F_J_K schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:23:
Waarom denk je dat al die maatregelen beter is dan al die maatregelen plus een goede realtime scanner?
IMHO: als je andere maatregelen wilt, doe dan dan icm overstap naar een minder populair OS dan Windows. En vergeet de gebruiker niet totaal geen root-/adminrechten te geven.
Omdat ik geen gezeik wil m.b.t. tot false positives, verlopen licenties, meldingen waarvan gebruikers compleet in paniek raken, internet verbindingen die geblokkeerd worden, legitieme programma's die geblokkeerd worden, Windows die gesloopt wordt, traagheid (bij netwerkshares, of extreem veel bestanden in 1 directory), herinstallatie bij nieuwe versies, etc.
Mijn gebruikers zitten veelal in het MKB, medisch, juridisch, industrie, bouw, etc, en particulieren. Ze zijn gewend dat het gewoon
fucking werkt. Ik heb geen zin om 5 keer per dag een virusscanner opnieuw te installeren, of te helpen met het intypen van een licentiesleutel. En dat is wel wat er gebeurt als ik massaal virusscanners ga uitrollen. Als je 1 keer per jaar worstelt met een virusscanner, dan is dat erg. Gebeurt mij dit 1000 of 2000 keer per jaar, dan is dat een ramp.
Daarom zijn geen admin rechten ook geen oplossing in de praktijk. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar je kunt geen updates installeren, programma's worden instabiel, simpele handelingen zijn ineens onmogelijk, het is simpelweg niet werkbaar. Anno 2015 zijn er nog steeds bergen programma's die admin rechten nodig hebben. Het is hooguit bruikbaar voor een extra account voor kleine kinderen, maar niet in bijv. het MBK, waar ik geen controle heb over de updates. In een AD netwerk kan het natuurlijk wel.