Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:35:
5850's cripplen om er 5830's van te maken lijkt mij vreemd. De vraag naar 5850's is nog erg hoog en als yields al niet geweldig zijn is het zonde om cores te gaan cripplen terwijl er genoeg cores zouden moeten zijn die niet geschikt zijn voor een 5850 maar wel voor een 583
AMD doet het ook met hun CPU's dus het zou me niet verbazen als het bij GPU's ook gebeurt.
Aha. Dat is wel handig ja. De iets recentere 2560x1600 schermen hebben vaak al DP. Dus dat is dan ook niet zo erg.
KiLLaHeRTz schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:43:
[...]
High leakage, hoe kan dat nou bijdragen aan een betere overclock? Het lijkt mij dat er meer stroom verloren gaat, als er meer lekt, dus je hebt meer stroom nodig om hem werkend te houden = meer warmte = eerder T-max bereikt = slechtere OC?
Of zit ik er nu compleet naast?

Dat betekend vaak ook dat de goed tegen hoge voltages kunnen. Waardoor je met LN2 (waar cooling geen probleem is) Hogere clockspeeds kan halen. Low leakage parts halen op lagere voltages in verhouding wat hogere clockspeeds maar schalen niet goed mee als het voltage hoger wordt. Mijn 5850 bijvoorbeeld draait op 1.09v 900 en 1.16v 950 MHz maar zelfs met 1.25v of 1.3v krijg ik 1000 MHz niet lekker stabiel. Dit is een voorbeeld van een low leakage part.
Nu is dit geen garantie want er zijn altijd uitzonderingen. Maar zo werkt het ongeveer.
Als je van de laagste prijs uit gaat wel ja. Maar voor welke prijzen kun je er ook echt een krijgen ? 250 is erg moeilijk voor een 5850 meestal gaan ze voor 270-280 de deur uit. Dan is het verschil al een stukje groter. En het verbaast me niets als de HD5830 binnenkort wel iets gaat zakken.
Ja kan maar dan hoeven de clocks nog niet hoger te worden. Of kan de boel juist minder stabiel worden. Ik heb in het verleden K7 Bartons gehad die 2.3v deden maar ik heb er ook een gehad die niet verder wou dan 1.87v. Maar die haalde wel een hoge clockspeed voor dat voltage. Echter kwam ik qua clocks nooit zo hoog als de cpu die 2.3v kon hebben. Dus zo simpel is het helaas niet

Hier is wel ietsjes meer aan de hand want die 5830 draait ook op 1.19v. Wil je goed testen of je een high leakage part hebt moet je alle chips op gelijke voltages (en clockspeeds) testen en dan kijken welke het meeste verbruikt. Dan heb je een grote kans dat dat de chip is die het meeste lekt.
Inmiddels zijn er al drie 5970's done right:
-Asus Ares
-Sapphire 5970 OC
-XFX 5970 Black edition Eyefinity 6
Allemaal 850-1200 clocks.
Ik ben wel benieuwd naar een review van een van deze kaarten. En ik wil die HD5870 OC van Gigabyte wel eens in een review zien. 950-1250 is misschien een leuke performance indicatie voor een refresh van de 5870.
[
Voor 43% gewijzigd door
Astennu op 04-03-2010 06:56
]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....