Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Verwijderd
NVIDIA DirectX 11 Technology Demonstrations at GDC (Hi-res screenshots)
- In the DirectX 11 hair demonstration, long flowing hair is realistically simulated, created and rendered on the GeForce GTX 480 using its unique parallel tessellation engines. By moving the model and applying a simulated breeze, the hair billows and cascades naturally with accurate physical properties. The demo shows how realistic hair will soon be possible in computer games.
- Their DirectX 11 "Island" demo depicts a large scene that includes terrain and water with realistic, physically simulated waves. The terrain uses DirectX 11 tessellation and supports both static and dynamic tessellation. Very little data is sent to the GPU-with default settings the GPU creates 11 million primitives out of 20,000 that it gets from the application.
At maximum tessellation settings the simulation can draw nearly 1.6 billion triangles per second. The demo runs at over 40 frames per second on NVIDIA’s next-generation GeForce GTX 480 GPU.
- The grass demonstration portrays up to 3.5 million blades of grass billowing and waving in the wind. Simulations like this put NVIDIA’s next-generation GPU to the test as it renders up to 48 million triangles in a single frame. This simulation also uses DirectX 11 tessellation to deliver more detail when viewing the grass up close.
http://www.techeye.net/ha...rmi-is-naked-and-pictured
[ Voor 18% gewijzigd door luckyjan op 15-03-2010 07:51 ]
Dus het zou nu 275 watt zijn. Dat is inderdaad niet in de buurt van de eerder gedachte 300. De HD5970 verbruikt iets van 280-285 met een TDP van 295 watt. Dus hij zou dan rond de 260-270 kunnen zitten. Maar dat is nog steeds veel in vergelijking met de 5970. Dat is immers een Dual GPU kaart met 2GB aan geheugen chips.March 12, 2010
Nvidia world iconIF YOU WANT to learn about Nvidia's Tesla and GTX480 cards at GDC, don't ask Nvidia, it has problems with the truth. The real story is found with the users, and they have interesting things to say about the upcoming card's upward bound TDP.
If you recall, the official story is that the card, in it's cut down and underclocked version, pulls 225W. That number, along with stunningly poor performance, has lead to some notable backpedaling. If that isn't bad enough, some sources at GDC told SemiAccurate that Nvidia jacked up the TDP by 50W last week without warning.
We will be the first to admit we were wrong about the TDPs of the cards. At CES we said the GTX480s shown there were pulling 280W, something Nvidia vehemently denied. Engineers beavering away at the things Dear Leader thinks are important, like the style of the wheels on his Ferrari, have been pulled off to work on cards for some unfathomable reason. Working hard, they have managed to reduce the TDP of the cards 5W to 275W. Yeah, Nvidia finally admitted that the card is the burning pig anyone who has used one knows it is.
There are two problems here, one internal and one external. The internal one is that this is a big flag saying Nvidia admits defeat and has no hope of fixing the problems that plague the chip. Nvidia can't get the power to a reasonable level, and that is the end of it. The only way to get numbers of chips to salable quantities is to jack power through the roof to mask the broken architecture, so that is what it is doing.
More problematic is what about the OEMs? Officially raising the TDP three weeks before launch by a very substantial 50W is massively stupid. Nvidia just can't do this to OEMs without causing them lots of pain. For high end desktops with lots of space, that can be worked around, but if the system is a little closer to the edge, 20+ percent more TDP can have a profound and negative effect on cooling.
Even worse, think about all the companies that make Fermi based Tesla cards. If you put four in a system, and Nvidia jacks TDP 50W per card, that is 200W more you have to dissipate. Three weeks before launch, your cases are built and in a warehouse, your cooling system is finished, and you don't have time to change things, much less test them. 200W is a lot in a 2U server case. 21 of these in a 42U rack is an added 4.2kW that you need to dissipate, roughly 3 hair dryers on full blast.
Then there are the laptops. I feel bad for those guys, first Bumpgate, now this. There is no way you can redesign a laptop cooling system in six months, much less three weeks. Silly ODMs, no cookie, but you will probably be blamed by Nvidia PR for 'screwing up' so badly.
In the end, Fermi is turning into a running bad joke. You have to wonder about how many high margin orders will be shown the door when word of this leaks out. Nvidia might be "Oak Ridged" a few more times yet.S|A
Dus ik ben benieuwd wat de reviews straks kunnen melden over het verbruik. En of Charlie het goed heeft gehad.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
"At maximum tessellation settings the simulation can draw nearly 1.6 billion triangles per second. The demo runs at over 40 frames per second on NVIDIA’s next-generation GeForce GTX 480 GPU."
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 10:30 ]
Geforce GTX 480 aims for €450 price
Shops might go higher
It is quite natural that the most famous and yet delayed chip called Fermi won’t be cheap but it turns out that it won't be that expensive either.
People have expected single GPU Geforce GTX 480 to end up at close to $600 or €600 in Europe after tax but it turns out that the amount Nvidia wants for its new high end card should be closer to €450.
Note that high demand might easily make shops push this price even further but Nvidia's suggested retail price should end up around €450 including VAT. Higher prices will be reserved for some dual card that is supposed to come in the next few months.
Since most available Radeon 5870 cards are selling at €375 and higher, we believe that Nvidia's price is quite OK, and some partners have told us that Nvidia might have plenty of cards to launch on the 27th.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Hoeveel gaat die dan wel niet verbruiken"Higher prices will be reserved for some dual card that is supposed to come in the next few months."

Dit is zeer goed mogelijk, heb recentelijk nog een PM ontvangen van een nvnews gebruiker die me vertelde dat nvidia stock aan het opbouwen is geweest zoals ze bij de befaamde 8800GT kaart zouden hebben gedaan vooraleer deze te launchen ..."and some partners have told us that Nvidia might have plenty of cards to launch on the 27th."
Goh.. dat is misschien wat nVidia je wil laten geloven "more than enough" en "everyone that wants one will get one" maar als je de werkelijke aantallen hoort.. Laten we maar zeggen dat het me zou verbazen als er bij de launch meer dan 150 kaarten in nederland in de verkoop gaan, het zou best wel eens minder kunnen zijn. Volgens mij is de launch voorraad in China zelfs beperkt tot 300 stuks (1 op 5 verhouding 480/470) en is de verhouding in Europa richting 1 op 2 of 1 op 3.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:55:
Dit is zeer goed mogelijk, heb recentelijk nog een PM ontvangen van een nvnews gebruiker die me vertelde dat nvidia stock aan het opbouwen is geweest zoals ze bij de befaamde 8800GT kaart zouden hebben gedaan vooraleer deze te launchen ...
Ik krijg dat soort PM's ook. en dat zijn de mensen die altijd roepen "(in Maart 2009) GT300 is klaar!" "in Mei (2009) krijgen we de kaart te zien!" "Hij komt voor Cypress!" "nVidia vertelde me net dat ze in Q4 gaan launchen" "Nee echt, in 2009 komt hij op de markt." "Januari, je zult verbaasd zijn over de enorme performance" "Op de CeBit zul je worden weggeblazen"
Schoolvoorbeeld van nVidia marketing, als je maar hard en vaak genoeg iets roept gaan je schoothondjes het vanzelf lekker hard en vaak doorblaffen.
[ Voor 36% gewijzigd door neliz op 15-03-2010 11:16 ]
Ja heel leuk die FPS maar waar mee kunnen we het vergelijken ? Ik ben wel benieuwd wat de 5870 in die benshmark doet.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:14:
Het ziet er inderdaad naar uit dat de GTX'en redelijk wat gaan verbruiken (althans als we de gelekte informatie mogen geloven) maar de vraag is ook of het verbruik dan wel gerechtvaardigd is. Als je die GDC pictures en cijfers ziet lijkt het me alvast indrukwekkend wat ie allemaal kan
"At maximum tessellation settings the simulation can draw nearly 1.6 billion triangles per second. The demo runs at over 40 frames per second on NVIDIA’s next-generation GeForce GTX 480 GPU."
De HD5870 kost nu 375 door de winkels. Hij hoort +- 300 te zijn. Als je dit door trekt zou de GTX480 dus een 475-525 euro gaan kosten. De Performance zal bepalen of het een goede prijs is. Maar 100-150 euro duurder is een groot verschil. Dichter bij HD5970 prijzen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Dus jij gaat ervan uit dat ze nog niets in stock hebben, in feite zijn dan alle geruchten en speculaties (@ stroomverbruik etc..) sowieso fout of ?Jejking schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:11:
Als je voorraad opbouwt vanaf niks, dan denk ik ook niet dat je ongelofelijk veel overhoudt. I stick to paperlaunch, afgaande op wat ik weet van diverse bronnen.
@Neliz,
True, ik geloofde het dan ook niet maar aangezien ze vandaag bij fudzilla dan weer claimen dat volgens enkele partners er voldoende kaarten bij de launch aanwezig kunnen zijn dacht ik dat het misschien nog wel kon kloppen
Nuja we zullen het allemaal binnenkort weten ... spannend
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 11:22 ]
mooie prijs? ligt aan de prestaties lijkt me. als de 480 niet veel beter presteerd als de 5870 lijkt me die 75 euro extra niet echt de moeite waard voor een kaart die er anders uitziet en duidelijk meer verbruikt.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:55:
Best nog wel een mooie prijs me dunkt. Dan zal de GTX 470 wellicht rond de 350-370€ liggen ?
Dit is zeer goed mogelijk, heb recentelijk nog een PM ontvangen van een nvnews gebruiker die me vertelde dat nvidia stock aan het opbouwen is geweest zoals ze bij de befaamde 8800GT kaart zouden hebben gedaan vooraleer deze te launchen ...
en de gtx470 die als het goed is (volgens de geruchten) tussen 5850 en 5870 zal gaan presteren en net zo duur word als de 5870? dat geld zou ik er ook niet voor over hebben hoor. niet als er naar mijn idee een beter alternatief is vanaf de ati kant.
Het "voordeel" bij nvidia is dat ze meer kunnen vragen voor minder omdat er nvidia op staat en het groen is.
en de 8800GT was ook niet al te best verkrijgbaar in het begin (ook door de grote vraag natuurlijk)
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Verwijderd
Ik denk niet dat er een 495 uitkomtHigher prices will be reserved for some dual card that is supposed to come in the next few months.
some partners have told us that Nvidia might have plenty of cards to launch on the 27th.

[ Voor 43% gewijzigd door neliz op 15-03-2010 12:18 ]
Inderdaad. ALS die 275 watt klopt. zal de GTX470 nog steeds iets van 200 watt verbruiken. Dat 2x op een kaart is wel erg extreem. Ik vraag me af of je dat als nVidia zijnde moet willen. Je moet veel coolen dus misschien ook een high speed fan gebruiken wat dus meer herrie maakt. En wellicht heb je dan nog steeds geen super temps.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:35:
bij fuad moet je altijd tussen de lijnen lezen
[...]
Ik denk niet dat er een 495 uitkomt
[...]
Die HD5970 OC kaarten gaan ook over de 350 watt heen. (richting de 400).
Edit:
@neilz that thing looks huge
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 15-03-2010 13:05 ]
26/27 Maart, afhankelijk van waar je woont..M4gick schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:58:
Pfft al die "gelekte" foto's, ik denk haast dat ze dat expres doen, maar weet iemand ongeveer de datum dat hij uit komt? Want volgens mij was het wel ergens in maart..

26 maart is de datum waarop volgens mij de NDA's vervallen, dus ernaM4gick schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:58:
Pfft al die "gelekte" foto's, ik denk haast dat ze dat expres doen, maar weet iemand ongeveer de datum dat hij uit komt? Want volgens mij was het wel ergens in maart..
De 275W voor de GTX480, als ze waar zijn, zijn echt wel heel jammer, Nvidia verliest het dan wel heel dik van ATi in deze ronde. En dan zijn er nog genoeg mensen die dan een GTX480 kopen omdat ie groen is, en van Nvidia komt

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Vergeet niet dat de 5870 zo duur is geworden door het gebrek aan competitie. Als de GTX480 iets sneller is dan de 5870 (en laten we daar even vanuit gaan), dan zie ik de prijs van de 5870 binnen een maand weer dalen naar het niveau van de introductie. Dan is het verschil al ruim €100. Indien nodig kan ook die prijs hoogst waarschijnlijk nog een stukje omlaag.superwashandje schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:31:
[...]
mooie prijs? ligt aan de prestaties lijkt me. als de 480 niet veel beter presteerd als de 5870 lijkt me die 75 euro extra niet echt de moeite waard voor een kaart die er anders uitziet en duidelijk meer verbruikt.
helemaal als je bedenkt dat de adviesprijs van de GTX480 slechts €50 lager is dan de 5970.Darkasantion schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:10:
[...]
26 maart is de datum waarop volgens mij de NDA's vervallen, dus erna
De 275W voor de GTX480, als ze waar zijn, zijn echt wel heel jammer, Nvidia verliest het dan wel heel dik van ATi in deze ronde. En dan zijn er nog genoeg mensen die dan een GTX480 kopen omdat ie groen is, en van Nvidia komt. Hartstikke jammer, want AMD is, kijkend naar de prestatie per watt in het high-end segment veel beter bezig dan Nvidia met hun "groene" kaarten.
klopt inderdaad maar ook door de slechte verkrijgbaarheid...het ligt niet helemaal aan het gebrek aan competitie.Edmin schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:16:
[...]
Vergeet niet dat de 5870 zo duur is geworden door het gebrek aan competitie. Als de GTX480 iets sneller is dan de 5870 (en laten we daar even vanuit gaan), dan zie ik de prijs van de 5870 binnen een maand weer dalen naar het niveau van de introductie. Dan is het verschil al ruim €100. Indien nodig kan ook die prijs hoogst waarschijnlijk nog een stukje omlaag.
het lijkt mij daarintegen wel logisch (vanuit een bedrijfs oog/standpunt) dat de prijs van de 5870 zo hoog kan blijven als nvidia veel meer vraagt voor ietsjes betere prestaties met veel hoger verbruik.
ik bedoel: waarom zou ati de prijs verlagen naar introductieprijzen als de 5870 sowieso al "veel" minder kost en "iets" minder presteerd. maar dat zal allemaal vooral afhangen van hoe groot het prestatie en prijs verschil gaat worden denk ik.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Wtf? Is die nou zo heet geworden dat de IHS gesmolten is?
[ Voor 0% gewijzigd door spNk op 15-03-2010 14:42 . Reden: typo ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Denk zelf dat de prijs wel afgesteld zal worden op ati, verbruik ligt hoger maar als de prestaties ook hoger liggen is dat niet het grootste probleem, en als je een i7 op 4,2ghz (me2) hebt lopen lijkt het me een beetje vergezocht om naar het verbruik van high-end kaarten te kijken.
Misschien een van de eerste GPU's die een tijd stof lag te happen?Astennu schreef op maandag 15 maart 2010 @ 15:08:
Maar dan nog waarom zijn die dingen zo vies ?
[ Voor 53% gewijzigd door Sunny op 15-03-2010 16:38 ]
flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
Nee want het is een A3?TeamxSunnYx schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:38:
Misschien een van de eerste GPU's die een tijd stof lag te happen?
Natuurlijk is dat wat vergezocht, maar als de keus hebt tussen een kaart die 90 Watt meer verbruikt om misschien 10~15% meer prestatie te leveren dan de andere, terwijl die stroomvreter ook nog eens €75,- duurder is, lijkt me de logische keuze vrij duidelijk. HD5870 in dat geval. Maar we zullen het wel zien op 26 maartVerwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:37:
Ik kan niet wachten tot de 26ste, ben zo benieuwd wat die kaarten nu precies gaan doen.
Denk zelf dat de prijs wel afgesteld zal worden op ati, verbruik ligt hoger maar als de prestaties ook hoger liggen is dat niet het grootste probleem, en als je een i7 op 4,2ghz (me2) hebt lopen lijkt het me een beetje vergezocht om naar het verbruik van high-end kaarten te kijken.
Bedenk me net trouwens dat die 90Watt betekent dat de GTX480 50% meer stroom zou verbruiken dan de HD5870, zou Nvidia dat dys bedoelen met hun +60% meer dan Cypress
Nee joh, de chip heeft gewoon de str... gegeten die Nvidia over hem heeft geroepen, maar werdt er zelf al misselijk vanTeamxSunnYx schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:38:
[...]
Misschien een van de eerste GPU's die een tijd stof lag te happen?
Engadget: NVIDIA's 3DTV Play finally solves the HDMI 1.4 gap for 3D Vision
Blijkbaar zal je nu ook "gewoon" naar je 3D televisie effectief in 3D kunnen kijken met behulp van je nVidia kaart zolang deze zich houdt aan de hdmi standaard.Beetje verrassend weliswaar want nu laat nVidia zijn gebruikers zelf de optie op buiten de vendor-lock-in te gaan (remember die optie van 120hz scherm + shutterglass brilletjes?).
In principe kan je éénmaal die driver er is dan zelf gaan kiezen voor welke 3D technologie jij wilt gaan.
Zelf voor 3D games houdt niets je tegen om het te spelen op je TV ipv de nVidia 3D technologie te gebruiken op je pc scherm.
Misschien is deze zet er ook gekomen omdat de verkoop van de nVidia 3D technologie toch niet echt super succesvol was en ATI/AMD met een concurrerende open technologie aankomt.
(Hoewel ik iets pas echt open vind als het beheerd word door een onafhankelijk orgaan, en dan nog .. zoals we zagen/zien bij directX liefst nog een orgaan dat moeilijk of niet beïnvloedbaar is)

Als die picture de waarheid is heeft nvidia een probleem.
A: Idle temp (34 graden) @ 79% fan speed (op die 2 amp fan vroe-vroe-vroe....VRA-VRA-VRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAPPPP - whiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii)
B: multi-texturing test in 3dm06 is de helft van een 5870 of 2/3de van een GTX285.
C: Single-texturing test in 3dm06 ligt tussen een 4890 en GTX285
D: Erg hoge systeem temperatuur (warme lucht.)
[ Voor 57% gewijzigd door neliz op 15-03-2010 17:10 ]
En dan te bedenken dat er hier een Core i7 op 4Ghz gebruikt is. Als je een HD5870 koppelt aan een Core i7 op 4Ghz, dan haalt deze ook met gemak 25K in 3DM06.neliz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:59:
[afbeelding]
A: Idle temp (34 graden) @ 79% fan speed (op die 2 amp fan vroe-vroe-vroe....VRA-VRA-VRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAPPPP - whiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii)
B: multi-texturing test in 3dm06 is de helft van een 5870 of 2/3de van een GTX285.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
@ beneden, wat moet ik daar zien? Madmaxnl vergeleek de resultaten met Vantage Performance charts... terwijl het hier over 3DMark06 gaat, vandaar mijn post, maar hij heeft 't al zelf door
[ Voor 105% gewijzigd door Paprika op 15-03-2010 17:22 ]
Zie Neliz zijn post...Paprika schreef op maandag 15 maart 2010 @ 17:19:
Vantage != 3DMark06...?
verder ziet er er idd niet erg best uit, maar het lijkt me ook sterk dat nVidia met een gpu komt die in sommige gevallen langzamer is als hun vorige top kaart
Hello there
De test is genomen met een resolutie van 1920 bij 1200... Als ik 3dmark06 draai, dan is de resolutie standaard 1280x1024. Zou dat een lage score kunnen verklaren?neliz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:59:
[afbeelding]
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Verwijderd
nop, verbeter als ik fout ben maar dit zijn synthetische benchmarks waar resolutie niks uitmaaktHerman87 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:00:
[...]
De test is genomen met een resolutie van 1920 bij 1200... Als ik 3dmark06 draai, dan is de resolutie standaard 1280x1024. Zou dat een lage score kunnen verklaren?
Omdat je het zo aardig vraagt, fout!.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:09:
[...]
nop, verbeter als ik fout ben maar dit zijn synthetische benchmarks waar resolutie niks uitmaakt
AMD Nieuwsdiscussie
Ten eerste, nV zal nooit een nieuwe topkaart op de markt brengen die slechter presteert dan hun vorige topkaart,
Ten 2e lijkt het mij onlogisch dat ze de fan standaard op 79 procent zetten, want een kaart mag toch wel boven de 50 graden uit komen? mijn 4850 is idle zelfs 83graden
Je zit fout. Het maakt weldegelijk iets uit, alleen is 06 nogal gevoelig voor rauwe CPU power. Waar deze computer (ALS het echt is) zat van heeft.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:09:
[...]
nop, verbeter als ik fout ben maar dit zijn synthetische benchmarks waar resolutie niks uitmaakt
Ik heb ATITrayTools aan laten staan, dus iets lagere FPS
5870 liep op 1030/1300, Q9550 op 3.88Ghz, en display settings heb ik via CCC op gebalancerd gezet.
Score totaal is 20.5K, 5.6K voor de CPU, 8.2K voor SM2, en 9.7K voor SM3.0
half fout.. synthetische tests (texturing etc.) zijn resolutie onafhankelijk aangezien hun totale doorvoer wordt getest.. andere tests (game tests) ondervinden hier wel invloed van.Jejking schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:33:
[...]
Je zit fout. Het maakt weldegelijk iets uit, alleen is 06 nogal gevoelig voor rauwe CPU power. Waar deze computer (ALS het echt is) zat van heeft.
Edit; interessanter is om dezelfde test @ dezelfde CPU speed @ 1920x1200 + 8xAA en 16xAF te draaien. Dan scoort de HD5870 17700. (En in CF 25000
[ Voor 56% gewijzigd door Format-C op 15-03-2010 19:09 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
da's een beetje een lage score, 17K, mensen halen al bijna 20K met een Phenom II @3.6Ghz.!Format-C schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:06:
Een HD5870 scoort in 3DMark06 op 1280x1024 icm een i7 @ 4GHz 24670.
Edit; interessanter is om dezelfde test @ dezelfde CPU speed @ 1920x1200 + 8xAA en 16xAF te draaien. Dan scoort de HD5870 17700. (En in CF 25000)
http://www.youtube.com/wa...1kW_SHALs&feature=channel
(en nu hopen dat je er geen reviews van 6 maanden oud bij gaat halen)
[ Voor 6% gewijzigd door neliz op 15-03-2010 19:24 ]

Ik heb hem al maanden niet gedraaid. Zou kunnen dat de drivers wat beter zijn nu.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
GTX480Cuda Cores
GTX 400 series pas te koop in April
(zou ik nog meer "slecht" nieuws kunnen vinden voordat iemand anders post?)[ Voor 45% gewijzigd door neliz op 15-03-2010 20:11 ]
Verwijderd
Ze worden donderdag in Parijs uitgedeeld aan de pers (+ presentatie), een aantal mensen zullen het snel genoeg weten.neliz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:44:GTX480Cuda Cores
GTX 400 series pas te koop in April
(zou ik nog meer "slecht" nieuws kunnen vinden voordat iemand anders post?)
Verwijderd
@GTX 400 series in April artikelAlso, we received news about targeted prices for the parts, and they look quite competitive against six-month old ATI 5800 Series: according to the benchmarks leaked some time ago, GeForce GTX 470 will beat out HD 5850 and in some cases, even HD 5870 - for the price of HD 5850 - we were told that the ballpark figure is $299-349, while GTX 480 will run between $449-499.
Ik vind dit allemaal vrij positief klinken, let's hope for the best !Quite often we see NVIDIA push a driver to us at the last minute and it’s possible that this could happen with the GTX 400 series.
If performance numbers come out on an older driver it’s possible that performance won’t be as good and in turn could seal the fate of the new series before it’s even officially released.
hartverwarmend hoor, dat blinde vertrouwen. Maar denk jij niet dat nVidia graag alleen positief nieuws vermeld zou willen hebben?Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:33:
Ik vind dit allemaal vrij positief klinken, let's hope for the best !
"Don't mind (read mention) the artifacts."
Reviews zullen ongetwijfeld wel lovend worden. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de eerste echte gebruikers-ervaringen/reviews, of die van sites die niet langer op nVidia's lijstje van 'bevriende' reviewers staat.
Voorlopig verwacht ik er onder de streep eerlijk gezegd weinig van....
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Staan die dan nog op het vrienden lijstje van Nvidia? Dacht namelijk dat Anand er niet meer op stond namelijk.Help!!!! schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:08:
Ach, ik check Anand en HardOCP, dan heb ik wel een redelijk zuiver beeld van hoe goed die kaart is.
Voorlopig verwacht ik er onder de streep eerlijk gezegd weinig van....
Verwijderd
Mja dat één artikel waarin zogezegd de GTX 480 slechts 480 CUDA cores zou hebben ... hun bron :neliz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:59:
[...]
hartverwarmend hoor, dat blinde vertrouwen. Maar denk jij niet dat nVidia graag alleen positief nieuws vermeld zou willen hebben?
Dat is echt een klassieker hé, zo heb ik al veeeel recente geruchten gelezen ...If our multiple sources are to believe, GeForce GTX 480 is set to debut with 480 shader cores, a number that will certainly curb a lot of enthusiasm for the part.
Ik blijf erin geloven ^^ Ik ben absoluut geen blinde kerel hoor =p maar ik geef nvidia gewoon het voordeel van de twijfel zal ik maar zeggen
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 22:03 ]
Mocht ie stil & maar een euro of 50 duurder & 5-10% sneller zijn & redelijk koel zijn & niet al te slurpend zijn... dan is fermi natuurlijk al meteen een stuk leuker en geen fail (buiten de lolwut vertragingen).
[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 15-03-2010 22:10 ]
Overigens is het gerucht van 480 shaders niet geheel nieuw. BSN* is zelfs rijkelijk laat met zijn berichtgeving. De hartstochtelijk gehate Charlie heeft al wat vaker en wat langer door laten schemeren dat de GTX480 wel eens niet de 512 shader versie zou kunnen zijn. Overigens was hij niet de enige.
Verwijderd
GTX 480 ~ 20-30% sneller ~ €450
Als ik dit zie in de benches en ze zouden aan die prijzen verkocht worden, WIN. Het is duidelijk, ik verwacht er veel van dus de kans op fail is groot maar ik blijf positief
[ Voor 65% gewijzigd door Paprika op 15-03-2010 22:21 ]
Verwijderd
Maar goed, dit begint offtopic te gaan
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 22:26 ]
De sites die op de vrienden lijst staan en Nvidia te vriend willen houdenThe Source schreef op maandag 15 maart 2010 @ 22:41:
Kreeg vanmorgen de EU prijzen te horen van Fermi en die liggen in lijn met wat hier genoemd wordt. Geloof maar dat de NV marketing machine los gaat aangezien ze al lang niets meer te blaten hebben gehad. Er zullen veel "speciale" benchmarks komen om de pluspunten van Fermi naar voren te laten komen waarmee de gap met ATI aangetoond zal worden. Benieuwd hoeveel reviewers er voor gaan
Het zou wel lachen zijn als iemand deze keer ook weer de review guide leaked.The Source schreef op maandag 15 maart 2010 @ 22:41:
Kreeg vanmorgen de EU prijzen te horen van Fermi en die liggen in lijn met wat hier genoemd wordt. Geloof maar dat de NV marketing machine los gaat aangezien ze al lang niets meer te blaten hebben gehad. Er zullen veel "speciale" benchmarks komen om de pluspunten van Fermi naar voren te laten komen waarmee de gap met ATI aangetoond zal worden. Benieuwd hoeveel reviewers er voor gaan
Die zijn niet makkelijk te lekken, om die te bekijken moet je meeste bij Nvidia op de server inloggen en dan wordt alles qua screenshots, etc geblokeerd. Daarnaast staan die guides ook altijd vol met watermarks dus echt aantrekkelijk om deze te lekken is het niet.neliz schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 00:00:
[...]
Het zou wel lachen zijn als iemand deze keer ook weer de review guide leaked.
En wat is er tegen het maken van een screen dumpThe Source schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 00:19:
[...]
Die zijn niet makkelijk te lekken, om die te bekijken moet je meeste bij Nvidia op de server inloggen en dan wordt alles qua screenshots, etc geblokeerd. Daarnaast staan die guides ook altijd vol met watermarks dus echt aantrekkelijk om deze te lekken is het niet.
Maar er komt vanzelf wel boven water wat de "tips" van Nvidia deze keer zijn qua benchmarks, settings en drivers!
Verwijderd
New Optimus Profiles – Silence is Golden
- If you are the proud owner of an Optimus notebook we have a surprise for you. Your notebook is more up to date today than it was a few days ago. How so? Well, a few days ago we sent out the first profile updates for Optimus with over 30 new Optimus profiles, including some for upcoming games that haven’t even been released, like StarCraft II and Battlefield: Bad Company 2. (Note: To ensure the updates are working properly be sure to grab the latest Optimus driver from nvidia.com/optimus, it helps correct a profile merging issue some early systems were having)
- The new profile updates are another facet of Optimus that make its technology ‘just work.’ A profile tips off the system to the kind of application being used and which GPU makes the most sense for that application. Most types of applications are automatically detected by Optimus and do not need a profile. However certain applications rely on profiles to help determine the right graphics system.
- Profiles are updated frequently to ensure new applications are leveraging the NVIDIA GPU. Optimus notebooks receive updates automatically, silently, and in the background – no annoying prompts or notifications to deal with. The update process works similarly to how virus software keeps their database of virus definitions up-to-date. This week the first Optimus update happened. And we’re going to keep making updates to help make your notebook keep getting better and better. All automatically and in the background.
Hey, de adviesprijs voor de HD5870 is gewoon 200,- hoorVerwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 22:16:
GTX 470 ~ HD 5870 ~ €350
GTX 480 ~ 20-30% sneller ~ €450
Neem een foto, typ de belangrijkste punten over. Ben ik ook al blijThe Source schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 00:19:
[...]
Die zijn niet makkelijk te lekken, om die te bekijken moet je meeste bij Nvidia op de server inloggen en dan wordt alles qua screenshots, etc geblokeerd. Daarnaast staan die guides ook altijd vol met watermarks dus echt aantrekkelijk om deze te lekken is het niet.
Wanneer mag ik de T.net review verwachten?Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:02:
[...]
Iedereen krijgt een reviewexemplaar, het is niet dat nVidia dus handpicked te werk gaat. Voor sommige mensen wordt het komend weekend erg leuk, aanstaande donderdag is het launch event voor de pers en gaan we naar huis met een GTX480.

[ Voor 48% gewijzigd door bwerg op 16-03-2010 09:04 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Verwijderd
Iedereen krijgt een reviewexemplaar, het is niet dat nVidia dus handpicked te werk gaat. Voor sommige mensen wordt het komend weekend erg leuk, aanstaande donderdag is het launch event voor de pers en gaan we naar huis met een GTX480.Edmin schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 00:17:
Ik reken er bijna op. Er is vast wel een site die een reviewexemplaar krijgt en nog een appeltje met NV te schillen heeft.
Dat dachten een aantal mensen met het Cypress press event ook, kijk eens wat voor een teleurstelling dat bleekVerwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:02:
Iedereen krijgt een reviewexemplaar, het is niet dat nVidia dus handpicked te werk gaat. Voor sommige mensen wordt het komend weekend erg leuk, aanstaande donderdag is het launch event voor de pers en gaan we naar huis met een GTX480.
Of gewoon slordig werk van de AM's in Engeland die drie kaarten hebben voor 10 reviewers.Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:30:
Nederland kreeg zijn kaarten, die aantal mensen waren vast niet belangrijk genoeg
Verwijderd
Kunnen we weer uitgebreide benchmarks verwachten net als met de HD58xx release?Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:02:
[...]
Zodra ik de GTX 4x0 binnen heb, laat ik al mijn andere taken uit mijn handen vallen als bakstenen, en ik ga testen totdat ik er bij neerval. Veel voorbereidend werk (andere videokaarten) is al gedaan, systeem staat klaar met een leeg pci-e x16 slot, met de cpu op 3,8GHz etc. Dus hopelijk krijg ik het voor elkaar om net zoveel benchmarks te posten als met de HD 5870-release. Hopelijk meer zelfs
Dat zij ontzettend tof zijn als je net zo'n uitgebreide review kan maken als met HD5870.Marc Rademaker schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:29:
Als het goed is krijgt inderdaad 'iedereen' een reviewexemplaar. Kan zijn dat enkele websites er meer krijgen, om 3D Surround te reviewen, het zou me in ieder geval niet verbazen. Nederland is helaas maar een klein pislandje, dus krijgen 'we' waarschijnlijk maar enkele kaarten, en dat betekent dan T.net en hw.info, lijkt me. Guru3D valt vaak onder een andere regio, vanwege het Engelstalige karakter.
Zodra ik de GTX 4x0 binnen heb, laat ik al mijn andere taken uit mijn handen vallen als bakstenen, en ik ga testen totdat ik er bij neerval. Veel voorbereidend werk (andere videokaarten) is al gedaan, systeem staat klaar met een leeg pci-e x16 slot, met de cpu op 3,8GHz etc. Dus hopelijk krijg ik het voor elkaar om net zoveel benchmarks te posten als met de HD 5870-release. Hopelijk meer zelfs
There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!
En toen kwam er een Ultra-1337-Power-OVER9000-Edition driver uit voor de 5870 (Marc Rademaker schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:29:
Veel voorbereidend werk (andere videokaarten) is al gedaan
Ga je ook BattleForge en/of Race Driver GRID erbij doen? (die vielen tot nu toe altijd wat meer naar ATi's kant toe)
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 16-03-2010 20:37 ]
Al een mooie selectie aan games klaar staan, zowel uit de NVidia review-guide als spellen die het goed doen met ATI?Marc Rademaker schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:29:
Veel voorbereidend werk (andere videokaarten) is al gedaan

Ik wil nou wel eens zien of de claims van "X% faster than the HD5870" alleen kloppen bij een select aantal spellen (of zelfs dat niet
[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 16-03-2010 20:37 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Als je dat niet voorelkaar hebt kun je nog 33 games hebben gebencht, maar het maakt de waarde van de review ineens een klap minder.
Exactly.Edmin schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:44:
Klopt, maar daarom zijn ze juist betrouwbaarder te noemen.
AMD's ATI 10.3a Catalyst Driver UpdateEdmin schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:38:
Sowieso benchen met Cat 10.3
Als je dat niet voorelkaar hebt kun je nog 33 games hebben gebencht, maar het maakt de waarde van de review ineens een klap minder.
Morgen te downloaden op http://underground.amd.com/.
Waarschijnlijk voor jou te laat, of heb je ze al....
In ieder geval leuk om als een vd eersten de langverwachte Fermi echt te kunnen testen
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
²Jejking schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:12:
Om eerlijk te zijn, can't wait! Ik ben toch wel erg benieuwd naar wat voor results Fermi neer gaat zetten. Zolang alles maar in een open environment (echt echt ECHT de laatste drivers en verschillende games) wordt getest, dan vind ik het prima.
Ben ook zeer benieuwd
Uiteraard testen we met 10,3, maar die heb ik al sinds eind februari ? Voor veel spellen maakt het trouwens niet zo HEEL veel uit hoor, alleen in sommige juist des te meer (2% is statistisch verwaarloosbaar, 10% niet).Paprika schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:35:
[...]
En toen kwam er een Ultra-1337-Power-OVER9000-Edition driver uit voor de 5870 ().
Ga je ook BattleForge en/of Race Driver GRID erbij doen? (die vielen tot nu toe altijd wat meer naar ATi's kant toe)
Battleforge hebben we nooit getest, vind ik persoonlijk niet interessant genoeg. GRID hebben we vervangen voor DiRT 2. Clear Sky wordt vervangen door Pripyat. HAWX blijft, omdat het GEEN shooter is.
Enkele spellen twijfel ik nog, shooters zijn vaak erg zwaar voor de pc, maar niet iedereen speelt alleen maar shooters. Maar goed, gaat om de grafische kracht, je kunt niet alles testen, en je kunt er redelijkerwijs vanuit gaan dat als videokaart X retesnel is in Crysis, Mass Effect er ook wel op zal draaien
Zo is AvP wel leuk om te doen. Metro 2033 wordt erg krap qua tijd. Bad Company 2 kan ik ook nog naar kijken. Als er iemand suggesties heeft, vooral doen
AvP heeft als een van de weinige games tesselation, maar voor de rest is dat verre van een imposante engine, maar de peformance impact van tesselation is dan wel interessant.Marc Rademaker schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:07:
[...]
Zo is AvP wel leuk om te doen. Metro 2033 wordt erg krap qua tijd. Bad Company 2 kan ik ook nog naar kijken. Als er iemand suggesties heeft, vooral doen
Voor de rest ben ik sterk voor Bad Company 2, een erg mooie en behoorlijk zware engine (Frostbite 1.5), die ook iets dx11 kan (soft shadowmap filtering), en zeer goed multithreading ondersteund en ook nog eens zeer veel gespeeld word.
There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!
En daarbij heb ik het gevoel dat veel mmorpgs's zoals bv Atlantica online meer I/O gebonden zijn ipv dat je GPU je limiteerd. Het is vooral bij het inladen/tevoorschijn komen van nieuwe niet te voorspellen textures/karakters dat je serieuse drops krijgt, waarna je fps weer enorm in de hoogte vliegt.. Ook bij lord of the rings online heb ik al gelezen dat een SSD installeren 10 keer meer effect kan hebben op je fps dan de allernieuwste gpu kopen..
Aan de andere kant bij Runes of Magic zag ik daadwerkelijk wel het verschil aan fps toen ik mijn 9800GT ging overklokken. Gemiddeld 20 fps omhoog wat dus verre van niets is (40-60 naar 60-80fps met pieken naar 96 toe).
Miserie is natuurlijk dat je geen ingebouwde testen hebt bij zon games
(PS dat is dan zonder extern geforceerde AA op 1680*1050 .. dus relatief gezien met 16*AA kan je mss wel nog een 5870 laten zweten vanaf er veel actie te zien valt op je scherm ;p)
Misschien dan maar benchmarken op de UT engine die ook vaak als engine bij aziatische MMORPG's wordt gebruikt ..
Imo als je dat wil doen ben je beter af met een aparte benchmark/review gericht op mmorpg games (kan wel succesvol zijn want telkens ik zo'n benchmarks zoek kom ik vaak enkel op een duitse site terecht die dan 1 testje heel snel heeft uitgevoerd ..)
Dit dan eerder in combinatie met mid-end kaarten (of zelfs low end) .
Maar bon buiten dat kan je mss je wagen aan een total war game. Die hadden ook veel driver issues in het begin en zover ik het verstond vragen die ook nogal veel van je grafische kaart. Spijtig genoeg heb je ook hier verre van dx11 support vrees ik
Het was een grapje (en niet gelinkt aan 10.3). Ik bedoelde het in de zin van: Alles al laten lopen buiten Fermi en dan op Fermi's release dag komt er een geheel hidden nieuwe driver, omdat ATi stiekem de 5*** kaarten op 80% heeft laten lopen (was dan dus ook niet serieus).Marc Rademaker schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:07:
[...]
Uiteraard testen we met 10,3, maar die heb ik al sinds eind februari ? Voor veel spellen maakt het trouwens niet zo HEEL veel uit hoor, alleen in sommige juist des te meer (2% is statistisch verwaarloosbaar, 10% niet).
Verder bedankt voor de reply
Verwijderd
De 10.3 die in feb uit kwam is (imo) nietdezelfde als de 10.3A die morgen uitkomt.Marc Rademaker schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:07:
[...]
Uiteraard testen we met 10,3, maar die heb ik al sinds eind februari ? Voor veel spellen maakt het trouwens niet zo HEEL veel uit hoor, alleen in sommige juist des te meer (2% is statistisch verwaarloosbaar, 10% niet).
PC Specs
[ Voor 13% gewijzigd door tomcatha op 17-03-2010 00:36 ]
Gewoon alle populaire engines/games testenMarc Rademaker schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:07:
[...]
Source engine(L4D 2),
UT3 engine(Mass Effect 2),
Ego engine(DiRT2),
Frostbite engine(BFBC 2),
IW4 engine(COD 6),
X-Ray engine(S.T.A.L.K.E.R. Call for Prypiat)
Dunia engine(Far Cry 2)
Cry engine 2(Crysis Warhead) en
Gamebryo engine(Fall Out 3)
3D Mark 06 van laag naar hoog de settings dus 3 standen maken zoals automatisch is bij 3D mark Vantage die ook leuk is om te testen in de 3(4) standen die er zijn.
Dan heb je een leuke benchmark set te pakken, de games die ik genoemd heb gebruiken de laatste versie van de genoemde engines dus is het logisch om die dan ook te gebruiken bij het benchen.
Dat zal wel komen doordat het niet tot de meest gespeelde spellen behoord (en grafisch vind ik het zelf ook niet zo veel ben ik bang, je ziet veel... maar ook heeeeeeel veel pixels/vierkantjes & bomen/struiken die half zweven, terwijl je bij bv Crysis toch ook behoorlijk ver kunt kijken (zoals hier), in mijn ogen een mooier detail hebt en het loopt nog beter ook, echter ben ik bang (en dit viel me zojuist te binnen) dat we zoiets indrect ooit (zeg een maand of 4-5 terug) behandeld hebbentomcatha schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 00:36:
waarom gebruikt niemand armed assault 2 voor benches?
Maar HardOCP zal Arma2 vast wel voor je behandelen
[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 17-03-2010 01:23 ]
Verwijderd
supreme commander 1.Marc Rademaker schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:07:
[...]
Battleforge hebben we nooit getest, vind ik persoonlijk niet interessant genoeg. GRID hebben we vervangen voor DiRT 2. Clear Sky wordt vervangen door Pripyat. HAWX blijft, omdat het GEEN shooter is.
Enkele spellen twijfel ik nog, shooters zijn vaak erg zwaar voor de pc, maar niet iedereen speelt alleen maar shooters. Maar goed, gaat om de grafische kracht, je kunt niet alles testen, en je kunt er redelijkerwijs vanuit gaan dat als videokaart X retesnel is in Crysis, Mass Effect er ook wel op zal draaien
Het is niet interressant voor een gamer die een zware game speeld zijn aankopen te berusten op games die hij niet speeld maar juist de andere kant op wijzen.
Nu heb ik een iNtel/nV PhysX bak en since gisteren een AMD DX11 bak. Dus mij maakt het niet zoveel uit.
Maar meeste gamer moeten een keuze maken met maar een GameRig.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Want de GTX480 zal meer verbruiken, duurder zijn, en het is nog maar de vraag of die kaarten goed kunnen overclocken, afgaand op de lange en hobbelige weg die de kaart heeft afgelegd om het licht te zien
Maar ik hoop dat Nvidia niet te strikt is met hun review-guide, ik zou het heel sterk van Nvidia vinden als zij de reviewers lekker los laten gaan, en dan gewoon toegeven dat ze deze keer hun beloftes niet waar konden maken. In de trend van, "Sorry, ook wij maken wel eens fouten".
Dit topic is gesloten.