[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 32 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 56.475 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Mei is H1 2010 ;)

Ik heb in ieder geval niks van vertragingen gehoord. De kans is dus wel aanwezig dat ze er idd aan komen. De nieuwe stepping van de desktop processors (Thuban, Zosma) geven aan dat het geheel weer een stuk zuiniger is geworden. Ook vordert AMD met zuinige desktop procs op 25-45W atm. Dus ik zie geen reden waarom deze processors niet in mei naar de notebooks kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Mei is inderdaad nog de eerste helft van 2010, maar het doet anders klinken :P

Maar is het niet zo dat notebook fabrikanten meestal al een paar maand van te voren hun nieuwe notebooks aankondigen?

Aangezien het bijna mei is en ik nog niets heb gehoord heb ik zo mijn twijfels. Aangezien ik voor mijn nieuwe studie nog een notebook zoek, zou het tof zijn als er een AMD processor in kan komen. 10 keer liever AMD dan Intel natuurlijk, maar dan moeten ze wel wat hebben met een beetje prestatie :o

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Een paar maand van te voren is wel erg lang. Maar je hebt wel gelijk dat ze binnenkort dan wel met iets moeten komen ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Helaas komen die net iets te laat voor mij, mijn laptop heeft het vandaag begeven. Ga morgen een Turion II M320 laptop halen ter vervanging, zal dan ook even wat benchmarks posten, er zit een HD4200 igp in, maar daar is ondertussen al wel genoeg over bekend.

Edit/

Ze hadden hem op voorraad. Heb nog niet echt kunnen testen, maar hij voelt in ieder geval soepeler aan dan mijn TL-60 + nvidia m7150 chipset, DDR5300, 250GB 5400rpm. Maar het hele platform is ook iets sneller dan mijn oude, dus dat is ook wel te verwachten. Geheugen is sneller, cpu is iets sneller, HDD is stuk sneller 500GB 7200RPM.

Heeft iemand nog voorkeur voor bepaalde benchmarks?

[ Voor 50% gewijzigd door mad_max234 op 24-04-2010 16:42 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Maak even een nieuwe post voor de eerste test resultaten. Ik heb net even passmark gedraaid en kom toch wel wat hoger uit dan op passmark site staat.

Heb een CPU mark van 1331, passmark site geeft 1198 op, en dat met de standaard OS (win7 64bit) en software van Compaq, heb niks getweaked of veranderd, kan dus best zijn dat er net nog iets meer uit te halen valt met een verse installatie.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2j3gnbd.png

Hier een jpg van de complete test
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/wb5k6h.jpg

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45

Quad behind the times! AMD Phenom II the world's first test six nuclear 1055T

In multi-treaded apllicaties komt de 1055T aardig dicht bij de Core i7 920. De 1090T zal wel bij gaan komen en er over heen gaan. In games is er niet echt sprake van een verschil, de lagere kloksnelheid en meer cores is soms een klein beetje in het voordeel van de X4 965, maar vaak ook in het nadeel.

Het sotck vcore is 1.250(!) Als de turbomodus actief is bij 3 cores, dan wordt de vcore verhoogt tot 1.375.

Ik ben ook al een overklok tegen gekomen, 'gewoon' koel gehouden door een Scythe Mugen 2 + Gentle Typhoon Push Pull

Afbeeldingslocatie: http://richierich1212.smugmug.com/photos/846493904_LpZxR-X2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
Holy shit, 1.58V... :o

.Sjoerd weet nou nog steeds niet zeker of ie wel een thuban wil. Hij kan zijn centjes ook prima aan andere dingen spenderen. (oa nieuwe kast, 1,5TB HDD, uitgaan, vakantie, en bovendien kan Q9550 ook nog wel effe vooruit)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
.Sjoerd schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:51:
.Sjoerd weet nou nog steeds niet zeker of ie wel een thuban wil. Hij kan zijn centjes ook prima aan andere dingen spenderen. (oa nieuwe kast, 1,5TB HDD, uitgaan, vakantie, en bovendien kan Q9550 ook nog wel effe vooruit)
De Q9550 kan sowieso nog wel vooruit... Ik zou het het upgaden naar geen enkele processor nodig vinden.

Het voltage is wel erg hoog ja, maar zie de temps en de gebruikte koeling, die zijn niet extreem. Tevens is dit nog niet eens een BE, dus het overklokken moet via de HTT bus gebeuren. Volgens de overklokker zou een BE veel fijner en nog harder kunnen. Bij een 1090T heb je ook al meer kans dat je een betere chip te pakken hebt dan bij een 1055T, aangezien ze dezelfde TDP waardes hebben zal het stock voltage wel ongeveer gelijk zijn. Dat terwijl de 1090T wel even 400MHz hoger is geklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

Apoca

Array Technology Industry

Die 400MHz extra clock je der toch wel uit normaal gesproken, het prijsverschil voor een 1090T kun je dan toch beter in de pocket houden. Destijds ook met mijn Q6600 gedaan, gewoon een fatsoenlijke cooler der op en draaien :)

Ben erg benieuwd naar de echte reviews over de 1055T, ben wel weer in de markt voor een nieuwe AMD upgrade na 2,5 jaar Intel.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Apoca schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:48:
Die 400MHz extra clock je der toch wel uit normaal gesproken, het prijsverschil voor een 1090T kun je dan toch beter in de pocket houden. Destijds ook met mijn Q6600 gedaan, gewoon een fatsoenlijke cooler der op en draaien :)

Ben erg benieuwd naar de echte reviews over de 1055T, ben wel weer in de markt voor een nieuwe AMD upgrade na 2,5 jaar Intel.
Ha nee, Stefan zou juist denken van niet, aangezien de thuban cpu's nog niet zo oud zijn dat zelfs de budget exemplaren uitstekend overklokkende cores hebben, maar dat de goeie enkel terecht komen in de duurdere modellen omdat die relatief betere moeten presteren onder hetzelfde TDP, via cherry picking.

Nu is het maar de vraag of al hun hexacores ongeveer hetzelfde potentieel hebben. Wat kunnen we anders doen dan het antwoord op deze vraag afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:19
Azerety schijnt hem uit voorrraad te kunnen leveren...

pricewatch: AMD Phenom II X6 1055T

Wie gaat hem proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 17:45
Tweakers reviewt de 1090T

De gebruikte chipset is 890fx, al is hij ook compatible met oudere chipsets. Prijzen voor een volledig systeem kunnen gelijk zijn aan die van een i7 920 vanwege het mobo. Wat al voor 100E te krijgen is (1336 kost je al snel 160E).

Meest interessante toepassing is grafisch/multi-core werk, waarvoor ik een topic heb geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 19:24
Ik kijk vooralsnog uit naar de X4 variant van deze processor, worden deze gelijktijdig uitgebracht, of duurt dit nog even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
DevilsProphet schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 07:57:
[...]

Ha nee, Stefan zou juist denken van niet, aangezien de thuban cpu's nog niet zo oud zijn dat zelfs de budget exemplaren uitstekend overklokkende cores hebben, maar dat de goeie enkel terecht komen in de duurdere modellen omdat die relatief betere moeten presteren onder hetzelfde TDP, via cherry picking.

Nu is het maar de vraag of al hun hexacores ongeveer hetzelfde potentieel hebben. Wat kunnen we anders doen dan het antwoord op deze vraag afwachten?
Dat van mij is ook slechts een aanname ;)
Bobbika schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:27:
Ik kijk vooralsnog uit naar de X4 variant van deze processor, worden deze gelijktijdig uitgebracht, of duurt dit nog even?
De 960T zou ook in Q2 moeten worden gelaunched.

Even over de laptop processors:

Waar ik vorige week nog niets vond op google als ik zocht op "Phenom II X4 N930", krijg ik nu een aantal hits naar een Acer laptop: Acer Aspire 5553G-N934G64Mn

Daar zou in zitten:

AMD Phenom X4 II N930 @ 2GHz
4GB RAM
640GB HDD
ATI HD 5650
Windows 7 Home Premium

En dat voor € 764,50. Best een flinke prijs, daarvoor moet die processor wel erg goed zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door Stefanovic45 op 27-04-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Flinke prijs? Ik vind het eigenlijk een hele normale prijs. De HD5650 is een goede kaart en andere notebooks met Core i3/i5 kosten net zo veel. Hier heb je toch echt 2 cores meer ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
GENETX schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:26:
De HD5650 is een goede kaart en andere notebooks met Core i3/i5 kosten net zo veel. Hier heb je toch echt 2 cores meer ter beschikking.
Het is inderdaad een flinke videokaart, maar voor 758,98 euro heb je ook een Sony Vaio. Deze heeft dan een Core i3 330M, ook een 5650, maar wel even een Full HD scherm.

De keuze is dan niet zo heel moeilijk volgens mij. Sony Vaio zou ik alleen al boven Acer verkiezen. Acer heeft in verhouding altijd goedkope laptops.

Of de Phenom II X4 N930 moet een heel stuk beter zijn dan de Core i3, maar ik denk dat het prestatie verschil mee valt. In applicaties die maar gebruik maken van 1 core zal de Core i3 wel sneller zijn gezien de kloksnelheid en architectuur.

[ Voor 21% gewijzigd door Stefanovic45 op 27-04-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik kom zelfs een benchmark tegen!
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Daarmee zou de CPU in het beste geval dus gelijk presteren aan de Core i5 540M. Dat is voor die prijs zeker goed te betalen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of AMD ook de turbo in die procs heeft opgenomen, dat zou het al helemaal ideaal maken als je hem op 2,4-2,5GHz kan laten draaien met 2 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Dan wordt het inderdaad wel weer interessant. Maar ik zie dat de Intel 540M een even hoge score heeft als de 520M, dus daar lijkt ergens iets niet te kloppen. Maar dan nog, als de scores zouden kloppen, haalt hij gewoon even veel punten als een Athlon II X3 440 @ 3GHz :o Dat is wel erg nice.

Dit is natuurlijk wel een multithreaded benchmark, een turbo modus zou dan inderdaad erg interessant zijn. Maar ik betwijfel het, ik zie geen magische 'T' :P

Achja, we zullen het wel zien. Het lijkt er in ieder geval op dat ze mei als launch datum wel halen dus dat is al goed nieuws.

Bij AMD notebooks is de accuduur meestal de achillespees, ik ben benieuwd of ze daar nog iets aan kunnen doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Stefanovic45 op 27-04-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bobbika schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:27:
Q3 normaal : http://vr-zone.com/articl...schedule-update/8961.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
StefanvanGelder schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:57:
[...]

Het is inderdaad een flinke videokaart, maar voor 758,98 euro heb je ook een Sony Vaio. Deze heeft dan een Core i3 330M, ook een 5650, maar wel even een Full HD scherm.

De keuze is dan niet zo heel moeilijk volgens mij. Sony Vaio zou ik alleen al boven Acer verkiezen. Acer heeft in verhouding altijd goedkope laptops.
Maar met Acer kun je dan waarschijnlijk weer probleemloos de catalyst drivers van AMD gebruiken, waar je bij Sony weer afhankelijk bent van wanneer zij vinden dat je nieuwe drivers nodig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt toch erg lastig kiezen zo, tussen een i5 750 of een Phenom II X6 1055T voor twee tientjes meer. Je hebt wel meer cores, maar voor single threaded applicaties heeft die i5 volgens mij nog wel een edge.

Misschien de X4's nog maar even afwachten qua prestaties en prijs, maar ik ben bang dat dat het alleen maar lastiger gaat maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik wist het wel :+

1 ding weet je wel zeker, in de toekomst zullen multicores steeds beter benut gaan worden. Socket 1156 lijkt waarschijnlijk ook nog niet eens een lang leven te zijn geschonken.

En wat klinkt nu beter, ik heb een Quad Core, of ik heb een Six Core :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk dat het beter klinkt natuurlijk, maar voorlopig heb je nog heel weinig applicaties en processen die over zes cores schalen. Ik gebruik ze niet in ieder geval. Als dat betekent dat ik 4 snellere cores (i5) benut versus 4 langzamere cores en er 2 (praktisch) staan te idlen (1055T), dan ben je natuurlijk beter af met die 4 snellere cores.

Wat geil klinkt is voor mij niet relevant, ik wil er veel aan hebben. Bovendien heeft quad nog altijd een extra iets voor mij omdat ik altijd Quake fanaat ben geweest :p

Ik wil die twee wel eens in een head-to-head review zien, inclusief overclockbaarheid en alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

Apoca

Array Technology Industry

Heb destijds een X38 mobo gekocht, en daar is nu ook niets fatsoenlijks meer voor te krijgen op CPU gebied. Dan doet AMD het met de AM3 socket toch heel wat beter. Al zijn ze wel al bezig met de opvolger...

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
De "opvolger" wordt wel iets revolutionairs om het zo maar te zeggen, Fusion CPU/GPU ook wel APU genoemd en sinds K8 is de hele CPU architectuur weer eens op de schop genomen i.p.v verbeteren toevoegen en door boetseren. In theorie kun je een AM3 CPU nog op een AM2 bord duwen heb je wel geen HT3.0. Met een beetje geluk gaan we weer terug naar het SKT 939 Athlon 64 K8 tijdperk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maargoed, die opvolger gaat nog wel even op zich laten wachten, aangezien die Thuban's nog niet eens allemaal uit zijn. Een jaar, misschien anderhalf gaat dat nog wel duren dan.

Dat is mij te lang :P Het wordt een X4, X6 of een i5, tenzij er nog wat heel bijzonders te voorschijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
Wat ik nog mis in alle reviews van de X6 is de bespreking van Asus's Turbo Unlocker die voor een hogere Turbo kan zorgen en een milde turbo over 6 cores. En de bespreking van AMD's overdrive software. Als ik het goed heb begrepen kan je het Turbo core gedrag hiermee makkelijk aanpassen en ook zeggen dat er bij belasting 6 cores automatisch moeten overclocken en een hogere turbo instellen. Zie:

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/phenom-ii-x6/turbo-core-control.gif

Met een paar kleine tweaks lijkt deze processor het dan nog veel beter te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

StefanvanGelder schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:20:
Socket 1156 lijkt waarschijnlijk ook nog niet eens een lang leven te zijn geschonken.
Dit zijn toch ook de laatste vernieuwingen voor AM3?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

StefanvanGelder schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:20:
Ik wist het wel :+

1 ding weet je wel zeker, in de toekomst zullen multicores steeds beter benut gaan worden. Socket 1156 lijkt waarschijnlijk ook nog niet eens een lang leven te zijn geschonken.

En wat klinkt nu beter, ik heb een Quad Core, of ik heb een Six Core :P
In de oren van leek klink dat stoer, in de oren van kenner klink dat stom. :P :+

Nee ever zonder dollen, zolang je hem voor je zelf kan verantwoorden moet je hem kopen, al is het maar om te patsen als dat je gelukkig maakt. Verder zou ik hem niet kopen zolang ik er niet meer en deel voordeel uit haal. Anders wacht ik iets langer die paar keer per week dat ik er anders voordeel uit zou halen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
bwerg schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:42:
[...]

Dit zijn toch ook de laatste vernieuwingen voor AM3?
Klopt inderdaad, maar socket AM3r2 is wellicht compatibel met AM3, al heb je die zekerheid nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-07-2018
Anandtech heeft een mooi overzichtje van welke moederborden worden ondersteund:
http://www.anandtech.com/...oards-supported-at-launch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Polster schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:40:
Wat ik nog mis in alle reviews van de X6 is de bespreking van Asus's Turbo Unlocker die voor een hogere Turbo kan zorgen en een milde turbo over 6 cores. En de bespreking van AMD's overdrive software. Als ik het goed heb begrepen kan je het Turbo core gedrag hiermee makkelijk aanpassen en ook zeggen dat er bij belasting 6 cores automatisch moeten overclocken en een hogere turbo instellen. Zie:

[afbeelding]

Met een paar kleine tweaks lijkt deze processor het dan nog veel beter te kunnen doen.
Heb nu ook een X6 en die turbo unlocker heb ik ook ,terwijl ik een gigabyte mobo heb.
Alle 6 core gaan hiermee omhoog. standaard 3200 naar 3700

Afbeeldingslocatie: http://i82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/PH%20II%20X6%201090T/turbo.jpg

alleen cpu-z neemt dit niet waar

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
Dus hij draait standaard op 3200 en bij volle belasting klokken alle 6 de kernen zelf over naar 3700 met jouw settings? Kijk dat is toch interessant om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

x6 1095 overklock:
Afbeeldingslocatie: http://akiba-pc.watch.impress.co.jp/hotline/20100501/image/st4g2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://akiba-pc.watch.impress.co.jp/hotline/20100501/image/st4g4.jpg

Is dit een overklock van 1 core of alle 6 cores?
linkje naar site : http://akiba-pc.watch.imp...ne/20100501/etc_amd2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Alle cores lijkt mij, waarom zou die maar op 1 core zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Eerste gespot op de site :)

Aspire 5551
* AMD Phenom™ II triple-core mobile processor N830 (1.5 MB L2 cache, 2.10 GHz, 1333 MHz FSB, 35 W)
* AMD Turion™ II dual-core mobile processor P520/N530 (2 MB L2 cache, 2.30/2.50 GHz, 1066 MHz FSB, 25/35 W)
* AMD Athlon™ II dual-core processor P320/N330 (1 MB L2 cache, 2.10/2.30 GHz, 1066 MHz FSB, 25/35 W)
* AMD M880G Chipset
# • 2-hour rapid charge system-off
# 48.8 W 4400 mAh 6-cell Li-ion battery pack:
• Estimated battery life: up to up to 2 hours and 40 minutes
# Energy Star®
:( Accuduur gaat volgens mij nog niet erg goed worden, je weet niet met welke config dit precies is natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefanvanGelder schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 07:39:
Alle cores lijkt mij, waarom zou die maar op 1 core zijn?
Je kan toch 1 core overklokken en andere cores stock laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Yep ,dat kan, maar waarom denk je dat het maar 1 core is?
Heb de mijne ook overklokt naar 4.2GHz op alle 6 de cores.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 02:45
Laat die x6 zich dan zo makkelijk overklokken naar 4Ghz+?

Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
zie hier
X6 vs i7 Performance

Is wel met waterkoeling

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben veel benieuwder naar de performance van een overgeklokte 1055T. Dat is momenteel de echt betaalbare chip, daarom is zou het leuk zijn om te zien wat die tegen een i5 750 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperz
Had ik al gelezen :). Maar ik was benieuwd naar de overklokbaarheid met de stock cooler. Via Google heb ik dit gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://hothardware.com/articleimages/item1494/big_oc.jpg

"We also spent some time overclocking the new AMD Phenom II X6 1090T processor, using a stock AMD PIB cooler. For our overclocking tests, we bumped the CPU voltage up to 1.5v in the system BIOS of the MSI 890FXA-G70 motherboard, increased the Turbo CORE multiplier to 19.5x, and then from within Windows we used the AMD Overdrive to slowly increase the base HT frequency until our test system was no longer stable. In the end, we were able to take the Phenom II X6 1090T up to a completely stable 4.01GHz. At those speeds, even with a stock air-cooler, core temps hovered around the 68'C mark, which is lower than we expected. Considering how easy it was to take our CPU over the 4GHz mark, we suspect that somewhat higher clock speeds will be possible with exotic cooler and more aggressive voltage tweaking."

Bron: http://hothardware.com/Ar...-Processor-Review/?page=3

Nu vraag ik me af of die 68'C niet te hoog is? Als ik me niet vergis mogen de x4's tot 60°C gaan om binnen de safe zone te blijven. Ik heb zelf een x4 955 (C2 rev) die ik met gemak op 3.7Ghz krijg op 1.385v. Op die snelheid tikt hij net de 60° aan met stock cooler en 100% stressed. Hoger heb ik nog niet geprobeerd maar moest hij tot 4Ghz willen gaan denk ik dat ik +- aan dezelfde 68° temp zou zitten. Als dat het geval is lijkt me dat de x6 zich niet noemenswaardig beter laat overklokken (met stock cooler) :/.

Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom :/ dan? Het is wel over alle cores, niet slechts eentje hè. Anderhalf keer de processor zonder straf ten opzichte van de X4 noem ik geen slecht resultaat. Zet er nog een dikke koeler op en je kunt gaan.

Interessant vind ik ook dat ik tot nu toe een hoop verhalen lees over de 1055T die ook tot de 4/4,3 GHz wil met de stock koeler. Nu weet ik niet of dat de positieve verhalen zijn, of mensen die het stock noemen terwijl er eigenlijk een andere koeling op zit, maar hoopgevend is het wel.

Zijn die nieuwe X4's nou al uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2010 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De 1055 klokt ongeveer even goed over. Maar op 4GHz is eerder het moederbord het probleem dan de processor. Je hebt namelijk een bus speed nodig van 286.

En zover overklokken met de stock cooler? Ik zou er zelf niet aan willen beginnen. Een Scythe Mugen 2 of Cooler Master Hyper 212 Plus zijn goed betaalbaar :) Zolang je niet aan de voltages komt wil het overklokken met de stock cooler denk ik nog wel, maar dan kom je niet bij de 4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch lees ik van een hoop mensen die op stock of met een erg goedkope koeler echt een heel eind komen, al kan ik vanaf een afstand zoals gezegd natuurlijk niet zeker weten of ze daarmee de waarheid spreken of volledig zijn. Richting de 4 Ghz lijkt mogelijk te zijn.

Ik kom net iemand tegen met 4340 MHz op 1,440 volt dat stabiel lijkt te zijn. Weliswaar niet op stock, maar dat zijn toch erg mooie cijfers op lucht. Van zo'n voltage word ik niet erg ongerust in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperz
StefanvanGelder schreef op zondag 02 mei 2010 @ 08:03:
En zover overklokken met de stock cooler? Ik zou er zelf niet aan willen beginnen. Een Scythe Mugen 2 of Cooler Master Hyper 212 Plus zijn goed betaalbaar :) Zolang je niet aan de voltages komt wil het overklokken met de stock cooler denk ik nog wel, maar dan kom je niet bij de 4GHz.
30€+ vind ik te veel voor dat beetje extra performance. In de meeste programma's en games merk je die extra performance die een OC met after market cooler mogelijk maakt bijna niet. En als je het wel merkt is het waarschijnlijk omdat b.v. de FPS al zo danig hoog waren dat het toch niets uit maakt. Of zo zie ik het in ieder geval. Daarom ook dat ik de hoogst haalbare OC van een CPU met stock cooler veel interessanter vind :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Dat is wel een goed punt Hyperz. Maar ik klok zelf ook gewoon over omdat het kan. Dan wil je wel zo hoog mogelijk komen :)

De extra prestaties kosten in verhouding dan inderdaad wel meer, maar als je gaat overklokken dan gaat je performance per watt ook behoorlijk achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hyperz schreef op zondag 02 mei 2010 @ 10:43:
[...]

30€+ vind ik te veel voor dat beetje extra performance. In de meeste programma's en games merk je die extra performance die een OC met after market cooler mogelijk maakt bijna niet. En als je het wel merkt is het waarschijnlijk omdat b.v. de FPS al zo danig hoog waren dat het toch niets uit maakt. Of zo zie ik het in ieder geval. Daarom ook dat ik de hoogst haalbare OC van een CPU met stock cooler veel interessanter vind :) .
Je moet het niet alleen uit het oogpunt van enkel betere overclockbaarheid zien, maar gecombineerd met een lagere geluidsproductie, wat natuurlijk helemaal pro is. Ik begin mij een beetje te ergeren aan de stock koeler van mijn X3 720BE, want als de cpu wordt belast, dan begint die nogal te huilen. Een fluisterstil systeem, dat is pas zen. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan mag je ook nog wel eens erg kritisch gaan kijken naar welke processor je kiest, als die paar tientjes er zo inhakken. Want de vergelijkingen die ik heb gezien tussen een 1090T/1055T op 3,2 GHz en ééntje op 4,1 Ghz waren niet mals, zeker vergeleken met i7's die veel en veel meer kosten. Dat gaat niet meer om een beetje performance in de marge, dat gaat om aardige winsten aan de bovenkant. Toegegeven, je moet de boel natuurlijk wel tot dat punt belasten om daar goed gebruik van te maken, en met de 1055T ga je makkelijker aan een grens komen waarbij meer koeling je niet meer gaat helpen (moederbord FSB, dat gebeuren).

Hoewel je vrij ver lijkt te kunnen komen met de stockkoeler van deze processors, lijkt het me wat sterk te zeggen dat je niets aan aftermarket koelers hebt.

Kijk bijvoorbeeld naar deze plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/2295/phenomgame1.png

Dat is nog met zaken waarbij de X6 niet zo sterk geacht wordt :p

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 11:39:

[afbeelding]

ik vraag me af of dat wel betrouwbaar is, als je bijvoorbeeld hier kijkt zijn die verschillen helemaal niet zo groot. Bovendien zijn de verdere specificaties van het testsysteem niet vermeld. :?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net zo betrouwbaar als de resultaten van Tweakers, me dunkt. De specificaties staan er niet bij omdat het plaatjes zijn die uit een review gehaald zijn en niet de review zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperz
Dan mag je ook nog wel eens erg kritisch gaan kijken naar welke processor je kiest, als die paar tientjes er zo inhakken.
Dat doe ik ook. Een x4 955 is een prima CPU voor een relatief lage prijs, niet O-) ? Ook vind ik 30-40€ niet veel/duur. Ik vind het gewoon zijn geld niet waard. Zeker als je met de stock cooler al met gemakt 500Mhz hoger geraakt. Verder is de extra performance die je ziet in die benchmark zo goed als waardeloos (stock was toch al 60+ FPS).

Mijn punt was dus dat een after market cooler een onspeelbaar spel (denk hierbij aan 10-20 FPS) niet speelbaar zal maken (35+ FPS, rekening houdende dat die 10-20 FPS een OC was met stock cooler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hyperz schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:44:
Dat doe ik ook. Een x4 955 is een prima CPU voor een relatief lage prijs, niet O-) ? Ook vind ik 30-40€ niet veel/duur. Ik vind het gewoon zijn geld niet waard. Zeker als je met de stock cooler al met gemakt 500Mhz hoger geraakt. Verder is de extra performance die je ziet in die benchmark zo goed als waardeloos (stock was toch al 60+ FPS).

Mijn punt was dus dat een after market cooler een onspeelbaar spel (denk hierbij aan 10-20 FPS) niet speelbaar zal maken (35+ FPS, rekening houdende dat die 10-20 FPS een OC was met stock cooler).
Nu niet nee, omdat het al een erg snelle processor is voor eender welk spel. Maar de meeste mensen doen nog meer dan alleen spelletjes met hun computer. Als je veel aan het rarren bent kan je tijdswinst flink oplopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Voor gamen heeft de 1055T eigenlijk 0,0 meerwaarde boven een 955...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Als iemand énkel wil gamen, dan zal die wel een console kopen, nietwaar? =)

Ik doe zo nu en dan eens de occasionele compressie of encode job, en dan zou een hexacore mooi meegenomen zijn.

Er zijn trouwens tal van mogelijkheden om zware dingen te combineren, wat niet zou lukken met minder cores, zoals 3 cores om te gamen en een 3 threadige encode job tegelijk, bijvoorbeeld. Maarja, zijn er zulke powerusers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het wel heerlijk vinden om ieder programma uit CS een eigen core te kunnen geven, al weet ik niet of ik daarmee voorbij de 4 cores kom. Daarom dat ik ook nog zwaar aan het twijfelen ben tussen een 1055T en een i5 750.

Maargoed, ik heb eindelijk voor mijzelf besloten dát er eindelijk geupgrade mag worden, dat is redelijk bevrijdend :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

[afbeelding]

Interessant opzich, alleen de uitschieter is een maximale waarde... wanneer het verschil in gfps zo groot was was het relevant, max. kan die in 1 seconde (of 2... 't gaat om fpS en niet fp2S :P), en dat zegt verder niets over performance... tenzij er nog een bench is die dit kan bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-Tiger schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:15:
Interessant opzich, alleen de uitschieter is een maximale waarde... wanneer het verschil in gfps zo groot was was het relevant, max. kan die in 1 seconde (of 2... 't gaat om fpS en niet fp2S :P), en dat zegt verder niets over performance... tenzij er nog een bench is die dit kan bevestigen :)
Dat de 1090T stock een overgeklokte i7 930 eruit trekt in minimum, gemiddelde en maximum FPS zegt jou niets? Je moet niet alleen naar die uitschieter kijken, maar naar het gehele plaatje.

In Crysis deed de 1055T bijna een drievoudig gemiddelde van de 930 :) Los van wat de grafiekjes laten zien, merkt de reviewer ook op dat de spelervaring aanzienlijk soepeler was.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat je OS's niet kan instellen op bijvoorbeeld game profiel of werkstation, rendering, encoding profiel.
Mensen nemen meestal een dikke GFX/CPU combinatie om te gamen, een hele dikke CPU en een gemiddelde of een rappe videokaart om minder te gamen en dus meer andere zware software te gebruiken, en zo nu en dan een game te spelen.
Dan zou het OS game execute bestanden/programma's juist voorrang kunnen geven, voorbeeld: spel benut niet meer da 4 cores, dus 4 cores voor het spel gereserveerd + dataoverdracht maximale snelheid en max capaciteit, dan kunnen 2 andere cores zonder het spel te hinderen alles van het OS draaien + een encoding programma, dit programma krijgt dan een veel lagere prioriteit en mag het spel niet hinderen. Het zal waarschijnlijk wel iets meer geheugen nodig hebben, maar dat ligt ook zeer aan het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Het bovenliggende venster krijgt al voorrang. Als een game full screen staat te draaien gaat de rest naar de achtergrond en word ertussen door verwerkt, focus priority ligt dan bij de game. ;)

Edit/

Volgens mijn maakt het niet zoveel uit of je nu de load verdeel 2x80-90% voor overige app en nog eens 2x 80-90% voor de game (2 core ondersteuning). Of dat je het os de load laat verdelen over alle cores en focus bij de game ligt. Volgens mijn is vista daarin stuk beter geworden en kan het os meestal prima de load verdelen over alle cores en door elkaar heen.

[ Voor 49% gewijzigd door mad_max234 op 03-05-2010 23:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DevilsProphet schreef op maandag 03 mei 2010 @ 09:44:
Als iemand énkel wil gamen, dan zal die wel een console kopen, nietwaar? =)
Dan moet je met zo'n raar afstandsbediening-achtig ding met rondjes en kruisjes erop gamen waarmee je helemaal niet kan mikken in een shooter toch? :P

Er zijn ook pc-gamers ;)

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 03-05-2010 23:38 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Kan je op current-gen consoles als de Xbox360 en ps3 geen muis en keyboard aansluiten? Of moet de ondersteuning door spellen ook nog apart aanwezig zijn? Anyway, daar heb je een punt, inderdaad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op maandag 03 mei 2010 @ 23:56:
Kan je op current-gen consoles als de Xbox360 en ps3 geen muis en keyboard aansluiten?
Ja, dat kan, al dan niet met wat handig knoopwerk. Het kan zelfs op de oude Xbox.

Maargoed, uit die aangehaalde review blijkt dus dat zelfs in games een hexacore nog wel voordeel op kan leveren. Dus zelfs als je nóóit wat anders doet dan puur alleen gamen is het het overwegen waard.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2010 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 1055 loopt blijkbaar ook stabiel op 4ghz..

http://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc

Wat is het toch simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel met Turbo Core uit helaas. 1,45 volt is op zich wel netjes, maar volgens mij moet dat lager kunnen. Ik heb ook iemand gezien met 4340 MHz op 1.440 volt, stabiel op lucht. Dat zijn cijfers waar ik echt blij van word.

Ik zag een ander die 'maar' tot 3,7 kwam, daarboven wilde het moederbord niet meer. Ik geloof dat ik dat niet genoeg zou vinden, maar 4 GHz met een voltage waarmee ik nog kan slapen klinkt als genoeg reden om voor deze processor te gaan. Vanwege de fixed multiplier ben je toch ook wel afhankelijk van je moederbord. Ik moet maar eens reviews gaan uitpluizen dan wat de goede bordjes zijn om de 1055T zo ver te krijgen.

Zag ik trouwens nou een multiplier van 4x in dat filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
[b][message=33936578,noline]
Zag ik trouwens nou een multiplier van 4x in dat filmpje?
Standaard CnQ multiplierwaarde wanneer de processor in idle draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:27
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:11:

Ik zou het wel heerlijk vinden om ieder programma uit CS een eigen core te kunnen geven, al weet ik niet of ik daarmee voorbij de 4 cores kom. Daarom dat ik ook nog zwaar aan het twijfelen ben tussen een 1055T en een i5 750.
Als het je om de prijs gaat, zou ik een 1055T nemen. Imho wordt een Intel pas interessant als ie HTT aan boord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Erg mooi spul die AMD Phenom 1090T tis dat ik niet veel met me AMD pc doe anders had ik er wel een gekocht.

Ze clocken trouwens wel erg lekker: http://www.donanimhaber.c...ekoru_Turkiyede-19797.htm

1090T @ 6,8 meer dan een 100% OC

Afbeeldingslocatie: http://img.donanimhaber.com/images/haber/19797/amdphenomiix6wra_dh_fx57.jpg

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
epic_fail schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:30:
[...]

ik vraag me af of dat wel betrouwbaar is, als je bijvoorbeeld hier kijkt zijn die verschillen helemaal niet zo groot. Bovendien zijn de verdere specificaties van het testsysteem niet vermeld. :?
Nee tweakers is betrouwbaar 8)7 |:(

Ze testen wel 1 spel. En dan ook nog FC2 waarvan bekend is dat die intel CPU's heel leuk vind. 3Dmark ga ik helemaal niets over zeggen want daar heb je niets aan.

Maar ik moet zeggen dat ik de scores ook raar vind. Over het algemeen is een stock Phenom toch aardig wat langzamer. Met een leuke NB OC wordt het gat wel veel kleiner.

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 04-05-2010 11:01 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

chim0 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 07:10:
[...]

Als het je om de prijs gaat, zou ik een 1055T nemen. Imho wordt een Intel pas interessant als ie HTT aan boord heeft.
Dan nog, 4 echte cores + 4 virtueel is leuk maar is het gelijk te stellen aan 6 echte cores? I doubt it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik merk dat mijn i7 920 aardig inkakt in performance zodra hij gebruik gaat maken van HTT. Als ik bv op 3-4 cores koetje heb draaien haal ik veel lagere min fps scores in DOW II. Die zijn wel 50% lager met een 5850 OC en tot wel 75% lager met een 5970. Ook de max FPS wordt aardig afgeknepen.

Nu is de vraag wat er zou gebeuren als ik hetzelfde met de 1090T zou doen. Want die heb ik helaas niet om dit te testen :P Heb in me 2e pc nog een PHII 945 zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 04-05-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb nog eens een andere review site bekeken (Xbitlabs) en daar zie ik ook hoge scores in Dirt2:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/phenom-ii-x6-1090t/Charts/dirt2.png

Maar vervolgens is hij in andere games wel trager:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/phenom-ii-x6-1090t/Charts/crysis.png

En zo te zien wordt de turbo mode van de 1090T bijna nooit benut in games. Wel raar want games komen nog niet echt verder dan 2-3 cores. Alleen UT3 piekt af en toe naar 80% op een quad maar meestal ergens rond de 65%. En dat zal voornamelijk komen door de vga driver die op de 3e of 4e core draait.

Het kan wel dat je met een goede OC dichter bij de i7's met OC komt. Al kun je bij intel ook de NB clocks verhogen (daar heet het alleen Uncore). Echter heeft dat boven de 3.33 GHz niet veel nut. (bij intel dan).

Hiermee verhoog je de snelheid van onder andere je L3 cache en je memory Controller.

Maar het is ook bekend dat sommige games beter draaien op de ene cpu. De games die goed draaien op intel cpu's hebben vaak veel Int performance nodig. Waar AMD weer iets sterker is qua FP performance.

@ Bulles mooie review die je hier hebt staan: Astennu in "X6 vs i7 Performance"

De 1090T presteert daar erg goed terwijl de NB clock stock is en die bij intel wel van 2.66 naar 3.2 GHz gezet is. Als het goed is kun je die AMD ook wel op 2.4 GHz geclockt krijgen (stock volts) Sommige willen zelfs 2.6 en met hogere voltages helemaal. Hier is best wat performance winst uit te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 04-05-2010 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:49

XanderDrake

Build the future!

Jemig de pemig, AMD begint met het leveren van Quad cores voor laptops! We hebben het over de Phenom II N930, geclockt op 2.0ghz. Leuk zou je zeggen, maar hoe zit het met de prijs en het formaat van de laptop als je zon stevige processor erin stopt.

Nou dat zit wel in orde. Acer komt bijvoorbeeld met een standaard 15.6 inch laptop met een gewicht van 2.6kg die is uitgerust met de N930. Die kost maar €764 euro, en de specs zijn nou niet bepaalt slecht (HD5650, 4gb, 640gb hdd).

Ook Dell komt met een mooie laptop, waarschijnlijk goedkoper gezien de langzamere hardware.

Bron

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Jep. Die laptop poste ik op 27 april al :P

Toch heeft die een TDP van 35W. Hij mist, in tegenstelling tot de desktop varianten, wel de L3 cache.

EDIT: Ik kwam net wat info tegen over de Bulldozer en Llano, origineel in het Duits. Hier de Engelse vertaling.

Ziet er nog steeds wel goed uit volgens mij.

Tevens zouden ze nog wel eens gewoon in socket AM3 kunnen komen :)

[ Voor 91% gewijzigd door Stefanovic45 op 04-05-2010 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacket13
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 08:57
ik zie hele leuke dingen voor bij komen over de 1055T :) kan ik zo concluderen dat de 1055T een redelijk goede CPU is ? :D ik zou zeggen voor die prijs ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:11:
Maar vervolgens is hij in andere games wel trager:

[afbeelding]

En zo te zien wordt de turbo mode van de 1090T bijna nooit benut in games. Wel raar want games komen nog niet echt verder dan 2-3 cores. Alleen UT3 piekt af en toe naar 80% op een quad maar meestal ergens rond de 65%. En dat zal voornamelijk komen door de vga driver die op de 3e of 4e core draait.
Je vergeet even dat dit puur en alleen gemiddelden zijn. Als je even de linkt volgt die eerder gegeven is, dan zie je dat de X6 in Crysis véél betere minimumwaarden haalt. Nog belangrijker is dat de reviewer opmerkt dat de spelervaring veel soepeler voelde, iets wat uiteraard moeilijk in cijfers te vatten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 21:35:
[...]

Je vergeet even dat dit puur en alleen gemiddelden zijn. Als je even de linkt volgt die eerder gegeven is, dan zie je dat de X6 in Crysis véél betere minimumwaarden haalt. Nog belangrijker is dat de reviewer opmerkt dat de spelervaring veel soepeler voelde, iets wat uiteraard moeilijk in cijfers te vatten is.
In principe moet je dat natuurlijk ook in cijfers kunnen zien. Iets wat je voelt moet namelijk ook prima meetbaar zijn natuurlijk. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:49

XanderDrake

Build the future!

StefanvanGelder schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:38:
Jep. Die laptop poste ik op 27 april al :P

Toch heeft die een TDP van 35W. Hij mist, in tegenstelling tot de desktop varianten, wel de L3 cache.

EDIT: Ik kwam net wat info tegen over de Bulldozer en Llano, origineel in het Duits. Hier de Engelse vertaling.

Ziet er nog steeds wel goed uit volgens mij.

Tevens zouden ze nog wel eens gewoon in socket AM3 kunnen komen :)
Nou in dat geval, wist je ook dat er op dezelfde manier een Mobile Tri-core komt? :)
Dat is een N830. Nog goedkoper, maar dan op 2.1ghz. Dat lijkt me een mooie concurrent van de goedkopere Core i3 en i5's.

Link naar Acer laptop

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:24:
In principe moet je dat natuurlijk ook in cijfers kunnen zien. Iets wat je voelt moet namelijk ook prima meetbaar zijn natuurlijk. ;)
Het is ook te zien :) Kijk maar naar de uitschieter van het gemiddelde. Dat onderschrijft het gevoel dat de reviewer erbij heeft.

Maargoed, soms zijn er situaties die er op papier niet eens zo heel veel beter uitzien, maar waarbij de input van iemand die het ervaren heeft zeker helpt bij de interpretatie van die gegevens. Dit lijkt me zo'n geval.

Ik vind die 1055T interessanter en interessanter.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
XanderDrake schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:32:
[...]

Nou in dat geval, wist je ook dat er op dezelfde manier een Mobile Tri-core komt? :)
Dat is een N830. Nog goedkoper, maar dan op 2.1ghz. Dat lijkt me een mooie concurrent van de goedkopere Core i3 en i5's.

Link naar Acer laptop
Ja :P Maar dat zijn wel de enige 2 processors die ik al in een laptop heb gezien.

Hier heb je een volledig overzicht van alle nieuwe processors die komen, maar dat is al heel oud nieuws :)

Ik zie nu notebooks van HP :)
HP customers get improved performance on popular applications with the updated AMD multicore processors. For example, an HP notebook that employs a new AMD Phenom II Dual-Core N620 processor offers up to 69 percent faster performance than previous-generation HP AMD-powered notebooks and gets up to 24 percent longer battery life.

[ Voor 28% gewijzigd door Stefanovic45 op 05-05-2010 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 10:54:
Erg mooi spul die AMD Phenom 1090T tis dat ik niet veel met me AMD pc doe anders had ik er wel een gekocht.
Same here, met een X3 720BE met HD5850 en ik game alles op 1920x1200.
En de X6 past zelfs in m`n 2.5 jaar oude AM2+ boardje. Hoezo luxe probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

AM2+ is gewoon een verrot nette tussenoplossing geweest waar veel gebruikers nu nóg van profiteren en dat heeft AMD erg goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blieckje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-03-2024
Zijn er ondertussen al resultaten van deze X6 proc's gepost (die ook relevant zijn voor real time gebruik) met verhoogde NB frequentie? Tot nu toe heb ik enkel overklokresultaten gezien door het verhogen van de multiplier. En is er dan ook al geweten of dat een sterker effect heeft dan het verhogen van de multiplier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:24:
[...]

Dat hoeft dus niet. Ik heb die ervaring zelf ook. Met de i7 is het wat minder maar mijn PH I en II waren duidelijk soepeler dan mijn oude Q9450. Misschien is het wel meetbaar als je meerdere keren per sec de fps meet en daar grafieken van maakt.

Ik weet ook niet wat het is maar ik snap wat die reviewer bedoelde. Ik had dat gevoel toen ook.
XanderDrake schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:30:
Jemig de pemig, AMD begint met het leveren van Quad cores voor laptops! We hebben het over de Phenom II N930, geclockt op 2.0ghz. Leuk zou je zeggen, maar hoe zit het met de prijs en het formaat van de laptop als je zon stevige processor erin stopt.

Nou dat zit wel in orde. Acer komt bijvoorbeeld met een standaard 15.6 inch laptop met een gewicht van 2.6kg die is uitgerust met de N930. Die kost maar €764 euro, en de specs zijn nou niet bepaalt slecht (HD5650, 4gb, 640gb hdd).

Ook Dell komt met een mooie laptop, waarschijnlijk goedkoper gezien de langzamere hardware.

Bron
Erg mooie prijzen ja. Deze cpu's passen ook wel in wat kleinere laptops. Maar het is ook geen Ultra portable CPU dus ik verwacht geen 12,1" met deze cpu's.

En die Dell kan zo maar duurder zijn. Je betaalt daar voor het merk. Dell laptops zijn over het algemeen niet super goedkoop. Maar ook niet zo duur als bv Lenovo of Toshiba.
Verwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:47:
[...]

Same here, met een X3 720BE met HD5850 en ik game alles op 1920x1200.
En de X6 past zelfs in m`n 2.5 jaar oude AM2+ boardje. Hoezo luxe probleem :)
Het is meer dat ik ook al ene i7 920 @ 4.1 GHz heb :) Die PH II 945 zit in mijn lanbox. En die wordt nu niet zo veel meer gebruikt.
blieckje schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 01:51:
Zijn er ondertussen al resultaten van deze X6 proc's gepost (die ook relevant zijn voor real time gebruik) met verhoogde NB frequentie? Tot nu toe heb ik enkel overklokresultaten gezien door het verhogen van de multiplier. En is er dan ook al geweten of dat een sterker effect heeft dan het verhogen van de multiplier?
Nog niet. Athans niet met de X6 met de X4 zijn ze wel te vinden.

[ Voor 64% gewijzigd door Astennu op 06-05-2010 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 01:03:
AM2+ is gewoon een verrot nette tussenoplossing geweest waar veel gebruikers nu nóg van profiteren en dat heeft AMD erg goed gedaan.
Ik begrijp wel dat dit zo´n beetje het laatste hoogtepunt van de AM3 socket gaat zijn, maar omdat AMD niet iedere derde processor op een nieuwe socket overstapt vallen de X6 processors nog een lange tijd voor goed geld te verhandelen, omdat er enorm veel mensen zijn waarvoor zo´n X6 de ultieme upgrade (zonder een nieuw mobo te hoeven kopen) gaat zijn.

Eerst maar eens een nieuwe kast kopen om zo´n schatje een goed thuis te geven :) AMD doet echt veel goed in mijn boekje wat betreft het serieus nemen van gebruikers en zorgen voor optimale bruikbaarheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2010 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bij deze een test met Super Pi M32 en wat Encoding. Tony van XS (en OCZ) heeft twee tests gedaan. Een met 1333 MHz ram en een met 1600 MHz ram:

A teaser showing what i have been upto...1333 6-6-6-24 1T but with the Nb clock at 2000, 2200, 2400, 2600, 2800 and 3000 with CPU @ 3.8GHZ as this is where the bulk of air and watercooled rigs will land.

Have 1600 tests going on the bench next and then will do the whole lot again looking to see if HT clocking has an effect. I will add 3Dmark vantage into HT clocking also if needed.

As mentioned i have only done ram at 1333 to start, super pi 32m and AutoGK encode DVD FILM 720X480 800MB VOB up scaled to 1280x960 AVI 160MP3 sound 350MB file.

time is converted to seconds for both test, lost the decimal places off PI as they were not needed

TEST WITH RAM AT 1333 6-6-6-24 1T

Afbeeldingslocatie: http://dl.getdropbox.com/u/920660/NBclock_PI_encode_1333.png

TEST WITH RAM AT 1600 7-7-7-24 1T

Afbeeldingslocatie: http://dl.getdropbox.com/u/920660/NB_clock1600_test.png

1333 RAM RESULTS:
32M pi 35secs faster with NB clock at 3000 over 2000
encode 47secs faster total job NB clock at 3000 over 2000

1600 RAM RESULTS
32M Pi 36 secs faster with NB at 3000 over 2000
encode 57secs faster total job NB clock at 3000 over 2000

Afbeeldingslocatie: http://dl.getdropbox.com/u/920660/AM3_Nb_test.png

Finally i know now 1333 6-6-6-24 1t is faster for 32m Pi than 1600 7-7-7-24 1t

made life easy for you...shows results a little clearer now adding cas5 1333 And 1600 CAS6-6-6-24 1T now done.

5-5-5-24 1t wins it here for me as its easier to do with most ram.

En nog een stukje voltage scaling bij de cpu die hij had:

Afbeeldingslocatie: http://dl.getdropbox.com/u/920660/CPU-NB_Voltage_Vs_speed.png

Helaas heeft hij geen games getest. Maar de winst met Encoding en Super Pi is al indrukwekkend als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien twee ietwat lompe vragen :

Om welke reden draait de CPU NB bij de Phenom II,en bij deze nieuwe telg, de X6 in verhouding eigenlijk (nog steeds) relatief "traag"?
Kan dat met het L3 cache te maken hebben of iets degelijks.

Het lijkt dat de Turbo niet altijd lekker bijspringt in bepaalde games,kan dit bij een 960T die 4 cores heeft mss anders gaan uitpakken? Dit i.v.m. het aantal threads Games gebruiken bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Laatst online: 02:31
@gadjo
De turbo modes heeft amd op een simpelere manier dan intel geimplementeerd. Windows verdeeld de processen optimaal mogelijk door de processen op de verschillende cores te verspreiden. Als de 4e core al licht wordt belast werkt de turbo modes niet meer. Dit kwam naar voren uit een review van de buren http://www.hardware.info/...AMD_Phenom_II_X6_1090T/21

[ Voor 13% gewijzigd door karakedi op 06-05-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:25:
Misschien twee ietwat lompe vragen :

Om welke reden draait de CPU NB bij de Phenom II,en bij deze nieuwe telg, de X6 in verhouding eigenlijk (nog steeds) relatief "traag"?
Ik vroeg me hetzelfde ook al af, 2400 tot 2600MHz lijkt prima haalbaar en neemt al veel betere prestaties met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Ik zoek uitgebreide informatie over de architectuur van AMD van de eerste tot de laatste processor, voor een presentatie op school( HvA Elektrotechniek). iemand enkele goede links? (Engels/Nederlands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Gewoon afbeeldingen Googlen op "AMD Architecture" levert mij genoeg op, eventueel aanvullen met K10, K8, K7, K6 en K5. Pak wikipedia er bij voor verder aanvulling van nieuwigheden. De allereerste processoren waren toch regelrechte cloons van Intel en dus niet heel interessant. Het is wellicht het meest interessant om juist Fusion en Bulldozer te belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Goh, het AMD's valkuil artikel verteld heel duidelijk het verschil tussen AMD's Turbo Mode en Intels Turbo Mode. Wat jammer dat AMD het zo simpel heeft gedaan, ze moeten toch zelf ook heel goed weten dat de Turbo mode zo vaak niet effectief zal zijn?

Hopelijk komen ze met een driver update of iets dergelijks. Of komt er een RMClock achtige tool waarmee je dit kan tweaken (toch jammer als het op die manier moet want het gros van de klanten gebruikt niet zulke tools).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 16:07
robertvansloten schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 14:55:
Ik zoek uitgebreide informatie over de architectuur van AMD van de eerste tot de laatste processor, voor een presentatie op school( HvA Elektrotechniek). iemand enkele goede links? (Engels/Nederlands)
http://www.chip-architect.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Interessante site. * Jejking gaat eens even kijken en lekker bladeren om te zien wat er nu écht is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
GlobalFoundries produces zero defect wafers
'For instance, on 28nm bulk CMOS test sample, we saw three wafers that had several dozen defects, but those defects would still result in a yield substantially higher than what TSMC is able to achieve with its 40nm process
We saw multiple 100% yielding wafers with commercial products as well as wafers with less than 10 defects. The term "German precision" definitely applies here.
We knew that AMD traditionally enjoyed higher yields than the rest of semiconductor industry, including the manufacturing giants such as Intel.
Ik vond het zelf wel een leuk stukje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja alleen zegt een 100% goede wafer niet zoveel over de chips die erop zitten, die hoeven nog steeds niet et werken al is de wafer 100% zonder fouten. Maar ook dat schijnt goed te zitten, zeggen alleen niet hoeveel er nu ook werken van die wafer. ;)

Overall, we saw low amount of discarded dies and several hundred "good to go" ones. Naturally, just as if the silicon is perfect does not mean that 100% of the chips from that wafer will come to life. Yet, we were told that the number of working dies per wafer is "industry leading".

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Tanks, auto's, gereedschap en nu dus ook chips :P. Die duitsers kunnen er wat van.

Zal nu het in europa gemaakt word, dit ook in de portomonee schelen? Aangezien dit soort dingen in het verre oosten en amerika goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperz
Als de yields zo goed zijn zullen het weer leuke tijden worden voor de core unlockers en/of overklokkers met de volgende generatie AMD's _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spNk schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 17:46:
Zal nu het in europa gemaakt word, dit ook in de portomonee schelen? Aangezien dit soort dingen in het verre oosten en amerika goedkoper zijn.
Lagere transportkosten en hogere yields in Duitsland versus lagere lonen in Amerika/Azië. Ik ben benieuwd welke kant de prijs daardoor opgaat, maar vooral die yields beloven veel te doen voor de prijs. Als ze eerder een nieuw proces productierijp weten te maken heb je uiteraard ook weer meer chips voor even hoge productiekosten.

Misschien dat sowieso problemen met levering zoals bij de HD58xx's hierdoor niet zo snel meer voorkomen. Dan betaal je bijvoorbeeld misschien twee tientjes meer aan arbeidsloon (als de prijs überhaupt al stijgt) op de introductieprijs, maar zijn ze wel leverbaar voor wie het ook maar wil. Dat zou toch mooi zijn.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.