Ik wou gisteren niet te snel reageren (even de reacties wat aan laten modderen

), maar als je goed naar de datum kijkt snap je misschien waarom.
Die 8800 in een P1 was mijn 1 april grap, en blijkbaar is het toch goed uitgepakt omdat, ondanks dat het zeer onwaarschijnlijk echt is, mensen toch in discussie gaan over of het nou een AGP kaart is, of een PCI-e met omvormer naar PCI.
Ik had verwacht dat de kenners hier meteen zouden zeggen "Ah, das nep, dat kan niet! Als je goed kijkt zie je <voer iets in>".
Ik was eerst van plan om er een 486 voor de gebruiken, maar de kaart paste daar fysiek gewoon niet in de kast. Bovendien werkte de 486 met een riser-kaart en zie je de GPU alleen van de achterkant (dan zie je fan niet draaien, en verliest het meteen heel veel 'credebility' ).
Dus een plat liggende ATX kast, met toevallig dat P1 moederbord erin gepakt.
Netjes een plastic bescherm cover op het PCI-e connector geplaats, zodat de kaart geen kortsluiting zou maken met het moederbord, naast de low-profile GeForce 4MX (AGP) geplaatst. De fan van de videokaart is extern aangesloten aan een voeding met pot-meter, zodat ik de voltage kon regelen en de echt fan initialisatie kon imiteren (deze 8800 gaat even hard draaien en meteen naar een laag toerental). Als je goed oplet zie je dat de CPU net iets eerder al draait voordat de 8800 begint (normaal gaan ze tegelijk).
Wat meer zou opvallen was als ik de 6-pin PCI-e power connector niet zou aansluiten, dus 6-pin naar 2x molex adapter gepakt. Maar omdat ik bang was mogelijk m'n voeding op te blazen (200W, amper power over 12V lijn omdat die bij oude ATX voedingen nog niet zo belangrijk waren) heb ik de 2 molexjes netjes achter een PATA kabel verstopt
Vervolgens de camera op de juiste angle neer gezet, zodat je duidelijk het moederbord ziet, duidelijk ziet dat het een P1 bord is (PCI en ISA sloten, 3x SD-RAM en de kleine CPU wat niet anders dan socket 7 kan zijn), en duidelijk de 8800 in beeld. Maar op de juiste angle zie je dus niet dat de monitor eigenlijk is aangesloten op de low-profile GF4 MX en dat de 8800 eigenlijk niet eens in het slot zit (ligt op een PCI slot).
PC aan, zelf even de fan van de 8800 bedienen, camera bijdraaien met 'bewijs' dat ie beeld geeft, en voila, 1 april grap complete!
Ik verwacht nog reacties (op YT zelf) van "Fake! het beeldscherm is aangesloten op een PC die daaronder staat!" Ondanks m'n zorgvuldige 'planning' van de hoax (15 minuutjes werk

), was ik vergeten dat ik m'n retro-pc nog in beeld had, en die heeft een doorlus kabel van de voodoo2 naar de normale videokaart. Nu kan het lijken alsof de monitor daarop is aangesloten, maar dat was dus niet het geval.
Ik hoop dat de grap toch gewaardeerd kon worden, ik kon er in elk geval wel om lachen gezien de eerste paar reacties over de discussie of het nou een AGP kaart of een PCI-e met omvormer was
PS het bord heeft een AGP 2x slot, daar passen alleen AGP 2x of universal (4x) kaarten in, geen 1.5v 4x of 8x kaarten.