Pixeltje schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:18:
[...]
Balen kerel!
Ik denk dat het komt omdat de versterkers elkaar in de weg zitten. Vanuit je ipod of iphone vertrekken drie draadjes; links, rechts en gedeelde nul, als je twee versterkers aansluit op die gedeelde nuldraad kunnen ze elkaar storen, althans dat vermoed ik. Wat je kunt proberen is de tweede versterker aansluiten op een van de twee uitgangen van de TA2024 (dus één speaker en de kabel naar je volgende versterker op een uitgang) en kijken wat er dan gebeurd.
In principe stuur je dan het signaal van (bijvoorbeeld) links naar je subwoofer, maar filter je alles wat hoog en midden is.
Klinkt logisch. Ik zit inderdaad met lage tonen. Het is jammer dat ik niet nog zo'n filter heb liggen die alleen maar lage tonen doorlaat, anders had ik mooi nog een TA2024 besteld waar ik maar 1 kanaal van gebruik
(of is dat niet goed voor een TA2024 als je maar 1 kanaal belast
? ) Ik ben namelijk helemaal zat van dat irritante subwoofer versterkertje, maar heb geen goed alternatief dus moet deze wel gebruiken

(
met mijn muzieksmaak (hardstyle) ben je zonder subwoofer ook nergens
)
Als ik jouw verhaal een beetje volg, dan kom ik hierop uit:
http://tweakers.net/ext/f/xq9Rxht6OEqyrREr0ECh23hg/full.jpg (expres ff linkje ipv gewoon zichtbaar plaatje, anders raakt de rest weer in de war

). Dat lijkt opzich wel logisch, maar volgens mij is die uitgang een compleet ander type signaal (ook qua spanning) dus dat lijkt me niet zo goed voor dat subwoofer versterkertje? Ik kan me namelijk herinneren dat als je bijv. een autoradio hebt zonder line-out, en je wilt een line-out creëren, dat je daar bepaalde apparaatjes (line output converter) voor hebt, die het luidspreker signaal omzetten naar cinch. Zoiets kun je ook zelf wel maken lees ik hier:
http://www.epanorama.net/circuits/speaker_to_line.html maar dat is ook niet erg veilig lees ik daar ( je kunt je eindtrap opblazen

)
prein2 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:40:
[...]
Dit moet je dus niet doen. Is al een paar keer langsgekomen dat je geen twee versterkers achter elkaar kunt gebruiken.
ik weet niet wat de oorzaak wel is. normaal gesproken moet je ze gewoon parallel kunnen gebruiken. zitten de min-aansluitingen van de versterkers aan elkaar vast? (zal wel als ze allebei naar dezelfde voeding gaan..)
Njaa zie dat stukje wat ik hierboven heb getypt.
Ik dacht eerst ook dat het iets van een aardlus ofzo was, maar de minnen zitten inderdaad gewoon aan elkaar op de accupool, dus daar komt het niet door. Ik heb ook al gekeken of ik het lage tonen filter van dat printplaatje af kon slopen, maar ik word er niet echt duidelijk uit wat nou wat is (er zit ook nog een versterkertje bij op voor de centerspeaker
(het printplaatje kwam uit een oude surround set he
)
Painore schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:28:
[...]
Ik heb ook nog een 7Ah Loodaccu en de druppellader is al betaald en verzonden. Wat jij zegt lijkt me wel handig, in ieder geval stukken beter dan een nieuwe (dure) druppellader. Alleen wat is een wisselspanningstrafo en waar kan ik die krijgen/waar kan ik hem 'uit slopen'?
Overigens bij het linkje dat je gaf staat het volgende:
Specifications:
AC Input : 4 - 22V ( Transformer No-load Voltage must be less than 22V )
DC Input : 4.5 - 30V
De input is netstroom lijkt me?
De wisselspaningstrafo zorgt er natuurlijk voor dat het input voltage lager is, sorry!
Nee je moet eerst een adapter hebben die het voltage lager maakt, direct netstroom (230V) aansluiten op die LM317 is niet zo'n goed idee.
Ga eerst eens kijken of je nog wat adapters hebt liggen.
- Als je een gelijkspanningsadapter (DC) vind moet hij minimaal iets van 15V zijn.
- Een wisselspanningadapter (AC) mag iets lager zijn, 12V kan ook prima. Die 12V wisselspanning wordt door het printplaatje eerst weer omgezet in gelijkspanning, en tijdens dat omzetten wordt de spanning ook hoger, hoog genoeg voor de LM317
Dat LM317 printje heeft wisselspanning en gelijkspanning inputs, dus opzich maakt het niet uit of je nou een wisselspanning of gelijkspannings voeding pakt.
[
Voor 22% gewijzigd door
ThinkPad op 06-05-2010 21:55
]