[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 113 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 46.916 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KiLLaHeRTz schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:00:
[...]

Maar dat betekend toch ook dat er meer stroom weglekt dus het heft elkaar op? Daarbij kan je op een "normale" GPU ook extra "juice" zetten. Dus dan lijkt de laatste voordeel te hebben?
Nee het is gewoon zo dat high leakage cores het beter doen met meer voltage er op(wss meer hebben zonder dat er problemen komen). En ja je hebt dan echt goeie koeling nodig. Daarom zijn ze voor normale producten dus ongewenst. Maarja, als TSMC nog niet alles op orde heeft. Ik meende ook dat ze daar juist de problemen hadden, in de leakage van bepaalde delen. Lees ook deze page: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3740&p=9 . Zou het mogelijk interessant zijn om werkende, maar lekkende cores toch te verkopen als HD5830's.

http://www.brightsideofne...2-twkr-black-edition.aspx
http://www.overclockerscl...twkr_edition_cpu_preview/
What can be gleaned from this is that the TWKR Edition is a high leakage part, which means it has a higher static current, drain to drain. This makes it an excellent processor for overclocking since it can sustain very high voltages

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 5830 is als het goed is qua performance onder / gelijk die van een ander type nummer, maar verbruikt in load iets meer stroom, terwijl die andere kaart minder verbruikt maar toch betere prestaties neerzet.

Dat is een typisch voorbeeld van high leakage chip. Zie ook http://techpowerup.com/reviews/ASUS/EAH_5830_DirectCu/

Wel een leuk kaartje inderdaad als die toch te unlocken valt naar meerdere Rops/Shaders :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:35:
5850's cripplen om er 5830's van te maken lijkt mij vreemd. De vraag naar 5850's is nog erg hoog en als yields al niet geweldig zijn is het zonde om cores te gaan cripplen terwijl er genoeg cores zouden moeten zijn die niet geschikt zijn voor een 5850 maar wel voor een 583
AMD doet het ook met hun CPU's dus het zou me niet verbazen als het bij GPU's ook gebeurt.
dahakon schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:49:
[...]

Er worden wat passieve adapters bijgeleverd, waardoor je in ieder geval 2 schermen met een resolutie tot en met 1920x1200 moet kunnen aansluiten
Aha. Dat is wel handig ja. De iets recentere 2560x1600 schermen hebben vaak al DP. Dus dat is dan ook niet zo erg.
KiLLaHeRTz schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:43:
[...]

High leakage, hoe kan dat nou bijdragen aan een betere overclock? Het lijkt mij dat er meer stroom verloren gaat, als er meer lekt, dus je hebt meer stroom nodig om hem werkend te houden = meer warmte = eerder T-max bereikt = slechtere OC?

Of zit ik er nu compleet naast? 8)7
Dat betekend vaak ook dat de goed tegen hoge voltages kunnen. Waardoor je met LN2 (waar cooling geen probleem is) Hogere clockspeeds kan halen. Low leakage parts halen op lagere voltages in verhouding wat hogere clockspeeds maar schalen niet goed mee als het voltage hoger wordt. Mijn 5850 bijvoorbeeld draait op 1.09v 900 en 1.16v 950 MHz maar zelfs met 1.25v of 1.3v krijg ik 1000 MHz niet lekker stabiel. Dit is een voorbeeld van een low leakage part.

Nu is dit geen garantie want er zijn altijd uitzonderingen. Maar zo werkt het ongeveer.
meljor schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:43:
lekker boeiend....

oftewel, je legt 22 euro bij en hebt een ECHTE 5850. waarom gokken?

de 5830 is en blijft een absoluut onzinnig kaartje qua prijs/prestaties.

next.........
Als je van de laagste prijs uit gaat wel ja. Maar voor welke prijzen kun je er ook echt een krijgen ? 250 is erg moeilijk voor een 5850 meestal gaan ze voor 270-280 de deur uit. Dan is het verschil al een stukje groter. En het verbaast me niets als de HD5830 binnenkort wel iets gaat zakken.
KiLLaHeRTz schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:00:
[...]

Maar dat betekend toch ook dat er meer stroom weglekt dus het heft elkaar op? Daarbij kan je op een "normale" GPU ook extra "juice" zetten. Dus dan lijkt de laatste voordeel te hebben?
Ja kan maar dan hoeven de clocks nog niet hoger te worden. Of kan de boel juist minder stabiel worden. Ik heb in het verleden K7 Bartons gehad die 2.3v deden maar ik heb er ook een gehad die niet verder wou dan 1.87v. Maar die haalde wel een hoge clockspeed voor dat voltage. Echter kwam ik qua clocks nooit zo hoog als de cpu die 2.3v kon hebben. Dus zo simpel is het helaas niet :)
Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:30:
De 5830 is als het goed is qua performance onder / gelijk die van een ander type nummer, maar verbruikt in load iets meer stroom, terwijl die andere kaart minder verbruikt maar toch betere prestaties neerzet.

Dat is een typisch voorbeeld van high leakage chip. Zie ook http://techpowerup.com/reviews/ASUS/EAH_5830_DirectCu/

Wel een leuk kaartje inderdaad als die toch te unlocken valt naar meerdere Rops/Shaders :9
Hier is wel ietsjes meer aan de hand want die 5830 draait ook op 1.19v. Wil je goed testen of je een high leakage part hebt moet je alle chips op gelijke voltages (en clockspeeds) testen en dan kijken welke het meeste verbruikt. Dan heb je een grote kans dat dat de chip is die het meeste lekt.
Inmiddels zijn er al drie 5970's done right:
-Asus Ares
-Sapphire 5970 OC
-XFX 5970 Black edition Eyefinity 6

Allemaal 850-1200 clocks.

Ik ben wel benieuwd naar een review van een van deze kaarten. En ik wil die HD5870 OC van Gigabyte wel eens in een review zien. 950-1250 is misschien een leuke performance indicatie voor een refresh van de 5870.

[ Voor 43% gewijzigd door Astennu op 04-03-2010 06:56 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
De eerste benchmarks van de GTX 470??

http://vr-zone.com/articl...hmarks-surfaces/8543.html

Trager dan de 5870 meer de snelheid van de 5850?? Dus in de lijn van verwachtingen die geschept zijn de laatste tijd.

Crossposten uit het NV topic is niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Edmin op 04-03-2010 10:24 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:24
getest op een core2duo op 2667mhz??

als dat geen bottleneck is.... bovendien verwacht ik toch minimaal dat de gtx sneller zal zijn in crysis.

zal wel fake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
winwiz schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:06:
De eerste benchmarks van de GTX 470??

http://vr-zone.com/articl...hmarks-surfaces/8543.html

Trager dan de 5870 meer de snelheid van de 5850?? Dus in de lijn van verwachtingen die geschept zijn de laatste tijd.

[mbr]Crossposten uit het NV topic is niet nodig.[/]
De ATI dropt een beetje te hard met 8x aa. Ik bestempel het gewoon als HOAX. Er is niet eens iets bekend over de specs laat staan performance cijfers.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
De Arctic Accelero Extreme voor de HD5870 en de HD5970 !!:

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2010/Cebit/accelerosmall2small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2010/Cebit/accelerobig2small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2010/Cebit/accelerobig1small.jpg

I know i want one !! Oke hij is huge en neemt denk ik 2,5 slot in maar hij is heel stil en coolt extreem goed. De resultaten op de HD4870 X2 klopte ook echt. Daar was de GPU temp echt 45 graden lager dan met de stock cooler.

Hier wordt 36 graden voor de 5870 geclaimd en 44 voor de 5970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
Astennu schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:49:
De Arctic Accelero Extreme voor de HD5870 en de HD5970 !!:

I know i want one !! Oke hij is huge en neemt denk ik 2,5 slot in maar hij is heel stil en coolt extreem goed. De resultaten op de HD4870 X2 klopte ook echt. Daar was de GPU temp echt 45 graden lager dan met de stock cooler.
Hier wordt 36 graden voor de 5870 geclaimd en 44 voor de 5970.
Ik ben benieuwd naar de reviews van dat ding. Hij staat bekend om geweldig goede koeling van de core maar tegelijk slechte koeling van de VRM's. Van mn GTX280 heb ik een soortgelijke accelero destijds ook weer verwijderd omdat de VRM's naar 150C+ gingen. Maar wellicht was de GTX280 een worst case scenario hiervoor en valt dat mee voor HD5xxx.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ook de HD5870 heeft digitale VRM's. Dezelfde dingen die in de HD4890 problemen gaven bij overklokkers die GPU-only koeling gebruikten (water en lucht). De accelero koelt inderdaad de VRM's niet, maar zorgt wel voor een hoop airflow over die chips. Mogelijk is dat een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hoeveel watt zou het ding officieel moeten kunnen handlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anathema schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:11:
[...]

Ik ben benieuwd naar de reviews van dat ding. Hij staat bekend om geweldig goede koeling van de core maar tegelijk slechte koeling van de VRM's. Van mn GTX280 heb ik een soortgelijke accelero destijds ook weer verwijderd omdat de VRM's naar 150C+ gingen. Maar wellicht was de GTX280 een worst case scenario hiervoor en valt dat mee voor HD5xxx.
Dan is het eerder te wijten aan de gebruikte vrm-heatsinks. Als je goed kijkt koelt die heatsink namelijk niet meer dan de GPU, die hoe kan het de VRM's nou actief koelen? Als je degelijke heatsinks voor je VRMs hebt dan heb je echt voldoende aan die airflow. Zo'n koeler als dat kan @ max speed wel 200 tot 400+Watt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:02:
[...]

Dan is het eerder te wijten aan de gebruikte vrm-heatsinks. Als je goed kijkt koelt die heatsink namelijk niet meer dan de GPU, die hoe kan het de VRM's nou actief koelen? Als je degelijke heatsinks voor je VRMs hebt dan heb je echt voldoende aan die airflow. Zo'n koeler als dat kan @ max speed wel 200 tot 400+Watt aan.
Ik weet ook niet of er bij de HD5870/5890 versie uberhaupt VRM sinks bij zitten of dat dat niet nodig wordt geacht. Bij mn GTX280 destijds wel, maar die waren ook met de airflow over die sinks destijds niet afdoende. Een stock housing die over de VRM's heen valt waar lucht doorstroomt is blijkbaar toch effectiever dan lucht die er "los" op blaast.

Probleem voor overklokkers is wel dat juist met overvolten, wat erg makkelijk gaat met de HD5870, de VRM's heter worden en met deze koeler waarschijnlijk eerder problemen zullen geven dan met stock koeling.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In geval van zwaar overklokken moet je gewoon wijken naar custom VRM-heatsinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Edmin schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:15:
Ook de HD5870 heeft digitale VRM's. Dezelfde dingen die in de HD4890 problemen gaven bij overklokkers die GPU-only koeling gebruikten (water en lucht). De accelero koelt inderdaad de VRM's niet, maar zorgt wel voor een hoop airflow over die chips. Mogelijk is dat een oplossing.
Nu blijft het VRM gedeelte van de 5870 veel cooler dan dat van de 4890 en 5850. Met mijn 5850 scheelt het iets van 40-45c. De 5850 wordt maar 75-80c met furmark waar de 5850 119 haalt.

Volgens mij zitten er wel VRM heatsinks bij. Ik wil het wel uitproberen. Alleen eerst even bepalen of ik nu een 5970 of 5870 voor langere tijd ga gebruiken. Want het is zonde zo'n cooler te kopen als je die kaart snel weer weg doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

ze zijn redelijk positief over de kaart, alleen de prijs vinden ze hoog, maar dat gaat snel veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
defcon84 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:43:
[...]

ze zijn redelijk positief over de kaart, alleen de prijs vinden ze hoog, maar dat gaat snel veranderen :)
Waar om gaat dat snel veranderen dan ? Of denk je dat het snel gaat veranderen ? Want ik heb nog geen zekerheid gehoord over een verlaging van de prijs en opzichte van de 5850. Het zou wel logisch zijn. Ik vind dat kaartje ook te duur. Je kunt beter 5770 CF kopen.

Even wat anders en misschien iets wat offtopic. Maar ik heb nu ook een 5870. Ik wou weten hoeveel sneller de 5870 is op gelijke clocks.

Eerste wat me opviel is hoeveel stiller de kaart is. Waar die 5850 op 1.16v en 950 MHz al best luidruchtig wordt met furmark hoor je de 5870 op 1.25v en 950 MHz amper. Van speed kwam niet boven de 37%. De cooling is een stuk beter geregeld. GPU temp met 1.16v 950 MHz 85c voor de 5870 en 88c voor de 5850 waar de 5870 dan veel stiller is door zijn lagere fan speed. En vooral de VRM Temps !! HD5850 werd 119c in furmark waar de 5870 maar 73c was !! Dus echt super als je met wat hogere core voltages wilt werken.

Over het proformance verschil kan ik wel iets zeggen. Dat was nog geen 2% in DOWII op 2560x1600 alles max. Verschil was 57 fps voor de 5850 vs 5870 met 59. Niet echt de moeite die extra shaders en texture units. Athans in dit spel.... Maar ik verwacht nu ook niet meer dat ik veel meer winst zal zien dan 5% op gelijke clocks. En dat is ook wel logisch.

Maar ik wou het toch even melden :) Ik ga ook Heaven nog even testen om te kijken of de tesselator de 5870 bottelnekt of dat hij die extra shaders kan gebruiken om tesselation te brekenen.

[ Voor 55% gewijzigd door Astennu op 05-03-2010 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Astennu schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:51:
[...]

Waar om gaat dat snel veranderen dan ? Of denk je dat het snel gaat veranderen ? Want ik heb nog geen zekerheid gehoord over een verlaging van de prijs en opzichte van de 5850. Het zou wel logisch zijn. Ik vind dat kaartje ook te duur. Je kunt beter 5770 CF kopen.
ik quote eigenlijk de review :)
en vanwege de komst van de Fermi natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
defcon84 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:55:
[...]

ik quote eigenlijk de review :)
en vanwege de komst van de Fermi natuurlijk..
Op die fiets. Tja als de prijzen van nVidia hoog blijven denk ik niet dat AMD de prijzen zal veranderen. Ik hoorde al geruchten dat er maar 5000 Fermi kaarten zullen zijn of in ieder geval GTX480 kaarten. Dat is niets vergeleken met de 100.000 die AMD er bij launch gehad zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De allocatiecijfers voor april zijn anders behoorlijk hoger dan ook de board partners initieel verwachten, al vertelden ze mij ook dat ze niet in andermans allocatie konden kijken.

Ik denk dat het met die verkrijgbaarheid wel mee zal vallen vanaf mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel mee zal vallen als in: Het is niet zo slecht als we dachten, maar je kan er nog geen krijgen, of je kan er daadwerkelijk een kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Edmin schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:24:
De allocatiecijfers voor april zijn anders behoorlijk hoger dan ook de board partners initieel verwachten, al vertelden ze mij ook dat ze niet in andermans allocatie konden kijken.

Ik denk dat het met die verkrijgbaarheid wel mee zal vallen vanaf mei.
De HD58xx had best hoge Allocatie maar die was nog steeds nergens te krijgen dus ik ben dan wel heel erg benieuwd naar de beschikbaarheid. En Mei is wel meer dan een half jaar later dan de HD58xx serie he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:27:
Wel mee zal vallen als in: Het is niet zo slecht als we dachten, maar je kan er nog geen krijgen, of je kan er daadwerkelijk een kopen?
De reps waar ik mee sprak schetsten toch duidelijk dat je er daadwerkelijk één zou kunnen kopen in mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:34:
[...]

De reps waar ik mee sprak schetsten toch duidelijk dat je er daadwerkelijk één zou kunnen kopen in mei.
En heb je ze ff aan hun pinkje gevoeld of ze niet aan het liegen waren? ;) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Astennu schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:13:
Op die fiets. Tja als de prijzen van nVidia hoog blijven denk ik niet dat AMD de prijzen zal veranderen. Ik hoorde al geruchten dat er maar 5000 Fermi kaarten zullen zijn of in ieder geval GTX480 kaarten. Dat is niets vergeleken met de 100.000 die AMD er bij launch gehad zou hebben.
Astennu schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:28:
De HD58xx had best hoge Allocatie maar die was nog steeds nergens te krijgen dus ik ben dan wel heel erg benieuwd naar de beschikbaarheid. En Mei is wel meer dan een half jaar later dan de HD58xx serie he.
ja, maar waren er daar niet 50% van naar Dell gegaan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De 5870 was imho best goed verkrijgbaar in het begin. Alleen niet voor de prijzen die men o.a. hier dacht dat ze zouden moeten kosten..... :+

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:38:
[...]

En heb je ze ff aan hun pinkje gevoeld of ze niet aan het liegen waren? ;) :p
In sommigen van hen hab ik behoorlijk wat vertrouwen over de kwaliteit van de info ;)

Damn, zie ik alweer dat dit het ATi topic is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Strike 2 ED hahaha :9
Ja het is wat met die topics, ze verwarren kan sneller gebeuren dan je denkt

[ Voor 74% gewijzigd door pino85 op 05-03-2010 10:52 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 09:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Help!!!! schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:24:
De 5870 was imho best goed verkrijgbaar in het begin. Alleen niet voor de prijzen die men o.a. hier dacht dat ze zouden moeten kosten..... :+
Oh jawel hoor :+ .
320 euro inclusief verzenden, 1 week na de release. Nog steeds geen spijt van gehad, en heel blij met de aankoop :D .

*Darkasantion geeft zijn HD5870 nog maar eens een knuffel*

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sak3d
  • Laatst online: 10-12-2023

Sak3d

Reise, Reise

Ik ben opzoek naar een ARMA 2 benchmark, ik kan namelijk niet kiezen tussen (2) 5850's of (1) 5870 (bang4buck wise :9 ).

More challenging for the hardware than Crysis

Deze is helaas niet recent genoeg, iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sak3d schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:28:
Ik ben opzoek naar een ARMA 2 benchmark, ik kan namelijk niet kiezen tussen (2) 5850's of (1) 5870 (bang4buck wise :9 ).

More challenging for the hardware than Crysis

Deze is helaas niet recent genoeg, iemand die me kan helpen?
>>>> Ervaringen topic

Dit is het nieuws en discussie topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Darkasantion schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:01:
[...]

320 euro inclusief verzenden, 1 week na de release. Nog steeds geen spijt van gehad, en heel blij met de aankoop :D .

*Darkasantion geeft zijn HD5870 nog maar eens een knuffel*
Ik heb hem ook voor ongeveer die prijs toen gekocht maar voor die prijs moest je er snel bij zijn.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sak3d
  • Laatst online: 10-12-2023

Sak3d

Reise, Reise

Astennu schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:37:
[...]

>>>> Ervaringen topic

Dit is het nieuws en discussie topic.
Oh ja, verkeerd gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:20
Darkasantion schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:01:
[...]
Klopt, normaal krijg ik nog wel eens spijt als early-adaptor, maar ik had mijn 5850 voor 230 incl. en ik ben er nog altijd blij om dat ik hem zo vroeg gekocht heb. O+

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 05-03-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
smeedt....ijzer......heet.... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 05-03-2010 20:43 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
offtopic:
Eind dec. een 5850 gekocht voor 235incl.

Oops is het ATI topic,dacht het levertijden topic 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door Bullus op 05-03-2010 21:33 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sommigen hebben hem zelf voor minder dan 180 euro gekocht.

Powercolor does two Eyefinity cards

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2010/Cebit/powercolor_hd5870eyefinity_2.jpg

Powercolor shows its new HD 5750

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2010/Cebit/powercolor_hd5750green_1.jpg

Zo te zien geen 6 pins PCIe stekker aansluiting, maar nog wel plek daarvoor op het PCB.

[ Voor 99% gewijzigd door -The_Mask- op 05-03-2010 21:41 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD's antwoord op Nvidia GTX 480.

Low leakage GPU's dus. Asus ROG is 1 van de eerste. AMD Stelt partners dus beschikbaar ook deze kaarten te mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 05:54:
AMD's antwoord op Nvidia GTX 480.

Low leakage GPU's dus. Asus ROG is 1 van de eerste. AMD Stelt partners dus beschikbaar ook deze kaarten te mogen maken.
Tja zo zie ik dit niet. Ik zie dit meer als een extratje dan een echte counter. Ik verwacht nog steeds dat de standaard 5970 em prima aan kan.

Maar ik vraag me af of we nog een RV890 krijgen. Het begint er steeds meer op te lijken dat de RV870 gebruikt blijft worden en gewoon gebinned wordt op speeds. zie ook de OC modellen van 900 en 950 MHz.

Ik denk dat een HD5870 met 1000 MHz en 2GB ram een aardig eind kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De HD5970 is een X2 kaart. Als het gaat om single-gpu oplossingen is de 'ROG' variant het snelste wat je uit de ati stal kan vinden onder de 5xxx series.

Daarnaast... De gebruikte componenten (Duurzamer) sluiten ook veel meer aan voor een hogere snelheid:

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/news/asus5870matrix_1.jpg

Weliswaar 2x8 connectoren om die kaart te voeden maar het resultaat mag er zijn. En 1GHz alleen hoeft het echt niet te zijn. Ik ben zelf met een 2600Pro kaart op ruim 1200 Mhz Core gekomen. Dat is 2 generaties jonger maar dat moet ook echt wel mogelijk zijn met deze type chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:01:
De HD5970 is een X2 kaart. Als het gaat om single-gpu oplossingen is de 'ROG' variant het snelste wat je uit de ati stal kan vinden onder de 5xxx series.

Daarnaast... De gebruikte componenten (Duurzamer) sluiten ook veel meer aan voor een hogere snelheid:

[afbeelding]

Weliswaar 2x8 connectoren om die kaart te voeden maar het resultaat mag er zijn. En 1GHz alleen hoeft het echt niet te zijn. Ik ben zelf met een 2600Pro kaart op ruim 1200 Mhz Core gekomen. Dat is 2 generaties jonger maar dat moet ook echt wel mogelijk zijn met deze type chips.
Ik weet dat de 5970 een X2 is. En de ROG hoeft echt niet de snelste te zijn. Zie ook MSI de Lightning en de Gigabyte kaart. Tot nu toe is de Gigabyte kaart het snelste met zijn 950-1250 clocks. Het is nog maar de vraag hoe Asus die ROG gaat clocken. Wellicht 900 MHz.

En die 1200 die jij haalde was dat lucht / H2O ? of zelfs LN2 ? Lucht gaat de RV870 dat niet lekker halen. Wordt veel te heet. LN2 gaat tot nu toe net iets over de 1400 MHz.

En het moet ook iets zijn wat 24/7 kan draaien in ook niet optimaal gecoolde kasten. En dan wordt 1000 MHz al moeilijk. Ik vermoed dat 950 wel een beetje de limit zal zijn. Heel misschien dat er nog 1-2 1GHz modellen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD moves ahead with its Open Physics plan

Announced in September (2009), the AMD supported and promoted Open Physics Initiative is now fighting Havok and PhysX (which are proprietary solutions) with some updated weapons provided by Pixelux Entertainment and Bullet Physics. To be more specific, AMD's open physics development environment has added Bullet Physics as the default rigid body physics system included with Pixelux's Digital Molecular Matter 2 material physics engine.

DMM2 enables developers to integrate physics simulation into game titles that run on both OpenCL- and DirectCompute-capable platforms.

"Establishing an open and affordable physics development environment is an important accomplishment for both game developers and gamers, signaling a move away from exclusionary or proprietary approaches," said Eric Demers, chief technology officer, AMD Graphics Division. "Not only does the integration of Bullet Physics into partner middleware help drive broader adoption of physics in games, it ensures that when those games are released, all gamers, regardless of the hardware in their PC, can benefit from the more realistic experience enabled by those effects."

Beside the Bullet Physics update, AMD is going to offer developers a special deal in the form of a free DMM2 license that can be used for PC titles. The free DMM2 includes a reduced set of components but is claimed to be 'adequate for most games'. Those who want to use DMM for multi-platform games will have to buy the premium version of the engine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneakyNL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 18:20
En slechts 4 jaar te laat.
Hoeveel ik ook spuug op de manier waarop Nvidia met Physx is omgegaan het is nog altijd beter dan wachten op OpenCL en DirectCompute.
Hoe had de de games wereld eruit gezien als Ati, Nvidia en Ageia besloten samen te werken en Physx te implementeren via video kaarten in plaats van een dure en bijna nutteloze add-in-card.
Nou ja, we zitten nu toch op een punt waar de graphics achterlopen op de hardware, er is dus ruimte zat voor implementatie van physics. Mischien een leuk voordeeltje van de PC boven console games, zelfde spel, maar met 3 schermen en prachtige physics effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat Pixelux deze week iets laat zien op GDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

HD 5000 series 2D performance to be fixed

Cebit 2010: With Catalyst 10.4 drivers

According to our info 2D performance, or to be precise a lack thereof on AMD's HD 5000 series cards should be fixed with the upcoming ATI Catalyst 10.4 drivers and that the problem is actually driver based.

You may already heard that HD 5000 series has serious problems when it comes to 2D power, and that even some integrated solutions are doing much better than, for example a $300 HD 5870 card. The problem is being fixed and AMD promises that the fix should come with a Catalyst 10.4 driver.

You can check out the tomshardware.com article here.
http://www.fudzilla.com/content/view/17966/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
wist niet eens / had niet gemerkt dat er iets mis was met me 2D graphics..... :P

Maar ja, laat ze t maar fixen... :)

Edit:
Advies in deel 1 komt wel erg overtrokken op me over:
For the time being, we recommend that users deactivate Aero when working with 2D graphics programs if they’re using one of the latest Radeon HD 5000-series cards in their PC. The resulting performance improvement of up to 300% that follows should make up for the lack of eye candy in those windows. That’s why we implore our readers to deactivate Aero for affected programs, so as to avoid turning off Aero altogether on their machines.
Part 2: http://www.tomshardware.com/reviews/2d-windows-gdi,2547.html

[ Voor 75% gewijzigd door Help!!!! op 09-03-2010 19:46 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Laten we de CPU bottleneck maar weer eens van stal halen :+ http://www.legionhardware...performance_part_1,1.html
Something worth considering is that although the Core i7 clearly is the superior processor, can all that extra horse power be converted into better gaming performance? When we conducted our CPU scaling articles with the Radeon HD 5970 we found that the extra power of the Core i7 was of no benefit. This was due to the heavy use of AA/AF, which placed limitations of the GPU’s before the CPU.

Therefore it could be said that when enabling the kind of quality settings that owners of Radeon HD 5970 or Radeon HD 5870 Corssfire configuration would generally play with, there is almost no difference in performance between the Phenom II X4 and Core i7 processors.

[ Voor 67% gewijzigd door winwiz op 09-03-2010 22:46 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Help!!!! schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:21:

Edit:
Mijn HD5870 werkte niet correct met windows aero aan, de 2D clocks trokken het niet dus kreeg artefacts/strepen op mn desktop terwijl dit met aero uit niet gebeurde. Pas na mn geheugen via biosflash van 300 naar 600 te zetten in 2D was het probleem over... Zo overtrokken lijkt het me dus niet aangezien ik niet de enige was.
Wellicht dat ik de originele bios nog es terugflash na catalyst 10.4 om te kijken of het echt helpt.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

anathema schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:15:
[...]

Mijn HD5870 werkte niet correct met windows aero aan, de 2D clocks trokken het niet dus kreeg artefacts/strepen op mn desktop terwijl dit met aero uit niet gebeurde. Pas na mn geheugen via biosflash van 300 naar 600 te zetten in 2D was het probleem over... Zo overtrokken lijkt het me dus niet aangezien ik niet de enige was.
Wellicht dat ik de originele bios nog es terugflash na catalyst 10.4 om te kijken of het echt helpt.
Alleen ging daar het artikel niet over..... :+

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Help!!!! schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:19:
[...]

Alleen ging daar het artikel niet over..... :+
Hm, nee :X Reageerde meer op je quote dat ATI aanraadde aero uit te zetten, kon ik me wel in vinden...
Maar nu ik t artikel zo lees, (totdat ik in slaap viel ;)), zie ik inderdaad dat men wat anders behandelt.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15

defiant

Moderator General Chat
Wat zal Ati's strategie zijn nu de Fermi launch langzamerhand dichterbij komt, nVidia de aandacht gunnen of direct al meer onthullen of zelfs aankondigen van toekomstige producten ? Want feitelijk weten we nog niet zoveel.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:10:
[...]

Ik weet dat de 5970 een X2 is. En de ROG hoeft echt niet de snelste te zijn. Zie ook MSI de Lightning en de Gigabyte kaart. Tot nu toe is de Gigabyte kaart het snelste met zijn 950-1250 clocks. Het is nog maar de vraag hoe Asus die ROG gaat clocken. Wellicht 900 MHz.
Nog steeds zijn dat stock snelheden, en 100mhz sneller van de ene fabrikant is niet een denderend nummertje. Als ik een kaart koop en ik kan 200MHz stock océn zonder problemen dan noem ik dat bestwel een goede chip.
En die 1200 die jij haalde was dat lucht / H2O ? of zelfs LN2 ? Lucht gaat de RV870 dat niet lekker halen. Wordt veel te heet. LN2 gaat tot nu toe net iets over de 1400 MHz.
Gewoon luchtkoeling. VF1000 met 3 fans :>
En het moet ook iets zijn wat 24/7 kan draaien in ook niet optimaal gecoolde kasten. En dan wordt 1000 MHz al moeilijk. Ik vermoed dat 950 wel een beetje de limit zal zijn. Heel misschien dat er nog 1-2 1GHz modellen komen.
Niet iedereen heeft goed geventileerde kasten nee en daarom moet er ook een betere oplossing komen. Je leest vaak dat passief gekoelde kaarten ondanks de airflow in een kast de nek geven @ load. Doe er een fan op en het probleem is weg. Dat Nvidia/AMD het normaal vinden 80+ graden een normale bedrijfstemperatuur aan te houden is ook bull. 80 graden verwarmt je halve kast inclusief componenten en verkort de levensduur van je kaart. Laat ze nu maar eerst een degelijke stille koeling introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
^
wist niet eens / had niet gemerkt dat er iets mis was met me 2D graphics..... :P

Edit:

[...]

Ik las het ook en had zo iets van huh. Ik heb nergens last van. Met internet en dat soort zaken is het allemaal snel genoeg. Ben waar andere (die dit probleem constateren) dan last van hebben.
anathema schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:15:
[...]

Verschilt dan per kaart ? want hier werkt alles perfect.
defiant schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 00:28:
Wat zal Ati's strategie zijn nu de Fermi launch langzamerhand dichterbij komt, nVidia de aandacht gunnen of direct al meer onthullen of zelfs aankondigen van toekomstige producten ? Want feitelijk weten we nog niet zoveel.
Dat vraag ik me ook af. Het begint er op te lijken dat ze het willen opvangen met OC editions van de huidige kaarten (de cap is er af)

Voorbeeld de Gigabyte 5870 met 950-1250 en 2GB en de HD5970's met 850-1200 MHz clocks en 4GB mem. Ik heb nog niets gehoord over een eventuele RV890 chip.
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 03:46:
[...]

Nog steeds zijn dat stock snelheden, en 100mhz sneller van de ene fabrikant is niet een denderend nummertje. Als ik een kaart koop en ik kan 200MHz stock océn zonder problemen dan noem ik dat bestwel een goede chip.

[...]

Gewoon luchtkoeling. VF1000 met 3 fans :>

[...]

Niet iedereen heeft goed geventileerde kasten nee en daarom moet er ook een betere oplossing komen. Je leest vaak dat passief gekoelde kaarten ondanks de airflow in een kast de nek geven @ load. Doe er een fan op en het probleem is weg. Dat Nvidia/AMD het normaal vinden 80+ graden een normale bedrijfstemperatuur aan te houden is ook bull. 80 graden verwarmt je halve kast inclusief componenten en verkort de levensduur van je kaart. Laat ze nu maar eerst een degelijke stille koeling introduceren.
Ik ben benieuwd of die Asus ook zo hoog gaat clocken. Die ROG 5870 ziet er uit als een refferenced 5870 met 2gb en een super cap + een nieuw coolertje. En die lightning haalt ook in de 1000 MHz core op lucht 1100 zou mogelijk moeten zijn met de stock cooler.

Wel nice dat je die 1200 lucht haalt. Heb je daar veel v-core voor moeten gebruiken ? en ben daar toen nooit in de buurt gekomen. Maar ik clock ook niet veel met voltages. Verbruik wordt me dan te hoog.

[ Voor 39% gewijzigd door Astennu op 10-03-2010 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
defiant schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 00:28:
Als je de first post een beetje bij houdt, dan weet je wat de eerst volgende stap is van AMD....

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

HD6000 serie :+ ? Zou het dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

* Edmin kijkt naar de afgelopen BBG's.

* Edmin lacht om de criticasters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

anathema schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:34:
[...]

Hm, nee :X Reageerde meer op je quote dat ATI aanraadde aero uit te zetten, kon ik me wel in vinden...
Maar nu ik t artikel zo lees, (totdat ik in slaap viel ;)), zie ik inderdaad dat men wat anders behandelt.
Anders ik wel, behoorlijk saai artikel. :D

Vervelend trouwens dat je die problemen had. Erg frustrerend, bij dit soort dure kaarten zou het niet mogen voorkomen want Aero uitzetten enzo vind ik toch wel ver gaan, dat is immers basisfunctionaliteit. :'(

Alhoewel ik het issue niet herken in het dagelijks gebruik, is het toch fijn dat ATI voor diegenen die er wel last van hebben ook op dit vlak verbeteringen doorvoert.
Helaas werkt de downloadlink van Tom2D bench bij mij niet, was wel benieuwd naar wat mijn 10.3beta drivers scoren. :)

[ Voor 60% gewijzigd door Help!!!! op 10-03-2010 10:42 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 10:19:
[...]

Anders ik wel, behoorlijk saai artikel. :D

Vervelend trouwens dat je die problemen had. Erg frustrerend, bij dit soort dure kaarten zou het niet mogen voorkomen want Aero uitzetten enzo vind ik toch wel ver gaan, dat is immers basisfunctionaliteit. :'(

Alhoewel ik het issue niet herken in het dagelijks gebruik, is het toch fijn dat ATI voor diegenen die er wel last van hebben ook op dit vlak verbeteringen doorvoert.
Helaas werkt de downloadlink van Tom2D bench bij mij niet, was wel benieuwd naar wat mijn 10.3beta drivers scoren. :)
Lol basisfunctionaliteit :P je hebt het echt niet nodig hoor. Zonder werkt je OS net zo goed als niet beter. Het ziet er alleen ietsjes minder gelikt uit.

Ik ben het wel met je eens dat het niet voor zou moeten komen en dat het ver gaat om dat soort dingen te moeten uit zetten. Maar als tijdelijke fix is het wel handig.

AMD heeft de mensen die problemen blijven houden ook aangeraden contact met hun op te nemen zodat ze het kunnen uitzoeken. Dus ze zijn er wel druk mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nou ja ik vind het absoluut basis. :) Of je het nodig hebt of niet is imho niet zo relevant. Vista/W7 start Aero automatisch op als het een capable CPU detecteert. Je mag toch gewoon verwachten anno 2010 dat je discrete GPU zonder problemen aero draait.
Denk niet dat de "gemiddelde gebruiker" uberhaupt weet dat aero uit kan.....

Iets anders:
De TS zegt:
Overigens werkt Supersampling AA via het CCC voorlopig alleen in DX9 games en OpenGL games. Voor DX10 en DX11 zal dit geimplementeerd moeten worden door de developer.
Stel dat ik als "Anti-Aliasing mode" SSAA in het CCC aan heb staan maar een DX10/11 game speel, welke "Anti-Aliasing mode" past het CCC dan feitelijk toe? Switcht ie dan naar Adaptive AA?

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 10-03-2010 11:00 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Stel dat ik als "Anti-Aliasing mode" SSAA in het CCC aan heb staan maar een DX10/11 game speel, welke "Anti-Aliasing mode" past het CCC dan feitelijk toe? Switcht ie dan naar Adaptive AA?
Niet. geen AA, aangezien SS niet geforceerd kan worden en het niet toegepast kan worden op een DX1x renderer.

SSAA in DX1x komt vanuit de developer.

[ Voor 6% gewijzigd door neliz op 10-03-2010 11:05 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

neliz schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:04:
[...]

Niet. geen AA, aangezien SS niet geforceerd kan worden en het niet toegepast kan worden op een DX1x renderer.

SSAA in DX1x komt vanuit de developer.
Oke, maar welke AA wordt er dan wel gebruikt als in CCC SSAA staat geselecteerd? Adaptive AA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Darkasantion schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:10:
[...]

Oke, maar welke AA wordt er dan wel gebruikt als in CCC SSAA staat geselecteerd? Adaptive AA?
0x AA ?

Volgens mij is AA in DX10/DX11 games sowieso moeilijk en moet het officieel via de game engine gebreuren. Of er moet een hack voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Gisteren de nieuwe catalyst driver over mijn oude heen geflikkerd...nu wil mijn catalyst control center niet meer opstarten:S Zucht....enige oplossing is om alle catalyst meuk te de-installeren en dan weer opnieuw erop te vlammen? Beetje minders gezien me htpc net lekker werkt alleen ik de refresh rate wil veranderen en dan ook weer wat andere instellingen moet veranderen in die control center:S

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat kan niet. ;)
Edmin schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 10:05:
[...]

* Edmin kijkt naar de afgelopen BBG's.

* Edmin lacht om de criticasters.
Hoe bedoel je? Jij was toch altijd voor AMD in het high-end systeem? Hieruit blijkt dus dat een Core i7 wel degelijk nut heeft in de meeste games, vooral voor min-FPS.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ander vraagje, ook interessant.
Je kunt 3D instellingen (AA AF etc) op de volgende plekken instellen:
1- Game
2- CCC
3- 3rd party zoals ATI Tray tools

Welke van de drie heeft nu per definitie het laatste woord? Ik ga er vanuit dat het CCC normaal gesproken de Game override. Maar override 3rd party software per definitie het CCC :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:27:
[...]

Dat kan niet. ;)

[...]

Hoe bedoel je? Jij was toch altijd voor AMD in het high-end systeem? Hieruit blijkt dus dat een Core i7 wel degelijk nut heeft in de meeste games, vooral voor min-FPS.
Hoezo niet ? dat is gewoon geen AA. Als in de game engine of de driver kan de AA niet toepassen dus het staat niet aan. Dat is volgens mij wat er nu veel gebeurt. nVidia wil het nog wel eens via de drivers "hacken" waardoor het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Darkasantion schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:10:
[...]

GEEN, als het niet kan wordt het niet gebruikt. hij schakelt niet terug.. zo "slim" is het niet

[ Voor 16% gewijzigd door neliz op 10-03-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ja ok dat ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Help!!!! schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:31:
Ander vraagje, ook interessant.
Je kunt 3D instellingen (AA AF etc) op de volgende plekken instellen:
1- Game
2- CCC
3- 3rd party zoals ATI Tray tools

Welke van de drie heeft nu per definitie het laatste woord? Ik ga er vanuit dat het CCC normaal gesproken de Game override. Maar override 3rd party software per definitie het CCC :?
als het om AA gaat, de game. als de game geen AA ondersteund, wordt het geforceerd via het CP/tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

^

Edit:

[...]

Ik had er helaas wel last van. Heb die troep maar uitgezet. Nu ik las dat Cat 10.2 de Aero performance heeft verbeterd meteen weer even getest. De vensters komen nu weer vloeiend te voorschijn. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pcleek.com/images/stories/windows7/prestaties/minmax6.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

neliz schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:25:
[...]

als het om AA gaat, de game. als de game geen AA ondersteund, wordt het geforceerd via het CP/tool
Stel ik doe als volgt:
game = 2AA
ccc = 4AA
tool = 8AA

Maar welke AA krijg ik nu dan?

Dus, overruled de tool het CCC :?

game = AA not supported
ccc = 2AA
tool = 8AA
en welke nu?

ps: Het CCC kan voorzover ik weet geen AA forceren in games die het niet ondersteunen.

Zal het binnenkort ns proberen te testen.

[ Voor 32% gewijzigd door Help!!!! op 10-03-2010 14:49 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Help!!!! schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:40:
[...]

Stel ik doe als volgt:
game = 2AA
ccc = 4AA
tool = 8AA

Maar welke AA krijg ik nu dan?
Ligt aan de game, maar meestal 2x
Dus, overruled de tool het CCC :?
Jazeker
game = AA not supported
ccc = 2AA
tool = 8AA
en welke nu?
8AA, mits toepasbaar. sommige dingen zullen nooit AA krijgen dankzij de manier van renderen. dus in een game krijgen bomen etc. geen AA en huizen bijvoorbeeld wel als je het forceert.

Lijstje is meer:

Game
Tool
CCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Afbeeldingslocatie: http://dnenni.files.wordpress.com/2010/01/globalfoundries_28nm_32nm_6.jpg
At least one of the wafers contained AMD/ATI GPUs.
ter verduidelijking.. dit is tijdens een presentatie van GlobalFoundries.

http://danielnenni.com/20...global-foundries-part-ii/

[ Voor 13% gewijzigd door neliz op 10-03-2010 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
thx. Ga er weer wat meer mee spelen en testen.
Meestal gebruik ik nl alleen Game icm CCC maar Tool lijkt nodig om bepaalde dingen BF2 BC te forcen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

neliz schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 18:40:
[afbeelding]

[...]

ter verduidelijking.. dit is tijdens een presentatie van GlobalFoundries.

http://danielnenni.com/20...global-foundries-part-ii/
Vraag is nu, welke GPU is dat? Refresh van RV870 op 28nm? Of kleinere RV840? Of toch een chip uit de RV9xx serie? Die trouwens niet meer RV9xx zullen heten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

Help!!!! schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 18:44:
^
thx. Ga er weer wat meer mee spelen en testen.
Meestal gebruik ik nl alleen Game icm CCC maar Tool lijkt nodig om bepaalde dingen BF2 BC te forcen.
Je moet het zo onthouden, games die geen AA en AF ondersteunen, moet je forceren via CCC (lang niet allemaal werken dan mn AA). Als je SSAA wilt hebben, werkt ook lang niet overal, dan moet je bij games die AA ondersteunen alleen de SSAA modus tab gebruiken (bv Crysis dx9) en games die dat niet doen, ook nog de AA tab. (veel UE3 games, Oblivion ed)

Games die ingame AA ondersteunen kan je beter op app AA laten staan en dan evt. kiezen voor SSAA.

Helaas gaat SSAA idd niet in DX10(1) en 11, (behalve de benchmarkmode van COJ DX10 ;)).
Ik kan niet hard en vaaak genoeg zeggen dat SSAA rockt voor het IQ, alleen het is niet bepaald elegant/efficiënt kwa perf. :D

In principe doet een tool niets anders dan er in de drivers zit, benaderen/activeren.
Het is wel zo dat v-sync gewoon nog steeds niet 100% werkt bij ATI !, bv voor Stalker! en Risen heb ik nog steeds d3doverrider nodig. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door edward2 op 10-03-2010 20:46 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Morgen is toch de release van de 5870 Eyefinity 6? Ben benieuwd naar de reviews. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Volgens de TS in de laatste week van deze maand of begin volgende maand.

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 10-03-2010 20:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

-The_Mask- schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 20:58:
Volgens de TS in de laatste week van deze maand of begin volgende maand.
Na Cebit werd erg vaak 11 maart genoemd. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zie ook net dat de TS wel een update nodig heeft er staan wel meer dingen in die niet meer kloppen. HD5870X2 bijvoorbeeld :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Splinter Cell schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:00:
[...]

Na Cebit werd erg vaak 11 maart genoemd. We zullen zien.
Ik was op CeBIT. Geloof de TS maar. ;)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

28 nm is echt nog ver weg. Eind 2011 voor volume production geloof ik. Een volledig nieuwe architectuur zie ik niet zo voor me op 40 nm. Ik denk dat het refreshes worden het komende jaar. Misschien wat hogere clocks. Of ze lanceren een nieuwe architectuur op 40 nm. Dat wordt of een grote chip ( wat ik AMD niet zie doen ) of een chip die vergelijkbaar is met Juniper of Cypress. Dat zie ik niet gebeuren want dan concurreer je met je eigen producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:21:
28 nm is echt nog ver weg. Eind 2011 voor volume production geloof ik. Een volledig nieuwe architectuur zie ik niet zo voor me op 40 nm. Ik denk dat het refreshes worden het komende jaar. Misschien wat hogere clocks. Of ze lanceren een nieuwe architectuur op 40 nm. Dat wordt of een grote chip ( wat ik AMD niet zie doen ) of een chip die vergelijkbaar is met Juniper of Cypress. Dat zie ik niet gebeuren want dan concurreer je met je eigen producten.
Ze hebben aangegeven om om het jaar de line-up te willen vervangen? High end serie van AMD, de HD58xx en HD5970 serie komt uit 2009? Dit jaar worden die dus vervangen :+ ? En wat is er mis met het eigen product vervangen als de opvolger beter, sneller en zuiniger is, en ook goed kan verkopen omdat de concurrentie achter loopt?

En waarom geen nieuwe architectuur op 40nm? Ze weten nu goed wat ze moeten doen om het te laten werken op 40nm, dus kunnen ze die kennis nu nuttig gebruiken voor nieuwe architectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps, je hebt gelijk. Ik bedoelde eind 2010.

Nou ja, als je een nieuwe line up maakt moet er wel een reden zijn voor de consument om wat te kopen. Een nieuwe architectuur moet een stuk efficienter zijn wil die op hetzelfde proces met eenzelfde transistorbudget de oude line up kunnen vervangen. Ik ben benieuwd of dat lukt. Ik zou het mooi vinden als ze met een nieuwe architectuur komen maar ik moet het nog maar zien.

Als je een goede architectuur hebt is de makkelijkste manier om nieuwe chips te leveren simpelweg om het ontwerp op te schalen met elke shrink. Elke generatie wordt het ontwerp wat efficienter gemaakt ( het weghalen van de ringbus uit R600, het verkleinen van de geheugenbus ). Er worden features toegevoegd ( DX11 ). Soms vereisen die features een totaal nieuwe architectuur ( DX10 Unified Shader ).

Er is nu niet echt de noodzaak om een nieuwe architectuur te brengen zoals dat bij 580-600 het geval was; vanwege een nieuwe API. Blijkbaar komt men tegen de grenzen van de huidige architectuur aan en is men bezig met iets efficienters. Misschien denken ze dat de huidige architecitectuur niet goed schaalt met nog meer SP's of misschien vinden ze het ontwerp niet gebalanceerd of hebben ze gewoon een beter idee.

Ik vraag me dus af of we een nieuwe architectuur te zien krijgen op 40 nm. Ik hoop het van harte want ik ben benieuwd of de performance/transistor van Rv770 overtroffen wordt. Het hangt ook af hoe snel 28nm beschikbaar wordt. TSMC loopt wat achter en AMD zal niet eeuwig blijven wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja deze architectuur gaat nu al heel wat jaartjes mee. Op een gegeven moment moet je wel wat risico's gaan nemen anders ga je achterlopen op de concurrentie. Ze hebben tot nu toe het basis ontwerp van de R600 gepakt en dat elke keer getweaked. En met succes. Maar het begint nu wel tijd te worden dat ze grotere stappen gaan nemen. IPV want je bij de overgang RV770 naar RV870 zag de boel verdubbelen. Ja er zaten wel kleine tweaks in de shaders en in andere zaken. Maar dat zorgt er niet voor dat je de nummer 1 blijft.

Ik ben erg benieuwd wat NI gaat worden. En ik zie 28nm op zich nog wel een optie zijn. Al zal het wat krap worden. De generatie/refresh daar na zal zeker 28nm gebruiken. Of er moet iets helemaal mis gegaan zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 11-03-2010 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik kwam het volgende op de FP tegen:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1268310891.jpeg

Het gaat hier wel om een hoge resolutie. Maar op 2560x1600 is 10% performance winst dan ook niet ondenkbaar.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1268310889.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1268310890.jpeg

Edit:

Nog iets anders wat ik wel grappig vond maar de meeste waarschijnlijk niet zo interessant vinden:
DOWII (Dawn Of War) is gister gepatched van 1.9 naar 2.1. Voorheen had je een nVidia filmpje at startup vanuit het TWIMTBP programma. Echter is dat nu vervangen voor een AMD The Future is Fusion filmpje + logo :P

Vraag me af wat nVidia heeft gedaan dat dat verandert is.

[ Voor 44% gewijzigd door Astennu op 11-03-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:36:

Nog iets anders wat ik wel grappig vond maar de meeste waarschijnlijk niet zo interessant vinden:
DOWII (Dawn Of War) is gister gepatched van 1.9 naar 2.1. Voorheen had je een nVidia filmpje at startup vanuit het TWIMTBP programma. Echter is dat nu vervangen voor een AMD The Future is Fusion filmpje + logo :P

Vraag me af wat nVidia heeft gedaan dat dat verandert is.
lol, niet dat ik dat erg vindt kben dat TWIMTBP beu gezien na borderlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 18:32:
[...]
lol, niet dat ik dat erg vindt kben dat TWIMTBP beu gezien na borderlands
[offtopic]Wat is er dan mis met borderlands i.c.m. ATI?
Toevallig heb ik hem laatst gespeeld op zowel een HD2900XT als een 9800GTX, en ik was verbaasd dat hij veel beter draaid met die ATI kaart (die volgends mij theoretisch een stuk langzamer zou moeten zijn).

[edit]Lol, even gegoogled en dus een benchmark gezien, die dus even totaal andere resultaten geeft (ervanuitgaande dat een 2900XT gelijk zou presteren aan een 3870) dan ik zelf ervaar :/ .

[ Voor 27% gewijzigd door SirNobax op 11-03-2010 19:05 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06

Cheezus

Luiaard

Astennu schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:36:
Ik kwam het volgende op de FP tegen:

Het gaat hier wel om een hoge resolutie. Maar op 2560x1600 is 10% performance winst dan ook niet ondenkbaar.
De resolutie van die 3 schermen is wel bijna 2x zo hoog als 1 2560x1600 scherm. Ik denk dat je met de huidige games nog weinig aan 2 GB hebt op 1 scherm, tegen de tijd dat games werkelijk 2 GB geheugen gebruiken is het maar de vraag of je 5870 uberhaupt nog speelbare framerates produceert op max settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

edward2 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 20:27:
[...]

Je moet het zo onthouden, games die geen AA en AF ondersteunen, moet je forceren via CCC (lang niet allemaal werken dan mn AA). Als je SSAA wilt hebben, werkt ook lang niet overal, dan moet je bij games die AA ondersteunen alleen de SSAA modus tab gebruiken (bv Crysis dx9) en games die dat niet doen, ook nog de AA tab. (veel UE3 games, Oblivion ed)

Games die ingame AA ondersteunen kan je beter op app AA laten staan en dan evt. kiezen voor SSAA.

Helaas gaat SSAA idd niet in DX10(1) en 11, (behalve de benchmarkmode van COJ DX10 ;)).
Ik kan niet hard en vaaak genoeg zeggen dat SSAA rockt voor het IQ, alleen het is niet bepaald elegant/efficiënt kwa perf. :D

In principe doet een tool niets anders dan er in de drivers zit, benaderen/activeren.
Het is wel zo dat v-sync gewoon nog steeds niet 100% werkt bij ATI !, bv voor Stalker! en Risen heb ik nog steeds d3doverrider nodig. 8)7
Thx!

Alhoewel ik na al die jaren best 't één en ander weet over graphicsinstellingen c.s. blijft het toch verwarrende materie.
Ook één vd nadelen van PC gaming die ervoor zorgt dat het lastig is optimale resultaten te bereiken.
Het zou fijn zijn als ATI/nVidia bijv. ATI traytools / Rivatuner functionaliteit zouden integereren in hun Controlcenters gecombineerd met duiderlijkere uitleg. :)

D3Doverrider kan ik overigens nergens los vinden. Is onderdeel van Rivatuner tegenwoordig?

Verder:
Tom's Hardware - Opinion: AMD, Intel, And Nvidia In The Next Ten Years

Best aardig artikel.

[ Voor 80% gewijzigd door Help!!!! op 11-03-2010 20:36 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

XFX 5770 Eyefinity5 coming

Just like PowerColor XFX will launch a custom version of Radeon HD 5770 with support for more than three monitors. XFX Radeon HD 5770 Eyefinity5 will ship with five mini-DP video outputs. The Juniper GPU hardly has power to run games at these extreme resolutions, but for those who need some serious desktop space this could be potent product.

Unlike competitor PowerColor who used dual-slot cooling XFX is preparing a more slim solution that only require the one slot.

We have no pictures to show at this time, but XFX promises that its Eyefinity5 will appear very soon. The price will not be that bad, but the big investment will be the five monitors.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
primusz schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 19:02:
[...]

De resolutie van die 3 schermen is wel bijna 2x zo hoog als 1 2560x1600 scherm. Ik denk dat je met de huidige games nog weinig aan 2 GB hebt op 1 scherm, tegen de tijd dat games werkelijk 2 GB geheugen gebruiken is het maar de vraag of je 5870 uberhaupt nog speelbare framerates produceert op max settings.
Vandaar ook 10% ipv 50-150%. Met 1GB dachten we hetzelfde maar dat was ook al nuttig op 1280x1024. En dat is nog niet eens de helft van 2560x1600.

Leaked benshes van de GTX4x0 kaarten waren op 2560 (nu is het alleen de vraag in hoeverre dat hoaxes zijn). Ik gok omdat al die kaarten meer dan 1gb ram hebben. En dat dat dus voordelig is.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 11-03-2010 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Asus Matrix 5870 by BSoN*

Afbeeldingslocatie: http://www.brightsideofnews.com/Data/2010_3_11/Photos-of-future-Asus-GPUs-and-Motherboards-arrive-at-BSN-/P1000264.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.brightsideofnews.com/Data/2010_3_11/Photos-of-future-Asus-GPUs-and-Motherboards-arrive-at-BSN-/P1000262.JPG

DirectCU 5850/5830
Afbeeldingslocatie: http://www.brightsideofnews.com/Data/2010_3_11/Photos-of-future-Asus-GPUs-and-Motherboards-arrive-at-BSN-/EAH5830_DirectCu_2DIS_1GD5_TopView.jpg

specs etc. op site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus253
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:33

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Wat is precies de reden dat de 5850 zo slecht leverbaar is? Is het een kwestie van tijd voordat hij goed leverbaar is, of is er wellicht een andere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat, plus mogelijk waferhoggen door nVidia. Daar moet je dan de enorme vraag nog eens bij optellen.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.