Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!
Omdat de vorige polls alweer aardig oud zijn en er een aantal producten zijn veranderd en / of vervallen een aantal nieuwe polls over het gebruik van virusscanners.

De meest recente versie van de poll is hier te vinden: Bor de Wollef in "[Virusscanners] Discussietopic deel 4"

Poll: Welke virusscanner gebruik jij thuis?
AntiVir
ArcaVir
Avast
AVG
Avira
BitDefender
ClamAV
Dr. Web
eScan
eTrust
F-Prot
F-Secure
Fortinet
Kaspersky
Kingsoft Antivirus
Microsoft Security Essentials
McAfee
NOD32
Norman
Symantec / Norton
Panda
Trendmicro Antivirus
TrustPort
Quick-Heal
Sophos
VirusBlokAda
UNA
G-Data Antivirus
Sophos
Anders, namelijk...
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Bor wijzigde deze reactie 10-10-2011 20:37 (164%)

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Gforse schreef op maandag 15 maart 2010 @ 22:27:
Hallo,

Ik heb binnekort een nieuwe pc. en daar komt windows 7 ultimate x64 bit op! nu ben ik veel aan het lezen over welke virusscanner ik zal nemen.
dit had ik op me oude systeem.
heb eerst avg free gehad.
daarna avast pro.
en toen avg pro.

Avast vond mijn systeem toen wat te zwaar. dus had toen avg pro geinstalleerd en daarna altijd netjes op de achtergrond maar hield wel alles uiten wat buiten moest blijven. maar nu ik voor een nieuw systeem ga wil ik toch is weten wat jullie denken wat het beste is voor windows 7. het moet een virus scanner die stilletjes op de achtergrond draait en niet veel vraagt. maar wel allert is! hoorde ook veel goede reacties over nod32.

iemand advies?
NOD32 bevalt mij erg goed. Je kunt als het goed is gewoon een trial downloaden om hem uit te proberen :)

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:44
quote:
daffie82 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 00:06:
@CH 033
OpenDNS is dat gratis?
En kan dit gewoon simpel als vervangende DNS gebruikt worden ipv de DNS van mijn provider (telenet.be) ?
Hier mijn aantekeningen voor OpenDNS in te stellen, misschien heeft Trommelrem hier ook wat aan. Je moet een volledig gratis account aanmaken. Voordeel is dat ook op mobiele devices een extra veiligheidslaag zit. Met name misleidende advertenties ban je hiermee uit (uw update staat klaar, klik hier om te upgraden. Of bijvoorbeeld een paginagrote Whatsapp bel oproep, inclusief geluid).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
Vul een primaire en secundaire DNS servers in in je router/modem:

OpenDNS servers (primair):
208.67.222.222 (resolver1.opendns.com)
208.67.220.220 (resolver2.opendns.com)

Google DNS servers (secundair, je ISP DNS kun je ook gebruiken):
8.8.8.8
8.8.4.4

Opennic DNS servers  (ook secundair):
31.220.43.191 (ns1.fl.nl)
151.236.29.92 (ns1.nh.nl)

Registratie van een OpenDNS account bij voorkeur vanaf het netwerk waarop OpenDNS gaat draaien

Verander het Network feedback email address in: (je emailadres)

Stel time zone in

Customization:
[DOMAIN] is geblokkeerd door (je emailadres) vanwege veiligheidsredenen.
Deze gevaarlijke phising website is geblokkeerd door (je emailadres).

Security: alles aan

Zelf domeinen toevoegen:
1. ga naar Web Content Filtering
2. zet filter level op Custom
3. Vink aan: Adware, Web Spam, Parked Domains
4. Block de volgende domeinen:

Let op: alleen de domeinen blocken, suggesties negeren
254a.com
2mdn.net
adcash.com
adform.net
adnxs.com
appnexus.com
ato.mx
bestbuyers.net
brothersoft.com     
cpmstar.com
criteo.com
doubleclick.net
download.cnet.com   
download.com
googlesyndication.com
informer.com
intelliad.com
malavida.com
onclickads.net
rubiconproject.com
serving-sys.com
softonic.com
static2.creative-serving.com
turn.com
uniblue.com
vellance.com

Bekende problemen:
Een netwerk staat op (inactive), of op een verkeerd IP adres; de filters worden niet meer toegepast:
Ga naar Add/manage networks. Achter het IP adres staat een "refresh" icon. klik daarop.

En dit soort dingen voorkom je:
nieuws: 'Groot advertentienetwerk serveert malware' - update 3
Willekeurige code van jan en alleman, rechtstreeks op je scherm getoverd, wat een fantastisch idee, what could go wrong?
Ik zie trouwens nog steeds ads op Tweakers (gewhitelist), maar helaas ook de melding dat ik toch nog ads blokkeer, waarschijnlijk vanwege doubleclick.net. Ik moet eigenlijk nog even uitzoeken hoe ik dat kan omzeilen, want ik wil de (voor mij relevante) ads op tweakers juist wél zien.

oheng wijzigde deze reactie 07-02-2016 11:29 (7%)

• SmokingCrop
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Bitdefender 2016 is verkrijgbaar en is weer gratis up te graden vanaf een oudere licentie (2013/2014/2015): http://www.bitdefender.co...itdefender-2016-1479.html

(Je kan Bitdefender Central in Nederlands zetten door rechtsboven op je email te klikken -> "mijn account")

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

• Cyb
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
quote:
Vermeulen schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:01:
@daffie82

[...]

Persoonlijk zou ik mijn keuze baseren op de beste AV en daarbij de firewall accepteren. Of tenzij ik veeleisend ben aan een Firewall en mijn AV biedt dat niet een losse Firewall kiezen.

Als Firewall belangrijker is, is de vraag hoe objectief deze tests gaan? De resultaten zijn (PDF) wel zeer uitgebreid!
Houd er rekening mee dat er eigenlijk onderscheid gemaakt zou moeten worden tussen twee typen firewalls:
  • Network firewalls: firewalls die puur opereren op TCP/IP niveau. De meeste routers hebben een network firewall. Op Linux systemen draait vaak IPTables als network firewall, en Windows systemen hebben ook een ingebouwde, al hoewel die van Windows ook executable paths meenement in de condities, en dus eigenlijk iets meer is dan een pure network firewall. Network firewall zijn vaak ingesteld dat ze alleen naar inkomend verkeer kijken.
  • Personal firewall: firewalls die gemaakt zijn om het netwerkverkeer op een enkel systeem te beschermen, waarbij zo veel mogelijk rekening gehouden dient te worden met de software die er op draait. De moeilijkheid ligt hierbij vooral op het beschermen van uitgaand verkeer ipv inkomend. Voorbeeld: webbrowsers hebben meestal vrij toegang tot het Internet. Een willekeurige malware applicatie die zelf geen Internet rechten heeft, zou de browser kunnen gebruiken om data over het Internet te sturen, bijv. door simpelweg de browser naar de volgende url te laten gaan: http://example.com/?site:...akers.net&u=admin&,p=1234 . Een personal firewall moet dus niet alleen netwerk verkeer in de gaten houden, maar ook applicaties opzich nauwlettend in te gaten houden.
Een aparte AV en personal firewall is inderdaad een optie, maar de laatste tijd zijn personal firewall producten ook AV engines gaan integeren, en andersom zijn AV fabrikanten personal firewall gaan integreren.
En alles-in-1 product heeft als voordeel dat er meer performance optimalisatie mogelijk is: een applicatie hoeft dan niet door twee aparte applicaties gemonitord te worden. Ook is het overzichtelijker, en kwa configuratie misschien beheerbaarder.

Matousec bestaat al een tijdje. Als ik het goed wordt het gerund door software security studenten of onderzoekers. En ze geven fabrikanten de mogelijkheid om te reageren op de resultaten.

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online

Vermeulen

Stomp niet af, blijf slijpen

Volgens mij kan je Sanboxie nu wel overslaan, en Windows Firewall geheel uitzetten. Eset Firewall is goed op waarschuwingsniveau in te stellen. En bij aankoop van meerdere licenties en/of meerjarig zijn de prijzen echt heel netjes.

Do whatever you love and you'll be free (Outlandish - Warrior // Worrier)

• Cyb
  • Niet online
quote:
Arjantje72 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:58:
[...]

Ach op andere vergelijkingssites staat Bitdefender bovenaan(of bijna), welke site moet je geloven?
Dat komt omdat die andere sites niet of amper testen waar Matousec op test, namelijk hoe goed de personal firewall component werkt. Afhankelijk van hoe belangrijk die personal firewall component voor je is, kan je het meewegen in je malware scanner keuze.

• JanW
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-10 13:24
quote:
Tr1bal schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 09:34:
Ik heb nu AVG internet security, maar mijn laptop (win10) is mega traag geworden sindsdien. Bitdefender zou een goede vervanging zijn dan?
Alles is beter dan AVG. AVG zelf is gewoon een virus op zichzelf. Avast Free, Avira zijn ook goede alternatieven. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Bitdefender. Support is gewoon slecht, functies die niet werken (whitelisten van websites) in de software. Mocht je willen betalen voor een AV dan zou ik wat anders dan Bitdefender overwegen.

JanW wijzigde deze reactie 05-10-2015 10:20 (8%)

• Le Enfant!
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21:31
Voor mij is Avira toch de beste gratis virusscanner momenteel op de mark. Gebruiksvriendelijk, amper pop-ups (eigenlijk geen in mijn gebruikservaring *klopt op houten tafel*) en scoort redelijk goed bij de vele tests. Nu kan ik niet echt testen of het ook zo is in de praktijk, want mijn computer komt niet veel in contact met virussen (mijn vorige besmetting was jaren geleden op een andere computer). Toch 'voel' ik me veiliger met Avira dan met een Windows Defender of 360 security (die ook goed werkte, maar na het 'privacyschandaal' heb ik toch maar besloten om een alternatief te zoeken).

• grun93
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18:14
quote:
Ik bedoel in het windows OS, daar kun je per onderdeel kiezen of je notifications, icons of beide wilt?

• Baserk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11-10 22:07
Voor de geinteresseerden; onderzoeksinstituut AV-Test heeft gekeken hoe goed verschillende bedrijfs- en consumenten-AV's zelf gebruik maken van Windows OS beveiligingsopties als DEP (data execution prevention) en ASLR address space layout randomization).
quote:
AV-TEST already examined this question in November 2014, and published the test Self-Protection for Antivirus Software. It examined whether programmers use the freely available protection mechanisms DEP and ASLR for their program code. This involves existing functions in the compiler that simply need to be activated. The volume of code and program run time are not influenced by these technologies.
...
And how do things look now? In the lab at AV-TEST, 21 solutions for private users and 10 solutions for corporate users were tested once again. In the test, it was examined whether DEP and ASLR were implemented in connection with user-mode PE (portable executable) files for 32- and 64-bit. In addition, the 2015 test round checked whether the files are also signed with a valid certificate.

Whereas in the solutions for private users tested last year only one product offered 100% protection with DEP and ASLR, in the current test there are a total of 6 products from Avira, Bullguard, ESET, Kaspersky, McAfee and Symantec. Two additional products achieved 99.4 and 99.5% in the evaluation: F-Secure and G Data. Afterwards, the numbers continue to drop, as in last year's test, until they reach a rock-bottom value of only 25.9%. link

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• bram91
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 01-09 22:33
quote:
Dennis schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:06:
Ik zag gisteren dat Bitdefender ook rootcertificaten van haarzelf installeert en dan SSL-verkeer monitort door eigen certificaten.

Dat soort grapjes ben ik niet van gediend en daarom heb ik die functie uitgeschakeld. Is dit een normaal iets wat alle virusscanners tegenwoordig doen? Van mij zouden dit soort dingen best verboden mogen worden.
Steeds meer AV's doen dit ja. Kaspersky, avast doen het ook, en zag dat het ESET het nu standaard ook doet in versie 9. Het is inderdaad wel iets waar je je bewust van moet zijn.

• ChicaneBT
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

ChicaneBT

.:Porsche:.

quote:
daffie82 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:24:
[...]

Daar ben ik ook wat bang voor. MBAM gebruik ik niet als real time, maar ik heb wel Eset smart security. Daar nog MBAE bij zou in theorie moeten werken maar ik vrees toch voor performance verlies. Kan natuurlijk altijd de premium uitproberen.
Maar niet aan de prijzen die ik eerder vermeld heb!
Je kunt ook EMET gebruiken. Hierbij kun je alle door jou gewenste programma's beschermen. Is gratis en licht. Beschermt zo te zien ongeveer evenveel als MBAE Premium. Als je nog meer beschermingslagen wilt hebben is HitmanPro.Alert misschien een betere keus. Een licentie voor meerdere jaren is dan ook niet super duur en je krijgt natuurlijk HitmanPro erbij. http://www.surfright.nl/en/alert

....911....

• JanW

• JanW
Gratis alternatief, Avira en af en toe met Malwarebytes zelf een scan uitvoeren. Gebruik die combinatie nu al een tijdje zelf, naar mijn idee zit je daar dan wel goed mee.

• JanW
Dat is natuurlijk ook een manier om te redeneren. Zo'n privacy policy is niet zo lang, als je de belangrijke stukken eruit pakt zie je al snel dat AVG uniek is. Je kan je kop in 't zand steken, maar verstandiger is om AVG van je systeem af te mikken en over te stappen op iets anders (en beters).

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 10:05
quote:
Tsux schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:05:
[...]

Ik kom na 8 jaar terug bij Windows (vanaf Apple). Ik neem aan dat pakketten met het hoogste cijfer allemaal betaalde pakketten zijn?
Dus als ik een Avira pakket aanschaf dan doe ik een goede koop bijvoorbeeld?

Ik word zelf niet zoveel wijs van alle online reviews. De één zegt dit, de ander zegt dat...
Bitdefender en Norton scoren het beste in de test. De test is namelijk nog wat uitgebreider dan deze enkele screen.

BitDefender Total Security MultiDevice 2016 1 jaar / 5 users heeft een adviesprijs van €59,95
Norton Security Deluxe 3.0, 1 jaar / 5 users heeft een adviesprijs van €25,-
Norton Security Premium 3.0, 1 jaar / 10 users heeft een adviesprijs van €50,-

Al sinds 2003 vaste klant bij 'Norton Security', het programma was in het verleden log en zwaar, maar tegenwoordig heb ik voor nog geen €50,- 10 apparaten voor een jaar beveiligd met een goede beveiliging, die mij niet lastig valt, en niet teveel resources gebruikt.

Bij mensen die geen geld uit willen geven aan een virusscanner installeer ik standaard 'Avira Free', na enkele ervaringen te hebben gehad met bijv. gratis scanners als AVG en Avast.

Linkje naar Norton.

robcoenen wijzigde deze reactie 29-12-2015 11:22 (23%)

quote:
Tsux schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:05:
[...]

Ik kom na 8 jaar terug bij Windows (vanaf Apple). Ik neem aan dat pakketten met het hoogste cijfer allemaal betaalde pakketten zijn?
Dus als ik een Avira pakket aanschaf dan doe ik een goede koop bijvoorbeeld?

Ik word zelf niet zoveel wijs van alle online reviews. De één zegt dit, de ander zegt dat...
Vrijwel alle leveranciers bieden de mogelijkheid om een trial te draaien van de aangeboden pakketten. Is zou sowieso een top 5 product pakken. Die ranglijst wisselt over het algemeen niet heel erg. Bitdefender scoort over het algemeen erg goed en hiervan is een gratis trial beschikbaar. De genoemde NOD32 is ook prima maar scoort net iets minder vaak.

In veel gevallen loont het rondkijken of wachten op een actie. Bitdefender heeft met enige regelmaat acties wat erg veel kan schelen en bij sommige andere leveranciers is dat niet veel anders.

Norton anti-virus producten zou ik op basis van ervaring niet aanraden.

Frontpagemoderatie Forum

quote:
robcoenen schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:45:
[...]

Norton is tegenwoordig één van de virusscanners die de minste resources opslurpt.
Probeer gerust de proefversie uit.
Sinds 2012 is Norton flink afgeslankt en afgelopen jaar hebben ze al hun producten ondergebracht in een compleet nieuw pakket, Norton Security (dus niet Antivirus, Internet Security, 360).

Ik kan er goed inkomen dat mensen een nare nasmaak hebben overgehouden van de oude Norton versies. Maar zeker hun vernieuwde pakketten draaien heerlijk.
Mijn ervaringen zijn niet alleen matig tot slecht wat betreft performance maar ook wat betreft detectie, support en de snelheid waarmee in het verleden false positives werden opgelost. Het product mag dan inmiddels zijn aangepakt op meerdere vlakken,voor mij is de nasmaak dermate slecht dat is Norton lange tijd links zal laten liggen.

Ik kom het om mij heen eigenlijk ook nooit meer tegen (of er moet een of ander Norton product preinstalled op een device meekomen) waar ik Bitdefender, Kaspersky en Avira steeds meer zie.

Bor wijzigde deze reactie 29-12-2015 12:53 (8%)

Frontpagemoderatie Forum

• Dietaahhhpro
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 11:51
quote:
Tsux schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:18:
Van Avira heb ik eigenlijk nooit gehoord. Is dat een relatief nieuwe speler?

Kaspersky ken ik wel, maar is laatst overgenomen. Is dat ergens merkbaar?
Nee, avira bestaat toch al geruime tijd (langer dan Kaspersky), maar blonk nooit echt uit op vlak van av-software, tot de laatste jaren (kaspersky wel). Tegenwoordig zijn ze zeker interessant en scoren vrij goed in de tests. Grote nadeel (nog steeds) van avira is dat ze geen firewall protection hebben, geen ids en ips protection en geen webbescherming, wat de gekende virusprogramma's (kasperky, f-secure, McAfee) wel hebben.
Wikipedia: Comparison of antivirus software

• Cyb
  • Niet online
quote:
Dietaahhhpro schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:38:
[...]
Grote nadeel (nog steeds) van avira is dat ze geen firewall protection hebben, geen ids en ips protection en geen webbescherming, wat de gekende virusprogramma's (kasperky, f-secure, McAfee) wel hebben.[...]
quote:
Dietaahhhpro schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:12:
Ja, bitdefender en kaspersky zijn nu eenmaal de twee avp's die het beste score uit de tests, nog steeds (ondertussen al 3 jaar op rij staan deze op kop). In sommige categoriën blinken ze uit, maar niet in allemaal. Overall scoren zij echter wel het hoogste als je alle onderdelen bekijkt:
http://chart.av-comparatives.org/awards.php?year=2015
https://www.av-test.org/en/award/2014/

Niet onlogisch dus dat deze het meeste worden aangeraden :). Ik vergelijk heel vaak de awards die worden uitgereikt op beide sites met elkaar en kom nu al jaren tot dezelfde conclusie: Kaspersky en Bitdefender zijn voor avp's de beste investering ;).
Als je een goede firewall functionaliteit wilt hebben in een virusscanner, dan is deze comparative test aan te raden: http://www.matousec.com/p...-challenge-64/results.php
(Matousec test firewalls uitvoerig. Testen van andere comparatives zijn meestal veels te simplistisch als het gaat om firewall functionaliteit.)
Tussen Kaspersky en BitDefender is er op dit gebied een groot verschil in kwaliteit.

• Baserk
quote:
Cyb schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:46:
Als je een goede firewall functionaliteit wilt hebben in een virusscanner, dan is deze comparative test aan te raden: http://www.matousec.com/p...-challenge-64/results.php
(Matousec test firewalls uitvoerig. Testen van andere comparatives zijn meestal veels te simplistisch als het gaat om firewall functionaliteit.)
...
Bij de resultaten van Matousec, is de test procedure wel zeer bepalend/punt van discussie.
Zie als voorbeeld de uitleg hier.
Vergelijk het bijvoorbeeld met een examen van honderd vragen, waarbij je steeds een blok van 10 vragen goed moet hebben, voordat je verder mag met de volgende 10.
Heb je bijv. in blok 3 alleen vraag 23 fout, dan scoor je dus max 29%. (Ook al zou je alle overige blokken/vragen goed kunnen beantwoorden).
Iets om in het achterhoofd te houden.

Baserk wijzigde deze reactie 30-12-2015 02:17 (8%)

• grun93
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18:14
quote:
Baserk schreef op woensdag 30 december 2015 @ 01:54:
Bij de resultaten van Matousec, is de test procedure wel zeer bepalend/punt van discussie.
Ik heb er een paar gedetailleerd bekeken via de pdf's achter hun naam en het eerste wat me opviel was dat de test al meer dan een jaar oud is. Ik mag toch aannemen dat de 'verliezers' hun product aanpassen om te proberen de volgende keer hoger te eindigen.

Vooralsnog zie ik geen reden om Eset Smart Security in te ruilen voor iets anders, ik ben er al jaren tevreden over.

• Baserk
Voor de geinteresseerden, een al wat oudere blogpost over brak geprogrammeerde security software; http://blog.ensilo.com/th...that-bypasses-mitigations
quote:
While at a customer site in March 2015, the enSilo product alerted on a product collision with AVG, also installed in the customer’s environment. A follow-up investigation conducted by our researchers revealed a flaw in AVG which effectively enabled a threat actor to exploit any old vulnerability (for instance, as of 2010) in a 3rd party application (such as Acrobat Reader) in order to compromise the underlying Windows system.
...
The vulnerable Anti-Virus products allocate a memory page with Read, Write, Execute (RWX) permissions at a constant predictable address. This allocation occurs for various user-mode processes belonging to third party applications such as browsers and Adobe Reader.
Deze gebrekkige manier van programmeren, is geconstateerd bij AVG, McAfee en Kaspersky producten.
Inmiddels hebben ze alle drie overigens de betreffende software gepatched.
Het loont dus om in de gaten te houden welke security software bedrijven actief gebruiken maken van de exploit-mitigations die Microsoft toevoegt aan zijn eigen OS.
Met Microsoft's EMET en dan 'Process Explorer' kan je natuurlijk ook gedeeltelijk zelf controleren, welke processen waar gebruik van maken.
Meer technische info is te vinden op http://breakingmalware.co...ducts-bypass-mitigations/
De onderzoekers hebben een tool om je eigen systeem te controleren op Github gezet; 'AVulnerabilityChecker.exe' link

• Cyb
  • Niet online
quote:
Bor schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:32:
[...]

Sterker nog, als het geen default is is de uitkomst zonder meer informatie eigenlijk minder betrouwbaar of interessant in mijn ogen. Juist een default setting is wat veel mensen zullen gebruiken en zonder diepgaande informatie over de uit te voeren tests is het misschien lastig om de juiste setting te vinden die de test wel tegenhoudt. Als men elk product anders aanpast (naar eigen inzicht?) vind ik het een stukje minder eerlijk als vergelijking. Dan zou ik ook minimaal een vergelijking met default settings willen zien.
Het probleem met personal firewalls is de relatief grote hoeveelheid vragen van de firewall aan de gebruiker over het wel/niet doorlaten van netwerk verbindingen en applicatie en systeem bevoegdheden. Voor een gemiddelde gebruiker is het al niet te doen om hieraan blootgesteld te worden, zelfs voor de gemiddelde tweaker niet. Des te verder de firewall is doorontwikkeld, des te moeilijker de vragen ook nog eens worden, en de frequentie neemt dan ook nog eens toe....

Indien je maximale veiligheid wilt hebben, moet je bij elke firewall event kunnen beslissen of je het wel of niet wilt doorlaten (al dan niet met een always-remember). Oftewel, je moet kennis hebben van elk type hack-method die applicaties kunnen gebruiken om ongeauthoriseerde internet toegang te krijgen. Voorbeelden van deze methodes zijn:
-registry location exploitation
-DLL injection
-code injection
-remote thread manipulation
-remote process memory manipulation
-file/directory manipulation
-keyboard API exploitation
-windows/event hooking exploitation
-registry key/value manipulation
-network management API exploitation
-parent process control bypassing
-direct network access
-COM interface exploitation
-trusted process manipulation
-windows messages exploitation
-system service exploitation
-graphics API exploitation

Het lastige is dat deze methodes ook gebruikt kunnen worden door legitieme applicaties, dus je kan niet simpelweg de firewall al deze methodes laten blokken.
Wil je max security, dan moet je als gebruiker dus weten of het uitvoeren van een "parent process control bypassing" van een onbekend proces op je systeem, wel of niet geblokeerd moet worden.

Matousec heeft zich daarom denk ik gewoon puur gefocused op wat de maximale personal firewall detectie mogelijkheden zijn en niet naar de defaults. Defaults zeggen te weinig, een default is bij personal firewalls altijd een afweging tussen security en gebruiker-interactie/kennis.
Eigenlijk zouden personal firewalls ook meerdere type defaults moeten hebben, naar kennis van de gebruiker: des te meer kennis je hebt, des te hoger de security kan. Maar de meeste mensen willen gewoon geen technisch gezeik van een applicatie continue voorgeschoteld krijgen, als ze dan de keuze hebben tussen een virusscanner met technisch gezeik of zonder, dan zien ze denk ik liever zonder, zolang er maar de stempel "firewall" op staat.

Maar ik ben het er mee eens dat ze voor de netheid van het onderzoek de settings hadden moeten publiceren.

Wel vraag ik me af hoe belangrijk de personal firewall functionaliteit tegenwoordig nog is. Een virusscanner is vooral een preventief, een personal firewall is vooral reactief: je bent besmet met malware, de firewall voorkomt dat de malware data naar buiten kan versturen of updates/instructies kan binnenhalen, tevens kan het helpen bij detectie (een onverwachte verbinding die geopend wordt), maar dan ben je dus al besmet.

Ik heb mijn Kaspersky settings overigens ook nog steeds op default staan... krijg dan ook geen enkele vraag van de firewall.
Vroeger heb ik wel geexperimenteerd met personal firewalls met in high security defaults, dan merk je dat een goede ingebouwde management tool van alle rules en vragen, enorm belangrijk is voor de bruikbaarheid. Je wilt bijv. het volgende kunnnen:
-allow and remember all methods from SourceIP/SourceProcess/SourceParent-Process
-allow and remember all methods to DestinationIP/DestinationProcess/DestinationParent-Process
-allow and remember method x from SourceIP/SourceProcess/SourceParent-Process
-allow and remember all methods except method x,y,z from SourceIP/SourceProcess/SourceParent-Process
-allows once, always remember, remember for x minutes, remember until process closed, remember until parent process closed, remember until reboot
-en per event alle informatie kunnen opvragen.

Vroeger had je bijv. bij Comodo dat deze wel netjes aangaf dat er een bepaalde actie werd uitgevoerd, waarbij applicatie x betrokken was, maar vervolgens gaven ze niet aan welk IP-adres er betrokken bij was. Dan kan de detectie dus nog zo goed zijn, het resultaat was waardeloos omdat essentiele informatie ontbrak.

• Baserk
Op Security.nl staat een interessant bericht, over een onderzoek naar de risico's wanneer een antivirus product ook versleutelde verbindingen op malware controleert en hiervoor dus deze verbinding ontsleutelt. link
quote:
Er wordt een eigen rootcertificaat op de computer geïnstalleerd, zodat versleutelde verbindingen zonder waarschuwingen aan de gebruiker kunnen worden onderschept. De manier waarop de beveiligingspakketten dit doen heeft echter gevolgen voor de veiligheid van versleutelde verbindingen, aldus de onderzoekers.
...
Zo bleek dat een verlopen proefversie van Kaspersky alle aangeboden ssl-certificaten accepteerde, iets wat in een nieuwere versie inmiddels is verholpen. Gebruikers die de versie van maart 2015 hebben geinstalleerd lopen echter risico. Ook bleek dat de privesleutels van de toegevoegde certificaten konden worden achterhaald. CYBERsitter, KinderGate en PC Pandora, software voor ouderlijk toezicht, blijken bijna alle ongeldige certificaten te accepteren. Iets wat ook het geval was met de software van G Data. Inmiddels vraagt de software om bevestiging van de gebruiker. De virusscanner van BullGuard blijkt de handtekening van certificaten niet te controleren en accepteert valse certificaten. Verder controleren negen proxies niet of een certificaat is ingetrokken. ...
Onderzoek pdf link

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:34
Ik ben AVG al heel lang zat met die constante popups over upgraden. Ik snap dat ze graag betaalde virusscanners willen verkopen, maar als m'n ouders zo'n popup krijgen en per ongeluk op OK klikken kan ik weer de betaalde variant verwijderen en de gratis variant terugzetten. Ik blijf niet bezig...

Daarom net op een testmachine Avira Free geinstalleerd. Dit ziet er prima uit, maar ook Avira geeft popups. Zelfs bij het gewone updaten van de definities. Is dit op de een of andere manier uit te zetten?

• Vermeulen
  • Niet online

Vermeulen

quote:
PhilipsFan schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:31:
Ik ben AVG al heel lang zat met die constante popups over upgraden. Ik snap dat ze graag betaalde virusscanners willen verkopen, maar als m'n ouders zo'n popup krijgen en per ongeluk op OK klikken kan ik weer de betaalde variant verwijderen en de gratis variant terugzetten. Ik blijf niet bezig...

Daarom net op een testmachine Avira Free geinstalleerd. Dit ziet er prima uit, maar ook Avira geeft popups. Zelfs bij het gewone updaten van de definities. Is dit op de een of andere manier uit te zetten?
Of neem een betaalde variant.. 2 jaar 2 computers bij Eset is totaal 50,-. Is maar 12,50 per pc per jaar!
Heb je gelijk een goede exploit blocker.

Algemeen: want dit las ik net http://www.bleepingcomput...re-written-in-javascript/
In Javascript! Ook dat gilde blijft doorontwikkelen. Backup, backup en voor de zekerheid nog een backup.

• Cyb
  • Niet online
quote:
Dietaahhhpro schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:55:
[...]
Ik heb geen java, maar ook als ik controleer wat er in je linkje wordt beweerd, merk ik gewoon niets verdachts. Ik heb de 2016 versie, na nog eens gecontroleerd te hebben.
Ik heb het niet over Java, maar JavaScript. (Zit een groot verschil tussen.) Bekijk maar eens de source code van deze Tweakers forum pagina, dan zie je daar waarschijnlijk een Kaspersky JavaScript injectie staan. Heb je meerdere browser tabs open, dan gaan er per seconde tientallen HTTP requests (niet vanwege het zijn van een HTML resource, maar omdat de JS code zelf HTTP requests uitvoert) naar de Kaspersky servers.
quote:
Tsja, dat je gegevens worden doorgespeeld aan derden is geen onbekend nieuws, Microsoft doet het, facebook doet het, ...
Facebook kan mij niet tracken, althans, niet direct tot op URL niveau, want: 1) niet elke website heeft Facebook widgets geimplementeerd en 2) ik draai tracking blockers. Maar bij Kaspersky gaat het om elke URL die getracked wordt.
quote:
Zoals in dit topic al eerder is gezegd komen derden toch wel aan je gegevens, wat je ook maar probeert te doen om dat tegen te houden.
Het gaat er niet om OF ze aan de gegevens komen, want dat komen ze inderdaad toch wel. (Als het niet via de software is die je gebruikt, dan is het ingekocht via data brokers.) Net als bij inbraak (zowel thuis als op je PC), gaat het niet om het wel/niet tegenhouden, want als een expert binnen wilt komen, dan komt ie dat toch wel, maar om het minimaliseren van de kans en het minimaliseren van de schade. Dat is ook de reden waarom we een virusscanner en firewall gebruiken.
quote:
Voor de rest zijn alle avp's op dat vlak wel boefjes in het doorspelen van gegevens. Maar ik heb liever dat dan dat ik helemaal niets van bescherming neem.
Het gaat niet zozeer OF er gegevens worden doorgespeeld, maar de mate ervan. Er zit een groot verschil tussen een virusscanner producent die alleen weet wat je emailadres is, en een producent die meer weet over je dan je eigen vrouw over jou. Het klinkt misschien wat overdreven, maar dat is wel wat er zich in de data broking wereld zich op de achtergrond van het Internet afspeelt. Deze gegevens kunnen worden gebruikt door verzekeringsmaatschappeijen, toekomstige werkgevers bij het selecteren van sollicitanten op basis van medische gegevens (ben je geflagged onder "alzheimer", omdat je op een website bent geweest over "moeder heeft alzheimer", dan zit je in een risico profiel, en krijg je geen vast contract). Probeert je vrouw al 3 jaar zwanger te worden en is ze gelijktijdig op zoek naar een baan, dan kan een werkgever haar op basis van die kennis weren. Ben je gay maar nog niet uit de kast gekomen, dan kunnen crimineren (ergens aan de andere kant van de wereld) die de gegevens hebben ingekocht, je chanteren tegen betaling.
quote:
Dat gegevens worden doorverkocht door Kasperky aan criminelen lijkt me overigens vrij straf, dan zou dat zeker het nieuws behalen of op het net regelmatig voorkomen, wat momenteel nog niet het geval is (gelukkig!). Ik heb ook liever niet dat mijn gegevens worden doorgegeven, maar ik denk dat dit meer en meer realiteit wordt :/.
Kaspersky zal het neem ik aan niet aan criminelen verkopen. Wat ze waarschijnlijk wel doen is de Russische overheid en KGB er gratis toegang tot geven. Als vervolgens een corrupt Russich ambtenaartje wat gegevens uit handen verliest, probeer dan maar eens te bewijzen dat Kaspersky ergens iets verkeerd heeft gedaan.

• Vermeulen
  • Niet online

Vermeulen

Toch wel jammer dat een onduidelijkheid hierover erikloman in 'downloads: HitmanPro.Alert 3.1.1 build 351' onbeantwoord blijft..

En daarom zojuist maar weer voor 2 jaar met 30% korting verlengd bij Eset, waarvan ik in ieder geval weet dat je wel realtime tegen heel wat gevaar beschermd bent :)

quote:
erikieperikie schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 08:27:
Is dit de juiste plaats voor de volgende vraag/discussie:

Is een alternatieve virusscanner nodig, als je Windows Defender en Windows Firewall hebt?

Er zijn genoeg tests die uitwijzen dat bepaalde alternatieven meer detecteren, maar dat is net als een hardwarebenchmark: wat het in de praktijk oplevert is slechts afhankelijk van het gebruik.
Ik zou persoonlijk niet alleen vertrouwen op Windows Defender. Zoals je in de meeste testen terug zult zien presteert Defender behoorlijk minder dan de top 5 scanners. Dat is niet zo zeer vergelijkbaar met een hardware benchmark wat mij betreft maar irl merkbaar. Het verschil is behoorlijk. Niet alleen in detectie maar ook wat betreft instelmogelijkheden en updates. Defender is gemaakt om zo min mogelijk resources te gebruiken en zo weinig mogelijk false positives te geven. De keerzijde van die medaille is een behoorlijk mindere detectiegraad terwijl ik (subjectief) vindt dat ook andere scanners die wel beter presteren wat betreft performance goed scoren. Dat is ook een punt waar veel aandacht voor is bij de verschillende leveranciers op dit moment. Defender zie ik meer als absoluut minimum maar niet direct als echte serieuze concurrentie voor de top 5.

Frontpagemoderatie Forum

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:00

l3art

Moderator Mobile
quote:
blackcr0w schreef op zondag 14 februari 2016 @ 09:41:
Heeft er iemand een top 5 voor de gratis virusscanners?

BVD
Zo uit mijn hoofd was Panda antivirus free de beste uit de test van Computer Totaal. De rest weet ik even niet.

Te koop Feiyu Tech G4S gimbal

quote:

BVD
AV comperatives neemt als het goed is regelmatig gratis scanners mee in de testen. Daar zou je kunnen kijken voor een vergelijking.

Frontpagemoderatie Forum

• Baserk
quote:
Ik hou het bij Avira of Avast als gratis AV advies.
Indien het vnl. gaat om beveiliging van browser sessies, dan raad ik ook gratis Hitmanpro.Alert danwel MalwarebytesAntiExploit en Sandboxie aan.
(De laatste heeft een learning curve; vereist goede configuratie).

Baserk wijzigde deze reactie 14-02-2016 21:07 (18%)

• smvs
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom het gratis moet. Als het nou als vroeger was toen iedereen Norton had wat 50 euro per jaar kostte, maar Avira Pro heb je voor 70 euro voor 3 jaar (23,33 euro per jaar) en Bitdefender heb je nog steeds aanbiedingen voor voor nog een stuk minder. Ik vind dat nou niet echt veel geld, een internetverbinding kost per maand al meer (heck, ik betaal 56 euro in de maand voor Ziggo) en het zijn zo'n beetje de enige terugkerende kosten voor een PC of Laptop (vervangen doe je ook niet meer iedere 3 jaar, mijn i5 2500 systeem is uit 2011 en kan nog wel 5 jaar mee wat mij betreft). Ik heb dat beetje geld graag over voor een goede virusscanner iig.

• Vermeulen
  • Niet online

Vermeulen

quote:
daffie82 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:54:
[...]

Hmp alert is te vergelijken met MBAE neem ik aan?
Welke van die twee is de beste qua features, performance en prijs?
Zijn daar testen van bekend?
Qua features zo te zien (wij van wc eend.. :)) .alert http://www.surfright.nl/en/alert
Prijs van mbae weet ik niet maar Pro + alert is idd scherp voor 3 pc's en 3 jaar, iets meer dan 50 cent per pc per maand..

• photofreak
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 19:18
quote:
Armada schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:43:
[...]

Ik zie niet wat je punt is. We hadden het erover of Kaspersky-tech in HMPA zit en dat is het geval. Als je HMPA koopt dan zit daar als component gewoon HMP in. Dat die component een eerste keer ingeladen wordt is totaal niet relevant. Met het scannen via HMPA, wordt dit gewoon met Kaspersky-tech gedaan.
De Kaspersky en Bitdefender tech zit alleen in hun scan cloud en dus niet lokaal in HMP.
quote:
Vermeulen schreef op zondag 21 februari 2016 @ 00:55:
[...]

Ik gebruik een vorige versie 2.5 downloads: HitmanPro.Alert 2.5.0 build 50 bèta naast Eset AV 8.0.319.1 zelfs op een Celeron m en 2 GB draait het in alle rust naast elkaar.
CryptoGuard v2 uit Alert 2.5 gaat je niet beschermen tegen de laatste soorten ransomware, daarvoor heb je de betaalde versie van CryptoGuard, v3 uit Alert 3.1 nodig.
quote:
daffie82 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:54:
[...]

Hmp alert is te vergelijken met MBAE neem ik aan?
Welke van die twee is de beste qua features, performance en prijs?
Qua features: HMPA (Je krijgt HMP er 'gratis' bij en je hebt ransomwarebescherming.)
Qua performance: Maakt niks uit, alleen kan HMPA vaker compatibiliteitsproblemen veroorzaken.
Qua prijs: HMPA (HMP krijg je er 'gratis' bij.)
Qua exploit mitigations: HMPA, MBAE is op sommige punten net iets makkelijker te bypassen, maar ze houden beide de grotere exploit kits en ongeveer alle vba macro's tegen, dus zit je met beide wel okee.

• Cyb
  • Niet online
Net ook maar even HMPA gekocht. Trial werkte niet omdat ik het al eens gedraaid zou hebben, maar vermoed dat ik alleen HMP heb gedraaid ipv HMPA.

Met al die security tools wordt het wel steeds onoverzichtelijker. "Anti-virus" vs "anti-malware", terwijl virus weer onder de definitie van malware valt etc. Vaak overlappen ze ook. En waarom zou een commercieel AV bedrijf niet meteen malware erbij pakken om hun product completer/veiliger te maken.
De te meer real-time beveiligings tools er draaien, des te groter de kans dat er onnodig files dubbel worden gescand, wat ten koste gaat van performance.
quote:
Armada schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:43:
[...]

Ik denk, maar misschien zit ik daar in fout:
- het is ingebouwd, met minimum hassle
- we kunnen world performance testen en het lijkt niet consistent met die grafiek, maar het is echt een heel licht programma, wellicht niet bij het volledig scannen zelf.
- real-world test van december is een stuk negatiever dan die van de maand daarvoor. Dan zitten ze ineens op 97%, de maand daarvoor op 96%. We hebben het dus over 99% versus 97% in die gevallen. Het is en blijft een momentopname. Bovendien kan je er op rekenen dat nieuwe virussen zwaar getest worden op de commerciële scanners en 100% gaat je in de praktijk nooit lukken
- het gaat om de combinatie van die producten, dus er wordt niet alleen op WD geleund.
- als je al vertrouwd in Windows als OS, dan heb je waarschijnlijk ook vertrouwen in dus die maker van de AV. De overige AV's komen (ook) uit landen als: China, Roemenië, Rusland. Misschien is dat ook een overweging.
Goede punten, met name die laatste is ook een leuke als het gaat om bijv. Kaspersky.

"het gaat om de combinatie van die producten, dus er wordt niet alleen op WD geleund."
(Voor andere lezers: WD= Windows Defender.)
Ook al draai je een combinatie van andere security producten, je draait meestal altijd maar slechts 1 realtime signature-database-based virusscanner, vanwege performance en mogelijke conflicten. Maar de andere tools verkleinen inderdaad de totale kans nog verder.

Maar indien er geen andere tools gebruikt worden, dan kan er mogelijk wel een schijnveiligheid ontstaan bij het gebruik van alleen Defender. Als Defender de baseline/default is, dan kunnen virusmakers zich gemakkelijk richten op het maken van virussen die langs de baseline komen.

Die performance testen (http://www.av-comparatives.org/performance-tests/) zijn als ik het vlug zie geen "volledige scans"/on-demand-scans, maar real-time/on-access background scans. Ik zie dus nog geen reden om aan te nemen dat Defender als een heel licht programma kan worden geschouwd als het om performance gaat.

Cyb wijzigde deze reactie 21-02-2016 13:27 (12%)

• Stacheldraht
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 08:39

Stacheldraht

PSN: Killerfabrik

quote:
daffie82 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:04:
http://www.howtogeek.com/...7-with-search-connectors/

Search connectors - werkt dit enkel met Internet Explorer? Of ook met andere browsers?

Beetje off topic wel, excuus.
Yep, Chrome en Firefox hebben zeer goede ondersteuning voor opensearch:

http://www.hanselman.com/...portanceOfOpenSearch.aspx

https://msdn.microsoft.co...op/dd940480(v=vs.85).aspx

Wikipedia: OpenSearch

Naked Bikes: No other motorcycle design brings you as close to the road. No other style gives you quite the same experience of speed. Strip off all that plastic and chrome and it's just you, the grips, and the asphalt, in perfect harmony.

• Stacheldraht

Stacheldraht

quote:
daffie82 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:02:
[...]

Netjes! Thanks.
Werkt wel niet rechtstreeks in verkenner met andere browsers, neem ik aan?
Niet zomaar inderdaad, wellicht is er het een en ander mogelijk met een register wijziging. Overigens werken de search connectors naast Windows 7 ook in Windows 10.

Naked Bikes: No other motorcycle design brings you as close to the road. No other style gives you quite the same experience of speed. Strip off all that plastic and chrome and it's just you, the grips, and the asphalt, in perfect harmony.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

quote:
Monne schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 01:33:
Ik zoek eigenlijk ook nog naar een offline password manager voor in het Lan, maar heb mij hier nog niet in verdiept :)

Hoi iedereen O/
Je zou eens kunnen kijken naar KeePass (open-source, gratis en zeer veel gebruikt):

http://keepass.info/

• JanW
quote:
FanaGee schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:30:
Ik heb alleen AVG en download af en toe games. Ik krijg weleens de melding dat een Trojan Horse mijn PC is binnen gekomen maar kan hem dan evengoed weer verwijderen via AVG.

Is dit genoeg of moet ik forse maatregelen nemen? Ik heb 3 keer in de afgelopen maand de melding gehad.
En stop met het gebruik van AVG: https://www.reddit.com/r/...ted_there_privacy_policy/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

quote:
Kaastosti schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:35:
Vandaag dacht ik eens te starten met een vergelijkend warenonderzoek tussen Kaspersky, BitDefender, Avira en ESET. Kaspersky kom ik van af, deïnstalleer die, BitDefender er bij... en die bleef hangen op 0% installatie. Sindsdien kom ik niet meer remote bij m'n testsysteem... zucht.

Dat wordt weer het systeem boven tafel krijgen, monitor aankoppelen etc. Ik hoopte op even soepel remote ;)
BitDefender is een fijne antivirus. Enige rotte vind ik dat ik bij installatie ervan verplicht eerst SpyBot Search & Destroy en Spyware Blaster moet uninstallen. Complete onzin, SpyBot Search & Destroy gebruik ik helemaal niet als actieve beveiliging, gebruik het alleen voor de passieve beveiliging van immunisatie via de hosts-file. En Spyware Blaster kun je zelfs alleen maar op die manier gebruiken.

Eenmaal BitDefender geïnstalleerd installeer ik die twee weer terug en werkt gewoon prima, had ook niet anders verwacht.

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:51
quote:
Cyb schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:00:
[...]

Zit zelf met een trial versie van Eset, maar ik heb de laatste paar dagen wat BSODs gekregen met netios.sys of iets dergelijks. Kreeg er gisteren enkele. Een google wijst dat meer Eset gebruikers er last van hebben. Nog 1 bsod, en ik donder het er af.
Die BSOD heb ik ook één keer gezien en heeft inderdaad te maken met de firewall van ESET. Na wat op internet te hebben gezocht bleek dat het probleem zich voordoet bij oude, standaard netwerkadapter drivers van Microsoft. En inderdaad, Windows 10 bleek voor de lol de drivers van Intel te hebben vervangen door eigen drivers. Na de correcte driver weer geïnstalleerd te hebben heeft het probleem zich nooit meer voorgedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Kwam deze tegen over hoe AV pakketten met je privacy om gaan: http://www.makeuseof.com/...ing-youd-surprised-sends/
over deze studie http://www.av-comparative...ternet-security-products/

Helaas van 2014. Moeten ze vaker testen, privacy, want het weegt wat mij betreft zwaar. Heb zo'n gevoel dat het in de desktop PC wereld een beetje richting de superslechte privacy van de mobiele app wereld en internet gaat.

Misschien ook beter om dan gewoon geen Internet *Security* pakket te nemen, maar gewoon een simpele virusscanner. Internet security pakketten stellen vaak toch weinig voor heb ik het idee.
Eigenlijk zou je haast een personal firewall moeten nemen om het je eigen virusscanner te blokkeren, behalve voor database signature updates.

Wat mij betreft een NO-GO als het om privacy gaat, los van het onderzoek:Cloud-based file scanning pakketten misschien ook vermijden.

Mogelijk wel goed kwa privacy:
-Emsisoft (Oostenrijk): https://www.emsisoft.com , gezien de 1) resultaten uit het onderzoek 2) ze het probleem op hun eigen blogs ook aankaarten, ze bloggen ook regelmatig over privacy en 3) ze marketen hun product met "2 out of 21 AV companies ensure the privacy of user data".

Daarom maar even Emsisoft geinstalleerd.

Aanvullende info:

Cyb wijzigde deze reactie 18-03-2016 20:51 (46%)

• oheng
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:44
Vandaag een smerig trucje van Norton ontdekt.

Als je Norton 360 de-installeert (in dit geval ook nog eens met Revo of Geek, dus vrij grondig), blijft er toch nog een "Norton Download Manager" run entry achter in de public folder (file name: FSDUI_N360.EXE ). Deze spamt gebruikers met grote popups midden in het scherm erop dat Norton opnieuw geinstalleerd moet worden.

Let wel: er is en er was geen Norton Download Manager geïnstalleerd. Argeloze gebruikers hebben geen enkele mogelijkheid om van deze spam af te komen. Ik zie hem ook niet in msconfig staan.

Kijk dus uit als je Norton de-installeert: er blijft verborgen spam troep achter.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
pietkok schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:14:
Ik heb windows 7. De eerste vraag is denk ik: Wat voor een pakket heb ik nodig? Bitdefender als Kaspersky hebben zowel antivirus als internet security. Of toch Eset NOT32 waar hier ook goede verhalen over zijn.
Wat voor pakket je nodig hebt kunnen wij niet voor je beslissen. Wil je alleen een anti-virus product dan is in de meeste gevallen voldoende aangevuld met bijvoorbeeld de Windows eigen firewall. Elke leverancier heeft een overzicht tussen de exacte verschillen van de afzonderlijke versies. Een uitgebreider pakket biedt vaak meer tooling, een firewall of andere opties zoals anti-spam maatregelen etc.

Door aanbiedingen is het soms interessanter of zelfs voordeliger om naar een uitgebreider pakket te kijken. Rondkijken loont.

Wat betreft het verschil tussen verschillende merken is er hier in dit topic wel het eea te vinden. Voor de rest kun je de review / test sites uit de topicstart raadplegen of zelfs trial versies draaien. Bijna alle leveranciers hebben een trail beschikbaar. Op die manier kom je zelf snel achter wat bevalt en wat niet.

De verschillende Bitdefender pakketten hebben trouwens meer verschillen;
http://www.bitdefender.nl...antivirus-comparison.html

Kijk ook goed hoeveel PC's je wilt beschermen. Een 3 PC licentie is al snel een behoorlijk stuk duurder dan een 1 PC licentie.

Bor wijzigde deze reactie 04-05-2016 12:29 (10%)

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
quote:
pietkok schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:30:
Laat ik het zo stellen dan: is windows firewall voldoende? Microsoft Security Essentials wordt bijvoorbeeld afgeraden door jullie, maar is de firewall wel goed genoeg? Of raden jullie aan voor een pakket met firewall te gaan (Bitdefender/Kaspersky internet security of Eset smart security dus)

1pc, windows 7 trouwens. En de andere verschillen met total security leken mij niet zo van belang.
Als je op een publiek netwerk zit (dus met onbekenden) dan is een firewall aan te raden. Zit je op een prive thuisnetwerk, dan blokkeert je router al alle inkomende pakketjes. Dus dan heb je al bescherming op netwerk-niveau. Een groot deel van de *Internet Security* totaal pakketjes doet niet veel meer dan dat op firewall gebied, alleen heb je dan de mogelijkheid om het per applicatie in te stellen. Het gaat vaak niet verder dan het opgeven van de executable path, tcp/udp, inbound/outbound, port, al dan niet automatisch. Een Internet Security pakket dat alleen dit type firewalls aanbied, neem ik op dit gebied eigenlijk niet eens serieus, en dat zijn ze bijna allemaal.
Het probleem is alleen, des te beter de firewall, des te meer interactie (kwa meldingen) jij als gebruiker met de firewall hebt, en dus des te meer technische kennis je moet hebben.
Een lijstje met firewall testresultaten is hier te vinden: http://www.matousec.com/p...-challenge-64/results.php

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik zou persoonlijk, net als Cyb al aangeeft, niet te veel waarde hechten aan de meeste firewalls uit de hogere av pakketten. In veel gevallen bieden die amper aanvullende functies boven de standaard Windows firewall. Het grote voordeel zit in een alles-in-1 oplossing incl een firewall voor sommige mensen en een stukje extra gemak / logging / management. Enkele leveranciers bieden extra functionaliteit of aanvullende beveiligingsmaatregelen waardoor ze wat beter presteren. Het nadeel is vaak dat je daar ook meer last van kunt hebben of dat er meer configuratie nodig is.

Let wel dat resultaten soms erg versie afhankelijk kunnen zijn. In het matousec overzicht staat Outpost nog. Dat product wordt niet meer geleverd.
quote:
In December 2015 Yandex acquired Agnitum software technology. These technologies will now be used to protect users of Yandex Browser. As a result of the acquisition, Agnitum terminates direct and partner sales of the Outpost product line. Agnitum will provide antivirus base updates, bug fixing and technical support until December 31, 2016.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baserk
De test resultaten van Matousec moeten sowieso wel op waarde worden geschat.
De opbouw van de gehele test in meerdere blokken met tests, waarbij een faal in 1 van de tests in bijv. blok 2 of blok 4 meteen diskwalificatie voor alle resterende blokken inhoudt, geeft de belabberde resultaten voor sommige gerenommeerde namen.
En zorgt daarnaast voor software die soms wel en soms niet 'Matousec-getuned' wordt.
Er wordt echt geen onzin getest maar de opbouw is wel zeer cijfer bepalend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
quote:
Bor schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:46:
[...]

Dat heb ik tot de laatste versie ook altijd ervaren. De vertraging is behoorlijk op sommige systemen, zeker wanneer je zaken als keystroke encryption etc aanzet. Of de laatste versie dit ook heeft weet ik niet. Ik ben er nog niet aan toe gekomen deze te testen.
Keystroke encryptie zorgt bij mij soms voor delays tijdens typen en voor een trage alt-tab bij het switchen van applicaties, waardoor alt-tab praktisch gezien niet werkt. Maar heb het idee dat HMPA ook de webbrowser flink vertraagt, en als die open staat met wat tabs open, dan het hele systeem wordt vertraagd, alsof er te weinig ram beschikbaar is en je loopt te werken op een oude PC.

Ik had HMPA ook op mijn vorige Windows 8 installatie staan. Dat systeem was na een paar jaar traag geworden (zonder echt een oorzaak gevonden te hebben), ik had de laatste tijd toen ook HMPA op dat systeem draaien. Anderhalve maand geleden Windows 10 erop gezet met een full clean install, zonder upgrade. Tot mijn verbazing draaide het systeem super snel, browsen ging erg snel etc.
Misschien iets van een week geleden HMPA er weer op gezet, en opvallend herkende hij automatisch mijn vorige licentie (zonder iets ingevoerd te hebben), ondanks de clean install/format. Vermoedelijk dat de licentie automatisch online wordt opgehaald en misschien op basis van je computer profiel, mac adrres etc.
En ik merkte weer dat mijn systeem traag was geworden.
HMPA componenten uitgeschakeld, en het bleef traag. (Misschien dat ik nog een reboot had moeten doen.)
Nu HMPA er af, en het draait weer snel.
Ik zal nog eens proberen of ik een vertragend component kan vinden die dit veroorzaakt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:09

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Just sharing: ik vond de popups (om te upgraden naar betaalde versie) van Avira Free vrij vervelend worden bij elke boot van m'n systeem, maar lijkt nu opgelost te zijn met 'BGPKiller' :)
code:
1
2
3
4
5
[...]
[2016/06/10][10h41:00.650] : BGPKiller launched (v0.9.6.0)
[2016/06/10][10h41:00.650] : Waiting for unwanted processes : ipmgui.exe, avnotify.exe
[2016/06/10][10h42:07.303] : Process found (ipmgui.exe) --> Termination successful!
[2016/06/10][12h42:08.623] : Process found (ipmgui.exe) --> Termination successful!

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-06-2016 16:40 (116%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prinsvlad
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 06:20
quote:
tijgernootjes schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:11:
Panda Pro 2016 schakelt zichzelf regelmatig uit na updaten als ik mijn laptop 's nachts aan laat staan. Ik mis de pop up, omdat een mens moet slapen. Toch hangt mijn laptop zo'n 16 uur onbeschermd aan het web.
Klantenservice geeft een respons in de vorm van een link naar de FAQ, ofwel in het spaans, of in het zweeds of engels. Die FAQ biedt geen oplossing, die gaat over klantenzaken. Na 8 keer proberen te communiceren in alle talen, geef ik het op.
Zijn er mogelijkheden - behalve om mijn laptop steeds uit te zetten - om een reboot te forceren na een AV-update?
Of zijn er tips voor een andere lightweight AV? Ik koos juist voor panda omdat die zo weinig RAM vreet, maar die belasting staat helaas niet vaak in de tests vermeld. Ik zit wellicht verkeerd te kijken, een linkje of tip zou me al kunnen helpen.

Thanks!
Via de Taakplanner kan je een reboot inplannen :

Press WinKey+R > type taskschd.msc and press Enter (it will launch Task Scheduler)
Left click from the right pane on the Task Scheduler Library > open Action from the top menu > New Folder... > name it MyTasks > click OK
Left click on the MyTasks > choose Action from menu > Create Basic Task... (it will open task wizard)
You can enter the Name , for example "Restart", and press Next
In Trigger section you can specify when you want to run your task, for example:
Select Daily , and press Next
Now you can specify the day, the hour and set to recur every day, after that press Next
In Action section you can choose what you want to run, for example restart your system, to do this:
choose Start a program , and press Next
in the Program/script field type shutdown /r , and press Next And that's all, you can press Finish

prinsvlad wijzigde deze reactie 20-06-2016 20:04 (31%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tijgernootjes
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 07-09-2017
Bedankt prinsvlad! Ik ga er mee aan de slag.
Je hebt me nu al meer geholpen dan Panda customer service.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prinsvlad
quote:
tijgernootjes schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:25:
Bedankt prinsvlad! Ik ga er mee aan de slag.
Je hebt me nu al meer geholpen dan Panda customer service.
Je bent , zo lees ik op het forum van Panda , niet de enige , en erger het komt voor bij ogenschijnlijk alle Panda producten. Er zijn diverse rapportages van uitgeschakelde beveiliging bij mensen die de laptop of pc aan laten staan. Of dit ook daadwerkelijk is na een Signature database update of Programma update is onduidelijk.
Ik weet niet hoe lang je licentie nog loopt maar ik zou naar iets anders uitkijken. Wat je zoal doet op het internet (....) is van groot belang bij de keuze en of aanschaf van al dan wel of niet een betaald of ''gratis'' pakket. Ik heb jaren lang een betaald pakket gehad , maar ben daar vanaf gestapt. Simpelweg omdat er veel goede tot zeer goede gratis alternatieven zijn , maar je internet gedrag en je gevoel voor ''veiligheid'' hebben hier ook een aandeel in bij je besluitvorming die vaak pas goed vorm te geven is na zelf diverse programmatuur te hebben uitgeprobeerd.

Ik heb diverse uitgeprobeerd / gebruikt / aangeschaft :

Windows Defender > goed overzicht , simpel , weinig aan in te stellen , minimale bescherming t.o.v overige pakketten ( volgens de tests )

Qihoo 360 Essentials > Overzichtelijk , licht in gebruik , voldoende aanpassingsmogelijkheden , Chinese makelij en helaas dubieuze praktijken in het verleden.

ZoneAlarm Free > antivirus en firewall ( of een van beide ) simplistisch , firewall kan problematisch zijn.

Kaspersky Total IS ( betaald na transitie vorige AV ) > gedumpt , slechte ervaring , niet Spartaans genoeg , teveel modules op verschillende plaatsen.

Agnitum Outpost SS > opgeheven en vervangen door bovenstaande
.
Avast Free > te lang geleden , +7 jaar , geen oordeel nu

AVG Free > zie bovenstaande

Norton > te lang geleden , toen erg zwaar in gebruik , nu geen oordeel

En op dit ogenblik gebruik ik Sophos Home : een zeer minimalistische UI op het systeem , de instellingen kan men aanpassen via een WebInterface na een account te hebben aangemaakt op de website van Sophos.
Het fijne van Sophos , dat overigens goed scoort voor een gratis programma , is dat je meerdere apparaten kunt beheren als zijnde Administrator , alle installaties verlopen dan middels een jou gedeelde link om de Sophos Home UI te installeren op het betreffende systeem , deze apparaten staan dan in de beheer web interface waarop jij inlogd. Handig als je bijvoorbeeld niet wilt dat je kinderen ( of je partner ) bepaalde content op internet kunnen opzoeken / bekijken.

Uitgebreide en zeer snel reagerende ondersteuning. Tevens zijn ze graag op de hoogte van wat de eindgebruiker graag zou willen zien in een nieuwe versie van hun gratis product.
Sophos is voor mij een serieuze en prettige speler , die luistert naar de eindgebruiker.
Tot zover het hallelujah verhaal.......

Wat meespeelt is natuurlijk je internet gedrag , doe je ''stoute'' dingen , of probeer je veel ''niet-gratis-maar-toch-voor-niets'' programma's uit van dubieuze afkomst ,dan zal Windows Defender niet afdoende zijn , alhoewel de meningen daar over verschillen. Wel belangrijk vind ik , het gebruik van aanvullende bescherming , een second opinion dus , dat kan in meerdere vormen , denk hierbij aan MBAM , of Adguard.
De laatste draait standaard op mijn systeem , MBAM in geval van nood ( niet geïnstalleerd ). Adguard blocked tevens des gewenst reclames system-wide , en heeft ook een Browser Protection module.

Gratis is niet altijd beter , maar daarentegen , betaald zeker ook niet. Probeer eens een aantal programma's uit voor een aantal dagen ( niet gelijktijdig natuurlijk ) , en kijk kritisch naar gebruikservaring , gemak , gevoel.

Succes!!

prinsvlad wijzigde deze reactie 21-06-2016 00:18 (5%)

• robcoenen
Ook Bitdefender heeft vandaag een nieuwe versie uitgebracht.

robcoenen wijzigde deze reactie 20-09-2016 14:26 (15%)

De 2016 licentie werkt wanneer nog geldig ook gewoon op de 2017 versie. Je betaalt min of meer het abonnement en hebt daarbij de mogelijkheid de nieuwste versie te draaien.

Frontpagemoderatie Forum

• The_Worst
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:15
@Hierboven

Zonder de rest van de mail valt er niet heel veel over te zeggen maar als je het niet vertrouwd uiteraard geen gegevens invullen.

Van de week mijn licentie voor Eset vernieuwd en uitgebreid naar Multi-device security. Redelijk recent een nieuwe laptop aangeschaft en Windows Defender vertraagde het downloaden van grotere bestanden aanzienlijk. Nu met Eset heb ik er gelukkig geen last meer van. Alleen lijkt het geheugengebruik wel wat hoger maar dat is lastig vergelijken omdat Windows Defender onderdeel is van Windows.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

• Cyb
  • Niet online
quote:
daffie82 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:36:
Misschien niet het goede topic, maar hoop dat iemand kan helpen.

Krijg een email van contact@leads-efficiency.com om te melden dat ik een bon van 100 euro kan winnen voor bol.com.
Met een link waar je op kan klikken die begint met http :// r.sendinblue. lds-be .com/...

Lijkt me erg fake, niet?
Fake, daar zou ik wel vanuit gaan, en ook al is het marketing, ze willen hoe dan ook gewoon je gegevens hebben. Het is ook niet echt handig om die link hier te plaatsen, dat levert hen meer bezoekers op (al dan niet via SEO), en jou meer spam. (Zodra iemand of een bot die link bezoekt, weten zij, de spammers, dat jou emailadres actief is, en krijg je nog meer spam.)

• Meg
  • Registratie: september 2016
  • Niet online

Meg

"HAAA-BERSKY"

quote:
daffie82 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:36:
Misschien niet het goede topic, maar hoop dat iemand kan helpen.

Krijg een email van contact@leads-efficiency.com om te melden dat ik een bon van 100 euro kan winnen voor bol.com.
Met een link waar je op kan klikken die begint met http://r.sendinblue.lds-be.com/...

Lijkt me erg fake, niet?
Dat is spam. Kan ik je zo al zeggen, zonder de link, noch de mail volledig te zien.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
Voorheen bekend onder de naam Markimoo maar aangepast omdat ik wil zijn wie ik ben.

• Donovan662
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 28-09 23:08
Voor €20,98 hoef je het niet te laten. Zojuist weer 2 jaartjes toegevoegd aan huidige subscription. Loopt nu tot 2021. Gratis upgrades naar alle volgende versies. Draait hier naar tevredenheid op 3 laptops en 2 android devices.

https://store.bitdefender...URRENCY=EUR&CART=1&CARD=2
Er zijn vrijwel geen scanners voor consumenten die ook Windows server ondersteunen. Dan kom je al snel in de zakelijke markt terecht wat ook niet vreemd is. Een server vraagt doorgaans nu eenmaal een andere aanpak als het op virusscanner aankomt.

Frontpagemoderatie Forum

• daffie82
  • Laatst online: 18-10 16:16
quote:
Jorgen schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:52:
Ik maak al jaren tevreden gebruik van Norton 360 en Norton Security. Ik probeerde gisteren en vandaag de website van een van de lokale winkelcentra te bezoeken en kreeg tot driemaal toe een redirect naar een pornowebsite. Norton reageerde niet op deze redirect. Een snelle scan liet ook niks zien. Andere websites leken niet gekaapt te zijn. Moet ik hier iets mee?
Een doos Kleenex kopen?

Panasonic TX-P50GT60 / Marantz SR5004 / 4 x KEF HTS 3001 SE (front + rear) + HTC 3001 SE (centre) + REL T-9 sub / Oppo BDP-103EU (MultiRegion+MultiZone)

Ik zal binnenkort even kijken of ik een gaatje kan vinden om de topicstart te updaten.

Frontpagemoderatie Forum

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

quote:
Zwoesj schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:38:
Bitdefender verwijderd? Moet je juist installeren zo zwaar is die niet en zo als in de bovenstaande afbeelding en op http://www.bestevirusscanner.com/ te lezen is, is het een verstandige keus.

Niet eens tijd voor een nieuwe pc 8)7
Op mijn Core i7 4790s (verse installatie Windows 10 Pro) vertraagt BitDefender 2017 anders het openen van explorer met 5-10 seconden. Op mijn Core i3 2110 45+ seconden zelfs... Overigens met de 2015 en 2016 versie exact hetzelfde maar in de 2017 lijkt het nog erger geworden te zijn!
Bovendien blokkeert hij ook nog eens SMB naar machines in andere subnets, zonder mogelijkheid van vrijgave en zelfs zonder entries in zijn eigen log. Dat gecombineerd met de onoverzichtelijke interface zorgen ervoor dat ik dus echt spijt heb van mijn aanschaf van BitDefender Internet Security... voor mij echt nooit meer BitDefender.
Ik adviseer Eset van harte als lichte goede AV, werkt zoveel sneller en persoonlijk vind ik de interface ook veel duidelijker.

Tomba wijzigde deze reactie 16-11-2016 11:03 (11%)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:48
quote:
Markimoo schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:40:
Door het delen van een link, als mensen via die link Emsisoft installeren ontvang jij 30 dagen gratis, indien ze het aankopen zelfs 180 dagen. :-)
Ah, dank je!

Mijn platencollectie op Discogs

• Vermeulen
  • Niet online

Vermeulen

quote:
marcop82 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:39:
Is er voor zakelijk gebruik een betrouwbare anti-virus (geen Internet Security) of anti-malware aan te raden die niet files gaat opslaan in de cloud voor "analyse", zich niet bemoeit met de firewall, mail-client en dergelijke maar puur focust op het scannen van bestanden, zoals die gedownload worden, geopend worden op een USB stick of geopend worden als mail-bijlage ?

Vroeger was dat de regel, tegenwoordig is het eerder regel dat beveiligingssoftware je data verkoopt aan 3de partijen.
Uhhh.. Als 'ze' het verkopen kan je natuurlijk ook geen beveiliging overwegen! En de namen enterprise of endpoint zeggen je onvoldoende? Wat heb je zelf gezocht? Wie is je systeembeheerder?

• Giesber
  • Laatst online: 18-10 20:14
quote:
marcop82 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:39:
... die niet files gaat opslaan in de cloud voor "analyse", ...
Voor dit criterium is er ooit een onderzoek gedaan: https://www.av-comparativ...ternet-security-products/ .

Het is een oud rapport, maar ik heb geen weet van een recentere versie. Ook heb ik nog nooit een gedetailleerder rapport gevonden. Het geeft een vaag beeld van hoe bedrijven denken over de privacy van hun klanten.

• Vermeulen
  • Niet online

Vermeulen

En daarom endpoint, moduleer en beheer je security. Docu gaat over internet security, overwegend meest uitgebreide pakket voor particulieren. En bij die alomvattende beveiliging en ontbreken van kennis bij gebruikers zal er veel naar de leveranciers verstuurd worden. 1 + 1

Een systeembeheerder hoort dit te weten.

Vermeulen wijzigde deze reactie 22-11-2016 16:38 (3%)

• robcoenen
quote:
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:52:
Ik wilde Avast Internet Security 2016 installeren omdat ik hier een key voor heb (gratis :p ) maar ik lees nu wat slechte verhalen erover in dit topic. Ik had hiervoor Avira zonder key dus dan krijg je telkens die pop-up. Is het aan te raden toch voor Avira te gaan of is Avast ook gewoon prima?
Avira en Avast zijn op gebied van bescherming ongv. gelijkwaardig aan elkaar. Performance blijft Avast wel wat achter. Let wel op dat hier de gratis versie van Avast getest is.

quote:
Vermeulen schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:57:
[...]

%temp% legen
%program data% nieuwste mappen goed controleren, bij twijfel *.exe uploaden naar virustotal
Browsers terug naar default setting, handmatig extensies invoegtoepassing controleren.
Adobe Flash en Oracle Java via config historie opschonen.
CMD ipconfig /flushdns daarna afsluit (niet herstart vanwege quickrestart..)
Router prik er 2 minuten af en alles weer aanslingeren. Draai nog een online scanner, eset en vele anderen hebben die tools. Malwarebytes Anti Exploit free als aanvulling.

Suc6 en volg keer een VM voor torrentspielerij 😁
Wat je noemt zijn allemaal leuke zaken voor systeemonderhoud maar amper of zelfs helemaal niet nuttig bij een virusinfectie. Zaken als datum / tijd controleren van een map heeft lang niet altijd zin en wat wil je met de router 2 minuten van de stroom af? Een eventuele arp poison tegen gaat oid :?

Als je echt een virusinfectie hebt gehad is er maar een echt goede oplossing; een herinstallatie uit een bron waarvan je zeker bent dat deze schoon is. Na een infectie weet je eigenlijk nooit wat er achter blijft op het systeem.

Frontpagemoderatie Forum

• Pachino
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 05-10-2017
quote:
Tomba schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:55:
Bitdefender, begin er niet aan ;)
Hier wil ik toch even op reageren.
Ik heb nu 3 jaar Bitdefender op 5 pc's en het bevalt mij uitstekend.

De software is niet gratis, maar als ik terug kijk naar het 'gedoe' van de gratis antiviruspakketjes, dan ben ik blij dat ik naar Bitdefender ben overgestapt.

Het 'gedoe' bestond vooral uit reclame popups, maar ook veel false positives.

Bitdefender draait geruisloos, ik merk niets dat Bitdefender het systeem zou vertragen en de software is goed in te stellen. Ook kun je meerdere computers beveiligen en je krijgt een online portal waarbij je de andere computers binnen je licentie min of meer kan controleren.
Als laatste en voor mij ook één van de belangrijkste redenen om naar Bitdefender te gaan, is dat ze al enkele jaren boven aan de lijst als best geteste antivirus software staan.
En juist de support van Hitman.Pro Alert is iets waar ik erg slechte ervaringen mee heb. Het lijkt een uitbesteed geheel. Men begrijpt de vraag soms niet, reageert niet adequaat op vragen en is niet creatief. Op dat punt valt er absoluut nog veel te verbeteren.

Frontpagemoderatie Forum

• daffie82
  • Laatst online: 18-10 16:16
quote:
prinsvlad schreef op woensdag 21 december 2016 @ 04:40:
[...]

Zal weinig zin hebben aangezien Sophos eigenaar is van Hitmanpro
Hij heeft mij anders wel prima geholpen. Dus ik denk dat het wel zin heeft ;)

Panasonic TX-P50GT60 / Marantz SR5004 / 4 x KEF HTS 3001 SE (front + rear) + HTC 3001 SE (centre) + REL T-9 sub / Oppo BDP-103EU (MultiRegion+MultiZone)

quote:
Zo interessant is het artikel niet als ik eerlijk ben. Hoe serieus moet je een artikel nemen als het al begint met zaken als 'now a free agent and safe from the PR tentacles of his corporate overlord'. Sommige zaken zijn niet eens direct relevant zoals de memory footprint van een McAfee plugin.

Een aantal oude koeien, open deuren en klachten mbt false positives of incompatibiliteit met sommige AV producten maakt nog geen goed of goed onderbouwt artikel. Iets met een enorme korrel zout lijkt me hier van toepassing.

Frontpagemoderatie Forum

• Giesber
  • Laatst online: 18-10 20:14
quote:
Ramon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:56:
[...]
Dat wordt uitgelegd en is gewoon om aan te geven dat hij nu vrij kan praten over zijn werk, iets wat eerst niet kon.
De man werkte bij Mozilla. Naar mijn aanvoelen is dat niet bepaald een corporate overlord bedrijf met tentakels.

Eens kijken wat de man zelf vindt over Mozilla (op zijn blogpost in zijn laatste week):
quote:
This is hard. I love Mozilla and its people so much, and this is a bit of a step into the unknown.
Dat staat voor mij helemaal haaks op het beeld wat het artikel wil scheppen.

Dit voelt voor mij aan als een journalist die enkele frustraties van developers heeft samengeraapt, en er een artikel rond gemaakt heeft. Met nog een beetje inkleuring erbij. Niet zo'n goede basis voor een objectief artikel met een eerlijke kijk als je 't mij vraagt.
quote:
Ramon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:56:
Dat zie ik toch anders. Als Google een jaar bezig is om flash sandboxing voor elkaar te krijgen in combinatie met bepaalde virusscanners, dan betekent dat dus dat in dat jaar die beveiliging niet actief is en men dus onbeveiligd is.
Neen, dat betekent dat het extra laagje beveiliging wat men wil niet actief is. De sandbox is echt niet de enige beveiligingslaag in Chrome. Het zou mooi zijn als de sandbox er is, maar essentieel is die nu ook weer niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
quote:
Redsfan schreef op zondag 19 maart 2017 @ 22:54:
Uw PC heeft mogelijk geen zin in avast ;) zoals ik een jaar geleden steeds problemen had met Panda.
Er is ook nog Bitdefender free Edition als je voor gratis wil gaan, vind ik een zeer goeie!

https://www.bitdefender.com/solutions/free.html
Thnx!

De nieuwste versie is net uitgekomen, Bitdefender Free Edition 2017.
Werkt perfect. Deze versie heeft dezelfde engine voor antivirus, phishing en malware als de betaalde variant. Alleen dan zonder de extra's als password manager, file shredder, die heb ik toch niet nodig.

Je link werkte alleen niet, deze wel.

https://www.gratissoftwar...free-edition-virusscanner

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:46
Uit de poll maak ik uit dat duitste Avira AntiVir de beste is aangezien die de meeste punten heeft.
In hoeverre is het zo dat deze je pc beschermt als bijvoorbeeld een betaald applicatie.
Ik hoef niet de servers te beveiligen of wat dan ook maar der mate wel een fatsoenlijke beveiliging.

Heb zelf ad blockers geïnstalleerd etcetc dus voor popups en dergelijke doe ik het niet.
Meer de wat diepere virussen, kan iemand mij een heldere antwoord op geven? hoe goed het nou echt is tov andere virusscanners....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:38
quote:
EagleEye1290 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:57:
Voor de ene is "dit" de beste, de andere zweert bij "deze"...

Persoonlijk heb ik de beste ervaringen met Sophos home... gratis, cloudbased (geen suite op lokale machine, slechts client-software), geen reclame(!!) is wel heel simpel en mogelijks wat beperkt voor sommigen die meer opties willen. Snel en makkelijk toestellen toevoegen via de cloud. Lokaal kan je slechts een simpele scan uitvoeren en definities updaten. Naar mijn ervaring heeft hij minimale impact op prestaties van het systeem.
Persoonlijk ben ik helemaal afgestapt van Sophos Home... Het leek leuk en ben er ook een tijdje tevreden over geweest, maar na verloop van tijd liep ik tegen steeds meer dingen aan.
  • Scans starten via online dashboard werkte bijna nooit
  • Performance impact op laptop was echt groot
  • Sophos blokkeerde bij één pc plots internet. Wel connected, maar geen enkele internetpagina laadde (of echt enorm traag). Geen idee wat daar fout is gegaan, maar verwijderen was de enige oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Hackus schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:06:
[...]

Je gezin informeren en je browser beveiligen helpt al veel voor consumenten gebruik.
evt. bij twijfel gratis Avira AV, of dergelijks gebruiken. CoMoDo IS is gratis voor huisgebruik en kleine bedrijven. Ik zou geen geld uitgeven aan IS software. Random IS installeren zonder geavanceerde instellingen helpt ook weinig. Maar goed, ik weet niet hoe kundig Paulus is.
Comodo is ook een voorbeeld van een product dat als anti-malware beneden pijl presteert. Je gezin informeren en je browser beveiligen helpt inderdaad maar als afdoende advies laat dat nogal te wensen over. Mijn advies: kies altijd een anti malware product die aantoonbaar goed beschermt en neem aanvullende maatregelen. Beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
quote:
Bor schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:59:
[...]

Heb je daar een bron voor? Afaik draait de gratis versie op een oudere versie en heeft deze minder features dan de internet security versie dit getest is. De free versie biedt bijvoorbeeld geen Photon techniek.
Jawel. Het enige verschil is dat je bij de Free edition niet alle extra's krijgt die wel in de betaalde variant zitten zoals Wallet, Ouderlijk toezicht, etc.

Bitdefender Antivirus Free Edition (2017)
PROS
Same antivirus protection as for-pay Bitdefender. Excellent scores from independent testing labs. Top antiphishing score.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2421252,00.asp

Acties:
  • +1Henk 'm!
Voor de geïnteresseerden: de betatest voor Bitdefender 2018 gaat van start:

https://www.bitdefender.com/beta2018/

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:07
Niet bij Norton zelf bestellen natuurlijk. In de pricewatch kost de goedkoopste licentie voor 1 jaar € 25! :) Twee van die is goedkoper dan 1 jaar via Norton zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Laatst online: 22:20

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik heb MBAM real time aan en heb na het verlopen van mijn ESET licentie er niets meer op staan en vind het prima zo. MBAM icm Windows Defender is prima mits je geen rare dingen doet.

Alienware M17 | iPhone 8 | iPad Air 2 | aTV 4 | aWatch s3 | Sonos | Philips Hue | Synology DS216+II | PS4 PRO & PSVR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Die afkomst informatie vind je bv. hier: Wikipedia: Comparison of antivirus software

• CR2032
  • Niet online
quote:
G_Dragon schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:56:
Heb gisteren BitDefender geinstalleerd na lange jaren AVG Free te hebben gebruikt, ben benieuwd naar jullie ervaring met BitDefender?

Ik las in de vele voordelen dat BitDefender een stuk lichter op het besturingssysteem zou lopen, nu weet ik alleen niet tot hoever deze echt beter is dan avg.
Voor mij is Bitdefender Free de ideale virusscanner: doet gewoon ongemerkt zijn ding volledig op de achtergrond tegen virussen en malware zonder opdringerig te zijn.
En haalt maximale scores op AVtest.org. De gratis versie heeft dezelfde engine als de betaalde, mist alleen de extra's die voor mij geen must zijn.

Uit nieuwsgierigheid verleden week Kaspersky Free geprobeerd op een testmachine. Dat was geen succes. Erg langzaam (een full scan zou 4 uur duren) en installeerde ongevraagd allerlei browser updates die volgens Firefox al zo verouderd waren dat die gelijk disabled waren uit voorzorg.

• rain2reign
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 05-10 00:36
quote:
Bor schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:22:
[...]

Mist de gratis variant uberhaubt niet opties om zaken zelf in te stellen?
De gratis variant is letterlijk 'scan in background'-only. Je hebt wel de mogelijkheid om een scan te doen, items in quarantaine te zetten of in de 'exclude' lijst te zetten, maar daar houdt het op. Als je meer features wilt of meer controle wilt over het AV programma, dan is de Bitdefender Free variant misschien wel iets wat je over wilt slaan.

Ik vindt het wel ideaal voor bij mijn ouders op de computer, geen gezeur en de reclame kan je uitzetten. En ze merken niet eens dat het geïnstalleerd is.

rain2reign wijzigde deze reactie 15-08-2017 16:41 (13%)

• JanW
De bestanden komen in C:\ProgramData\Malwarebytes\ (ProgramData is een hidden folder) ergens in een quarantaine-map te staan.

Maar zodra het in quarantaine staat is het geen bedreiging meer, dus het kan ook geen kwaad om het te laten staan.

JanW wijzigde deze reactie 02-09-2017 14:28 (8%)

• Alfa90_Buttje
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:51

Alfa90_Buttje

VRRROOOAAARRRP

Ik heb zakelijk net overal ESET Endpoint Security geïnstalleerd inclusief ESET Fileserver op diverse servers en ESET Mail security op onze Exchange server. Beheer via de Remote Administrator. Echt dikke pluim d:)b

Ik heb uiteindelijk 3 maanden trial kunnen draaien en voorwaarde om tot aankoop over te gaan was vlekkenloze beheer/remote uitrol met de remote administrator en een goede integratie en bescherming op onze mailserver. We hebben namelijk een andere server met GFI Mailessentials en op de clients hadden we Norman maar manmanmanman wat schoot dat tekort!!! :r vorig jaar nog een uitbraak van .Locky virus gehad, in 30 minuten ruim 30.000 bestanden versleuteld. Maar gelukkig prima backup terug kunnen zetten :)

Het kwam zelfs geregeld voor dat, ondanks mijn zorgvuldig getune'de GFI rules, de GFI Bitdefender en Vipre AV modules, we toch bijlages in de mail kregen die én door GFI én lokaal door Norman waren doorgelaten. Dus alleen bij uitvoeren had je nog een kans dat Norman je ging beveiligen, maar daar kon je maar op 1 manier achterkomen. Ik zag dus wekelijks dergelijke spammails bij collega's opduiken waardoor ik zelfs met een vervelend gevoel de vakantie in ging in de hoop dat er niks geks ging gebeuren. Overigens hebben we ook nog een Barracuda appliance die de internettoegang bewaakt dus mogelijke worden command-and-control verbindingen geblockt, maar ook daar kom je pas achter als het te laat is.

We hebben nu GFI uitgebreid met de (betaalde) Kaspersky module, de Firewall krijgt een cloud koppeling zodat deze 'domme' firewall ineens slim wordt en 'brains' krijgt en compleet internet verkeer bewaakt. Daarnaast dus ESET Fileserver op de GFI server en de ESET Mail Security op de mail server en dan nog lokaal dus de ESET Endpoint security. Daarnaast heeft GFI Vipre verruild door Avira. Dus we hebben nu een bescherming uit meerdere lagen met meerdere technieken en engines/fabrikanten dus waar de ene niets ziet heb je kans dat een ander hem wel ziet.

Ik heb inmiddels al gehad dat ESET Filesecurity, bestanden die door GFI heen gaan, halverwege al worden onderschept. GFI modules Bitdefender en Kaspersky houden geregeld zaken tegen. En op Exchange haalt de ESET Mailsecurity er geregeld zaken uit, dus lokaal heb ik sindsdien geen gevaarlijke bijlagen meer gehad. klopklopklop :X

@Tomba 110 licenties voor 3 jaar voor ca. 4500 euro, geen tussenpartij maar rechtstreeks bij de bron!! d:)b

Kaspersky was goedkoper, maar gaf op mijn werkstation rare fouten en ESET voldoet en ik heb hem privé ook al 8 jaar in gebruik en mijn ervaring met de Mailsecurity en de Remote Administrator, de nederlandse verkoop en nederlandse supportdesk, en de korte lijntjes rechtstreeks met de fabrikant, gaf voor mij de doorslag. ESET Remote Administrator heeft ook keurig een verwijder optie die in Norman ontbrak en ik handmatig alle werkstations bij langs moest.

Daarbij heb ik ESET hun nederlandse supportafdeling zelf bij ons de Mailsecurity en Remote Administrator laten installeren om mij er van te verzekeren dat het goed ging en goed geïnstalleerd was. Dus naderhand hoefde ik alleen maar de werkstations en servers uit te rollen.

Wat nog wel goed is op te merken, het feit dat we voorheen Norman alleen installeerden op die plek waar er gebruikers inloggen, dus pc's/laptops en citrix (terminal) servers, maar ESET aan raadt zoveel mogelijk de ESET File Security op servers te installeren om hiermee te voorkomen dat ze als 'springplank' (beach head) worden gebruikt door Wannacry-achtigen en andere cryptolockers! Voorheen was altijd de filosofie 'waarom wil je anti-virus op een fileserver als de eindgebruiker toch al bescherming heeft en je onnodig dan files gaat zitten scannen die anders nooit aangeraakt worden. Nou, daarom dus !! B) Ik vond dit wel een noemenswaardig feit.

Alfa90_Buttje wijzigde deze reactie 08-11-2017 20:51 (70%)

AMD Ryzen 7 2700X | ASRock X470 Taichi | 16GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX2070 Windforce 8GB GDDR6 | 31TB Areca Powered | Windows 10 x64 | Oculus Rift Bundle (Rift + Touch)

• Alfa90_Buttje
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:51

Alfa90_Buttje

VRRROOOAAARRRP

quote:
Tomba schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:58:
Ben zelf met veel plezier gebruiker van Eset privé, lekker licht (zeker t.o.v. BitDefender die ik ook gebruik). Wat was je kwijt voor deze combi?
Privé heb ik ESET Anti-virus 3 devices voor 3 jaar (op 4 devices geïnstalleerd) O-)

AMD Ryzen 7 2700X | ASRock X470 Taichi | 16GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX2070 Windforce 8GB GDDR6 | 31TB Areca Powered | Windows 10 x64 | Oculus Rift Bundle (Rift + Touch)

• prinsvlad
quote:
HKLM_ schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:57:
Zijn er hier mensen die sophos home hebben draaien en ook in de beta zitten ? Sinds de update naar windows 10 1709 werkt hyper-v niet meer. (door uit de beta te gaan wel lijkt het)
Lange tijd gedraaid. Wat voor problemen ervaar je?.

Hier al gekeken? : https://community.sophos....ate-insider-hyper-v-issue

prinsvlad wijzigde deze reactie 09-11-2017 00:08 (19%)

• Pompi
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-10 21:59
quote:
IP_Inspect schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:38:
[...]

Vorig jaar tijdens de Black Friday, Bitdefender Total Security Multi-Device 2017 subscription voor een jaar voor 17.99 dollar gekocht... Ik hoop dat ze dit jaar ook weer gaan stunten...
Zat toen straks toevallig op hun website en zag dat ze €30 korting gaven, toen maar eens op die coupon sites gekeken of er grotere kortingen te vinden waren. Heb er 1 gevonden voor €15,55 (hopelijk werkt de link nog, want op deze pc wordt de redirect van avantgate geblokt)

• Gijs
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 14-10 12:30
quote:
Pompi schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:29:
[...]

Zat toen straks toevallig op hun website en zag dat ze €30 korting gaven, toen maar eens op die coupon sites gekeken of er grotere kortingen te vinden waren. Heb er 1 gevonden voor €15,55 (hopelijk werkt de link nog, want op deze pc wordt de redirect van avantgate geblokt)
Ik vond 22.50 voor 3 apparaten internet security al een aardige deal, maar deze is nog beter! Thanks _/-\o_

i5 4670K | Corsair H110 | Gigabyte Z87X-UD4H | Gigabyte N780 | MX100 512GB | Corsair AX860 | Corsair 750D

• Pompi
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-10 21:59
Fijn dat ik al een aantal mensen blij heb kunnen maken met die link voor bitdefender, al zullen ze daar in Roemenie er vast iets minder blij mee zijn >:)

• IP_Inspect
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 21-09-2018
quote:
[...]

Hij doet het... Thanks O-)

• Rene-W
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14:28
quote:
[...]

Hele goede deal! Dankjewel!

• Randje!
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 02-12-2017
quote:
Pompi schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:47:
Fijn dat ik al een aantal mensen blij heb kunnen maken met die link voor bitdefender, al zullen ze daar in Roemenie er vast iets minder blij mee zijn >:)
Speciaal een account aangemaakt om je even te bedanken, wat een superdeal! _/-\o_

• baco101
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:54
quote:
Pompi schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:47:
Bedankt voor de link, ik heb ze in Roemenië ook wat minder blij gemaakt zojuist :)

• Radjesh
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-10 13:54
quote:
[...]

dank! :>

Niet

• RDKN-Steven
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 21:23
quote:
Wenzel schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:27:
Dat is zeker een goede deal.
Overigens, gebruikt iemand Bitdefender op zijn Android mobiel? Vertraagt het niet de werking?
Ik heb het 3 maanden geleden op me Moto G4 Plus gehad en ik kon geen vertragingen opmerken. Op dit moment gebruik ik zowel op laptop als mobiel Norton Security. Ook deze werkt zonder vertragingen op te leveren op me mobiel en laptop :)

-Steven

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True