Jamesl schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 00:41:
Ik gebruik nu de gratis proefversie van AVG maar aangezien die over 28 dagen verloopt moet ik daarna toch wat anders :')

Qua gratis antivirus, wat raden jullie aan?
Of is het slimmer om er gewoon één aan te schaffen?
Er staan heel veel tips voor gratis en betaalde anti virus pakketten in dit topic Jamesl :)
Wat betreft betaalt kiezen veel mensen voor Bitdefender, NOD32 of Kaspersky. Wat betreft gratis wisselt het nog wel eens maar hoor je Avira en AVG vaak. De recentelijk genoemde 360totalsecurity ziet er ook interessant uit maar het is onbekend hoe betrouwbaar dat is.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:24:
[...]

Er staan heel veel tips voor gratis en betaalde anti virus pakketten in dit topic Jamesl :)
Wat betreft betaalt kiezen veel mensen voor Bitdefender, NOD32 of Kaspersky. Wat betreft gratis wisselt het nog wel eens maar hoor je Avira en AVG vaak. De recentelijk genoemde 360totalsecurity ziet er ook interessant uit maar het is onbekend hoe betrouwbaar dat is.
Over dat 360total je ziet het wel overal terug komen bij testen op websites en tijdschriften dus als het echt niet te vertrouwen was dan was daar wel wat over te vinden. Ik zal het wel eens testen op een andere pc van me :)

Verwijderd

Jamesl schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 00:41:
Qua gratis antivirus, wat raden jullie aan?
Of is het slimmer om er gewoon één aan te schaffen?
Na alle bekende en minder bekende AV kortere of langere tijd aan de tandjes te hebben gevoeld toch maar voor het laatste besloten en voor de betaalde variant gekozen. ;)

Security moet voor mij liefst zo licht, betrouwbaar en onopvallend mogelijk z'n ding te doen.
Kaspersky is mij net iets te vaak zelf gekraakt. :+

Van alle suites is Norton/NIS mij nog het best bevallen, ook op oudere systemen draait het zonder morren en probleemloos, updates zijn state of art en het programma doet precies wat jij wilt, niet meer en niet minder.
Vooral de "niet gezeur features" spreken erg aan en in tegenstelling tot bijv. Gdata draait het out of the box als een zonnetje.

Vertil je niet aan de prijzen die worden gevraagd, ik kan mij niet herinneren dat ik de laatste jaren meer dan €30,- heb moeten neerleggen voor het pakket voor een jaar gebruik op 3 pc's.
Even zoeken naar aanbiedingen dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Avast doet het bij mij erg goed en is licht. Het enige wat irritant is dat je elk jaar je licentie moet verversen en je e-mail moet opgeven. Als het voor jezelf is is dat geen probleem. Voor leken irritant want het is voor hen dus niet 'install and forget'. En ik moet zeggen dat ik de laatste twee weken wel erg vaak een pop-up kreeg met de valentijnsaanbieding. Je kunt ook AVG of Avira bekijken. Avira zou ook licht moeten zijn volgens de reviews, AVG is het minst licht voor CPU gebruik van het stel. Alle drie leveren ze overigens goede scores af bij de verschillende anti-virus reviewsites. Waarom je zou gaan betalen voor je AV is me onduidelijk. Als je toch iets wilt kopen zou ik eerder een licentie nemen van Malwarebytes Anti-Malware Premium die in tegenstelling tot de Free versie actieve bescherming biedt tegen een hoop malware: https://www.malwarebytes.org/ .

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2015 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
AVG vond ik te duidelijk aanwezig op de voorgrond, vroeg teveel resources. Avast heb ik nu draaien met zo'n 1 jaars-licensie via de mail inderdaad. Avira heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik als Avast afloopt wel een keertje installeren om te kunnen vergelijken :) Ik kocht 10 jaar geleden nog braaf Norton of MCAfee, maar sinds ik de gratis AV's gevonden heb vind ik die 30 euro onnodig om te spenderen, als het gratis alternatief volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:17
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 00:46:
Avast doet het bij mij erg goed en is licht. Het enige wat irritant is dat je elk jaar je licentie moet verversen en je e-mail moet opgeven. Als het voor jezelf is is dat geen probleem. Voor leken irritant want het is voor hen dus niet 'install and forget'. En ik moet zeggen dat ik de laatste twee weken wel erg vaak een pop-up kreeg met de valentijnsaanbieding. Je kunt ook AVG of Avira bekijken. Avira zou ook licht moeten zijn volgens de reviews, AVG is het minst licht voor CPU gebruik van het stel. Alle drie leveren ze overigens goede scores af bij de verschillende anti-virus reviewsites. Waarom je zou gaan betalen voor je AV is me onduidelijk. Als je toch iets wilt kopen zou ik eerder een licentie nemen van Malwarebytes Anti-Malware Premium die in tegenstelling tot de Free versie actieve bescherming biedt tegen een hoop malware: https://www.malwarebytes.org/ .
Ik heb andere ervaringen met Avast: ik vind het sinds versie 7 een steeds logger wordend programma. Dat één keer licentie verversen kan met een fictief e-mail adres en dat kan je elke keer gebruiken - ook meerdere users.
Van het weekend goede ervaring met Avira gehad: makkelijk installeren, auto update en niet te zwaar. Daarnaast (in de zin van op een andere computer) gebruik ik naar alle tevredenheid MS Security Essentials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 11:21

The Inquisitor

Greetings weaklings

Jolke schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 07:01:
[...]

Ik heb andere ervaringen met Avast: ik vind het sinds versie 7 een steeds logger wordend programma. Dat één keer licentie verversen kan met een fictief e-mail adres en dat kan je elke keer gebruiken - ook meerdere users.
Van het weekend goede ervaring met Avira gehad: makkelijk installeren, auto update en niet te zwaar. Daarnaast (in de zin van op een andere computer) gebruik ik naar alle tevredenheid MS Security Essentials.
Mjah, er zijn wat (onnodige) functies bijgekomen, maar je kunt er gewoon voor kiezen om deze niet te installeren. Als gratis scanner is Avast wel goed en licht met een makkelijke interface. Dat ze elke versie een extra kansloze functie erbij voegen is jammer, maar doet niet aan dat feit af.

Ben overigens zelf wel overgestapt op ESET, aangezien Avast continu de Steam downloads ging scannen en ik dat op geen enkele manier kreeg uitgesloten. En het hielp mee dat ESET nog wat lichter is en beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
The Inquisitor schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:41:
[...]

Mjah, er zijn wat (onnodige) functies bijgekomen, maar je kunt er gewoon voor kiezen om deze niet te installeren. Als gratis scanner is Avast wel goed en licht met een makkelijke interface. Dat ze elke versie een extra kansloze functie erbij voegen is jammer, maar doet niet aan dat feit af.

Ben overigens zelf wel overgestapt op ESET, aangezien Avast continu de Steam downloads ging scannen en ik dat op geen enkele manier kreeg uitgesloten. En het hielp mee dat ESET nog wat lichter is en beter :)
Natuurlijk installeer ik die rompslomp eromheen ook niet mee. Desalniettemin heb ik het gevoel dat het niet meer zo vlot is als eerdere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd merk ik daar niets van en ik heb een vrij langzame processor (Bay Trail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 00:46:
Als je toch iets wilt kopen zou ik eerder een licentie nemen van Malwarebytes Anti-Malware Premium die in tegenstelling tot de Free versie actieve bescherming biedt tegen een hoop malware: https://www.malwarebytes.org/ .
Alleen vertraagt dit het surfen. Heb zelf ook MAM Pro maar real time scannen staat gewoon uit.
Gebruik je beter een sandboxie, vertraagt minimaal en geeft maximale protectie.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:54
Ik heb nu AVG maar hij zegt wel dat over 29 dagen de licentie afloopt, is dat omdat ik nu een proefversie van de Premium hebt en het daarna gewoon overschakelt naar de gratis versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:30
WeAreLegion schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:11:
[...]
Over dat 360total je ziet het wel overal terug komen bij testen op websites en tijdschriften dus als het echt niet te vertrouwen was dan was daar wel wat over te vinden.
Ik heb binnen 360 total security ook de engines van avira en bitdefender aangezet, krijg nu regelmatig de melding dat een van beide engines is geupdate. Vraag me alleen af welk verdienmodel hier achter zit, en daarbij: bitdefender heeft geen gratis versie, dus hoe ze dat doen met licenties, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
musicfreak schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:57:
[...]

Ik heb binnen 360 total security ook de engines van avira en bitdefender aangezet, krijg nu regelmatig de melding dat een van beide engines is geupdate. Vraag me alleen af welk verdienmodel hier achter zit, en daarbij: bitdefender heeft geen gratis versie, dus hoe ze dat doen met licenties, geen idee.
Paar posts terug staat iets over het verdien model van het bedrijf achter 360 total security ze verdienen er in iedergeval wel genoeg mee :) dus ze kunnen die engines dan ook gewoon kopen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:19

Onbekend

...

Jamesl schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:22:
Ik heb nu AVG maar hij zegt wel dat over 29 dagen de licentie afloopt, is dat omdat ik nu een proefversie van de Premium hebt en het daarna gewoon overschakelt naar de gratis versie?
Het is dan inderdaad de proefversie.
Daarna kan je AVG verwijderen en vraag hij of je de gratis versie wilt gebruiken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:56
musicfreak schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:57:
[...]

Volgens mij heeft Bitdefender wel een free edition hoor? Heel simpel, maar hij bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
WeAreLegion schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 18:00:
Paar posts terug staat iets over het verdien model van het bedrijf achter 360 total security ze verdienen er in iedergeval wel genoeg mee :) dus ze kunnen die engines dan ook gewoon kopen lijkt mij.
Klopt inderdaad, daar had ik overheen gekeken.
xFeverr schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 18:57:
Volgens mij heeft Bitdefender wel een free edition hoor? Heel simpel, maar hij bestaat.
Inderdaad, zie www.bitdefender.nl/toolbox/freeapps/desktop. De 'meer informatie' link werkt niet maar op ik vond wat ervaringen bij PCMag en Gratissoftware.nl. Dat zijn wel ervaringen van een poosje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 15:24
WeAreLegion schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:42:
Ik gebruik op het moment ook NOD32 en dat bevalt wel goed (alleen anti virus) maar ben even aan het rond kijken maar je heb tegenwoordig zoveel virusscanners het is lastig te zien welke nou echt goed is. Maar goed hij vind 3 trojans (dezelfde op 3 plekken that is), dus dat is zoiezo al een plus punt

Opzich is http://www.360totalsecurity.com/ ook wel intressant, heb alleen geen idee of ik dat moet vertrouwen of niet :)
Ik heb 360 Total Security al een tijdje draaien en het bevalt mij goed. Ik heb ook de engines van Bitdefender en Avira aangezet en krijg daarvoor ook regelmatig updates. Ook draait het erg licht. Het enige wat 360 niet heeft is een eigen firewall. Als je de testresultaten op AV-Test leest behoort 360 ook nog eens tot de besten en zijn er heel wat gerenommeerde betaalde AV-programma's die het slechter doen:
http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

[ Voor 3% gewijzigd door Pineka op 20-02-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:54
Onbekend schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 18:01:
[...]

Het is dan inderdaad de proefversie.
Daarna kan je AVG verwijderen en vraag hij of je de gratis versie wilt gebruiken.
Ah oke thanks! dan gebruik ik daarna gewoon die gratis versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Jamesl schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 23:57:
[...]

Ah oke thanks! dan gebruik ik daarna gewoon die gratis versie :)
Die kun je gewoon hier downloaden:
http://www.filehippo.com/download_avg_antivirus_64/ (groene balk, 'download latest version, rechtsboven).

Natuurlijk probeert AVG je de proefversie te installeren zodat je er later voor moet betalen. Gewoon even opletten met updaten en dan is er niets aan de hand.

*zucht, hoe vaak ik al bij m'n ouders, kennissen en vriendin dit ongedaan moest maken. Want ze klikken toch vaak weer op 'proefversie' downloaden.. *zucht*.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Die proefversie staat vaak standaard geselecteerd. Vooral als je hem naar een nieuwe versie moet updaten, moet je steeds weer selecteren dat je de gratis versie wilt.
Aangezien AVG de minst slechtste gratis virusscanner is blijf ik deze toch nog steeds aanbevelen bij anderen.

[ Voor 26% gewijzigd door Onbekend op 21-02-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Wij hebben regelmatig "last" van AVG aangezien deze te veel false positives genereerd. De minst irritante gratis virusscanner is Microsoft Defender (win 8) / Microsoft Security Essentials (win7).

Voor de betaalde Antivirus pakketten geldt dat ESET (NOD32) de beste is en we de meeste problemen zien bij Norton, McAffee en F-secure

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
Onbekend schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 09:29:

Aangezien AVG de minst slechtste gratis virusscanner is blijf ik deze toch nog steeds aanbevelen bij anderen.
En dat is waarop gebaseerd?
Volgens onafhankelijke testen is AVG niet de minst slechte gratis virusscanner. Dus geen idee waar je dat vandaan hebt...

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik ga niet uit van "onafhankelijke" testen, maar van mijn eigen ervaringen. Hoofdzakelijk kijk ik naar de gebruiksvriendelijkheid van de user interface, het daadwerkelijk detecteren van virussen komt op de tweede plaats.
Ik heb bijvoorbeeld ook zelf en bij andere mensen virusscanners gezien van o.a. Comodo, Ad-aware, Panda, Avast en Avira/Antivir, maar AVG is tot nu toe de minst slechtste gebleken. Avast komt overigens voor mij wel steeds beter over dus die staat vlak bij AVG op het lijstje. :P
ZoneAlarm schijnt ook een antivirus te hebben, maar daar heb ik nog geen ervaringen mee opgedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Onbekend op 23-02-2015 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

"Hoofdzakelijk kijk ik naar de gebruiksvriendelijkheid van de user interface, het daadwerkelijk detecteren van virussen komt op de tweede plaats."

Best grappig, want het doel van een AV is om virussen (etc) te detecteren. Stiekem een beetje grappig als dat pas op de tweede plaats komt.

Maar verder begrijp ik je wel: veel interfaces zijn niet echt het fijnst, AVG en Avast doen dit wel goed, nu ik weer terug ben naar ESET merk ik dat het minder 'gebruiksvriendelijk' is. Als ik even iets wil aanpassen zit ik vaak al op allerlei knoppen te drukken, terwijl ik vrij basale dingen wil doen. Misschien is het even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het zal ongetwijfeld per ervaring en toepassingsgebied op de computer verschillen. Anders kan ik de totaal andere ervaring die wij hebben niet verklaren. Wij (mijn vrouw en ik) hebben twee computers, de ene met Kasperski, de andere met ESET (met het portret dat ons allebei aldoor aan Poetin doet denken :), maar dat natuurlijk even terzijde). Met geen van beide ondervinden we die mindere gebruiksvriendelijkheid die je noemt. Dus minder fijne interfaces? Eerlijk gezegd merken we daar helemaal niets van en ondervinden we nauwelijks dat we die programma' hebben. En zo hoort het ook vinden we.

Blijft over de functie ervan en uiteraard is dat waarvoor je het hebt. Dat staat bovenaan, de rest komt pas op de tweede plaats. Ik vind het ook komisch dat zoals Onbekend zijn bevindingen brengt het lijkt alsof die naar zijn smaak prettiger gebruiksvriendelijkheid de hoogste prioriteit heeft en dat eigenlijke doel pas op de tweede plaats komt. Ik vermoed dan ook dat hij dat beslist niet zo bedoelt.
Het eigenlijke doel dat grotendeels, met name als je nog nooit een virus hebt gehad, zich hoofdzakelijk op de achtergrond afspeelt, merken we niet eens, het is derhalve moeilijk op efficiëntie te beoordelen. Ik ga dan wat betreft dat laatste af op de bevindingen van test panels etc. Want ik denk niet dat men in het algemeen daar enkel naar aanleiding van eigen bevindingen over kan oordelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 23-02-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

In dat geval moet ik gewoon weer even wennen aan ESET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 15:24
Onbekend schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:46:Avast komt overigens voor mij wel steeds beter over dus die staat vlak bij AVG op het lijstje.
Nadeel van de gratis versie van Avast is dat er vaak rechtsonder (bij de systemtray) popups verschijnen om je over te halen te upgraden naar de betaalde versie. Die tekst is ook nog eens misleidend omdat er alleen staat dat je moet upgraden en niet dat het dan om de betaalde versie gaat. Om die reden ben ik 360 Total Security gaan proberen en dat is een verademing. Je krijgt alleen vaak popups dat de virusdefinities zijn opgewaardeerd maar dat zie ik graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Pineka op 23-02-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

The Inquisitor schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:02:
"Hoofdzakelijk kijk ik naar de gebruiksvriendelijkheid van de user interface, het daadwerkelijk detecteren van virussen komt op de tweede plaats."

Best grappig, want het doel van een AV is om virussen (etc) te detecteren. Stiekem een beetje grappig als dat pas op de tweede plaats komt.

Maar verder begrijp ik je wel: veel interfaces zijn niet echt het fijnst, AVG en Avast doen dit wel goed, nu ik weer terug ben naar ESET merk ik dat het minder 'gebruiksvriendelijk' is. Als ik even iets wil aanpassen zit ik vaak al op allerlei knoppen te drukken, terwijl ik vrij basale dingen wil doen. Misschien is het even wennen.
De ene virusscanner herkent maar 98% van de virussen en de ander 99%. Als je alleen de beste virusscanner zou gebruiken, zouden alle anderen niet kunnen bestaan. ;) Daarnaast weet je nooit van tevoren voor welk virus je beschermt wil worden. Het enige wat ik weet is dat ik niet voor alle virussen ben beschermt, maar dat ik zeer waarschijnlijk ook niet de eerste ben die met een gloednieuw virus wordt besmet. Vandaar dat het me niet echt uitmaakt of ik nu voor 98% of 99% ben beschermt.
Techneut schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:14:
Het zal ongetwijfeld per ervaring en toepassingsgebied op de computer verschillen. Anders kan ik de totaal andere ervaring die wij hebben niet verklaren. Wij (mijn vrouw en ik) hebben twee computers, de ene met Kasperski, de andere met ESET (met het portret dat ons allebei aldoor aan Poetin doet denken :), maar dat natuurlijk even terzijde). Met geen van beide ondervinden we die mindere gebruiksvriendelijkheid die je noemt.
Ik werd met Kaspersky aardig belemmert met wat ik op m'n pc wilde doen. Regelmatig werden acties zoals FTP uploaden en een eigen webserver voor lokaal gebruik draaien geblokkeerd en daarom heb ik Kaspersky er meteen vanaf gegooid. Standaardgebruikers zullen waarschijnlijk niet snel dit doen en waarschijnlijk aan Kaspersky een beter ervaring overhouden.
Blijft over de functie ervan en uiteraard is dat waarvoor je het hebt. Dat staat bovenaan, de rest komt pas op de tweede plaats. Ik vind het ook komisch dat zoals Onbekend zijn bevindingen brengt het lijkt alsof die naar zijn smaak prettiger gebruiksvriendelijkheid de hoogste prioriteit heeft en dat eigenlijke doel pas op de tweede plaats komt. Ik vermoed dan ook dat hij dat beslist niet zo bedoelt.
Het klinkt vreemd maar dat bedoelde ik dus wel. Een antivirus moet je helpen en niet in de weg zitten.
Het eigenlijke doel dat grotendeels, met name als je nog nooit een virus hebt gehad, zich hoofdzakelijk op de achtergrond afspeelt, merken we niet eens, het is derhalve moeilijk op efficiëntie te beoordelen. Ik ga dan wat betreft dat laatste af op de bevindingen van test panels etc. Want ik denk niet dat men in het algemeen daar enkel naar aanleiding van eigen bevindingen over kan oordelen.
Het punt is dus dat geen enkel antivirusprogramma voor 100% alle virussen er kan uitfilteren, maar wel de meeste. En zoals ik in deze post eerder heb aangegeven, zal ik eerder een bekend virus ontvangen dan een geheel nieuw onbekend virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Relatief stelt die ene 1% niet zoveel voor, maar absoluut gezien zijn dat heel veel virussen/spyware/malware/etc. Dus wat dat betreft zou het je wél moeten uitmaken.

Maar je moet doen waar je je goed bij voelt, heb ik niets over te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:39:
[...]
Ik werd met Kaspersky aardig belemmert met wat ik op m'n pc wilde doen. Regelmatig werden acties zoals FTP uploaden en een eigen webserver voor lokaal gebruik draaien geblokkeerd en daarom heb ik Kaspersky er meteen vanaf gegooid. Standaardgebruikers zullen waarschijnlijk niet snel dit doen en waarschijnlijk aan Kaspersky een beter ervaring overhouden.

[...]

Het klinkt vreemd maar dat bedoelde ik dus wel. Een antivirus moet je helpen en niet in de weg zitten.
Tja, dat is dan blijkbaar jouw ervaring.
Wij doen de meest uiteenlopende zaken (ook diverse FTP-activiteiten) op onze computers, met uitzondering van spelletjes en nooit met niet legale zaken. Geen idee wat jij allemaal doet op je computer, ook geen idee of sommige spelletjes in dat opzicht misschien verdacht zijn, met name als ze uit een bedenkelijke illegale hoek komen, maar ik heb er maar één antwoord op, wij herkennen die ervaringen die jij noemt in geen enkel opzicht. Zelfs niet een héél piep klein beetje. Maar goed, ik opende mijn vorige commentaar dan ook met:
"Het zal ongetwijfeld per ervaring en toepassingsgebied op de computer verschillen".
En daar is denk ik alles wel mee gezegd, ga lekker zo door op deze weg, je weet als ik het zo lees heel goed wat je doet. Bovendien zijn die gratis scanners ook beslist niet uitgesproken slecht.
Ondertussen gaan wij ook lekker door op onze manier, waarbij we die paar tientjes per computer per jaar geen ramp vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tomba schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:43:
Heel scherpe deal; BitDefender Internet Security 3 jaar / 3 PC's voor iets minder dan 40€:

https://store.bitdefender...URRENCY=EUR&CART=1&CARD=2

Zojuist succesvol kunnen bestellen :) (op basis van de trial van BitDefender 2015 ben ik zeer tevreden en voor die prijs...)
Ter informatie, dit werkt nog steeds. Het McAfee abo wat moeders bij de Dell had gekregen liep af en was 67 euro/jaar/1PC, en daar mijn eigen Avira Premium ook afloopt dit jaar, heb dus voor 40 euro deze Bitdefender Internet Security gekocht voor 3 PCs/3 jaar, voor 40 euro. Koopje :)

De downloadlink die ze me mailden werkte niet, maar de code werkt gewoon met de download van het 2015 IS programma.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:41:
[...]

Ter informatie, dit werkt nog steeds. Het McAfee abo wat moeders bij de Dell had gekregen liep af en was 67 euro/jaar/1PC, en daar mijn eigen Avira Premium ook afloopt dit jaar, heb dus voor 40 euro deze Bitdefender Internet Security gekocht voor 3 PCs/3 jaar, voor 40 euro. Koopje :)

De downloadlink die ze me mailden werkte niet, maar de code werkt gewoon met de download van het 2015 IS programma.
Als je op die link klikt staat er een extra servers, virus & spyware removal ligt dat nou aan mij of staat dat een beetje vreemd? want dat heb je toch gekocht? of koop je alleen een firewall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nee, je kunt extra services kopen, maar die heb je niet nodig. Je koopt een code voor het BIS pakket :)

Dus antivirus, firewall, wallet, spywarebescherming en tuneup.

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 08-03-2015 17:49 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:48:
Nee, je kunt extra services kopen, maar die heb je niet nodig. Je koopt een code voor het BIS pakket :)

Dus antivirus, firewall, wallet, spywarebescherming en tuneup.
Ah ja zie het :) je koopt een service om door iemand anders virus en dergelijke te laten verwijderen :) maar goed wel mooie aanbieding, maar eens even bestellen vandaag of morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die TuneUp software vind ik snel neigen naar malware. Bij AVG als je even niet oplet en op OK klikt gaat hij het ook gelijk installeren. Je browser krijgt extra plugins en je startpagina wordt aangepast. Dit soort streken daar houdt ik niet van net als Avast die me de laatste tijd bestookt met aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 07:12
gambieter schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:41:
[...]

Is het ook de nieuwste versie? Als ik namelijk via de officiële webshop doorklik kom ik op eenzelfde pagina uit qua uiterlijk alleen heeft die een andere url en in de productnaam staat 2015. En de cover van de box ziet er iets anders uit.

De "van" prijs is wel in beide gevallen 115.66 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JohnHeroHD schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:12:
Is het ook de nieuwste versie? Als ik namelijk via de officiële webshop doorklik kom ik op eenzelfde pagina uit qua uiterlijk alleen heeft die een andere url en in de productnaam staat 2015. En de cover van de box ziet er iets anders uit.

De "van" prijs is wel in beide gevallen 115.66 EUR.
Ik heb gewoon de installfile gedownload van de 2015 versie (waarmee je een trial kan doen), en de code gewoon gebruikt, en die wordt geaccepteerd. Aangezien ik die zondag geactiveerd heb, staat er nu "1089 dagen" van geldigheid op de 2e PC waarop het staat.

Dus ja, gewoon de 2015 BIS versie voor 40 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18
Je hoeft niet eens de trialversie te downloaden. Als je in de support / FAQ kijkt onder het kopje installeren voor meer / andere machines dan vind je een pagina met directe links.

edit:
http://www.bitdefender.co...nstallation-kit-1330.html

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ah, dank. Nuttig voor de volgende keer :)

De link met de aanbieding doet het niet meer bij mij, maar ik heb hem al binnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
Dank Rukapul en gambieter, dan ga ik hem ook maar aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18
gambieter schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:39:
Ah, dank. Nuttig voor de volgende keer :)

De link met de aanbieding doet het niet meer bij mij, maar ik heb hem al binnen :p
Aanbiedingslink doet het prima hoor :)

Overigens was ik nog cheaper door niet BIS te pakken maar de basis Antivirus voor 27 euro/3jr/3pc.
(zie smvs in "[Virusscanners] Discussietopic deel 4")

Het verschil in functionaliteit is m.i. marginaal.

Moet wel zeggen dat ik Bitdefender qua user interactie en interface niet al te best vind. Je moet haast gokken of een optie aan of uit staan door het UI element terwijl de rest van de wereld standaardiseert op een checkbox. Tevens zijn er wat settings niet al te handig zoals de TLS interceptie wat standaard aanstaat of dat Thunderbird mailbox directories niet standaard uitgesloten worden van on-access scanning (noodzakelijk ivm performance). De notificaties word je ook gek van, maar zijn ook uit te zetten.

Daarna heb je een prima antivirus voor bijna nop :)

[ Voor 45% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:53:
Aanbiedingslink doet het prima hoor :)
Op mijn tablet niet, maar dat zal dan wel een browserprobleem zijn :)

Edit: inderdaad, op de laptop werkt de link wel gewoon, ook in de UK. Ook netjes omgerekend naar GBP.
Overigens was ik nog cheaper door niet BIS te pakken maar de basis Antivirus voor 27 euro/3jr/3pc.
(zie smvs in "[Virusscanners] Discussietopic deel 4")

Het verschil in functionaliteit is m.i. marginaal.

Moet wel zeggen dat ik Bitdefender qua user interactie en interface niet al te best vind. Je moet haast gokken of een optie aan of uit staan door het UI element terwijl de rest van de wereld standaardiseert op een checkbox. Tevens zijn er wat settings niet al te handig zoals de TLS interceptie wat standaard aanstaat of dat Thunderbird mailbox directories niet standaard uitgesloten worden van on-access scanning (noodzakelijk ivm performance). De notificaties word je ook gek van, maar zijn ook uit te zetten.

Daarna heb je een prima antivirus voor bijna nop :)
Klopt, de interface is niet ideaal. Ik heb uiteindelijk IS genomen omdat het voor mijn moeders computer was en er een Noordzee tussen mij en die computer zit bij problemen ;) .

Aangezien moeders betaalt... :+

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 14-03-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
Hij is inmiddels up and running. Werkt perfect. De download link uit de mail gaf wel een 404, maar dankzij de eerder geposte link gewoon een andere installer gedownload.

Zou de realtime bescherming van Malwarebytes Anti Malware Premium nu nog nodig zijn? Voorheen had ik Microsoft Security Essentials draaien, dus het leek me wel handig iets extra's te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
JohnHeroHD schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 21:16:
Zou de realtime bescherming van Malwarebytes Anti Malware Premium nu nog nodig zijn?
Zou ik niet doen, gaat alleen maar tegenwerken.
1 realtime protectie is voldoende, zeker als je bepaalde dingen gaat overlappen (malware scanner in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Rukapul schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:30:
Je hoeft niet eens de trialversie te downloaden. Als je in de support / FAQ kijkt onder het kopje installeren voor meer / andere machines dan vind je een pagina met directe links.

edit:
http://www.bitdefender.co...nstallation-kit-1330.html
En hier kun je verifieren wat de laatste versie is:
http://forum.bitdefender.com/index.php?showtopic=54669

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

daffie82 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:15:
[...]

Zou ik niet doen, gaat alleen maar tegenwerken.
1 realtime protectie is voldoende, zeker als je bepaalde dingen gaat overlappen (malware scanner in dit geval).
Alleen gaat dat niet op voor MalwareBytes, die is juist specifiek voor het draaien naast een AV. (Ik draai hem hier probleemloos naast Eset en Bitdefender)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
Tomba schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:10:
[...]

Alleen gaat dat niet op voor MalwareBytes, die is juist specifiek voor het draaien naast een AV. (Ik draai hem hier probleemloos naast Eset en Bitdefender)
Naast een AV ok. Maar toch niet naast een alles in 1 pakket zoals Bitdefender Total Security?
Dat is echt overkill IMO. Draai dan een sandboxie in de plaats als je toch nog extra veiligheid wil inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

daffie82 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:33:
[...]

Naast een AV ok. Maar toch niet naast een alles in 1 pakket zoals Bitdefender Total Security?
Dat is echt overkill IMO. Draai dan een sandboxie in de plaats als je toch nog extra veiligheid wil inbouwen.
Bij Eset en Bitdefender is het verschil tussen AV en IS met name de firewall, das geen functionaliteit van MalwareBytes dus ik ben het niet eens met je opmerking :)
Sandboxie is allemaal leuk en aardig maar die gaat je niet redden van drive by downloads, mailvirussen en malafide websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Heb nu een aantal weken MS Essentials draaien. Onder indruk hoe weinig je lastig gevallen wordt met pop-ups of berichten dat je moet updaten.
Het is zelf zo stil dat ik me afvraag of het programma wel alle virussen herkent. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
Tomba schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:39:
[...]

Bij Eset en Bitdefender is het verschil tussen AV en IS met name de firewall, das geen functionaliteit van MalwareBytes dus ik ben het niet eens met je opmerking :)
Sandboxie is allemaal leuk en aardig maar die gaat je niet redden van drive by downloads, mailvirussen en malafide websites.
Malafide websites draaien in je sandbox, dus begrijp niet waarom dit je niet zou beschermen. Nadat de sandbox dicht is, wordt alles immers verwijderd. Daarboven draai je toch gewoon een goede hostfile, dan kom je uberhaupt niet op malafide websites.
En mijn mail client staat ook in de sandbox, dus mailvirussen ben ik ook tegen beschermd.
Geen idee wat drive by downloads zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Jolke schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:43:
Heb nu een aantal weken MS Essentials draaien. Onder indruk hoe weinig je lastig gevallen wordt met pop-ups of berichten dat je moet updaten.
Het is zelf zo stil dat ik me afvraag of het programma wel alle virussen herkent. :P
Dat laatste vraag je je terecht af ;) MS heeft door de band genomen de laagste detectierate van alle AV pakketten. Zie de in dit topic veel aangehaalde testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Niemand die nog dit gezien heeft? http://kassa.vara.nl/tv/a...nner-is-het-best/speel/1/

Met als tweaker in de studio: Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Nee niet gezien, is het de moeite? Kassa heeft zo'n hoog Consumentenbond gehalte dat ik niet zomaar hun keuze zou volgen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
hahaha, ik moet altijd wel lachen om dat soort tests: dat zag ik gisteren ook met de nieuwe variant van CTB locker: slechts 3 van de 57 virusscanners hielden het tegen.

En dat zie je wel vaker met de echt gevaarlijke uitbraken: slechts een paar houden dat tegen op day 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:46:
[...]

Nee niet gezien, is het de moeite? Kassa heeft zo'n hoog Consumentenbond gehalte dat ik niet zomaar hun keuze zou volgen eerlijk gezegd.
Kijk het ook niet standaard, wel als er een keertje een vergelijkend warenonderzoek bij zit die interessant genoeg is.
Voor de test werden de software bestookt met kwaadwillende virussen om te kijken hoe ze reageerden. "Kaspersky en Bitdefender kwamen als duidelijke winnaars daaruit. G-DATA, McAfee en ESET doen het goed. De gratis virusscanners doen het niet zo goed."

Microsoft stelt teleur
"Microsoft Windows 8 heeft een ingebouwde virusscanner (Defender) die tijdens de test behoorlijk door de mand viel. Tijdens de test bleek dat deze scanner bijna geen bescherming gaf. De ingebouwde virusscanner van Windows 8 stelt teleur. Het is gewoon niet veilig", zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond.

Wat is de beste koop?
"De beste koop doe je met de gratis scanner van Avira. Wil je echt waar voor je geld dan zijn ESET en G-DATA de beste virusscanners. McAfee eindigt net daaronder, maar is wel €30 duurder”, zegt De Jong.
Niks nieuws onder de zon in dit topic lijkt me zo. Ik ga op den duur AVG eruit gooien, irritante pop-ups om maar geld af te troggelen. Of dan doen ze een scan: er kan [insert hoeveelheid ruimte aan opslag] vrijkomen. Klik hier om de rommel op te ruimen. Hebben ze daar een ander pakket voor. En nergens is er maar een optie om zulke spam-meldingen uit te vinken.

Begon zelf met Norton, MCAfee, Microsoft Essentials, Bitdefender tot de gratis actie-serial verliep, AVG nu, dadelijk maar eens Avira proberen. Sinds ik weinig verschil merk tussen betaalde en gratis pakketten vind ik een AV als freeware wel fijn, scheelt toch weer geld die ik kan besteden aan een nieuwe game o.i.d. Anders gezegd: ik vind betaalde opties verrekte weinig extra features bieden en/of betere bescherming.
oheng schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:17:
[...]
hahaha, ik moet altijd wel lachen om dat soort tests: dat zag ik gisteren ook met de nieuwe variant van CTB locker: slechts 3 van de 57 virusscanners hielden het tegen.

En dat zie je wel vaker met de echt gevaarlijke uitbraken: slechts een paar houden dat tegen op day 0.
Dit dus ook. Waarom flink geld lappen als 9 v/d 10 toch door de mand vallen en/of niet meteen klaar staan met een patch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Joosie200 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:35:
[...]

Niks nieuws onder de zon in dit topic lijkt me zo. Ik ga op den duur AVG eruit gooien, irritante pop-ups om maar geld af te troggelen. Of dan doen ze een scan: er kan [insert hoeveelheid ruimte aan opslag] vrijkomen. Klik hier om de rommel op te ruimen. Hebben ze daar een ander pakket voor. En nergens is er maar een optie om zulke spam-meldingen uit te vinken.

[...]
Ik heb laatst eens voor de grap Norton geprobeerd. Voorop gesteld: ik heb een bijzonder diepgewortelde haat tegen virusscanners. Ik zie amper verschillen tussen virussen en virusscanners. Afgelopen weken ook weer 2 virusscanners die je systeem om zeep hielpen...

Maar goed, ik Norton NIS testen (verse W7 64 bit, 4GB RAM, vrijwel kaal):

- Installatie pakket is 200MB
- Registratie vereist om te testen, matig.. Als je je voor ieder programma moet registreren, ben je de hele dag bezig, als leek zijnde.
- Update niet automatisch, moest 1e keer handmatig updaten
- Updates zijn 350MB
- Installeren van NIS + updates duurde een kwartier, en dan een foutmelding omdat hij "de servers" niet kon stoppen. Reboot.
- Installatie een of andere patch, weer 5 minuten verder. NIS vraagt of ik "WSCSTUB" even wil afsluiten (meermalen).
- Opstarttijd is nu 10 seconden langer, van 50 seconden naar 60 seconden. Helaas na 1 minuut toch weer veel HDD activiteit van NIS.
- Slechts 12 Symantec services erbij, en 2 processen, dat is niet veel voor Norton begrippen
- Melding: Norton werkbalk is weg, opnieuw installeren, werkt echter in zowel Firefox en Chrome beide niet
- Melding: Identity Safe is toegevoegd aan Chrome, maar uitgeschakeld (werkt dus ook niet)
- Melding: widevinecdmadapter is veilig
- Melding: pepflashplayer.dll is veilig
- Melding: Updater.exe is veilig
- Melding: Updater.exe is (alweer) veilig
- Melding: intensief schijfgebruik door Process Explorer (dit programma schrijft helemaal niet naar de HDD)
- Melding: etc, etc
- wat handig dat NIS mij meldt welke bestanden op de wereld allemaal veilig zijn! Geniaal: een pratende virusscanner.
- En toen begon het false positives te regenen toen ik in mijn map met utilities zat, en was het wel weer klaar, eraf die troep.
- Na de-installatie liet hij niet veel rommel in de registry achter, maar wel veel bestanden op de HDD + nog een stuk of 20 directory's met submappen.

Wat een troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over Kassa uitzending.

Ze zeggen dat gratis AV pakketten minder goed zijn. Ook de presentatrice blijft hameren op het kopen van een AV. Mensen zijn gewoon niet goed ingelicht of ze hebben zelf financieel voordeel bij het aanprijzen van bepaalde betaalde pakketten. Ze leveren namelijk nergens het bewijs dat de gratis varianten niet goed zijn. Enkel de popups kunnen irritant zijn dat is helemaal correct. Voor wat betreft beveiliging kan ik een blik opentrekken waaruit blijkt dat de bekende gratis AV pakketten prima scoren in real-time bescherming.

Het advies van de Consumentenbond:
3. McAfee - complete crap, duur en scoort altijd slecht. Waarom ze die aanraden is me een raadsel.
2. ESET - prima.
1. G-Data - ben ik niet zo mee bekend.

Waar is Kaspersky en Bitdefender?
oheng schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:17:
[...]

Welke drie?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2015 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Eset, Kaspersky, en een van de Chinese scanners, quiong ofzo? Misschien 360?
En dat was 3 uren nadat de email binnenkwam ongeveer.
Na 4 uren vonden Hitman Pro en Avast hem ook.

De vorige grote CTB locker infectie (via bol.com email), toen vonden MSSE en Hitman Pro hem meteen. (en Malwarebytes zeer snel daarna)

Overigens moeten zip bestanden maar geblokkeerd worden. Of minimaal de .exe daarin.

[ Voor 42% gewijzigd door oheng op 18-03-2015 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jolke schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:43:
Ik draai zelf altijd:

Microsoft Security Essentials
Emet 5.X
Malwarebytes Anti-Malware Premium

Deze combinatie is lekker lightweight maar biedt in mijn ogen een toch afdoende bescherming. Op mijn werk gebruiken we Kaspersky 10 Enterprise maar wat haat ik dat pakket zeker als je dat spul ook nog eens moet beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Tja, MSSE heeft lichtjaren voorsprong op de andere AV pakketten qua gebruiksvriendelijkheid. Overigens, over de Kassa uitzending: waarom noemde Joost alleen Java als beveiliging risico, en niet ook Adobe Flash en Reader, en Silverlight?
En er werd net gedaan alsof een AV scanner virussen buiten de deur houdt. Dat is onzin; een virusscanner is een doekje voor het bloeden, als de AV ingrijpt is het virus al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silverlight wordt automatisch geblokkeerd voor zover ik weet. Deze moet je per site handmatig toestemming verlenen. Verder snap ik het ook wel want die andere plugins zijn minder ernstig dan Java, lekken worden gedicht en de meeste hebben Flash nodig voor een optimale internet ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

oheng schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:04:
als de AV ingrijpt is het virus al binnen.
Daar is de realtime beveiliging toch voor? Verbindingen worden al verbroken voordat een geïnfecteerd bestand uberhaupt de pc kan benaderen. Bijv tijdens het downloaden, of door de verbinding met zulke sites te verbreken voordat ernaartoe is genavigeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
The Inquisitor schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 21:31:
[...]

Daar is de realtime beveiliging toch voor? Verbindingen worden al verbroken voordat een geïnfecteerd bestand uberhaupt de pc kan benaderen. Bijv tijdens het downloaden, of door de verbinding met zulke sites te verbreken voordat ernaartoe is genavigeerd
Een gedownload bestand kan alleen gescand worden als het in het computer geheugen zit (RAM of HDD, maakt niet uit).

En real time monitoring houdt geen blocklists bij voor websites (dat doet de webshield of hoe dat maar heet)
Je kunt bijvoorbeeld ook de Adbock Plus subscriptions gebruiken:
https://adblockplus.org/nl/subscriptions
Of een Hosts file manager / DNS oplossing (zelf geen fan van grote hosts files)
Etc.
En alle webbrowsers hebben al ingebouwde block lists.
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 21:27:
Silverlight wordt automatisch geblokkeerd voor zover ik weet. Deze moet je per site handmatig toestemming verlenen. Verder snap ik het ook wel want die andere plugins zijn minder ernstig dan Java, lekken worden gedicht en de meeste hebben Flash nodig voor een optimale internet ervaring.
Er zijn uitbraken geweest waarbij Silverlight toestemming niet nodig was, waarschijnlijk door een lek.
En in Adobe Flash en Reader zitten ook aan de lopende band lekken die worden gebruikt om malware te verspreiden. En misschien nog wel het ergste is dat het updaten van Adobe net zo krakkemikkig gaat als bij Java. Handmatig, lange interval checks, meeleveren van reclame troep.

En ik ben nu al een paar maanden aan het testen hoe firefox draait zonder Flash, en dat gaat verbazingwekkend goed. Firefox is nu véél sneller, en behalve op Facebook mis ik Flash niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
oheng schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:16:

En ik ben nu al een paar maanden aan het testen hoe firefox draait zonder Flash, en dat gaat verbazingwekkend goed. Firefox is nu véél sneller, en behalve op Facebook mis ik Flash niet.
Ik heb Flash plugin altijd op "ask to activate" in pale moon.
Is dit hetzelfde effect? Gaat m.i. ook zeer snel, maar sinds ik dit al een hele tijd zo ingesteld heb, is het moeilijk vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
daffie82 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 01:26:
[...]

Ik heb Flash plugin altijd op "ask to activate" in pale moon.
Is dit hetzelfde effect? Gaat m.i. ook zeer snel, maar sinds ik dit al een hele tijd zo ingesteld heb, is het moeilijk vergelijken :)
In principe wel, als het "onmogelijk" is om Flash aan te roepen voor een website, ben je veilig. Tenzij je hem voor bepaalde websites altijd op always enabled hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
360 total security heeft sinds kort een superstrakke 'essentials' versie, en de normale full versie natuurlijk. Beiden net zo gratis en super goed.

Zo hield het als een van de eerste, zoals hierboven geschreven, een nieuwe variant van CBT locker tegen. Geweldig gratis product!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
xFeverr schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:01:
360 total security heeft sinds kort een superstrakke 'essentials' versie, en de normale full versie natuurlijk. Beiden net zo gratis en super goed.

Zo hield het als een van de eerste, zoals hierboven geschreven, een nieuwe variant van CBT locker tegen. Geweldig gratis product!
Nog even het VirusTotal rapport even opgezocht voor de KPN factuur email / CTB Locker:
https://www.virustotal.co...2033/analysis/1426503894/

Niet slecht. 360 is zeker een AV om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er al wat meer duidelijk over het verdienmodel van 360 total security? There's no such thing as a free lunch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram91
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-08 19:45
oheng schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 23:53:
[...]

Nog even het VirusTotal rapport even opgezocht voor de KPN factuur email / CTB Locker:
https://www.virustotal.co...2033/analysis/1426503894/

Niet slecht. 360 is zeker een AV om in de gaten te houden.
Wel typisch om te zien dat bij de laatste analyse nog steeds 25 van de 57 scanners het niet detecteren.
Bor schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:53:
Is er al wat meer duidelijk over het verdienmodel van 360 total security? There's no such thing as a free lunch.
Qihoo (de maker van 360) is in China een groot internetbedrijf, ze verdienen geloof ik vooral geld met advertenties op hun Chineze site(s).
Het is mij niet bekend of en hoe ze gebruikersdata van AV gebruikers hiervoor verzamelen.

[ Voor 35% gewijzigd door bram91 op 20-03-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
bram91 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 23:09:

Wel typisch om te zien dat bij de laatste analyse nog steeds 25 van de 57 scanners het niet detecteren.
Waaronder Norman, Comodo en Panda.
Toch niet van de minste.

Ik was van plan die 360 essential toch eens te proberen. Dus eerst Avira Free eraf gegooid en reboot. Toen dacht ik : waarom zou ik eigenlijk uberhaupt een AV installeren?
Ik gebruik al bijna 15 jaar pc's en volgens mij heb ik nog NOOIT een AV mij horen vertellen dat ik een virus of iets dergelijks heb. En ik heb altijd een AV actief gehad.
Ik ga maar zoals oheng gewoon geen AV gebruiken.
Sandboxie, Hosts file en af en toe eens MBAM manueel draaien lijkt me voldoende.
(pale moon browser met flash en java inactief trouwens)

[ Voor 48% gewijzigd door daffie82 op 20-03-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
Waarschijnlijk heeft 360 die cryptolocker zelf gemaakt en weten ze daarom zo goed hoe ze hem moeten stoppen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram91
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-08 19:45
daffie82 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 23:22:
[...]

Waaronder Norman, Comodo en Panda.
Toch niet van de minste.

Ik was van plan die 360 essential toch eens te proberen. Dus eerst Avira Free eraf gegooid en reboot. Toen dacht ik : waarom zou ik eigenlijk uberhaupt een AV installeren?
Ik gebruik al bijna 15 jaar pc's en volgens mij heb ik nog NOOIT een AV mij horen vertellen dat ik een virus of iets dergelijks heb. En ik heb altijd een AV actief gehad.
Sandboxie, Hosts file en af en toe eens MBAM manueel draaien lijkt me voldoende.
Ik geloof dat Comodo trouwens alles wat onbekend is sandboxt, dus die zou misschien alsnog beschermen.

Lijkt me toch niet slim, er zijn genoeg virusscanners die op een niet al te oud systeem nauwelijks impact hebben. En een virus is echt niet altijd alleen door veilig gedrag te voorkomen, laat staan PUPs.

[ Voor 6% gewijzigd door bram91 op 21-03-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
xFeverr schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:01:
Dank voor de tip! Vond die speedup en clean functies eigenlijk al een beetje irritant. Er zijn andere programma's die dit beter kunnen. Heb gelijk deze lite versie geïnstalleerd, en het werkt prima. Gelukkig heeft ook deze versie de mogelijkheid om de Bitdefender en Avira engine te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
[...]

Ik zou ook eens proberen of je zonder Flash kunt. En de Java plugin disablen als het kan (hoewel die bij iedere update weer terugkomt).
Tevens zijn Unchecky en een adblocker wel aan te raden. En alle gedownloade bestanden even uploaden naar Virustotal met hun tool:
https://www.virustotal.co...tions/virustotal-uploader

Adobe Reader vervangen door sumatraPDF. Silverlight ook eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
[...]
Ik zou dan toch iets laten draaien, want waarom ook niet? Ik heb het dus wel is gehad dat iemand mij een documentje moest doorgeven, via USB, en zodra die hem inplugde stond 360 op z'n achterste poten. De persoon in kwestie schrok er ook van want die wist dit ook niet, en hem dan ook blij gemaakt door het van zijn USB te mikken.

En zo zijn er nog wel een paar dingen die ik kan vertellen. Je zou maar is een slechte dag hebben, en even niet opletten. Dit klinkt als: "ik rijd altijd zo goed, een gordel heb ik niet nodig hoor! En zonder licht rijden lukt me ook wel in het donker, want ik let zo goed op"

2 ogen zijn er beter dan 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
xFeverr schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:44:
[...]

Ik zou dan toch iets laten draaien, want waarom ook niet? Ik heb het dus wel is gehad dat iemand mij een documentje moest doorgeven, via USB, en zodra die hem inplugde stond 360 op z'n achterste poten. De persoon in kwestie schrok er ook van want die wist dit ook niet, en hem dan ook blij gemaakt door het van zijn USB te mikken.
Het juiste antwoord hierop moet zijn: niet zomaar vreemde USB sticks in je systeem doen.
En niet: je moet een AV installeren. Want het is puur geluk dat je AV het tegenhield.

Het is natuurlijk wel zo dat een AV ook voor problemen kan zorgen, dus je moet echt een goede reden hebben om een AV te installeren. Een AV houdt een zeker risico in; false positives, systeembestanden verwijderen, internet problemen veroorzaken, traagheid, hogere stroomverbruik en hardware slijtage, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
xFeverr schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:44:
[...]

En zo zijn er nog wel een paar dingen die ik kan vertellen. Je zou maar is een slechte dag hebben, en even niet opletten. Dit klinkt als: "ik rijd altijd zo goed, een gordel heb ik niet nodig hoor! En zonder licht rijden lukt me ook wel in het donker, want ik let zo goed op"
Je zegt het zelf al: een AV is geen preventie, maar een manier om de schade te beperken (gordels).
Om de beruchte auto analogie te gebruiken: ik ben meer voor preventie: autolichten aan, ABS, je banden een goed profiel, goed uitkijken als je oversteekt, afstand houden, etc.

Want dat soort dingen zijn lichtjaren belangrijker dan autogordels of airbags (virusscanners). Komt daar nog bij dat een AV echt grote nadelen heeft voor je systeem, zoals ik hierboven al heb getypt.
Als een AV 100% van de virussen tegenhield, dan had je nog een punt, maar dat is bij lange na niet zo.
En bovendien: als je de uploader van Virustotal gebruikt voor downloads, en af en toe een handmatige scan doet met een van de vele scanners (ene keer Hitman, andere keer TDDSkiller, dan weer Adwcleaner, etc), is dat beter dan alleen maar 1 virusscanner gebruiken.

Ik ben dan ook niet geheel tegen het gebruik van virusscanners, maar wel tegen het klassieke gebruik van AV's: 1 actieve virusscanner gebruiken, en verder niet. Zeker voor de écht gevaarlijke virussen is dat vrijwel zinloos. Dat bewijst iedere cryptoware uitbraak keer op keer.

[ Voor 4% gewijzigd door oheng op 21-03-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
oheng schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:11:
Ik zou ook eens proberen of je zonder Flash kunt. En de Java plugin disablen als het kan (hoewel die bij iedere update weer terugkomt).
Tevens zijn Unchecky en een adblocker wel aan te raden. En alle gedownloade bestanden even uploaden naar Virustotal met hun tool:
https://www.virustotal.co...tions/virustotal-uploader

Adobe Reader vervangen door sumatraPDF. Silverlight ook eraf halen.
Thanks voor de tips oheng.
Alles van java is disabled in pale moon. Flash staat op "ask to activate", gebruik dit toch wel af en toe.
Adblocker gebruik ik niet meer, vond ik te vertragend werken. Gebruik nu hostsman met subscripties op : MVPS hosts, Peter Lowe's adservers list en Malware domain list.
362 KB is de hosts file nu : via hostsman kan je ook allerlei kleine dingen doen om je hosts file te verkleinen (comments deleten, alle ip's omzetten naar 0.0.0.0, etc...)
Ik download alleen installers van de officiele websites. Dus nooit van Softonic, Cnet of crap like that.
Ik draai altijd pale moon + Fossamail in een sandbox (sandboxie). Enkel files die ik er handmatig uithaal blijven bewaard.
Silverlight heb ik niet en ik gebruik Foxit Reader ipv Adobe.
Dat is het zo een beetje :)

Voor de gebruikers van 360 : kan je dit ook gebruiken zonder de real-time protectie?
Zo zou ik af en toe zelf handmatig een scan kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
daffie82 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:40:
[...]
Voor de gebruikers van 360 : kan je dit ook gebruiken zonder de real-time protectie?
Zo zou ik af en toe zelf handmatig een scan kunnen uitvoeren.
Yes, essentials versie downloaden en via het grote schild linksboven de boel uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oheng schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:59:
[...]
Het juiste antwoord hierop moet zijn: niet zomaar vreemde USB sticks in je systeem doen.
En niet: je moet een AV installeren. Want het is puur geluk dat je AV het tegenhield.

Het is natuurlijk wel zo dat een AV ook voor problemen kan zorgen, dus je moet echt een goede reden hebben om een AV te installeren. Een AV houdt een zeker risico in; false positives, systeembestanden verwijderen, internet problemen veroorzaken, traagheid, hogere stroomverbruik en hardware slijtage, etc
Dat is klinkklare onzin natuurlijk. Ook met niet vreemde usb sticks of andere zaken loop je risico. Er zijn bijvoorbeeld zelfs meerdere gevallen bekend waarbij malware al in de fabriek op apparatuur is geplaatst. Hoger stroomverbruik en hardware slijtage? Laat me niet lachen. Van traagheid merk je ook niets op een modern systeem. Dat excuus gaat al tijden niet meer op. Bovendien zijn de risico's die je noemt ook aanwezig (en mogelijk groter) wanneer je juist geen anti malware maatregelen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
Bor schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:23:
Van traagheid merk je ook niets op een modern systeem. Dat excuus gaat al tijden niet meer op.
En dit is ook klinkklare onzin.
Dan raad ik je aan om al je real time protectie zooi, adblocker zooi e.d. eens voor de gein te verwijderen.
Gebruik je PC dan eens een weekje zonder die programma's.
En ja, zelfs op een snel systeem met SSD merk je het verschil.
Kan zijn dat het voor jou nog snel genoeg is, maar het is wel degelijk vertragend. Zowel in explorer als je van de ene map naar de andere gaat als tijdens web browsing.
JIJ merkt het misschien niet, maar dat wil niet zeggen dat andere het niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:34:
[...]

En dit is ook klinkklare onzin.
Dan raad ik je aan om al je real time protectie zooi, adblocker zooi e.d. eens voor de gein te verwijderen.
Gebruik je PC dan eens een weekje zonder die programma's.
En ja, zelfs op een snel systeem met SSD merk je het verschil.
Kan zijn dat het voor jou nog snel genoeg is, maar het is wel degelijk vertragend. Zowel in explorer als je van de ene map naar de andere gaat als tijdens web browsing.
JIJ merkt het misschien niet, maar dat wil niet zeggen dat andere het niet merken.
Het verschil is op een modern systeem met voldoende geheugen en een SSD niet tot nauwelijks merkbaar. Natuurlijk verschilt dit per product maar het is zeker mogelijk een anti virus product te draaien zonder daar hinder van te ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
Tja, wat is hinder natuurlijk...
Net die 360 installed. Bleef al hangen bij installatie proces. PC handmatig moeten uitzetten (iets wat ik normaal NOOIT hoef te doen).
Eens een PC scan laten uitvoeren. Een serie van 20 false positives (avira + bitdefender engine ook aangezet).
Tja, is maar wat je niet hinderlijk noemt natuurlijk....
Ohja: geen virus uiteraard volgens 360 (behalve die reeks false positives)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Bor schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:23:
[...]

Dat is klinkklare onzin natuurlijk. Ook met niet vreemde usb sticks of andere zaken loop je risico. Er zijn bijvoorbeeld zelfs meerdere gevallen bekend waarbij malware al in de fabriek op apparatuur is geplaatst. Hoger stroomverbruik en hardware slijtage? Laat me niet lachen. Van traagheid merk je ook niets op een modern systeem. Dat excuus gaat al tijden niet meer op. Bovendien zijn de risico's die je noemt ook aanwezig (en mogelijk groter) wanneer je juist geen anti malware maatregelen neemt.
Je leest mijn comments niet goed. Ik zeg: het gebruik van een realtime AV is inferieur aan het gebruik van preventie maatregelen. En virusscanners slaan geregeld op hol, met 100% CPU, ook met quad codes. En ik zie vaak hoog CPU gebruik als de realtime engine de email of p2p mappen probeert te scannen. Ik zeg niet dat het ALTIJD gebeurt, met IEDERE AV... Net zoals je OS die gesloopt wordt: ook dat gebeurt niet continue met alle AV's.

Edit: geen AV draaien is natuurlijk alleen een optie voor bijvoorbeeld Tweakers, maar het is wel zo dat alleen MSSE gebruiksvriendelijk genoeg is. Alleen bij MSSE hebben zelfs de grootste digibeten geen problemen of dingen die ze niet snappen.

Edit2: en bovendien; je begint ineens over "een modern systeem" wat is dat voor vaag begrip? En een zeer groot gedeelte van de mensen heeft geen "modern systeem". Moeten ze maar iets nieuws kopen zodat ze een AV kunnen draaien?

[ Voor 18% gewijzigd door oheng op 21-03-2015 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
daffie82 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:29:
Net die 360 installed. Bleef al hangen bij installatie proces. PC handmatig moeten uitzetten (iets wat ik normaal NOOIT hoef te doen).
Eens een PC scan laten uitvoeren. Een serie van 20 false positives (avira + bitdefender engine ook aangezet).
Okee, dat is echt bijzonder teleurstellend. Ik zou 360 ook nog testen, maar dit soort verhalen belooft niet veel goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben nu aan het tikken op de laptop waar ik BitDefender op heb gezet, en ik moet wel zeggen dat het een aantal irritante features standaard aanzet. Groene vinkjes bij Google zoektochten, een toolbar in Chrome. Ik haat software die allerlei dingen default aanzet, en waar je flink moet zoeken hoe die rommel weer uitgezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
gambieter schreef op zondag 22 maart 2015 @ 01:09:
Ik ben nu aan het tikken op de laptop waar ik BitDefender op heb gezet, en ik moet wel zeggen dat het een aantal irritante features standaard aanzet. Groene vinkjes bij Google zoektochten, een toolbar in Chrome. Ik haat software die allerlei dingen default aanzet, en waar je flink moet zoeken hoe die rommel weer uitgezet moet worden.
Tja.... En dit soort onnozele dingen, gekoppeld aan 1 feit..... Want waarvoor heb je een AV nou echt? Het antwoord is simpel: tegen cryptoware (of verlies van data), en financiële schade. Dat zijn de 2 ergste dingen die je kan overkomen op een systeem.

En dan kijk je naar mijn Virustotal rapport van de KPN email CTB locker.... Het enige waarvoor die AV's nou voor bedoeld zijn.... en ze falen massaal.

Wat een flop, die virusscanners. Virusscanners zijn echt zinloos. 6% kans dat ze een cryptolocker tegenhouden, en dat was bij de vorige grote uitbraak (de bol.com email CTB Locker) precies hetzelfde... ook 3 van de 57 die hem tegenhield. Waarvoor heb je een virusscanner als ze dit soort primaire dingen niet eens kunnen tegenhouden??? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je je kruistocht tegen virusscanners nu even elders gaat doen? Dit topic is voor discussie over virusscanners, niet over de noodzaak voor een virusscanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:01
gambieter schreef op zondag 22 maart 2015 @ 01:09:
"Protect against phishing" en "Protect against fraud" zijn ook aanraders om uit te schakelen. Ingeschakeld vertragen ze het browsen enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
gambieter schreef op zondag 22 maart 2015 @ 01:22:
Als je je kruistocht tegen virusscanners nu even elders gaat doen? Dit topic is voor discussie over virusscanners, niet over de noodzaak voor een virusscanner.
Een discussie of virusscanners nog wel relevant zijn in deze tijd lijkt me anders aardig belangrijk en ontopic.

Maar misschien is het wel offtopic. Weet je dan van een topic waar dit wel relevant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Open zelf een topic. Maar probeer dan een wat gebalanceerdere openingspost te maken met voors en tegens, niet de felle eenzijdige visie die je nu uitstraalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
gambieter schreef op zondag 22 maart 2015 @ 01:28:
Open zelf een topic. Maar probeer dan een wat gebalanceerdere openingspost te maken met voors en tegens, niet de felle eenzijdige visie die je nu uitstraalt :)
Nee, ik zie niet in hoe ik een argument voor iets zou kunnen maken dat in hun (betaalde) fundamentele functie zo ontzettend faalt. Het is voor mij klaar en glashelder, ik hou er over op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Ontopic dan:

Apple heeft alle (?) anti virusscanners uit de iOS app store verwijderd, kom ik nu net achter:
http://www.macrumors.com/...irus-apps-from-app-store/
Nou kon je volgens mij geen malware of virus krijgen op iOS. Maar op gejailbreakte devices wel. En de antivirus scanners waren wel bruikbaar als extra horde om te voorkomen dat je geen andere OSsen besmette; de virusscanners op iOS scanden bijv. email bijlages en Dropbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
Xyrr schreef op zondag 22 maart 2015 @ 01:23:

"Protect against phishing" en "Protect against fraud" zijn ook aanraders om uit te schakelen. Ingeschakeld vertragen ze het browsen enorm.
Yep, had ik hier ook al eens gemeld. Dat programma timmert je systeem zo kreupel, niet te geloven.
Maar goed, ik ga er ook over ophouden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oheng schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 17:43:
[...]

Edit2: en bovendien; je begint ineens over "een modern systeem" wat is dat voor vaag begrip? En een zeer groot gedeelte van de mensen heeft geen "modern systeem". Moeten ze maar iets nieuws kopen zodat ze een AV kunnen draaien?
Ik draai Bitdefender op een i7 860 met SSD en 8GB geheugen. Geen overdreven high end systeem tegenwoordig meer. Ook op een Probook met i5 en SSD is de aanwezigheid van de virusscanner amper merkbaar. De SSD maakt hierin een groot verschil.

Het enige wat ik uit heb staan is de search advisor. Dat is nou net een onderdeel die het browsen wel merkbaar vertraagd omdat elke url naar een cloud oplossing gestuurd moet worden voor verificatie.

Ik zal 360 binnenkort een beter testen en kijken of te achterhalen is waar het verdienmodel op is gebaseerd. Het gebruik van 3rd party engines is doorgaans ook niet gratis voor een anti-virus producent.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 22-03-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Bor schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:53:
[...]

Ik draai Bitdefender op een i7 860 met SSD en 8GB geheugen. Geen overdreven high end systeem tegenwoordig meer. Ook op een Probook met i5 en SSD is de aanwezigheid van de virusscanner amper merkbaar. De SSD maakt hierin een groot verschil.

Het enige wat ik uit heb staan is de search advisor. Dat is nou net een onderdeel die het browsen wel merkbaar vertraagd omdat elke url naar een cloud oplossing gestuurd moet worden voor verificatie.

Ik zal 360 binnenkort een beter testen en kijken of te achterhalen is waar het verdienmodel op is gebaseerd. Het gebruik van 3rd party engines is doorgaans ook niet gratis voor een anti-virus producent.
Ja een SSD ja. Maar kijk wat voor systeem je kunt kopen voor "een paar 100 euro": geen SSD te bekennen helaas, tenzij je ergens richting de 1000 of hoger gaat.

Die 360 is op papier wel mooi, scant ook met de definities van Avira en Bitdefender, beide zijn zeer goed. Misschien is Hitman Pro vergelijkbaar; die gebruikt Bitdefender Emsisoft (sp) en Kaspersky. Echter Hitman is niet realtime.
De ervaringen van Daffie hierboven beloven niet veel goeds.

Het is allemaal erg teleurstellend, geen enkel product is echt asshole proof. Eigenlijk zou je iets moeten hebben dat bestanden volautomatisch upload naar virustotal.com of jotti.org. En dan niet meteen dingen verwijderen bij 1 hit natuurlijk, maar dat pas doen bij 5 hits ofzo. En bij iedere hit 1 waarschuwing weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb even een vraagje over 360 Total security. Deze heeft zogenaamde Online shopping protection. Enig idee wat er dan beschermt wordt? Je banktransactie? Of meer? Als ik in Internet explorer naar Marktplaats ga dan wordt 'ie actief, in Chrome gebeurt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
daffie82 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:29:
Ja, dat blijven hangen bij de instalatie is best vreemd. Dat hoort hij natuurlijk Miet te doen, en dat heeft het bij mij tot nu toe ook niet gedaan.

Over die false positives: weet je dat zeker? Er is namelijk een 'upload unknown files' scherm, die onbekende bestanden voor je kan uploaden naar de cloud. Ben je daarin niet verward? Ook is het zo dat hij snelkoppelingen waarvan het doel niet meer bestaat in het lijstje zet. Onder thread staat dan 'system distortion'... Natuurlijk niet echt een virus, maar je zou het eerder kunnen opvatten als false positive

(Hoewel ik je natuurlijk graag geloof dat je PC schoon is, doet het eerst niet kunnen installeren van een virusscanner en daarna 15 'false positives' me juist denken aan mallware. Maar dat is gewoon puur afgeleid van je tekst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
xFeverr schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:14:

Ja, dat blijven hangen bij de instalatie is best vreemd. Dat hoort hij natuurlijk Miet te doen, en dat heeft het bij mij tot nu toe ook niet gedaan.

Over die false positives: weet je dat zeker? Er is namelijk een 'upload unknown files' scherm, die onbekende bestanden voor je kan uploaden naar de cloud. Ben je daarin niet verward? Ook is het zo dat hij snelkoppelingen waarvan het doel niet meer bestaat in het lijstje zet. Onder thread staat dan 'system distortion'... Natuurlijk niet echt een virus, maar je zou het eerder kunnen opvatten als false positive

(Hoewel ik je natuurlijk graag geloof dat je PC schoon is, doet het eerst niet kunnen installeren van een virusscanner en daarna 15 'false positives' me juist denken aan mallware. Maar dat is gewoon puur afgeleid van je tekst)
Ja dat weet ik zeker :)
Dat uploaden dat wist ik ja, heb ik ook gedaan.
Trust me, zijn allemaal false positives.
Bijvoorbeeld bestanden om een mkv bestand om te zetten naar een Blu-ray ready ISO bestand. Dat zag hij als een virus. Of een programma om makkelijk mappen te maken met een link naar een ander locatie : ''Link shell extension'' heet dat programma.
Maar goed, op zich kan ik daar nog mee leven. Na de eerste scan zet je die gewoon op ignore.
Maar ik heb een paar dingen aangepast in de automatische protectie en ik ga eens kijken of het vertragend werkt. Ik wil hem wel een kans geven.
En als hij me uiteindelijk toch niet bevalt installeer ik MSE.
Zal straks als ik thuis ben eens posten welke settings ik precies heb ingesteld.
musicfreak schreef op zondag 22 maart 2015 @ 16:55:
Ik heb even een vraagje over 360 Total security. Deze heeft zogenaamde Online shopping protection. Enig idee wat er dan beschermt wordt? Je banktransactie? Of meer? Als ik in Internet explorer naar Marktplaats ga dan wordt 'ie actief, in Chrome gebeurt dat niet.
Geen idee, ik heb het afgezet in ieder geval.
Ik zou niet weten wat mijn AV moet doen om mij te beschermen tijdens Online shopping.
Ik doe sowieso alleen maar online shopping op sites die ik ken en vertrouw. En dat bovendien nog eens in een sandbox.
Wat ik niet ken en waar ik het nut niet van inzie gaat gewoon UIT.

[ Voor 19% gewijzigd door daffie82 op 23-03-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
daffie82 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:10:

Zal straks als ik thuis ben eens posten welke settings ik precies heb ingesteld.
360 TS Essential dus voor de duidelijkheid :
Scan compressed files in full scan : AAN (dat dit standaard uit staat slaat ook nergens op IMO)
File type to be monitored : exe + doc (hoeft niet constant alles te lopen scannen)
Protection mode : CUSTOM :

- 1 layer privacy protection :
"keylogger blocking" : AAN, webcam : UIT (heb er namelijk geen)
- 1 layer internet protection :
"downloaded file scan" : AAN, "malicious website blocking" (doe ik zelf, bedankt) : UIT + "online shopping protection" (gaat 360 mijn saldo checken ofzo?) : UIT
- 6 layer system protection :
"scan file when opened" (te intensief) : UIT + "scan file when saved" (te intensief) : UIT + "network threat blocking" (heb ik firewall software+hardware voor): UIT
"Bitdefender + Avira Engine" : AAN, "USB drive protection" : AAN, "file system protection" : AAN, "registry protection" : AAN, "malicious behaviour blocking" (wat het precies doet weet ik niet) : AAN

Dit werkt voorlopig wel goed, geen vertragingen merkbaar.

Pagina: 1 ... 12 ... 34 Laatste