Joosie200 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:35:
[...]
Niks nieuws onder de zon in dit topic lijkt me zo. Ik ga op den duur AVG eruit gooien, irritante pop-ups om maar geld af te troggelen. Of dan doen ze een scan: er kan [insert hoeveelheid ruimte aan opslag] vrijkomen. Klik hier om de rommel op te ruimen. Hebben ze daar een ander pakket voor. En nergens is er maar een optie om zulke spam-meldingen uit te vinken.
[...]
Ik heb laatst eens voor de grap Norton geprobeerd. Voorop gesteld: ik heb een bijzonder diepgewortelde haat tegen virusscanners. Ik zie amper verschillen tussen virussen en virusscanners. Afgelopen weken ook weer 2 virusscanners die je systeem om zeep hielpen...
Maar goed, ik Norton NIS testen (verse W7 64 bit, 4GB RAM, vrijwel kaal):
- Installatie pakket is 200MB
- Registratie vereist om te testen, matig.. Als je je voor ieder programma moet registreren, ben je de hele dag bezig, als leek zijnde.
- Update niet automatisch, moest 1e keer handmatig updaten
- Updates zijn 350MB
- Installeren van NIS + updates duurde een kwartier, en dan een foutmelding omdat hij "de servers" niet kon stoppen. Reboot.
- Installatie een of andere patch, weer 5 minuten verder. NIS vraagt of ik "WSCSTUB" even wil afsluiten (meermalen).
- Opstarttijd is nu 10 seconden langer, van 50 seconden naar 60 seconden. Helaas na 1 minuut toch weer veel HDD activiteit van NIS.
- Slechts 12 Symantec services erbij, en 2 processen, dat is niet veel voor Norton begrippen
- Melding: Norton werkbalk is weg, opnieuw installeren, werkt echter in zowel Firefox en Chrome beide niet
- Melding: Identity Safe is toegevoegd aan Chrome, maar uitgeschakeld (werkt dus ook niet)
- Melding: widevinecdmadapter is veilig
- Melding: pepflashplayer.dll is veilig
- Melding: Updater.exe is veilig
- Melding: Updater.exe is (alweer) veilig
- Melding: intensief schijfgebruik door Process Explorer (dit programma schrijft helemaal niet naar de HDD)
- Melding: etc, etc
- wat handig dat NIS mij meldt welke bestanden op de wereld allemaal veilig zijn! Geniaal: een pratende virusscanner.
- En toen begon het false positives te regenen toen ik in mijn map met utilities zat, en was het wel weer klaar, eraf die troep.
- Na de-installatie liet hij niet veel rommel in de registry achter, maar wel veel bestanden op de HDD + nog een stuk of 20 directory's met submappen.
Wat een troep.