[BBG] MultiMedia / HTPC-systeem mei 2010 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 17.160 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De Notebook BBG's staan weer op de frontpage; tijd om de discussie over de komende desktop BBG weer op te starten! Deze maand is het mijn beurt om het multimediasysteem te behandelen. Omdat het alweer vier maanden geleden is, staat deze multimedia BBG in het teken van de htpc.

Traditioneel is het budget voor een htpc vastgesteld op €750. Inmiddels weten sommigen onder ons al wel dat ik graag wat meer opties in mijn BBG's inbouw en daarom wil ik deze keer twee systemen introduceren. Als eerste de htpc voor de kleinere beurs:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 40,50€ 40,50
1Antec MicroFusion Remote 350€ 92,32€ 92,32
1Conceptronic CBT2NANO€ 5,60€ 5,60
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 68,10€ 68,10
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 47,-€ 47,-
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 37,-€ 37,-
1Samsung SH-B083L€ 81,48€ 81,48
1Western Digital Caviar Green WD15EARS€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,-

Dit systeem is prima in staat om 1080p materiaal af te spelen. geluid zal vanuit de onboard chip over S/PDIF moeten gaan.

Het duurdere systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Anysee E30TCPlus€ 149,-€ 149,-
1Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition€ 37,79€ 37,79
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 71,-€ 71,-
1Intel Core i3 530€ 99,90€ 99,90
1MSI H55M-E33€ 74,63€ 74,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 739,12

Dit systeem is in alle opzichten sterker (en dus ook in staat om deinterlacing op hogere niveaus toe te passen), zuiniger en kan audio bitstreamen over HDMI. Bovendien kan je met de Anysee ook digitale televisie in je htpc integreren en opnemen.

Brand maar los! Wat kan er anders, wat moet er beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nog een kleine aanvulling:
De discussie staat open tot ongeveer de 20e. Daarna moet ik hem afsluiten, zodat ik voldoende tijd heb het artikel te schrijven.

Modbreak:Dit topic is niet bestemd voor het stellen van vragen over je eigen htpc! Hier beperken we ons tot de discussie over het htpc systeem dat op 1 mei op de frontpage zal verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-04 19:28
Edmin schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:11:

Dit systeem is prima in staat om 1080p materiaal af te spelen. geluid zal vanuit de onboard chip over S/PDIF moeten gaan.

Nog een koeler voor de processor, want de 215 wordt volgens mij zonder geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:15
Nu ben ik niet zo thuis in htpc's, maar is 2gb ram niet wat weinig? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
whiplash1990 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 18:47:
Nu ben ik niet zo thuis in htpc's, maar is 2gb ram niet wat weinig? Of zie ik iets over het hoofd?
In principe zou 1GB ook prima moeten gaan. :)
Meer kan wel maar 2GB zou gewoon genoeg moeten zijn.

pricewatch: Lite-On IHOS104? :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
karstnl schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 18:43:
[...]

Nog een koeler voor de processor, want de 215 wordt volgens mij zonder geleverd.
Dat was ik idd vergeten te vermelden. Ik ben nog op zoek naar een koeler die in deze case past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Toen ik de BRD speler uitzocht, was het eerste dat me opviel de lagere leessnelheid. Nu ik verder kijk zie ik ook op de site van Lite-on nergens vermeld dat het ding ook DVD's en CD's kan branden, wat de Samsung wel kan. Bovendien heb ik van de Samung tenminste één positieve review gevonden. (volgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-04 12:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
Thermaltake heeft laatst de SlimX3 aangekondigd. Heel klein koelertje met een hoogte van 3,6 cm.

Misschien interessant; Klik voor info

Oo ja, die past niet op AM3... grr..

[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 03-04-2010 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foefelken
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11-2022
Bij het Intel-systeem...
Waarom nog een grafische kaart (Club...) ?
De Intel Core I3 530 met ingebouwde GPU is toch meer dan voldoende ?
Kan trouwens ook bitstreamen over HDMI mits geschikt Mobo.
Ik heb zonet onderdelen besteld afgaande op deze configuratie :
http://www.hardware.info/...ce/bpufbZtpag/viewconfig/

[ Voor 29% gewijzigd door foefelken op 03-04-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:04:
[...]

Dat was ik idd vergeten te vermelden. Ik ben nog op zoek naar een koeler die in deze case past.
Standaard koeler van bijvoorbeeld een Athlon II X2 240 past niet?
Edmin schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:11:
[...]

Toen ik de BRD speler uitzocht, was het eerste dat me opviel de lagere leessnelheid.
Lijkt mij niet echt een probleem of wel?
Nu ik verder kijk zie ik ook op de site van Lite-on nergens vermeld dat het ding ook DVD's en CD's kan branden
Kan die volgens mij ook niet. :p Maar misschien als optie want niet iedereen gaat DVD's branden natuurlijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
foefelken schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:34:
Bij het Intel-systeem...
Waarom nog een grafische kaart (Club...) ?
De Intel Core I3 530 met ingebouwde GPU is toch meer dan voldoende ?
Kan trouwens ook bitstreamen over HDMI mits geschikt Mobo.
Ik heb zonet onderdelen besteld afgaande op deze configuratie :
http://www.hardware.info/...ce/bpufbZtpag/viewconfig/
De GPU in de Core i3 530 presteert gelijk aan de 785G van AMD. Die zijn beide geschikt voor het afspelen van 1080p, maar niet sterk genoeg om deinterlacing en PiP te draaien. Dat is voor 90% van de htpc gebruikers voldoende, maar een high-end htpc kan niet af met alleen de IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:55:
[...]

Standaard koeler van bijvoorbeeld een Athlon II X2 240 past niet?
Jawel, maar was aan het zoeken naar iets beters. Als dat niet lukt, dan wordt het een 240.
Lijkt mij niet echt een probleem of wel?
Ligt er een beetje aan hoe intensief je dat ding gebruikt.
Kan die volgens mij ook niet. :p Maar misschien als optie want niet iedereen gaat DVD's branden natuurlijk.
Het is ook geen eis, maar wel nice to have. Eerst maar eens kijken of die Lite-on ook een beetje goede reviews krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Laatst online: 06-04 19:28
Edmin schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:20:
[...]

Jawel, maar was aan het zoeken naar iets beters. Als dat niet lukt, dan wordt het een 240.
Misschien is een Scythe Big Shuriken een optie, stil en goed koelend. Lijkt me ideaal voor een HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
karstnl schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:47:
[...]

Misschien is een Scythe Big Shuriken een optie, stil en goed koelend. Lijkt me ideaal voor een HTPC.
Beetje overdreven in mijn ogen voor een lullige Athlon II X2.
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B zou ik dan eerder doen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt. De Big is enkele euro's duurder, maar heeft wel een lager profiel. Misschien dat je daarmee zelfs passief kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foefelken
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11-2022
Edmin schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:16:
[...]
De GPU in de Core i3 530 presteert gelijk aan de 785G van AMD. Die zijn beide geschikt voor het afspelen van 1080p, maar niet sterk genoeg om deinterlacing en PiP te draaien. Dat is voor 90% van de htpc gebruikers voldoende, maar een high-end htpc kan niet af met alleen de IGP.
Bedankt voor de verduidelijking.

Is er een speciefieke reden waarom U kiest voor de Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition behalve dan het feit dat het de goedkoopste 5450 is (althans volgens pricewatch) ?

Wat bedoelt U met, ik citeer "...en dus ook in staat om deinterlacing op hogere niveaus toe te passen", ik dacht dat de I3 530 voldoende reserve had om dit software-matig op te lossen ?

Alvast bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 22:08:
Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt. De Big is enkele euro's duurder, maar heeft wel een lager profiel. Misschien dat je daarmee zelfs passief kan draaien?
Passief betekend wel dat de andere fans meer lucht moeten verplaatsen om de CPU koel te houden, dus ik ben voor actief kan ook gewoon onhoorbaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 20:52
Ik zou een graag NVIDIA alternatief zien voor die ATi 5450. Onder Linux en o.a. XBMC kan je dan gebruik maken van VDPAU.

Een Scythe Shuriken voor die Core i3 is eigenlijk een must-have. Ik heb hier zelf een Core i3 en vond die koeler niet bepaald stil. In elk geval niet stil genoeg voor in de huiskamer.

[ Voor 43% gewijzigd door et36s op 04-04-2010 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een goede HTPC kan toch veel goedkoper? Gewoon een ION barebone (Foxconn I330) + 2GB geheugen + 30GB SSD (uitgaande dat media op NAS staat) je kunt al voor 300 euro klaar zijn. Speelt alles met XBMC, mooi klein. Eventueel nog een remote (10e op ebay) erbij en klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartjeee op 04-04-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
foefelken schreef op zondag 04 april 2010 @ 02:08:
[...]

Bedankt voor de verduidelijking.

Is er een speciefieke reden waarom U kiest voor de Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition behalve dan het feit dat het de goedkoopste 5450 is (althans volgens pricewatch) ?
De vereisten zijn: passief, HDMI en low profile. Binnen die criteria is de club3d de goedkoopste.
Wat bedoelt U met, ik citeer "...en dus ook in staat om deinterlacing op hogere niveaus toe te passen", ik dacht dat de I3 530 voldoende reserve had om dit software-matig op te lossen ?

Alvast bedankt voor de info
Nope. De GPU in de i3 530 is daar niet krachtig genoeg voor. Het zijn technieken die zwaar op de GPU leunen en hardwarematig moeten worden opgelost. Als je echt alleen 1080p kijkt is het niet interessant, maar bij 1080i en lager wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Bartjeee schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:03:
Een goede HTPC kan toch veel goedkoper? Gewoon een ION barebone (Foxconn I330) + 2GB geheugen + 30GB SSD (uitgaande dat media op NAS staat) je kunt al voor 300 euro klaar zijn. Speelt alles met XBMC, mooi klein. Eventueel nog een remote (10e op ebay) erbij en klaar.
Een ION is wel een optie, maar hoeveel goedkoper denk je dat het daadwerkelijk is? De randvoorwaarden blijven namelijk gelijk. In de BBG gaan we er (iig deze maand) niet vanuit dat de content op een NAS staat. Een fatsoenlijke behuizing, tobo, BRD blijven noodzakelijk.
Als je denkt een goed ION alternatief te weten, dan zie ik het lijstje hier graag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ik heb het nog even nagezocht, maar een ION plank (met cpu onboard) is net zo duur als een 785G + X2 215.
pricewatch: Asrock A330ION

Het enige voordeel dat je dan nog hebt is het lagere verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-04 16:36
Wat ik mij afvroeg: Is de harddisk wel snel genoeg voor een HTPC om alles lekker af te kunnen spelen? ( je zou eerder een 7200 toeren disk verwachten?)

Aan de andere kant wil je natuurlijk ook wel een relatief zuinig media center hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Als koeler de Nexus low 7000, misschien dat die er wel in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-04 16:36
Thanks, gaat dan wel om een NAS in dat topic maar de strekking is duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

Edmin schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:26:
[...]

Nope. De GPU in de i3 530 is daar niet krachtig genoeg voor. Het zijn technieken die zwaar op de GPU leunen en hardwarematig moeten worden opgelost. Als je echt alleen 1080p kijkt is het niet interessant, maar bij 1080i en lager wel.
Wat zou je dan willen de-interlacen bijvoorbeeld? Ik wil zelf zoiets als het Intel systeem hierboven samenstellen, maar dan zonder extra videokaart. Ik heb binnenkort een full hd plasma. Dan kan ik zonder? Op zich kan ook mijn av receiver alles naar 1080p omzetten overigens, maar ik stuur bij voorkeur gewoon 1080p uit.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Wat dacht je van digitale televisie? Dat wordt o.h.a. niet als 1080p uitgezonden, vanwege de benodigde bandbreedte. Weergeven op een 1080p televisie is geen probleem voor een IGP, maar als je dat 1080i plaatje mooier wil maken, dan ben je blij dat je die 4 tientjes extra hebt uitgegeven.

Google maar eens op deinterlacing. Kijk vooral ook op AVSforums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Edmin schreef op maandag 05 april 2010 @ 19:42:
Wat dacht je van digitale televisie? Dat wordt o.h.a. niet als 1080p uitgezonden, vanwege de benodigde bandbreedte. Weergeven op een 1080p televisie is geen probleem voor een IGP, maar als je dat 1080i plaatje mooier wil maken, dan ben je blij dat je die 4 tientjes extra hebt uitgegeven.

Google maar eens op deinterlacing. Kijk vooral ook op AVSforums.
Aha ik snap. Echter dat heb ik niet nodig want ik heb UPC en ga dus niet mijn tv-beeld via de HTPC weergeven. Deze gaat rechtstreeks naar de AV receiver, die er overigens 1080p van maakt.
Overigens wil ik de Silverstone LC19 kast kopen die zo'n 6 cm hoog is. Daar past dus precies 1 PCI kaart in, en die wil ik voor eventuele toekomstige uitbreidingen bewaren als het even kan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
FaceDown schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:46:
[...]

Aha ik snap. Echter dat heb ik niet nodig want ik heb UPC en ga dus niet mijn tv-beeld via de HTPC weergeven. Deze gaat rechtstreeks naar de AV receiver, die er overigens 1080p van maakt.
Houd er dan wel rekening mee dat een AVR geen beeldverbetering uitvoert (m.u.v. upscalen). Als dat geen punt is, werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Edmin schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:55:
[...]

Houd er dan wel rekening mee dat een AVR geen beeldverbetering uitvoert (m.u.v. upscalen). Als dat geen punt is, werkt het prima.
Ik heb een Denon 2310 waar een ABT2010 chip in zit die wel degelijk beeldverbetering uitvoert. Van mijn mediaplayer verwacht ik dat ook niet. Ik ben sowieso niet van de beeldverbeteringssnufjes omdat ze imho het beeld er doorgaans alleen maar slechter op maken. Je moet gewoon zorgen dat je bron en weergaveapparatuur in orde zijn, dan hoeft er niks verbeterd te worden. Als ik 1080p kan doorgeven vanuit de mediaplayer gaat de videoprocessor op de Denon waarschijnlijk ook gewoon uit (net als nu het geval is bij de PS3).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
FaceDown schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:23:
[...]

Je moet gewoon zorgen dat je bron en weergaveapparatuur in orde zijn, dan hoeft er niks verbeterd te worden.
Dat is natuurlijk een waarheid als een koe. Deinterlacing pas je dan ook toe wanneer je bron niet perfect in orde is (omdat je niet altijd te kiezen hebt). Lees deze thread maar eens:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1157287

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat is het max. budget voor de goedkopere variant? € 500 oid? In dat geval zou je ook een goedkoper moederbord kunnen pakken (zonder de 785G chipset) en in plaats daarvan ook voor dit systeem een HD5450 te pakken. Je hebt dan netjes je audio over HDMI en is ook het goedkopere systeem krachtig genoeg voor PiP en deinterlacing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120071

Waarom de Antec MicroFusion Remote 350 en niet de Antec Fusion Remote? De Micro heeft 80mm fans welke denk ik een stuk luider zijn dan 120mm.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 07-04-2010 04:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardmeester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-04 14:36
Anoniem: 120071 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 04:23:
Waarom de Antec MicroFusion Remote 350 en niet de Antec Fusion Remote? De Micro heeft 80mm fans welke denk ik een stuk luider zijn dan 120mm.
Ik denk omdat de microfusion een stuk kleiner is, goedkoper is en een voeding bij wordt meegeleverd. In reviews staat inderdaad wel dat de standaard fans wel wat geluid geven ook op de laagste stand. Ik las dat sommige mensen de fans wilden vervangen voor stillere 80mm fans. Alleen geen ervaringen gelezen van hoeveel effect dit had. Misschien dat, als we wat ervaringen weten van mensen die de fans hebben vervangen, er bij het verhaaltje over de kast kan worden gezet met welke fans je ze goed kunt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Dick schreef op woensdag 07 april 2010 @ 01:24:
Wat is het max. budget voor de goedkopere variant? € 500 oid? In dat geval zou je ook een goedkoper moederbord kunnen pakken (zonder de 785G chipset) en in plaats daarvan ook voor dit systeem een HD5450 te pakken. Je hebt dan netjes je audio over HDMI en is ook het goedkopere systeem krachtig genoeg voor PiP en deinterlacing...
Dat is een optie, al is die duurder dan anders. Het prijsverschil is maar €15:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/787/248210;245659

Ik zet die Asrock in de budgetvariant, want hij heeft ook sideport geheugen en is weer iets goedkoper. Er is overigens geen echt budget voor vastgesteld, maar ik wil hem gebruiken om te laten zien dat je met weinig geld al een leuke htpc kan bouwen.

Ook ben ik met het idee aan het spelen om beide systemen te plaatsen zonder de HD5450 en die kaart separaat te behandelen als upgrade-optie voor beide systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Anoniem: 120071 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 04:23:
Wat baardmeester al zegt.

De Fusion is een mooie(re) kast, maar hij is veel duurder, waardoor je uit je budget loopt. Er moet immers ook nog een extra voeding bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Wat doet er nu eigenlijk allemaal "audio bitstreamen over HDMI"
Alleen die grafische kaart ? Club3D HD 5450 512MB?
En de oude Intel Desktop Board DG45ID die in de vorige HTPC guide stond.
Die doet dat niet ? Wat voor audio stuurt die dan door over HDMI ?

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Laatst online: 02-09-2020
Kain_niaK schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:16:
De intel igp van de i3530 doet t ook. De oude G45 niet- 2 kanaals lpcm doet die geloof ik. Dus geen bitstreaming.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Even uit mijn hoofd doen de G45, GF8x00 en GF9x00 6 kanaals LPCM en de AMD780/785/790 2 kanaals LPCM. Van de AMD890 weet ik het niet zeker, maar het is iig niet HD bitsteaming.

De enige oplossing voor HD audio bitstreaming zonder discrete graphics card en/of audio card is Clarkdale op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:32
denk toch dat de videokaart als optie moet voor degene die niet in UPC gebied zitten. als je daar wel in zit (wat een heel groot deel van NL is) heb je er niets aan en is het toch een beetje geld weggooien en stroom voor niets gebruiken. anders in ieder geval erbij vermelden dat het geen meerwaarde heeft voor UPC-gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kain_niaK schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:16:
Op dit forum kwam ik het onderstaande overzichtje tegen, vond 'm zelf wel handig! :)

Dolby Digital and DTS bitstreams
  • Every motherboard's onboard audio codec (via optical or coaxial S/PDIF connector)
  • Every GeForce graphics card (actually audio is supplied by the onboard audio codec via an internal cable except for 9300/9400 iGPU, 210, GT 220 and GT 240.)
  • Every AMD 780G/785G/790GX/880G/890GX chipset motherboard
  • All the solutions mentioned below
Multichannel LPCM over HDMI
  • Every GeForce 9300 chipset motherboard
  • GeForce GT 220 and GT 240 graphics card
  • Every Radeon HD 4xxx/5xxx graphics card
  • Every Intel Core i5/i3 (Clarkdale) processor
Dolby TrueHD and DTS-HD High Resolution Audio/Master Audio bitstreams
  • Every Radeon HD 5xxx graphics card
  • Every Intel Core i5/i3 (Clarkdale) processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
A4-tje schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:28:
denk toch dat de videokaart als optie moet voor degene die niet in UPC gebied zitten. als je daar wel in zit (wat een heel groot deel van NL is) heb je er niets aan en is het toch een beetje geld weggooien en stroom voor niets gebruiken. anders in ieder geval erbij vermelden dat het geen meerwaarde heeft voor UPC-gebied.
Kun je dat wat verder uitleggen? Wat maakt het UPC gebied zo speciaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het feit dat UPC een proprietary encoding gebruikt voor digitale TV. Hierdoor is het niet mogelijk het digitale signaal op een HTPC te krijgen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Dat wist ik wel, maar ik begrijp niet wat dat met de videokaart te maken heeft. Tenzij hij de Anysee bedoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Kleine mededeling:

Nog ongeveer een week om je verbetervoorstellen (liefst in een volledig systeem) in te dienen! Daarna klim ik in de digitale pen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
late reactie maar dan toch :)
ik bedoelde het op de manier dat een GPU vooral handig is om van 1080i naar 1080p te gaan. aangezien je in het UPC gebied in zijn gehele geen digitaal via de htpc kan krijgen is de videokaart ook overbodig (zelfde geldt eigenlijk voor de de anysee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op de HTPC config heeft dat weinig invloed. Ik zou 1 goede HTPC voorstellen, en als tuner drie opties:
- de 'beste' DVB-T tuner (met smartcard) voor KPN Digitenne (rond 800.000 abo's)
- de 'beste' DVB-C tuner (met smartcard) voor Ziggo (rond 45% van hun 6-7 miljoen abonnees schijnt nu digitaal te kijken)
- de 'beste' DVB-S2 tuner (met smartcard) voor Canal Digitaal (rond 800.000 abo's)

...en erbij zeggen dat er voor de klanten van KPN IPTV, UPC en nostalgici ook nog wat (suboptimale) analoge kabeltuners zijn.

Welke die 'beste' tuner dan wel is, daar kan je weer over gaan discussieren. Maar met die 3 mogelijkheden heb je zo ongeveer 99% van alle digitale abo's waarbij het signaal naar een HTPC kan wel aan boord (er zijn op het moment grof geschat zo'n 5 miljoen digitale tv abo's totaal, dus dat is UPC, Ziggo, KPN, CD en alle kleine lokale kabelaars bij elkaar). Je zal altijd wel mensen overhouden die een andere tuner willen omdat ze alleen UK/Duitse sat zenders willen zien en geen smartcard nodig hebben, in een lokaal kabelgebiedje zitten waar de zenders FTA zijn, of Hackintosh willen draaien met EyeTV en dus een specifieke tuner moeten hebben, etc maar dan schiet je een beetje het doel van een BBG voorbij.

[ Voor 52% gewijzigd door Dreamvoid op 15-04-2010 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
dat is misschien ook een optie.
soort sectie 'digitale tv kijken en opnemen' eronder zetten met deze opties zodat mensen meteen weten wat ze extra moeten aanschaffen daarvoor en wat dat dan zou kosten. op die manier kunnen ze zelf nog beslissen welke optie ze nemen.

ben je trouwens nog steeds op zoek naar fans? anders zal ik daar eens goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiezes
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04 10:09
Edmin schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:11:
Als eerste de htpc voor de kleinere beurs:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 40,50€ 40,50
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 68,10€ 68,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,-

Het duurdere systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Anysee E30TCPlus€ 149,-€ 149,-
1Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition€ 37,79€ 37,79
1Intel Core i3 530€ 99,90€ 99,90
1MSI H55M-E33€ 74,63€ 74,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 739,12

In de BBG van januari heb ik ook wat helpen meedenken (en in februari zelf een htpc in elkaar gestoken). Qua tv-kaartjes, bitstreaming etc kan ik niks aanraden (gezien digitale tv van telenet dit toch onmogelijk maakt).

Mijn aankoop was de volgende, en gelijkt sterk op uw 'duurder' voorstel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 121,-€ 121,-
1Asrock H55M Pro€ 77,86€ 77,86
1Creative Inspire P380 (2.1, 2x 6W, 17W)€ 0,-€ 0,-
1Intel Core i3 530€ 94,01€ 94,01
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 96,95€ 96,95
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Azerty)€ 0,-€ 0,-
1Nexus Value 430€ 50,58€ 50,58
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 81,-€ 81,-
1Samsung SH-S223C€ 16,23€ 16,23
1Thrustmaster Firestorm Dual Analog III€ 7,99€ 7,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,62

Nu de verantwoording:
* Core i3 530: performante CPU, zuinig, geïntegreerde IGP
* Antec Fusion Remote Black: dit is het grote broertje van de Antec Microfusion. Komt zonder PSU, maar heeft enkele voordelen. Is groter: er past een full profile GPU in, heeft 2 3'5 bays ipv 1, heeft 2x 120mm fans ipv 2x 80mm; zou dus stiller moeten zijn. De afstandsbediening is ook uitgebreider dan bij de Microfusion. Deze kocht ik destijds aan een prijsje voor 100€
* De Samsung spinpoint F2 1.5 TB: was de goedkoopste 1.5TB HDD die op 5400rpm draaide. 5400rpm omdat dit zowel stiller als zuiniger zou zijn. De performance winst is verwaarloosbaar, en zeker voor gewoon htpc/mediacenter gebruik. (ik plan er trouwens binnenkort een 2e in te bouwen, zodat ik geen externe schijven meer hoef te gebruiken)
* Asrock moederbord: had alle aansluitingen die ik wou, en was verder de goedkoopste. Geen verdere reden waarom ik Asrock koos en geen Gigabyte, MSI of iets anders.
* Nexus voeding: omwille van de uitstekende reviews, voornamelijk de geluidsproductie. 430W is wat overkill, maar laat mogelijkheden open voor uitbreidingen zoals een GPU, wil ik er bijvoorbeeld ook een game machine van maken.
* 4GB ram, omdat ik ook de optie wil openlaten onproblematisch virtuele machines te draaien. (windows onder ubuntu, zonder te moeten rebooten). Kingston ValueRam - zonder heatsink - volstaat.
* Logitech Mediaboard Pro: ik wou persé een toetsenbord met touchpad dat op bluetooth werkte (mijn ervaring is namelijk dat sommige IR oplossingen slecht/niet werken vanop een afstand). Azerty, want ben Belg.
* optie genomen voor een DVD brander ipv Blu-Ray lezer. Heb namelijk toch een ps3 staan voor eventuele Blu-Rays. Verder staat mijn materiaal voornamelijk op harde schijf (gemakkelijker dan schijfjes). Deze Samsung was destijds de goedkoopste optie, enige reden voor deze keuze.
* Het 2.1 setje had ik over en maakt echt wel een groot verschil in vgl met geluid via de tv.
* De joypad had ik ook liggen en gebruik ik voor wat retrogaming met Mame. Dit was het goedkoopste (met analoge joysticks) dat ik destijds in de winkel kon vinden.
* Eerst was het plan om er een nvidia GT240 bij te nemen. Een passief gekoelde versie van Zotac (Zone Edition). Maar omdat deze niet leverbaar was, heb ik deze geannuleerd. Waarom een afzonderlijke GPU? Omdat ik het plan had Ubuntu te gebruiken ism Xbmc. Uit noodzaak windows moeten gebruiken (Ubuntu ondersteunt pas vanaf de volgende versie de intel igp). Verder zou ook Xbmc ondersteuning gaan bieden voor hardwarematige decoding in de volgende versie.

Ervaringen:
* Het systeem is niet superstil, en dat is voornamelijk te wijten aan de standaard koeler van intel. Ik plan dus ook de koeler te vervangen (waarschijnlijk door een Scythe Shuriken Rev. B, maar eerst nog wat opzoekwerk hierover).
* Door de overvloed aan mediamateriaal, ben ik nog genoodzaakt externe USB2 schijven te gebruiken. Ik plan er een 2e 1.5TB schijf in te bouwen voor het gemak, zodat alles intern kan. Nogal veel val ik in slaap voor de tv. De mediacenter zelf gaat dan in slaapmodus en schakelt zichzelf dus uit. De externe schijven echter blijven aan, en maken ook wat lawaai. Daarnaast oogt het niet echt met die schijven ernaast. Ook telkens de schijven inschakelen, uitschakelen en veilig verwijderen is niet meteen gebruiksvriendelijk in mijn perspectief. Ook vanuit het oogpunt van zuinigheid kan dit voordelen opleveren.
* Het LCD schermpje leek me leuk in het begin, maar is eigenlijk nutteloos. Ik schakel het meer uit dan dat ik het aan laat. Het is nogal fel, vooral in een donkere kamer. De afstandsbediening is wel leuk, meestal hoef ik er het toetsenbord helemaal niet bij te nemen.

Over je eerste goedkopere keuze:
* Als je dan toch voor een AMD Athlon X2 opteert, waarom geen 240E ipv een 215. De E versie zou zuiniger zijn.

Dus samengevat:
* Waarom kies je voor de Western Digital, en niet voor de Samsung Spinpoint? Deze is ietsje goedkoper.
* In de duurdere build zou ik alvast voor de Antec Fusion Black kiezen ipv de Microfusion, omwille van de hierboven opgesomde voordelen (stiller, meer uitbreidingsmogelijkheden).
* Gezien we toch tweakers zijn, en een stille werking een belangrijk punt is voor htpc's/mediacenters, zou ik er ook meteen een optie bijzetten voor een andere CPU koeler dan de intel stock cooler.
* Een simpel, goedkoop 2.1 setje maakt een echt groot verschil in vergelijking met het geluid van een tv. Misschien ook interessant om dit toe te voegen als optie bij de duurdere build.
* Je duurdere build heeft geen toetsenbord. De Logitech Mediaboard Pro is een goede keuze omwill van de touchpad en bluetooth. Bovendien moet je er dan ook nog een bluetooth dongle bijnemen.

Nog enkele zaken om over na te denken:
* Hoewel de TDP van een AMD X2 lager is dan die van de Intel Core i-series, zouden de intels toch zuiniger zijn, zowel onder idle als load : http://www.tomshardware.c...-core-i5-661,2516-13.html
* Review van de PSU: Nexus Value 430W : http://www.silentpcreview.com/article922-page6.html
* Waarom een 5400rpm schijf ipv een 7200rpm : http://techreport.com/articles.x/9378/14 & http://www.tomshardware.c...2tb-hdd-7200,2430-11.html
* De nieuwe Ubuntu & Xbmc zullen de intel igp van de Core i3/i5 serie ondersteunen, inclusief hardware accelerated decoding : Djiezes in "[ervaringen] XBMC Media Center - Deel XIV"

Desktop ; Htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313339

Omdat mITX op het moment hot is dacht ik een mITX voor te stellen. Nadelen zijn dat er minder opslagruimte is (kan worden opgelost met een NAS of USB disk) en dat blu-ray een dure zaak wordt i.v.m. slimline optical. Er is plek voor eventueel een bescheiden video kaart (low profile) en met de anysee USB tv kaarten kan er ook digitale tv gekeken worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Mini-ITX ISK 310-150€ 68,27€ 68,27
1Intel Desktop Board DH57JG€ 107,-€ 107,-
1Samsung SN-S083C€ 27,44€ 27,44
1Samsung Spinpoint M7 HM500JI€ 56,55€ 56,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Djiezes schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 10:50:
[...]
* Door de overvloed aan mediamateriaal, ben ik nog genoodzaakt externe USB2 schijven te gebruiken. Ik plan er een 2e 1.5TB schijf in te bouwen voor het gemak, zodat alles intern kan. Nogal veel val ik in slaap voor de tv. De mediacenter zelf gaat dan in slaapmodus en schakelt zichzelf dus uit. De externe schijven echter blijven aan, en maken ook wat lawaai. Daarnaast oogt het niet echt met die schijven ernaast. Ook telkens de schijven inschakelen, uitschakelen en veilig verwijderen is niet meteen gebruiksvriendelijk in mijn perspectief. Ook vanuit het oogpunt van zuinigheid kan dit voordelen opleveren.
Ben je hier niet een hybride fileserver/HTPC aan het bouwen dan? Dan moet je wel concessies doen idd. Wat is eigenlijk het idee achter deze BBG? Een "pure" HTPC of een toch wat meer allround apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De bedoeling van de BBG is een htpc neer te zetten, maar het is wel een voorwaarde dat hij alle componenten bezit. Het is dus niet de bedoeling dat we de storage in een NAS verzinnen (hoe logisch dat ook mag zijn). Daarom heb ik de WD green 1,5TB erin gezet.

Overigens ben ik voorstander van het door Dreamvoid aangehaalde idee om de TV kaart separaat te behandelen. Dan heb ik echter wel jullie hulp nodig bij het selecteren van de juiste decoders. Hoe ervaren ik ok ben in het bouwen van systemen; van tv-kaarten heb ik weinig verstand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Zonder decoder is er wat meer ruimte in het budget. Dan zou ik hierop uitkomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 121,-€ 121,-
1Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition€ 39,51€ 39,51
1MSI H55M-E33€ 67,38€ 67,38
2Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 5,07€ 10,14
1Nexus Value 430€ 50,58€ 50,58
1Samsung SH-B083L€ 80,96€ 80,96
1Scythe Ninja Mini Rev. B€ 26,95€ 26,95
1Western Digital Caviar Green WD15EARS€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 695,53

De Nexus fans vervangen de TriCools. Ik zou ze eigenlijk op 7V willen laten draaien, dus daar gaan we nog even naar op zoek. In principe zou de Ninja mini in staat moeten zijn om de i3 passief te koelen terwijl de Nexus fans onhoorbaar voor voldoende airflow zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
De anysee is wel een makkelijke en goed ondersteunde keus voor dvb-c met smartcard en werkt ook met WMC. Wel duur.
Hardcam dvb-c is niet goed te doen ivm de CAM afhankelijkheid, verkrijgbaarheid en kosten.
Softcam is goedkoper (standaard terratec kaartje ofzo) maar dan heb je geen WMC en meer installeer & config werk.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Leuk alternatief voor het toetsenbord: pricewatch: Rii Mini Wireless Keyboard / Mouse of pricewatch: Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)

[ Voor 30% gewijzigd door Tsurany op 19-04-2010 01:31 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Dat Logitech bord heb ik inderdaad in de basis htpc zitten. Het is een prima plank (wel zelf BT-dongle bij kopen) voor het geld, maar kan bij sommigen wat problemen bezorgen begrijp ik. Ik was zelf onder de indruk van de bouwkwaliteit van de Aurora.

Die Rii zou wel een mooi ding kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Edmin op 19-04-2010 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-04 08:49
De Rii Mini (ook iTrivia Palmkey, wordt onder verschillende namen verkocht) is nu ook verkrijgbaar bij Dealextreme voor ong. $66 (ong. €49). Omdat dit toetsenbordje onder verschillende namen verkocht wordt en de prijs redelijk hoog is voor DX ben ik er vrij zeker van dat dit geen namaak is. De foto's bevestigen dit deels.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35354
Bij Informatique:
http://www.informatique.nl/461245/itrivia-palmkey-wireless-micro-keyboard.html
Review:
http://www.youtube.com/watch?v=FYXyLdsFIDc

Als mijn huidig Trust HTPC plankje het begeeft (wat elk moment kan gebeuren, aangezien de bouwkwaliteit), ga ik wsch voor de Rii.

Bij DX hebben ze nog wel meer kleine htpc toestenbordjes. Misschien ook een vermelding waard?

[ Voor 3% gewijzigd door debbes op 19-04-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Punt is dat we gehouden zijn aan het aanbod uit de pricewatch. DX is daar helaas niet in opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:02
Edmin schreef op zondag 18 april 2010 @ 22:14:
Overigens ben ik voorstander van het door Dreamvoid aangehaalde idee om de TV kaart separaat te behandelen. Dan heb ik echter wel jullie hulp nodig bij het selecteren van de juiste decoders. Hoe ervaren ik ok ben in het bouwen van systemen; van tv-kaarten heb ik weinig verstand. ;)
Goed idee, ben zelf ook nog bezig met een HTPC, tv-kaart moet noodgedwongen een "normale" tv-kaart zijn zonder DVB-C vanwege UPC. Wellicht een overzicht met ook de inbouwhoogtes ivm full-height kaarten en kleine HTPC behuizingen? Ook jammer dat er niet zoveel reviews staan in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een ander punt met tuners is dat de HTPC zelf niet noodzakelijkerwijs een tuner nodig heeft. De tuner kan ook in een server in de meterkast zitten. Zo'n setup kan inmiddels met MediaPortal, MythTV en Vista/W7 Media Center (DVBLink Network Pack), en dan kan je de HTPC weer een slag kleiner bouwen (alleen een nettop of mITX bv).

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 19-04-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ja, maar nogmaals: we kiezen er specifiek voor om zo veel mogelijk in de htpc zelf te integreren. We bouwen nu eenmaal maar één systeem. Over andere netwerk devices hebben we het niet.

Overigens zou een separate server ook de kosten flink opjagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En het moet vooral een BBG blijven voor mensen die er niet al teveel verstand van hebben, mensen die bezig gaan met een server met tuner die kan recorden en streamen hebben vaak ook wel genoeg kennis om hun HTPC eisen daarop aan te passen en daardoor een voor hun geschikter systeem te kiezen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Eens.

Dus: welke tuners / decoders vinden we goed? De Anysee is vziw op dit moment de enige die de Ziggo kijkers fatsoenlijk kan bedienen. Dan blijven de DVB-S, KNP IPTV, Digitenne en analoge kijkers over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

over de tuners wou ik nog veel meer zeggen maar zoals Tsurany zegt en Ed-L beaamt gaat dit over beginners die je niet moet doodgooien met media-portal server en myth-tv.

dus als we het houden bij WMC zijn we genoodzaakt om voor dvb-c (Ziggo en Caiway) te kiezen voor de anysee E30TC plus. er is ook een anysee E30C plus maar deze is even duur en mist de dvb-t tuner.

digitenne kan dus met dezelfde anysee E30TC plus als bij dvb-c. kpn zelf levert trouwens de anysee E30 plus. trouwens de de meeste dvb-t stick achtige tv kaarten werken voor ned 1,2 en 3 maar de rest van de kanalen is geëncrypteerd. pinnacle en hauppauge hebben oplossingen om dit via een "usb ci kaartlezer iets" te doen maar dit is zeer onhandig, werken volgens mij niet in WMC (weet ik trouwens niet zeker) en zijn uiteinde bijna even duur als de anysee

dvb-s (kanaal digitaal) kan met de s variant van anysee, de anysee E30S2

voor analoog kunnen we denk ik het beste voor een haupauge of pinnacle insteekkaart kiezen helaas is de pctv line van pinnacle EOL dus komen we uit bij hauppauge. omdat hij low profile moet zijn komen we uit bij de win-tv hvr-2200. dit is een dual tuner voor pci-e x1. voor analoog kunnen we ook een usb-stick achtige tv-kaart pakken maar over het algemeen is de tuner van deze dingen gewoon slecht en de kwaliteit van de tuner is voor analoog belangrijk om nog een beetje fatsoenlijk beeld te krijgen.

edit: kpn iptv werkt via de experia box modem die het signaal via het ethernet netwerk naar een kastje stuurt dit is vij goed beveiligd dus kan niet via de pc ontvangen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 313339 op 19-04-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ik denk dat digitenne wel goedkoper dan de anysee. Die dvb-t stickjes waar het net over was hebben geen CI module. Ik meen aardig wat dvb-t kaarten te hebben gezien met een CI slot (of optie daarvoor). Daar kan je dus toch de standaard kpn CAM in doen voor alle kanalen.

Ik kijk nog wel wat rond als ik de tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Heb nog even zitten neuzen en ik bedacht me dat die Nexus fans wel stil zijn, maar dat je ze eigenlijk niet op max wil hebben draaien. Wellicht dat dit wat geluid kan afsnoepen:
pricewatch: Zalman FanMate 2
Eventueel met een splitterkabeltje erbij, maar die zijn net zo duur als een tweede fanmate. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:19

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik heb zelf de Antec Fusion Remote Zwart, maar de fans die erin huizen zijn echt niet heel lawaaierig. Je kunt ze beide op low zetten en je kunt er zelfs 1 helemaal uitzetten (niet aansluiten bijv.). Gezien het feit dat er dan nog steeds 1 richting cpu cooler aan het blazen is kun je het koelelement op de cpu lekker passief laten. Een 120mm fan verplaatst volgens mij wel genoeg lucht om de i3 koel te houden.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-04 22:54

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mijn idee voor de HTPC:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 435€ 65,52€ 65,52
1Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition€ 39,51€ 39,51
1Corsair CX400W€ 43,64€ 43,64
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 48,-€ 48,-
1LG BH10LS30€ 145,93€ 145,93
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 38,23€ 38,23
1MSI 785GM-E51€ 58,30€ 58,30
1Scythe Ninja Mini Rev. B€ 26,95€ 26,95
1Western Digital Caviar Green WD15EARS€ 87,-€ 87,-
1Zalman HD501€ 119,70€ 119,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 672,78

Kast > vind ik veel strakker dan de Antec's. Volop ruimte ook.
CPU > waarom zo'n cpu, als je toch al een aparte videokaart neemt ?
Vandaar gewoon een triple-core van AMD, goedkoper en je hebt eene xtra core op de koop toe.
Optical: voor niet zoveel geld meer heb je gelijk een Blueray brander.
Tobo: 70 euro voor een draadloos toetsenbord, is dat nou echt noodzakelijk ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Madrox schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:44:
Kast > vind ik veel strakker dan de Antec's. Volop ruimte ook.
Strakker is subjectief. Wat wel objectief is, is dat jouw kast geen display + a/b heeft. Een display is wel zo makkelijk als je niet altijd je tv aan wil zetten om een muziekje te luisteren.
CPU > waarom zo'n cpu, als je toch al een aparte videokaart neemt ? Vandaar gewoon een triple-core van AMD, goedkoper en je hebt eene xtra core op de koop toe.
Jouw cpu is wel iets goedkoper, maar niet veel. Daarbij is hij ondanks de extra core niet sneller en vooral niet zuiniger. De i3 530 is al een stuk zuiniger dan een X2 240 (totaal systeemverbruik).
Optical: voor niet zoveel geld meer heb je gelijk een Blueray brander.
Brander is een optie, maar hoeveel mensen ken jij die daadwerkelijk BRD schijfjes branden? Ik denk dan eerder aan een alternatieve keuze.
Tobo: 70 euro voor een draadloos toetsenbord, is dat nou echt noodzakelijk ?
Helaas wel. Het logitech bord is een aardig alternatief maar niet perfect. En zoals we eerder al hebben vastgesteld is er niet heel erg veel keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Edmin schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:46:
[...]

Strakker is subjectief. Wat wel objectief is, is dat jouw kast geen display + a/b heeft. Een display is wel zo makkelijk als je niet altijd je tv aan wil zetten om een muziekje te luisteren.
De Zalman heeft weer een hotswap 3.5inch rek, wat ook menigeen zal aanspreken.
Jouw cpu is wel iets goedkoper, maar niet veel. Daarbij is hij ondanks de extra core niet sneller en vooral niet zuiniger. De i3 530 is al een stuk zuiniger dan een X2 240 (totaal systeemverbruik).
Ruim 25 euro. Toch een redelijk bedrag op het totaal. De i3 530 is vooral zuiniger bij load, iets
wat bij een HTPC toch minder vaak voorkomt als bij een desktop pc. In idle maakt het zeer weinig uit.
Brander is een optie, maar hoeveel mensen ken jij die daadwerkelijk BRD schijfjes branden? Ik denk dan eerder aan een alternatieve keuze.
Nu nog niet maar wat niet is kan nog komen.
Helaas wel. Het logitech bord is een aardig alternatief maar niet perfect. En zoals we eerder al hebben vastgesteld is er niet heel erg veel keuze.
70 euro alleen voor het toetsenbord blijf ik te duur vinden, perfectie of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Madrox schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:57:
Zijn we een HTPC of een server aan het bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
[...]

In een server misschien wel, maar in een htpc gaat de voorkeur toch uit naar een disply boven een hot-swap rek.
Ruim 25 euro. Toch een redelijk bedrag op het totaal. De i3 530 is vooral zuiniger bij load, iets
wat bij een HTPC toch minder vaak voorkomt als bij een desktop pc. In idle maakt het zeer weinig uit.
Hij is ook duurder, maar zoals altijd betaal je steeds meer voor minder opbrengst.
Dat valt hier overigens best mee:
http://www.anandtech.com/show/2901/16
With the i3s you get a great dual-core chip that is competitive with AMD's Athlon II X4 line in many multi-threaded applications.

Nu nog niet maar wat niet is kan nog komen.
Nee, het gaat me om het nut van het branden van een BlueRay schijfje. Wie brandt zijn films nou op schijf? Daarom zeg ik: zet het erbij als alternatief. Nu vind ik de drive veel te duur. Sterker nog, €80 voor een optical is al veel te veel. Laat staan het dubbele.
70 euro alleen voor het toetsenbord blijf ik te duur vinden, perfectie of niet.
Dat is een keuze. Overigens ben je de BT dongle vergeten te vermelden. Het totale prijsverschil tussen de twee komt hiermee op een lousy twee tientjes.

BTW. Heb je de hele thread gelezen? Dan zie je dat het Logitech plankje wel in de basis htpc zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ja, precies. Hij is wel genoeg voor de basis Htpc maar niet voor de duurdere variant. Vreemd.
Gedl kan wat mij betreft beter besteed worden. Maar Ed, de config duurder maken omdat je keus voor
rrn TV-kaart aan de consument overlaat; is eigenlijk ook niet helemaal eerlijk. Als je dan toch de TV-kaart als
optie aanbied; moet de budgetprijs van de rest van de config natuurlijk omlaag. Althans, dat lijkt me logisch.

De blueray brander is idd geen noodzaak. Maar dat vind ik ook van de intel i3 530 cpu.

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 20-04-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nee, dat is niet vreemd. In een high-end bak mag je nu eenmaal voor wat meer luxe gaan. Dat is bij het high-end gamesysteem niet anders.
Daarbij maak ik het systeem niet duurder omdat de tv-kaart weggelaten wordt, maar maak ik gebruik van de fianciele ruimte om een paar nadelen van het originele systeem weg te werken. En het budget is er nu eenmaal. De redactie heeft dat in al haar wijsheid vastgelegd. Over de manier waarop ik het invul heb ik gelukkig wat meer te vertellen.
En nogmaals: als je het voor minder wil doen is er ook nog het instapsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Over DVB-S2 = TeVii PCI/PCI Express of USB kaarten zijn erg populair laatste tijd. Technotrend heeft er ook een paar die goed zijn.

Wat ik zou willen voorstellen : Een nVidia GPU voor het decoderen van materiaal en een ATI of Intel GPU dan wel geintegreerde GPU om DTS/Dolby HD door te geven. Misschien wel de ultieme oplossing zo ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Is dat vanwege de Linux compatibility? Anders kan je net zo goed een i3 (of Pentium G6950) setup nemen en die centen voor de GPU in de zak houden.

Voor S2 zijn er heel veel mogelijkheden qua tuners: Met CI (Technotrend, Terratec, Hauppauge) of met softCAM (Anysee, TeVii + losse Phoenix cardreader). Werkt allemaal met Canal Digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Wat dat betreft zouden we voor de goedkoopste oplossing kunnen kiezen, maar ik weet niet precies wat de gevolgen van die keuze zijn.
Kun je even een paar links naar de PW erbij plaatsen zodat ik me er in kan verdiepen?

@nero355:
Wat zou je als alternatief voor willen stellen en onder welke omstandigheden is die NV kaart de betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Edmin schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:07:
@nero355:
Wat zou je als alternatief voor willen stellen en onder welke omstandigheden is die NV kaart de betere keuze?
Rest van het systeem kan Intel of AMD zijn dat maakt niet veel uit.

Een nVidia kaart wegens betere hardwarematige decodering dan een ATI (sowieso) of Intel kaart (voor zover ik weet). Onder Linux natuurlijk helemaal ideaal of Windows + CoreAVC in plaats van DXVA. Iets van een GT320/340 moet genoeg zijn zelfs voor 1080i real-time HDTV te decoderen :)

Dan zou dus een IGP alleen het geluid kunnen doen waar de nVidia kaart een stuk slechter in is op dit moment.

Ik ben echt vreselijk benieuwd of dit mogelijk is en stabiel zou werken : Lijkt me echt ideaal !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
is het hebben van een ssd ook niet makkelijk voor een snelle opstart?
of wordt er van uitgegaan dat de HTPC alleen in slaapstand gaat en dus binnen een paar seconden gebruiksklaar is?
kan natuurlijk ook een budget kwestie zijn maar er was wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nero355 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:22:

Ik ben echt vreselijk benieuwd of dit mogelijk is en stabiel zou werken :
je weet dus niet of het goed werkt en gaat dit toch aanraden in de BBG???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zelf heb mijn afgelopen 3 HTPCs altijd in slaapstand gehad. Waarom zou je dat eigenlijk niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiezes
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04 10:09
[...]
De i3 530 is vooral zuiniger bij load, iets wat bij een HTPC toch minder vaak voorkomt als bij een desktop pc. In idle maakt het zeer weinig uit.
Dat heb je dan wel mis. Zowel onder idle als load verbruikt de i3 (en i5) minder dan een Athlon X2, en ja, ook de E edities.
Hier een vergelijking tussen de Core i5 661 & Athlon X2 240E: 17W minder onder idle; 13W minder onder load.
http://www.tomshardware.c...-core-i5-661,2516-13.html
Gezien we het over de Core i3 gaat, moet hier zeker een vergelijking kunnen worden gemaakt. Core i5 661 heeft zelfs een TDP van 87W itt tot de Core i3 met zijn 73W.

Tel daarbij dat de Core i3 een performantere PCU is dan jouw voorstel, dan is de keuze toch snel gemaakt.

Zie ook http://www.anandtech.com/show/2921/2

---
Dreamvoid schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:17:
[...]
Ben je hier niet een hybride fileserver/HTPC aan het bouwen dan? Dan moet je wel concessies doen idd. Wat is eigenlijk het idee achter deze BBG? Een "pure" HTPC of een toch wat meer allround apparaat?
Ja, eigenlijk wel. Maar mijn punt was eerder dat de keuze van mijn case - Antec Fusion Black - dat toeliet omdat die plaats biedt aan 2 3"5 bays itt de Antec Microfusion met maar 1 3"5 bay. (Naast mijn punt over het gebruiksgemak en esthetisch oogpunt geen externe schijven te moeten gebruiken).

--
MaDLiVe schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 01:55:
Ik heb zelf de Antec Fusion Remote Zwart, maar de fans die erin huizen zijn echt niet heel lawaaierig. Je kunt ze beide op low zetten en je kunt er zelfs 1 helemaal uitzetten (niet aansluiten bijv.). Gezien het feit dat er dan nog steeds 1 richting cpu cooler aan het blazen is kun je het koelelement op de cpu lekker passief laten. Een 120mm fan verplaatst volgens mij wel genoeg lucht om de i3 koel te houden.
Juist, ik heb deze ook. De fans zelf - als je ze op 'low' zet - zijn niet lawaaierig. Mijn CPU op die manier passief laten koelen heb ik nog niet geprobeerd. Ik dacht er eerder aan mijn stock cooler te vervangen door een stiller exemplaar.

Desktop ; Htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
A4-tje schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:54:
is het hebben van een ssd ook niet makkelijk voor een snelle opstart?
of wordt er van uitgegaan dat de HTPC alleen in slaapstand gaat en dus binnen een paar seconden gebruiksklaar is?
kan natuurlijk ook een budget kwestie zijn maar er was wat ruimte.
Ga er maar vanuit dat hij voornamelijk in de slaapstand staat. Daarbij is €100 (Intel X25-V als voorbeeld) een hoop geld voor een paar seconden opstartwinst.

Zelf zou ik kiezen voor een klein SSD'tje als OS schijf en data op een NAS zetten, maar in de BBG maken we complete systemen. Wat dat betreft is de htpc al een uitzondering, omdat er geen scherm bij zit.

Anoniem: 313339 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:57:
[...]

Mijn ervaring is dat de BBG relatief vaak rechtstreeks wordt overgenomen en gekocht. Dan is een dergelijk experiment absoluut niet wenselijk, idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Edmin schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:10:
Daarbij maak ik het systeem niet duurder omdat de tv-kaart weggelaten wordt, maar maak ik gebruik van de fianciele ruimte om een paar nadelen van het originele systeem weg te werken. En het budget is er nu eenmaal. De redactie heeft dat in al haar wijsheid vastgelegd. Over de manier waarop ik het invul heb ik gelukkig wat meer te vertellen.
En nogmaals: als je het voor minder wil doen is er ook nog het instapsysteem.
Je zegt toch duidelijk op de vorige pagina dat door het weglaten van de decoder er meer ruimte overblijft voor
andere zaken. Maw; je maakt het systeem duurder. Geeft niet, maar wees daar dan helder over.
Om de HTPC compleet te maken, zal men nml. wel een decoder erbij moeten nemen. Dat bedoel ik.
Djiezes schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:54:
[...]
Dat heb je dan wel mis. Zowel onder idle als load verbruikt de i3 (en i5) minder dan een Athlon X2, en ja, ook de E edities.
Hier een vergelijking tussen de Core i5 661 & Athlon X2 240E: 17W minder onder idle; 13W minder onder load.
http://www.tomshardware.c...-core-i5-661,2516-13.html
Gezien we het over de Core i3 gaat, moet hier zeker een vergelijking kunnen worden gemaakt. Core i5 661 heeft zelfs een TDP van 87W itt tot de Core i3 met zijn 73W.
Tja, het is maar wat je bron is. Hier zijn de verschillen, zeker onder idle, toch echt kleiner.
http://www.bit-tech.net/h...-core-i3-530-cpu-review/8
of hier
http://www.techpowerup.co...l/Core_i3_540_530/11.html
Waar met Cool & Quiet de verschillen onder idle zelfs bijna nihil zijn...
http://www.tomshardware.c...athlon-ii-x3,2452-12.html
71 watt ondel idle bij tom's...

[ Voor 38% gewijzigd door Madrox op 20-04-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Een tuner is geen verplichting. Er zijn mensen zat die een htpc hebben zonder tuner en er perfect gelukkig mee zijn. In het verleden was de tuner een ondergeschoven kindje en werd voor een analoog kaartje gekozen om het maar generiek te houden. Daar wil ik nu wat aan gaan doen. Het is echter niet te doen om dat qua prijs exact te matchen. Voor de ene provider ben je klaar met een tuner van drie tientjes, terwijl je bij de ander niet voor minder dan €130 mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een HTPC zonder tuner is wel heel magertjes en schiet ook een van de belangrijkste functies van zo'n ding voorbij. IMO moet een volwaardige HTPC anno 2010 tenminste de volgende dingen kunnen:
- Live HDTV (1080i/720p) in combinatie met een Ziggo, Digitenne of Canal Digitaal abo (covert bijna 100% van de markt aangezien UPC en KPN IPTV niet op n HTPC kan)
- PVR
- muziek (CD/DVD en MP3/AAC)
- film (DVD, BluRay en tenminste 40 mbit 1080p H.264-in-MP4)
- foto's

...en de volgende features hebben:

- HD Audio output (minimaal 6-kanaals LPCM)
- HD Video output (HDMI)
- minimaal 250 GB aan storage
- Gbit netwerk
- IR afstandsbediening
- lage/brede behuizing die niet al te lelijk is :)

Daar kan je nog wat "nice to haves" aan toevoegen (genoeg gpu power voor VA deinterlacing, HD Audio bitstreaming, dual tuner, meer storage, SSD voor het OS, draadloos toetsenbord/touchpad, RF/BT ab, WiFi, etc), of dingen afhalen die je niet nodig hebt (optical drive, tuner, HD audio, fancy behuizing).

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 21-04-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar de eisen die je stelt aan de htpc zijn toch behoorlijk subjectief. Veel zaken zijn afhankelijk van overige infra. Heb je digitale TV? Bij wie? Wat voor televisie (merk, model) heb je? Wat voor receiver? Hoe ziet je netwerk eruit?

Dat zijj allemaal zaken die je niet zomaar als vanzelfsprekend kunt nemen. In een eerdere BBG heb ik daarom ook heel strak aangegeven wat de eisen voor die BBG-htpc waren. Deze keer probeer ik dat op te vangen door wat meer flexibiliteit in te bouwen en opties te geven. Uiteindelijk zit de kracht niet alleen in de gekozen setup, maar ook in de begeleinde tekst en onderbouwing. ;)

edit: ik had het venster open staan omdat ik zat te bellen, dus heb je edit niet meegenomen in mijn betoog :)

[ Voor 7% gewijzigd door Edmin op 21-04-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:01

Eijkb

Zo.

Ik heb thuis een mediapc (ik noem hem toch echt zo :+) welke is aangesloten op een HD Ready LCD TV. Ik heb dus geen nood aan 1080i/p. Ik kijk daarnaast nauwelijks TV en neem al helemaal niets op. Ik heb zelfs geen DVD / BR speler er in zitten. Wel een internetaansluiting voor de nodige voorraad series / films.

Ik denk dat iedereen voor hem of haarzelf moet uitmaken wat nodig is. Mijn eisen waren 720p en geluidsloos. Dan kan je voor een beperkt bedrag al een afdoende HTPC samenstellen in een mooie kast.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Daar men de i3 530 de voorkeur geeft boven een Athlon cpu, heb ik die erin gezet. Ook
is er behoefte aan een display. Wel, de Antec kast vind ik gewoon niet mooi genoeg en
dan kom je algauw bij een kast zoals de Zalman. Het kost wat meer, maar het bied ook meer.
Hotswapping drivebay is bijv. heel interressant, ik heb zoiets zelf ook in mijn bigtower en het is
heerlijk. Nooit meer de kast open om een hdd te testen, aan te sluiten om data over te pompen.
Geen gedoe met externe losse kasten, kabels whatever. Ben er een groot voorstander van.

Nu, dat krijg je standaard bij deze Zalman, plus de luxe afwerking, display en nog meer van dat lekkers.

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Straight Power BQT E7-400W€ 48,90€ 48,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 37,69€ 37,69
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 38,23€ 38,23
1MSI H55M-E33€ 68,-€ 68,-
1Samsung SH-B083L€ 80,96€ 80,96
1Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI€ 43,71€ 43,71
1Scythe Big Shuriken€ 25,19€ 25,19
1Western Digital Caviar Green WD15EARS€ 86,75€ 86,75
1Zalman HD503€ 157,30€ 157,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,74

Als er toch gelet word op een paar watt, ook gelijk maar zo'n beetje het zuinigste S1156 plankje genomen.
Tenminste, als we de review van T.net zelf hierover mogen geloven.
Totslot een "ordinaire" 4550 erin, toch weer goedkoper en als ik het niet verkeerd heb niks langzamer dan de 5450. De HD5450 is wel iets zuiniger zie ik, dat geeft hem "de edge" denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Eijkb schreef op woensdag 21 april 2010 @ 11:16:
Ik denk dat iedereen voor hem of haarzelf moet uitmaken wat nodig is. Mijn eisen waren 720p en geluidsloos. Dan kan je voor een beperkt bedrag al een afdoende HTPC samenstellen in een mooie kast.
Dan kan je ook een AppleTV kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Madrox schreef op woensdag 21 april 2010 @ 12:43:

Als er toch gelet word op een paar watt, ook gelijk maar zo'n beetje het zuinigste S1156 plankje genomen.
Heb je een review? De E33 werd namelijk behoorlijk goed getest op HWI.
Tenminste, als we de review van T.net zelf hierover mogen geloven.
Totslot een "ordinaire" 4550 erin, toch weer goedkoper en als ik het niet verkeerd heb niks langzamer dan de 5450. De HD5450 is wel iets zuiniger zie ik, dat geeft hem "de edge" denk ik.
De 4550 doet daarnaast ook geen DTS HD, maar 'slechts' multichannel LPCM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ed, die review staat hier op T.net zelf, zoals ik al zei.... moet ik je nou nog een link geven 8)7
Ja, heb de 5450 er alweer terug in gedaan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rattenfanger
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-04 09:38
Linkjes zijn altijd handig toch? ;) En aangezien ik zelf ook even wilde kijken post ik um direct maar hier :)

reviews: Vijf H55/H57-moederborden getest
Gezien de zeer geringe verschillen tussen de moederborden in de benchmarks, zal de strijd in een andere arena dan die van de prestaties moeten worden gestreden.
Het energieverbruik dus. En daar blijkt de MSI H57M-ED65 wel degelijk in uit! Al is er hier geen vergelijking met de E33.

Edit:
Op http://mobile.hardware.in...borden_vergelijkingstest/ is wel een vergelijking tussen de E33 en de Intel DH55TC. Aangezien de DH55TC ook op de T.net review staat is er wel een soort vergelijking mogelijk.

Hw.info   T.net
Intel DH55TCMSI H55M-E33+ -Intel DH55TCMSI H57M-ED65+ -
Idle44,845,8-1,4674918
Cinebench84,886,4-1,68889-1

Conclusie:
MSI H57M-ED65 is een stuk zuiniger dan Intel DH55TC (vooral Idle)
Intel DH55TC is iets zuinger dan MSI H55M-E33
MSI H57M-ED65 is een stuk zuinger dan MSI H55M-E33

Als het verschil echt rond de 15 watt ligt betaal ik de meerprijs wel :)

[ Voor 51% gewijzigd door rattenfanger op 21-04-2010 14:14 . Reden: Verwijzing naar hardware.info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Uit jouw lijstje haal ik anders dat de E33 iets zuiniger is, lees ik dat goed ?
Al kan je dat helaas niet 1 op 1 vertalen, er zijn verschillende voedingen gebruikt.
Maar als het dicht bij elkaar ligt, is de E33 denk ik aantrekkelijker vanwege de prijs.

[ Voor 56% gewijzigd door Madrox op 21-04-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rattenfanger
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-04 09:38
Puur even de idle stand genomen (voor de meeste mensen het belangrijkste omdat muziek niet veel load veroorzaakt):
Intel DH55TC is 1 watt zuiniger dan de MSI H55M-E33. De Intel DH55TC is 18 watt MINDER zuinig dan de MSI H57M-ED65. E33 de ED65 verschillen dus rond de 16 watt in het voordeel van de ED65.

15 watt verschil is nogal wat. Onder load verschilt het inderdaad minder maar load komt ook veeeel minder vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hetzelfde moederbord, die Intel is hier bij T.net 18watt minder zuinig dan bij Hardware.info, hoe kan dat dan ?
Nee, volgens mij klopt er iets niet aan dit vergelijk en daarom kan je daar ook niet jouw conclusie aan verbinden
lijkt me.

Zowiezo niet handig om met 750watt+ voedingen te testen. Lijkt me zwaar overkill voor dit soort configs.
(750watt PC-Power hier en 850 Coolermaster bij HW-Info).

Sparkle Power's 250W ATX12V 80 Plus SPI250EP
http://www.silentpcreview.com/article815-page4.html
40.5 51.7 78.3%
65.5 80.3 81.5%

Antec CP-850: Unique PSU with Top Performance
http://www.silentpcreview.com/article971-page5.html
41.4 60 69.0%
63.5 86 73.9%

Verschil bij +/- 40watt = +/- 8watt
Verschil bij +/- 65watt = +/- 8watt

Bij idle kan het toch zo'n 8watt schelen.

Deze is iets zwaarder en doet het ook erg goed bij lage loads:
http://www.silentpcreview.com/article286-page4.html

[ Voor 63% gewijzigd door Madrox op 21-04-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 313339 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:57:
Ik ga er vanuit dat in dit topic vooral mensen posten die zich interesseren en experimenteren met HTPC's. Als er dan iemand tussen zit en hij of zij weet dat het 100% goed werkt dan is dat zeker aan te raden ja.

Daarnaast : Dit is Tweakers !! Dan mag zoiets best erbij als eventuele optie met enige uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Madrox schreef op woensdag 21 april 2010 @ 13:22:
Ed, die review staat hier op T.net zelf, zoals ik al zei.... moet ik je nou nog een link geven 8)7
oeps....

Het verbruik van dat bord is inderdaad indrukwekkend, maar omgekeerd evenredig is hetzelfde waar voor de prijs :X
Wellicht dat de GA-H55M-UD2H een mooi alternatief is. In Idle verbruikt hij ook erg weinig, terwijl hij een acceptabeler prijs heeft.

Echter, als ik naar de HWI review kijk, verbruikt de GA-H55M-UD2H daar net zo veel in Idle als de H55-E33... :?
http://www.hardware.info/...orden_vergelijkingstest/8

nero355 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:45:
[...]

Daarnaast : Dit is Tweakers !! Dan mag zoiets best erbij als eventuele optie met enige uitleg ;)
Het is best een interessant gegeven, maar als we niet 100% zeker zijn dat het werkt, kan het nooit een BBG zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Edmin op 21-04-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Het intel bord doet het ook goed kwa zuinigheid en is (of was) een van de goedkoopsten.

http://www.silentpcreview.com/article1013-page5.html

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 21-04-2010 17:14 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet bestemd voor het stellen van vragen over je eigen htpc! Hier beperken we ons tot de discussie over het htpc systeem dat op 1 mei op de frontpage zal verschijnen.