Bor schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 08:38:
[...]
Ik zie de relatie niet direct; voor zover bekent heeft de scanner van Kaspersky helemaal geen malware verspreid. Het gaat hier om een infectie met zeer geavanceerde malware bij Kaspersky labs als ik het goed heb.
Het staat in het artikel:
"Kaspersky heeft bij een klein deel van zijn klanten infecties gevonden van de malware. De meeste getroffen klanten bevonden zich buiten Europa. Omdat het gaat om een virus dat nog niet bekend was, werd het niet eerder gedetecteerd. Onder andere hotels waar het Westen met Iran diplomatieke onderhandelingen zou hebben gevoerd, zouden zijn getroffen door het virus."
En, let op deze quote uit het Tweakers artikel: "Kaspersky - dat claimt dat klanten van het bedrijf geen gevaar lopen, al weet het bedrijf die claim niet te staven"
Kaspersky heeft dus wel degelijk een virus verspreidt. Geeft dat toe, maar ontkent ook dat klanten geen gevaar lopen. Wat.
[...]
Onderbouwing graag
Je begrijp hopelijk ook dat de kans dat je een infectie met dit soort geavanceerde malware zonder scanners of erg diepgaande kennis (zoals vrijwel alleen bij makers van dit soort malware en beveiligingsbedrijven aanwezig is) vrijwel nooit zult opmerken he. Juist een reden om voor goede protectie te kiezen.
Je draait het om; met Kaspersky had je kans op dit virus. Zonder Kaspersky liep je geen risico.
Dat een virus gevanceerd is, en dat je daarom goede protectie van een AV moet hebben, is bangmakerij. Kaspersky vond het virus tijdens een audit. Het enige wat je dus wel kunt zeggen is, dat je een goede audit moet hebben. Maar je kunt niet zeggen dat je goede protectie moet hebben, immers, Kaspersky leverde die "goede protectie" juist
niet.
En : wie weet in hoeveel antivirus netwerken ze zitten? En dit is geen bangmakerij, want je zegt zelf al: deze hackergroep is zeer geavanceerd, en er is daarom geen reden om aan te nemen dat wat ze gelukt is bij Kaspersky, dat dat niet bij andere AV's is gelukt.
En dan ben ik heel simpel, en denk ik net als met advertenties: oh, er zitten afentoe virussen in advertenties? Hup, blokkeren die hele aanvalsvector.
Maar, ik ben ook niet tegen alle antivirus programma's, ik ben alleen tegen
actieve virusscanners, die iedere dag definitie/engine/programma updates installeren. Ik ben een groot voorstander van
passieve virusscanners. Waarbij je zelf de controle hebt over de update frequentie.
En de onderbouwing is: dat klanten van Kaspersky virussen hebben gekregen doordat ze een virusscanner van Kaspersky hadden... Ik kan daar niet meer onderbouwing geven, dat is gewoon een feit in het artikel. Causaal verband.