Edmin schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:11:
Als eerste de htpc voor de kleinere beurs:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon II X2 215 | € 40,50 | € 40,50 |
1 | Antec MicroFusion Remote 350 | € 92,32 | € 92,32 |
1 | Conceptronic CBT2NANO | € 5,60 | € 5,60 |
1 | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H | € 68,10 | € 68,10 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 47,- | € 47,- |
1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) | € 37,- | € 37,- |
1 | Samsung SH-B083L | € 81,48 | € 81,48 |
1 | Western Digital Caviar Green WD15EARS | € 86,- | € 86,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 458,- |
Dit systeem is prima in staat om 1080p materiaal af te spelen. geluid zal vanuit de onboard chip over S/PDIF moeten gaan.
Het duurdere systeem:
1 | Antec MicroFusion Remote 350 | € 92,32 | € 92,32 |
1 | Anysee E30TCPlus | € 149,- | € 149,- |
1 | Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition | € 37,79 | € 37,79 |
1 | Enermax Aurora Micro Wireless | € 71,- | € 71,- |
1 | Intel Core i3 530 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 47,- | € 47,- |
1 | MSI H55M-E33 | € 74,63 | € 74,63 |
1 | Samsung SH-B083L | € 81,48 | € 81,48 |
1 | Western Digital Caviar Green WD15EARS | € 86,- | € 86,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 739,12 |
Brand maar los! Wat kan er anders, wat moet er beter?
In de BBG van januari heb ik ook wat helpen meedenken (en in februari zelf een htpc in elkaar gestoken). Qua tv-kaartjes, bitstreaming etc kan ik niks aanraden (gezien digitale tv van telenet dit toch onmogelijk maakt).
Mijn aankoop was de volgende, en gelijkt sterk op uw 'duurder' voorstel:
1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 121,- | € 121,- |
1 | Asrock H55M Pro | € 77,86 | € 77,86 |
1 | Creative Inspire P380 (2.1, 2x 6W, 17W) | € 0,- | € 0,- |
1 | Intel Core i3 530 | € 94,01 | € 94,01 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 96,95 | € 96,95 |
1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Azerty) | € 0,- | € 0,- |
1 | Nexus Value 430 | € 50,58 | € 50,58 |
1 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB | € 81,- | € 81,- |
1 | Samsung SH-S223C | € 16,23 | € 16,23 |
1 | Thrustmaster Firestorm Dual Analog III | € 7,99 | € 7,99 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 545,62 |
Nu de verantwoording:
*
Core i3 530: performante CPU, zuinig, geïntegreerde IGP
*
Antec Fusion Remote Black: dit is het grote broertje van de Antec Microfusion. Komt zonder PSU, maar heeft enkele voordelen. Is groter: er past een full profile GPU in, heeft 2 3'5 bays ipv 1, heeft 2x 120mm fans ipv 2x 80mm; zou dus stiller moeten zijn. De afstandsbediening is ook uitgebreider dan bij de Microfusion. Deze kocht ik destijds aan een prijsje voor 100€
* De
Samsung spinpoint F2 1.5 TB: was de goedkoopste 1.5TB HDD die op 5400rpm draaide. 5400rpm omdat dit zowel stiller als zuiniger zou zijn. De performance winst is verwaarloosbaar, en zeker voor gewoon htpc/mediacenter gebruik. (ik plan er trouwens binnenkort een 2e in te bouwen, zodat ik geen externe schijven meer hoef te gebruiken)
*
Asrock moederbord: had alle aansluitingen die ik wou, en was verder de goedkoopste. Geen verdere reden waarom ik Asrock koos en geen Gigabyte, MSI of iets anders.
*
Nexus voeding: omwille van de uitstekende reviews, voornamelijk de geluidsproductie. 430W is wat overkill, maar laat mogelijkheden open voor uitbreidingen zoals een GPU, wil ik er bijvoorbeeld ook een game machine van maken.
*
4GB ram, omdat ik ook de optie wil openlaten onproblematisch virtuele machines te draaien. (windows onder ubuntu, zonder te moeten rebooten). Kingston ValueRam - zonder heatsink - volstaat.
*
Logitech Mediaboard Pro: ik wou persé een toetsenbord met touchpad dat op bluetooth werkte (mijn ervaring is namelijk dat sommige IR oplossingen slecht/niet werken vanop een afstand). Azerty, want ben Belg.
* optie genomen voor een
DVD brander ipv Blu-Ray lezer. Heb namelijk toch een ps3 staan voor eventuele Blu-Rays. Verder staat mijn materiaal voornamelijk op harde schijf (gemakkelijker dan schijfjes). Deze Samsung was destijds de goedkoopste optie, enige reden voor deze keuze.
* Het
2.1 setje had ik over en maakt echt wel een groot verschil in vgl met geluid via de tv.
* De
joypad had ik ook liggen en gebruik ik voor wat retrogaming met Mame. Dit was het goedkoopste (met analoge joysticks) dat ik destijds in de winkel kon vinden.
* Eerst was het plan om er een nvidia GT240 bij te nemen. Een passief gekoelde versie van Zotac (Zone Edition). Maar omdat deze niet leverbaar was, heb ik deze geannuleerd. Waarom een afzonderlijke GPU? Omdat ik het plan had Ubuntu te gebruiken ism Xbmc. Uit noodzaak windows moeten gebruiken (Ubuntu ondersteunt pas vanaf de volgende versie de intel igp). Verder zou ook Xbmc ondersteuning gaan bieden voor hardwarematige decoding in de volgende versie.
Ervaringen:
* Het systeem is
niet superstil, en dat is voornamelijk te wijten aan de standaard koeler van intel. Ik plan dus ook de koeler te vervangen (waarschijnlijk door een Scythe Shuriken Rev. B, maar eerst nog wat opzoekwerk hierover).
* Door de overvloed aan mediamateriaal, ben ik nog genoodzaakt externe USB2 schijven te gebruiken. Ik plan er een
2e 1.5TB schijf in te bouwen voor het gemak, zodat alles intern kan. Nogal veel val ik in slaap voor de tv. De mediacenter zelf gaat dan in slaapmodus en schakelt zichzelf dus uit. De externe schijven echter blijven aan, en maken ook wat lawaai. Daarnaast oogt het niet echt met die schijven ernaast. Ook telkens de schijven inschakelen, uitschakelen en veilig verwijderen is niet meteen gebruiksvriendelijk in mijn perspectief. Ook vanuit het oogpunt van zuinigheid kan dit voordelen opleveren.
* Het
LCD schermpje leek me leuk in het begin, maar is eigenlijk nutteloos. Ik schakel het meer uit dan dat ik het aan laat. Het is nogal fel, vooral in een donkere kamer. De afstandsbediening is wel leuk, meestal hoef ik er het toetsenbord helemaal niet bij te nemen.
Over je eerste goedkopere keuze:
* Als je dan toch voor een AMD Athlon X2 opteert, waarom geen 240E ipv een 215. De E versie zou zuiniger zijn.
Dus samengevat:
* Waarom kies je voor de Western Digital, en niet voor de Samsung Spinpoint? Deze is ietsje goedkoper.
* In de duurdere build zou ik alvast voor de Antec Fusion Black kiezen ipv de Microfusion, omwille van de hierboven opgesomde voordelen (stiller, meer uitbreidingsmogelijkheden).
* Gezien we toch tweakers zijn, en een stille werking een belangrijk punt is voor htpc's/mediacenters, zou ik er ook meteen een optie bijzetten voor een andere CPU koeler dan de intel stock cooler.
* Een simpel, goedkoop 2.1 setje maakt een echt groot verschil in vergelijking met het geluid van een tv. Misschien ook interessant om dit toe te voegen als optie bij de duurdere build.
* Je duurdere build heeft geen toetsenbord. De Logitech Mediaboard Pro is een goede keuze omwill van de touchpad en bluetooth. Bovendien moet je er dan ook nog een bluetooth dongle bijnemen.
Nog enkele zaken om over na te denken:
* Hoewel de TDP van een AMD X2 lager is dan die van de Intel Core i-series, zouden de intels toch zuiniger zijn, zowel onder idle als load :
http://www.tomshardware.c...-core-i5-661,2516-13.html
* Review van de PSU: Nexus Value 430W :
http://www.silentpcreview.com/article922-page6.html
* Waarom een 5400rpm schijf ipv een 7200rpm :
http://techreport.com/articles.x/9378/14 &
http://www.tomshardware.c...2tb-hdd-7200,2430-11.html
* De nieuwe Ubuntu & Xbmc zullen de intel igp van de Core i3/i5 serie ondersteunen, inclusief hardware accelerated decoding :
Djiezes in "[ervaringen] XBMC Media Center - Deel XIV"