Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Virusscanners discussietopic deel 4

Introductie
Het discussie onderwerp over virusscanners is sinds tijden een van de populairdere posts in dit forum. Omdat het vorige deel uit de serie inmiddels de 1400 posts alweer ruim is gepasseerd vonden wij het tijd voor een nieuw fris deel in de reeks.

De vorige delen zijn hier te vinden:
[Virusscanners] discussietopic
[Virusscanners] discussietopic deel 2
[Virusscanners] Discussietopic deel 3

Virusscanners op de markt
Een overzicht van een groot aantal virusscanners op de markt.
Online virusscanners - volledige virusscan
Onderstaand een overzicht van online virusscanners waarmee je een volledige scan van een systeem kunt uitvoeren. De meeste van dit soort scanners zijn gebaseerd op active-x componenten. Sommige werken alleen met Internet Explorer waar anderen meerdere browsers ondersteunen.
Online virusscanners - single file scan
* = Deze virusscanners bieden de mogelijkheid om een enkel bestand te scannen met meerdere anti virus engines om zo te komen tot een betrouwbaardere indicatie of een bestand besmet is of niet.
Online virus statistieken en waarschuwingen
Anti virus removal tools
Omdat sommige anti virus pakketten lastig compleet te verwijderen zijn (bv wanneer je over wilt stappen op een ander product) een lijstje met removal tools van diverse leveranciers. Zorg altijd voor een goede backup van het systeem voor je een van onderstaande tools gebruikt. Gebruik op eigen risico.
Vergelijkende sites
Er zijn diverse sites welke periodiek de effectiviteit van virus- en anti- malware scanners testen. Hieronder vind je een aantal van de bekendere test sites. Let op dat testen niet altijd een heel goede weergave geven van de doeltreffendheid van een virusscanner gezien de test methoden erg uit elkaar lopen en niet altijd even goed de realiteit afspiegelen.
Mis je iets in de topicstart?
Aanvullingen en tips voor de topicstart kun je altijd per direct message aan mij kenbaar maken. Het is de bedoeling om de topicstart een levend document te houden.

Bor wijzigde deze reactie 14-12-2016 12:10 (20%)
Reden: Anti virus removal toegevoegd

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1Henk 'm!
Omdat de vorige polls alweer aardig oud zijn en er een aantal producten zijn veranderd en / of vervallen een aantal nieuwe polls over het gebruik van virusscanners.

De meest recente versie van de poll is hier te vinden: Bor de Wollef in "[Virusscanners] Discussietopic deel 4"

Poll: Welke virusscanner gebruik jij thuis?
AntiVir
ArcaVir
Avast
AVG
Avira
BitDefender
ClamAV
Dr. Web
eScan
eTrust
F-Prot
F-Secure
Fortinet
Kaspersky
Kingsoft Antivirus
Microsoft Security Essentials
McAfee
NOD32
Norman
Symantec / Norton
Panda
Trendmicro Antivirus
TrustPort
Quick-Heal
Sophos
VirusBlokAda
UNA
G-Data Antivirus
Sophos
Anders, namelijk...
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Bor wijzigde deze reactie 10-10-2011 20:37 (164%)

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
VraatJ schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:57:
Ik gebruik McAfee en heb het probleem dat er een aantal items worden aangezien als trojans en dus in quarantine worden gestopt. Hoe krijg ik die bestanden in de vertrouwde lijst, krijg het niet voor elkaar.

Hulp is fijn.
Heb je de files al eens met een andere scanner gescanned en ben je er absoluut zeker van dat de bestanden schoon zijn? Haal ze ook eens door bv jotti virusscan (zie ts). Welke Mcafee versie gebruik je precies?

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
VraatJ schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:54:
[...]

Ja 100% zeker van dat ze schoon zijn, gebruik verder de laatste versie van mcafee.
Heb je hier wat aan:

http://www.ehow.com/how_5...ths-mcafee-antivirus.html

Voor de rest kun je zoeken op excluding / exclude / exclusion

Frontpagemoderatie Forum

quote:
samet1killer schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 09:51:
Virusscanners zien vaker bestanden als trojans, Avast , Nod32, Norton ( heb dat wel vaker )
het kan zijn dat de Extensie van de bepaalde file herkend wordt als virus voor een V scanner

[...]
Ik kan geen virusscanner noemen die alleen op basis van ententie bepaald of het bestand malware is of niet. Het punt is is meer dan sommige bestanden (veel mensen noemen cracks) malware achtige technieken gebruiken (of echt malware bevatten) waardoor de virusscanner een alarm geeft.

Frontpagemoderatie Forum

ESET heeft een nieuwe versie NOD32 uitgebracht: meuk: NOD32 Antivirus / Smart Security 4.2.35

Een geinstalleerde virusscanner zal niet automatisch updaten naar deze nieuwe versie helaas. Wel is het mogelijk de reeds gemaakte settings te behouden bij een handmatige upgrade.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Je mag wel even aangeven waar het om gaat ipv een enkele link te droppen ;)

Zo te zien skins voor Kaspersky producten. De nut ontgaat mij een beetje moet ik eerlijk zijn. Hoe vaak kijk je tegen het configuratiescherm van een AV product aan?

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Gforse schreef op maandag 15 maart 2010 @ 22:27:
Hallo,

Ik heb binnekort een nieuwe pc. en daar komt windows 7 ultimate x64 bit op! nu ben ik veel aan het lezen over welke virusscanner ik zal nemen.
dit had ik op me oude systeem.
heb eerst avg free gehad.
daarna avast pro.
en toen avg pro.

Avast vond mijn systeem toen wat te zwaar. dus had toen avg pro geinstalleerd en daarna altijd netjes op de achtergrond maar hield wel alles uiten wat buiten moest blijven. maar nu ik voor een nieuw systeem ga wil ik toch is weten wat jullie denken wat het beste is voor windows 7. het moet een virus scanner die stilletjes op de achtergrond draait en niet veel vraagt. maar wel allert is! hoorde ook veel goede reacties over nod32.

iemand advies?
NOD32 bevalt mij erg goed. Je kunt als het goed is gewoon een trial downloaden om hem uit te proberen :)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Majora schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 12:35:
Ik zou graag van NOD32 willen overstappen naar een andere. Heeft iemand suggesties?
Als je geen beweegreden op geeft kan niemand iets met deze vraag. Wat zoek je precies? Wat bevalt niet aan NOD32?

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Majora schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 19:42:
Meh, het werkt een beetje half. Hij blokkeert alles wat ik wil houden, maar wist echt bijna geen 'echte' malware.
Mijn ervaring is anders moet ik zeggen. Ik gebruik NOD32 echt al een paar jaar naar volle tevredenheid. De detectie is goed, het pakket belast het systeem minimaal en false positives heb ik eigenlijk bijna nooit. Zeker niet in vergelijking met andere pakketten die ik getest heb.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
gambieter schreef op zondag 21 maart 2010 @ 03:08:
[...]

Drie licenties voor 3 jaar voor 110 euro, dat is zeer redelijk.
Waar je ook naar kunt kijken is of je recht hebt op studenten licenties bij bv Surfspot. Een jaar of 2 terug kocht ik daar een (enkele) ESET NOD32 licentie voor 3 jaar voor iets van 15 euro. De prijzen zijn gestegen maar je kunt daar nog altijd veel voordeliger aan licenties komen.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
De link in de TS naar Trend Micro levert de frontpage op waar je alle Trend Micro scanners, incl officescan kunt vinden.

Frontpagemoderatie Forum

Voor wie MSE eens wil bekijken een korte review met veel screenshots die ik tegen kwam.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
lionek2049 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 14:20:
Ik heb de gratis Microsoft Security Essentials werkt perfect, vergelijkbaar met Nod32, versie 4. :)
Hoe vergelijk je die 2 vraag ik mij dan af? Bij MSE heb je bv weinig instelmogelijkheden die je bij NOD32 wel hebt. Kijk je wellicht alleen naar de systeembelasting?

Frontpagemoderatie Forum

Ik zie persoonlijk weinig overeenkomsten tussen MSE en NOD32. Het zijn echt verschillende producten wat betreft opbouw , de genoemde instelmogelijkheden etc. Inmiddels gebruik ik zowel NOD32 als MSE op verschillende systemen. Het voordeel van NOD32 vind ik de toch iets betere detectie als ik sommige tests lees, de instelmogelijkheden, support en het voordeel van MSE is de systeembelastig en het feit dat de client gratis is. Mijn NOd32 licenties heb ik in een aanbieding gekocht en ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit moment de keuze voor MSE zou maken mocht ik het volle pond moeten betalen denk ik. Nadeel aan MSE blijft voor mij toch de integratie van de updates in Windows Update.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
cantate schreef op donderdag 08 april 2010 @ 00:53:
Opties
Welke van deze drie opties lijkt jullie het beste gezien het gebruik?
- Microsoft Security Essentials
- ESET NOD32 AV + windows firewall
- ESET Smart Security (totaalpack dus)
Het lijken mij alledrie goede opties. Op je een aanvullende firewall nodig hebt (in smart security pakket) hangt van jouw wensen en eisen mbt firewalling af. Je kunt natuurlijk altijd trails proberen. Smart Security is gratis en ESET biedt trail versies op hun website aan.

Frontpagemoderatie Forum

Heeft iemand al ervaring met de nieuwste versie NOD32 zoals onlangs op de FP voorbij is gekomen: meuk: NOD32 Antivirus / Smart Security 4.2.40 ?

Ik vind het jammer dat de scanner de programma modules eigenlijk nooit ter update aanbied terwijl die optie wel in het programma aanwezig is. Een gemiste kans omdat veel mensen met oudere versies blijven werken.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Thunderhawk0024 schreef op zondag 18 april 2010 @ 01:39:
Wat zetten jullie op een kleine netbook met 512 MB werkgeheugen en WinXP?
Ik heb er MSE opgezet voor de eenvoud, maar is er een scanner die lichter is dan MSE qua geheugengebruik (en eventueel snelheid)?
Ik zou ook voor MSE gaan moet ik zeggen. Volgens tests goede resultaten, licht en gratis :) Betere scanners zullen ongetwijfeld voor meer resourcegebruik zorgen. Ik heb geen ervaring met speciale "light" edities van scanners voor netbooks trouwens.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:14:
Die linkscanner onderschept al je downloads en uploads. Nou is dat downloaden tot daaraan toe, maar ik mag toch zelf wel weten wat ik upload? Dat hoort al gecontroleerd te worden door de virusscanner bij het lezen van schijf.
Interessant punt. Biedt de linkscanner voor uploads geen enkele toegevoegde functionaliteit? Is deze niet uit te schakelen of anders te configureren?

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
MrOrang3 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 16:31:
Wat me is opgevallen is dat niet elke virusscanner alle virussen of andere bedreigingen kan vinden. Is het aan te raden om meerdere virusscanners te installeren of om bijvoorbeeld een virusscanner en een antispyware programma te installeren? Zitten die dan elkaar niet in de weg?
Het installeren van meerdere realtime scanners is geen goed idee doorgaans omdat deze elkaar in de weg zullen gaan zitten waardoor je naast instabiliteit ook onbetrouwbare resultaten kunt verwachten.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
roeki schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:58:
Hier draait NOD32 versie 4.0.424.0

Iemand enig idee hoe ik die kan updaten naar versie 4.2.40?

Ik heb al uitgebreid door de geavanceerde instellingen gekeken enz. maar kan niks vinden.

Alvast bedankt. :)

EDIT; Laat maar. Net via de site van ESET de upgrade gevonden en gedownload. :)
Jammer genoeg kun jij bij ESET vaak alleen zelf de complete installatie downloaden om te herinstalleren / te upgraden terwijl de software wel de mogelijkheid heeft om componenten te upgraden.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
De nieuwe versie Comodo moet zich echter nog wel bewijzen. De vorige versies vielen wat betreft anti virus erg tegen als je naar de detectiegraad kijkt.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Nadser schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:35:
Firewall in- of uitschakelen maakt geen verschil in me download snelheid.. het ligt echt aan die web anti-virus. Ben nu even aan het kijken via die link die je geeft maar bij het kopje webav staat geen informatie. Er staat maar bij een aantal onderwerpen ook echt informatie..
Heb je al contact opgenomen met de leverancier en jouw probleem voorgelegd?

Frontpagemoderatie Forum

Het grote nadeel aan Microsoft Security Essentials vind ik dat de updates via Windows update ingeregeld moeten worden.

Frontpagemoderatie Forum

Ik heb het idee dat je het oordeel mbt MSE met name betrekt op slechte eigen ervaringen. Tot nu toe heb ik juist erg goede ervaringen met dit gratis product en ook uit de verschillende tests komt MSE regelmatig als een van de betere scanners. Dat een product gratis is wil niet zeggen dat het niet voldoet of zou kunnen voldoen.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Jammer genoeg is men het er nog steeds niet over eens hoe je objectief en betrouwbaar anti malware programma's kan testen. Ik vind het manueel loslaten van enkele uitgezochte samples op een aantal producten zeker niet de juiste manier en moeilijk objectief te noemen.

Vreemd is ook dat sommige producten redelijk tot goed scoren die doorgaans absoluut niet bij de top 5 horen (vb Panda antwi-virus) en een product als NOD32, welke doorgaans erg goed scoort, in alle testen "failed".

Het jammere is dat test resultaten indirect voor inkomsten zorgen; immers wil iedereen het best scorende product; de kans op niet objectieve tests neemt daardoor behoorlijk toe.

Bor wijzigde deze reactie 28-11-2010 18:57 (12%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Jism schreef op zondag 28 november 2010 @ 21:28:
[...]

Heel eenvoudig. Zet een antivirus in voor dagelijks gebruik.
Jammer genoeg werkt het in de praktijk niet zo. Je zult altijd aangewezen zijn op een selectie samples wil je de diverse anti malware systemen objectief kunnen beoordelen. Dit aantal samples zal aardig groot moeten zijn wil je een betrouwbaar oordeel vellen (gezien je juist een oordeel over de breedte van de detectie wilt vellen). Een test met slechts 1 nieuwe sample geeft weinig aan behalve dat het een moment opname toont mbt een enkel stukje malware in tegenstelling tot een meer waardevolle algehele indruk van de detectiegraad. Hierbij zul je ook duidelijk moeten zijn over de instellingen van de software en deze, waar mogelijk, gelijk moeten houden.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Jism schreef op maandag 29 november 2010 @ 16:46:
[...]

....maar feit blijft dat de meeste verknalde PC's vaak in combinatie zijn met AVG of MSSE. En dat zijn producten die ik thuis zelf nooit zou gebruiken.
Volgens mij is dat helemaal geen feit. Ik heb minder ervaring met AVG maar over MSSE ben ik toch wel tevreden. Ik kom niet meer besmettingen tegen op systemen met MSE dan met andere producten als ik om mij heen kijk.

Frontpagemoderatie Forum

Tot nu toe is dit topic vooral gericht geweest op virusscanners voor thuis gebruik. Het blijkt lastig interessante informatie, tests, vergelijkende onderzoeken te vinden over scanners voor professioneel gebruik. Wanneer iemand hier informatie over heeft in de vorm van linkjes, rapporten etc zou ik het leuk vinden wanneer je mij even een DM wilt sturen zodat ik het eea in de topicstart kan verwerken.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Bart1983 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:21:
av-comparatives heeft pas nog een 185 pagina's tellende corporate review gedaan:

http://www.av-comparatives.org/
Thanks voor de link. Grote afwezige in de test is Forefront zo te zien.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
fluxned schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:20:
Kortom een zeer uitgebreid gratis pakket waar alle commerciële meuk in mijn zien niet aan kan tippen.
Wanneer je kijkt naar de personal firewall dan scoort deze idd erg goed. Dit in tegenstelling tot de anti virus en -malware welke over het algemeen niet meer dan gemiddeld of slechter scoort. Op dat punt heeft Comodo nog een naam op te bouwen.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Sjah schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:16:
Ben blij dat ik een 3-jarige subscriptie op een AV heb. En niet Ms Security Essentials. Hoor net dat die iedere dag een update aanbiedt. Ja je kan het wel autom. laten gaan ,maar dan zijn alle Win-updates ook automagisch, iets waar ik niet van houd.
De updates gaan via windows update service.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Fred raket schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:08:
[...]

Gaat dat niet automatisch bij Eset ?
Dit soort versie updates heb ik bij ESET helaas nog nooit meegemaakt ondanks dat er settings voor te vinden zijn om updates aan engine etc wel te installeren.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Remco Tr schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 16:05:
Iemand een idee wat de minst zware virusscanner is qua performance?

En hij moet natuurlijk ook nog virussen tegen houden :P
Als je de bekende review sites bij langs gaat vind je volgens mij een aantal benchmarks waarbij ook naar dit punt is gekeken. Voor de rest zijn er meerdere reacties over dit punt al voorbij gekomen in dit topic en de vorige delen. Doe je voordeel met de reeds beschikbare info zou ik zeggen :)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Arbiter schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 23:12:
[...]

Inderdaad. NOD32 staat al tijden bekend dat het één van de makkelijkste antivirus scanners is om te omzeilen.
Zou je dat eens willen onderbouwen? Imho gewoon onzin.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Arbiter schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 22:15:
[...]

Lol, ik heb hele andere verhalen erover gehoord, eerlijk gezegd. :S
Beide stellingen hebben jammer genoeg geen waarde zonder onderbouwing.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
smvs schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 00:17:
Bitdefender heeft zijn 2011 versies in de aanbieding gegooid las ik op het Wilderssecurity forum. Een jaarlicentie voor 3 PC's voor € 7,62. Niet verkeerd lijkt mij. http://www.bitdefender.co...uly2011v2&et_cid=20466552

Heb het pakket niet getest ofzo dus weet niet of het fijn is.
Een erg leuke aanbieding. Ik heb nog even gekeken of er ook aanbiedingen zijn voor meerdere jaren maar dat blijkt helaas niet het geval.

Frontpagemoderatie Forum

Vergeet niet dat de poll al aardig oud is. Ik zal kijken of ik een nieuwe kan maken binnenkort. Ik heb ook nog wat info voor de topicstart ontvangen (waarvoor dank).

Frontpagemoderatie Forum

Wat is jullie ervaringen met onderstaande vergelijkingssites?

http://www.av-test.org/
http://www.av-comparatives.org/
http://www.virusbtn.com/ - van oudsher de bekendste denk ik

Deze kreeg ik als input voor de topicstart van Booster :)

Frontpagemoderatie Forum

Omdat de vorige alweer meer dan een jaar oud is;

Poll: Welke virusscanner gebruik jij thuis? 2011 editie
AntiVir
ArcaVir
Avast
AVG
Avira
BitDefender
ClamAV
Dr. Web
eScan
eTrust
F-Prot
F-Secure
Fortinet
Kaspersky
Kingsoft Antivirus
Microsoft Security Essentials
McAfee
NOD32
Norman
Symantec / Norton
Panda
Trendmicro Antivirus
TrustPort
Quick-Heal
Sophos
VirusBlokAda
UNA
G-Data Antivirus
Sophos
Anders, namelijk...
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Bor wijzigde deze reactie 10-10-2011 20:36 (188%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Bart1983 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 18:50:
Zou iemand nog Comodo toe kunnen voegen?
In de volgende versie over een tijd wellicht. Op dit moment kun je "anders, namelijk" stemmen

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Dikkiedikdik schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:23:
[...]
Mijn god, hoe onduidelijk kan je zijn. Ik maak eruit op dat ik voor mijn pc 3 licenties nodig heb en voor de laptop van mijn vrouw 1 licentie?
Die tekst is imho volkomen duidelijk hoor. Met meerdere personen op 1 systeem (binnen 1 OS) is een licentie. Gebruik je meerdere PC's heb je meerdere licenties nodig.

Draai je meerdere besturingssystemen tegelijkertijd op een systeem (bv vmware) dan heb je ook meerdere licenties nodig.

Waarom zo'n drama?

Bor wijzigde deze reactie 14-02-2012 19:31 (12%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Dikkiedikdik schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:41:
[...]
Kom misschien wat geirriteerd over omdat mijn vader gisteren en vandaag een hersenoperatie heeft gehad en dat is allemaal gelukkig goedgekomen, maar dan merk ik dat ik door alle stress wel een erg kort lontje heb.
Sterkte!

Frontpagemoderatie Forum

Goedkoop omdat het parallelle / grijze import is / keys van de vrachtwagen gevallen en ga maar door. Dat een key werkt wil niet zeggen dat de licentie ook legaal is. Ze bieden daar bv ook Office Professional 2010 aan voor plm €20,- ...

Frontpagemoderatie Forum

Ik heb zojuist Bitdefender Antivirus Plus 2013 geïnstalleerd als trial maar het kan mij nog niet zo bekoren.

Er zijn geen advanced settings. Voor updates moet ik tot nu toe elke keer herstarten, er zit een lelijke widget bij waar knoppen naar reclame voor duurdere suites leiden en ik heb last van bugs die ook al in eerdere versies te vinden waren (erg traag openen van explorer bij windows + e toets). Dit alles op een modern systeem.

Wat ik ook irritant vind is dat gedetecteerde files niet meer worden getoond in een overzicht maar alleen de naam van de thread. Je moet die dan stuk voor stuk klikken om de files te zien. Een "do nothing" actie lijkt de client niet te accepteren (blijft dan hierbij dezelfde files keer op keer weer tonen zonder dat je uit de wizard kunt als je deze niet wilt afbreken).

Het lijkt er op dat de applicatie meer en meer op de minder technisch onderbouwde gebruiker is gericht en hierbij gewoon advanced opties achterwege blijven. Tot nu toe ben ik niet positief verrast.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Haaglander schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 10:55:
[...]

Ik begrijp je punt niet.

1. Ik heb geen Java en Adobe Reader nodig.
2. Ik gebruik wel Flash (is idd onveilig).
3. Ik patch altijd direct.
4. Ik bezoek geen rare sites
5. Rare email verwijder ik direct ongeopend

Ik scan elke week met online Kasperky en ESET mijn PC: nooit wat gevonden. Waarom moet ik dan systeemvertragende software installeren die op een halfbakken manier vergeefs de laatste dreigingen probeert tegen te houden?
Gebruik de search eens zou ik zeggen. Deze discussie is al vaker gevoerd en de argumenten (voor en tegen) zijn elke keer hetzelfde. Het snelheidsargument is anno 2013 echt geen issue meer. De punten die je hierboven noemt zijn allemaal common sense maar geen ervan beschermt je tegen malware. Die acties helpen hooguit een beetje. Rare sites bezoeken is soms niet eens nodig gezien malware soms al op hardware van fabriek af is geinstalleerd en advertentienetwerken ook op legitieme sites malware serveren. Een opmerking als "mijn bankrekening is nog nooit geplunderd" is nogal een dooddoener daar banking malware maar een zeer klein deel van alle malware vormt.Maar goed zoals gezegd, deze discussie is al vaker gevoerd.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Haaglander schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:50:
[...]

Geef svp eens antwoord op mijn prangende vraag: waarom AV-software gebruiken als ik al 5 jaar lang niet ben besmet?

Ik heb nu eenmaal niet te maken met irrationele angststoornissen.
Zoals gezegd; deze discussie is al veel vaker gevoerd. De argumenten zijn met de search wel te vinden.
quote:
Haaglander schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:36:
[...]

Ik kom elke dag op nu.nl. Mijn systeem was volledig gepatched tijdens die aanval van een paar maanden geleden. Alleen dommerikken die wel AV hadden maar niet hadden gepatched waren de pineut.

[...]

Dat bedoel ik dus met gezond verstand gebruiken. AV draaien op je systeem is dus echt niet nodig.
Je hebt nog geen enkel argument aangedragen waaruit blijkt dat een AV draaien niet nodig is. Kortom, kom eerst maar eens met een steekhoudend argument waaruit blijkt dat AV software draaien niet nodig is. "Ik draai al vijf jaar zonder" is dat in ieder geval niet.Het is een zinloze discussie als je vaart op aannames, generalisaties en eventuele onbojectieve resultaten uit het verleden.
quote:
Haaglander schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:38:
[...]

Dan is dat het einde van online bankieren en zullen de banken jaarlijks honderden miljoenen kwijt zijn aan (de herinvoering van) de papieren overschrijvingskaarten.
Onzin. Een bank zal verwachten dat jij als consument ook afdoende maatregelen treft om besmetting met (banking) malware te voorkomen. Dat heeft niets met het einde van online bankieren te maken. Een verzekeraar verwacht toch ook dat je afdoende beschermende maatregelen treft en zal bij nalatigheid ook niet uitkeren.

Bor wijzigde deze reactie 27-01-2013 20:03 (69%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
webcamjan schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:56:

En daaruit voortgaand worden diegene die opletten en weten wat ze doen en terughoudend zijn met een scanner ect gelijk afgebrand dat ze botnet zijn, terwijl die bijgewerkte scanner vrolijk buiten werking is gezet door allerlij zooi..
Wederom dezelfde generalisaties waar deze disucssie elke keer in verzand. Wat mij betreft is de discussie wel klaar met als laatst opmerking van mijn kant dat het met moderne malware niet meer alleen een kwestie is van "weten wat je doen en opletten".

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Henshin schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 03:41:
Ik vind trouwens dat tweakers zelf wel eens met een test mag komen. Lijk me best interessant om te zien met welke resultaten ze komen en hoe ze daarop komen.

[...]

Kaspersky is voor ongeveer dezelfde prijs te krijgen en schijnt net ietsjes lichter te draaien. Daarom zou ik voor die kiezen ipv BitDefender.
Mijn ervaring is juist andersom. Kaspersky is vrij zwaar terwijl ik van Bitdefender een stuk minder merk. Ik draai nu een tijdje met Bitdefender en ben tot nu toe erg tevreden. Het product is goed en ook support (waar ik contact mee heb gehad ivm feature requests en een bug report) is snel en netjes. Ik heb onlangs als dank voor een gemelde bug gratis verlenging gekregen. Top.

Frontpagemoderatie Forum

Er zijn meerdere goede scanners voor zakelijk gebruik echter is het handig om je af te vragen welke eisen en wensen je nog meer hebt naast dat het makkelijk in te stellen moet zijn. Is centraal management noodzakelijk, logging, alerting en andere management gerelateerde zaken? Wat heb je zelf al onderzocht?

Frontpagemoderatie Forum

quote:
The Inquisitor schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:30:
Geen idee wat je precies bedoeld, maar als ik naar de laatste real-world protection test kijk (aug 2013) staat Kaspersky op 1 en Bitdeffender op 3..

Beide pakketten zijn goed, Kaspersky draait volgens dit topic lichter waardoor daar de voorkeur naar uit gaat. Zelf gebruik ik liever Avast en ondanks ik alle andere heb geprobeerd geniet daar nog steeds mijn voorkeur naar.
Mijn ervaring is juist dat Bitdefender lichter draait dan Kaspersky. Beide zijn gewoon goed.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Leuke actie (indien betrouwbaar) van een erg goede scanner. Ik gebruik Bitdefender al jaren naar tevredenheid.

Frontpagemoderatie Forum

Vreemd, ik draai ook total- en internet security op meerdere systemen en merk eigenlijk vrijwel nergens echt merkbare vertraging. Al helemaal geen vertraging bij surfen (of je moet elke link laten checken via cloud). Ook diverse familieleden gebruiken inmiddels Bitdefender (en zijn vrijwel allemaal overgestapt vanaf Kaspersky of ESET) naar tevredenheid. Ik onderschrijf de effecten die jij noemt dus niet.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Sjah schreef op zondag 25 mei 2014 @ 21:13:
Sta mij toe, dat in twijfel te trekken, althans sta mij toe te zeggen, dat wat jij beheer noemt, en ik noem de software ermee meekomt, 5x zoveel uitgewerkter is. Plus dat hardwarematige zal toch ook wel iets in de melk te brokkelen hebben in de vergelijking... ;)
Hardware of software zegt niet zo veel tot vrijwel niets. De meeste hardware firewalls draaien een hardened OS als onderliggende laag en draaien hierop ook hun eigen software. Het grote voordeel aan hardware is dat je een dedicated device hebt wat al gehardened uit de doos komt en is geoptimaliseerd voor de taken die het moet uitvoeren.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
daffie82 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 12:07:
[...]

Nu zeker zonder real-time protectie is echt een zaligheid om te surfen ;)
Ook heel verstandig :| Als het echt zo veel merkbaar trager is is er echt wat mis met je installatie , configuratie van Bitdefender of systeem. Heb je zelf aanpassingen gedaan aan de config of laat je alles out of de box aan staan? Als je bijvoorbeeld gebruikt maakt van de mogelijkheid om reputatie te controleren van alle links zal het inderdaad merkbaar trager worden omdat elke link online gechecked moet worden en dat levert vertraging.

Frontpagemoderatie Forum

Als je het product out of the box gebruikt is het ingesteld voor max security en dat kan inderdaad vertragend werken. Zet de eerder genoemde opties om alle links te checken maar eens uit. Dat scheelt al een stuk.
Auto Pilot is geen echte configuratie maar een keuze die er voor zorgt dat de virusscanner de meeste beslissingen zelf neemt ipv jou lastig te vallen met een keuze wat je wilt doen. Verder veranderd dan erg weinig.

Je neemt een van de meest uitgebreide versies (met de meeste opties), neemt niet de moeite om het te configureren en klaagt vervolgens dat dit max feature product zoveel features heeft :?

Klachten over performance heb je bij elke scanner, ook bij de door jouw genoemde ESET. Soms is het niet meer dan een kwestie van configureren of een onderliggend brak systeem (trage schijven bijvoorbeeld).

Wel vreemd dat je klachten en problemen hebt met zowel Bitdefender als ESET incl. omvallende config en het niet correct kunnen de-installeren. Iets zegt mij dat er dan meer aan de hand is. Maar goed, persoonlijke ervaringen kunnen verschillen natuurlijk. De keuze om maar geen active malware scanner te draaien vind ik dan wel weer erg dom.

Bor wijzigde deze reactie 18-06-2014 13:05 (18%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
daffie82 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:16:
[...]

EDIT 2 : out of the box staat bitdefender trouwens NIET ingesteld op maximale security via die auto pilot. Zo een expert ben je dan toch ook niet blijkbaar ;)
Auto Pilot heeft niets te maken met max security of niet. Met max security bedoel ik overigens dat alle features enabled zijn (maar niet alles is op max setting). Zoals aangegeven regelt Auto Pilot alleen dat je geen tot weinig meldingen krijgt maar dat het product de meeste beslissingen zelf neemt. Je begint onnodig op de man te spelen terwijl je het product blijkbaar niet goed doorgrond of uberhaubt de moeite neemt om iets langer dan een dagje te testen en zelf goed te configureren. Dan is een security suite als dit geen product voor jou. Laten we het hier maar bij laten. Ik heb weinig zin om mijn tijd te voldoen aan het gooien met modder :|

Bor wijzigde deze reactie 18-06-2014 15:42 (6%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
daffie82 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:48:
Avira is ook geen extra firewall. Dat is een antivirus. Niets meer niets minder.
En die checkt dus inderdaad of de windows firewall actief is of niet.
Heb het liever zo dan allerlei bloated features te installeren die je systeem alleen maar vertragen en op allerlei niveaus 5-dubbel beschermen.
Mijn browser is genoeg beschermt, dat hoeft mijn antivirus niet nogmaals te doen.

Avast is trouwens, beetje zoals bitdefender, ook uitgerust met allerlei extra beschermingen. Voor mij ook een beetje overdreven....

Zie ook hier bijvoorbeeld : http://dottech.org/102416...rmance-and-speed-opinion/
Dan kies je toch gewoon een virusscanner ipv een security suite? Juist een security suite biedt meer dan alleen een virusscanner (en opties die jij bloated noemt). Een kwestie van het juiste product uitzoeken bij jouw wensen. Veel leveranciers leveren naast een suite ook een product dat alleen uit een scanner (of een scanner +fw) bestaat.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
MF schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:57:
Na er hier al veel over gelezen te hebben vandaag maar eens besloten van avast (de free versie met nogal opdringerige reclame voor de pro) te switchen naar bitdefender en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb, een extreem lichte en fijne no nonsense scanner. Tevens mooi goedkoop, net geen 7 euro voor de 3pc versie.
Heb je alleen de virusscanner of een suite gekocht? Dat is wel heel goedkoop!

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Onbekend schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 18:05:
Voor een huis,tuin-en keukengebruiker is het denk ik een prima programma, maar als je wat meer wilt kunnen doen raad ik het niet aan.
Ik zou het juist omdraaien. Je kunt namelijk vrij veel instellen en regelen.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
daffie82 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:00:
Geweldig toch he jongens dat Bitdefender....
Echt een antivirus voor n00bs vind ik dat, lekker ALLES blocken zodat je geen drol meer kunt. Heerlijk! Maar de n00b zit wel helemaal safe! (dat dan allerlei websites en dergelijke niet meer werken nemen we er maar bij)
Jouw aversie tegen Bitdefender kennen we inmiddels wel. In de tussentijd is Bitdefender gewoon een van de betere anti-malware producten wat betreft detectie en kun je behoorlijk wat instellen. Iedereen kan gewoon het programma gebruiken waarhij of zij goede ervaringen mee heeft. Het is onnodig om elke kans die je ziet aan te grijpen om een van de betere virusscanners te bashen.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
MensionXL schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:48:
Hoe denken jullie over de firewalls die bij de totaalpakketten zitten? Als je kijkt naar de firewall review van AV Comparatives dan laten de bekende merken redelijk nog wat steken vallen. Natuurlijk zijn er meer vlakken waarop getest zou moeten worden eigenlijk :)
Mijn ervaring is dat ze vaak erg op thuisgebruik gericht zijn en standaard vrij open staan (met name voor uitgaand verkeer). Er is in vrijwel alle gevallen handmatige configuratie nodig. Op het punt van management en logging schieten de firewall's bij een all-in-one oplossing ook vaak tekort. Dat gezegd; ik ken op dit moment ook niet heel erg veel goede losse personal firewalls die het op dit vlak veel beter doen.

Bor wijzigde deze reactie 20-01-2015 11:43 (7%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Tomba schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:59:
[...]

Je krijgt een compleet nieuwe key dus die kun je gewoon activeren nadat je oude verlopen is. Er is btw al een 2015 versie van BitDefender (en die bevalt mij persoonlijk beter dan de 2014 versie)
Bij mij (met activatie op hetzelfde Bitdefender account) werd de nieuwe periode gewoon bij de lopende periode opgeteld :)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
MensionXL schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:12:
[...]

Precies, dat is ook mijn ervaring. Wat zou je aanraden om als firewall te gebruiken? En op welke dingen let je zoal bij het configureren van een firewall? :)
Ik gebruik momenteel de firewall uit de Bitdefender suite. Ik heb jaren lang Outpost gebruikt maar ben daar vanaf gestapt toen de nieuwe versies iets minder stabiel leken te worden en men mijn licentie was verlopen. Ik ken mensen die zweren bij Comodo maar die heeft mij nooit echt kunnen bekoren. Ik let altijd op de veiligheid van de default installatie (ik ben geen grote fan van een default whitelist zoals veel leveranciers gebruiken), en op de configuratie en logging mogelijkheden. Een losse personal firewall is een heel andere discussie dan een virusscanner overigens.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
grun93 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 07:28:
[...]

Gratis bestaat niet. Wat is hun verdienmodel dan? Ik ben vrij sceptisch als een onbekende nieuwkomer meteen de gevestigde orde verslaat en op de tweede plaats komt.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Er bestaat niet zo iets als een free meal. Zeker in AV land waar updates arbeidsintensief kunnen zijn is een volledig gratis en niet gesponsord programma een uitzondering.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Jamesl schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 00:41:
Ik gebruik nu de gratis proefversie van AVG maar aangezien die over 28 dagen verloopt moet ik daarna toch wat anders :')

Qua gratis antivirus, wat raden jullie aan?
Of is het slimmer om er gewoon één aan te schaffen?
Er staan heel veel tips voor gratis en betaalde anti virus pakketten in dit topic Jamesl :)
Wat betreft betaalt kiezen veel mensen voor Bitdefender, NOD32 of Kaspersky. Wat betreft gratis wisselt het nog wel eens maar hoor je Avira en AVG vaak. De recentelijk genoemde 360totalsecurity ziet er ook interessant uit maar het is onbekend hoe betrouwbaar dat is.

Frontpagemoderatie Forum

Is er al wat meer duidelijk over het verdienmodel van 360 total security? There's no such thing as a free lunch.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
oheng schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:59:
[...]
Het juiste antwoord hierop moet zijn: niet zomaar vreemde USB sticks in je systeem doen.
En niet: je moet een AV installeren. Want het is puur geluk dat je AV het tegenhield.

Het is natuurlijk wel zo dat een AV ook voor problemen kan zorgen, dus je moet echt een goede reden hebben om een AV te installeren. Een AV houdt een zeker risico in; false positives, systeembestanden verwijderen, internet problemen veroorzaken, traagheid, hogere stroomverbruik en hardware slijtage, etc
Dat is klinkklare onzin natuurlijk. Ook met niet vreemde usb sticks of andere zaken loop je risico. Er zijn bijvoorbeeld zelfs meerdere gevallen bekend waarbij malware al in de fabriek op apparatuur is geplaatst. Hoger stroomverbruik en hardware slijtage? Laat me niet lachen. Van traagheid merk je ook niets op een modern systeem. Dat excuus gaat al tijden niet meer op. Bovendien zijn de risico's die je noemt ook aanwezig (en mogelijk groter) wanneer je juist geen anti malware maatregelen neemt.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
daffie82 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:34:
[...]

En dit is ook klinkklare onzin.
Dan raad ik je aan om al je real time protectie zooi, adblocker zooi e.d. eens voor de gein te verwijderen.
Gebruik je PC dan eens een weekje zonder die programma's.
En ja, zelfs op een snel systeem met SSD merk je het verschil.
Kan zijn dat het voor jou nog snel genoeg is, maar het is wel degelijk vertragend. Zowel in explorer als je van de ene map naar de andere gaat als tijdens web browsing.
JIJ merkt het misschien niet, maar dat wil niet zeggen dat andere het niet merken.
Het verschil is op een modern systeem met voldoende geheugen en een SSD niet tot nauwelijks merkbaar. Natuurlijk verschilt dit per product maar het is zeker mogelijk een anti virus product te draaien zonder daar hinder van te ondervinden.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
oheng schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 17:43:
[...]

Edit2: en bovendien; je begint ineens over "een modern systeem" wat is dat voor vaag begrip? En een zeer groot gedeelte van de mensen heeft geen "modern systeem". Moeten ze maar iets nieuws kopen zodat ze een AV kunnen draaien?
Ik draai Bitdefender op een i7 860 met SSD en 8GB geheugen. Geen overdreven high end systeem tegenwoordig meer. Ook op een Probook met i5 en SSD is de aanwezigheid van de virusscanner amper merkbaar. De SSD maakt hierin een groot verschil.

Het enige wat ik uit heb staan is de search advisor. Dat is nou net een onderdeel die het browsen wel merkbaar vertraagd omdat elke url naar een cloud oplossing gestuurd moet worden voor verificatie.

Ik zal 360 binnenkort een beter testen en kijken of te achterhalen is waar het verdienmodel op is gebaseerd. Het gebruik van 3rd party engines is doorgaans ook niet gratis voor een anti-virus producent.

Bor wijzigde deze reactie 22-03-2015 13:54 (11%)

Frontpagemoderatie Forum

Microsoft Security Essentials zou ik niet aanraden. De ervaringen daarmee zijn vaak niet om over haar huis te schrijven. 360 Total Security is wel een interessant product. Ik heb het gisteren op een test systeem geïnstalleerd.

Eerste ervaring is dat het er goed uit ziet en het systeem niet zwaar belast. Dat je gebruik kunt maken van meerdere engines is een pluspunt. Wat me wel opvalt is dat het lastig is om sommige features te disablen en sommige delen (bv de check op ontbrekende patches) de plank soms net mis slaan. Bij mij werden bijvoorbeeld enkele niet toepasbare patches als kritiek aangemerkt. Wil je de aanvullende zaken niet dan kun je de essentials variant gebruiken. Al met al een veel belovend product en nog gratis ook.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
ChicaneBT schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 02:29:
Waarom opeens de keuze voor een Chinese AV?
Ik vermoed dat veel mensen deze kiezen omdat hij goed uit de testen komt en bovendien gratis is zonder commerciele popups etc. Of je een chinees anti malware product waarbij het verdienmodel onduidelijk is vertrouwt moet je voor jezelf afwegen.

Update: welke repository van Bitdefender gebruikt 360 eigenlijk? Ik zie dat de definitiebestanden op dit moment een dag achterlopen bij de Bitdefender eigen bestanden.

Bor wijzigde deze reactie 25-03-2015 20:55 (34%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
daffie82 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:56:
Nog wat extra vragen @oheng en @CH 033 ivm OpenDNS :
- als ik DNS niet kan inkloppen op een router zal ik dit nooit werkend krijgen op mijn telefoon thuis via Wifi ?
Tenzij je de dhcp client kunt instellen om alleen een IP adres en subnetmask / default gateway te verkrijgen en je de DNS instellingen zelf kunt doen.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Le Enfant! schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:14:
Heeft 360 Total Security ook geen sandbox-feature?
Ja die heeft het zeker. Je kunt binnen die sandbox een zelf aangegeven programma draaien. Ik heb er zelf nog niet mee getest en echt goede tests zie ik op het net ook niet voorbijkomen nog.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat kan ik helaas niet voor je testen want de Essential versie draai ik op geen enkele machine. Ik weet wel dat de laatste update voor Total Security (niet Essential) alleen voor Windows 10 is momenteel. Misschien is er ook zo iets met de laatste Essential aan de hand ondanks dat men dat niet op de site aangeeft? Anders kun je natuurlijk altijd even handmatig updaten.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
daffie82 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:11:
[...]

Best uninstall/reinstall doen of gewoon erover heen gooien?
Ik heb zelf nog geen herinstallatie getest. Mogelijk lukt het er overheen gooien en detecteert de installer dat het een upgrade bestreft. Meest veilige keuze is een uninstall en herinstallatie.

Ik overweeg zelf ook om naar de Essential te gaan op mijn test machine. Ik draai daar nu de volledige suite op maar merk dat veel van de optimizers en cleaners meer kapot maken dan mij lief is. Wanneer je de cleaner zijn werk laat doen werkt daarna de Citrix Receiver bijvoorbeeld niet meer onder Windows 8.1. Ook ben ik niet zo gecharmeerd van de TCP/IP optimalisaties die het pakket claimed te (kunnen) doen. De Speedup optie adviseert regelmatig niet optimale settings. Gezien die functies afaik niet in de Essential versie zitten lijkt mij die keuze beter. Ik heb wel het idee dat de Essential versie minder vaak geupdate wordt.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik heb even een test gedaan: zelfs een uninstall deinstaleerd het programma niet helemaal. Na een herinstallatie weet het nog precies hoe lang geleden ik het programma voor de eerste keer installeerde (protected since) terwijl ik geen account oid heb aangemaakt. Ook een reboot is niet vereist volgens het programma tussen deinstallatie en herinstallatie. Ik heb zowel de 360 engine als de avira en bitdefender engine actief. Het valt op dat de bitdefender updates zoals gebruikt door 360 Total Security op het moment van schrijven van de 13e zijn. Het is inmiddels de 17e. Erg oud als je kijkt naar de ontwikkelingen in virus land. Ik zet dan ook aardige vraagtekens bij de nut van deze definitiebestanden.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat is interessant inderdaad. Nou moet ik bekennen dat ik niet precies weet wat de voorwaarden zijn om meegenomen te worden in de tests. Als er mee geknoeid is zou ik tenminste een opmerking daarover verwachten maar die kan ik niet vinden.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat vind ik toch zeer zorgwekkend. Zeker als ik dit soort zaken lees;

360(QIHU) AV-C certified fraud was removed reoccurrence credibility crisis
Recently, the international authority of the security software testing organization AV-C (AV-Comparatives) revised its latest a mobile security software evaluation report (hereinafter referred to as the Report), the report shows Qihoo 360 360 mobile phone using specially customized version guards involved in AVC evaluation, and misuse of evaluation certification wantonly self marketing. Qihoo 360 for this bad behavior, in order to ensure the fairness of the evaluation, AV-C evaluation agencies announced the withdrawal of the previous 360 phone guardian of testing and certification.

According to AV-C (AV-Comparatives) latest revision report, Qihoo 360 to send test versions of its 360 mobile guards in circulation version is very different. Many samples of the virus in the test version can be found but sent on user version but did not find it. Later, Qihoo 360 has wantonly wrong with the “assessment customized version of the product” obtained by fraud and market evaluation score propaganda, claiming that the product reaches “100%” of the virus interception rate in the evaluation of “win.”

In fact, this is not the first time Qihoo 360 acts of bad faith. Earlier, in early 2012 the Apple App Store has the full range of related products off the shelf 360, in recent years, Qihoo 360 have been discovered counterfeit Windows patches installed 360 browser spoofing, tampering Baidu cloud disk installed 360 pages deceive cloud disk, in the browser back door in the dark set of software and other acts, but also has dogged domestic users, peers and the competent authorities blame . And the certification is canceled, no doubt 360 following another major accident shelves after Apple makes Qihoo 360 into a huge crisis of confidence in the brand again.

Een goede oplossing zou een eerlijke test zijn voor zover nog mogelijk in dit geval. Nu is het natuurlijk de vraag of dezelfde reden ook achter het niet meer testen van de Windows versie zit.

Bor wijzigde deze reactie 18-05-2015 21:23 (4%)

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Met Comodo heb ik eigenlijk alleen maar matige ervaringen. Als anti virus scoort het nooit echt hoge ogen en ook de personal firewall vind ik niet je van het. De support bij Comodo was eerder ook nooit echt super. Het lijkt er op dat je op die punten toch weer naar een betaald pakket moet bijna.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat kleurrijke artikel is nou niet echt heel erg duidelijk op veel punten in hoeverre de beschuldigingen kloppen. Je kunt er niet direct verregaande conclusies uit trekken ten opzichte van de huidige producten. Toch begint het geheel behoorlijk te stinken. Mocht het waar zijn dat Qihoo inderdaad malafide Windows patches distribueert zoals op sommige sites wordt gesuggereerd dan is dit natuurlijk een hele kwalijke zaak.

De reply van Qihoo:

The article appears to be an “aggregation” of most of the past false allegations and claims made by our competitors and our foes. It takes those claims from sources such as an “anonymous individual”, a person who lost a lawsuit against us, and a former malware/virus creator, without any basic fact checking. It also completely ignores all the clarification and statements Qihoo 360 has made regarding these false claims, and even ignore [sic] high-profile court rulings in the past, in order to portrait [sic] a totally biased story against Qihoo 360. We are not surprised that someone hates us so much that it [sic] keeps record of all those [sic] garbage and is willing to recycle it in the public domain over and over again. It is not difficult to conclude that there has to be huge economic interest of our foes behind such [an] outrageous attack. We take it very seriously!

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Squ1zZy schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:45:
Hoe komen jullie aan die badges? En waarom staat er niets over in de karma faq?

Oheng: Gefeliciteerd ;)
Als je zelf even zoekt kom je onder andere dit tegen; plan: Tweakers introduceert nieuw karmasysteem

Dit heeft redelijk groot uitgemeten op de frontpage gestaan en ook lopen er diverse topics over. Dit gaat overigens te offtopic om hier verder te behandelen.

Wat betreft 360; ook voor mij is het tijd om afscheid te nemen hoewel ik het wellicht nog blijf draaien in een test VM om te kijken hoe het product zich ontwikkeld. Zoals ik al eerder opmerkte is het verdienmodel achter 360 nogal onduidelijk. Er worden hoge kosten gemaakt voor de ontwikkeling en het onderhoud, kosten voor het gebruik van 3rd party engines en andere zaken zonder dat er reclame is of dat je er op een andere manier zichtbaar voor betaald.

Los hiervan zou ik wel graag zien dat 360 mee blijft draaien in de eerst komende anti virus testen, gewoon om te zien hoe goed de detectiegraad nu echt is.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat hangt van de mate van controle af. Sommige scanners testen vrijwel alleen op fingerprints (op basis van definitiebestanden), andere doen meerdere (o.a. heuristic) checks. Hoe een virusscanner precies te werk gaat kun je zo opzoeken. Er zijn meerdere websites die het eea uitleggen met verschillend detailniveau.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Op mijn hoofdsystemen draai ik nog steeds Bitdefender hoewel ik na onenigheid met Bitdefender support (men vond het nodig om mijn licentie zonder waarschuwing in te trekken omdat deze niet legaal zou zijn wat hij wel is) waarschijnlijk ga overstappen na wat anders.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
daffie82 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:54:
Is er ook ergens een NOD32 te vinden die je als portable of zo op je harde schijf kan installeren om af en toe handmatig een scan te doen?
Ik heb dat in het verleden gehad, dat weet ik wel zeker.
Een NOD32 zonder on-access scanner etc die je niet hoeft te installeren? Die is er niet AFAIK. Overigens ben ik een tijd geleden juist van NOD32 afgestapt omdat de resultaten steeds verder weg zakten in de testen terwijl Bitdefender omhoog klom en Kaspersky zijn plek redelijk stabiel in stand hield.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
daffie82 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:25:
Eset scoort bij die testen meestal minder qua snelheid/resources terwijl het gevoel van de meeste is dat het allemaal meevalt.
Zo zie je maar hoe relatief alles is.
Wat betreft protection scoort ESET ook een klein beetje minder dan bv Bitdefender of Fsecure. Ik heb vroeger tijden NOD32 gedraaid en vond het toen altijd een licht pakket dat weinig resources vroeg. Fsecure vind ik daarintegen een behoorlijke resource gebruiker. Het systeem wordt daarmee merkbaar trager. Bij een systeem scan (zelfs met een SSD) wordt het systeem zelfs soms onwerkbaar traag. Die valt voor mij daarmee af. Wat bij mij ook meespeelt zijn aanbiedingen. Soms kun je een licentie voor vrij weinig krijgen wanneer je een beetje goed rondkijkt.

Frontpagemoderatie Forum

Zijn er hier eigenlijk nog Avira (paid versie) gebruikers? Daar hoor ik eigenlijk minder en minder over terwijl deze volgens mij ook altijd goed tot erg goed scoort. Ik heb het idee dat de populariteit daarvan, net als van Kaspersky, hier op GoT wat aan het afnemen is.

Frontpagemoderatie Forum

Er is weer een nieuwere versie 360 Essentials; downloads: 360 Total Security Essential 6.6.1.1014

Ook daar wordt gesproken over de beschuldigingen tegen 360.

Frontpagemoderatie Forum

Ik snap de discussie, maar uit welk land kun je dan nog wel software installeren? Deze vraag geldt natuurlijk voor alle software.

Frontpagemoderatie Forum

Wat als je de vraag omdraait; welke scanner zou wel voldoen vanwege oorsprong en waarom?

Je zou een amerikaanse, duitse, franse en zelfs een nederlandse scanner wellicht om dezelfde reden ook niet kunnen vertrouwen. Maw, wat blijft er over?

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik ben inmiddels van Bitdefender afgestapt op al mijn machines gezien ze mijn keys zonder notificatie (en zonder goede reden) hebben gedeactiveerd omdat de key in hun ogen niet geldig was (lees: niet bij een "authorized reseller" gekocht; wel gewoon in de winkel en ondanks dat de keys maanden gewoon gewerkt hebben. De support afdeling is op zijn minst gezegd totaal niet meewerkend of geïnteresseerd en stuurt je keer op keer niet relevante vragen en / of antwoorden terug. Jammer want mijn ervaringen met Bitdefender waren hiervoor erg positief. Mijn familie is ook gelijk overgestapt op andere producten of gaat dat nog doen. Op zo'n manier jagen ze aardig wat klanten weg. Zelf twijfel ik nog tussen Avira (paid) en Kaspersky die ik beide via Surf goedkoper kan krijgen.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Ramon schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 23:17:
[...]

Dat moet je niet te hard zeggen hier. Mensen hier zijn stellig overtuigd van het nut van betaalde virusscanners.
Dat lijkt me wel mee te vallen. Waarom zou een gratis scanner minder presteren dan een betaalde scanner? Bij die laatste betaal je vaak voor extra features, soms meer updates, ondersteuning / support etc. Vaak komen de betaalde scanners nou eenmaal beter uit de verschillende testen. Wat bij gratis scanners soms wel het geval is is dat er een erg onduidelijk business model achter schuilt. Het geld moet door worden opgebracht natuurlijk. Het onderhouden van een virusscanner is kostbaar.
quote:
En dat terwijl betaalde virusscanners de enige zijn die baat hebben bij het voortbestaan van virussen, of op z'n minst baat hebben bij de gebruiker er regelmatig aan herinneren dat er gevaar dreigt (bijv door false positives).
Onzin natuurlijk. Denk je nou echt dat een bedrijf moedwillig false positives gaat aanduiden? Dan is het snel over met het product. De anti virus markt heeft last van erg veel concurrentie en mensen stappen redelijk makkelijk over (zeker omdat er ook gratis producten zijn).
quote:
Ik draai daarom liever een virusscanner van een bedrijf wat echt belang heeft bij het uitroeien van virussen en de gebruiker niet lastig valt met false positives, reclame of andere bullshit.
Welke bedrijven zijn dat volgens jou?

Bor wijzigde deze reactie 10-06-2015 08:24 (7%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
oheng schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:40:
[...]

Het zal eerder maken zijn.

Maarrr goed. Hadden we het hierboven niet over virusscanners die malware bevatten???
Alsof de duvel ermee speelt, Kaspersky is geinfiltreerd door malware:
nieuws: Beveiligingsbedrijf Kaspersky geïnfiltreerd met overheidsvirus - update
Ik zie de relatie niet direct; voor zover bekent heeft de scanner van Kaspersky helemaal geen malware verspreid. Het gaat hier om een infectie met zeer geavanceerde malware bij Kaspersky labs als ik het goed heb.

Overigens een frisse wind dat Kaspersky deze besmetting toegeeft. Veel bedrijven zouden dit onder het vloerkleed hebben proberen te schuiven.
quote:
oheng schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 18:06:
[...]
dit is geen dun lijntje: dit is niets minder dan een virusscanner die spyware verspreidt. Waarvoor had je ook alweer een virusscanner??
Onderbouwing graag :)

Je begrijp hopelijk ook dat de kans dat je een infectie met dit soort geavanceerde malware zonder scanners of erg diepgaande kennis (zoals vrijwel alleen bij makers van dit soort malware en beveiligingsbedrijven aanwezig is) vrijwel nooit zult opmerken he. Juist een reden om voor goede protectie te kiezen.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
oheng schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:52:
[...]
Het staat in het artikel:
"Kaspersky heeft bij een klein deel van zijn klanten infecties gevonden van de malware. De meeste getroffen klanten bevonden zich buiten Europa. Omdat het gaat om een virus dat nog niet bekend was, werd het niet eerder gedetecteerd. Onder andere hotels waar het Westen met Iran diplomatieke onderhandelingen zou hebben gevoerd, zouden zijn getroffen door het virus."

En, let op deze quote uit het Tweakers artikel: "Kaspersky - dat claimt dat klanten van het bedrijf geen gevaar lopen, al weet het bedrijf die claim niet te staven"

Kaspersky heeft dus wel degelijk een virus verspreidt. Geeft dat toe, maar ontkent ook dat klanten geen gevaar lopen. Wat.
Die conclusie kun je uit deze tekst absoluut niet trekken. Immers, er is niets bekend over infecties bij mensen die Kaspersky niet gebruiken. Dat is voor zover ik kan nagaan ook niet onderzocht.
quote:
Je draait het om; met Kaspersky had je kans op dit virus. Zonder Kaspersky liep je geen risico.
Dat is onzin als je het mij vraagt. Waarom zou je als niet Kaspersky gebruiker ineen imuum zijn voor deze malware? Je trekt wederom conclusies die je niet kunt trekken op basis van de informatie.
quote:
Dat een virus gevanceerd is, en dat je daarom goede protectie van een AV moet hebben, is bangmakerij.
Waarom bangmakerij? Het lijkt mij niet meer dan een feit dat je zelf nooit de grondige controle handmatig kunt uitvoeren die een anti malware product voor jou geautomatiseerd kunt doen.
quote:
Kaspersky vond het virus tijdens een audit. Het enige wat je dus wel kunt zeggen is, dat je een goede audit moet hebben. Maar je kunt niet zeggen dat je goede protectie moet hebben, immers, Kaspersky leverde die "goede protectie" juist niet.
Geen enkel product biedt 100% garantie. Dat dit bij een audit naar voren is gekomen is Kaspersky te prijzen. Dat je afkunt met een goede audit is wederom te kort door de bocht.
quote:
Maar, ik ben ook niet tegen alle antivirus programma's, ik ben alleen tegen actieve virusscanners, die iedere dag definitie/engine/programma updates installeren. Ik ben een groot voorstander van passieve virusscanners. Waarbij je zelf de controle hebt over de update frequentie.
Je hebt bij actieve scanners ook gewoon controle over de update frequentie. Dat lijkt me geen valide argument dus.
quote:
En de onderbouwing is: dat klanten van Kaspersky virussen hebben gekregen doordat ze een virusscanner van Kaspersky hadden... Ik kan daar niet meer onderbouwing geven, dat is gewoon een feit in het artikel. Causaal verband.
Is dat wel zo? In het artikel op de FP staat gemeld; "Kaspersky heeft bij een klein deel van zijn klanten infecties gevonden van de malware. " maar er staat niets over de wijze van infectie. Er is geen causaal verband. Wederom veel te kort door de bocht dus imho.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
oheng schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:23:
[...]

[...]
Ik was er al achter dat het virus niet verspreidt werd via Kaspersky, maar dat er minder dan 100 afzonderlijke besmettingen plaats vonden. Beetje verwarrend als dit in het artikel infecties genoemd worden, zonder te vermelden wat de oorzaak was. Ik leg dan de link met Kaspersky, waar het hele artikel om gaat.
Die link kun je niet leggen zonder aanvullende informatie maar toch presenteer je het hiervoor als feit :?
quote:
Ik snap niet helemaal waarom de besmetting van Kaspersky zo breed wordt uitgemeten.
Dat lijkt me dan weer heel erg logisch; de besmetting met malware bij een bedrijf wat producten maakt om je tegen soortgelijke malware te beschermen is nou eenmaal nieuws. Wat betreft "breed uitgemeten"; dat valt wel een beetje mee, vind je ook niet?

Frontpagemoderatie Forum

Dat komt wellicht omdat besmettingen bij overheden doorgaans niet erg duidelijk in de media naar voren worden gebracht en het delen van informatie hierover bijvoorbeeld uit staatsbelang niet altijd is toegestaan.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
Grasfluiter schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:36:
[...]

Ik ben steeds meer van mening dat voor thuisgebruik een gratis virusscanner als Bitdefender Free, Panda Free, Avast Free, etc eigenlijk meer dan genoeg is. Meer bescherming heb je niet nodig, de rest is vooral bangmakerij om geld af te troggelen voor een betaalde scanner, en ieder jaar maar weer opnieuw.
Waar komt dat bangmakerij argument toch elke keer vandaan? Het is compleet onzin namelijk. Als een gratis scanner voor je voldoet is dat prima. Betaalde scanners leveren vaak meer features en mogelijkheden en zijn niet van advertenties voorzien zoals sommige gratis varianten wel zijn. Je betaalt voor wat je gebruikt of krijgt; meer features zoals in sommige gevallen bv een firewall, soms meer updates, support en ga maar door. Laten we nou eens ophouden met het schermen met bangmakerij. Het geeft de indruk dat men niet precies weet waar men het over heeft.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
oheng schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:00:
[...]
Ik zal je een voorbeeld geven: vanmiddag een klant van 70 jaar, die bang was omdat ik zijn Norman Internet Suite vervangen had door een hele reeks beveiligingsmaatregelen, zoals geen Adobe/Java, een emailprogramma dat updates kreeg, Internet Explorer 9 dumpen voor Chrome/Firefox, Adblockers, diverse blocklijsten, en nog een hele rits andere maatregelen (MSSE bijvoorbeeld). Er zat trouwens een virus op dat ding, maar dat terzijde.
Het kost me soms echt moeite om met name ouderen er van te overtuigen dat er veel meer en belangrijkere dingen zijn dan een virusscanner; die mensen zijn bang.

Voor een hoop mensen geldt: een betaalde virusscanner = absolute veiligheid

Crypto virussen en phishing emails hebben allang aangetoond dat dat niet zo is.
Zoals hiervoor; waarom zijn die maatregelen beter dan een virusscanner en waarom kies je er niet voor beide te gebruiken. Ik kan mij de angst van de klant wel voorstellen en eerlijk gezegd vind ik het voor een klant een slecht advies. Niet in het laatste geval omdat de klant vroeg of laat toch weer andere applicaties gaat installeren. Bovendien is Java niet altijd een keuze ;) Ironisch ook dat je er van uit gaat dat Chrome en Firefox veiliger zijn dan Internet Explorer (welke up2date wordt gehouden met windows updates).

Voor firefox heb je bijvoorbeeld dit (en dit zijn alleen de bij Mozilla bekende zaken);
https://www.mozilla.org/e...-vulnerabilities/firefox/
Let ook even op het grote aantal critical lekken.

Een al dan niet betaalde scanner biedt geen absolute veiligheid maar is een extra maatregel en in zekere mate een meetinstrument die je niet kunt vervangen door deinstallatie van software of het kiezen van andere pakketten.

Bor wijzigde deze reactie 11-06-2015 22:06 (5%)

Frontpagemoderatie Forum

quote:
oheng schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:05:
[...]
Omdat ik geen gezeik wil m.b.t. tot false positives, verlopen licenties, meldingen waarvan gebruikers compleet in paniek raken, internet verbindingen die geblokkeerd worden, legitieme programma's die geblokkeerd worden, Windows die gesloopt wordt, traagheid (bij netwerkshares, of extreem veel bestanden in 1 directory), herinstallatie bij nieuwe versies, etc.
Wauw wat een generalisatie :X
quote:
Mijn gebruikers zitten veelal in het MKB, medisch, juridisch, industrie, bouw, etc, en particulieren. Ze zijn gewend dat het gewoon fucking werkt.
Des te meer reden om een virusscanner te gebruiken. In o.a. de medische en juridische wereld (en ook in andere professies) is het min of meer verplicht voor certificering etc. Men zal daar (hard) kunnen worden afgerekend op de afwezigheid van actieve anti malware wanneer men bijvoorbeeld een audit krijgt.
quote:
Ik heb geen zin om 5 keer per dag een virusscanner opnieuw te installeren, of te helpen met het intypen van een licentiesleutel.
Sorry maar dit is nog amper geloofwaardig. Overdrijf je niet gigantisch? Mensen met een medische of juridische achtergrond zijn echt wel in staat een serienummer in te typen lijkt mij. 5 keer een virusscanner overnieuw installeren is natuurlijk ook gewoon onzin.

Laten we terug ontopic gaan. Dit gaat echt te ver van het doel van dit topic af.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
oheng schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:34:
[...]
Kijk hierboven met jouw (1) ervaring met een AV pakket, en het gezeik van licenties. Dat wil ik niet keer 1000 hebben. Je gaat van een single user (particulier) gebruik uit. Ik weet hoe een AV de software van Exact, Davilex, Microsoft, Snelstart, Minipak, Oracle, etc in de weg kan zitten.
Wederom generalisatie zonder onderbouwing. Een anti virus pakket kan inderdaad software in de weg zitten maar dit komt lang niet zo vaak voor als jij schetst. Bovendien is het vaak een kwestie van goed configureren. Als je 1000 klanten hebt gebruik je vast geen 1000 verschillende licenties of wel? Dan zou je veel beter (en goedkoper) voor een enterprise oplossing kunnen gaan met als voordeel dat je die vaak nog centraal kunt managen ook.
quote:
En bijv artsen zijn de grootste digibeten. Heb jij wel ervaring in die wereld?
Ik werk meer dan 10 jaar in de zorg en ik onderschrijf jouw punt totaal niet.
quote:
Wat jij zegt is: beh, ik geloof je niet. AV's werken prima, want ze werken prima op mijn systeem. Behalve die ene keer per jaar dat het niet goed werkt.
Laten we hier maar mee ophouden. Het heeft geen zin om een ander woorden in de mond te leggen zoals je nu hier doet zonder dat je je eigen stellingen goed kunt onderbouwen. Meer dan onderbuikgevoel en generalisatie zie ik niet.
quote:
Grasfluiter schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:27:
[...]

En wat de Chromebooks betreft: die zijn zo vanaf de basis zo goed beschermd dat securty experts adviseren dat de Chromebooks de allerveiligste oplossing voor internetbankieren is. Zonder virusscanner of wat dan ook.
Dat dit alleen gebeurt omdat het platform kleiner is dan Windows is natuurlijk marketing prietpraat, gevoed door Microsoft of fans. Want ieder ander OS op de computer is kleiner dan Windows en zou dan kansloos zijn. Het is gewoon vanaf de basis vele malen veiliger ontworpen. Dat is lastig toegeven natuurlijk.

bron: https://www.security.nl/p...at+voor+internetbankieren
Dat betreft een erg beperkt onderzoek door een enkel bedrijf waarbij zaken als live cd's of speciale online banking modi van anti malware pakketten niet zijn meegenomen. Ik zeg pertinent niet dat Chrome OS onveilig is maar ook de beveiliging van Chrome OS is al meerdere malen omzeild (zoals ook in jouw link is vermeld). Bijvoorbeeld; https://www.security.nl/p...dollar+met+Chrome+OS-hack
quote:
SRich schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:55:
Ik merk dat sommige hier minderwaardig over niet betaalde AV pakketten doen, maar ook gratis varianten kunnen heel goed werken.
Dat zie ik niet hoor. Veel mensen hier gebruiken gratis oplossingen; anderen betaalde producten. Het is een overweging die ieder voor zichzelf moet maken.
quote:
Grasfluiter schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:58:
[...]

Voila. Voordeel van Bitdefender Free is dat die compleet op de achtergrond werkt, je hebt er normaal totaal geen last van met onnodige meldingen of reclame. Echt een topper. Mooi web logo ook.
Ik weet niet hoe het nu zit maar een jaar geleden kon je die scanner niet gebruiken in Nederland volgens de voorwaarden. Wellicht dat dit nu is aangepast. Overigens is dit een mooi voorbeeld van hoe Bitdefender verschil maakt tussen gratis en paid producten. Bitdefender Free is nauwelijks in te stellen en biedt alleen AV functionaliteit. De overige producten bieden meer en meer opties naar gelang de versie die je aanschaft. Wat voor jou van de beste oplossing is kan ieder voor zichzelf bepalen.
quote:
F_J_K schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:41:
[...]

Hmmmm. Die combi is dusdanig gevaarlijk dat het zowel je klant als jou 20k€ a 800k€ kan kosten zodra de verwachte lekken inderdaad optreden...
http://www.rijksoverheid....ijke-boetes-opleggen.html
...

Ja ik heb professionele ervaring in oa de medische wereld. Reden te meer om te weigeren professioneel halve maatregelen te nemen.
Precies. Het verwijderen van actieve anti malware maatregelen is een heel erg slecht advies.

Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1 2 3

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True