++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.
Anoniem: 155467
Kun je ook aangeven waarom? Niet helemaal tevreden meer, goedkoper of wat dan ook? Of simpel omdat je wel eens wat anders wou proberen? Ik heb namelijk al jaren het complete pakket Eset Internet Security en heb zelf geen enkele reden om iets anders te willen. En een beetje goedkoper per jaar interesseert me eerlijk gezegd maar weinig. Evenmin merk ik letterlijk nooit iets van enige hinderlijke bijwerkingen zoals vertragingen.Tricolores schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:42:
Na vele jaren ESET NOD32, nu overgestapt naar BitDefender Total Security.
Edit:
Je antwoord gelezen. Niet vanwege negatieve ervaringen dus. Weinig tegenin te brengen.
[Voor 7% gewijzigd door Techneut op 21-06-2021 19:39]
Goedkoper en nieuwsgierigheid. Ik had er goede reviews over gelezen qua detectierates en impact op systemperformance, dus waarom niet?Techneut schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:47:
[...]
Kun je ook aangeven waarom? Niet helemaal tevreden meer, goedkoper of wat dan ook? Of simpel omdat je wel eens wat anders wou proberen? Ik heb namelijk al jaren het complete pakket Eset Internet Security en heb zelf geen enkele reden om iets anders te willen. En een beetje goedkoper per jaar interesseert me eerlijk gezegd maar weinig. Evenmin merk ik letterlijk nooit iets van enige hinderlijke bijwerkingen zoals vertragingen.

Aorus Elite X570 - Ryzen 7 5700X - 32 GB DDR4 @ 3200 MHz - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC
Daarnaast lijkt me een tientje per jaar nou ook niet de kop eraf

Helder. Voor een tientje doe ik het wel, welke mag dat zijn? Bitdefender is namelijk een beste 50€..Flipking94 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:57:
@jellybrah hangt er volledig vanaf waar jouw internetgebruik naartoe gaat. Ik kom bvb wel geregeld op pagina's die om veiligheidsredenen worden geblockt door kaspersky.
Daarnaast lijkt me een tientje per jaar nou ook niet de kop eraf.
EDIT, Kaspersky dus?
Bitdefender kan best goedkoper: https://tweakers.net/beve...plus_p766847/vergelijken/jellybrah schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:09:
[...]
Helder. Voor een tientje doe ik het wel, welke mag dat zijn? Bitdefender is namelijk een beste 50€..
EDIT, Kaspersky dus?
Ik koop al bijna een decennia mijn AV-licensie via een key op G2A.com. Vrijwel nooit problemen mee gehad, en indien problemen, vrij snel verholpen door prima service. Kost je dus iets van een tientje voor een jaarjellybrah schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:09:
[...]
Helder. Voor een tientje doe ik het wel, welke mag dat zijn? Bitdefender is namelijk een beste 50€..
EDIT, Kaspersky dus?

Dit soort constructies kan ik afraden. Je koopt licenties uit het grijze circuit waarbij ik zelf al eens de ervaring heb gehad dat een licentie zonder notificatie werd geblokkeerd toen men hier achterkwam (niet voor resale licentie die blijkbaar veelvuldig is verkocht). Je geeft zelf ook al aan problemen te hebben gehad.Flipking94 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 00:15:
[...]
Ik koop al bijna een decennia mijn AV-licensie via een key op G2A.com. Vrijwel nooit problemen mee gehad, en indien problemen, vrij snel verholpen door prima service. Kost je dus iets van een tientje voor een jaar.
Vele leveranciers hebben regelmatig aanbiedingen waardoor je soms erg goedkoop uit kan zijn. Even zoeken loont al snel.
[Voor 3% gewijzigd door Bor op 24-06-2021 08:43]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Thanks! hier heb ik wel wat aan.Cyb schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:23:
[...]
Bitdefender kan best goedkoper: https://tweakers.net/beve...plus_p766847/vergelijken/
Grappig, ik keek net bij Bitdefender central (waar de lopende services staan). Huidige abonnement geannuleerd, is doorgevoerd echter staat er nu "huidige abonnement loopt af op 22 juni 2022".
Heb je auto renewal aan staan misschien?jellybrah schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:07:
[...]
Thanks! hier heb ik wel wat aan.
Grappig, ik keek net bij Bitdefender central (waar de lopende services staan). Huidige abonnement geannuleerd, is doorgevoerd echter staat er nu "huidige abonnement loopt af op 22 juni 2022".
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.
Maargoed, ik ben niet om er een welles nietes spelletje van te maken, het is nog steeds een legale manier om een licensie aan te kopen. Iedereen doet natuurlijk waar hij of zij zich goed mee voelt. Je bespaart er wel fors geld mee uit, zelfs met grote kortingen op de officiële sites. Meestal het dubbele tot een veelvoud goedkoper.
Edit: Als ik naar KIS kijk, bijvoorbeeld nu 3x zo goedkoop

[Voor 4% gewijzigd door Flipking94 op 24-06-2021 19:51]
Ik zou de term legaal niet hanteren. Zelf gebruik ik grijs aanbod. Zo zijn er ook verhalen dat het soms om gestolen keys gaat of software aangekocht met o.a. gestolen credit cards. Dat kan ook verklaren waarom je zo snel een nieuwe key krijgt. Mijn ervaringen zijn in ieder geval slecht en ik raad het iedereen af.Flipking94 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:49:
@Bor In de 9 jaren dat ik keys koop, ongeveer een 50-tal in totaal, heb ik hier nog maar 1x één probleem mee gehad doordat de key niet werkte. Binnen de 24h had ik gewoon een nieuwe key gekregen, uitstekende service. Dit kan evengoed voorkomen als je op de officiële website koopt.
Maargoed, ik ben niet om er een welles nietes spelletje van te maken, het is nog steeds een legale manier om een licensie aan te kopen. Iedereen doet natuurlijk waar hij of zij zich goed mee voelt. Je bespaart er wel fors geld mee uit, zelfs met grote kortingen op de officiële sites. Meestal het dubbele tot een veelvoud goedkoper.
Firefox:
Secure Connection Failed
An error occurred during a connection to christitus.com. PR_END_OF_FILE_ERROR
Chrome:
This site can’t be reachedchristitus.com
unexpectedly closed the connection.
Verder geen andere melding. Na heel wat testen blijkt het Bitdefender te zijn... De optie "versleutelde webscan" blokkeert op de een of andere manier deze website zonder daarvan ook maar enige melding te geven. Niet in de browser. Niet in Bitdefender zelf.
Als ik dan lees wat "versleutelde webscan" zou moeten doen: "Controleert de beveiliging van versleutelde webpagina's. Verleutelde webpagina's kunnen certificaten gebruiken die door niet-vertrouwde certificaatautoriteiten zijn uitgegeven of die van legitieme bronnen werden gestolen"
De website gebruikt Let's Encrypt als certificaat. Dus ik snap niet zo goed wat hier precies misgaat.
Iemand enig idee?
10 apparaten voor nog geen 30 euro is dik in orde en het werkt naar behoren.
Nu had ik weer online een key gekocht maar ik moet nu eerst een account invullen, inclusief bankrekening

waar direct ook nog eens een soort van (halfslachtig) wurgcontract aan vast zit.
Afgezien van de agressieve ranzigheid, mag dit eigenlijk wel.
Sowieso is Norton vanaf nu een NOGO, toch maar Avast nemen denk ik...
BE AT THE BEAT ♫ DeComponeur.nl
Wat zou er niet mogen? En je kan het gewoon weer direct uitzetten, en ouderwets jaarlijks verlengen, doe ik zelf ook. Ik vind al die abonnementen die je tegenwoordig opgedrongen krijgt ook irritant hoor, maar jij doet net of het een stel criminelen is ofzo, beetje overdreven.DeComponeur schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:58:
Al jaren gebruik ik Norton, ook voor diverse familieleden.
10 apparaten voor nog geen 30 euro is dik in orde en het werkt naar behoren.
Nu had ik weer online een key gekocht maar ik moet nu eerst een account invullen, inclusief bankrekening![]()
waar direct ook nog eens een soort van (halfslachtig) wurgcontract aan vast zit.
Afgezien van de agressieve ranzigheid, mag dit eigenlijk wel.
[Afbeelding]
Sorry hoor maar volgens mij overdrijf je meer dan ik.maar jij doet net of het een stel criminelen is ofzo, beetje overdreven.

Ergens je bankrekening achterlaten wordt inmiddels behoorlijk afgeraden.
Ze zullen misschien wel in hun recht staan om dit te doen, maar de populariteitsprijs die ze van mij in de vorige eeuw hebben ontvangen is nu definitief ingetrokken.
Op het gebied van financiën neemt het (moeder)bedrijf trouwens inmiddels bedenkelijk stappen...
nieuws: Norton voegt ethereum-cryptominer toe aan antivirussuite 360
Euhm als je je bankrekening niet toevertrouwd aan een security bedrijf zou ik daar sowieso niet een pakket van nemen…DeComponeur schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:50:
[...]
Sorry hoor maar volgens mij overdrijf je meer dan ik.Ik heb het woord crimineel niet gebruikt.
Ze zullen misschien wel in hun recht staan om dit te doen, maar de populariteitsprijs die ze van mij in de vorige eeuw hebben ontvangen is nu definitief ingetrokken.
Op het gebied van financiën neemt het (moeder)bedrijf trouwens inmiddels bedenkelijk stappen...
Het is heel simpel, dan zoek je een alternatief als jij het niet vertrouwt. Dat van die automatische betaling was al een tijd hoor. Ik kon me herinneren dat ik me via Paypal aan had gemeld, en daarna gewoon had stop gezet.DeComponeur schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:50:
[...]
Sorry hoor maar volgens mij overdrijf je meer dan ik.Ik heb het woord crimineel niet gebruikt.
Over de Cryptominer, wat ik ervan heb gezien moet je dat handmatig aanzetten en is voorlopig alleen aanwezig in de US. Keuze is aan jou of je het wel of niet gebruikt.
Ik gebruik Norton al sinds 2002 of 2003 en vind het wel prima zo. Ik ben het ook eens met @Citroentjuh dat de reactie wat overdreven is over de abonnement/betaling. Ik heb ook het liefst dat die dingen er niet zijn, maar het is wat het is. En ik heb ook geen zin om iets anders te gaan proberen, terwijl het huidige voor mijn doeleinden gewoon werkt.
Maar neem gerust een andere security software waar jij je veilig bij voelt, dat is het belangrijkst

Dus maar overgestapt naar Sophos. Is iets prijziger maar draait voorlopig als een zonnetje.
Heb ook geen last meer van die notificaties en onnodige Bitdefender apps (Optimizer, VPN, Shredder, etc)
“Being a good example teaches others to be good.”
Citroentjuh schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:13:
[...]
Euhm als je je bankrekening niet toevertrouwd aan een security bedrijf zou ik daar sowieso niet een pakket van nemen…
[b][message="heeft niets te maken met antivirus"]
De bankrekening van wie dan ook hoort helemaal niet thuis bij een security bedrijf, maar bij de bank. Betalingen horen helemaal separaat te gaan. Is een beetje hetzelfde als creditcard gegevens die opgeslagen worden bij w/e bedrijf, dat hoort niet.
Norton and Avast are mergingDeComponeur schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:58:
I know, was ook hier bekendNorton and Avast are merging

nieuws: Avast gaat op in NortonLifeLock na bod van ruim 8 miljard dollar
Heb inmiddels de gratis Avast versie op een paar computers gezet, geen goeie optie
vraagt steeds om upgrade naar betaalde versie

nieuws: Avast verkoopt data van gebruikers gratis antivirussoftware onder pse...DeComponeur schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:58:
Is het niet zo dat iedere gratis virusscanner om te upgraden naar de betaalde versie zeurt? Sowieso heb ik het idee dat ook de consumenten versies van zelfs betaalde virusscanners je allemaal zooi proberen te verkopen. Vervelende praktijken. Vaak ook inspelend op de angst van digibeten die dan toch maar de duurdere versie nemen.DeComponeur schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:44:
[...]
I know, was ook hier bekend![]()
nieuws: Avast gaat op in NortonLifeLock na bod van ruim 8 miljard dollar
Heb inmiddels de gratis Avast versie op een paar computers gezet, geen goeie optie
vraagt steeds om upgrade naar betaalde versie
Dat gebeurd helaas wel vaker, misschien logisch maar of dat nou goeie reclame isGekkeRipper schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:49:
[...]
Is het niet zo dat iedere gratis virusscanner om te upgraden naar de betaalde versie zeurt? Sowieso heb ik het idee dat ook de consumenten versies van zelfs betaalde virusscanners je allemaal zooi proberen te verkopen. Vervelende praktijken. Vaak ook inspelend op de angst van digibeten die dan toch maar de duurdere versie nemen.
Teamviewer bijvoorbeeld is tegen mij zeer bescheiden... (tot nu toe

en dat nodigt meer uit om een (uitgebreide) betaalde versie te nemen.
@Cyb Het bericht wat je post is anderhalf jaar oud...
Er is inmiddels een hoop verandert, helaas niet alleen ten goede...
Privacy draait een groot deel om vertrouwen, en vertrouwen is iets dat je niet snel verdient, vooral niet als je slechts anderhalf jaar daarvoor browsergeschiedenis, zoektermen, gps locaties etc, van je klanten stiekem hebt zitten te verzamelen en doorverkopen. Anderhalf jaar geleden klinkt over het algemeen oud, maar is in deze context dus vrij recent nieuws.DeComponeur schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:08:
[...]
@Cyb Het bericht wat je post is anderhalf jaar oud...
Er is inmiddels een hoop verandert, helaas niet alleen ten goede...
Bit-Defender had ik een aantal jaren geleden een kans gegeven maar het was echt een ellende. Ik kon gelukkig mijn geld terug krijgen maar dat duurde wel 1 of 2 maanden...
Zo zie je maar dat meningen verschillen. Kies vooral wat bij jou werkt. Zojuist Norton voor 10 apparaten weer verlengt voor 24 euro. Tot volgend jaar weer mensen

Wat bedoel je precies met echt een ellende?laugh schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:48:
Ik gebruik Norton al sinds ~2003. Ik heb ook AVG, Panda, Bit-Defender, Kasperky geprobeerd maar ben toch bij Norton gebleven.
Bit-Defender had ik een aantal jaren geleden een kans gegeven maar het was echt een ellende. Ik kon gelukkig mijn geld terug krijgen maar dat duurde wel 1 of 2 maanden...
Zo zie je maar dat meningen verschillen. Kies vooral wat bij jou werkt. Zojuist Norton voor 10 apparaten weer verlengt voor 24 euro. Tot volgend jaar weer mensen
[Afbeelding]

Ik had aantal jaren geleden Bit-Defender aangeschaft aangezien de reviews zo goed waren, en ik wilde iets nieuws proberen. Er was ook een niet goed geld terug actie dus ik ging het proberen. Ik had een Android telefoon met custom ROM en een backup image gemaakt via recovery. Deze files had ik op mijn PC opgeslagen.
Tijdens een full system scan besloot Bit-Defender om deze backup files in quarantaine te gooien en te deleten. Er was geen enkele mogelijkheid om deze terug te halen, er werd ook niet gevraagd welke actie ik wilde ondernemen.
Overal toen gegoogled en in alle opties gekeken en ik kon het niet terug halen. Ik had contact opgenomen met de klantenservice, en deze meneer vertelde leuk dat de files verwijderd zijn omdat dit volgens de software onveilig is en dat er geen mogelijkheid is om dit terug te draaien. Ja dat vond ik zeer matig dat ik geen controle heb over wat wel en niet terug kan.
Het kan zijn dat er misschien nu (2021) wel meer mogelijkheid is om files in quarantaine terug te zetten of het gedrag van het programma aan te passen. Maar na dat probleem was ik weer terug naar Norton dat voor mij prima werkt en genoeg te customizen is over het gedrag, quarantaine, automatische acties etc.
edit:
https://www.reddit.com/r/...e_edition_not_letting_me/
Hier zie ik in de comments toch weer iemand met een DLL die niet meer terug kan. Blijkbaar is het er nog steeds ...
[Voor 8% gewijzigd door laugh op 06-09-2021 18:59]
Ah zo, met custom roms en Bitdefender heb ik geen ervaring mee. Over het algemeen vind ik Bitdefender fijn werken maar ja, heb al jaren geen andere geprobeerd. Misschien moet ik dat wel eens gaan proberenlaugh schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:52:
@Arjantje72 Goede vraag. Ik zal dat inderdaad even toelichten.
Ik had aantal jaren geleden Bit-Defender aangeschaft aangezien de reviews zo goed waren, en ik wilde iets nieuws proberen. Er was ook een niet goed geld terug actie dus ik ging het proberen. Ik had een Android telefoon met custom ROM en een backup image gemaakt via recovery. Deze files had ik op mijn PC opgeslagen.
Tijdens een full system scan besloot Bit-Defender om deze backup files in quarantaine te gooien en te deleten. Er was geen enkele mogelijkheid om deze terug te halen, er werd ook niet gevraagd welke actie ik wilde ondernemen.
Overal toen gegoogled en in alle opties gekeken en ik kon het niet terug halen. Ik had contact opgenomen met de klantenservice, en deze meneer vertelde leuk dat de files verwijderd zijn omdat dit volgens de software onveilig is en dat er geen mogelijkheid is om dit terug te draaien. Ja dat vond ik zeer matig dat ik geen controle heb over wat wel en niet terug kan.
Het kan zijn dat er misschien nu (2021) wel meer mogelijkheid is om files in quarantaine terug te zetten of het gedrag van het programma aan te passen. Maar na dat probleem was ik weer terug naar Norton dat voor mij prima werkt en genoeg te customizen is over het gedrag, quarantaine, automatische acties etc.
edit:
Hier zie ik in de comments toch weer iemand met een DLL die niet meer terug kan. Blijkbaar is het er nog steeds ...

Enige min punt dat ik aan Norton vind is dat ze je betaalgegevens willen hebben zoals hierboven al eerder gemeld. Voor mij was dat 5 minuten werk, leuk aanmelden en sleutel activeren. Vervolgens de automatisch verlenging uitzetten en klaar is kees. En over een jaar weer verder kijken

Files in quarantaine kan je gewoon terugzetten in alle betaalde versies van Bitdefender. Daar is het een quarantine voor i.p.v. een delete. Dat is altijd al zo geweest.laugh schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:52:
@Arjantje72 Goede vraag. Ik zal dat inderdaad even toelichten.
edit:
Heb je het reddit item ook gelezen? Het ging daar om een permissie issue wat de poster ervaarde, geen normale situatie dus.
[Voor 3% gewijzigd door Bor op 06-09-2021 20:11]
++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.
Hoe heb je die verlenging geregeld? Hier is dat keer op keer een nieuw abonnement, en moet ik op de apparaten een nieuwe installatie doorvoeren om die te herkoppelen.laugh schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:48:
Zojuist Norton voor 10 apparaten weer verlengt voor 24 euro. Tot volgend jaar weer mensen
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.
Volgens mij heb jij niet zo goed gelezen wat er geschreven staat. Bij het Reddit item vertelde de gebruiker over 2 verschillende issues. De eerste issue gaat over een DLL die niet terug te krijgen is na quarantaineBor schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:00:
[...]
Files in quarantaine kan je gewoon terugzetten in alle betaalde versies van Bitdefender. Daar is het een quarantine voor i.p.v. een delete. Dat is altijd al zo geweest.
Heb je het reddit item ook gelezen? Het ging daar om een permissie issue wat de poster ervaarde, geen normale situatie dus.
Het andere issue dat hij aangaf was idd de permission issue maar daar ging het niet om bij mij. Verder als je leest is er ook een andere gebruiker die zelfs de betaalde versie heeft en ook vergelijkbare issues had. Ik heb dezelfde ervaring en had zelf ook de betaalde versie en achteraf een refund aangevraagd."The file could not be restored", and an "OK" button below to dismiss it.
Ik had ook een file in quarantaine hoor. Die kon ik ook niet terug krijgen op geen enkele manier zoals je kon lezen uit mijn ervaring... Maar volgens mij heb je dat ook niet gelezen, beetje jammer.
Dat is het dus niet... Op het moment dat niet altijd alle files terug te krijgen zijn uit quarantaine vind ik dat wel een program error.gambieter schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:09:
Het lijkt inderdaad meer op user error, niet op program error.
En zoals je kan lezen hier, opnieuw in de Reddit thread
Duidelijker dan dit kan ik het niet maken.I did not find a way to get the quarantined file back, though, meaning that is likely a bug that will, hopefully, be dealt with in future updates.
Naja ik zat met een Norton Security Platinum die ik toen uit mediamarkt gekocht had. Ik geloof sinds vorig jaar hebben ze de 360 versie. In mijn geval ging ik van alle 10 apparaten de oude verwijderen en de nieuwe herinstalleren. Maar als jij een key hebt en al op 360 zit, kan je als het goed is simpelweg via de software de sleutel invoeren en direct klaar zijn. Help -> Productsleutel invoeren.devilkin schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:29:
[...]
Hoe heb je die verlenging geregeld? Hier is dat keer op keer een nieuw abonnement, en moet ik op de apparaten een nieuwe installatie doorvoeren om die te herkoppelen.
Gek hè, wanneer je de complete suite (hoewel het hier overigens uitdrukkelijk over de free edition gaat) uninstalled met een removal toolI did not find a way to get the quarantined file back, though, meaning that is likely a bug that will, hopefully, be dealt with in future updates.

Het lijkt mij een typische N=1 of user error situatie to be honest. Ik herken het in ieder geval niet en moet echt goed zoeken naar soortgelijke meldingen. Bij vrijwel alle reacties die ik heb gevonden is er iets anders aan de hand waarbij de installatie van 2 virusscanners bovengemiddeld genoemd wordt.
[Voor 13% gewijzigd door Bor op 06-09-2021 20:51]
Ja geen idee, ik herken de permission issue ook niet. Enige wat ik wel herkende was dat niet altijd alle files terug te halen zijn uit quarantaine. Maar laten we wel zo eerlijk zijn, een "normale" persoon die wat minder zit te rommelen en gewoon Microsoft Office en naar Gmail, Facebook, Twitter gaat zal dit ook niet ervaren. Ik denk dat het overgrote deel aan gebruikers geen last ervan zal hebben.Bor schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:50:
[...]
Gek hè, wanneer je de complete suite (hoewel het hier overigens uitdrukkelijk over de free edition gaat) uninstalled met een removal tool![]()
Het lijkt mij een typische N=1 of user error situatie to be honest. Ik herken het in ieder geval niet en moet echt goed zoeken naar soortgelijke meldingen. Bij vrijwel alle reacties die ik heb gevonden is er iets anders aan de hand waarbij de installatie van 2 virusscanners bovengemiddeld genoemd wordt.
Ik deelde slechts mijn ervaring ermee, en was benieuwd of dat in anno 2021 al anders was. Maar helaas blijkbaar toch nog niet? Anyway, zoals ik al aangaf. Je kiest wat het beste bij jou werkt. Er is nooit een beste, elke software heeft weer z'n plus en minnetjes.
Die 'helaas blijkbaar toch niet' baseer je op een zeer twijfelachtige reactie op Reddit waarbij je tussen de regels door kunt lezen dat de plaatser hiervan geen idee heeft wat hij aan het doen is. Ik zou daar niet te veel waarde aan hechten persoonlijk (lees; niets).laugh schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:00:
[...]
Maar helaas blijkbaar toch nog niet? Anyway, zoals ik al aangaf. Je kiest wat het beste bij jou werkt. Er is nooit een beste, elke software heeft weer z'n plus en minnetjes.
Ja ik ben niet van plan om het nu zelf persoonlijk weer te gaan testen haha. Ik denk overigens dat hij zelf ook wel begrijpt dat na het uitvoeren van de removal tool, de file zeker niet meer terug te halen valt.Bor schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:08:
[...]
Die 'helaas blijkbaar toch niet' baseer je op een zeer twijfelachtige reactie op Reddit waarbij je tussen de regels door kunt lezen dat de plaatser hiervan geen idee heeft wat hij aan het doen is. Ik zou daar niet te veel waarde aan hechten persoonlijk (lees; niets).
Het heeft inderdaad weinig zin om enige waarde te hechten aan deze gebruiker. Maarja aan welke gebruiker dan wel. Elk individueel geval kan weer een persoon zijn die iets niet goed begrijpt. Enige wat ik kan delen is dat ik ook een probleem had ermee en ik heb een Cyber Security achtergrond. Daar zal vast ook 0 waarde aan zitten, maar misschien toch iets meer dan deze Reddit user

Mijn ervaring is iniedergeval duidelijk. Anderen kunnen het compleet anders ervaren. Ieder gebruik is ook anders. Kies wat werkt in jou geval.
Op dit moment heb ik Eset voor 4 computers. En betaal hier per jaar, volgens mij, 100 euro voor.
Is het nog nodig om een third party virusscanner te hebben of is Windows Defender een prima alternatief?
Er wordt op één van de pc's worden bankzaken gedaan. En belangrijke bestanden zijn in de cloud opgeslagen.
Lijkt me dan toch handig om eerst even terug te lezen en in te gaan op argumenten die al vaker langs zijn gekomenWulfric92 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:19:
De vraag zal waarschijnlijk al wel vaker gesteld zijn, maar ik gooi het er toch nog maar een keer in.

En sowieso is een AV natuurlijk slechts een van de beveiligingsmaatregelen.
In het algemeen: dan heb je nog geen backups? Regel die eerst.En belangrijke bestanden zijn in de cloud opgeslagen.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Eset heeft ook abonnementsvormen waarbij de prijs lager wordt naarmate je langer klant blijft. Het meest uitgebreide pakket voor thuisgebruikers (Smart Security Premium) kost 90 euro per jaar voor 4 pc's, maar datzelfde pakket kost 180 euro als je het meteen voor 3 jaar afsluit.Wulfric92 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:19:
Op dit moment heb ik Eset voor 4 computers. En betaal hier per jaar, volgens mij, 100 euro voor. Er wordt op één van de pc's worden bankzaken gedaan.
Voor bankzaken is een aparte browser in een sandbox beschikbaar, gebruik je dat ook? Zelf heb ik nu Kaspersky die ook een dergelijk systeem heeft, maar dat ging onlangs fout. De transactie met de bank op zich wel, maar daarna zou ik weer terug moeten keren naar de webpagina van de leverancier (KvK) waar nog een allesbepalend bevestigingsknopje stond. Dat laatste ging niet helemaal goed. Dezelfde transactie in een onbeveiligde browser werkte wel feilloos.
Ik draai al jaren geen dedicated virusscanner meer. Reden: in tests blijkt Defender het prima te doen en bovendien is geen enkele virusscanner waterdicht. Zelfs de beste uit de tests of de beste in de markt laat wel eens wat door. Bovendien werkt Defender in alle rust, je krijgt nooit (vervelende) meldingen waar dat bij andere gratis en soms ook de betaalde virusscanners wel zo is. Defender laat zich ook makkelijk uitschakelen als je eens met een bestand gekenmerkt als 'hacktool' o.i.d. aan de slag gaat. Het toevoegen van uitsluitingen werkt ook goed.Wulfric92 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:19:
De vraag zal waarschijnlijk al wel vaker gesteld zijn, maar ik gooi het er toch nog maar een keer in.
Op dit moment heb ik Eset voor 4 computers. En betaal hier per jaar, volgens mij, 100 euro voor.
Is het nog nodig om een third party virusscanner te hebben of is Windows Defender een prima alternatief?
Er wordt op één van de pc's worden bankzaken gedaan. En belangrijke bestanden zijn in de cloud opgeslagen.
Grote bedrijven stappen ook over op Defender ATP en Defender end point protection. Dat lijkt me wel een stapje zwaardere beveiliging dan standalone Defender maar het wil in mijn ogen ook wat zeggen dat grote bedrijven er naar overstappen. Het is niet meer zo'n bak ellende als 10 jaar geleden.
Enige nadeel zijn ooit wat vertragingen bij het openen van gedownloade bestanden. Defender is wat dat betreft niet de snelste denk ik. Gaat om seconden hoor, niks ernstigs.
Hoe weet je dat als de dat al jaren niet gedraaid hebtGekkeRipper schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:31:
[...]
je krijgt nooit (vervelende) meldingen waar dat bij andere gratis en soms ook de betaalde virusscanners wel zo

[Voor 59% gewijzigd door Arjantje72 op 23-09-2021 20:48]
Ik durf er geld op te zetten dat dat nog steeds praktijken zijn bij diverse aanbieders

Ik denk dat de meesten onder ons (waaronder mezelf) eigenlijk totaal geen idee hebben hoeveel van onze data op dit moment te vinden is op het internet door het gebruik van cookies. Onlangs contact gehad met een goede vriend van mij, die nu business consultant is bij bol.com. Ze weten echt alles van je; Waar je naar de bakker gaat met je auto, welke koffie je bestelt, welke sites je bekijkt en zelfs hoelang je deze bekijkt. Je hele leven kan door bol.com zijn cookies uitgelezen worden. En wellicht door enig welke andere website waar je cookies hebt toegestaan.
Voor mij is dat een extra geruststelling om met een betaalde AV mijn data toch niet overal rond te laten slingeren, maar daar is iedereen natuurlijk volledig vrij in die beslissing zelf te nemen. Ik slaap er in ieder geval beter door voor een tientje per jaar

Dus je denkt dat je nu beschermd bent, zo komt het althans over op mij, maar dat is in werkelijkheid maar voor een deel zo.
Maar als je je er beter bij voelt moet je het zeker doen! Kwaad kan het niet!

Als je facebook hebt, bouw je een profiel op dmv likes, comments, zoeken, groepen, etc. Deze data bevat meer dan 500 datapunten en wordt verkocht aan derden o.a aan Bol (en honderdduizenden anderen sites). Kom je op een site die gebruik maakt van de facebook pixel, dan kan jouw profieldata er voor zorgen dat je en duurdere telefoon, abo, reis, etc krijgt voorgeschoteld. Fierfox heeft een extensie om die data af te schermen.Flipking94 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:04:
@GekkeRipper het is ook een beetje geruststelling die daarbij komt kijken. En aan wie je je gegevens het meeste vertrouwt.
Ik denk dat de meesten onder ons (waaronder mezelf) eigenlijk totaal geen idee hebben hoeveel van onze data op dit moment te vinden is op het internet door het gebruik van cookies. Onlangs contact gehad met een goede vriend van mij, die nu business consultant is bij bol.com. Ze weten echt alles van je; Waar je naar de bakker gaat met je auto, welke koffie je bestelt, welke sites je bekijkt en zelfs hoelang je deze bekijkt. Je hele leven kan door bol.com zijn cookies uitgelezen worden. En wellicht door enig welke andere website waar je cookies hebt toegestaan.
Voor mij is dat een extra geruststelling om met een betaalde AV mijn data toch niet overal rond te laten slingeren, maar daar is iedereen natuurlijk volledig vrij in die beslissing zelf te nemen. Ik slaap er in ieder geval beter door voor een tientje per jaar
Google deed dat 20 jaar geleden al via gmail. Stuur je een mail naar 20 personen, dan zijn er altijd een paar met een gmail adres. Google leest mee, bouwt data op (ook al hen je een ziggo.com mail adres) maakt een profiel en verkoop de profielen. Adverteerders kunnen zo gericht adverteren, beïnvloeden etc.
Als je telegram installeert, of whatsapp, wordt je gevraagd om al je contacten te uploaden. Ook je oma is dus bekend bij telegram en whatsapp. Data wordt geanalyseerd en verkocht. Telegram zegt nu nog van niet, maar het is geen filantropische instelling.
Welke programma's / plugins gebruik jij om de cookies zoveel als mogelijk af te kunnen schermen?bert pit schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
Als je facebook hebt, bouw je een profiel op dmv likes, comments, zoeken, groepen, etc. Deze data bevat meer dan 500 datapunten en wordt verkocht aan derden o.a aan Bol (en honderdduizenden anderen sites). Kom je op een site die gebruik maakt van de facebook pixel, dan kan jouw profieldata er voor zorgen dat je en duurdere telefoon, abo, reis, etc krijgt voorgeschoteld. Fierfox heeft een extensie om die data af te schermen.
Google deed dat 20 jaar geleden al via gmail. Stuur je een mail naar 20 personen, dan zijn er altijd een paar met een gmail adres. Google leest mee, bouwt data op (ook al hen je een ziggo.com mail adres) maakt een profiel en verkoop de profielen. Adverteerders kunnen zo gericht adverteren, beïnvloeden etc.
Als je telegram installeert, of whatsapp, wordt je gevraagd om al je contacten te uploaden. Ook je oma is dus bekend bij telegram en whatsapp. Data wordt geanalyseerd en verkocht. Telegram zegt nu nog van niet, maar het is geen filantropische instelling.
Voor het dag dagelijkse browsen gebruik ik Brave. Brave laat niet veel sporen achter en heeft een iets ander verdienmodel. Je moet elk half uur een reclameboodschapje wegklikken. Ben je zo aan gewend. Tevens zit er standaard een TOR browser in, voor als je nog wat verder onder de radar wilt blijven.MaStar schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Welke programma's / plugins gebruik jij om de cookies zoveel als mogelijk af te kunnen schermen?
Voor de rest gebruik ik ook nog wel firefox, die zo ingesteld staat dat alle cookies (behalve waarvan ik expliciet heb aangegeven dat ze bewaard mogen worden) verwijderd worden.
Thanks. Dus eigenlijk raad je Firefox aan over Google?bert pit schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:27:
[...]
Voor het dag dagelijkse browsen gebruik ik Brave. Brave laat niet veel sporen achter en heeft een iets ander verdienmodel. Je moet elk half uur een reclameboodschapje wegklikken. Ben je zo aan gewend. Tevens zit er standaard een TOR browser in, voor als je nog wat verder onder de radar wilt blijven.
Voor de rest gebruik ik ook nog wel firefox, die zo ingesteld staat dat alle cookies (behalve waarvan ik expliciet heb aangegeven dat ze bewaard mogen worden) verwijderd worden.
Of eigenlijk nog: Brave
Ik geef geen advies, daarvoor heb ik er te weinig kijk op. Google is heeft data diefstal als businessmodel, echter soms gebruik ik chrome wel omdat er voor enkele plug ins geen alternatief is. Doorgaans heeft dat overigens wel met data collectie te maken....MaStar schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:50:
[...]
Thanks. Dus eigenlijk raad je Firefox aan over Google?
Of eigenlijk nog: Brave
Je kan die advertenties ook gewoon uitzetten. Meer info over Brave rewards kan je hier terugvinden: https://brave.com/brave-rewards/bert pit schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:27:
[...]
Voor het dag dagelijkse browsen gebruik ik Brave. Brave laat niet veel sporen achter en heeft een iets ander verdienmodel. Je moet elk half uur een reclameboodschapje wegklikken. Ben je zo aan gewend. Tevens zit er standaard een TOR browser in, voor als je nog wat verder onder de radar wilt blijven.
Plugins vanuit de Chrome plugin store kun je trouwens ook gewoon in Brave of Edge installeren zover ik weet.bert pit schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:44:
[...]
Ik geef geen advies, daarvoor heb ik er te weinig kijk op. Google is heeft data diefstal als businessmodel, echter soms gebruik ik chrome wel omdat er voor enkele plug ins geen alternatief is. Doorgaans heeft dat overigens wel met data collectie te maken....
Ik heb momenteel geen aanvullende virusscan, maar wel aan het oriënteren zeker gezien alle aanbiedingen deze week. Had voorheen ESET.
Een bijzonder lijstje gezien de veelal top scorende scanners niet worden genoemd maar o.a. McAfee welke doorgaans niet hoog scored wel is opgenomen met "Their antivirus engine is among the best in the business". Ik zou het met een korrel zout nemen.DRvDijk schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 07:19:
The Hacker News met een lijstje AV suites: linkje. Zonde dat het woord “Defender” niet eens voorkomt. Ik zit met dezelfde vraag als hierboven: biedt defender uit zichzelf niet al (genoeg) bescherming?
Allereerst heb ik de home users testen gepakt van AV-TEST over het hele jaar 2021. In totaal zijn er 5 testen geweest. Ik heb steeds de totaal aantallen (protection, performance en usability) genoteerd en gesorteerd van laag naar hoog.
De top 3:
1. Avast (is overgenomen door NortonLifeLock)
2. Kaspersky
3. Northguard
4/5. AVG en F-Security
Vervolgens ben ik naar AV-Comparatives en heb ik daar de Windows consumenten testen gepakt van 2021, te weten:
1. Real-World Protection Test July-October 2021
2. Real-World Protection Test February-May 2021
3. Performance Test October 2021
4. Performance Test April 2021
5. Malware Protection Test September 2021
6. Malware Protection Test March 2021
AV-Comparatives geeft awards uit voor producten. Bij 3 sterren heb ik een fabrikant dus het cijfer 3 toegekend en bij 0 sterren (onvoldoende) staat dus het cijfer 0. Ook hier heb ik weer het totaal van berekend en gesorteerd.
De top 5:
1. Bitdefender
2/3/4. Avast, AVG en McAfee
5. Kaspersky
Conclusie: Avast, Kaspersky en AVG staan bij beide tests in de top 5.
Als ik dan de cijfers van AV-TEST en AV-Comperatives bij elkaar optel dan heeft Avast 107 punten, AVG 106,5 en hebben Bitdefender, Kaspersky en McAfee 106 punten.
Even los van bovenstaande post. Dit is slechts gebaseerd op deze 2 eerder genoemde websites en deze resultaten zijn natuurlijk niet heilig. Iedereen moet zelf afwegen of bovenstaande informatie nuttig is of niet.

[Voor 5% gewijzigd door robcoenen op 05-01-2022 14:33]
Northguard (klinkt minder Russisch) is voor zover ik weet een marketingschil over Kaspersky, dus niet heel vreemd dat die gelijk scoren. Avast is idd overgenomen door Norton, en daardoor wegens acties als die miner voor mij geen optie.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Microsoft is weggelaten zie ik nu. Omdat die bij https://www.av-comparativ...n-test-february-may-2021/ een bug had?
Als je bijv. herkenningsgraad het belangrijkste vindt dan was Trend nr1. Daarna wordt het meer een vraag voor onszelf of we 99,9% substantieel anders vinden dan 99,6%. (En dan ook weer - wat kwam er precies doorheen?)
Persoonlijk heb ik eigenlijk Avira vooral gebruikt omdat deze prima werkte toen ik hem voor het eerst installeerde, en nu tien+ jaar later gebruik ik het dus nog steeds. De stap is vooral "voelt als fout". Als ik zo de tests in dit topic kijk dan begrijp ik dat de standaard windows defender eigenlijk even goed werkt. Zijn daar nog problemen mee als ik daarop overstap waar ik op moet letten? Het probleem dat ik vooral heb is dat ik niet precies zie wat de waarde is van de andere betaalde producten als Defender al goed genoeg is: dus wat is dan het business model van de andere producenten?
Ik vermoed dat de antimalwarebranche vooral zal gaan voor de grotere bedrijfsklanten.
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik is Defender meer dan prima. Wat je vooral moet beseffen is dat vrijwel iedere normale anti-virus goed is om bekende malware tegen te houden, maar volkomen faalt als een hacker er wat meer moeite in steekt. En dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Je past een stukje code aan van malware die je vind op internet, test deze in virustotal en als die niet gedetecteerd wordt, weet je dat je een AV kan omzeilen. Als die wel gedetecteerd wordt, pas je weer iets aan en probeer je het opnieuw.F_J_K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:10:
Defender is inderdaad ondertussen prima. Ik blijf vooral bij een betaald alternatief omdat naar mate MS meer marktleider wordt de malware er op geoptimaliseerd gaat worden. (En een beetje omdat ook om andere redenen 1 monopolist bizar slecht zou zijn, en zie wat er gebeurt als de leveranciers andere verdienmodellen gaan zoeken…)
Ik vermoed dat de antimalwarebranche vooral zal gaan voor de grotere bedrijfsklanten.
De grote partijen richten zich bij bedrijven met name op XDR. Dat kijkt verder dan een standaard AV en geeft ook de mogelijkheid om op een centraal dashboard te kijken wat er in je netwerk gebeurd.
Betalen voor een AV anders dan Defender zou ik vooral doen als je er vanuit principe wat tegen Defender hebt en niet direct omdat je er zoveel veiliger van wordt. Wat dat betreft kun je beter je systeem hardenen en het gebruik van bijvoorbeeld Macro's blokkeren. Makkelijk te doen door middel van bijvoorbeeld deze tool. Daarnaast heeft Defender / Windows veel mogelijkheden om de boel veiliger te maken door middel van instellingen die standaard niet aan staan. Zoals bijvoorbeeld een bescherming tegen ransomware.
[Voor 12% gewijzigd door Bor op 10-01-2022 10:21]
MIsschien even de moeite om voor mensen die dit ook hebben pro actief te controleren. Automatische verleng prijzen zijn belachelijk hoog.
Na veel gemail gelijk de boel stopgezet en de factuur verscheurd.
Zit ik met mijn idee een beetje goed dat vandaag de dag als je goed oplet en geen rare dingen doet, je met de standaard windows bescherming goed zit?
Ah, ik kwam daar gelukkig achter toen ik voor het eerst een Bitdefender abo kocht. Dan moet je opeens het automatisch verlengen stopzetten op een aparte website met een apart account van wat ik mij herinner. Niet erg netjes inderdaad.superduper schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:02:
Ik werd gisteren ineens onaangenaam verrast dat mijn 3 jarig bitdefender abbo stilzwijgend per 14 dec verlengt was voor € 125 / jaar. Dikke doei. Ik had dit (zoals altijd) gelijk na afsluiten op 'niet automatisch verlengen' gezet, en zo stond dat ook in mijn account. Blijkbaar heeft bitdefender de boel naar een andere partij overgedragen en daarmee ook de abbos weer op automatisch verlengen gezet.
MIsschien even de moeite om voor mensen die dit ook hebben pro actief te controleren. Automatische verleng prijzen zijn belachelijk hoog.
Na veel gemail gelijk de boel stopgezet en de factuur verscheurd.
Zit ik met mijn idee een beetje goed dat vandaag de dag als je goed oplet en geen rare dingen doet, je met de standaard windows bescherming goed zit?
Wat betreft je laatste vraag. Ja, de Windows anti-virus is redelijk goed en komt er in de bekende tests ook meestal wel goed uit. Ook redelijk wat geavenceerde beveiliging voor Windows (ransomware protectie, kernisolatie, beveiligd opstarten, etc.). Ik heb er zelf nooit issues mee gehad in ieder geval.

En ik maar denken dat Avira goed te vertrouwen zijn omdat het van Duitse makelij is en ze meestal vrij hoog in AV tests scoren, blijken ze nu overgenomen te zijn door Norton EN ook nog eens een cryptominer te installeren (alhoewel ik hem niet bij mijn versie zien staan? maar dat soort shady praktijken zijn sowieso een no-go). Bah wat een bagger.VVVJeroen schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:32:
Aangezien ik al een poosje van Avira af wil, omdat de popups steeds lastiger worden, en ik net nieuws: Avira Antivirus van zelfde moederbedrijf als Norton bevat ook cryptom... lees, leek me dit een goed moment om Avira te lozen en over te stappen op een ander.
Nog vreemder is dat ze er helemaal geen mail over hebben gestuurd dat ze zijn overgenomen

Ik wist ook niet dat ze overgenomen waren. Heb zojuist even een Avira Internet Security installatie gecheckt en die heeft de crypto miner ook niet. Misschien is het alleen bij de gratis versie?00.0 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:38:
[...]
En ik maar denken dat Avira goed te vertrouwen zijn omdat het van Duitse makelij is en ze meestal vrij hoog in AV tests scoren, blijken ze nu overgenomen te zijn door Norton EN ook nog eens een cryptominer te installeren (alhoewel ik hem niet bij mijn versie zien staan? maar dat soort shady praktijken zijn sowieso een no-go). Bah wat een bagger.
Nog vreemder is dat ze er helemaal geen mail over hebben gestuurd dat ze zijn overgenomenToch wel een AVG-waardige klacht dit.
Edit: Wat me over het algemeen wel opvalt is dat Antivirus pakketten steeds meer bloatware worden. Zijn er nog AV pakketten die zich gewoon bij de basis houden? Dus je PC veilig houden in plaats van allerlei functionaliteit waar je weinig aan hebt (bijv. VPN meeleveren, crypto miners, driver/app updaters, register cleaners, etc.).
[Voor 17% gewijzigd door Cerenas op 19-01-2022 10:59]
Nope, gewoon gratis versie hier en ook helemaal up-to-date.Cerenas schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:52:
[...]
Misschien is het alleen bij de gratis versie?
Het probleem begon ongeveer jaar 2 geleden.
Als ik Avira van de pc verwijder is dit probleem opgelost.
Windows 7 nog gebruiken is een heel slecht idee gezien deze al lange tijd niet meer wordt ondersteund.Dit houdt ook in dat er geen beveiligingsupdates meer voor uitkomen. Ik raad je met klem aan te upgraden naar een OS wat wel onder ondersteuning valt.playstation1 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:08:
Op verschillende computers met Avira gratis versie heb ik het probleem dat bij het opstarten van Windows 7 het netwerk icoon bij het systeemvak 45 seconden blijft zoeken naar internet verbinding.
Het probleem begon ongeveer jaar 2 geleden.
Als ik Avira van de pc verwijder is dit probleem opgelost.
Inderdaad is het sterk af te raden Windows 7 te gebruiken. Al helemaal als die aan een netwerk hangt.
Dat het ongeveer 2 jaar geleden begon is al een indicatie: iets meer dan twee jaar geleden is alle support op Windows 7 gestopt. Beveiligingsproblemen worden niet meer opgelost. Bugs worden niet meer opgelost. Een virusscanner gaat daar weinig aan helpen en het is goed te begrijpen dat Avira ook kleine probleempjes als netwerkverbindingen wat trager opstarten, niet meer gaat verhelpen. Het wordt immers niet meer ondersteund.
Als een Windows 10 (Win11 zal vast niet draaien op de oudere hardware) licentie te duur is, werkt iets als https://www.zdnet.com/art...-free-windows-10-upgrade/ misschien nog.
Ik ben van plan om een nieuwe computer te kopen die dan ook geschikt is voor Windows 11.
Ik draai nu ruim 3 jaar zonder anti-vir, en soms doe ik nog wel eens een https://www.trendmicro.co...e/products/housecall.html online; zonder ook maar iets te vinden. Een virus oplopen hangt er gewoon vanaf met wat je doet.Bor schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:27:
[...]
Windows 7 nog gebruiken is een heel slecht idee gezien deze al lange tijd niet meer wordt ondersteund.Dit houdt ook in dat er geen beveiligingsupdates meer voor uitkomen. Ik raad je met klem aan te upgraden naar een OS wat wel onder ondersteuning valt.
Email technisch heb ik aan het server-end ook het e.a gesleuteld. Bij twijfel gooi ik de bijlage(s) altijd in een online scan.
Windows 7 zou zo lek als een mandje zijn, als je rechtstreeks op het internet hangt, en niet achter een router ofzo. Bedoel in tijden van Dialup was de kans groter dat je OS remotely ff overgenomen werd dan tegenwoordig met de standaard dichtgetimmerde routers online.
M'n magische bol werken.
Een virus kan uiteraard ook op andere manieren binnenkomen dan email en directe netwerk toegang.Jism schreef op maandag 31 januari 2022 @ 04:22:
[...]
Ik draai nu ruim 3 jaar zonder anti-vir, en soms doe ik nog wel eens een https://www.trendmicro.co...e/products/housecall.html online; zonder ook maar iets te vinden. Een virus oplopen hangt er gewoon vanaf met wat je doet.
Email technisch heb ik aan het server-end ook het e.a gesleuteld. Bij twijfel gooi ik de bijlage(s) altijd in een online scan.
Windows 7 zou zo lek als een mandje zijn, als je rechtstreeks op het internet hangt, en niet achter een router ofzo. Bedoel in tijden van Dialup was de kans groter dat je OS remotely ff overgenomen werd dan tegenwoordig met de standaard dichtgetimmerde routers online.
Bijna iedereen gebruikt een browser als ze regelmatig een desktop pc gebruiken. Als die browser verouderd is (bijv. de browser die standaard bij een verouderd OS wordt geleverd), dan is dat vragen om grote problemen. Uiteraard kan je dan een browser pakken die los is van het OS, en nog wel geupdate wordt, maar software applicaties maken gebruik van onderliggende componenten van het OS. Als die componenten verouderd zijn dan kan je nog steeds kwestsbaar zijn.
Het probleem is met name twee punten:Jism schreef op maandag 31 januari 2022 @ 04:22:
[...]
Ik draai nu ruim 3 jaar zonder anti-vir, en soms doe ik nog wel eens een https://www.trendmicro.co...e/products/housecall.html online; zonder ook maar iets te vinden. Een virus oplopen hangt er gewoon vanaf met wat je doet.
- Je kunt het niet altijd voorkomen. Soms kan browsen naar een website al voldoende zijn om gehackt te worden. Het komt tegenwoordig niet vaak voor, maar het is zeker niet uitgesloten. En juist met verouderde systemen (Windows 7 en bijvoorbeeld IE) is dit nog een risico.
- Phishing kan heel geavanceerd zijn. Nu zul je de meest gebruikelijke wel herkennen, maar spear phishing kan soms heel lastig zijn om te voorkomen. Zeker in combinatie met geavanceerde malware ben je dan toch kwetsbaar.
Nu kan dit voor jou een geaccepteerd risico zijn, maar voor 99,9% van de gebruikers is Win7 en/of geen AV echt geen aanrader. Daarnaast zou ik niet weten waarom je geen AV wil hebben, ik heb de afgelopen jaren nog nooit meegemaakt dat die (voor normaal gebruik) impact heeft.
Ik heb nu, sinds een paar dagen dus, overgestapt naar norton 360, erg eenvoudig in gebruik en tot nu toe dik tevreden over! Enige vervelende zijn de pushnotificaties van betalende extra's, zoals pc cleanup.
En gratis miner erbijFlipking94 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:05:
Om de reden van de oorlog nu ook gewoon overgestapt deze week. Ik vertrouw niks meer van de russen.
Ik heb nu, sinds een paar dagen dus, overgestapt naar norton 360, erg eenvoudig in gebruik en tot nu toe dik tevreden over! Enige vervelende zijn de pushnotificaties van betalende extra's, zoals pc cleanup.

Welke ethische redenen zie je hier exact? Doel je hier op de Russische oorsprong? Hoe is Kaspersky gelieerd aan de huidige oorlog?Cyb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:19:
Voor de mensen hier die nog steeds Kaspersky gebruiken: naast de privacy en security redenen om Kaspersky niet te gebruiken, zijn er nu ook ethische redenen bijgekomen.
We hebben de discussie hier al vaker gevoerd, dus ik ga dat niet helemaal opnieuw met je voeren.Bor schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:25:
[...]
Welke ethische redenen zie je hier exact? Doel je hier op de Russische oorsprong? Hoe is Kaspersky gelieerd aan de huidige oorlog?
In het kort voor de mensen hier die het niet gevolgd hebben:
1) Kaspersky heeft diverse grote banden met de Russische FSB. 2) Kaspersky geeft aan dat alle data in handen van de Russische overheid zou moeten zijn. 3) Kaspersky is dan ook verboden om te gebruiken binnen bepaalde overheids organisaties. 4) Kaspersky heeft in het verleden dubieuze technieken gebruikt, waarmee gebruikers bespioneerd kunnen worden. 5) Vanwege de oorlog wordt of is de export op bepaalde Russische technologie verboden. 6) Vanwege de oorlog zijn er santies op een aantal Russische oligarchen. De Kasperskies behoren tot de top rijkste en invloedrijkste oligarchen van Rusland. 7) Diverse organisaties kiezen er om om ethische redenen zich los te koppelen Rusland op het gebied van sport, evenementen, economie, financieel, toerisme etc.
[Voor 17% gewijzigd door Cyb op 28-02-2022 15:32. Reden: extra punt (#6) toegevoegd]
Dank voor je verduidelijking. Sommige van de zaken die je noemt zijn op zijn minst nog onduidelijk. De oorlog vind ik een zwak argument om Russische bedrijven te boycotten tenzij ze er een duidelijke hand in hebben.Cyb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:41:
[...]
We hebben de discussie hier al vaker gevoerd, dus ik ga dat niet helemaal opnieuw met je voeren.
In het kort voor de mensen hier die het niet gevolgd hebben:
1) Kaspersky heeft diverse grote banden met de Russische FSB. 2) Kaspersky geeft aan dat alle data in handen van de Russische overheid zou moeten zijn. 3) Kaspersky is dan ook verboden om te gebruiken binnen bepaalde overheids organisaties. 4) Verder heeft Kaspersky in het verleden dubieuze technieken gebruikt, waarmee gebruikers bespioneerd kunnen worden. 5) Verder is of wordt vanwege de oorlog, de export op bepaalde Russische technologie verboden. 6) Diverse organisaties kiezen er om om ethische redenen zich los te koppelen Rusland op het gebied van sport, evenementen, economie, financieel, toerisme etc.

Ik gebruik Kerish Doctor, dat kwam goed uit de verf op het Wilders Security forum. Kost ook weinig, ik geloof 20 euro voor 3 jaar.Flipking94 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:10:
Even een andere vraag: Gebruiken jullie naast een antivirusprogramma nog een programma om je pc op te schonen?
Hiervoor had ik een programma van Wise, dat deed het ook goed..
Daarnaast kijk ik zo nu en dan met Treesize naar afwijkend grote folders om handmatig actie daarop te ondernemen.
Van programma's zoals ccleaner ben ik al lang afgestapt. Die paar honderd register sleutels die het verwijdert lijken me geen zoden aan de dijk te zetten. Verder worden heel veel programma caches door de programma's zelf goed beheerd. Dus wat is de toegevoegde waarde nog? Daarnaast was disk clutter in de tijd van de echte harde schijven nog iets wat merkbare performance impact kon hebben. Met een SSD heb ik nog nooit verschil gemerkt voor en na opschonen.
Af en toe laat ik Hitman pro lopen als handmatige extra controle naast Windows Defender.
Ja dat irriteert mij ook. Maar ook de verlengingsprijs die naar mijn mening veel te hoog is.Flipking94 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:05:
Enige vervelende zijn de pushnotificaties van betalende extra's, zoals pc cleanup.
Zie onder andere:
https://www.makeuseof.com/tag/stop-using-ccleaner-windows/
Die heb ik zelfs per direct uitgezet, net nadat ik mijn licensie had geactiveerd. Ik koop mijn keys wel via 3rth parties, nooit echt problemen mee gehad. En veel goedkoper met twee tientjes per jaarPeter711 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:59:
[...]
Ja dat irriteert mij ook. Maar ook de verlengingsprijs die naar mijn mening veel te hoog is.

@dutchgio nu is dat artikel wel al 3j oud, misschien dat CCleaner de mankementen heeft aangepakt? Ik gebruik nu ook gewoon een betaalde versie van Ccleaner sinds een paar maanden en ik ben er tot nu toe erg tevreden over. Heel eenvoudig in gebruik, geen gedoe meer met updates etc. Ik heb hem geïnstalleerd omdat overall ccleaner bij verre uit nog steeds de meest gebruikte opschoontool is.
[Voor 32% gewijzigd door Flipking94 op 26-03-2022 20:39]
Mijn abo loopt volgende maand af en met de nieuwe situatie ben ik niet van plan Kaspersky verder te gebruiken

over welke nieuwe beveiligingssysteem-suite nu te installeren vind ik geen info, moet geschikt zijn voor macOS en iOS wie kan mij een tip geven?
alvast bedankt
Staat nog gewoon op de Kapersky site: https://www.kaspersky.com/transparency-centerRIHAHA schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:16:
op mijn Mac OS Monterey 12.1.2. gebruik(te) ik sinds jaren Kaspersky Total Security.
Mijn abo loopt volgende maand af en met de nieuwe situatie ben ik niet van plan Kaspersky verder te gebruiken. Vorig jaar gaven ze nog aan dat de West-Europese data opgeslagen werd op servers in Zürich, echter hier vind ik niets meer van op hun site.
over welke nieuwe beveiligingssysteem-suite nu te installeren vind ik geen info, moet geschikt zijn voor macOS en iOS wie kan mij een tip geven?
alvast bedankt
Het stelt naar mijn mening alleen weinig voor. Dat data in Zwitserland zit, betekent niet dat geen enkele Rus er meer bij kan, wat sommige Kaspersky fanboys op Tweakers nog wel eens willen geloven.
Op dit forum hier zitten vrij veel Bitdefender fans. Misschien dat dat iets voor je is.
Norton komt ook prima uit de tests altijd, en qua interface geniet Norton (Amerikaans) nu al mijn voorkeur. Bitdefender is ook een zeer goed AV, maar gezien het Roemeens is, ben ik er toch niet dieper op ingegaan.