[BBG] MultiMedia / HTPC-systeem september-december 2010 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:
  • 12.136 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Op 1 september willen we weer een htpc in de BBG presenteren. In dit topic wil ik graag jullie adviezen meenemen om samen tot een goed onderbouwd systeem te komen, dat met recht het predikaat 'best buy' mag dragen. Ook deze maand gooi ik er weer een klein extraatje in, door naast het origineel een variant op de htpc aan te bieden die geschikt moet zijn om dienst te doen als game pc voor in de huiskamer.

Allereerst de normale htpc. Met een budget van €750 wil ik een systeem neerzetten met de volgende eigenschappen:
- Vormgeving passend bij A/V apparatuur in de woonkamer
- Vlekkeloze 1080p weergave, incl upscalen en deinterlacen
- Voldoende interne opslag
- Bitstreaming audio
- Aansluitingen middels hdmi
- Volledige BluRay ondersteuning, incl 24p weergave
- Tuners worden, net als vorige keer, separaat in de BBG opgenomen.

Met dat lijstje kom ik tot onderstaande configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 97,-€ 97,-
1Thermaltake DH202€ 157,-€ 157,-
1Scythe Big Shuriken€ 24,-€ 24,-
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 4,-€ 4,-
1Scythe Kama Flow 2 80mm - 1400RPM, 80mm€ 6,34€ 6,34
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 68,40€ 68,40
1AMD Athlon II X2 240€ 48,41€ 48,41
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 70,05€ 70,05
1Nexus Value 430€ 55,50€ 55,50
1TakeMS TMS2GB364D08x-107€ 40,46€ 40,46
1MSI 870A-G54€ 82,60€ 82,60
1Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2€ 74,77€ 74,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 728,53

Onderbouwing:

Behuizing
Hier twijfel ik nog een beetje over. Ik ben bewust afgestapt van de Antec cases van vorige keer en de Thermaltake vind ik echt erg mooi en compleet. Helaas lijkt het erop dat deze case over een gelijksoortige display beschikt als de Antecs, wat betekent dat ze niet van de allerbeste kwaliteit zijn. De fans schijnen wat luidruchtig te zijn, dus die worden vervangen voor een 120mm Nexus en een 80mm Scythe. Verder is ook deze case weer dik 40cm diep. De enige behuizing die ik kon vinden die minder diep is en toch betaalbaar, is de Silverstone GD05, maar die heeft weer geen display (wat ik belangrijk vind) en ook geen mogleijkheid om er één in te bouwen naast het optische station.

CPU/mobo/RAM
24p weergave en geavanceerde deinterlacing brengen met sowieso tot de eis dat er een discrete gpu in dit systeem nodig is. Dat maakt de keuze voor een Intel of AMD systeem een stuk eenvoudiger. Omdat we minder cpu kracht nodig hebben kies ik voor de portemonnee en dus voor een AMD systeem. Het moederbord zou eventueel nog goedkoper kunnen door te kiezen voor een variant zonder usb3 en sata-600. De cpu is sterk genoeg voor ons doel en het geheugen staat op de QVL van het moederbord.

HDD
Omdat ik er deze keer vanuit ga dat het systeem zelf over opslag moet beschikken, heb ik er een grote en stille HDD in gezet. Nadeel is dat ik een 2TB HDD wel erg duur vind. Voor €130 heb je namelijk ook twee 1,5TB F2's.

GPU
Bitstreaming audio is iets dat we nog steeds niet op de lower-end nVidia gpu's terugvinden, al zal dat imho niet lang meer duren nu gf104 het ook blijkt te kunnen. Tot die tijd is ATi onze beste keuze. De vorige BBG was er nog wat discussie over de mogelijkheden van de HD5440, daarom heb ik nu voor een passief gekoelde HD5570 gekozen.

Voeding
Een blijvertje uit de vorige BBG's. Dit is nog steeds de stilste voeding van enige kwaliteit die je voor dit geld kunt kopen. Ik heb inmiddels passieve varianten van Seasonic gezien, maar die moeten ruim meer dan €100 gaan kosten... :X

Toetsenbord
Nog steeds een indrukwekkend stukje hardware. Het kan goedkoper, door voor het Logitech Mediaboard Pro te kiezen, maar dit is toch wel een stukje luxer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Om onze htpc om te bouwen naar een gamebak heb ik het volgende verzonnen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 97,-€ 97,-
1Thermaltake DH202€ 157,-€ 157,-
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 68,40€ 68,40
1Arctic Cooling Accelero L2 Pro€ 10,56€ 10,56
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 74,50€ 74,50
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 72,41€ 72,41
1AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W)€ 130,64€ 130,64
1MSI 870A-G54€ 78,51€ 78,51
1Club3D HD5770 (CGAX-57724I)€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 917,86

De HD5770 is voldoende sterk om mee te gamen op 1920*1080. Het is zeker geen Crysiskiller, maar hij heeft twee voordelen: ten eerste is hij niet te hongerig voor onze voeding en ten tweede zijn er aftermarket koelers beschikbaar om het geluidsniveau te drukken. In dit geval moet de Arctic Cooling Accelero L2 Pro daarvoor zorgen. Het ding kost een tientje, dus niets gewonnen, niets geronnen. Ik had graag een GTX460 in het systeem gezet, maar die vereist een andere voeding en er is nog geen stillere koeling voro verkrijgbaar.
Om de cpu wat meer gamebestendig te maken heb ik gekozen voor een Phenom II X4 945, die nog een redelijk TDP behoudt ten opzichte van de 955 en hoger. Ook het geheugen wordt opgekrikt naar 4GB.

Hier mee wil ik de discussie graag aftrappen. Heb jij een ander beeld bij een htpc die aan voornoemde eisen voldoet bij het gestelde budget? Zou jij de gamevariant anders aanpakken? Ik ben benieuwd!

Modbreak:Dit topic is niet bestemd voor het stellen van vragen over je eigen htpc. Daar is nog steeds het [BBG aanschaf] topic voor geopend.

[ Voor 99% gewijzigd door Edmin op 05-08-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Waarom voor het game systeem geen Vapor-X? pricewatch: Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE. Dacht je van deze in plaats van het 5570: pricewatch: Club3D HD5550 Noiseless Edition. Maar een dimm in het goedkope systeem?

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 05-08-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Beide kaarten zjin in principe prima alternatieven. Deze 5550 heeft een 100MHz lage gpu clock en minder geheugen. Ik zal eens opzoeken of dat nog van invloed is op de htpc performance.
Maar een dimm in het goedkope systeem?
Geheugensnelheid zal niet bepaald een probleem worden in een htpc, maar die ene dimm kan prima vervangen worden voor pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36786

Ik ben toevallig net zelf bezig om een HTPC met gaming mogelijkheden samen te stellen.
Belangrijk voor mij is de stilheid van het systeem + voldoende power voor games + voldoende hdd ruimte voor media
Hierbij mijn configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 63,20€ 126,40
1Silverstone LC17€ 86,92€ 86,92
2Nexus 92mm PWM Series Real Silent case fan, 92mm€ 4,66€ 9,32
3Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm€ 5,-€ 15,-
1Arctic Silver Arctic Silver 5€ 5,-€ 5,-
1Intel Core i7 930€ 249,38€ 249,38
1LG CH08LS10 (8x, SATA-300, dual-layer, Zwart, OEM)€ 69,-€ 69,-
1Corsair VX450W€ 61,83€ 61,83
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 72,41€ 72,41
1Asrock X58 Extreme3€ 169,45€ 169,45
1Sapphire Vapor-X HD5750 1GB GDDR5 PCIE€ 103,50€ 103,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 992,21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ik heb je in het BBG topic al verteld dat je naar mijn mening een veel te zware cpu in je systeem hebt. Daardoor is je systeem ook erg duur geworden. Mijn configuratie is goedkoper en sneller in een potje FIFA2011 of een rondje racen in DIRT. :Y

edit:
Misschien is het leuk als je aangeeft waarom je de voorkeur aan jouw systeem zou geven boven het mijne?

[ Voor 18% gewijzigd door Edmin op 05-08-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Edmin schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:57:
Ik heb je in het BBG topic al verteld dat je naar mijn mening een veel te zware cpu in je systeem hebt. Daardoor is je systeem ook erg duur geworden. Mijn configuratie is goedkoper en sneller in een potje FIFA2011 of een rondje racen in DIRT. :Y

edit:
Misschien is het leuk als je aangeeft waarom je de voorkeur aan jouw systeem zou geven boven het mijne?
Idd, qua gaming en de rest zou je dan veel geld kunnen besparen door een core i5 760 te nemen. Voor gaming heb je niets aan die core i7 930. HTPC doel einden heb je ook genoeg aan minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36786

Edmin schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:57:

Ik wil dat mijn PCtje een alleskunner en toch nog stil is.

De LC17 vind ik persoonlijk een mooie kast en is wat goedkoper dan de Thermaltake. Fancy schermpjes hoeven van mij niet.

Omdat ik ook foto's ga opslaan op het systeem kies ik voor wat extra zekerheid met een mobo die RAID ondersteund en 2x een HDD zodat ik een RAID1 config kan draaien.

De fans uit de LC17 ga ik vervangen door stillere fans (wellicht ook overkill, ze zijn al redelijk stil van zichzelf)

Verder kies ik voor de Vapor-X HD5750 1GB omdat deze wat kleiner van formaat is dan andere kaarten, erg stil en toch krachtig.

De Big Shuriken spreekt denk ik voorzich :-)

Ik ga voor de rekenkracht van de i7 930 omdat ik zelf altijd van alles aan troep op de PC installeer (denk aan vmware, wamp, dvblink etc.).
Dan zul je natuurlijk zeggen dat de PC daar niet voor bedoelt is, en dat heb je waarschijnlijk nog gelijk ook. Maar ik wil (lees mag niet van mijn wederhelft) niet nog een PC in huis die 24x7 staat te draaien. Zoals ik als zei, ik wil een alleskunner.

Dat was niet de insteek van de BBG, maar het is altijd leuk om je gedachten te delen :)

En verklaar me nu maar voor gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
- Vlekkeloze 1080p weergave, incl upscalen en deinterlacen
Ik neem aan dat je daar de hoogste kwaliteit (Vector Adaptive) deinterlacing mee bedoeld? Deinterlacing kunnen ze allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Dreamvoid schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:54:
[...]

Ik neem aan dat je daar de hoogste kwaliteit (Vector Adaptive) deinterlacing mee bedoeld? Deinterlacing kunnen ze allemaal wel.
Uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is erg slecht of niet leverbaar, sommige webshops zeggen dat ze hem kunnen leveren maar dit is natuurlijk altijd afwachten vooral als de meesten geen voorraad hebben en ook niks bij de leverancier te krijgen is.
CPU/mobo/RAM
CPU is EOL, geheugen amper leverbaar gewoon Kingston nemen dus. Mobo met USB 3.0 kan idd wel handig zijn voor een externe HD in de toekomst.
HDDVoor €130 heb je namelijk ook twee 1,5TB F2's.
Doe je één met een optie voor twee, maar 2TB kan natuurlijk ook, HD kan iedereen zelf wel kiezen en bepalen, dus misschien een 1TB, 1,5TB en 2TB noemen en ruimte houden voor een tweede of eventueel derde.
GPU
Zo uit mijn hoofd zei Anand dat de HD5670 de meest perfecte HTPC videokaart was.
VoedingIk heb inmiddels passieve varianten van Seasonic gezien, maar die moeten ruim meer dan €100 gaan kosten... :X
Dat is een 80 plus Gold voeding en die beginnen altijd vanaf 100 euro, dit zijn nu eenmaal de kosten van zo'n high-end product, maar er zijn ook Seasonic's met 80 plus Bronze van 330 Watt te krijgen. :)
Toetsenbord
Nog steeds een indrukwekkend stukje hardware. Het kan goedkoper, door voor het Logitech Mediaboard Pro te kiezen, maar dit is toch wel een stukje luxer.
Maar 10 op voorraad bij de leverancier volgens MaxICT, zou die andere dus ook overwegen, maar sowieso als alternatief noemen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 20:50:
[...]
Is erg slecht of niet leverbaar, sommige webshops zeggen dat ze hem kunnen leveren maar dit is natuurlijk altijd afwachten vooral als de meesten geen voorraad hebben en ook niks bij de leverancier te krijgen is.
Alternatieven zijn wmb:
pricewatch: Nox Live 2
pricewatch: Antec Fusion Remote Zwart
pricewatch: Zalman HD503
CPU is EOL, geheugen amper leverbaar gewoon Kingston nemen dus. Mobo met USB 3.0 kan idd wel handig zijn voor een externe HD in de toekomst.
cpu vervangen voor een 245 of een 250 dan.
Doe je één met een optie voor twee, maar 2TB kan natuurlijk ook, HD kan iedereen zelf wel kiezen en bepalen, dus misschien een 1TB, 1,5TB en 2TB noemen en ruimte houden voor een tweede of eventueel derde.
Ik denk dat het standaard de 1,5TB wordt vanwege de €/GB verhouding, met een vermelding voor uibreiding.
Zo uit mijn hoofd zei Anand dat de HD5670 de meest perfecte HTPC videokaart was.
Anand zei in de initiele review van de HD5670:
All of this data points to the 5670 making for a good HTPC card, certainly one as good if not better than the GT 200 series, and definitely better than the 4670. It’s cool and quiet, everything an HTPC card needs. However we’re more interested in where the 5500 series would place here – few HTPCs need this much rendering power, and with the 5500 series sub-50W power draw, it may be an even better choice.
Anand was ook niet enorm enthousiast over de 5570:
As a result, the 5570 does no better on the Cheese Slices video test than the 5450. With ESVP enabled, it can’t do Vector Adaptive Deinterlacing to correct jagged lines on things such as sports fields. It’s still a small issue, but it stands in the way of HTPC perfection.
Het punt is dat AT struikelt over het gebrek aan Vector Adaptive (VA) Deiniterlacing wanneer ESVP (Ensure Smooth Video Playback) wordt ingeschakeld, maar zich in dat artikel nog niet realiseert wat ESVP is. ESVP is een beveiliging in de drivers die voorkomt dat je handmatig het niveau van deinterlacing hoger instelt dan de gpu aankan. Daarmee verzeker je jezelf er dus van dat video vloeiend wordt weergegeven. Bij de HD5670 zorgt inschakelen van ESVP er niet voor dat VA geblokkeerd wordt en daarom werd deze als betere htpc videokaart gezien. Echter, is inmiddels wel duidelijk dat een HD5450 al in staat is om video vloeiend weer te geven met VA, zij het nipt. Een HD5550 of -70 zal hier dan ook helemaal geen moeite mee hebben. Ik kan me herinneren dat AT dit ook gerectificeerd heeft in één van de artikelen, maar ben daar nog naar op zoek.
Dat is een 80 plus Gold voeding en die beginnen altijd vanaf 100 euro, dit zijn nu eenmaal de kosten van zo'n high-end product, maar er zijn ook Seasonic's met 80 plus Bronze van 330 Watt te krijgen. :)
Natuurlijk, het is uitstekend spul en alles heeft zijn prijs.
De S12II-380W, uit dezelfde serie als de 330W, wordt trouwens door SPCR onder loads tot 300W luider bevondern dan een Corsair VX450W. De Nexus is dus toch echt de stilste. :)
Maar 10 op voorraad bij de leverancier volgens MaxICT, zou die andere dus ook overwegen, maar sowieso als alternatief noemen.
Ik blijf de ontwikkelingen wel even volgen, want het kwaliteitsverschil is toch vrij groot. Ik heb eind vorig jaar de launch van die plank nog meegemaakt en gezien de reviews kan ik me moeilijk voorstellen dat het artikel op het punt staat te verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:36:
Natuurlijk, het is uitstekend spul en alles heeft zijn prijs.
De S12II-380W, uit dezelfde serie als de 330W, wordt trouwens door SPCR onder loads tot 300W luider bevondern dan een Corsair VX450W. De Nexus is dus toch echt de stilste. :)
Maar de 330W is wel weer een andere voeding en daarnaast lijkt het mij erg sterk dat je de voeding sowieso gaat horen met zo weinig belasting op de voeding. Dan blijft over kwaliteit, rendement en in mindere mate aansluitingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Aansluitingen zijn niet echt relevant in dit specifieke systeem. Vwb rendement zijn de verschillen minimaal. Kwaliteit zou een mogelijk punt zijn, maar onder onze typische belasting zal dat het verschil niet maken. Met zo veel mogelijk componenten in het systeem die gericht zijn op stilte, kies ik dus ook voor de Nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar wat is dan het voordeel van een stillere voeding dan één die je normaal gesproken niet kan horen?

Zie bijvoorbeeld: http://www.overclock3d.ne...i_ss-430gb_430w_atx_psu/4
I literally had to put my ear up close to the fan before I could hear any kind of 'whirring' or air movement. Great work Seasonic!
Neem aan dat de meeste mensen het oor niet op de voeding gaan leggen bij het kijken van een film.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 20:34
totaal verkeerd gelezen

[ Voor 113% gewijzigd door The-Source op 05-08-2010 23:45 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Call me an ass, maar 25dB(A) is voor mij reden genoeg nog even verder te kijken. Wat dat betreft is geluid heel persoonlijk en accepteer ik geen gezoem uit mijn htpc. Bovendien gaat het om het elimineren van zo veel mogelijk geluidsbronnen. Daarom moet je in die Thermaltake kast ook alle fans slopen en ze in de prullenbak mikken.

edit: hoe dan ook ben ik best benieuwd hoe de overige lezers er hier over denken.

[ Voor 11% gewijzigd door Edmin op 05-08-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Misschien een Silverstone Nightjar voeding 400watt overwegen als je dat teveel geluid vind. Alleen denk ik dat je dat wel wat moet gaan schuiven binnen het budget.

edit: over de edit van Ed_L zelf ;)
Nou als je weet hoe ik over geluid denk van HTPC (zie me systeem) dan ben ik wat bevooroordeeld :P
Ik heb eigenlijk alles passief en de hdd nog in een silencer ;) en volledig zonder Fans

[ Voor 41% gewijzigd door The-Source op 05-08-2010 23:51 ]

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:46:
Call me an ass, maar 25dB(A) is voor mij reden genoeg nog even verder te kijken.
Ass. :p
Maar wat zegt een aantal dB(A) nu? Zegt mij niks, niemand eigenlijk, je hebt er ook vrij weinig aan.
Hij zegt immers dat de voeding pas kan horen als hij het oor erop legt en dan hoort die nog niet de voeding maar een zachte geluid van een luchtstroom. En die ga je ook horen bij de Nexus als je het oor erop legt.

Misschien passief? Nee laat maar er bestaat een kans dat een spoeltje gaat trillen. :p

Zelf ook een Be Quiet Pure Power van 300 Watt getest was ook alleen te horen als je oor op de voeding lag en dan ook alleen maar een zachte luchtstroom.
klaasbram schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:49:
Nou als je weet hoe ik over geluid denk van HTPC (zie me systeem) dan ben ik wat bevooroordeeld :P
Ik heb eigenlijk alles passief en de hdd nog in een silencer ;) en volledig zonder Fans
Ach ja is ook zo voeding zul je nooit horen HD's maken daar veel te veel kabaal voor. :P

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 05-08-2010 23:56 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Daarom heb ik thuis al mijn storage in mijn nas zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
-The_Mask- schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:55:
[...]

Ach ja is ook zo voeding zul je nooit horen HD's maken daar veel te veel kabaal voor. :P
Backlight van je TV ook goed :P
Als ik me radio (lees Denon 3808) uit heb staan hoor ik de backlight gewoon boven me pc uit komen @ 2.5meter. Maar daar heb ik dus ook een monteur voor laten langs komen maar het blijkt conform product te zijn :S
Ik hou niet van stilte maar wanneer ik er voor kies om de muziek uit te zetten wil ik ook niets horen als ik internet. (muisclicks en keystrokes daar gelaten) maar dan hoor ik de backlight dus of de koelkast die af en toe aanslaat.
Dus een voeding met ventilator zou ik zeer zeker horen :X

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat lijkt mij erg sterk, stille voedingen die ik heb gehad/getest waren toch echt onhoorbaar bij zo'n lage belasting van een halve meter afstand en dat was dan nog niet eens in een PC maar er buiten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Bartje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:24
Als de HD5670 de meest perfecte HTPC videokaart is, is deze denk ik prima ivm z'n passieve koelingl:

Sapphire HD5670 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Zie mijn eerdere post waarom dat niet zomaar het geval is.

De 5670 ultimate staat idd in de PW, maar hij is rampzalig duur (€107) en belangrijker: het koelblok steekt uit boven de kaart, waardoor ik denk dat hij niet in de htpc cases zal passen, tenzij je een Antec Fusion Max neemt.
pricewatch: Sapphire Ultimate HD5670 1GB GDDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 62,-€ 62,-
1Nox Live 2€ 113,99€ 113,99
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
2Scythe Kama Flow 2 80mm - 1400RPM, 80mm€ 6,34€ 12,68
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 69,02€ 69,02
1AMD Athlon II X2 250€ 57,-€ 57,-
1Seasonic S12II-330€ 45,-€ 45,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 41,65€ 41,65
1Asrock 880GMH-USB3€ 71,40€ 71,40
1Club3D HD5550 Noiseless Edition€ 64,26€ 64,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,44

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 62,-€ 124,-
1Nox Live 2€ 113,99€ 113,99
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 69,02€ 69,02
1AMD Athlon II X4 635€ 90,52€ 90,52
1Seasonic S12II-330€ 45,-€ 45,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 80,92€ 80,92
1Asrock 880GMH-USB3€ 71,40€ 71,40
1MSI R5770 Hawk€ 155,71€ 155,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 857,34

Misschien als optie een fancontroller nemen (als die niet bij de fans komt) die achter in de PC kan worden gestoken.

Als tobo zou een Logitech diNovo ook een optie kunnen zijn of niet?
pricewatch: Logitech diNovo Mini
pricewatch: Logitech diNovo Edge (Qwerty)
Zijn bluetooth dus lekker groot bereik, vond de mini bijvoorbeeld zelf wel leuk werken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Zijn idd ook prima systemen. :)
Ik ben een groot fan van de diNovo planken. Jammer dat ze zo vreselijk duur zijn. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:03
Hoi Ed

Ik denk dat jij al zo vaak en veel over HTPC nagedacht hebt dat je ondertussen de requirements inderdaad wel goed neer kan zetten

Nav jouw voorzet zou ik desondanks de volgende opmerkingen willen plaatsen:

Budget van 750 is inderdaad reeel maar daar zou ik wel een (dubbele?) tuner bij willen hebben.
Aangezien dit echter erg afhankelijk weer is van welke input je gebruikt(DVB-C/DVB-T/SAT) en hier voldoende info in andere draadjes over is zou ik eerder een stelpost van (€ 100?) willen neerzetten om dit buiten deze discussie te houden.

Blijft dus een netto budget van 650 voor de HTPC over (en daarmee is de uitdaging weer wat groter geworden)

Tevens blijft geluidsproductie mi een van de allerbelangrijkste beoordelingscriteria voor een HTPC.
Dus zou ik in ieder geval als uitgangspunt willen nemen:
Uitsluitend passief gekoelde videokaart
Of uiterst stille ventilatoren of een goed regelsysteem (aangezien de meeste HTPC's over het algemeen toch het grootste gedeelte van hun tijd staan te idlen en dus geen warmte produceren)

Tot zover mijn bijdrage. (geeft dus hoop ik wel wat richting maar geeft niet aan welke componenten ik nu direct zie maar volgens mij is Ed daar ook veel beter in :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
killerbee1958 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:28:
Hoi Ed

Ik denk dat jij al zo vaak en veel over HTPC nagedacht hebt dat je ondertussen de requirements inderdaad wel goed neer kan zetten
Thx. De softwarekant is imho veel lastiger, maar ieder zijn specialiteit.
Nav jouw voorzet zou ik desondanks de volgende opmerkingen willen plaatsen:

Budget van 750 is inderdaad reeel maar daar zou ik wel een (dubbele?) tuner bij willen hebben.
Aangezien dit echter erg afhankelijk weer is van welke input je gebruikt(DVB-C/DVB-T/SAT) en hier voldoende info in andere draadjes over is zou ik eerder een stelpost van (€ 100?) willen neerzetten om dit buiten deze discussie te houden.

Blijft dus een netto budget van 650 voor de HTPC over (en daarmee is de uitdaging weer wat groter geworden)
Met tuners houd je inderdaad het probleem dat je erg afhankelijk bent van de soort content die je afneemt. En zelfs dan ben je nog afhankelijk van de provider die je kiest. In de vorige BBG heb ik de tuners met opzet buiten het systeem gelaten: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2010. Daarbij heb ik echter wel het budget gelijk gehouden, dus kun je stellen dat er netto wat meer geld beschikbaar is gekomen voor het systeem.
Ik heb daarom besloten om deze maand ook een goedkoper systeem neer te zetten. Het voorstel zal ik in de loop van vandaag wel hier posten.
Tevens blijft geluidsproductie mi een van de allerbelangrijkste beoordelingscriteria voor een HTPC.
Dus zou ik in ieder geval als uitgangspunt willen nemen:
Uitsluitend passief gekoelde videokaart
Of uiterst stille ventilatoren of een goed regelsysteem (aangezien de meeste HTPC's over het algemeen toch het grootste gedeelte van hun tijd staan te idlen en dus geen warmte produceren)

Tot zover mijn bijdrage. (geeft dus hoop ik wel wat richting maar geeft niet aan welke componenten ik nu direct zie maar volgens mij is Ed daar ook veel beter in :-) )
Ik kies er bijna altijd direct voor om meegeleverde fans te vervangen voor stillere exemplaren en in principe komen er uitsluitend passieve videokaarten in de systemen. Wat dat betreft doe ik mijn best om stilte in de BBG te waarborgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nou, hier zijn ze dan. Twee varianten op de budget-htpc. Beide systemen gebouwd op hetzelfde idee. Persoonlijk ben ik geen enorme Atom fan en daarom heb ik ter woverweging een AthlonII systeem ernaast gezet. Uiteindelijk is het prijsverschil wel behoorlijk en lijkt het Atom systeem me wat logischer, maar ik sta uiteraard open voor commentaar.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A330ION€ 106,30€ 106,30
1Western Digital Scorpio Blue WD6400BPVT Advanced Format, 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 74,34€ 74,34
1Sony NEC Optiarc AD-7700S€ 28,-€ 28,-
1Antec ISK 300-65€ 60,-€ 60,-
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 37,-€ 37,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 42,97€ 42,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,61

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Scorpio Blue WD6400BPVT Advanced Format, 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 74,34€ 74,34
1Antec ISK 310-150€ 73,45€ 73,45
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 37,-€ 37,-
1AMD Athlon II X2 245€ 54,22€ 54,22
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 42,97€ 42,97
1Sapphire IPC-AM3DD785G€ 107,71€ 107,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 19:04

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Edmin schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:36:

.... Echter, is inmiddels wel duidelijk dat een HD5450 al in staat is om video vloeiend weer te geven met VA, zij het nipt. Een HD5550 of -70 zal hier dan ook helemaal geen moeite mee hebben. Ik kan me herinneren dat AT dit ook gerectificeerd heeft in één van de artikelen, maar ben daar nog naar op zoek.
Volgens mij zoek je dit artikel: klik

Quote van Anandtech: With that said, there is one catch: the 5450 doesn’t have enough compute power to do any further post-processing on 1080i video besides Vector Adaptive deinterlacing. Just doing the decoding and that deinterlacing requires everything the 5450 can squeeze out, which means there’s nothing left for edge enhancement, de-noise, dynamic contrast, etc. So while the 5450 is a very capable HTPC card (more so than we first thought), it is not the perfect HTPC card like the 5570. If you need every last bell & whistle, the 5450 isn’t quite up to the task. But with Vector Adaptive deinterlacing working, it’s a reasonable expectation that the 5450 offers enough for most people – compared to Vector Adaptive deinterlacing, it’s in our own experience that the other post-processing features go unused most of the time.

So the 5450 is still the almost-perfect HTPC card, but it’s actually quite close. Unless you need more than Vector Adaptive deinterlacing, the 5450 would be as good of a fit as the 5570. To that end it’s the cheapest of the 5000-series, and it’s passively cooled, which certainly has its advantages.

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Dat is 'em idd, bedankt daarvoor. :)
Thus as far as we can tell, the 5570 is in fact the perfect Radeon HTPC card that we have been looking for. It’s the cheapest, smallest, and coolest running 5000-series card that can offer the full suite of post-processing abilities, and of course it has the 5000-series’s audio bitstreaming capabilities. Since the whole point of this exercise was to identify the lowest 5000-series card that was still perfect for HTPC use, we have found it. And the best part is it even fits in a low-profile case.
En daarmee is mijn initiele idee om een 5570 te nemen dus ook onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Correct. Helaas heb ik wat moeite met het vinden van een goede vergelijkende review tussen de twee. AT heeft AFAIK de 5550 nooit behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik denk dat je met een beetje logisch nadenken al een heel eind komt; :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 02:06

artificial_sun

Mazda Rx7

De Enermax micro wireless is zeker een top tobo maar gaan vervanger voor een muis in een gamesysteem. Ik ben alleen niet meer into de muizen, dus een goede draarloze gamemuis kan ik niet aanbevelen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Het nadeel van je htpc ombouwen naar een huiskamergamesysteem (scrabble ftw) is inderdaad dat je muis en tobo op de bank wat minder werken. Zelfs aanschuiven aan je salontafel is geen echte oplossing, vanwege de rottige houding waarin je dan zit. Hardcore fps spelers zitten gewoon het liefst aan een bureau. Maar als je games als NFS, H.A.W.X., etc. wil spelen heb je in principe voldoende aan een controller.
Ik zal eens kijken of we iets met randapparatuur moeten en in welke vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ik zal in iedre geval de huidige stand van zaken nog even op jullie loslaten. Drie systemen; het eerste low-budget en small formfactor, het tweede een high-end pure htpc en het derde een high-end htpc waarop je nog eens een game kunt spelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A330ION€ 106,06€ 106,06
1Western Digital Scorpio Blue WD6400BPVT Advanced Format, 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 76,90€ 76,90
1Antec ISK 300-65€ 60,-€ 60,-
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 37,80€ 37,80
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,76

Core i en Athlon II varianten zullen kort aangehaald worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Thermaltake DH202€ 165,53€ 165,53
1Scythe Kama Flow 2 80mm - 1400RPM, 80mm€ 6,90€ 6,90
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 72,-€ 72,-
1AMD Athlon II X2 250€ 54,62€ 54,62
1LG BH10LS30€ 109,95€ 109,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 44,51€ 44,51
1MSI 870A-G54€ 80,32€ 80,32
1Club3D HD5550 Noiseless Edition€ 66,21€ 66,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,54

Hierbij zal ik in ieder geval de alternatieve behuizingen noemen. Ik twijfel nog even of ik niet toch de Ninja Mini voor dit systeem zal plaatsen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Thermaltake DH202€ 165,53€ 165,53
1Scythe Kama Flow 2 80mm - 1400RPM, 80mm€ 6,90€ 6,90
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 72,-€ 72,-
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 74,01€ 74,01
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 72,95€ 72,95
1AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W)€ 121,99€ 121,99
1MSI 870A-G54€ 80,32€ 80,32
1Sapphire Vapor-X Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 903,20

Hierbij zal ik voornamelijk zijen op de keuze voor een stille graka. Voor meer power geef ik een GTX460 als alternatief, maar dan zal ook de voeding moete veranderen.

[ Voor 38% gewijzigd door Edmin op 20-08-2010 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51450

In hoeverre passen deze twee componenten bij elkaar? In de top van de DH202 is een cirkelvormig gat aanwezig, waar een fan in te schuiven is, en vast te klikken is. Er zijn geen schroefgaten aanwezig.

Edit: Op de website staat dat het gat ook niet bedoeld is voor een fan:
Q. What fan or item fits in the top vent of DH202?
A. Please note that this is only a vent to help with the CPU cooler air flow and there is no intention for a fan or any other device to be installed there.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 51450 op 21-08-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Goed punt. Ik had die info uit een review, maar dat blijkt dus niet te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^^ Of je moet zelf wat gaan modden, dan kan het misschien. Maar nu heb ik 1 fan over ;)
Is het nu de bedoeling de 2 60mm-fans die aan de achterzijde zitten te vervangen voor stillere exemplaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Wil je zeggen dat je een systeem hebt aangeschaft op basis van en discussiestuk?

Vwb die 60mm fans heb ik inderdaad naar vervangers gezocht. Nadeel is dat er maar weinig te vinden is op dat gebied. Wellicht is het ook een optie om de fans helemaal weg te laten en de fan op de Ninja Mini voor voldoende interne airflow te laten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edmin schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 15:56:
Wil je zeggen dat je een systeem hebt aangeschaft op basis van en discussiestuk?
Ik heb wel informatie opgezocht, maar ook gedeeltes overgenomen. Je hebt in ieder niet gezegd in het bbg-topic dat het niet zou kunnen. Maar goed, dat is niet echt op zijn plaats in dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Edmin schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 11:49:
Op 1 september willen we weer een htpc in de BBG presenteren. In dit topic wil ik graag jullie adviezen meenemen om samen tot een goed onderbouwd systeem te komen, dat met recht het predikaat 'best buy' mag dragen.
Maar goed, het heeft iig geen echte problemen opgeleverd.

Hoe ervaar je de geluidsproductie van die fans?

edit: ik heb de passage teruggevonden...
http://www.techwarelabs.com/thermaltake-dh-202/3/
The back is secured in place by a steel rod that runs along one of the sides and a steel bridge support attached to the front drive bays and the rear of the case. This support bridge goes directly above your computer and has room to place an 80mm fan on it,

[ Voor 29% gewijzigd door Edmin op 21-08-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-04 09:21
Interessant voorstel die pure HTPC...
Maar toch vraag ik me af of de AMD wel goed genoeg is om tegelijkertijd ook nog goed te downloaden? Het staat niet tussen je eisen maar ik neem aan dat veel tweakers hier toch wel een behoefte aan hebben.
Van de i3 weet ik dat zeker, maar die heeft weer dat 24 frames bugje..

Ook zou ik voor de goedkopere Mobo gaan overigens. Usb3 en sata600 is leuk maar de huidige snelheden lijken meer dan genoeg :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Zolang je gebruik maakt van dxva (en dat is absoluut de bedoeling!) is er niets aan de hand. Dan houd je namelijk je cpu belasting onder de 10%. Een beetje dowloaden is dan echt geen punt.
Een klein opstapje naar een X3 is echter zo gemaakt. Het is alleen niet nodig.

Sata-600 is voor mij geen vereiste. Usb3 echter wel. Even wat bestanden overzetten, foto's inladen vanaf een usb stick. Terwijl ik dit typ, realiseer ik me echter ook dat de behuizing geen usb3 poorten heeft en de achterkant van een htpc is vaak moeilijk bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edmin schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:47:
Maar goed, het heeft iig geen echte problemen opgeleverd.
Nee, dat niet :) en voor die paar euro kan ik me ook geen buil vallen ;)
Hoe ervaar je de geluidsproductie van die fans?
Om eerlijk te zijn heb ik ze nog niet aangesloten en heb ik ze (misschien tijdelijk) verwijderd. Ik heb namelijk nog wat problemen, dus ben er niet aan toegekomen.

Toch vreemd dat er vermeld wordt dat er een fan in zou passen. Als je dat al zou doen, zou deze direct boven de cpu-ventilator komen te zitten, en in mijn geval met een Big Shuriken, waarschijnlijk er tegenaan komen. En zoals ik al zei, je kunt er niks inschroeven, hooguit iets inschuiven en vastklikken, want er zijn namelijk geen schroefgaten aanwezig.

Edit: Ik was overigens nog vergeten te melden dat de Blu-ray van Samsung niet echt lekker gaat in de DH202. Het "open"-knopje van de DH202 komt net onder het "open"-knopje van de Samsung, dus gaat hij daarmee niet open. Het is dus alleen vanuit het besturingsssyteem te openen of met de afstandsbediening.
Ik krijg het knopje van de DH202 niet hoger, dan zou die de blu-ray-knop wel kunnen raken. Best storend vind ik.
Misschien dat ik het dh202-knopje verwijder en er iets anders maak, of het huidige knopje verleng, dan zou het misschien wel gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 51450 op 24-08-2010 22:46 ]

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:46:
Dat is 'em idd, bedankt daarvoor. :)

[...]

En daarmee is mijn initiele idee om een 5570 te nemen dus ook onderbouwd.
Vraagje, Ik weet dat de 5450 DTS HD en DD True kan doorvoeren, neem aan dat de 5550 en de 5570 dat ook kunnen?

[ Voor 0% gewijzigd door FrankGNL op 26-08-2010 10:27 . Reden: Schrijffoutje ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Yup, alle kaarten uit de HD5k serie kunnen dat. :)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Anoniem: 51450 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:22:
[...]
Nee, dat niet :) en voor die paar euro kan ik me ook geen buil vallen ;)

[...]
Om eerlijk te zijn heb ik ze nog niet aangesloten en heb ik ze (misschien tijdelijk) verwijderd. Ik heb namelijk nog wat problemen, dus ben er niet aan toegekomen.

Toch vreemd dat er vermeld wordt dat er een fan in zou passen. Als je dat al zou doen, zou deze direct boven de cpu-ventilator komen te zitten, en in mijn geval met een Big Shuriken, waarschijnlijk er tegenaan komen. En zoals ik al zei, je kunt er niks inschroeven, hooguit iets inschuiven en vastklikken, want er zijn namelijk geen schroefgaten aanwezig.

Edit: Ik was overigens nog vergeten te melden dat de Blu-ray van Samsung niet echt lekker gaat in de DH202. Het "open"-knopje van de DH202 komt net onder het "open"-knopje van de Samsung, dus gaat hij daarmee niet open. Het is dus alleen vanuit het besturingsssyteem te openen of met de afstandsbediening.
Ik krijg het knopje van de DH202 niet hoger, dan zou die de blu-ray-knop wel kunnen raken. Best storend vind ik.
Misschien dat ik het dh202-knopje verwijder en er iets anders maak, of het huidige knopje verleng, dan zou het misschien wel gaan.
Bedankt. Ik heb na wat verder lezen besloten om de Zalman HD503 erin te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakkie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik ben zelf een paar weken opzoek naar een 'high end' HTPC met een (bijpassende) geluidsinstallatie. Dus erg leuk om dit topic te volgen. Ik wilde gisteren hier al de vraag stellen waarom er geen dedicated geluidskaart inzit, maar daar heb ik na een hoop zoeken en geknars zelf het antwoord op gevonden, doordat de HD5770 het geluid meegeeft via HDMI.

Wel nog een aantal vragen, naar aanleiding van je laatst post:
Waarom kies je voor een Zalman HD503 en niet voor de NOX Live2 die TheMask voorstelt, dit scheelt nogal qua prijs of ook qua kwaliteit?
Waarom kies je voor de Sapphire, inplaats van de MSI R5770 Hawk (stelde ook TheMask voor), bij hardware.info krijgt de laatst genoemde goud en de qua prijs scheelt het vrijwel niks?
Is de meerwaarde van een Intel Processor niet de moeite waard in een HTPC? Als er een i5 760 zoals je zelf aangaf erin stopt scheelt het qua prijs ook niet zoveel (iets meer dan de het prijsverschil van de kast). Waar ik nu zelf tegen aanloop met m'n laptop is dat het uitpakken van bestanden nogal traag gaat en vaak 95% van m'n CPU gebruikt. Dit zegt misschien meer over de laptop die ik gebruik :p

Alvast bedankt.

En als je misschien nog suggesties hebt voor een geluidsinstallaties die bij een HTPC past. Dit onderwerp hoort natuurlijk in een ander topc thuis, maar misschien heb je een goed idee, wat ik in het andere topic nog niet heb gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door knakkie op 27-08-2010 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 12:35
Volgens mij zijn die Intel processoren bij voorbaat al de mindere keuze ivm het jerky afspelen van 24fps video content.
Het is vast een beetje klok-klepel-verhaal wat ik hier post, maar dat was wel zo ongeveer de strekking. (zal het er nog ff bijzoeken)

Gevonden:
http://www.anandtech.com/...o-the-mainstream-market/6
quote:
Driver Support - Intel Misses the Boat!
Since the release of the G45, videophiles have been clamouring for the support of 23.976 fps display refresh rate. Intel caved in and released a driver where you could choose 23 Hz in the graphics control panel. Unfortunately, this only results in a refresh rate of 24 fps. While watching videos encoded at 23.976 fps, this results in a small stutter every 40 seconds or so. Most people get past this by setting the refresh rate of their display to 60 Hz. However, dedicated enthusiasts still see this as a major shortcoming of the platform.

En ook

quote:
The frequency of driver updates is rather low, and issues continue to remain unaddressed.

[ Voor 62% gewijzigd door SidewalkSuper op 27-08-2010 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
knakkikontakki schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:09:
Ik ben zelf een paar weken opzoek naar een 'high end' HTPC met een (bijpassende) geluidsinstallatie. Dus erg leuk om dit topic te volgen. Ik wilde gisteren hier al de vraag stellen waarom er geen dedicated geluidskaart inzit, maar daar heb ik na een hoop zoeken en geknars zelf het antwoord op gevonden, doordat de HD5770 het geluid meegeeft via HDMI.
Als je de beste geluidskwaliteit wil, dan laat je je pc niet rotzooien met audio, maar zorg je dat het onbewerkt aan je receiver wordt doorgegeven. In dit geval idd via HDMI.
Wel nog een aantal vragen, naar aanleiding van je laatst post:
Waarom kies je voor een Zalman HD503 en niet voor de NOX Live2 die TheMask voorstelt, dit scheelt nogal qua prijs of ook qua kwaliteit?
De Nox is aardig, maar rommelig van binnen. Reviews zijn niet allemaal even positief. Het is een aardige kast, maar niet zo goed als de Zalman.
Waarom kies je voor de Sapphire, inplaats van de MSI R5770 Hawk (stelde ook TheMask voor), bij hardware.info krijgt de laatst genoemde goud en de qua prijs scheelt het vrijwel niks?
Geluidsniveau van de Vapor-X is voor zover ik kan vinden absoluut het laagst. Er moet niet alleen op gegamed worden, maar hij mag ook geen geluid maken tijden het journaal van acht uur.
Is de meerwaarde van een Intel Processor niet de moeite waard in een HTPC? Als er een i5 760 zoals je zelf aangaf erin stopt scheelt het qua prijs ook niet zoveel (iets meer dan de het prijsverschil van de kast). Waar ik nu zelf tegen aanloop met m'n laptop is dat het uitpakken van bestanden nogal traag gaat en vaak 95% van m'n CPU gebruikt. Dit zegt misschien meer over de laptop die ik gebruik :p
htpc = gpu-werk. De AMD cpu's zijn veel goedkoper en even goed voor de taken.
Alvast bedankt.

En als je misschien nog suggesties hebt voor een geluidsinstallaties die bij een HTPC past. Dit onderwerp hoort natuurlijk in een ander topc thuis, maar misschien heb je een goed idee, wat ik in het andere topic nog niet heb gezien.
Een AVR met HDMI 1.3 en DTS HD. Een Denon 1910 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-04 11:33
Ik ben van plan een HTPC te gaan bouwen en wilde de BBG afwachten van 1 september. Mijn budget is 400/450 euro (excl. media board). Ik vind het jammer dat voor de (voorgestelde) budget systemen wordt gekozen voor de kleinere casings. Ik hoop dat een budget systeem kan worden samengesteld met een grotere casing (bijv. de Antec van de vorige BBG).

Ik overweeg nu het budget systeem van de vorige BBG te gaan bouwen. Is dit af te raden vanwege nieuwere ontwikkelingen?

Uiteindelijk zou ik een systeem willen waar ik een tijd mee vooruit kan. Ik wil hem gaan gebruiken om HD films mee te downloaden en te bekijken, mijn versterker op aan te sluiten (Denon), Blue Rays en DVD's te bekijken en muziek van af te spelen. Tevens zou ik in de toekomst een poging willen wagen om er een Digitale Ontvanger voor digitenne in te bouwen (als dit al bestaat). Hoe sneller, energie zuniger en stiller hoe beter. Des te meer opslag capaciteit, des te beter.

Wellicht vraag ik teveel voor het budget dat ik heb. Wellicht kun je een configuratie in de BBG meenemen welke bovenstaande faciliteerd. Ik en waarchijnlijk andere zouden daar erg mee geholpen zijn. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
kennyx schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:33:
Ik ben van plan een HTPC te gaan bouwen en wilde de BBG afwachten van 1 september. Mijn budget is 400/450 euro (excl. media board). Ik vind het jammer dat voor de (voorgestelde) budget systemen wordt gekozen voor de kleinere casings. Ik hoop dat een budget systeem kan worden samengesteld met een grotere casing (bijv. de Antec van de vorige BBG).
Bij htpc's is het nog meer zo dat een systeem echt moet passen bij je persoonlijke wensen. Een gamesysteem (bijvoorbeeld) is wat dat betreft veel generieker.
Ik overweeg nu het budget systeem van de vorige BBG te gaan bouwen. Is dit af te raden vanwege nieuwere ontwikkelingen?
Dat is nog steeds een prima systeem, maar als je op basis daarvan een fris advies wil, kun je terecht in [BBG aanschaf] HTPC mei-augustus 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakkie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-12-2024
SidewalkSuper en Ed, bedankt voor de antwoorden. Logisch verhaal! Ik wacht geduldig af tot 1 september om de aanbevolen HTPC te kopen. Ed, ik zat zelf ook te denken aan de Denon 1910. Heb je heel per ongeluk ook verstand van boxen? In veel topics gelezen dat dit persoonlijk is, maar misschien heb je wederom een suggestie? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Helaas, speakers zijn echt niet mijn field of expertise. Probeer het eens in AUD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-02-2023
Ik had graag een GTX460 in het systeem gezet, maar die vereist een andere voeding en er is nog geen stillere koeling voro verkrijgbaar.
Die nexus heeft toch 2 pci-e connectors ?
En hier blijkt dat het toch goed mogelijk moet zijn om de EVGA gtx460 ermee te voeden.
Reken er nog 100Watt bij als je cpu ook 100% gestressed wordt als "ruime" marge.
Kom je aan 90% load, moet toch nog lukken voor de nexus?

En uit deze review blijkt dat het toevoegen van een extra kaart (de 470gtx zelfs 8)7) niet echt een verandering brengt in de geluidsproductie bij idle/kijken van een blu ray.

Begrijpelijk is wel dat je echt op safe wilt spelen met de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De cijfers mbt geluidsproductie in de Tnet review gaan over de stock koeler van de 5770, maar niet over de Vapor-X:
http://www.techpowerup.co...e/HD_5770_Vapor-X/29.html

Overigens zul je zien dat de GTX460 weldegelijk genoemd zal worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Edmin op 31-08-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superchanbe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06-2024
Edmin schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:04:
Het nadeel van je htpc ombouwen naar een huiskamergamesysteem (scrabble ftw) is inderdaad dat je muis en tobo op de bank wat minder werken. Zelfs aanschuiven aan je salontafel is geen echte oplossing, vanwege de rottige houding waarin je dan zit. Hardcore fps spelers zitten gewoon het liefst aan een bureau. Maar als je games als NFS, H.A.W.X., etc. wil spelen heb je in principe voldoende aan een controller.
Ik zal eens kijken of we iets met randapparatuur moeten en in welke vorm.
er is geen nadeel met een HTPC
je moet gewoon zoiets bij kopen om je klavier en muis te zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.laptopcomfort.nl/data/articles/images/b_13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Hehe, grappig ding. Maar als je om je huiskamer geeft, zet je dat soort obstakels natuurlijk niet naast/onder je bank. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superchanbe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06-2024
Edmin schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 21:55:
Hehe, grappig ding. Maar als je om je huiskamer geeft, zet je dat soort obstakels natuurlijk niet naast/onder je bank. ;)
maar als u meer geld heeft kunt u een eleganter versie kopen :p
prijs x3

persoonlijk vind ik toch een stuk kunst vind u het niet ??
Afbeeldingslocatie: http://www.laptopcomfort.nl/config/groups/images/lounge-wood-laptoptafel-gg-22.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-04 22:31
lijkt wel zo'n belachelijk Tell-Sell ding!

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Euh, ik wil niet zagen hoor O-) maar is er in de BBG die nu bij het nieuws staat niet een fout geslopen.
de budget htpc heeft geen HDD meegekregen :S

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
pm1 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:51:
Euh, ik wil niet zagen hoor O-) maar is er in de BBG die nu bij het nieuws staat niet een fout geslopen.
de budget htpc heeft geen HDD meegekregen :S
Ja, dat was een koipeerfoutje. Helaas had de redactie die er niet uit gepikt. :'(

Is nog gefixed voordat ik ging lunchen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Anyway, de BBG staat online en de kritieken lijken me verder prima. Bedankt voor jullie input. Over twee maanden zal er hoogst waarschijnlijk geen htpc in de BBG zitten (rouleert met multimediasysteem), dus ik zie de discussie met jullie over een maand of drie weer tegemoet.

Kom gerust nog terug in de [BBG aanschaf] topics om je mede tweakers te helpen. :)

Dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet bestemd voor het stellen van vragen over je eigen htpc. Daar is nog steeds het [BBG aanschaf] topic voor geopend