[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 32 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 56.317 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 13:09
Nee, maar als er maar 4 van de 8 cores maar werken wel. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
-The_Mask- schreef op zondag 30 mei 2010 @ 01:35:
Is het efficiënt om een CPU met 8 werkende cores te verkopen als quadcore? ;)
Als je die native octa core als quadcore met winst kunt verkopen wel ja :> Immer hanteert AMD deze strategie al sinds AMD Phenom maar omdat AMD een heel erg slecht 65nm productie procedé had vanaf het moment dat ze er mee zijn begonnen tot het moment dat ze er van af zijn gestapt. Ze hadden hier door veel mankementen in hun CPU waardoor ze vaker maar 2 of 3 cores werkende hadden het was toen dus een mooie oplossing en ik denk niet dat het geplant was. Ik denk dat AMD sindsdien het gewoon toepast omdat het kan en ze hier mee toch net wat meer geld binnen kunnen trekken en ze makkelijker op "vraag en aanbod" kunnen anticiperen.

Onderbouwing voor "heel erg slecht 65nm productie procedé".

AMD Phenom haalden de beoogde max 3Ghz niet.
AMD Athlon DDRI skt 939 naar AMD Athlon DDRII skt AM2 was geen succes omdat de clocks en dus prestatie niet kon worden verhoogt. Ook had het grote succes van Intel de Conroer hier ook veel mee te maken dat het geen succes werd.
AMD 90nm SOI kon zelfs hogere clocks halen dan AMD 65nm SOI.
Enige positieve aan het 65nm productie procedé t.o.v het 90nm productie procedé was de productie kosten en stroomverbruik de performance was er in ieder geval niet bij gebaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:56
spNk schreef op zondag 30 mei 2010 @ 01:49:
Maar dan heeft het toch alsnog geld gekost om die 8 cores te maken waarvan er maar 4 werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 19:40

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Anoniem: 58485 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 00:23:
Zeker als je met engaged-modus gaat werken (1x 128bit geheugenbus op je DDR2/DDR3), dan is immers de kans op een 'file' groter. Met unengaged-modus zou je in theorie winst moeten behalen omdat je nu meer banen hebt waarmee je gegevens kan transporteren.
Is het niet ganged en unganged? Zo herinner ik het mij toch vanop mijn bootscreen. En wat de rest betreft heb je wel gelijk, namelijk dat ganged beide 64-bit kanalen samen laat smelten tot één enkel 128-bit kanaal, en unganged dat beide kanalen nog steeds apart staan, maar dat ze wel tegelijk gebruikt kunnen worden, en dan niet persé voor dezelfde job, wat wel zo is in ganged modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

Apoca

Array Technology Industry

Zie ik daar nu socket AM3r2 staan :/

Das wel jammer eigenlijk.. Maar goed de AM3 cpu's zijn toch nog wel genoeg leverbaar de komende tijd. En voor AM3r2 mainstream is... :)

Is ook eigenlijk paniek om niets, gezien het toch pas 2011 gaat worden allemaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Apoca op 30-05-2010 16:05 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:56
Apoca schreef op zondag 30 mei 2010 @ 16:03:

Is ook eigenlijk paniek om niets, gezien het toch pas 2011 gaat worden allemaal.
Mwa, gemiddeld doen mensen zo'n 5 jaar met hun PC (sommige meer, sommigen minder) dus bijna elk jaar een nieuwe socket is niet echt prettig idee want dan heb je het gevoel dat je PC alweer oud is maarja zo gaat het met technologie, je loopt altijd achter de feiten aan want er is altijd wel iets nieuwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251563

Apoca schreef op zondag 30 mei 2010 @ 16:03:
Zie ik daar nu socket AM3r2 staan :/

Das wel jammer eigenlijk.. Maar goed de AM3 cpu's zijn toch nog wel genoeg leverbaar de komende tijd. En voor AM3r2 mainstream is... :)

Mwa, dat ze het AM3r2 noemen in plaats van AM4 houdt wel de mogelijkheid open dat Zambezi ook op AM3 past. Tenzij de 2, 3 en eventueel 4 op het DDR type slaan, maar dat is volgens mij nooit gezegd.

Maar hoewel het natuurlijk tof zou zijn voor iedereen met een AM3 systeem, denk ik dat we wel blij mogen zijn met hoelang die socket mee is gegaan. :) Een nieuwe, incompatible socket mag er best wel weer eens van af, toch? Zeker als het anders zou betekenen dat Zambezi minder presteert, door aan de oudere socket vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:23
Waarschijnlijk zal AM3r2 staan voor AM3 revisie 2? dan lijkt het me vrij logisch dat gewoon AM3 ook nog werkt. Als het een totaal nieuw socket was had het wel AM4 geheten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Laatst online: 16:49

pino85

Im just a Bird in the Sky

Zelf denk ik ook dat de AM3 bezitters met een eventuele bios update die nieuwe cpu;'s gewoon zullen kunnen draaien

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
AM2+ wordt ook wel AM2r2 genoemd, afhankelijk vanuit welk perspectief een artikel geschreven is. Het zal dan ook redelijk waarschijnlijk zijn dat het uiteindelijk AM3+ gaat heten op de nieuwe moederborden.

Verder heeft men pas de naam AM2 ingevoerd toen men naar DDR2 support ging en AM3 toen men naar DDR3 support ging. Het lijkt dus eigenlijk wel een geval te zijn dat de naam van het socket aangeeft welk geheugentype wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Klinkt idd zeer logisch

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
chim0 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 09:42:
[...]

Maar dan heeft het toch alsnog geld gekost om die 8 cores te maken waarvan er maar 4 werken?
Ach het gebeurt de hele tijd in de industrie, net zoals bij de fermi kaarten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:46
Ik denk dat de productiekosten slechts een schijntje is t.o.v. van de ontwikkelingskosten... Dus een 8 core verkopen met 4 werkende cores zal ook nog wel genoeg winst op leveren, anders zou het nooit interessant zijn voor een organisatie.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pino22 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 19:06:
Zelf denk ik ook dat de AM3 bezitters met een eventuele bios update die nieuwe cpu;'s gewoon zullen kunnen draaien
Als je naar dat plaatje kijkt zie je dat eigenlijk al. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:37
spNk schreef op zondag 30 mei 2010 @ 01:49:
Het zijn niet echt cores meer. Of ja het licht er aan hoe je het bekijkt :P

Als je het vergelijkt met de huidige phenom heeft Bulldozer 4 cores. Maar ze marketen dat als 8 cores. Aangezien die Int units nu echt losse clusters zijn. Het is een modulair ontwerp geworden. Veel dingen worden gedeeld. En er zitten 8 grotere blokken in voor de Int bewerkingen (als ik me niet vergis 4 voor FP).

Ze zullen wel met 2-3 varrianten komen.

-1 cores = 2 bulldozer cores
-2 cores = 4 bulldozer cores
-4 cores = 8 bulldozer cores

Ik denk niet dat die single core insteressant is.

Het is een beetje hetzelfde als met video kaarten. Bij nVidia spreek je over 480 shaders. Bij AMD over 1600. Maar die 1600 van AMD kun je eigenlijk ook als een 320 shader chip zien. Die 320 shaders kunnen echter (mits goed aangestuurd) 5 bewerkingen gelijktijdig doen.

Ik vind het wel leuk om dit soort dingen te weten maar eigenlijk gaat het maar om een ding: prijs/performance/watt.

Het is wel duidelijk dat AMD het met bulldozer heel anders gaat doen. Een goede ontwikkeling als je het mij vraagt. Want FP bewerkingen kun je beter door een GPU laten doen. Dus het is in mijn ogen logisch (en niet onredelijk) dat ze bulldozer als een 8 core zien.

Edit: Hier even een mooi plaatje om toe te lichten wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://images.brighthub.com/42/d/42d431a1e1150923f77fe142ab5ac805e340b662_large.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 31-05-2010 10:28 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Astennu schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:26:
[...]
Ik denk niet dat die single core insteressant is.
Daarom denk ik ook niet dat er een single core variant komt :) De Sempron 140 is eigenlijk al te zwak voor lekker gebruik. Als je zuinigheid wil kun je beter gaan voor de Llano core...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

StefanvanGelder schreef op maandag 31 mei 2010 @ 12:03:
[...]

Daarom denk ik ook niet dat er een single core variant komt :) De Sempron 140 is eigenlijk al te zwak voor lekker gebruik. Als je zuinigheid wil kun je beter gaan voor de Llano core...
ik denk dat er altijd wel een singel core komt.

Beter 1 singel core verkopen dan de prullen bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Nee, ze zullen dan veel cores moeten hebben waarvan maar 1 core naar behoren functioneert om dit te gaan doen. Als ze al veel van deze chips hebben zal hij toch niet retail verkoop worden maar verkopen ze bijvoorbeeld tienduizend van dit soort chips aan de Aldi Medion of Lidl Targa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:26
Vergeet niet dat dergelijke single core producten altijd nog zijn te verkopen in derde wereldlanden. In Europa hebben ze weinig zin, maar voor goedkope computers in minder welvarende landen zijn ze altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

-The_Mask- schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:24:
[...]

[...]

Als je naar dat plaatje kijkt zie je dat eigenlijk al. ;)
ah klopt heb je idd gelijk in! :)

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
GENETX schreef op maandag 31 mei 2010 @ 18:26:
Vergeet niet dat dergelijke single core producten altijd nog zijn te verkopen in derde wereldlanden. In Europa hebben ze weinig zin, maar voor goedkope computers in minder welvarende landen zijn ze altijd welkom.
Is daar serieus een aparte markt voor ja? Dacht dat ze altijd computer kregen welke in de rijke landen afgeschreven zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is de enige groeimogelijkheid (in de consumentenmarkten) dat voor processorfabrikanten open blijft. Intel is met weinig mm² waferoppervlakte per Atom erin gesprongen en zuinigheid is significant als je elektriciteitsfactuur van een 25 W lamp naar 25 + verbruik van een computer gaat. Vandaar worden we snel door de Chinezen ingehaald in het groener worden, ze voelen in hun budgetten de energiebesparingen sneller en duidelijker.

Een productiekost van bijna nul en massaal in derdewereldlanden leveren. Alleen oppassen dat Westerlingen plotseling te goede Atom bordjes kopen, terwijl ze eigenlijk duurdere processors moeten kopen. Vandaar wordt Atom kort gehouden zolang AMD niks terug doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Atom is niet zo energy efficient als vele denken. Idle misschien wel. Maar als je em wat laat doen moet hij langer onder hogere load draaien dan een snellere cpu. Dus het is een beetje afhankelijk wat je er mee doet.

Maar AMD komt binnenkort ook met wat chips die heel zuinig zijn in idle mode en onder full load ook niet veel verbruiken. Echter zijn ze aanzienlijk sneller dan een ATOM.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357365

Ik heb de discussie hierboven omtrent de sockets een beetje gevolgd. Is het ooit iemand opgavallen hoe de sockets klinken als het merk?

AM2 - Op z'n Nederlands: AA EM TWEE ~ AA EM DEE
AM3 - Op z'n Engels: EE EM THREE ~ EE EM DIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Anoniem: 357365 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 15:32:
Ik heb de discussie hierboven omtrent de sockets een beetje gevolgd. Is het ooit iemand opgavallen hoe de sockets klinken als het merk?

AM2 - Op z'n Nederlands: AA EM TWEE ~ AA EM DEE
AM3 - Op z'n Engels: EE EM THREE ~ EE EM DIE
En duits?

AM2 - op zn Duits: AA EM ZWEi ~ AA EM SCHIJT? :o

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Zou AM soms voor AMD staan? ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wie belt er even een reparateur om die open deur te laten fiksen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 20:52
vandaag ook nieuwe onderdelen ontvangen.
Waaronder de AMD Phenom X2 555 BE. Grote mugen 2 erop (Y)

Had een crosshair IV hier gewonnen en zat eerst te denken aan X6 maar wou wachten tot de bulldozer er was vandaar eerst een X2.

Geinstalleerd, cores ge-unlocked en heb vrolijk een X4 :)

En hoop dus eingelijk eind dit jaar begin volgend jaar dat dit moederbordje ook de nieuwe bulldozer ondersteunt. Aan het plaatje hier boven te zien wel ;)

Kan alleen geen tempraturen uitlezen. Iemand enig idee hoe ik dit wel kan?
Komt door unlock hoogst waarschijnlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Xentor op 01-06-2010 19:01 ]

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Indeed. Probeer everest Ultimate eens, die kan de CPU temp wel uitlezen. Dat is weer een andere sensor als die van de Core temps, die na unlock niet meer uit te lezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:45
http://www.anandtech.com/...in-anticipation-of-2822nm
Goed nieuws beetje bij beetje gaat men goed investeren en natuurlijk goed voor onze ooster buren voor hun economie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Astennu schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:07:
Atom is niet zo energy efficient als vele denken. Idle misschien wel. Maar als je em wat laat doen moet hij langer onder hogere load draaien dan een snellere cpu. Dus het is een beetje afhankelijk wat je er mee doet.
Een volledige netbook of doosje met dirt cheap Atom bordje verbruikt niet meer dan een gloeilamp. Daarmee drijf je de energiefactuur niet op. Dat het weinig performance per Watt oplevert, doet niks aan je energiefactuur. Dat het in het begin 40 W verstookt tov weinig doen was zelfs geen probleem, want het blijft niet veel voor een webbrowsing desktopje. Het is verbeterd door het in de 13 tot 25 W aan de stopcontact per desktopje te reduceren. Voor mij is het interessant om een routertje te kunnen bouwen dat ongeveer zoveel verbruikt als een huishoudrouter.
Maar AMD komt binnenkort ook met wat chips die heel zuinig zijn in idle mode en onder full load ook niet veel verbruiken. Echter zijn ze aanzienlijk sneller dan een ATOM.
Is het ook zo dirt cheap te produceren? Bordjes met processor onder 80 euro, gelijkaardige totaalverbruik tussen 13 en 25 W en meer performance is :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 19:40

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Er zijn zuinige amd mobo's van 50 euro en een single core sempron die gebaseerd is op de athlon II dualcore van rond de 35 euro, dus die prijs lijkt mij zeer realistisch ja.

Wat astennu trouwens bedoelt is dat als er veel werk van de cpu wordt verwacht, dat dan een Atom niet direct de beste keuze hoef te zijn, omdat het totale verbruik over een tijdspanne niet voordelig lager zal liggen vergeleken met een lowpower setup met een normale x86 cpu.

[ Voor 44% gewijzigd door RuddyMysterious op 02-06-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
http://www.semiaccurate.c...res-new-motherboard-team/

Sapphire(EVGA) gaat goeie AMD plankjes bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik last het ja. Goed nieuws. Misschien krijgen we dan een extra keuze bij. Nu is het toch kiezen tussen: AGiga-Byte,MSI en Asus voor mooie/luxe plankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

StefanvanGelder schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:39:
Indeed. Probeer everest Ultimate eens, die kan de CPU temp wel uitlezen. Dat is weer een andere sensor als die van de Core temps, die na unlock niet meer uit te lezen zijn.
Oeh, spannend. Die wist ik nog niet dus dat ga ik ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 20:52
StefanvanGelder schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:39:
Laat ook alleen de cores maar zien. Misschien een te nieuwe versie gedownload.

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
AMD Overdrive ook geprobeerd? Daar heb je ook alle uitleesmogelijkheden voor je hele AMD-systeem, als je een 770 of nieuwere chipset hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 09:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

AMD discussietopic, niet probleemtopic...

ontopic verder plz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
dahakon schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 20:46:
AMD Overdrive ook geprobeerd? Daar heb je ook alle uitleesmogelijkheden voor je hele AMD-systeem, als je een 770 of nieuwere chipset hebt.
Niet als je de cores unlocked hebt. Je moet echt Everest Ultime hebben, geen Home maar Ultimate...

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.