, terwijl de machine niks aan het doen is. Om die reden ga ik persoonlijk juist wel voor een solid-state schijf, en wel in de vorm van een CFII kaartje op een CF-to-(s)ATA adapter. Ik denk dat dit puur een persoonlijke overweging is en moet blijven.

Behuizing:
Voor een pure HTPC vind ik het persoonlijk een absolute must dat de pc in een behuizing zit die opgenomen kan worden in een HT-systeem. Dat betekent 43cm breed (19"). Een nette desktop is mogelijk, maar een cube of (mini-)tower dus eigenlijk niet. Daarnaast heb ik persoonlijk een pesthekel aan verplichte bediending via een monitor of tv. Als ik muziek wil luisteren, hoeft een tv echt niet aan te staan en is op dat moment een loze stroomverbruiker. Er zijn genoeg kasten op de markt met een simpel, of juist geavanceerd scherm ingebouwd, die qua kosten niet zo heel veel duurder zijn dan kasten zonder. Met een simpel 4x20 lcd scherm is een HTPC in basis al heel goed bedienbaar en een dergelijk schermpje kan genoeg info geven tijden het afspelen van muziek of bij het navigeren door menu's. In combinatie met Myth-tv heb ik een dergelijke setup al meerdere keren getest en dat werkt uitstekend.
Ik denk persoonlijk aan een kast als de Antec MicroFusion Remote 350, of luxer, afhankelijk van het budget.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 03-06 14:21
Djiezes schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:05:
Misschien niet meteen bruikbaar als voorstel voor de BBG, maar in principe zijn volgende 2 intel atom based kompleetoplossingen ook bruikbaar als htpc. Qua prijs vergelijkbaar (380€) en ze verbruiken ook minder dan DIY-builds. HD zou nog net moeten lukken. Beiden hebben HDMI, een remote control, 2GB Ram, 6x USB, 1x e-sata, Gb Lan & wireless N . De Asrock heeft een Blu-Ray speler, de Asus niet. Qua GPU biedt de Asrock Nvidia ION, de Asus heeft de Nvidia 9400M.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock ION 330HT-BD 320G HDD Zwart€ 379,-€ 379,-
1Asus Eee Box EB1501€ 379,85€ 379,85
ImporterenTotaal€ 758,85
Bedankt hiervoor. Ik ben zelf van plan iets als een HTPC aan te schaffen, maar zelfbouw is niet absoluut noodzakelijk en vooral 't budget (max 500E) is een issue. Een HTPC van tegen de 1k euro is gewoon too much. Die ASrock ziet er ook erg aantrekkelijk uit! Er draait Win 7 op dus je kunt 'em ook gewoon als downloadservertje gebruiken lijkt me?

Edit: andere topic gevonden, heb de ASRock nu besteld :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

deepbass909 schreef op maandag 14 december 2009 @ 10:17:

Voor een pure HTPC vind ik het persoonlijk een absolute must dat de pc in een behuizing zit die opgenomen kan worden in een HT-systeem. Dat betekent 43cm breed (19").
Want? Iedereen heeft 43cm stereo ?

Vijf jr terug zou ik je 100% gelijk geven maar tegenwoordig zie je veel mini-hifi spul of wat dacht je van tv-decoder kastjes; die ook al geen 43cm zijn vaak (altijd?). Nee, ik zou me daarop niet vastpinnen. Niet iedereen heeft trouwens ruimte in zijn kast/stereo rack voor nog een apparaat. Ik weet het niet. Het kan. Er zullen genoeg mensen zijn die zo'n goedogende mini-box zullen waarderen; mooi en klein genoeg om gewoon op de kast te zetten bijv; de kast, waar de stereo inzit.
Er zijn genoeg kasten op de markt met een simpel, of juist geavanceerd scherm ingebouwd, die qua kosten niet zo heel veel duurder zijn dan kasten zonder. Met een simpel 4x20 lcd scherm is een HTPC in basis al heel goed bedienbaar en een dergelijk schermpje kan genoeg info geven tijden het afspelen van muziek of bij het navigeren door menu's. In combinatie met Myth-tv heb ik een dergelijke setup al meerdere keren getest en dat werkt uitstekend.
Ik denk persoonlijk aan een kast als de Antec MicroFusion Remote 350, of luxer, afhankelijk van het budget.
Er zijn ook genoeg losse displays te koop, die je in elke willekeurige kast kan inbouwen.

De Antec MicroFusion 350 is een leuk apparaat met een prettige prijs, perfect is die ook niet:
While cooling was equally a strong point for the chassis, it did well in this area at the expense of golden silence which was decimated by the 80mm fans even on their lowest speed setting.
Bron
Als je stilte wil kan je beter verder kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Madrox op 14-12-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen

M0nkeymen

Monkeystyle!

Ok, mijn gedachten over een htpc

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 52,48€ 52,48
1Asus BR-04B2T€ 81,-€ 81,-
1MSI 785GM-E51€ 61,75€ 61,75
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 72,-€ 72,-
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI€ 34,95€ 34,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,44€ 23,44
ImporterenTotaal€ 449,77

Volgens mijn kun je met deze perfect alles afspelen minimaal 1080P minimaal 5.1 geluid. Het moederbord kan in principe nog goedkoper omdat 785G niet echt nodig is. Als TV kaart zou ik dan een anysee nemen maar omdat deze niet voor iedereen van toepassing is heb ik hem eruit gelaten.

Als er gegamed gaat worden zou ik het over een andere boeg gaan gooien. Andere kast + voeding, meer intern geheugen, andere proc. en andere videokaart. Zelfde geld eigenlijk voor een linux htpc. Hoewel de drivers voor ATI kaarten zijn verbeterd zou ik nog steeds een Nvida nemen. Dan kom je meer richting Drobanir zijn setup.

edit: diNovo Mini, was ik vergeten. Dit is overigens ook heel persoonlijk. Heb zelf bijvoorbeeld al een logitech afstandbediening.

[ Voor 2% gewijzigd door M0nkeymen op 14-12-2009 21:59 . Reden: invoerapparatuur vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Madrox schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:31:
[...]

Want? Iedereen heeft 43cm stereo ?

Vijf jr terug zou ik je 100% gelijk geven maar tegenwoordig zie je veel mini-hifi spul of wat dacht je van tv-decoder kastjes; die ook al geen 43cm zijn vaak (altijd?). Nee, ik zou me daarop niet vastpinnen. Niet iedereen heeft trouwens ruimte in zijn kast/stereo rack voor nog een apparaat. Ik weet het niet. Het kan. Er zullen genoeg mensen zijn die zo'n goedogende mini-box zullen waarderen; mooi en klein genoeg om gewoon op de kast te zetten bijv; de kast, waar de stereo inzit.
Ja en nee. De tv-decoderkastjes zijn alleen smaller als het een simpele decoder is. Zodra het een harddisk-recorder betreft, is hij weer om en nabij de 40 cm (mijn Humax iPVR-4200 is bijv. 40cm). Die decoders zijn zo klein omdat ze niet groter hoeven te zijn, niet omdat de consument dat persé wilt imo. Als je serieus met HT-apparatuur bezig ben, dan is de standaard maat nog altijd 43cm. De afgelopen VAT-beurs (dé beurs in Nederland op het gebied van high-end hifi) was alles óf 43cm óf gelijk in een extreem afwijkende kast.
Wat betreft ruimte, daar moet ik aan toegeven. Mijn kast biedt ruimte voor een versterker en 2 lage apparaten (nu een high-end DVD en een Humax).
Maar de behuizing is misschien wel het meest persoonlijke aan een dergelijk systeem en denk ik niet direct het meest belangrijke punt in een BBG. De interne hardware is wat dat betreft lastiger samen te stellen.
[...]

Er zijn ook genoeg losse displays te koop, die je in elke willekeurige kast kan inbouwen.

De Antec MicroFusion 350 is een leuk apparaat met een prettige prijs, perfect is die ook niet:

[...]
Bron
Als je stilte wil kan je beter verder kijken.
De Antec was de eerste die ik tegen kwam en onder de €100 zat. Daarnaast kost het enige direct monteerbare schermpje (een SilverStone) al bijna €100. Het valt me overigens tegen hoeveel moeite het mij nu kost om een los display te vinden...

Maar dit gaat beiden om de kast, en hoewel ik het een must vind (en me erover verbaas dat ik daarin de enige lijk...), is vooral het punt van de videokaart eigenlijk belangrijker.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54
Deepbass, ben het helemaal met je eens.
Vind zelf dat er beter kan worden gekeken naar een vorm van de media lab zodat je keuze voor kast totaal los komt te staan. Daarbij werkt deze wel voor zowel radio als tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

De videokaart word genoeg rekening mee gehouden. Maarja, als je er linux op wil draaien word het een ander verhaal merk ik op uit jouw verhaal ;)

Over linux hebben we het nml. amper gehad. Maarre, zijn er al Nvidia videokaarten die 7.1 LPCM doen ?

[ Voor 26% gewijzigd door Madrox op 15-12-2009 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332532

M0nkeymen schreef op maandag 14 december 2009 @ 15:23:
Ok, mijn gedachten over een htpc

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 72,-€ 72,-
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI€ 34,95€ 34,95
ImporterenTotaal€ 449,77

Volgens mijn kun je met deze perfect alles afspelen minimaal 1080P minimaal 5.1 geluid. Het moederbord kan in principe nog goedkoper omdat 785G niet echt nodig is. Als TV kaart zou ik dan een anysee nemen maar omdat deze niet voor iedereen van toepassing is heb ik hem eruit gelaten.

Als er gegamed gaat worden zou ik het over een andere boeg gaan gooien. Andere kast + voeding, meer intern geheugen, andere proc. en andere videokaart. Zelfde geld eigenlijk voor een linux htpc. Hoewel de drivers voor ATI kaarten zijn verbeterd zou ik nog steeds een Nvida nemen. Dan kom je meer richting Drobanir zijn setup.

edit: diNovo Mini, was ik vergeten. Dit is overigens ook heel persoonlijk. Heb zelf bijvoorbeeld al een logitech afstandbediening.
Waarom nog een aparte videokaart? er zit er toch al 1 op je moederbord (die perfect in staat is om HD af te spelen). Je zegt dat je voor gaming het over een andere boeg zou gooien dus ik zou die videokaart eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-05 13:58
Dit komt perfect uit voor mij!! Begin volgend jaar ook maar eens een nieuwe pc kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar een stille kleine HTPC. Deze bestbuy guide is perfect!

1 ding wil ik graag even opmerken. Ik denk dat er niet veel mensen zijn die het volgende ook graag willen:

Naast mijn beamer en HD tv wil ik er ook nog graag een gewone monitor op aansluiten... Puur voor het normale werk. Beetje internetten, briefjes typen, foto's bewerken, downloaden. Eigenlijk dus de gewone taken die je op een PC doet.

Als ik hierin de enige ben: negeer mijn reply maar... Maar misschien kan daar ook over gedisucieerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen

M0nkeymen

Monkeystyle!

Anoniem: 332532 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:36:
[...]

Waarom nog een aparte videokaart? er zit er toch al 1 op je moederbord (die perfect in staat is om HD af te spelen). Je zegt dat je voor gaming het over een andere boeg zou gooien dus ik zou die videokaart eruit halen.
Je hebt gelijk, ik had een minder moederbord moeten nemen of geen grafische kaart. Heb gekozen voor geen grafische kaart omdat het goedkoper is. F3 ingewisseld voor een F2 omdat deze zuiniger en stiller is. :)

dan kom je op dit uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec MicroFusion Remote 350€ 85,06€ 85,06
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 69,90€ 69,90
1Sweex BT203€ 7,14€ 7,14
ImporterenTotaal€ 454,62
shakedown schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 12:54:
Beetje internetten, briefjes typen, foto's bewerken, downloaden. Eigenlijk dus de gewone taken die je op een PC doet.
In principe kan alles wel, alleen bij fotobewerking zou ik alleen de basis dingen doen.

[ Voor 14% gewijzigd door M0nkeymen op 15-12-2009 15:40 . Reden: sweex & mediaboard pro toegevoegd aan lijstje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ik vind bedien apparatuur er ook bij mag, die mediatoetsenbord van eerder met de sweex bt dongle was prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Laatst online: 00:46

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik wil ook een MultiMedia / Dedicated HTPC of media speler in me woonkamer hebben, want ik word gek van het steeds een ander apparaat gebruiken of het steeds weer omzetten naar een ander formaat om mijn films te kijken. Ik ben echter een complete n00b op het gebied van media spelers en HTPC's. Er is ook nog eens zoveel verschillende info aanwezig op het internet hierover, dat ik door de bomen het bos helemaal niet meer kan zien.

Wat ik nu in mijn woonkamer heb staan:
Sony Bravia Full HD KDL-40V4000 Televisie
Sony DAV-F200 Audio System
Sony RDR-HX785 HDD Recorder
Sony Playstation 3
Xbox 360
Humax 5000c HD Decoder icm Ziggo
Linksys RVS4000 Gigabit Router
Verder heb ik nog mijn pc met 3TB opslag in een andere kamer staan waarvan ik wil gaan streamen naar de HTPC.

Ik wil dus een mooie HTPC of media speler voor in me huiskamer. Ik wil graag naast het streamen en afspelen van alle soorten HD-content en muziek, onder meer kunnen msn'en, youtube, internet browsen, downloaden van usenet en eventueel een pc-game spelen.

Ik heb me al georienteerd op veel verschillende media-spelers zoals bijvoorbeeld dePopcorn Hour C-200 en de Asrock ION 330HT. Dit zijn natuurlijk goedkopere oplossingen dan een HTPC maar met een HTPC kan je nou eemaal meer verschillende dingen doen, zoals bijvoorbeeld een game spelen.

Het enige waar ik Linux (Ubuntu) tot nu toe voor gebruikt heb, is het recoveren van data op een pc met een gecrashte hdd met behulp van een Live-CD. Ik heb nog nooit een volwaardige Linux installatie uitgevoerd. Ik ben daarom bang dat ik tegen problemen aanloop bij het installeren en configureren van bijvoorbeeld XBMC onder Linux. Windows 7 en Vista hebben nagenoeg geen geheimen meer voor mij.

Wat ik graag zou willen weten is wat jullie het beste als uitbreiding op mijn bestaande configuratie zouden aanraden. Een losse NMT zoals de Popcorn Hour C-200 of toch een volwaardige HTPC. Is het moeilijk voor een niet technische ICT'er om aan de slag te gaan met XBMC en Linux? Heeft iemand nog andere tips?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

bovenstaande bericht is verplaatst uit het BBG topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Edmin schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:01:
[mbr]bovenstaande bericht is verplaatst uit het BBG topic[/]
waar staat ie nu dan?

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 03-06 14:21
Boven die post die je quote?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Hij is toch verplaatst uit het BGG topic? Sorry hoor maar snap t ff niet... :S

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Hij hoort hier in ieder geval niet, ga naar t bbg aanschaf topic.

Anoniem: 234364

Heel veel mensen (waaronder mezelf) weegt de koop van een HTPC af tegen een kant en klaar ION systeem of een popcornhour. Ik zou geinteresseerd zijn in een "low budget" HTPC systeem, wat toch alle video en audio taken volledig kan vervullen en eventueel op de achtegrond toch kan unparren en unrarren. Voordeel van een HTPC systeem zou zijn, dat je bv niet gebonden bent aan de user interface van de popcornhour, hem later nog uit kan breiden/upgraden en je wat meer rekenkracht hebt dan een ION.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Edmin schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:01:
[mbr]bovenstaande bericht is verplaatst uit het BBG topic[/]
Weet je het zeker ? (zie het nog steeds staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 20:33

Arie

One Man Army

Ik ben op dit moment ook bezig met het samenstellen van een HTPC en houd dit topic dus ook in de gaten.

Ik ben opzoek naar een case die niet te hoog is, waarbij een centimeter of 13 het maximale is. Mijn oog was gevallen op de Antec Micro Fusion Remote 350, maar ik lees slechte verhalen over het display, welke te fel zou zijn en niet goed leesbaar van meer dan een meter of twee afstand. Een case moet naar mijn mening geen LCD scherm hebben, maar een VFD scherm. Het scherm moet daarnaast goed leesbaar zijn. Origen AE maakt naar mijn mening mooie cases, waarbij de S10V qua hoogte de ideale kandidaat lijkt te zijn. Het enige nadeel is de slot loader voor de disc drive, maar dit is tegelijkertijd ook weer iets moois, vind ik. Nu nog een goede Blu-Ray slot loader drive vinden die past qua eject knop.

Qua moederbord is mijn oog gevallen op de ASUS P5N7A-VM, die een nVidia 9300 chipset onboard heeft, HDMI en DVI interface, S/PDIF, et cetera. Processor en geheugen is al genoeg aan bod gekomen in dit topic, dus daar zal ik niet over beginnen. Scythe maakt goede processor koelers bijvoorbeeld, die mooi in een HTPC passen. Scythe maakt trouwens ook een goede silencer voor 2,5" en 3,5" harde schijven onder de noemer Quiet Drive. Voor mensen die niet tegen zoemende computer geluiden kunnen, kopen! Als klant van Ziggo wil ik gaan voor een AnySee E30 Combo Plus voor het bekijken van digitale televisie.

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Arie schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:28:
Ik ben op dit moment ook bezig met het samenstellen van een HTPC en houd dit topic dus ook in de gaten.

Ik ben opzoek naar een case die niet te hoog is, waarbij een centimeter of 13 het maximale is. Mijn oog was gevallen op de Antec Micro Fusion Remote 350, maar ik lees slechte verhalen over het display, welke te fel zou zijn en niet goed leesbaar van meer dan een meter of twee afstand. Een case moet naar mijn mening geen LCD scherm hebben, maar een VFD scherm. Het scherm moet daarnaast goed leesbaar zijn.
Dat is natuurlijk het mooist, helaas zijn ze nogal prijzig en vind men het algauw te duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiezes
Mijn vorig voorstel (418€) was gebouwd rond een 785G (ATI Radeon 4200), en ik wil ook een nVidia alternatief voorstellen (met de GeForce 9300), omwille van betere linux ondersteuning.
Bovendien heeft dit tweede voorstel de Antec Fusion Remote Black, niet de Microfusion. Maw 2x 3.5" bays ipv 1 ; 2x 120mm fans ipv 80mm ; en is de case groter wat een gpu uitbreiding mogelijk maakt. Deze case is wel duurder en heeft ook geen PSU aan boord.
Qua CPU koos ik voor de Intel E5300
Dit nieuw voorstel heeft ook een grotere HDD (1.5TB ipv 500GB)

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 119,18€ 119,18
1Intel Pentium Dual-Core E5300€ 51,79€ 51,79
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 83,89€ 83,89
1XFX MI-9300-7AS€ 75,-€ 75,-
ImporterenTotaal€ 548,11

Dus 548€ met deze grotere case, 461€ met de kleinere. Kies je dan ook nog voor 500GB ipv 1.5TB zoals in mijn eerste build, dan kom je uit op 417€. Evenveel als het het ATI voorstel dus (418€).
In de duurdere build kan het qua PSU eventueel nog goedkoper, maar de Nexus Value 430 is enorm stil, als we silentpcreview (http://www.silentpcreview.com/article922-page6.html) mogen geloven.

Zelf zou ik eerder naar mijn duurder nVidia voorstel neigen omdat ik het sowieso met linux ga gebruiken (xbox media center), en omdat het systeem stiller zou moeten zijn (120mm fans) en uitbreidbaarder (2x 3.5" bays en ruimte voor een standaard GPU).

Desktop ; Htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54
Ziet er leuk uit djiezes, maar mis het losse htpc gedeelte wanneer men een andere keuze maakt mbt ruimte of uiterlijk. Nu hangt het belangrijkste onderdeel dus volledig af van datgene wat al in de woonkamer staat.... geen goede zaak voor een bbg. Daarbij ga je zo het belangrijkste punt van een htpc tegen: de mogelijkheid om het ook als computer te gebruiken door er een betere cpu/graka/mobo etc in te stoppen aangezien het onmogelijk is voor een normale matx/atx behuizing te gaan.

Kijk in plaats daarvan eens naar een htpc of gewone kast en zet er een onderdeel bij voor display/ab, zoals een media lab. Dan word de drempel voor het gebruiken van een htpc in plaats van een kant en klaar ding als de popcorn hour veel lager aangezien je het kan upgraden naar een volwaardige pc of omzetten vanuit een oude -vervangen- pc.

En ja, dan is het misschien geen 'echte' htpc, maar als je niet een oude pc gebruikt of je htpc voor meer doeleinden is er gewoon geen reden om niet voor zo'n goedkoper kant en klaar model te gaan.

[ Voor 48% gewijzigd door Xanaroth op 18-12-2009 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vind dit ook wel een mooi kastje; review
Staat ook in de pricewatch: pricewatch: Origen AE S10V

Word alleen lastig merk ik om er een betaalbare Blueray lezer voor te vinden; het moet nml. slim slot-in zijn en die komen niet goedkoop.

[ Voor 22% gewijzigd door Madrox op 18-12-2009 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 17:32
Madrox schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 18:41:
Vind dit ook wel een mooi kastje; review
Staat ook in de pricewatch: pricewatch: Origen AE S10V

Word alleen lastig merk ik om er een betaalbare Blueray lezer voor te vinden; het moet nml. slim slot-in zijn en die komen niet goedkoop.
Waanzinnig mooie kast inderdaad, maar wat kost zo`n slim drive. Staan er uberhaupt van die dingen in de pricewatch? Ik kan ze niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Staan er gewoon in, even slimline in de filters aanvinken bij optisch drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij deze Origen kast moet de drive niet alleen slim line, maar ook nog slot loading zijn zo te zien.
Bijzonder mooie kast, ik vraag me alleen af of die 60mm fans niet al te veel geluid zullen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Dit is de enige die ik kan vinden:
pricewatch: Sony NEC Optiarc BC5600S-01

Wel erg prijzig ja, € 179,- + € 200,- voor de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
Imo wel een mooi systeem, maar het mobo is erg slecht leverbaar (1 shop maar). Wat is bv het bezwaar om iets met een G45 chipset te nemen?

[ Voor 51% gewijzigd door Freezerator op 19-12-2009 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiezes
Freezerator schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 11:41:
[...]
Imo wel een mooi systeem, maar het mobo is erg slecht leverbaar (1 shop maar). Wat is bv het bezwaar om iets met een G45 chipset te nemen?
Inderdaad, op beschikbaarheid had ik niet gelet.
Ik wou persé iets met de nVidia chipset samenstellen omwille van linux ondersteuning & hardware accelerated video decoding (vdpau). Ik weet niet hoe deze Intel chipset het doet onder linux, maar vdpau of iets gelijkaardigs is onbestaand volgens mij.
Myrdreon schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 16:25:
Ziet er leuk uit djiezes, maar mis het losse htpc gedeelte wanneer men een andere keuze maakt mbt ruimte of uiterlijk. Nu hangt het belangrijkste onderdeel dus volledig af van datgene wat al in de woonkamer staat.... geen goede zaak voor een bbg. Daarbij ga je zo het belangrijkste punt van een htpc tegen: de mogelijkheid om het ook als computer te gebruiken door er een betere cpu/graka/mobo etc in te stoppen aangezien het onmogelijk is voor een normale matx/atx behuizing te gaan.

Kijk in plaats daarvan eens naar een htpc of gewone kast en zet er een onderdeel bij voor display/ab, zoals een media lab. Dan word de drempel voor het gebruiken van een htpc in plaats van een kant en klaar ding als de popcorn hour veel lager aangezien je het kan upgraden naar een volwaardige pc of omzetten vanuit een oude -vervangen- pc.

En ja, dan is het misschien geen 'echte' htpc, maar als je niet een oude pc gebruikt of je htpc voor meer doeleinden is er gewoon geen reden om niet voor zo'n goedkoper kant en klaar model te gaan.
Ik vrees dat ik je niet helemaal begrijp. De voorstellen die ik maak zijn htpc kasten - geen towers - ; komen met display ; en zijn verder ook bruikbaar als normale computer. Ga je voor de iets grotere kast, dan heb je ook nog eens de mogelijkheid om uit te breiden.
In welk opzicht hangt deze keuze vast aan wat er al in de woonkamer staat?

Desktop ; Htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Van welk merk, bij club 3D site staat alleen de 5750 passief. En google op 5770 passieve geeft wel hits maar de plaatjes zijn van diezelfde 5750. Deze heeft overigens geen Low-Profile bracket denk ik.
Dus correctie: beste passive & LP kaart?

Edit: voor de gamers dus beter geen kast die low profile is. Dan is de 5750 een leuke kaart.

[ Voor 16% gewijzigd door jayvol09 op 19-12-2009 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiezes
-The_Mask- schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:35:
[...]
Een 7200RPM schijf kan gewoon stiller zijn dan een 5400RPM schijf natuurlijk. ;)
[...]
Het kan, maar over het algemeen niet. Onderstaande links tonen een verschil van rond de 3db luider. Niet alleen zijn 5400rpm schijven stiller, ze verbruiken ook nog eens minder en worden minder warm. En daar de prijzen van de schijven meestal dezelfde zijn en de marginale performance winst voor htpc gebruik toch zo goed als nutteloos is, lijkt een 'groene' schijf me toch verstandiger.

http://techreport.com/articles.x/9378/14
http://www.tomshardware.c...2tb-hdd-7200,2430-11.html

Desktop ; Htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc2984
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34
jayvol09 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 16:02:
Edit: voor de gamers dus beter geen kast die low profile is. Dan is de 5750 een leuke kaart.
En dan is mijn vraag of deze dan in de Antec Fusion Remote past, deze is namelijk niet erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Volgens mij is die antec een van de hogere kasten? Maar ik las wel dat er probleempjes waren met het vorige bbg gamesysteem, de versie waarbij er geen low-profile kaart zat.

Volgens mij past t wel zolang de kaart niet te lang (>26cm) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
*knip* oftopic

[ Voor 99% gewijzigd door Edmin op 21-12-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56060

*knip* oftopic

[ Voor 99% gewijzigd door Edmin op 21-12-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier een Q9550 met een GTX 260, 1tb HDD, cardreader, usb keyboard/muis, 4gb ram, dvd player met een 400 watt voeding liggen.

Een 300 watt voeding is zelfs 'overkill' voor een 'standaard htpc', ik zie hier mensen met minimaal 400 watt, heb je echt niet nodig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Dit is _niet_ het BBG aanschaftopic. Hier hoort alleen de discussie over de komende BBG voor januari thuis. Voor advies kun je hier niet terecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik kan mij vergissen maar was de bovenste van de twee post niet een systeem voor de BBG van januari?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nee, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Ik heb zojuist het volgende systeem samengesteld, volgens mij is zoiets aardig richting de bbg:

Blu-ray drive: pricewatch: Lite-On IHOS104 (scheelt toch weer circa 20 euro met andere drives)

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zilver€ 118,56€ 118,56
1Intel Desktop Board DG45ID€ 79,67€ 79,67
1Intel Pentium Dual-Core E5300€ 51,79€ 51,79
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 40,96€ 40,96
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 84,-€ 84,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
ImporterenTotaal€ 449,42

Keuze voor een grote hdisk om ook media lokaal op te slaan, en voor een intel g45 platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Freezerator schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:23:
Ik heb zojuist het volgende systeem samengesteld, volgens mij is zoiets aardig richting de bbg:

Blu-ray drive: pricewatch: Lite-On IHOS104 (scheelt toch weer circa 20 euro met andere drives)
Geen prijs bekend volgens de pricewatch en volgens mij kan die ook niet branden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Bedankt, nu ben ik dus mijn voorstel kwijt...

De vraag blijft, is het verstandig om voor een HTPC voor DDR3 te kiezen ipv DDR2.Die discussie kan toch in zijn algemeenheid besproken worden? Of ik dat ook wil aanschaffen doet er m.i. niet toe. Met mijn systeem wou ik juist aangeven dat je het niet hoeft te doen om het prijsverschil, want dat is er nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-03 17:45

TTZ

*knip* Lees de TW!

[ Voor 99% gewijzigd door Edmin op 22-12-2009 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313339

-The_Mask- schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:39:
[...]
Geen prijs bekend volgens de pricewatch en volgens mij kan die ook niet branden.
komt omdat hij er pas vanaf vanmorgen instaat. prijzen komen morgen waarschijnlijk dan, liggen rond de 60 tot 75 euro. en nee hij kan niet branden, maar ik vraag me af of men dit ooit gebruikt. mijn ouders moesten en zouden een dvd-brander in hun htpc hebben, heeft (totdat zij hem vervangen hebben met interactieve tv) in totaal 0 keer iets gebrand. hij zit nu in mijn htpc om de dvd-speler die ik had te vervangen en heb hem 2 keer gebruikt om het branden van de vakantiedvd's te versnellen (2 branders tegelijk). hoe vaak brand je nu eigenlijk iets met je htpc en is het de 25 euro meerprijs voor de lg wel waard. vindt zelf van niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 313339 op 22-12-2009 00:04 . Reden: leestekens maakt het toch een stuk duidelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Branden is mooi meegenomen, maar geen eis imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Dat was ook mijn motivatie ervoor. 90% van de htpc's zit op het netwerk en gezien de grote van de files die men vaak heeft, zal men eerder een hdisk eraan hangen oid.

Trouwes, er moet natuurlijk ook nog een tobo bij en bluetooth adapter (wordt namelijk als het goed is niet met het mobo meegeleverd):

#ProductPrijsSubtotaal
1Belkin Mini Bluetooth Adapter€ 9,08€ 9,08
1Logitech Cordless Mediaboard Pro€ 36,95€ 36,95
ImporterenTotaal€ 46,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen

M0nkeymen

Monkeystyle!

FicoF schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:09:
[...]

Bedankt, nu ben ik dus mijn voorstel kwijt...

De vraag blijft, is het verstandig om voor een HTPC voor DDR3 te kiezen ipv DDR2.Die discussie kan toch in zijn algemeenheid besproken worden? Of ik dat ook wil aanschaffen doet er m.i. niet toe. Met mijn systeem wou ik juist aangeven dat je het niet hoeft te doen om het prijsverschil, want dat is er nauwelijks.
DDR2 vs DDR3

Er komt eigenlijk uit dat ze bij 1333 gelijk zijn en dat je dan beter voor het nieuwe kunt gaan. Als je eronder zit kun je beter voor DDR2 gaan, erboven voor DDR3. Dit is de conclusie van deze test en naar prijs word niet gekeken terwijl dat ook belangrijk is dus 100% kun je er niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 20:26
Hoi dudes,

even mijn bijdrage:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 620€ 79,82€ 79,82
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,95€ 29,95
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)€ 132,71€ 132,71
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 78,60€ 78,60
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 84,78€ 84,78
1Silverstone Grandia GD04B€ 80,46€ 80,46
ImporterenTotaal€ 626,26

even een general note over htpc (misschien al te laat maar ja): voor mij is het ook meer een pc (die alles kan, oa gamen) dan een mediaportal.
Budgettair en qua fysieke ruimte vormt dit meestal problemen. Vandaar dat ik modulariteit ook heel belangrijk vind, een ruime case met een mobo meerdere mogelijkheden aanschaffen (niet te ruim want moet nog in de kast kunnen). Dus de basis leggen als pure htpc en ruimte voor uitbreiding laten. Hierboven heb ik al een combinatie van beide neergepoot, dus er kan nog geschrapt worden.

ik heb dit systeem hierboven ook gemixt aan de hand van de eerdere posts in dit topic (vandaar dat mijn mobo al niet in die case kan, maar dan maar de Sylverstone LC17)

Cpu&Mobo

zoals al eerder vermeld zijn deze het meest problematisch. Je wilt binnen € 300 à 400 blijven, maar met bovenvermelde argumenten: ik geraak er niet aan uit;
Ik zou gaan voor atx omdat je dan nog mogelijkheden hebt naar uitbreiding vidkaart (de zwaardere nemen nu al twee slots, tunerkaarten, soundcard (HD).
Wat denken jullie kan je dat allemaal in een microATX proppen?

Sound
Vraagje van mij: ik lees hier dat sommige van de laatste formaten niet door onboard kaartjes gesteund worden. Andere zeggen dat videokaarten dat voor hun rekening nemen. Zoals in het begin gezegd gaan we voor een setup met versterker. Perso heb ik al alles in HDMI aangekocht (tv, versterker), het zou stom zijn van nu terug te keren.

RAM
al een heuse discussie, begin zoals eerder gezegd al met een latje en dan zie je wel

SSD of HDD
hier opnieuw, hangt van smaak af. Ik zou voor de SSD in de context van 'meer dan media alleen' en ook omdat ik al een mediaserver staan heb (wel nog Cat5 vervangen). Stel het misschien voor als een van de opties

PSU
Ik moet zeggen, ik ben er een tijdje uit. Maar 520 Watt? Is dat echt allemaal nodig? Zelfs om te gamen.

Tuners
Opnieuw hangt van de smaak af. Ik zou enkele voorstellen doen als optie, maar ze niet opnemen in de BBG. Streamen via Inet of via de homeserver is de toekomst :)
Vandaar dat ik er ook geen BlueRay ingestoken heb.

Ik ben dus ook heel benieuwd naar wat de uitkomst zal. Ik sta al een hele tijd op kopen, maar wegens tijdsgebrek nog niets aangeschaft. Ik wacht dus nog wel even af wat er uit de bus komt.

Nog een beetje verder lezen want na al deze inputs weet ik het echt niet meer...

grtz

T

ps: als iemand dé game htpc gevonden heeft die niet te groot (mijn prob is dat ie niet meer dan 43 cm diep mag zijn) is laat maar weten

[ Voor 28% gewijzigd door TtheGreat op 22-12-2009 16:46 . Reden: overwhelmed by info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
ligt het aan mij of kloppen die plaatjes niet helemaal bij dat atx mobo hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313339

jayvol09 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:10:
ligt het aan mij of kloppen die plaatjes niet helemaal bij dat atx mobo hierboven?
lol. twee plaatjes van twee verschillende mobo's en ze zijn allebei verkeerd. de eerste is ook nog een raar gecropt zodat ie op een m-atx bord lijkt.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 313339 op 22-12-2009 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Probleem met atx mobo is toch dat het de keuze aan kasten aardig omlaag haalt? Is het die extra slots (en vaak kosten) wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Er is ook helemaal geen reden om een ATX mobo te kiezen. De uATX selectie is enorm groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

M0nkeymen schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 08:57:
[...]

DDR2 vs DDR3

Er komt eigenlijk uit dat ze bij 1333 gelijk zijn en dat je dan beter voor het nieuwe kunt gaan. Als je eronder zit kun je beter voor DDR2 gaan, erboven voor DDR3. Dit is de conclusie van deze test en naar prijs word niet gekeken terwijl dat ook belangrijk is dus 100% kun je er niet vanuit gaan.
Beide zijn goede keuzes, de enige reden om voor DDR3 te gaan is in mijn ogen de meerwaarde die het moederbord eventueel biedt. De verschillen zijn peanuts, onder en boven de 1333mhz (=ddr3 speeds). Vergeet ook niet dat de meesten hun HTPC niet zullen gaan overklokken en dan zit je met het DDR3 toch al op 1333 of lager. Maar dan nog, ik zou er niet van wakker liggen. Prijs is dan algauw een doorslaggevend argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-06 14:30
ik zie bij veel systemen hier een sweex BT-adapter langskomen. Ik heb zelf een sweex bt-202 gehad en die werkte niet met een 64-bits besturingssysteem (althans niet out of the box, na een half uur geruzie met drivers heb ik 'm ingeruild, ik ga geen uren kloten om iets werkend te krijgen als ik voor een euro meer iets kan kopen wat meteen werkt). Ik weet niet zeker of de bt-203 deze problemen ook heeft, maar gezien een adapter van een ander merk (heb nu koenig) ongeveer een euro meer kost en wel werkt, zou ik het risico niet willen lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bastard op 22-12-2009 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als er Sweex op staat loop ik er meestal met een grote boog omheen, en ziedaar; Sweex levert weer een probleem. Daarom geef ik liever 1,80 meer uit aan een Sitecom Bt stick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 20:33

Arie

One Man Army

Madrox schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:10:
Als er Sweex op staat loop ik er meestal met een grote boog omheen, en ziedaar; Sweex levert weer een probleem. Daarom geef ik liever 1,80 meer uit aan een Sitecom Bt stick ;)
Ik loop altijd met een grote boog om Sweex én Sitecom heen ;)

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
@ jayvol09 en Ed_L

Mijn opmerking over die ATX kwam ook met een vraag, wat denken jullie daarvan?
Mijn soundopmerking is er onrechtstreeks ook aan verwant.

Grtz

T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 945€ 127,03€ 127,03
1Asus M4A78-EM€ 57,78€ 57,78
1Cooler Master Hyper TX3€ 14,47€ 14,47
1Corsair CX400W€ 40,85€ 40,85
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 78,93€ 78,93
ImporterenTotaal€ 397,05

Hoi,

ik heb toegegeven op die ATX en bovenstaande config samengesteld. En ik ben toch nog trouw gebleven aan mijn principes (ref vorige grote post).
Er moet wel nog een bak en een keyboard bij (maar er kan misschien ook een ramlatje van af).

Voor de gamers, deze als backup/addon voor later (mooi compromis geluid/energie - prestaties):
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EAH5770/2DIS/1GD5/A€ 135,95€ 135,95
ImporterenTotaal€ 135,95

Ik zit wel nog met de sound in mijn maag (nog niet genoeg kunnen lezen).
Dit gevonden maar ben er niet zeker van.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar D2€ 103,-€ 103,-
ImporterenTotaal€ 103,-

Dus als we dan voor vid en sound kaart erbij gaan, dan heb geen marge meer voor een tunerkaart (mijn vrees van de vorige post) tell me if I am wrong! (Ik kom nog uit het agp tijdperk, welke twee slots neemt de vidkaart in? het kleine pci-e en de grote of de grote pci-e en de eerst pci slot?)

grtz

T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

The GReat, dit is het discussie topic voor de nieuwe BBG. Voor persoonlijke vragen heb je het aanschaf topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
TtheGreat schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:38:
@ jayvol09 en Ed_L

Mijn opmerking over die ATX kwam ook met een vraag, wat denken jullie daarvan?
Mijn soundopmerking is er onrechtstreeks ook aan verwant.

Grtz

T
In meeste mATX krijg je een gpu, audiokaart en 2 tuners gepast. Dit is aan het extreme eind van het spectrum omdat een audiokaart vaak een overbodige luxe is en 2 losse tuners is vaak even duur als een dualtuner. mATX is flexibel genoeg omdat er zoveel USB alternatieven zijn voor netwerk- & tvkaarten. Iemand die alles pci(e) wil doen weet zelf vaak wel een ATX bord&case te kopen, maar dit zullen niet veel bbg'ers zijn.

• Freezerator
Om mezelf even te quoten, vandaag met bovenstaande config aan de slag geweest icm xbmc en het speelt voorlopig alles heel soepel af icm windows 7. De case is stil en ik ga van de week ook het stroomverbruik meten. Hier zit een tevreden tweaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ben benieuwd of die G45 nog problemen gaat geven.

M.b.t. de G45

Bij games scoort hij hier minder vergeleken met amd/nvidia.
Staan ook 3d benchmarks bij.
http://www.pcgameshardwar...Intel-G45/Reviews/?page=3
24 Hz playback is problematic (relevant if you own a TV with that refresh), as is trying to send an HDMI signal through a receiver
Verder maak ik me zorgen over interlaced playback en grote mpeg2 bestanden.

Tabel hier valt ook nog het e.e.a. uit te halen:
http://www.hardware.info/...a/AMD_785G_chipset_test/2

Hier scoort ie ook niet al te goed:
reviews: Intel G45 nader bekeken

Oh en nog wat interessante kaarten om te vermelden:

digitale tuners:
Ook technotrend is interessant merk maar staat nog niet in pricewatch. Zo is de technotrend c1501 budget een goedkope dvb-c kaart voor een softcam oplossing. Ook hebben ze een HDdbv-c variant die concureert met de terratec.
#ProductPrijsSubtotaal
1Anysee E30C Plus€ 149,-€ 149,-
1Terratec Cinergy C PCI HD€ 87,-€ 87,-
ImporterenTotaal€ 473,59

Analoge tuners:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus My Cinema-ES2-750/PT/FM/AV/RC€ 48,49€ 48,49
1Asus EHD2-100/PT/FM/AV/RC€ 79,-€ 79,-
1Hauppauge WinTV HVR-2200€ 110,10€ 110,10
ImporterenTotaal€ 473,59

De eerste is een complete low profile dvb-t/analog(PAL) tuner. De tweede een dualtuner variant en de derde een low profile dualtuner.

[ Voor 107% gewijzigd door jayvol09 op 25-12-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Vraag me af welke cpu+mobo nou in de bbg komt :p mijn gok:

Bediening: Logitech Mediabord Pro + Belkin bt adapter
Denk dat iedereen het hiermee wel eens is.

Case: Antec Fusion Remote
pricewatch: Antec Fusion Remote Zilver
Mooi, stil, verkrijgbaar, betaalbaar, compleet, geen echte reden om te veranderen.

Case#2: Antec Microfusion Remote 350
pricewatch: Antec MicroFusion Remote 350
Scheelt aardig wat geld op t budget en hij is kleiner dan de Fusion Remote.
Maar: 80mm fans & op t moment ongeschikt voor een 5xxx kaart

Voeding: Nexus 430
pricewatch: Nexus Value 430
Is dus niet nodig met budget case. Prima voeding, maar met een relatief zware 57xx+ kaart zal een voeding die op hogere wattages goed presteert volgens madrox van pas komen: pricewatch: Enermax MODU82+ 525 (geld niet waard imo)

Harde schijf: Samsung F3 is een goeie allrounder
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Mocht capaciteit in de htpc overbodig zijn en is er een tientje over, dan is een ssd van 40GB een betaalbare verrijking. Want geluid gaat omlaag en snelheid met gewone pc taken gaat omhoog.

Optisch station: pricewatch: Lite-On IHOS104
Dual layered Blu-ray kunnen spelen is genoemd, daarmee is deze het goedkoopst. Voor zover die dingen goedkoop genoemd kunnen worden.

CPU: Ik ben niet overtuigd van de G45, daarbij nog de matige leverbaarheid & hoge prijs van de nvidia 9300/9400 borden zorgt ervoor dat intel afvalt als beste bbg keus in mijn mening, zelf heb ik niks tegen de cpus.
Ik zie duurdere quadcores langskomen die het budget omhoog krikken met als argument "een betere prijs/prestatie". Nu weet ik niet of die 30 euro meer tot zn recht komt in een htpc, maar als het de geluidsproductie niet negatief beïnvloed vind ik t ook wel handig om soms meer te kunnen. :) Nogmaals, als het de geluidsproductie niet negatief beïnvloed...

Geheugen: Anno 2010 worden we minder vrolijk met ddr2 geheugen, de keuze aan moederborden groeit harder met ddr3 slots. De kosten ddr2/ddr3 beginnen gelijk te worden. Dus wat leuk 1333 ddr3 kingston geheugen.
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/2G

Moederbord: Moeilijk, wordt het een igp oplossing- dan denk ik een 785G bord zoals deze.
pricewatch: Asrock M3A785GMH/128M

Als een losse gpu wordt gekozen (ivm meer rekenkracht voor games&beeldbewerking en betere audio) dan wordt het denk een cheapo moederbord, nog wel met spdif omdat er toch wel vraag naar zal zijn.

gpu: als er eentje in komt wordt het de oude 4550 of een 5750/5770 lijkt me. Misschien heeft nvidia ondertussen een goeie vervanging voor de 4550, in dat geval zal nvidia denk ik beter zijn ivm linux OSen.

Tuner: te divers om in het lijstje zelf te doen. Een goedkope analoge zal voor 90% van nederland werken, daarmee kun je dus een programmatje opnemen, lage kwaliteit als kanttekening. Hoeveel bbg mensen die kaart ook daadwerkelijk kopen is natuurlijk minder, want voor digitaal opnemen is gewoon veel animo, maar dat is provider specifiek.
}:O

[ Voor 4% gewijzigd door jayvol09 op 28-12-2009 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Ik ben het grotendeels met je eens, ook goed onderbouwd. Voor de gpu/cpu denkik dat het ook belangrijk is om linux support van drivers in het achterhoofd te houden. Voor de kast zou ik zeker de grotere variant nemen, het wordt gauw erg krap en je wil de boel toch stil houden en ruimte voor uitbreidingen.

betreffende kritiekpunten g45, die zijn met nieuwere drivers opgelost. Gisteren met de G45 en een KRP-600A wat 24fps films zitten kijken, en het was allemaal gewoon perfect op 1080p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Dit was de enige nvidia kaart die ik kon vinden als alternatief voor de 4550 van ati.
http://global.msi.eu/inde...136&cat3_no=&prod_no=1922
Ik zag em voor ongeveer 40€

Wel veel low profile in de 200 serie maar haast nergens passief gekoelde. Ik las nog een berichtje maar kon de kaarten niet terugvinden in shops:
http://www.fudzilla.com/content/view/15941/34/

[ Voor 7% gewijzigd door jayvol09 op 28-12-2009 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337919

Hoi
Ik ben net van plan om een multimedia/htc pc aan te schaffen die ik aan mijn reciever aan kan sluiten.
Waar ik niet uit kom is of ik een moederbord kopen met hdmi uitgang (dan ben ik geen video/geluidskaart nodig) of video/geluid kaart los te kopen met hdmi uitgang.
Ik wil mijn pc gebruiken voor afspelen van film foto muziek en op nemen van tv progamma"s
Aansturing via afstandsbediening.

Ik ben benieuwd naar jullie samenstelling.

Gr Benniet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Uit de TopicWarning:
Dit is _niet_ het BBG aanschaftopic. Hier hoort alleen de discussie over de komende BBG voor januari thuis. Voor advies kun je hier niet terecht!

Ik zal wel even een nieuw adviestopic aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Slotje.

De BBG is immers al geplaatst.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is _niet_ het BBG aanschaftopic. Hier hoort alleen de discussie over de komende BBG voor januari thuis. Voor advies kun je hier niet terecht!