Voor de ene is "dit" de beste, de andere zweert bij "deze"...
Persoonlijk heb ik de beste ervaringen met Sophos home... gratis, cloudbased (geen suite op lokale machine, slechts client-software), geen reclame(!!) is wel heel simpel en mogelijks wat beperkt voor sommigen die meer opties willen. Snel en makkelijk toestellen toevoegen via de cloud. Lokaal kan je slechts een simpele scan uitvoeren en definities updaten. Naar mijn ervaring heeft hij minimale impact op prestaties van het systeem.
Ik heb een Asus ROG met Windows10, 64bit dat draait op een i76700HQ met 8GB DDR4 RAM.
Na een poos vond ik Sophos iets te simpel, zeer goed maar... ik wou wat meer opties, netwerkscan etc... toen ik las dat er een (beperkte) passwordmanager in AVAST free bestond en dat die verder héél volledig is voor een gratis versie en op de koop toe op nagenoeg alle websites hoog aangeschreven stond heb ik het maar geprobeerd en mijn eerlijke ervaring, ik probeer niemand voor de borst te stoten maar toch merkte ik een aanzienlijke vertraging in opstart/afsluit tijden en vooral in het laden van webpagina's.
Mijn laptop heeft SSD en dus ik ben gewoon dat die heel snappy is, booten, normaal tussen de 5 en 7 seconden was met AVAST makkelijk het dubbele en surfen in zowel Chrome als Edge was echt duidelijk trager.
Toen ik diezelfde dag problemen met netwerk begon te krijgen was ik er helemaal klaar mee; in de laatste jaren niet één netwerkprobleem gekend maar de dag dat ik AVAST Free installeerde verloor ik plots om onbekende reden netwerkconnectie op al mijn toestellen (Laptop, smartphone en 2 tablets).
Nu vermoed ik dat die netwerkproblemen te maken hadden met de netwerkscan in AVAST (nochtans had ik geen parameters aangepast ofzo, gewoon laten scannen), ik zou echt niet weten hoe dit anders mogelijk zou geweest zijn. Het was ook niet onmiddellijk na of tijdens die scan, het was pas enkele uren later, 's avonds dat ik merkte van hey: ik heb 4 streepjes bereik op smartphone maar toch blijkt internet niet te werken, hetzelfde met tablet 1, tablet 2 en ja hoor, ook met Laptop (Ethernet): "connected, no internet"
Probleem was ook onbekend: "check your connection" maar probleemoplossing bood geen enkele oorzaak... Avast er af gewipt, reboot, ook een reboot van router en raar maar waar: geen enkel netwerkprobleem meer.
Als de bliksem terug naar Sophos gegaan.
Nu zeg ik niet dat AVAST slecht is, kan me inbeelden dat sommigen er echt tevreden over zijn, maar ik was dat in geen geval.
[
Voor 20% gewijzigd door
PinusRigida op 09-05-2017 13:03
]