Ik ben best wel onverwachts blij met mijzelf.
Iemand die ik ken is stronteigenwijs als het op antennes aankomt. Hij blijft maar beweren dat het allemaal niet uitmaakt, en elke antenne wel goed is.
In onze situatie hebben we een 4G modem (met simkaartje) waarover we data willen versturen, maar de verbindingen waren slecht en vielen weg en up en down snelheden waren erg traag.
Ik riep al een jaar dat hij een andere antenne moest kopen, maar dat was natuurlijk allemaal niet nodig.
De antenne die hij gebruikt is een omni multifunctionele dome waar ik al tijden aan twijfelde. De specificaties ed waren naar mijn idee veel meer geschikt voor een beetje benchtesten, maar niet voor fieldwerk.
Hij had deze:
Vandaag was ik het spuug bue want hij begon te vermelden dat de oplossingen die wij bedacht hadden niet zou gaan werken.
Dus ik naar het magazijn en maar eens wat rondgeneusd. Ik had vroeger al antennes gemaakt, en wist dat je best wel wat in elkaar kan flansen om iets te testen. Ideaal is het niet maar het werkt vaak wel.
Dus we hebben gepakt.
- SMA connector
- Coax connector
- Coax kabel (RG11 is de verkeerde maar het werkt)
- Coax (RG316) kabel
- Kroonsteentje
- Stuk vaste ader uit een aardedraad
- schildplaat
- T-wrap
- 2 pvc buisjes.
Dat snel snel in elkaar geflansed en gesoldeerd.
HET IS MEGA SLORDIG

Het ziet er echt niet uit, en alles is scheef en niet volgens de juiste maten. Door de connectoren heb je allemaal ruis, maar om mijn punt te halen... voldeed het.
En toen mocht ik het testen
Originele Dome Antenne
- 2.51 Mbps Down
- 2.60 Mbps Up
- 57ms Ping
Zelfbouw antenne
- 18.9 Mbps Down
- 17.6 Mbps Up
- 29ms Ping
Ha BAM! Tweakers FTW!
Uiteraard is er een enorm verschil omdat het een omnidirectionele antenne is, en die ik heb gebouwd moet je echt richten. Het heeft dus wel een andere toepassing, maar omdat onze 4Gmodem vast staat op 1 plek, is een richtantenne prima.
Nu ga ik nog een nieuwe maken die wat nauwkeuriger is, en zonder kroonsteentjes en andere onzin. Dus een fatsoenlijke.
En ik heb vandaag ook een
professionele besteld om die eens te testen.
Al bij al een geslaagde zoektocht, met een prima resultaat.
Ik ga mijzelf een avondje verkneukelen