Ik kan 'gratis' ziggo safe online downloaden, is f secure dacht ik heeft iemand ervaring met dit pakket? Is het wat.
Hoe zien jullie de toegevoegde waarde van een Virusscan, zoals Bitdefender, Norton of Eset bovenop de standaard virusscanner van Windows 11?
Ik heb momenteel geen aanvullende virusscan, maar wel aan het oriënteren zeker gezien alle aanbiedingen deze week. Had voorheen ESET.
Ik heb momenteel geen aanvullende virusscan, maar wel aan het oriënteren zeker gezien alle aanbiedingen deze week. Had voorheen ESET.
Virusscanners kun je beter niet actief naast elkaar draaien. Als je op een Windows machine een 3rd party Virusscanner installeert zal windows automatisch windows defender uitschakelen. Dus het is niet bovenop zoals je schrijft, maar in plaats van.
The Hacker News met een lijstje AV suites: linkje. Zonde dat het woord “Defender” niet eens voorkomt. Ik zit met dezelfde vraag als hierboven: biedt defender uit zichzelf niet al (genoeg) bescherming?
Een bijzonder lijstje gezien de veelal top scorende scanners niet worden genoemd maar o.a. McAfee welke doorgaans niet hoog scored wel is opgenomen met "Their antivirus engine is among the best in the business". Ik zou het met een korrel zout nemen.DRvDijk schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 07:19:
The Hacker News met een lijstje AV suites: linkje. Zonde dat het woord “Defender” niet eens voorkomt. Ik zit met dezelfde vraag als hierboven: biedt defender uit zichzelf niet al (genoeg) bescherming?
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Gezien dit nieuwsbericht net op de frontpage heb ik even vluchtig de balans opgemaakt tussen de verschillende virusscanners op basis van een puntensysteem. Zelf gebruik al jaren naar tevredenheid Norton maar wellicht is het voor mij dus waard om verder te kijken.
Allereerst heb ik de home users testen gepakt van AV-TEST over het hele jaar 2021. In totaal zijn er 5 testen geweest. Ik heb steeds de totaal aantallen (protection, performance en usability) genoteerd en gesorteerd van laag naar hoog.
De top 3:
1. Avast (is overgenomen door NortonLifeLock)
2. Kaspersky
3. Northguard
4/5. AVG en F-Security
Vervolgens ben ik naar AV-Comparatives en heb ik daar de Windows consumenten testen gepakt van 2021, te weten:
1. Real-World Protection Test July-October 2021
2. Real-World Protection Test February-May 2021
3. Performance Test October 2021
4. Performance Test April 2021
5. Malware Protection Test September 2021
6. Malware Protection Test March 2021
AV-Comparatives geeft awards uit voor producten. Bij 3 sterren heb ik een fabrikant dus het cijfer 3 toegekend en bij 0 sterren (onvoldoende) staat dus het cijfer 0. Ook hier heb ik weer het totaal van berekend en gesorteerd.
De top 5:
1. Bitdefender
2/3/4. Avast, AVG en McAfee
5. Kaspersky
Conclusie: Avast, Kaspersky en AVG staan bij beide tests in de top 5.
Als ik dan de cijfers van AV-TEST en AV-Comperatives bij elkaar optel dan heeft Avast 107 punten, AVG 106,5 en hebben Bitdefender, Kaspersky en McAfee 106 punten.
Even los van bovenstaande post. Dit is slechts gebaseerd op deze 2 eerder genoemde websites en deze resultaten zijn natuurlijk niet heilig. Iedereen moet zelf afwegen of bovenstaande informatie nuttig is of niet.
Allereerst heb ik de home users testen gepakt van AV-TEST over het hele jaar 2021. In totaal zijn er 5 testen geweest. Ik heb steeds de totaal aantallen (protection, performance en usability) genoteerd en gesorteerd van laag naar hoog.
De top 3:
1. Avast (is overgenomen door NortonLifeLock)
2. Kaspersky
3. Northguard
4/5. AVG en F-Security
Vervolgens ben ik naar AV-Comparatives en heb ik daar de Windows consumenten testen gepakt van 2021, te weten:
1. Real-World Protection Test July-October 2021
2. Real-World Protection Test February-May 2021
3. Performance Test October 2021
4. Performance Test April 2021
5. Malware Protection Test September 2021
6. Malware Protection Test March 2021
AV-Comparatives geeft awards uit voor producten. Bij 3 sterren heb ik een fabrikant dus het cijfer 3 toegekend en bij 0 sterren (onvoldoende) staat dus het cijfer 0. Ook hier heb ik weer het totaal van berekend en gesorteerd.
De top 5:
1. Bitdefender
2/3/4. Avast, AVG en McAfee
5. Kaspersky
Conclusie: Avast, Kaspersky en AVG staan bij beide tests in de top 5.
Als ik dan de cijfers van AV-TEST en AV-Comperatives bij elkaar optel dan heeft Avast 107 punten, AVG 106,5 en hebben Bitdefender, Kaspersky en McAfee 106 punten.
Even los van bovenstaande post. Dit is slechts gebaseerd op deze 2 eerder genoemde websites en deze resultaten zijn natuurlijk niet heilig. Iedereen moet zelf afwegen of bovenstaande informatie nuttig is of niet.

[Voor 5% gewijzigd door robcoenen op 05-01-2022 14:33]
Suggestie voor een iets andere werkwijze: normaliseer de scores. Een 18 bij de een is nu niet vergelijkbaar met een 18 bij de ander. Al is geen enkele keuze perfect (o.a. omdat spreiding zowel theoretisch als praktisch anders is).
Northguard (klinkt minder Russisch) is voor zover ik weet een marketingschil over Kaspersky, dus niet heel vreemd dat die gelijk scoren. Avast is idd overgenomen door Norton, en daardoor wegens acties als die miner voor mij geen optie.
Northguard (klinkt minder Russisch) is voor zover ik weet een marketingschil over Kaspersky, dus niet heel vreemd dat die gelijk scoren. Avast is idd overgenomen door Norton, en daardoor wegens acties als die miner voor mij geen optie.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Dat de top 3 zo verschilt is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Komt deels door de heel andere spreiding. Het verschil tussen 2 of 3 sterren gaat hard. En deels door de verschillende wegingkeuzes per onderwerp. En de gekozen malware om mee te testen, etc.
Microsoft is weggelaten zie ik nu. Omdat die bij https://www.av-comparativ...n-test-february-may-2021/ een bug had?
Als je bijv. herkenningsgraad het belangrijkste vindt dan was Trend nr1. Daarna wordt het meer een vraag voor onszelf of we 99,9% substantieel anders vinden dan 99,6%. (En dan ook weer - wat kwam er precies doorheen?)
Microsoft is weggelaten zie ik nu. Omdat die bij https://www.av-comparativ...n-test-february-may-2021/ een bug had?
Als je bijv. herkenningsgraad het belangrijkste vindt dan was Trend nr1. Daarna wordt het meer een vraag voor onszelf of we 99,9% substantieel anders vinden dan 99,6%. (En dan ook weer - wat kwam er precies doorheen?)
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Aangezien ik al een poosje van Avira af wil, omdat de popups steeds lastiger worden, en ik net nieuws: Avira Antivirus van zelfde moederbedrijf als Norton bevat ook cryptom... lees, leek me dit een goed moment om Avira te lozen en over te stappen op een ander.
Persoonlijk heb ik eigenlijk Avira vooral gebruikt omdat deze prima werkte toen ik hem voor het eerst installeerde, en nu tien+ jaar later gebruik ik het dus nog steeds. De stap is vooral "voelt als fout". Als ik zo de tests in dit topic kijk dan begrijp ik dat de standaard windows defender eigenlijk even goed werkt. Zijn daar nog problemen mee als ik daarop overstap waar ik op moet letten? Het probleem dat ik vooral heb is dat ik niet precies zie wat de waarde is van de andere betaalde producten als Defender al goed genoeg is: dus wat is dan het business model van de andere producenten?
Persoonlijk heb ik eigenlijk Avira vooral gebruikt omdat deze prima werkte toen ik hem voor het eerst installeerde, en nu tien+ jaar later gebruik ik het dus nog steeds. De stap is vooral "voelt als fout". Als ik zo de tests in dit topic kijk dan begrijp ik dat de standaard windows defender eigenlijk even goed werkt. Zijn daar nog problemen mee als ik daarop overstap waar ik op moet letten? Het probleem dat ik vooral heb is dat ik niet precies zie wat de waarde is van de andere betaalde producten als Defender al goed genoeg is: dus wat is dan het business model van de andere producenten?
Defender is inderdaad ondertussen prima. Ik blijf vooral bij een betaald alternatief omdat naar mate MS meer marktleider wordt de malware er op geoptimaliseerd gaat worden. (En een beetje omdat ook om andere redenen 1 monopolist bizar slecht zou zijn, en zie wat er gebeurt als de leveranciers andere verdienmodellen gaan zoeken…)
Ik vermoed dat de antimalwarebranche vooral zal gaan voor de grotere bedrijfsklanten.
Ik vermoed dat de antimalwarebranche vooral zal gaan voor de grotere bedrijfsklanten.
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik is Defender meer dan prima. Wat je vooral moet beseffen is dat vrijwel iedere normale anti-virus goed is om bekende malware tegen te houden, maar volkomen faalt als een hacker er wat meer moeite in steekt. En dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Je past een stukje code aan van malware die je vind op internet, test deze in virustotal en als die niet gedetecteerd wordt, weet je dat je een AV kan omzeilen. Als die wel gedetecteerd wordt, pas je weer iets aan en probeer je het opnieuw.F_J_K schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:10:
Defender is inderdaad ondertussen prima. Ik blijf vooral bij een betaald alternatief omdat naar mate MS meer marktleider wordt de malware er op geoptimaliseerd gaat worden. (En een beetje omdat ook om andere redenen 1 monopolist bizar slecht zou zijn, en zie wat er gebeurt als de leveranciers andere verdienmodellen gaan zoeken…)
De grote partijen richten zich bij bedrijven met name op XDR. Dat kijkt verder dan een standaard AV en geeft ook de mogelijkheid om op een centraal dashboard te kijken wat er in je netwerk gebeurd.
Betalen voor een AV anders dan Defender zou ik vooral doen als je er vanuit principe wat tegen Defender hebt en niet direct omdat je er zoveel veiliger van wordt. Wat dat betreft kun je beter je systeem hardenen en het gebruik van bijvoorbeeld Macro's blokkeren. Makkelijk te doen door middel van bijvoorbeeld deze tool. Daarnaast heeft Defender / Windows veel mogelijkheden om de boel veiliger te maken door middel van instellingen die standaard niet aan staan. Zoals bijvoorbeeld een bescherming tegen ransomware.
[Voor 12% gewijzigd door Bor op 10-01-2022 10:21]
Ik werd gisteren ineens onaangenaam verrast dat mijn 3 jarig bitdefender abbo stilzwijgend per 14 dec verlengt was voor € 125 / jaar. Dikke doei. Ik had dit (zoals altijd) gelijk na afsluiten op 'niet automatisch verlengen' gezet, en zo stond dat ook in mijn account. Blijkbaar heeft bitdefender de boel naar een andere partij overgedragen en daarmee ook de abbos weer op automatisch verlengen gezet.
MIsschien even de moeite om voor mensen die dit ook hebben pro actief te controleren. Automatische verleng prijzen zijn belachelijk hoog.
Na veel gemail gelijk de boel stopgezet en de factuur verscheurd.
Zit ik met mijn idee een beetje goed dat vandaag de dag als je goed oplet en geen rare dingen doet, je met de standaard windows bescherming goed zit?
MIsschien even de moeite om voor mensen die dit ook hebben pro actief te controleren. Automatische verleng prijzen zijn belachelijk hoog.
Zit ik met mijn idee een beetje goed dat vandaag de dag als je goed oplet en geen rare dingen doet, je met de standaard windows bescherming goed zit?
Ah, ik kwam daar gelukkig achter toen ik voor het eerst een Bitdefender abo kocht. Dan moet je opeens het automatisch verlengen stopzetten op een aparte website met een apart account van wat ik mij herinner. Niet erg netjes inderdaad.superduper schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:02:
Ik werd gisteren ineens onaangenaam verrast dat mijn 3 jarig bitdefender abbo stilzwijgend per 14 dec verlengt was voor € 125 / jaar. Dikke doei. Ik had dit (zoals altijd) gelijk na afsluiten op 'niet automatisch verlengen' gezet, en zo stond dat ook in mijn account. Blijkbaar heeft bitdefender de boel naar een andere partij overgedragen en daarmee ook de abbos weer op automatisch verlengen gezet.
Wat betreft je laatste vraag. Ja, de Windows anti-virus is redelijk goed en komt er in de bekende tests ook meestal wel goed uit. Ook redelijk wat geavenceerde beveiliging voor Windows (ransomware protectie, kernisolatie, beveiligd opstarten, etc.). Ik heb er zelf nooit issues mee gehad in ieder geval.

En ik maar denken dat Avira goed te vertrouwen zijn omdat het van Duitse makelij is en ze meestal vrij hoog in AV tests scoren, blijken ze nu overgenomen te zijn door Norton EN ook nog eens een cryptominer te installeren (alhoewel ik hem niet bij mijn versie zien staan? maar dat soort shady praktijken zijn sowieso een no-go). Bah wat een bagger.VVVJeroen schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:32:
Aangezien ik al een poosje van Avira af wil, omdat de popups steeds lastiger worden, en ik net nieuws: Avira Antivirus van zelfde moederbedrijf als Norton bevat ook cryptom... lees, leek me dit een goed moment om Avira te lozen en over te stappen op een ander.
Nog vreemder is dat ze er helemaal geen mail over hebben gestuurd dat ze zijn overgenomen

Ik wist ook niet dat ze overgenomen waren. Heb zojuist even een Avira Internet Security installatie gecheckt en die heeft de crypto miner ook niet. Misschien is het alleen bij de gratis versie?00.0 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:38:
[...]
En ik maar denken dat Avira goed te vertrouwen zijn omdat het van Duitse makelij is en ze meestal vrij hoog in AV tests scoren, blijken ze nu overgenomen te zijn door Norton EN ook nog eens een cryptominer te installeren (alhoewel ik hem niet bij mijn versie zien staan? maar dat soort shady praktijken zijn sowieso een no-go). Bah wat een bagger.
Nog vreemder is dat ze er helemaal geen mail over hebben gestuurd dat ze zijn overgenomenToch wel een AVG-waardige klacht dit.
Edit: Wat me over het algemeen wel opvalt is dat Antivirus pakketten steeds meer bloatware worden. Zijn er nog AV pakketten die zich gewoon bij de basis houden? Dus je PC veilig houden in plaats van allerlei functionaliteit waar je weinig aan hebt (bijv. VPN meeleveren, crypto miners, driver/app updaters, register cleaners, etc.).
[Voor 17% gewijzigd door Cerenas op 19-01-2022 10:59]
Nope, gewoon gratis versie hier en ook helemaal up-to-date.Cerenas schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:52:
[...]
Misschien is het alleen bij de gratis versie?
Op verschillende computers met Avira gratis versie heb ik het probleem dat bij het opstarten van Windows 7 het netwerk icoon bij het systeemvak 45 seconden blijft zoeken naar internet verbinding.
Het probleem begon ongeveer jaar 2 geleden.
Als ik Avira van de pc verwijder is dit probleem opgelost.
Windows 7 nog gebruiken is een heel slecht idee gezien deze al lange tijd niet meer wordt ondersteund.Dit houdt ook in dat er geen beveiligingsupdates meer voor uitkomen. Ik raad je met klem aan te upgraden naar een OS wat wel onder ondersteuning valt.playstation1 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:08:
Op verschillende computers met Avira gratis versie heb ik het probleem dat bij het opstarten van Windows 7 het netwerk icoon bij het systeemvak 45 seconden blijft zoeken naar internet verbinding.
Normaliter zou ik deze losse tech-vraag even afsplitsen van dit algemene topic, maar in dit geval is er slechts een algemeen geldend en hier relevant antwoord te geven.
Inderdaad is het sterk af te raden Windows 7 te gebruiken. Al helemaal als die aan een netwerk hangt.
Dat het ongeveer 2 jaar geleden begon is al een indicatie: iets meer dan twee jaar geleden is alle support op Windows 7 gestopt. Beveiligingsproblemen worden niet meer opgelost. Bugs worden niet meer opgelost. Een virusscanner gaat daar weinig aan helpen en het is goed te begrijpen dat Avira ook kleine probleempjes als netwerkverbindingen wat trager opstarten, niet meer gaat verhelpen. Het wordt immers niet meer ondersteund.
Als een Windows 10 (Win11 zal vast niet draaien op de oudere hardware) licentie te duur is, werkt iets als https://www.zdnet.com/art...-free-windows-10-upgrade/ misschien nog.
Inderdaad is het sterk af te raden Windows 7 te gebruiken. Al helemaal als die aan een netwerk hangt.
Dat het ongeveer 2 jaar geleden begon is al een indicatie: iets meer dan twee jaar geleden is alle support op Windows 7 gestopt. Beveiligingsproblemen worden niet meer opgelost. Bugs worden niet meer opgelost. Een virusscanner gaat daar weinig aan helpen en het is goed te begrijpen dat Avira ook kleine probleempjes als netwerkverbindingen wat trager opstarten, niet meer gaat verhelpen. Het wordt immers niet meer ondersteund.
Als een Windows 10 (Win11 zal vast niet draaien op de oudere hardware) licentie te duur is, werkt iets als https://www.zdnet.com/art...-free-windows-10-upgrade/ misschien nog.
Met het advies ga ik voor de pc die nog gebruikt wordt in het netwerk een Windows 10 upgrade of een licentie aanschaffen.
Ik ben van plan om een nieuwe computer te kopen die dan ook geschikt is voor Windows 11.
Ik ben van plan om een nieuwe computer te kopen die dan ook geschikt is voor Windows 11.
Ik draai nu ruim 3 jaar zonder anti-vir, en soms doe ik nog wel eens een https://www.trendmicro.co...e/products/housecall.html online; zonder ook maar iets te vinden. Een virus oplopen hangt er gewoon vanaf met wat je doet.Bor schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:27:
[...]
Windows 7 nog gebruiken is een heel slecht idee gezien deze al lange tijd niet meer wordt ondersteund.Dit houdt ook in dat er geen beveiligingsupdates meer voor uitkomen. Ik raad je met klem aan te upgraden naar een OS wat wel onder ondersteuning valt.
Email technisch heb ik aan het server-end ook het e.a gesleuteld. Bij twijfel gooi ik de bijlage(s) altijd in een online scan.
Windows 7 zou zo lek als een mandje zijn, als je rechtstreeks op het internet hangt, en niet achter een router ofzo. Bedoel in tijden van Dialup was de kans groter dat je OS remotely ff overgenomen werd dan tegenwoordig met de standaard dichtgetimmerde routers online.
M'n magische bol werken.
Een virus kan uiteraard ook op andere manieren binnenkomen dan email en directe netwerk toegang.Jism schreef op maandag 31 januari 2022 @ 04:22:
[...]
Ik draai nu ruim 3 jaar zonder anti-vir, en soms doe ik nog wel eens een https://www.trendmicro.co...e/products/housecall.html online; zonder ook maar iets te vinden. Een virus oplopen hangt er gewoon vanaf met wat je doet.
Email technisch heb ik aan het server-end ook het e.a gesleuteld. Bij twijfel gooi ik de bijlage(s) altijd in een online scan.
Windows 7 zou zo lek als een mandje zijn, als je rechtstreeks op het internet hangt, en niet achter een router ofzo. Bedoel in tijden van Dialup was de kans groter dat je OS remotely ff overgenomen werd dan tegenwoordig met de standaard dichtgetimmerde routers online.
Bijna iedereen gebruikt een browser als ze regelmatig een desktop pc gebruiken. Als die browser verouderd is (bijv. de browser die standaard bij een verouderd OS wordt geleverd), dan is dat vragen om grote problemen. Uiteraard kan je dan een browser pakken die los is van het OS, en nog wel geupdate wordt, maar software applicaties maken gebruik van onderliggende componenten van het OS. Als die componenten verouderd zijn dan kan je nog steeds kwestsbaar zijn.
Het probleem is met name twee punten:Jism schreef op maandag 31 januari 2022 @ 04:22:
[...]
Ik draai nu ruim 3 jaar zonder anti-vir, en soms doe ik nog wel eens een https://www.trendmicro.co...e/products/housecall.html online; zonder ook maar iets te vinden. Een virus oplopen hangt er gewoon vanaf met wat je doet.
- Je kunt het niet altijd voorkomen. Soms kan browsen naar een website al voldoende zijn om gehackt te worden. Het komt tegenwoordig niet vaak voor, maar het is zeker niet uitgesloten. En juist met verouderde systemen (Windows 7 en bijvoorbeeld IE) is dit nog een risico.
- Phishing kan heel geavanceerd zijn. Nu zul je de meest gebruikelijke wel herkennen, maar spear phishing kan soms heel lastig zijn om te voorkomen. Zeker in combinatie met geavanceerde malware ben je dan toch kwetsbaar.
Nu kan dit voor jou een geaccepteerd risico zijn, maar voor 99,9% van de gebruikers is Win7 en/of geen AV echt geen aanrader. Daarnaast zou ik niet weten waarom je geen AV wil hebben, ik heb de afgelopen jaren nog nooit meegemaakt dat die (voor normaal gebruik) impact heeft.
Voor de mensen hier die nog steeds Kaspersky gebruiken: naast de privacy en security redenen om Kaspersky niet te gebruiken, zijn er nu ook ethische redenen bijgekomen.
Om de reden van de oorlog nu ook gewoon overgestapt deze week. Ik vertrouw niks meer van de russen.
Ik heb nu, sinds een paar dagen dus, overgestapt naar norton 360, erg eenvoudig in gebruik en tot nu toe dik tevreden over! Enige vervelende zijn de pushnotificaties van betalende extra's, zoals pc cleanup.
Ik heb nu, sinds een paar dagen dus, overgestapt naar norton 360, erg eenvoudig in gebruik en tot nu toe dik tevreden over! Enige vervelende zijn de pushnotificaties van betalende extra's, zoals pc cleanup.
En gratis miner erbijFlipking94 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:05:
Om de reden van de oorlog nu ook gewoon overgestapt deze week. Ik vertrouw niks meer van de russen.

Welke ethische redenen zie je hier exact? Doel je hier op de Russische oorsprong? Hoe is Kaspersky gelieerd aan de huidige oorlog?Cyb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:19:
Voor de mensen hier die nog steeds Kaspersky gebruiken: naast de privacy en security redenen om Kaspersky niet te gebruiken, zijn er nu ook ethische redenen bijgekomen.
We hebben de discussie hier al vaker gevoerd, dus ik ga dat niet helemaal opnieuw met je voeren.Bor schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:25:
[...]
Welke ethische redenen zie je hier exact? Doel je hier op de Russische oorsprong? Hoe is Kaspersky gelieerd aan de huidige oorlog?
In het kort voor de mensen hier die het niet gevolgd hebben:
1) Kaspersky heeft diverse grote banden met de Russische FSB. 2) Kaspersky geeft aan dat alle data in handen van de Russische overheid zou moeten zijn. 3) Kaspersky is dan ook verboden om te gebruiken binnen bepaalde overheids organisaties. 4) Kaspersky heeft in het verleden dubieuze technieken gebruikt, waarmee gebruikers bespioneerd kunnen worden. 5) Vanwege de oorlog wordt of is de export op bepaalde Russische technologie verboden. 6) Vanwege de oorlog zijn er santies op een aantal Russische oligarchen. De Kasperskies behoren tot de top rijkste en invloedrijkste oligarchen van Rusland. 7) Diverse organisaties kiezen er om om ethische redenen zich los te koppelen Rusland op het gebied van sport, evenementen, economie, financieel, toerisme etc.
[Voor 17% gewijzigd door Cyb op 28-02-2022 15:32. Reden: extra punt (#6) toegevoegd]
Dank voor je verduidelijking. Sommige van de zaken die je noemt zijn op zijn minst nog onduidelijk. De oorlog vind ik een zwak argument om Russische bedrijven te boycotten tenzij ze er een duidelijke hand in hebben.Cyb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:41:
[...]
We hebben de discussie hier al vaker gevoerd, dus ik ga dat niet helemaal opnieuw met je voeren.
In het kort voor de mensen hier die het niet gevolgd hebben:
1) Kaspersky heeft diverse grote banden met de Russische FSB. 2) Kaspersky geeft aan dat alle data in handen van de Russische overheid zou moeten zijn. 3) Kaspersky is dan ook verboden om te gebruiken binnen bepaalde overheids organisaties. 4) Verder heeft Kaspersky in het verleden dubieuze technieken gebruikt, waarmee gebruikers bespioneerd kunnen worden. 5) Verder is of wordt vanwege de oorlog, de export op bepaalde Russische technologie verboden. 6) Diverse organisaties kiezen er om om ethische redenen zich los te koppelen Rusland op het gebied van sport, evenementen, economie, financieel, toerisme etc.
Even een andere vraag: Gebruiken jullie naast een antivirusprogramma nog een programma om je pc op te schonen? Norton heeft bijvoorbeeld de smart utility tool, maar die kost 35€/jaar en antitrackers verwijderen (15€/jaar). Ik heb dan maar een abbo gepakt voor ccleaner, nog geen 10€/jaar
.

Ik gebruik Kerish Doctor, dat kwam goed uit de verf op het Wilders Security forum. Kost ook weinig, ik geloof 20 euro voor 3 jaar.Flipking94 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:10:
Even een andere vraag: Gebruiken jullie naast een antivirusprogramma nog een programma om je pc op te schonen?
Hiervoor had ik een programma van Wise, dat deed het ook goed..
Ik gebruik de ingebouwde tool van Windows 10 om op te schonen. Die staat ingepland om iedere 30 dagen automatisch zijn werk te doen. Merk je niks van en kost geen geld.
Daarnaast kijk ik zo nu en dan met Treesize naar afwijkend grote folders om handmatig actie daarop te ondernemen.
Van programma's zoals ccleaner ben ik al lang afgestapt. Die paar honderd register sleutels die het verwijdert lijken me geen zoden aan de dijk te zetten. Verder worden heel veel programma caches door de programma's zelf goed beheerd. Dus wat is de toegevoegde waarde nog? Daarnaast was disk clutter in de tijd van de echte harde schijven nog iets wat merkbare performance impact kon hebben. Met een SSD heb ik nog nooit verschil gemerkt voor en na opschonen.
Af en toe laat ik Hitman pro lopen als handmatige extra controle naast Windows Defender.
Daarnaast kijk ik zo nu en dan met Treesize naar afwijkend grote folders om handmatig actie daarop te ondernemen.
Van programma's zoals ccleaner ben ik al lang afgestapt. Die paar honderd register sleutels die het verwijdert lijken me geen zoden aan de dijk te zetten. Verder worden heel veel programma caches door de programma's zelf goed beheerd. Dus wat is de toegevoegde waarde nog? Daarnaast was disk clutter in de tijd van de echte harde schijven nog iets wat merkbare performance impact kon hebben. Met een SSD heb ik nog nooit verschil gemerkt voor en na opschonen.
Af en toe laat ik Hitman pro lopen als handmatige extra controle naast Windows Defender.
Ja dat irriteert mij ook. Maar ook de verlengingsprijs die naar mijn mening veel te hoog is.Flipking94 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:05:
Enige vervelende zijn de pushnotificaties van betalende extra's, zoals pc cleanup.
Ccleaner is anders ook geen 'clean' bedrijf/software meer en wordt doorgaans niet aangeraden om te installeren.
Zie onder andere:
https://www.makeuseof.com/tag/stop-using-ccleaner-windows/
Zie onder andere:
https://www.makeuseof.com/tag/stop-using-ccleaner-windows/
Die heb ik zelfs per direct uitgezet, net nadat ik mijn licensie had geactiveerd. Ik koop mijn keys wel via 3rth parties, nooit echt problemen mee gehad. En veel goedkoper met twee tientjes per jaarPeter711 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:59:
[...]
Ja dat irriteert mij ook. Maar ook de verlengingsprijs die naar mijn mening veel te hoog is.

@dutchgio nu is dat artikel wel al 3j oud, misschien dat CCleaner de mankementen heeft aangepakt? Ik gebruik nu ook gewoon een betaalde versie van Ccleaner sinds een paar maanden en ik ben er tot nu toe erg tevreden over. Heel eenvoudig in gebruik, geen gedoe meer met updates etc. Ik heb hem geïnstalleerd omdat overall ccleaner bij verre uit nog steeds de meest gebruikte opschoontool is.
[Voor 32% gewijzigd door Flipking94 op 26-03-2022 20:39]
op mijn Mac OS Monterey 12.1.2. gebruik(te) ik sinds jaren Kaspersky Total Security.
Mijn abo loopt volgende maand af en met de nieuwe situatie ben ik niet van plan Kaspersky verder te gebruiken
. Vorig jaar gaven ze nog aan dat de West-Europese data opgeslagen werd op servers in Zürich, echter hier vind ik niets meer van op hun site.
over welke nieuwe beveiligingssysteem-suite nu te installeren vind ik geen info, moet geschikt zijn voor macOS en iOS wie kan mij een tip geven?
alvast bedankt
Mijn abo loopt volgende maand af en met de nieuwe situatie ben ik niet van plan Kaspersky verder te gebruiken

over welke nieuwe beveiligingssysteem-suite nu te installeren vind ik geen info, moet geschikt zijn voor macOS en iOS wie kan mij een tip geven?
alvast bedankt
Staat nog gewoon op de Kapersky site: https://www.kaspersky.com/transparency-centerRIHAHA schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:16:
op mijn Mac OS Monterey 12.1.2. gebruik(te) ik sinds jaren Kaspersky Total Security.
Mijn abo loopt volgende maand af en met de nieuwe situatie ben ik niet van plan Kaspersky verder te gebruiken. Vorig jaar gaven ze nog aan dat de West-Europese data opgeslagen werd op servers in Zürich, echter hier vind ik niets meer van op hun site.
alvast bedankt
Het stelt naar mijn mening alleen weinig voor. Dat data in Zwitserland zit, betekent niet dat geen enkele Rus er meer bij kan, wat sommige Kaspersky fanboys op Tweakers nog wel eens willen geloven.
Op dit forum hier zitten vrij veel Bitdefender fans. Misschien dat dat iets voor je is.
Ik ben sinds vorige maand, door de hele scene in het Oosten van EU, ook overgeschakeld. Ik gebruik nu Norton na een +- 10j kaspersky gebruikt te hebben en ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben met de interface. Eenvoudig, heel gemakkelijk instelbaar, zonder al teveel toeters en bellen.
Norton komt ook prima uit de tests altijd, en qua interface geniet Norton (Amerikaans) nu al mijn voorkeur. Bitdefender is ook een zeer goed AV, maar gezien het Roemeens is, ben ik er toch niet dieper op ingegaan.
Norton komt ook prima uit de tests altijd, en qua interface geniet Norton (Amerikaans) nu al mijn voorkeur. Bitdefender is ook een zeer goed AV, maar gezien het Roemeens is, ben ik er toch niet dieper op ingegaan.
Ik gebruik al jaren de gratis versie van Malwarebytes, draai om de zoveel tijd een scan maar kom eigenlijk nooit wat tegen. nu krijg ik zojuist een aanbod van Premium voor 6,25(!) voor twee apparaten voor een jaar (12,50 voor twee jaar). mooie aanbieding of niet nodig? ik heb ook al de Windows 11 Home standaard security erop zitten, is dit dan een toevoeging of gaan die elkaar alleen maar in de weg zitten?
In de tijd dat ik nog een MacBook had, had ik een aantal van deze tools geïnstalleerd: https://objective-see.org/RIHAHA schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:16:
Mijn abo loopt volgende maand af en met de nieuwe situatie ben ik niet van plan Kaspersky verder te gebruiken. Vorig jaar gaven ze nog aan dat de West-Europese data opgeslagen werd op servers in Zürich, echter hier vind ik niets meer van op hun site.
alvast bedankt
- KnockKnock
- DonotDisturb
- BlockBlock
- Oversight
En daarnaast Little Snitch firewall. Dit zo geconfigureerd dat je toestemming moet geven voor elke uitgaande connectie. Na installatie is dat even werk, maar daarna zie je waar al je software verbinding naar wil maken en kun je dat naar gelang toestaan of blokkeren.
Alles bij elkaar voorkomt of detecteerd vrijwel alle malicious activiteiten op je systeem.
Ps objective-see is gemaakt door Patrick Wardle: https://twitter.com/patrickwardle, een hacker die zich richt op MacOS.
[Voor 10% gewijzigd door oak3 op 23-05-2022 09:48]
Ik heb norton er overal afgegooid. Superveel reclame en popups.... irritant stuk software. Ook hun crypto zever moet ik niet.
Ik ga wel verder met de ms defender.
Ik ga wel verder met de ms defender.
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.
Nee, maar wat zegt dit nou echt? "Opgeslagen op servers Zürich". Volgens mij helemaal niets! Waar die servers zich ook bevinden, de deskundigen van Kaspersky kunnen er onbeperkt bij. Of ze dat ook werkelijk doen is natuurlijk een andere vraag, evenals volgens mij de voor de hand liggende vraag of ze dat dan doen in gedwongen samenwerking met de Russische geheime dienst. Vragen waar ik met geen mogelijkheid een antwoord op weet, hooguit een sterke onzekerheid. En met die wetenschap, of liever gezegd niet-wetenschap heb ik al jaren geleden bij de aanschaf van een nieuwe computer gekozen voor een andere antivirus. Dit mede in navolging van diverse overheidsinstellingen.RIHAHA schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:16:
Mijn abo loopt volgende maand af en met de nieuwe situatie ben ik niet van plan Kaspersky verder te gebruiken. Vorig jaar gaven ze nog aan dat de West-Europese data opgeslagen werd op servers in Zürich, echter hier vind ik niets meer van op hun site
Ik heb daar gisteren ook een abonnementje genomen voor 1 jaar, maar nu zie ik dat heel die onderneming Russisch lijkt te zijn, er werken alvast verschillende Russen aan mee. Best terug van mijn pc gooien denk ik.grun93 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:19:
[...]
Ik gebruik Kerish Doctor, dat kwam goed uit de verf op het Wilders Security forum. Kost ook weinig, ik geloof 20 euro voor 3 jaar.
Hiervoor had ik een programma van Wise, dat deed het ook goed..
Norton beschouwde deze software wel als veilig, maar ik betrouw het niet meer. Wat denken jullie ervan?
Wat dieper in de instellingen kan je “aanbiedingen” uitzetten, dan krijg je volgens mij vrijwel geen meldingen meer.Peter711 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:59:
[...]
Ja dat irriteert mij ook. Maar ook de verlengingsprijs die naar mijn mening veel te hoog is.
Kritiek op de regering van Rusland wordt bestraft, de goeden houden wijselijk hun mond. Niet alle Russen zijn fout natuurlijk.Jonckers1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:00:
Ik heb daar gisteren ook een abonnementje genomen voor 1 jaar, maar nu zie ik dat heel die onderneming Russisch lijkt te zijn, er werken alvast verschillende Russen aan mee. Best terug van mijn pc gooien denk ik.
Norton beschouwde deze software wel als veilig, maar ik betrouw het niet meer. Wat denken jullie ervan?
Ik vind Kerish Doctor nog steeds een fijn programma en draai het 2x per week. Een aparte uninstaller is niet nodig, gewoon de standaard windows apps uninstaller in settings, eventuele restjes in registry en/of losse eindjes in de mapstructure worden door Kerish opgeruimd.
Ik gebruik ook nog steeds de Kaspersky AV omdat het een goed programma is.
Thx, staat er inderdaad tussen! Maakt het heel wat aangenamer!Stokertje schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:53:
[...]
Wat dieper in de instellingen kan je “aanbiedingen” uitzetten, dan krijg je volgens mij vrijwel geen meldingen meer.

Ik zou persoonlijk ver wegblijven van dit soort shady software, tenzij het een bekend open source project is.Jonckers1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:00:
[...]
Ik heb daar gisteren ook een abonnementje genomen voor 1 jaar, maar nu zie ik dat heel die onderneming Russisch lijkt te zijn, er werken alvast verschillende Russen aan mee. Best terug van mijn pc gooien denk ik.
Het begint al bij het type software: cleaning/maintenance software. Het nut en de optimalisatiewinst is vaak dubieus. Dit soort software gebruikt vaak scareware achtige marketing technieken, waarbij mensen de indruk krijgen dat een computer regelmatig "opgeruimd" moet worden om beter te functioneren, of dat er problemen gaan ontstaan als je dat niet doet. Het is dan ook een vaak gekozen categorie door scareware criminelen. Daarmee wil ik niet zeggen dat Kerish onder de categorie scareware valt, maar wel dat scareware ontwikkelaars vaak deze software categorie kiezen.
Ook is het de ideale categorie software om met minimale resultaten, bij de gebruiker het idee te wekken dat deze goed bezig is door de software te gebruiken. En daarmee om zich voor te doen als legitieme software om een systeem volledig te doorzoeken, tot op het niveau van een virusscanner. Het is daarmee ook een handige manier om malware te verschepen.
Kijkende naar KerishDoctor, valt op dat het vrij onbekende sofware is, waarbij het onduidelijk is wat voor bedrijf er achter zit. Dan gebruiken ze ook nog eens een .org domein, wat al snel de suggestie wekt alsof ze non-profit zijn, terwijl ze commercieel zijn. En dan ook nog eens Russisch.
Dus naast dat je twijfels kan hebben of het uberhaupt nuttig is om dit soort software te gebruiken, kan het ook een privacy en security risico zijn.
Stokertje schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:53:
[...]
Wat dieper in de instellingen kan je “aanbiedingen” uitzetten, dan krijg je volgens mij vrijwel geen meldingen meer.
Die ken ik ook niet! Ga ik meteen opzoeken vanavondFlipking94 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:46:
[...]
Thx, staat er inderdaad tussen! Maakt het heel wat aangenamer!

Meshify S2 Black | i5-12600K | Scythe Fuma 2 | MSI Pro Z690-A DDR4 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Crucial Ballistics 32GB @ 3200MT/s | BitFenix Whisper BWG750M | Samsung 980 Pro
Artikel is inmiddels 3 maanden oud, maar hier ook gezien: https://0ut3r.space/2022/03/06/windows-defender/
Ben benieuwd of jullie hierdoor het gevoel hebben dat Defender voldoende is?
Ben benieuwd of jullie hierdoor het gevoel hebben dat Defender voldoende is?
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Niet eens met @BtM909 , onlangs is er nog een groot beveiligingslek gevonden in defender:
Voor mij in ieder geval genoeg redenen om het niet te gebruiken.
Ikzelf en mijn gezin gebruiken momenteel Norton 360 Premium, aangevuld met Norton Utilities Ultimate en Norton AntiTrack.
Onze smartphones zijn allemaal uitgerust met Norton 360.
Ik ben wel geschrokken hoeveel die AntiTrack allemaal onderschept. Het lijkt alsof achter elke legitieme website schunnige bedrijfjes schuilgaan die zoveel mogelijk van je persoonlijke gegevens verzamelen en een profiel van u aanmaken, doorverkopen of u lastigvallen met allerlei ads.
Met deze software probeer ik ons online veilig te houden en onze privacy zoveel mogelijk af te schermen.
(NordVPN) staat ook overal op geïnstalleerd, anders volgen ze u continu.
Op diverse websites staat dat veel gratis AV-scanners nagenoeg even goed presteren maar ik prefereer een betalend pakket; alles in één.
Jullie meningen? Kan het hier nog beter?
Onze smartphones zijn allemaal uitgerust met Norton 360.
Ik ben wel geschrokken hoeveel die AntiTrack allemaal onderschept. Het lijkt alsof achter elke legitieme website schunnige bedrijfjes schuilgaan die zoveel mogelijk van je persoonlijke gegevens verzamelen en een profiel van u aanmaken, doorverkopen of u lastigvallen met allerlei ads.
Met deze software probeer ik ons online veilig te houden en onze privacy zoveel mogelijk af te schermen.
(NordVPN) staat ook overal op geïnstalleerd, anders volgen ze u continu.
Op diverse websites staat dat veel gratis AV-scanners nagenoeg even goed presteren maar ik prefereer een betalend pakket; alles in één.
Jullie meningen? Kan het hier nog beter?
Over een mandje vervalt mijn Sophos, dus aan het kijken voor een nieuwe AV oplossing.
Ik zat er aan te denken om SentinelOne uit te proberen en anders Eset AV.
Ik weet dat SentinelOne vooral door bedrijven worden gebruikt, maar zijn er al tweakers die ervaring hebben met SentinelOne als home oplossing?
Ik weet dat SentinelOne vooral door bedrijven worden gebruikt, maar zijn er al tweakers die ervaring hebben met SentinelOne als home oplossing?
“Being a good example teaches others to be good.”
SentinelOne is een enterprise oplossing. Ik vermoed dat je geen tot vrijwel geen personen gaat vinden die dit thuis gebruiken.muhda schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 06:35:
Over een mandje vervalt mijn Sophos, dus aan het kijken voor een nieuwe AV oplossing.
Elke AV kan omzeild wordt als je een beetje hack skills hebt. Zelfs de meest geavanceerd EDR/XDR oplossingen zijn te bypassen door goede hackers. Dat is niet uniek voor Defender, alleen zal je dit vaker bij Defender zien omdat die standaard wordt meegeleverd en daardoor 1 van de meest gebruikte oplossingen is.Flipking94 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:35:
Niet eens met @BtM909 , onlangs is er nog een groot beveiligingslek gevonden in defender:
[YouTube: Windows Defender Bypassed]
Een stukje terug had ik daar al een keer wat over gepost:
Investeer je geld liever in een firewall die standaard elke uitgaande verbinding blokkeert, harden je systeem, blokkeer macro's en werk zelf niet onder local admin. Als je dat allemaal al gedaan hebt, zou ik pas een keer geld aan een betaalde AV uitgeven.oak3 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik is Defender meer dan prima. Wat je vooral moet beseffen is dat vrijwel iedere normale anti-virus goed is om bekende malware tegen te houden, maar volkomen faalt als een hacker er wat meer moeite in steekt. En dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Je past een stukje code aan van malware die je vind op internet, test deze in virustotal en als die niet gedetecteerd wordt, weet je dat je een AV kan omzeilen. Als die wel gedetecteerd wordt, pas je weer iets aan en probeer je het opnieuw.
....
En als je geen local admin bent, dan had het voorbeeld niet gewerkt.
@oak3 ook daar niet mee eens. Heb je de videolink uberhaupt bekeken?
Defender is niet slechter tegenover een ander av omdat het vaker gebruikt wordt, wel omdat er veel meer troep doorgelaten wordt tegenover een ander av. Dat is gewoon realiteit.
Daarnaast kraak je niet zomaar met windows opdrachtprompt een betaald av. Er is een reden dat overheidsinstanties gebruik maken van andere av's dan defender.
Ook hebben (betaalde) av's steeds meer leuke, overkoepelende features waar je anders een handvol programma's voor nodig hebt (backup, password protect, schijfopruiming, gezondheid schijf, vpn, ...).
Dat een betaald av niet voor jou werkt, wil niet zeggen dat het geen valide oplossing is voor andere gebruikers met andere eisen...
Defender is niet slechter tegenover een ander av omdat het vaker gebruikt wordt, wel omdat er veel meer troep doorgelaten wordt tegenover een ander av. Dat is gewoon realiteit.
Daarnaast kraak je niet zomaar met windows opdrachtprompt een betaald av. Er is een reden dat overheidsinstanties gebruik maken van andere av's dan defender.
Ook hebben (betaalde) av's steeds meer leuke, overkoepelende features waar je anders een handvol programma's voor nodig hebt (backup, password protect, schijfopruiming, gezondheid schijf, vpn, ...).
Dat een betaald av niet voor jou werkt, wil niet zeggen dat het geen valide oplossing is voor andere gebruikers met andere eisen...
Ik heb het filmpje inderdaad niet tot in detail bekeken. Wel werk ik al jaren intensief met pentesters samen en volg ik op dat gebied dagelijks wat er in de wereld van (ethisch) hackers gebeurd omdat het mijn werk is.
Wat ik van dichtbij heb gezien en consequent meemaak en lees, is dat iedere standaard consumenten AV triviaal omzeild kan worden zonder dat die ook maar een waarschuwing geeft. Als je googled op "pentesting how to bypass av" vind je talloze (redelijk standaard) methoden om dit voor elkaar te krijgen. Ik verbaas me dan ook helemaal niet dat dit lukt met Defender, net zo goed als dit zou lukken met elke andere standaard consumenten AV. Het filmpje is een voorbeeld waarin je Defender kan omzeilen, maar zo zullen er nog talloze zijn.
Een standaard AV is redelijk in het beschermen tegen geautomatiseerde bulk aanvallen. En daarin zijn ze allemaal ongeveer even goed. Ze laten weleens een steek vallen, maar meestal pakken ze de grootste bulk aanvallen wel op. Als bescherming tegen bulk aanvallen voldoende voor je is, dan is Defender goed genoeg. Wil je meer, dan zijn er genoeg zaken die je gratis kunt doen die veel meer opleveren dan betalen voor een andere standaard AV.
Daarnaast is EDR/XDR bij veel organisaties steeds populairder aan het worden. Sentinal One is zo'n voorbeeld, maar ook Carbon Black, Defender for Endpoints (voorheen ATP), etc. Maar dat is echt meer dan een AV en voor zover mij bekend niet beschikbaar voor consumenten. En ook die kunnen omzeild worden door een pentester, al heb je daar wel goed skills en tooling voor nodig in tegenstelling tot het bypassen van een standaard AV.
@Flipking94 als iemand wil betalen voor een AV is dat m.i. prima. Zeker als een product features heeft die je waardevol vindt. Als je betaald voor een AV puur en alleen omdat je beter beschermd wil zijn dan de standaard AV, dan is daar flink wat nuance op van toepassing.
Wat ik van dichtbij heb gezien en consequent meemaak en lees, is dat iedere standaard consumenten AV triviaal omzeild kan worden zonder dat die ook maar een waarschuwing geeft. Als je googled op "pentesting how to bypass av" vind je talloze (redelijk standaard) methoden om dit voor elkaar te krijgen. Ik verbaas me dan ook helemaal niet dat dit lukt met Defender, net zo goed als dit zou lukken met elke andere standaard consumenten AV. Het filmpje is een voorbeeld waarin je Defender kan omzeilen, maar zo zullen er nog talloze zijn.
Een standaard AV is redelijk in het beschermen tegen geautomatiseerde bulk aanvallen. En daarin zijn ze allemaal ongeveer even goed. Ze laten weleens een steek vallen, maar meestal pakken ze de grootste bulk aanvallen wel op. Als bescherming tegen bulk aanvallen voldoende voor je is, dan is Defender goed genoeg. Wil je meer, dan zijn er genoeg zaken die je gratis kunt doen die veel meer opleveren dan betalen voor een andere standaard AV.
Zeker is daar een reden voor. Meestal is dat niet op inhoudelijke gronden hoe goed ze virussen tegenhouden, aangezien dat ontzettend lastig te beoordelen is, maar vooral vanwege beheersbaarheid. Standaard Defender mist in een organisatiesetting een grote feature, namelijk een centraal dashboard waarop je meldingen kunt zien en waarmee je centraal alle systemen m.b.t. AV kunt beheren. Voor organisaties vind ik dat een must en dan kun je niet uit de voeten met standaard Defender. Voor een consument met 1 pc is centraal beheer mijn inziens niet echt nodig.Er is een reden dat overheidsinstanties gebruik maken van andere av's dan defender.
Daarnaast is EDR/XDR bij veel organisaties steeds populairder aan het worden. Sentinal One is zo'n voorbeeld, maar ook Carbon Black, Defender for Endpoints (voorheen ATP), etc. Maar dat is echt meer dan een AV en voor zover mij bekend niet beschikbaar voor consumenten. En ook die kunnen omzeild worden door een pentester, al heb je daar wel goed skills en tooling voor nodig in tegenstelling tot het bypassen van een standaard AV.
Allemaal hele goede redenen om te betalen voor een product. Alleen is dit een ander uitgangspunt dan een goede AV. Zou zou ik zelf prima willen bij betalen van encryptie wat niet in standaard Windows zit. Als een AV dat biedt, is dat misschien een goedkopere of betere optie dan het upgraden van je Windows licentie.Ook hebben (betaalde) av's steeds meer leuke, overkoepelende features waar je anders een handvol programma's voor nodig hebt (backup, password protect, schijfopruiming, gezondheid schijf, vpn, ...).
@Flipking94 als iemand wil betalen voor een AV is dat m.i. prima. Zeker als een product features heeft die je waardevol vindt. Als je betaald voor een AV puur en alleen omdat je beter beschermd wil zijn dan de standaard AV, dan is daar flink wat nuance op van toepassing.
Misschien is het slim dat eerst te doen?Ik heb het filmpje inderdaad niet tot in detail bekeken.
Zo te zien lezen ze de exclusions uit, downloaden ze een payload, plaatsen die in een excluded map en wordt het opgestart. Afhankelijk van de locatie en rechten op de excluded folder heb je daar mogelijk geen admin rechten voor nodig als ik het zo snel zie?
Ik zie onder de comments van het filmpje wisselende reacties. In de categorie, is al opgelost en kan alleen als je admin bent. Mijn punt blijft dat een AV makkelijk te ontwijken is en dit is er een voorbeeld van. Het gebruiken van exclusions is een bekende manier voor hackers om detectie te ontwijken, en echt niet alleen bij Defender. Daarnaast
Ik trek het filmpje en het bewijs echt niet in twijfel, maar de conclusie dat het daarmee een waardeloos product is wel, zeker op basis van 1 voorbeeld.
Edit:
Ik heb het filmpje bekeken. Het is gefixed in Windows 11 en als je niets aan de standaard hebt gewijzigd zijn er geen exclusions en werkt het niet.
Ik blijf bij mening dat als je echt wat wil doen aan security, Defender prima is en je beter andere maatregelen kan nemen zoals het hardenen van je systeem.
Ik trek het filmpje en het bewijs echt niet in twijfel, maar de conclusie dat het daarmee een waardeloos product is wel, zeker op basis van 1 voorbeeld.
Edit:
Ik heb het filmpje bekeken. Het is gefixed in Windows 11 en als je niets aan de standaard hebt gewijzigd zijn er geen exclusions en werkt het niet.
Ik blijf bij mening dat als je echt wat wil doen aan security, Defender prima is en je beter andere maatregelen kan nemen zoals het hardenen van je systeem.
[Voor 43% gewijzigd door oak3 op 07-08-2022 20:57]
Je fixed een issue aan een product doorgaans niet alleen in een andere versie OS. Dat dit zo eenvoudig kan is echt wel een misser. Default zijn er geen exclusions maar in veel gevallen zullen die er wel zijn. Blijkbaar gaan andere virusscanners hier anders mee om. Ik heb net een paar proeven op de som gedaan maar bij geen enkele vond ik de exlusions leesbaar in het register of bv een config file.
Hoewel Defender beter is geworden de laatste tijd raad ik het in veel gevallen voor thuisgebruik nog steeds niet aan.
edit:Het issue lijkt in Windows 11 ook niet gefixed als ik de comments lees maar vooral afhankelijk van de versie Powershell die je gebruikt. Ik heb nog geen tijd gehad om dat te testen.
Hoewel Defender beter is geworden de laatste tijd raad ik het in veel gevallen voor thuisgebruik nog steeds niet aan.
edit:Het issue lijkt in Windows 11 ook niet gefixed als ik de comments lees maar vooral afhankelijk van de versie Powershell die je gebruikt. Ik heb nog geen tijd gehad om dat te testen.
[Voor 59% gewijzigd door Bor op 07-08-2022 21:12]
Ik heb een mail gestuurd naar SentinelOne sales & support, wellicht dat ze toch licenties verkopen voor niet zakelijk gebruik.Bor schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:37:
[...]
SentinelOne is een enterprise oplossing. Ik vermoed dat je geen tot vrijwel geen personen gaat vinden die dit thuis gebruiken.
Mocht SentinelOne niet reageren, dan kijk ik verder. Ik weet dat CrowdStrike, met 'Falcon Prevent' thuisgebruikers tegemoet komt en zelfs 'Falcon Pro' licenties verkoopt in kleine aantallen (bijvoorbeeld als iemand een homelab of meerdere computers heeft)
Sentinel One verkoopt normaal geen licenties aan consumenten.muhda schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:50:
[...]
Ik heb een mail gestuurd naar SentinelOne sales & support, wellicht dat ze toch licenties verkopen voor niet zakelijk gebruik.
Mocht SentinelOne niet reageren, dan kijk ik verder. Ik weet dat CrowdStrike, met 'Falcon Prevent' thuisgebruikers tegemoet komt en zelfs 'Falcon Pro' licenties verkoopt in kleine aantallen (bijvoorbeeld als iemand een homelab of meerdere computers heeft)
Als MSP (Managed services provider) ga je zelf niet bij Sentinel One rechtstreeks tot je 2500+ licenties maandelijks in beheer hebt, want voor kleinere aantallen moet je bij een Bedrijf à la Pax8 aankloppen (enkel voor IT resellers/MSP's).
(Wij hebben de NFR versie in test van Sentinel One sinds een maandje)
Voor zover ik weet hebben ze geen consumenten kanaal en zelf als klein bedrijf sturen ze je wellicht door naar een reseller/partner.
[Voor 10% gewijzigd door SmokingCrop op 10-08-2022 20:32]
Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)
Dat klopt, lijkt erop dat SentinelOne niet eens naar je omkijkt als je niet minimaal 500 licenties afneemt.SmokingCrop schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:29:
Sentinel One verkoopt normaal geen licenties aan consumenten.
Als MSP (Managed services provider) ga je zelf niet bij Sentinel One rechtstreeks tot je 2500+ licenties maandelijks in beheer hebt, want voor kleinere aantallen moet je bij een Bedrijf à la Pax8 aankloppen (enkel voor IT resellers/MSP's).
(Wij hebben de NFR versie in test van Sentinel One sinds een maandje)
Voor zover ik weet hebben ze geen consumenten kanaal en zelf als klein bedrijf sturen ze je wellicht door naar een reseller/partner.
(Wat ik ook wel begrijp)
Even kijken of ik resellers kan vinden die ook particulieren bedienen. Pax8 is helaas alleen voor bedrijven.
(Mocht iemand een reseller aan willen bevelen, mijn dm staat open)
In deze review van SentinelOne staat onderaan bij de veelgestelde vragen:muhda schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:27:
Dat klopt, lijkt erop dat SentinelOne niet eens naar je omkijkt als je niet minimaal 500 licenties afneemt.
(Wat ik ook wel begrijp)
Even kijken of ik resellers kan vinden die ook particulieren bedienen. Pax8 is helaas alleen voor bedrijven.
(Mocht iemand een reseller aan willen bevelen, mijn dm staat open)
Wat zijn de typische gebruikers van SentinelOne? Het antwoord begint met 2-10, suggererend dat ze ook al organisaties vanaf 2 medewerkers welkom heten. De prijzen beginnen bij 45 $/jaar, maar dat zal dan wel voor de allergrootste organisaties met >5000 medewerkers zijn, vermoed ik.
De prijzen zijn alleszins wel duidelijk naar eindgebruikers toe:
Core = $6 per device per maand
Control = $8 per device per maand
Complete = $12 per device per maand
https://www.sentinelone.com/platform-packages/
Bij grote aantallen kunnen ze veel korting geven aangezien de reseller/MSP marge via PAX8 al 60 à 70% is in aankoop (enkel Control & Complete beschikbaar).
PAX8 zelf neemt daar ook nog een marge op als distributor.
-> Die marge kan je dan wellicht (gedeeltelijk) wegnemen als je aan die 2500+ licenties zit als reseller/msp.
Voor die 2 à 10 gebruikers zal je zeker de volle pot betalen.
Heel andere marges dan men bij Microsoft geeft, daar zit je met 12% die een paar procent kan verhogen als je bepaalde volumes haalt..
Core = $6 per device per maand
Control = $8 per device per maand
Complete = $12 per device per maand
https://www.sentinelone.com/platform-packages/
Bij grote aantallen kunnen ze veel korting geven aangezien de reseller/MSP marge via PAX8 al 60 à 70% is in aankoop (enkel Control & Complete beschikbaar).
PAX8 zelf neemt daar ook nog een marge op als distributor.
-> Die marge kan je dan wellicht (gedeeltelijk) wegnemen als je aan die 2500+ licenties zit als reseller/msp.
Voor die 2 à 10 gebruikers zal je zeker de volle pot betalen.
Heel andere marges dan men bij Microsoft geeft, daar zit je met 12% die een paar procent kan verhogen als je bepaalde volumes haalt..
[Voor 56% gewijzigd door SmokingCrop op 11-08-2022 21:42]
Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)
Weer een mooie "waarom je geen Bitdefender moet nemen".
Bitdefender geeft je in instellingen de volgende optie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AyMe04pfeImo0pyZ8prQMmpG.png?f=user_large)
Die heb ik dus bij elke individuele installatie uitgezet. Maar desondanks komt er met enige regelmaat een popup voorbij voor weer een nieuw product of dienst. Deze week al elke dag bij het opstarten:
Vandaag toch maar eens gechat met Bitdefender support met de vraag waarom dit gebeurt. Want mijn andere users (ouders, niet technisch) kwamen deze week ook weer op de lijn met "een password manager melding" "maar we hebben toch Bitwarden?" etc. Fijn dat ze alert blijven en niet gelijk overal op klikken, maar dit zou toch niet nodig moeten zijn?
Afijn, open je de chat en stel je dus de vraag hoe dit kan. En dan krijg je doodleuk dit antwoord:
Ze negeren dus heel bewust die instelling als het hun uitkomt. Puur om weer een van hun diensten te promoten, zelfs aan reeds betalende gebruikers. Laatst nog met hun VPN en nu dus een Password Manager. En 3x? Vandaag was voor mij persoonlijk nummer 4. Ik vind dit niet kunnen, wat jullie? Helaas heb ik nog Family Pack t/m 2025
maar duidelijk is wel dat het geen Bitdefender meer wordt in de toekomst.
Bitdefender geeft je in instellingen de volgende optie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AyMe04pfeImo0pyZ8prQMmpG.png?f=user_large)
Die heb ik dus bij elke individuele installatie uitgezet. Maar desondanks komt er met enige regelmaat een popup voorbij voor weer een nieuw product of dienst. Deze week al elke dag bij het opstarten:
Vandaag toch maar eens gechat met Bitdefender support met de vraag waarom dit gebeurt. Want mijn andere users (ouders, niet technisch) kwamen deze week ook weer op de lijn met "een password manager melding" "maar we hebben toch Bitwarden?" etc. Fijn dat ze alert blijven en niet gelijk overal op klikken, maar dit zou toch niet nodig moeten zijn?
Afijn, open je de chat en stel je dus de vraag hoe dit kan. En dan krijg je doodleuk dit antwoord:
Ze negeren dus heel bewust die instelling als het hun uitkomt. Puur om weer een van hun diensten te promoten, zelfs aan reeds betalende gebruikers. Laatst nog met hun VPN en nu dus een Password Manager. En 3x? Vandaag was voor mij persoonlijk nummer 4. Ik vind dit niet kunnen, wat jullie? Helaas heb ik nog Family Pack t/m 2025

Belachelijk. Waarom leren sommige bedrijven het niet...
Hoi,
Mijn vrouw is zelfstandige en ergert zich meer en meer aan Norton, vooral de vele pop ups die tevoorschijn komen om toch maar een bijkomend abonnement te nemen voor een of andere nieuwe service ergeren haar mateloos en kunnen schijnbaar niet uit gezet worden (lees verschijnen weer na een maandje ofzo).
Wat zijn de degelijke virusscanners die momenteel op de markt zijn?
We hadden graag Norton vervangen voor een goed alternatief waar we niet om de 2 minuten lastig gevallen worden met één of andere nieuwe functie die we kunnen gebruiken mits een upgrade.
Mijn vrouw is zelfstandige en ergert zich meer en meer aan Norton, vooral de vele pop ups die tevoorschijn komen om toch maar een bijkomend abonnement te nemen voor een of andere nieuwe service ergeren haar mateloos en kunnen schijnbaar niet uit gezet worden (lees verschijnen weer na een maandje ofzo).
We hadden graag Norton vervangen voor een goed alternatief waar we niet om de 2 minuten lastig gevallen worden met één of andere nieuwe functie die we kunnen gebruiken mits een upgrade.
Als je een Windows Pro versie hebt, zou ik standaard defender gebruiken i.c.m. firewall, smartscreen en SRP met whitelisting enkel op de program files en program files (x86) en dagelijkse werkzaamheden uitvoeren met een account zonder admin rechten.Ekfad schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:20:
Hoi,
Hiermee hou je de grootste narigheid preventief buiten de deur.
Wellicht hebben nog meer tips om je systeem te hardenen.
Ik had hetzelfde en werd hier ook knettergek van. Was juist van Kaspersky naar Norton gegaan 2 jaar terug omdat ik er bij Kaspersky ook helemaal leip van werd.Ekfad schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:20:
Hoi,
Bij Norton uiteindelijk de special offers uit kunnen zetten in de settings. Sindsdien ben ik er vanaf. Norton lijkt tot nu toe dus wel deze setting te respecteren.
Uitzetten kan in de 'administrative settings'. Zie deze link, als je scrollt naar het kopje 'Special Offers' staat daar uitgelegd hoe je het uit kunt zetten.
Meshify S2 Black | i5-12600K | Scythe Fuma 2 | MSI Pro Z690-A DDR4 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Crucial Ballistics 32GB @ 3200MT/s | BitFenix Whisper BWG750M | Samsung 980 Pro
Ik snap het niet dat ze niet inzien dat door dit soort gedrag ze klanten gaan wegjagen. Eerst McAfee gehad, die begon the spammen. Dan Norton, juist 't zelfde. Nu gebruik ik gewoon de built-in defender want ik was het zat, al die popups.
Zie deze post, een paar boven die van jou...devilkin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:49:
Ik snap het niet dat ze niet inzien dat door dit soort gedrag ze klanten gaan wegjagen. Eerst McAfee gehad, die begon the spammen. Dan Norton, juist 't zelfde. Nu gebruik ik gewoon de built-in defender want ik was het zat, al die popups.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Tot voor kort Kaspersky maar mede in navolging van onze overheid vertrouw ik die niet meer. Misschien helemaal ten onrechte, maar dat kan ik niet beoordelen. De computerwinkel waar ik af en toe kom levert ESET bij nieuwe door hen samengestelde systemen. Niet de goedkoopste, maar volgens mij gewoon goed. Nooit last van irritante reclame voor uiteenlopende extra functies etc., gewoon doen waarvoor het is gemaakt. Zoals alert zijn met een simpele waarschuwing bij het klikken op een url van een verdachte internetpagina etc.Ekfad schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:20:
Hoi,
ESET zit ik ook naar te kijken maar zou graag ook nog een aantal privé zaken voorzien van beveiliging en dan wordt het snel duur. (tenzij ik ergens een formule over het hoofd zie). Maar wordt dus zeker in overweging genomen.Techneut schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
Tot voor kort Kaspersky maar mede in navolging van onze overheid vertrouw ik die niet meer. Misschien helemaal ten onrechte, maar dat kan ik niet beoordelen. De computerwinkel waar ik af en toe kom levert ESET bij nieuwe door hen samengestelde systemen. Niet de goedkoopste, maar volgens mij gewoon goed. Nooit last van irritante reclame voor uiteenlopende extra functies etc., gewoon doen waarvoor het is gemaakt. Zoals alert zijn met een simpele waarschuwing bij het klikken op een url van een verdachte internetpagina etc.
Ik dacht eerlijk gezegd dat ik dit had uitgezet. Zal het in ieder geval nog eens nakijken. Zou het kunnen dat ze de settings overnemen tussen verschillende pc's? (en daarbij de instelling die voor hun goed uitkomt behouden)Rohem schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
Ik had hetzelfde en werd hier ook knettergek van. Was juist van Kaspersky naar Norton gegaan 2 jaar terug omdat ik er bij Kaspersky ook helemaal leip van werd.
Bij Norton uiteindelijk de special offers uit kunnen zetten in de settings. Sindsdien ben ik er vanaf. Norton lijkt tot nu toe dus wel deze setting te respecteren.
Uitzetten kan in de 'administrative settings'. Zie deze link, als je scrollt naar het kopje 'Special Offers' staat daar uitgelegd hoe je het uit kunt zetten.
Hmm, moet ik eens bekijken. Nooit echt voorstander geweest van de standaard defender, leek mij iets te mild.powerboat schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:32:
[...]
Als je een Windows Pro versie hebt, zou ik standaard defender gebruiken i.c.m. firewall, smartscreen en SRP met whitelisting enkel op de program files en program files (x86) en dagelijkse werkzaamheden uitvoeren met een account zonder admin rechten.
Hiermee hou je de grootste narigheid preventief buiten de deur.
Wellicht hebben nog meer tips om je systeem te hardenen.
Het is ook niet defender alleen, het is een set van preventieve maatregelen die je toepast en in je OS ingebakken zitten maar nog niet zijn geactiveerd. Tevens vergt het een iets andere mindset.Hmm, moet ik eens bekijken. Nooit echt voorstander geweest van de standaard defender, leek mij iets te mild.
Security, hoeft in de basis niet duur te zijn.
Ik ben ook geen fan van Bitdefender, maar dit begint steeds meer "normaal" te worden om overal advertenties in te gooien. En over klantenservice gesproken, tsja dat is een ramp bij veel bedrijven op het moment dat je met problemen zit, ook bij bedrijven met 4.5 ster op Tweakers.Freakster86 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:58:
Weer een mooie "waarom je geen Bitdefender moet nemen".
Ik draai al zo'n 20 jaar Norton, en daar heb je ook van dit soort advertenties. Ik heb die offers uitgezet in de instellingen en dat stopt de meeste advertenties. De enige popups die ik nu dagelijks krijg is dat mijn abonnement bijna verlopen is...
Verder ben ik niet van plan om over te stappen, niet aan dingen zitten als alles werkt en tevreden ben

Even een opmerking, sorry als dit al ergens bekent is gemaakt, doch hier een opmerking over de links uit pag1 het startblad.
http://www.filterbit.com/ link werkt niet en [url]http://www.virscan.org./[/url] is een of andere aziatische site.
http://www.filterbit.com/ link werkt niet en [url]http://www.virscan.org./[/url] is een of andere aziatische site.
[Voor 12% gewijzigd door Toine1 op 21-08-2022 10:20]
Ik gebruik Sophos Home. Erg handig met een app erbij om de clients te managen. Beetje Nederlands tintje natuurlijk
.

Ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de bewering dat op linux geen virusscanner nodig is. Ik ben zelf steeds skeptischer, nu er meer en meer malware opduikt die ook met linux om kan gaan.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Het valt of staat bij hoe je ermee omgaat. Als je op alles klikt, ja dan is een AV wel handig.
Als je wat voorzichtig bent, ook een host-based firewall hebt (om remote exploits tegen te gaan), je systeem up-to-date gaat houden, ben je vrij veilig imho.
Je moet natuurlijk niet alles als root gaan doen op je systeem, en altijd zorgen voor de nodige backups. Maar dat is geldig voor alle systemen.
Als je wat voorzichtig bent, ook een host-based firewall hebt (om remote exploits tegen te gaan), je systeem up-to-date gaat houden, ben je vrij veilig imho.
Je moet natuurlijk niet alles als root gaan doen op je systeem, en altijd zorgen voor de nodige backups. Maar dat is geldig voor alle systemen.
Ik ben er ook nog niet helemaal uit wat ik daar van vind. Momenteel gebruik ik crowsec en clamav als een van de verdedigings middelen.ocf81 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:59:
Ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de bewering dat op linux geen virusscanner nodig is. Ik ben zelf steeds skeptischer, nu er meer en meer malware opduikt die ook met linux om kan gaan.
Ossec moet ik ook nog eens naar kijken als aanvulling.
Geen domme dingen doen inderdaad, dat spreekt voor zich. Maar is dat nog steeds voldoende om onder grappen zoals een JS exploit in een ad o.i.d. uit te komen nu dat linux een actief doelwit (aan het worden) is?devilkin schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:42:
Het valt of staat bij hoe je ermee omgaat. Als je op alles klikt, ja dan is een AV wel handig.
Laat ik wel wezen, ik host de meeste files op een NAS, daarnaast heb ik een andere NAS die elke nacht de snapshots van de 1e NAS overneemt. (nog geen remote opgezet, ik heb wat vraagtekens bij de kosten en de privacy van een dienst als backblaze) De firewall staat aan op mijn PC's, maar is gewoon "default" geconfigureerd. (inbound geblokeerd, outbound gewoon default toegestaan) en ik draai ClamAV. (moet nog uitzoeken hoe ik dat on-acccess moet configureren, maar dat zou moeten kunnen)
[Voor 25% gewijzigd door ocf81 op 28-10-2022 19:17]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Wij betalen op ditmoment $7/1TB. Nu de dollar praktisch gelijk is aan de Euro, komt dat dus neer op €7/1TB ex. BTW.Gebruik je bv. 0,5TB dan betaal je slechts € 3,50 ex. BTW.
https://help.backblaze.co...s/360037814594-B2-Pricing
Ik kom niet over de aantal transacties dus, ik betaal maandelijks alleen de dataopslag.
Incidenteel test ik een restore en dat zou me € 10/ 1TB kosten, gelukkig zijn mijn restores in de orde van 20-40 GB, dus valt de extra kosten dan wel mee.
Mijn backup programma encrypt mijn backups met een hele lange cypher, dus ik ga er van uit dat mijn data zelf niet 1-2-3 leesbaar is voor derden.
https://help.backblaze.co...s/360037814594-B2-Pricing
Ik kom niet over de aantal transacties dus, ik betaal maandelijks alleen de dataopslag.
Incidenteel test ik een restore en dat zou me € 10/ 1TB kosten, gelukkig zijn mijn restores in de orde van 20-40 GB, dus valt de extra kosten dan wel mee.
Mijn backup programma encrypt mijn backups met een hele lange cypher, dus ik ga er van uit dat mijn data zelf niet 1-2-3 leesbaar is voor derden.
Ten alle tijden wel doen. Je doet je schuur toch ook op slotocf81 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:59:

Al vele jaren een zeer tevreden gebruiker van Kaspersky maar mijn abbo loopt over een kleine 10 dagen af.
Nu heb ik dus de keus, ga ik verlengen bij kaspersky of ga ik naar een ander merk.
En ik kijk niet naar de oorlog of spionage want die amerikanen enz... zijn geen haar beter, die gaan in mijn ogen nog veel verder.
In het verleden norton gehad, mcafee en esset, norton en mc afee waren vond ik zware applicaties en traag, esset werkte daar integen wel goed maar later ook traag.
Wat is op dit moment een goede keus, wil een pakket die op alle devices kan, Android en Windows.
Nu heb ik dus de keus, ga ik verlengen bij kaspersky of ga ik naar een ander merk.
En ik kijk niet naar de oorlog of spionage want die amerikanen enz... zijn geen haar beter, die gaan in mijn ogen nog veel verder.
In het verleden norton gehad, mcafee en esset, norton en mc afee waren vond ik zware applicaties en traag, esset werkte daar integen wel goed maar later ook traag.
Wat is op dit moment een goede keus, wil een pakket die op alle devices kan, Android en Windows.
Bitdefender is een goede.pachmo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:22:
Al vele jaren een zeer tevreden gebruiker van Kaspersky maar mijn abbo loopt over een kleine 10 dagen af.
Lees van alles over pop ups enz opdringerige reclame waar ik niet op zit te wachten.
Dus zo goed lijkt het me dan weer niet.
Reclame? Special offer notificaties etc kan je gewoon uitzetten in de preferences. De enige pop-ups die ik zie zijn wanneer een reboot nodig is om een update af te ronden en die zijn nuttig.pachmo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:45:
[...]
Lees van alles over pop ups enz opdringerige reclame waar ik niet op zit te wachten.
Je kan natuurlijk overwegen een trail te testen.
[Voor 18% gewijzigd door Bor op 09-12-2022 08:52]
Die heb ik nooit, misschien ooit uitgevinkt.pachmo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:45:
[...]
Ik zou gewoon zelf zoeken naar producten en uitproberen.pachmo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:45:
[...]
Het is vaak niet duidelijk of de persoon verstand heeft van computers en capabel is om dingen optimaal in te stellen.
Verder hangt het ook van je gebruik af, de prijs, aantal apparaten, en of jij net een slechte ervaring krijgt tijdens jou specifieke gebruik en hoe de antivirus hiermee omgaat.
Ik zelf gebruik Norton al tientallen jaren, en nu nog steeds zonder problemen. Advertenties heb ik uitgezet.
Anderen vinden Norton niks en vertelt men altijd over hoe zwaar het draait, maar dat is al heel lang niet meer het geval. In vergelijking Firefox zit op een dikke 600+ MB in gebruik versus 60MB van Norton hier...
Dat wilt niet zeggen dat Norton perfect is. Ook zij hebben slechte kanten, waaronder verplichte CC/Paypal koppeling bij registratie van je serial en verplichte subscription aanmelding. Beiden kan je dan weer achteraf stopzetten maar het kan beter...
All in all, vind ik het prima verder.
Ik ben van Kaspersky vorig jaar door de oorlog ook overgestapt op Norton. Ik geef mijn gegevens dan toch liever door aan Westerse instanties dan aan communistische instanties.
Sommige zaken werken beter, sommige ook minder goed. Zo krijg ik bvb bij Norton geregeld popups terwijl die niet nodig zijn (backup uitgevoerd, reclame smartscan, ...). Het automatiseren van backups en scans vind ik dan weer bij Norton eenvoudiger.
Zelf geen last van de zwaarte van Norton, ik denk dat dat anno 2022 verleden tijd is
.
Sommige zaken werken beter, sommige ook minder goed. Zo krijg ik bvb bij Norton geregeld popups terwijl die niet nodig zijn (backup uitgevoerd, reclame smartscan, ...). Het automatiseren van backups en scans vind ik dan weer bij Norton eenvoudiger.
Zelf geen last van de zwaarte van Norton, ik denk dat dat anno 2022 verleden tijd is

Even heel snel tussendoor, maar het Rusland van nu heeft helemaal niks meer met communisme t emaken. Is gewoon een autocratische kapitalistische samenleving.Flipking94 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:33:
Ik ben van Kaspersky vorig jaar door de oorlog ook overgestapt op Norton. Ik geef mijn gegevens dan toch liever door aan Westerse instanties dan aan communistische instanties.
Heb zelf trowuesn ook Norton maar die , niet uitschakelbare popups van de laatste paar jaar zijn echt prut.
En idd, van die zwaarte van vroeger al jaren geen last meer
[Voor 15% gewijzigd door maartend op 10-12-2022 09:46]
Als je de optie niet uitzet in de settings over die aanbiedingen, dan krijg je idd geregeld popups.Flipking94 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:33:
Zelf geen last van de zwaarte van Norton, ik denk dat dat anno 2022 verleden tijd is.
Ik krijg ze nu bijna nooit. Als je even zoekt, had iemand in dit topic een keer laten zien hoe je dat uitzet.
Mijn favoriete testsite voor virusscanners is AV-comparatives
https://www.av-comparatives.org
Ze doen heel veel tests die worden samengevat in mooie diagrammen, zowel voor Windows, Android als Mac.
Verder gaan ze uitgebreid in op voor- en nadelen.
De real life protection test voor Windows doen ze 4x per jaar. Dat is best vaak.
De laatste 2 jaar is F-Secure er uit gehaald wegens gebrek aan belangstelling, terwijl die in Nederland bij een aantal providers gratis in het pakket zit.
Als er flink wat leden de survey monkey invullen met de vraag of F-Secure er weer in kan, dan helpt dat misschien:
https://www.surveymonkey.com/r/B9M99RJ
Ze doen heel veel tests die worden samengevat in mooie diagrammen, zowel voor Windows, Android als Mac.
De real life protection test voor Windows doen ze 4x per jaar. Dat is best vaak.
De laatste 2 jaar is F-Secure er uit gehaald wegens gebrek aan belangstelling, terwijl die in Nederland bij een aantal providers gratis in het pakket zit.
Als er flink wat leden de survey monkey invullen met de vraag of F-Secure er weer in kan, dan helpt dat misschien:
F-secure is naast Windows Defender die ik naar tevredenheid heb gebruikt. Alleen de prijs houdt me nu tegen om te gaan verlengen. Draait rustig op de achtergrond, maar nog nooit melding van gehad. Doe dan ook niks geks op m'n PC, i.t.t. een jaar of 15 geleden
Bitdefender heb ik ooit wat gedoe mee gehad en beroerde support gehad, die heb ik verwijderd en ga ik niet meer naar terug. Kaspersky vertrouw ik niet meer. Norton wil te veel zijn en laatst waren ze ook nog eens een cryptominer, dus doei, als dat je business model is, dan kom je niet op mijn PC 
Voor nu draait hier weer rustig Windows Defender. Voldoet prima, geen overbodige features of crypto miners.

Voor nu draait hier weer rustig Windows Defender. Voldoet prima, geen overbodige features of crypto miners.
Het mag duidelijk zijn dat het daar bij de meesten ook niet meer om gaat, ook al wordt het hier nog wel genoemd! Het zelfde speelt ook jegens China, dat ook duidelijk open staat voor economische activiteiten die weinig meer te maken hebben met het communisme. Het is de extreem vijandige politiek die Rusland tegenwoordig bedrijft, niet alleen tegen Oekraïne, maar ook jegens het westen die men heel begrijpelijk niet meer vertrouwt.maartend schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:45:
[...]
Even heel snel tussendoor, maar het Rusland van nu heeft helemaal niks meer met communisme te maken.
Op basis van de tests die ze op av-comparatives doen, kun je eigenlijk toch wel concluderen dan de standard built-in AV van Microsoft prima werkt, en zeker niet onder doet voor betaalde versies (volgens de meest recente test).ChestNut schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:33:
Mijn favoriete testsite voor virusscanners is AV-comparatives
Ik zelf heb nog Kaspersky maar deze loopt binnen afzienbare tijd af, zit steeds meer en meer te overwegen om het gewoon bij het Microsoft product te gaan houden.. thoughts?
Beste mede Tweakers. Ik heb een korte vraag. Ik ben overgestapt van het vreselijke Avast naar een combinatie van een gratis Malware bytes versie en Windows defender.
Nu krijg ik bij Malwarebytes een melding dat ik door mijn proef versie ben en door kan gaan met een betaalde versie. Nu is mijn vraag of dit echt zin heeft. Is een overstap naar bijvoorbeeld (een betaalde) Bitdefender ook een optie?
Nu krijg ik bij Malwarebytes een melding dat ik door mijn proef versie ben en door kan gaan met een betaalde versie. Nu is mijn vraag of dit echt zin heeft. Is een overstap naar bijvoorbeeld (een betaalde) Bitdefender ook een optie?
Nee, windows defender is een van de beste. Eventueel met beschermings opties er bij aanvinken.Mosin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:23:
Beste mede Tweakers. Ik heb een korte vraag. Ik ben overgestapt van het vreselijke Avast naar een combinatie van een gratis Malware bytes versie en Windows defender.
Eens in de maand zet ik mb aan en nog een adware scanner.
Heb nooit wat
Betaalde scanners zijn eigenlijk achterhaald
[Voor 3% gewijzigd door Patrick22221 op 28-12-2022 17:33]