Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik heb mijn golf voor toen de dagwaarde bij een autohandelaar met 3 maanden garantie gekocht.
Ik had ook wel een beetje geluk, maar zonder inruil moet je toch wel wat van de prijs weten af te halen. Minimaal 500€ imo! Ik zou er persoonlijk hooguit 7500 voor geven.
[ Voor 6% gewijzigd door KappeNou op 31-05-2010 17:41 ]
Dus die Polo zoals aangegeven, plus 1 jaar garantie, plus 1 jaar mobiliteitsgarantie en pechhulp, plus grote beurt, plus nieuwe D-riem, plus 4 nieuwe banden, plus nieuwe APK, plus wat klein carosseriewerk (nieuwe antenne, nieuw kapje op de achterruitenwisser, nieuwe wieldop, polijstwerk om wat standaardkrasjes weg te werken), plus een trekhaak (zit er nu niet op), plus een Pioneer MP3-cd-radio met ingebouwde Parrot (er zit nu geen radio in), plus rijklaarmaken, plus volle tank brandstof, all in voor €9.000
Als je dat allemaal narekent... Grote beurt + D-riem is zo'n €1000, trekhaak is €425, radio is €400, garantie is €360, pechhulp is minimaal €50 elders, tank benzine €50, APK is €50, bandjes geen idee, totaal minimaal zo'n €2500 service en "meerwerk", dus de "kale auto" voor €6500.
Zoals gezegd ziet het wagentje er gewoon als nieuw uit (zowel binnen als buiten) en hij heeft een flink pakket aan opties. Maar €9.000 klinkt best duur.
Commentaar?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Banden zijn zo'n 70€ per stuk
De grote beurt + dr vervangen is geen 1000 euro. Als ze je dat bij die dealer hebben wijsgemaakt zou ik daar al m'n twijfels bij hebben. Rond de 500-600 zou denk ik redelijk zijn voor de beurt + dr.
300 voor 4 bandjes is redelijk. 400 voor een autoradio met parrot lijkt me ook niet goedkoop, maar daar heb ik niet veel kijk op. 400 voor de trekhaak.
Polijstwerk, nieuwe wieldop, antenne, etc. valt in mijn ervaring altijd onder service. Ze gaan je toch niet een auto met 3 wieldoppen verkopen of met een kapotte antenne? Voor de geadverteerde prijs mag je verwachten dat dat allemaal in orde is, zeker bij een dealer. Dan kom ik op ongeveer €1600 extra uit. Je mag ook nog wel een beetje korting bedingen, dus als ze het voor de rest dan met je op een accoordje kunnen gooien en het afronden naar 1500 + 6500 van de 'kale auto' = 8000 zou ik dat een nette prijs vinden.
Ik zou overigens rustig even verder kijken naar een vergelijkbare Polo. Dan kun je de prijzen zelf wat makkelijker vergelijken.
[ Voor 18% gewijzigd door Zamorano op 31-05-2010 20:30 ]
Distributieriem + grote beurt voor 500 euro bij een dealer? Welke dealer is dat dan?Zamorano schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:25:
Ik vind het allemaal nogal naar boven afgerond, zeg maar.
De grote beurt + dr vervangen is geen 1000 euro. Als ze je dat bij die dealer hebben wijsgemaakt zou ik daar al m'n twijfels bij hebben. Rond de 500 zou redelijk zijn voor de beurt + dr.
Ik was vorig jaar meer dan 800 kwijt. (bij de dealer)
Van alles. Trust me.KappeNou schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:40:
maarja wat kan er mis gaan met zo'n jonge VW.
Ik ken iemand met een Golf uit 2003 die er een aantal maanden geleden zo'n 600 voor kwijt was. Waar weet ik niet, wel een dealer. Bij een snelle google zie ik prijzen van 250-300 voor een grote beurt van een Polo. 500-600 lijkt me dus vrij redelijk.PatrickH schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:28:
[...]
Distributieriem + grote beurt voor 500 euro bij een dealer? Welke dealer is dat dan?
Ik was vorig jaar meer dan 800 kwijt. (bij de dealer)
Maar het verschilt vaak wel erg van dealer tot dealer.
Aan de andere kant, als ze ook je waterpomp, rollen, snaren, etc vervangen, is 1000 euro wel al wat aannemelijker. Maar dan moeten ze je dat wel vertellen.
Ik weet trouwens niet of bij de Polo de dr verplicht vervangen moet worden bij de beurt van 90.000 km, want dan kun je er beter één zoeken met 5 a 7 duizend km meer op de teller. Dan zijn ze er namelijk min of meer toe verplicht.
Mijn advies blijft dus: kijk even rustig naar een vergelijkbare Polo om dit soort kosten te kunnen vergelijken.
Is dat zo? VW rekent gewoon pakketprijzen. Elke VW-dealer zou je even duur uit moeten zijn.Zamorano schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:44:
Maar het verschilt vaak wel erg van dealer tot dealer.
Vroeg me net hetzelfde af. Ik zie op de VW website vaste prijzen, maar kwam net op een VW forum een vergelijking tegen met varierende prijzen tussen de verschillende dealers. Ik dacht zelf ook dat het per dealer verschilde.Gunner schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:46:
[...]
Is dat zo? VW rekent gewoon pakketprijzen. Elke VW-dealer zou je even duur uit moeten zijn.
Heb zelf nog geen ervaring met VW dealers voor onderhoud.
[ Voor 5% gewijzigd door Zamorano op 31-05-2010 20:53 ]
Zamorano schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:44:
[...]
Aan de andere kant, als ze ook je waterpomp, rollen, snaren, etc vervangen,

Men nieuwe Golf Bluemotion !
Rijdt zaaaaaaaaaaaaaaalig.
Enkel die k*t wieldoppen moeten eraf, binnenkort eens gaan kijken voor 2 paar mooie alu velgen !
GTI velgjes ofzo

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon10 op 31-05-2010 22:38 ]
-| Hit it i would ! |-
Ja tuurlijk, maar het is geen renault
In die anderhalf jaar tijd is het olie pijl ook nog niet gezakt
[ Voor 23% gewijzigd door KappeNou op 31-05-2010 22:58 ]

De welbekende Volkswagen Polo Bluemotion als voorloopauto.
Het is echter een kruising van een Trendline en een Comfortline
Heb zelf een Polo Bluemotion Comfortline besteld in het zwart met:
- Easy entry (3 dears)
- Mistlampen met bochtenverlichting
- Climatic control
- Executive plus pakket
Verwachte levering... januari 2011, lang leve de leasemaatschappij
Eerste ervaringen zijn verbazingwekkend goed, had al een flinke proefrit gemaakt maar hij blijft mij verbazen. Pittig, comfortabel, stil (stiller dan mijn vorige Golf V TDI) en na 2300km in 1,5 week nog geen centje pijn geleden met mijn 1.96m lengte!
LOL. De VW's waarin ik de laatste jaren heb gereden lusten wel een slok olie hoor. Wel TDI's.KappeNou schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:56:
In die anderhalf jaar tijd is het olie pijl ook nog niet gezakt3 maanden geleden wel al de olie vervangen. Ik denk dat ik ook wel erg veel geluk heb, maar vw is toch wel redelijk betrouwbaar.
Welk verbruik haal je?Breaker schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:56:
Deze staat sinds 1,5 week voor mijn deur
[afbeelding]
[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 01-06-2010 08:25 ]
Dit is dan wel een benzine. Maar ik moet ook wel toegeven dat ik het nog nooit heb mee gemaakt, een auto van 7 jaar die zo goed als niks verbruiktGunner schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 08:24:
[...]
LOL. De VW's waarin ik de laatste jaren heb gereden lusten wel een slok olie hoor. Wel TDI's.

Ik heb ook nog is een distributie ketting, dus daar ook geen onderhoud aan.
[ Voor 9% gewijzigd door KappeNou op 01-06-2010 08:37 ]
This footer is intentionally left blank
Nu maak ik me een beetje zorgen over de diefstalgevoeligheid, kwam in dit topic daar iets over tegen en elders op internet is er erg veel over te vinden. Vanaf 2010 zou de RNS310 die meegeleverd wordt beter bevestigd zijn en voorzien van een persoonlijke code.
Weet iemand of dat zo is? En werkt het ook?
Ik vind het heel typisch dat je allerlei verhalen hoort dat men tegenwoordig zelfs een VW kan stelen zonder dat het alarm af gaat.
Anders overweeg ik alle ruiten met Llumar folie te laten behandelen, de RNS te laten graveren met het kenteken en eventueel een stuurslot (Masterlock) met extra lange boom.
Allemaal gedoe, maar ik denk dat één keer inbraak nog veel meer impact heeft...
[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 01-06-2010 08:54 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Eerste tankbeurt 1:18 (veel file en veel snelweg)
Tweede 1:22 (normale ritten voor mij)
Derde 1:20 (ook normale ritten, 1 file gehad)
Normale rit is 60% snelweg, 35% 100/80km wegen en 5% stad
Ik heb hem met 1211 op de teller gekregen (shortlease auto) staat nu 3500 op. Dus hopelijk zit er de komende kilometers nog wat verbetering in. Ik rij normaal max. snelheid +10 (dus 130 op cc op de snelweg 110/90 op binnendoor wegen met ongeveer 7km afwijking op de gps)
Uhmmm gewoon instappen? Ik heb ervaringen met de 2008 polo en de 2010 polo en beide kan ik prima in en uitstappen (Beide 5 deurs). Wel even op je hoofd letten maar dat is gewenning omdat de stoel vrij hoog staat, verder pas ik er meer dan uitstekend in (stoel niet eens in achterste stand).ajhaverkamp schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 08:50:
En hoe stap in je hemelsnaam in met jouw lengte en een 5 deurs? Ik stapte laatst even in de 5 deurs en schrok me ongeluk van de kleine opening. In ben een Lupo 3L gewend, dus 3 deurs. Met mijn 1.92 meter vond ik de instap in de Polo al waardeloos. Tevens ben ik ook zeer benieuwd naar je ervaringen qua, want veel kan ik er niet vinden op internet. Ik tuf altijd (tenzij ik een zeldzame zuinige bui heb) lekker door met de Lupo en haal dan 3,7 l / 100 km ipv de 3. Ik vraag me af of de Polo met die rijstijl dan nog wel de 4 l / 100 km kan halen (ipv de 3,3). Dat zou ik zeer acceptabel vinden omdat het een grotere en zwaardere auto is. Ik zit ook te kijken naar de Skoda Fabia Combo Greenline als opvolger van mijn 9,5 jaar oude bakkie.
Mijn bestelde polo is een 3 deurs omdat mijn budget het niet toeliet (en ik het niet zo vaak gebruik).
Voor verbruik zie bovenstaande, laatste 2 tankbeurten wisselden tussen de 4,5 en 4,9L/100km. Zit hopelijk nog wat verbetering in komende tijd
Ik denk dat je met de folie wel de meeste dieven op afstand houd, de snelkrakers zullen tenslotte niet tot nauwelijks binnen komen, goed dat je het zegt want dit lijkt mij ook wel een optie om te laten doen namelijk!pinockio schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 08:53:
Anders overweeg ik alle ruiten met Llumar folie te laten behandelen, de RNS te laten graveren met het kenteken en eventueel een stuurslot (Masterlock) met extra lange boom.
Allemaal gedoe, maar ik denk dat één keer inbraak nog veel meer impact heeft...
[ Voor 15% gewijzigd door Breaker op 01-06-2010 09:10 ]
Bedoel je dat de RNS310 inmiddels net zo geliefd is bij dieven als voorheen de RNS510 en dat er geen extra beveiliging in zit c.q. dat die niet werkt?Gunner schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 08:57:
PWM in "Het Grote Volkswagen-topic deel 2"
Hoe lang heb je op levering moeten wachten?
De bestelling is op 8 januari gedaan... levertijd uiteindelijk (na enkele keren vertraagd te zijn) dus bijna 5 maanden. Hiervan zou 2 weken (extra) zijn vanwege het multifunctionele stuur. Dit is één van de eerste BM-exemplaren met zo'n stuur volgens de verkoper.
Wil met het OV naar mijn werk (100% vergoeding) en dan lekker op de fiets de rest doen. Mocht ik na een tijdje vinden dat het me niet bevalt dan koop ik een klein auto'tje voor de boodschappen en de rest van het privé gebruik. VW Lupo oid.
Heb 'm voor een nette prijs te koop staan op de bekende sites. Dit is wel een klein beetje een verkapte promotie voor de auto
Foto'ke:

[ Voor 7% gewijzigd door Ibidem op 01-06-2010 15:42 ]

Helemaal top.
Kleur is idd schitterend, zie je niet zo erg vaak. Is Coastal Blue Metallic. Velgen zijn de standaard sportline velgen van VW echter met de o zo bekende corrosie. Niet extreem veel maar wel genoeg om je eraan te irriteren!
Bekende corrosie?? Ook best logisch als je of de velgen niet bijhoud, of constant met van die chemische velgen reiniger's de velgen schoon maakt..Tekn0z schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:11:
[...]
. Velgen zijn de standaard sportline velgen van VW echter met de o zo bekende corrosie. Niet extreem veel maar wel genoeg om je eraan te irriteren!
Dat viel mij ook al op idd, heb ook al proefgereden met ene en het verhaal van de dealer hier was, dat de grootte hetzelfde was als de golf 4 kennelijk. Iig ik zat erg prima.Breaker schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:56:
Deze staat sinds 1,5 week voor mijn deur
[afbeelding]
Het is echter een kruising van een Trendline en een ComfortlineLeuk die import auto's
Heb zelf een Polo Bluemotion Comfortline besteld in het zwart met:
- Easy entry (3 dears)
- Mistlampen met bochtenverlichting
- Climatic control
- Executive plus pakket
Verwachte levering... januari 2011, lang leve de leasemaatschappij
Eerste ervaringen zijn verbazingwekkend goed, had al een flinke proefrit gemaakt maar hij blijft mij verbazen. Pittig, comfortabel, stil (stiller dan mijn vorige Golf V TDI) en na 2300km in 1,5 week nog geen centje pijn geleden met mijn 1.96m lengte!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik heb hiervoor (vorig jaar) ook nog een dag in de oude Bluemotion gereden (2008 model) en een half jaar in de normale 1.4TDI Polo (2008 model) en beide reden prima maar genoeg lawaai van de motor (beide waren 3 cilinders)! Heb wel het idee dat ik in deze polo net even iets meer ruimte heb en ook de stoel e.d. beter kan aanpassen naar mijn lengte.Joopieboy schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:23:
[...]
Dat viel mij ook al op idd, heb ook al proefgereden met ene en het verhaal van de dealer hier was, dat de grootte hetzelfde was als de golf 4 kennelijk. Iig ik zat erg prima.
En verder tja, het is ook bijna een Golf als je gaat vergelijken
En die 3 cilinder bevielen mij ook echt niet, brrr.

Downsizing is niet mijn ding.
Er gaat niks boven het trekkergeluid van mijn koude 3 cilinder TDI!

Hier nog bij de dealer.
Inderdaad een driecilinder. Soms wel wat rauw geluid ja, vooral bij lage toeren. Schijnt wel wat geciviliseerder te zijn dan de vorige BlueMotion (1.4 TDI) omdat de nieuwe een Common Rail is.
Ik ben in ieder geval dik tevreden. Zelfs een BMW-liefhebber in de familie zei bij bezichtiging twee keer.... da's een mooie auto!
Klopt. Dat wist ik inderdaad wel.ajhaverkamp schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:46:
@opmerkingen hierboven: jullie hebben toch wel door dat de nieuwe Polo BM ook een 3 cilinder TDI motor heeft?
Ziet er goed uit. Ik krijg hem ook in die kleur.
[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 01-06-2010 21:31 ]
Dacht op een gegeven moment... zilvergrijs is misschien toch wel saai, had ik niet beter de blauw metallic kunnen nemen (glacier blue geloof ik). Nu ik de glacier blue heb gezien in de showroom vind ik die toch wel heel erg blauw... en nu deze (reflexzilver) voor de deur staat ben ik erg tevreden...Gunner schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:31:
[...]
Klopt. Dat wist ik inderdaad wel.
[...]
Ziet er goed uit. Ik krijg hem ook in die kleur.
[ Voor 8% gewijzigd door pinockio op 01-06-2010 22:22 ]
Maar inderdaad...
Goede service, prettige sfeer. Eén van de pluspunten vanaf het begin was dat ik per e-mail op 7 januari (het moment van bekend worden van de prijzen, en dus het moment waarop je kunt gaan bestellen) een bericht kreeg.
Ik was ook bij een andere dealer geweest (naam zal ik niet noemen), daar begon het al bij de proefrit (andere uitvoering): afspraak gemaakt voor een zaterdag, kwam ik daar op tijd, moest ik nog een half uur wachten met het hele gezin: "sorry, ik kreeg de bluetooth carkit niet verbonden". Vervolgens --- als het ging over leverbaarheid "onze klanten gaan voor" --- alsof ik geen klant ben.
En vervolgens... 10 dagen na het mailtje kreeg ik van die andere garage ook een mailtje dat er besteld kon worden. Ik gaf aan dat dat een beetje laat was, en dat ik elders al besteld had. Oh jammer, ik had 'm best willen leveren... Kijk, ik begrijp best dat je op een Polo BM minder verdient dan op een Phaeton, maar je wilt een auto verkopen of niet?!
Hoe dan ook... alles goed gegaan bij Van den Udenhout, ja...
Nee hoor die velgen bloemkolen als de hel!KappeNou schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:15:
[...]
Bekende corrosie?? Ook best logisch als je of de velgen niet bijhoud, of constant met van die chemische velgen reiniger's de velgen schoon maakt..
Heb ze ook gehad op mijn 5, dealer gaf ook toe dat het vaak voorkwam
Je mocht willen dat je in zo'n mooie polo mocht rijdenJoopieboy schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 18:41:
Inmiddels wel ja haha.
En die 3 cilinder bevielen mij ook echt niet, brrr.
Downsizing is niet mijn ding.
[ Voor 15% gewijzigd door Slasher op 02-06-2010 09:15 ]
Elect a clown, expect a circus.
Is ook alweer 2 jaar nu, met een goeie 35 dkm.
[ Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 02-06-2010 09:23 ]
Plakt als een strijkijzer aan de baan, kan snel hoger schakelen om zuinig te rijden en als je de extra power wil, dan duw je gewoon even langer de gaspedaal diep in en schiet ie naar voor.
Gisteren nog een BMW M3 voorgeschoten ...... zat wel een blonde bimbo in die volgens mij dacht dat ze nog in een Minicoopertje zat ofzo, maar de pret kon wel niet op
-| Hit it i would ! |-
Rijdt inderdaad fijn... maar een scheurijzer is het niet. Als je schakelt volgens de indicator is het helemaal sloom (tenzij je volgas geeft, dan duurt het langer voordat het pijltje omhoog verschijnt).Falcon10 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:03:
Jongens, wat rijdt die Golf Bluemotion toch lekeeuuurrrrrrr !
Plakt als een strijkijzer aan de baan, kan snel hoger schakelen om zuinig te rijden en als je de extra power wil, dan duw je gewoon even langer de gaspedaal diep in en schiet ie naar voor.
Gisteren nog een BMW M3 voorgeschoten ...... zat wel een blonde bimbo in die volgens mij dacht dat ze nog in een Minicoopertje zat ofzo, maar de pret kon wel niet op
Ga morgen een ritje naar Amsterdam maken, heb er wel zin in.
Overigens... doe jij nog iets aan inrijden? De verkoper zei dat het eigenlijk niet nodig was, maar dat het wel aan te raden is tot max. 3500 toeren op te trekken (en alleen bij een warme motor). Daarnaast had ik al gehoord dat vaak wisselen van versnelling (bijv. 80 in 4 afwisselen met 5) goed is. En geen cruise control gebruiken.
heb ik ook gedaan bij m'n 1.9 tdi en volgens derden loopt het blok super; beter als anderen.. maar komt dat door goed inrijden alleen..??pinockio schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:17:
[...]
en is tot max. 3500 toeren op te trekken (en alleen bij een warme motor). Daarnaast had ik al gehoord dat vaak wisselen van versnelling (bijv. 80 in 4 afwisselen met 5) goed is. En geen cruise control gebruiken.
True, als je de indicator volgt, dan gaat ie wat sloomer, maar dan rij je natuurlijk ook het zuinigst he.pinockio schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:17:
[...]
Rijdt inderdaad fijn... maar een scheurijzer is het niet. Als je schakelt volgens de indicator is het helemaal sloom (tenzij je volgas geeft, dan duurt het langer voordat het pijltje omhoog verschijnt).
Ga morgen een ritje naar Amsterdam maken, heb er wel zin in.
Overigens... doe jij nog iets aan inrijden? De verkoper zei dat het eigenlijk niet nodig was, maar dat het wel aan te raden is tot max. 3500 toeren op te trekken (en alleen bij een warme motor). Daarnaast had ik al gehoord dat vaak wisselen van versnelling (bijv. 80 in 4 afwisselen met 5) goed is. En geen cruise control gebruiken.
Ik rij em een beetje in : de eerste 1000 km ga ik er niet te hard mee optrekken. Dus momenteel volg ik mooi de indicator voor het schakelen. Het merendeel rij je dan gewoon tussen de 1100 en de 2200 toeren. Vanaf volgende week zal er dus wat meer geschakeld worden tegen de 3000 toeren, rijdt ie wel wat minder zuinig, maar ja.
Cruise control heb ik niet, vind ik echt zo k*t.
Wat ik wel ervaar is dat ondanks dat je "snel" rijdt, je niet dat gevoel hebt. Met men Polo ervoor reed je 130 en kwam alles in een scheurend tempo voorbij. Nu met de Golf rijdt je ook 130 en denk je bij je eigen : he zit ik nu nog in de bebouwde kom ?
-| Hit it i would ! |-
Je bedoelt dat je cc niet fijn vindt?Falcon10 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:53:
[...]
(...)
Cruise control heb ik niet, vind ik echt zo k*t.
(...)
Gek eigenlijk dat die niet standaard in de Golf BlueMotion zit, aangezien dat wel bijdraagt aan een lager verbruik. In de Polo BM is cruise control standaard (ook in de Trendline).
Cc maakt je auto niet per definitie zuiniger, zegt mijn gevoel. Ik kan inspelen op omstandigheden zoals klimmen/dalen, waarbij de cc dan 1 snelheid wil aanhouden. Mijn Lupo 3L (toch ook ooit bedacht als zuinig concept) heeft dus ook geen cc. Het is wel comfortverhogend, dat is een feit.pinockio schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 16:11:
[...]
Gek eigenlijk dat die niet standaard in de Golf BlueMotion zit, aangezien dat wel bijdraagt aan een lager verbruik. In de Polo BM is cruise control standaard (ook in de Trendline).
En ik heb mijn blok niet volgens die wijze ingereden maar eigenlijk vanaf km 100 op de teller lekker warm gereden en een normale rijstijl aan gehouden. Niet geforceerd schakelen bij constante snelheid, niet <2500rpm blijven etc. Blok (1.9TDi ook) draait prima, heerlijk soepel en na 90k aan kilometers geen bijzonder hoog olieverbruik of andere gekkigheden.the noise schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:40:
[...]
heb ik ook gedaan bij m'n 1.9 tdi en volgens derden loopt het blok super; beter als anderen.. maar komt dat door goed inrijden alleen..??
De gedachte dat CC een auto zuiniger maakt is dat deze zorgt voor veel minder snelheidsvariatie van de auto. Als bestuurder zal je toch geneigd zijn af en toe wat gas los te laten en weer bij te geven, terwijl de CC de snelheid constant houdt. CC speelt ook gewoon in op klimmen/dalen, want deze laat gewoon het gas los als je naar beneden gaat en geeft precies genoeg gas als je weer naar boven gaat.ajhaverkamp schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:59:
Cc maakt je auto niet per definitie zuiniger, zegt mijn gevoel. Ik kan inspelen op omstandigheden zoals klimmen/dalen, waarbij de cc dan 1 snelheid wil aanhouden. Mijn Lupo 3L (toch ook ooit bedacht als zuinig concept) heeft dus ook geen cc. Het is wel comfortverhogend, dat is een feit.
Of het verschil in verbruik cijfertechnisch ook echt merkbaar is, zal waarschijnlijk alleen te zien zijn over lange afstanden. De CC zelf zal namelijk ook een kleine stijging in verbruik te weeg brengen door extra electronica.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Constant rijden bespaart veel brandstof. Gebruik dus de cruise-control als je die hebt. Met een cruise-control leg je de snelheid die je op een bepaald moment rijdt vast met de bediening op het dashboard, de stuurkolom of middenconsole. Je haalt je voet van het gas en je hoeft nog maar 2 dingen te doen: het verkeer in de gaten houden en eventueel afremmen. Het werkt heel eenvoudig en ontspannend. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van een cruise-control het een besparing van 4 tot 10% oplevert. "
Zomaar van een site geplukt.
Lijkt me dat in bergachtige gebieden de opbrengst wat minder is, maar niet 0. Dat hangt natuurlijk ook van de hellingshoek af.
Bovendien.. we hebben het over Nederland. Ik neem aan dat de gemiddelde Nederlander 90% of meer van de kilometers in Nederland rijdt.
[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 04-06-2010 19:07 ]
Nee, zag het aan het plaatje. Die sticker met dat publiek viel me op. Laatst nog voorbij gereden.pinockio schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:30:
Je hebt zeker in mijn profiel gekeken?
Maar inderdaad...
Anoniem: 58690
Gewoon de eerste 1000 km rustig aan doen en proberen zoveel mogelijk in je koppel gebied te zitten, dus 1750-2500 toeren.pinockio schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:17:
Sowieso niet blazen met een koud blok en proberen zo kort mogelijk 1 en 2 te gebruiken, rustig rijden, snelweg niet veder dan 100, afhankelijk van de bak zou je dan beneden of rond de 3000 moeten zitten.
Cruise control heb ik wel gebruikt en dat moet volgens mij ook niet zoveel uitmaken tijdens het inrijden.
Ik heb een 1.9TDI 55KW met een SB5 en die loopt als een zonnetje, ik heb pas 0,5 liter olie erbij gedaan na 20000 en de beurt was tegen 30000, nu staat ie iets over de 47000 en nog steeds geen olie bijgevuld.
Veder loopt ie prima, laatst nog 155 echte km's geklokt en dat is voor de 150 die de fabriek opgeeft toch aardig rap.
Dat was met mijn 1.9SDI wel anders, daar kon ik elke 2 maanden een nieuwe fles olie halen bij de dealer en dan nog blijven zeggen dat het normaal was.
Alles beter dan 1L op 1000 km olie is volgens VW-normen inderdaad normaal.Anoniem: 58690 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 00:14:
Dat was met mijn 1.9SDI wel anders, daar kon ik elke 2 maanden een nieuwe fles olie halen bij de dealer en dan nog blijven zeggen dat het normaal was.
We hebben thuis een skoda octavia combi met die motor.Falcon10 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:03:
Jongens, wat rijdt die Golf Bluemotion toch lekeeuuurrrrrrr !
Het enige minpunt is dat je constant moet remmen
Iets wat niet mijn gewoonte is, maar overlaast moest ik iemand volgen, en door het verkeer was deze enkele auto's voor. Tot aan de volgende brug waar 2 rijbanen kwamen. Op die paar 100 meter zat ik van 70 aan 140

Ja lolGunner schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 00:26:
[...]
Alles beter dan 1L op 1000 km olie is volgens VW-normen inderdaad normaal.
Dat slappe verhaaltje verkochte ze mij ook

Zeg maar gewoon dat de SDI blokken rommel waren net als de versnellingsbakken, daar heb ik er ook 2 van versleten en de 3de was een imitatie bak die al helemaal naar de donder was.
Monteurs zeiden ook al dat SDI Caddy's niet gebouwd waren voor die lading en afstanden die ik er mee reed.
Nu zijn ze ook niet meer te krijgen, vervangen voor allemaal TDI's en gas motoren.
Gelukkig hebben de TDI motoren wat van Audi in huis en dat is te merken
Nou maar hopen dat die bak het ook houdt, tot nu toe, afkloppen, geen problemen
Vooral die 210NM is lekker, dat scheelt alles op een SDI.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 58690 op 05-06-2010 07:27 ]
Hmmm "rommel" is overdreven, snel zijn ze niet, maar volgens zeggen zijn die 1.9 SDI motortjes niet kapot te krijgen (net als de indirect ingespoten voorgangers). 500.000 km zou geen probleem moeten zijn. Niet gek ook als je weet dat die naar ik meen 65 pk (47 kW) produceren, en sommige TDI-versies ervan standaard al 130 pk. Een deel ervan is gewoon flink overgedimensioneerd. Nu zitten er in een 130 pk-versie wel zwaardere nokkenassen etc. maar de basis is jarenlang hetzelfde geweest.Anoniem: 58690 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 07:17:
[...]
Zeg maar gewoon dat de SDI blokken rommel waren net als de versnellingsbakken,
(...).
Overigens... ik heb nu bijna 1000 km gereden in mijn Polo Bluemotion, hij rijdt heel goed en comfortabel (volgens mijn vrouw is hij "bijna" net zo comfortabel als onze Volvo V40) en het roetfilter werkt perfect... om dat te controleren heb ik even een tissue door de uitlaat gehaald... is vrijwel volledig schoon gebleven. Dat is wel wat anders dan bij de 1.9 D Seat die ik eerst had... dan was-ie helemaal zwart geweest.
(Er zijn nl. mensen die het nut van roetfilters betwijfelen en beweren dat het alleen maar meer brandstof verbruikt en "dus" slecht is voor het milieu... als mensen niet snappen dat een geringe meeruitstoot van CO2 het verbeteren van de plaatselijke luchtkwaliteit meer dan waard is, kun je ze dat ook niet uitleggen.)
Al met al ben ik dus dik tevreden! Het blijft een aanrader maar de levertijd is erg lang geworden.
[ Voor 37% gewijzigd door pinockio op 10-06-2010 08:41 ]
Ik hoef de olie niet zelf te betalen dus het zal me verder weinig uitmaken.Anoniem: 58690 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 07:17:
Ja lol![]()
Dat slappe verhaaltje verkochte ze mij ook
Ik heb alleen maar TDI's gereden en die gebruiken ook gewoon een bak olie hoor, allemaal.Gelukkig hebben de TDI motoren wat van Audi in huis en dat is te merken
Maar of dat nu zo bevorderlijk voor de motor is?
IMHO zijn het blokken die met het juiste onderhoud en de juiste berijder lang mee kunnen gaan, ook zonder olieverbruik, maar met de verkeerde man ook gauw kapot kunnen gaan.
Ex-collega van me heeft prive met een 110pk Passat station uit 1996 ruim 400.000 km op de teller gezet. Toegegeven, het is een erg rustige rijder.
[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 10-06-2010 09:22 ]
Signatures zijn voor boomers.
Eensch. Ik zelf rij een Passat '98 TDI en ik heb echt 0,0 problemen met het apparaat. De teller staat nu op 313k en hij loopt nog steeds als een zonnetje. Er lekt wel iets ondertussen, maar dat zijn (als het goed isMaasluip schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 09:19:
Volgens mij ligt dat helemaal aan de berijders. Bij mijn vorige baan hadden we alleen maar VW TDI's, beginnend bij de Passat mj 93-96. Die zoop ook gelijk het meeste: 1 liter op 750 km (helemaal toe te schrijven aan een collega die het nodig vond om na een week stilstand in vrieskou tot -20 de 50 meter over de parkeerplaats volgas in de 1 af te leggen). De andere auto's varieerden van geen verbuikt tot iets van een liter op 2000 km. En er was een collega die het presteerde elke keer na 30.000 km de turbo kapot te hebben. Bij een ander zat ik in de auto en hij wilde wel eens zien hoeveel toeren die motor kon draaien. Nou, ik kan je verklappen dat je met een Golf 100 pk in de 1 tot 5000 toeren komt.
Maar of dat nu zo bevorderlijk voor de motor is?
IMHO zijn het blokken die met het juiste onderhoud en de juiste berijder lang mee kunnen gaan, ook zonder olieverbruik, maar met de verkeerde man ook gauw kapot kunnen gaan.
Ex-collega van me heeft prive met een 110pk Passat station uit 1996 ruim 400.000 km op de teller gezet. Toegegeven, het is een erg rustige rijder.
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Oh ja, die types. Wij reden vaak door Duitsland. En dan heb je dus gasten die van 180 km/h afkomen, de uitvoegstrook voor het tankstation op, dan vol in de ankers, sportief terugschakelen en op de parkeerplaats motor uit.WhizzCat schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 09:29:
[...]
Turbo na 30k kapot zei je?Die collega heeft vast altijd direct na de snelweg de auto uitgezet.
Eh, misschien laat je eens een kilometer eerder het gas los, dan ga je nog met 120 de uitvoegstrook op, dan rem je bij tot 50, schakelt terug naar de 4 en dan is de turbo al uitgedraaid. Dat soort dingen hoeft geen uur te duren.
Dat was ook mijn ervaring.Dan krijg je dat. Dit is mijn privé bak, dus ik ben er wel zuinig op. Ik ben ook een rustige rijder, warm rijden, altijd heel even na laten draaien etc. Erg fijne auto's voor de luie dieselrijder
Signatures zijn voor boomers.
Klopt. De auto's die ik bereden heb heb ik zelf niet ingereden. Zelf ben ik wel een normale rijder. Slecht inrijden schijnt een potentiële olieboot te veroorzaken.Maasluip schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 09:19:
Volgens mij ligt dat helemaal aan de berijders.
[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 10-06-2010 10:27 ]
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Nou dan was mijn Caddy SDI een maandag morgen model geweest want die zuipte olie, heeft last gehad van de pomp verstuivers, zijn toen verwisseld en ik vroeg nog, heb je test gereden, ja en het gaat prima.pinockio schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 08:28:
Hmmm "rommel" is overdreven, snel zijn ze niet, maar volgens zeggen zijn die 1.9 SDI motortjes niet kapot te krijgen (net als de indirect ingespoten voorgangers). 500.000 km zou geen probleem moeten zijn. Niet gek ook als je weet dat die naar ik meen 65 pk (47 kW) produceren, en sommige TDI-versies ervan standaard al 130 pk. Een deel ervan is gewoon flink overgedimensioneerd. Nu zitten er in een 130 pk-versie wel zwaardere nokkenassen etc. maar de basis is jarenlang hetzelfde geweest.
Nou ik heb nog geen eens 15 km gehaald, toen lag het blok in elkaar, 1 cilinder en 2 pompverstuivers naar de donder en dat grapje koste de dealer zo'n 4000 euro, garantie foutje

En dat was bij ongeveer 66K, bij 88K eerste bak verrot, bij 139K tweede bak verrot en de 3de bak was een imitatie bak die nog flink aangepast moest worden, maar bleef janken in 5.
Hij heeft de 180K wel gehaald toen die eruit ging, maar ik zou het nog geen eens is voor niks willen hebben.
Bij m'n TDI is dit wel anders, als bij deze de motor en de 1ste bak heel blijven en de lease maatschappij maakt een schappelijk prijsje, dan wil ik em wel over nemen.
Ik hoef de olie ook niet te betalen, maar mijn TDI verbruikt bijna niks, ik peil regelmatig, maar tot nu toe nog geen druppel bijgevuld na de beurt bij 30K.Gunner schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 09:00:
Ik hoef de olie niet zelf te betalen dus het zal me verder weinig uitmaken.
Ik heb alleen maar TDI's gereden en die gebruiken ook gewoon een bak olie hoor, allemaal.
Sja, die versnellingsbakproblemen hebben natuurlijk niet met de motor te maken, (of die SDI moet een gigantisch koppel hebben gehad). Of bedoel je dat in de tijd dat de SDI de meest geleverde motor was de versnellingsbakken ook slecht waren? Het kan natuurlijk ook aan rijstijl liggen.Anoniem: 58690 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 18:56:
[...]
Nou dan was mijn Caddy SDI een maandag morgen model geweest want die zuipte olie, heeft last gehad van de pomp verstuivers, zijn toen verwisseld en ik vroeg nog, heb je test gereden, ja en het gaat prima.
Nou ik heb nog geen eens 15 km gehaald, toen lag het blok in elkaar, 1 cilinder en 2 pompverstuivers naar de donder en dat grapje koste de dealer zo'n 4000 euro, garantie foutje![]()
En dat was bij ongeveer 66K, bij 88K eerste bak verrot, bij 139K tweede bak verrot en de 3de bak was een imitatie bak die nog flink aangepast moest worden, maar bleef janken in 5.
Hij heeft de 180K wel gehaald toen die eruit ging, maar ik zou het nog geen eens is voor niks willen hebben.
Bij m'n TDI is dit wel anders, als bij deze de motor en de 1ste bak heel blijven en de lease maatschappij maakt een schappelijk prijsje, dan wil ik em wel over nemen.
[...]
Ik hoef de olie ook niet te betalen, maar mijn TDI verbruikt bijna niks, ik peil regelmatig, maar tot nu toe nog geen druppel bijgevuld na de beurt bij 30K.
De TDI Caddy is ook al een aantal jaren leverbaar hoor, ik kan me niet voorstellen dat daar een andere versnellingsbak in zit dan in hetzelfde model met de SDI motor. Maar goed, ik zie wel meer topics over de "rotte" versnellingsbakken van bepaalde jaren VAG-mobielen...
(Mijn Seat Inca 1997 kreeg ik soms niet in z'n 1, moest ik even gas geven, koppelen/ontkoppelen etc.)

...en toen had de buurman ook ineens een Scirocco, alleen een witte!!
Tzal wel tijdelijk zijn, heb hem nog niet gesproken, maar hij zal zn Volvo V50 wel tijdelijk ff uitgeleend hebben...
www.youtube.com/DerOllie
Dat kleurt goed als ie straks op vakantie die caravan er aan haaktCybpraetorian schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 22:13:
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|

1.9TDI 66kw, 384.500Km and going strong
Als bedrijfsauto heb ik nog een Caddy, 1.9TDI 96kw (orgineel 66kw, motorswap gehad en gekeurd), doet het ook prima.
Begin ditjaar reed ik nog in mn Astra'tje, 1.6 8v 100pk.. Leuk ding, maar ik moest van de brandstofkosten af.. Ik had 2 dagen ervoor dit Golfje gekocht, eerst wilde ik hem doorverkopen (meerdere exporthandelaren gesproken over het ding..).

1.9TDI 66kw. Stuurbekrachtiging en cruisecontroll. Dit ding had bij "aanschaf" 370.000km gelopen. Ik heb hem 3 maand gehad, en verkocht hem voor mijn eigen geld aan de export
Nog ff een picje van mn voorlopig laatste benzineslurper, en mn tussenauto

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 12-06-2010 00:07 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik was niet de enige binnen het bedrijf en aan rijstijl kan het ook niet liggen, ik schakel altijd tussen 2500-3000 en als ik even flink de sporen moet geven 4200, dan zou ik het niet veel anders doen dan een DSG bak.pinockio schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:23:
Sja, die versnellingsbakproblemen hebben natuurlijk niet met de motor te maken, (of die SDI moet een gigantisch koppel hebben gehad). Of bedoel je dat in de tijd dat de SDI de meest geleverde motor was de versnellingsbakken ook slecht waren? Het kan natuurlijk ook aan rijstijl liggen.
Bij die SDI moest je altijd door trekken naar de 4200 anders kwam je gewoon niet op gang met dat gewicht.
SDI'tjes van 51KW hadden een koppel van 160 nm tegeover 210 bij een 55KW TDI, daar zit het grote verschil.
Tevens heb ik ook cruise control waar ik veel gebruik van maak, dus echt veel blazen doe ik niet, tenzij er 1 zit te douwen waarvan ik weet dat ik dat wel kan hebben
Dan is de jouwe mooier want wit is sowieso een hele foute kleur voor een SciroccoCybpraetorian schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 22:13:
Tzal wel tijdelijk zijn, heb hem nog niet gesproken, maar hij zal zn Volvo V50 wel tijdelijk ff uitgeleend hebben...Schrok wel ff toen ik de straat binnen reed...:S
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 58690 op 12-06-2010 07:19 ]
Ik zit nog steeds te zoeken naar een vervanger omdat bij mij ook de APK in het zicht komt. Ik ga zelf overigens de gok nemen om de auto nog eens door de APK te loodsen. Goedkoper dan een compleet afgeschreven auto kan je eigenlijk ook niet rijden.
Thanks!Anoniem: 58690 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 07:16:
[...]
Dan is de jouwe mooier want wit is sowieso een hele foute kleur voor een Scirocco
Zoals al verwacht: een collega had zn V50 ff nodig, dus kreeg hij de Scirocco ff mee, na het weekend is ie weer weg...
www.youtube.com/DerOllie
Dat hangt er van af... (Zakelijk zeker.) Ik rijd mijn Polo BlueMotion voor een lager bedrag per maand dan mijn (afgeschreven) Seat Inca kostte. Dat heeft te maken met hoger verbruik en onderhoud, met wegenbelasting en natuurlijk vooral met bijtelling (14% vs. 25%).merauder schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 10:34:
(...) Goedkoper dan een compleet afgeschreven auto kan je eigenlijk ook niet rijden.
Zijn er resultaten bekend van het chippen van een Polo Bluemotion? Waar komt het koppel en vermogen dan op te liggen? Zo'n Polo is natuurlijk wel een interessante optie namelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door RomeoJ op 13-06-2010 19:03 ]
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Diverse chiptuningbedrijven bieden chiptuning voor de oude (1.4 TDI PD) BlueMotion aan, met als maximum koppel iets van 240 Nm en ca. 95 pk aan vermogen. Iets dergelijks zou wel mogelijk kunnen zijn. Of het al aangeboden wordt weet ik niet (het is natuurlijk een volledig nieuwe motor).
Verder schijnt het fiscaal beboetbaar te kunnen zijn en mogelijk krijg je een naheffing van BPM en wegenbelasting, zeker als je meer dan 20% extra vermogen hebt. (In bepaalde gevallen kan ook de typegoedkeuring vervallen.)
Ik mag hopen dat de belastingdienst en/of de RDW dan achter je aan komt, want je zou het zelfs fraude kunnen noemen. Voor hetzelfde geld koop je een auto die af-fabriek die 100pk heeft. Waarom dan dit soort kunstjes uithalen?R3dn3ck schreef op zondag 13 juni 2010 @ 19:01:
Ik vroeg me af of er al iets bekend is over het chippen van een Polo Bluemotion? Ik heb onlangs in zo'n Bluemotion gereden en dat viel qua power erg mee, maar in sommige situaties ga ik misschien verlangen naar meer vermogen en koppel.
Zijn er resultaten bekend van het chippen van een Polo Bluemotion? Waar komt het koppel en vermogen dan op te liggen? Zo'n Polo is natuurlijk wel een interessante optie namelijk.
[ Voor 85% gewijzigd door Gunner op 14-06-2010 10:05 ]
Wie spreek je aan? Degene waar ik op reageer neem ik aan?Gunner schreef op zondag 13 juni 2010 @ 21:49:
Ik mag hopen dat de belastingdienst en/of de RDW dan achter je aan komt, want je zou het zelfs fraude kunnen noemen. Voor hetzelfde geld koop je een auto die af-fabriek die 100pk heeft. Waarom dan dit soort kunstjes uithalen?
Sowieso zit er in een 1.2 TDI veel minder rek dan in een 1.6 of 1.9. Het wordt nooit een racemonster. Bovendien schijnt er een risico te bestaan op (meer) slijtage van motor en versnellingsbak vanwege het grotere koppel en vermogen. Veel tuningbedrijven bieden dan ook standaard garantie aan op de motor of tegen bijbetaling.
(Overigens vraag ik me af waarom tunen nu zo'n taboe zou zijn. Feitelijk is tunen precies hetzelfde als overklokken.)
Eerst was ik ook zwaar tegen chiptuning (o.a. vanwege het milieuaspect). Nu blijkt dat ook bij een zeer rustige rijstijl het verbruik van de Polo BlueMotion rond de 4,7 liter ligt in plaats van 3.4 l/100 km (zoals bij mij in dit geval is) maakt wat mij betreft een paar procent verbruik meer of minder weinig uit. Overigens kan het verbruik bij chiptuning zelfs dalen, als je het extra vermogen niet (constant) gebruikt. Je rijstijl maakt altijd nog meer uit dan het vermogen van je motor. Ik denk dat ik voldoende controle heb over mijn gaspedaal om het verbruik niet te laten stijgen.
Ik heb zelf nog geen concrete plannen om mijn BlueMotion te laten chiptunen maar het kan een interessante optie zijn. Daarbij zou ik zelf wel binnen de 20% vermogenswinst blijven. Als het verbruik maar gelijk blijft.
Het is misschien wel bekend dat de TDI-versies altijd minder verbruikten dan SDI-motoren uit dezelfde tijd. Waarschijnlijk betekent dit dat de turbo een hoger rendement oplevert. (Het is zelfs zo dat van motoren met dezelfde inhoud het normverbruik lager ligt bij de snellere versies (130 pk bijv.) dan van de minder snelle versies (90 pk).
Bij een zuinige rijstijl (onder 2000 toeren blijven) zal de turbo van de BlueMotion erg weinig aangesproken worden; dit is vaak niet eens voldoende om met het verkeer mee te kunnen.
Ik weet niet exact wat chiptuning doet met het moment waarop de turbo aangesproken wordt maar wat mij betreft mag dat wel wat eerder.
Feitelijk geldt hetzelfde voor andere milieuklassen: een A-label met 20% bijtelling kun je ook tunen. Het verbruik van een getunede BlueMotion zal - onafhankelijk van rijstijl - altijd nog een stuk lager liggen dan bijv. van een benzinemodel.
Excuus, ik bedoelde jou niet idd. Maar diegene boven je. Zal het even aanpassen.pinockio schreef op maandag 14 juni 2010 @ 10:00:
[...]
Wie spreek je aan? Degene waar ik op reageer neem ik aan?
pinockio schreef op zondag 13 juni 2010 @ 21:48:
Verder schijnt het fiscaal beboetbaar te kunnen zijn en mogelijk krijg je een naheffing van BPM en wegenbelasting, zeker als je meer dan 20% extra vermogen hebt. (In bepaalde gevallen kan ook de typegoedkeuring vervallen.)
Dat ken ik niet.
Ik ben van 90 pk naar 116 pk gegaan => 28,9 % toename en hoor dit nu voor het eerst. Volgens was de regel dat je softwarematig van alles mag doen, maar dat je voor een nieuw motorblok e.d. wel een nieuw typegoedkeuring (oid) moet aanvragen.
Hoi!
De voorzitter van de Lupo 3L club kreeg hem tijdens een testrit op 3,7 l / 100 km. Als hij hem al niet op de 3,4 kan krijgen wil dat wel wat zeggen. Pas bij constant onder de 90 km/u blijven ging hij richting de 3 l / 100 km.pinockio schreef op maandag 14 juni 2010 @ 10:00:
[...]
Eerst was ik ook zwaar tegen chiptuning (o.a. vanwege het milieuaspect). Nu blijkt dat ook bij een zeer rustige rijstijl het verbruik van de Polo BlueMotion rond de 4,7 liter ligt in plaats van 3.4 l/100 km (zoals bij mij in dit geval is) maakt wat mij betreft een paar procent verbruik meer of minder weinig uit. Overigens kan het verbruik bij chiptuning zelfs dalen, als je het extra vermogen niet (constant) gebruikt. Je rijstijl maakt altijd nog meer uit dan het vermogen van je motor. Ik denk dat ik voldoende controle heb over mijn gaspedaal om het verbruik niet te laten stijgen.
Let ook even op je banden, grapjas Pon haalt de lagerolweerstandbanden van de Dunlop van auto en zetten er Continental op. Scheelt ook weer een beetje.
De 1.4tdi is ongeveer de helft van de aanschaf en is ook super zuinig en gaat tenminste nog redelijk rap en heeft niet zo'n irritante slome gerobotiseerde handbak..
Wat sporen op het zijraam en wat vuil op de passagiersstoel, verraadden de gewezen aanwezigheid van een indringer.
Het klepje tussen de aansteker/asbak en de autoradio was losgemaakt en lag nog los in de auto. Daar zit volgens mij de connector voor de boordcomputer. Verder ogenschijnlijk geen schade en geen ontbrekende onderdelen/spullen. Onder de motorkap ogenschijnlijk ook niet. Het ging ze waarschijnlijk dus puur om de auto.
De auto startte niet, en het alarm leek niet meer actief. 's Middags heb even een pool van de accu losgehaald om e.e.a. te resetten, en toen deed alles het weer.
Morgenochtend maar even langs de dealer.
Loop ik het risico dat ze terug komen? Ik vermoed dat ze zonder sleutel niet ver komen, maar toch even wat extra veiligheidsmaatregelen genomen.
Het lijkt een goed geplande inbraak en poging tot diefstal, maar waarom is het dan mislukt?
Ja, hoe zit dat? Ik meen dat ik ergens gelezen had dat er Dunlop banden onder zaten; er zitten nu onder:ajhaverkamp schreef op maandag 14 juni 2010 @ 11:46:
[...]
Let ook even op je banden, grapjas Pon haalt de lagerolweerstandbanden van de Dunlop van auto en zetten er Continental op. Scheelt ook weer een beetje.
Continental ContiPremiumContact 2 185/60 R15 (als ik het goed onthouden heb). Zijn dit ook banden met lage rolweerstand?
Edit: ik lees net op een ander forum (Autoweek) dat deze op alle Polo's geleverd worden, het zijn geen banden met lage rolweerstand... (Uit de tests blijkt wel dat het een bijzonder goede band is, maar geen bijzonder zuinige...)
Ik denk dat je het over de Lupo 3L hebt. Wij hebben het over de Polo BlueMotion 1.2 TDI (2010). De reden dat de voorzitter van de 3L - club ook in de Polo heeft gereden is natuurlijk zijn interesse in zuinige (VW-) auto's in het algemeen en het idee dat de Polo BM zo ongeveer de opvolger van de Lupo 3L zou kunnen zijn. (Het is natuurlijk een grotere, meer praktische en luxere auto t.o.v. de Lupo en o.a. daardoor ook een hoger verbruik.)KappeNou schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:24:
De 3L is alleen leuk als je hem veel langer dan 2 jaar wil rijden.
De 1.4tdi is ongeveer de helft van de aanschaf en is ook super zuinig en gaat tenminste nog redelijk rap en heeft niet zo'n irritante slome gerobotiseerde handbak..
De Lupo 3L heeft t.o.v. de gewone 1.4 TDI nog wel voordelen als geen wegenbelasting en nog lager verbruik, maar is een stuk duurder in aanschaf en mogelijk in onderhoud (bijzondere technieken).
Amateurs? Nou in ieder geval: mooi dat je Bora er nog staat... In mijn instructieboekje staat er iets over dat bij gebruik van een verkeerde sleutel het alarm af gaat en de auto niet start (o.i.d.) --- dat is er dan waarschijnlijk gebeurd. Maar de pro's kunnen dat - gezien het hoge aantal diefstallen van o.a. de Golf - wel weer omzeilen.Zamorano schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:31:
(...)
Het lijkt een goed geplande inbraak en poging tot diefstal, maar waarom is het dan mislukt?
[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 14-06-2010 22:33 ]
Ik ga deze volgende week ophalen. Het is wel wachten zo 2 weken. Ik had er al eerder meegereden en wat een lekkere auto. Ik heb sinds 2002 alleen maar benzine gereden dus dit is mijn eerste diesel. In Spanje had ik al met deze auto gereden en rustig warm gereden en als die warm was kwam die lekker los. Wat trok die auto super. In zijn 3 even doorhalen naar 135 km. Heerlijk. En als je in zijn 5 rustig 100 km toert dan verbruikt die auto net 1 op 23,5 en misschien wel minder als je langer doorrijdt.
Ik was met een Golf 6 in Spanje en ik moest hetzelfde heuveltje alleen dit was een 1.6 en ik had die heuvel eerder met een Golf 5 Bluemotion diesel gereden. Toen ik bovenkwam zat die Golf 6 net op 70 km en met de Golf 5 had zat ik allang op boven de 100 km.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Beter dan 5 maanden iigitsalex schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:33:
Het is wel wachten zo 2 weken.
Ah ok! Zuinig zijn ze sowieso! Daar moet ik steeds aan denken als ik aan de tank sta met mijn v5 en een maat van me met zijn lupo 1.4tdipinockio schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:12:
Ik denk dat je het over de Lupo 3L hebt. Wij hebben het over de Polo BlueMotion 1.2 TDI (2010). De reden dat de voorzitter van de 3L - club ook in de Polo heeft gereden is natuurlijk zijn interesse in zuinige (VW-) auto's in het algemeen en het idee dat de Polo BM zo ongeveer de opvolger van de Lupo 3L zou kunnen zijn. (Het is natuurlijk een grotere, meer praktische en luxere auto t.o.v. de Lupo en o.a. daardoor ook een hoger verbruik.)
De Lupo 3L heeft t.o.v. de gewone 1.4 TDI nog wel voordelen als geen wegenbelasting en nog lager verbruik, maar is een stuk duurder in aanschaf en mogelijk in onderhoud (bijzondere technieken).
Collega heeft een Kever die dergelijke problemen heeft. De Golf II van mijn broer destijds had nog wel eens moeite om naar de 1 te gaan en daarbij in de achteruit te komen, de Golf III die ik had ging stroef van 1 naar 2.Destruction schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 00:01:
Versnellingsbak daarintegen begon te schuren in zn 1 en 2.. VW kwaal..
Overigens bij de Golf III nog wel wat aan te doen: nieuwe synthetische versnellingsbakolie erin en dat ding schakelt prima. Alleen in de winter bij 5 graden vorst wilde dat ding nog wel eens wat stroef schakelen, maar na een paar honderd meter ging alles soepel. Nadeel zat er ook aan: na een snelwegrit kon je dat ding bijna in de versnelling blazen zo licht ging het

Aanbevelingen:
Vóór 2,6, achter 2,4 (2,7 bij zware belading).
Dit bleek te zijn:
Linksvoor 2,9, Linksachter 2,7, rechtsvoor 2,8, rechtsachter 2,6.
Ik heb die banden rechts maar iets bijgevuld (het zal het verbruik wel ten goede komen). Ik moet zeggen dat ik nu wel iets meer "stuiteren" ervaar bij verkeersdrempels etc.
Misschien is dit wel een truucje van Pon om het verbruik niet al te veel op te laten lopen in vergelijking met lage-rolweerstandsbanden. (Het schijnt wel dat de gebruikte banden sowieso topbanden zijn, en dat lagerolweerstandsbanden vaak weer wat minder goed grip hebben op nat wegdek.)
Lage rol weerstand = hard rubber = weinig grip bij regen. Klopt, heeft Autoweek in het nummer van 2 weken geleden ook nog eens met testen laten zien. Beetje natte weg, gas intrappen en de voorwielen spinnen zomaar door. Zelfs al heb je maar 61 PK in de 3L.
Herkenbaar, ik heb ook een 2 weken een Golf 2 gehad, als ie koud was een hoop geknars in de 1 en 2, en ook als die warm was ging dat heel stroef._JGC_ schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:51:
[...]
Collega heeft een Kever die dergelijke problemen heeft. De Golf II van mijn broer destijds had nog wel eens moeite om naar de 1 te gaan en daarbij in de achteruit te komen, de Golf III die ik had ging stroef van 1 naar 2.
Overigens bij de Golf III nog wel wat aan te doen: nieuwe synthetische versnellingsbakolie erin en dat ding schakelt prima. Alleen in de winter bij 5 graden vorst wilde dat ding nog wel eens wat stroef schakelen, maar na een paar honderd meter ging alles soepel. Nadeel zat er ook aan: na een snelwegrit kon je dat ding bijna in de versnelling blazen zo licht ging het
Kosten lopen nogal uiteen bij de verschillende sites die ik heb gevonden, van €115 tot richting de €800 voor een dynamo (14V, 70A)
Bericht hierboven
Het mag wel een oud systeem zijn de RNS300 maar werkt als een trein. Ik heb tenminste een "dual" screen. Of ik zie tussen mijn toerenteller/km teller dus op de boordpc plus mijn navi of mijn radio en dat geldt ook met mijn radio. Zo relaxed. Waarom kaarten/grafisch display? Allemaal niet nodig.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Gereviseerde dynamo laten inbouwen én een kleine reparatie aan de bestuurdersdeur laten uitvoeren: één dagje de auto kwijt, €250 achterlaten en klaar[message=,noline]Floor-is schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:51[/message]:
Dynamo vervangen voor een VW Lupo (1999-er, 1.4 16V 100pk) is dat een takkeklus of is dat redelijk te doen?
Kosten lopen nogal uiteen bij de verschillende sites die ik heb gevonden, van €115 tot richting de €800 voor een dynamo (14V, 70A)
Mijn EOS moet nog gerepareerd, een of ander regelapparaat is stuk waardoor de stuurbediening niet werkt. (En de cruisecrontrol ook niet trouwens)
Bericht hierboven
Fijn bakkie hoor

Maar ik heb het vaker gezegd: de nieuwe Polo is een mooi bakkie! Welke TSI ligt erin?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Hoi!
@EWK: Zal vanavond (of anders morgen) nieuwe foto's maken
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Gunner wil graag de topicstart overdragen aan iemand anders. Indien je geïnteresseerd bent in deze eervolle taak, stuur hem even een DM.
http://tweakers.net/gallery/895~~~[/html]